به نام خدا .
امیدوارم سال جدید سال طلایی خودرویی ها باشه.
به نام خدا .
امیدوارم سال جدید سال طلایی خودرویی ها باشه.
آیاایران خودرودرسال 99 میتونه به سوددهی برسه؟
مطابق پیش بینی ذکرشده درگزارش توجیهی هیئت مدیره درسال99 ایران خودرو باتولید500هزاردستگاه
سودناخالص 5788میلیاردتومن وبعدازلحاظ کردن هزینه های مختلف زیان خالص 117میلیاردتومن کسب خواهدکرد.
امادونکته مهم وجودداره:
1-درگزارش گفته شده بادرنظرگرفتن میانگین قیمت فروش 9ماهه 98 وبرآورد3ماهه آخرسال 98 قیمت
فروش درسال 99 رو20درصدبالاتراز98درنظرگرفت ن که به احتمال زیادغلطه وبیشترخواهدبود...
درسال 98 بسیاری ازفروشهامربوط به تعهدات قبلی باهزینه تمام شده بالاوقیمت ثابت پایین بود(مثل 2008صدمیلیونی!)
که باعث پایین آمدن بسیارزیادمیانگین قیمت فروش شده درحالیکه درسال 99تعهدات باقی مانده قدیم که
بسیارزیان ده هستند تاجایی که حضورذهن دارم حدود90هزارتاست که تاپایان خردادتحویل داده میشه
وبقیه اش که طبق پیش بینی 99حدود500هزاردستگاه قراره تولیدوفروخته بشه باقیمتهای جدیدکه بعضی هاشون
هم به قیمت حاشیه بازارهستندفروخته میشه ومیانگین قیمت فروش احتمالابین 30الی40درصدبالاتراز98خواهدبو دنه 20درصد
گرچه ممکنه هزینه مواداولیه هم ازپیش بینی بالاترباشه ولی چربش افزایش قیمت فروش برافزایش هزینه های مواداولیه
بسیاربیشترخواهدبود.بنابرا ن به احتمال زیاد شاهدکسب سودخالص توسط خودرو درسال 99 خواهیم بود
2-درگزارش توجیهی افزایش سرمایه تولیدوفروش500هزارتابرای سال 99پیش بینی شده درحالیکه اخیراذکرشده
برای همگام شدن بابرنامه جهش تولید قراره 600هزارتاتولیدوفروخته بشه که باعث افزایش چشمگیر
سودناخالص شده ومیتونه سودخالص خوبی برای ایران خودرو به همراه بیاره.
آیاایران خودرومیتونه زیان انباشته خودش روامسال یاحداکثرسال 1400صفرکنه؟
برای رسیدن به این هدف ایران خودرو دوراه روبه موازات هم بایدپیش ببره.
1)سودده شدن که به احتمال زیاد درسال 99رخ میده وبابرنامه ریزی درست میتونه شاهدتداوم وتشدیدسوددهیش
درسال 1400باشه ولی سودکسب شده احتمالی برای صفرشدن زیان انباشته کافی نیست!
2)فروش داراییهاوسهام مازدگروه ایران خودرو:
دراسفند 99این کاربه شدت استارت خورد!...سه گزارش الف داده شد که دوتاش مربوط به فروش نزدیک به 11درصد
ایران خودرو توسط دوزیرمجموعه ایران خودرو به خگستر(زیرمجموعه دیگرش)بودیم.بهای فروش حدود2080میلیارد
وبهای تمام شده اش اگه اشتباه نکنم بین 400تا500میلیاردتومن بوده وحدود 1600میلیاردتومن سودخالص
ازاین محل نصیب دوزیرمجموعه ایران خودروشدکه میتونه قسمت عمده ای ازاون رو تحت عنوان سودسهام به
خودش منتقل کنه.
دیگرگزارش الف داده شده فروش بیش از 1600 میلیاردتومن ازاملاک آگهی شده است (که حدود1500میلیاردش رو
به زیرمجموعه اش ایساکوداده)که احتمالاسودخالص بیش از 1400میلیاردی برای ایران خودروخواهدداشت.
ازهمین 3گزارش الف داده شده وفروش یاانتقال گوشه ای ازاملاک وداراییها بیش از 2500 میلیارد
تومن سودمیتونه به ایران خودروبرسه وبه همین میزان زیان انباشته کاسته میشه...
چندتادیگه ازاین فروشهاوانتقالهاانجام بده بخصوص آس خودش یعنی بلوک پارسیان گروه ایران خودروبه فروش بره
چه بسابتونه زیان انباشته خودش درسال 99 روصفرکنه!...
و اما اندر حکایت خودرو :
واقعیات موجود:
۱- تعداد سهام خودرو پس از افزایش سرمایه از تجدید داراییها به رقم فوق شگفت انگیز و نجومی ۳۰۱/۶۵۶ میایارد عدد رسید!
۲- تعداد سهام شناور سهم با همون ۲۲ درصدی که اعلام شده است ۶۶/۳۶۴ میلیارد سهم خواهد شد!(یا خدا )
۳- خودرو با همه توانی که داشت تجدید ارزیابی کرد لیکن خرید هر سهم خودرو برای خریدار توام با قبول زیان ۳۷۷- ریال برای خریدار است . به عبارتی قیمت سهم همین الان ۹۶۴ ریال برای خریدار حساب میشه !!
نتیجه :
۱- در سال ۹۹ با شیوع کرونا ، بدون شک تولید در اکثر کارخانجات نه تنها در ایران که در اکثر کشورهای جهان با کاهش روبرو خواهد شد (مگر تعداد محدودی از کارخانجات که تولیداتشان کالاهای ضروری است) .و شرکت ایران خودرو هم مستثنی نخواهد بود . بنابراین با کاهش تولید از یکطرف و احتمال کاهش تقاضا برای محصولات به دلیل احتمال ادامه قرنطینه شهرها و استانها ، قیمت خودرو هم امکان رشدهایی نظیر سال ۹۸ را نخواهد داشت بنابراین احتمال اینکه در سال ۹۹ رقم زیان کنونی ایران خودرو افزایش پیدا کند بالا خواهد بود .
۲- تعداد شناور ۶۶ میلیاردی سهم ، حتی اگر فرض بر جذابیتهایی هم بگیریم ، اجازه رشد آنچنانی نخواهد داد . با هر ۵ درصد رشد سهم ، چه میزان از این ۶۶،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰شناور رها خواهد شد و جلوی رشد را خواهد گرفت .
۳- هر چند وبصادر و وتجارت بانکی هستند و صنعت جدای از خودرو می باشند لیکن به لحاظ تعداد سهام و سوداوری، مقایسه ای بین اینها خالی از لطف نیست ! بانک صادرات کلا ۱۷۵ میلیارد سهم و زیان ۴۹ ریالی برای هر سهم از قیمت ۸۵۶ ریال برخوردار است یا به عبارتی با احتساب زیان ۹۰۵ ریال! بانک تجارت با ۲۲۴ میلیارد سهم و سود ۳۲ ریالی در قیمت ۸۵۷ ریال معامله می شود . بنابراین من فکر می کنم همین قیمت ۵۸۷ ریال برای خودرو با وضعیت موجود و چشم انداز پیش رو در یکسال آتی از سرش هم زیاد است و قیمتهای بالاتر از نظر من فرصت خروج است! چون به مراتب سهام بهتری در بازار وجود دارند . اینکه چون قیمت سهم خودرو پایین است هیچ جذابیتی برای سهمی که ۳۰۱ میلیارد سهم و ۶۶ میلیارد شناور دارد ایجاد نمی کند.
۴- ادامه شیوع کرونا ، و تحریمهای پیش رو رکود اقتصادی را تشدید می کند رکود همراه با کاهش درامد اقشار مختلف بوده و تقاضا را کاهش خواهد داد . از طرفی حتی اگر اندک صادراتی در پاره ای مواقع انجام می شده است آن هم با اختلال روبرو خواهد شد چون رکود اقتصادی مربوط به اکثر کشورها خواهد بود به دلیل شیوع کرونا . (حداقل براورد ادامه کرونا کمتر از ۶ ماه آینده نخواهد بود و چه بسا تا پایان سال اگر واکسن کشف شود).
۵- در شرایط کنونی با محدودیتهای اعمال شده در بخشهای مهم اقتصادی کشور به دلیل کرونا، حتی امکان فروش مازاد املاک برای ایران خودرو کمرنگ خواهد شد بنابراین از همین الان می توان کمبود منابع مالی را که یکی از مشخصه های بارز ایرانخودرو در سالهای گذشته بوده است مجددا لمس کرد.
بازار بورس در یکی دو سال گذشته رشدهای سنگینی در اکثر سهام داشته است لیکن از این به بعد با شرایط موجود ،حجم نقدینگی بسیار زیادی برای تکان دادن سهمی با ۳۰۱ میلیارد نیاز خواهد بود این در حالی است که سهام بسیار جذاب تری در بازار وجود دارند.(البته تحت تاثیر بازار گاوی ممکن است عده ای برای گرفتن نوسان هجوم بیاورند لیکن احتمال به دام افتادن در سهم فراوان است)
(در پایان اینها نظر من است و ممکنه است مثل هر نظری اشتباه باشد )
ویرایش توسط رادین1 : 2020/04/03 در ساعت 09:39
خیلی هاریاضی درسطح ابتدایی هم بلدنیستند!
اصلانمیدونن ارزش معامله دریک سهم مهمه نه تعدادسهم موردمعامله!
اصلانمیدونن معامله یک سهم 1200 تومنی معادل است با معامله 12سهم 100تومنی یا15 سهم 80 تومنی!
اصلا نمیدونن معامله 100میلیون سهم 1200 تومنی معادل است با 1.2 میلیاردسهم 100 تومنی یا1.5میلیاردسهم 80تومنی!
خوب گوش کنید آقایانی که دودوتاچهارتاهم بلدنیستین!
فرض کنیم شناوری خودرو 66میلیاردسهمه شکی نیست که حداقل 50درصد ازاین شناوری درقیمتهای
زیر100فروشنده نبوده وخیلی ازاونادیدبلندمدت 6ماهه الی حتی 5 ساله داشته وبه قیمتهایی بسیارفراتروحتی تاقیمت 1150
وپرشدن گپ قیمتی میاندیشند میمونه 33میلیاردشناوری.آیاهمه این33میلیاردشناوری درروزهای اول بازگشایی فروشنده اند؟
قطعاخیرچون بسیاری ازمعامله گران حتی اگه به قیمت بالای خودرو معتقدنباشندمنتظرمیمونن تاروندمعاملات بعدازچندروزیایکی دوهفته بعد
مشخص بشه بعدتصمیم میگیرن.اگه خودرو درقیمتهای زیر 100 تومن درروزهای اول بازگشایی بافرض قیمت بازگشایی بین 70تا 95 و
معامله روزهای بعدش درهمین رنج قیمتی درحالت بدبینانه 20میلیاردسهم فروشنده داشته باشه
واین 20میلیارد سهم مثلا بامیانگین 85 تومن معامله بشه کل نقدینگی موردنیازمیشه 1700میلیاردتومن!
آیا1700میلیاردتومن برای وضعیت اخیربازاربورس مون وسهمی همچون خودرو عددبزرگیه؟
...خودرو طی سه ماه پایانی معاملاتش اکثراارزش روزانه معاملاتش بین 50 تا حتی بالای 200 میلیاردتومن بوده وباتوجه به اینکه
سهامی که بعدازافزایش سرمایه قیمتشون رقیق میشه ارزش معاملات شون به طورچشم گیری
میره بالاانتظاربراینه طی چندروزاول بازگشایی ارزش معاملات خودرو بین 100 الی 300 میلیاردتومن
باشه که این ارزش معاملات باعث میشه 20میلیاردسهم فروشنده احتمالی باارزش 1700 میلیاردی توسط بازارطی یک الی حداکثردوهفته بلعیده بشه...
تصمیم هرکسی برای خریدیافروش قابل احترامه ولی به دوستان سهامدارخودرو توصیه میکنم
به هیچ عنوان درقیمتهای زیر 100 تومن فروشنده نباشندوبدونن خودرو درسال 99 ازآس های بازار
سرمایه بوده وپتانسیل رشدبسیاربالایی داره که دلایلش رو درپستهاوتحلیل های مختلف من وسایردوستان توضیح دادیم.
سلام و وقت به خیر خدمت همه کاربران
تشکر میکنم از مشارکت افراد در تاپیکهای مختلف سایت و اعلام نظرات تحلیلی خودشون در مورد سهام.
هر کسی ممکنه سهامدار یه شرکت باشه و خب سودآوری اون سهم براش جز اولویت هاست و کسی کلا با این منافاتی نداره ،ولی خب سعی کنیم اگر کسی خلاف میلمون پستی زد اون رو بیسواد ندونیم و سریع جبهه نگیریم و مستندات بخوایم شاید آلارمی که داره میده واقعی باشه و باعث بشه ما به زیان نیفتیم!!!
تشکر میکنم از مشارکت دوستان
بخشنده باش و افتاده و با داشته های خودت فخر نفروش!
با دو طرفه شدن بازار باید فرهنگ اظهار نظر منفی در مورد سهام در تاپیکشون در بازار جا بیفته.
این هم وظیفه ما سهامدارا ها و هم وظیفه مدیران سایت هایی مثل بورسی هست که در توسعه این فرهنگ کوشا تر باشیم.
باید کار فرهنگی بشه، میشه به نوعی تحلیل های منفی در مورد سهام رو تشویق کرد حالا نمیدونم چطوری ولی باید این فرهنگ جا بیفته.
اینجا باز خیلی خوبه تو تالار بقلی باور نمیکنید هر تحلیلی در مورد سهم و گروهی بکنید که به مذاق سهام دارانش خوش نیاد آخرش به فحاشی ختم میشه.
باید همگی تلاشمون رو بیشتر کنیم و فرهنگ معامله گری خودمون رو مطابق با واقعیت و نیاز زمانه ارتقا بدیم.
اصلا اظهار نظر منفی در مورد سهم حتی مدرک و مستندات هم نمیخواد، همونطور که شخصی حق داره تبلیغ مثبت بکنه برای سهم و یا حتی جو مثبت بده (مثلا این سهم عالیه) دیگران هم حق دارن تبلیغ منفی بکنن در مورد یک سهم و جو منفی بدن (مثلا این سهم افتضاحه) به همین سادگی.
اگه سود شخصی در بالا رفتن قیمت سهمه ممکنه سود دیگری در پایین اومدن و حقوق طرفین در استفاده از ابزار ها برای کسب سود برابر.
اصلا بحث آلارم و هشدار و خیرخواهی دیگران هم نیست، سود من اینه که قیمت سهم بیاد پایین همونطور که سود شخص دیگه ممکنه در بالارفتن قیمت سهم باشه.
خجالت داره مگه؟ نخیر حق من نوعی هست بتونم در مورد سهم اظهار نظر منفی بکنم قیمتش بیاد پایین.
ویرایش توسط علیرضا حسنی : 2020/04/03 در ساعت 14:23
در حال حاضر 31 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 31 مهمان ها)