پاسخ : روانشناسی بازار سرمایه
نکات مهم قبل از ورود به بازار بورس (بخش دوم)
توضیحات دسته: مقالات در زمینه ی بازار بورس اوراق بهادار بازدید: 583
4- همواره اهداف سرمايهگذاري خود را به خاطر داشته باشيد:
به مانند همه سرمايهگذاريها، اول بايد اهداف موردنظر خود را در سرمايهگذاري مشخص نماييد. اين اهداف شامل ريسك و بازده مورد قبول شما، مدت زمان مورد نظر، بودجه و نوع بازده مورد نظرتان (به صورت سهم جايزه يا نقدي) و موارد ديگر ميگردد. انتخاب شما از سهام بستگي مستقيم به اهداف شما دارد. بسياري از سهام داراي ريسكهاي بالايي هستند و به همين خاطر سود پيشنهادي آنها بسيار بالاست و در مقابل بسياري از سهام از حالت پايدارتري برخوردار بوده و سود پيشنهادي پايينتري دارند. به خاطر داشته باشيد كه سرمايهگذاري با ديدگاه طولاني مدت كه وجوه جاري خود را صرف خريد سهام كرده و در طولانيترين زمان ممكن به انتظار بازده مينشيند، نفع بسيار ميبرند و اين يك قانون است.
اگر به تمام اين موارد گفته شده اطمينان نداريد از يك بنگاه مشاوره سهام كمك بگيريد يا از كسي كه در اين مورد تجربه بسيار دارد درخواست مشاوره نماييد.
5- ارزش مقداري يك سهم چيست؟
قيمت يك سهم نقش اساسي در تصميم سرمايهگذاري بازي ميكند. ولي اين سوال بسيار با اهميت است كه چه مقدار براي پرداخت يك سهم مناسب است. البته شما با توجه به درآمدهاي آينده يك سهم را با قيمت پيشنهادي ميخريد و در آينده نزديك نيز صاحب آن منفعت خواهيد شد ولي بايد توجه داشت كه به مثابه آن مثال معروف كه <هر چه پول بدهيد آش ميخوريد> هر چه سرمايهگذاري شما در يك سهام پويا بيشتر باشد، منفعت بيشتري انتظار شما را خواهد كشيد.
كار بعدي شما يافتن يك ارتباط منطقي ميان عملكرد شركت و قيمت بازار سهام آن است. استفاده از ساير اطلاعات صادره شركتها در مورد هر سهم كمك زيادي به شما ميكند. نگاه نزديكي به موارد زير داشته باشيد:
سود هر سهم چه مقدار است؟
خالص داراييهاي مشهود براي هر سهم چه مقدار است؟
نسبت سود به قيمت سهم چه مقدار است؟
به خاطر داشته باشيد كه اين موارد را در صورتهاي مالي ارائه شده توسط شركتها به دست خواهيد آورد. اگر قيمت بازار سهام شما بالاتر از قيمت سهم پيشنهادي باشد، بهترين زمان خريد الان است و درست برعكس اگر اين دو مكان عوض شود بهترين زمان فروش است.
6- چگونه ميتوانيم عملكرد اين شركت را ارزيابي كنيم؟
براي ارزيابي سودمندي و ساير توانمنديهاي بالقوه يك شركت نياز به تحقيق ويژهاي داريم. اين تحقيق ويژه شامل موارد زير ميشود:
الف - عملكرد مالي گذشته و برنامه ملي پيشبيني شده شركت را مورد ارزيابي قرار دهيد. اين ارزيابي مطمئنا با نسبتهاي مالي شركت براي بهدست آوردن روند حركتي شركت و مقايسه آن با ساير شركتها همراه خواهد بود. نسبتهاي مهم عبارتند از: نسبتهاي سرمايه در گردش (نسبت بدهي به حقوق صاحبان سهام و خالص پوشش بهره). نسبت بازگشت و سودمندي (بازگشت برروي حقوق صاحبان سهام و بازگشت برروي داراييها). خالص دريافت هر سهم و ساير نسبتهاي عملكردي بازار نظير قيمت حاصل شده PER، سود سهام تقسيم شده و خالص دارايي مشهود نسبت به هر سهم. اگر در رابطه با به دست آوردن اين اطلاعات از هر نظر مشكل داريد، پيشنهاد ميگردد كه با يك مشاور در ارتباط باشيد.
ب - سهم بالقوه شركت در بازار را مورد شناسايي قرار دهيد. اينكه يك شركت چه سهمي از بازار را در اختيار دارد از اهميت برخوردار است.
ج - ميزان رقابتپذيري محصولات يا خدمات ارائه شده توسط شركت را ارزيابي كنيد.
ز- ساختار مديريتي شركت را از لحاظ كيفيت، تجربه و خوشنامي شناسايي كنيد.
ه - امتيازات ويژهاي را كه شركت دارا ميباشد و امكان داشتن آن براي رقبا نيست را موردنظر داشته باشيد. اين امتيازات نظير: چشمانداز اقتصادي شركت، روشهاي خاص توليد، تحقيق و توسعه مقتدر يا محصولات غيرقابل كپي شدن و ... ميباشند. اين امتيازات در روزنامههاي اقتصادي و ويژهنامههاي بورس منتشر ميگردد.
نکات مهم قبل از ورود به بازار بورس (بخش دوم)
توضیحات دسته: مقالات در زمینه ی بازار بورس اوراق بهادار بازدید: 583
4- همواره اهداف سرمايهگذاري خود را به خاطر داشته باشيد:
به مانند همه سرمايهگذاريها، اول بايد اهداف موردنظر خود را در سرمايهگذاري مشخص نماييد. اين اهداف شامل ريسك و بازده مورد قبول شما، مدت زمان مورد نظر، بودجه و نوع بازده مورد نظرتان (به صورت سهم جايزه يا نقدي) و موارد ديگر ميگردد. انتخاب شما از سهام بستگي مستقيم به اهداف شما دارد. بسياري از سهام داراي ريسكهاي بالايي هستند و به همين خاطر سود پيشنهادي آنها بسيار بالاست و در مقابل بسياري از سهام از حالت پايدارتري برخوردار بوده و سود پيشنهادي پايينتري دارند. به خاطر داشته باشيد كه سرمايهگذاري با ديدگاه طولاني مدت كه وجوه جاري خود را صرف خريد سهام كرده و در طولانيترين زمان ممكن به انتظار بازده مينشيند، نفع بسيار ميبرند و اين يك قانون است.
اگر به تمام اين موارد گفته شده اطمينان نداريد از يك بنگاه مشاوره سهام كمك بگيريد يا از كسي كه در اين مورد تجربه بسيار دارد درخواست مشاوره نماييد.
5- ارزش مقداري يك سهم چيست؟
قيمت يك سهم نقش اساسي در تصميم سرمايهگذاري بازي ميكند. ولي اين سوال بسيار با اهميت است كه چه مقدار براي پرداخت يك سهم مناسب است. البته شما با توجه به درآمدهاي آينده يك سهم را با قيمت پيشنهادي ميخريد و در آينده نزديك نيز صاحب آن منفعت خواهيد شد ولي بايد توجه داشت كه به مثابه آن مثال معروف كه <هر چه پول بدهيد آش ميخوريد> هر چه سرمايهگذاري شما در يك سهام پويا بيشتر باشد، منفعت بيشتري انتظار شما را خواهد كشيد.
كار بعدي شما يافتن يك ارتباط منطقي ميان عملكرد شركت و قيمت بازار سهام آن است. استفاده از ساير اطلاعات صادره شركتها در مورد هر سهم كمك زيادي به شما ميكند. نگاه نزديكي به موارد زير داشته باشيد:
سود هر سهم چه مقدار است؟
خالص داراييهاي مشهود براي هر سهم چه مقدار است؟
نسبت سود به قيمت سهم چه مقدار است؟
به خاطر داشته باشيد كه اين موارد را در صورتهاي مالي ارائه شده توسط شركتها به دست خواهيد آورد. اگر قيمت بازار سهام شما بالاتر از قيمت سهم پيشنهادي باشد، بهترين زمان خريد الان است و درست برعكس اگر اين دو مكان عوض شود بهترين زمان فروش است.
6- چگونه ميتوانيم عملكرد اين شركت را ارزيابي كنيم؟
براي ارزيابي سودمندي و ساير توانمنديهاي بالقوه يك شركت نياز به تحقيق ويژهاي داريم. اين تحقيق ويژه شامل موارد زير ميشود:
الف - عملكرد مالي گذشته و برنامه ملي پيشبيني شده شركت را مورد ارزيابي قرار دهيد. اين ارزيابي مطمئنا با نسبتهاي مالي شركت براي بهدست آوردن روند حركتي شركت و مقايسه آن با ساير شركتها همراه خواهد بود. نسبتهاي مهم عبارتند از: نسبتهاي سرمايه در گردش (نسبت بدهي به حقوق صاحبان سهام و خالص پوشش بهره). نسبت بازگشت و سودمندي (بازگشت برروي حقوق صاحبان سهام و بازگشت برروي داراييها). خالص دريافت هر سهم و ساير نسبتهاي عملكردي بازار نظير قيمت حاصل شده PER، سود سهام تقسيم شده و خالص دارايي مشهود نسبت به هر سهم. اگر در رابطه با به دست آوردن اين اطلاعات از هر نظر مشكل داريد، پيشنهاد ميگردد كه با يك مشاور در ارتباط باشيد.
ب - سهم بالقوه شركت در بازار را مورد شناسايي قرار دهيد. اينكه يك شركت چه سهمي از بازار را در اختيار دارد از اهميت برخوردار است.
ج - ميزان رقابتپذيري محصولات يا خدمات ارائه شده توسط شركت را ارزيابي كنيد.
ز- ساختار مديريتي شركت را از لحاظ كيفيت، تجربه و خوشنامي شناسايي كنيد.
ه - امتيازات ويژهاي را كه شركت دارا ميباشد و امكان داشتن آن براي رقبا نيست را موردنظر داشته باشيد. اين امتيازات نظير: چشمانداز اقتصادي شركت، روشهاي خاص توليد، تحقيق و توسعه مقتدر يا محصولات غيرقابل كپي شدن و ... ميباشند. اين امتيازات در روزنامههاي اقتصادي و ويژهنامههاي بورس منتشر ميگردد.
نظر