اخبار گروه خودرو

Collapse
X
 
  • زمان
  • نمایش
Clear All
new posts
  • جان اسنو.
    ستاره دار (1)
    • Jul 2020
    • 1992

    #4396
    پاسخ : اخبار گروه خودرو

    مهم برای خودروسازان


    قیمت کارخانه خودرو و بازار به هم نزدیک می‌شود
    دبیر انجمن قطعه سازی از تدوین مشوق های جهش تولید از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت خبر داد و گفت: این طرح برای تصویب باید مجوز سران قوا را داشته باشد که در انتظار دریافت این مصوبه هستیم.
    آرش محبی نژاد اظهار داشت: بر اساس این بسته، قیمت گذاری خودرو اصلاح خواهد شد تا تولید نه تنها زیانی نداشته باشد بلکه با حاشیه سود به تولید برسد که اجرای آن در بلند مدت باعث می شود خودروسازان از زیاندهی خارج و به سوددهی برسند.
    @};-@};-@};-...Helping hands are more valuable than praying lips

    نظر

    • رادین1
      عضو فعال
      • Dec 2018
      • 4720

      #4397
      پاسخ : اخبار گروه خودرو

      حجم معاملات چند روز اخیر در گروه خودرو ، به نظر میاد یک خبرهایی پشت پرده داشته باشه . شاید همین روها یک گزارش الف بیاد و خبری البته شاید !!!!

      نظر

      • TARGET
        عضو فعال
        • Nov 2014
        • 2282

        #4398
        پاسخ : اخبار گروه خودرو

        اصلا کل بازار گیریم صف فروش
        خپارس ۱۴۰ تومانی فروختن داره

        نظر

        • جان اسنو.
          ستاره دار (1)
          • Jul 2020
          • 1992

          #4399
          پاسخ : اخبار گروه خودرو

          شرط آزادسازی واردات خودرو اعلام شد


          نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه در نشست خبری تشریح بودجه ۱۴۰۰:
          ?اگر کشور به حالت عادی بازگردد و واردات خودرو لطمه ای به منابع ارزی نزند، وارادات آزاد خواهد شد. اما اگر کشور در شرایط فعلی باشد قطعا تا زمانی که محدودیت ها باشد به دلیل لطمه به منابع ارزی واردات به شکل فعلی خواهد بود.
          @};-@};-@};-...Helping hands are more valuable than praying lips

          نظر

          • بابک 52
            ستاره‌دار (27)
            • Mar 2011
            • 17028

            #4400
            پاسخ : اخبار گروه خودرو

            رئیس شورای رقابت به ایسنا اعلام کرد
            خودروهای همکلاس از قیمت گذاری خارج می شوند


            رئیس شورای رقابت از انجام بررسی ها برای خروج خودروهای رقیب و همکلاس از دستورالعمل قیمت گذاری این شورا خبر داد.


            رضا شیوا در گفت و گو با ایسنا، درباره خودروهای جدیدی که مشمول قیمت گذاری خواهند شد، گفت: با توجه به انحصاری بودن بازار خودرو، شورای رقابت بر اساس قانون، موظف به ورود و تعیین دستورالعمل قیمت گذاری است و در مورد خودروهایی که جدید شناسایی شوند به عنوان مثال با پلتفرم متفاوت باشند، قیمت گذاری انجام خواهد شد.


            وی افزود: قیمت گذاری خودروهای جدید بر اساس روش کلینیک انجام می شود که طی آن ۱۰ تا ۱۲ خبره مستقل قیمت گذاری خودرو گزینش شده و در رابطه با قیمت، نظر خود را اعلام می کنند و در نهایت قیمت ها بررسی و مورد تایید شورا قرار خواهد گرفت.


            رئیس شورای رقابت همچنین به بررسی های شورای رقابت برای خروج برخی خودروها اشاره کرد و توضیح داد: چند واحد تولیدی بزرگ خودرو از جمله کرمان موتور، گروه بهمن و مدیران خودرو در کشور وجود دارند که خودروهای گران قیمت و سطح بالا با سایز بزرگ تولید می کنند و اغلب خودروهای آنها در سطح متوسط یا رو به پایین نیست.


            شیوا ادامه داد: گروه های خودروسازی سایپا و ایران خودرو نیز از مدتی پیش خودورهایی در سطح بالاتر تولید می کنند؛ بنابراین اگر در بین تولیدات شرکت های خودروسازی خودروهای با یک کلاس و سطح وجود داشته که بتوانند با هم رقابت کنند آنگاه از چارچوب قیمت گذاری خارج خواهیم کرد که چند مورد مد نظر قرار دارند.


            رئیس شورای رقابت این را هم گفت که هر زمان تشخیص دهیم هر خودرویی که در بازار رقیب داشته باشند و از انحصار خارج شده باشد، به طور حتم شورا آن را از دستورالعمل قیمت گذاری خارج می کند و نه تنها در مورد خودرو، بلکه برای هر کالایی که انحصار آن شکسته شده باشد و رقابت ایجاد شود، اینگونه اقدام می کنیم، چراکه تولید در فضای رقابتی است که موجب افزایش انگیزه و کیفیت و در نهایت رضایت مشتری می شود.


            گفتنی است؛ شورای رقابت در ابتدای سال جاری به قیمت‌ گذاری خودرو برگشت. این در حالی است که حدود دو سال پیش در نتیجه مصوبه هیات هماهنگی سران سه قوه، به نوعی شورای رقابت از مسئولیت قیمت گذاری خودرو کنار گذاشته شد؛ آن هم در شرایطی که مسئولان در شورا معتقد بودند برداشت نادرست وزیر صنعت، معدن و تجارت وقت از مصوبه سران سه قوا موجب کنار رفتن شورا از قیمت گذاری و انتقال به وزارت صمت شده است.


            ولی در نهایت بعد از رایزنی‌های صورت گرفته و به استناد قانون که تاکید دارد باید شورای رقابت به بازار انحصاری ورود کند و قیمت گذاری را بر عهده بگیرد، این شورا بار دیگر در ابتدای سال جاری به قیمت گذاری خودرو برگشت ولی این بار با توجه به ممنوعیت واردات خودرو تعداد بیشتری از خودروها مشمول انحصار و در نهایت قیمت گذاری شدند.
            The greater the risk ، The greater the reward

            هر چقدر ریسک بزرگتری کنی ، پاداش بزرگتری بدست میاری

            نظر

            • بابک 52
              ستاره‌دار (27)
              • Mar 2011
              • 17028

              #4401
              پاسخ : اخبار گروه خودرو

              به دنبال شکستن انحصار تولید خودرو هستیم


              وزیرصنعت، معدن تجارت گفت: به دنبال شکستن انحصار تولید خودرو هستیم.

              آقای رزم حسینی درمصاحبه اختصاصی باخبرگذاری صداوسیما گفت: وزرات صمت به عنوان مسئول سیاست گذاری معتقد است بازار خودرو باید از انحصار دو خودروساز بزرگ دولتی کشور خارج شود.


              وی با تاکید براینکه وزارت صنعت در دو ماه گذشته نشست های تخصصی متعددی را با خودورسازان ، مصرف کنندگان ، شورای رقابت و انجمن ها در خصوص خودرو برگزار کرده است، گفت: اگر میخواهیم در کشور خودرو مناسب و با کیفیت داشته باشیم و شرایط تولید به سمتی حرکت کند که خودرو امن داشته باشیم ، باید بازار را رقابتی کنیم .


              رزم حسینی با اشاره به سهم بالای ایران خودرو و سایپا از بازار گفت: نه تنها وزرات صنعت ، حتی اقتصاددانان معتقدند برای اینکه کیفیت خودرو و قیمت خودرو در کشور بهتر شود باید بازاری رقابتی ایجاد کنیم.


              وزیر صمت همچنین با اشاره به اینکه علاوه بر دو خودروساز بزرگ کشور، چند شرکت بخش خصوصی هم درحوزه خودروسازی فعال هستند، افزود: باید شرایطی فراهم کنیم که امکان تولید بیشتر با استفاده از توان داخلی ایجاد شود.


              وی با تاکید براینکه شکستن انحصار تنها با واردات نیست بلکه یکی از راه های آن است، گفت: مسلم این است که باید انحصار شکسته و بازار خودروی داخلی رقابتی شود.
              The greater the risk ، The greater the reward

              هر چقدر ریسک بزرگتری کنی ، پاداش بزرگتری بدست میاری

              نظر

              • وحید 20
                ستاره‌دار(98)
                • Mar 2011
                • 29911

                #4402
                پاسخ : اخبار گروه خودرو

                وزیر صمت: قیمت خودرو به زودی متعادل می‌شود/ دلالان متضرر می شوند

                ?علیرضا رزم حسینی:

                ?خودروسازان باید نسبت به افزایش تولید خود توجه ویژه داشته باشند. طبق اعلام مدیران تا پایان سال بیش از ۵۰ درصد در حوزه خودرو کشور افزایش تولید خواهیم داشت که با این افزایش تولید، قیمت‌ها در بازار متعادل‌ و واقعی‌تر خواهد شد.

                ?دلالانی که از فضای به وجود آمده سو استفاده کردند با افزایش تولید خودرو و متعادل شدن قیمت‌ها بدون شک متضرر خواهند شد.

                ?برای داشتن یک خودروسازی خوب در کشور، باید اصلاحات در ساختار خودروسازان، سهام خودروسازان و مدیریت صنعت خودروسازی داده شود؛ ما هم به دنبال اصلاح صنعت خودرو هستیم. این اتفاق باید گام به گام و مرحله به مرحله اتفاق بیفتد و با ایجاد بازار رقابتی خودروی با کیفیت به دست مردم برسد./ باشگاه خبرنگاران
                درخت هرچه پربارتر افتاده تر@};-

                توصیه ای به خرید/فروش/نگهداری ندارم.

                نظر

                • danielbarooni
                  عضو فعال
                  • Oct 2020
                  • 327

                  #4403
                  پاسخ : اخبار گروه خودرو

                  مهم برای خودروسازان
                  اعلام قیمت گذاری جدید خودرو تا پایان هفته
                  دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی از احتمال تغییر قیمت گذاری کارخانه ای خودروها تا پایان هفته جاری خبر داد.


                  آرش محبی نژاد گفت: در بسته اصلاح صنعت خودرو، تغییراتی در قیمت گذاری بخشی از خودروهای داخلی پیش بینی شده است. این طور که گفته شده تا پایان این هفته تغییراتی در قیمت ها رخ خواهد داد.

                  TsePress

                  ((به نظر دولت قصد جدی برای سودده کردن این دو خودروساز داره))

                  نظر

                  • بابک 52
                    ستاره‌دار (27)
                    • Mar 2011
                    • 17028

                    #4404
                    پاسخ : اخبار گروه خودرو

                    رزم حسینی در حاشیه بازدید از ایران خودرو


                    کاهش قیمت خودرو با حذف دلالان


                    وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: بزودی با حذف واسطه‌ها و دلالان از بازار خودرو، قیمت این محصول کاهش می یابد و منطقی‌تر خواهد شد.

                    به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری صدا و سیما؛ آقای علیرضا رزم حسینی در بازدید از گروه صنعتی ایران خودرو در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه سهم ایران خودرو از بازار خودرو ایران, ۵۴ درصد است افزود: در بخش خودرو سیاست وزارت صمت این است که فضای تولید به سمتی برود که امکان تولید خودروسازان افزایش یابد و خودروسازان به تعهدات معوق خود تا پایان سال عمل کنند.

                    وی اضافه کرد: هم اکنون گروه صنعتی ایران خودرو با افزایش تولید خوبی روبرو بوده و پیش بینی می‌شود که تا پایان سال نسبت به سال قبل ۵۰ درصد افزایش تولید داشته باشد.


                    وزیر صنعت با تاکید بر لزوم اصلاحات ساختاری در بدنه خودرو سازان گفت: در ۱۰ خودرو ساز برتر جهان به ازاری هر کارگر سالانه ۴۰ خودرو تولید می‌شود درحالیکه این میزان در ایران ۷ خودرو است که نشان دهنده لزوم اصلاحات ساختاری در جهت رقابت پذیری و کاهش قیمت است.


                    وی با ابراز امیدواری برای کاهش قیمت خودرو در ماه‌های آینده افزود: قطعا با افزایش تولید و عرضه به بازار، دلالانی که از فرصت تفاوت قیمت کارخانه و بازار در ماه‌های اخیر منتفع شدند و با ایجاد بازار کاذب در داخل سود کردند حذف خواهند شد.


                    رزم حسینی تولید مدل‌های جدید خودرو را رویکرد دیگر و نظارت صنعت در بخش خودرو دانست و گفت: امروز از موتوری که ساخت آن در تعهد پژوی فرانسه بود و پس از تحریم‌ها رفتند، توسط مهندسان مرکز تحقیقات ایران خودرو طراحی و ساخته شد رونمایی شد و خودرو تارا هم آماده عرضه به بازار شده است.


                    وزیر صنعت افزود: اگر بخواهیم خودرو ساز خوب داشته باشیم چاره‌ای نداریم جز اینکه اصلاحات در خودرو سازان و ترکیب سهامداران و نحوه مدیریت صنعت خودرو صورت دهیم و در زمینه شکست انحصار خودروسازی گام برداریم تا مردم ایران از خودرو مناسب و با قیمت مناسب برخوردار شوند.


                    وی همچنین در خصوص مصوبات کمیته خودرو وزارت صمت گفت: این کمیته با حضور متخصصان، تشکل‌ها و مدیران با سابقه این صنعت اقدامات خوبی داشته و برای ارتقای نقش بخش خصوصی و رقابت پذیر شدن این بازار تلاش کرده است و یکی از مصوبات این کمیته این بوده که خودروسازانی که سهم ساخت داخل آن‌ها بیشتر باشد باید امتیازات بیشتری دریافت کنند.


                    وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه کشور هم اکنون در مواد اولیه کمبودی ندارد افزود: ایران از ظرفیت خوبی برای تعمیق ساخت داخل خودرو‌های خود برخوردار است و مشکلی در تامین الومینیوم، فولاد، فلزات رنگین و سایر موادا ولیه ندارد و باید اجازه دهیم بنگاه‌های اقتصادی بر اساس سیاست‌های راهبردی خود به خوبی اداره شوند و به همین دلیل باید مداخلات دولت را کم کنیم.


                    وی ادامه داد: در این مدت کوتاه در کاهش و حذف مداخلات دولت قدم برداشته و تلاش کرده ایم مداخلات دولت را کمتر کنیم و مسیر را برای تولید هموارتر از قبل سازیم.


                    وزیر صمت در خصوص ترخیص مواد اولیه مورد نیاز خودروسازان از گمرکات نیز گفت: ترخیص کالا از گمرکات همچنان ادامه خواهد داشت و واردکنندگان می‌توانند کالا‌های خود را از محل ارز حاصل از صادرات ترخیص کنند و این سیاست راهبردی توسط رئیس جمهور ابلاغ شد و در حال اجراست.


                    رزم حسینی همچنین در خصوص عرضه خودرو در بورس نیز افزود: این موضوع نظر برخی نمایندگان مجلس بود که در کمیته خودرو که مرکب از خود اعضای کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی و سایر تشکل‌ها و دولت است به این جمع بندی رسیدیم که بازار خودرو باید خودش، خود را تنظیم کند و عرضه خودرو در بورس منطقی نیست که خوشبختانه کمیته خودرو این موضوع را پذیرفته و به نظر ما این روال منطقی و درست است و حتما بازار خودرو بزودی خوب خواهد شد.
                    The greater the risk ، The greater the reward

                    هر چقدر ریسک بزرگتری کنی ، پاداش بزرگتری بدست میاری

                    نظر

                    • منیب
                      عضو فعال
                      • Feb 2011
                      • 2440

                      #4405
                      پاسخ : اخبار گروه خودرو

                      قیمت آزادمیکنندگویا40تا50درصدمالیات میخواهندبگیرند
                      بارخدایاآبروی مرابتوانگری نگاهداروشخصیت مرابه تنگدستی ازبین مبرکه ازروزی خواران توروزی خواهم وازآفریده های بدکردارتومهربانی جویم-علی(ع)

                      نظر

                      • جان کافی
                        عضو فعال
                        • Oct 2013
                        • 892

                        #4406
                        پاسخ : اخبار گروه خودرو

                        آزادسازی قیمت خودروهای کم‌تیراژ ؛ اسامی خودروها | جزئیات آزادسازی ۴۵ درصد خودروهای داخلی

                        قیمت دست‌کم ۱۰مدل خودرو تولید داخل کم‌تیراژ و گرانقیمت براساس طرح پیشنهادی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به شورای رقابت و برمبنای بسته پیشنهادی جهش تولید خودروسازان به شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا آزاد شد.


                        قیمت ۴۵درصد باقی خودروها خارج از شورای رقابت و در هیأت مدیره شرکت‌های خودروساز تعیین خواهد شد

                        وزیر صمت: آزادسازی قیمت خودرو در دولت های قبلی نیز اتفاق افتاده اما موفق نبوده چرا که هیچکس مسئولیت اجتماعی آزادسازی قیمت را قبول نمی کند


                        آزادسازی مشروط واردات خودرو به مناطق آزاد در دستور کار قرار گرفت

                        جمع اوری اگهی های فروش خودرو از هم اکنون اغاز شد!

                        فروشندگان خودرو اقدام به حذف اگهی های خود از سایتها و پیجها بدلیل بروزرسانی قیمتها در بازار فردا کردند!

                        ? براساس نظر کارشناسان بازار سرمایه، واکنش گروه خودرو در بورس به ازادسازی قیمتها، سهامداران این گروه را شگفت زده خواهد کرد!

                        ا این مصوبه قیمت اغلب خودروها، مانند دناپلاس توربو شارژ، هایما، رانا، کوئیک، شاهین، ساینا، پژو۲۰۷ پانوراما، چانگان، آریا و کی۱۳۲ ایران‌خودرو و سایپا به‌دلیل تولید محصولات مشابه آنها در کرمان موتور، بهمن و مدیران خودرو و خروج بازار این خودروها از انحصار، از شمول قیمت‌گذاری شورای رقابت خارج و از این پس در شرکت‌های خودروسازی قیمت‌گذاری می‌شود


                        ? همزمان با ازادسازی قیمتها، احتمال رونمایی از چند خودروی جدید خودروسازان!!!

                        نظر

                        • توپ4گوش
                          ستاره دار (1)
                          • Nov 2020
                          • 2505

                          #4407
                          پاسخ : اخبار گروه خودرو

                          .................
                          شد ! شد ! نشد بشین تا برات چای بریزم!!

                          نظر

                          • بابک 52
                            ستاره‌دار (27)
                            • Mar 2011
                            • 17028

                            #4408
                            پاسخ : اخبار گروه خودرو

                            خودروسازان خارجی مدل متفاوت برای بازگشت اعلام کردند


                            شرکای خودرویی در راه ایران


                            دنیای‌اقتصاد : مذاکرات خارجی خودروسازان با سیگنال‌های امیدوار‌کننده در عصر «پساترامپ» آغاز شده است.

                            از سال ۹۷ همراه با تحریم‌های بین‌المللی، بسیاری از شرکای خودروسازی کشور با تهدیدات دولت آمریکا، اقدام به فسخ یک‌طرفه قراردادهای همکاری کردند و از ایران خارج شدند.

                            اکنون اما برخی شرکای قدیمی فضای بازگشت را مساعد دیده و به‌طور پیدا و پنهان مذاکرات خود را با خودروسازان داخلی آغاز کرده‌اند.

                            در بین این شرکت‌ها، خودروسازان چینی باز هم پیش‌قدم شده و در صف اول مذاکره هستند؛ اگرچه تولید‌کنندگان اروپایی نیز به چشم می‌آیند.

                            با این حال مدل پیشنهادی این شرکت‌ها برای بازگشت با تغییراتی همراه شده؛ به‌طوری‌که شرکت‌های خارجی با حالت احتیاط برای ورود تمایل دارند در فاز اول به مونتاژ خودرو در ایران - به جای ورود سرمایه - دست بزنند.

                            کارشناسان می‌گویند در این مقطع که نااطمینانی اقتصادی فروکش کرده است، طرف‌های خارجی در صورت حس اطمینان بیشتر فاز سرمایه‌گذاری را انتخاب می‌کنند.


                            شرکای خودرویی در راه ایران


                            این روزها در حالی برخی خودروسازان داخلی خود را آماده شراکت دوباره با خارجی‌ها در صورت لغو تحریم‌ها کرده‌اند که به‌نظر می‌رسد این بار شرکای خارجی حضوری متفاوت خواهند داشت.

                            پیش‌بینی می‌شود با توجه به اینکه صنعت خودروی کشور دو بار تحریم و خارجی‌ها مجبور به ترک ایران شدند، این بار آنها با احتیاط بیشتری پای میز مذاکره حاضر شوند.

                            پیش از تحریم‌های اولیه و ثانویه، برخی از شرکای خارجی اقدام به سرمایه‌گذاری در صنعت خودروی کشور کردند.

                            این در شرایطی است که به‌نظر می‌رسد این بار چندان تمایلی به سرمایه‌گذاری مستقیم در ایران نداشته باشند و مونتاژ خودرو در کشور را دنبال کنند.

                            هرچند ظاهر این اتفاق احتمالی چندان خوشایند نیست، با این حال می‌تواند فرصت حضور خودروسازان ایرانی در زنجیره جهانی فروش و صادرات شرکت‌های خارجی را فراهم کند.

                            این مسیری است که برخی کشورها از جمله ترکیه و چین به‌طور اصولی طی کرده‌اند و از قضا به موفقیت‌های چشم‌گیری هم دست یافته‌اند. بنابراین صنعت خودروی ایران نیز می‌تواند از حضور بدون سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی‌ها بهره ببرد. این فرصت البته در سایه بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای و برجام و لغو تحریم‌ها ایجاد خواهد شد؛ اتفاقی که خیلی‌ها به آن امیدوارند.


                            با پایان دولت دونالد ترامپ در آمریکا و آغاز دوران ریاست‌جمهوری جو بایدن، حالا امیدواری‌ها برای بازگشت این کشور به توافق هسته‌ای و احیای برجام افزایش یافته است؛ موضوعی که می‌تواند بر آینده خودروسازی ایران به‌خصوص در بخش مشارکت‌های خارجی اثرگذار باشد. اردیبهشت ۹۷ که آمریکا از برجام خارج و در ادامه، صنعت خودروی کشور را تحریم کرد، شرکای خارجی خودروسازی بی‌اعتنا به عهد و پیمانشان، کشور را ترک کردند.

                            دلیل خروج خودروسازان خارجی از ایران، جرایم مادی و معنوی آمریکا بود و امثال پژو و رنو و حتی چینی‌ها با واهمه از تنبیه آمریکایی‌ها ترجیح دادند قرارداد شراکت خود با طرف ایرانی را یک‌طرفه فسخ کنند. هرچند حالا که صحبت از احیای برجام و لغو تحریم‌ها می‌شود، امیدواری به بازگشت خودروسازان جهانی به ایران افزایش یافته، با این حال به‌نظر می‌رسد تجربه خارجی‌ها در دهه ۹۰ (دو بار تحریم)، آنها را برای حضور دوباره و مستقیم در صنعت خودرو کشور مردد کرده است. خودروسازی ایران یک بار اوایل دهه ۹۰ و بار دیگر در تابستان ۹۷ تحریم شد و شرکای خارجی از بیم تنبیه آمریکایی‌ها و دیگر کشورها، قید حضور در کشور را زدند.


                            حالا با رفتن ترامپ که ضدبرجام بود و آمدن بایدن که گفته می‌شود برای بازگرداندن آمریکا به توافق هسته‌ای، بی‌میل نیست، از همین حالا زمزمه‌هایی مبنی‌بر آغاز فصل جدید مشارکت‌های خارجی در خودروسازی ایران به گوش می‌رسد.

                            بر این اساس، شنیده می‌شود برخی شرکت‌های بخش خصوصی به‌صورت چراغ خاموش در حال فراهم کردن مقدمات همکاری با خارجی‌ها هستند تا پس از لغو تحریم‌ها، فعالیت مشترک خود را از سر بگیرند.

                            هرچند در مورد خودروسازان بزرگ داخلی وابسته به دولت فعلا خبر خاصی مبنی‌بر مشارکت‌های خارجی به گوش نمی‌رسد، با این حال قطعا آنها نیز در صورت احیای برجام و لغو تحریم‌ها، به سراغ خارجی‌ها خواهند رفت و مذاکرات خود را آغاز می‌کنند. بنابراین آنچه مشخص است در شکل‌گیری مشارکت‌های خارجی در خودروسازی ایران پس از لغو تحریم‌ها، تردیدی نیست، اما احتمالا شکل و شمایل و فرمول خودروسازان جهانی برای حضور در صنعت خودروی کشور متفاوت از قبل خواهد بود.

                            خارجی‌ها تجربه دو بار تحریم خودروسازی ایران را در دهه ۹۰ دارند و این مساله می‌تواند آنها را برای سرمایه‌گذاری در صنعت خودروی کشور مردد کند. به اعتقاد برخی کارشناسان، این احتمال وجود دارد که خودروسازان خارجی حتی امثال پژو و رنو و چینی‌ها، در بازگشت به ایران گزینه سرمایه‌گذاری مستقیم را کنار بگذارند و تنها به قصد مونتاژکاری و فروش محصول پای میز مذاکره با ایرانی‌ها بنشینند. با فرض اینکه این سناریو صحیح باشد، دو برخورد متفاوت از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت و خودروسازان ایرانی در این ماجرا قابل تصور است: نخست، نه گفتن به خارجی‌ها و مشروط کردن همکاری‌های دوطرفه به سرمایه‌گذاری مستقیم و دیگری پذیرفتن مشارکت‌های خارجی در قالب مونتاژکاری. هر کدام از این دو برخورد که صورت گیرد، تبعات مثبت و منفی خاص خود را به دنبال خواهد داشت.


                            ریشه ترس خودروسازان خارجی


                            این فرضیه که خارجی‌ها در بازگشت به ایران پس از لغو تحریم‌ها، قید سرمایه‌گذاری مستقیم را زده و تنها در قالب مونتاژکاری و فروش محصول حاضر به همکاری خواهند شد، ریشه در تجربه تحریم‌ها در دهه اخیر دارد. از انتهای سال ۹۰ تا به امروز، خودروسازی ایران دو بار تحریم و خارجی‌ها از بیم تنبیهات بین‌المللی، مجبور به ترک ایران شده‌اند. آنها حالا خوب می‌دانند که تا وقتی ارتباط ایران و آمریکا به ثباتی پایدار نرسد و در معرض تنش باشد، همواره گزینه تحریم هم هست؛ با این حساب، همواره این امکان وجود دارد که خودروسازی ایران تحریم و آنها مجبور به ترک کشور شوند. اتفاقی که در مورد توافق هسته‌ای و برجام رخ داد، حسابی چشم خارجی‌ها را ترسانده، زیرا آنها گمان می‌کنند هر آن ممکن است توافقات بین‌المللی با ایران حتی اگر معتبر باشند، در صورت رخداد یا اتفاقی غیر قابل پیش‌بینی فسخ شود. برجام سندی بین‌المللی بود که دولت اوباما با حضور پنج کشور غربی آن را امضا کرد و به آن اعتبار بخشید. این در شرایطی است که دونالد ترامپ ، برجام را قراردادی بد خواند و آن را یک‌جانبه فسخ کرد. بنابراین خودروسازان خارجی در تجزیه و تحلیل حضور دوباره آنها در ایران پس از لغو تحریم‌ها، به احتمال فراوان جایی برای تحریم دوباره باز خواهند گذاشت؛ زیرا می‌دانند احتمال رخ دادن داستانی شبیه آنچه ترامپ با برجام کرد، منتفی نیست. با توجه به اینکه فعلا نه ایران و نه آمریکا چراغ سبزی برای کنار گذاشتن اختلافات و برقراری پیوند سیاسی پایدار، نشان نداده‌اند و احیای برجام نیز به معنای پایان تنش میان آنها نیست، خودروسازان خارجی قطعا ریسک تحریم دوباره را در مذاکرات احتمالی آینده با ایرانی‌ها خواهند گنجاند. ترس خارجی‌ها از هت‌تریک تحریم خودروسازی ایران، احتمالا آنها را برای حضور دوباره در خودروسازی کشور محتاط و حتی شاید مردد کند و این احتیاط و تردید خود را در مدل مشارکت آتی‌شان نشان خواهد داد.


                            پیوستن به زنجیره جهانی فروش خودرو


                            با در نظر گرفتن این سناریو که خارجی‌ها پس از لغو تحریم‌ها تنها به قصد مونتاژکاری و فروش محصول پای میز مذاکره با خودروسازان ایرانی خواهند نشست، وزارت صمت و شرکت‌های خودروساز داخلی دو راه بیشتر در مقابل آنها نخواهند داشت. راه نخست این است که قید همکاری با خارجی‌ها را بزنند و با همین فرمان فعلی و بدون همکاری با خودروسازان دنیا فعالیتشان را ادامه دهند. راه دوم نیز این است که شرط خارجی‌ها مبنی‌بر عدم سرمایه‌گذاری مستقیم و مونتاژکاری را بپذیرند. اگر صمت و خودروسازان راه نخست را پیش بگیرند، صنعت خودروی کشور کماکان منزوی خواهد ماند و این مساله می‌تواند برای خودروسازان و مشتریان ایرانی گران تمام شود. تجربه دور ماندن از خارجی‌ها در دوران تحریم، نشان می‌دهد انزوای صنعت خودرو چالش‌های کمی و کیفی سنگینی را به دنبال خواهد داشت. بنابراین بسیاری از کارشناسان و حتی فعالان خودروسازی چنین رویکردی را مصلحت نمی‌دانند. به اعتقاد آنها، همکاری‌های خارجی فارغ از اینکه به دنبال سرمایه‌گذاری مستقیم باشند یا مونتاژکاری، در کل به نفع خودروسازی و مشتریان است. به اعتقاد آنها هرچند اولویت با سرمایه‌گذاری مستقیم است، اما اگر خارجی‌ها فقط به قصد مونتاژکاری نیز پای میز مذاکره با خودروسازان ایرانی بنشینند، نباید نه گفت. این دسته ازکارشناسان معتقدند به واسطه همین مونتاژکاری هم می‌توان ارزش افزوده به‌خصوص در حوزه صادرات ایجاد کرد و اصلا تبدیل به بخشی از زنجیره جهانی تامین بزرگان صنعت خودرو شد. فرض کنیم فولکس‌واگن آلمان حاضر به مونتاژ محصولاتش در کشور شود و بپذیرد که بخشی از تولیدات خود را از مبدا ایران به دیگر بازارها صادر کند. در این صورت، خودروسازی ایران به زنجیره جهانی فروش این غول خودرویی دنیا خواهد پیوست و این به معنای ارزآوری و تقویت اشتغال خواهد بود؛ ضمن آنکه به هر حال بازار داخل نیز از محصولات روز بی‌نصیب نخواهد ماند. این تجربه را پیش‌تر ترکیه از سر گذرانده و حالا خود صاحب برندی ملی با مختصات بین‌المللی است. در گزارشی که حدودا یک ماه پیش در همین صفحه به چاپ رسید، به الگوی خودروساز شدن ترکیه پرداخته شد. در آن گزارش عنوان شد که دولت ترکیه حدودا ۲۰ سال پیش مقدمات حضور سرمایه‌گذاران خارجی را در این کشور فراهم کرد و شرکت‌های فعال در خودروسازی و قطعه‌سازی نیز با توجه به موقعیت جغرافیایی استراتژیک ترکیه، از این فرصت بهره بردند. نتیجه این حضور، تبدیل شدن ترکیه به یکی از کشورهای صادرکننده در حوزه خودرو و قطعات بود؛ چه آنکه در این سال‌ها میزان صادرات قطعات از این کشور، از مرز ۳۰ میلیارد دلار نیز گذشت. آمارها نشان می‌دهد ایجاد تسهیلات ویژه برای سرمایه‌گذاران زنجیره خودروسازی در ۲۰ سال گذشته سبب شده تا ۹ خودروساز دنیا خطوط مونتاژ خود را در این کشور احداث کنند و در این بین می‌توان به رنو، فیات، فورد و هیوندایی اشاره کرد. بر این اساس، از هر ۱۰۰ دستگاه خودروی تولیدی در ترکیه، ۸۳ دستگاه صادر می‌شود. بنابراین این کشور هرچند هنوز هم به نوعی خودروساز نیست و مونتاژکار به شمار می‌رود، با این حال بازیگر بزرگی در خودروسازی منطقه به‌خصوص در حوزه صادرات محسوب می‌شود. با بهره‌گیری از این الگو، ایران نیز می‌تواند مسیری مشابه را البته زودتر از ترکیه طی کند؛ مشروط بر آنکه تحریم‌ها لغو و زمینه حضور خارجی‌ها در صنعت خودروی کشور فراهم بیاید. در دوران پسابرجام، وزارت صمت شروطی مانند داخلی سازی و سرمایه‌گذاری را پیش پای خارجی‌ها گذاشت و این موضوع در اینکه برخی شرکت‌ها قید حضور در خودروسازی ایران را بزنند، بی‌تاثیر نبود. حالا هیچ بعید نیست با کنار گذاشتن این شروط و پذیرفتن مونتاژکاری خارجی‌ها، گزینه‌های همکاری با خودروسازان ایرانی بیش از گذشته شود.
                            The greater the risk ، The greater the reward

                            هر چقدر ریسک بزرگتری کنی ، پاداش بزرگتری بدست میاری

                            نظر

                            • amirparsamosavi
                              عضو فعال
                              • Oct 2020
                              • 606

                              #4409
                              پاسخ : اخبار گروه خودرو

                              احتمالا هفته بعد خودرو گران می شود


                              کرمی گفت: حدود ۵ روز پیش بازار کمی جنب و جوش داشت، تصور ما این بود که با نزدیک شدن به شب عید تقاضا افزایش پیدا کند. احتمال افزایش نرخ در هفته پیش رو وجود دارد اما کاهش نرخ ممکن نیست چراکه قیمت‌ها از یک هفته پیش ثابت مانده است.

                              نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی تهران اظهارکرد: احتمال افزایش نرخ در هفته پیش رو وجود دارد اما کاهش نرخ ممکن نیست چراکه قیمت‌ها از یک هفته پیش ثابت مانده است.


                              اسد کرمی در مورد بازار خودرو اظهار کرد: از هفته گذشته قیمت‌ها ثابت مانده و تغییری ایجاد نشده و خریدار نیز برای خودروهای داخلی بسیار کم است. مراجعه میزان خوبی دارد اما خریدی صورت نمی‌گیرد و برای خودروهای خارجی نیز اصلا خریداری وجود ندارد.

                              وی ادامه داد: حدود ۵ روز پیش بازار کمی جنب و جوش داشت، تصور ما این بود که با نزدیک شدن به شب عید تقاضا افزایش پیدا کند. احتمال افزایش نرخ در هفته پیش رو وجود دارد اما کاهش نرخ ممکن نیست چراکه قیمت‌ها از یک هفته پیش ثابت مانده است.

                              وی با اشاره به نرخ روز خودرو گفت: قیمت‌ها مانند چهارشنبه گذشته است؛ نرخ پراید ۱۰۷ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ حدود ۱۹۰ میلیون تومان و تیپ ۵ حدود ۲۴۵ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ دنده‌ای ۲۷۲ میلیون تومان و اتوماتیک آن ۴۰۳ میلیون تومان، سمند LX حدود ۱۸۵ میلیون تومان، سمند ۱۸۳ میلیون تومان، تیبا صندوقدار ۱۱۸ میلیون تومان، تیبا هاچ بک ۱۲۸ میلیون تومان، ساینا ۱۳۰ میلیون تومان، هایما و جک ۸۰۰ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ حدود ۱۸۵ میلیون تومان و پژو پارس ۲۰۵ میلیون تومان است.


                              نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی تهران در ادامه تصریح کرد: نمایشگاه‌داران می‌گویند در یک هفته حدود ۲ خودرو می‌فروشند که آنها نیز خودروهای سبک مانند پژو ۲۰۶ و پراید بوده است. خودروهای دست دوم بیشتر و خودروهای صفر کمتر معامله می‌شوند.


                              وی خاطرنشان کرد: تصور ما بر این است که با نزدیکی به شب عید مقداری افزایش نرخ وجود داشته باشد. همیشه شب عید قیمت‌ها رو به افزایش می‌رود، بیشتر مشتریان نیز دست نگه داشته‌اند که قیمت‌ها ثابت شود، شاید حدود ۲۰ درصد آنها خرید خود را به خاطر نوسانات نرخ انجام نداده‌اند.

                              منبع: ایلنا

                              نظر

                              • بابک 52
                                ستاره‌دار (27)
                                • Mar 2011
                                • 17028

                                #4410
                                پاسخ : اخبار گروه خودرو

                                از سوی یکی از کارشناسان خودرو ارزیابی شد


                                تاثیر آزادسازی قیمت خودروبر صنعت خودروسازی

                                کدخبر: 392216 ۱۳۹۹/۱۱/۲۳ - ۱۵:۳۰


                                کارشناس صنعت خودرو اعلان کرد، حتی اگر قیمت گذاری خودرو از حالت دستوری نیز خارج شود این صنعت تا ۳ الی ۴ سال آینده به مرحله سوددهی نخواهد رسید.



                                یک کارشناس: مردم باور نمی‌کنند صنعت خودرو با این قیمت‌ها زیان‌ده باشد

                                قیمت‌گذاری دستوری با صنعت خودرو در ایران چه کرد؟

                                به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین؛ علیرضا رزم حسینی، وزیر صنعت، معدن و تجارت، اخیرا گفته است که آزادسازی قیمت خودرو تحت پیگیری جدی وزارت صمت قرار گرفته است و با سیاست گذاری وزارت صمت و همراهی مجلس و کمیسیون صنایع در این زمینه قطعا آزادسازی قیمت خودرو به زودی اتفاق خواهد افتاد.

                                براساس مصوبه آزادسازی قیمت خودرو خودروسازان می‌توانند محصولات خود را پنج درصد زیر قیمت بازار به فروش برسانند؛ طرحی که خودروسازان به دنبال آن بودند و به نظر می‌رسد به دنبال عملیاتی شدن است.

                                امیر حسن کاکایی در خصوص زیان خودروسازان تحت قیمت‌گذاری دستوری گفت: در وحله اول باید بپذیریم که خودروسازان در این مدت زیان دادند چر اکه در حال حاضر خیلی از افراد قبول ندارند که فعالیت خودروسازان با این قیمت‌های خوب در بازار زیان‌ده است.

                                طبق برآوردهای صورت گرفته فعالیت خودروسازان طی سال های ۹۷ و ۹۸ با زیان‌های سنگینی همراه بوده است و طبق گفته این کارشناس بازار خودرو، خودروسازان طی این سال ها زیانی بالغ بر ۴۰ هزار میلیارد تومان را متحمل شده اند، آمارهای رسمی حاکی از آن است که زیان خودروسازان در سال جاری به رقمی بالغ بر ۴۹ هزار میلیارد تومان رسیده است در این بین اما کاکایی بر این باور است که زیان خودروسازان تا پایان سال به رقمی بالاتر از ۸۰ هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

                                این کارشناس بازار خودرو در ادامه با اشاره به این موضوع که قیمت مواد اولیه طی سه سال گذشته در کشور بیش از ۱۰ برابر شده است، افزود: قیمت خودروهایی که خودروساز به مردم می‌فروشد در این مدت در حدود سه برابر بیشتر شده است؛ به عنوان مثال یک خودروساز خودرو خود را دستوری ۱۰۰ میلیون تومان فروخته است اما اگر قیمت تمام شده قطعات، سند و مجموعه را جمع بزنیم بدون در نظر گرفتن هزینه نیرو کار، آن خودرو برای خودروساز ۱۵۰ میلیون تومان تمام شده است و این بدان معنا است که فعالیت این خودروساز به طور عملیاتی ۵۰ درصد زیان‌ده بوده است. البته این برآوردها در خصوص دو خودروساز اصلی کشور که تولید داخل داشتند صدق می‌کند و سایر خودروسازان در حقیقت مونتاژ داخل دارند.

                                وی در ادامه افزود: زیان‌های تحمیل شده به صنعت خودروسازی ربطی به خودروساز ندارد و علت آن هم خیلی ساده است قیمت فولاد، آلمینیوم و... مطابق تورم افزایش پیدا کرده است و هزینه کارگر نیز در این مدت بالا رفته است.

                                وی در پاسخ به این پرسش که چرا خودروسازان نتوانستند بهره‌وری خود را افزایش دهند افزود: در کل چیزی درحدود ۲۰ درصد از هزینه‌های تولید خودرو تحت کنترل خودروساز است و چیزی در حدود ۸۰ درصد آن مربوط به ورق آهن، پتروشیمی، قطعاتی که از دیگران می خواهد که در مقیاس جهانی و داخلی تکلیفش معلوم است. پس خودروساز در بیست درصد می تواند مانور دهد و حتی اگر یک مدیرعامل نابغه شرکت های خودروسازی را اداره کند می تواند هزینه ها را تا ده درصد کاهش دهد و تنها ده درصد می تواند صرفه جویی ایجاد کند این اتفاق در حالی می افتاد که عملیات خودروسازی در کشور ما حداقل ۵۰ درصد زیان ده است.

                                وی با اشاره به این موضوع که بهره وری در صنعت خودروسازی از سه طریق اتفاق می‌افتد، افزود: بهره وری را یا از طریق سرمایه گذاری های بنیادین در حوزه تکنولوژی بالا می برند که آن هم هزینه بر است و پول میخواهد و از آنجا که طی سال های اخیر قیمت گذای دستوری موجب زیان دهی خودروسازان شده است دیگر خودروسازان پول نخواهند داشت که در حوزه های تکنولوژی سرمایه گذاری کنند و ضمن اینکه در تحریم نیز بوده اند و در نتیجه این امکان برای خودروسازان وجود ندارد.

                                کاکایی در ادامه افزود: راه دیگر خودروسازان بهره وری در منابع انسانی است که در حال حاضر خودروسازان ما بیشتر از دوبرابر نرم جهانی پرسنل دارند که در شرایط کنونی و بیکاری گسترده اجازه بهره وری در این قسمت داده نمی شود و در نهایت سومین راه بهره وری کار کردن بر روی فرایند های تولید و عرضه محصولات است که خودروسازان در حال حاضر بر روی این فرایندها کار کرده اند و زیانشان را نیز کاهش داده اند و اگر اقدامات اخیر آنها نبود زیان این خودروسازان تا ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بالا می رفت.

                                وی در ادامه افزود: به طور کلی مجموع قوانین کشور و شرایطی که در حال حاضر بر کشور حاکم است به خودروساز اجازه نمی دهد که بیش از این عمل کند و در نتیجه خمجموع عملیات خودروسازان زیان ده خواهد بود.

                                وی در واکنش به این گفته که خیلی از منتقدان بر این باورند که خودروسازان پول استقراض کنند تا از زیان خود جلوگیری کنند گفت: وقتی یک کالایی ۱۵۰ میلیون تومان هزینه تولید دارد و شما این کالا را صد میلیون تومان می‌فروشید حتی اگر ارزان ترین پول دنیا را نیز قرض کنید با احتساب به این موضوع که بالاخره پول قرض گرفته شده را باید پس بدهید بازهم فعالیت شما زیان ده خواهد بود.


                                کاکایی درادامه گفت: با وجود آنکه صنعت خودرو طی ده سال اخیر تحت تحریم قرار گرفته است و مشکلات فراوانی سد راه آنها شده است اما قیمت گذاری دستوری نیز بر مشکلات آن دامن زده است و از نگاه این کارشناس بازار خودرو قیمت گذاری دستوری عامل اصلی زیان خودروسازان در این مدت است و تا زمانی که قیمت گذاری دستوری ادامه داشته باشد زیان دهی نیز ادامه خواهد داشت.

                                کاکایی در خصوص صحبت های اخیر رزم حسینی مبنی بر آزادسازی قیمت خودرو افزود: ۶ ماه است که حرف های زیادی در خصوص آزادسازی قیمت خودرو شنیده می شود اگر اواخر شهریور ماه آزادسازی قیمت خودرو اتفاق افتاده بود در حال حاضر زیان دهی کمتر شده بود اما به نظر نمی رسد که تا پایان امسال تصمیم جدی ای در این خصوص گرفته شود.

                                وی در آخر افزود: خودروسازان به دلیل مشکلاتی از قبیل تامین نقدینگی پیش فروش های سنگینی انجام داده‌اند و نکته حائز اهمیت اینجا است که قیمت کدام خودروها آزاد می شود؛ یکی از مشکلات بزرگ ما این است که صحبت از آزادسازی قیمت خودرو می شود اما این آزادسازی قیمت ها فقط خودروها خاصی را شامل می شود و باید در نظر گرفت که آیا آزادسازی خودرو کامل انجام می شود یا خیر؛ با این وجود اگر آزادسازی خودرو به طور کامل هم انجام شود حداقل ۳ الی ۴ سال زمان می برد تا زیان خودروسازی ها جبران شود چراکه اگر آزادسازی خودرو صورت بگیرد قیمت ها در حدی بالا خواهد رفت که خودروسازان زیان نکنند نه آنکه سودی به جیب بزنند.
                                The greater the risk ، The greater the reward

                                هر چقدر ریسک بزرگتری کنی ، پاداش بزرگتری بدست میاری

                                نظر

                                در حال کار...
                                X