نوســـانات سکــــــــــــه - طــــــلا

Collapse
X
 
  • زمان
  • نمایش
Clear All
new posts
  • علامه
    عضو فعال
    • Mar 2011
    • 429

    #1066
    در اصل توسط keyvan پست شده است View Post
    من الان تو بازارم...سکه 620 تومن فروخته شد!
    کدوم بازار؟ سکه بانکی؟واقعا؟
    سایت مثقال و چند سایت دیگه قمت حدود 795 زدنا
    ادرس لطفا

    نظر

    • علامه
      عضو فعال
      • Mar 2011
      • 429

      #1067
      در اصل توسط علامه پست شده است View Post
      کدوم بازار؟ سکه بانکی؟واقعا؟
      سایت مثقال و چند سایت دیگه قمت حدود 795 زدنا
      ادرس لطفا
      الان سبزه میدون قیمت گرفتم 775 تومن
      حتما اون سکه تقلبی بوده
      مطمانین طلاست؟:d

      نظر

      • وحید 20
        ستاره‌دار(98)
        • Mar 2011
        • 29911

        #1068
        دلالان بازار ارز و صرافی هایی که دلار را با نرخ آزاد می فروشند، قیمت دلار در بازار سیاه را امروز 1750 تومان ذکر می کنند. نرخ فروش یورو در بازار آزاد امروز 2300 تومان و نرخ پوند 2900 تومان است.

        با اعلام ارز تک نرخی، خرید و فروش در بازار ارز رونق گرفت به طوری که در مقابل برخی صرافیهایی که ارز 1238 تومانی میفروشند، صفهایی از متقاضیان تشکیل شده است. در همین حال، برخی دیگر از صرافی ها نیز عنوان میکنند که در حال حاضر خرید و فروش ارز نداریم.

        به گزارش مهر، در اولین روز اجرای سیاست ارز تک نرخی در بازار، نرخ تابلوی صرافی ها تغییر کرد، بر این اساس صرافی ها نرخ فروش دلار را 1238 تومان و نرخ خرید را 1226 تومان درج کردند.

        پیش از این نرخ اعلام شده بر روی تابلوی صرافی ها، همان نرخ تعیین شده توسط کانون صرافی ها بود که نرخ خرید را 1390 تومان و نرخ فروش را 1400 تومان اعلام کرده بود.

        بازار ارز امروز با ازدحام مواجه شد و خرید و فروش ارز دوباره رونق گرفت، برخی از صرافی ها نرخهای اعلام شده توسط بانک مرکزی را اعمال می کنند که بر این اساس، این صرافی ها با ازدحام جمعیت در مقابل صرافی خود مواجه شده اند. برخی دیگر از صرافی ها نیز عنوان می کنند که در حال حاضر خرید و فروش ارز نداریم.

        مشاهدات خبرنگار مهر حاکی از فعالیت دلالان و واسطه گران ارزی حکایت دارد، گرچه گفته می شود که با برخی از دلالان برخورد جدی صورت گرفته اما هنوز تعداد واسطه های ارزی در بازار ارز زیاد است.

        دلار در بازار سیاه؛ 1750 تومان

        دلالان بازار ارز و صرافی هایی که دلار را با نرخ آزاد می فروشند، قیمت دلار در بازار سیاه را امروز 1750 تومان ذکر می کنند. نرخ فروش یورو در بازار آزاد امروز 2300 تومان و نرخ پوند 2900 تومان است.

        اما قیمت خرید یورو بر روی تابلوی صرافی ها 1620 تومان و نرخ فروش 1637 تومان است. صرافی ها قیمت خرید هر پوند را که با کاهش بسیار شدیدی مواجه شده بود، امروز 1928 تومان و نرخ فروش را 1948 تومان بر روی تابلوهای خود درج کردند. بانک مرکزی نرخ رسمی هر یورو را امروز 1621 تومان اعلام کرد.

        محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی هفته گذشته اعلام کرد که کسانی که در بازار سکه و ارز سیاسی کاری می کنند؛ حتی در روز تعطیل هم بر طبل گرانی می کوبند.

        وی تصریح کرد: "در روز یکشنبه این هفته که تعطیل رسمی بود پیامکهایی دریافت می کردم که قیمت ارز و سکه افزایش یافته است، بنابراین، شخصا در منطقه چهار راه استانبول حاضر شدم و تمام مغازه ها بسته و هیچ خرید و فروشی انجام نمی شد."

        بهمنی در حالی عنوان می کند که شخصا برای بررسی در بازار ارز حاضر شده است که این کار را در یک روز تعطیل انجام داده، اما امروز بازار ارز وضعیت دیگری دارد که بهتر است سرکشی ها در چنین روزهایی انجام شود.

        براساس اطلاعیه بانک مرکزی، صرافان سراسر کشور مجازند با در نظر گرفتن هزینه های مربوط به نقل و انتقالات ارزی ، نرخ فروش ارز را حداکثر بین 3 الی 5 درصد بالاتر از نرخ مرجع بانک مرکزی تعیین کنند. ضمنا نرخ فروش نقدی ارز به صورت اسکناس نیز با در نظر گرفتن هزینه های تامین اسکناس ، حداکثر به میزان یک درصد بالاتر از نرخ مرجع این بانک خواهد بود.

        صرافان سراسر کشور مکلفند، نسبت به ثبت دقیق اطلاعات مربوط به حواله ، اسکناس و هزینه های مربوطه در سامانه سنا اقدام نموده ،همچنین نرخ خرید و فروش ارز با شرایط فوق الذکر را بطور روزانه در تابلوی صرافی درج نمایند . در دستورالعمل بانک مرکزی تاکید شده است صرافانی که بخشنامه ابلاغی این بانک را از تاریخ 8/11/90 رعایت نکنند، مجوز فعالیت آنها ابطال خواهد شد.
        درخت هرچه پربارتر افتاده تر@};-

        توصیه ای به خرید/فروش/نگهداری ندارم.

        نظر

        • کیوان
          ستاره دار (1)
          • Jun 2011
          • 5094

          #1069
          در اصل توسط علامه پست شده است View Post
          الان سبزه میدون قیمت گرفتم 775 تومن
          حتما اون سکه تقلبی بوده
          مطمانین طلاست؟:d
          نمی دونم! طرف فروشنده بود تو این قیمت!!!
          ما را به چوب و رخت شبانی فریفته اند ، این گرگ سالهاست که با گله آشناست

          نظر

          • تمام
            عضو فعال
            • Jun 2011
            • 14645

            #1070
            آخرش معلوم شد قیمت سکه کارگشایی چند بوده؟؟؟
            قیمت دلار چند شده بوده؟؟
            خدا خواست و ما توانستیم
            تمام مطالب نوشته شده توسط بنده نظرات شخصی است که میتواند اشتباه باشد پس به استناد مطالب من به هیچ عنوان سهمی را نخرید. فقط با بررسی خودتان معامله کنید

            نظر

            • peyman_n1357
              Banned
              • Jun 2011
              • 108

              #1071
              قيمت فروش دلار بين 1750 تا 1770 در نوسان است.

              نظر

              • 13661366
                عضو عادی
                • Sep 2011
                • 243

                #1072
                در اصل توسط علامه پست شده است View Post
                الان سبزه میدون قیمت گرفتم 775 تومن
                حتما اون سکه تقلبی بوده
                مطمانین طلاست؟:d
                امروز یکی ازدوستانم 750 میخواست بفروش که کسی مثل اینکه حاضر نشده بخر. اگر دوستان واسه فردا سکه خواستن تو پیام خصوصی خبر بده.
                آخرین ویرایش توسط 13661366؛ 2012/01/28, 18:00.

                نظر

                • وحید 20
                  ستاره‌دار(98)
                  • Mar 2011
                  • 29911

                  #1073
                  5 توصیه توکلی به مجلس درباره نوسانات اخیر نرخ ارز و سکه

                  بی کفایتی مقامات پولی و مالی دولت شاید اصلیترین دلیل پیدایش این وضع بوده است. وقتی در طول چندین هفته پیاپی هر چه مقامات بانک مرکزی درباره بازار ارز و سکه میگویند خلاف در میآید، بی اعتمادی تشدید میشود، التهاب حاصل شده، انواع تقاضا را تشدید میکند.

                  رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در نامه ای به نمایندگان ملت با برشمردن دلایل نوسانات اخیر در بازار ارز و سکه، از نقش انگیزه های سیاسی دولت در این بحران سخن گفت و 5 توصیه را درباره این نوسانات با نمایندگان مجلس مطرح کرد.

                  به گزارش مهر، احمد توکلی رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در این نامه آورده است:

                  همکاران ارجمند، نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی

                  بازار ارز و سکه پس از نوسانات مخرب و فزاینده ظاهراً از حالت بحرانی خارج شده است. امیدواری به این وضعیت، بدون بررسی صادقانه و عالمانه علل بروز آن بحران بیسابقه که قدرت و آبروی پول ملی را به شدت آسیبزده، بازگشت مخربتر را محتمل میسازد.

                  توجه به نکات زیر میتواند تصویر نسبتاً روشن از علل پیدایش ترسیم کند و به تبع راه حلها را آشکار سازد.

                  ۱. بازار ارز کشور، یک بازار رقابتی نیست. دولت (بانک مرکزی) عرضه کننده اصلی ارز است و سهم بیشتر تقاضای عادی در این بازار را بنگاهها و دستگاههای دولتی دارند. بنابراین نقش دولت تعیینکننده است.

                  ۲. از طرف عرضه، مشکل، کمبود دارایی ارزی دولت و کشور نیست. ارز حاصل از فروش نفت و فرآوردههای نفتی در طول نه ماهه اول سال ۱۳۹۰ ، حدود ۶۸ میلیارد دلار است. اضافه بر آن حدود ۳۲ میلیارد دلار طی نه ماهه ۱۳۹۰ صادرات غیر نفتی داشتهایم. یعنی جمعاً ۱۰۰ میلیارد دلار که دارایی هنگفتی است که تا پایان سال بیشتر میشود. ولی نکته اینجاست که به دلیل تحریمها امکان جابجایی این دارایی به طور معمول بسیار محدود است. درست مانند آنکه شما در حساب بانکی خود موجودی خوبی داشته باشید ولی نیمه شبی که محتاج پول نقد هستید تمام دستگاههای خودپرداز اطراف شما خراب باشد و تنها خودپرداز سالم موجودی اسکناسش نیازتان را تامین نکند و مجبور باشید برای دستیابی به دستگاه دیگری وقت زیادی بگذارید، آن هم با زحمت فراوان. این مشکل فنی حاصل از تحریم، دارایی ارزی کشور را از دسترس دور میسازد.

                  علاوه بر این پیش از تحریم حدود ۷۵ درصد معاملات ارزی در بازار اصلی به دست بانکها صورت میگرفت و بقیه در بازار فرعی، مانند صرافیها. حالا برعکس شده و تقریباً ۸۰ درصد معاملات در بازارهای فرعی با ریسک و هزینه بالا صورت میگیرد و بانک مرکزی به جای انتقال پول به شکل ال سی یا حوالهای، به اسکناس احتیاج دارد تا از معاملات صرافیها پشتیبانی کند که خود محدودیت تازهای است. بنابراین تاکید روی دارایی ارزی و بی مشکل نشان دادن طرف عرضه غیرواقعی است ولی راه، راه بنبست نیست.

                  ۳. از طرف تقاضا، نقدینگی موجود در اقتصاد ملی از حدود ۶۷۰ هزار میلیارد ریال در آغاز مسئولیت آقای رئیس جمهور به بیش از ۳۳۰۰ هزار میلیارد ریال در آذرماه سال ۱۳۹۰ رسیده است. یعنی نزدیک به ۵ برابر گشته است. از جمله عوامل رشد نقدینگی، توزیع یارانه نقدی قانون هدفمند کردن است که بخشی از آن به شکل قانون شکنانه از منابع ارزی و تنخواه بانک مرکزی تامین اعتبار شده است. این نقدینگی برای تحرک در اقتصاد میدان محدودی دارد. اولاً تولید در وضعیت رکودی قرار دارد و نقض قانون هدفمند کردن در حمایت از تولید، وضع آن را بدتر کرده است.

                  طبیعی است که پول از آنجا منصرف است. وضعیت سرمایهگذاری بدتر از تولید است؛ زیرا نااطمینانی و ریسک بالاست و در این حوزه هم نقدینگی میل به گردش ندارد. بخش بازرگانی خارجی نیز به دلیل تحریمها، از هزینه مبادله سنگین و ریسک بالا رنج می برد که گردش نقدینگی را کند میکند. بخش های دیگری مانند مسکن نیز با تلاش مثبت دولت در مسکن مهر، چندان جاذب این نقدینگیها نیست، کالاهای با دوام نیز دیگر نمیتواند محل سرمایه گذاری باشد. در نتیجه حجم زیادی از نقدینگی متوجه بازار ارز و سکه میشود.

                  ۴. وقتی انتظارات تورمی شدید شود، این فرایند تخریبیتر میگردد. در بازار ارز طی این دو ماه نوسانات شدید، همراه با روند صعودی، به برخی از مردم این پیام را میدهد که برای حفظ ارزش دارایی خود و یا انتقال سرمایه به عنوان خریدار به بازار ارز هجوم آورند. این امر تقاضا را، نه برای واردات یا استفاده از خدمات ضروری مانند تحصیل و معالجه، بلکه برای حفظ ارزش یا انتقال دارایی بالا میبرد. پدیده دلالی و سفته بازی هم در چنین وضعیتی پیدا میشود و تقاضای خرید برای فروش، اضافه میشود. هر چه بی اعتمادی و انتظارات تورمی بیشتر باشد، این نوع تقاضاها بیشتر است.

                  ۵. بی کفایتی مقامات پولی و مالی دولت شاید اصلیترین دلیل پیدایش این وضع بوده است. وقتی در طول چندین هفته پیاپی هر چه مقامات بانک مرکزی درباره بازار ارز و سکه میگویند خلاف در میآید، بی اعتمادی تشدید میشود، التهاب حاصل شده، انواع تقاضا را تشدید میکند. در فضایی چنین بحرانی، عرضه نمیتواند تقاضا را جبران کند، بلکه افزایش عرضه تقاضا را افزایش میدهد. بانک مرکزی در طول سالهای اخیر بسیاری از کارشناسان زبده خویش را از دست داده است.

                  سکان هم در دست کسانی قرار گرفته که مهمترین وظیفه خود را اطاعت از رئیس جمهور میدانند ولو خواسته وی غیر علمی و غیر کارشناسی باشد. و حاضرند وظیفه اصلی خویش را که حفظ ارزش پول ملی است رها کنند تا مبادا به رئیس جمهور بر بخورد. شاهد مثال، همین تصمیم اخیر است که فعلاً التهاب را خوابانده است. این تصمیمات پیش از سفر آقای رئیس جمهور به آمریکای لاتین اتخاذ شده بود، ولی به دلایلی که دولت از ابرازش امتناع دارد، با تاخیر تقریباً سه هفته ای اعلام شد.

                  ۶. علت مهم دیگر، تعلل دولت در معالجه این حادثه است. حادثه سهمگینی که در ابعاد و ماهیت بیسابقه بوده است در سال های ۱۳۷۳-۱۳۷۴ که با وضعی شبیه این روبرو شدیم اولاً ابعاد ماجرا چنین نبود، ثانیاً عواملش تا اندازه قابل توجهی متفاوت بوده، مثلاً ارز نداشتیم و بدهی سنگین خارجی هم داشتیم. دولت وقت، با تغییر روشن سیاستها و تدبیر اقتصاددانان آشنا به بازار، سریعا مهار صحنه را به دست گرفت. در بحران اخیر نگاهی به رفتار، مواضع و تخصیص وقت رئیس جمهور و وزرای ذیربط نشان میدهد که تقسیم کار و وقت و توان کاملاً نادرست صورت گرفته است. وقتی بحران در اوج است ومجلس با نگرانی موضوع را از طرف ملت تعقیب میکند، آقای رئیس جمهور همراه با وزرای اقتصادی به آمریکای لاتین میروند و شرکت در مراسم تحلیف رئیس جمهور اکوادور را بر مهار بحران بیاعتباری پول ملی ترجیح میدهند یا آقای رئیس جمهور رونمایی از ثبت ملی تعزیهخوانی یا شرکت در معارفه رئیس سازمان میراث فرهنگی و فرصت جویی برای تقدیر از اطرافیان مسالهدارش را بر حل مشکلی به این مخربی مقدم میشمارد. در این بین جلسه مجلس برای بررسی بحران به دلیل عدم حضور وزرای اقتصادی و غیبت رئیس کل بانک مرکزی که با احتمال بسیار زیاد به دستور رئیس جمهور صورت گرفته بود، تشکیل نمیشود.

                  شاهد دیگر این تعلل، همان تاخیر در ابلاغ تصمیمات اخیر است. اگر شما این تصمیمات را چاره کار میدانستید، چرا صبر کردید آن همه ثروت از حبیبهای کوچک به کیف های بزرگ منتقل شود، پول ملی بیاعتبار گردد، حیثیت دولت و حکومت آسیب ببینند، ریسک و نااطمینانی اقتصادی حاکم گردد، حرمان و افسوس گریبان مردم را بگیرد و خرابیهای دیگری پیدا شود؟ میتوان با تحلیل وقایع به انگیزههای ناصواب سیاسی پی برد که من ترجیح میدهم در اینجا از آن بپرهیزم.

                  راهحل ها:
                  ۱. بخش فنی مشکل که ناشی از تحریمهاست که تلاشهایی تاکنون صورت گرفته است. ولی مدیریت این کار در دولت به دست کسی است که از دانش لازم برخوردار نیست و مسائل دیگر هم دارد. این مسئولیت باید به دست اهلش سپرده شود. راهکارهای فرعی بیش از آنی است که تاکنون استفاده شده که جای بحث علنی ندارد.

                  ۲. وقتی به دلیل بی اعتمادی به مسئولان ، انتظارات تورمی مخرب شکل میگیرد، اولین ومهمترین اقدام سپردن کار به شخصیتهایی است که تلقی مردم را عوض کنند. این عزل و نصب باید شوکآور و اطمینان بخش باشد. یعنی دانش و توانایی و سلامت کسانی که جایگزین میشوند برای فعالان اقتصادی آشکار باشد.

                  ۳. یک اقدام لازم دیگر توضیح صادقانه امور برای مردم است. مردم اگر تحلیل مقامات از موضوع را علمی و همراه با صداقت دریابند و برای این پرسش که «اگر شما میتوانستید با چند ساعت جلسه و اتخاذ تصمیم و اعلان آن ظرف یک روز بازار را از التهاب بیندازید، تا حالا کجا بودید؟» جواب قانع کننده بشنوند، بخشی از بیاعتمادی جبران میگردد. ولی اگر رئیس جمهور به جای پذیرش مسئولیت کار، با فرافکنی، تقصیر را به گردن چند منتقد دولت، دلالان و چند رسانه بیاندازد و کمی هم بانک مرکزی را مقصر بشمارد، یا معاون وزیر اقتصاد در برنامه زنده تلویزیونی چند بار در برابر پرسش مذکور طفره برود، اعتماد احیاء نمیگردد. بازارها با اراده و تمایلات و انتظارات عوامل فعال در صحنه شکل میگیرد و اعتبار دولت و اعتماد به آن نقش تعیین کننده در شکلگیری فرایندها دارد.

                  ۴. راه حلهای معطوف به تقاضا، باید متوجه مهار نقدینگی باشد. دولت با جدیت باید از تحریک تقاضا در این ۴۰، ۵۰ روز آخر سال بپرهیزد. افزایش یارانههای نقدی نفت روی آتش ریختن است. مجلس نباید اجازه این کار را بدهد. برای انصراف نقدینگی از بازار ارز و سکه به طرف تولید، گرچه زود جواب نمیدهد ولی اگر دولت تسلیم قانون شود و کمک به تولید را به طور موثر و آشکار آغاز کند، انتظارات شروع به تغییر خواهد کرد. امید میتواند سرمایهگذاری را نیز از توقف خارج کند.

                  بخشی که سریعاً بازار را متاثر میکند حذف تقاضای معطوف به حفظ ارزش دارایی یا خروج دارایی است. نوعی از کنترل تقاضا در چنین موقعیتی ضرورت دارد. گرچه زمینه رانت را فراهم میسازد ولی اولاً به دلیل آنکه تقاضای واردات برای تولید مسبوق به سالها آزادی تجارت خارجی است، متقاضیان نمیتوانند تقاضای کاذب چندانی ارائه کنند، ثانیاً هر قدر که ویژهخواری ضرر داشته باشد، زیانش به قدر بحران بیمهار نیست. انتشار اوراق مشارکت ارزی یا ریالی برای بخش نفت و گاز و کارهای مشابه آن که هم نیاز اعتباری برای بخشهای مهم تولیدی را رفع میکند و هم نقدینگی را به خود متوجه میسازد، یکی دیگر از راهحلهاست . البته این گونه راهحلها در بستر اعتماد و اعتبار دولت جواب میدهد. اگر انشاء الله راهحلهای ارایه شده روز پنج شنبه دولت، التهاب را کاهش دهد و با تغییر سکانداران اعتماد تا اندازهای جبران شود، ابزارهای دیگر مانند افزایش سود سپرده نیز میتواند موثر گردد. البته نباید از اثر منفی این کار در فشار بر سرمایهگذاری غافل بود. فروش ارز با نرخ کاهنده نیز، ولو با نرخ بسیار ملایم صورت گیرد، به شرط حصول اعتماد، در حذف متقاضیانی که برای حفظ ارزش دارایی یا خروج دارایی و یا دلالی در صحنه هستند، موثر است.

                  ۵. چون بخشی از مشکل، مشکل فنی ناشی ار تحریم است، اثر ابزارهای پولی شبیه آنچه در بند ۴ ذکر شد، محدود است. در عین حال این نکته را هم باید توجه داشت که دستهای، از تفاوت نرخ ارز در بازار اصلی و فرعی منافع هنگفتی به چنگ میآورند که قطعا در برابر اصلاح مقاومت میکنند. تهدید صرافیها به تعطیلی نیز حلال مشکل نیست، زیرا منفعتطلبان که ویژه خوار به راحتی این محدودیت را دور میزنند. فساد موجود در سیستم یکی از عوامل مهم ناکارآمدی است.

                  خلاصه این مباحث این است که مشکل از این عوامل ناشی میشود: تحریم، نقدینگی سرگردان، بیکفایتی مسئولان، عدم اعتماد مردم و فساد. نسخه ترکیبیِ عالمانه میتواند اقتصاد ملی را نجات دهد نه فرافکنی و افترا به سیاسیون و رسانههای منتقد.

                  مجلس چند کار لازم را باید تعقیب کند : ۱) رایزنی برای روی کار آمدن عناصر توانا و اعتما برانگیز
                  ۲) اعمال نظارت موثر بر اقدامات دولت ۳) خودداری از تصمیماتی که نقدینگی را افزایش میدهد
                  ۴) جلوگیری از قانون شکنیهای دولت در اجرای قانون هدفمند کردن یارانه های انرژی و ۵) پرهیز از موضعگیریهایی که بر التهاب بازار میافزاید.
                  درخت هرچه پربارتر افتاده تر@};-

                  توصیه ای به خرید/فروش/نگهداری ندارم.

                  نظر

                  • علامه
                    عضو فعال
                    • Mar 2011
                    • 429

                    #1074
                    در اصل توسط keyvan پست شده است View Post
                    نمی دونم! طرف فروشنده بود تو این قیمت!!!
                    امکان نداره تو این قیمت فروشنده واقعی باشه .. شاید بلوف زده و اگر شما قصد خرید داشتین جا میزده

                    نظر

                    • bahary
                      عضو فعال
                      • Dec 2011
                      • 2510

                      #1075
                      در اصل توسط وحید 20 پست شده است View Post
                      کیهان: قیمت واقعی دلار ۵۰۰ تومان است!!!

                      روزنامه کیهان در سرمقاله خود با عنوان «مجلس ضربه دوم را وارد کند »نوشت:

                      افرادی طی ماه های گذشته به مستندسازی داعیه غرب در مورد ایران مشغول بودند. سران آمریکا و کشورهایی نظیر انگلیس طی ماههای گذشته به دفعات گفته بودند که آثار تحریم ها علیه ایران در حال بروز و ظهور هستند، رها شدن مهار قیمت ها در ایران طی هفته های گذشته از این مسئله حکایت می کرد همه می دانند اساسا دلار در موقعیتی نیست که در کشوری بتواند رشد داشته باشد. همه می دانند که اینک در معاملات اروپا دلار جایگاهی ندارد. قدرت های مهم اقتصادی آسیا -نظیر روسیه، چین، هند، ژاپن، کره جنوبی و مالزی- هم دلار را کنار گذاشته اند. در آمریکای لاتین نیز دلار جایگاه خود را از دست داده و هر روز از قیمت آن کاسته می شود با این وصف چرا در کشوری که کمترین تأثیر را از بحران های بین المللی پذیرفته و رئیس جمهور محترم بارها اثر بحران مالی بین المللی بر اقتصاد ایران را ناچیز خوانده و واقعاً هم همینطور است، دلار طی 4 هفته به حدود دو برابر قیمت رسید؟ در حالی که قیمت واقعی دلار در ایران حتما کمتر از 500 تومان است.
                      ایول ایول داش شریعت ایول =))=))=)) دلار را ترکوندی رفت. از فردا سپور ها تو خیابون به جای زباله و کاغذ باید دلار جارو کنند و این سند استکبار جهانی را از صفحه روزگار پاک کنند.
                      توهم عجب لذتی داره!=d>=d>=d>

                      نظر

                      • علامه
                        عضو فعال
                        • Mar 2011
                        • 429

                        #1076
                        در اصل توسط 13661366 پست شده است View Post
                        امروز یکی ازدوستانم 750 میخواست بفروش که کسی مثل اینکه حاضر نشده بخر. اگر دوستان واسه فردا سکه خواستن تو پیام خصوصی خبر بده.
                        امروز عصر سکه 795 تومن تو بانک کارگشایی فروخته شد
                        من نمیدونم دوستان این قیمتها رو از کجا میارن
                        یه سر تشریف ببرید بازار اصلی سکه تو سبزه میدون قیمتها مشخصه
                        750 شاید تو مغازه های شهر میخاستن بفروشن خوب اونا ارزون میخرن
                        ملاک قیمت سکه سبزه میدون و بانک کارگشایی

                        نظر

                        • علامه
                          عضو فعال
                          • Mar 2011
                          • 429

                          #1077

                          نظر

                          • bahary
                            عضو فعال
                            • Dec 2011
                            • 2510

                            #1078
                            در اصل توسط وحید 20 پست شده است View Post
                            5 توصیه توکلی به مجلس درباره نوسانات اخیر نرخ ارز و سکه

                            بی کفایتی مقامات پولی و مالی دولت شاید اصلیترین دلیل پیدایش این وضع بوده است. وقتی در طول چندین هفته پیاپی هر چه مقامات بانک مرکزی درباره بازار ارز و سکه میگویند خلاف در میآید، بی اعتمادی تشدید میشود، التهاب حاصل شده، انواع تقاضا را تشدید میکند.

                            رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در نامه ای به نمایندگان ملت با برشمردن دلایل نوسانات اخیر در بازار ارز و سکه، از نقش انگیزه های سیاسی دولت در این بحران سخن گفت و 5 توصیه را درباره این نوسانات با نمایندگان مجلس مطرح کرد.

                            به گزارش مهر، احمد توکلی رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در این نامه آورده است:

                            همکاران ارجمند، نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی

                            بازار ارز و سکه پس از نوسانات مخرب و فزاینده ظاهراً از حالت بحرانی خارج شده است. امیدواری به این وضعیت، بدون بررسی صادقانه و عالمانه علل بروز آن بحران بیسابقه که قدرت و آبروی پول ملی را به شدت آسیبزده، بازگشت مخربتر را محتمل میسازد.

                            توجه به نکات زیر میتواند تصویر نسبتاً روشن از علل پیدایش ترسیم کند و به تبع راه حلها را آشکار سازد.

                            ۱. بازار ارز کشور، یک بازار رقابتی نیست. دولت (بانک مرکزی) عرضه کننده اصلی ارز است و سهم بیشتر تقاضای عادی در این بازار را بنگاهها و دستگاههای دولتی دارند. بنابراین نقش دولت تعیینکننده است.

                            ۲. از طرف عرضه، مشکل، کمبود دارایی ارزی دولت و کشور نیست. ارز حاصل از فروش نفت و فرآوردههای نفتی در طول نه ماهه اول سال ۱۳۹۰ ، حدود ۶۸ میلیارد دلار است. اضافه بر آن حدود ۳۲ میلیارد دلار طی نه ماهه ۱۳۹۰ صادرات غیر نفتی داشتهایم. یعنی جمعاً ۱۰۰ میلیارد دلار که دارایی هنگفتی است که تا پایان سال بیشتر میشود. ولی نکته اینجاست که به دلیل تحریمها امکان جابجایی این دارایی به طور معمول بسیار محدود است. درست مانند آنکه شما در حساب بانکی خود موجودی خوبی داشته باشید ولی نیمه شبی که محتاج پول نقد هستید تمام دستگاههای خودپرداز اطراف شما خراب باشد و تنها خودپرداز سالم موجودی اسکناسش نیازتان را تامین نکند و مجبور باشید برای دستیابی به دستگاه دیگری وقت زیادی بگذارید، آن هم با زحمت فراوان. این مشکل فنی حاصل از تحریم، دارایی ارزی کشور را از دسترس دور میسازد.

                            علاوه بر این پیش از تحریم حدود ۷۵ درصد معاملات ارزی در بازار اصلی به دست بانکها صورت میگرفت و بقیه در بازار فرعی، مانند صرافیها. حالا برعکس شده و تقریباً ۸۰ درصد معاملات در بازارهای فرعی با ریسک و هزینه بالا صورت میگیرد و بانک مرکزی به جای انتقال پول به شکل ال سی یا حوالهای، به اسکناس احتیاج دارد تا از معاملات صرافیها پشتیبانی کند که خود محدودیت تازهای است. بنابراین تاکید روی دارایی ارزی و بی مشکل نشان دادن طرف عرضه غیرواقعی است ولی راه، راه بنبست نیست.

                            ۳. از طرف تقاضا، نقدینگی موجود در اقتصاد ملی از حدود ۶۷۰ هزار میلیارد ریال در آغاز مسئولیت آقای رئیس جمهور به بیش از ۳۳۰۰ هزار میلیارد ریال در آذرماه سال ۱۳۹۰ رسیده است. یعنی نزدیک به ۵ برابر گشته است. از جمله عوامل رشد نقدینگی، توزیع یارانه نقدی قانون هدفمند کردن است که بخشی از آن به شکل قانون شکنانه از منابع ارزی و تنخواه بانک مرکزی تامین اعتبار شده است. این نقدینگی برای تحرک در اقتصاد میدان محدودی دارد. اولاً تولید در وضعیت رکودی قرار دارد و نقض قانون هدفمند کردن در حمایت از تولید، وضع آن را بدتر کرده است.

                            طبیعی است که پول از آنجا منصرف است. وضعیت سرمایهگذاری بدتر از تولید است؛ زیرا نااطمینانی و ریسک بالاست و در این حوزه هم نقدینگی میل به گردش ندارد. بخش بازرگانی خارجی نیز به دلیل تحریمها، از هزینه مبادله سنگین و ریسک بالا رنج می برد که گردش نقدینگی را کند میکند. بخش های دیگری مانند مسکن نیز با تلاش مثبت دولت در مسکن مهر، چندان جاذب این نقدینگیها نیست، کالاهای با دوام نیز دیگر نمیتواند محل سرمایه گذاری باشد. در نتیجه حجم زیادی از نقدینگی متوجه بازار ارز و سکه میشود.

                            ۴. وقتی انتظارات تورمی شدید شود، این فرایند تخریبیتر میگردد. در بازار ارز طی این دو ماه نوسانات شدید، همراه با روند صعودی، به برخی از مردم این پیام را میدهد که برای حفظ ارزش دارایی خود و یا انتقال سرمایه به عنوان خریدار به بازار ارز هجوم آورند. این امر تقاضا را، نه برای واردات یا استفاده از خدمات ضروری مانند تحصیل و معالجه، بلکه برای حفظ ارزش یا انتقال دارایی بالا میبرد. پدیده دلالی و سفته بازی هم در چنین وضعیتی پیدا میشود و تقاضای خرید برای فروش، اضافه میشود. هر چه بی اعتمادی و انتظارات تورمی بیشتر باشد، این نوع تقاضاها بیشتر است.

                            ۵. بی کفایتی مقامات پولی و مالی دولت شاید اصلیترین دلیل پیدایش این وضع بوده است. وقتی در طول چندین هفته پیاپی هر چه مقامات بانک مرکزی درباره بازار ارز و سکه میگویند خلاف در میآید، بی اعتمادی تشدید میشود، التهاب حاصل شده، انواع تقاضا را تشدید میکند. در فضایی چنین بحرانی، عرضه نمیتواند تقاضا را جبران کند، بلکه افزایش عرضه تقاضا را افزایش میدهد. بانک مرکزی در طول سالهای اخیر بسیاری از کارشناسان زبده خویش را از دست داده است.

                            سکان هم در دست کسانی قرار گرفته که مهمترین وظیفه خود را اطاعت از رئیس جمهور میدانند ولو خواسته وی غیر علمی و غیر کارشناسی باشد. و حاضرند وظیفه اصلی خویش را که حفظ ارزش پول ملی است رها کنند تا مبادا به رئیس جمهور بر بخورد. شاهد مثال، همین تصمیم اخیر است که فعلاً التهاب را خوابانده است. این تصمیمات پیش از سفر آقای رئیس جمهور به آمریکای لاتین اتخاذ شده بود، ولی به دلایلی که دولت از ابرازش امتناع دارد، با تاخیر تقریباً سه هفته ای اعلام شد.

                            ۶. علت مهم دیگر، تعلل دولت در معالجه این حادثه است. حادثه سهمگینی که در ابعاد و ماهیت بیسابقه بوده است در سال های ۱۳۷۳-۱۳۷۴ که با وضعی شبیه این روبرو شدیم اولاً ابعاد ماجرا چنین نبود، ثانیاً عواملش تا اندازه قابل توجهی متفاوت بوده، مثلاً ارز نداشتیم و بدهی سنگین خارجی هم داشتیم. دولت وقت، با تغییر روشن سیاستها و تدبیر اقتصاددانان آشنا به بازار، سریعا مهار صحنه را به دست گرفت. در بحران اخیر نگاهی به رفتار، مواضع و تخصیص وقت رئیس جمهور و وزرای ذیربط نشان میدهد که تقسیم کار و وقت و توان کاملاً نادرست صورت گرفته است. وقتی بحران در اوج است ومجلس با نگرانی موضوع را از طرف ملت تعقیب میکند، آقای رئیس جمهور همراه با وزرای اقتصادی به آمریکای لاتین میروند و شرکت در مراسم تحلیف رئیس جمهور اکوادور را بر مهار بحران بیاعتباری پول ملی ترجیح میدهند یا آقای رئیس جمهور رونمایی از ثبت ملی تعزیهخوانی یا شرکت در معارفه رئیس سازمان میراث فرهنگی و فرصت جویی برای تقدیر از اطرافیان مسالهدارش را بر حل مشکلی به این مخربی مقدم میشمارد. در این بین جلسه مجلس برای بررسی بحران به دلیل عدم حضور وزرای اقتصادی و غیبت رئیس کل بانک مرکزی که با احتمال بسیار زیاد به دستور رئیس جمهور صورت گرفته بود، تشکیل نمیشود.

                            شاهد دیگر این تعلل، همان تاخیر در ابلاغ تصمیمات اخیر است. اگر شما این تصمیمات را چاره کار میدانستید، چرا صبر کردید آن همه ثروت از حبیبهای کوچک به کیف های بزرگ منتقل شود، پول ملی بیاعتبار گردد، حیثیت دولت و حکومت آسیب ببینند، ریسک و نااطمینانی اقتصادی حاکم گردد، حرمان و افسوس گریبان مردم را بگیرد و خرابیهای دیگری پیدا شود؟ میتوان با تحلیل وقایع به انگیزههای ناصواب سیاسی پی برد که من ترجیح میدهم در اینجا از آن بپرهیزم.

                            راهحل ها:
                            ۱. بخش فنی مشکل که ناشی از تحریمهاست که تلاشهایی تاکنون صورت گرفته است. ولی مدیریت این کار در دولت به دست کسی است که از دانش لازم برخوردار نیست و مسائل دیگر هم دارد. این مسئولیت باید به دست اهلش سپرده شود. راهکارهای فرعی بیش از آنی است که تاکنون استفاده شده که جای بحث علنی ندارد.

                            ۲. وقتی به دلیل بی اعتمادی به مسئولان ، انتظارات تورمی مخرب شکل میگیرد، اولین ومهمترین اقدام سپردن کار به شخصیتهایی است که تلقی مردم را عوض کنند. این عزل و نصب باید شوکآور و اطمینان بخش باشد. یعنی دانش و توانایی و سلامت کسانی که جایگزین میشوند برای فعالان اقتصادی آشکار باشد.

                            ۳. یک اقدام لازم دیگر توضیح صادقانه امور برای مردم است. مردم اگر تحلیل مقامات از موضوع را علمی و همراه با صداقت دریابند و برای این پرسش که «اگر شما میتوانستید با چند ساعت جلسه و اتخاذ تصمیم و اعلان آن ظرف یک روز بازار را از التهاب بیندازید، تا حالا کجا بودید؟» جواب قانع کننده بشنوند، بخشی از بیاعتمادی جبران میگردد. ولی اگر رئیس جمهور به جای پذیرش مسئولیت کار، با فرافکنی، تقصیر را به گردن چند منتقد دولت، دلالان و چند رسانه بیاندازد و کمی هم بانک مرکزی را مقصر بشمارد، یا معاون وزیر اقتصاد در برنامه زنده تلویزیونی چند بار در برابر پرسش مذکور طفره برود، اعتماد احیاء نمیگردد. بازارها با اراده و تمایلات و انتظارات عوامل فعال در صحنه شکل میگیرد و اعتبار دولت و اعتماد به آن نقش تعیین کننده در شکلگیری فرایندها دارد.

                            ۴. راه حلهای معطوف به تقاضا، باید متوجه مهار نقدینگی باشد. دولت با جدیت باید از تحریک تقاضا در این ۴۰، ۵۰ روز آخر سال بپرهیزد. افزایش یارانههای نقدی نفت روی آتش ریختن است. مجلس نباید اجازه این کار را بدهد. برای انصراف نقدینگی از بازار ارز و سکه به طرف تولید، گرچه زود جواب نمیدهد ولی اگر دولت تسلیم قانون شود و کمک به تولید را به طور موثر و آشکار آغاز کند، انتظارات شروع به تغییر خواهد کرد. امید میتواند سرمایهگذاری را نیز از توقف خارج کند.

                            بخشی که سریعاً بازار را متاثر میکند حذف تقاضای معطوف به حفظ ارزش دارایی یا خروج دارایی است. نوعی از کنترل تقاضا در چنین موقعیتی ضرورت دارد. گرچه زمینه رانت را فراهم میسازد ولی اولاً به دلیل آنکه تقاضای واردات برای تولید مسبوق به سالها آزادی تجارت خارجی است، متقاضیان نمیتوانند تقاضای کاذب چندانی ارائه کنند، ثانیاً هر قدر که ویژهخواری ضرر داشته باشد، زیانش به قدر بحران بیمهار نیست. انتشار اوراق مشارکت ارزی یا ریالی برای بخش نفت و گاز و کارهای مشابه آن که هم نیاز اعتباری برای بخشهای مهم تولیدی را رفع میکند و هم نقدینگی را به خود متوجه میسازد، یکی دیگر از راهحلهاست . البته این گونه راهحلها در بستر اعتماد و اعتبار دولت جواب میدهد. اگر انشاء الله راهحلهای ارایه شده روز پنج شنبه دولت، التهاب را کاهش دهد و با تغییر سکانداران اعتماد تا اندازهای جبران شود، ابزارهای دیگر مانند افزایش سود سپرده نیز میتواند موثر گردد. البته نباید از اثر منفی این کار در فشار بر سرمایهگذاری غافل بود. فروش ارز با نرخ کاهنده نیز، ولو با نرخ بسیار ملایم صورت گیرد، به شرط حصول اعتماد، در حذف متقاضیانی که برای حفظ ارزش دارایی یا خروج دارایی و یا دلالی در صحنه هستند، موثر است.

                            ۵. چون بخشی از مشکل، مشکل فنی ناشی ار تحریم است، اثر ابزارهای پولی شبیه آنچه در بند ۴ ذکر شد، محدود است. در عین حال این نکته را هم باید توجه داشت که دستهای، از تفاوت نرخ ارز در بازار اصلی و فرعی منافع هنگفتی به چنگ میآورند که قطعا در برابر اصلاح مقاومت میکنند. تهدید صرافیها به تعطیلی نیز حلال مشکل نیست، زیرا منفعتطلبان که ویژه خوار به راحتی این محدودیت را دور میزنند. فساد موجود در سیستم یکی از عوامل مهم ناکارآمدی است.

                            خلاصه این مباحث این است که مشکل از این عوامل ناشی میشود: تحریم، نقدینگی سرگردان، بیکفایتی مسئولان، عدم اعتماد مردم و فساد. نسخه ترکیبیِ عالمانه میتواند اقتصاد ملی را نجات دهد نه فرافکنی و افترا به سیاسیون و رسانههای منتقد.

                            مجلس چند کار لازم را باید تعقیب کند : ۱) رایزنی برای روی کار آمدن عناصر توانا و اعتما برانگیز
                            ۲) اعمال نظارت موثر بر اقدامات دولت ۳) خودداری از تصمیماتی که نقدینگی را افزایش میدهد
                            ۴) جلوگیری از قانون شکنیهای دولت در اجرای قانون هدفمند کردن یارانه های انرژی و ۵) پرهیز از موضعگیریهایی که بر التهاب بازار میافزاید.
                            حال و روز این روزهای ما اصلاً خوب نیست. هم درزمین به تنگنا و آشفتگی درافتاده ایم، وهم بدلیل برزمین کوفتن بدیهی ترین سنتهای الهی، ازچشم و رحمت خدا دورمانده ایم.شعارهای پوک ما وقرارگرفتن افراد نالایق برمصادراموراولاً، و حساسیت های جامعه ی جهانی ثانیاً، ودسیسه های کشورهایی که بهردلیل از ما خوششان نمی آید ثالثاً، ما را به تنگنایی سخت درافکنده است.
                            بچشم خود می بینید که این روزها دیگرازشلتاق های رییس جمهورمطلوب تان خبری نیست. و شما نمی دانم چرا مجبورید این جنازه را تا پایان دوره اش به دوش بکشید؟

                            نظر

                            • meysam_sh_2020
                              عضو فعال
                              • Dec 2011
                              • 20672

                              #1079
                              قضیه مالیات بر ارزش افزوده سکه های پیش فروش شده چیه ؟؟ :d

                              یعنی چند درصدشو موقع تحویل میگیرن؟؟
                              آخرین ویرایش توسط meysam_sh_2020؛ 2012/01/28, 22:11.
                              ///

                              نظر

                              • مصطفی مصری پور
                                عضو فعال
                                • Mar 2012
                                • 6951

                                #1080
                                در اصل توسط meysam_sh_2020 پست شده است View Post
                                قضیه مالیات بر ارزش افزوده سکه های پیش فروش شده چیه ؟؟ :d

                                یعنی چند درصدشو موقع تحویل میگیرن؟؟
                                مثل بقیه اجناسی که میخری...موقع ثبت نام باید 4% ارزش افزوده رو علاوه بر قیمت مقطوع پرداخت کنی.
                                وقتي برنده ميشوي، نيازي به توضيح نداري! وقتي مي بازي چیزی برای توضیح دادن نداری!

                                نظر

                                در حال کار...
                                X