با انجام اصلاحات در ژنراتور نیروگاه ها؛
امكان اضافه كردن یك هزار مگاوات به ظرفیت تولیدبرق كشور فراهم شد
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا ،' عباس علی آبادی ' روز چهارشنبه در مراسم رونمایی از ژنراتور ۱۷۳ مگاواتی، در جمع خبرنگاران درباره ژنراتور ارتقا یافته مپنا گفت: این ماشین ژنراتور ارتقا یافته كلاس 'E ' است كه پیش از این برای توربین های 'B۹۲ ' استفاده می شد و با توجه به این كه توربین ها ارتقا پیدا كردند، این اتفاق درمورد ژنراتورها هم باید رخ می داد.
مدیر عامل مپنا ادامه داد: در همین راستا پروژه پژوهشی در شركت پارس طراحی و اجرا شد كه امروز شاهد به ثمر نشستن آن در قالب ژنراتور با قدرت اسمی ۱۷۳ مگاوات هستیم.
وی افزود: اكنون شركت توگای گروه مپنا در حال ساخت توربین ۱۸۲ مگاواتی است كه همزمان باید در شركت پارس ، ژنراتورهای در كلاس ۱۸۵ مگاوات تولید شود تا نیاز این توربین ها را پوشش دهد.
علی آبادی اضافه كرد: مهمترین نكته مهمی كه در ساخت این ژنراتورها باید مدنظر قرار گیرد، این است كه میزان تولید افزایش یافته با اصلاحات صورت گرفته در همان ژنراتورهای قبلی، انجام می شود.
به گفته ی وی، ژنراتور ۱۷۳ مگاواتی دارای همان ابعاد و احجام ژنراتور ۱۶۵ مگاواتی قبلی است و اگر به میزان تولید ۱۰۰ واحد قبلی ، هر كدام ۱۰ مگاوات اضافه شود، بدون احداث یك نیروگاه و مصرف سوخت،یك هزار مگاواتی به ظرفیت تولید برق كشور اضافه می شود.
مدیر عامل مپنا، ادامه داد: راندمان ژنراتورهای ۱۷۳ مگاواتی از ماشین های قبلی بالاتر بوده و سوخت كمتری هم مصرف می كند كه همین امر می تواند ضمن افزایش قدرت اسمی نیروگاه ها، سود سرشاری را نصیب نیروگاه داران كند.
علی آبادی اضافه كرد: ارتقای راندمان ژنراتور قبلی ۰،۲ درصد،ژنراتور ۱۷۳ مگاواتی ۰،۵ و ژنراتور ۱۸۲ مگاواتی كه در حال ساخت است، یك درصد خواهد بود.
وی همچنین گفت: هر واحد نیروگاه گازی سالانه ۳۰۰ میلیون متر مكعب سوخت مصرف می كند كه یك درصد ارتقای راندمان با محاسبه قیمت سوخت ، رقمی قابل توجه است.
امكان اضافه كردن یك هزار مگاوات به ظرفیت تولیدبرق كشور فراهم شد
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا ،' عباس علی آبادی ' روز چهارشنبه در مراسم رونمایی از ژنراتور ۱۷۳ مگاواتی، در جمع خبرنگاران درباره ژنراتور ارتقا یافته مپنا گفت: این ماشین ژنراتور ارتقا یافته كلاس 'E ' است كه پیش از این برای توربین های 'B۹۲ ' استفاده می شد و با توجه به این كه توربین ها ارتقا پیدا كردند، این اتفاق درمورد ژنراتورها هم باید رخ می داد.
مدیر عامل مپنا ادامه داد: در همین راستا پروژه پژوهشی در شركت پارس طراحی و اجرا شد كه امروز شاهد به ثمر نشستن آن در قالب ژنراتور با قدرت اسمی ۱۷۳ مگاوات هستیم.
وی افزود: اكنون شركت توگای گروه مپنا در حال ساخت توربین ۱۸۲ مگاواتی است كه همزمان باید در شركت پارس ، ژنراتورهای در كلاس ۱۸۵ مگاوات تولید شود تا نیاز این توربین ها را پوشش دهد.
علی آبادی اضافه كرد: مهمترین نكته مهمی كه در ساخت این ژنراتورها باید مدنظر قرار گیرد، این است كه میزان تولید افزایش یافته با اصلاحات صورت گرفته در همان ژنراتورهای قبلی، انجام می شود.
به گفته ی وی، ژنراتور ۱۷۳ مگاواتی دارای همان ابعاد و احجام ژنراتور ۱۶۵ مگاواتی قبلی است و اگر به میزان تولید ۱۰۰ واحد قبلی ، هر كدام ۱۰ مگاوات اضافه شود، بدون احداث یك نیروگاه و مصرف سوخت،یك هزار مگاواتی به ظرفیت تولید برق كشور اضافه می شود.
مدیر عامل مپنا، ادامه داد: راندمان ژنراتورهای ۱۷۳ مگاواتی از ماشین های قبلی بالاتر بوده و سوخت كمتری هم مصرف می كند كه همین امر می تواند ضمن افزایش قدرت اسمی نیروگاه ها، سود سرشاری را نصیب نیروگاه داران كند.
علی آبادی اضافه كرد: ارتقای راندمان ژنراتور قبلی ۰،۲ درصد،ژنراتور ۱۷۳ مگاواتی ۰،۵ و ژنراتور ۱۸۲ مگاواتی كه در حال ساخت است، یك درصد خواهد بود.
وی همچنین گفت: هر واحد نیروگاه گازی سالانه ۳۰۰ میلیون متر مكعب سوخت مصرف می كند كه یك درصد ارتقای راندمان با محاسبه قیمت سوخت ، رقمی قابل توجه است.
نظر