شبهای قدر

Collapse
X
 
  • زمان
  • نمایش
Clear All
new posts
  • rajabnejad
    عضو فعال
    • Jan 2012
    • 4331

    #1

    شبهای قدر




    من از عمق وجود خودم ، خدایم را صدا کردم

    نمیدانم چه میخواهی ، ولی امروز برای تو ، برای رفع غم هایت

    برای قلب زیبایت ، برای آرزوهایت ، به درگاهش دعا کردم

    و میدانم خدا از آرزوهایت خبر دارد ، یقین دارم دعاهایم اثر دارد . . .






    الهی انچه تو این شبها به "خوبانت" عطا می کنی به ما هم عطا کن....

    التماس دعا
    آخرین ویرایش توسط rajabnejad؛ 2014/07/18, 12:50.
    هرگاه زندگی را جهنم دیدی, سعی کن پخته بیرون آیی, سوختن رو همه بلدند ....
  • ابوذر
    عضو فعال
    • Jun 2013
    • 614

    #2
    پاسخ : شبهای قدر

    بسم ‏الله الرحمن الرحیم

    این وصیتنامه‏ اى است که امیرالمؤمنین، على بن ابیطالب بدان وصیت مى‏‌کند: گواهى مى‏‌دهد که معبودى جز خدا نیست که یگانه است و شریک ندارد و نیز گواهى می‌دهد که محمد(ص) بنده و رسول اوست، که خداوند او را به راهنمایى و دین حق فرستاد تا بر همه ادیان پیروزش کند، هرچند مشرکان آن را ناخوش دارند. درود و برکات خدا بر او باد! «همانا نماز و پرستش و زندگى و مرگ من از آن خداوندى است که پروردگار جهان است و شریکى براى او نیست و بدان مأمور گشته‌‏ام و منم از نخستین مسلمانان».

    اى حسن! من تو را و تمام فرزندان و خاندانم و هر کسى‏ که این وصیتنامه به او برسد، به تقوا و ترس از خداوندى که پروردگار شماست، سفارش مى‏ کنم و باید نمیرید جز اینکه مسلمان باشید و همگى به ریسمان خدا چنگ زنید و پراکنده نشوید، زیرا به راستى من از رسول خدا صلی الله علیه و آله شنیدم که مى‏ فرمود: اصلاح دادن میان مردمان از همه نماز و روزه بهتر است و آنچه دین را تباه ساخته و از بین مى‌‏برد، افساد میان مردمان است، ولا قوه الا بالله العلى العظیم [نیرویى جز به وسیله خداى بزرگ نیست].

    به خویشان و ارحام خویش توجه داشته باشید و به آنان پیوند کنید، صله رحم کنید تا خداوند در روز قیامت حساب را بر شما آسان گرداند.

    الله الله فى الایتام، فلا تغبوا افواههم، ولا تضیعوا بحضرتکم : از خدا بترسید، از خدا بترسید، درباره یتیمان، پس براى دهن‌هاشان به سبب سنگدلى‎‏تان نوبت قرار ندهید (که گاهى سیر و گاهى گرسنه نگاهشان دارید).
    الله الله فى جیرانکم، فانهم وصیه نبیکم ...: از خدا بترسید، از خدا بترسید درباره همسایگانتان که رسول خدا(ص) درباره آنان سفارش کرده و پیوسته درباره آنان توصیه مى‏ فرمود، به اندازه اى که ما گمان کردیم براى همسایگان از همسایه خود ارث قرار م ى‏دهد و حرمت آنان به اندازه‌اى است که سهمى در مالشان براى همسایه تعیین کرده!

    الله الله فى القرآن، فلایسبقکم الى العمل به احد غیرکم: از خدا بترسید، از خدا بترسید درباره قرآن مبادا کسى به عمل‏کردن بدان بر شما سبقت جوید.
    الله الله فى الصلاه فانه خیر العمل وانها عمود دینکم: از خدا بترسید، از خدا بترسید درباره نماز، زیرا که نماز ستون دین شماست.

    الله الله فى بیت ربکم لاتخلوه ما بقیتم...: از خدا بترسید، از خدا بترسید درباره خانه پروردگارتان (خانه کعبه)، مبادا تا زنده هستید، آن خانه از شما خالى‏ بماند، که اگر رها شد، مهلت داده نمى‌شوید و به عذاب دچار مى‏‌شوید و اگر از شما خالى ماند، کیفر خداوند فرصت زندگى به شما نمى‏دهد.

    الله الله فى الزکاه فانها تطفى غضب ربکم: از خدا بترسید، از خدا بترسید در دادن زکات اموال خود که زکات خشم پروردگار را فرو نشاند.
    الله الله فى شهر رمضان فان صیامه جُنه من النار: از خدا بترسید، از خدا بترسید درباره روزه ماه رمضان، زیرا که آن براى شما چون سپرى است از آتش دوزخ.

    الله الله فى الفقراء والمساکین فشارکوهم فى معاشکم...: از خدا بترسید، از خدا بترسید درباره بینوایان و مسکینان و آنها را در زندگى خود شریک سازید و از خوراک و لباس خود به آنها نیز بدهید.

    الله الله فى الجهاد باموالکم وانفسکم والسنتکم: از خدا بترسید، از خدا بترسید درباره پیکار کردن در راه خدا به مالها و جان‌ها و زبان‌هاى خویش.
    الله الله فى ذریه نبیکم...: از خدا بترسید، از خدا بترسید درباره امت پیغمبرتان، مبادا در میان شما ظلم و ستمى واقع شود.

    الله الله فى اصحاب نبیکم...: از خدا بترسید، از خدا بترسید درباره اصحاب پیغمبرتان؛ زیرا که رسول خدا(ص) درباره آنان سفارش فرموده.
    الله الله فى النساء و فیما ملکت ایمانکم...: از خدا بترسید، از خدا بترسید درباره زیردستانتان، غلامان و کنیزان، زیرا که آخرین سفارش و وصیت رسول خدا(ص) این بود که فرمود: «من شما را درباره دو دسته ناتوان که زیردست شما هستند، سفارش مى‏‌کنم».

    آنگاه فرمود:
    الصلاه الصلاه، لا تخافوا فى الله لومه لائم...: نماز! نماز! درباره خداوند از سرزنش مردمان نهراسید؛ چه، هر کس به شما ستم کند یا اندیشه بد داشته باشد، خداوند شر او را کفایت فرماید.
    با مردم به نیکى سخن بگویید، همان گونه که خدا فرمود. امر به معروف و نهى از منکر را ترک مکنید که رشته کار از دست شما بیرون شود، آنگاه هر چه دعا کنید و از خداوند دفع شر خواهید، پذیرفته نشود و به اجابت نرسد.

    بر شما باد هنگام معاشرت، به فروتنى و بخشش و نیکویى درباره یکدیگر و زنهار از جدایى و تفرقه و پراکندگى و روى‏ گردانیدن از هم و در نیکوکارى، یار و مددکار یکدیگر باشید و بر گناه و ستمکارى کمک مباشید که شکنجه و عذاب خدا بسیار سخت است.
    خداوند نگهدار شما خاندان باشد و حقوق پیغمبرش را در حق شما حفظ فرماید، اکنون با شما وداع مى‏‌کنم و شما را به خدا مى‏‌سپارم و سلام و رحمتش را بر شما مى‏‌خوانم.

    نظر

    • homework
      عضو فعال
      • May 2012
      • 747

      #3
      پاسخ : شبهای قدر

      بابا اتاق پر شده از بوی مادرم

      وقتش رسیده پر بکشی سوی مادرم

      دیگر خجل نباش تو از روی مادرم

      فرقت شده شبیه به پهلوی مادرم

      از پشت در دوباره تو را می زند صدا

      تا که به دست تو بدهد محسن تو را

      سی سال در نبودن مادر شکسته ای

      پهلو به پهلویش پس آن در شکسته ای

      در کوفه های درد مکرر شکسته ای

      از مردم و نبودن باور شکسته ای

      گر چه شکسته ای و دلت هم شکسته تر

      این دل شکسته را هم از این کوفه ها ببر

      یادت که هست مادر ما قد خمیده بود

      یادت که هست گیسوی مادر سپیده بود

      یادت که هست محسن خود را ندیده بود

      یادت که هست غنچه خود را نچیده بود

      آنروزها که قد تو آنجا خمیده شد

      موی منم شبیه تو بابا سپیده شد

      مادر رسیده عطرپیمبر بیاورد

      تو تشنه ای برای تو کوثر بیاورد

      مرهم برای این دل پرپر بیاورد

      تا خار را ز دیده ي تو در بیاورد

      حرفی بزن که مونس تو مادر آمده

      حالا که استخوان زگلویت در آمده

      بابا بگو به مادرم از غصه های من

      از کوفه های بعد تو و ماجرای من

      از بی حسین گشتن من از عزای من

      از کوفه گردی من و از کربلای من

      بابا بگو که زینب خود را دعا کند

      بعد از حسین زود مرا هم صدا کند

      مادر رسید و زخم سرت را نگاه کرد

      گریه برای گودی یک قتلگاه کرد

      پس رو به روسیاهی خیل سپاه کرد

      نفرین به رقص خنجر مردی سیاه کرد

      وشمر جالسٌ ... نفس مادرم گرفت

      سر که به نیزه رفت دل معجرم گرفت
      دنیا دو روز است ... روزی برای تو ، روزی علیه تو

      نظر

      • homework
        عضو فعال
        • May 2012
        • 747

        #4
        پاسخ : شبهای قدر

        مراسم شب 19 رمضان حرم امیرالمونین
        دنیا دو روز است ... روزی برای تو ، روزی علیه تو

        نظر

        • محاد
          عضو فعال
          • May 2011
          • 601

          #5
          پاسخ : شبهای قدر

          شب قدر است و امشب راز دارم
          نگه تا صبح امشب باز دارم

          شب قدر است و باید قدر دانم
          قدم در پیشگاه قدر دانم

          شب قدر است و امشب هجر مولاست
          دلم از عشق پر شور و غوغاست

          شب قدراست و اخترها غمینند
          تو گویى جملگى سر در جبینند

          بلى امشب شب بیمارى اوست
          شب تودیع یار خوب و نیکوست

          شب سرخ شهادت بین تو امشب
          شب درد سعادت بین تو امشب

          چه امشب دیده‏اش خونبار و گریان
          نظر افکند او بر شیر یزدان

          على اى فاتح هم بدر و خیبر
          على اى بر یتیمان جمله سرور

          سر خونین خود بردار اى دوست
          ببین زینب که طور، رخساره‏ ى اوست

          حسن بنگر، حسین و هم ابوالفضل
          عنایت کن، کرم بنما، نما بذل

          نظر

          • arashsefid
            عضو عادی
            • Jan 2013
            • 205

            #6
            پاسخ : شبهای قدر

            به جز از علی (ع) که گوید به پسر که قاتل من
            چو اسیر توست اکنون،به اسیر کن مدارا


            ** همسایه با همسایه، همکار با همکار و ...کلا با هم مدارا نمیکنیم، چه برسه با قاتل

            نظر

            • مخبرالدوله
              عضو فعال
              • May 2012
              • 5228

              #7
              پاسخ : شبهای قدر

              دشمنان حضرت علی(ع) با آشوب مانع از اجرای اصلاحات عدالت محور او شدند

              تهران- ایرنا- حجت الاسلام علی قابل با تاکید بر اینکه امیرمومنان(ع) قصد داشت عدالت را برقرار کند، گفت: دشمنان آن حضرت با کارشکنی ها و آشوب ها می خواستند حضرت علی(ع) نتواند اصلاحات خود را به سرانجام برساند.


              مردم میپرسند که ا.ن را چه کسانی حمایت میکنند؟؟؟

              نظر

              • نجاT...
                عضو فعال
                • Dec 2013
                • 2639

                #8
                پاسخ : شبهای قدر



                الهی آن شب که همه قرآن به سر می کنند ما را توفیق بده قرآن را به دل کنیم.
                انتقال ثروت از كوتاه مدتي ها به بلند مدت ها !

                نظر

                • نوام چامسکی
                  عضو فعال
                  • Apr 2014
                  • 3369

                  #9
                  پاسخ : شبهای قدر

                  * زمان شب قدر
                  شیخ عارف محی الدین می فرماید: شب قدر در ده شب آخر قرار داده شده است چون نور است و نور شهادت و ظهور است بنابراین ده شب آخر به منزله روز است و روز را روز گفته اند چون نور در آن پخش می شود و روز متأخر از شب است چون از شب کنده می شود و ده روز آخر متأخر از ده روز وسط و اول است و احدی را ندیدیم که شب قدر را در ده شب اول شهود کرده باشد و دلیلی هم برای ما نرسیده است و در ده شب وسط و آخر واقع می شود.
                  و در فتوحات است که جبرئیل در هر ماه رمضانی بر محمد ( صلی الله علیه و آله و سلم) نازل می شد و یک بار به او قرآن آموزش می داد و جبرئیل در هر ماه رمضانی یک بار با حضرت ختم قرآن می کرد تا اینکه رمضان آخری آمد که رسول الله جبرئیل را می دید پس جبرئیل در آن ماه رمضان دوباره به او قرآن آموخت و دوبار قرآن را ختم کرد و فهمید که او در سالی که می آید فوت خواهد کرد نه در سالی که آن رمضان بوده است پس ختم دوم او برای رمضان سالی بود که در آن فوت کرد و پیامبر در ماه ربیع الاول فوت کرد و نزول قرآن در شب قدری بود که بهتر از هزار ماه است. پس از آن شیخ عارف تأویلات عجیبی در مورد عدد هزار و اضافه شدن آن به کلمه شهر می کند و هر کدام را با حقیقت قرآن و ختم نبوت پیوند می دهد و می فرماید لیله القدر شب نیمه شعبان است و می گوید ما شهود کرده ایم که شب قدر در طول سال می گردد و همین طور آن را در ماه شعبان و در رمضان و در هر روز فرد از ماه رمضان و در شب هجدهم از ماه رمضان برحسب روزه خود در آن سال شهود کرده ایم. (محی الدین ابن عربی، فتوحات، 159/3)
                  از دیگر مطالبی که در کلام محی الدین آمده این است که شب بودن این شب را نه روز بودن آن را علت یابی می کند و می گوید: اما اختیار او لیله القدر را به خاطر این است که امور متمایز نمی شوند مگر به اقدارشان نزد حق و حق غیب است پس قدر اختصاص پیدا کرده است به شب چون مستور است همچنان که غیب مستور است.
                  (محی الدین ابن عربی، فتوحات، 496/3) آری در شب آنچه که در باطن عالم
                  می گذرد نمایان می شود و خود شب در حقیقت جلوه ای از تجلیات اسم باطن حق است و زمان آن مناسبت تام با عالم غیب و اتصال به آن دارد.
                  * حال عبودی اهل عرفان در لیلة القدر
                  حالت عبودی در کلیه عبادات و همچنین در شب قدر خود از اهمیت به سزایی برخوردار است که باید آن را مورد توجه قرار داد و وجه مشترک در همه آنها این مطلب است که عبد خود را حقیر و هیچ شمرده و رب خود را همه کاره بداند.
                  محی الدین در این خصوص می گوید: انگیزه ای که برای التماس لیلة القدر وجود دارد اموری است که از جمله آنها عظمت این شب و عظمت نازل کننده آن است و حقارت کسی که این شب را می طلبد نزد نفس خود. شیخ عارف محی الدین در جایی دیگر در خصوص توجه و حال عبودیی که شخص در رابطه با این شب باید داشته باشد می گوید: پیامبر شب قدر را در روزهای فرد از شبها قرار داده است و شبهای قدر روزهای زوج بوده ولی در سال نزول قرآن در روزهای فرد قرار گرفته است و این به خاطر آن است که طلب چون در شبهای فرد ماه باشد، شبهای فرد حافظ این بنده هستند در رابطه با خیرات و برکاتی که در این شب به او داده می شود و او در روزهای فرد از زمانی است که به او تذکر داده شده پس آن خبر را به خدا نسبت می دهد همچنان که خداوند هم فرد است اگر چه سبب حصول این خیر در این شب نیز هست ولیکن عین شهود وتر او را از نسبت دادن خیر به غیر خدا حفظ می کند اگر چه شب قدر را هم سبب می داند پس اگر در شب زوج بود اگر برای این عبد مایه تذکیری نمی بود در وقت التماس خیر از جانب خداوند یا در شهود آن که آن را تنها به خداوند نسبت دهد بنابراین صاحب جهل و حجاب می شد از معطی خیر و این است سراینکه لیله القدر در شب های فرد قرار داده است پس این را بفهم. (ابن عربی، فتوحات 9/446) و البته درک این شب مستلزم این است که عبد متصف به صفاتی باشد. عارف حکیم ابن عربی در مورد صفات افرادی که توان درک لیله القدر را دارند چنین می فرماید: پس چون این طایفه به آیات نظر کنند همراه امر الهی آن بدانچه که خوانده و دعوت کرده بر نفوس خود می خوانند و اگر آیه غیر عادی باشد نظر
                  می کنند کدام اسم الهی را طلب می کند اگر قهار و مانند آن را طلب می کرد آیه رهبت و زجر و وعید است؛ آن را بر نفوس می خوانند و اگر اسم لطیف و مانند آن را طلب می کرد آیه رغبت است که رغبت را بر ارواح می فرستند و نوری مشعشع بر نفوس اشراق می کنند پس بدان نفوس به سوی خالقشان متمایل می شوند و توفیق و هدایت شامل حالشان خواهد شد و از اعمال لذت می برند و با نشاط قیام به آنها می کنند و از کسالت عاری می شوند و از معاشرت با بطّالین و صحبت غافلین از ذکر خدا اجتناب می کنند و از ملاء و جلوّت کراهت دارند و انفراد و خلوت را ترجیح می دهند. برای این طبقه دوم حقیقت شب قدر و کشف سر و معنای آن وجود دارد و برای آنها در این شب حکمی الهی است که به آن مخصوص هستند. (ابن عربی، فتوحات، 209/1)
                  * برکات و ثمرات لیلة القدر
                  سپس شیخ عارف می فرماید: مسلم و نسائی از قول ابی هریره ذکر کرده اند که رسول الله (صلی الله علیه و سلم) فرمود: هر کسی لیله القدر را برپا دارد و در صحیح مسلم است که هر کس لیله القدر را از روی ایمان و احتساب موافقت کند خداوند گناهان گذشته و آینده او را می آمرزد. و هر کسی لیله القدر را برپا دارد و با آن موافقت کند خطاب تحریم از او پوشیده می شود به این معنا که تا آخر عمر خود تصرف او در حیطه مباحات انجام می شود.
                  توضیح اینکه شیخ عارف با استناد به حدیث صحیحی که می گوید: «عبد چون گناهی بکند و سپس علم یابد که ربی دارد که گناه را می بخشد و به گناه مؤاخذه
                  می کند خداوند در مرتبه سوم به او می گوید هر چه می خواهی بکن که من برای تو بخشیدم» می فرماید: علمی که به بنده داده می شود باعث می شود که آنچه بر او حرام شده است در صورت انجام، آن فعل مباح شود و بخشیده گردد و این الحاق به صفت علم به ربّ که اشرف صفات است در صورت موافقت با لیله القدر انجام می پذیرد و با علم به غفّاریّت رب در حقیقت مثل این است که به کلی از عبد رفع تحریم و تحجیر شده باشد. و چه خبری بزرگتر از رفع تحجیر که این خود بهشتی معجّل است.
                  در اینجا شیخ درصدد بیان این مطلب است که اگر کسی موفق به همراهی با شب قدر شد به مقتضای حدیثی که می گوید خداوند گناهان گذشته و آینده آن شخص را می آمرزد این طور نتیجه می گیرد که اگر آن شخص پس از آن شب هم احیاناً در گناهی افتاد خداوند او را موفق به توبه کرده غفرانیت خود را شامل حال او خواهد کرد چرا که عبد به دلیل درک لیله قدر ملحق به صفت علم خداوند که اشرف صفات است شده و می داند که رب او غفور است و این حالت الحاق به این صفت تکویناً برای او مصونیت از گناه و آلودگی یا از اصل و یا به توبه و غفران می آورد و در حقیقت مثل این است که از اصل از عبد رفع خطاب تحریم و تحجیر شده باشد چرا که گفتیم بر طبق حدیث هر کس این شب را درک کند خداوند وعده کرده که گناهان او را بیامزرد.
                  همچنین در کلام عارفان بسیار از مقام جمع صحبت رفته است که این مقام هم در این شب برای اهل آن امید می رود که حاصل شود چنان که محی الدین در فتوحات
                  می گوید: جمعیت در شب قدر از لحاظ مناسبت با اسمای الهی نسبت به باقی لیالی و ایّام شهور شایسته تر است پس مقام جمع مخصوص شب قدر است و خداوند در آن شب قرآن را مجموعاً نازل کرده است و با نون جمع و عظمت آن را نازل کرده است پس در انزال خود در شب قدر جمیع اسماء را نازل کرده است همچنان که فرموده است: إنا أنزلناه فی لیله القدر. و در این شب قدر ملائکه نازل می شوند و روح قائم در ایشان در جماعتی که نماز را با ایشان می خواند از هر امری نازل می شوند و هر کدام اقتضای جمیع اموری را دارند که حق اراده کرده است در خلقش تنفیذ کند و حتی مطلع الفجر نهایت غایب است چون حرف الی در آن آمده که غایت را می رساند و هر نهایتی ابتدایی دارد پس این شب، شب جمع است.
                  از دیگر نتایج درک این شب برای اهل آن عالم شدن به سِرّ قدر است که در این شب حاصل می شود و از آن جا که می دانیم قدر اشیاء در شب قدر نازل می شود خصوصاً بیاناتی که شیخ عارف در خصوص سر قدر دارند، باید مورد توجه قرار گیرد.
                  و باز شیخ عارف از اسرار ماه رمضان و لیله قدر در آن چنین می گوید که در رمضان قرآن نازل شده است و خداوند تعالی قرآن را در این ماه نازل کرده است، در بافضیلت ترین شب آن که لیله القدر باشد و از این جهت که در آن هدایت است برای مردم و بیّنات از هدایت و فرقان است رمضان نامیده شده و از آن جهت که لیلة قدر است قرآن به صورت کتاب مبین یعنی بین نازل شده است، یعنی از جهت کتاب بودن و بیّن بودن و میان مرتبه کتاب بودن و قرآن و فرقان بودن مراتب متمیز و جدایی است که عالمان آن را می دانند. پس رسول خدا نهی فرمود از اینکه بگویند رمضان چون لیس کمثله شیء پس اگر رمضان می گفتند در این اسم خداوند مثل می داشت چون رمضان از اسماء خداوند است. بنابراین لفظ شهر را به رمضان اضافه نمود تا تنها مثلیّت در میان ماهها از آن نفی شود و آیه لیس کمثله شیء از هر جهت بر رتبه خود باقی بماند. (محی الدین ابن عربی، فتوحات، 117/9) از دیگر برکات درک این شب این است که در صورت درک آن چون بهتر از هزار ماه است پایان این بهتر بودن معلوم نیست به کجا ختم شود و مانند این است که انسان پس از درک این شب در عمری مجهول به سر خواهد برد. محی الدین در این باره چنین می گوید: لیلة القدر را چون انسان دریابد از هزار ماه بهتر است اگر چه تنها یکی باشد در هزار ماه.
                  * توصیه های معصومین (علیهم السلام) برای درک لیلة القدر
                  مرحوم فیض کاشانی در محجة البیضاء می فرمایند: بلکه از آداب این ماه (رمضان) این است که خواب را در روز زیاد نکند تا جوع و عطش را حس کند و ضعف قوا را احساس کند تا قلب او در این هنگام صافی شود و در هر شبی قدری از ضعف را پایدار بدارد تا تهجد در آن شب بر او آسان شود. شاید که شیطان دور قلب او نگردد و به ملکوت آسمان نگاه کند و شب قدر عبارت از شبی است که در آن چیزی از ملکوت کشف می شود و این مراد از قول خداوند متعال است که می فرماید: انا انزلنا فی لیله القدر و کسی که میان قلب و سینه اش را جایگاه خالی شدن طعام قرار دهد از آن محجوب خواهد بود و هر کس معده خود را از طعام خالی دارد این امر برای رفع حجاب کافی نخواهد بود تا اینکه همت خویش را از غیر خداوند تعالی خالی کند و شروع همه آنها از تقلیل طعام خواهد بود. (فیض کاشانی، المحجه البیضاء، 198/2)
                  در تفسیر مخزن العرفان آمده که حضرت رسول (صلی اله علیه و آله و سلم) چنین روایت می کند که: در دهه آخر باید بسیار دعا نمود و از خدا طلب نمود. از حضرت علی (علیه السلام) است که گفته پیغمبر اکرم (ص) در عشر آخر رمضان اهل بیت خود را از رختخواب بیدار می نمود برای عبادت و از ابوسعید خدری نقل می کند که حضرت رسول (ص) شب بیست و یکم را تا روز نماز می کرد و آن شب از آسمان باران می آمد و حضرتش در میان آب و گل سجده می نمود... و شاید حکمت اینکه شب قدر را تعیین ننموده اند برای این باشد که مومنین شب های ماه رمضان را به عبادت قیام نمایند چنانچه اسم اعظم الهی را در بین اسماء الحسنی مخفی داشته اند که خدا به مقام اسمائی خوانده شود و نیز ساعت استجابت دعا از بین ساعات پنهان داشته اند که در تمام ساعات روی نیازمندی به درگاه بی نیاز آورده شود و نماز وسطی بین نمازهای پنجگانه مخفی داشته اند که تمام نمازها مراقبت شود و نیز موقع مردن را مخفی داشته اند تا انسان همیشه ترسناک باشد و از معاصی خودداری نماید. (بانو مجتهده امین، مخزن العرفان فی تفسیر القرآن، 15/205)


                  http://forums.boursy.com/showthread.php?t=2936

                  نظر

                  • zereshkkk
                    عضو فعال
                    • Nov 2011
                    • 3474

                    #10
                    پاسخ : شبهای قدر

                    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‏
                    إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ (۱)
                    وَ ما أَدْراکَ ما لَیْلَةُ الْقَدْرِ (۲)
                    لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ (۳)
                    تَنَزَّلُ الْمَلائِکَةُ وَ الرُّوحُ فِیها بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ کُلِّ أَمْرٍ (۴)
                    سَلامٌ هِیَ حَتَّی مَطْلَعِ الْفَجْرِ (۵)


                    با توجه به آیات سوره قدر می‌توان به فضیلت‌های شب قدر پی برد:

                    ۱. قرآن در آن نازل شده است.
                    ۲. عبادت و احیای آن معادل بیش از هزار ماه است.
                    ۳. خیرات و برکات الهی در آن شب نازل می‏شود.
                    ۴. رحمت خاص خدا شامل حال بندگان می‏گردد.
                    ۵. فرشتگان و روح در آن شب نازل می‏گردند.


                    شب قدر از شب‌های مقدس و متبرک اسلامی است. خداوند در قرآن مجید از آن به بزرگی یاد کرده و سوره‌ای نیز به نام «سوره قدر» نازل فرموده است. در تمام سال، شبی به خوبی و فضیلت شب قدر نمی‌رسد. این شب، شب نزول قرآن، شب فرود آمدن ملائکه و روح نیز نام گرفته است. عبادت در شب قدر برتر از عبادت هزار ماه است. در این شب، مقدرات یک سال انسان‌ها و روزی‌ها، عمرها و امور دیگر مشخص می‌شود. ملائکه در این شب بر زمین فرود می‌آیند، نزد امام زمان(عج) می‌روند و آنچه را برای بندگان مقدر شده بر ایشان عرضه می‌دارند. شب‌زنده‌داری و تلاوت قرآن و مناجات و عبادت در این شب، بسیار توصیه و تأکید شده است.

                    عظمت و فضیلت این شب بر سایر شبها را از این امور می‌توان به دست آورد:
                    ۱) آمرزش گناهان: پیامبر خدا(ص) در تفسیر سوره «قدر» فرمودند:
                    «هر کس شب قدر را احیا بدارد و مؤمن باشد و به روز جزا اعتقاد داشته باشد، تمامی گناهانش آمرزیده میشود.»

                    ۲) قلب رمضان: امام صادق(ع) فرمودند:
                    «از کتاب خدا استفاده می‌شود که شماره ماههای سال نزد خداوند، دوازده ماه است و سرآمد ماهها ماه رمضان است و قلب ماه رمضان لیلة القدر است.»

                    ۳) نزول قرآن: طبق روایات، مجموع قرآن در شب قدر دفعی و یکباره بر پیامبر (ص) نازل شده است. این نزول دفعی و یکباره قرآن است، اما نزول تدریجی قرآن طی 23 سال دوران نبوت پیامبر گرامی(ص) به صورت الفاظ نازل شده است.
                    ۴) برتر از هزار ماه: نزول همه‌ی ملائکه و روح در شب قدر بر زمین و سلام دادن بر بندگان خدا نشانه شرافت آن بر هزار ماه است. امام باقر(ع) فرمودند:
                    «عمل صالح در شب قدر از قبیل نماز، زکات و کارهای نیک دیگر بهتر است از عمل در هزار ماهی که در آن شب قدر نباشد.»

                    فرصت شب قدر را غنیمت بدانیم
                    شب قدر فرصتی است زرین و طلایی برای شستشوی آینه دل. این شب بهترین فرصت است تا خوبی‌ها را جایگزین بدیها، صلح و صفا را جایگزین اختلاف و تفرقه، احسان و نیکی را جایگزین ظلم و ستم، احسان به والدین را جایگزین عاق والدین و صله رحم را جایگزین قطع رحم نماییم. نیکو و شایسته است با صدقات قدمی در جهت آبادانی خانه آخرت برداریم و با اعمال نیک و خیر، ثواب دو چندان ببریم.
                    در شب قدر که شب‌زنده‌داری می‌کنیم، خداوند نام ما را در گروه نیک‌بختان ثبت می‌کند و آتش جهنم را بر ما حرام می‌سازد. آیا توفیقی بالاتر از این هست که آتش جهنم بر ما حرام شود و به خدا نزدیک‌تر شویم؟
                    دعاهای شبهای رمضان مجموعه‌ای است روشنی‌بخش که با تکرار تلاوت آنها، آموزش‌های آن‌ها به صورت هدف‌هایی برای ما در می‌آیند. پس هنگام خواندن این ادعیه شایسته و بهتر است مفهوم آنها را نیز همواره مدنظر داشته باشیم و با تلاش و کوشش به سوی این هدف‌های مطرح‌شده در دعاها گام برداریم.


                    التماس دعا

                    نظر

                    • mokhlas
                      عضو فعال
                      • Mar 2012
                      • 301

                      #11
                      پاسخ : شبهای قدر

                      اعمال شبهای قدر

                      شب قدر، شبی است که در تمام سال هیچ شبی به فضیلت آن نمی رسد و عمل در آن بهتراز عمل در هزار ماه است. در این شب برنامه های یک سال هر کس مقدر می گردد. در شب قدر ملائکه و روح که اعظم ملائکه است به اذن پروردگار، خدمت امام زمان علیه السلام مشرف می شوند و مقدرات هر کس را به امام عرضه می دارند.
                      اعمال شب‌های قدر بر دو نوع است:
                      اعمالی که در هر سه شب انجام می‌ شود و به اعمال مشترک معروف است و اعمالی که مخصوص هر یک از شب‌های مبارک نوزدهم، بیست و یکم و بیست ‌و سوم است.

                      اعمال مشترک شبهای قدر
                      1- غسل کردن که بهتر است مقارن غروب آفتاب غسل کرده و نماز عشا با غسل خوانده شود.
                      2- خواندن 2 رکعت نماز که در هر رکعت بعد از حمد، هفت مرتبه سوره‌ توحید را خوانده و بعد از نماز هفتاد مرتبه گفته شود: اَستَغفُرِاللهَ وَ اَتوبُ اِلَیهِ.
                      3- قرآن به سر گرفتن و خدا را به چهارده معصوم سوگند دادن .
                      4- زیارت امام حسین علیه السلام .

                      5- احیا داشتن (بیدار ماندن و عبادت کردن) در این شب‌ها. در روایات بسیاری از پیامبر(صلی الله علیه و آله) و معصومین(علیهم السلام) نقل شده است هر کس شب قدر را احیا کند، گناهان او آمرزیده شود.
                      6- فضیلت و پاداش بسیار دارد که صد رکعت نماز خوانده شود و بهتر است که در هر رکعت بعد از سوره‌ی مبارک حمد، ده مرتبه سوره‌ی توحید خوانده شود.
                      7- دعایی از امام زین العابدین علیه السلام که در مفاتیح الجنان آمده است . اللهم انی امسیت لک عبداً...
                      8- قرائت دعای جوشن کبیر.
                      9- طلب آمرزش از خدای متعال و درخواست از خدا جهت نیازهای دنیا و آخرت .
                      10- ذکر گفتن و صلوات بر محمد وآل محمد علیهم السلام.
                      در این شب‌های مبارک، اعمال زیر نیز سفارش شده است:
                      1) خواندن 2 رکعت نماز برای سلامتی امام زمان(عج) و تعجیل در ظهور آن حضرت
                      2) خواندن 2 رکعت نماز برای شادی روح همه‌ی درگذشتگان و اسیران خاک و 25 بار گفتن ذکر "اللهم اغفرلی لجمیع المومنین و المومنات و المسلمین و المسلمات"
                      3) خواندن 2 رکعت نماز تقدیم به اهل بیت پیامبر(صلی الله علیه و آله) و خواندن دعای توسل
                      4) خواندن 2 رکعت نماز حضرت زهرا(سلام الله علیها): در رکعت اول بعد از حمد صد مرتبه سوره قدر و در رکعت دوم بعد از حمد صد مرتبه سوره توحید
                      5) خواندن سوره‌های مبارک دخان و قدر

                      اعمال مخصوص شب نوزدهم
                      1- صد بار ذکر " استغفرالله ربی واتوب الیه ".
                      2- صد بار ذکر " اللهم العن قتلة امیرالمومنین"
                      3- دعای اللهم اجعل فیما تقضی و تقدر من الامر المحتوم ...

                      اعمال مخصوص شب بیست و یکم
                      1- دعای اللهم صل علی محمد وال محمد و اقسم لی حلما یسد عنی باب الجهل ... .
                      2- لعن بر قاتل امیرالمومنین. صد بار ذکر "اللهم العن قتلة امیرالمومنین"
                      3- زیارت امام علی علیه السلام .

                      اعمال مخصوص شب بیست و سوم
                      1- تلاوت سوره های عنکبوت و روم که امام صادق علیه السلام فرمود: تلاوت کننده این دو سوره در این شب از اهل بهشت است.
                      2- قرائت سوره‌های مبارک عنکبوت، روم و دخان .
                      3- قرائت هزار مرتبه سوره قدر .
                      4- خواندن و تکرار دعای سلامتی امام زمان(عج) اللهم کن لولیک حجة ابن الحسن ... .
                      5- دعای اللهم امددلی فی عمری واوسع لی فی رزقی ... .
                      6- تلاوت قرآن کریم به هر مقدار که توانستی .
                      7- خواندن دعای "یا باطنا فی ظهوره و یا ظاهراً فی بطونه ... .
                      هيچ ثروتي چون عقل، و هيچ فقري چون ناداني نيست. هيچ ارثي چون ادب، و هيچ پشتيباني چون مشورت نيست. حضرت علی(ع)

                      نظر

                      • mohsen ho
                        ستاره دار(1)
                        • Feb 2013
                        • 11250

                        #12
                        پاسخ : شبهای قدر

                        سحرسجاده ات راچون گشودی / وبامعبودخود خلوت نمودی

                        وخواندی خالقت راعاشقانه / واشکی هدیه کردی دانه دانه

                        توراجان علی مارادعاکن / دعا بر عبد ناچیز خدا کن

                        التماس دعا

                        نظر

                        • Trader7
                          عضو فعال
                          • Apr 2014
                          • 940

                          #13
                          پاسخ : شبهای قدر

                          لطفا برای چند دقیقه تعصب روی دین و مذهب و ملیت رو بگذارید کنار
                          فقط از دید انسانیت نگاه کنید
                          یه بحث کاملا منطقی بر اساس واقعیات فعلی:


                          نوچه ایران حزب الله - نوچه حزب الله حماس(غزه)
                          غزه اندازه یکی از شهرهای حاشیه استان تهران(مثلا اسلامشهر)
                          غزه در محاصره کامل(محاصره در حدی که اجازه ورود غذا و دارو رو هم نمیدن)
                          کل دنیا در حال حمایت از اسرائیل
                          اسرائیل مجهزترین ارتش دنیا رو داره
                          اسرائیل بهترین سامانه ضد موشکی دنیا رو داره(گنبد آهنین)
                          وسعت غزه یک صدم اسرائیل
                          از زمین و هوا و دریا بمب و موشک داره میاد رو سر مردم غزه
                          ولی هنوز با قدرت سر پا ایستادند و ارتش اسرائیل در ورود به غزه زمین گیر شده........


                          حالا دوتا سوال مهم:
                          1.اصلا چنین چیزی ممکنه؟
                          2.با فرض این که خدا همیشه طرف حقه پس خدا داره به کی کمک می کنه؟

                          نظر

                          • Arash007
                            عضو فعال
                            • Jul 2013
                            • 541

                            #14
                            پاسخ : شبهای قدر

                            در اصل توسط Trader7 پست شده است View Post
                            لطفا برای چند دقیقه تعصب روی دین و مذهب و ملیت رو بگذارید کنار
                            فقط از دید انسانیت نگاه کنید
                            یه بحث کاملا منطقی بر اساس واقعیات فعلی:


                            نوچه ایران حزب الله - نوچه حزب الله حماس(غزه)
                            غزه اندازه یکی از شهرهای حاشیه استان تهران(مثلا اسلامشهر)
                            غزه در محاصره کامل(محاصره در حدی که اجازه ورود غذا و دارو رو هم نمیدن)
                            کل دنیا در حال حمایت از اسرائیل
                            اسرائیل مجهزترین ارتش دنیا رو داره
                            اسرائیل بهترین سامانه ضد موشکی دنیا رو داره(گنبد آهنین)
                            وسعت غزه یک صدم اسرائیل
                            از زمین و هوا و دریا بمب و موشک داره میاد رو سر مردم غزه
                            ولی هنوز با قدرت سر پا ایستادند و ارتش اسرائیل در ورود به غزه زمین گیر شده........


                            حالا دوتا سوال مهم:
                            1.اصلا چنین چیزی ممکنه؟
                            2.با فرض این که خدا همیشه طرف حقه پس خدا داره به کی کمک می کنه؟
                            غزه ای ها میان تو ایران بهترین بیمارستان های ما بدون نوبت درمان می شوند اما همین بی شرف ها وقتی خون باید بهشون تزریق بشه میگن خون ایرانی نمی خواهیم خون ایرانی نجس است.امیدوارم به عظمت همین شب ها همشون نابود بشن همه اعراب.....
                            الهی آمین

                            نظر

                            • نوام چامسکی
                              عضو فعال
                              • Apr 2014
                              • 3369

                              #15
                              پاسخ : شبهای قدر

                              در مکّه دیدم
                              خدا چند سالی ست که از شهر ِ مکّه رفته ...
                              و انسانها به دور ِ خویش میگردند!
                              در مکّه دیدم
                              هیچ انسانی به فکر ِ فقـــیر ِ دوره گرد نیست!
                              دوست دارد زود به خدا برسد و گناهان ِ خویش را بـــزُداید
                              غافل از اینکه آن دوره گرد، خود ِ خدا بود!


                              در مکّه دیدم، خدا نیست!


                              و چقدر باید دوباره راه ِ طولانی را طی کنم
                              و درهمان نماز ساده ی خویش، تصور ِ خدا را در کمک به مردم جستجو کنم
                              آری ...


                              شاد کردن ِ دل ِ مردم ، همانا برتر از رفتن به مکّه ایست
                              که خدایی در آن نیست ...!


                              حسین پناهی

                              http://forums.boursy.com/showthread.php?t=2936

                              نظر

                              در حال کار...
                              X