کاربران گرامی بورسی، با توجه به تغییرات اخیر سایت در صورت وجود هر گونه مشکل در استفاده از سایت (درج پیام، عضویت و...) با ایمیل boursy.com[@]gmail.com در ارتباط باشید یا موضوع را در تاپیک «شما بگویید...» درج کنید.
در گروه حملونقل اطلاعیه عرضه 40 درصدی ریلپردازسیر نکته جالبتوجه است جایی که طبق آن قرار است شرکت اعتباری کوثر مرکزی از طرف شرکت ارزش آفرینان کوثر کیش (سهامدار عمده حریل) تعداد 784 میلیون سهم حریل را روز سهشنبه مورخ 4 آبانماه عرضه کند؛ قیمت پایه هر سهم نیز معادل قیمت پایانی سهام در روز قبل از عرضه اعلام شده است، به شرط آنکه از مبلغ 1425 ریال کمتر نباشد. کوثر بزرگترین سهامداران حریل بهشمار میرود.
دنیای اقتصاد- همایون دارابی: دو روز تعطیلی پایان هفته موجب شد تا هفته گذشته با سه روز فعالیت و عدم حضور شمار قابلملاحظهای از معاملهگران در بازار مواجه باشد، از اینرو اکثر تحولات هفته گذشته را نمیتوان تحولاتی مهم بهشمار آورد و انتظار میرود روند واقعی بازار این هفته شناسایی شود. در هفته گذشته در مهمترین اتفاقات اقتصادی سفر وزیر اقتصاد به جلسه صندوق بینالمللی پول دارای اهمیت بود. در این جلسه خانم لاگارد، مدیرعامل صندوق بینالمللی پول قول داد بخشهای ذیربط صندوق کماکان به همکاری با ایران در ارائه کمکهای فنی و آموزشی در زمینههای بانکی، پولی، ارزی و مالیاتی ادامه دهند.
گروه بنگاهها: رئیس هیاتمدیره شرکت ارزشآفرینان فدک با اشاره به تعدیل 110 درصدی سود پیشبینی «حریل» در سال 96 به تشریح جزئیات برنامههای توسعهای این شرکت پرداخت.محمدصادق خلفی در گفتوگو با «دنیای اقتصاد» گفت: در صورتی که برنامههای توسعهای این مجموعه مطابق برنامه پیش برود، تعدیل مثبت مناسبی خواهیم داشت.
وی با بیان اینکه شرکت ریلپرداز سیر (حریل) 5 سال پیش فعالیت خود را در کشور آغاز کرده است، افزود: این شرکت ظرف 5سال گذشته حجم درآمد 50 برابری داشته و بهطور میانگین سالانه 1200 درصد رشد داشته است. وی تاکید کرد: روند رو به رشد درآمد در ریلپرداز سیر هر ساله چشمگیر بوده است. خلفی ادامه داد: برای سال 96 نیز تعدیل مثبت 110 درصدی را در بودجه پیشبینی کردهایم و امیدواریم تا محقق شدن مابقی برنامههای توسعهای در نیمه اول سال به این تعدیل دست پیدا کنیم. وی با اشاره به برنامههای توسعهای این شرکت گفت: این مجموعه برنامههای توسعه کیفی شامل خدمات فنی و مهندسی، مدیریت بهینه داراییها و افزایش حجم بهرهوری ناوگان موجود را در دستور کار خود دارد. وی توسعه کمی ناوگان را از دیگر برنامههای توسعه این مجموعه عنوان کرد و افزود: بر این اساس خرید 1300 دستگاه واگن در دستور کار قرار گرفت که قرارداد 400 دستگاه از این واگنها در سالجاری منعقد شد و 70 دستگاه از این واگنها هم تحویل شرکت شده است. خلفی با ابراز امیدواری از اینکه این 400 واگن در 3 ماه اول سال 96 تحویل مجموعه شود، گفت: تعدیل مثبتی که در پیشبینی شرکت دیده شده بابت تحویل این 400 واگن است و تاثیرات دیگر برنامههای توسعهای در این پیشبینی دیده نشده است. وی همچنین افزود: مجموعه ریلپرداز سیر به دنبال خرید 900 دستگاه واگن دیگر نیز هست و تفاهمات اولیه برای اجرای این موضوع نیز انجام شده است. وی تاکید کرد: تعدیلات مثبت ناشی از خرید این 900 دستگاه واگن در بودجه سال آینده دیده نشده است. خلفی با اشاره به اینکه مذاکرات بسیار خوبی در زمینه خرید لکوموتیو در حال انجام است، افزود: تاییدیههای اولیه برای فاینانس خرید این لکوموتیوها انجام شده و امیدواریم سال 96 خرید این لکوموتیوها هم عملیاتی شود. وی افزود: در اواخر سال 1395 کارخانه بسیار مجهز و مدرن نگهداری و تعمیر واگنهای باری را در اصفهان راهاندازی کردیم که این موضوع تاثیر زیادی بر میزان در دسترس بودن ناوگان دارد. وی با بیان اینکه ریلپرداز سیر تنها شرکتی است که در مقاصد و نواحی بارگیری امکانات تخلیه و بارگیری اختصاصی خود را دارد، افزود: این اقدام موجب شده که چرخه واگنها افزایش قابلتوجهی داشته باشد. خلفی با اشاره به مشوقهای بسیار خوب صنعت حملونقل ریلی در برنامه ششم، گفت: این مشوقها مزیتهای بسیار خوبی برای شرکتهای حملونقل ریلی به دنبال دارد، بهعنوان مثال شرکتهایی که در حملونقل ریلی سرمایهگذاری میکنند سرمایهگذاری آنها معادل سرمایهگذاری در مناطق محروم است و بر این اساس از تمامی مزایای این مورد همچون معافیت مالیاتی و کمک دولت در جبران نرخ تسهیلات برخوردار میشوند. وی ادامه داد: همچنین براساس این مشوقها نرخ مالیات و ارزش افزوده خدمات حملونقل ریلی با نرخ صفر محاسبه میشود؛ یعنی قدرت رقابت شرکتهای حملونقل ریلی در ارائه نرخ به صاحبان کالا را به شدت افزایش میدهد. وی تاکید کرد: شرکت ریلپرداز سیر اثرات این مشوقها و برنامههای توسعهای اعلام شده را در پیشبینی بودجه سال آینده منظور نکرده و تنها تعهد تعدیل ناشی از عملیاتی شدن خرید 400 دستگاه واگن را در پیشبینی سود خود در نظر گرفته است. خلفی تاکید کرد: اگر طرحهای توسعه طبق برنامه محقق شود پیشبینی میکنم تعدیل خوبی در سال 1396 خواهیم داشت، اما چون قراردادها نهایی نشده است ما از اعلام رسمی این موارد خودداری کردهایم. خلفی گفت: در این اصلاح ساختار بهعنوان فردی که بخشی از سهام شرکت ریلپرداز سیر را در اختیار داشتم (مالک حقیقی) قسمتی از سهام را به شرکتهای زیرمجموعه هلدینگ بهعنوان گروه مدیریتی مجموعه (مالک حقوقی) واگذار کردم که این اصلاحات سوءبرداشتهایی مبنی بر خروج بنده از این سهم را به دنبال داشت که اینها درست نبود و اصلاح ساختار از مالکان حقیقی به مالکان حقوقی در مجموع هلدینگ فدک انجام شد. وی تاکید کرد: مجموعه گروه ارزشآفرینان فدک از زمان عرضه «حریل» در بازار سهام همواره در حال افزایش درصد سهامداری خود در شرکت ریلپرداز سیر بوده است.
عدم ورود ۱۴۰دستگاه واگن جدید سود «حریل» را کاهش داد
شرکت «ریلپرداز سیر» در حوزه حملونقلی ریلی بار در کشور، عنوان پنجم را در سال ۹۵ به خود اختصاص داده است. این شرکت در تازهترین گزارش مالی خود از پیشبینی سودآوری امسال خود کاسته است.
به گزارش پاسارگادتحلیل، شرکت «ریلپرداز سیر» در تازهترین گزارش مالی خود از پیشبینی سودآوری امسال خود کاسته است.
مهمترین علت این کاهش عدم ورود ۱۴۰دستگاه واگن جدید در دوماهه پایانی امسال عنوان شده است. طولانی شدن مراحل گمرکی دلیل این عدم تحویل است و شرکت پیشبینی کرده از اردیبهشت سال آینده شاهد اضافه شدن این واگنها به ناوگان خود باشد.
ریلپرداز سیر در گزارش هیاتمدیره از عملکرد سال ۱۳۹۵، پیشبینیکردهبود که ۴۰۰دستگاه واگن باری و ۵۰دستگاه لوکوموتیو در سال جاری وارد ناوگان خود کند، اما بهنظر میرسد این هدف محقق نخواهد شد.
این شرکت در پایان سال ۹۵ مالک ۱۰۲۴دستگاه واگن لبهبلند بوده و اعلام کرده به قدری تقاضا برای استفاده از جابهجایی ریلی بالا است که تمام ظرفیت خود را پیشفروش کرده و به سوی اجاره واگن نیز رفته است. میانگین جابهجایی بار هر واگن فعلی این شرکت ۵۵تن است، درحالی که پیشبینی شده واگنهای جدید قادر به حمل ۶۸تن بار باشند.
توکاریل بزرگترین شرکت حملونقل ریلی بار در کشور است. این شرکت هم در بخش جابهجایی مواد معدنی و هم در مجموع جابهجایی ریلی بار، رتبه نخست را در سال ۹۵ از آن خود کرده و در پایان سال ۹۵ برابر با ۱۶۶۱دستگاهواگن باری لبه بلند ۶محوره ویژه داشته است.
۳۵درصد کل بار شبکه ریلی و ۴۰درصد بار معدنی در سال ۹۵ توسط توکاریل جابهجا شده است. اما این شرکت زیرمجموعه فولاد مبارکه اصفهان است و تقریبا تمام خدمات خود را به این غول فولادساز ارائه میکند.
توکاریل به همراه زیرمجموعههای خود (به خصوص شرکت آسیاسیر ارس) بیشاز ۵هزاردستگاه واگن دارد که ۲۵درصد ناوگان ریلی باری کشور است. توکاریل قرارداد خرید ۱۸۰دستگاهواگن را با واگن پارس منعقد کرده و امید دارد در سال جاری حداقل ۸۰دستگاه را تحویل بگیرد.
اما واگنهای جدید چه مزیتی برای شرکتهای فعال حوزه ریل به همراه دارند؟ علاوهبر مزایای مالیاتی که ذکر شد، شرکتها بسیار امیدوارند ۴۲ماه معافیت از پرداخت حق دسترسی به ریل، سود مناسبی را نصیب آنها کند.
برای آن که برآوردی از سودآوری به دست داده شود، نگاهی به درآمد ارائه خدمات و هزینه آن در صورتهای مالی ریلپرداز سیر میاندازیم. این شرکت پیشبینی کرده بهازای هر ۱۰۰تومان درآمد ارائه خدمات در سال جاری، ۶۳تومان را بهمنظور حق دسترسی به ریل و بارنامه هزینه کند و درمجموع ۸۶تومان را صرف هزینههای مستقیم تولید خدمات کند.
به این ترتیب بدیهی است اگر بزرگترین هزینه ارائه خدمات شرکتهای حملونقل ریلی حذف شود، سود مناسبی در زمان استفاده از ناوگان نو نصیب این شرکتها خواهد شد.
بازار سهام گرچه از طولانیشدن تحویل واگنهای جدید به شرکتهای این حوزه ناخرسند است، اما بهواسطه وجود چشمانداز سودآوری مطلوب، با قیمت مناسبی سهام شرکتهای گروه را خریداری میکند.
گفتنی است بهتازگی شرکت آسیاسیر ارس نیز بر تابلوی بازار سهام قیمت خورده تا از میان ۵شرکت برتر حملونقل ریلی باری، سهشرکت توکاریل، آسیاسیر ارس و ریلپرداز سیر وارد بازار سهام شوند.
دوشرکت دیگر که در لیست ۵شرکت برتر، رتبههای دوم و چهارم را در اختیار دارند، بهتاش سپاهان و فولاد ریل جنوب هستند و هنوز وارد بازار سهام نشدهاند. گفتنی است دو شرکت ریلسیر کوثر و توسعه حملونقل ریلی پارسیان نیز در بازار سهام حضور دارند.
The greater the risk ، The greater the reward
هر چقدر ریسک بزرگتری کنی ، پاداش بزرگتری بدست میاری
حوالی 200 حمایت قوی داره و خریدنی است در این حوالی.
چهارشنبه خریدارهای قدرتمندی داشت و در عرض چند ثانیه صفش سنگین شد و فرصت نداد خریدها تکمیل بشه. هفته بعد ببینیم نوع معاملاتش چطوری خواهد بود
خدا خواست و ما توانستیم
تمام مطالب نوشته شده توسط بنده نظرات شخصی است که میتواند اشتباه باشد پس به استناد مطالب من به هیچ عنوان سهمی را نخرید. فقط با بررسی خودتان معامله کنید
نظر