پاسخ : داده پردازي ايران ( مداران )
--و بیتابی ایشان در شرایطی بود كه تعداد شركتهای فعال در حوزه IT زیاد شده بود و كار دادهپردازی تمركز بیشتری روی امور بانكی پیدا كرده بود. این طور نیست؟
بعد از جنگ شركت دادهپردازی رشد زیادی كرد. رفت به سوی تولید و توسعه بیشتر. اما در مورد اینكه امور بانكی در قالب یك شبكه ساماندهی شود، در زمان دكتر عادلی،* شركتی تاسیس شد با نام «شركت ملی انفورماتیك*». این شركت بعدها مورد حمایت آقای نوربخش قرار گرفت و رشد كرد.
--اما این شركت جزو شركتهای دادهپردازی محسوب میشد؟
*بله، جزو شركتهای زیرمجموعه دادهپردازی بود*. اما پرداختن به امور بانكداری و طراحی سیستم و شبكه بانكی به ملی انفورماتیك سپرده شد.
--موافق هستید كه وارد دنیای «ملی انفورماتیك» و خدمات انفورماتیك شویم؟
بله، میخواهم به جملهای اشاره كنم كه در ابتدای بحث از طرف شما مطرح شد. گفتید بخشی از تاریخ IT كشور وابسته است به دادهپردازی. در همین راستا اگر میخواهید تحولات بانكداری ایران را بررسی كنید، باید نقش ویژهای برای «شركت ملی انفورماتیك» در نظر بگیرید.جریان برمیگردد به روزهایی كه «مجید قاسمی» مدیرعامل بانك ملی بود. ایشان خیلی به «اتوماسیون» اعتقاد داشت. چون حرفهای بود، به این نكته رسید كه راه بانكداری حرفهای از اتوماسیون میگذرد. زمانیكه مذاكره «دادهپردازی» با مدیران بانك ملی به جای خوبی رسید، دیدیم اگر بخواهیم از توان دادهپردازی استفاده كنیم، بعدها به مشكل خواهیم خورد. آن روزها «دادهپردازی» 200مشتری ثابت داشت كه حجم عظیمی از توان ما را گرفته بود. به این نتیجه رسیدیم كه باید در دل دادهپردازی، شركتی ایجاد كنیم كه بر امور بانكی ما تسلط داشته باشد. به این ترتیب شركتی تاسیس شد *كه 51درصد سهام آن وابسته به دادهپردازی بود و 49درصد آن به نام بانك ملی*.
--در مورد تعیین هیات مدیره(ملی انفورماتیک) چه تفاهمی صورت گرفت؟
طبق قانون تجارت مدیرعامل و چند عضو هیات مدیره را دادهپردازی انتخاب كرد و دو عضو را بانك ملی.
--شما چه نقشی داشتید؟
من مدیرعامل شدم. آقایان گیو و بشارتیان از طرف دادهپردازی در هیات مدیره ملی انفورماتیك عضو شدند و از طرف بانك ملی هم نامها را از یاد بردهام. در همین شرایط بانك مركزی وارد شد و چون قرار بود اتوماسیون بانكی به صورت جدی دنبال شود، بانك مركزی هم به شركت ملی انفورماتیك پیوست. مشاور امور انفورماتیك بانك مركزی شخصی بود به نام «دكتر الهی». ایشان هم به جمع ما پیوستند.
به این ترتیب سیاستی كه قرار بود از بانك ملی آغاز شود به كل سیستم بانكی منتقل شد.
بله، اتوماسیون بانكی ایران با تولد شركت ملی انفورماتیك در سال 1371 آغاز شد.
در آذر ماه ۷۲ شرکت با سرمایه ده میلیون تومان تاسیس شد. اولین مشکل شرکت جدید پرداخت حقوق این ۳۰ نفر بود.ماه های اول خیلی سخت بود. اقدام مهم و حیاتی شرکت در این دوره ۷ ساله اول, امضاء و اجرای قرارداد طرح جامع اتوماسیون بانکی در بانک ملی ایران بود که به قرارداد ۱۰۰معروف شد.در آن زمان هیچ مدیر بانکی اعتماد به این شرکت نمی کرد.فقط آقای امیر اصلانی مدیر عامل وقت بانک ملی بود که این شرکت را باور کرد. -----------------------------------------------------------------------------------------------------
اینجا فقط سخنی از تاریخچه و فعالیتهای شرکت در گذشته بود و خدمات مدیران و شرکت در جهت پیش برد اهداف را بیان می کند
اگر دقت کنید آقای گیومنش اولین مدیر عامل شرکت خدمات و همچنین از طرف داده پردازی جزء هیت مدیره ملی انفورماتیک بوده است
این صحبتها نشان می دهد پایه و اساس شرکتهای به مانند ملی انفورماتیک و خدمات توسط مدیران و شرکت داده پردازی ایجاد شده است.اینها همه از تاریخچه پر بار این شرکت می باشد
بنام خدا
با سلام خدمت دوستان
امروز مطلبی را در مورد تاریخچه شرکت خدمات انفورماتیک در پایگاه خبر بانکداری الکترونیک آورده شده بود، گفتم به مطلب قبلی که در مورد تاریخچه شرکت داده پردازی از زبان آقای قائمیان مطرح شده بود اینجا بیاورم، دارای نکات جالبی در مورد گذشته شرکت می باشد با سلام خدمت دوستان
--و بیتابی ایشان در شرایطی بود كه تعداد شركتهای فعال در حوزه IT زیاد شده بود و كار دادهپردازی تمركز بیشتری روی امور بانكی پیدا كرده بود. این طور نیست؟
بعد از جنگ شركت دادهپردازی رشد زیادی كرد. رفت به سوی تولید و توسعه بیشتر. اما در مورد اینكه امور بانكی در قالب یك شبكه ساماندهی شود، در زمان دكتر عادلی،* شركتی تاسیس شد با نام «شركت ملی انفورماتیك*». این شركت بعدها مورد حمایت آقای نوربخش قرار گرفت و رشد كرد.
--اما این شركت جزو شركتهای دادهپردازی محسوب میشد؟
*بله، جزو شركتهای زیرمجموعه دادهپردازی بود*. اما پرداختن به امور بانكداری و طراحی سیستم و شبكه بانكی به ملی انفورماتیك سپرده شد.
--موافق هستید كه وارد دنیای «ملی انفورماتیك» و خدمات انفورماتیك شویم؟
بله، میخواهم به جملهای اشاره كنم كه در ابتدای بحث از طرف شما مطرح شد. گفتید بخشی از تاریخ IT كشور وابسته است به دادهپردازی. در همین راستا اگر میخواهید تحولات بانكداری ایران را بررسی كنید، باید نقش ویژهای برای «شركت ملی انفورماتیك» در نظر بگیرید.جریان برمیگردد به روزهایی كه «مجید قاسمی» مدیرعامل بانك ملی بود. ایشان خیلی به «اتوماسیون» اعتقاد داشت. چون حرفهای بود، به این نكته رسید كه راه بانكداری حرفهای از اتوماسیون میگذرد. زمانیكه مذاكره «دادهپردازی» با مدیران بانك ملی به جای خوبی رسید، دیدیم اگر بخواهیم از توان دادهپردازی استفاده كنیم، بعدها به مشكل خواهیم خورد. آن روزها «دادهپردازی» 200مشتری ثابت داشت كه حجم عظیمی از توان ما را گرفته بود. به این نتیجه رسیدیم كه باید در دل دادهپردازی، شركتی ایجاد كنیم كه بر امور بانكی ما تسلط داشته باشد. به این ترتیب شركتی تاسیس شد *كه 51درصد سهام آن وابسته به دادهپردازی بود و 49درصد آن به نام بانك ملی*.
--در مورد تعیین هیات مدیره(ملی انفورماتیک) چه تفاهمی صورت گرفت؟
طبق قانون تجارت مدیرعامل و چند عضو هیات مدیره را دادهپردازی انتخاب كرد و دو عضو را بانك ملی.
--شما چه نقشی داشتید؟
من مدیرعامل شدم. آقایان گیو و بشارتیان از طرف دادهپردازی در هیات مدیره ملی انفورماتیك عضو شدند و از طرف بانك ملی هم نامها را از یاد بردهام. در همین شرایط بانك مركزی وارد شد و چون قرار بود اتوماسیون بانكی به صورت جدی دنبال شود، بانك مركزی هم به شركت ملی انفورماتیك پیوست. مشاور امور انفورماتیك بانك مركزی شخصی بود به نام «دكتر الهی». ایشان هم به جمع ما پیوستند.
به این ترتیب سیاستی كه قرار بود از بانك ملی آغاز شود به كل سیستم بانكی منتقل شد.
بله، اتوماسیون بانكی ایران با تولد شركت ملی انفورماتیك در سال 1371 آغاز شد.
--------------------------------------------------------------------------------
مصاحبه با مهرداد گیومنش اولین مدیر عامل شرکت خدمات انفورماتیک؛
پرداخت حقوق اولین مشکل شرکت خدمات انفورماتیک در سال 72/بانک ها با «قرارداد ۱۰۰ » شرکت را باور کردندمصاحبه با مهرداد گیومنش اولین مدیر عامل شرکت خدمات انفورماتیک؛
در آذر ماه ۷۲ شرکت با سرمایه ده میلیون تومان تاسیس شد. اولین مشکل شرکت جدید پرداخت حقوق این ۳۰ نفر بود.ماه های اول خیلی سخت بود. اقدام مهم و حیاتی شرکت در این دوره ۷ ساله اول, امضاء و اجرای قرارداد طرح جامع اتوماسیون بانکی در بانک ملی ایران بود که به قرارداد ۱۰۰معروف شد.در آن زمان هیچ مدیر بانکی اعتماد به این شرکت نمی کرد.فقط آقای امیر اصلانی مدیر عامل وقت بانک ملی بود که این شرکت را باور کرد. -----------------------------------------------------------------------------------------------------
اینجا فقط سخنی از تاریخچه و فعالیتهای شرکت در گذشته بود و خدمات مدیران و شرکت در جهت پیش برد اهداف را بیان می کند
اگر دقت کنید آقای گیومنش اولین مدیر عامل شرکت خدمات و همچنین از طرف داده پردازی جزء هیت مدیره ملی انفورماتیک بوده است
این صحبتها نشان می دهد پایه و اساس شرکتهای به مانند ملی انفورماتیک و خدمات توسط مدیران و شرکت داده پردازی ایجاد شده است.اینها همه از تاریخچه پر بار این شرکت می باشد
نظر