بررسی اثرات قانون مالیات بر عایدی سرمایه بر فعالان بورس

Collapse
X
 
  • زمان
  • نمایش
Clear All
new posts
  • EHSANI
    ستاره‌دار(3)
    • Sep 2020
    • 2093

    #16
    پاسخ : بررسی اثرات قانون مالیات بر عایدی سرمایه بر فعالان بورس

    درود بر همگی

    اگه مالیات بر مجموع درآمدها باشه
    دیگه برای شخص ، فرقی نداره که از کدوم بازار کسب درامد کنه
    اون که از قدیم تو کار طلا و سکه و ارز و ملک بوده
    حتما از اون بازار ، بیشتر از بورس درآمد داره
    بورس بازار تخصصی است و هر بنگاهیِ بی‌سوادی نمیتونه ازش نون در بیاره
    اما اگه مالیات بورس فقط شامل حقوقی و صندوقها باشه
    یا مثلاً زیر 10 میلیارد تومن معاف از مالیات باشه !
    و از اون طرف مالیات سایر بازارها زیاد باشه
    ممکن شاهد ورود سرمایه جدید به بورس باشیم.
    (یعنی سیاست‌گذار آگاهانه داره سرمایه‌ها رو به سمت بورس هدایت میکنه)

    ضمن اینکه حجم معاملات در همه بازارها کاهش و رکودی میشه
    دیگه دلال‌بازی سودی نداره و سرمایه‌داران به سمت سرمایه‌گذاری بلندمدتی سوق داده میشوند

    اما پیش‌فرض‌ همه اینها ، اینه که فرض کردیم که
    تصمیمات دولت و مجمع بر اساس عقل و منطق و کارشناسی شده باشه
    و رانت و فساد هم نقشی در این تصمیم‌گیری نداشته باشه
    مثلاً عقل میگه سرمایه از دلال بازی به سمت تولید هدایت بشه
    ولی با سابقه بسیار بدی که دولتها از خود به جا گذاشته اند
    بیشتر به نظر میرسه منجر به فرار سرمایه از کشور بشه.
    نگرش ، همه چیز است .

    نظر

    • امیدازاد
      عضو فعال
      • Sep 2020
      • 3750

      #17
      پاسخ : بررسی اثرات قانون مالیات بر عایدی سرمایه بر فعالان بورس

      در اصل توسط EHSANI پست شده است View Post
      درود بر همگی

      اگه مالیات بر مجموع درآمدها باشه
      دیگه برای شخص ، فرقی نداره که از کدوم بازار کسب درامد کنه
      اون که از قدیم تو کار طلا و سکه و ارز و ملک بوده
      حتما از اون بازار ، بیشتر از بورس درآمد داره
      بورس بازار تخصصی است و هر بنگاهیِ بی‌سوادی نمیتونه ازش نون در بیاره
      اما اگه مالیات بورس فقط شامل حقوقی و صندوقها باشه
      یا مثلاً زیر 10 میلیارد تومن معاف از مالیات باشه !
      و از اون طرف مالیات سایر بازارها زیاد باشه
      ممکن شاهد ورود سرمایه جدید به بورس باشیم.
      (یعنی سیاست‌گذار آگاهانه داره سرمایه‌ها رو به سمت بورس هدایت میکنه)

      ضمن اینکه حجم معاملات در همه بازارها کاهش و رکودی میشه
      دیگه دلال‌بازی سودی نداره و سرمایه‌داران به سمت سرمایه‌گذاری بلندمدتی سوق داده میشوند

      اما پیش‌فرض‌ همه اینها ، اینه که فرض کردیم که
      تصمیمات دولت و مجمع بر اساس عقل و منطق و کارشناسی شده باشه
      و رانت و فساد هم نقشی در این تصمیم‌گیری نداشته باشه
      مثلاً عقل میگه سرمایه از دلال بازی به سمت تولید هدایت بشه
      ولی با سابقه بسیار بدی که دولتها از خود به جا گذاشته اند
      بیشتر به نظر میرسه منجر به فرار سرمایه از کشور بشه.
      ...درود ...تو بعضی گروه های بورسی ...به خاطر این بحث بشکن و بالابنداز برقراره!!انتظار دارند از فردای طرح و تصویب این پروژه ...پول ها به سمت بازار سرمایه سرازیر بشه ....ولی به نظرم ...با تصویب این طرح ...سرمایه از بازارهای دیگه وارد بورس که نمیشه ...هیچ ...خیلی ها هم از این بازار کوچ می کنن

      نظر

      • shimaalovelygirl
        ستاره دار (1)
        • Jul 2022
        • 1079

        #18
        پاسخ : بررسی اثرات قانون مالیات بر عایدی سرمایه بر فعالان بورس

        در اصل توسط امیدازاد پست شده است View Post
        ...درود ...تو بعضی گروه های بورسی ...به خاطر این بحث بشکن و بالابنداز برقراره!!انتظار دارند از فردای طرح و تصویب این پروژه ...پول ها به سمت بازار سرمایه سرازیر بشه ....ولی به نظرم ...با تصویب این طرح ...سرمایه از بازارهای دیگه وارد بورس که نمیشه ...هیچ ...خیلی ها هم از این بازار کوچ می کنن

        دقیقا با همین تفکر و نظر در مورد روند آتی بورس ، نیمی از سرمایه هنگفت بدست آمده از خریدوفروش خودرو خارجی،را سهام خریدی و منتظر زیان هستی !!!

        لابد از کاربران این فروم هم انتظار داری باورکنند !!!

        این نظرت با اون مدل سرمایه گذاریت تناقض دارد.یا این مدل پیش بینی ات فیکه یا اون مدل سرمایه گذاریت...

        آدم نباید دیمی باشه.به هرحال خود دانی...

        نظر

        • گنجشک
          ستاره‌دار(3)
          • Jun 2022
          • 1307

          #19
          پاسخ : بررسی اثرات قانون مالیات بر عایدی سرمایه بر فعالان بورس

          در اصل توسط EHSANI پست شده است View Post
          درود بر همگی

          اگه مالیات بر مجموع درآمدها باشه
          دیگه برای شخص ، فرقی نداره که از کدوم بازار کسب درامد کنه
          اون که از قدیم تو کار طلا و سکه و ارز و ملک بوده
          حتما از اون بازار ، بیشتر از بورس درآمد داره
          بورس بازار تخصصی است و هر بنگاهیِ بی‌سوادی نمیتونه ازش نون در بیاره
          اما اگه مالیات بورس فقط شامل حقوقی و صندوقها باشه
          یا مثلاً زیر 10 میلیارد تومن معاف از مالیات باشه !
          و از اون طرف مالیات سایر بازارها زیاد باشه
          ممکن شاهد ورود سرمایه جدید به بورس باشیم.
          (یعنی سیاست‌گذار آگاهانه داره سرمایه‌ها رو به سمت بورس هدایت میکنه)

          ضمن اینکه حجم معاملات در همه بازارها کاهش و رکودی میشه
          دیگه دلال‌بازی سودی نداره و سرمایه‌داران به سمت سرمایه‌گذاری بلندمدتی سوق داده میشوند

          اما پیش‌فرض‌ همه اینها ، اینه که فرض کردیم که
          تصمیمات دولت و مجمع بر اساس عقل و منطق و کارشناسی شده باشه
          و رانت و فساد هم نقشی در این تصمیم‌گیری نداشته باشه
          مثلاً عقل میگه سرمایه از دلال بازی به سمت تولید هدایت بشه
          ولی با سابقه بسیار بدی که دولتها از خود به جا گذاشته اند
          بیشتر به نظر میرسه منجر به فرار سرمایه از کشور بشه.
          درود و عرض ادب

          من اگر سیاست گذار باشم ، دوست دارم مسیر پول را بندازم تو زمین های خودم !

          یعنی تهش بگم هرکی هر کاری کنه کلش را باس مالیات بده ! مگر !!!!!!

          مگر!

          مگر طرح های معاف از مالیاتی که بنده مشخص می کنم ! اوراق خزانه و... : ))


          ولی خوب بورسی ها باید زرنگ باشند ! چیزی که امید خان گفتند ، در گروهای بورسی عروسی گرفتند ( از نفهمی گروه ها نیست ! از زرنگیشونه ) چراغ سبز می دیم که اینجا بهشته


          علی الحساب پول ها وارد بشه ، یک سودی ما قدیمی ها ببریم ! بعدش هم به ما چه ! سیاستگذار ملعون بورس انتخاب نکرده و بازار میریزه و اوراق سبز میشن !



          لذا بورس معاف از مالیاته بشتابید : )

          (احتمالا رشد بازار شروع بشه از همین جاها )

          نظر

          • مهدی جمشیدی
            عضو فعال
            • Jan 2020
            • 1593

            #20
            پاسخ : بررسی اثرات قانون مالیات بر عایدی سرمایه بر فعالان بورس

            بازار، در برابر معامله گر با انضباط و با احتیاط ، تسلیم است./:.rolleyessmileyani

            نظر

            • امیدازاد
              عضو فعال
              • Sep 2020
              • 3750

              #21
              پاسخ : بررسی اثرات قانون مالیات بر عایدی سرمایه بر فعالان بورس

              در اصل توسط shimaalovelygirl پست شده است View Post

              دقیقا با همین تفکر و نظر در مورد روند آتی بورس ، نیمی از سرمایه هنگفت بدست آمده از خریدوفروش خودرو خارجی،را سهام خریدی و منتظر زیان هستی !!!

              لابد از کاربران این فروم هم انتظار داری باورکنند !!!

              این نظرت با اون مدل سرمایه گذاریت تناقض دارد.یا این مدل پیش بینی ات فیکه یا اون مدل سرمایه گذاریت...

              آدم نباید دیمی باشه.به هرحال خود دانی...
              ...مدیریت سرمایه چیزی هست که ازش سر در نمیاری ....دیمی میپری تو صف خرید و قربون صدقه عشقعلی میری ...پس فرداش با اولین منفی زار میزنی ...و یقه این واون رو می گیری ..اگر فکر کردی با حلوا حلوا کردن میتونی تو این بازار سود کنی بفرما ..نوش جونت.
              ما مثل شما کف بخر و سقف فروش نیستیم !ولی با همین مدل دیمی !نسبت به سال قبل سرمایه بورسیمون بیشتر از دوبرابر شده ...اگر طمع نمی کردیم و کمتر تحت تاثیر جو خوش بینی و لجاجت با بازار قرار می گرفتیم ..یه پنجاه درصد دیگه جلو بودیم ...
              شما اگر بهتر میزنی!! بستان بزن !!...

              نظر

              • امیدازاد
                عضو فعال
                • Sep 2020
                • 3750

                #22
                پاسخ : بررسی اثرات قانون مالیات بر عایدی سرمایه بر فعالان بورس

                در اصل توسط گنجشک پست شده است View Post
                درود و عرض ادب

                من اگر سیاست گذار باشم ، دوست دارم مسیر پول را بندازم تو زمین های خودم !

                یعنی تهش بگم هرکی هر کاری کنه کلش را باس مالیات بده ! مگر !!!!!!

                مگر!

                مگر طرح های معاف از مالیاتی که بنده مشخص می کنم ! اوراق خزانه و... : ))


                ولی خوب بورسی ها باید زرنگ باشند ! چیزی که امید خان گفتند ، در گروهای بورسی عروسی گرفتند ( از نفهمی گروه ها نیست ! از زرنگیشونه ) چراغ سبز می دیم که اینجا بهشته


                علی الحساب پول ها وارد بشه ، یک سودی ما قدیمی ها ببریم ! بعدش هم به ما چه ! سیاستگذار ملعون بورس انتخاب نکرده و بازار میریزه و اوراق سبز میشن !



                لذا بورس معاف از مالیاته بشتابید : )

                (احتمالا رشد بازار شروع بشه از همین جاها )
                ...البته چیزی که برا ما بورسی ها مهم هست ..وضعیت بازار خودمون هست ...
                اجرای این طرح با این کیفیت ...رکود خیلی شدیدی را به دنبال خواهد اورد ..وقتی هم تقاضای سفته بازی و هم مصرفی و تجاری محدود بشه ...اثرش رو خیلی زودترازچیزی که انتظار میره تو بازار سرمایه نشون میده ...فروش ها وبه تبع ان درامد ها پایینتر میاد و هزینه های سربار بالامیره ..طرح های توسعه متوقف و کند میشن ...هزینه مالی شرکت ها بالاتر و هزینه تامین نقدینگی بیشتر میشه..
                و سهام‌شرکت ها طالب نخواهد داشت ...باز خانه و ملک و خودرو ...قابلیت استفاده خواهند داشت ولی سهام در این شرایط برای سهامدار خرد مطلقا بی ارزش خواهد شد ...دیگه خود صندوق ها چه بلایی سرشون خواهد امد رو در نظر نگرفتیم ...

                نظر

                • Mehrsana
                  عضو فعال
                  • Sep 2020
                  • 1191

                  #23
                  پاسخ : بررسی اثرات قانون مالیات بر عایدی سرمایه بر فعالان بورس

                  بخشی از نکات مهم:

                  ۱- شمول مالیات بر درآمد ابرازی حاصل از فعالیت های کشاورزی اشخاص حقیقی بیش از ۶۰۰ میلیون ریال
                  ۲- مجموع حقوق و مزایای دریافتی شغل و شاغل پس از کسر معافیت های موضوع ماده «۹۱» و همچنین کسر معافیت تا دو برابر معافیت پایه مندرج در ماده «۱۲۹ که در این لایحه ابقا شده است»، یعنی ۸۰۰ میلیون ریال، سایر حقوق و مزایای شغل و شاغل مشمول مالیات شده است. همچنین کلیه پرداختی ها منهای حقوق اصلی، بدون اعمال معافیت ۸۰۰ میلیون ریال فوق مشمول مالیات به نرخ ماده ۱۳۱ شده است.۳- در بند «۵» ماده «۹۱» قانون مالیات های مستقیم، حقوق بازنشستگی معاف از مالیات که در قانون فعلی دارای سقف محدودی نبود، تا چهار برابر معافیت پایه ماده «۱۲۹» تعریف شده، یعنی حداکثر تا ۱۶۰ میلیون تومان حقوق سالانه بازنشستگی از شمول مالیات معاف است. به علاوه اینکه عیدی و پاداش آخر سال که معادل یک دوازدهم معافیت سالانه حقوق بود به یک دوازدهم معافیت پایه که ۴۰۰ میلیون ریال است تقلیل یافته که عملا به ضرر حقوق بگیران شده است. همچنین هزینه فرهنگی، ورزشی و رفاهی کارگران از ۱۰ هزار ریال به معادل ۶ درصد معافیت پایه «یعنی ۲۴ میلیون ریال سالانه» افزایش یافته است.۴- مزایای غیرنقدی هم معادل سه دوازدهم معافیت پایه تعریف شده که بسیار کمتر از معافیت دودوازدهم فعلی است که ظاهرا نشان دهنده عمق و علاقه دستگاه مالیات ستانی به حقوق بگیران است. البته ممکن است مسئولان اظهار کنند ما در مالیات موضوع ماده جدید «۱۲۹» سقف معافیت مردم را افزایش داده ایم که ارتباطی به حقوق بگیران ندارد و آن معافیت به همه شهروندان و نه تنها حقوق بگیران تعلق می گیرد.۵- ماده ۹۷ که اصلاح و مالیات مشارکت های مدنی با بیش از یک نفر شخص حقیقی جایگزین آن شده که به معنی پایان دوره علی الراس و رسیدگی براساس اطلاعات پایگاه مالیاتی و سامانه مودیان است.

                  ۶- نرخ مالیات کلیه اشخاص حقوقی ایرانی ۱۵ درصد و شرکت های تعاونی ۱۱.۵ درصد شده است.۷- مالیات اشخاص حقوقی غیرانتفاعی که عملیات انتفاعی انجام دهند به ۳۰ درصد افزایش یافته تا این گونه موسسات وارد فعالیت اقتصادی نشوند.۸- مالیات سود تقسیم شده سهام بی نام به نرخ ماده «۱۳۱» و مالیات سود متعلق به اشخاص حقوق دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی به نرخ ۲۰ درصد. همچنین سایر اشخاص حقوقی نسبت به ۹۵ درصد سود سهام یا سهم الشرکه دریافتی از شرکت های سرمایه پذیر مشمول مالیات ۱۵ درصد فوق نخواهند شد. تخصیص ها و پرداخت ها به حساب جاری شرکا که بابت بدهی شرکت به این شرکا نباشد به عنوان سود تقسیم شده تلقی و مشمول نرخ ماده «۱۳۱» خواهد شد. با اجرای این ماده مجموع مالیات عملا بالای ۳۰ درصد خواهد شد زیرا کاهش مالیات شرکت به ۱۵ درصد با توجه به شمول خود سهام داران به نرخ ماده ۱۳۱ مشابه قبل از اصلاحیه قانون مالیات های سال ۱۳۸۰ خواهد شد و ما دو نوع مالیات را در شرکت ها خواهیم داشت، مالیات شرکت و مالیات سهام داران.۹- به موجب اصلاحیه ماده ۱۱۱ اشخاص حقوقی مکلف هستند اظهارنامه خود را صرفا از طریق اصلاح، تکمیل یا تایید اظهارنامه مالیاتی پیش فرضی که به صورت سیستمی توسط سازمان مالیاتی بر اساس اطلاعات موجود در سامانه مالیاتی تهیه شده حداکثر تا چهار ماه پس از سال مالیاتی تسلیم و مالیات متعلقه را پرداخت کنند. این اصلاحیه تاکید دارد که پس از تصویب آن کلیه مکاتبات فی مابین سازمان مالیاتی و مودیان از طریق الکترونیکی صورت خواهد گرفت.۱۰- به استناد ماده «۱۲۹» الحاقی جدید سقف معافیت مالیاتی جمع درآمدهای مشمول مالیات سالانه اشخاص حقیقی ایرانی نسبت به درآمدهای تحصیل شده در ایران و خارج ایران و نیز اشخاص حقیقی غیرایرانی مقیم ایران نسبت به درآمدهای تحصیل شده در ایران برای هر مودی ۴۰۰ میلیون ریال و به ازای همسر ۳۰ درصد این مبلغ «۱۲۰ میلیون ریال» و به ازای هر فرزند تحت تکفل ۲۰ درصد این مبلغ «۸۰ میلیون ریال» پیش بینی شده که این رقم ها با توجه به نرخ تورم همه ساله تعدیل خواهند شد و درآمد بیش از این سقف مشمول نرخ های ماده «۱۳۱» جدید خواهند شد.۱۱- هزینه های درمانی و دارو تا سقف تعرفه اعلامی دولت (که همه می دانند با تعرفه واقعی بسیار متفاوت است) و حق بیمه درمانی به موسسات بیمه ایرانی تا سقف معافیت پایه (که در این لایحه فعلا ۴۰۰ میلیون ریال درج شده است) به شرط اینکه توسط مرکز بیمه ای پرداخت نشده باشند. همچنین هزینه آموزشی برای تحصیل در مقاطع رسمی تا پایان دبیرستان مطابق شهریه اعلامی آموزش و پرورش یا سقف معادل معافیت پایه (۴۰۰ میلیون ریال)، هزینه اجاره پرداختی بابت یک واحد مسکونی جهت سکونت مشروط به ثبت قرارداد در سامانه ملی املاک تا ۱.۵ برابر معافیت پایه «۶۰۰ میلیون ریال در سال»، سود و کارمزد بانکی دریافتی از بانک ها و موسسات مالی اعتباری مجاز برای خرید یک واحد مسکونی برای هر مودی و فرزندان کمتر از ۱۸ سال تا یک برابر معافیت پایه از کل درآمد اشخاص حقیقی قابل کسر است. نکته مهم آنکه مجموع معافیت ها و تخفیفات و درآمد مشمول نرخ صفر اشخاص حقیقی در منابع نمی تواند از چهار برابر معافیت پایه «یعنی ۱۶۰ میلیون تومان» بیشتر باشد که با توجه به مالیات عایدی سرمایه و معافیت مالیاتی واحدهای مسکونی کمتر از ۱۵۰ مترمربع عملا کل این معافیت ها شامل شاید ۱۰ تا ۲۰ درصد جمعیت کشور شود و بار اصلی آن متوجه طبقه متوسط خواهد بود، زیرا ثروتمندان قادر به انتقال بار مالیاتی خود به دیگران در همه حالات هستند.۱۲- علاوه بر پذیرش زیان اشخاص حقوقی، زیان اشخاص حقیقی بابت هریک از منابع مشمول مالیات قابل استهلاک، از سایر درآمد مشمول مالیات همان منبع در همان سال بوده و مازاد زیان مستهلک نشده از درآمد مشمول مالیات همان منبع در سنوات بعد قابل کسر است.۱۳- نرخ مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی تا میزان دو برابر معافیت پایه «۸۰ میلیون تومان» برابر ۱۰ درصد است و نسبت به مازاد آن تا چهار برابر معافیت پایه برابر ۱۵ درصد، نسبت به مازاد آن تا هشت برابر معافیت پایه ۲۰ درصد و نسبت به مازاد تا ۱۶ برابر معافیت پایه ۲۵ درصد و بالاتر از ۱۶ برابر معافیت پایه به نرخ ۳۵ درصد خواهد بود.۱۴- معافیت های موضوع ماده «۱۳۲» قانون فعلی معنادار شده و رابطه مستقیمی با سرمایه گذاری دارد؛ به این معنی که ۵۰ درصد سرمایه گذاری های انجام شده اشخاص حقوقی غیردولتی در واحدهای تولیدی و معدنی، بیمارستان ها و مراکز درمانی، هتل ها و مراکز اقامتی گردشگری دارای مجوز رسمی از مراجع صاحب صلاحیت که به منظور تاسیس، توسعه، بازسازی و نوسازی واحدهای یادشده صرف دارایی ثابت «به استثنای زمین و خودرو» می شود، براساس قیمت تمام شده مندرج در صورت حساب الکترونیکی از درآمد مشمول مالیات همان سال یا سال های بعد کسر می شود، مشروط بر اینکه قبلا مجوز مربوطه در قالب طرح سرمایه گذاری اخذ شده باشد. این مشوق برای مناطق کمتر توسعه یافته معادل صد درصد سرمایه گذاری و برای سایر مناطق ۵۰ درصد سرمایه گذاری و شامل شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران و ۵۰ کیلومتری اصفهان و ۳۰ کیلومتری مراکز استان ها و شهرهای با جمعیت ۳۰۰ هزار نفر نمی شود.۱۵- سود مشارکت در طرح های موضوع ماده ۱۳۸ مکرر تا دو برابر معافیت پایه «۸۰۰ میلیون ریال» معاف و بیش از آن مشمول نرخ ۱۰ درصد خواهد بود. همچنین درآمد فعالیت های انتشاراتی-هنری مشمول تخفیف ۵۰ درصد در نرخ ماده «۱۰۵» برای اشخاص حقوقی و معافیت تا مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال برای اشخاص حقیقی خواهد بود.۱۶- اشخاص دارای مجوز فعالیت در مناطق آزاد تجاری- صنعتی به مدت ۲۰ سال از تاریخ تاسیس سازمان منطقه «که عملا تاریخ تاسیس همه مناطق آزاد کشور به جز منطقه آزاد ماکو، بانه و مریوان، مهران، بوشهر، سیستان، اینجه برون بیش از ۲۰ سال است» مشمول مالیات به نرخ صفر بوده و اشخاص مذکور بعد از اتمام دوره گفته شده و سایر اشخاص دارای مجوز فعالیت در مناطق آزاد تجاری- صنعتی علاوه بر معافیت های مالیاتی سرزمین اصلی، بابت بخشی از درآمد ابرازی حاصل از فعالیت های زیر در مناطق اشاره شده، مشمول مالیات به نرخ صفر خواهند بود. این به آن معنی است که از این پس، تاسیس شرکت در مناطق آزاد «به جز منطقه آزاد ماکو که در سال ۱۳۸۹ تاسیس شده و ۲۰ سال آن در ۱۴۰۹ پایان می یابد» علاوه بر معافیت های سرزمین اصلی صرفا دارای معافیت های زیر خواهند بود.۱/۱۶- ۵۰ درصد درآمد ابرازی حاصل از فعالیت های تولیدی، هتل ها، مراکز اقامتی و گردشگری دارای مجوز از مراجع ذی صلاح.۲/۱۶- ۲۰ درصد درآمد ابرازی حاصل از سایر فعالیت ها به استثنای درآمدهای حاصل از فروش انواع طلا، نقره، پلاتین، مسکوکات طلا جواهرات و انواع ارز.چنانچه این دو نوع فعالیت ها با مشارکت سرمایه گذاران خارجی دارای مجوز از مراجع ذی صلاح انجام شود به ازای هر ۲۰ واحد درصد مشارکت سرمایه گذار خارجی به میزان ۱۰ واحد درصد و حداکثر تا ۲۰ واحد درصد به این معافیت ها اضافه خواهد شد.۱۷- صد درصد درآمد حاصل از صادرات خدمات و کالاها به استثنای موارد ذیل، مشمول مالیات با نرخ صفر می شود:– مواد معدنی فلزی و محصولات صنایع معدنی فلزی شامل شمش فلزات و قبل از آن و مشتقات اولیه فلزات مانند اکسیدها و سولفات ها – محصولات فلزی فراوری شده که ارزش وزنی آنها از ۱۲۰ درصد قیمت جهانی فلز خالص به کار رفته در آن کمتر باشد.-مواد معدنی غیرفلزی خام و مواد معدنی غیرفلزی فراوری شده تا عیار ۹۹ درصد – سنگ ساختمانی و تزیینی به شکل کوپ یا لاشه.-محصولات شرکت های پتروشیمی، پالایشگاه ها، پتروپالایشگاه ها و مواد و محصولات نفتی و گازی و کلیه مشتقات آنها که ارزش وزنی آن از ۱۲۰ درصد میانگین قیمت جهانی ۱۵ قلم اول فهرست گران ترین محصولات پتروشیمی کمتر باشد – ۵۰ درصد درآمد حاصل از صادرات محصولات کشاورزی فراوری نشده، همچنین اعمال نرخ صفر موضوع این ماده و استرداد مالیات بر ارزش افزوده منوط به رعایت مقررات ارزی اعلامی توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است.۱۸- معافیت شرکت های بورسی تغییر نکرده است، جز اینکه سقف سهام شناور برای استفاده از دوبرابر نرخ معافیت به ۴۰ درصد افزایش یافته است اما با توجه به اینکه معافیت ۱۰ درصدی بورس به شرکت تعلق داشته عملا نرخ مالیات شرکت های بورسی از ۱۵ درصد به ۱۳.۵ درصد کاهش خواهد یافت.۱۹- سود متعلق به حساب های پس انداز و سپرده نزد بانک ها و موسسات مالی – اعتباری و همچنین سود حاصل از فروش یا ابطال واحدهای سرمایه گذاری صندوق ها برای اشخاص حقوقی به طور کلی و اشخاص حقیقی هریک تا سقف چهار برابر معافیت پایه «۱۶۰ میلیون تومان» از مالیات معاف و مازاد آن مشمول مالیات به نرخ های ذی ربط خواهند بود. بانک ها و موسسات مالی و اعتباری، صندوق ها و نظایر آنها مکلف هستند در زمان پرداخت یا تخصیص سود، معادل ۱۰ درصد سود متعلق را کسر و به عنوان مالیات علی الحساب اشخاص مذکر به حساب سازمان امور مالیاتی واریز و فهرست دریافت کنندگان سود را حداکثر تا پانزدهم ماه بعد به سازمان امور مالیاتی ارسال کنند.۲۰- هزینه های فرهنگی، ورزشی و رفاهی کارگران حداکثر شش درصد معافیت پایه مالیاتی «۲۴میلیون ریال» به ازای هر کارگر مشروط بر اینکه از طریق پایانه های فروشگاهی موضوع قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان ثبت شده باشد. همچنین پرداختی به بازنشستگان موسسه یا شرکت حداکثر تا سقف یک دوازدهم معافیت پایه مالیاتی» معاف از مالیات است.۲۱- معافیت سود، کارمزد و جریمه هایی که برای انجام عملیات موسسه به بانک ها، صندوق تعاون، صندوق های حمایت از توسعه بخش کشاورزی و همچنین موسسات اعتباری غیربانکی مجاز و شرکت های واسپاری (لیزینگ) دارای مجوز از بانک مرکزی پرداخت شده یا تخصیص یافته باشد، منوط به اینکه پس از کسر سود دریافتی حاصل از سپرده ها و خرید اوراق بهادار معاف از مالیات شده است.۲۲- در اصلاحیه پیشنهادی بند ۲۸ قانون مالیات های مستقیم یعنی «هزینه خرید کتاب و سایر کالاهای فرهنگی – هنری برای کارکنان و افراد تحت تکفل آنها تا میزان حداکثر پنج درصد معافیت مالیاتی موضوع ماده (۸۴) این قانون به ازای هر نفر» حذف شده است.۲۳- هزینه استهلاک املاک از جمله انواع ساختمان های مسکونی، اداری، تجاری، صنعتی و خدماتی تا شعاع ۳۵ کیلومتری تهران و ۲۰ کیلومتری مرکز کلان شهرها، هزینه قابل قبول مالیاتی نیست.۲۴- متن ماده ۱۴۶ مکرر فعلی به این شرح اصلاح شده است: «ماده ۱۴۶ مکرر- معافیت های مذکور در بندهای ۸، ۹ ۱۱، ۱۴ ماده ۹۱، مواد (۱۳۹) «به استثنای بند (ز) تا سقف مجموع ارزش معادل ۱۵ برابر معافیت پایه موضوع جزء ۱ بند الف ماده ۱۲۹ این قانون و بند (الف) آن»، (۱۴۳) و تبصره (۱) ذیل ماده (۱۴۳ مکرر) به عنوان مالیات به نرخ صفر منظور می شود.۲۵- پذیرش هزینه های اشخاص به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی، علاوه بر رعایت سایر شرایط مندرج در قوانین موضوعه، منوط به وجود صورتحساب الکترونیکی در سامانه مودیان است؛ هزینه هایی که صرفا به صورت سیستمی قابلیت اختصاص به یک درآمد مشخص را دارد، به آن درآمد به صورت سیستمی، تخصیص می یابد و سایر هزینه هایی که به صورت سیستمی قابلیت اختصاص به یک درآمد مشخص را ندارد، متناسب با نسبت هر درآمد به درآمد کل، تخصیص می یابد.۲۶- در هر صورت، در تشخیص درآمد مشمول مالیات قطعی شده توسط سازمان امور مالیاتی کشور، درآمدها نمی تواند از مجموع صورتحساب های الکترونیکی درآمدی و تراکنش های درآمدی فاقد صورتحساب الکترونیکی متناظر هر مودی مالیاتی بیشتر باشد؛ مگر درآمدهایی که از سوی سازمان امور مالیاتی کشور و بر اساس اسناد مثبته اثبات شود.۲۷- سازمان امور مالیاتی کشور موظف است دسترسی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را به سرجمع اطلاعات درآمد و هزینه اشخاص حقیقی را فراهم کند. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف است ترتیبی اتخاذ کند که این اطلاعات با رعایت طبقه بندی صرفا برای شناسایی دهک های درآمدی مشمول دریافت یارانه استفاده شود و در سایر امور استفاده از این اطلاعات قابل استناد نیست.۲۸- در مواردی که به موجب این قانون و قانون مالیات بر ارزش افزوده و قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان مقررات یا وضع تکالیفی مستلزم درج در روزنامه رسمی یا روزنامه های کثیرالانتشار باشد، درج در پایگاه اطلاع رسانی سازمان امور مالیاتی کشور به منزله انجام تکلیف سازمان امور مالیاتی کشور مبنی بر درج در روزنامه های مذکور است.۲۹- در مواردی که اوراق مالیاتی به صورت الکترونیکی به مودیان ابلاغ ابلاغ می شود مودی صرفا به صورت الکترونیکی می تواند مکاتبات بعدی را انجام دهد.۳۰- گواهی انجام معامله به صورت سامانه ای (سیستمی) و آنی پس از اعلام دفترخانه و وصول بدهی های مالیاتی مربوط به مورد معامله ذی ربط، از قبیل مالیات بر درآمد اجاره املاک، وصول مالیات حق واگذاری محل، مالیات شغلی محل مورد معامله، مالیات درآمد اتفاقی و همچنین مالیات عایدی سرمایه موضوع فصل اول باب دوم و مالیات نقل و انتقال قطعی املاک موضوع ماده «۵۹» این قانون که هرکدام بیشتر باشد، حسب مورد صادر خواهد شد.۳۱- مالیات با نرخ صفر موضوع این قانون صرفا شامل درآمد ابرازی است. این حکم در مورد کلیه احکام مالیاتی با نرخ صفر مندرج در این قانون و سایر قوانین مجری است و جرائم عدم تسلیم اظهارنامه صرفا نسبت به مانده مالیات پرداخت نشده تا سررسید تعلق می گیرد.۳۲- سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است به هریک از مودیان کار پوشه مالیاتی اختصاص دهد و همه اوراق مالیاتی را از طریق این کارپوشه به مودی ابلاغ کند. تاریخ رویت اوراق توسط مودی در کارپوشه یا پنج روز بعد از بارگذاری اوراق در کارپوشه به منزله ابلاغ به موودی محسوب می شود. همچنین سازمان مکلف است ترتیبی اتخاذ کند تا مودیان کلیه درخواست ها اعم از اعتراضات، شکایات، پرداخت مالیات، درخواست گواهی، تسلیم اظهارنامه و استرداد و مشاهده پرونده الکترونیکی را از طریق این کارپوشه اعلام کنند.سازمان امور مالیاتی مکلف است هم زمان با بارگذاری اوراق مالیاتی، این موضوع را در قالب پیامک به اطلاع مودی برساند. از زمان ابلاغ این قانون هرگونه ابلاغ غیرالکترونیکی اوراق مالیاتی مجاز نیست. ابلاغ الکترونیکی مذکور در این ماده تابع شرایط مذکور در فصل هشتم باب چهارم این قانون نیست. با اجرای این حکم تبصره ۱ ماده ۱۷۷ حذف می شود.۳۳- هر درآمدی که اطلاعات آن به هر نحو در نظام بانکی یا سامانه مودیان یا پایگاه اطلاعاتی موضوع ماده ۱۶۹ مکرر موجود بوده یا امکان قانونی دریافت آن توسط سازمان موجود باشد، کتمان درآمد محسوب نشده و مشمول حکم این ماده نیست. موارد ذکرشده در بندهای این ماده تنها در صورتی جرم محسوب می شود که حداکثر تا دو سال پس از اتمام مهلت مقرر در ماده ۱۵۷ این قانون توسط سازمان کشف و به مودی ابلاغ شده و مودی نیز رسیدگی مجدد به موارد کشف شده را ظرف ۶۰ روز از تاریخ ابلاغ، کتبا اعلام رضایت نکرده باشد.۳۴- ماده ۲۸۰ قانون فعلی مالیات های مستقیم به این شرح تغییر یافته است «کلیه درآمدهای موضوع این قانون و قانون مالیات ارزش افزوده (به استثنای عوارض شهرداری) به حساب های درآمدهای عمومی نزد خزانه داری کل کشور واریز می شود. هرگونه اصلاح در احکام قانون مالیات های مستقیم و قانون مالیات بر ارزش افزوده و قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان در قوانین بعدی صرفا با ذکر نام قانون مالیات های مستقیم یا قانون مالیات بر ارزش افزوده و قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان و شماره ماده یا تبصره مربوط با رای اکثریت دوسوم نمایندگان مجلس صورت خواهد گرفت».۳۵- توجه داشته باشیم که این لایحه در دوره دولت حسن روحانی به مجلس ارائه شد و شامل موارد متعددی مانند مواد مالیاتی عایدی سرمایه و اصلاحات قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان بود که با توجه به اینکه بخش های مرتبط با عایدی سرمایه جداگانه چندی پیش در مجلس تصویب و به شورای نگهبان ارسال شد، آن مواد در این لایحه حذف شده است. بنابراین توصیه می شود علاقه مندان و فعالان اقتصادی این لایحه را هم زمان با مصوبات مجلس درباره «طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی» مطالعه کنند؛ چرا که در این لایحه به مواردی اشاره شده که در آن طرح تصویب شده است. جمع بندی نگارنده آن است که در کشوری که حداقل توانمندی مالی آن و ثروت ناشی از منابع طبیعی با درایت و خردمندی می تواند کشور را در زمره کشورهای توسعه یافته قرار دهد و در حالی که پاسخ گویی بالایی ها به پایینی ها مفهومی ندارد، نمی توان از مردم انتظار داشت مالیات حقه را پرداخت کنند جز آنکه مدیریت اجرائی درصدد باشد مالیات را مصروف بهبود اوضاع کشور و فراهم کردن امکانات رفاهی و برقراری نظام سلامت و بهداشت عمومی کند. علاوه بر این هدف این گونه لوایح و طرح ها صرفا ایجاد تامین مالی خرج کرد دولت بود که آن هم شفاف نیست، زیرا با هیچ یک از اهداف تنظیم گری تاکنون هیچ کدام از دولت ها نتوانسته اند هیچ مشکلی را مهار کنند که برعکس بر مشکلات افزوده اند و نمونه بارز آن وعده و وعیدهای مهار نقدینگی، نرخ ارز و تورم و قیمت مسکن است که زندگی بخش عمده مردم را تحت الشعاع قرار داده و قطر خط فقر را بر دایره طبقه متوسط مماس کرده است.

                  نظر

                  • امیدازاد
                    عضو فعال
                    • Sep 2020
                    • 3750

                    #24
                    پاسخ : بررسی اثرات قانون مالیات بر عایدی سرمایه بر فعالان بورس

                    در اصل توسط Mehrsana پست شده است View Post
                    بخشی از نکات مهم:

                    ۱- شمول مالیات بر درآمد ابرازی حاصل از فعالیت های کشاورزی اشخاص حقیقی بیش از ۶۰۰ میلیون ریال
                    ۲- مجموع حقوق و مزایای دریافتی شغل و شاغل پس از کسر معافیت های موضوع ماده «۹۱» و همچنین کسر معافیت تا دو برابر معافیت پایه مندرج در ماده «۱۲۹ که در این لایحه ابقا شده است»، یعنی ۸۰۰ میلیون ریال، سایر حقوق و مزایای شغل و شاغل مشمول مالیات شده است. همچنین کلیه پرداختی ها منهای حقوق اصلی، بدون اعمال معافیت ۸۰۰ میلیون ریال فوق مشمول مالیات به نرخ ماده ۱۳۱ شده است.۳- در بند «۵» ماده «۹۱» قانون مالیات های مستقیم، حقوق بازنشستگی معاف از مالیات که در قانون فعلی دارای سقف محدودی نبود، تا چهار برابر معافیت پایه ماده «۱۲۹» تعریف شده، یعنی حداکثر تا ۱۶۰ میلیون تومان حقوق سالانه بازنشستگی از شمول مالیات معاف است. به علاوه اینکه عیدی و پاداش آخر سال که معادل یک دوازدهم معافیت سالانه حقوق بود به یک دوازدهم معافیت پایه که ۴۰۰ میلیون ریال است تقلیل یافته که عملا به ضرر حقوق بگیران شده است. همچنین هزینه فرهنگی، ورزشی و رفاهی کارگران از ۱۰ هزار ریال به معادل ۶ درصد معافیت پایه «یعنی ۲۴ میلیون ریال سالانه» افزایش یافته است.۴- مزایای غیرنقدی هم معادل سه دوازدهم معافیت پایه تعریف شده که بسیار کمتر از معافیت دودوازدهم فعلی است که ظاهرا نشان دهنده عمق و علاقه دستگاه مالیات ستانی به حقوق بگیران است. البته ممکن است مسئولان اظهار کنند ما در مالیات موضوع ماده جدید «۱۲۹» سقف معافیت مردم را افزایش داده ایم که ارتباطی به حقوق بگیران ندارد و آن معافیت به همه شهروندان و نه تنها حقوق بگیران تعلق می گیرد.۵- ماده ۹۷ که اصلاح و مالیات مشارکت های مدنی با بیش از یک نفر شخص حقیقی جایگزین آن شده که به معنی پایان دوره علی الراس و رسیدگی براساس اطلاعات پایگاه مالیاتی و سامانه مودیان است.

                    ۶- نرخ مالیات کلیه اشخاص حقوقی ایرانی ۱۵ درصد و شرکت های تعاونی ۱۱.۵ درصد شده است.۷- مالیات اشخاص حقوقی غیرانتفاعی که عملیات انتفاعی انجام دهند به ۳۰ درصد افزایش یافته تا این گونه موسسات وارد فعالیت اقتصادی نشوند.۸- مالیات سود تقسیم شده سهام بی نام به نرخ ماده «۱۳۱» و مالیات سود متعلق به اشخاص حقوق دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی به نرخ ۲۰ درصد. همچنین سایر اشخاص حقوقی نسبت به ۹۵ درصد سود سهام یا سهم الشرکه دریافتی از شرکت های سرمایه پذیر مشمول مالیات ۱۵ درصد فوق نخواهند شد. تخصیص ها و پرداخت ها به حساب جاری شرکا که بابت بدهی شرکت به این شرکا نباشد به عنوان سود تقسیم شده تلقی و مشمول نرخ ماده «۱۳۱» خواهد شد. با اجرای این ماده مجموع مالیات عملا بالای ۳۰ درصد خواهد شد زیرا کاهش مالیات شرکت به ۱۵ درصد با توجه به شمول خود سهام داران به نرخ ماده ۱۳۱ مشابه قبل از اصلاحیه قانون مالیات های سال ۱۳۸۰ خواهد شد و ما دو نوع مالیات را در شرکت ها خواهیم داشت، مالیات شرکت و مالیات سهام داران.۹- به موجب اصلاحیه ماده ۱۱۱ اشخاص حقوقی مکلف هستند اظهارنامه خود را صرفا از طریق اصلاح، تکمیل یا تایید اظهارنامه مالیاتی پیش فرضی که به صورت سیستمی توسط سازمان مالیاتی بر اساس اطلاعات موجود در سامانه مالیاتی تهیه شده حداکثر تا چهار ماه پس از سال مالیاتی تسلیم و مالیات متعلقه را پرداخت کنند. این اصلاحیه تاکید دارد که پس از تصویب آن کلیه مکاتبات فی مابین سازمان مالیاتی و مودیان از طریق الکترونیکی صورت خواهد گرفت.۱۰- به استناد ماده «۱۲۹» الحاقی جدید سقف معافیت مالیاتی جمع درآمدهای مشمول مالیات سالانه اشخاص حقیقی ایرانی نسبت به درآمدهای تحصیل شده در ایران و خارج ایران و نیز اشخاص حقیقی غیرایرانی مقیم ایران نسبت به درآمدهای تحصیل شده در ایران برای هر مودی ۴۰۰ میلیون ریال و به ازای همسر ۳۰ درصد این مبلغ «۱۲۰ میلیون ریال» و به ازای هر فرزند تحت تکفل ۲۰ درصد این مبلغ «۸۰ میلیون ریال» پیش بینی شده که این رقم ها با توجه به نرخ تورم همه ساله تعدیل خواهند شد و درآمد بیش از این سقف مشمول نرخ های ماده «۱۳۱» جدید خواهند شد.۱۱- هزینه های درمانی و دارو تا سقف تعرفه اعلامی دولت (که همه می دانند با تعرفه واقعی بسیار متفاوت است) و حق بیمه درمانی به موسسات بیمه ایرانی تا سقف معافیت پایه (که در این لایحه فعلا ۴۰۰ میلیون ریال درج شده است) به شرط اینکه توسط مرکز بیمه ای پرداخت نشده باشند. همچنین هزینه آموزشی برای تحصیل در مقاطع رسمی تا پایان دبیرستان مطابق شهریه اعلامی آموزش و پرورش یا سقف معادل معافیت پایه (۴۰۰ میلیون ریال)، هزینه اجاره پرداختی بابت یک واحد مسکونی جهت سکونت مشروط به ثبت قرارداد در سامانه ملی املاک تا ۱.۵ برابر معافیت پایه «۶۰۰ میلیون ریال در سال»، سود و کارمزد بانکی دریافتی از بانک ها و موسسات مالی اعتباری مجاز برای خرید یک واحد مسکونی برای هر مودی و فرزندان کمتر از ۱۸ سال تا یک برابر معافیت پایه از کل درآمد اشخاص حقیقی قابل کسر است. نکته مهم آنکه مجموع معافیت ها و تخفیفات و درآمد مشمول نرخ صفر اشخاص حقیقی در منابع نمی تواند از چهار برابر معافیت پایه «یعنی ۱۶۰ میلیون تومان» بیشتر باشد که با توجه به مالیات عایدی سرمایه و معافیت مالیاتی واحدهای مسکونی کمتر از ۱۵۰ مترمربع عملا کل این معافیت ها شامل شاید ۱۰ تا ۲۰ درصد جمعیت کشور شود و بار اصلی آن متوجه طبقه متوسط خواهد بود، زیرا ثروتمندان قادر به انتقال بار مالیاتی خود به دیگران در همه حالات هستند.۱۲- علاوه بر پذیرش زیان اشخاص حقوقی، زیان اشخاص حقیقی بابت هریک از منابع مشمول مالیات قابل استهلاک، از سایر درآمد مشمول مالیات همان منبع در همان سال بوده و مازاد زیان مستهلک نشده از درآمد مشمول مالیات همان منبع در سنوات بعد قابل کسر است.۱۳- نرخ مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی تا میزان دو برابر معافیت پایه «۸۰ میلیون تومان» برابر ۱۰ درصد است و نسبت به مازاد آن تا چهار برابر معافیت پایه برابر ۱۵ درصد، نسبت به مازاد آن تا هشت برابر معافیت پایه ۲۰ درصد و نسبت به مازاد تا ۱۶ برابر معافیت پایه ۲۵ درصد و بالاتر از ۱۶ برابر معافیت پایه به نرخ ۳۵ درصد خواهد بود.۱۴- معافیت های موضوع ماده «۱۳۲» قانون فعلی معنادار شده و رابطه مستقیمی با سرمایه گذاری دارد؛ به این معنی که ۵۰ درصد سرمایه گذاری های انجام شده اشخاص حقوقی غیردولتی در واحدهای تولیدی و معدنی، بیمارستان ها و مراکز درمانی، هتل ها و مراکز اقامتی گردشگری دارای مجوز رسمی از مراجع صاحب صلاحیت که به منظور تاسیس، توسعه، بازسازی و نوسازی واحدهای یادشده صرف دارایی ثابت «به استثنای زمین و خودرو» می شود، براساس قیمت تمام شده مندرج در صورت حساب الکترونیکی از درآمد مشمول مالیات همان سال یا سال های بعد کسر می شود، مشروط بر اینکه قبلا مجوز مربوطه در قالب طرح سرمایه گذاری اخذ شده باشد. این مشوق برای مناطق کمتر توسعه یافته معادل صد درصد سرمایه گذاری و برای سایر مناطق ۵۰ درصد سرمایه گذاری و شامل شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران و ۵۰ کیلومتری اصفهان و ۳۰ کیلومتری مراکز استان ها و شهرهای با جمعیت ۳۰۰ هزار نفر نمی شود.۱۵- سود مشارکت در طرح های موضوع ماده ۱۳۸ مکرر تا دو برابر معافیت پایه «۸۰۰ میلیون ریال» معاف و بیش از آن مشمول نرخ ۱۰ درصد خواهد بود. همچنین درآمد فعالیت های انتشاراتی-هنری مشمول تخفیف ۵۰ درصد در نرخ ماده «۱۰۵» برای اشخاص حقوقی و معافیت تا مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال برای اشخاص حقیقی خواهد بود.۱۶- اشخاص دارای مجوز فعالیت در مناطق آزاد تجاری- صنعتی به مدت ۲۰ سال از تاریخ تاسیس سازمان منطقه «که عملا تاریخ تاسیس همه مناطق آزاد کشور به جز منطقه آزاد ماکو، بانه و مریوان، مهران، بوشهر، سیستان، اینجه برون بیش از ۲۰ سال است» مشمول مالیات به نرخ صفر بوده و اشخاص مذکور بعد از اتمام دوره گفته شده و سایر اشخاص دارای مجوز فعالیت در مناطق آزاد تجاری- صنعتی علاوه بر معافیت های مالیاتی سرزمین اصلی، بابت بخشی از درآمد ابرازی حاصل از فعالیت های زیر در مناطق اشاره شده، مشمول مالیات به نرخ صفر خواهند بود. این به آن معنی است که از این پس، تاسیس شرکت در مناطق آزاد «به جز منطقه آزاد ماکو که در سال ۱۳۸۹ تاسیس شده و ۲۰ سال آن در ۱۴۰۹ پایان می یابد» علاوه بر معافیت های سرزمین اصلی صرفا دارای معافیت های زیر خواهند بود.۱/۱۶- ۵۰ درصد درآمد ابرازی حاصل از فعالیت های تولیدی، هتل ها، مراکز اقامتی و گردشگری دارای مجوز از مراجع ذی صلاح.۲/۱۶- ۲۰ درصد درآمد ابرازی حاصل از سایر فعالیت ها به استثنای درآمدهای حاصل از فروش انواع طلا، نقره، پلاتین، مسکوکات طلا جواهرات و انواع ارز.چنانچه این دو نوع فعالیت ها با مشارکت سرمایه گذاران خارجی دارای مجوز از مراجع ذی صلاح انجام شود به ازای هر ۲۰ واحد درصد مشارکت سرمایه گذار خارجی به میزان ۱۰ واحد درصد و حداکثر تا ۲۰ واحد درصد به این معافیت ها اضافه خواهد شد.۱۷- صد درصد درآمد حاصل از صادرات خدمات و کالاها به استثنای موارد ذیل، مشمول مالیات با نرخ صفر می شود:– مواد معدنی فلزی و محصولات صنایع معدنی فلزی شامل شمش فلزات و قبل از آن و مشتقات اولیه فلزات مانند اکسیدها و سولفات ها – محصولات فلزی فراوری شده که ارزش وزنی آنها از ۱۲۰ درصد قیمت جهانی فلز خالص به کار رفته در آن کمتر باشد.-مواد معدنی غیرفلزی خام و مواد معدنی غیرفلزی فراوری شده تا عیار ۹۹ درصد – سنگ ساختمانی و تزیینی به شکل کوپ یا لاشه.-محصولات شرکت های پتروشیمی، پالایشگاه ها، پتروپالایشگاه ها و مواد و محصولات نفتی و گازی و کلیه مشتقات آنها که ارزش وزنی آن از ۱۲۰ درصد میانگین قیمت جهانی ۱۵ قلم اول فهرست گران ترین محصولات پتروشیمی کمتر باشد – ۵۰ درصد درآمد حاصل از صادرات محصولات کشاورزی فراوری نشده، همچنین اعمال نرخ صفر موضوع این ماده و استرداد مالیات بر ارزش افزوده منوط به رعایت مقررات ارزی اعلامی توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است.۱۸- معافیت شرکت های بورسی تغییر نکرده است، جز اینکه سقف سهام شناور برای استفاده از دوبرابر نرخ معافیت به ۴۰ درصد افزایش یافته است اما با توجه به اینکه معافیت ۱۰ درصدی بورس به شرکت تعلق داشته عملا نرخ مالیات شرکت های بورسی از ۱۵ درصد به ۱۳.۵ درصد کاهش خواهد یافت.۱۹- سود متعلق به حساب های پس انداز و سپرده نزد بانک ها و موسسات مالی – اعتباری و همچنین سود حاصل از فروش یا ابطال واحدهای سرمایه گذاری صندوق ها برای اشخاص حقوقی به طور کلی و اشخاص حقیقی هریک تا سقف چهار برابر معافیت پایه «۱۶۰ میلیون تومان» از مالیات معاف و مازاد آن مشمول مالیات به نرخ های ذی ربط خواهند بود. بانک ها و موسسات مالی و اعتباری، صندوق ها و نظایر آنها مکلف هستند در زمان پرداخت یا تخصیص سود، معادل ۱۰ درصد سود متعلق را کسر و به عنوان مالیات علی الحساب اشخاص مذکر به حساب سازمان امور مالیاتی واریز و فهرست دریافت کنندگان سود را حداکثر تا پانزدهم ماه بعد به سازمان امور مالیاتی ارسال کنند.۲۰- هزینه های فرهنگی، ورزشی و رفاهی کارگران حداکثر شش درصد معافیت پایه مالیاتی «۲۴میلیون ریال» به ازای هر کارگر مشروط بر اینکه از طریق پایانه های فروشگاهی موضوع قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان ثبت شده باشد. همچنین پرداختی به بازنشستگان موسسه یا شرکت حداکثر تا سقف یک دوازدهم معافیت پایه مالیاتی» معاف از مالیات است.۲۱- معافیت سود، کارمزد و جریمه هایی که برای انجام عملیات موسسه به بانک ها، صندوق تعاون، صندوق های حمایت از توسعه بخش کشاورزی و همچنین موسسات اعتباری غیربانکی مجاز و شرکت های واسپاری (لیزینگ) دارای مجوز از بانک مرکزی پرداخت شده یا تخصیص یافته باشد، منوط به اینکه پس از کسر سود دریافتی حاصل از سپرده ها و خرید اوراق بهادار معاف از مالیات شده است.۲۲- در اصلاحیه پیشنهادی بند ۲۸ قانون مالیات های مستقیم یعنی «هزینه خرید کتاب و سایر کالاهای فرهنگی – هنری برای کارکنان و افراد تحت تکفل آنها تا میزان حداکثر پنج درصد معافیت مالیاتی موضوع ماده (۸۴) این قانون به ازای هر نفر» حذف شده است.۲۳- هزینه استهلاک املاک از جمله انواع ساختمان های مسکونی، اداری، تجاری، صنعتی و خدماتی تا شعاع ۳۵ کیلومتری تهران و ۲۰ کیلومتری مرکز کلان شهرها، هزینه قابل قبول مالیاتی نیست.۲۴- متن ماده ۱۴۶ مکرر فعلی به این شرح اصلاح شده است: «ماده ۱۴۶ مکرر- معافیت های مذکور در بندهای ۸، ۹ ۱۱، ۱۴ ماده ۹۱، مواد (۱۳۹) «به استثنای بند (ز) تا سقف مجموع ارزش معادل ۱۵ برابر معافیت پایه موضوع جزء ۱ بند الف ماده ۱۲۹ این قانون و بند (الف) آن»، (۱۴۳) و تبصره (۱) ذیل ماده (۱۴۳ مکرر) به عنوان مالیات به نرخ صفر منظور می شود.۲۵- پذیرش هزینه های اشخاص به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی، علاوه بر رعایت سایر شرایط مندرج در قوانین موضوعه، منوط به وجود صورتحساب الکترونیکی در سامانه مودیان است؛ هزینه هایی که صرفا به صورت سیستمی قابلیت اختصاص به یک درآمد مشخص را دارد، به آن درآمد به صورت سیستمی، تخصیص می یابد و سایر هزینه هایی که به صورت سیستمی قابلیت اختصاص به یک درآمد مشخص را ندارد، متناسب با نسبت هر درآمد به درآمد کل، تخصیص می یابد.۲۶- در هر صورت، در تشخیص درآمد مشمول مالیات قطعی شده توسط سازمان امور مالیاتی کشور، درآمدها نمی تواند از مجموع صورتحساب های الکترونیکی درآمدی و تراکنش های درآمدی فاقد صورتحساب الکترونیکی متناظر هر مودی مالیاتی بیشتر باشد؛ مگر درآمدهایی که از سوی سازمان امور مالیاتی کشور و بر اساس اسناد مثبته اثبات شود.۲۷- سازمان امور مالیاتی کشور موظف است دسترسی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را به سرجمع اطلاعات درآمد و هزینه اشخاص حقیقی را فراهم کند. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف است ترتیبی اتخاذ کند که این اطلاعات با رعایت طبقه بندی صرفا برای شناسایی دهک های درآمدی مشمول دریافت یارانه استفاده شود و در سایر امور استفاده از این اطلاعات قابل استناد نیست.۲۸- در مواردی که به موجب این قانون و قانون مالیات بر ارزش افزوده و قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان مقررات یا وضع تکالیفی مستلزم درج در روزنامه رسمی یا روزنامه های کثیرالانتشار باشد، درج در پایگاه اطلاع رسانی سازمان امور مالیاتی کشور به منزله انجام تکلیف سازمان امور مالیاتی کشور مبنی بر درج در روزنامه های مذکور است.۲۹- در مواردی که اوراق مالیاتی به صورت الکترونیکی به مودیان ابلاغ ابلاغ می شود مودی صرفا به صورت الکترونیکی می تواند مکاتبات بعدی را انجام دهد.۳۰- گواهی انجام معامله به صورت سامانه ای (سیستمی) و آنی پس از اعلام دفترخانه و وصول بدهی های مالیاتی مربوط به مورد معامله ذی ربط، از قبیل مالیات بر درآمد اجاره املاک، وصول مالیات حق واگذاری محل، مالیات شغلی محل مورد معامله، مالیات درآمد اتفاقی و همچنین مالیات عایدی سرمایه موضوع فصل اول باب دوم و مالیات نقل و انتقال قطعی املاک موضوع ماده «۵۹» این قانون که هرکدام بیشتر باشد، حسب مورد صادر خواهد شد.۳۱- مالیات با نرخ صفر موضوع این قانون صرفا شامل درآمد ابرازی است. این حکم در مورد کلیه احکام مالیاتی با نرخ صفر مندرج در این قانون و سایر قوانین مجری است و جرائم عدم تسلیم اظهارنامه صرفا نسبت به مانده مالیات پرداخت نشده تا سررسید تعلق می گیرد.۳۲- سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است به هریک از مودیان کار پوشه مالیاتی اختصاص دهد و همه اوراق مالیاتی را از طریق این کارپوشه به مودی ابلاغ کند. تاریخ رویت اوراق توسط مودی در کارپوشه یا پنج روز بعد از بارگذاری اوراق در کارپوشه به منزله ابلاغ به موودی محسوب می شود. همچنین سازمان مکلف است ترتیبی اتخاذ کند تا مودیان کلیه درخواست ها اعم از اعتراضات، شکایات، پرداخت مالیات، درخواست گواهی، تسلیم اظهارنامه و استرداد و مشاهده پرونده الکترونیکی را از طریق این کارپوشه اعلام کنند.سازمان امور مالیاتی مکلف است هم زمان با بارگذاری اوراق مالیاتی، این موضوع را در قالب پیامک به اطلاع مودی برساند. از زمان ابلاغ این قانون هرگونه ابلاغ غیرالکترونیکی اوراق مالیاتی مجاز نیست. ابلاغ الکترونیکی مذکور در این ماده تابع شرایط مذکور در فصل هشتم باب چهارم این قانون نیست. با اجرای این حکم تبصره ۱ ماده ۱۷۷ حذف می شود.۳۳- هر درآمدی که اطلاعات آن به هر نحو در نظام بانکی یا سامانه مودیان یا پایگاه اطلاعاتی موضوع ماده ۱۶۹ مکرر موجود بوده یا امکان قانونی دریافت آن توسط سازمان موجود باشد، کتمان درآمد محسوب نشده و مشمول حکم این ماده نیست. موارد ذکرشده در بندهای این ماده تنها در صورتی جرم محسوب می شود که حداکثر تا دو سال پس از اتمام مهلت مقرر در ماده ۱۵۷ این قانون توسط سازمان کشف و به مودی ابلاغ شده و مودی نیز رسیدگی مجدد به موارد کشف شده را ظرف ۶۰ روز از تاریخ ابلاغ، کتبا اعلام رضایت نکرده باشد.۳۴- ماده ۲۸۰ قانون فعلی مالیات های مستقیم به این شرح تغییر یافته است «کلیه درآمدهای موضوع این قانون و قانون مالیات ارزش افزوده (به استثنای عوارض شهرداری) به حساب های درآمدهای عمومی نزد خزانه داری کل کشور واریز می شود. هرگونه اصلاح در احکام قانون مالیات های مستقیم و قانون مالیات بر ارزش افزوده و قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان در قوانین بعدی صرفا با ذکر نام قانون مالیات های مستقیم یا قانون مالیات بر ارزش افزوده و قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان و شماره ماده یا تبصره مربوط با رای اکثریت دوسوم نمایندگان مجلس صورت خواهد گرفت».۳۵- توجه داشته باشیم که این لایحه در دوره دولت حسن روحانی به مجلس ارائه شد و شامل موارد متعددی مانند مواد مالیاتی عایدی سرمایه و اصلاحات قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان بود که با توجه به اینکه بخش های مرتبط با عایدی سرمایه جداگانه چندی پیش در مجلس تصویب و به شورای نگهبان ارسال شد، آن مواد در این لایحه حذف شده است. بنابراین توصیه می شود علاقه مندان و فعالان اقتصادی این لایحه را هم زمان با مصوبات مجلس درباره «طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی» مطالعه کنند؛ چرا که در این لایحه به مواردی اشاره شده که در آن طرح تصویب شده است. جمع بندی نگارنده آن است که در کشوری که حداقل توانمندی مالی آن و ثروت ناشی از منابع طبیعی با درایت و خردمندی می تواند کشور را در زمره کشورهای توسعه یافته قرار دهد و در حالی که پاسخ گویی بالایی ها به پایینی ها مفهومی ندارد، نمی توان از مردم انتظار داشت مالیات حقه را پرداخت کنند جز آنکه مدیریت اجرائی درصدد باشد مالیات را مصروف بهبود اوضاع کشور و فراهم کردن امکانات رفاهی و برقراری نظام سلامت و بهداشت عمومی کند. علاوه بر این هدف این گونه لوایح و طرح ها صرفا ایجاد تامین مالی خرج کرد دولت بود که آن هم شفاف نیست، زیرا با هیچ یک از اهداف تنظیم گری تاکنون هیچ کدام از دولت ها نتوانسته اند هیچ مشکلی را مهار کنند که برعکس بر مشکلات افزوده اند و نمونه بارز آن وعده و وعیدهای مهار نقدینگی، نرخ ارز و تورم و قیمت مسکن است که زندگی بخش عمده مردم را تحت الشعاع قرار داده و قطر خط فقر را بر دایره طبقه متوسط مماس کرده است.
                    "پول وده !!""...

                    نظر

                    • Dexterous
                      ستاره‌دار(35)
                      • May 2012
                      • 694

                      #25
                      امیدم را مگیر از من خدایا..خدایا..خدایاااا

                      در اصل توسط امیدازاد پست شده است View Post
                      ...


                      امیدجان
                      بابت اینکه روز و شبت رو به هم دوختی،
                      از خورد و خوراک افتادی،
                      تا خدای نکرده چنان نشه که ما توی این بازار بمونیم و ضررررر کنیم،

                      ازت سمیمانح ثپاصگذارم


                      Dexter is to kill killers
                      DEXTEROUS too
                      من خار به چشمان یک عده قرمساقم

                      نظر

                      • مالتی میلیاردر بورسی
                        ستاره‌دار(2)
                        • Jan 2022
                        • 1030

                        #26
                        پاسخ : بررسی اثرات قانون مالیات بر عایدی سرمایه بر فعالان بورس

                        باید دید در مجلس این لایحه تغییرات مالیات به چه فرم تصویب می شود و با توجه به آن درصد بورس در پرتفوی مالی رو بهینه کرد

                        نظر

                        • Mehdi1400
                          ستاره دار(19)
                          • Jul 2013
                          • 2938

                          #27
                          پاسخ : بررسی اثرات قانون مالیات بر عایدی سرمایه بر فعالان بورس

                          سلام

                          این طرح از همین الان شکست خورده است
                          اصلی ترین دلیلش اینکه مجری وجود ندارد
                          مملکت الله بختکی داره حرکت میکنه
                          معلوم هم نیست به کجا
                          دولت هم یک مترسک است که توان بالا کشیدن تومبانش هم نداره چه برسه به اجرای طرحی که اکثریت مردم را درگیر میکند

                          دوم اینکه ابتداء باید تعیین تکلیف بشه این همه منابعی که متعلق به مردم هست چه میشه
                          نفت - گاز - معادن - صنایع و ...
                          اینها خیلی مسئله ی جدی هست تو ایران
                          تا روشن نشدن وضعیت درامدهای حاصل از این منابع نمیتونن توقع داشته باشند که مردم مالیات بدهند

                          سوم اینکه این حرف های شیک مال یک حکومت مشروع است.
                          الان اغلب مردم نظام و حکومت را مشروع نمیدانند
                          و به دنبال مسیری برای دور زدن هستند
                          همین الان برید خرید سنگین بالای صد میلیون بکنید ببینید چطور سعی دارند با ارائه چند حساب و واریزی الکترونیک از پرداخت با خودپرداز طفره بروند
                          این نمونه کوچکی از قانون گریزی ست که حاصل عدم مشروعیت حکومت است.

                          نظر

                          • آخرین سامورایی !
                            ستاره‌دار(3)
                            • Jan 2022
                            • 2538

                            #28
                            پاسخ : بررسی اثرات قانون مالیات بر عایدی سرمایه بر فعالان بورس

                            افرادی که فاقد شغل هستند اگر در سال بیش از 40میلیون تومان پول بیاد در حسابشان باید مالیات بدهد از افراد بیکار و بیمار ....هم میخواد مالیات سنگین بگیرد فقط پول نباید بیاد بحساب کسی وگرنه مالیات باید بدی

                            توجه کنید سال گفته ها نه ماه!!!!!!

                            بخث اینا برگشته همه حکومتهای مال مردم خور در اخرین سالهایشان مالیات زیاد میکردند ابتدای کار همه معاف مالیات انتهای کار فقط مالیات!!!!!!! اگر غیر از این بود تاریخ اشتباه میشد و دیگه اموزنده نبود...
                            آخرین ویرایش توسط آخرین سامورایی !؛ 2023/11/22, 20:51.
                            نظرات شخصی و پر از اشتباه بنده است و قطعیتی ندارد.

                            گروه سهامداران حرفه ای بورس ! https://t.me/Professional_bourse360

                            نظر

                            • مالتی میلیاردر بورسی
                              ستاره‌دار(2)
                              • Jan 2022
                              • 1030

                              #29
                              پاسخ : بررسی اثرات قانون مالیات بر عایدی سرمایه بر فعالان بورس

                              مشکل اصلی این است که هیچ بیزینسی شفافیت بورس رو ندارد و دم دست نیست واسه مالیات گرفتن مثل بورس

                              فقط سپرده بانکی مثل بورس شفاف است و در دسترس برا مالیات گرفتن

                              وگرنه مالیات از ملک و طلا و خودرو و ارز و رمز ارز به این سادگی نمیشه ازشون مالیات گرفت

                              نظر

                              • آخرین سامورایی !
                                ستاره‌دار(3)
                                • Jan 2022
                                • 2538

                                #30
                                پاسخ : بررسی اثرات قانون مالیات بر عایدی سرمایه بر فعالان بورس

                                در اصل توسط مالتی میلیاردر بورسی پست شده است View Post
                                مشکل اصلی این است که هیچ بیزینسی شفافیت بورس رو ندارد و دم دست نیست واسه مالیات گرفتن مثل بورس

                                فقط سپرده بانکی مثل بورس شفاف است و در دسترس برا مالیات گرفتن

                                وگرنه مالیات از ملک و طلا و خودرو و ارز و رمز ارز به این سادگی نمیشه ازشون مالیات گرفت
                                درود

                                این قوانین که رفته مجلس اگر تصویب شود از همه مالیات خواهند گرفت حتی افراد بیکار اگر در سال بیش از 40میلیون بحسابشان بیاد!!
                                دیگه فاتحه بقیه مشاغل خوانده هست با این نرم افزارهایی که خریده اند و نصب کرده اند امکان فرار تقریبا صفره چون همه تراکنشها همراه کد ملی ثبت میشود


                                اگر برای بورسیها نیز تصویب شود باز به نسبت سایر مشاغل بسیار پایینتر خواهد بود و اتفاقا جذابیت سرمایه گذاری و گردش نقدینگی با مالیات کمتر فقط برای بورس خواهند داد
                                نظرات شخصی و پر از اشتباه بنده است و قطعیتی ندارد.

                                گروه سهامداران حرفه ای بورس ! https://t.me/Professional_bourse360

                                نظر

                                در حال کار...
                                X