آثار توافق هسته اي ايران و 5+1

Collapse
X
 
  • زمان
  • نمایش
Clear All
new posts
  • mohsen68
    عضو فعال
    • Jun 2012
    • 1756

    #19111
    پاسخ : توافق هسته اي ايران و 5+1

    در اصل توسط نجاT... پست شده است View Post
    زمزمه های شکست خودروهای چینی در ایران بعد از توافق بزرگ !


    خبر بد براي مالکين خودروهاي جيلي...

    زمزمه ورود برخي از مشهور ترين و معتبرترين برندهاي جهان به بازار شنيده مي شود و از سوي ديگر در شرف عرضه خودروهاي سال 2016 هستيم.در اين شرايط بازار خودرو هم دچار افت و رکودي بي سابقه شده است و ماحصل تمام اين شرايط، انتظار و اميد بيشتر خريداران براي کاهش قيمت ها ، يا افزايش حق انتخاب در بازار بي رونق و چيني شده اين روزهاي کشورمان (به خصوص در بازه قيمتي کمتر از 100 ميليون تومان) است و همين وضعيت برخي وارد کنندگان و خودروسازان وحشت زده را مجبور به کاهش قيمت ها، ارائه طرح هاي فروش قسطي بدون سود و ارائه تخفيف هاي ويژه براي خريد نقدي کرده است.
    جيلي X7 شرايط فروش
    در تازه ترين تحول از اين دست، شرکت جيليران که نمايندگي فروش محصولات جيلي را در کشور برعهده دارد پس از ماه ها سکوت و عدم فعاليت و ارائه طرح فروش هاي ويژه، ناگهان به ارائه تخفيف ويژه براي فروش نقدي محصولات خود دست زده است که از 16 تا 26 ميليون تومان تخفيف را در فروش نقدي شامل مي شود.در شرايط فروش اقساطي نيز تخفيف 7.7 تا 16 ميليوني براي خودروهاي مختلف اين شرکت اعمال مي شود.
    بنابراين پر واضح است که خريداران و مالکين قبلي خودروهاي جيلي دچار ضرر و زياني قابل توجه مي شوند.براي مثال SUV ايکس 7 که پيش از اين با قيمتي نزديک به 116 ميليون تومان به فروش مي رسيد حالا ناگهان به قيمت 89.5 ميليون تومان در نمونه صفر کيلومتر عرضه مي شود و بنابراين مشخص است که چنين قيمت گذاري اي به شکل مستقيم باعث افت ارزش نمونه هاي دست دوم و کارکرده خواهد شد.
    از سوي ديگر مشخص نيست که با توجه به وجود اين خودروهاي 2014 در انبار شرکت مذکور (که از کم فروش بودن خودروها حکايت دارد) برنامه بلند مدت شرکت براي عرضه مدل هاي 2015 و 2016 به چه صورت خواهد بود و طبيعتا اين مهم تاثير بسيار بالايي بر روي نگهداري خودروها در بلند مدت و تامين قطعات يدکي و خدمات پس از فروش دارد...
    همین الان قیمت صفر توی بازار کمتر از این قیمتی هست که شرکت با تخفیف داره میده.قیمت دست دوم که بسیار افت داشته توی چند ماه گذشته.مال امروز و دیروز نیست.

    نظر

    • نجاT...
      عضو فعال
      • Dec 2013
      • 2639

      #19112
      پاسخ : توافق هسته اي ايران و 5+1

      در اصل توسط وحید 20 پست شده است View Post
      آخرین نظر شریعت مداری:


      کلاهی‌که در ژنو برداشتند در وین گذاشتند!(یادداشت روز)

      ۱- بعد از قرائت بیانیه مشترک ایران و 5+1 در وین که با ذوق‌زدگی ناشیانه یا فرمایشی! روزنامه‌های زنجیره‌ای و سایت‌های همسو با آنها روبرو شد و در فضایی که همه جا سخن از یک «پیروزی بزرگ»! و «بی‌نظیر»! در میان بود، اگر چه آرزو و ایده‌آل ما نیز آن بود که با این جشن و سرور همراه و همخوان باشیم ولی مروری گذرا بر متن توافقنامه حکایت از آن داشت که همراهی با دست‌افشانی‌های این و آن، نادیده گرفتن واقعیات و تبدیل کردن‌«آرزو» به «خبر» است! مخصوصاً آن که برداشت اعلام شده رئیس‌جمهور محترم کشورمان از توافق وین با برداشت رئیس‌جمهور آمریکا از همان سند، فاصله‌ای پرنشدنی و تفاوتی 180 درجه‌ای داشت. از این روی، تیتر اول کیهان چهارشنبه 24 تیرماه را به اختلاف 180 درجه‌ای یاد شده میان روایت رؤسای‌ جمهور دو کشور از توافق وین اختصاص دادیم و طی یادداشتی با عنوان «این نیز گفتنی است» به مواردی از این برداشت دوگانه و متضاد اشاره کردیم. آن روز اما، تمامی رسانه‌های داخلی با تیترهای درشت به استقبال توافق وین رفته بودند و درباره پیروزی بزرگی! که به دست آمده است، داد سخن داده بودند، نظیر؛ «جهان به‌ایران سلام کرد»! «خجسته باد این پیروزی»! «پیروزی بدون جنگ»! «آغازعصر ایرانی»! «ایران بر قله توافق»! «پیروزی استقامت، شکست‌تحریم»! «جهان تغییر کرد»! «پیروزی تاریخی ملت ایران»! «گل‌صدبرگ توافق‌شکفت»!«کلید تدبیر قفل تحریم‌ها را گشود»! «خورشید درخشان شد، تا باد چنین بادا»! «دنیا به احترام ایران ایستاد»! «کلید چرخید، ایران خندید»! «تدبیر کارساز شد، توافق تاریخی»! «فتح‌الفتوح دیپلماسی ایران»! «پیروزی ایران در جنگ اراده‌ها»! «تثبیت ایران هسته‌ای با ایستادگی ملت»! و... و متاسفانه صدا و سیما نیز در این «جشن پیروزی»! و اعلام به اصطلاح این «توافق تاریخی»! سنگ تمام گذاشت به گونه‌ای که انگار برای ارزیابی ماجرا و بیان واقعیات رسالتی بر عهده ندارد! و البته بعد از چند روز به یاد برخی از مفاد سند وین و مخصوصا بندهای 11 و 12 قطعنامه در حال تصویب شورای امنیت افتاد... که بگذریم!

      اعلام تردید کیهان درباره توافق وین و اشاره به مواردی از توافق یاد‌شده که در آن خطوط قرمز هسته‌ای کشورمان نادیده گرفته شده بود با اعتراض گسترده و فراوانی روبرو شد که در بسیاری از موارد با فحاشی و ناسزاگویی نیز همراه بود. در این میان، برخی از دوستان نیز به دلسوزی - و نه غرض‌ورزی- به کیهان توصیه می‌کردند که از ابراز تردید یا مخالفت درباره توافق وین خودداری کند و توضیح می‌دادند که متن توافق وین با همه جزئیات آن به رؤیت رهبر معظم انقلاب رسیده و موافقت کامل حضرت ایشان را نیز در پی داشته است! و تقدیر و تشکر حضرت آقا از تیم هسته‌ای حاکی از موافقت ایشان با توافق یاد شده است. پاسخ ما این بود که تقدیر رهبر معظم انقلاب نشانه تلاش صادقانه و شبانه‌روزی تیم محترم مذاکره‌کننده است که از سوی هیچ انسان منصف و آزاد‌اندیشی قابل انکار نیست و توافق هر چه باشد، تلاش و فداکاری تیم کشورمان در خور تقدیر است. اما، برای ارزیابی توافق وین و تشخیص خوب و بد آن، معیارها و ملاک‌های جداگانه‌ای از سوی حضرت آقا ارائه شده است که در همان خطوط قرمز اعلام شده قابل تعریف است و محال است حضرت ایشان با توافقی که در آن از خطوط قرمز اعلام شده عبور شده باشد موافق باشند. البته، بعد از بیانات رهبر معظم انقلاب و تاکید ایشان بر ضرورت بررسی دقیق متن توافق وین، معلوم شد که اگر با توافق یادشده، موافقت داشتند، تاکید ایشان بر ضرورت بررسی دقیق متن آن ضرورتی نداشت.
      در پایان این بند از یادداشت پیش روی گفتنی است که طی چند ماه اخیر با موارد مشابه دیگری نیز روبرو بوده‌ایم که کسانی برداشت‌های خود درباره برخی از مسائل- از جمله مسائل هسته‌ای- را به حضرت ایشان نسبت داده‌اند که خوشبختانه در همه موارد، اعلام نظر صریح رهبرمعظم‌انقلاب و تاکید معظم‌له که نظرات علنی ایشان با نظرات غیرعلنی حضرتش متفاوت نیست، کارساز و گره‌گشا بوده است.

      2- و اما، بعد از این مقدمه که طرح آن را ضروری دانسته‌ایم باید گفت، مروری هر چند گذرا بر متن توافق وین، به وضوح نشان می‌دهد برخی از خطوط قرمز حیاتی نظام در توافق مورد اشاره، نادیده گرفته شده است که به آن خواهیم پرداخت، اما آنچه امروزه و در این میان، خطرناک‌تر به نظر می‌رسد و اشاره به آن ضرورت فوری دارد، قطعنامه‌ای است که قرار است امروز -دوشنبه- در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب برسد. چرا که تصویب این قطعنامه، توافق وین را به یک سند بین‌المللی و لازم‌الاجرا تبدیل می‌کند. با تصویب این قطعنامه- به گونه‌ای که خواهیم پرداخت- بیم آن می‌رود کلاهی که حریف در توافق ژنو و لوزان برداشته بود! در توافق وین بر سرمان بگذارد! بخوانید؛

      3- قطعنامه‌ای که قرار است امروز در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب برسد- همان‌گونه که در متن توافق آمده است- اصلی‌ترین تضمین توافق وین است و این توافق را به یک سند رسمی و لازم‌الاجرای بین‌المللی تبدیل خواهد کرد که جای کمترین سرپیچی از تعهدات اعلام شده در آن را باقی نمی‌گذارد.
      گفتنی است برخی از مواد منشور سازمان ملل متحد، برای الزام اعضاء به اجرای مصوبات شورای امنیت این سازمان محدودیت‌هایی نظیر عدم تعارض با قوانین داخلی و حاکمیت ملی کشورها قائل شده است ولی این محدودیت‌ها درباره قطعنامه‌هایی که تحت فصل هفتم منشور سازمان ملل به تصویب می‌رسند، وجود ندارد و تمامی قطعنامه‌های فصل هفتمی بدون کمترین استثناء لازم‌الاجرا هستند. بند 7 از ماده 2 منشور ملل متحد در این باره تصریح می‌کند که؛ «هیچ یک از مقررات مندرج در این منشور، ملل متحد را مجاز نمی‌دارد در اموری که ذاتاً جزو صلاحیت داخلی هر کشوری است دخالت نماید ولیکن این اصل به اعمال اقدامات قهری پیش‌بینی شده در فصل هفتم لطمه‌ای وارد نخواهد آورد».
      قطعنامه‌ای که قرار است امروز به تصویب برسد، مستند به ماده 41 از فصل هفتم منشور ملل متحد است و انجام تعهدات ناشی از آن برای کشورمان الزام‌آور خواهد بود.

      4- «سند وین» مطابق آنچه در بند فوق آمده است، با تصویب قطعنامه شورای امنیت، قطعی و الزام‌آور می‌شود و مهلت دو‌هفته‌ای برای بررسی مفاد آن از سوی مجلس شورای اسلامی و یا شورای عالی امنیت ملی کشورمان، کمترین تاثیری در قبول یا رد آن نخواهد داشت، توضیح آن که اگر مجلس شورای اسلامی یا شورای عالی امنیت بعد از بررسی متن توافق وین به این نتیجه برسند که بخش‌هایی از آن با منافع ملی کشورمان در تعارض است و یا در آن، خطوط قرمز اعلام شده از سوی ایران رعایت نشده است، نتیجه این بررسی با عرض پوزش فقط برای ثبت در تاریخ ارزش دارد و در تغییر متن و انطباق آن با خواسته‌ها و مواضع ایران اسلامی کمترین تاثیری نخواهد داشت چرا که با تصویب قطعنامه شورای امنیت و قبل از انجام این بررسی‌ها، متن توافق وین الزام‌آور شده و مفاد آن از سوی کشورمان پذیرفته شده تلقی می‌شود!

      5- برخی از مسئولان محترم کشورمان در اظهارنظرهای رسمی خود از قطعنامه فصل هفتمی شورای امنیت سازمان ملل که قرار است امروز به تصویب برسد با عنوان «یک دستآورد»! یاد می‌کنند و از جمله اعلام می‌دارند با تصویب این قطعنامه اولاً؛ تمامی قطعنامه‌های قبلی شورای امنیت که علیه فعالیت هسته‌ای ایران صادر شده است لغو می‌شود و ثانیاً؛ این قطعنامه انجام تعهدات حریف در توافق وین را تضمین می‌کند و ... که در این باره باید گفت؛
      الف: برخلاف آنچه دوستان عزیزمان مطرح می‌کنند، قطعنامه‌های قبلی لغو نمی‌شوند، بلکه مفاد آنها در قطعنامه اخیر شورای امنیت جای‌گرفته و تجمیع می‌شود.
      ب: جمهوری اسلامی ایران هیچ یک از قطعنامه‌های قبلی شورای امنیت سازمان ملل را نپذیرفته و آنها را غیرقانونی اعلام کرده بود و برای اثبات نظر خود نیز دلایل و شواهد محکم و مستندی داشت. اما قطعنامه اخیر را پذیرفته است بنابراین، برخلاف تصور یا تلقی دوستانمان، قطعنامه‌های قبلی نه فقط لغو نمی‌شوند، بلکه با تجمیع در قطعنامه اخیر به قوت خود باقی خواهند ماند، با این تفاوت که تاکنون قطعنامه‌‌های یاد شده را غیرقانونی می‌دانستیم ولی در حالت جدید بر قانونی! و لازم‌الاجرا بودن آنها مهر تائید زده‌ایم!
      ج: موضوع فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد که قطعنامه‌های قبلی با استناد به ماده 41 آن علیه کشورمان تصویب شده بود، درباره کشورهایی است که صلح و امنیت منطقه‌ای و جهانی را بر هم زده و یا تهدیدی علیه آن محسوب می‌شوند. سخن مستند و مستدل جمهوری‌اسلامی ایران برای اعلام غیرقانونی بودن قطعنامه‌های مورد اشاره این بود که شورای امنیت سازمان ملل بر اساس کدام سند یا شاهد و قرینه‌ای، فعالیت هسته‌ای ایران را تهدیدی علیه صلح و امنیت منطقه‌ای یا جهانی تلقی کرده است که صدور قطعنامه‌‌های فصل هفتمی علیه کشورمان را توجیه قانونی کند؟!
      و اکنون با تن دادن به قطعنامه فصل هفتمی اخیر- بی آن که بخواهیم و یا به آن توجه داشته باشیم- رسما پذیرفته و اعلام کرده‌ایم که برنامه هسته‌ای ایران تهدیدی علیه صلح و امنیت جهانی و منطقه‌ای است! چرا؟! پاسخ روشن است، زیرا صدور قطعنامه فصل هفتمی اخیر را پذیرفته‌ایم و موضوع فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد از ماده 39 تا 51 آن، درباره کشورهایی است که صلح و امنیت جهانی و منطقه‌ای را به خطر انداخته و یا تهدیدی علیه آن به حساب می‌آیند!

      6- بند 11 از پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل درباره فعالیت هسته‌ای ایران تصریح می‌کند در صورتی که یکی از طرف‌های برجام بر این اعتقاد باشد که تعهدات توافق وین و یا بخشی از آن اجرا نشده است، شورای امنیت ملزم است ظرف 30 روز نظر اعلام شده را به رأی بگذارد تا چنانچه اقدام کشور یاد شده (بخوانید ایران) مصداق نقض‌تعهد تلقی شود، ادامه اجرای پاراگراف A از بند 7 این قطعنامه لغو شود. توضیح آن که موضوع پاراگراف یاد شده، لغو قطعنامه‌های قبلی شورای امنیت علیه برنامه هسته‌ای ایران و بازگشت دوباره آنها است بنابراین مفهوم بند 11 این است که اگر یکی از 6 کشور گروه 5+1 اعتقاد داشته باشد که ایران به تعهدات خود پایبند نبوده و یا بخشی از آن را اجرا نکرده است، شورای امنیت ظرف 30 روز ادامه لغو قطعنامه‌های قبلی را به رأی می‌گذارد و چنانچه ادامه لغو قطعنامه‌های پیشین رأی نیاورد مطابق ماده 12 از قطعنامه پیشنهادی، تمامی تحریم‌های ناشی از قطعنامه‌های قبلی بدون نیاز به تصویب مجدد- در این نکته دقت کنید- باردیگر لازم‌الاجرا خواهد شد. اکنون به موضوع بعدی که اوج موذی‌گری و خدعه حریف است توجه کنید!
      7- نکته در خور توجه این که، در این رأی‌گیری نیازی به رأی اکثریت اعضای شورای امنیت سازمان ملل نیست و از آنجا که 5 کشور عضو دائمی این شورا یعنی آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین و روسیه دارای حق وتو هستند، فقط کافی است که یکی از آنها خواستار بازگشت قطعنامه‌های قبلی شود. در این صورت، حتی اگر همه اعضای دیگر شورای امنیت نیز نظر دیگری داشته و خواهان عدم بازگشت قطعنامه‌های قبلی باشند، نظر و خواست آنها نمی‌تواند مانع از بازگشت قطعنامه‌های قبلی باشد، چرا که خواست و نظر همه آنها با همان یک رأی، یکی از 5 کشور یاد شده «وتو» و بی‌اثر خواهد شد.
      به بیان دیگر بندهای 11 و 12 پیش‌نویس قطعنامه‌ای که قرار است امروز به تصویب برسد، تصمیم احتمالی - فقط احتمالی- چین و روسیه برای پیشگیری از بازگشت قطعنامه‌های قبلی را غیرقابل اجرا و بی‌اثر کرده است. زیرا بر فرض که یکی از دو کشور چین و یا روسیه بخواهند مانع از بازگشت قطعنامه‌های قبلی شوند، در این صورت، اگر چه هر دو کشور یاد شده دارای حق وتو هستند و می‌توانند خواستار ادامه بخشA از بند 7 یعنی ادامه لغو قطعنامه‌های قبلی و عدم بازگشت دوباره آنها شوند ولی رأی منفی فقط یکی از سه کشور آمریکا، فرانسه و انگلیس برای بی‌اثر کردن تصمیم آنها کافی است زیرا این سه کشور نیز دارای حق وتو هستند و رای منفی هر یک از آنها به بازگشت دوباره قطعنامه‌های یاد شده به مفهوم وتوی نظر سایر اعضای شورای امنیت سازمان ملل خواهد بود.
      اکنون می‌توان این اظهارنظر اوباما را به ارزیابی نشست که با تلویحی نزدیک به تصریح دست چین و روسیه را در پیشگیری از اقدامات آمریکا علیه برنامه هسته‌ای ایران، کوتاه اعلام کرده بود.

      8- پیش‌نویس قطعنامه‌‌ای که قرار است امروز - و یا حداکثر چند روز دیگر- در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب برسد، از سوی آمریکا تهیه و ارائه شده است و از آنجا که تصویب آن به دلایل یاد شده، می‌تواند ایران را با دشواری‌های فراوانی روبرو کند پیشنهاد می‌شود جمهوری اسلامی ایران از هم‌اکنون، مخالفت خود با پیش‌نویس مورد اشاره را رسما اعلام کرده و خواستار تغییر بخش‌هایی از متن پیش‌نویس- از جمله بندهای 11 و 12، ضمیمهB و... آن- شود.
      9- درباره متن سند وین که با عنوان برجام از آن یاد می‌شود نیز گفتنی‌هایی هست که اصلاح آن ضرورتی حیاتی دارد و در شماره‌های آینده به آن خواهیم پرداخت ولی از آنجا که تصویب قطعنامه فصل هفتمی اخیر متن یاد شده را قطعی و لازم‌الاجرا خواهد کرد، انتظار می‌رود- و‌انتظار منطقی و فوری و حیاتی نیز هست- که جمهوری اسلامی ایران نظر نهایی خود درباره آن را به نتیجه بررسی‌های دقیق این سند از سوی مجلس شورای اسلامی، شورای عالی امنیت ملی موکول کند و برای انجام این بررسی دقیق علاوه بر دو نهاد یاد شده، از حقوقدانان برجسته و صاحبنظران دیگر نیز به طور جدی دعوت به عمل آورد.

      حسین شریعتمداری
      http://kayhan.ir/fa/news/50245
      - «سند وین» مطابق آنچه در بند فوق آمده است، با تصویب قطعنامه شورای امنیت، قطعی و الزام‌آور می‌شود و مهلت دو‌هفته‌ای برای بررسی مفاد آن از سوی مجلس شورای اسلامی و یا شورای عالی امنیت ملی کشورمان، کمترین تاثیری در قبول یا رد آن نخواهد داشت، توضیح آن که اگر مجلس شورای اسلامی یا شورای عالی امنیت بعد از بررسی متن توافق وین به این نتیجه برسند که بخش‌هایی از آن با منافع ملی کشورمان در تعارض است و یا در آن، خطوط قرمز اعلام شده از سوی ایران رعایت نشده است، نتیجه این بررسی با عرض پوزش فقط برای ثبت در تاریخ ارزش دارد و در تغییر متن و انطباق آن با خواسته‌ها و مواضع ایران اسلامی کمترین تاثیری نخواهد داشت چرا که با تصویب قطعنامه شورای امنیت و قبل از انجام این بررسی‌ها، متن توافق وین الزام‌آور شده و مفاد آن از سوی کشورمان پذیرفته شده تلقی می‌شود!
      انتقال ثروت از كوتاه مدتي ها به بلند مدت ها !

      نظر

      • mohsen68
        عضو فعال
        • Jun 2012
        • 1756

        #19113
        پاسخ : توافق هسته اي ايران و 5+1

        نظر

        • mohsen68
          عضو فعال
          • Jun 2012
          • 1756

          #19114
          پاسخ : توافق هسته اي ايران و 5+1

          بورس چین بعد از افت وحشتناکی که توی یک ماه گذشته داشت به کف 3550 خورد و الان صبح رسیده به 4010 واحد.فقط دولت چین دستور داد کارگزارها نفروشن.خرید کنن.عرضه اولیه ها برای مدتی لغو بشه تا بازار برگرده.حالا این آقا دو ساله فقط وعده داد.فقط وعده هایی که پر بود از دروغ.مردم رو امیدوار کرد و هرروز فقیر تر کرد.امید به ماندن داد و ملت ماندند و خسارات سنگین دیدند.حال یک عده این آقا را منجی مردم ایران میپندارند.اینقدر خوش خیالی کار دست آدم میدهد.

          نظر

          • ali110
            عضو فعال
            • Jul 2013
            • 467

            #19115
            پاسخ : توافق هسته اي ايران و 5+1

            من 2 ساله دارم میگم ، تنها راه نجات بورس اعتراضه / ولی کو گوش شنوا / تا نباشد چوب تر ، فرمان نبرد .../ روحانی مچکریم !!!!

            نظر

            • ایرج اکبری
              عضو فعال
              • Dec 2011
              • 10934

              #19116
              پاسخ : توافق هسته اي ايران و 5+1

              کری: جز توافق با ایران راه حل دیگری نیست
              وزیرامور خارجه آمریکا با دفاع کامل از توافق هسته ای ایران و 1+5 و هشدار نسبت به عواقب مخرب رد آن توسط کنگره این کشور اعلام کرد، جز توافق با تهران راه دیگری وجود ندارد.
              ایران اكونومیست -

              جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در گفت و گو با شبكه تلویزیونی سی ان ان با دفاع از توافق هسته ای در مورد عواقب مخالفت کنگره هشدار داد.

              کری اظهار کرد: اگر کنگره رای لازم سلب اختیار حق وتوی ریاست جمهوری را بدست آورد، رد توافق عواقب وخیمی خواهد داشت.

              وی افزود: اگر سنای آمریکا این توافق را رد کند تمام کشورهایی که کنار آمریکا در مذاكرات شركت داشتند، ضمن مقصر دانستن واشنگتن به خاطر این شكست، تحریم های ایران را لغو خواهند کرد و ایران هم بدون وجود تحریم ها و محدودیت دیگری به فعالیت های خود ادامه خواهد داد.

              کری گفت، در صورت رد توافق امكان نظارت و بازرسی ها توافق شده بر فعالیت های هسته ای ایران میسر نخواهد بود واكنون نگرانی واقعی منطقه باید از به دست نیامدن توافق باشد.
              كسى كه عقل ندارد، ادب ندارد و كسى كه همّت ندارد، جوانمردى ندارد و كسى كه دین ندارد، حیا ندارد.

              نظر

              • نجاT...
                عضو فعال
                • Dec 2013
                • 2639

                #19117
                پاسخ : توافق هسته اي ايران و 5+1

                امروز ساعت 17:30 به وقت تهران, توافق در شورای امنیت سازمان ملل به رأی گذاشته میشه...
                انتقال ثروت از كوتاه مدتي ها به بلند مدت ها !

                نظر

                • orumbourse
                  ستاره دار (1)
                  • Nov 2011
                  • 10191

                  #19118
                  پاسخ : توافق هسته اي ايران و 5+1

                  آمریکا متن توافق اتمی را به کنگره فرستاد
                  کد خبر: ۲۴۰۵۴۲
                  ۲۹ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۰

                  فرارو- شورای امنیت سازمان ملل امروز -دوشنبه- قطعنامه ای را بررسی خواهد کرد که با تصویب آن، سند برنامه جامع اقدام مشترک که در وین به تصویب رسید، تأیید و قطعنامه های پیشین این شورا علیه ایران که مبنایی برای تحریم های بین المللی بود، لغو خواهد شد.

                  این اسناد در صورت تأیید نهایی در شورای امنیت و مراجع قانونگذاری ایران و آمریکا، قرار است برای ١٠سال اجرایی شوند.

                  در همین حال وزارت خارجه آمریکا متن توافق جامع هسته‌ای میان ایران و شش قدرت جهانی در ۲۳ تیر ماه را، با اسناد و ضمایم آن به کنگره آن کشور فرستاده است.

                  وزارت خارجه آمریکا می‌گوید کنگره آن کشور، از روز دوشنبه ۲۹ تیر ماه، تا ۶۰ روز فرصت خواهد داشت تا این توافق و اسناد مربوط به آن را بررسی و نظر نهایی خود را در مورد آن اعلام کند.

                  روز دوشنبه در عین حال قطعنامه مربوط به توافق اتمی به شورای امنیت سازمان ملل می‌رود.

                  عمده جمهوری‌خواهان که صاحب اکثریت در مجلس نمایندگان و سنای کنگره ایالات متحده هستند پیش از این در موارد گوناگون مخالفت خود را با مذاکرات و در نهایت توافق اتمی ایران اعلام کرده بودند.

                  همزمان دولت رژیم صهیونیستی نیز تلاش‌های تازه‌ای را برای کسب مخالفت بیشتر با این توافق و جلوگیری از تائید آن آغاز کرده است.

                  در عین حال روزنامه اسرائیلی هاآرتص ۲۸ تیر ماه با اشاره به گفت‌وگوی تلفنی تازه میان جان کری، وزیر خارجه آمریکا و با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل،آن را «مکالمه‌ای بسیار سخت» توصیف کرد.

                  چنانچه نمایندگان کنگره آمریکا توافق جامع را تائید نکنند، رئیس‌جمهوری آمریکا می‌تواند از حق وتوی خود علیه آن استفاده کند.

                  نمایندگان می‌توانند تلاش کنند تا به دو سوم آرا در مخالفت با این توافق دست پیدا کنند تا در آن صورت قدرت وتوی رئیس‌جمهوری را از او بگیرند. هرچند به نظر نمی‌رسد رسیدن به دو سوم آرا، که به رای گروهی از نمایندگان دمکرات نیاز خواهد داشت، برای آنها کار آسانی باشد.
                  "مطالب و پست های ارسالی اینجانب به هیچ وجه توصیه به خرید یا فروش برای کسی نیست، صرفا نظرات شخصی اینجانب درمورد سهام بازاربورس می باشد والبته ممکنه تمامی اون مطالب اشتباه هم باشد"

                  نظر

                  • orumbourse
                    ستاره دار (1)
                    • Nov 2011
                    • 10191

                    #19119
                    پاسخ : توافق هسته اي ايران و 5+1

                    کد خبر: ۲۴۰۵۵۰
                    ۲۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۳

                    عباس عبدی در روزنامه اعتماد نوشت:
                    در جريان بحث درباره مذاكرات هسته‌اي طي دهه گذشته، مواردي پيش آمد كه اختلاف‌نظرهاي داخلي شديد شد و با توجه به مواضع مجلس فعلي و دو مجلس قبلي در اين باره برخي از فعالان سياسي پيشنهاد مي‌كردند كه اين موضوع به همه‌پرسي گذاشته شود. آن موقع مشخص بود كه چنين پيشنهادي منطقي نيست، شايد پيشنهاددهندگان نيز به اين مساله آگاه بودند، و فقط به عنوان يك تاكتيك سياسي و براي به رخ كشيدن موقعيت و حمايت مردمي ايده‌هاي خود آن را مطرح مي‌كردند زيرا هيچگاه يك موضوع سياست خارجي را به اين صورت خام به رفراندوم نمي‌گذارند، چون دست دولت در پيش‌برد سياست خارجي و گفت‌وگو بسته مي‌شود.

                    اگر مثلا مردم راي مي‌دادند كه درباره هسته‌اي به توافق برسيم، دست مذاكره‌كنندگان ايراني براي طرف مقابل رو مي‌شد و ديگر نمي‌توانستند گفت‌وگو كرده و امتيازهاي مناسب را بگيرند، چون بر اساس رفراندوم مجبور به توافق بودند. نظر منفي هم مشابه همين نوع تبعات را داشت. ولي اكنون قضيه فرق كرده است، زيرا مذاكرات به پايان رسيده و متن مذاكرات نهايي شده است و طبق روال جاري بايد در كشور مورد بررسي و تصويب و رد قرار گيرد. ولي به چند دليل زير پيشنهاد مي‌شود كه اين كار از طريق رفراندوم انجام شود. ١- اصل ٥٩ قانون اساسي مقرر مي‌دارد كه: «در مسائل‏ بسيار مهم‏ اقتصادي‏، سياسي‏، اجتماعي‏ و فرهنگي‏ ممكن‏ است‏ اعمال‏ قوه‏ مقننه‏ از راه‏ همه‏‌پرسي‏ و مراجعه‏ مستقيم‏ به‏ آراي مردم‏ صورت‏ گيرد. درخواست‏ مراجعه‏ به‏ آراي عمومي‏ بايد به‏ تصويب‏ دوسوم‏ مجموع‏ نمايندگان‏ مجلس‏ برسد. پرسشي كه پيش مي‌آيد اين است كه آيا در اين سي و شش سال گذشته هيچگاه نيازي به استفاده از اين اصل نبوده؟ آيا اين اصل از ابتدا بيهوده تصويب شده است؟ به نظر مي‌رسد كه نه‌تنها اين اصل بيهوده تصويب نشده، بلكه چه‌بسا در اين چند دهه نيز زمينه‌هايي براي مراجعه به آراي عمومي وجود داشته كه متاسفانه انجام نشده است، مثل اتخاذ برخي سياست‌هاي اقتصادي يا بحث هدفمندي و... كه اگر با مراجعه به آراي عمومي انجام مي‌شد.

                    ... اعتبار و قدرت اجرايي بهتري پيدا مي‌كرد. در هر حال گذشته، گذشته است؛ ولي اكنون مي‌توان يكي از مهم‌ترين تصميمات چند دهه گذشته در ايران را به معرض داوري و تصميم افكار عمومي قرار داد.

                    ٢- در ميان مراجع تصويب‌كننده بايد به شوراي عالي امنيت ملي و مجلس اشاره كرد. تصويب يا رد شوراي عالي امنيت ملي، عملا فاقد معناي مشخص است، زيرا اين توافق براساس مديريت اصلي‌ترين اعضاي اين شورا به دست آمده است، و تصويب شورا، نوعي تاييد عملكرد خودش است. ضمن آنكه مذاكرات شورا درباره آن غيرعلني و پشت درهاي بسته و بدون اطلاع مردم از كم‌وكيف ماجرا است، از اين رو تصويب آن دستاوردي سياسي ندارد. مجلس نيز به دو دليل نمي‌تواند وارد اين دستور شود، يا اگر هم وارد شود مفيد نيست؛ اول اينكه مجلس فعلي بازتاب واقعي آنچه در عرصه جامعه مي‌گذرد نيست، و به دليل مسائلي كه براي آن پيش آمده از وجاهت و اعتباري كه مناسب با اتخاذ تصميم در اين موضوع و تاييد و رد آن باشد برخوردار نيست. ولي مهم‌تر از آن اينكه توافق مذكور يك بسته است و نمي‌توان بخشي را پذيرفت و بخشي را نپذيرفت. در حالي كه مجلس به طور معمول در بررسي قوانين نه‌تنها در كليات، بلكه در جزييات نيز وارد مي‌شود.

                    ٣- رهبري عالي نظام نيز تاكيد كردند كه موضوع هسته‌اي توسط مسوولان در حال پيگيري است و نبايد موجب دودستگي شود. ضمن اينكه براي تصويب متن بايد مسير قانوني پيش‌بيني شده طي شود. بنابر اين و از آنجا كه بحث در مجلس به نحوي است كه دودستگي را تشديد مي‌كند، لذا بهترين حالت رسيدگي آن در عرصه عمومي و تصويب و ردش از طريق همه‌پرسي است. ضمن اينكه مصوبات مجلس مشمول رسيدگي بعدي شوراي نگهبان هم مي‌شود و با توجه به برخي از مفاد توافق، اين شورا طبعا نمي‌تواند براساس آموزه‌هاي رسمي آن را تاييد يا رد كند، و همان طور كه در سخنان مقام معظم رهبري نيز آمده است كار بررسي متن بايد براساس مصالح كشور و منافع ملي انجام شود و اين از شمول رسيدگي شوراي نگهبان كه تطبيق مصوبات با شرع و قانون اساسي است خارج است.

                    ٤- در كنار دلايل فوق، يك دليل سياسي ديگر و البته مهم نيز وجود دارد. با رفراندوم درباره توافق هسته‌اي شور و نشاطي جدي در ميان جامعه ايران رخ خواهد داد زيرا مي‌توان به صورت آزاد درباره جزييات اين توافق در مطبوعات و صداوسيما بحث كرد و با آن موافقت يا مخالفت كرد. اثر آن نيز در نشاط سياسي جامعه و ارتقاي درك و فهم سياسي جامعه زياد است، ضمن آنكه در صورت تصويب اعتبار توافق را نزد جامعه جهاني بيش از پيش مي‌كند. و از همه مهم‌تر اينكه راي مردم و كيفيت موافقت يا مخالفت با آن حكايت از صف‌بندي نيروهاي سياسي خواهد كرد. اين رفراندومي واقعي خواهد بود كه مجموعه قدرت در ايران، نظري پيشيني در مورد آن نداده است، و به صورت واقعي به راي مردم گذاشته خواهد شد. در مورد همه‌پرسي‌هاي پيشين، دست‌اندركاران سياسي؛ پيشاپيش راي موافق خود را اعلام مي‌كردند ولي اين مورد مي‌تواند به يك رقابت و چالش سياسي خوشايند تبديل شود. و هر نتيجه‌اي كه از آن حاصل شود محصول اراده مردم تلقي شود. ضمن اينكه در همه‌پرسي، كليت توافق به عنوان يك بسته كامل، براي راي دادن مردم پيشنهاد مي‌شود و نيازي به تاييد و رد تك‌تك جزييات آن نيست. با عنايت به اين نكات پيشنهاد مي‌كنم كه از سوي دولت توافق وين در قالب يك ماده واحده دوفوريتي با هدف ارجاع آن به همه‌پرسي به مجلس ارايه شود و مقدمات انجام آن در نخستين فرصت از سوي دولت فراهم و به راي عمومي مردم گذاشته شود
                    "مطالب و پست های ارسالی اینجانب به هیچ وجه توصیه به خرید یا فروش برای کسی نیست، صرفا نظرات شخصی اینجانب درمورد سهام بازاربورس می باشد والبته ممکنه تمامی اون مطالب اشتباه هم باشد"

                    نظر

                    • وحید 20
                      ستاره‌دار(98)
                      • Mar 2011
                      • 29911

                      #19120
                      پاسخ : توافق هسته اي ايران و 5+1

                      زیگمار گابریل، وزیر اقتصاد آلمان و قائم‌مقام آنگلا مرکل، صدراعظم این کشور در سفر به تهران، از ایران خواست برای بهبود روابط اقتصادی با غرب، مسئله رابطه‌اش با اسرائیل را حل کند.

                      به گزارش بی بی سی به نقل از رویترز، گابریل که روز یکشنبه ( ۲۸ تیر) برای دیداری سه‌روزه وارد تهران شده، در جمع تعدادی از صاحبان صنعت و تجارت ایران وآلمان گفت: "زیر سوال بردن حق موجودیت این کشور (اسرائیل) مسئله‌ای نیست که ما آلمانی‌ها بتوانیم آن را قبول کنیم".

                      وزیر اقتصاد آلمان گفت اگر این موضوع مورد بحث قرار نگیرد ایران نمی‌تواند در بلند مدت روابط اقتصادی خوبی با آلمان برقرار کند.

                      او پیشنهاد میانجی‌گری آلمان برای بهبود روابط ایران با اسرائیل را مطرح کرد.

                      گابریل اولین مقام ارشد غربی است که بعد از توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی به تهران سفر می‌کند.

                      دولت اسرائیل از سرسخت‌ و صریح‌ترین منتقدان این توافق است.

                      در بیانیه وزارت اقتصاد آلمان درباره سفر آقای گابریل گفته شده است که "هیئت کوچکی از نمایندگان شرکت‌ها، گروه‌های صنعتی و علمی" در این سفر آقای گابریل را همراهی می‌کنند.

                      در این بیانیه توافق هسته‌ای وین زمینه‌ساز عادی‌سازی روابط با ایران "به شرط پیاده‌سازی مراحل تعیین‌شده در توافق" معرفی شده است.

                      بر اساس توافق وین، ایران بخش هایی از برنامه هسته‌ای خود را محدود می‌کند تا به ازای آن تحریم‌های هسته‌ای علیه تهران لغو شود.

                      وزیر اقتصاد آلمان در این سفر که به دعوت بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران انجام می‌شود، با حسن روحانی، رئیس جمهوری و تعدادی از وزرای کابینه دیدار خواهد کرد.

                      علی ماجدی، سفیر ایران در آلمان به شانا، شبکه اطلاع‌رسانی نفت و انرژی ایران، گفت: "در این سفر ضمن آشنایی شرکت‌های خصوصی دو کشور با یکدیگر، قرار است درباره نحوه دریافت تکنولوژی از شرکت‌های بزرگ آلمانی و همچنین صادرات محصولات پتروشیمی به این کشور مذاکرات لازم انجام شود".

                      بزرگ‌ترین شریک اروپایی

                      پیش از اعمال تحریم‌های هسته‌ای، آلمان بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران در اروپا بود. میزان صادرات کالا از آلمان به ایران که در سال ۲۰۰۶ میلادی، ۴.۱ میلیارد یورو برآورد شده بود، در سال ۲۰۱۳ به ۱.۸ میلیارد یورو رسید. هر چند که صادرات آلمان به ایران بعد از توافق موقت ژنو در اواخر سال ۲۰۱۳ حدود ۳۰ درصد رشد کرد.

                      خبرگزاری فرانسه گزارش داده است که شرکت‌های آلمانی در حوزه‌های مهندسی، دارویی، شیمیایی و قطعات خودرو چشم به بازار ایران دوخته‌اند.

                      حسین اسماعیلی، مدیرکل اروپا، آمریکا و همسایگان دریای خزر وزارت نفت هم گفت که نمایندگان ۱۰ شرکت بزرگ آلمانی از جمله زیمنس، مرسدس دایملر و فولکس واگن در این سفر حضور خواهند داشت.

                      اریک شوایتزر، رئیس اتاق صنعت و بازرگانی آلمان که وزیر اقتصاد را در سفر به تهران همراهی می‌کند، این سفر را "نشانه‌ای دلگرم‌کننده" برای شرکت‌های آلمانی خوانده، اما در عین حال خواهان ایجاد چارچوبی قانونی برای حمایت از شرکت‌ها در صورت نقض تعهدات ایران و بازگشت تحریم‌ها شده است.

                      خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده که هیئتی از اسپانیا هم به زودی به تهران سفر خواهد کرد و فرانسوی‌ها هم برنامه مشابهی دارند.
                      درخت هرچه پربارتر افتاده تر@};-

                      توصیه ای به خرید/فروش/نگهداری ندارم.

                      نظر

                      • ehsanksh
                        عضو عادی
                        • Feb 2013
                        • 179

                        #19121
                        پاسخ : توافق هسته اي ايران و 5+1

                        جالبه واقعا بعد از لوزان گفتن اتفاقی نیافتاده که تبریک داشته باشه و حالا هم یک برحورد بسیار سرد و تخریبی

                        نظر

                        • وحید 20
                          ستاره‌دار(98)
                          • Mar 2011
                          • 29911

                          #19122
                          پاسخ : توافق هسته اي ايران و 5+1

                          بلای یک بند قطعنامه شورای امنیت بر بند بند "قدرت موشکی" ایران

                          خبرگزاری تسنیم: "آمریکایی‌ها با گنجاندن چنین متن مهمی در پیش‌نویس قطعنامه عملاً یک "پرش دوگام" از مؤلفه‌های قدرت و امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران را در دستور کار خود قرار داده‌ و موضوع موشکی را از همین حالا در ذیل موضوع هسته‌ای گنجانده‌اند".

                          خبرگزاری تسنیم ــ عبدالله عبداللهی: بر اساس آنچه در مذاکرات وین میان ایران و 1+5 جمع‌بندی شده است، امروز بناست یک قطعنامه توسط شورای امنیت سازمان ملل به رأی گذاشته شود. با این حال پیش‌نویس این قطعنامه که توسط برخی رسانه‌های خارجی منتشر شده است، دارای موارد بسیار مهم و حساسی است، اما میان همه این موارد، بند مربوط به فعالیت‌های موشکی جمهوری اسلامی ایران از اهمیتی صدچندان برخوردار است.

                          در پاراگراف 3 ضمیمه B آمده است: «از ایران خواسته می‌شود "هیچ" فعالیتی مرتبط با "موشک‌های بالستیک" طراحی شده با "قابلیت" حمل تسلیحات هسته‌ای صورت ندهد، از جمله شلیک هرگونه موشک با استفاده از چنین فناوری‌های مربوط به موشک‌های بالستیک، تا زمان 8 سال پس از «روز پذیرش برجام» یا تا زمانی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارشی ارائه دهد که «جمع‌بندی مبسوط» را تأیید کند، بسته به اینکه کدام زودتر اتفاق افتد».

                          درباره این بند از قطعنامه شورای امنیت، نکات بسیار مهمی وجود دارد. سعی ما در ذیل بر آن است که به 3 سؤال بسیار کلیدی درباره این بند از قطعنامه بپردازیم. این سؤالات اساسی به این شرح خواهد بود:
                          اولاً این تحریم عجیب چه موشک‌هایی را شامل می‌شود؟ ثانیاً هدف از این تحریم چیست؟ و ثالثاً هدف راهبردی آمریکا و برخی کشورهای غربی از این بند قطعنامه شورای امنیت چه می‌تواند باشد؟
                          1 ــ یکی از نقاط ابهام اولیه در قرائت این بند از قطعنامه آنجا بروز می‌کند که از موشک‌های با "قابلیت حمل تسلیحات هسته‌ای" سخن گفته شده است؛ برای برخی در نگاه اول این چنین به نظر می‌رسد که با توجه به قید چنین عبارتی در قطعنامه، لاجرم موشک‌های بالستیک متعارف فعلی ایران با توجه اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره تأکید داشته است که هیچ‌گاه به‌دنبال سلاح هسته‌ای نبوده و نخواهد بود، مشمول این بند از قطعنامه نخواهد شد، اما شوربختانه داستان به‌گونه‌ای دیگر است.
                          اساساً انواع موشک‌ها و خاصّه موشک‌های بالستیک، از 4 بخش اصلی تشکیل می‌شوند که عبارتند از 1 ــ کنترل و هدایت، 2 ــ بدنه، 3 ــ موتور و 4 ــ سر جنگی. این موشک‌ها از منظر مأموریت نیز به 2 گروه 1 ــ موشک‌های حامل علمی ــ تحقیقاتی (موشک‌های حامل ماهواره و محموله‌های فضایی) و 2 ــ موشک‌های بالستیک جنگی تقسیم‌بندی می‌شوند. نکته ویژه ماجرا آن است که اکثریت قریب به اتفاق موشک‌های بالستیک متعارف و حتی موشک‌های کروز "قابلیت" حمل کلاهک هسته‌ای را در بخش "سر جنگی" خود دارا هستند.
                          بنابراین بر اساس این بند از پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت، تقریباً تمام موشک‌های بالستیک جمهوری اسلامی ایران اعم از شهاب3، قدر، قیام، سجیل، فاتح و ... مشمول تحریم خواهند شد. و ایران در بازه زمانی قیدشده در این قطعنامه حق "هیچ فعالیت"ی روی این موشک‌ها و صدالبته اقدام برای ساخت، تست، فروش و ... موشک‌های پیشرفته‌تر نخواهد داشت!
                          مسئله آنجا بغرنج‌تر می‌شود که طبق این بند از پیش‌نویس قطعنامه، جمهوری اسلامی ایران حتی حق تست و آزمایش یا به‌کارگیری موشک‌های حامل ماهواره و یا حامل محموله‌های فضایی را نیز نخواهد داشت و بدین ترتیب کشورمان از یک علم بسیار مهم و حیاتی در دوره کنونی نیز برای سالها محروم خواهد شد!
                          2 ــ سؤال دوم در این یادداشت (هدف از درج چنین بند عجیبی در قطعنامه شورای امنیت) یقیناً پاسخ‌های متعددی از منظر سیاسی و راهبردی دارد، با این حال از یک پاسخ فنی بسیار مهم در این باره نیز نباید غافل بود. اساساً یکی از مسائل و دغدغه‌های کلیدی آمریکا و رژیم صهیونیستی آن است که سامانه‌های دفاع موشکی آمریکا با بهره‌گیری از موشک‌های THAAD و سامانه Aegis و همچنین سامانه و موشک‌های Arrow متعلق به رژیم غاصب صهیونیستی هنوز به تکامل، قدرت بالای درگیری و مقابله با موشک‌های جمهوری اسلامی ایران نرسیده است. پرواضح است که این خلأ زمانی 5 الی 8ساله تحریم سفت و سخت موشکی ایران سبب رشد، تکامل و بهینه‌سازی این سامانه‌های دفاعی دشمنان و به‌ویژه رژیم صهیونیستی خواهد بود و در انتهای این بازه 8ساله (که از منظر علمی و با احتساب روند شتاب علمی در جهان، مدت زمان بسیار طولانی محسوب می‌شود) قدرت موشکی ایران بازدارنده نخواهد بود.

                          3 ــ در ارزیابی راهبردی از قید چنین بندی در پیش‌نویس قطعنامه، اولاً باید اذعان کنم پیش از این تصور بنده و برخی دیگر بر آن بود که مسئله موشکی جمهوری اسلامی ایران، فاز بعدی پروژه بحران‌سازی و مسئله‌سازی آمریکا و غرب علیه توانمندی‌های راهبردی ایران خواهد بود. به‌عبارت دیگر پیش از این اعتقاد داشتم غرب با گنجاندن و اصرار بر مسئله PMD پس از یک دوره "استراحت هسته‌ای"، فاز موشکی ایران را کلید خواهد زد و با بازگرداندن فوری تحریم‌ها به‌بهانه‌های موشکی، مذاکرات دیگری را برای محدودسازی قدرت دفاعی ایران درخواست خواهد کرد. بنده در یادداشت دغدغه‌های فراهسته‌ای در مذاکرات هسته‌ای (اینجا) به این مورد اشاره کرده بودم.
                          موشک بالستیک نقطه‌زن فاتح 110
                          با این حال به نظر می‌رسد آمریکا و برخی متحدان غربی‌اش به‌تفسیر و زعم خود زمین توافقنامه وین را حاصلخیزتر از آن دیده‌اند که همین حالا تنها یک محصول در آن بکارند. به‌بیان دیگر، آمریکایی‌ها با گنجاندن چنین متن مهمی در پیش‌نویس قطعنامه عملاً یک "پرش دوگام" از مؤلفه‌های قدرت و امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران را در دستور کار خود قرار داده‌ و موضوع موشکی را از همین حالا ذیل موضوع هسته‌ای گنجانده‌اند.

                          بدین ترتیب در صورت عدم ممانعت جدی از تصویب چنین بندی در قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل عملاً این اتفاقات خواهد افتاد؛ اولاً طی مدت زمان اجرای توافقنامه، غرب به‌اصطلاح خود با بهره‌گیری از موضوعی تحت عنوان افزایش "زمان گریز هسته‌ای" از طریق اقداماتی همچون از بین رفتن ذخیره اورانیوم 20 درصد، کاهش مواد به 300 کیلوگرم و حفظ همین میزان، کاهش سانتریفیوژهای فعال ایران، تبدیل فردو از یک مرکز غنی سازی به مرکز تحقیقات فیزیک، خیال خود را از موضوع هسته‌ای ایران آسوده‌تر از پیش خواهد ساخت.
                          و ثانیاً از طریق مهار قدرت موشکی جمهوری اسلامی ایران و عقب راندن آن (با احتساب سرعت رشد علم در دنیا و توقف علم موشکی در ایران بر اساس قطعنامه)، توان بازدارندگی موشکی را نیز تا حد زیادی از ایران خواهد ستاند. و پس از آن قادر خواهد بود فازهای آتی خود علیه جمهوری اسلامی ایران را بسیار راحت‌تر از پیش کلید بزند. فراموش نباید کرد که اساساً مهمترین دغدغه آمریکا در مواجهه با جمهوری اسلامی ایران نه ترس از سلاح هسته‌ای، بلکه توانایی بازدارندگی موشکی بسیار جدی جمهوری اسلامی ایران است. چه آنکه آمریکایی‌ها علی‌رغم ادعاهای تبلیغاتی خود همواره از یک نکته مهم به‌خوبی آگاه بوده و هستند که ایران هیچ‌گاه دنبال سلاح هسته‌ای نبوده و نیست. با این حال جمهوری اسلامی ایران در ارتقای توان بازدارندگی موشکی خود همواره جدی بوده است
                          درخت هرچه پربارتر افتاده تر@};-

                          توصیه ای به خرید/فروش/نگهداری ندارم.

                          نظر

                          • وحید 20
                            ستاره‌دار(98)
                            • Mar 2011
                            • 29911

                            #19123
                            پاسخ : توافق هسته اي ايران و 5+1

                            موگرینی: مطمئنم ایران عزم و اراده سیاسی را برای اجرای توافق به‌کار خواهد بست

                            مسئول سیاست خارجی و امور امنیتی اتحادیه اروپا ابراز اطمینان کرد که رهبران ایرانی به همان میزان که در فرآیند مذاکرات سرمایه سیاسی، عزم و اراده صرف کرده‌اند، برای اجرای آن نیز به کار گیرند.

                            «فدریکا موگرینی»، مسئول سیاست خارجی و امور امنیتی اتحادیه اروپا، در پایان مذاکرات هسته‌ای وین در گفتگو با خبرنگار اعزامی خبرگزاری تسنیم اظهار امیدواری کرد که نتایج حاصل در مذاکرات هسته‌ای وین اجرایی شود، امری که «نه تنها در راستای منافع جامعه بین‌المللی است، بلکه همچنین و در وهله اول، در راستای منفعت ایرانی‌ها، مردم و رهبران ایران است».

                            تسنیم: ممنون از اینکه وقت مصاحبه را به ما دادید، شما اشاره کردید که امروز یک روز تاریخی است، شما این روز را چگونه می‌نگرید؟ آیا فکر می‌کنید که این روز بتواند نقطه عطفی در تعامل ایران با دیگر بخش‌های جهان، خاصه دنیای غرب و اروپا است؟ شما تا چه میزان در مورد فرآیند اجرایی شدن مفاد (توافق) خوشبین هستید؟

                            موگرینی: من در مورد اجرایی شدن آن خیلی خوشبین هستم، من شاهد عزم، شجاعت، اراده سیاسی، و پیشرو بودن هیئت ایرانی بودم و می‌دانم اینکه تا چه میزان سرمایه سیاسی در این فرآیند از سوی رهبران ایرانی صرف شده است. و این موضوع من را نسبت به این واقعیت مطمئن می‌کند که به همان میزان سرمایه سیاسی، همچنین عزم و اراده مشابهی برای اجرایی شدن این توافق صرف خواهد شد. این معنا نخواهد داشت که برای ماه‌ها و سال‌ها و تا این حد جزئی مذاکره شود و نهایتا اجرایی نشود. و من فکر می‌کنم که این موضوع نه تنها در راستای منافع جامعه بین‌المللی است، بلکه همچنین و در وهله اول، در راستای منفعت ایرانی‌ها، مردم و رهبران ایران است تا در اجرای آن به سرعت و به سهولت حرکت کنند. و بله، این امر در واقع می‌تواند ماهیت روابط ما را تغییر دهد.

                            تسنیم: برخی کشورها در منطقه (خاورمیانه) نسبت به این توافق نگرانی دارند، و ممکن است این‌گونه فکر کنند که این می‌تواند چیزی باشد که برای آن‌ها خطرناک باشد. آیا شما فکر می‌کنید که این (توافق) می‌تواند در (تقویت) صلح در منطقه مؤثر باشد؟ آیا این کشورها باید در این مورد نگران باشند یا خوشحال؟

                            موگرینی: من این نگرانی‌ها را درک می‌کنم. و من فکر می‌کنم زمانی که با یک فرد نگران مواجه می‌شویم، من می‌ایستم و توضیح می‌دهم که چرا نباید نگران بود، ما باید درک کنیم چرا چنین چیزی وجود دارد و به دلایل مطرح شده گوش دهیم. از طرف دیگر، اگر امروز ما، به همراه وزیر خارجه جناب ظریف روی جایگاه می‌رفتیم و اعلام می‌کردیم که توافقی نداریم، و توافق غیرممکن است، در این حالت در مورد آن سناریو فکر کنید. آن چیزی است که من را نگران می‌کرد. خیلی ممنون و متشکر هستم.
                            درخت هرچه پربارتر افتاده تر@};-

                            توصیه ای به خرید/فروش/نگهداری ندارم.

                            نظر

                            • وحید 20
                              ستاره‌دار(98)
                              • Mar 2011
                              • 29911

                              #19124
                              پاسخ : توافق هسته اي ايران و 5+1

                              مصاحبه امروز خبرگزاری فارس با چند تن از نمایندگان مجلس در خصوص بندی از قطعنامه امروز!

                              حقیقت‌پور در گفت‌و‌گو با فارس:
                              ایران هیچ محدودیت غیرهسته‌ای را در توافق نمی‌پذیرد/ کسی نمی‌تواند در بحث دفاعی محدودیتی را به ایران تحمیل کند

                              نائب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: هیچ کس نمی‌تواند خدشه‌ای به توان دفاعی کشور ما وارد کند و بر اساس استراتژی دفاعی خود در حوزه مسائل موشکی و نظامی عمل می‌کنیم.

                              ============

                              آقامحمدی در گفت‌وگو با فارس:
                              مجلس برخی از بخش‌های متن جمع‌بندی نهایی را نخواهد پذیرفت/ هیچ‌گونه خدشه به توان دفاعی را نمی‌پذیریم

                              عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: چند نکته در متن جمع‌بندی نهایی مذاکرات که اخیراً منتشر شده وجود دارد که مجلس شورای اسلامی حتماً این نکات را نخواهد پذیرفت.

                              ===============

                              بخشایش در گفت‌وگو با فارس:
                              ایران در بحث موشکی با آمریکا حرفی ندارد/ در صورت دبه آمریکا به خانه اول برمی‌گردیم

                              عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: ایران قرار نبوده در مباحث مربوط به موشک‌های بالستیک با آمریکا بحث کند و امیدواریم کنگره آمریکا برجام را رد کند.

                              =================

                              جعفری در گفت‌وگو با فارس:
                              دسترسی دشمن به سیستم نظامی کشورمان خسارات جبران ناپذیری خواهد داشت/مسیر قانونی برای تصویب توافق هسته‌ای باید طی شود

                              نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر سیستم امنیتی کشورمان در اختیار دشمن قرار بگیرد، خسارت جبران ناپذیری را به همراه خواهد داشت.

                              ===============
                              درخت هرچه پربارتر افتاده تر@};-

                              توصیه ای به خرید/فروش/نگهداری ندارم.

                              نظر

                              • وحید 20
                                ستاره‌دار(98)
                                • Mar 2011
                                • 29911

                                #19125
                                پاسخ : توافق هسته اي ايران و 5+1

                                جزئیات مذاکره نفتی با قائم‌مقام صدراعظم آلمان/ تجهیزات نفتی بلوکه شده ایران در آلمان آزاد می‌شود

                                قائم‌مقام مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی با تشریح جزئیات مذاکرات نفتی ایران و آلمان، گفت: حجم زیادی از تجهیزات ساخته‌شده نفتی ما در آلمان بلوکه شده است که صحبت کردیم تا هر چه زودتر این تجهیزات آزاد شود.


                                به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، زیگمار گابریل ، قائم مقام صدر اعظم آلمان دیروز در راس یک هیئت بلندپایه اقتصادی و تجاری وارد ایران شد. وی امروز با بیژن زنگنه وزیر نفت دیدار کرد و در طول این سفر با وزرای نیرو و صنعت و نمایندگان اتاق بازرگانی دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

                                محمدحسن پیوندی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با بیان اینکه مذاکره بین مقامات ایران و آلمان در مورد جزئیات انجام نشد و بیشتر بحث حول محور پتانسیل‌ها و ظرفیت‌ها بود، اضافه کرد: من در ارائه‌ای که در این مذاکره داشتم تأکید کردم که ایران امروز ایران 15 سال پیش نیست و اینگونه نیست که امروز دانش فنی را به تنهایی بخواهیم.
                                وی با تاکید بر اینکه امروز ما در ساخت داخل پیشرفت زیادی کرده‌ایم، افزود: آلمان از شرکای خوب ایران در تأمین فاینانس و تکنولوژی بود، اما ما امروز علاوه بر این دو حوزه تمایل داریم اکثر تجهیزات مورد نیاز نفتی در ایران و به صورت مشترک ساخته شود.

                                *دوست داریم روی تجهیزات نوشته شود ساخت ایران و آلمان

                                قائم‌مقام مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی تصریح کرد: کارگاه‌ها و صنایع ایران رشد زیادی کرده‌اند و حجم زیادی نیروی انسانی توانمند و امکانات سخت‌افزاری در اختیار دارند و ما امروز دیگر دوست نداریم پشت دستگاه‌ها نوشته شده باشد made in germany بلکه دوست داریم نوشته شود made in iran/germany که آقای وزیر هم بر این مطلب تأکید داشتند.
                                وی ادامه داد: قائم مقام صدراعظم آلمان در این زمینه چیزی نگفت و فقط بیان کرد که با توجه به سوابق همکاری گذشته ما اولین گروه عالی‌رتبه‌ای هستیم که از اروپا به ایران آمده‌ایم و طبق سنت قدیمی که همواره همکاری‌های مفصلی با ایران داشته‌ایم و مراودات قدیمی بازرگانان و مهندسان ایرانی و آلمانی، آماده همه نوع همکاری هستیم.
                                پیوندی تاکید کرد: زمینه برای همکاری ایران و آلمان در ساخت تجهیزات فراهم است و این امکان علاوه بر ما به نفع آلمان‌ها هم هست چرا که قیمت تمام‌شده آنها کاهش می‌یابد.
                                وی افزود: وقتی مواد اولیه در کشور داشته باشیم و امکان ساخت هم وجود داشته باشد، دلیلی ندارد که این کار را انجام ندهیم.

                                *تامین مالی مهم‌ترین حوزه همکاری ایران و آلمان در صنعت نفت

                                قائم‌مقام مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی در ادامه اظهار داشت: آلمان‌ها به طورکلی در بالادست صنعت نفت فعال نیستند اما فعالیت آنها در میان‌دست به خصوص در صنعت پتروشیمی و صنایع شیمیایی از قدیم‌الایام مشهور بوده است.
                                وی با بیان اینکه آلمان‌ها شرکت‌هایی مانند شرکت‌های انگلیسی و هلندی و فرانسوی ندارند که در بالادست نفت فعال باشند، ادامه داد: در روابط ایران و آلمان در حوزه نفت مهم‌ترین مسئله تأمین منابع مالی برای پرونده‌ها بوده است و ما هم در این مذاکرات به آلمان‌ها گفتیم که طی 10 سال آینده پتانسیل 70 تا 80 میلیارد دلار جذب سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی برای رساندن ظرفیت تولید سالانه به 170 میلیون تن وجود دارد.
                                وی در پاسخ به پرسشی در باره تمایل آلمان ها به سرمایه‌گذاری مستقیم در صنعت پتروشیمی ایران گفت: آلمان‌ها فاینانس را هم سرمایه‌گذاری می‌دانند؛ سرمایه‌گذاری دو نوع است که یک نوع آن سرمایه‌گذاری مستقیم به صورت جوینت ونچر به صورت 50 ـ 50 است و نوع دیگر فاینانس و تأمین منابع مالی است که نوعی مشارکت غیرمستقیم محسوب می‌شود.
                                پیوندی تاکید کرد: در گذشته هم آلمان‌ها در قالب بانک‌هایی مانند دوچ بانک و امثال آن بسیار فعال‌تر از سایر اروپایی‌ها با ما تعامل داشتند.

                                *کیفیت کار آلمان با فرانسه و ایتالیا قابل مقایسه نیست

                                وی ادامه داد: حسن بزرگ دیگر آلمان‌ها کیفیت کار آنهاست که با دیگر اروپایی‌ها مانند ایتالیا و فرانسه قابل مقایسه نیست و در مورد کیفیت کوتاه نمی‌آیند.
                                قائم مقام مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی افزود: زمانی که بنده 20 سال پیش در سال 72 پتروشیمی اراک را راه‌اندازی می‌کردم، نماینده زیمنس به هیچ عنوان کوتاه نمی‌آمد که یک آنگستروم فاصله توربین با لوله تغذیه‌کننده آن تغییر کند.
                                وی اضافه کرد: علاوه بر کیفیت، آلمان‌ها به انضباط بسیار بالا و تحویل به موقع پروژه‌ها نیز شهرت دارند.

                                *مذاکره برای آزاد شدن تجهیزات بلوکه شده نفتی ایران در آلمان

                                پیوندی در ادامه گفت: الان حجم زیادی از تجهیزات ساخته‌شده نفتی ما در آلمان بلوکه شده است که صحبت کردیم تا هر چه زودتر این تجهیزات آزاد شود.
                                وی تصریح کرد: علاوه بر ما، خود آلمانی‌ها هم از بلوکه شدن تجهیزات ما ضرر می‌کنند چون همه پول تجهیزات را دریافت نکرده‌اند و مثلاً با دریافت 30 درصد از پول این تجهیزات را ساخته‌اند و بلوکه شده است.
                                قائم‌مقام مدیر عامل شرکت ملی پتروشیمی افزود: روحیه آلمانی‌ها مشابه ژاپنی‌ها نیست و کار را تا انتها ادامه می‌دهند و تجهیزات را می‌سازند چنانکه مثلاً الان تعداد قابل‌توجهی توربو کمپرسور سفارش ایران در جعبه‌های آماده در انبار شرکت‌های آلمانی وجود دارد.

                                وی تاکید کرد: سفر این هیأت آلمانی سفر مهمی است چرا که در رأس آن قائم مقام خانم مرکل که همزمان وزیر اقتصاد و انرژی آلمان هم هست، قرار دارد.
                                به گزارش فارس، شرکت‌های آلمانی سازنده تجهیزات نفتی به خصوص شرکت مشهور زیمنس قبل از اعمال تحریم‌ها علیه ایران تعهدات گسترده‌ای برای ساخت تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت ایران به خصوص در صنایع پالایش و پتروشیمی و همچنین پارس جنوبی داشتند که متاسفانه به این تعهدات مربوط به قبل از تحریم عمل نکردند و کشور از این محل دچار زیان‌های قابل توجهی شد.

                                بر این اساس، شرکت‌های آلمانی قبل از وضع تحریم‌ها تعهداتی برای تامین تجهیزات و راه‌اندازی بعضی واحد‌های مهم در پالایشگاه‌های آبادان، اراک، ستاره خلیج‌فارس، اصفهان و تبریز داشتند که به این تعهدات عمل نکردند و در بعضی موارد علیرغم آنکه تجهیزات قبل از وضع تحریم‌ها به ایران تحویل داده شده بود کارشناسان این شرکت‌ها از راه‌اندازی تجهیزات استنکاف کردند.
                                از دیگر موارد عمل نکردن آلمانی‌ها به تعهدات پیش از تحریم می‌توان به قراردادهای تامین کاتالیست و مواد ساخته شده از فلزات گرانبها که در صنعت نفت کاربرد دارد اشاره کرد.
                                درخت هرچه پربارتر افتاده تر@};-

                                توصیه ای به خرید/فروش/نگهداری ندارم.

                                نظر

                                در حال کار...
                                X