آثار توافق هسته اي ايران و 5+1

Collapse
X
 
  • زمان
  • نمایش
Clear All
new posts
  • نجاT...
    عضو فعال
    • Dec 2013
    • 2639

    #21391
    پاسخ : آثار توافق هسته اي ايران و 5+1

    سفیر چین در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت تمام طرف‌های شرکت‌کننده در کمیسیون مشترک برجام در وین توافق کردند هفته آینده دوباره گرد هم بیایند تا اقدامات فشرده‌تری برای احیای برجام صورت گیرد
    انتقال ثروت از كوتاه مدتي ها به بلند مدت ها !

    نظر

    • ایرج سابق
      عضو فعال
      • Oct 2015
      • 7434

      #21392
      پاسخ : آثار توافق هسته اي ايران و 5+1

      در اصل توسط نجاT... پست شده است View Post
      سفیر چین در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت تمام طرف‌های شرکت‌کننده در کمیسیون مشترک برجام در وین توافق کردند هفته آینده دوباره گرد هم بیایند تا اقدامات فشرده‌تری برای احیای برجام صورت گیرد

      10 سال بعد
      بهترین دانش آن است که سودمند باشی

      نظر

      • نوروزی نیا
        عضو فعال
        • Sep 2020
        • 426

        #21393
        پاسخ : آثار توافق هسته اي ايران و 5+1

        نتیجه این نشستها چی بود؟؟؟تحریمی لغو شد؟؟؟گشایشی ایجاد شد؟؟؟ققط ملت تو بورس دارن از این هیجانات ضرر میدن؟؟؟؟

        نظر

        • ایرج سابق
          عضو فعال
          • Oct 2015
          • 7434

          #21394
          پاسخ : آثار توافق هسته اي ايران و 5+1

          آلمان: جزییات مذاکرات برجامی در وین محرمانه است

          کریستوفر بورگر سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان در نشستی خبری با بیان اینکه نمی تواند به جزییاتی درباره گفتگوهای وین اشاره کند:

          ?انتظار داریم این گفتگوها هفته آینده نیز در سطح کارشناسان ادامه پیدا کند.

          ?مذاکرات در سطح معاونان وزرای امور خارجه درباره نتیجه گیری از آنچه که در این هفته بحث شده است، ادامه دارد و طرفها درباره گامهای بعدی مشاوره می کنند./صدا و سیما
          @bourse24ir
          بهترین دانش آن است که سودمند باشی

          نظر

          • ایرج سابق
            عضو فعال
            • Oct 2015
            • 7434

            #21395
            پاسخ : آثار توافق هسته اي ايران و 5+1

            یعنی یک فریبکاری بسیار بزرگتر از برجام قبلی

            پس به خاطره همینکه بیان میکنند برجام پلاس یعنی فریبکاری پیشرفته تر
            بهترین دانش آن است که سودمند باشی

            نظر

            • سبحان 10
              عضو فعال
              • Dec 2012
              • 1154

              #21396
              پاسخ : آثار توافق هسته اي ايران و 5+1

              در اصل توسط سبحان 10 پست شده است View Post
              مذاکراتی که در وین در حال انجام هست به اصطلاح به عنوان

              مذاکره برای مذاکره است

              یعنی طرفین باهم نشست دارند که برای مذاکرات بعدی در چه موضوعاتی با هم مذاکره کنند

              اینجا هم یکسری فکر می کنند که درحال رسیدن به توافق هستند ودلار چنین و چنان میشود

              مواضع دو طرف هم که در باره رفع تحریم ها بسیار از هم دور است یک طرق رفع کلیه تحریم ها را خواستار است و طرف دیگر رفع

              تحریم ها به شکل مرحله ای و انتخابی

              فقط این وسط سرمایه مردم در بورس در حال اب شدن است




              دستاورد عملیاتی کمیسیون مشترک برجام: تقریباً هیچ!

              ?دومین جلسه حضوری هجدهمین نشست کمیسیون مشترک ‌برجام در روز‌ جمعه برگزار شد. در پایان این جلسه، توافق شد جلسه آتی کمیسیون در سطح معاونین در روز چهارشنبه آتی در وین برگزار شود تا در چارچوب گروه های کارشناسی، رایزنی ها ادامه پیدا کند.

              ?اخبار منتشر شده از نشست نشان می دهد که مذاکرات روزهای اخیر همانگونه که پیش‌بینی می‌شد هیچ دستاورد عملیاتی نداشته است چرا که هدف آمریکا از حضور در وین نه لغو تحریم‌ها بلکه مذاکره برای امتیاز گیری بیشتر است. در دولت بایدن، آمریکا تلاش دارد تا سیاست فشار حداکثری را در قالب سیاست فشار هوشمند ادامه دهد و از همین رو گامی جهت لغو تحریم ها برنمی‌دارد.

              ?آن‌چه که در بیانیه کمیسیون مشترک آمده صرفاً تداوم بی‌معنی مذاکرات است چنان‌که به نظر می‌رسد آمریکا تلاش خواهد کرد تا با طولانی کردن مذاکرات راهبرد "مذاکره برای مذاکره" را در پیش گیرد.

              ?آمریکا برای خروج از برجام، کمیسیون مشترک برجام را تشکیل نداد تا برای او تعیین تکلیف نمایند که چگونه باید از برجام خارج شود تا برای بازگشت آمریکا به برجام نیازی به تشکیل کمیسیون مشترک و ادامه روند آن باشد تا گام هایی که ایران باید بردارد را معین نماید.

              نظر

              • نجاT...
                عضو فعال
                • Dec 2013
                • 2639

                #21397
                پاسخ : آثار توافق هسته اي ايران و 5+1

                روسیه و چین از پیشرفت‌های مقدماتی در کمیسیون مشترک برجام گفتند. ظریف گفت همه‌ تحریم‌های ترامپ باید پایان یابد و راستی‌آزمایی شود.
                انتقال ثروت از كوتاه مدتي ها به بلند مدت ها !

                نظر

                • نجاT...
                  عضو فعال
                  • Dec 2013
                  • 2639

                  #21398
                  پاسخ : آثار توافق هسته اي ايران و 5+1

                  یک مقام رسمی کره جنوبی اعلام کرد که آزادی کشتی این کشور بعد از قول سئول برای کمک به آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران در بانک‌های کره‌ای به دلیل تحریم‌های آمریکا، انجام شده است.
                  انتقال ثروت از كوتاه مدتي ها به بلند مدت ها !

                  نظر

                  • ایرج سابق
                    عضو فعال
                    • Oct 2015
                    • 7434

                    #21399
                    پاسخ : آثار توافق هسته اي ايران و 5+1

                    به هیچ وجه تمام تحریم ها لغو نمیشه چون کنگره امریکا مانع اصلی لغو تحریم ها میباشد و اصلا قبول نمکنه که تحریم های غیر هسته ای ایران اعم از موشکی و منطقه ای لغو بشه مگر اینکه ایران در مورد برنامه موشکی و منطقه ای گفتگو کند و با هم به تفاهم برسند در این صورت تحریم ها لغو میشه
                    بهترین دانش آن است که سودمند باشی

                    نظر

                    • mohsen ho
                      ستاره دار(1)
                      • Feb 2013
                      • 11251

                      #21400
                      پاسخ : آثار توافق هسته اي ايران و 5+1

                      آمریکا یک روز زودتر از ایران به تعهدات برجامی بازمی‌گردد / "طرح پایان بازی" برای احیای برجام پیشنهاد شد

                      ?خبرگزاری ژاپنی کیودو که خبر ملاقات های محرمانه فرانکفورت و مسکو قبل از ملاقات های رسمی وین را منتشر کرده بود، حالا از جزئیات دیگری از این توافقات خبر می دهد.
                      ?براساس گزارش این خبرگزاری، ابتدا آمریکا در بیانیه‌ای، لغو تحریم‌های دوره ترامپ را اعلام کرده و یک روز بعد، ایران در بیانیه‌ای دیگر بازگشت به تعهدات برجامی را آغاز می‌کند

                      نظر

                      • ایرج سابق
                        عضو فعال
                        • Oct 2015
                        • 7434

                        #21401
                        پاسخ : آثار توافق هسته اي ايران و 5+1

                        ۲۰:۳۲ ۱۴۰۰-۱-۲۰

                        عراقچی پس از نشست وین: در مسیر قرار گرفتیم، ولی پر از سنگلاخ است


                        معاون سیاسی وزیر خارجه پس از نشست امروز وین با بیان اینکه در مسیر قرار گرفتیم، یادآور شد: ولی مسیر پیش رو پر از سنگلاخ و مشکل است و نیاز به اراده سیاسی قوی در طرف آمریکایی دارد که تصمیم بگیرد همه تحریم‌هایش را بردارد.

                        عراقچی پس از نشست وین: در مسیر قرار گرفتیم، ولی پر از سنگلاخ است | خبرگزاری فارس

                        بهترین دانش آن است که سودمند باشی

                        نظر

                        • ایرج سابق
                          عضو فعال
                          • Oct 2015
                          • 7434

                          #21402
                          پاسخ : آثار توافق هسته اي ايران و 5+1

                          رئیس مجلس: دل بستن به رفع صوری یا ناقص تحریم‌ها، مانع به ثمر نشستن قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» خواهد شد
                          بهترین دانش آن است که سودمند باشی

                          نظر

                          • ایرج سابق
                            عضو فعال
                            • Oct 2015
                            • 7434

                            #21403
                            پاسخ : آثار توافق هسته اي ايران و 5+1

                            واشنگتن: آماده لغو تحریم‌های غیرمرتبط با برجام هستیم

                            وزارت خارجه آمریکا:

                            ?️آماده‌ایم تا اقدامات لازم را برای بازگشت به برجام اتخاذ و تحریم‌های متناقض با آن را لغو کنیم.
                            @BourseNews
                            بهترین دانش آن است که سودمند باشی

                            نظر

                            • منیب
                              عضو فعال
                              • Feb 2011
                              • 2440

                              #21404
                              پاسخ : آثار توافق هسته اي ايران و 5+1

                              ♻️یک رسانه ژاپنی ادعا کرد

                              آمریکا یک روز زودتر از ایران به تعهدات برجامی بازمی‌گردد | طرح " پایان بازی" برای احیای برجام


                              ?خبرگزاری ژاپنی کیودو که خبر ملاقات های محرمانه فرانکفورت و مسکو قبل از ملاقات های رسمی وین را منتشر کرده بود، حالا از جزئیات دیگری از این توافقات خبر داده است.

                              ?به گزارش همشهری آنلاین و براساس گزارش این خبرگزاری، ابتدا آمریکا در بیانیه‌ای، لغو تحریم‌های دوره ترامپ را اعلام کرده و یک روز بعد، ایران در بیانیه‌ای دیگر بازگشت به تعهدات برجامی را آغاز می‌کند.
                              بارخدایاآبروی مرابتوانگری نگاهداروشخصیت مرابه تنگدستی ازبین مبرکه ازروزی خواران توروزی خواهم وازآفریده های بدکردارتومهربانی جویم-علی(ع)

                              نظر

                              • arad700
                                ستاره دار (1)
                                • Jul 2013
                                • 3238

                                #21405
                                پاسخ : آثار توافق هسته اي ايران و 5+1

                                گزارش مرکز پژوهش های مجلس که در سوم فروردین امسال منتشر شده:
                                در گزارش این مرکز پژوهشی این گزاره کلیدی که «چرا باید سامان اقتصادی و سیاسی کشور، با فرض ماندگاری تحریم، مورد تدبیر قرار گیرد»، ذیل سه بخش اصلی مورد بحث قرار گرفته است. دو بخش اول، از دریچه ساختار حقوقی و دکترین اقتصادی – نظامی آمریکا به مقوله تحریم می‌نگرد و محور بعدی، تحریم را از منظر آسیب‌پذیری ساختارهای اقتصادی ایران مورد بررسی قرار می‌دهد.
                                رفع تحریم‌ها خیلی پیچیده است و بهره‌مندی از این ناحیه بسیار پیچیده‌تردر بخش اول این گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس با عنوان «رفع تحریم؛ پیچیدگی حقوقی و انتفاع اقتصادی؟!» آمده است: «تحلیل کلان اسناد تحریمی آمریکا علیه ایران و همچنین بررسی سیاستگذاری‌های چندین‌ساله آمریکا در حوزه تحریم نشان از آن دارد که مقوله «رفع تحریم» اگرچه در ظاهر، سهل و آسان جلوه می‌کند، اما در عمل، واجد پیچیدگی‌های فراوان بوده که فهم این پیچیدگی‌ها متوقف است بر طراحی و ساخت تصویری جامع از تحریم‌ها.نکته مهم و اساسی آن است که انتفاع اقتصادی و بهره‌مندی عینی و حقیقی از ناحیه رفع تحریم‌ها بسیار پیچیده‌تر و پراصطکاک‌تر از خود «رفع تحریم‌ها» است. در این بخش، براساس خوانش ثانویه اسناد تحریمی آمریکا، توضیح داده می‌شود که رفع تحریم‌های آمریکا علیه ایران، برخلاف تلقی برخی سیاستگذاران، از منظر حقوقی بسیار دشوار و پراصطکاک بوده و پیچیدگی‌های خاص خود را دارد.مطابق گزارش بازوی کارشناسی مجلس شورای اسلامی، پیچیدگی‌های حقوقی رفع تحریم‌های ایران، ذیل سه محور قابل بیان است:نخست؛ تکمیل زیرساخت‌های حقوقی مرتبط با تحریم و ماهیت غیرزمان‌دار آنها: بررسی اسناد قانونی مرتبط با تحریم، نشان از آن دارد که تحریم بخش‌های اصلی اقتصادی ایران، مستند به قوانین ایالات ‌متحده آمریکاست؛ در نظام حقوقی این کشور، با توجه به قوانین وضع‌شده در این حوزه، وضع تحریم بدون زمان و غیرمشروط در نظر گرفته شده و تعلیق تحریم زمان‌دار و مشروط است. بنابراین به‌نظر می‌رسد چه در دوره برجام، چه در آینده، پدیده‌ای تحت عنوان لغو تحریم‌های ایران، اساسا در دستور کار ایالات ‌متحده قرار نداشته و نخواهد داشت، بلکه در مقابل، در صورت وجود اراده در کشور تحریم‌کننده، حداکثر آن است که تحریم‌های ایران در بازه‌های زمانی مشخص تعلیق می‌شوند نه لغو؛ در نتیجه، همواره خطر اعمال مجدد تحریم‌ها وجود خواهد داشت.دوم؛ درهم‌تنیده شدن تحریم‌های هسته‌ای و غیرهسته‌ای و قاعده‌گذاری در جهت تفکیک‌ناپذیری تحریم‌های مرتبط با ایران: هم‌زمان با خروج آمریکا از برجام و وضع مجدد تمامی تحریم‌های تعلیق‌شده هسته‌ای، راهبرد جدیدی تحت عنوان «دیوار تحریم» در دستور کار تیم وقت سیاست خارجی آمریکا در قبال ایران قرار گرفت. در این راهبرد جدید، بخش‌ها، سازمان‌ها و نهادهای اقتصادی ایرانی که پیش‌تر در چارچوب مسائل هسته‌ای ادعایی ایالات‌متحده تحریم شده بودند، این بار مبتنی بر وجوه ادعایی دیگر نظیر حمایت از تروریسم، نقض حقوق بشر، اشاعه سلاح‌های کشتارجمعی و ثبات‌زدایی منطقه‌ای تحت تحریم قرار گرفتند. نتیجه این درهم‌تنیدگی آن است که حتی اگر تحریم‌های به‌اصطلاح هسته‌ای رفع شوند، باز هم بخش‌ها، نهادها و سازمان‌های اصلی ایرانی از تور تحریمی آمریکا نجات نخواهند یافت و به‌اصطلاح سایر اتهامات تحریمی همچنان پابرجا خواهند ماند.سوم؛ اذعان رسمی و دوحزبی مقامات آمریکا مبنی بر ضرورت انعقاد توافق جامع با ایران: سردمداران آمریکایی به صراحت بیان می‌کنند که اگر نظام ایران خواهان پایان دادن به فشارهای اقتصادی است، باید به‌طور کامل و جامع (نه گزینشی) در راهبردهای امنیتی و سیاست خارجی خود تجدیدنظر کند.ابزارهای متعدد آمریکا برای مانع تراشی در مسیر بهره‌مندی ایران از رفع کاغذی تحریم‌هامرکز پژوهش‌های مجلس در ادامه گزارش خود این سوال مهم را مطرح کرده است که «با همه پیچیدگی‌های حقوقی، چنانچه ایالات ‌متحده، اقدام به رفع تحریم‌های ایران کند، آیا امکان بهره‌مندی از آنها برای اقتصاد ایران فراهم است؟». این مرکز در پاسخ به این سوال اعلام کرده است: «در ادامه و ذیل چند محور توضیح داده خواهد شد که ایالات‌ متحده، حتی در صورت اقدام به رفع تحریم‌ها روی کاغذ، ابزارهای متعددی در اختیار دارد که می‌تواند با به‌کارگیری آنها، مانع از بهره‌مندی حقیقی اقتصاد ایران از ناحیه رفع تحریم‌ها شود.
                                1. امکان ایجاد اختلال در یکی از حلقه‌های زنجیره تعامل برون‌مرزی اقتصاد ایران: تعامل و مبادله اقتصادی بخش‌ها و شرکت‌های ایرانی با طرف‌های تجاری خارج از کشور و انتفاع از این تعاملات، متوقف بر فعالیت بی‌عیب‌ونقص زنجیره گسترده‌ای از اجزای اقتصادی (نظیر نقل‌و‌انتقال مالی، لجستیک و حمل‌ونقل، خدمات بیمه‌ای، تأمین نیازهای فناورانه مرتبط با تولید و …) است. حال چنانچه یک حلقه از این زنجیره، سست یا معیوب باشد یا به‌واسطه دیگر تحریم‌ها (نظیر تحریم بانک مرکزی، شبکه بانکی، گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و… به اتهام حمایت از تروریسم) قابلیت استفاده نداشته باشد، انتفاع اقتصاد ایران از ناحیه رفع تحریم‌ها کاملا غیرمحتمل است.
                                2. امکان بزرگنمایی امتیازهای حداقلی (رفع نمایشی برخی تحریم‌ها) و امتیازنمایی ضدامتیازها: یک نکته مهم که معمولا در تحلیل‌ها و گاه در روندهای مذاکراتی مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرد، تفاوت جنس تعهدات ایران و طرف‌های مقابل در برجام است؛ تعهدات ایران در حوزه هسته‌ای، همگی فنی و فیزیکی بوده و درنتیجه کاملا ملموس و رصدپذیر هستند؛ اما تعهدات طرف مقابل ماهیتاً غیرملموس و غیرکمی‌اند و فاصله بین تعلیق تحریم تا انتفاع اقتصادی از آن بسیار بیشتر از چیزی است که تصور می‌شود. از این رو، به‌نظر می‌آید که ظرفیت استفاده از دو حربه برای آمریکا کاملا فراهم است:

                                الف) رفع نمایشی برخی محدودیت‌ها و تحریم‌های غیرمهم؛ چنین اقداماتی، در نسبت با کلیت اقتصاد ایران، حد و وزن بسیار ناچیزی دارند و اساسا در حدی نیستند که آنها را بتوان «امتیاز»ی از طرف آمریکا محسوب کرد.ب) اعطای معافیت‌های موردی و زمان‌مند به‌جای لغو تحریم‌ها؛ بعضی از مسئولان بر این باورند که صدور چنین مجوزهایی، نشان‌دهنده شکست راهبرد تحریمی آمریکا علیه ایران در حوزه‌ای خاص است و اشخاص خارجی ذی‌نفع در تجارت با ایران، به آمریکا فشار آورده و در حوزه‌های خاص، مجوز تعامل با ایران را دریافت کرده‌اند؛ اما نگاه دیگر آن است که صدور هر مجوز یا لحاظ کردن تخفیف در اجرای تحریم‌ها، جزئی از پازل تحریم‌های آمریکا علیه ایران است و باید در آن فضا تحلیل شود.شناخت صحیح دشمن و رجوع به تجربه گذشته کشور نشان می‌دهد که نگاه دوم، قرابت بیشتری با واقعیت بیرونی دارد. در حقیقت، این فهم و ادراک باید در داخل کشور ایجاد شود که هر معافیت یا تخفیف تحریمی، تکمیل‌کننده پازل «فشار حداکثری» آمریکا علیه ایران است. علاوه بر این، چه معافیت‌های عمومی و چه معافیت‌های موردی، هر کدام، بر پایه مجموعه‌ای از قواعد الزام‌آور صادر می‌شوند، به‌طوری ‌که پیاده‌سازی و به‌کارگیری آنها، بیش از آن که عایدی اقتصادی برای کشور حاصل آورند زمینه را برای فشارهای آتی فراهم می‌کنند.
                                1. امکان بالا بردن ریسک سیاسی و اقتصادی تعامل با ایران از طریق لفاظی‌های رسمی، هجمه‌های رسانه‌ای و فشارهای غیررسمی.

                                رفع تحریم‌ها جایی در راهبرد کلان جهانی آمریکا ندارددر بخش دوم گزارش این مرکز پژوهشی، آینده تحریم‌های ایران در سایه دکترین اقتصادی – امنیتی آمریکا مورد بررسی قرار گرفته و آمده است: «برخی در داخل کشور برپایه اظهارات مقامات دولت جدید آمریکا درخصوص بازگشت به برجام، به ‌اشتباه تصور می‌کنند که چنین اظهاراتی به‌معنای رفع تحریم‌ها و متعاقب آن، ایجاد گشایش در اقتصاد داخلی در نتیجه تحولات حوزه سیاست خارجی است.این در حالی است که به‌نظر می‌رسد آمریکا نه فقط به‌سبب سیاست‌ها و برنامه‌های منطقه‌ای خود، بلکه به‌دلیل الزامات کلان خود (اعم از پارادایم اقتصادی – تجاری حاکم و کشمکش با قدرت‌های رقیب در عرصه جهانی) خواهان حفظ تنش‌ها در منطقه غرب آسیاست و با این نگاه، ذیل دو محور اقتصادی – تجاری و دفاعی – امنیتی می‌توان نشان داد که اساسا تنش‌زدایی غیرتاکتیکی و بلندمدت، جایی در راهبرد کلان جهانی آمریکا ندارد.آمریکا با ابزار تحریم راحت‌تر توانست بازارهای فروش انرژی ایران را تسخیر کنددر بعد اقتصادی – تجاری، بررسی‌ها حاکی از آن است که طی سال‌های اخیر دستگاه حاکمه ایالات‌ متحده آمریکا، طی یک توافق دوحزبی، حمایت از اقتصاد داخلی را در دستور کار خود قرار داده است؛ اقدام آمریکا به خروج از برجام و وضع مجدد تحریم‌های ایران را می‌توان هم‌راستا با سیاست تجاری آمریکا ارزیابی کرد. با وضع تحریم به‌ویژه در بخش نفت و گاز، آمریکا بازار صادراتی نفت و گاز ایران را تصاحب نمود.در واقع در چند سال اخیر، آمریکا خود به صادرکننده نفت و گاز بدل شده و در این میان، تحریم ایران فرصتی را برای آمریکا پدید آورده است که راحت‌تر بازارهای فروش انرژی ایران را تسخیر کند. نکته قابل توجه آن که ایالت‌های مختلفی در زمینه تولید گاز و نفت فعال هستند و از صادرات این محصولات منتفع می‌‌شوند. برخی از این ایالت‌ها نقش مهمی در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا ایفا می‌کنند و به‌نظر می‌آید که از ناحیه رفع تحریم‌‌های ایران و به‌تبع، افزایش صادرات نفت و گاز ایران متضرر خواهند شد.حتی اگر دستگاه حاکمه آمریکا، زمانی، تصمیم به تعلیق تحریم‌های نفتی ایران بگیرد، این اقدام را باید از دریچه رویکرد منفعت‌گرایانه آن کشور مورد تحلیل و بررسی قرار داد؛ به این معنا که احتمالا، تحریم‌های نفتی ایران، زمانی تعلیق می‌شوند که منافع بخش نفت آمریکا اقتضا کند.به بیان دیگر، رفع تحریم‌های ایران و به‌طور خاص تحریم صادرات نفت، علاوه بر متغیرهای سیاسی، متوقف بر پارامترهای اقتصادی متعددی است که یک نمونه آن، منفعت شرکت‌های آمریکایی تولیدکننده نفت و گاز است؛ لذا این انتظار که متعاقب گفت‌وگویی چندجانبه و پس از آن، یک تصمیم سیاسی می‌توان نفت و گاز کشور را مجددا وارد مدار تجارت جهانی کرد انگاره‌ای شدیدا خوش‌بینانه و البته غیرواقع‌گرایانه است.چشم‌انداز رفع عملی و نه صرفا کاغذی تحریم ایران، بسیار دور از واقع استاز طرف دیگر، استراتژی دفاعی – امنیتی ایالات ‌متحده آمریکا (که خود، منبعث از توافق دوحزبی بوده و طی ادوار مختلف، دولت‌های حاکم بر ایالات ‌متحده، به اصول استراتژی منتخب پایبند بوده و تنها در به‌کارگیری ابزار و استفاده از روش‌ها، با یکدیگر تفاوت داشته‌اند) واجد دلالت‌های مهمی در موضوع ثبات و ماندگاری تحریم‌های ایران است.بررسی مکتوبات پژوهشی و اسناد رسمی ایالات ‌متحده آمریکا نشان از آن دارد که دو حزب اصلی این کشور، توافق دارند که اکنون، آمریکا در حوزه دفاعی – امنیتی باید تمرکز اصلی خود را بر کشور چین و روسیه گذاشته و بیش از این، خود را درگیر رویدادها و چالش‌های منطقه غرب آسیا نکند.تحلیلگران دفاعی آمریکا با پی بردن به خطای راهبردی خود در تمرکز بر مبارزه با به‌اصطلاح تروریسم در دهه دوم قرن ۲۱ میلادی، مسیر جدیدی را در راهبرد دفاعی آمریکا آغاز نمودند؛ از ابتدای دهه دوم قرن ۲۱، تمرکز آمریکا بر چین (و تا حدودی روسیه) به‌عنوان اصلی‌ترین تهدید بین‌المللی، تبدیل به چالش اصلی امنیت ملی آمریکا شد، اما با این حال، منطقه غرب آسیا از دو جهت محل نگرانی مقامات آمریکاست: آنها از یک‌سو نگران قدرت گرفتن چین و روسیه در منطقه و ازسوی دیگر نگران متحدان خود در منطقه هستند.راه‌حلی که در اسناد ملی آمریکا برای حل مسئله منطقه غرب آسیا و در عین حال، تمرکز بر چین و روسیه اشاره شده است، ایجاد پیمان‌‌ها و مشارکت متحدان آمریکا در هزینه‌های نظامی محافظت از منطقه و همچنین تضعیف کشورهای متخاصم است. براساس این راه‌حل، منطقه غرب آسیا نباید تحت سلطه هیچ قدرت متخاصم با آمریکا قرار گیرد.به‌عبارت ‌دیگر، آمریکا که به‌دلیل محدودیت‌های خود، امکان حضور مستقیم در منطقه غرب آسیا را ندارد و گسترش ناامنی و بی‌ثباتی در منطقه مذکور را به‌عنوان راهبرد خود برگزیده است. تحریم و ایجاد تنش‌های متعاقب آن از جمله مهم‌ترین ابزارهای در اختیار آمریکا برای تزریق بی‌ثباتی در منطقه است و آمریکا چنین ابزاری را به‌راحتی کنار نخواهد گذاشت.در چنین شرایطی و با توجه ‌به اینکه آمریکا بر این مسئله تأکید می‌‌کند که اجازه تسلط بر منطقه غرب آسیا را به کشورهای متخاصم نخواهد داد و ازسوی دیگر روابط اقتصادی ایران و چین نیز برای آمریکا نگران‌کننده است، لذا این چشم‌انداز که ایران، رفع تحریم (به‌معنای واقعی کلمه و نه فقط روی کاغذ) را تجربه کرده و متعاقب آن، گشایش و انبساط در اقتصاد ایران پدید خواهد آمد، بسیار دور از واقع است.»تا زمانی که کشور تحت تحریم، آسیب‌پذیر باشد، در معرض خطر بازگشت تحریم‌هاستدر بخش سوم گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، کاهش و رفع آسیب‌پذیری اقتصادی به‌عنوان مهم‌ترین راهبرد مقابله فعالانه با تحریم مورد بررسی قرار گرفته و آمده است: «نفیو در کتاب هنر تحریم‌ها، تصریح می‌کند که آمریکا اگر بخواهد راهبرد تحریمی موفقی را علیه کشورهای متخاصم پیاده‌سازی کند، باید نقاط آسیب‌پذیری اقتصاد کشور هدف، منابع درآمدی و میزان آمادگی اقتصاد آن کشور در جذب و خنثی‌سازی فشارهای اقتصادی را شناسایی کرده و به‌طور دقیق، کارآمد و با روشی اصولی، فشار اقتصادی را بر نقاط آسیب‌پذیر کشور هدف افزایش دهد و همچنین از تحمیل تحریم بر سایر نقاط (نقاط تاب‌آور و مقاوم) اجتناب کند. دلالت توصیه سیاستی نفیو آن است که تا وقتی کشور تحت تحریم، آسیب‌پذیری خود را رفع نکند و مشخصا از محدوده تحریم‌‌پذیری خارج نشود، همواره در معرض خطر بازگشت تحریم‌ها (به همان بهانه‌های سابق یا حتی به بهانه‌های جدید) قرار دارد.»تاثیرات نامطلوب مهم مفروض‌انگاشتن رفع تحریم‌ها بر اقتصاد کشوردر بخش پایانی گزارش بازوی کارشناسی مجلس هم به این سوال مهم که «مفروض انگاشتن رفع تحریم‌ها چه نسبتی با شکل‌گیری روندهای مخرب در حوزه سیاستگذاری اقتصاد کشور خواهد داشت»، پاسخ داده شده و آمده است: «چشم‌انداز ایجاد انبساط در فضای سیاست خارجی و مفروض انگاشتن رفع تحریم‌ها، قطعا دلالت‌های اساسی در حوزه سیاستگذاری خواهد داشت و چنانچه برداشته شدن تحریم‌ها، در ذهن مسئولان و سیاستگذاران کشور، بدیهی فرض شود، آنگاه تحقق یا تداوم روندهای مخرب در حوزه‌های زیر دور از انتظار نیست:
                                1. در حوزه مالیه عمومی، از یک ‌طرف، رویه‌های اجرایی و تقنینی، به‌سمت سیاست‌های انبساطی گرایش پیدا خواهد کرد، بدون آن که تبعات این سیاست‌های انبساطی بر روی شکنندگی‌ها و آسیب‌پذیری‌های اقتصاد مورد دقت قرار گیرد و از طرف دیگر، همانند سال‌های اخیر، حتی اقدامات ابتدایی به‌منظور اصلاح ساختار بودجه (که البته ربطی به شرایط تحریم و غیرتحریم ندارد و اقدام به آن، در هر موقعیتی، ضروری است) مورد غفلت قرار خواهد گرفت.
                                2. بسیار محتمل است که در حوزه مالی و تجاری (داخلی و خارجی)، اقدامات آسیب‌زا و غیرمنطبق با اقتضائات تحریمی کشور در دستور کار قرار گیرد. اقداماتی نظیر سیاستگذاری ارزی غیرمتناسب با شرایط تحریمی کشور، به تعویق انداختن اصلاحات ترازنامه‌ای در شبکه بانکی و در نهایت، تضعیف شبکه‌ها و کانال‌های غیررصدپذیر و مقاوم بین‌المللی در حوزه نقل‌وانتقال وجوه.
                                3. وابسته کردن روندهای اقتصاد داخلی به تحولات سیاست خارجی که باعث خواهد شد اقتصاد، شرطی شود و مشخصا کنشگران، مصرف و سرمایه‌گذاری خود را تا زمان شکل‌گیری تغییرات اساسی در شرایط سیاست خارجی کشور به تعویق بیندازند. درواقع در چنین حالتی با به تعویق انداخته شدن تقاضای کالاهای بادوام خانوارها و سرمایه‌گذاری بنگاه‌ها، اقتصاد به ‌احتمال زیاد با مشکل کمبود تقاضای مؤثر روبه‌رو خواهد شد. تجربه نیز مؤیدی بر گزاره فوق است.»
                                Honesty is the best policy

                                نظر

                                در حال کار...
                                X