اخبار
Collapse
X
-
پاسخ : اخبار
تاریخ خبر: 12/09/1394 | ساعت: 9:55|
لیلاز: دولت در مبارزه با رانت موفق بوده است
تهران- ایرنا- یک تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: خط قرمزی برای مبارزه با فساد در کشور وجود ندارد و دولت تاکنون برای جلوگیری از ایجاد رانت، موفق عمل کرده است.
سعید لیلاز در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با اعلام این مطلب افزود: دولت، فاسدها را به دستگاه قضا معرفی می کند اما پس از آن دیگر در اختیار دولت نیست زیرا بر پایه قانون ایران، دولت در دو حوزه اجازه ورود دارد: یکی حوزه جلوگیری از ایجاد رانت و فساد و دوم معرفی موارد رانت و فساد به قوه قضاییه که به نظر می رسد دولت در این زمینه خوب عمل کرده است.
عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: در حوزه ای که به جلوگیری از ایجاد فساد و رانت مربوط می شود، دولت به نسبت خوب عمل کرده است، گرچه بعضی موارد مانند از بین بردن فاصله دلار آزاد با دولتی هنوز جای کار دارد اما به هر حال، اتفاقی که تاکنون افتاده است، مثبت ارزیابی می شود.
لیلاز افزود: به نظر من هدف دولت در زمینه بسته اقتصادی تامین خواهد شد زیرا ما به پنج تا هفت ماه نیاز داریم تا از مشکل ها بگذریم و پس از این مدت، وضع درست شود.
به گفته او، بسته خروج از رکود دولت که فقط برای پنج تا هفت ماه آینده طراحی شده، به دنبال آغازگر (استارتر) است و اگر این مدت را دوام بیاورد، آن وقت ورود درآمدهای تازه ارزی تا اندازه زیادی مساله را حل می کند؛ همچنین خود اقتصاد نیز تا آن زمان راه افتاده است.
«اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس جمهوری، بیست و هفتم مهرماه در نشست ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی تاکید کرد مبارزه با فساد اقدامی سخت و پرهزینه است اما حاضر به پرداخت هزینه های آن هستیم زیرا «آبروی نظام در گرو برخورد قاطع با فساد است».
جهانگیری افزود: به گونه ای مبارزه شود که از این پس کسی جرات تخلف و مبادرت به فساد پیدا نکند و هزینه اقدام به فساد به قدری سنگین باشد که برای تکرار و مبادرت به اقدام های خلاف قانون بازدارندگی ایجاد کند.
وی از سیاسی شدن موضوع مبارزه با فساد انتقاد کرد و گفت: اینکه برخی تخلف ها به جناح های مختلف نسبت داده شود، اقدام درستی نیست زیرا در این دولت هیچ خط قرمزی برای مبارزه با فساد وجود ندارد و هر کس در هر سمتی باشد، اگر تخلفی از او سر بزند، باید مورد بازخواست قرار گیرد و با وی برخورد جدی شود.
بهترین دانش آن است که سودمند باشی
نظر
-
پاسخ : اخبار
احتمال بررسی رفع تحریم های نفتی ایران
وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در یکصدو شصت و هشتمین اجلاس کشورهای صادر کننده نفت 'اوپک' وارد وین شد.
در اجلاس روز جمعه قرار است اعضای اوپک ضمن بررسی وضعیت بازار، تصمیم های لازم برای مدیریت بازار در سال 2016 را اتخاذ کنند.
به گزارش ایرنا احتمال می رود دو رویداد مهم در یکصد و شصت و هشتمین اجلاس اوپک بازگشت اندونزی به جمع اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت و بررسی رفع تحریم های نفتی ایران باشد.
اکنون کشورهای الجزایر، ایران، عراق، کویت، لیبی، نیجریه، قطر، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، اکوادور، آنگولا و ونزوئلا عضو اوپک هستند و قرار است در اجلاس آتی، اندونزی به طور رسمی به عضویت این سازمان پذیرفته شده و بدین ترتیب اعضای اوپک به 13 کشور افزایش یابد.
وزیر نفت پیشتر در گفت وگو با ایرنا، از ارسال نامه جدیدی به دبیرکل اوپک خبر داد و گفت: در این نامه، افزایش عرضه نفت ایران را اطلاع داده و خواستار احیای نظام سهمیه بندی شده است.
زنگنه در این باره اظهار داشت: حذف سهمیه بندی اعضا در اوپک اشتباهی بزرگ و تاریخی بود و جای تعجب دارد که چرا این طرح(حذف سهمیه بندی) پذیرفته شد.
وی در خصوص احتمال موافقت با پیشنهاد از سرگیری نظام سهمیه بندی در اجلاس آینده اوپک، افزود: برخی اعضا این موضوع را مطرح می کنند اما مشخص نیست که تصویب شود. احیای سهمیه ها در اجلاس آینده سازمان کشورهای صادرکننده نفت، کار بسیار سختی است.
مهدی عسلی، مدیرامور اوپک و روابط با مجامع انرژی وزارت نفت ایران نیز در خصوص نامه وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران گفته بود :در نامه آقای زنگنه که به دبیرکل اوپک هم ارائه شده، ایران خواستار 'تعهد اعضای این سازمان به سقف تولید ٣٠ میلیون بشکه در روز است که این به معنای کاهش تولید عربستان و برخی کشورهای دیگر به میزان یک میلیون و ٥٠٠ هزار بشکه در روز است.'
Read more: http://www.donya-e-eqtesad.com/news/...#ixzz3tFjvlUM4
زندگی بدون تحریم سلام....
نظر
-
پاسخ : اخبار
بیزنس اینسایدر:
ايران از زمان سقوط ديوار برلين، بزرگترين تحول براي اقتصاد جهان است/ رشد اقتصادی سریع ایران در 2017
پیش بینی می شود ایران در چند سال آینده با رشد اقتصاد سریعی رو به رو شود. بانک جهانی پیش بینی کرده است تولید ناخالص داخلی این کشور در سال 2017 به شش و هفت دهم درصد برسد. این رشد به طور عمده ناشی از افزایش تولید نفت و گاز ایران خواهد بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ایران از زمان سقوط دیوار برلین تاکنون، بزرگترین تحول برای اقتصاد جهان محسوب می شود.
به گزارش انتخاب، پایگاه خبری آمریکایی بیزنس اینسایدر در گزارشی به قلم مایک برد در پایگاه اینترنتی خود نوشت ایران در حال ورود به اقتصاد جهانی است و این رویداد برخی از تحلیلگران سرمایه گذاری بانکی را به شدت هیجان زده کرده است.
ایران تازه ترین اقتصاد بزرگ و مدرنی است که از نظام اقتصادی جهانی بیرون رانده شده است و همچنین بزرگترین اقتصاد جهان از زمان پایان دوران جنگ سرد تاکنون است که دوباره وارد نظام اقتصادی جهان می شود.
در بخشی از یادداشتی که محققان، این هفته برای پایگاه انیترنتی بیزنس اینسایدر ارسال کردند آمده است: «ایران بزرگترین اقتصادی است که از زمان فروپاشی شوروی سابق تاکنون به بدنه نظام اقتصادی جهان باز می گردد. شباهت ها بین این دو عبارتند از: پیچیدگی رژیم تحریم ها، تلاش برای ایجاد روابط حسنه سیاسی با غرب، و برخورداری از ذخایر بزرگ انرژی.»
تحلیلگران مالی تنها کسانی نیستند که از ورود دوباره ایران به نظام اقتصاد جهانی هیجان زده اند. شرکت های خودروسازی نیز در این خصوص اشتیاق زیادی دارند. بخشی از این اشتیاق به خاطر ذخایر گسترده سوخت فسیلی ایران است. علاوه بر این، ایران کشوری با درآمد متوسط و ظرفیت بالقوه عظیم است که به خاطر فشار تحریم ها محدود شده است.
مهم تر از همه این مسائل، ایران بیشترین جمعیت تحصیلکرده را در منطقه دارد، و 60 درصد مردم این کشور زیر 30 سال هستند. ظرفیت بالقوه رونق اقتصادی این کشور پس از لغو تحریم ها کاملاً آشکار است.
ایران با توجه به حجم بزرگ اقتصاد خود، حجم گسترده تحریم های اقتصادی اعمال شده علیه این کشور و همچنین ساختار سیاسی خاص خود، از بسیاری جهات با هیچ یک از کشورهای جهان قابل مقایسه نیست.
پیش بینی می شود ایران در چند سال آینده با رشد اقتصاد سریعی رو به رو شود. بانک جهانی پیش بینی کرده است تولید ناخالص داخلی این کشور در سال 2017 به شش و هفت دهم درصد برسد. این رشد به طور عمده ناشی از افزایش تولید نفت و گاز ایران خواهد بود.زندگی بدون تحریم سلام....
نظر
-
پاسخ : اخبار
درود
خبر : پوتین: خداوند تصمیم گرفت حاکمان ترکیه را از عقل محروم کند!
تنش به وجود آمده می..........................................
پوتین با بیان اینکه هنوز نمی تواند درک کند، چرا ترکیه اقدام به سرنگون کردن جنگنده کشورش کرده، اظهار داشته: «ما آماده بودیم تا در حساس ترین موضوعات با ترکیه همکاری کرده و از متحدان این کشور نیز پیشی بگیریم. فقط خدا می داند، چرا آن ها این کار را کردند. واضح است که خدا تصمیم گرفته عقل و خرد هیأت حاکمه ترکیه را از آن ها بگیرد و به این ترتیب، آن ها را مجازات کند».
.................................................. .................................متن کامل رو می تونید تو تابناک بخوانید.
شکی نیست حمله به هواپیمای یک ابرقدرت همسایه اون هم روسیه که سابقه خوبی در مدارا کردن با کشورهای همسایه نداره (جنگ با ایران در جنگ جهانی اول، اشغال بخش شمالی در جنگ جهانی دوم حمله به افغانستان دخالت تو ماجرای قره باغ به نفع ارمنستان، حمله به گرجستان، حمله به لهستان و اوکراین ...) ریسک بزرگیه
ولی برام جالبه پوتین گفت این جنگنده ها تو کمین بودند و برای حمایت از تجارت نفتی حمله کردند حالا می گه خدا می داند چرا آنها این کار رو کردند بعدش از طرف خداوند می فرمایند واضح است .
البته از چند ماه قبل هواپیماهای روسیه مدام وارد حریم هوایی ترکیه می شدند و ترکیه اعتراض و روسیه قبول نمی کرد
نمی خوام راجبه علتش نظر بدم ولی بی شک این حادثه بی ارتباط با موضوعات زیر نیست
- قیمت نفت
-منطقه پرواز ممنوع در سوریه( که می رفت تا چند ماه دیگه شکل بگیره که نصب s400 در سوریه کل ماجرا رو تغییر داد)
- تمایل حکومت ایران(نه دولت) به حفظ دشمنی با آمریکا(با مطرح کردن نفوذ) و ایجاد نوعی بلوک بندی جدید میان غرب و خود
والبته شاید موضوعات دیگر که من حقیر اطلاع ندارم.
ضمنا این اتفاق بعد از سفر پوتین به ایران و دیدار بلافاصله با رهبر و هیجان گروههای دست راستی از این دیدار افتاد
بدرودآخرین ویرایش توسط b-asgharne؛ 2015/12/03, 21:16.
نظر
-
پاسخ : اخبار
اولین پس لرزه آزادسازی قیمت بلیت هواپیما
تهران - مشهد 400 هزار تومان
در حالی که کمتر از 48 ساعت از آزاد سازی قیمت بلیط هواپیما میگذرد نرخ بلیط پرواز تهران - مشهد 400 هزار تومان شد.
به گزارش تسنیم, دوشنبه هفته جاری سازمان هواپیمایی کشوری از آزادسازی نرخ بلیط 170 پرواز داخلی خبر داد و اعلام کرد: این اقدام با هدف ایجاد رقابت بین شرکتهای هواپیمایی داخلی با هدف ارتقا خدمات پروازی انجام شده است.
براساس ماده 163 قانون برنامه پنجم نرخ بلیط هواپیما باید در سال سوم این برنامه آزاد میشد. حال با چند سال تاخیر این برنامه با ابلاغ سازمان هواپیمایی کشوری اجرایی شد.
یکی از الزامات اجرایی شدن آزادسازی قیمت مسیرهای پروازی داخلی برابر بودن عرضه و تقاضا در این بخش است. اما با توجه به ناوگان فرسوده و ناکارآمد ناوگان هوایی کشور در حال حاضر عرضه و تقاضا در این بازار تناسبی ندارد و این مسئله باعث شده تا آزادسازی قیمتها نه تنها باعث ایجاد رقابت بین شرکتهای هواپیمایی نشود, بلکه افزایش سرسام آور بلیط را به دنبال داشته است به طوری هم اکنون بلیط پرواز تهران - مشهد مرز 400 هزار تومان را رد کرده است.
پیش از آزاد سازی قیمت ها در ایام اوج تقاضا بلیت پرواز تهران مشهد تا 95 هزار تومان هم به فروش می رسید.
به نظر میرسد آزادسازی قیمت بلیط هواپیما در زمان مناسبی انجام نشده است و متولیان و دستاندرکاران این بخش (حمل و نقل هوایی) بیشتر منافع ایرلاینهای داخلی را مورد توجه قرار دادهاند تا رضایتمندی مردم را.
لازم به ذکر است دستورالعمل رعایت حقوق مسافران چند ماهی است که از سوی سازمان هواپیمایی کشوری برای اجرا به شرکتهای هواپیمایی ابلاغ شده, اما با این وجود میزان تاخیرات پروازی همچنان روند صعودی به خود گرفته و نقطه جالب توجه این که ایرلاینها حاضر به پرداخت جریمههای ناشی از تاخیر به مسافران نیستند.
پیش تر معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری در گفتوگو با تسنیم با اشاره به آزادسازی نرخ بلیت پروازهای داخلی گفته بود ایرلاینهای ایرانی از این پس میتوانند نرخ بلیت را با توجه به زمان پرواز، کم یا پرتقاضا بودن و همچنین برند تعیین کنند.
وی در عین حال با بیان اینکه ایرلاینهای داخلی میتوانند در آزادسازی قیمتها برای یک مسیر پروازی چند نرخ اعلام کنند، بر نظارت سازمان هواپیمایی کشوری بر روند آزادسازی قیمتها تاکید کرد و افزود: سازمان هواپیمایی کشوری وظیفه برنامهریزی و سیاستگذاری در حوزه صنعت حمل و نقل هوایی را دارد و به طور قطع بر این روند نظارت خواهد کرد.
هیچ تمدنی از بیرون مغلوب نخواهد شد , مگر آنکه از درون نابود شده باشد !...ویل دورانت
نظر
-
پاسخ : اخبار
در اصل توسط گیلان پست شده است View Postاولین پس لرزه آزادسازی قیمت بلیت هواپیما
تهران - مشهد 400 هزار تومان
در حالی که کمتر از 48 ساعت از آزاد سازی قیمت بلیط هواپیما میگذرد نرخ بلیط پرواز تهران - مشهد 400 هزار تومان شد.
به گزارش تسنیم, دوشنبه هفته جاری سازمان هواپیمایی کشوری از آزادسازی نرخ بلیط 170 پرواز داخلی خبر داد و اعلام کرد: این اقدام با هدف ایجاد رقابت بین شرکتهای هواپیمایی داخلی با هدف ارتقا خدمات پروازی انجام شده است.
براساس ماده 163 قانون برنامه پنجم نرخ بلیط هواپیما باید در سال سوم این برنامه آزاد میشد. حال با چند سال تاخیر این برنامه با ابلاغ سازمان هواپیمایی کشوری اجرایی شد.
یکی از الزامات اجرایی شدن آزادسازی قیمت مسیرهای پروازی داخلی برابر بودن عرضه و تقاضا در این بخش است. اما با توجه به ناوگان فرسوده و ناکارآمد ناوگان هوایی کشور در حال حاضر عرضه و تقاضا در این بازار تناسبی ندارد و این مسئله باعث شده تا آزادسازی قیمتها نه تنها باعث ایجاد رقابت بین شرکتهای هواپیمایی نشود, بلکه افزایش سرسام آور بلیط را به دنبال داشته است به طوری هم اکنون بلیط پرواز تهران - مشهد مرز 400 هزار تومان را رد کرده است.
پیش از آزاد سازی قیمت ها در ایام اوج تقاضا بلیت پرواز تهران مشهد تا 95 هزار تومان هم به فروش می رسید.
به نظر میرسد آزادسازی قیمت بلیط هواپیما در زمان مناسبی انجام نشده است و متولیان و دستاندرکاران این بخش (حمل و نقل هوایی) بیشتر منافع ایرلاینهای داخلی را مورد توجه قرار دادهاند تا رضایتمندی مردم را.
لازم به ذکر است دستورالعمل رعایت حقوق مسافران چند ماهی است که از سوی سازمان هواپیمایی کشوری برای اجرا به شرکتهای هواپیمایی ابلاغ شده, اما با این وجود میزان تاخیرات پروازی همچنان روند صعودی به خود گرفته و نقطه جالب توجه این که ایرلاینها حاضر به پرداخت جریمههای ناشی از تاخیر به مسافران نیستند.
پیش تر معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری در گفتوگو با تسنیم با اشاره به آزادسازی نرخ بلیت پروازهای داخلی گفته بود ایرلاینهای ایرانی از این پس میتوانند نرخ بلیت را با توجه به زمان پرواز، کم یا پرتقاضا بودن و همچنین برند تعیین کنند.
وی در عین حال با بیان اینکه ایرلاینهای داخلی میتوانند در آزادسازی قیمتها برای یک مسیر پروازی چند نرخ اعلام کنند، بر نظارت سازمان هواپیمایی کشوری بر روند آزادسازی قیمتها تاکید کرد و افزود: سازمان هواپیمایی کشوری وظیفه برنامهریزی و سیاستگذاری در حوزه صنعت حمل و نقل هوایی را دارد و به طور قطع بر این روند نظارت خواهد کرد.
http://www.asriran.com/fa/news/435550زی تیر نگه کرد پر خویش بر او دید***گفتا ز که نالیم که از ماست که بر ماست
نظر
-
پاسخ : اخبار
تصاویری بسیار دیدنی از زیباترین گنبدهای ایران
11 آذر 1394 08:00 14 معرفی جاذبه های توریستی
تاریخ معماری در ایران، به بیش از ۲۵۰۰ سال قبل بازمیگردد. اکنون در اقصی نقاط کشورمان، بناهای تاریخی فراوانی که مربوط به دورههای تاریخی مختلف بودهاند وجود دارد. قصد نداریم در مورد این بناها صحبت کنیم، بلکه میخواهیم توجه شما را به نکتهای در این آثار جلب کنیم که کمتر به آن دقت شدهاست؛ سقف بناهای ایرانی.
سقف، در بناهای ایرانی، به خصوص در بناهایی که کارکرد مذهبی دارند نقش بسیار مهمی دارد. در مساجد، از آنجا که سقف، دالانی برای نزدیکی به آسمان محسوب میشد، همیشه مورد توجه معماران قرار میگرفت. با این حال چیزی که بیشتر باید به آن فکر کنیم، اهمیت سقف در گذشته و بی اهمیت بودن آن در معماری امروز است. امروز دیگر کسی به آسمان خانهاش نگاه نمیکند.
بدون توضیحات بیشتر، توجه شما را به دیدن تصاویری از زیباترین سقفهای بناهای تاریخی ایران در فارنت جلب میکنیم.
عمارت عالی قاپو، اصفهان – عکس از محمدرضا دمیری گنجی
نظر
-
-
پاسخ : اخبار
بانک مرکزی آمار نقدینگی سال گذشته را دستکاری کرد+ سند
در گزارشهای جدید، بانک مرکزی بدون هیچ توضیحی آمار نقدینگی ماههای فروردین، اردیبهشت، خرداد، تیر، مرداد و شهریور ۱۳۹۳ را بین ۴ تا ۵ هزار میلیارد تومان بیشتر از ارقام اعلامشده در سال گذشته درج کرده است
به گزارش «نسیم» بانک مرکزی که در ماههای اخیر به علت رشد بیسابقه 400 هزار میلیارد تومانی در 2 سال اول دولت یازدهم، با انتقادات گستردهای روبرو شده و تمامی ادعاهایش مبنی بر انضباط پولی و کنترل نقدینگی را بر باد رفته میدید، چند ماهی بود انتشار گزارشهای آماری را متوقف کرده بود.
اینک که پس از آن معطلی چندماهه، گزارش آمارهای پولی و بانکی 6 ماه اول امسال منتشر شده، تغییراتی چراغ خاموش در ارقام نقدینگی فروردین تا شهریور 93 نسبت به آمارهای اعلامشده در سال گذشته رخ داده که شائبههایی ایجاد کرده است.
بر مبنای گزارش جدید بانک مرکزی، حجم نقدینگی در پایان شهریورماه امسال به 872 هزار میلیارد تومان رسیده است که نسبت به ماه مشابه سال قبل 23.5 درصد رشد نشان میدهد.
طی یکی دو ماه اخیر نیز مسئولان بانک مرکزی این دو رقم را اعلام کرده بودند و رشد 23.5 درصدی نقدینگی را نشانه موفقیت دولت در کنترل رشد نقدینگی خوانده بودند.
جستجویی ساده در اینترنت نیز نشان میدهد مسئولان دولت و بانک مرکزی در 2 سال اخیر هزاران بار درباره کنترل رشد نقدینگی نسبت به دوره قبل مانور تبلیغاتی دادهاند.
با این وجود، افزایش 400 هزار میلیارد تومانی حجم نقدینگی در 2 سال اول دولت، واقعیتی است که تاکنون مسئولان دولت و بانک مرکزی هیچ پاسخی به آن ندادهاند و فقط با استناد به شاخص «رشد نقدینگی» تلاش کردهاند، ادعای موفقیت در کنترل نقدینگی را به اثبات برسانند؛ ادعایی که در ادامه ابهامات آن را نشان میدهیم.
* تغییرات عجیب در آمارها
نگاهی دقیقتر بر آمارهای پولی اعلامشده از سوی بانک مرکزی بیانگر تغییرات در ارقام سال قبل نقدینگی است .
بانک مرکزی آمار نقدینگی را در گزارشهای ماهانه موسوم به گزیده آمارهای اقتصادی منتشر میکند.
بر مبنای گزارشهای جدید بانک مرکزی، رشد سالانه نقدینگی در ماههای فروردین، اردیبهشت، خرداد، تیر، مرداد و شهریور امسال نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب 22، 23، 23، 23، 23 و 24 درصد بوده است.
مسئولان بانک مرکزی نیز هرگاه با انتقادات درباره افزایش نقدینگی مواجه میشوند با مقایسه رشدهای مذکور با رشدهای بالای 30 درصد نقدینگی در دولت احمدینژاد، تلاش میکنند ادعای کنترل نقدینگی را اثبات نمایند.
این در حالی است که بررسی گزارشهای سال گذشته گزیده آمارهای اقتصادی بانک مرکزی درباره آمار نقدینگی در در ماههای فروردین تا شهریور 1393 و مقایسه آن با ارقامی که در گزارشهای سال جاری برای نقدینگی ماههای مذکور ذکر شده، از تغییرات عجیب پرده برمیدارد.
این بررسی نشان میدهد در گزارشهای جدید، بانک مرکزی بدون هیچ توضیحی آمار نقدینگی ماههای فروردین، اردیبهشت، خرداد، تیر، مرداد و شهریور 1393 را بین 4 تا 5 هزار میلیارد تومان بیشتر از ارقام اعلامشده در سال گذشته درج کرده است.
بدین ترتیب با تقسیم آمار نقدینگی در ماههای فروردین، اردیبهشت، خرداد، تیر، مرداد و شهریور امسال به ماههای مشابه سال قبل، با توجه به افزایش مخرج کسر، رقم رشد نقدینگی در سال جاری همانطور که ذکر شد بین 22 تا 24 درصد اعلام شده است.
این در حالی است که اگر آمار واقعی نقدینگی 6 ماه اول سال 93 که در گزارشهای همان سال اعلام شده بود را لحاظ کنیم، رقم رشد نقدینگی در هر 6 ماه اول سال جاری به بالای 30 درصد میرسد.
اگر آمار گزارشهای جدید بانک مرکزی درباره حجم نقدینگی را قبول کنیم، با یک تغییر عجیب در آمار نقدینگی روبرو میشویم.
با پذیرش آمارهای مندرج در گزارشهای جدید بانک مرکزی، در فاصله یک ماهه شهریور تا مهر 93 با یک کاهش عجیب حدودا 4 هزار میلیارد تومانی نقدینگی مواجه میشویم که با توجه به رشد مستمر نقدینگی، چنین کاهشی غیرقابل باور ابهام در آمارها را تقویت میکند.
این در حالی است که اگر همان آمارهای سال قبل را مدنظر قرار دهیم، رشد مستمر و طبیعی نقدینگی به دست میآید.
با توجه به اظهارات اخیر مسئولان بانک مرکزی و بازی آنها با کلمات، احتمالا پاسخ آنها به این ابهامات آماری عبارت جدید و عجیبی است که در چند وقت اخیر برای توجیه آمار رشد نقدینگی مورد استفاده قرار گرفته است؛ واژهای به اسم رشد همگن!
در سال گذشته نیز مسئولان بانک مرکزی برای توجیه رشد چشمگیر نقدینگی در چند ماه اول دولت یعنی در نیمه دوم سال 1392 مدعی شده بودند که این رشد بابت افزایش پوشش آماری نقدینگی با اعطای مجوز به موسسات مالی فاقد مجوز بوده است که البته آن توجیه مورد انتقاد اقتصاددانان قرار گرفت.
باید دید این بار مسئولان بانک مرکزی برای فرار از پاسخگویی درباره رشد بیرویه نقدینگی، کدام اصطلاح را خلق کرده و به آن استناد میکنند.
منبع: مشرق
نظر
-
پاسخ : اخبار
اقتصاد ایران درسال آینده چقدر رشدمیکند؟
بانک جهانی با فرض برداشتن همه تحریم ها علیه ایران پیش بینی کرد رشد اقتصادی این کشور در سال 95 به 5.8 درصد و تولید نفت ایران در این سال به 3.6 میلیون بشکه در روز برسد.
بانک جهانی در گزارشی از چشم انداز اقتصادی ایران پیش بینی کرد رشد اقتصادی ایران در سال جاری به 1.9 درصد برسد.
به گزارش تسنیم، این نهاد بین المللی پیش بینی کرده است با برداشتن همه تحریم ها علیه این کشور تا شروع سال آینده ایرانی(1395) رشد اقتصادی ایران در این سال به 5.8 درصد افزایش خواهد یافت و در سال بعد از آن نیز رشد اقتصادی کشور به 6.7 درصد خواهد رسید.
این گزارش همچنین پیش بینی کرده است تولید نفت ایران در سال 95 به 3.6 میلیون بشکه در روز و در سال 96 به 4.2 میلیون بشکه در روز برسد.
زندگی بدون تحریم سلام....
نظر
-
پاسخ : اخبار
کد خبر: 94091307478
جمعه ۱۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۸
آخرین اخبار از مراحل تدوین و نهایی شدن لایحه بودجه سال آینده حاکی از به تعویق افتادن زمان ارائه آن به مجلس است.
به گزارش خبرنگار ایسنا، گرچه انتظار می رفت طبق وعده قبلی و به روال دو سال گذشته، لایحه بودجه سال آینده نیز در زمان مقرر یعنی یکشنبه همزمان با 15 آذر ماه به مجلس ارائه شود ولی بنابر آنچه برخی مقامات مسئول اعلام کردهاند "بنابر دلایلی ارائه بودجه به مجلس به اوایل دی ماه موکول شده است".
طبق اعلام یک مقام آگاه به ایسنا، با توجه به اینکه قرار بود لایحه بودجه در یکشنبه هفته اخیر در هیات دولت بررسی شود و چارچوب کلی آن به تصویب برسد، با وجود بررسی های انجام شده چارچوب بودجه به تصویب نرسیده و به یکشنبه هفته آینده موکول شده است. بر این اساس در صورت نهایی شدن کلیات بودجه در هیات دولت، لایحه به سازمان مدیریت و برنامه ریزی برمیگردد و اعداد و ارقام آن با توجه به سقفهای تعیین شده و متغیرهای کلان آن نهایی خواهد شد.
این در حالی است که با توجه به تاکید دولت برای ارائه همزمان لایحه برنامه ششم توسعه همراه با لایحه بودجه 1395، این موضوع نیز در تاخیر ارائه لایحه بودجه بی تاثیر نبوده است. آنطور که عنوان می شود، هنوز احکام برنامه در هیات دولت نهایی نشده است.
با این حال مراحل تدوین لایحه بودجه و همچنین برنامه ششم در سازمان مدیریت و برنامه ریزی در حال انجام است.
گرچه لایحه بودجه سال 1395 قرار است با تاخیری حدود دو هفته ای و تا اوایل دی ماه به مجلس برود اما این اولین عقب ماندن دولت فعلی از 15 آذر ماه یعنی زمان قانونی لایحه بودجه به مجلس است. این در حالی است که لایحه بودجه سال 1393 به عنوان اولین بودجه دولت یازدهم 17 آذر ماه ( با تاخیر دو روزه به دلیل همزمانی با تعطیلات) و لایحه سال جاری در 16 آذر از سوی رییس جمهور
تقدیم شده بود.
این در حالی است که لوایح بودجه در سالهای گذشته به ویژه در دهه 80 به بعد معمولا رنگ پاییز به خود ندیده بود و حتی تاخیر 80 روزه را هم در دولت گذشته تجربه کرده است.
نظر
-
پاسخ : اخبار
اقتصاددان حامی دولت:
تحریمها برداشته شود، اقتصاد ایران به ۱۰ سال پیش برمیگردد
محمدمهدی بهکیش گفت: در یک دورهای که انتظارات مردم در بورس باید مدیریت میشد، مردم را تشویق به ورود به بازار سرمایه کردند که این کار یک اشتباه بود
به گزارش نسیم مهر نوشت: محمدمهدی بهکیش اقتصاددان درباره تحلیل عملکرد اقتصاد ایران در دو سال اخیر گفت: هم اکنون بورس ضربه خورده است، در یک دورهای که انتظارات مردم در بورس باید مدیریت می شد، مردم را تشویق به ورود به بازار سرمایه کردند. برخی شرکتهای دولتی هم تشویق شدند که قیمتها را بالا برند و یا اینکه اقداماتی انجام دادند که مردم نمیتوانستند آینده را به درستی ببینند.
وی با بیان اینکه همانطور که اکنون باید به صراحت به مردم گفت که بنا نیست اقتصاد ایران، به یکباره گل و بلبل شود گفت: اگر حتی تحریمها برداشته شود، اقتصاد ایران به ۱۰ سال پیش برمیگردد. ۱۰ سال پیش هم مشکلات زیادی در اقتصاد ایران وجود داشت، چون مشکلات ساختاری، که اگر خیلی خوب عمل کنیم، تازه به ۱۰ سال پیش برمیگردیم که قرار بود ساختارها تصحیح شوند، بنابراین نمیشود که به یکباره بورس در آن محیط نامناسب از نظر ساختارهای اقتصاد آنچنان رشد کند که در عمل اتفاق افتاد.
وی تصریح کرد: البته عدهای فکر میکردند که اگر امسال توافق شود، پتروشیمیها در بورس مشتریان زیادی مییابند و خریداران خارجی همه آنها را با قیمت بالا میخرند در حالی که این ارزیابی درستی نبود. حتی اگر بازارها باز شوند، باید دید که این پتروشیمیها چقدر میارزند، چه قیمتی دارند، فضای کسب و کار ایران چه قیمتی را برای آنها تعیین میکند؛ به این معنا که یک کارخانه را در خلاء که نمیفروشیم بلکه در یک فضای کسب و کار مشخص این معامله صورت میگیرد. مثلا کارخانه فولاد مبارکه اگر در دوبی مستقر باشد، یک قیمت دارد و در ایران هم یک قیمت دیگر؛ چرا که فضای کسب و کار نمیگذارد که این پتروشیمی یا فولاد در ایران به درستی کار کند و در نتیجه سودآوری هم ندارد یا کم دارد و بنابرایین قیمتی بالا هم برای فروش آن نمیتوان تعیین کرد.
بهکیش تصریح کرد: بورس نشانه خیلی خوبی از قلب تپنده اقتصاد است. وقتی قلب اقتصاد نمیزند، حتما باید به این جمعبندی برسیم که واحدهای تولیدی گردش کار مناسبی ندارند و نگران و منتظرند و دقیقا هماکنون همین وضعیت را اقتصاد کشور دارد. تا زمانی که جسارت تصحیح ساختارها چون وضعیت بانکها و بازار رقابتی برای کالا و خدمات از جمله در مورد نرخ بهره و ارز و قیمت انرژی را پیدا نکنیم، به نظر نمیرسد که آینده روشنی را در پیش رو داشته باشیم و ابهام و سردرگمی هم چنان ادامه مییابد.
وی گفت: مدیریت کشور بعد از پساتحریم خیلی سخت، پیچیده و سختی است. تابه حال هم دولت نیاز به مدیریت این انتظارات نداشته است. مثل اینکه ما به ایتالیاییها میگوییم که ما صادرات بلد نیستیم، اگرچه ممکن است تولید برای بازار داخلی را بدانیم، البته آن هم با کارایی پایین ولی تولید برای صادرات را بلد نیستیم.
وی اضافه کرد:دولت ما هم خیلی کارها را بلد است ولی مدیریت انتظارات جامعه را بلد نیست، چرا که در گذشته خیلی برایش مهم نبوده است، دوم اینکه این کار را تمرین نکرده است. اگر اکنون دولت نتواند انتظارات را به درستی مدیریت کند، ممکن است علیرغم رفع تحریمها با شرایط نامناسبی مواجه شویم. من از دو سال قبل این امر مهم را تکرار کردهام که یکی از وظایف اصلی دولت در فاز جدید، مدیریت انتظارات است و برای این هم باید، سیستم درست کند؛ که نداریم.
نظر
-
پاسخ : اخبار
شریعتمداری: کجای این گزارش سفید است!
حسین شریعتمداری در یادداشت روز کیهان نوشت:
روز چهارشنبه 11 آذرماه - 2 دسامبر 2015 - آژانس بینالمللی انرژی اتمی، گزارش نهایی خود درباره مسائل گذشته و حال فعالیت هستهای کشورمان - PMD - را منتشر کرد. آژانس در این گزارش، بیآن که هیچ سند و نشانهای ارائه کند، نظر بارها اعلام شده و اثبات شده جمهوری اسلامی ایران را نفی کرده و آورده است ایران تا سال 2009 درگیر یک سلسله فعالیتهای مربوط به ساخت سلاح هستهای بوده است. این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران طی 12 سال گذشته با قاطعیت هرگونه انحراف در فعالیت هستهای خود از حالت صلحآمیز به تولید سلاح - DIVERSION - را رد کرده است و بازرسان آژانس علیرغم بازرسیهای گسترده و همه جانبه کمترین نشانهای از این انحراف ادعایی به دست نیاوردهاند. گزارش اخیر آژانس دقایقی بعد از انتشار با استقبال گسترده رسانهها و مقامات آمریکایی و اروپایی و نیز رژیم صهیونیستی روبرو شد که این گزارش را تائیدی بر ادعاهای پیشین خود علیه برنامه هستهای کشورمان دانسته و ایران را به «دروغگویی»! و «فریبکاریچندساله»! متهم کردند!
درباره گزارش اخیر آژانس که میتواند پیآمدهای خطرآفرینی در پی داشته باشد، گفتنیهایی هست.
1- گفته میشود در جریان مذاکرات هستهای توافق شده بود که گزارش نهایی آژانس «خاکستری» باشد ولی شورای حکام در قطعنامه پایانی خود ادعای «ابعاد نظامی احتمالی» موسوم به PMD را خاتمه یافته اعلام کند که باید گفت؛
الف: اگر «توافق» یاد شده «کتبی» بوده است، در کجای برجام به آن اشاره شده است؟! پاسخ آن است که هیچجا!
ب: چنانچه توافق مورد نظر «شفاهی» بوده است، چگونه میتوان «قولشفاهی» حریفی را پذیرفت که بارها نشان داده است به تعهدات «کتبی» خود نیز پایبند نبوده و نیست؟!
ج: گفته شده که قرار بود گزارش آژانس «خاکستری» یعنی شامل نقاط «سفید و سیاه» و «مثبت و منفی» باشد! و حال آن که گزارش یاد شده برخلاف نظر برادر عزیزمان آقای دکتر عراقچی نه فقط «بیشتر به سفید» گرایش ندارد بلکه اولا؛ بیشترین مفاد آن «سیاه» است و ثانیا؛ نقطه سفیدی که دوستان از آن یاد میکنند نیز فقط ظاهر سفید دارد و ماهیت آن «کاملا سیاه» است که به آن اشاره خواهیم کرد.
2- در گزارش آژانس آمده است که ایران تا سال 2009 - 1388 - برخی اقدامات از نوع تحقیق و توسعه برای ساخت سلاح اتمی انجام داده است. این بخش از گزارش آژانس، موضوع اصلی چالش هستهای 12 ساله ایران با طرف مقابل را به نفع حریف رقم زده است. چرا که طی 12 سال گذشته، آمریکا و متحدانش - تروئیکای اروپایی و سپس 5+1 - برنامه هستهای ایران را به انحراف از فعالیت صلحآمیز به سوی تولید سلاح هستهای متهم میکردند و همه بازرسیها و مذاکرات از جانب حریف برای اثبات این ادعا و از جانب ایران برای نفی این اتهام صورت میپذیرفت و در نهایت نیز آژانس با انجام بازرسیهای فراتر از پروتکل الحاقی هیچ نشانه و سندی که حاکی از غیرصلحآمیز بودن فعالیت هستهای کشورمان باشد، به دست نیاورد. بنابراین انتظار فنی و حقوقی آن بود که آژانس در گزارش خود، اتهام انحراف در برنامه هستهای جمهوری اسلامی ایران را نفی کند و یا دستکم اعلام کند که هیچ نشانهای از این انحراف دیده نشده است. ولی آژانس بدون آن که کمترین نشانه و یا سندی ارائه کند، اتهام فاقد سند و بیاساس آمریکا و متحدانش را تائید کرده است.
3- دوستانمان میگویند «یک نگاه کلی که میتوان انجام داد این است که جمعبندی این گزارش برخلاف همه سخنان و ادعاهایی است که در 12سال گذشته علیه برنامه هستهای ایران وجود داشته است»! و این در حالی است که باید پرسید؛ مگر ادعای 12 ساله آمریکا و متحدانش این نبود که فعالیت هستهای جمهوری اسلامی ایران غیرصلحآمیز و در جهت تولید سلاح هستهای است؟! و آژانس هم در گزارش خود این اتهام را وارد دانسته است! بنابراین، چگونه میتوان این گزارش را «برخلاف همه سخنان و ادعاهای 12 سال گذشته» تلقی کرد؟!
4- گزارش آژانس درباره تلاش ایران برای دسترسی به سلاح هستهای تا قبل از سال 2009؛ تائید اتهاماتی است که آمریکا و متحدانش طی 12 سال گذشته بدون ارائه کمترین سند و نشانه، علیه برنامه هستهای ایران وارد کرده بودند و اکنون آژانس همه آن اتهامات ناروا را وارد دانسته و جمهوری اسلامی ایران را به دروغگویی! فریب! پنهانکاری! قانونشکنی! و... متهم کرده است که باید از مسئولان محترم هستهای کشورمان پرسید؛ آیا «کسب اعتبار بینالمللی ایران» که آن همه درباره آن داد سخن میدادید، همین است؟!
نیمنگاهی به اظهارنظر مقامات آمریکایی و اروپایی و صهیونیستی و تفسیرها و تحلیلهای رسانههای بیگانه که بلافاصله بعد از انتشار گزارش آژانس، ابراز شده است، بیندازید؛
جان کری وزیر خارجه آمریکا، با افتخار ادعا میکند؛ آنچه درباره برنامه هستهای ایران میگفتیم، درست از آب درآمد و تاکید میکند؛ هیچوقت درباره تلاش ایران برای ساخت بمباتمی کمترین تردیدی نداشتیم!
خبرگزاری رویترز با تیتر درشت، ضمن رد نظرات اعلام شده ایران که هرگز در پی تولید سلاح هستهای نبوده است، مینویسد؛ گزارش آژانس نشان میدهد که ایران تلاش هماهنگی برای تولید سلاح اتمی داشته است!
روزنامه آمریکایی یو.اس.ای تودی نیز با متهم کردن ایران به دروغگویی، از فعالیت غیرصلحآمیز کشورمان تا سال 2009 خبر میدهد!
روزنامه صهیونیستی تایمز اسرائیل؛ نظر کارشناسان اسرائیلی را قابل تقدیر میداند که از ابتدا بر تلاش ایران برای تولید سلاح هستهای تاکید داشتهاند! و...
5- در بند اول از مقدمه گزارش آژانس آمده است که «این گزارش براساس تمامی اطلاعات مرتبط با پادمان که در اختیار آژانس قرار گرفته... از جمله اطلاعاتی که از طریق چارچوب همکاری نقشه راه - توافقنامه آژانس با سازمان انرژی اتمی کشورمان - و اطلاعاتی که از برنامه اقدام مشترک - برجام - بهدست آمده، تهیه شده است.»
مفهوم این بند، آن است - و یا دستکم میتواند اینگونه تفسیر شود - که مسئولان جمهوری اسلامی ایران نیز (به زعم آژانس) فعالیت غیرصلحآمیز کشورمان تا سال 2009 را پذیرفتهاند!... حالا بفرمائید کجای این گزارش سفید! و افتخارآمیز است؟!
6- گزارش آژانس درباره PMD یک گزارش نهایی است و آژانس ادامه بررسی در این زمینه را ضروری ندانسته است. شاید برخی از دوستان، این نکته را سفید! و «امتیاز» تلقی کنند! و حال آن که آژانس از این طریق اتهام ایران به تلاش برای تولید سلاح هستهای را قطعی و غیرقابل بازنگری اعلام کرده و برای سوءاستفادههای بعدی که به آن اشاره خواهد شد، زمینهچینی کرده است.
7- این گزارش نشان میدهد آمریکا و متحدانش حق داشتهاند که فعالیت هستهای ایران را مشکوک! و غیرصلحآمیز! بدانند و باز هم به همین علت حق با آنها بوده است که- به قول جان کری- ادامه فعالیت هستهای کشورمان را بهشدت محدود کرده و تحت مراقبتهای بیسابقه قرار دهند! یعنی با پذیرش این گزارش همه رشتههای خود را که با خون دادنها و خوندلخوردنها بهدست آوردهایم، پنبه کردهایم! فاعتبروا یا اولیالابصار!
8- گزارش آژانس میتواند سندی به مراتب خطرآفرینتر از برجام باشد. زیرا یک سند بینالمللی است که بر بیاعتباری! و غیرواقعی بودن نظرات و دلایل ارائه شده ایران درباره غیرصلحآمیز بودن برنامه هستهای آن دلالت میکند! بنابراین آمریکاییها میتوانند دوره زمانی اجرای برجام را از 15 سال و 25 سال به «ابد» تبدیل کنند، با این بهانه که گزارش آژانس نشان میدهد 12 سال درباره برنامه هستهای خود دروغ گفتهاید! بنابراین از کجا معلوم و چه تضمینی هست که از این پس نیز در پوشش فعالیت صلحآمیز هستهای به دنبال تولید سلاح اتمی نباشید؟!
9- گزارش آژانس در صورت پذیرش آن از سوی ایران - که متاسفانه اظهارات مسئولان هستهای کشورمان حکایت از آن دارد - به یک سند بینالمللی تبدیل میشود و از این روی بر فرض که شورای حکام پرونده PMD را بسته اعلام کند، این سند برای محدودسازی ابدی برنامه هستهای کشورمان کافی خواهد بود! و میتواند در آینده و از جمله بعد از اجرای کامل تعهداتی که در برجام پذیرفتهایم، مورد استناد حریف قرار گرفته و فعالیت هستهای ایران را برای همیشه در حد و اندازه آزمایشگاهی - پایلوت - نگه دارد! که مفهوم دیگر آن «هیچ» است!
بیهوده نیست که مقامات و رسانههای حریف با ذوقزدگی از انتشار این گزارش خبر داده و برای آژانس و مدیرکل آن، اینهمه کف زده و سوت و هورا میکشند!
10- با توجه به فهرست بلند بالایی که از غیرقابل اعتماد بودن، حیلهگری و قانونشکنی آمریکا در جریان چالش 12 ساله هستهای شاهد بودهایم از هماکنون به جرأت میتوان گفت؛ بر فرض بسته شدن پرونده PMD از سوی شورای حکام - آنگونه که میگویند قول داده است! - گزارش اخیر آژانس، زمینه مناسبی برای باجخواهی و زورگوییهای بعدی آمریکا - و البته این بار با استناد به گزارش آژانس - فراهم خواهد آورد.
11- و بالاخره، دفاع از منافع ملی و چرخه علمی ایران اسلامی ایجاب میکند که مسئولان هستهای کشورمان با قدرت و صلابت، گزارش آژانس را غیرقابل قبول دانسته و مخالفت صریح خود را با این گزارش غیرحقوقی و غیرفنی و فاقد کمترین نشانه و سند اعلام دارند و در پی این «حلوای نسیه»! نروند و امتیاز نقد دهند.
و دراینباره گفتنیهای دیگری نیز هست که فعلا میگذاریم و میگذریم.
بوی سوزش وطن فروشا در اومدهزندگی بدون تحریم سلام....
نظر
-
پاسخ : جــــو بــــازار
رفتار هواپیمایی ترکیه با آژانسهای ایرانی!
میدانداری هواپیمایی ترکیه در ایران، باعث تضعیف هواپیمایی ملی کشورمان شده است.
کد خبر: ۵۵۱۹۱۷
تاریخ انتشار:رییس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و هوایی ایران با اعتراض به رفتار هواپیمایی ترکیه با آژانسهای ایرانی و زیادهخواهی در بخشنامه اخیری که فرستاده است، گفت: میدانداری هواپیمایی ترکیه در ایران، باعث تضعیف هواپیمایی ملی کشورمان شده است.۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۴-05 December 2015
«محمدحسن کرمانی» در گفتوگو با ایسنا درباره بخشنامه اخیر «ترکیش ایرلاین» که به افزایش مبلغ ضمانتنامه آژانسهای ایرانی همکار با این شرکت هواپیمایی مربوط میشود، اظهار کرد: مبلغ ضمانت درحال حاضر حدود 40 میلیون تومان است، اما نمایندگی این هواپیمایی در ایران اخیرا بخشنامهای را برای آژانسهای ایرانی فرستاده که مبلغ این ضمانت را به 400 میلیون تومان افزایش داده است.
وی ادامه داد: ما مذاکرات و نامهنگاریهای متعددی با این شرکت هواپیمایی داشتیم. حتی بعضی از آژانسها پیشنهاد دادند مبلغ ضمانت 50 میلیون تومان تعیین شود، اما به ازای آن سهمیه بلیت آژانسها کاهش یابد، با آنکه به نظر میرسید توافقهای اولیهای صورت گرفته است، اما این شرکت هواپیمایی آن توافق ضمنی را یک طرفه ملغی کرد.
او گفت: به عنوان رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر مسافرتی و هوایی در دیدار حضوری که با نماینده این شرکت هواپیمایی در ایران داشتم، متذکر شدم اگر بخواهند آژانسهای ایرانی را در سرزمین خودشان اذیت و خواستههای بیمنطق را تحمیل کنند، جلوی فعالیتشان را در کشورمان خواهیم گرفت.
کرمانی در ادامه بیان کرد: هواپیمایی ترکیه سالهاست از بازار ایران به نفع خود استفاده میکند و متأسفانه شکل کار برخی از این شرکتهای خارجی طوری بوده که سطح بازار ایران را پایین آوردهاند. سالهاست این شرکت هواپیمایی هرچه آدم ناکارآمد دارد به ایران میفرستد و بعد از مدتی که به اندازه کافی تجربه کسب کردند، آنها را به ایستگاه بهتری اعزام میکند. چرا این افراد ناکارآمد را به تهران میفرستند؟ چرا آنها را مثلا به ایستگاه هوایی فرانکفورت اعزام نمیکنند؟ چون آنها میتوانند در ایران به راحتی هرچه میخواهند دیکته کنند و ما هم تاکنون هرچه آنها گفتهاند عمل کردهایم.
وی اضافه کرد: ما سالهاست پرواز مستقیم به مقصد آنتالیا نداریم، در حالی که تُرکها از این شرایط به نفع خود استفاده کردهاند و این پرواز مستقیم را دارند. پروازهای ملی ما مجبورند در شهری دورتر از آنتالیا فرود آیند، در شرایطی که تُرکها اجازه پرواز به آنتالیا را هم به هواپیماهای ملی ما نمیدهند.
رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و هوایی ایران همچنین گفت: ما در شرایطی به سر می بریم که می توانیم با کشورهای غربی مستقیم حرف بزنیم، پس دیگر به دلال نیاز نداریم. بعضیها از دلالی کار ما خوردهاند و چاق شدهاند و حالا تصور میکنند هر چه آنها میخواهند ما باید همان را انجام دهیم.
او سپس تأکید کرد: موضوع ما با هواپیمایی ترکیه فقط افزایش مبلغ ضمانتنامه نیست، بلکه ما باید این نحوه برخورد و رفتار برخی شرکتهای هواپیمایی خارجی را با سازمان هواپیمایی ایران به بحث بگذاریم. باید بررسی کنیم که آیا هواپیمایی ملی ما از ظرفیت تعیین شده برای شرکتهای هواپیمایی خارجی رضایت دارند؟ وقتی هواپیمایی ترکیه این همه در ایران میدانداری میکند، مسلما هواپیمایی ملی ما آسیب خواهد دید و در نهایت از بین خواهد رفت.
کرمانی اظهار کرد: اگر این شرکتها میخواهند در کشور ما کار کنند و این نوع فعالیت برایشان فایده دارد پس هر آنچه در ایران تعیین میشود را گوش کنند، همانطوری که ما هر چه آنها در ترکیه میگویند گوش میکنیم. باید با شرکتهای ایرانی هماهنگ کار کنند. آن ها نمیتوانند خودرأی عمل کنند.
نظر
نظر