کاربران گرامی بورسی، با توجه به تغییرات اخیر سایت در صورت وجود هر گونه مشکل در استفاده از سایت (درج پیام، عضویت و...) با ایمیل boursy.com[@]gmail.com در ارتباط باشید یا موضوع را در تاپیک «شما بگویید...» درج کنید.
اعلام نتیجه رسمی انتخابات: اوباما پیروز شد / اوباما 275 - رامنی 203
براساس نتایج رسمی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ، باراک اوباما پیروز انتخابات شد.
به گزارش عصر ایران به نقل از منابع خبری، باراک اوباما در صفحه توئیتر خود اعلام کرد برنده انتخابات شده و برای 4 سال دیگر رئیس جمهور ایالات متحده خواهد ماند.
با انتشار این خبر ، هواداران اوباما در شیکاگو ستاد مرکزی تبلیغات او ، به شادی می پردازند و شعار می دهند" 4 سال دیگر" اما هوادران رامنی در ستاد مرکزی او در بوستن در سکوت کامل به سر می برند.
براساس اطلاعات رسمی، تا این لحظه ، اوباما 275 رای الکترال کسب کرده است.
در مقابل، میت رامنی 203 رای الکترال کسب کرده است.
هر کاندیدایی که بتواند 270 رای الکترال کسب کند به کاخ سفید راه خواهد یافت .
شمارش رای در ایالت های دیگر ادامه دارد.
نتایج اعلام شده برای هر ایالت آمریکا و کاندیدای پیروز در هر یک از آنها که به تدریج مشخص می شود به این شرح است:
ایالت آریزونا پیروز: اوباما تعداد رای الکترال: 11 رای
ایالت آلاباما پیروز : رامنی تعداد رای الکترال : 9 رای
ایالت آرکانزاس پیروز : رامنی تعداد رای الکترال : 6 رای
ایالت کلرادو پیروز: اوباما تعداد رای الکترال: 9 رای
ایالت کنتیکات پیروز: اوباما تعداد رای الکترال: 7 رای
ایالت دلاور پیروز: اوباما تعداد رای الکترال: 3 رای
ایالت فلوریدا پیروز: اوباما تعداد رای الکترال: 29 رای
ایالت جورجیا پیروز: رامنی تعداد رای الکترال: 16 رای
ایالت ایلینوی پیروز: اوباما تعداد رای الکترال: 20 رای
ایالت آیوا پیروز: اوباما تعداد رای الکترال: 6 رای
ایالت آیداهو پیروز: رامنی تعداد رای الکترال: 4 رای
The greater the risk ، The greater the reward
هر چقدر ریسک بزرگتری کنی ، پاداش بزرگتری بدست میاری
به دنبال زلزله 5.1 صبح امروز ورزقان تبــــــــــــریز اهر 30 بار لرزید
خبرگزاری فارس: پس از وقوع زمینلرزه 5.1 ریشتری در ساعت 9.56 امروز ورزقان تا لحظه مخابره خبر 30 لرزه در این شهرستان در شمال شرقی به وقوع پیوسته است.
به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، پس از زلزله 5.1 ریشتری ورزقان این منطقه 30 بار دیگر شاهد زلزله بوده است.
بزرگترین پس لرزه امروز 3.9 درجه ریشتر بود که مقارن ساعت 10.32 دقیقه و هشت ثانیه در عمق 10 کیلومتری زمین به مختصات 46.59 درجه عرض شرقی و 38.43 درجه عرض شمالی روی داد.
همچنین دو پس لرزه به قدرت 3.4 ریشتر در ساعات 10.3 و 10.14 در اعماق شش و 12 کیلومتری زمین منطقه را تکان داد.
براساس این گزارش، این زمین لرزهها تاکنون 50 مصدوم داشته است.
آخرین پس لرزه امروز مقارن ساعت 12.30 به قدرت 2.5 ریشتر در عمق 17 کیلومتری زمین روی داده است.
گزارش فارس حاکی است، زلزله 6.2 ریشتری 21 مردادماه اهر و ورزقان و پس لرزههای آن در آذربایجانشرقی در نزدیک به 10 شهرستان اهر، تبریز، جلفا، خداآفرین، شبستر، کلیبر، مرند، ورزقان و هریس خسارت بر جای گذاشت که بیشترین خسارت به شهرستانهای ورزقان، هریس و اهر وارد شده و در اثر این زمینلرزهها نزدیک به 250 نفر نیز جان خود را از دست دادند و 18 هزار خانه مسکونی در روستاهای این شهرستانها دچار آسیب شدند.
پس لرزههای زلزله بیست و یکم مردادماه اهر و ورزقان تا دیروز به سه هزار و 77 مورد رسیده بود.
به گزارش پايگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، در پي شنيده شدن صداي مهيب انفجار در تل آويو پايتخت رژيم صهيونيستي، آژير خطر بار دیگر در سراسر اين شهر به صدا در آمد. اسرائيلي ها، پس از اصابت اين موشك وحشت زده به پناهگاه ها هجوم بردند و به همين سبب شهرداري تل آويو ناچار به بازگشايي همه پناهگاه هاي اين شهر شد.
شاهدان عيني تاكيد كردند كه موشك مقاومت فلسطين به محدوده اي در 200 متري سفارت آمريكا در تل آويو در نزديكي ساحل اصابت كرده است. اصابت اين موشك سواحل تل آويو را خلوت كرد.
گردان هاي قسام مسئوليت شليك موشك " قسام ام 75 " را به عهده گرفت. اين دومين موشك فلسطيني است كه از غزه به تل آويو پايتخت رژيم صهيونيستي اصابت مي كند. نخستين موشك فلسطيني كه پايتخت اسرائيل را به لرزه در آورد، پنجشنبه شب سواحل يافا را لرزاند.
اين نخستين بار پس از جنگ خليج فارس است كه تل آويو هدف موشك قرار مي گيرد. اين شهر از سال 1991 كه هدف موشك هاي اسكاد عراق قرار گرفت، تاكنون از موشك هاي دشمنان در امان بوده است.
گفتنی است، شهر یافا حدود 60 كيلومتر از شمال باريكه غزه فاصله دارد.
(رابرت کیوساکی ) : مهم نیست چه مقدار سود کسب می کنی، مهم این است که چه مقدارش را حفظ می کنی.
(ژورف کندی ) : اصرار بر بالاترین قیمت ، کار احمق هاست . فقط یک احمق به انتظار اوج قیمت جنسش می نشیند.
(قانون پارکینسون) : هر کاری تا آنجا طول می کشد که زمانی را که برایش در نظر گرفتید پر کند.
امواج زندگی را بپذیر ، حتی اگر گاهی تورا به عمق دریا ببرند. آن ماهی آسوده که همیشه بر سطح آبها میبینی مرده است.
پرواز تهران-مشهد پس از برخورد هواپیمای ماهان با یک خودرو با چهار ساعت تاخیر از فرودگاه مهرآباد برخاست.
به گزارش خبرنگار راه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پرواز شماره 1081 شرکت هواپیمایی ماهان قرار بود ساعت 8:30 شب گذشته (26 آبان ماه) مسافرانی را از مقصد تهران به مشهد منتقل کند اما پس از برخورد هواپیمای این شرکت با یکی از خودروهای محوطه باند مهرآباد متوقف شد.
تو مرد باش و میاندیش از گرانی درد/همیشه درد به سروقت «مرد» می آید
خبرنگار شبکه العالم با اشاره به امضای توافقنامه آتش بس، تأکید کرد که این توافقنامه تا ساعاتی دیگر اجرا می شود.
بر اساس این گزارش، با امضای توافقنامه ای، قرار است آتش بس از ساعاتی دیگر آغاز شود.کانال ده تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرد، توافقنامه آتش بس امضا شده و از ساعت 12 امشب اجرایی خواهد شد.از سوی دیگر، خبرنگار شبکه العالم از بمباران مستقیم گروهی از کودکان در غزه از سوی یک جنگنده صهیونیست و مجروح شدن شماری از آنها خبر داد.پاسخ دندان شکن مقاومت فلسطین به تجاوزات صهیونیست ها و هدف قرار دادن مواضع اشغالگران برای نخستین بار در تل آویو، و قدس اشغالی، خسارتهای سنگیی را به صهیونیستها وارد کرده و رعب و وحشت بسیاری را بین شهرک نشینان ایجاد کرده است.رژیم اشغالگر از چهارشنبه گذشته حملات سنگینی را علیه فلسطینی هادر غزه آغاز کرد.در این حملات تا کنون 120 فلسطینی شهید و بیش از 900 نفر دیگر مجروح شده اند.با توجه به حمله اشغالگران به مناطق مسکونی و منازل، بیشتر شهدا و مجروحان، زنان، کودکان و افراد سالخورده هستند.
The greater the risk ، The greater the reward
هر چقدر ریسک بزرگتری کنی ، پاداش بزرگتری بدست میاری
خبرگزاری پانا: نمایندگان سوالکننده از رییسجمهور با انتشار بیانیهای، انصراف خود را از سوال از رییسجمهور اعلام کردند.
به گزارش خبرگزاری پانا، عوض حیدرپور نماینده نمایندگان سوالکننده از رییسجمهور در جمع خبرنگاران، بیانیه انصراف سوالکنندگان از رییسجمهور را قرائت کرد.
متن بیانیه انصراف سوالکنندگان به گفته عوض حیدرپور به شرح زیر است:
بسمه تعالی
همیشه رهنمودهای رهبری و فرامین ایشان نصبالعین و فصلالخطاب برای نمایندگان بوده است، با لبیک به ایشان، نمایندگان سوالکننده مراتب انصراف خود را از ادامه طرح سوال اعلام مینمایند.
به گفته حیدرپور این بیانیه به امضای کلیه نمایندگان سوال کننده رسیده است.
«عمرو موسی» درگذشت
عمرو موسي دبيركلي اتحاديه عرب را از سال 80 تا سال 90 بر عهده گرفت و در حاليكه تنها سه ماه از پيروزي انقلاب مردم مصر و سرنگوني رژيم مبارك نگذشته بود، وي زمزمه استعفا از سمت دبيركلي اتحاديه عرب و نامزدي در انتخابات رياست جمهوري مصر پس از مبارك را سر داد.
دقایقی پیش شبکه خبری cnn با انتشار خبری در زیر نویس خود، از مرگ «عمرو موسی» دبیرکل سابق اتحادیه عرب، وزیر خارجه پیشین مصر و نامزد انتخابات اخیر ریاست جمهوری این کشور خبر داد.
گفتنی است در همین حال شبکه 1tv نیز با انتشار این خبر، علت مرگ «عمر موسی» را سکته قلبی اعلام کرد.
عمرو موسی کیست؟
"عمرو محمود ابو زيد موسي" معروف به "عمرو موسي" متولد 3 اكتبر 1936 در قاهره بود. وي در خانواده ثروتمندي در قاهره بزرگ شد.
مسلمانی سكولار و فارغ التحصيل رشته حقوق از دانشگاه قاهره بود و براي مدت كوتاهي نيز وكالت ميكرده است.
او در پايان دهه 50 ميلادي به دستگاه ديپلماسي مصر پيوست. در دورهاي مدير اداره روابط خارجي مصر بود، پس از آن سفير مصر در هند شد و بعد از آن عضو گروه مصري اعزامي به سازمان ملل در نيويورك شد و پس از آن به عنوان سفير كشورش در سازمان ملل انتخاب شد.
عمرو موسي را بايد از جمله ديپلماتهاي با سابقه مصر برشمرد كه به مدت يك دهه يعني از سال 70 تا سال 80 سمت وزيري خارجه مصر را احراز و سكان سياست خارجي رژيم ديكتاتوري «حسني مبارك» را هدايت ميكرد.
پس از آن عمرو موسي دبيركلي اتحاديه عرب را از سال 80 تا سال 90 بر عهده گرفت و در حاليكه تنها سه ماه از پيروزي انقلاب مردم مصر و سرنگوني رژيم مبارك نگذشته بود، وي زمزمه استعفا از سمت دبيركلي اتحاديه عرب و نامزدي در انتخابات رياست جمهوري مصر پس از مبارك را سر داد.
الماس را جز در قعر زمین نمیتوان یافت و حقایق را جز در اعماق فکر نمی توان کشف کرد.(ویکتور هوگو)
اگر می خواهی بنده کسی نشی بنده هیچ چیز مشو.(ژاک دوال)
اعتماد به نفس را از شیر بیاموزید اوبا خودش یکدل است و هرگز تضاد در او راه ندارد.
احمدی نژاد گفت: برخی خیال میکنند مثل زمان قاجار، همه حقوق مردم در مجلس متبلور است
رییسجمهور طی اظهارات بی سابقه در اولین همایش ملی قوه مجریه در حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران، سخنانی به زبان راند که باعث حیرت ناظران سیاسی شده است.
به گزارش سرویس سیاسی «انتخاب» ؛ وی که در این اظهارات ظاهراً عصبانی به نظر می رسید، ضمن حمله شدید به «کسانی که مردم را محدود می کنند تا خودشان سر جایشان بمانند» ، از ضرورت «انتخابات آزاد» سخن گفت و حتی به طعن گفت که دوستی شوخی کرده و گفته یک دفعه نام فرد پیروز 92 را مینوشتند و خیال همه را راحت میکردند!
وی افزود: این طرح تمام کارها و انتخابات گذشته را زیر سوال میبرد و در این مقطع کار درستی نیست و به قول یک شخصی شوخی کرد و گفت که یک دفعه نام فرد را هم مینوشتند و خیال همه را راحت میکردند.وی که باید منتظر واکنش های شدید نهادهای مختلف باشد، با تاکید بر اینکه هر قوه و مسئولی به قدر اختیارات خود باید دارای مسئولیت باشد، گفت: بعضیها خیال میکند هنوز در زمان قاجار هستیم و در زمان استبداد که یک مجلس پیدا کردیم و این مجلس پناه مردم است، خیر این طور نیست، دستاوردهای ملت و انقلاب فقط در مجلس خلاصه نمیشود.
محمود احمدینژاد در اولین همایش ملی قوه مجریه در حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران، انتخابات آزاد را حق مردم دانست و گفت: انتخابات آزاد هم اصالت دارد و هم ضرورت و اینکه حدود انتخاب رئیس جمهور بر اساس اعتقادات یک گروهی محدود شود درست نیست و این مغایر با روح قانون اساسی است.
رئیس جمهور افزود: اینکه رئیس جمهور کاغذ دستش بگیرد و برای تایید مذهبی بودن و یا سیاسی بودنش امضا جمع کند خلاف قانون است و با این طرح مجلس قانون اساسی تغییر میکند اما تغییر قانون اساسی راه خود را دارد و ما نباید کاری بکنیم که حضور مردم کم رنگ شود. وی با بیان اینکه اصل 116 قانون اساسی نحوه برگزاری انتخابات را بر عهده قانون گذاشته است و نه ویژگیهای رئیس جمهور را گفت: قانون اساسی ویژگیهای رئیس جمهور را احصا کرده و در دو اصل نیز تاکید کرده که نظارت بر عهده شورای نگهبان است و تا به حال نیز همین طور بوده است. احمدی نژاد گفت: بعضیها فکر میکند اگر مردم را محدود کنند خودشان سر جایشان میمانند اما این طور نیست. رئیس جمهور ضمن انتقاد از این که طرح مجلس اختیارات وزارت کشور را محدود کرده است، گفت: مجلس چطور میخواهد اجرای انتخابات را که حق وزارت کشور است بگیرد و به دست دادستان کل بدهد. در طول 33 سال گذشته وزارت کشور انتخابات را بر عهده داشته و اگر اشتباهی داشته است برای همه بوده و اگر کارش درست بوده نیز برای همه بوده است و همه از این سیستم انتخاب شدهاند. وی افزود: این طرح تمام کارها و انتخابات گذشته را زیر سوال میبرد و در این مقطع کار درستی نیست و به قول یک شخصی شوخی کرد و گفت که یک دفعه نام فرد را هم مینوشتند و خیال همه را راحت میکردند. احمدی نژاد ادامه داد: بعضیها خیال میکند هنوز در زمان قاجار هستیم و در زمان استبداد که یک مجلس پیدا کردیم و این مجلس پناه مردم است، خیر این طور نیست، دستاوردهای ملت و انقلاب فقط در مجلس خلاصه نمیشود. وی خاطرنشان کرد: تلاش برای دخالت در حوزه اجرا قابل قبول نیست چرا که رئیس جمهور با انتخاب مستقیم مردم انتخاب میشود و رای حداقل 50 درصد به علاوه یک کل مردم ایران را دارد. اما نمایندگان که با حداقل رای مردم به مجلس میروند نمیتوانند وظایف رئیس جمهور را محدود سازند. در همین حال، ایسنا گزارش داد: احمدی نژاد با اشاره به مطالب طرح شده در این همایش اظهار داشت: در نظام اجتماعی ما مهمترین رکن و نهاد، قانون اساسی است و ما از قانون اساسی مهمتر نداریم. همه اندیشهها، نظریههای اجتماعی، حکومتی، مطالبات و آرزوهای چندین ساله، مفاهیم دینی مرتبط با مناسبات و نظامات اجتماعی و شیوه زمامداری همه در قانون اساسی مندرج است و اگر حقوق و ارزشها در جامعه گسترش پیدا میکند، باید بر اساس قانون اساسی باشد.
وی با بیان اینکه در قانون اساسی، حقوق متقابل مردم و زمامداران و نقش و وظیفه هر کدام مشخص شده است، گفت: در واقع مهمترین و مستحکمترین سند تنظیمکننده روابط و حدود و مرزهای اجتماعی در قانون اساسی مشخص شده است.
وی افزود: این حرفها به این معنا نیست که این سند کامل است و نیاز به اصلاح ندارد، خیر. در دورههای زمانی بر اساس تجربیات، دانش و پیشرفت جامعه باید اصلاحاتی انجام دهیم و این به این معنا نیست که این سند وحی منزل است و نمیتوان تغییر داد، ولی باز هم تاکید بر آن داریم که مهمتر از آن سندی نداریم.
رییسجمهور در ادامه با اشاره به مطالب مطرح شده از سوی برخی از حقوقدانان و اساتید عضو هیات علمی برخی از دانشگاهها در این همایش، اظهار کرد:این سخنان نشان دهنده این است که نواقصی وجود دارد، البته این ایرادات به واضعان قانون اساسی برنمیگردد و آنها نوعا فاقد تجربه حکومتداری و زمامداری بودند، چون فرصتی در اختیار آنها در قبل از پیروزی انقلاب اسلامی برای این موضوع نبوده است و حتی اگر این نیز نبود، چون مناسبات در حال تغییر است و وقتی ما به سطح بالاتری منتقل میشویم نیاز به تنظیم مجدد هستیم و اصلاح میخواهد.
رییس جمهور در عین حال تصریح کرد: البته تا زمانی که این قانون معتبر است، هیچ کس نمیتواند این قانون را کنار بگذارد و همهی تصمیمات، اجراها و هر اقدامی در کشور باید مبتنی بر قانون باشد؛ چرا که قانون اساسی تنها سند مطلوب و مدون میثاق ملی است و طبق فرموده امام (ره)، مهمترین دستاورد انقلاب اسلامی، قانون اساسی است.
احمدینژاد در بخش دیگری از صحبتهای خود به جایگاه انسان در خلقت اشاره و اظهار کرد: انسان مهمترین موضوع عالم هستی است و تنها موجودی است که استعداد الهی شدن دارد و صفات الهی در وجود او برای متحول شدن و متجلی شدن به امانت گذاشته شده است و حکومت، قانون اساسی، کار و فعالیت اجتماعی، همه اینها مربوط به انسان است و در رابطه با انسان معنا پیدا میکند و همه باید بسترساز شکوفایی و تعالی انسان باشد.
رییسجمهور با بیان اینکه خداوند عالم را برای انسان خلق کرد و انسان را برای تعالی، گفت: انسان باید این تعالی و کمال را آزادانه انتخاب کند و این امر باید با انتخاب آزاد انجام شود. خداوند انسان را آزاد خلق کرده و اجازه داده که با انتخاب خود سیر کمال را طی کند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در شرایط تحمیل و اکراه، ارزش و ضدارزش و تعالی و سقوط بیمعناست، گفت: زمانی نظام ارزشی و ارزیابی معنا پیدا میکند که انتخاب آزادانه باشد و همه ارزشهای انسانی در سایه آزادی معنا پیدا میکند. همه زیباییهای عالم نیز در سایه آزادی انسان معنا و مفهوم پیدا میکند.
احمدینژاد افزود: خداوند حتی اجرای عدالت در روابط اجتماعی را نیز بر عهده انسانها و انتخاب آزاد انسانها گذاشته است.
رییسجمهور همچنین با اشاره به اهمیت اجرای عدالت و طرح این پرسش که چرا عدالت مهم است، گفت: عدالت بستر کمال و تعالی انسان است و اگر همین عدالت با اراده آزاد ملتها و انسانها مستقر نشود، کمالآفرین نیست و فاقد ارزش است، چون انسانها آزاد هستند و خداوند برای آنها حق تعیین سرنوشت قرار داده است و این مهمترین حق است.
وی با بیان اینکه استقلال هم به واسطه آزادی است، اظهار کرد: کسی که آزاد نیست، استقلال برای او معنا ندارد؛ چرا که آزادی منشاء کرامت انسان است و کرامت مستلزم استقلال است. وقتی ملتی میخواهند مستقل باشد در واقع میخواهد با کرامت زندگی کند.
احمدینژاد در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به جایگاه استقلال و آزادی در قانون اساسی ما، گفت: در قانون اساسی ما آزادی بسیار مهم است.
رییس هیات نظارت بر اجرای قانون اساسی با اشاره به برخی از بندهای قانون اساسی در مورد آزادی از جمله آزادی نشریات و مطبوعات، احزاب و همچنین برگزاری راهپیمایی، گفت: قانون اساسی باید شکلدهنده یک نظام اجتماعی متوازن بر مبنای اراده مردم باشد.
وی افزود: برداشت من از قانون اساسی این است که یک ساختاری را برای نظام اجتماعی پیشبینی کرده که اگر قطعات آن ساختار را در کنار هم بچینیم یک نظام متعادل و متوازن در خدمت کمال، تعالی و آزادی انسانها خواهد بود. واضعان قانون اساسی یک شکل از نظام اجتماعی را در ذهنشان تصور کردند و بعد از آن اجزای آن را در قانون اساسی چیدند، مثل یک پازل که قطعه قطعه شده و با قرار دادن قطعات آن در کنار هم این پازل کامل میشود. برخی فکر میکنند هر قطعهای را با هر شکلی کنار هم بچینیم کار درست میشود و به یک شکل متعادل میرسیم در صورتی که این اشتباه است و ما باید یک نظام متوازن داشته باشیم.
رییسجمهور با تاکید بر اینکه حق تعیین سرنوشت در اختیار ملت است بر اساس آزادی، گفت: باید در تمام قوا و کسانی که با قانون برخورد دارند این موضوع متبلور شود. باید در همه جا این موضوع لحاظ شود، قضاوت، اجرا، قانونگذاری، شورای نگهبان و حکومت باید در مطالبه حق مردم، آزادی مردم و حق تعیین سرنوشت آنها باشد، وگرنه حکومت بیمعناست.
وی افزود: در برداشتهایی که از قانون اساسی صورت میگیرد ،باید اختیارات و مسئولیت نهادها متعادل و متوازن باشد. نمیتوانیم به نهادی 100 واحد مسئولیت بدهیم، ولی اختیار آن 2 واحد باشد. اگر به نهادی 100 واحد مسئولیت میدهیم 100 واحد نیز باید اختیار داده شود. نمیشود که مثلا اختیارات در قوه مجریه باشد و تکالیف در قوه قضاییه یا برعکس، مثلا اختیارات در قوه قضاییه و مقننه باشد و مسئولیتها در قوه مجریه. این عدم توازن اشکال ایجاد میکند؛ چرا که تاکید بر این است که ساختار باید متعادل و متوازن باشد و اگر اینگونه نباشد ممکن است ما با موجودی روبرو شویم که یک دستش شش متر است و یک دست آن دو سانتیمتر. یک دست آن 80 تا انگشت دارد و یک دست آن تعدادی محدود. هر قوه و مسئولی باید متناسب با اختیارات خود مسئولیت داشته باشد و این یک اصل حقوقی است و مفاهیم حقوقی نیز مفاهیم عقلانی هستند.
رییسجمهور با اشاره به بحث تنظیم روابط بین قوا گفت: شأن روابط بین قوا شأن قانون اساسی است و نمیشود ما در قوه مجریه برای خود تعامل با سایر قوا را تنظیم کنیم و نمیشود با آییننامه داخلی مجلس، اختیاراتی را به قوهای دیگر داد یا از او سلب کرد.
احمدینژاد با اشاره به مساله تفسیر قانون اساسی اظهار کرد: وقتی تفسیرها زیاد میشود، به اصل، اشکال وارد میکند و گاه میبینیم که تفاسیر متضادی در زمانهای مختلف از یک اصل ارائه شده است.
وی اضافه کرد: به نظر من تفسیر باید همانی باشد که اکثریت قاطع مردم آن را درست بدانند و اصل قانون اساسی را نیز نقض نکند. قانون اساسی میثاقی است که مردم به آن رای و اجازه اجرای آن را دادهاند. البته ممکن است برخی بگویند مردم نمیفهمند و ما هرچه گفتیم همان اجرا شود اما باید بگوییم که قانون اساسی با رای مردم برای اجرا معتبر شده است.
احمدینژاد با بیان اینکه "یکی دیگر از مسایل، تغییر اصول قانون اساسی است که روال مشخصی دارد و باید رهبری فرمان بدهند و هیاتی تعیین شود و این تغییرات را اعمال کند و به رفراندوم گذاشته شود"، گفت: نمیتوان با تفسیر یا با قانون عادی یا با ارجاع به مجمع تشخیص مصلحت نظام، اصل قانون اساسی را عوض کرد. در این صورت دیگر قانون اساسی لازم نیست. مجمع تشخیص مصلحت برای استثناءهاست نه قاعده و نه دور زدن قانون اساسی. مصلحت هم باید آنقدر آشکار باشد که اکثریت قاطع مردم آن را بپذیرند.
رئیسجمهور خاطرنشان کرد: نمیشود عده قلیلی بگویند مصلحت ملت را ما تشخیص میدهیم و ملت قادر به تشخیص نیست. چطور این تشخیص را برای ملتی قائل نیستیم در حالی که آنها هستند که ما را انتخاب کردهاند؟
احمدینژاد به جایگاه ریاست جمهوری نیز اشاره کرد و گفت: جایگاه ریاست جمهوری صرف نظر از این که رئیسجمهور الان احمدینژاد است یا نه، بحث خیلی مهمی است. اگر از سال اول ریاست جمهوری بحث اختیارات را مطرح میکردم برای مردم فضای قبلی تداعی میشد و این که رئیسجمهور به دنبال افزایش اختیارات بیش از قانون اساسی است و دیگر نتیجهای نمیگرفتیم. اما باید دانست تنها مقامی که نماد شکلگیری اراده ملی است و همه مردم در یک انتخابات یک فرد را انتخاب میکنند، رئیسجمهور است.
وی با بیان اینکه "طبق قانون اساسی تنها کسی که نماینده کل ملت محسوب میشود و بالاترین سطح نمایندگی مردم را دارد رئیسجمهور است"، تصریح کرد: بخش مهم مردمسالاری در نظام جمهوری اسلامی در انتخاب رئیسجمهور متبلور میشود که همه مردم در آن اعمال اراده میکنند؛ البته همه ارکان نظام باید بر اساس رای مردم باشد و هست، اما مشکل آنجاست که بخواهیم با اقلیتی، ملت را کنترل کنیم. آنجا که من تذکر برای اجرای قانون اساسی میدهم، برای صیانت از اصل قانون اساسی و حقوق مردم است، نه اینکه به دنبال جار و جنجال و ایجاد مسائل اختلافی باشم.
رئیسجمهور در ادامه به جایگاه قوه مقننه اشاره کرد و افزود: یک مقایسه آماری نشان میدهد که بواسطه تغییرات در قوانین عادی کار به جایی رسیده است که مجموعه نمایندگان مجلس، نماینده اقلیتی از مردم هستند. در قانون اول انتخابات مجلس شورای اسلامی هر نمایندهای باید 50 درصد به علاوه یک رای را برای ورود به مجلس کسب میکرد. بعدها به خاطر مشکلاتی که پدید آمد، این قانون به 30 درصد به اضافه یک تغییر کرد و هماکنون به 25 درصد بعلاوه یک تقلیل یافته است و امروز در مجلس، در بهترین شرایط هم کسانی به مجلس راه یافتهاند که تنها 30 درصد آراء ماخذوه را دارند، در حالی که اگر به این رقم میزان افرادی را که در انتخابات شرکت نکردهاند نیز اضافه کنیم، میبینیم که چه اتفاقی میافتد.
احمدینژاد افزود: اراده مردم، انرژی و سوختی است که موتور اداره جامعه را فراهم میکند و جهت حرکت آن را مشخص میسازد و اگر چنین نباشد، نظام سست میشود. سوال این است که اگر کسانی نماینده اقلیت شوند، قرار گرفتن آنها در نهادها و مسئولیتها مشروعیت دارد؟ اراده مردم تنها یک کاغذ نیست که در صندوقها ریخته شود بلکه هر کسی وقتی تصمیم میگیرد که در انتخابات شرکت کند اراده او میتواند به اندازه خود تغییر ایجاد کند. وقتی مردم اراده کنند و بخواهند، یک تصمیم محقق میشود وگرنه هیچ اتفاقی نمیافتد.
رئیسجمهور طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری را که هماکنون در مجلس شورای اسلامی مطرح است، مغایر قانون اساسی دانست.
محمود احمدینژاد در ادامه صحبتهای خود در همایش ملی قوه مجریه در حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران، به طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: صرفنظر از اینکه این طرح به چه سرنوشتی دچار خواهد شد، نفس این کار خلاف قانون اساسی است و نباید وقت و پول و هزینه مردم و بیتالمال صرف این طرح شود.
وی اضافه کرد: این طرح مخالف اصل 6 و 115 قانون اساسی است، چراکه اصل بر رای مردم و انتخابات آزاد نیز حق مردم است که هم اصالت دارد، هم ضرورت و هم اهمیت. اینکه ما برخلاف قانون اساسی کاری کنیم که کسی حق نداشته باشد کاندیدا شود مگر اینکه قبلا از کسانی تائیدیه بگیرد، سیاستش را کسی تایید کند و دینداریش را کسی دیگر، آیا این مکانیزم انتخاب رئیسجمهور است؟ اگر میخواهید قانون اساسی را تغییر دهید راهش را بروید. قبلا هم تلاشهایی شد که قانون انتخابات تغییر کند اما نباید کاری کنیم که حضور مردم کمرنگ شود و خیال کنند که افرادی به جای آنها میخواهند تصمیم بگیرند. قانون اساسی شرایط رئیسجمهور را مشخص کرده است و تنها نحوه برگزاری انتخابات به قانون عادی واگذار شده است.
رئیسجمهور با بیان اینکه "اصل این نظام با مردم است"، اظهار کرد: برخی میخواهند مردم را محدود کنند و به نظر من این کار عاقلانه نیست؛ چراکه انقلاب ما با حضور مردم زنده است و مردم این را نمیپذیرند و ما هم تلاش میکنیم تا قانون اساسی نقض نشود. ما به دنبال انتخابات پرشور و گسترده هستیم تا انرژی لازم برای حضور مردم به دست آید.
احمدینژاد افزود: نمایندگان مجلس هم نباید اجازه دهند این اقدامات خلاف در پرونده آنها ثبت شود. اگر کسی میخواهد وارد انتخابات شود باید نظر مردم را جلب کند نه اینکه دست مردم را ببندد. گرفتن اجرای انتخابات از وزارت کشور و دادن آن به دادستانی، دخالت در اجراست. چرا باید روی چیزهایی دست بگذاریم که دشمنان هم سوءاستفاده کنند و گذشته هم زیر سوال برود؟ برخی دوستان شوخی میکردند و میگفتند که در طرح، اسم فردی که میخواهند رئیسجمهور شود را بگذارند.
وی با بیان اینکه "تلاش برای دخالت در اجرا مسبوق به سابقه است"، یادآور شد: برخی خیال میکنند که زمان قاجار است و استبداد حاکم است و همه حقوق مردم در مجلس متبلور است. بعد از انقلاب اسلامی و با دستاوردهای حاصل از آن، حقوق و اراده مردم تنها در مجلس نیست. رئیسجمهور هم با رای مستقیم مردم انتخاب میشود و حتی رهبری با واسطه توسط مردم انتخاب میشود. 33 سال است که مردم حاکم بر سرنوشتشان هستند و دیگر آن دوره گذشته است.
احمدینژاد در ادامه، به برخی مسائل از جمله شورای پول و اعتبار اشاره کرد و گفت: شورای پول و اعتبار یک مرجع حاکمیتی است اما برخی افراد را در آنجا قرار دادهاند که ربطی به دولت ندارد و حق رای دارند یا حتی برخی تلاش کردهاند که در انتخاب رئیس بانک مرکزی حق وتو به برخی نهادها بدهند. برخی خیال میکنند که هرچه زیر دست آنها باشد درست است و اگر از زیر دست آنها خارج شد اشکال دارد. اگر ما قانون اساسی را درست اجرا کنیم همه چیز درست میشود وگرنه توازن با این کارها به هم میخورد و اتفاقا استبداد از همینجا شروع میشود.
رئیسجمهور در بخش دیگری از صحبتهای خود، به طرح سوالاتی از حقوقدانان پرداخت و گفت: آیا اداره زندان و پزشکی قانونی و ثبت اسناد و احوال یک کار اجرایی نیست و آیا باید در اختیار قوه قضاییه باشد؟ ما مشاهده میکنیم که گاهی یک اتفاق میافتد و پزشکی قانونی، قاضی و دادستان همه یک نظر میدهند. اخیرا هم دیدیم که میخواستند کانون وکلا را هم در اختیار بگیرند. به نظر من نباید این امور همه زیر نظر یک قوه باشد. زمانی بود که بحث پیشگیری از جرم را مطرح کرده بودند و این نظر داده میشد که همه دستگاهها پیش از هر اقدامی باید نسبت به انجام آن اطلاع دهند؛ در حالی که مفهوم پیشگیری از جرم، این نیست.
وی اضافه کرد: سوال دیگری که مطرح است این است که آیا آییننامه مجلس میتواند اختیارات و مسئولیتهایی برای سایر قوا و رئیسجمهور تعریف کند؟ سوال دیگر این است که اگر مجلس لایحه دولت را به گونهای تغییر دهد که با شکل اولیهاش به کلی تفاوت داشته باشد، آیا باید دولت این مصوبه را اجرا کند و در صورت اجرا تبعات آن به عهده کیست؟
طبق اعلام اخبار 14
به علت آلودگی هوای تهران..........روز های 14 و 15 آذر کلیه مدارس..دانشگاه و ادارات تعطیل به استثنائ (اورزانس وبانک ها)
با این حساب بورس هم باز است.............
امیدوارم در این ایام به دور از هر گونه کسالتی باشید............
روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از شکار یک فروند پهپاد متجاوز آمریکایی توسط این نیرو در منطقه عمومی خلیج فارس خبر داد.
به گزارش ایرنا، روابط عمومی کل سپاه اعلام کرد: یک فروند هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی که در چند روز گذشته با هدف شناسایی و جمع آوری اطلاعات در حال گشت زنی در منطقه عمومی خلیج فارس بود، به محض ورود به حریم فضای جمهوری اسلامی ایران در تور یگان های پدافندی و سامانه های کنترلی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گرفتار و در اختیار گرفته شد
چو قسمت ازلی بی حضور ما کردند
گر اندکی نه به وفق رضاست خرده مگیر...
زلزله ای به قدرت 2.5 ریشتر امروز ساعت 07:11:54 رباط کریم تهران را لرزاند
به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران ؛زمین لرزه ای به اندازه 2.5 ریشتری امروز جمعه، 17 آذر 1391 در ساعت 07:11:54 استان تهران (رباط کریم ) را لرزاند.
چو قسمت ازلی بی حضور ما کردند
گر اندکی نه به وفق رضاست خرده مگیر...
از یکی دو هفته پیش، موضوع احتمال تغییر موضع روسیه در قبال بحران سوریه و دست کشیدن این کشور از حمایت از دولت اسد، به یکی از مباحث محوری رسانه ای و تحلیلی تبدیل شده است. اینک سخنان یک مقام بلندپایه روسی نشانگر این است که این احتمال بیش از هر زمان دیگری به واقعیت نزدیک شده است.
از یکی دو هفته پیش، موضوع احتمال تغییر موضع روسیه در قبال بحران سوریه و دست کشیدن این کشور از حمایت از دولت اسد، به یکی از مباحث محوری رسانه ای و تحلیلی تبدیل شده است. اینک سخنان یک مقام بلندپایه روسی نشانگر این است که این احتمال بیش از هر زمان دیگری به واقعیت نزدیک شده است.
به گزارش «تابناک»، همزمان با موفقیت های نیروهای مسلح مخالف اسد در گرفتن برخی مناطق و ادامه منازعه در سوریه، مسکو به طور رسمی احتمال پیروزی نیروهای مخالف در مقابل اسد را تأیید کرده است.
شبکه خبری «راشا تودی» با انتشار گزارشی در این رابطه، به نقل از «میخائیل باگدانف»، معاون وزیر خارجه روسیه نوشته: «ما باید با حقایق روبرو شویم. روند کنونی نشانگر این است که دولت سوریه به طور پیوسته کنترل بخش رو به گسترشی از قلمرو خود را از دست می دهد. پیروزی مخالفان بعید نیست».
با این حال، باگدانف هشدار داده که بر اثر تداوم خشونت ها در سوریه، این کشور متحمل بیشترین آسیب ها خواهد شد.
وی گفته: «مبارزه شدیدتر خواهد شد و سوریه ده ها و شاید صدها هزار نفر از شهروندان غیرنظامی خود را از دست خواهد داد. اگر این بها برای کنار زدن رئیس جمهور از نظر شما پذیرفتنی است، ما چه کار می توانیم بکنیم؟ البته قطعاً این از نظر ما پذیرفتنی نیست».
وی در ادامه به انتقاد از «رفتار برخی شرکای روسیه» پرداخته که به سوریه سلاح ارسال می کنند و باعث می شوند شورشیان این کشور در استفاده از زور جدیت بیشتری پیدا کنند. به اعتقاد وی، این تحولات تنها به افزایش خشونت منحر می شود که در راه دستیابی به یک راه حل صلح آمیز برای بحران سوریه، مانع ایجاد می کند.
راشا تودی می نویسد پی برگزاری کنفرانس موسوم به «دوستان سوریه» در واشنگتن که طی آن کشورهای شرکت کننده، ائتلاف مخالفین سوری را به عنوان نماینده مردم این کشور به رسمیت شناختند، علاوه بر باگدانف، شماری دیگر از مقامات روس نیز نسبت به بدتر شدن وضعیت در سوریه اظهار نگرانی کرده اند.
«آلکسی روشکوف»، رئیس کمیته روابط خارجی دومای دولتی روسیه می گوید: «شناسایی نیروهای مخالف سوریه به عنوان قدرت مشروع در این کشور، هرگونه امید به یافتن راه حل سیاسی را از میان برد. تنها گزینه در حال حاضر، جنگ است».
«سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه نیز در این رابطه گفته: «اکنون که ائتلاف مخالفین به عنوان تنها نماینده قانونی به رسمیت شناخته شده، به نظر می رسد ایالات متحده تصمیم گرفته تنها بر روی پیروزی مسلحانه این ائتلاف شرط بندی کند».
در همین حال، یک منبع نظامی- دیپلماتیک نیز به خبرگزاری «اینترفاکس» گفته در صورتی که اوضاع در سوریه به مرحله حساسی برسد، دولت روسیه آماده کمک به روس های حاضر در آن کشور است.
وی اظهار داشته: «اگر اوضاع در سوریه وخیم شود، ما برنامه هایی برای خارج کردن روس های ساکن در این کشور داریم. پیش از هر چیز، ما انتقال از طریق دریا را مدنظر داریم که می تواند تحت حفاظت کشتی های نیروی دریایی انجام گیرد. از هواپیماهای وزارت شرایط اضطراری نیز می توان بدین منظور استفاده کرد؛ همان گونه که برای خارج کردن کارشناسان نفتی روسیه از عراق از آن ها استفاده شد».
به این ترتیب، به نظر می رسد روسیه این بار به طور جدی خود را برای سوریه پس از اسد آماده می کند و بر این باور است که روند جاری اوضاع، نخواهد توانست به باقی ماندن اسد در قدرت منتهی شود.
البته نمی توان این تصمیم را اقدامی یک شبه در نظر گرفت، بلکه اظهارنظرها و موضع گیری های مقامات روس از چند هفته پیش به این سو، این گمانه را تقویت کرده بود که روسیه آرام آرام موضع پیشین خود را رها کرده و رویکردی جدید در قبال بحران سوریه اتخاذ می کند. اخباری که از دیدار اخیر رئیس جمهور روسیه با نخست وزیر ترکیه منتشر شد نیز بیش از پیش بر این مدعا صحه گذاشت.
بر این اساس، روسیه که زمانی با ادبیاتی شدیداللحن و تهاجمی علیه هرگونه مداخله خارجی در سوریه و یا برنامه ای که صرفاً بر کنار گذاشتن اسد متمرکز باشد، موضع می گرفت، اکنون تنها به «انتقاد» از آمریکا و دیگر کشورهای غربی و نیز «برخی شرکای خود» نسبت به رفتارشان در سوریه اکتفا می کند.
این تغییر سیاست آشکار، بار دیگر این مسئله قدیمی را پیش می کشد که «روسیه تا کجا پای دوستان و متحدان خود می ایستد؟»
در شرایطی که برخی در داخل بر این باورند که حمایت های روسیه از ایران بر سر برنامه هسته ای می تواند به عنوان عاملی توازن بخش در مقابل کشورهای غربی عمل کرده و به ایران فضای مانوری در مقابل غرب بدهد، الگوی رفتار روسیه در قبال سوریه می تواند به خوبی نمایانگر عمق رویکرد عملگرایانه این کشور و اولویت دادن صرف به منافع ملی خود – یا حتی اقتضائات سیاسی لحظه ای – باشد.
نظر