کاربران گرامی بورسی، با توجه به تغییرات اخیر سایت در صورت وجود هر گونه مشکل در استفاده از سایت (درج پیام، عضویت و...) با ایمیل boursy.com[@]gmail.com در ارتباط باشید یا موضوع را در تاپیک «شما بگویید...» درج کنید.
به نظرم 2 تا مشكل اصلی این صنعت عبارتند از؛
1- در دنیا بیش از 200 نوع سیمان مختلف داریم که کاربردهای گوناگونی دارند. در ایران بیش از 80 کارخانه سیمان مشغول به فعالیت هستند که در حدود 75-76 کارخانه از این 200 نوع سیمان فقط می توانند 4 نوع سیمان تولید می کنند و هیچ تنوع و مزیتی نسبت به هم ندارند ( اگرچه کارخانجات دهه 80 شمسی محصولاتی با کیفیت بالاتر دارند اما تفاوت آن چنان نیست) و این یکنواختی محصولات سبب ایجاد رقابت منفی بین تولید کنندگان شده است
2- بی توجهی به جانمایی و تولید بی برنامه در کشور. برای سال های زیادی کارخانجات سیمان سمبل رشد و صنعتی شدن جلوه می کردند و هر نماینده محترمی از این اهرم برای فشار به وزارت صنایع و بانک ها استفاده می کرد تا اسمش در مراسم کلنگ زنی و ... برده شود. از سوی دیگر در کشور 4-5 کارتل بزرگ سیمانی داریم ( تامین اجتماعی- غدیر- بانک ملی- بنیاد -اسپندار) که بدون توجه به نیاز بازار هر یک از این کارتل ها تنها به فكر حفظ و گسترش سهم خود ار بازار بودند.
اما اوج فاجعه در صنعت سیمان ایران جای دیگریست!
برای هر تن سیمان حدود 100 مترمكعب گاز مصرف می شود. بهای فروش هر مترمكعب گاز به کارخانه های سیمان در حدود 120 تومان می باشد. با فرض دلاری 3000 تومان، در حدود 4 سنت می شود. بهای گاز صادراتی در حدود 45 سنت می باشد. یعنی در حدود 11 برابر اختلاف که در هر تن سیمان در حدود 41 دلار ، دولت سوبسید گاز می دهد.
برای هر تن سیمان در حدود 110 کیلووات برق مصرف می شود. بهای فروش هر کیلووات برق به کارخانه های سیمان در حدود 55 تومان می باشد. با فرض دلاری 3000 تومان، در حدود 1.8 سنت می شود. بهای برق صادراتی در حدود 10 سنت می باشد. یعنی در حدود 5 برابر اختلاف که در هر تن سیمان در حدود 9 دلار ، دولت سوبسید برق می دهد.
یعنی دولت به ازای هر تن سیمان در حدود 50 دلار سوبسید می دهد
در گزارش 6 ماهه سیمان قائن ، هر تن سیمان صادراتی به قیمت 67 هزار تومان صادر شده است!!!
((مطلب برای من نیست ...آذر ماه 94 جایی خوندم در آرشیو داشتم منبع چی بود فراموش کردم...جهت اطلاع )) http://20sob.blogfa.com/post-188.aspx
1-- اگر سوبسیدهای این صنعت حذف یا کم شود چه اتفاقی می افتد؟؟
2-- آیا با این همه سوبسید باز هم ارزش بازار آنها کم است ؟؟؟
قابل توجه اون دوستانی که در سایتها و کانال ها مدام از سیمان صحبت می کنند
این تالار گفتگو تنها سایت باقی مانده از تالارهای قدیمی بورسی و مالی است
لطفا این خانه قدیمی را حفظ و نگهداری کنید .
در هفته گذشته گروه سیمان، آهک و گچ نیز که 31 شرکت را در خود جای داده است، بازدهی 0.5درصدی داشت. ارزش این گروه پنج میلیارد و 400 میلیون تومان است و با داشتن 25 میلیون و 977 هزار برگه سهم، دو درصد از بازار را در اختیار گرفته است. از میان 31 شرکت حاضر در گروه سیمان، آهک و گچ، سه شرکت در گزارش منتهی به 31 تیرماه سال جاری خود زیان شناسایی کردهاند که شامل سیمان کردستان، سیمان شرق و سیمان دورود میشود و در مقابل سیمان بهبهان به ازای هر سهم خود بیشترین میزان سود را پیشبینی کرده است. بزرگترین زیانسازی به نسبت دارایی در این گروه نیز به سیمان دورود مربوط میشود که 37 درصد از دارایی خود را زیان کرده است.
گروه صنایع معدنی >سیمان - صادرات، تنها راهکار عملی بود که برای برونرفت صنعت سیمان از رکود فعلی میتوانست به نتایج خوبی برسد اما بد عمل کردن واحدهای سیمانی و هماهنگ نبودن آنها با یکدیگر باعث شد صادرات سیمان در خارج از مرزهای ایران با مشکلاتی روبهرو شود.
به گزارش ماین نیوز، حال بعد از فراز و نشیبهای زیادی که این صنعت در چند ماه اخیر با آن روبهرو شد و در پی جلسات مسئولان دولتی برای حل مشکل واحدهای سیمانی، موضوع اختصاص یارانه صادراتی به این واحدها مطرح شده است. کارشناسان معتقدند اگر این یارانه اختصاص پیدا کند رقابت در صادرات سیمان امکانپذیر خواهد شد.
امکان رقابت در صادرات
اگر یارانه صادراتی به واحدهای سیمانی اختصاص پیدا کند امکان رقابت در صادرات ایجاد خواهد شد و واحدهای تولیدی میتوانند به بازارهایی مانند کشورهای افریقایی که ظرفیت بالا و نیاز به سیمان دارند، صادرات داشته باشند. نایبرییس انجمن صنفی کارفرمایان سیمان کشور از مصوبه دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت برای اختصاص هزار میلیارد تومان یارانه حملونقل به صنعت سیمان کشور خبر داد و گفت: با اجرایی شدن این یارانه، روند صادرات سیمان تسهیل خواهد شد. مرتضی لطفی با اشاره به اینکه واحدهای تولیدکننده سیمان کشور به دنبال بازارهای جدید بهویژه در کشورهای افریقایی هستند و توافقنامههایی هم در این زمینه به امضا رسیده و صادرات هم شروع شده، افزود: باتوجه به محدودیتهای تعرفهای که برای صادرات سیمان از سوی دولت عراق ایجاد شده، واحدهای تولیدکننده سیمان کشور بهدنبال بازارهای جدید هستند. وی ادامه داد: در این زمینه مذاکرات خوبی انجام شده و فعالیتهایی را هم آغاز کردهاند مثلا محمولههایی به تانزانیا و مصر صادر شده و توافقنامههایی هم با سوریه، یمن، و بنگلادش داشتهایم اما مشکل اصلی هزینههای حملونقل است بهویژه به افریقا که شرایط سخت است و هزینههای حمل بهطور تقریبی ۴۰درصد است و در عمل صادرات را غیراقتصادی میکند برای همین مذاکراتی با دولت انجام شد تا به صادرات سیمان یارانه اختصاص بدهد. لطفی در ادامه اظهار کرد: از همین رو ولیاله افخمی راد معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، خبر از تصویب هزار میلیارد تومان یارانه حملونقل و صادرات سیمان داده که البته هنوز اجرایی نشده است. وی با اشاره به اینکه تقاضای واحدهای تولیدکننده سیمان و انجمن کارفرمایان این است که این مصوبه دولت هرچه زودتر اجرایی شود، گفت: اگر این یارانه اختصاص پیدا کند امکان رقابت در صادرات ایجاد خواهد شد و واحدهای تولیدی میتوانند به بازارهایی مانند کشورهای افریقایی که ظرفیت بالایی دارند و نیازمند سیمان هستند، صادرات داشته باشند. مدیرعامل سیمان فارس خوزستان با بیان اینکه این یارانه قرار است بهصورت مستقیم به شرکتهایی مانند کشتیرانی جمهوری اسلامی یا راهآهن جمهوری اسلامی در مقابل تناژی که سیمان و کلینکر حمل میکنند، پرداخت شود، گفت: در مذاکراتی که با مسئولان راهآهن داشتهایم حمایتهای لازم و همکاریها را داشتهاند و حتی محسن پورسید آقایی مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که اگر ۳۰درصد حملونقل سیمان را دولت پرداخت کند آنها حاضرند ۳۰درصد هم تخفیف قائل شوند تا سیمان را از کارخانه تا نقاط مرزی و حتی کشورهایی دیگری که ایران راهآهن دارد مانند ترکیه، قزاقستان و... حمل کنند.
کاهش ۲۰ درصدی صادرات
لطفی در ادامه با بیان اینکه مشکلات صادرات سیمان به کشور عراق همچنان ادامه دارد، بیان کرد: دولت عراق بهدلیل حمایت از تولیدات داخلی در کشورش برای سیمان ایران تعرفه ۱۲، ۱۳ دلاری گذاشته درحالی که این عدد پیش از این ۳ دلار بود و از همینرو شرکتهای ایرانی رقابتپذیری خود را از دست دادهاند و با مشکلات جدی رو به رو شدهاند. وی در ادامه گفت: کاهش قیمت نفت باعث شده که پروژههای عمرانی در کشور عراق به شدت با افت رو به رو شوند از طرف دیگر جنگهای داخلی مشکلات جدی برای آنها درست کرده است و همه اینها دست بهدست هم داده تا نیاز آنها به سیمان کاهش پیدا کند و در این شرایط دولت عراق به فکر حمایت از تولیدات داخلی افتاده و برای همین تعرفه سیمان را بالا برده است، البته برای کلینکر مشکلی وجود ندارد. این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در ادامه میگوید: در ۳ ماه نخست و به نوعی ۴ ماه میزان صادرات سیمان و کلینکر کشور نسبت به این مدت در سال قبل حدود ۲۰ درصد کاهش داشته و این خود نشاندهنده شرایط سخت واحدهای تولیدی است الان سیمان کشور از طریق شهرهای شمالی عراق و اقلیم عراق صادر میشود ولی از جنوب صادرات چندانی وجود ندارد. گفتنی است از ابتدای سال جاری، صنعت سیمان به دنبال رکود ساختمان، وارد مرحلهای بحرانی شده است. در همین راستا کارگروهها و جلسات متعددی برگزار شده اما نتیجه این جلسات گاه در اجرا با مشکلاتی روبهرو شده یا در اصل به مرحله اجرا نرسیده است.
گروه صنایع معدنی >سیمان - ایجاد ظرفیت از سوی وزارت راه و شهرسازی برای مصرف ۵ میلیون تن سیمان یکی از مواردی است که بر اساس تصمیم معاون اول رییسجمهوری به منظور رفع مشکلات صنعت سیمان و در راستای افزایش تقاضا در این صنعت در دستور کار قرار گرفته است.
به گزارش ماین نیوز، در همین زمینه وزارت راه و شهرسازی قرارداد ۵ میلیون تنی برای خرید اعتباری سیمان با تولیدکنندگان این حوزه امضا میکند. این اقدام به طور قطع تاثیرات مثبتی در رونق صنعت سیمان کشور خواهد داشت زیرا با تحریک تقاضا میزان فروش سیمان نیز افزایش پیدا خواهد کرد. در این بین فعالان صنعت سیمان معتقدند استفاده از سیمان به جای قیر مزایای زیادی دارد از جمله اینکه مقاومت سیمان بیشتر است و باعث افزایش طول عمر جادهها خواهد شد و علاوه بر آن به مراتب اثرات زیستمحیطی کمتری به جای استفاده از قیر در جادهها دارد.
خرید اعتباری سیمان
معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت در نشست خبری که در بخش پرسش و پاسخ با اصحاب رسانه برگزار شده به مشکلات واحدهای سیمانی اشاره کرده و گفته است هر چند مشکلات موجود در این حوزه بسیار است اما با این وجود، هیچ واحد سیمانی ورشکسته نشده و برهمین اساس دولت تسهیلات لازم را برای تحریک تقاضا در بازار داخل برای تولیدکنندگان سیمان در نظر گرفته است، به گونهای که با حضور معاون اول رییسجمهور جلسهای برگزار شده تا با استفاده از راهکارهای مختلف بتوان سیمانیها را از وضعیت کنونی که گرفتار آن شدهاند، نجات داد. جعفر سرقینی بیان کرده در نخستین گام برای رفع مشکلات فعالان سیمانی و براساس تصمیم معاون اول رییسجمهور، مقرر شده وزارت راه و شهرسازی قرارداد ۵ میلیون تنی را برای خرید اعتباری سیمان از واحدهای تولیدی با انجمن تولیدکنندگان سیمان به امضا برساند تا پروژهها رونق بگیرند. وی با اشاره به ظرفیت تولید ۸۰ میلیون تن سیمان در کشور، تصریح کرده است ظرفیت تولید این میزان سیمان در کشور وجود دارد و هماکنون واحدهای تولیدی تا ۸۵ درصد ظرفیت خود کار میکنند که بر این اساس با تحریک تقاضای داخلی و کاهش هزینههای بندری به منظور افزایش صادرات، تلاش داریم ظرفیت تولید را افزایش دهیم.
فواید استفاده از سیمان در جادهها
استفاده از سیمان در ساخت جادهها قدمتی ۵۰ ساله در دنیا داشته است. سیمان در کشور ما از ظرفیت بالایی برای تولید برخوردار است و میتوان آن را در صنایع مختلف مورد استفاده قرار داد. یکی از اقداماتی که هماکنون انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان روی آن تمرکز کرده این است که با همکاری وزارت راه و شهرسازی موارد مصرف سیمان را به منظور ارتقای تقاضا در جادهها افزایش دهد. علاوه بر آن استفاده از سازههای بتنی در ساختمانها به جای سازههای فلزی یکی از مواردی است که از طریق وزارت راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی پیگیری میشود.
در همین حال مدیرعامل هلدینگ سیمان فارس خوزستان در گفتوگو با صمت اظهار کرد: براساس پیگیریهای انجمن کارفرمایان صنعت سیمان و طی جلسات متعددی که در اتاق بازرگانی و در گفتوگو با وزیر صنعت، معدن و تجارت و وزیر راه و شهرسازی به منظور رفع مشکلات این صنعت برگزار شده، مقرر شد یک بسته حمایتی برای خروج از رکود صنعت سیمان تصویب شود.
مرتضی لطفی تصریح کرد: با دستور معاون اول رییسجمهوری استفاده از بتن در جادهها و بزرگراهها، بازسازی بافتهای قدیمی، استفاده از سیمان به جای سازههای فلزی یکی از مواردی است که باید با تشکیل کارگروه پیگیری شود. لطفی بیان کرد: یکی از مصوباتی که در این جلسات ارائه شد پیشنهاد اختصاص ۵ میلیون تن سیمان به وزارت مسکن و راه و شهرسازی بود و اینکه مکلف شد از طریق سازمان مدیریت و برنامهریزی اعتبار لازم برای این کار اختصاص داده شود. وی عنوان کرد: اختصاص این ۵ میلیون تن معادل تولید ۵ کارخانه سیمان است بنابراین تحقق این امر میتواند تاثیرات زیادی در رشد این صنعت داشته باشد. مدیرعامل هلدینگ سیمان فارس خوزستان گفت: در شرایطی که از صادرات ۵ یا ۷ میلیون تنی سیمان به عراق به دلیل افزایش تعرفهها محروم هستیم تحقق این امر یعنی، استفاده از سیمان و بتن در جاده، گشایش مناسبی برای رونق این صنعت است.
لطفی ادامه داد: مصرف سیمان در کشورها رابطه مستقیمی با رشد اقتصادی دارد و اگر امسال شاهد رشد اقتصادی ۳ تا ۵ درصدی باشیم، بازار مصرف سیمان نیز مساعد خواهد شد. وی معتقد است در جادهها برای هر ۱۰۰۰ کیلومتر یک میلیون تا یک میلیون و نیم تن سیمان استفاده میشود؛ درواقع مصرف سیمان عمر مفید جادهها را افزایش میدهد و قیمت سیمان برای استفاده از جادهها نسبت به قیر ارزانتر است. لطفی به دیگر مزایای استفاده از سیمان به جای قیر در جادهها اشاره کرد و افزود: استفاده از سیمان به جای قیر اثرات زیستمحیطی بسیار کمتری دارد درواقع یکی از عوامل ایجاد آلایندگی استفاده از قیر در جادهها است از این رو به طور کلی میتوان نتیجه گرفت مزایای استفاده از بتن در جادهها به مراتب بیشتر از استفاده از قیر است.
مدیرعامل هلدینگ سیمان فارس خوزستان خاطرنشان کرد: کشورهای اروپایی در زمینه استفاده از رویههای بتنی به جای قیر تجربه خوبی داشتهاند از اینرو در ایران نیز میتوان مصرف سیمان را در جادهها گسترش داد. لطفی تصریح کرد: کاهش سازههای فلزی در ساختوسازها یکی از مواردی است که قرار شده وزارت مسکن و راه و شهرسازی از طریق نظام مهندسی پیگیری کند درواقع تحقق این امر مستلزم این است که در زمینه آن فرهنگسازی مناسبی انجام شود.
مدیرعامل هلدینگ سیمان فارس خوزستان اذعان کرد: از دیگر مواردی که برای رفع مشکلات صنعت سیمان در دستور کار قرار گرفته اعطای مهلت یک ساله به منظور پرداخت بدهیهای بانکی واحدهای صنعتی است که بر اساس دستور معاون اول رییسجمهوری این امر از طریق بانکها پیگیری میشود زیرا این تولیدکنندگان به دلیل پایین بودن تقاضا قادر به پرداخت تسهیلات دریافتی خود نیستند.
لطفی ادامه داد: تولیدکنندگان به دلیل بازپرداخت نشدن تسهیلات مشمول پرداخت جریمه میشوند بنابراین تحقق این امر به دلیل جریان نقدینگی اندکی که در این واحدها وجود دارد میتواند کمک زیادی به رونق صنعت سیمان کند. وی گفت: با توجه به محدودیت تقاضا در این صنعت، اختصاص خط اعتبار ارزی نیز برای صادرکنندگان از سوی معاون اول رییسجمهوری پیشنهاد شد و قرار بر این است از سوی صندوق توسعه ملی نیز اعتباری برای این کار اختصاص داده شود.
دبیرانجمن سیمان گفت:با ادامه روند کاهش تولید سیمان احتمال تعطیلی کارخانجات و بیکاری کارگران بیشتر شده است.
زنگ خطر تعطیلی کارخانجات سیمان روشن شدعبدالرضا شیخان دبیرانجمن سیمان درگفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت:در 4 ماهه اول سال جاری تولیدات سیمان 10.2 درصد کاهش پیدا کرده است و علت اصلی آن به رکود حاکم بربازار مسکن بر می گردد.
وی در ادامه تصریح کرد:یکی ازعوامل موثر دیگر درکاهش تولید سیمان ازدست دادن بازار عراق بوده زیرا این کشور به دلیل درگیری بامسایل امنیتی و کاهش بهای نفت، پروژه های عمرانی خود رامتوقف کرد و آن دسته ازپروژه های در دست ساخت را با سیمان تولیدی داخلی خود پشتیبانی می کند.
دبیرانجمن سیمان با اشاره به فشار بوجود آمده حاصل ازکاهش تولید برروی کارخانه داران، اذعان داشت:هرچند در حال حاضر هیچ کارخانه ای اعلام ورشکستگی و یا حتی تعدیل نیرو نکرده است اما بنظر می رسد با ادامه روند حاضر، برخی از واحدهای تولیدی سیمان مجبور به تعطیلی بخش از ظرفیت خود شوند.
وی بیان کرد:دولت درنظر دارد باتحریک تقاضای بازار ساخت و ساز به رونق سیمان سازی کشور کمک کند و دراین جهت با انجام پروژه هایی چون روکش جدید جاده ها باسیمان،طرح بافت فرسوده و همچنین سوق دادن ابنیه های دولتی به سوی بتنی شدن از تعطیلی واحدهای تولیدی سیمان جلوگیری نماید.
شیخان بابیان اینکه این نوع حمایت ها همچون شوک موقتی برای بهبود صنعت سیمان است،افزود:دولتمردان باید تلاش کنند که راهکارهای موثر و برنامه مدون و مشخصی برای رفع مشکلات سیمان سازان کشور داشته باشند تا به بقای این صنعت استراتژیک کشور امیدوار باشیم.
کاهش تولید، تعطیلی کارخانجات سیمان را رقم خواهد زد !
بهرام حبیبی کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص تعطیلی برخی از کارخانه های سیمان کشورگفت : سیمان ایران در سراسر جهان از کیفیت بالایی برخوردار است و تولیدات سیمان در کشور بیش از حد میزان تقاضای بازار داخل است ، به طوریکه عرضه و تقاضا با یکدیگر برابر نیست .
وی افزود : حدودا 100 میلیون تن سیمان در سال تولید میشود ، که از این میزان حدود 50 میلیون مصرف در بازار داخل وجود دارد ، متاسفانه این رقم روند نزولی گرفته و از 50 میلیون به 30 الی 40 میلیون کاهش یافته است .
امیدواریم وزارت صنعت ، معدن و تجارت با بازاریابی صحیح بتواند میزان مشکلات موجود صادرات سیمان به کشورهای غربی را به حداقل برساند و در آینده ای نه چندان دور شاهد افزایش صادرات این محصول به کشورهای اروپایی باشیم.
حبیبی اذعان داشت : خوشبختانه کشور از لحاظ تولیدات سیمان مشکلی ندارد و به اندازه کافی ظرفیت تولید موجود است ، اما میتوان در نهایت نتیجه گرفت که دغدغه اصلی تمامی صنایع مخصوصا صنعت سیمان عدم مدیریت صحیح و برنامه ریزی ویژه درکشور است .
صادرات سیمان فقط به کشورهای حاشیه خلیج فارس صورت می گیرد ، امید است بتوانیم در سالهای آینده با صادرات هر چه بیشتر به کشورهای اروپایی میزان تولید و صادرات در کشور افزایش بیابد .
وی بیان کرد : بازار یابی یکی از مشکلات عدیده صنعت سیمان در کشور محسوب می شود و برای ورود به بازار کشورهای غربی باید این موانع را تا حدودی برطرف کرد تا دیگر شاهد کاهش تولیدات و صادرات نباشیم.
وی ادامه داد : اگرمیزان تولیدات و صادرات روند کاهش خود را طی کند آینده نگران کننده ای در انتظار کشور خواهیم داشت به طوریکه در آینده ای های نزدیک شاهد تعطیلی کارخانجات سیمان در کشور خواهیم بود.
ایسنا: معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از تشکیل کمیتهای برای اجرای توافقنامه خرید 2 میلیون تن سیمان توسط وزارت راه و شهرسازی در وزارت صنعت، معدن و تجارت خبر داد. جعفر سرقینی با اشاره به اینکه در حال حاضر مجوزی برای احداث کارخانه سیمان صادر نمیشود، گفت: با توجه به وضعیت تولید و انباشت سیمان در کارخانهها صلاح نیست که کارخانه جدیدی احداث شود، اما طرحهای توسعه سیمان که در حال اجرا است مربوط به پروژههایی است که در زمان رونق بازار سیمان کلید خوردهاند و توقف آنها امکانپذیر نیست. وی همچنین با اشاره به تعهد وزارت راه و شهرسازی در سال گذشته مبنی بر خرید یک میلیون تن محصول سیمانی عنوان کرد: وزارت راه وشهرسازی مقدار کمی از میزان تعهد شده خود را خرید کرد ولی امسال بر اساس توافق انجام شده مجددا تعهد کرده است که تا 2 میلیون تن خرید سیمان را در دستور کار خود داشته باشد.
ایسنا: معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از تشکیل کمیتهای برای اجرای توافقنامه خرید 2 میلیون تن سیمان توسط وزارت راه و شهرسازی در وزارت صنعت، معدن و تجارت خبر داد. جعفر سرقینی با اشاره به اینکه در حال حاضر مجوزی برای احداث کارخانه سیمان صادر نمیشود، گفت: با توجه به وضعیت تولید و انباشت سیمان در کارخانهها صلاح نیست که کارخانه جدیدی احداث شود، اما طرحهای توسعه سیمان که در حال اجرا است مربوط به پروژههایی است که در زمان رونق بازار سیمان کلید خوردهاند و توقف آنها امکانپذیر نیست.
در گروه سیمانی، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان معتقد است در صورت آزادی موصل و نتیجهبخش بودن مذاکرات صلح سوریه بازار بزرگ سیمان عراق و سوریه برای ایران مهیا میشود. به گزارش «ایسنا» در حالی که صنعت سیمان ایران در حال بازسازی سیستم قیمتگذاری خود است، این صنعت در رکودی دستوپاگیر نیز که ناشی از رکود بازار مسکن و کاهش قابلملاحظه صادرات به واسطه ناامنی بازارهای هدف است، به سر میبرد.عبدالرضا شیخان با ارائه آمار تولید و صادرات سیمان گفت: در 6 ماه اول امسال معادل ۳۰ میلیون و ۳۴۲ هزار تن کلینکر سیمان و ۲۹ میلیون تن سیمان تولید شد که ۲۵ میلیون تن برای تامین بازار داخلی بوده است و حدود 6 میلیون و ۸۰۰ هزارتن نیز صادرات سیمان و کلینکر به کشورهای دیگر داشتهایم.
دنیای اقتصاد- همایون دارابی: دو روز تعطیلی پایان هفته موجب شد تا هفته گذشته با سه روز فعالیت و عدم حضور شمار قابلملاحظهای از معاملهگران در بازار مواجه باشد، از اینرو اکثر تحولات هفته گذشته را نمیتوان تحولاتی مهم بهشمار آورد و انتظار میرود روند واقعی بازار این هفته شناسایی شود. در هفته گذشته در مهمترین اتفاقات اقتصادی سفر وزیر اقتصاد به جلسه صندوق بینالمللی پول دارای اهمیت بود. در این جلسه خانم لاگارد، مدیرعامل صندوق بینالمللی پول قول داد بخشهای ذیربط صندوق کماکان به همکاری با ایران در ارائه کمکهای فنی و آموزشی در زمینههای بانکی، پولی، ارزی و مالیاتی ادامه دهند.
بررسیها نشان میدهد از 25 نماد فعال سیمانی در معاملات دیروز تنها 5 نماد با افت قیمت همراه شدند. 15 نماد از این صنعت اما رشد بیش از 4 درصدی را تجربه کردند. هرچند دلیل استقبال سهامداران از شرکتهای سیمانی در جریان معاملات دیروز چندان مشخص نبود، اما خبر افزایش نرخ سیمان و همچنین شایعاتی در راستای آزاد شدن صادرات سیمان به عراق در تحولات این گروه خودنمایی میکردند. 18 مهرماه سال جاری خبری مبتنی بر افزایش قیمت سیمان و حذف تخفیفات این محصول از سوی انجمن صنفی سیمان منتشر شد. هرچند پس از انتشار این خبر گفته شد که جلسه افزایش قیمت سیمان بینتیجه ماند، اما این خبر بهانهای برای هجوم نقدینگی به سهام این شرکتها شد. این تقاضاها در شرایطی شکل گرفت که عمده کارشناسان معتقدند افزایش نرخ سیمان نمیتواند عملی باشد. آنها بر این باورند که شرکتهای سیمانی در بهترین حالت تنها میتوانند تخفیفات را حذف کنند و افزایش قیمت بعید به نظر میرسد. از طرفی رقم بودجه عمرانی و وضعیت بازار مسکن نیز حتی با وجود افزایش قیمت دردی از وضعیت زیانآور و مازاد عرضه این شرکتها دوا نخواهد کرد.از این رو بسیاری از کارشناسان افزایش تقاضا در نمادهای سیمانی را ادامه حرکتهای هیجانی در دو گروه خودرویی و پالایشی ارزیابی میکنند.
دنیای اقتصاد- زهرا رحیمی: شاخص کل بورس تهران روز گذشته، با رشد 138 واحدی (معادل 2/ 0 درصد) مواجه شد و یک بار دیگر در نزدیکی سطح روانی 78 هزار واحدی قرارگرفت. بررسیها نشان میدهد نماگر اصلی بازار سهام در 15 روز کاری اخیر در کانال 77هزار واحدی در حال نوسان بوده است و همچنان نتوانسته از سطح 78هزار واحدی عبور کند. در این میان و در حالی که شاخص کل دیروز رشد 2/ 0درصدی را ثبت کرد، شاخص کل هموزن (با اثرگذاری یکسان نمادها) توانست رشد 4/ 0 درصدی را تجربه کند. اختلاف این دو شاخص توجه دوباره سهامداران به شرکتهای کوچکتر بورسی را نشان میدهد.
شرکتهای سیمانی در سالهای اخیر با رکود شدید در بخش عمرانی و ضعف بودجههای عمرانی در کنار کاهش تقاضای صادراتی با افت شدید سودآوری مواجه شدهاند. در شرایط کنونی و پس از سپری کردن یک دوره نزول مداوم سودآوری صورتهای مالی برخی از شرکتهای سیمانی تا حدودی امیدوارکننده بود. پوشش قابل توجه سودآوری امیدواری به بهبود سودآوری این شرکتها را به وجود آورده است. نکته جالب توجه در این میان رعایت اصل احتیاط توسط برخی از این شرکتهای سیمانی است. با وجود پوشش قابل توجه سودآوری توسط این شرکتها که عمدتا عملیاتی نیز بوده است، اما مدیران مالی این شرکتها از تغییر پیشبینی سود خودداری کردهاند. برخی نمادها نیز گرچه با رشد سودآوری مواجه بودهاند، اما همچنان نسبت قیمت به درآمد این شرکتها در سطوح بالایی قرار دارد. به نظر میرسد امیدواری به بهبود وضعیت سیمان با تلاشهای انجمن صنفی برای احیای قیمت این کالا و همچنین امیدواری به بهبود تقاضا با بهبود تقاضای داخلی و صادراتی عاملی برای استقبال از سهام سیمانی است، در صورتیکه تقاضای سیمان در بازار در مسیر صعودی قرار نگیرد، افزایش نرخ مدنظر انجمن صنفی با سهمیهبندی تولیدات امکانپذیر خواهد بود. در این میان «سبجنو» دلیل افزایش نزدیک به 100 درصدی سودآوری را تغییر در عمر مفید و تغییر برآورد استهلاک ماشینآلات عنوان کرده است. برخی از شرکتهای سیمانی مانند «ستران» نیز به دلیل کاهش شدید درآمد حاصل از سرمایهگذاری تعدیل منفی بیش از 7درصدی را تجربه کرده است.
دنیای اقتصاد- سلیمان کرمی: در روزهای اخیر شاهد انتشار دستهجمعی صورتهای مالی شرکتهای بورسی و فرابورسی روی سامانه «کدال» بودیم. عمده این صورتهای مالی به عملکرد 6 ماه نخست سال مالی شرکتها اختصاص داشت. علاوه بر انتشار عملکرد واقعی دوره 6 ماهه، آخرین پیشبینی شرکتها نیز براساس عملکرد نیمه نخست سال روی سایت کدال قرار گرفت. بر این اساس از 179 شرکتی که آخرین پیشبینیها را منتشر کردهاند، در مجموع شاهد رشد 2 درصد سودآوری نسبت به عملکرد سهماهه شرکتها هستیم. تعدیل مثبت شرکتهای بزرگی مانند «فخوز»، «کچاد»، «کگل» و «خودرو» به رشد سودآوری مجموعه کمک کرده است.
بررسیها نشان میدهد از 25 نماد فعال سیمانی در معاملات دیروز تنها 5 نماد با افت قیمت همراه شدند. 15 نماد از این صنعت اما رشد بیش از 4 درصدی را تجربه کردند. هرچند دلیل استقبال سهامداران از شرکتهای سیمانی در جریان معاملات دیروز چندان مشخص نبود، اما خبر افزایش نرخ سیمان و همچنین شایعاتی در راستای آزاد شدن صادرات سیمان به عراق در تحولات این گروه خودنمایی میکردند. 18 مهرماه سال جاری خبری مبتنی بر افزایش قیمت سیمان و حذف تخفیفات این محصول از سوی انجمن صنفی سیمان منتشر شد. هرچند پس از انتشار این خبر گفته شد که جلسه افزایش قیمت سیمان بینتیجه ماند، اما این خبر بهانهای برای هجوم نقدینگی به سهام این شرکتها شد. این تقاضاها در شرایطی شکل گرفت که عمده کارشناسان معتقدند افزایش نرخ سیمان نمیتواند عملی باشد. آنها بر این باورند که شرکتهای سیمانی در بهترین حالت تنها میتوانند تخفیفات را حذف کنند و افزایش قیمت بعید به نظر میرسد. از طرفی رقم بودجه عمرانی و وضعیت بازار مسکن نیز حتی با وجود افزایش قیمت دردی از وضعیت زیانآور و مازاد عرضه این شرکتها دوا نخواهد کرد.از این رو بسیاری از کارشناسان افزایش تقاضا در نمادهای سیمانی را ادامه حرکتهای هیجانی در دو گروه خودرویی و پالایشی ارزیابی میکنند.
فردا پولبک گروهش تمام میشه
احتمالا از اواسط بازار معاملات گروه تقویت و به مثبت و صف خرید کشیده میشه
خدا خواست و ما توانستیم
تمام مطالب نوشته شده توسط بنده نظرات شخصی است که میتواند اشتباه باشد پس به استناد مطالب من به هیچ عنوان سهمی را نخرید. فقط با بررسی خودتان معامله کنید
بر اساس گزارش مرکز آمار ایران شاخص کل قیمت تولیدکننده نهادههای ساختمانهای مسکونی شهر تهران در تابستان امسال نسبت به تابستان سال قبل ۴.۴۱ درصد افزایش یافته است.
به گزارش سیمان خبر و به نقل از مرکز آمار ایران، شاخص کل قیمت تولیدکننده نهادههای ساختمانهای مسکونی شهر تهران بر مبنای سال پایه ۱۳۹۰، در فصل تابستان ۱۳۹۵ برابر با ۱۸۶.۵۵ بود که نسبت به فصل قبل(۱۸۳.۹۳) و فصل مشابه سال قبل(۱۷۸.۶۶) به ترتیب ۱.۴۱ و ۴.۴۱ درصد افزایش و نسبت به چهار فصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل۰.۸ درصد افزایش داشته است.
بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، شاخص گروه «سیمان، بتن، شن و ماسه» در فصل تابستان ۱۳۹۵ برابر با ۱۸۳.۱۵ است که نسبت به فصل قبل ۳.۰۸ درصد افزایش داشته است.همچنین شاخص گروه «گچ و گچ کاری» در فصل تابستان ۱۳۹۵ برابر با ۱۹۵.۴۳ بوده که نسبت به فصل قبل ۰.۷۱ درصد افزایش را نشان میدهد.
علاوه بر این شاخص گروه «انواع بلوک سفالی و آجر» در فصل تابستان ۱۳۹۵ برابر با ۱۶۹.۳۷ بوده که حاکی از ۰.۵۹ درصد افزایش نسبت به فصل قبل است. شاخص گروه «موزاییک، کاشی و سرامیک» هم در فصل تابستان ۱۳۹۵ برابر با ۱۷۸.۴۱ است که نسبت به فصل قبل ۰.۵۵ درصد افزایش داسته است. همچنین شاخص گروه «سنگ» در فصل تابستان ۱۳۹۵ برابر با ۲۰۸.۰۲ بوده که نسبت به فصل قبل یک درصد افزایش را نشان میدهد.
همچنین شاخص گروه «آهن آلات، میلگرد، پروفیل درب و پنجره» در فصل تابستان ۱۳۹۵ برابر با ۱۳۴.۲۱ بوده که نسبت به فصل قبل ۲.۷۹ درصد افزایش داسته است. شاخص گروه «چوب» نیز در تابستان امسال معادل با ۱۷۵.۶۵ است که نسبت به فصل قبل ۱.۸۴ درصد رشد داسته است. این رشد در شاخص گروه «ایزوگام، قیرگونی و آسفالت» نیز تکرار شده است بطوری که شاخص این گروه در فصل تابستان ۱۳۹۵ برابر با ۱۸۷.۹۶ است که نسبت به فصل قبل ۲.۵۸ درصد افزایش داشته است.
بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، شاخص گروه «شیرآلات بهداشتی» نیز در تابستان امسال برابر با ۲۲۷.۲۲ است که نسبت به فصل قبل ۰.۱۲ درصد رشد را شاهد بوده است. همچنین شاخص گروه «تاسیسات مکانیکی و انواع عایق های حرارتی» در فصل تابستان ۱۳۹۵ برابر با ۲۰۳.۹۳ است که نسبت به فصل قبل ۰.۳۳ درصد افزایش داشته است.
شاخص گروه «یراق آلات درب و پنجره» هم در دومین فصل امسال برابر با ۲۳۲.۱۲ بوده که نسبت به فصل قبل ۰.۴۸ درصد افزایش داشته است. همچنین شاخص گروه «نقاشی ساختمان» در فصل تابستان برابر با ۲۳۰.۰۶ است که نسبت به فصل قبل ۰.۲۶ درصد افزایش داشته است.
علاوه بر این، شاخص گروه «تاسیسات برقی» در تابستان برابر با ۲۲۱.۸۱ است که نسبت به فصل قبل ۲.۰۶ درصد افزایش داشته است. شاخص گروه «شیشه» در تابستان امسال برابر با ۱۹۲.۰۶ است که نسبت به فصل قبل ۰.۰۱ درصد افزایش داشته است. شاخص گروه «خدمات» نیز در فصل تابستان برابر با ۲۱۱.۹۹ بوده که نسبت به فصل قبل ۰.۲۲ درصد افزایش داشته است.
فردا پولبک گروهش تمام میشه
احتمالا از اواسط بازار معاملات گروه تقویت و به مثبت و صف خرید کشیده میشه
شاخص گروه برگشت فردا احتمالا فرصت خرید در سشرق اول وقت ایجاد خواهد شد
ولی آخر وقت ممکنه به سرنوشت بقیه گروه دچار بشه
خدا خواست و ما توانستیم
تمام مطالب نوشته شده توسط بنده نظرات شخصی است که میتواند اشتباه باشد پس به استناد مطالب من به هیچ عنوان سهمی را نخرید. فقط با بررسی خودتان معامله کنید
نظر