**** افسانه تامکت ****

Collapse
X
 
  • زمان
  • نمایش
Clear All
new posts
  • Captain Nemo
    مدیر
    • Dec 2010
    • 2933

    #856
    تاریخچه زنان خلبان آمریکایی در جنگ جهانی دوم


    در خلال جنگ جهانی دوم (5 اوت 1943) زنان آمریکا سازمان هایی را با نامهای WASP و WFTD برای پیوستن به نیروی هوایی
    ارتش آمریکا تشکیل دادند . از آن تاریخ WASP (که بعد از این با نام زنبور از ایشان یاد خواهیم کرد) 60 میلیون مایل سابقه پروازی
    با همه نوع هواپیما را ثبت کرد.



    از 25 هزار زنی که برای پیوستن به زنبورها اعلام آمادگی کردند حدود 1830 زن در مرحله اولیه و 1074 زن در مرحله مصاحبه
    پذیرش شده و وارد آموزش گردیدند.


    تاریخچه پیدایش زنبورها

    در تابستان 1941 خلبان زن معروف ژاکلین جکی کوکران بهمراه خلبان آزمایشی نانسی هارکلین لو پیشنهاداتی را برای استفاده
    زنان در پروازهای غیررزمی به USAAF (نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا) دادند وقوع جنگ جهانی دوم در اروپا و نیز حمله به
    پرل هاربر انگیزه ای شد که ارتش نیاز بیشتری به خلبانان مرد در پروازهای رزمی احساس کند ولی با وجود روزولت تصمیم بر این
    شد که از این نیرو در آینده استفاده شود.




    هنگامی که نیروی هوایی آمریکا هنوز درگیر مستقیم جنگ نشده بود ژاکلین به انگلیس رفت و در نقش خلبان ترابری به کار پرداخت.
    او همچنین با انتخاب خلبانان خوب زن به آموزش آنها هم مبادرت بعمل آورد. اینها اولین خلبانان زن ارتش آمریکا بودند که در پروازهای
    ترابری نیروی هوایی سلطنتی انگلیس در شرایط جنگی کار می کردند . البته تنها سه تن از آنها به زنبورها پیوستند.





    ژاکلین در 10 سپتامبر 1942 به آمریکا برگشت و سازمان آموزشی WFTD را با تشکیل اسکادارانی از زنان خلبان تشکیل داد .
    جولای 1943 بالاخره با ادغام سازمان های موازی WASP تشکیل شد.

    آموزش اولیه زنبورها

    زنبورها تحت آموزش ژاکلین و نانسی لو در قالب 18 گروه گرد هم آمدند و آموزش های ابتدایی و پیشرفته خود را گذراندند.
    اکثر خلبانان زن سفید پوست بودند.




    اولین کلاس در هوستون با 38 زن با حداقل 200 ساعت آغاز شده است.

    وظایف زنبورها

    بالاخره مجوز خلبانی صادر شد و زنان در نیروی هوایی آمریکا در پایگاه Sweetwater تگزاس مشغول به پرواز شدند.

    در طی 60 میلیون مایل پرواز آنها بعنوان اهداف پروازی برای پدافند و حمل و نقل کالا استفاده شدند. علاوه بر این ،
    چند واجد شرایط استثنایی زنان برای آزمایش راکت هواپیما ، به خلبان مجهز به موتور جت هواپیما ،
    به کار و با هدف رادار کنترل اجازه داده شد.








    در این مدت 38 زنبور جان خود را از دست دادند 11 مورد هنگام آموزش و 27 مورد در هنگام عملیات اتفاق افتاد.

    متاسفانه ارتش آمریکا حتی اجازه نداد پرچم کشور روی تابوت کشته ها قرار داده شود.

    نبردهای رزمی

    خلبانان زن آمریکایی هیچ دستمزدی از ارتش نمی گرفتند و هر زمان که بعد از آموزش احساس خستگی کردند می توانستند
    خود را بازنشسته کنند هر چند که خیلی به ندرت به این کار اقدام کردند. در تاریخ 21 ژوئن 1944 طرح شرکت زنان در عملیات های
    رزمی در مجلس سنا شکست خورد و قرار بر این شد که جذب و آموزش خلبانان بی تجربه زن متوقف شود.
    بالاخره در 7 دسامبر 1975 در پایگاه فیلد آونجر تگزاس زنبورها منحل شدند و از خدمات آنها در پیروزی نهایی آمریکا تقدیر بعمل آمد.




    در پایان این برنامه حدود 916 خلبان زن وجود داشت 620 خلبان آموزشی ، 141 خلبان در بخش حمل و نقل هوایی ،
    133 خلبان رسمی نیروی هوایی ، 11 خلبان در بخش آب و هوا و پروازهای مرتبط ، 9 تن در بخش فنی و یکی در
    بخش فرماندهی بوجود آمد.

    میراث

    تمامی مدارک زنبورها به مدت 35 سال بصورت طبقه بندی شده نگهداری شد. در 1977 مدال پیروزی در جنگ جهانی
    دوم و در 1984 مدال تئاتر کمپینگ به بازماندگان زنبورها اعطاء شد. در جولای 2009 باراک اوباما و کنگره آمریکا مدال
    طلای کنگره را به 3 تن از 300 بازمانده زنبورها اعطاء کرد.در این مراسم رئیس جمهور اوباما از تلاش های خلبانان زن
    در جنگ جهانی دوم تقدیر کرد و فعالیت آنها را به رسمیت شناخت .





    در 10 مارس 2010 حدود 200 تن از خلبانان بازمانده از جنگ مدالهای خود را از نانسی پلوسی و سایر رهبران کنگره دریافت کردند.

    منبع :
    military.ir
    یاری اندر کس نمی​بینیم یاران را چه شد
    دوستی کی آخر آمد دوستداران را چه شد

    شهر یاران بود و خاک مهربانان این دیار
    مهربانی کی سر آمد شهریاران را چه شد

    نظر

    • Captain Nemo
      مدیر
      • Dec 2010
      • 2933

      #857
      آشنایی با موشک هوا به هوای R-27 ( آلامو )

      AA-10 ALAMO R-27

      موشک هوا به هوای میان برد R-27 یکی از تسلیحات اصلی جنگنده‏ی میگ-29 به شمار می‎‏رود.
      این موشک در سازمان ناتو با نام AA-10 یا «آلامو» شناخته می‏شود.




      موشک R-27R یکی از گونه‏های R-27 است که از نظر مشخصات فنی، بسیار به نمونه‏ی آمریکایی خود یعنی AIM-7M (اسپارو) شباهت داشته
      و برابری می‏کند، هرچند که در بسیاری موارد (مانند برد بیشتر و سرجنگی قوی‏تر)، از نمونه‏ی آمریکایی خود برتر می‏باشد. پس از اتحاد آلمان،
      میگهای29 (آلمان‏شرقی) و تسلیحات مربوط به آنها در اختیار لوفت‏وافه (نیروی هوایی آلمان‏غربی) قرار گرفت.

      پس از این بود که تسلیحات میگ29 و مشخصات رادار آن در اختیار ناتو قرار گرفت.

      (در هدفیابهای نیمه فعال راداری موشک اسپارو، رادار هواپیمای شلیک کننده ی موشک، باید تا زمان اصابت موشک شلیک شده به سمت هدف،
      روی هدف، قفل بماند و به همین دلیل، در طول این مدت، جنگنده دچار فلج تاکتیکی می شود و نمی تواند با اهداف دیگر هوایی درگیر شود.
      این مشکلی بود که برای جنگنده های F-4J در جنگ ویتنام هنگام شلیک موشک اسپارو پیش آمد و تعدادی از این هواپیماها به جهت قفل ماندن
      رادارشان بر روی هدف، خود طعمه ی میگهای ویتنامی شدند)



      نوع طراحی R-27 به گونه‏ای است که از قطعات و بخش‏های مجزا ساخته شده است که بر این پایه، گونه‏های مختلفی از موشکهای هوا
      به هوای روسی طراحی و توسعه یافته‏اند. در اتحاد شوروی، موشکهای بسیاری بر پایه‏ی این موشک طراحی و ساخته شدند که از هدفیابی
      حرارت موتور هواپیماها (Infrared Homing) یا هدفیابی نیمه فعال راداری (Semi-Active Radar Homing) یا هدفیابی تمام راداری (Active Radar Homing) بهره می‏بردند.



      مدل ALAMO-C یا R-27AE بردی حدود 130 کیلومتر دارد در حالی که گونه‏های دیگر این موشک، بردی بین 70 تا 170 کیلومتر دارند. مدل AE و گونه دریاپایه ی آن
      یعنی EM (نوعی که بر علیه اهدافی که در سطح دریا پرواز می کنند) از آشیانه یاب فعال راداری بهره می گیرند. همچنین مدل R-27P موشکی است ضد رادار و
      بر علیه رادارهای پرنده مانند آواکس به کار می رود و مسیر خود را از طریق امواج رادار آواکس به دقت پیدا می کند.

      R-27 به طور استاندارد، موشکی میان برد و نیازمند به هدایت اولیه از سوی رادار هواپیمای شلیک کننده دارد که حدس زده می‏شود به سال 1985 به خدمت در آمده
      و بر روی جنگنده های نسل چهارم نظیر میگهای29 و سوخوهای27 (که آن زمان جنگنده‏های تراز اول اتحاد شوروی بودند) نصب شده است.

      R-27 می‏تواند در نبردهای نزدیک و سنگین هوایی یا نبردهای دوربرد هوایی که هواپیمای دشمن دیده نمی‏شود به کار رود. این موشک می تواند اهدافی
      را که از جهت های مختلف هوایی می آیند یا اهدافی را که در نزدیکی سطح زمین یا سطح دریا پرواز می کنند در هر شرایط آب و هوایی، ساقط کند. همچنین
      می تواند بر ضد پرنده های بدون سرنشین یا موشکهای کروز به کار رود.
      R-27R از جستجوگر (هدفیاب) نیمه فعال راداری بهره می گیرد. R-27R همچنین از یک رادار داخلی، یک فیوز مجاورتی و یک فیوز ضربه ای استفاده کرده
      و سرجنگی موشک، ضدصاعقه طراحی شده است.

      سیستم هدایت موشک تا رسیدن به هدف، در دو مرحله انجام می شود:
      1- هدایت و اصلاح مسیر در ابتدای مسیر پروازی موشک
      2- هدایت نهایی (هدفیابی دقیق یا Homing)

      البته هدایت موشک زمانی امکان پذیر می شود که هدف مورد نظر در برد رادار جنگنده قرار گرفته و رادار بتواند بر روی آن قفل شود. موشک به نحوی هدایت می شود
      که بهترین مسیر را جهت رسیدن به هدف و انجام مرحله آشیانه یابی دقیق و سپس انفجار فیوز مجاورتی، انجام دهد.

      این موشک همچنین قادر است هدف خود را از دود و حرارت فرعی ایجاد شده جهت انحرافش تشخیص داده و همچنین هنگامی که از برد رادار جنگنده ی شلیک کننده
      نیز خارج می شود به حرکت در مسیر صحیح خود ادامه دهد. همچنین می تواند به اهدافی که در ارتفاع خیلی کم و خارج از زاویه ی دید پرواز می کنند اصابت کند.
      این موشک یک کانارد (بالچه جلویی موشک) با طراحی آیرودینامیک، به همراه بالچه هایی آیرودینامیکی صلیب شکل در مرکز موشک دارد.



      سطوح کنترلی پروانه ای شکل به موشک این قدرت را می دهند که جهت حرکتش سمت چپ یا راست منحرف شود یا به سمت بالا و پائین به خوبی مانور نماید
      ضمن اینکه به پایداری موشک در حین این چرخشها کمک می نمایند.

      هر کدام از 4 سطح کنترلی نصب شده روی موشک، به یک پمپ هیدورلیکی مجهز هستند که این پمپ از روغن موجود در مخزن موشک برای تامین فشار هیدرولیکی
      مورد نیاز حرکت بالچه های کنترلی، نیروی مورد نیاز را فراهم می آورد. سطوح کنترلی درست بالای این سیستم هیدرولیک نصب شده اند و هنگامی که هدفیابی نهایی
      در دستور کار موشک شلیک شده قرار می گیرد، این سطوح توسط پمپ هیدرولیکی تغییر مسیر صحیح را به طوری که تعادل موشک برهم نخورد انجام می دهند.

      مشخصات

      سازنده: ویمپل (Vympel)
      سال ساخت اولین نمونه: 1982
      برد:

      مدل R-27R = بین 2 تا 80 کیلومتر
      مدل R-27T = بین 1 تا70 کیلومتر
      مدل R-27AE و R-27EM = بین 1 تا 130 کیلومتر
      مدل R-27TE = بین 1 تا 120 کیلومتر
      مدل R-27P = بین 1 تا 170 کیلومتر (ضد رادار پرنده)

      محدوده ارتفاع عمل:

      بین 20 متر تا 27 کیلومتر

      سرعت: 4 ماخ
      نیروی محرکه: راکت تک مرحله ای با سوخت جامد

      هدایت پذیری:

      نیمه فعال راداری؛ مدلهای: R27R و R-27E
      حرارت یاب؛ مدلهای: R-27T و R-27TE

      سرجنگی:

      39 کیلوگرم TNT

      وزن:

      R-27R = حدود 253 کیلوگرم
      R-27T = حدود 254 کیلوگرم
      R-27AE = حدود 350 کیلوگرم
      R-27TE = حدود 343 کیلوگرم

      طول: 7/3 متر
      قطر: 230 میلی متر
      فاصله ی دو سر بالچه ها: 77 سانتی متر

      استاندارد استفاده در جنگنده های:

      سوخوی27، سوخوی30، سوخوی33، سوخوی35، سوخوی37، میگ29 و یاک141


      منبع :
      یاری اندر کس نمی​بینیم یاران را چه شد
      دوستی کی آخر آمد دوستداران را چه شد

      شهر یاران بود و خاک مهربانان این دیار
      مهربانی کی سر آمد شهریاران را چه شد

      نظر

      • Captain Nemo
        مدیر
        • Dec 2010
        • 2933

        #858
        هفته دفاع مقدس گرامی باد





        هفته ی دفاع مقدس را گرامی می داریم و رشادتها،بزرگی ها و جوانمردیهای جوانمردان،بزرگ مردان،جانبازان،فداکاران،

        میهن دوستان و شهیدان جان بر کف را می ستاییم.





        امیدواریم که همواره ستایشگر راستین و همیشگی شهیدان و جانبازان این مرز و بوم اهورایی باشیم.




        از خدای یکتای جهانیان می خواهیم تا برای آبادانی ایران بزرگ، ما را در راستای پاسداشت رشادتها و جوانمردی های شهیدان و آن جوانان و بزرگوارانی

        که خون خود را برای پایداری ایران و ایرانی ریختند،قرار دهد.




        پاینده ایران ، نابود باد اهریمنان دوران



        یاری اندر کس نمی​بینیم یاران را چه شد
        دوستی کی آخر آمد دوستداران را چه شد

        شهر یاران بود و خاک مهربانان این دیار
        مهربانی کی سر آمد شهریاران را چه شد

        نظر

        • Captain Nemo
          مدیر
          • Dec 2010
          • 2933

          #859
          با احترام به غم چشمان همه مادران جنگ


          http://www.tabnak.ir/files/fa/news/1...194953_420.flv
          یاری اندر کس نمی​بینیم یاران را چه شد
          دوستی کی آخر آمد دوستداران را چه شد

          شهر یاران بود و خاک مهربانان این دیار
          مهربانی کی سر آمد شهریاران را چه شد

          نظر

          • آمن خادمی
            مدیر
            • Jan 2011
            • 5243

            #860
            شهیدی فر و قالیباف 26 سال قبل/عکس


            محمدرضا شهیدی فر مجری تلویزیون در حال مصاحبه با محمد باقر قالیباف شهردار تهران در ارتفاعات قلاویزان پس از عملیات کربلای یک در سال 1365.

            to continue, please follow me on my page

            نظر

            • behnam
              عضو فعال
              • May 2011
              • 9603

              #861
              افراد موفق کارهای متفاوت انجام نمی دهند، بلکه کارها را به گونه ای متفاوت انجام می دهند.
              (کوروش بزرگ)

              نظر

              • Moradad
                عضو فعال
                • Mar 2011
                • 355

                #862
                یه وقت خر نشه حمله کنه





                تصاویری ناب و کم تر دیده شده از تجهیزات نیروی دریایی و هوایی امریکا


                این تصاویر خاص و فوق العاده از ارتش امریکا کم تر جایی دیده شده و پیشنهاد می کنم این تصاویر را حتما ببینید


                هواپیما ی رادار گریز STEALTH

                شلیک موشک تام هاوک ( TOM HAWK)


                شکستن دیوار صوتی توسط جنگنده F/A-18


                جنگنده هریر (HARIER)



                هواپیمای عمود پرواز MV-22B OSPREY


                اسکادران F-16

                جنگنده F-16 در طبقه زیرین ناو هواپیما بر


                دو فروند جنگنده F-16 (در دو گوشه) به همراه یک فروند جنگنده F-35

                عرشه ناو هواپیمابر

                سه فروند هواپیمای A-10C THUNDERBOLT


                هواپیمای AC-130U


                هواپیمای بمب افکن B-1B LANCER


                هواپیمای بمب افکن B-1B LANCER


                هواپیمای بمب افکن B-1B LANCER


                هواپیمای بمب افکن B-2 SPIRIT در طبقه زیرین ناو هواپیمابر


                هواپیمای C-17 GLOBEMASTER


                تصویری زیبا از جنگنده F-16


                دو فروند جنگنده F-22

                نظر

                • Captain Nemo
                  مدیر
                  • Dec 2010
                  • 2933

                  #863
                  کلاه ترسناک خلبانی در هواپیمای F35 Lighting II







                  سیستم نمایش گر جدید نصب شده بر روی کلاه خلبان در هواپیمای F-35 Lighting II امکان دیدن محدوده وسیع تری را برای خلبان

                  این هواپیما فراهم میاورد علاوه بر این توانایی دید در شب را نیز در خود جای داده است که درنگاه اول میتواند برای خلبان حریف رعب اور باشد!

                  این سیستم برای اولین بار در اوریل سال گذشته بکار گرفته شد و باعث بی نیازی خلبان از نمایشگر های درون کابین به مدت طولانی شد و از سویی
                  دیگر خلبان را به شکل اشباح ترسناک در آورد !

                  سیستم HDMS (helmet-mounted display system) هواپیمای F-35 در بر گیرنده ی انواعی از جذابیت های فراوان و شگفت انگیز است که از بین انها میتوان
                  به هدف گیری خارج از محوروجستجو گر
                  بالای کلاه اشاره کرد که "سطح هوشیاری بی سابقه و قابلیت های تاکتیکی فوق العاده ای را در اختیار خلبان قرار میدهد!

                  این کلاه توسط کمپانی Vision Systems International ساخته شده است . این کمپانی طرح های شگفتی آور دیگری نیز تولید کرده است که تمامی آنها
                  عملیاتی و در دست استفاده هستند همانند DASH و JHMCS


                  منبع سایت میلیتاری
                  یاری اندر کس نمی​بینیم یاران را چه شد
                  دوستی کی آخر آمد دوستداران را چه شد

                  شهر یاران بود و خاک مهربانان این دیار
                  مهربانی کی سر آمد شهریاران را چه شد

                  نظر

                  • بابک 52
                    ستاره‌دار (27)
                    • Mar 2011
                    • 17028

                    #864
                    The greater the risk ، The greater the reward

                    هر چقدر ریسک بزرگتری کنی ، پاداش بزرگتری بدست میاری

                    نظر

                    • بابک 52
                      ستاره‌دار (27)
                      • Mar 2011
                      • 17028

                      #865
                      با سلام و احترام




                      امروز مورخ 1391/07/17 مطابق جدول تاریخ تولدها ، تولد دو نفر از اعضاء محترم سایت بورسی:




                      جناب آقای CAPTAIN NEMO ( یکی از مدیران محترم سایت بورسی)


                      و


                      جناب آقای مهرداد


                      هست ،




                      که از طرف همه اعضاء سایت بورسی ، تولدشون را بهشون تبریک گفته و برایشان بهترینها را آرزومندیم

                      به افتخارشون

                      البته چون کاپیتان عزیز اهل پروازه ، کیک تولدشون رو هم به همین منظور هوایی انتخاب کردیم
                      :d


                      ضمنا" چند تا کیک هست که به همه مسافران ، ببخشید اعضاء محترم سایت برسه



















                      http://forums.boursy.com/showthread....442#post216442
                      The greater the risk ، The greater the reward

                      هر چقدر ریسک بزرگتری کنی ، پاداش بزرگتری بدست میاری

                      نظر

                      • آمن خادمی
                        مدیر
                        • Jan 2011
                        • 5243

                        #866
                        نخستین خلبان زن افغانستان + عکس


                        در ساختار ارتش و پلیس افغانستان و حتی نیروهای ویژه این کشور زنان نیز جایگاه خاصی دارند.

                        «نیلوفر رحمانی» اولین خلبان زن در افغانستان است که تمامی مراحل آموزش را در داخل کشورش گذارنده است.

                        «نیلوفر رحمانی» اولین خلبان زن در افغانستان است که تمامی مراحل آموزش را در داخل کشورش گذارنده است.


                        وی موفق شد پرواز تک نفره خود را با هواپیمای Cesna-۱۸۲ با موفقیت در فرودگاه «شیندند» انجام دهد.

                        رحمانی عضو نیروی هوایی افغانستان است.در ساختار ارتش و پلیس افغانستان و حتی نیروهای ویژه این کشور زنان نیز جایگاه خاصی دارند.
                        to continue, please follow me on my page

                        نظر

                        • Captain Nemo
                          مدیر
                          • Dec 2010
                          • 2933

                          #867
                          بابک عزیز

                          باز هم تشکر میکنم از شما
                          خیلی لطف کردید
                          با آرزوی سلامتی و تندرستی برای شما و خانواده محترمتان
                          >:d
                          یاری اندر کس نمی​بینیم یاران را چه شد
                          دوستی کی آخر آمد دوستداران را چه شد

                          شهر یاران بود و خاک مهربانان این دیار
                          مهربانی کی سر آمد شهریاران را چه شد

                          نظر

                          • Captain Nemo
                            مدیر
                            • Dec 2010
                            • 2933

                            #868
                            نیروی هوایی ما را چه میشود ....

                            سقوط پشت سقوط ...

                            اول فانتوم .... بعدش فالکروم ...

                            برای جنگنده ها ناراحت نیستم ....

                            برای بهترین خلبانان دنیا و سرمایه های این مملکت که

                            غیر قابل جایگزین هستند و به سادگی پرپر میشوند دلم میسوزد .....
                            یاری اندر کس نمی​بینیم یاران را چه شد
                            دوستی کی آخر آمد دوستداران را چه شد

                            شهر یاران بود و خاک مهربانان این دیار
                            مهربانی کی سر آمد شهریاران را چه شد

                            نظر

                            • Captain Nemo
                              مدیر
                              • Dec 2010
                              • 2933

                              #869
                              یادمان لاله های خونین





                              نام و نام خانوادگی : الفت نظری

                              تولد : 3/9/1331; اسلام آباد غرب

                              شهادت : 30/2/1381

                              محل دفن : گلزار شهدای کرمانشاه

                              آخرین یگان خدمتی : پایگاه مرکز آموزش هوانیروز شهید وطنپور اصفهان

                              اگر با او قدمی می زدی و گپی می زدی هر گز باور نمی کردی که او قهرمان تیر اندازی هوایی هوانیروز باشد ، هر گز باور نمی کردی که او سر استاد
                              خلبان هلی کوپتر کبری است و 95 ماه حضور در مناطق عملیاتی غرب و جنوب را در سوابق خود دارد ، تا وینگش را روی لباس پروازش نمی دیدی باور
                              نداشتی که او خلبان سرفرمانده سه ستاره باشد ، تا لوحهای تقدیرش را نمی دیدی باور نداشتی که او معلم نمونه شناخته شده است ،
                              باور نداشتی که به مناسبت فرود سالم وازدگی موتور و آتش گرفتن بالگرد حین ماموریت بال شکسته گرفته است ( مدالی برای کسانیکه فرود
                              اضطراری سالم داشته اند ) ، باور نداشتی که او عنوان قهرمان قهرمانان تیراندازی هوایی را در بین خلبانان هوانیروز سالهای متمادی حفظ کرده باشد
                              ،

                              چرا که از مطرح شدن و مطرح نمودن خود دوری می کرد و هیچگاه ادعای اینهمه افتخارات را نداشت ، او به شهادت دوستانش قهرمانی بود که هیچگاه
                              خودش را مطرح نمی کرد چرا که روح بلندی داشت به بلندای آسمان ، الفت خود ساخته بود چرا که در خانواده ای متدین ومذهبی با پیشه کشاورزی و
                              دامپروری در اسلام آباد غرب از توابع استان کرمانشاه دیده به جهان گشـود و در دوران کودکی از نعمت پدر محروم گشت و تحت سرپرستی مادرش قرار
                              گرفت ، با سختی و مشقت زیاد (بخاطر بعد مسافت و کمبود امکانات) اما با اراده ای استوار و علاقه ای وافر به تحصیل پرداخت تا در سال 53 موفق به
                              اخذ دیپلم در رشت ریاضی با نمرات عالی شد . درهمان سال وارد دانشکده خلبانی هوانیروز گردید و در رشته خلبانی بالگرد مشغول به تحصیل شد و
                              پس از پشت سر گذاشتن آموزش های نظامی و پروازی و گذراندن دوره تخصصی خلبانی هلیکوپتر کبری (209) با مدرک کارشناسی هوانوردی
                              فارغ التحصیل و با درجه ستوان دومی در اولین پایگاه خدمتی خود در هوانیروز کرمانشاه مشغول به انجام وظیفه شد ، در ایام دانشجویی به سبب هوش
                              و استعداد فراوان همواره مورد توجه هم دوره ای ها و اساتید آمریکایی بود ، با شروع جنگ تحمیلی همراه همه نیروهای نظامی به حراست ازآسمان و
                              مرزهای ایران اسلامی مشغول شد و همواره در سرکوبی دشمنان در جنوب و غرب کشور به همراه شهیدان کشوری ، شیرودی ، دکتر چمران و دیگر
                              همرزمانش فعالانه حضور می یافت و از آغاز تا پایان جنگ تحمیلی عراق علیه جمهوریاسلامی ایران فعالانه حضور یافت ، در 8 سال دفاع مقدس شاهد
                              حضور و پروازهای شجاعانه او در کنار دیگر تیزپروازان هوانیروز قهرمان بودیم .

                              پروازهای مداوم ایشان درمأموریت های جنگی جانفشانی های بیشماری در جبهه از خود نشان داد .

                              وی ازچهره های نادر هوانیروز بود که در زمینه های آموزش و عملیات جنگی پیشتاز می شد و درطول خدمت همزمان
                              با شرکت در مأموریت های خطیر جنگی از تحصیل و فراگیری علوم نیز غفلت نمی کرد او فرماندهی شایسته ، انسانی
                              خود ساخته و سربازیبا ایمان بود که از معلومات وسیعی برخوردار بود ، شهید الفت نظری از هم پروازیهای شهید کشوری و
                              شهید شیرودی و شهید شمشادیان و شهید آذین و سایر شاهدان زنده در جلوگیری از سقوط سر پل ذهاب در ابتدای جنگ
                              شرکت داشت و همواره این شاهدان و شهداء گرانقدر در عملیاتهای باویسی ، قصر شیرین ، گرده نو ، تیله کوه ،ازگله ، نفت شهر
                              سنندج ، مریوان ، قروه ، دشت ذهاب ، دامه کوه دانه خشک ، قراویز ، تگ حاجیان، سومار ، کوههای دالاهو ، افشار آباد ، حلبچه عراق
                              میمک ، ماووت و کرخان و دره شیلر عراق کهدر این عملیات به دلیل نجات یک گردان از نیروهای سپاه پاسداران به ارشدیت درجه و لوحه
                              افتخار سرافراز شدند و سایر مناطق عملیاتیدشتها و کوهها را به قبرستان تانکهایعراقی تبدیل کرده بودند ، بعد از اتمام جنگ در راستای
                              عدم وابستگی به بیگانگان در آموزش نیروی انسانی متخصص و متعهد و تربیت و رشددانشجویان با دانش خلبانی و انتقال تجربیات جنگی
                              در8 سال دفاع مقدس با انتقال به پایگاه مرکز آموزش شهید وطنپور اصفهان مشغول به تدریس علوم و فنون هوانوردی و دانش پروازی بصورت
                              تئوری و عملی شد .

                              برجستگی علمی ایشان و تلاش و کوشش و اخلاص وی موجب شد در مدت یک دهه بیش از 40 تن از دانشجویان خلبانی در محضر ایشان
                              حضور یافته با کسب علم و تجربه لازم به عنوان خلبان بالگرد کبری فارغ التحصیل شوند . با حضور فعال در مانورها و رزمایش های متعدد و
                              همینطور با شرکت در مسابقات تیراندازی هوایی ایجاد انگیزه و روحیه رقابتی در نیروهای جوان ، آمادگی ، توانایی و مهارت خود را که ناشی
                              از دانش بالا ، معلومات وسیع و کسب تجربیات گرانبها از دوران دفاع مقدس بود به نمایش می گذاشت . و از ابتدایسال 79 نیز به عنوان رئیس
                              کمیته آموزش و پیشرفت بالگرد 209 (کبری) و با رشته تخصصی کارشناسی ارشد در مرکز آموزش هوانیروز و دانشکده پرواز مشغول انجام وظیفه
                              بود ،شهید نظری خلبانی جوانمرد و فرماندهی لایق و باسواد بود ، او از جمله نظامیانی بود که بدون اینکه خود را مطرح کند اوراق زرینیاز فعالیت
                              و ایثار و رزم و مروت و مردانگی درپرونده خدمتی و دوران زندگی خویش به یادگار گذاشته است ، آخرین پرواز این استاد خلبان در حال اجرای عملیات
                              مانوری در منطقه تاکتیکی فرودگاه کمکی شهید صحرایی اصفهان بود که درحین آموزش دانشجویانش بر اثر سانحه دلخراش هوایی به شهادت رسید

                              روحش شاد باد ،

                              خلبان شهید نظری به پاس رشادت های بی دریغ و ایثار خون و جاندر راه اسلام و ایران با درجه سرلشکری
                              در آمار شهدای هوانیروز و جنگ منظور شده است و مزارشدر گلزار شهدای زادگاهش کرمانشاه می باشد.

                              منبع :
                              ganjejang.com
                              یاری اندر کس نمی​بینیم یاران را چه شد
                              دوستی کی آخر آمد دوستداران را چه شد

                              شهر یاران بود و خاک مهربانان این دیار
                              مهربانی کی سر آمد شهریاران را چه شد

                              نظر

                              • Captain Nemo
                                مدیر
                                • Dec 2010
                                • 2933

                                #870
                                یادی از دلاور مرد آسمان ایران


                                سال 1327 بود.


                                روستای ولی آباد ورامین میزبان نوزادی شد که او را منصور نامیدند.
                                پدر کودک تازه از راه رسیده، شاعری فاضل بود که نه سال بعد دیده از جهان فروبست و خانواده را با تنگدستی تنها گذارد.



                                «ماتمکده عشاق» دیوان شعری بود که به میراث از او بر جای ماند و مایه دلگرمی فرزندان در تحصیل و کسب معرفت شد.
                                منصور دوران ابتدایی را در مدرسه ولی آباد ورامین و دوران تحصیلات متوسطه را در روستای «یونیک» باقرآباد به پایان رسانید.

                                او با وجود سختیهای بسیار و طاقت فرسایی که در راه تحصیل اش وجود داشت با پشتکار و جدیت فراوان به کسب علم می پرداخت.
                                در سال 1346 با پایان یافتن تحصیلات متوسطه وارد دانشکده افسری شد و پس از پایان دوران آموزش به درجه ستوان دومی نائل گشت.



                                سال 1350 بود که برای گذراندن دوره عملی کنترل رادار، راهی کشور امریکا شدو پس از یک سال به ایران بازگشت و به عنوان افسر شکاری
                                نیروی هوایی مشغول به کار شد. سه سال بعد یعنی در سال 1354 در کنکور سراسری شرکت کرد و در رشته برق و الکترونیک پذیرفته شد
                                اما با شروع جنگ تحمیلی در حالی که بیش از چند واحد به پایان تحصیلات دانشگاهی اش باقی نمانده بود، دفاع از میهن را ترجیح داده و تحصیل
                                را رها کرد. وی افسری مؤمن، شجاع و تیزهوش بود. طرح ها و ابتکارات زیادی در تجهیز سیستم های راداری و پدافندی به اجرا گذارد که سدی محکم
                                در برابر تجاوزات دشمن بود. در سال 1363 به دلیل کارایی و لیاقتی که از خود نشان داده بود به سمت معاونت عملیات پدافند نیروی هوایی منصوب گشت.




                                سال 1364 زمان ارتقاء او به سمت معاونت طرح و برنامه نیروی هوایی بود. سرانجام این نیروی متعهد و کارآمد در بهمن ماه 1365 به فرماندهی نیروی هوایی
                                ارتش جمهوری اسلامی ایران منصوب گردید و تاهنگام شهادت عهده دار این امر خطیر بود و سرانجام این انسان خلاق و مشتاق پس از گذراندن 46 بهار پربار در
                                سال 1373 به دیدار یار شتافت.

                                یادش همیشه در دلها جاودان باد.
                                یاری اندر کس نمی​بینیم یاران را چه شد
                                دوستی کی آخر آمد دوستداران را چه شد

                                شهر یاران بود و خاک مهربانان این دیار
                                مهربانی کی سر آمد شهریاران را چه شد

                                نظر

                                در حال کار...
                                X