
**** افسانه تامکت ****
Collapse
X
-
یاری اندر کس نمیبینیم یاران را چه شددوستی کی آخر آمد دوستداران را چه شد
شهر یاران بود و خاک مهربانان این دیارمهربانی کی سر آمد شهریاران را چه شد
-
یاری اندر کس نمیبینیم یاران را چه شددوستی کی آخر آمد دوستداران را چه شد
شهر یاران بود و خاک مهربانان این دیارمهربانی کی سر آمد شهریاران را چه شد
نظر
-
-
نقل از وبلاگ هوانوردی ایر :
روز دوم فروردين 1361، عمليات فتح المبين تازه شروع شده بود. من كه خلباني هليكوپتر شینوك را برعهده داشتم، كار جا به جايي نيروها به پشت خط مقدم را انجام مي دادم. هواپيماهاي عراقي، تلاش زيادي ميكردند به هرصورت ممكن، مانع اين جا به جايي ها شوند. لذا هميشه در كمين هليكوپترهاي CH-47 شینوك كه كاملاً بيدفاع هستند، بودند. در اين مأموريتها ما با هماهنگي هواپيماهاي اف-14 پايگاه هوايي خاتمي كه به صورت CAP در اطراف ما بودند، پرواز مي كرديم. CAP پوشش هوايي مرز براي جلوگيري از نفوذ هواپيماهاي دشمن است. همچنين تأمين امنيت براي هليكوپترها و يا هواپيماهايي است كه فاقد كارايي رزمي مي باشند. آن روز، دوم فروردين 1361 همزمان با طلوع خورشيد، با 5 فروند هليكوپتر شینوك، جا به جايي نيروهاي ويژه ي كلاهسبز را آغاز كرديم. ماموريت ما، انتقال بيش از 300 نفر نيروي ويژه از انديمشك به پشت نيروهاي عراقي بود. در طول مسير مرتب مواظب اطراف بوديم كه مورد اصابت قرار نگيريم.
هواپیمای تامکت ایرانی در حال پرواز بر فراز تهرانناگهان خلبان هواپماي اف14 كه در شعاع 50 كيلومتري ما در حال CAP بود، با كلمه ي رمز به ما گفت كه سريعاً به زمين بنشينيم. بلافاصله محلي را براي فرود انتخاب كرده و هركدام به صورت پراكنده در گوشه اي نشستيم. هنوز آخرين هليكوپتر به زمين ننشسته بود كه صداي انفجاري مهيبي به گوش رسيد. اطراف كه جستجو كرديم، متوجه شديم در فاصلهاي كمي از ما، يك ميگ23 عراقي به زمين اصابت نموده و آتش گرفته است. به طرف هواپيما رفتيم و در كنار هواپيما، با جنازه ي متلاشي شده ي خلبان را كه يك سرگرد عراقي بود، روبه رو شديم. ما توانستيم نقشه ي نيمسوخته ي خلبان را كه ارزش اطلاعاتي زيادي داشت از جيب او بيرون آوريم. موشك فونيكس هواپيماي اف14 طوري به ميگ23 اصابت كرده بود كه دو فروند ميگ23 را كه به صورت Formation پرواز مي كردند، باهم سرنگون ساخته بود و خلبان يكي درجا كشته شده و ديگري در چند متري سطح زمين اقدام به Eject كرده بود كه موفقيت آميز نبوده و در آتش هواپيماي خودش گرفتار شده بود. آن روز با لطف خدا به خير گذشت هرچند بدون پشتيباني هوايي اف-14، امكان نجات نيروها در عمليات فتحالمبين وجود نداشت و انجام عملياتی نظير بيت المقدس كه منجر به آزادي خرمشهر شد با تلفات زياد، قابل انجام مي شد.یاری اندر کس نمیبینیم یاران را چه شددوستی کی آخر آمد دوستداران را چه شد
شهر یاران بود و خاک مهربانان این دیارمهربانی کی سر آمد شهریاران را چه شد
نظر
-
AIM-54 Phoenix (فینیکس)
یک موشک بسیار دوربرد هوا به هوا محسوب میشود که منحصرا در خدمت نیروی دریایی ایالات متحده بوده است و اکنون تنها کاربر آن نیروی هوایی ایران میباشد. این موشک منحصرا توسط جنگندههای F-14 Tomcat قابل استفاده میباشد.
طراحی فینیکس به اواخر دهه 1960 باز میگردد. در آن زمان نیروی دریایی ایالات متحده پروژه ساخت هواپیمای F6D Missileer و موشکهای دوربرد هوا به هوای AAM-N-10 Eagle را لغو نموده بود. بدین جهت کمپانی هیوز اقدام به طراحی یک موشک جدید هوا به هوای بسیار دوربرد بر اساس موشک AAM-N-11 و یک رادار کنترل آتش به نام AN/AWG-9 نمود. تکنولوژی به کار گرفته شده در طراحی موشک و سیستم کنترل آتش جدید پیشتر توسط موشک AIM-47 Falcon و رادار کنترل آتش AN/ASG-18 در جنگندهء YF-12A به کار گرفته شده بود.
اولین سری تولید از موشکهای AIM-54A به سال 1973 تحویل نیروی دریایی ایالات متحده گشتند و به سال 1974 در اختیار اولین اسکادران عملیاتی F-14A متعلق به نیروی دریایی ایالات متحده قرار گرفتند. اولین سری از موشکهای AIM-54A سفارش ایران نیز به سال 1976 در اختیار اولین یگان دفاع هوایی نیروی هوایی شاهنشاهی ایران واقع در پایگاه یکم شکاری مهرآباد تهران قرار گرفتند.
پاپان کار فینیکس
از آنجا که فینیکس تنها توسط جنگنده شکاری F-14 Tomcat قابل استفاده میباشد این موشک قرار بود تا زمانی که اف14 در خدمت است همچنان به حیات خود ادامه دهد. طبق برنامهریزی انجام شده قرار شده بود که اف14 تا اول سال 2007 از رده خارج شود با این حال نیروی دریایی طی بیانیهای به تاریخ 30 سپتامبر 2004 رسمن اعلام کرد که موشک AIM-54 Phoenix را از خدمت خارج کرده است.
موشک AIM-54 در اصل برای رهگیری و منهدم کردن بمبافکنهای استراتژیک شوروی و تهدیدات آنها علیه ناوگان نیروی دریایی ایالات متحده ساخته شده بود و امروزه دیگر چنین تهدیدی برای ناوگان نیروی دریایی وجود ندارد. اگرچه به لحاظ تئوری فینیکس بر علیه موشکهای ضدکشتی که دارای سرعت بالا و ارتفاع پروازی کم هستند میتوانست به کار گرفته شود اما امروزه سلاحهای موثری غیر از فینیکس برای این امر وجود دارند.
امروزه هیج برنامهای برای ساخت موشکی با قابلیتها و توان مشابه به جای فینیکس وجود ندارد. با از رده خارج شدن ترکیب جنگندههای F-14 و موشکهای AIM-54 وظیفه دفاع هوایی بر عهده جنگندههای F/A-18E/F Super Hornet میباشد که قرار است به زودی به موشکهای میان برد IM-120C/D AMRAAM تجهیز شوند.
یاری اندر کس نمیبینیم یاران را چه شددوستی کی آخر آمد دوستداران را چه شد
شهر یاران بود و خاک مهربانان این دیارمهربانی کی سر آمد شهریاران را چه شد
نظر
-
ميراژهاي عراقي مقهور تيزچنگي تامكت ايراني
خاطره اي از سرتيپ خلبان "فضل الله جاويدنيا"
لحظه انتخاب
بيشتر از يك سال از شروع جنگ تحميلي مي گذشت، در طول اين مدت هميشه برتري هوايي از آن نيروي هوايي ايران بود و ضربات جبران ناپذيري به نيروي هوايي عراق وارد شده بود؛ به نحوي كه امكان هر گونه ابتكار عملي از آنان سلب گرديده بود. در خلال اين مدت، كشور عراق از سوي اكثر دول غربي و شرقي تجهيز مي شد. موشك هاي پيشرفته براي هواپيماهاي ميگ 23 عراقي به منظور هدف قرار دادن كشتي هاي نفتكش كه نفت صادراتي ايران را از جزيره خارك بارگيري مي كردند، و كشتي هاي تجاري كه كالاهاي اساسي مورد نياز كشور را به بندر ماهشهر مي آوردند، در اختيار كشور عراق قرار گرفت كه با واكنش و حضور شبانه روزي هواپيماهاي گشتي اف 14 در خليج فارس مواجه و بيش از 95 درصد ماموريت هاي آنان خنثي گرديد.
تجهيز نيروي هوايي عراق به هواپيماهاي پيشرفته ميراژ
در همين راستا دولتمردان عراق دست به دامان كشور فرانسه شدند و ديري نپاييد كه تعداد قابل توجهي هواپيماي ميراژ تحويل كشور عراق گرديد. با ورود اين هواپيماها، نيروي هوايي عراق جان تازه اي گرفت زيرا هواپيماهاي ميراژ به آخرين تكنولوژي جنگ الكترونيك و موشك هاي راداري و حرارتي مجهز بودند.
در روزهاي اوليه آذرماه سال 1360 خلبانان عراقي موفق گرديدند با استفاده از هواپيماهاي ميراژ اشكالاتي را براي سه فروند از هواپيماهاي اف 14 كه در جنوب غرب كشور مشغول گشت هوايي بودند، بوجود آورند كه خوشبختانه خلبانان از اين ماجرا جان سالم بدر بردند.
تشكيل جلسه در اطاق جنگ پايگاه هشتم شكاري
بلافاصله از سوي سرلشكر شهيد (سرهنگ آن زمان) عباس بابايي جلسه اي با حضور كليه خلبانان اف 14 تشكيل شد و موضوع تهديد هواپيماهاي ميراژ مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. اگر مي خواستيم از منطقه ايستايي عقب تر پرواز كنيم، عراقي ها به خواسته هاي نامشروع خودشان رسيده بودند و اين جرات به آنان داده مي شد كه بي پروا از هر نقطه اي وارد حريم هوايي كشور ما شوند و مقاصد شوم خود را به اجرا در آورند. اگر مي خواستيم از منطقه ايستايي روزهاي قبل جلوتر برويم، با تهديدات موشك هاي زمين به هواي سام دشمن كه در مناطق اشغالي غرب كشور مستقر بودند مواجه مي شديم. هر كس در انديشه چاره اي بود. جلسه تا حدود ساعت 12 شب به طول انجاميد و همگي بر اين عقيده بوديم كه نبايد به دشمن ميدان بيشتري داده شود، بايد چاره اي انديشيده مي شد كه بتوان هواپيماهاي ميراژ را مورد اصابت قرار داد.
برابر برنامه تنظيمي، اولين پرواز نيم ساعت قبل از طلوع آفتاب بود كه من و شهيد خورشيدي (ستوانيكم آن زمان) بايد اين پرواز را انجام مي داديم. در آن جلسه من به شهيد بابايي پيشنهاد نمودم كه اگر بتوانيد هماهنگي لازم را جهت كنسل نمودن كليه پروازهاي ورودي و خروجي فرودگاه اهواز و همچنين كليه پروازهاي برون مرزي كه جهت انهدام هدف هاي مورد نظر در جنوب كشور عراق توسط شكاري بمب افكن هاي نيروي هوايي در ساعات اوليه صبح صورت مي گيرد، انجام دهند. ما مي توانيم در سكوت مطلق راديويي خلبانان عراقي را غافلگير كينم. ايشان و ساير خلبانان كاملا متوجه منظور من از اين پيشنهاد شده بودند زيرا در آن زمان اكثر پروازهاي پشتيباني هوايي توسط هواپيماهاي ترابري نيروي هوايي از آن جا انجام مي شد و همچنين كليه هواپيماهاي شكاري بمب افكن ما كه بعد از انجام ماموريت بمباران از خاك عراق وارد كشور مي شدند، ابتدا براي هواپيماهاي اف 14 يك هدف محسوب مي شدند. همچنين هماهنگي هاي لازم جهت شناسايي هواپيماهاي ترابري مستلزم مكالمات زياد راديويي و اتلاف وقت مي گرديد كه اين خود فرصتي مناسب را براي هواپيماهاي ميراژ فراهم مي ساخت.
موافقت معاونت عمليات نيروي هوايي
همان شب پيشنهاد اين جانب با مرحوم سرتيپ خلبان بهرام هوشيار معاونت عمليات وقت نهاجا در ميان گذاشته شد و ايشان دستور لغو كليه پروازهاي شكاري بمب افكن را از پايگاه هاي جنوب و غرب كشور و پروازهاي ترابري به فرودگاه اهواز را در ساعات اوليه صبح صادر و هماهنگي هاي لازم را با رادارهاي خودي به منظور حفظ سكوت مطلق راديويي بعمل آورد.
راس ساعت مقرر به پرواز در آمديم
ساعت 5 صبح روز چهارم آذرماه سال 1360 مجددا طرح پروازي را با شهيد خورشيدي مرور و راس ساعت 30/6 از باند پروازي پايگاه هشتم شكاري به پرواز در آمديم. با اوج گيري به ارتفاع حدود 20 هزار پا رسيدم و به سمت اهواز ادامه مسير داديم.
منطقه ايستايي ما شمال اهواز تا نزديكي حميديه بود. البته عراقي ها در حوالي حميديه يك سكوي موشكي سام مستقر كرده بودند كه خود تهديدي انكار ناپذير براي ما بود. طلوع خورشيد در آن دقايق اوليه صبح براي ما يك مزيت بود زيرا ما را قادر مي ساخت كه سمت غرب را بهتر با چشم ببينيم و براي عراقي ها يك نكته منفي بود زيرا خورشيد مستقيم در چشم آنها بود و قادر به ديدن ما با چشم نبودند.
دوفروند هواپيماهاي ميراژ وارد منطقه شدند
دقايقي از طلوع خورشيد نگذشته بود كه دو فروند هواپيماي ميراژ از پايگاهي در نزديكي شهر بصره به پرواز در آمدند و با ارتفاع 22 هزار پايي وارد منطقه ايستايي خود در حوالي اروند رود شدند. آنها توسط رادارهاي زميني خود از موقعيت ما با اطلاع بودند. همانگونه كه كليه تحركات آنان براي ما پوشيده نبود.
ما مي دانستيم كه هواپيماهاي دشمن براي اين كه بتوانند ما را مورد هدف قرار دهند، بايد فاصله اي كم تر از 20 مايل با ما داشته باشند. ما شايد مي توانستيم در بيشتر از اين مسافت هم اقدام به شليك موشك نماييم ولي هر چقدر مي توانستيم فاصله را كم تر از بيست مايل كنيم، شانس بيشتري براي هدف قرار دادن آنها داشتيم.
هركس سعي مي نمود ديگري را مورد هدف قرار دهد
چندين بار به سمت يكديگر پرواز نموديم و كاملا همديگر را در رادارهاي مان داشتيم. ولي ميراژها از حدود فاصله 20 مايلي ما به سمت داخل كشورشان گردش مي كردند و ما به دليل وجود سكوي موشكي سام نمي توانستيم جلوتر برويم و بايد كاري مي كرديم كه آنها بيشتر داخل كشور ما شوند. هربار كه به سمت يكديگر پرواز مي كرديم آنها جرات بيشتري پيدا مي كردند و جلوتر مي آمدند. در يكي از اين نزديك و دورشدن ها بود كه تصميم نهايي را گرفتم و در فاصله حدود 25 مايلي از آنها سكوت راديويي را شكستم و به رادار زميني اعلام نمودم برمي گردم. البته مي دانستيم كه كليه مكالمات ما از طريق استراق سمع در همان لحظه ترجمه و به خلبانان ميراژ اعلام مي شد و آنها هم كه در رادارهاي شان متوجه تغيير سمت و گردش من شده بودند، به حركت خود به سمت شرق ادامه دادند.
انجام مانورهاي پي در پي
در يك لحظه من هواپيما را invert (وارونه) نمودم و با مانوري بسيار شديد به سمت زمين رفتم (مانور spilit-s) و در ادامه گردش با مانوري ديگر شبيه به دايره (loop) مجددا ارتفاع گرفته و سر هواپيما را سمت غرب قرار دادم. شهيد خورشيدي كه كمك خلباني بسيار ماهري بود، بلافاصله رادار را روي آنان قفل نمود و ما در موقعيتي مناسب جهت شليك موشك قرار گرفتيم. يك تير موشك دوربرد فونيكس به سمت آنها شليك نمودم. هواپيماهاي ميراژ بوسيله سيستم جنگ الكترونيك خود متوجه قفل شدن رادار ما و شليك موشك هوابه هوا سمت خود شده بودند ولي چون من در ارتفاع پايين تري بودم، نمي توانستند مرا پيدا كنند. بنابراين بي هدف دو تير موشك حرارتي بدون اين كه روي ما قفل راداري انجام داده باشند شليك نمودند و چون سيستم هاي جنگ الكترونيك هواپيماي ما قفل شدن رادار و يا شليك موشكي را نشان نداده بودند من اطمينان داشتم موشك هاي شليك شده دشمن كه با چشم شاهد شليك آنها بودم، به من برخورد نخواهند كرد. چون موشك ما هنوز فعال نشده بود نياز به اطلاعات راداري از هواپيماي ما داشت. پس به سمت هواپيماهاي ميراژ پرواز را ادامه دادم تا اين كه شاهد برخورد موشك شليك شده خودم به يكي از هواپيماهاي ميراژ و انفجار آن در آسمان شمال اهواز و برخورد قطعات موشك و هواپيماي منفجر شده به هواپيماي ميراژ دوم بودم كه آن هم درحال سوختن به سمت عراق گردش نمود و همان طور كه گفتم به دليل وجود تهديدات زميني موشك سام قادر به تعقيب آن نبوديم.
خلبان هواپيماي منفجرشده موفق شد با استفاده از چتر نجات درشمال اهواز فرود آيد و دقايقي بعد توسط هلي كوپترهاي خودي به مقر استقرار تيم هماهنگ كننده نيروي هوايي در فرودگاه اهواز كه همگي شاهد نبرد هوايي ما با چشم خود بودند، انتقال يافت.
ماجراي شكستن پاي خلبان عراقي
هفته قبل از اين ماجرا، تلويزيون عراق فيلمي از هدف قرار گرفتن يك فروند هواپيماي اف 4 ايراني نمايش داد كه در آن خلبانان اين فانتوم به طرز فجيعي در محل سقوط به شهادت رسانيده شدند. برادران بسيجي كه آن فيلم را ديده بودند قبل از رسيدن هلي كوپتر پاي خلبان ميراژ را شكسته بودند كه بعد از انتقال به تهران در بيمارستان نيروي هوايي (فجركنوني) تحت درمان قرار گرفت.
اطلاعات خوبي درباره ميراژ بدست آورديم
با بازجويي هايي كه از اين خلبان بعمل آمد كليه نكات ريزي كه ما مي خواستيم در مورد هواپيماهاي ميراژ عراقي بدانيم، بدست آورديم و تا پايان جنگ ديگر هيچ يك از هواپيماهاي عراقي جسارت نزديك شدن به مناطقي كه هواپيماهاي اف 14 بودند را نداشتند. بر اساس گفته خلباناني كه بعدا به اسارت ما در آمدند، به آنها دستور اكيد در مورد عدم درگيري با هواپيماهاي اف 14 داده شده بود.
قدرداني شهيد بابايي از من و شهيد خورشيدي
در تاريخ دوازدهم آذر ماه همان سال نيروي هوايي عراق 6 فروند هواپيماي ميراژ را مامور شكار يك فروند اف 14 نمود كه در آن درگيري مجددا من و شهيد خورشيدي شركت داشتيم و توانستيم يك فروند از آنها را ساقط كنيم و از مهلكه جان سالم بدر بريم كه توسط فرمانده وقت پايگاه هشتم شكاري شهيد بابايي براي ما نشان لياقت درجه يك درخواست گرديد.
منبع: sajed.ir
آخرین ویرایش توسط Captain Nemo؛ 2011/04/24, 16:50.یاری اندر کس نمیبینیم یاران را چه شددوستی کی آخر آمد دوستداران را چه شد
شهر یاران بود و خاک مهربانان این دیارمهربانی کی سر آمد شهریاران را چه شد
نظر
-
عکس یادگاری خلبانان اف14 در زمان جنگ
اولین اف 14 تحویل داده شده به ایران
اف 14 در پایگاه اصفهان
جنگنده اف 14 مجهز به موشک فونیکس
یاری اندر کس نمیبینیم یاران را چه شددوستی کی آخر آمد دوستداران را چه شد
شهر یاران بود و خاک مهربانان این دیارمهربانی کی سر آمد شهریاران را چه شد
نظر
-
یاری اندر کس نمیبینیم یاران را چه شددوستی کی آخر آمد دوستداران را چه شد
شهر یاران بود و خاک مهربانان این دیارمهربانی کی سر آمد شهریاران را چه شد
نظر
-
خلبانان خائن ایرانی در زمان جنگ ایران و عراق !
جنگ تحمیلی ایران و عراق درس های بسیاری را به ما آموخت. جدای از انسان های شجاعی که به خاطر اعتقادات و وطن شان دلاورمردانه قدم به عرصه نبرد گذاشتند بودند افرادی که خیانت ورزیدند و اسم ننگین خود را در کتاب تاریخ نوشتند.
در آشفته بازار جنگ چهار هواپیمای F27 و F4 (دو فروند) و F14 به عراق پناهنده شدند که ماجرای پناهنده شدن تامکت ایرانی و سرنوشت آن به نقل از منابع ذیل تقدیم شما می گردد.
اما ماجرا چگونه بود ؟
سروان احمد مرادی (سال 1356 در پایگاه شکاری اصفهان)
در طول سالهای جنگ سازمان اطلاعات عراق تلاش زیادی نمود تا خلبانان ناراضی ایرانی را تشویق به پرواز به عراق و تقاضای پناهندگی از آنان کند.در تاریخ ۲ سپتامبر۱۹۸۶ رأس ساعت ۱۴ یک فروند تامکت ایرانی به خلبانی سروان احمد مرادی به همراه سروان نجفی (RIO) به سمت پایگاه البکر عراق پرواز نمودند. اف ـ ۱۴ که در ارتفاع بالا پرواز می کرد به سرعت توسط رادارهای عراقی شناسائی شده و متعاقب آن ۲ فروند MIG - 23 ML که سرگرد محمد ( فرمانده اسکادران ۶۳ ) فرمانده دسته آنان بود جهت مقابله به پرواز در آمدند . با توجه به این که رادارهای عراقی هیچ هواپیمای دیگری را بغیر از این تامکت شناسایی نکردند, فرماندهان عراقی به موضوع مشکوک شده و احتمال دادند که ایرانی ها تله ای گذاشته اند . سپس یک فروند MIG - 25 PDS از پایگاه تموز به پرواز در آمد . میگ ـ ۲۳ ها با کم کردن ارتفاع به تعقیب تامکت که هم چنان به سمت غرب می رفت ادامه دادند. در زمانی که به ۲۰ کیلومتری تامکت رسیدند دستور شلیک صادر شد . سرگرد محمد سعی در شلیک یک فروند موشک R-24R کرد اما موفق به اینکار نشد . رفته رفته فاصله آنان تا تامکت ایرانی کاهش می یافت . در فاصله ۸ کیلومتری ,هواپیمای همراه (Wingman) او یک موشک R - 24 T خود را شلیک کرد . به فاصله کوتاهی انفجاری روی داد و تامکت ایرانی با از دست دادن ارتفاع با سرعت هر چه تمامتر به سمت زمین نزدیک می شد . میگ های عراقی خود را به نزدیکی تامکت رساندند و با تعجب شاهد باز شدن ارابه فرود اف ـ ۱۴ شدند. تامکت قصد تسلیم شدن داشت . با دیدن این صحنه خلبانان عراقی با فرماندهان مافوق تماس گرفته و ضمن تشریح صحنه خواستار دستورات آنان شدند. به فاصله کوتاهی فرماندهان عراقی متوجه شدند که خلبانان ایرانی یک روز زودتر از موعد از قبل تعیین شده به عراق پرواز کرده اند . بلافاصله به میگ ها دستور داده شد تا تامکت ایرانی را تا پایگاه العبیده اسکورت نموده و مقدمات فرود آنان را فراهم آورند . اما برای این کار زمانی باقی نمانده بود . هدایت هواپیما از دستان سروان مرادی خارج شده بود و خدمه پروازی باید جان خود را نجات می دادند . اف ـ ۱۴ ایرانی در نزدیکی نومانیه سقوط کرد و چنان لاشه آن متلاشی شد که مقامات عراقی قادر به کسب هیچگونه اطلاعات مفیدی از آن نشدند.
منبع:
مجسمه ی خلبان عراقی رو هم بر فراز لاشه ی هواپیما
سروان مرادی اطلاعات زیادی در اختیار عراقیها قرار داد اما مقدار زیادی اطلاعات غلط هم لابلای آنان بود . بعنوان مثال او اعلام کرد که ایرانی ها دیگر قادر نیستند موشکهای AIM - 7 را از اف ـ ۱۴ های خود شلیک کنند . بعد از بازجوئی های مفصل این خلبان ایرانی به سوئیس فرستاده شد تا در آن جا زندگی راحتی بدور از جنگ را آغاز کند . اما تنها ۳ ماه پس از اقامت او در سوئیس , توسط عواملی ناشناس مورد اصابت گلوله قرار گرفت و کشته شد. RIO این تامکت ایرانی ( سروان نجفی ) از دادن هرگونه اطلاعات به استخبارات عراق خودداری کردودر پی آن به بازداشتگاه اسرا منتقل شد . در سال های ابتدای دهه ۹۰ میلادی او به همراه هزاران اسیر دیگر به وطن خود مراجعت نمود .
هواپیمای اف 27 یا فرند شیپ متعلق به شرکت نفت که به بغداد پناهنده شد.
لاشه یکی از دو فانتوم پناهنده ایرانی به عراق
آخرین ویرایش توسط Captain Nemo؛ 2011/06/16, 21:53.یاری اندر کس نمیبینیم یاران را چه شددوستی کی آخر آمد دوستداران را چه شد
شهر یاران بود و خاک مهربانان این دیارمهربانی کی سر آمد شهریاران را چه شد
نظر
-
...سید رضا خیلی حال کردم ...خیلی جالب وبود و بخصوص خاطرات شهید دوران خیلی تاثیر گذار بود...
....سید رضا میتونی الان در باره وضعیت نیروی هوایی ایران اطلاعاتی بدی...الان تو شرایط جنگی وضع هواپیماهای ما چطوریه...من شنیدم تونستن که موشکهای هواپیماهای میگ رو با تغییر کاربری رو فانتوم سوار کنن...یه تعداد هواپیمای چینی خریدنو یه تعداد سوخو اما فقط 4 تا فانتوم عملیاتی دارن...[B]....ای امید لحظه های ناگزیر.....ساقی بی دست دستم رابگیر....
نظر
-
در اصل توسط مهربان پست شده است View Post...سید رضا خیلی حال کردم ...خیلی جالب وبود و بخصوص خاطرات شهید دوران خیلی تاثیر گذار بود...
....سید رضا میتونی الان در باره وضعیت نیروی هوایی ایران اطلاعاتی بدی...الان تو شرایط جنگی وضع هواپیماهای ما چطوریه...من شنیدم تونستن که موشکهای هواپیماهای میگ رو با تغییر کاربری رو فانتوم سوار کنن...یه تعداد هواپیمای چینی خریدنو یه تعداد سوخو اما فقط 4 تا فانتوم عملیاتی دارن...
مهرداد گلم
وضعیت نیروی هوایی از نظر تعداد هواپیما های آماده خیلی جالب نیست
البته هیچ خبری از تعداد جنگنده های فانتوم و تامکت که عملیاتی هستند در دست نیست
همین قدر بگم که چندین سانحه برای فانتوم ها در سال گذشته رخ داد که آخریش توی پایگاه بوشهر بود
این سقوط های پیایی فقط یه پیغام دارند و ان این است که جنگنده های ما متاسفانه قابلیت پروازهای عادی را هم ندارند چه برسد به پرواز های عملیاتی .........
تامکت ها هم که بدون فینیکس و رادار سابقش مثل آدمی میمونه که تفنگ در دست داره ولی تفنگش خالیه
و تنها کاری که انجام شد اینه که موشک هاوک رو بستن جای فینیکس
دکتر جان بدنه جنگنده ها اکثرا عمر مفید و عملیاتی محدودی دارند و وقتی عمر بدنه به پایان برسه دیگر کاری نمیشه کرد
الان اف-14 های ایران همه ساخت سال 1354 الی 1356 هستند و همگی از نوع a هستند و این مدل حتی توی آمریکا
هم سالهاست که از رده خارج شده و مدلهای بی و سی و آخریش دی یا سوپر تامکت که جنگنده خوفناکی بود همه در سال 2006
بازنشسته شدند و اف-18 جایگزین این جنگنده شد در نیروی دریایی آمریکا و حالا شما خودت تا ته خط برو .....
در مورد میگ-29 هم همه نمونه های ایران از نوع فالکروم a هست که جزو اولین نمونه های ساخته شده هست و تا اونجا که میدنم
موشک r-77 سلاح اصلی این جت هست ولی در جنگ ایران و عراق هم بعثی ها بیشتر ازش به عنوان بمب افکن استفاده میکردند تا نبرد های
هوایی و داگ فایت . در جنگ آمریکا بر علیه عراق حتی میگ 29 ها نتوانستند از روی باند تیک آف کنند و همگی نابود شدند و تعدادی هم بعدا در جنگ
کویت به ایران پناهنده شدند من جمله میراژ های اف -1 فعلی ایران هم همه این جوری سر از ایران در آوردند . روسیه خیلی سرویس دهی خوبی در پشتیبانی
هواپیماهای فروخته شده نداره و نمونه های صادراتی از کیفیت پایینتری نسبت به نمونه اصلی قرار دارند . در کل الان وضعیت زیاد جالب نیست و ایران جز سوخو 24
نمونه دیگری در اختیار نداره ...... مهرداد جان ببین الان در دنیا و توی آسمانها الان حرف اول رو در جنگنده ها قابلیت استیلت یا پنهانکاری و مخفی شدن از دید رادار دشمن و
دوم جنگ الکترونیک میزنه و موشک و راکت و این موارد در اولویت های بعدی هست و دلیلش هم اینه که وقتی نیروی دریایی امریکا موشک فینیکس را که دوربرد ترین موشک هوا
به هوا در جهان بود را بازنشسته کرد دیگر به دنبال ساخت هیچ موشک دوربردی نرفت . الان اف-35 و اف -22 که جدیدترین جنگنده های آمریکا هستند برد موشک هاشون از 60-70 کیلومتر
فراتر نمیره چرا چون ضد رادار هستنذ و قابلیت جنگ الکترونیک دارند و هر موشکی که به سمتش بره تا بالای 80 % منحرف خواهد شد و به هدف نمیخوره ..... تازه این بستگی به این داره که
اول جنگنده مقابل بتونه اون رو در رادارش ببینه و دوم بتونه قفل راداری انجام بده و به سمتش شلیک کنه..... دکتر جان شارژ لپ تاپم داره تمام میشه فقط خلاصه بگم ما اگر کل اف-14 ها و اف-4 و اف-5 ها
هم عملیاتی باشند اگر قرار باشه جنگی با آمریکا یا اسرائیل صورت بگیره مثل دعوای شیر و گربه میمونه و به خاطر همین موضوع هست که ایران الان تمام تلاشش را در صنایع موشکی و دفاع موشکی داره انجام
میده و از حق نگدریم الان جزو قدرتهای موشکی دنیا هستیم .... البته بماند که تگنولوژی اینها هم مال کره شمالی هست ولی مغز ایرانی خوب در این مورد کار کرده است . اقا ببخشید من متاسفم که همش منفی بافی
کردم و خودمون را دست کم گرفتم ولی متاسفانه واقعیت اینه که به خاطر تحریم هیچ کشوری اجازه فروش تجهیزات را به ایران ندارد که ما الان شاهد این وضعیت در نیروی هوایی هستیم . مهرداد جان بازم سوالی بود بگو ....آخرین ویرایش توسط Captain Nemo؛ 2011/04/27, 23:10.یاری اندر کس نمیبینیم یاران را چه شددوستی کی آخر آمد دوستداران را چه شد
شهر یاران بود و خاک مهربانان این دیارمهربانی کی سر آمد شهریاران را چه شد
نظر
-
دکتر جان
این هم عکس میگ-29 در تهران :
این دومی بدنش کاملا مشخصه به چه روزی افتاده .....
و این هم mig-29 smt که پیشرفته ترین مدل میگ-29 هستش
یاری اندر کس نمیبینیم یاران را چه شددوستی کی آخر آمد دوستداران را چه شد
شهر یاران بود و خاک مهربانان این دیارمهربانی کی سر آمد شهریاران را چه شد
نظر
-
اف-5 تایگر
قدیمی تر از میگ-29 اما هنوز حرفهای زیادی برای گفتن داره
فرق هواپیماهای شیطان بزرگ با شوروی کومونیست
یاری اندر کس نمیبینیم یاران را چه شددوستی کی آخر آمد دوستداران را چه شد
شهر یاران بود و خاک مهربانان این دیارمهربانی کی سر آمد شهریاران را چه شد
نظر
-
اف-14 تامکت در پایگاه هوایی بوشهر - فوریه 2009 :
یاری اندر کس نمیبینیم یاران را چه شددوستی کی آخر آمد دوستداران را چه شد
شهر یاران بود و خاک مهربانان این دیارمهربانی کی سر آمد شهریاران را چه شد
نظر
-
اف-5 تایگر
پایگاه یکم شکاری مهرآباد
آوریل 2008
یاری اندر کس نمیبینیم یاران را چه شددوستی کی آخر آمد دوستداران را چه شد
شهر یاران بود و خاک مهربانان این دیارمهربانی کی سر آمد شهریاران را چه شد
نظر
نظر