آیا میدانید؟
با یاد و نام خدا
و با درود و سلام و تقدیم احترام خدمت شما
برخی چنان از زیان سال 92 خودرویی ها صحبت میکنند که گویی تو باغ نیستن !!!
نیازی نیست که خیلی حرفه ایی باشید حتی کسانی که تو بورس فعال نیستند نیز میدونن که خودرویی ها نه تنها سال 92 بلکه سال 91 زیان داشته و دارند
اینو کسی کتمان نمیکنه
اگر کسی گروه خودرویی رو میخره با علم به زیان انباشته وانبوهی از بدهی ها این معامله رو انجام داده
اگر کسی خودرویی می خره میدونه که خودرویی ها کلی دارایی منقول و غیر منقول دارند
اگر کسی خودرویی می خره میدونه که این زیان به سودهایی حتی شاید بیشتر از قیمت فعلی سهم تبدیل خواهد شد ، انشالله
اگر میدونید که هیچ ولی اگر نمیدونی بدونید:
سهامهای داخل بورس سایپا :
50% پارس خودرو با ارزش بازار روز 250 میلیارد تومان متعلق به شرکت سایپاست
57% زامیاد با ارزش بازار روز 420 میلیارد تومان متعلق به شرکت سایپاست
88% سرمایه گذاری سایپا با ارزش بازار روز 770 میلیارد تومان متعلق به شرکت سایپاست
69% رایان سایپا با ارزش بازار روز 215 میلیارد تومان متعلق به شرکت سایپاست
27% تراکتور سازی ایران با ارزش بازار روز 320 میلیارد تومان متعلق به شرکت سایپاست
همچنین 70% سایپا آذین ، 99.5% پلاسکوکار ، 95% سایپا شیشه ،24% رادیاتور ایران ، 23% فنرسازی زر ، 93% کمک فنر ایندامین از دیگر سهامهای داخل بورس سایپا هستند
********************
سهامهای خارج بورس سایپا :
49% سازه گسترسایپا با فروش سال 91 ، 2200 میلیارد تومان
93% موتور و گیربکس سایپا ( مگاموتور ) با فروش سال 91 ، 1300 میلیارد تومان
100% قالبهای بزرگ صنعتی سایپا با فروش سال 91 ، 1200 میلیارد تومان
83% سایپا یدک با فروش سال 91 ، 260 میلیارد تومان
49% خودرو سامیار کاشان با فروش سال 914 ، 120 میلیارد تومان
100% سرمایه گذاری نیوان ابتکار با بیش از 600 میلیارد تومان پرتفوی
100% مالبیل سایپا
51% توسعه صنعتی خودرو
51% حمل و نقل چند وجهی
100% سایپا پرس
و سایر شرکتها نظیر تولید رینگ سایپا ، مهندسی توسعه سایپا ، سایپا شمال ، سایپا خمین ، ورق خودروی چهارمحال و بختیاری ، مجموعه ورزشی سایپا ، وووو
********************
آیا میدونید که پرتفوی سرمایه گذاری نیوان ابتکار که 100 متعلق به سایپا هستش چیه؟
32% پارس خودرو
30% سایپا دیزل
10% زامیاد
1% سایپا
51% سایپا کاشان
100% خورو سازی بنیان
51% سازه گستر
14% ورق خودرو چهارمحال و بختیاری
و بسیاری شرکتهای دیگه نظیر سرمایه گذاری رنا ، سرمایه گذاری سایپا ، رایان سایپا ، تراکتور سازی ، ایران کاوه ،کارگزاری سپهر باستان ، صندوق مشترک بانک ملی و ....
*********************
آیا میدونید پرتفوی سرمایه گذاری سایپا که 88% متعلق به سایپاست چیه ؟
20% سرمایه گذاری رنا
4% سایپا
2.5% زامیاد
3% پارس خودرو
و سایر شرکتهای پذیرفته شده در بورس به ارزش 73 میلیارد تومان
اما اصلیترین بخش پرتفوی سرمایه گذار سایپا خارج از بورسه :
40% گروه سرمایه گذاری کارکنان سایپا
20% شرکت بازرگانی ستاره تابان
20% تجارت الکترونیک خورور تابان
21% توسعه صنعتی خودرو
15% ورق خودرو چهارمحال و بختیاری
17.5% لوتوس پارسیان
3% سرمایه گذاری پارس آریان
100% ساختمانی دهکده پاسارگاد
40% انرژی کستر اروند
20% کارگزاری سپر باستان
و تعداد زیادی سهم با ارزش دیگه نظیر شرکت بورس ، فرابورس ، بورس انرژی ، بورس کالا ،سپرده گذاری مرکزی بورس ، ستاره سفیران آینده ، بیمه اتکایی ایرانیان ، گسترش مواد پیشرفته ، ریخته گری تهران وووو
*********************
کسانی که نسبت به این شرکتها آگاهی دارند میدونن که چه شرکتهای عظیم و ارزنده ایی هستند به عنوان مثال عرض میکنم :
پرتفوی گروه سرمایه گذاری کارکنان سایپا که 40% متعلق به سرمایه گذاری سایپاست :
60% این شرکت متعلق به 25000 نفر از کارکنان گروه سایپا و 40% متعلق به سرمایه گذاری سایپاست
- انرژی گستر ساینا اروند که مشابه شرکت حفاری در بخش دستگاههای حفاری دریایی فعالیت میکنه ، 20% این شرکت را داراست
-73% پیشگامان بازرگانی ستاره تابان متعلق به این شرکت است
1.026.000.000 سهم سایپا را داراست یعنی 12%
373.000.000 سهم سرمایه گذاری رنا را داراست یعنی 12.4%
سرمایه این شرکت 820 میلیارد تومان هستش
-80% تجارت الکترونیک خودرو تابان متعلق به این شرکت است
318.000.000 سهم سایپا را داراست یعنی 3%
360.000.000 سهم مدیریتی رنا را داراست یعنی 12%
سرمایه این شرکت 220 میلیارد تومان میباشد
**********************
20% از سرمایه گذاری رنا متعلق به سرمایه گذاری سایپا ، 24.4% نیز متعلق به زیرمجموعه های سرمایه گذاری سایپا و کارکنان سایپاست
بنابراین 44.4% سهم رنا به صورت مستقیم و غیر مستقیم متعلق به گروه سایپاست
حال ببینیم وضعیت پرتفوی سرمایه گذاری رنا چطوره :
18% سایپا
8% ایران خودرو
36% نیرو محرکه
و سایر شرکتهای حاضر در بورس حدود 45 میلیارد تومان
اما شرکتهای خارج بورس:
98% توسعه سرمایه رادین
15% ورق خودرو چهارمحال و بختیاری
40% انرژِ گستر اروند
30% گسترش انفورماتیک
و سایر شرکتهای ریز و درشت دیگه
فقط کافیه بدونید که توسعه سرمایه رادین 6.6% سهام سایپارو در اختیار داره !! ، الباقی پرتفوش رو در نظر نمی گیرم
**********************
- با این حساب میشه فهمید که وقتی از سایپا صحبت می کنیم با یک گروه عظیم خورویی و مالی رو برو هستیم- شرکتی که مدیریت حداقل 45% سهم خودش رو به صورت مستقیم و غیر مستقیم در اختیار داره ( 6.6% از طریق توسعه سرمایه رادین ، 18% از طریق رنا ،3% از طریق تجارت الکترونیک خودرو تابان ، 12% از طریق پیشگامان بازرگانی ستاره تابان ، 4% سرمایه گذاری سایپا ، 1% از طریق سرمایه گذاری نیوان ابتکار )
- مدیریت شرکتهایی رو در اختیار داره که خودشون سهامدار درصد بالایی از سایر خودرو سازان هستن
- سهامهای مدیریتی تعداد زیادی از شرکتهای خودرویی کشور رو به صورت مستقیم در اختیار داره
- خودروسازانی که در سطح کشور پخش هستند و غیر متمرکز ولی با برند و سیاستی همسو با شرکت سایپا
- فقط بدونید سایپا طرح و توسعه ایی به ارزش 1000 میلیارد تومان در دست اجرا داره که در حد و اندازه ارزش بازار این شرکت هستش ، و این چیز کتمان شده ایی نیست
- از طرفی افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها در دستور کار مدیران شرکت قرار داره
- بنابراین همچین غول بزرگی با ارزش بازار 1750 میلیارد تومان و به قیمت 170 تومان به خاطرات خواهد پیوست
- درسته این شرکت زیان انباشه داره ، درسته این شرکت سال 91 و 92 به سهامداران سودی نداد ولی علت این اتفاق چی بود؟
- آیا این شرکت و سایر خودرو سازها از ابتدا زیان ده بودن ؟ اگر بودن پس این همه دارایی و اینهمه اشتغال برای چیه؟
- اگر همچین شرکتی توانایی ادامه حیات در بدترین شرایط رو داشته پس بعد از این هم میتونه
- مطمئنا" یکی از بهترین راههای ورود شرکتهای بزرگ خودرو سازی به کشور ایجاد کنسرسیوم با شرکتهای خودویی داخلیست
- یکی دیگر از راها ادغام خودروسازان داخلی برای بالا بردن توان رقابتیست
- از دیگر راهها فروش و واگذاری سهام خوذویی به شرکتهای خارجی برای حفظ اشتغال و بالا بردن کیفیت تولید و راندمان شرکتهاست
- بدون شک این دو شرکت بزرگ خوریی ( سایپا و ایران خودرو ) از سرمایه های ملی محسوب شده و رفته رفته ملزم به افزایش کیفیت خودروهای خود هستند که اگر غیر این باشه مجبور به کاهش قیمتها برای بقا خواهند بود
- در بدترین حالت ممکنه که هم تیراژ تولید کم شده ، هم در افزایش قیمتها دستشون بسته بوده و هم در واردات مشکل داشتن و هم مشکل نقدینگی و هم مشکلات ترانزیت و وووو همه و همه به زیان این شرکتها بوده این وضعشون بوده ، در صورت مساعد شدن شرایط و با پیش رفت برنامه های شرکتهای خودریی این شرکتها با صورتی جدید همچون سیرت جدید ظاهر خواهند شد
- حمایتهای مختلف دولت نظیر کنترل و اخذ عوارض مالیاتی از خودروهای خارجی ، مالیاتهای داخلی ، پرداخت وامهای ریالی و ارزی و تسهیل در قوانین مرتبط راه گشای این صنعت همیشه ماندگار خواهد بود
از انتشار این مطالب در کلیه تالارها و سایتها و وبلاگها استقبال می کنم
موفق باشید
ارادتمند شما
توپولی
نظر