کاربران گرامی بورسی، با توجه به تغییرات اخیر سایت در صورت وجود هر گونه مشکل در استفاده از سایت (درج پیام، عضویت و...) با ایمیل boursy.com[@]gmail.com در ارتباط باشید یا موضوع را در تاپیک «شما بگویید...» درج کنید.
اینجا همه چی درهمه...جستاری برای مباحث سیاسی، فرهنگی، اجتماعی
ممنون میشم اگر مورد بهتری غیر از این دو سراغ داری بگی من سر رشته ای ندارم تو اینجور مسائل
اتفاقا خودم به خاطر قیمت و...از sx5بیشتر خوشم اومد
.خواهش می کنم .عرضم به خدمت .بهترمطلعید که ..خودرو در ایران یک کالای سرمایه ای محسوب میشه ..بنابراین نقدشوندگی و خدمات و قطعات در دسترسش به کیفیت و توانایی های فنی اش ارجحیت داره ..فردا sx5 نسبت به t5آپشن های کمتری داره و به همان نسبت هم احتمال خرابی کمتر .. البته همان اتاق هست و همون سیستم تعلیق . دوایربگ هست البته .تو بحث سواری به همان نرمی هست فقط شتابش کندتر ..و البته یه مقدار صدای موتورش بیشتر حس میشه ..موتورش توربو نیست دردسرهای توربو رو نداره زنجیر تایم هست نیازی نیست بر خلاف جک اس۵.بعد ۴۰ تا کیت تسمه تایم سی و چند تومانی !!تعویض کنید .ونگران بریدن تسمه تایم باشید .گیربکسش هم سی وی تی نسل ۳ هست ومثل خانواده چری اذیت کن نیستن ..یا مثل جک دردسر دبل کلاچ رو ندارند فقط شتاب اولیه خوبی ندارند اما برای سربالایی و معکوس در دور بالا قابل قبول هست ..البته اینا از دیدگاه من هست که به کیفیت فنی و سواری ماشین بیشتر از مدل و سال و ساخت و هزینه های نگهداری اهمیت میدم ..وگرنه همان طور که بالاتر گفتم برای بازار ..خوش فروشی و نقدشوندگی در درجه اول اهمیت هست توبحث خودروهای صفر ونو این رنج هایمای اس ۷ و بعد تیگو ۷ با اختلاف بازارپسندتر هستن ...به خاطر بحث نقدشوندگی و خدمات ..فردا کمپانی کوچکتری نسبت به کرمانی ها هست و در زمینه بازاریابی و تبلیغات موفق نبوده وگرنه دربازار کراس اورها..با اختلاف از ایکس ۳۳..ایکس ۵۵..ایکس ۲۲ و جک اس ۳ و چانگان نسل قبل سرتر هست و مدل تی ۵...به جز تیگو۸و سری پرستیژ محصولات بهمن ..از باقی محصولات هم رده ارزش خرید بیشتری داره به لحاظ فنی ..فقط باید توجه داشته باشید عموم محصولات چینی قطعاتشون نسبت به قیمت و کلاس خودرو گرانتر از محصولات کره ای و ژاپنی هست..اما در مقابل گارانتی نصفه نیمه ای دارند و فعلا از مدل نیفتادن ...اما اگر طالب وارداتی هستی ..دوتا مدل هستن که زیر ارزش واقعی و نسبی معامله میشن کیاکارنز۲۰۱۵به بعد و هیوندای ای چهل استیشن ...وبعدش ..کیا کارنیوال سالم کم کاربرا خانواده و سفر و گل سرسبد شاسی بلندواقعی البته در غیاب پرادو..رکستون w۲۰۱۳هست که فقط هزینه سرویس هاش بالا هست ..البته اینا همه در رنج بین ۲.۵تا۳ تومان هستن و به نظرمن بیشتر ازین ارزش نداره ادم برای ماشین پول بده
.خواهش می کنم .عرضم به خدمت .بهترمطلعید که ..خودرو در ایران یک کالای سرمایه ای محسوب میشه ..بنابراین نقدشوندگی و خدمات و قطعات در دسترسش به کیفیت و توانایی های فنی اش ارجحیت داره ..فردا sx5 نسبت به t5آپشن های کمتری داره و به همان نسبت هم احتمال خرابی کمتر .. البته همان اتاق هست و همون سیستم تعلیق . دوایربگ هست البته .تو بحث سواری به همان نرمی هست فقط شتابش کندتر ..و البته یه مقدار صدای موتورش بیشتر حس میشه ..موتورش توربو نیست دردسرهای توربو رو نداره زنجیر تایم هست نیازی نیست بر خلاف جک اس۵.بعد ۴۰ تا کیت تسمه تایم سی و چند تومانی !!تعویض کنید .ونگران بریدن تسمه تایم باشید .گیربکسش هم سی وی تی نسل ۳ هست ومثل خانواده چری اذیت کن نیستن ..یا مثل جک دردسر دبل کلاچ رو ندارند فقط شتاب اولیه خوبی ندارند اما برای سربالایی و معکوس در دور بالا قابل قبول هست ..البته اینا از دیدگاه من هست که به کیفیت فنی و سواری ماشین بیشتر از مدل و سال و ساخت و هزینه های نگهداری اهمیت میدم ..وگرنه همان طور که بالاتر گفتم برای بازار ..خوش فروشی و نقدشوندگی در درجه اول اهمیت هست توبحث خودروهای صفر ونو این رنج هایمای اس ۷ و بعد تیگو ۷ با اختلاف بازارپسندتر هستن ...به خاطر بحث نقدشوندگی و خدمات ..فردا کمپانی کوچکتری نسبت به کرمانی ها هست و در زمینه بازاریابی و تبلیغات موفق نبوده وگرنه دربازار کراس اورها..با اختلاف از ایکس ۳۳..ایکس ۵۵..ایکس ۲۲ و جک اس ۳ و چانگان نسل قبل سرتر هست و مدل تی ۵...به جز تیگو۸و سری پرستیژ محصولات بهمن ..از باقی محصولات هم رده ارزش خرید بیشتری داره به لحاظ فنی ..فقط باید توجه داشته باشید عموم محصولات چینی قطعاتشون نسبت به قیمت و کلاس خودرو گرانتر از محصولات کره ای و ژاپنی هست..اما در مقابل گارانتی نصفه نیمه ای دارند و فعلا از مدل نیفتادن ...اما اگر طالب وارداتی هستی ..دوتا مدل هستن که زیر ارزش واقعی و نسبی معامله میشن کیاکارنز۲۰۱۵به بعد و هیوندای ای چهل استیشن ...وبعدش ..کیا کارنیوال سالم کم کاربرا خانواده و سفر و گل سرسبد شاسی بلندواقعی البته در غیاب پرادو..رکستون w۲۰۱۳هست که فقط هزینه سرویس هاش بالا هست ..البته اینا همه در رنج بین ۲.۵تا۳ تومان هستن و به نظرمن بیشتر ازین ارزش نداره ادم برای ماشین پول بده
واقعا ممنون امید جان
چون مصرف کننده هستم زیاد برای بازار پسند بودن و خرید و فروش خوب اهمیت نمیدم .....بیشتر برام عملکرد مهمه
دستت درد نکنه
واقعا ممنون امید جان
چون مصرف کننده هستم زیاد برای بازار پسند بودن و خرید و فروش خوب اهمیت نمیدم .....بیشتر برام عملکرد مهمه
دستت درد نکنه
فقط یه نکته یادم رفت صندلی های جلو پشتی و ارتفاع خوبی دارند و وزیر زانو و ران رو به خوبی ساپورت می کنه فقط یه مقدار عرضش کمه و برقی نیستن اگر احیانا هیکل درشتی داشته باشید به خاطر عرض نسبتا کم صندلی شاید در مسافت های طولانی اذیت بشید
فقط یه نکته یادم رفت صندلی های جلو پشتی و ارتفاع خوبی دارند و وزیر زانو و ران رو به خوبی ساپورت می کنه فقط یه مقدار عرضش کمه و برقی نیستن اگر احیانا هیکل درشتی داشته باشید به خاطر عرض نسبتا کم صندلی شاید در مسافت های طولانی اذیت بشید
نه بابا قدم متوسطه
الان داشتم بررسیشو تو چندتا سایت میدیدم نسبت به قیمتش به نظرم خوبه
فیدیلیتی خوشگلتره ولی گرونتر و توربو شارژ که دردسرش بیشتره
فدایی داری
@};-@};-@};-/:.Heart.:/
پاسخ : اینجا همه چی درهمه...جستاری برای مباحث سیاسی، فرهنگی، اجتماعی
به مناسبت 1 اردیبهشت ، روز بزرگداشت سعدی
روز تولد سعدی مشخص نیست ،
نامگزاری این روز بر اساس حکایتی در دیباچه گلستان نقل شده ؛
سعدی در سن پنجاه سالگی از اینکه استعداد خودشو در راه باطل هدر داده نارحت بوده
و طی ماجرایی که در روز اول اردیبهشت با یکی از دوستان داره
تصمیم میگیره که نگارش کتاب گلستان رو شروع کنه
و همون روز یک فصل از اونو در مورد آداب معاشرت ، تمام میکنه
بقیهاش هم طی چند ماه بعد تمام میکنه
این بود که بعدها ، روز اول اردیبهشت به نام روز بزرگداشت سعدی نامگذاری شد
پیراهن برگ بر درختان ...... چون جامهٔ عید نیکبختان
اول اردیبهشت ماه جلالی ...بلبل گوینده بر منابر قضبان...
اما سعدی همدوره سعد ابن ابوبکر بود
سعد بن ابوبکر بن سعد زنگی ششمین اتابک از اتابکان فارس بود
وی بسیار اهل ادب بود و شاعران را گرامی میداشت.
انتخاب تخلص شاعری "سعدی" هم از این نام گرفته شده
سعدی در دیباچه گلستان میگه شهرت خودشو مدیون این شخص بوده
و کتاب گلستان رو به او تقدیم میکنه :
" ذکر جمیل سعدی که در افواه عوام افتاده است و صیت سخنش که در بسیط زمین رفته و قصب الجیب حدیثش که همچون شکر میخورند و رقعهٔ منشآتش که چون کاغذ زر میبرند بر کمال فضل و بلاغت او حمل نتوان کرد بلکه خداوند جهان و قطب دایرهٔ زمان و قایم مقام سلیمان و ناصر اهل ایمان اتابک اعظم مظفر الدنیا و الدین ابوبکر بن سعد بن زنگی ظلّ الله تعالی فی ارضه رَبِّ اِرْضَ عَنهُ و اَرْضِه به عین عنایت نظر کرده است و تحسین بلیغ فرموده و ارادت صادق نموده، لاجرم کافهٔ انام از خواص و عوام به محبت او گراییدهاند که الناسُ علی دینِ ملوکِهم."
الناس علی دین ملوکهم
حاکمان به هرچیزی علاقهمند باشند ، اونو بین مردم رواج میدند
و زمینه را برای رشد و توسعه اون و ظهور استعدادهای جدید مهیا میکنند.
سعدی هم برای دربار شعر میگفت ولی شاعرِ درباری نبود
و در شعر خودش خیلی محترمانه پادشاه رو نصیحت میکرد !
( بس بگردید و بگردد روزگار )
جهانسالار عادل انکیانو ................ سپهدار عراق و ترک و دیلم
که روز بزم بر تخت کیانی .............. فریدونست و روز رزم رستم
چنین پند از پدر نشنوده باشی ........ الا گر هوشمندی بشنو از عم
چو یزدانت مکرم کرد و مخصوص ... چنان زی در میان خلق عالم
که گر وقتی مقام پادشاهیت ........... نباشد، همچنان باشی مکرم
----------------------------
شعر سعدی علاوه پند و اندرز اخلاقی ، از زیبایی و شیرینی خاصی برخوردار است
این زیبایی مدیون بیان دقیق سعدی است
به واسطه تسلط خاصی که زبان فارسی و عربی داشته
هر لغت را از نظر معنایی دقیقاً در جای مناسب خودش به کار برده
تا شاهکار ادبیات فارسی را هم از ظاهری و هم معنایی به وجود بیاره
و لقب " استاد سخن " رو در انحصار خودش نگه داشته!
بعد از اون شعرای بسیاری از جمله حافظ و...
از ابیات سعدی در شعر خودشون استفاده کردند استقبال های حافظ از سعدی
سعدی به واسطه طرح موضوعاتی در زمینه عشق و اخلاق و تربیت
محبوبیت خاصی در بین علاقه مندان زبان شیرین فارسی داره
اما چیزی که برای من جالب هست اینه که
افراد گمنام زیادی ، اشعار مختلفی گفته اند
که خیلی معروف شده یا گاهی ضربالمثل شده
ولی چون شاعر اون مشخص نیست ، به سعدی نسبت میدند
یعنی هر شعر زیبا و کلام شیرینی که صاحبش مشخص نباشه
اولین احتمال اینه که به سعدی نسبت میدهند از جمله :
از تو چه بگویم که به فرموده سعدی :
"آنجا که عیان است چه حاجت به بیان است"
این مصرع از سعدی نیست :D
در گذشته که مدارس به شکل امروزی وجود نداشت تا همین زمان پهلوی
در مکتبخانه ها بعد از آموزش الفبا و قرآن ،
از کتاب گلستان سعدی به عنوان کتاب درسی استفاده میشد
که علاوه بر آموزش زبان فارسی ،
محتوای اخلاقی و تربیتی اون هم در شاگردان تاثیر بذاره و چه خوب بود که امروز هم هر ایرانی حداقل یک بار کتاب سعدی را مطالعه میکرد
اما جاذبه کلام سعدی ، شیرینی آن نیست بلکه "عشق و محبت" اوست
این بیت بر دروازه وروی سعدیه شیراز نوشته شده
ز خاک سعدی شیراز بوی عشق میآید
هزار سال پس از مرگش ار که میبوئی
یک شب سعدی نشسته بود و از رنجی که عشق برش تحمیل کرده گله میکرد
واقعاً ارزششو داره که به خاطر عشق کسی ، غم بخوری ؟!
به هیچ یار مده خاطر و به هیچ دیار
که بر و بحر فراخست و آدمی بسیار
وگر به بند بلای کسی گرفتاری
گناه تست که بر خود گرفتهای دشوار
چه لازمست یکی شادمان و من غمگین
یکی به خواب و من اندر خیال وی بیدار؟
مر آن رفیق بباید که بار برگیرد
نه صاحبی که من از وی کنم تحمل بار
اگر به شرط وفا دوستی به جای آرد
وگرنه دوست مدارش تو نیز و دست بدار
کسی که از غم و تیمار من نیندیشد
چرا من از غم و تیمار وی شوم بیمار؟
به راحت نفسی، رنج پایدار مجوی شب شراب نیرزد به بامداد خمار
همینطور داره با خودش فکر میکنه که
دختره ایکبیری ، فکر کرده کیه ؟!
چیزی که تو شیراز زیاده ، دختر خوشگل !
همین انکیانو خان چند بار گفت بیا دخترم رو بهت بدم ،
من خودم قبول نکردم ،
گفتم میخوام برم دانشگاه نظامیه درسمو ادامه بدم :D
بعد میگه بهتره از این به بعد هرشب با یکی ، خوش باشه و صبح رهاش کنه
ازین درخت چو بلبل بر آن درخت نشین
به دام دل چه فروماندهای چو بوتیمار؟
گرت هزار بدیعالجمال پیش آید
ببین و بگذر و خاطر به هیچ کس مسپار
مخالط همه کس باش تا بخندی خوش
نه پایبند یکی کز غمش بگریی زار
خنک کسی که به شب در کنار گیرد دوست
چنانکه شرط وصالست و بامداد ، کنار
همینطور که داره با خودش کلنجار میره
ناگهان کسی در درونش فریاد میزنه که
این چرندیات چیه که میگی ؟!
وظیفه عاشق ، تحمل جفای یاره
شبی دراز درین فکر تا سحر همه شب
نشسته بودم و با نفس خویش در پیکار
بسی نماند که روی از حبیب برپیچم
وفای عهد عنانم گرفت دیگر بار
که سخت سست گرفتی و نیک بد گفتی
هزار نوبت از این رای باطل استغفار
حقوق صحبتم آویخت دست در دامن
که حسن عهد فراموش کردی ای غدار
نگفتمت که چنین زود بگسلی پیمان
مکن کز اهل مروت نیاید این کردار
کدام دوست بتابد رخ از محبت دوست؟
کدام یار بپیچد سر از ارادت یار؟
فراق را دلی از سنگ سختتر باید
کدام صبر که بر میکنی دل از دلدار؟
هرآنکه مهر یکی در دلش قرار گرفت
روا بود که تحمل کند جفای هزار
هوای دل نتوان پخت بیتعنت خلق
درخت گل نتوان چید بیتحمل خار
درم چه باشد و دینار و دین دنیی و نفس
چو دوست دست دهد هرچه هست هیچ انگار
بدان که دشمنت اندر قفا سخن گوید
دلت دهد که دل از دوست برکنی زنهار
دهان خصم و زبان حسود نتوان بست
رضای دوست بدست آر و دیگران بگذار
نگویمت که بر آزار دوست دل خوش کن
که خود ز دوست مصور نمیشود آزار
دگر مگوی که من ترک عشق خواهم گفت
که قاضی از پس اقرار نشنود انکار
هر آدمی که نظر با یکی ندارد و دل
به صورتی ندهد صورتیست بر دیوار
مرا فقیه مپندار و نیک مرد مگوی
که عاقلان نکنند اعتماد بر پندار
که گفت پیرهزن از میوه میکند پرهیز ؟!
دروغ گفت که دستش نمیرسد به ثمار (میوهها)
(گربه دستش به گوشت نمیرسه ، میگه بو میده ! )
پس شب شراب هم ارزش اینو داره که بامداد خمار رو تحمل کنی
کسی میگه ارزششو نداره که دسترسی نداشته باشه.
مورد بوده یک آقا پسری که به حرمت شراب اعتقاد نداشت
ولی به خاطر پول و موقعیت ، رفته دختر حاج آقا رو گرفته
و مجبوره که یک عمر بر خلاف میلش ، سبک زندگیشو عوض کنه
وقتی دوستان قدیم دعوتش میکردند مهمونی میگفت
"شب شراب نیرزد به بامداد خمار"
چند دهه بعد که حاج آقا فوت کرد و این هم دیگه برا خودش کسی شده بود
دیگه محدودیت قدیم رو نداشت و مرتب
مرتب دوستهاشو دعوت میکرد به شب شراب !
پینوشت:
ظاهراً این شعر سعدی در ستایش
شمسالدین محمد جوینی صاحب دیوان بوده نه یک زن !!! :.thumbsupsmileyanim
به هیچ یار مده خاطر و به هیچ دیار
که بر و بحر فراخست و آدمی بسیار
نقل است که :
حجتالاسلام و المسلمین عبدالخلیل رفاهی اصفهانی (۱۳۰۳ - ۱۳۹۷)
در تهران یک دل نه، صد دل عاشق دختری می شود.
ولی آن دختر شرط ازدواج را خروج از لباس روحانیت توسط وی می داند.
پدر دختر می گوید دوست داشتن این قید و شرط ها را نمی خواهد.
عاقبت تصمیم می گیرند که به دیوان سعدی تفال بزنند و این شعر می آید:
به هیچ یار مده خاطر و به هیچ دیار
که بر و بحر فراخست و آدمی بسیار
رفاهی با دیدن این شعر و توصیه شیخ اجل، دل از مهر دختر می کند. /:.yead.:/
رفاهی در ابتدای انقلاب به سبب همکاری با دربار خلع لباس شد
ولی بعدا حکمش لغو شد و سال 57 به انگلیس رفت ...
-----------------------
با توجه به پیروزی انقلاب اسلامی در دوران زندگی ایشون ،
میشه گفت فال سعدی براش خیلی خوب بوده
اگه به خاطر دختره ، روحانیت رو کنار میذاشت ، معلوم نبود بعدش چی میشد
دیگه این یک مدل رو ندیده بودیم که طرف سه دانگ از یک ماشین سواری رو آگهی کنه برای فروش...الان من یک تومن بدم و سه دانگ این ماشین رو بخرم...باید برم از تو پارکینگ نصف ماشین رو بردارم بیارم بیرون؟؟؟
حالا کلا بگذریم از قیمت این ماشین ها که مسخره بازی شده...اسپورتیج صفر ۲۰۲۳ حدود ۲۷ هزار دلاری...با دلار ۵۱ هزار تومنی زیر ۱۴۰۰ میشه...اونوقت یک اسپورتیج ۲۰۱۶ با ۲۰۰ هزار تا کارکرد زیر ۲۸۰۰ قیمت نداره در بازار
روز تولد سعدی مشخص نیست ،
نامگزاری این روز بر اساس حکایتی در دیباچه گلستان نقل شده ؛
سعدی در سن پنجاه سالگی از اینکه استعداد خودشو در راه باطل هدر داده نارحت بوده
و طی ماجرایی که در روز اول اردیبهشت با یکی از دوستان داره
تصمیم میگیره که نگارش کتاب گلستان رو شروع کنه
و همون روز یک فصل از اونو در مورد آداب معاشرت ، تمام میکنه
بقیهاش هم طی چند ماه بعد تمام میکنه
این بود که بعدها ، روز اول اردیبهشت به نام روز بزرگداشت سعدی نامگذاری شد
پیراهن برگ بر درختان ...... چون جامهٔ عید نیکبختان
اول اردیبهشت ماه جلالی ...بلبل گوینده بر منابر قضبان...
اما سعدی همدوره سعد ابن ابوبکر بود
سعد بن ابوبکر بن سعد زنگی ششمین اتابک از اتابکان فارس بود
وی بسیار اهل ادب بود و شاعران را گرامی میداشت.
انتخاب تخلص شاعری "سعدی" هم از این نام گرفته شده
سعدی در دیباچه گلستان میگه شهرت خودشو مدیون این شخص بوده
و کتاب گلستان رو به او تقدیم میکنه :
" ذکر جمیل سعدی که در افواه عوام افتاده است و صیت سخنش که در بسیط زمین رفته و قصب الجیب حدیثش که همچون شکر میخورند و رقعهٔ منشآتش که چون کاغذ زر میبرند بر کمال فضل و بلاغت او حمل نتوان کرد بلکه خداوند جهان و قطب دایرهٔ زمان و قایم مقام سلیمان و ناصر اهل ایمان اتابک اعظم مظفر الدنیا و الدین ابوبکر بن سعد بن زنگی ظلّ الله تعالی فی ارضه رَبِّ اِرْضَ عَنهُ و اَرْضِه به عین عنایت نظر کرده است و تحسین بلیغ فرموده و ارادت صادق نموده، لاجرم کافهٔ انام از خواص و عوام به محبت او گراییدهاند که الناسُ علی دینِ ملوکِهم."
الناس علی دین ملوکهم
حاکمان به هرچیزی علاقهمند باشند ، اونو بین مردم رواج میدند
و زمینه را برای رشد و توسعه اون و ظهور استعدادهای جدید مهیا میکنند.
سعدی هم برای دربار شعر میگفت ولی شاعرِ درباری نبود
و در شعر خودش خیلی محترمانه پادشاه رو نصیحت میکرد !
( بس بگردید و بگردد روزگار )
جهانسالار عادل انکیانو ................ سپهدار عراق و ترک و دیلم
که روز بزم بر تخت کیانی .............. فریدونست و روز رزم رستم
چنین پند از پدر نشنوده باشی ........ الا گر هوشمندی بشنو از عم
چو یزدانت مکرم کرد و مخصوص ... چنان زی در میان خلق عالم
که گر وقتی مقام پادشاهیت ........... نباشد، همچنان باشی مکرم
----------------------------
شعر سعدی علاوه پند و اندرز اخلاقی ، از زیبایی و شیرینی خاصی برخوردار است
این زیبایی مدیون بیان دقیق سعدی است
به واسطه تسلط خاصی که زبان فارسی و عربی داشته
هر لغت را از نظر معنایی دقیقاً در جای مناسب خودش به کار برده
تا شاهکار ادبیات فارسی را هم از ظاهری و هم معنایی به وجود بیاره
و لقب " استاد سخن " رو در انحصار خودش نگه داشته!
بعد از اون شعرای بسیاری از جمله حافظ و...
از ابیات سعدی در شعر خودشون استفاده کردند استقبال های حافظ از سعدی
سعدی به واسطه طرح موضوعاتی در زمینه عشق و اخلاق و تربیت
محبوبیت خاصی در بین علاقه مندان زبان شیرین فارسی داره
اما چیزی که برای من جالب هست اینه که
افراد گمنام زیادی ، اشعار مختلفی گفته اند
که خیلی معروف شده یا گاهی ضربالمثل شده
ولی چون شاعر اون مشخص نیست ، به سعدی نسبت میدند
یعنی هر شعر زیبا و کلام شیرینی که صاحبش مشخص نباشه
اولین احتمال اینه که به سعدی نسبت میدهند از جمله :
از تو چه بگویم که به فرموده سعدی :
"آنجا که عیان است چه حاجت به بیان است"
این مصرع از سعدی نیست :D
در گذشته که مدارس به شکل امروزی وجود نداشت تا همین زمان پهلوی
در مکتبخانه ها بعد از آموزش الفبا و قرآن ،
از کتاب گلستان سعدی به عنوان کتاب درسی استفاده میشد
که علاوه بر آموزش زبان فارسی ،
محتوای اخلاقی و تربیتی اون هم در شاگردان تاثیر بذاره و چه خوب بود که امروز هم هر ایرانی حداقل یک بار کتاب سعدی را مطالعه میکرد
اما جاذبه کلام سعدی ، شیرینی آن نیست بلکه "عشق و محبت" اوست
این بیت بر دروازه وروی سعدیه شیراز نوشته شده
ز خاک سعدی شیراز بوی عشق میآید
هزار سال پس از مرگش ار که میبوئی
-----------------------------------
تنها نه منم اسیر عشقت
خلقی مُتَعَشِّقَند و من هم
دانلود آهنگ مرغ سخندان از محمدرضا شجریان و حبیب الله بدیعی با کیفیت اورجینال
اگر دستم رسد روزی که انصاف از تو بستانم
قضای عهد ماضی را شبی دستی برافشانمچنانت دوست میدارم که گر روزی فراق افتد
تو صبر از من توانی کرد و من صبر از تو نتوانمدلم صد بار میگوید که چشم از فتنه بر هم نه
دگر ره دیده می افتد بر آن بالای فتانمرفیقانم سفر کردند هر یاری به اقصایی
خلاف من که بگرفته است دامن در مغیلانمبه دریایی درافتادم که پایانش نمیبینم
کسی را پنجه افکندم که درمانش نمیدانمفراقم سخت می آید ولیکن صبر می باید
که گر بگریزم از سختی رفیق سست پیمانممپرسم دوش چون بودی به تاریکی و تنهایی
شب هجرم چه میپرسی که روز وصل حیرانمشبان آهسته مینالم مگر دردم نهان ماند
به گوش هر که در عالم رسید آواز پنهانمدمی با دوست در خلوت به از صد سال در عشرت
من آزادی نمی خواهم که با یوسف به زندانممن آن مرغ سخندانم که در خاکم رود صورت
هنوز آواز می آید که سعدی در گلستانم*****سخن عشق تو بی آنکه برآید به زبانم
رنگ رخساره خبر میدهد از حال نهانمگاه گویم که بنالم ز پریشانی حالم
باز گویم که عیان است چه حاجت به بیانمگر چنان است که روزی من مسکین گدا را
به در غیر ببینی ز بر خویش برانممن در اندیشه آنم که روان بر تو فشانم
نه در اندیشه که خود را زکمندت برهانمگر تو شیرین زمانی نظری نیز به من کن
که به دیوانگی از عشق تو فرهاد زمانمنه مرا طاقت غربت نه تو را خاطر قربت
دل نهادم به صبوری که جز این چاره ندارممن همان روز بگفتم که طریق تو گرفتم
که به جانان نرسم تا نرسد کار به جانم
دانلود اجرای خصوصی زیبا از محمدرضا شجریان و حبیب الله بدیعی با نام مرغ سخندان سال 1365 Exclusive Song: MohammadReza Shajarian & Habib Ollah Badeiei -
-------------- آخر اجرا هم بهمن بوستان (از دوستداران ادبیات و موسیقی ایران و از مسئولان رادیو و تلوزیون ملی ایران پیش از انقلاب -دایی محمد اصفهانی و مشوق و راهنمای او ) سخنان جالبی داره و میگه با این اجرا روح سعدی از این دو بزرگوار راضی و خشنود شد
بهمن بوستان، در سال ۱۳۱۴ در تهران متولد شد. او فرزند مجد العلی (مهرداد) بوستان، نویسنده و محقق ادبیات فارسی و نوهٔ وحید دستگردی ادیب و شاعر دوران مشروطه بود.[۵] وی دوران تحصیلات اولیه را در تهران گذراند و در سال ۱۳۳۶ در رشتهٔ حقوق به دانشگاه تهران راه یافت و مطالعات دانشگاهی خود را در رشتهٔ زبان و ادبیات فارسی به پایان برد. او از آموزشهای افرادی همچون: بدیعالزمان فروزانفر و جلالالدین همایی بهره برد.[۵] بوستان در سالهای اولیه دهه چهل، همکاری خود را به عنوان یکی از دستیاران، با محمد معین در تدوین و گردآوری فرهنگ فارسی معین و لغتنامه دهخدا آغاز کرد و سپس سالها در حوزه موسیقی و ادبیات پژوهش نمود. بوستان همزمان با همکاری با محمد معین به نوشتن مقاله و یادداشت برای نشریات ادبی و فرهنگی پرداخت. نگارش یادداشت و مقاله در نشریاتی چون: آینده، کلک و ادبستان از جملهٔ فعالیتهای او در این زمینه بهشمار میرود[۲] وی همچنین به صورت حرفهای کوهنوردی میکرد و در دههٔ ۱۳۴۰ عضو هیئت غارشناسان ایران بود.[۱] او در همان سالها به استخدام سازمان رادیو و تلویزیون درآمد و همکاری خود را با این نهاد آغاز کرد. وی با طرح و تهیهٔ برنامههایی نظیر: «هفت شهر عشق»، «بشنو از نی» و «سلامی چو بوی خوش آشنایی»، با همراهی هنرمندانی نظیر: احمد عبادی، حسن کسایی، جلیل شهناز، علیاصغر بهاری، حسین قوامی، لطفالله مجد، منصور نریمان و … به گسترش موسیقی ایرانی از طریق رادیو و تلویزیون پرداخت.[۵][۶]
وی در سالهای اولیه دههٔ هفتاد، بانی برگزاری جشنوارهٔ هفت اورنگ شد که با همکاری محمدرضا درویشی در تالار اندیشه و با حضور چهرههای سرشناس موسیقی سنتی و نواحی ایران برگزار شد. در کنار این جشنواره او کتاب «هفت اورنگ» را با همکاری محمدرضا درویشی منتشر کرد. بهمن بوستان پژوهشهای گستردهای نیز در زمینه موسیقی زورخانه و ورزشهای باستانی انجام داد و در توسعه این ورزش نقشی تعیینکننده داشت. وی در دهه ۱۳۸۰ به عضویت انجمن پیشکسوتان ورزش کمیته ملی المپیک درآمد. او در سالهای اولیه دههٔ هشتاد به عنوان عضو کانون پژوهشگران خانه موسیقی ایران انتخاب و چند سالی در این سمت ادامه فعالیت داد. بهمن بوستان از حافظهای قوی برخوردار بود و تبارشناسی او از اهل فرهنگ و هنر و به خصوص اهالی موسیقی زبانزد این مجموعه بود.[۵][۲] وی سالها مدیریت آرشیو موسیقی سازمان رادیو تلویزیون را عهدهدار بود.[۷] زندگی شخصی[ویرایش]
او در سالهای پایانی عمرش بیمار و خانهنشین شد و در نهایت در روز ۲۷ آبان ماه سال ۱۳۹۳ در سن ۷۹ سالگی در تهران بر اثر ایست قلبی[۲] در بیمارستان نیکان تهران درگذشت.[۱۰] در روز پنجشنبه ۲۹ آبان پیکر وی از مقابل تالار وحدت تشییع و در بهشت زهرا به خاک سپرده شد.[۱][۱۱] کتابشناسی[ویرایش]
هفت اورنگ، مروری بر موسیقی سنتی و محلی ایران، بهمن بوستان و محمدرضا درویشی، حوزهٔ هنری سازمان تبلیغات اسلامی، تهران، ۱۳۷۰
دیگه این یک مدل رو ندیده بودیم که طرف سه دانگ از یک ماشین سواری رو آگهی کنه برای فروش...الان من یک تومن بدم و سه دانگ این ماشین رو بخرم...باید برم از تو پارکینگ نصف ماشین رو بردارم بیارم بیرون؟؟؟
حالا کلا بگذریم از قیمت این ماشین ها که مسخره بازی شده...اسپورتیج صفر ۲۰۲۳ حدود ۲۷ هزار دلاری...با دلار ۵۱ هزار تومنی زیر ۱۴۰۰ میشه...اونوقت یک اسپورتیج ۲۰۱۶ با ۲۰۰ هزار تا کارکرد زیر ۲۸۰۰ قیمت نداره در بازار
درود و ارادت
ظاهراً خانم مهریهشو به اجرا گذاشته ، بعد گفتند مال معرفی کنید
این هم ماشین رو به عنوان مال همسر معرفی کرده
فکر کنید خریدار باید نصف ماشین رو با شوهر خانم شریک بشه
با توجه به پلاک 85 ص سیستان بلوچستان
احتمالاً شوهر ساکن زاهدان هست و لابد خریدار تهران !!!
ماشین سنگین و تجاری رو میشه شریک شد
و درآمد ماشین رو نصف نصف تقسیم کرد
ولی آخه ماشین سواری شخصی که شراکتی نمیشه !!!!
و مطمئناً شوهر حاضر به فروش سهم خودش نیست.
نظر