سبد محصولات صادراتی سایپا توسعه می یابد
به گزارش خبر خودرو، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در بخش اول گفتگو با سازمان خبری خبر خودرو، ضمن اشاره به چالش ها و مشکلات کنونی صنعت خودرو ، فضای موجود کسب و کار ، افزایش نرخ ارز و برخی از آیین نامه های داخلی را از مهمترین موانع و مشکلات خودروسازان عنوان کرد، مهندس مدنی در بخش دوم این گفتگو از تنوع در محصولات صادراتی سایپا و ورود دو خودرو پارس تندر و تیبا به سبد محصولات صادراتی سایپا خبر داد که در ادامه از نظر می گذرد:مهندس مدنی در گفتگوی اختصاصی با خبر خودرو اظهار داشت : هم اکنون تنوع محصولات صادراتی در مجموعه سایپا در حال افزایش است به طوری که در این راستا پارس تندر و تیبا در سبد محصولات صادراتی سایپا وارد خواهد شد.
وی در ادامه به برنامه های صادراتی گروه سایپا پرداخت و گفت : چنانچه در سال جاری با مشکلات تولید مواجه نمی شدیم تعداد صادرات شرکت به 100 هزار دستگاه می رسید یعنی اگر حدود 800 هزار دستگاه خودرو در شرکت تولید می گردید حدود 100 هزار دستگاه یعنی بیش از 10 درصد تولیدات شرکت صادر می شد اما تا پایان امسال بالای 50 هزار دستگاه صادرات خواهیم کرد گر چه بازارهای صادراتی سایپا بیش از این رقم ظرفیت دارند .
وی گفت : بر اساس برنامه ریزی و محاسبات صورت گرفته ، چنانچه 25 درصد از تولیدات سایپا صادر شود از نظر ارزی خودکفایی حاصل خواهد شد و در این راستا دیگر نیازی به ارز دولتی نخواهد بود.
وی در ادامه خاطر نشان کرد : در حال حاضر شرکت سایپا به عنوان بزرگترین خودروساز منطقه ، به 28 کشور صادرات محصول دارد اما در برنامه ریزی گروه است که بازارهای صادراتی خود را افزایش دهد به همین منظور سال 94 در شرکت سایپا سال خودکفایی ارزی نام گذاری شده است قطعا با سرعت کنونی روند صادرات در سایپا به خوبی ادامه خواهد یافت منتهی زیر ساخت های کافی برای توسعه صادرات در کشور وجود ندارد به همین جهت شرکت سایپا آمادگی دارد تا با مشارکت و کمک در گمرکات و مرزها زیر ساخت های لازم را ایجاد نماید تا روند صادرات شرکت ادامه یابد.
برنامه ای برای توسعه سایت های خودروسازی نداریم
وی همچنین به وضعیت سایت های خودروسازی این شرکت در خارج و توسعه در این راستا پرداخت و گفت : در حال حاضر گروه سایپا به دلیل وضعیت موجود صنعت خودرو ، برنامه ای در خصوص توسعه سایتهای خودروسازی ندارد اما برای سایت شرکت در سوریه ، به محض برگشت آرامش به این کشور ، مجددا این سایت فعال خواهد شد، همچنین سایت ونزوئلا نیز با مذاکراتی که صورت گرفته در آینده نزدیک سبد محصولات در این سایت متنوع خواهد گردید.
وی افزود : چنانچه کشورهایی نیز خواستار سرمایه گذاری باشند این سرمایه گذاری به صورت مستقیم نخواهد بود و تنها شرکت با کمک های فنی و ارسال قطعات در این راستا حمایت و کمک های لازم را خواهد نمود.
تولید محصولات جدید در سایپا
مدیرعامل سایپا همچنین با اشاره به برنامه تولید محصولات جدید در این شرکت گفت : پروژ هایی چون c5 ،d7 و سراتو از محصولاتی جدیدی هستند که به دلیل شرایط تحریم با مشکلاتی روبرو شدند اما برنامه تولید آنها در دست پی گیری است همچنین هم اکنون محصول جدیدی با مشخصات ویژه نیسان z24 در برنامه تولید شرکت زامیاد است اما این محصول با امکانات بهتر و به روزتری تولید و عرضه خواهد شد.
وی در ادامه با اشاره به تولید چند محصول در حوزه خودروهای جدید در گروه سایپا ، از تولید تعدادی ار محصولات جدید در شرکت پارس خودرو خبر داد و اظهار داشت : تولید چند محصول جدید و توسعه محصولات رنو از برنامه های شرکت پارس خودرو در جهت توسعه سبد محصولات است.
وی همچنین با توجه به افزایش نرخ ارز و افزایش هزینه حمل و نقل و عدم توجیه اقتصادی خرید کامیون های سنگین ،از برنامه شرکت سایپا دیزل در تولید محصولاتی با درصد ساخت بالا خبر داد و گفت : شرکت سایپا دیزل به منظور جبران این شرایط در نظر دارد ،کامیون و کامیونت و تریلی هایی را با درصد ساخت بالا تولید نماید تا قیمت این خودرو کاهش یافته و خرید آنها توجیه اقتصادی را به همراه داشته باشد.
وی افزود : این اقدام شرکت سایپا دیزل ضمن اینکه افزایش تیراژ را به دنبال دارد امکان صادرات محصولات تجاری را نیز فراهم خواهد نمود .
اختصاص ارز حاصل از صادرات به خودروسازان راهکاری بر رفع مشکلات ارزی صنعت خودرو
وی در ادامه با اشاره به تاثیر اختصاص ارز حاصل از صادرات به صنعت خودرو گفت : قطعا این اقدام می تواند در رفع مشکل تامین مواد اولیه و خرید قطعات کمک موثری به صنعت خودرو کشور باشد اما در زمینه به جهت مشکل نقدینگی و تامین ریال ، قطعا ارائه تسهیلات نقدی که پیش از این قرار بود به خودروسازان تخصیص یابد، ضروری است .در حالی که به جهت شرایط سختی که در باز پرداخت تسهیلات گذاشته شد عملا انگیزه گذشته در این زمینه وجود ندارد.
کاهش تعرفه خودرو باید در جهت حمایت از صنعت داخلی باشد
وی همچنین به کاهش تعرفه واردات خودرو و تاثیر آن به صنعت خودرو پرداخت و گفت : کاهش تعرفه واردات خودرو باید در راستای حفظ بازار داخل و حمایت از صنعت داخلی صورت گیرد بنابراین چنانچه کاهش تعرفه واردات ، مشکلی برای صنعت خودرو ایجاد نکند قطعا تصمیم مناسبی است .
وی تاکید کرد : در صورتی که همزمان با کاهش تعرفه واردات خودرو ، تعرفه قطعات و مواد اولیه نیز کاهش یابد، همچون گذشته رقابت در این حوزه از صنعت حفظ شده و مشکلی در راستای کاهش تعرفه ایجاد نخواهد شد.
وی همچنین در خصوص وضعیت پرداخت مطالبات قطعه سازان گفت : در پرداخت مطالبات قطعه سازان سعی شده که با نظم خاصی صورت گیرد گروه سایپا تمام تلاش خود را برای رسیدن پرداخت مطالبات 3-4 ماهه طی مدت زمان کوتاهی بعمل خواهد آورد.
تمایل رنو برای حضور در بازار ایران
وی همچنین در خصوص وضعیت همکاری سایپا با شرکت رنو را بسیار خوب ارزیابی کرد و گفت : در حال حاضر همکاری سایپا با شرکت رنو بسیار خوب است و مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد و تنها مشکل نقل و انتقال پول است که این مساله نیز با پی گیری های صورت گرفته در حال رفع شدن است بنابراین تاکنون مشکلی در روند تولید محصولات رنو در ایران ایجاد نشده است و این روند به خوبی ادامه دارد و شرکت رنو تمایل دارد تا همچنان در بازار ایران باقی بماند.
مدیر عامل سایپا در ادامه به بحث تحقیق و تفحص مجلس از صنعت خودرو پرداخت و گفت : این اقدام حق مجلس است و صنعت خودرو نیز از این قضیه مستثنی نیست اما چنانچه تحقیق و تفحص با هدف رفع مشکلات صنعت خودرو صورت گیرد ، قطعا حرکت خوبی است و از این اقدام مجلس نیز استقبال می شود.
مدنی در ادامه با اشاره به آینده صنعت خودرو ایران، تصریح کرد: به آینده صنعت خودرو ایران امیدوارم و فکر می کنم دوران شکوفایی صنعت خودرو در حال آغاز است.
نظر