کاربران گرامی بورسی، با توجه به تغییرات اخیر سایت در صورت وجود هر گونه مشکل در استفاده از سایت (درج پیام، عضویت و...) با ایمیل boursy.com[@]gmail.com در ارتباط باشید یا موضوع را در تاپیک «شما بگویید...» درج کنید.
در این تاپیک همه گونه خبری هست . ولی خب وقتی همه خبرها منفی هست نکند دوست دارید از خودمان بگیم مذاکرات به نتیجه رسیده است!!!!
شما به همان اخبار دروغین خبرگزاریهای داخلی تکیه کن شاید روی ذهنتان تاثیر مثبت بگذارد .
در ضمن کسی اجبار نکرده که از جنابعالی بیایی و خبرهای این تاپیک را بخوانی .
خبرهایی که با زحمت بسیار و با گذاشت وقت زیاد ، از خبرگزاریهای مختلف همه دوستان زحمت میکشند و میگذارند و شما میآیی به راحتی اینجا و به جای تشکر از زحمات دوستان ، کنایه می زنی !!!!
بابک عزیز؛شخصا از شما و سایر دوستانی که زحمت درج اخبار را می کشند تشکر می کنم...امیدوارم که با غرولندهای گاه و بیگاه در ادامه راهتان ناامید نشوید@};-
سیانان: آمریکا باید با ایران درباره سوریه مذاکره کند
یک شبکه خبری آمریکایی موفقیت کشورهای ۱+۵ در مذاکره هستهای با ایران را در گرو مذاکره آمریکا با ایران درباره سوریه دانست.
به گزارش خبرگزاری فارس، شبکه خبری سیانان در گزارشی نوشت: «آمریکا باید با ایران درباره سوریه مذاکره کند.»
این گزارش در ابتدا مینویسد سفر باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا به اسرائیل باعث شد دستکم یکسال دیگر به مهلت دیپلماسی با ایران افزوده شود و فرصتی برای یافتن راه حلی سیاسی برای بحران سوریه فراهم شود.
این گزارش به سخنان نتانیاهو در کنفرانس خبری مشترک با اوباما در 20 مارس اشاره کرد که گفته بود آمریکا و اسرائیل ارزیابی یکسانی از برنامه هستهای ایران دارند. سیانان این سخنان نتانیاهو را عقبنشینی او از تقویم زمانی قبلیش درباره برنامه هستهای ایران تعبیر کرده است.
طبق این گزارش، اوباما و نتانیاهو در موضوع سوریه هم ارزیابیهای یکسانی داشتند.
سیانان در ادامه به اولویت راه حلهای سیاسی در سوریه و تلاشهای جان کری، وزیر خارجه آمریکا برای ایجاد آتشبس بین دولت سوریه و مخالفانش اشاره کرده و میافزاید: «بعید است مذاکرات دولت سوریه برای آتشبس بدون حضور ایران، مهمترین متحد سوریه صورت گیرد.»
این گزارش در ادامه به اهمیت موضوع سوریه در مذاکرات هستهای ایران با کشورهای 1+5 اشاره کرده و می نویسد: «دیپلماسی با ایران بر سر برنامه هستهای این کشور باید گفتوگوهایی فوری در موضوع سوریه را هم شامل شود.»
سیانان گفتوگو در باب سوریه را از جمله اقداماتی میداند که میتواند بنیانهایی برای گامهای اعتمادساز با ایران در مذاکرات 1+5 بنا کند.
در پایان این گزارش آمده است: «میتوان از مذاکره درباره سوریه به عنوان ابزاری برای آغاز روابط آمریکا و ایران استفاده کرده و چشماندازهای پیشرفت در گفتوگو با ایران پیرامون برنامه هستهای این کشور
كسى كه عقل ندارد، ادب ندارد و كسى كه همّت ندارد، جوانمردى ندارد و كسى كه دین ندارد، حیا ندارد.
شرکت مایعسازی گاز طبیعی ایران از اتحادیه اروپا به علت تحریم یک جانبه و غیر منطقی این شرکت متولی ساخت و راهاندازی نخستین کارخانه تولید ال.ان.جی کشور به یک دادگاه بینالمللی شکایت کرد و پیش بینی میشود با توجه به عدم ارائه مدارک مستند توسط اتحادیه اروپا نام این شرکت از لیست تحریم خارج شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : پس از تحریم خرید نفت ایران، کشورهای عضو اتحادیه اروپا پاییز سال 2012 میلادی واردات گاز طبیعی و انواع محصولات گازی همچون مایعات و میعانات گازی از ایران را تحریم کردند.
به گزارش انتخاب به نقل از مهر، در ادامه این تحریمهای خصمانه غرب، نام شرکت مایع سازی گاز طبیعی ایران به عنوان متولی ساخت و بهره برداری از نخستین کارخانه تولید ال.ان.جی کشور هم در لیست سیاه تحریم اتحادیه اروپا قرار گرفت.
بر این اساس با گذشت چند ماه از اعمال این تحریم یک جانبه اتحادیه اروپا، شرکت مایع سازی گاز طبیعی ایران از اتحادیه اروپا به دنبال قرار دادن نام این شرکت گازی در لیست تحریمها به یک دادگاه بینالمللی شکایت کرده است.
شرکت مایع سازی گاز طبیعی ایران با انتشار گزارش کوتاهی درباره جزئیات این شکایت گازی از اتحادیه اروپا، اعلام کرده است: به دنبال تصمیم اتحادیه اروپا برای قرار دادن نام این شرکت در لیست تحریم، چندین مشاور و یک شرکت حقوقی بینالمللی برای ارائه اسناد و مدارک معتبر استخدام شده است.
بر این اساس در نخستین جلسه این دادگاه بینالمللی تمامی مدارک و اسناد معتبر مبنی بر فعالیتهای شرکت مایع سازی گاز طبیعی به این دادگاه بین المللی ارائه شده است.
از سوی دیگر این دادگاه بینالمللی هم با رویت مدارک و اسناد ارائه شده توسط شرکت مایع سازی گاز طبیعی ایران، خواستار دریافت اسناد اتحادیه اروپا درباره "علت تحریم شرکت ایران ال.ان.جی" شده است.
از این رو تاکنون اتحادیه اروپا هیچ گونه اسناد و مدارک معتبری مبنی بر دلایل تحریم شرکت مایع سازی گاز طبیعی ایران به این دادگاه بینالمللی ارائه نکرده اند و کارشناسان خصوصی بینالمللی پیش بینی می کنند به زودی شرکت ایران ال.ان.جی از لیست تحریم اتحادیه اروپا خارج شود.
پیش از این هدایت الله خادمی مدیرعامل شرکت حفاری شمال هم با اشاره به استخدام چند کارشناس، موسسه و وکلای بینالمللی برای احقاق حق خود در قبال تحریم یک جانبه اتحادیه اروپا به مهر گفته بود: تاکنون تمامی مدارک و استعلامات مورد نیاز مبنی بر اینکه تمامی فعالیتهای حفاری شمال مطابق با قوانین بینالمللی بوده، ارسال شده است و بر این اساس از اتحادیه اروپا به دلیل تحریمی غیر منطقی شکایت می کنیم.
به گزارش مهر، هم اکنون پیشرفت اجرایی ساخت فاز اول این کارخانه تولید گاز مایع شده کشور به بیش از 60 درصد رسیده است و پیش بینی می شود در صورت تامین کامل منابع مالی، اولین محموله ال.ان.جی ایران تا پایان سال 1392 به بازارهای جهانی عرضه شود.
مسئولان صنعت نفت یکی از مهمترین دلایل تاخیر در اجرای این کارخانه مایع سازی گاز طبیعی را تامین به موقع منابع مالی و اعتباری اعلام می کنند و یادآور شده اند: وجود رکود در اقتصاد جهانی به ویژه در سال 2008 میلادی هم در تاخیر راه اندازی کارخانه و صدور اولین محموله ال.ان.جی این پروژه به بازارهای جهانی تاثیر گذار است.
حجم سرمایه گذاری اولین کارخانه ال.ان.جی ایران را حدود پنج میلیارد دلار است که در صورت تامین 2.5 میلیارد دلار منابع مالی امکان آغاز تولید زودهنگام ال.ان.جی در کارخانه ایران ال.ان.جی وجود دارد.
پروژه ایران ال.ان.جی به سه بسته تقسیم شده که بسته یک کارخانه ال.ان.جی و سرویسهای کمکی و جانبی، بسته دو از مخازن ال.ان.جی و ال.پی.جی و بسته سوم از بندرگاه و اسکلهها و سیستمهای آبگیری از دریا تشکیل شده است.
با بهره برداری کامل از فاز اول کارخانه ایران ال.ان.جی امکان تولید سالانه 10.5 میلیون تن ال.ان.جی فراهم می شود که در این صورت روزانه بیش از 20 میلیون دلار درآمد جدید نصیب اقتصاد ملی خواهد شد.
٦٤ درصد مردم امریکا موافق حمله نظامی به ایران هستند!براساس نظرسنجی موسسه تحقیقات و آمارگیری «پو» مشخص شد روحیات دولتمردان آمریکایی تاثیر شگفت انگیزی بر روحیه شهروندان این کشور گذاشته، به طوریکه اکثریت مردم آمریکا خواستار حمله به ایران هستند!
به گزارش سرویس بین الملل انتخاب ؛ موسسه تحقیقاتی «پو» طی یک نظرسنجی که نتایج آن را چندی پیش منتشر کرده اعلام کرد:« 64 درصد مردم امریکا خواهان اقدامی نظامی برای توقف برنامه هسته ای ایران هستند.»
این موسسه اعلام کرده است طبق نظرسنجی که طی روزهای سیزدهم تا هفدهم ماه جاری میلادی ترتیب داده است، 64 درصد مردم امریکا موافق بوده اند « برنامه اتمی ایران تا حدی اهمیت دارد که دست به اقدام نظامی برای متوقف کردن آن زد.»
این در حالی است که 24 درصد پرسش شوندگان نیز عنوان کرده اند حتی اگر ایران به سلاح هسته ای دست یافت نیز نباید امریکا به این کشور حمله کند.
همچنین طی این نظرسنجی مشخص شد همچنان اکثریت مردم امریکا بیشتر طرفدار اسراییل هستند تا فلسطین! اما نکته قابل توجه آنکه فاصله بین دو کمپ، در بین جوانان امریکا از متوسط تمامی مردم این کشور کمتر بوده است.
در حالی که 49 درصد مردم امریکا عنوان کرده اند با اسراییلی ها حس نزدیکی بیشتری دارند و تنها 12 درصد پاسخ مخالف آن را داده اند!
این در حالی است که در میان پاسخ دهندگان جوان بین 18 تا 29 سال میزان طرفداران اسراییل 36 درصد و طرفداران فلسطین 19درصد بوده است.
این نظرسنجی درمیان 1501 امریکایی صورت گرفته است.
نظرسنجی موسسه «پو» در حالی است که چندی پیش موسسه نظرسنجی «گالوپ» امریکا نیز طی یک نظرسنجی اعلام کرده بود 99 درصد مردم امریکا گمان میکنند برنامه هسته ای ایران بزرگترین خطر پیش رو درمقابل منافع ملی امریکا است!
كسى كه عقل ندارد، ادب ندارد و كسى كه همّت ندارد، جوانمردى ندارد و كسى كه دین ندارد، حیا ندارد.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا:
دنبال تسلیم شدن ایران نیستیم/آماده مذاکرهایم
آلن ایر ادعا کرده است که کشورش بهدنبال تسلیم شدن ایران نیست بلکه تنها میخواهد که ایران به وظایفش در چارچوب انپیتی عمل کند.
به گزارش خبرگزاری فارس، آلن ایر، سخنگوی فارسیزبان وزارت خارجه آمریکا در مصاحبه با دویچهوله گفته است که آمریکا آماده مذاکره احتمالی مستقیم با ایران است.
وی در این مصاحبه گفته است که مساله هستهای ایران نسبت به مسائل حقوق بشری این کشور از فوریت بیشتری برخوردار است چرا که باراک اوباما گفته است که موضوع برای حل مساله هستهای ایران نامحدود نیست.
آلن ایر تصریح کرده است که ترجیح جامعه بینالمللی رسیدن به توافق دیپلماتیک با ایران بر سر مساله هستهای این کشور است. وی مدعی شده است: «ما فقط دنبال آن هستیم که ایران مثل تمام کشورهای عضو انپیتی در مورد برنامه هستهایاش به وظیفهاش عمل کند. یعنی پای حرفش بایستد. ما دنبال تسلیم یا تعظیم ایران نیستیم.»
سخنگوی فارسیزبان وزارت خارجه آمریکا بر سودمند بودن دور قبلی مذاکرات ایران و 1+5 صحه گذاشته و گفته است: «چیزی که مهم است اینکه ما باید از این روند نتیجه ملموسی بهدست آوریم. یعنی هر دو طرف اظهار کردهاند که گفتوگو فقط برای گفتوگو مطلوب ما نیست. ما باید به سوی راهحلی درازمدت و جامع حرکت کنیم.»
وی در خصوص سوریه و سفر اخیر جان کری به بغداد هم چنین گفته است: «به طور کلی همانگونه که آقای کری گفتهاند هر کاری که اسد را تقویت کند، به ضرر مردم سوریه و به ضرر ثبات و امنیت منطقهای است. از این نظر از عراق درخواست کرده که جلو این پروازها را بگیرد. فعالیت ایران در سوریه، یعنی تلاشهای ایران برای تقویت و تحکیم اسد واقعا مایه نگرانی جامعه بینالمللی شده است. از این نظر ما با همکارانمان و با کشورهای هم سطح مشورت و رایزنی میکنیم تا بتوانیم جلو این پدیده را بگیریم.»
كسى كه عقل ندارد، ادب ندارد و كسى كه همّت ندارد، جوانمردى ندارد و كسى كه دین ندارد، حیا ندارد.
منابع دیپلماتیک خبر دادند
آمریکا در حال بررسی اعطای مشوقهای بیشتر به ایران در مذاکرات هستهای
منابع دیپلماتیک به یک پایگاه خبری آمریکایی خبر دادند واشنگتن در حال بررسی طرحهایی برای اعطای مشوقهای بیشتر به ایران در دور بعدی مذاکرات هستهای در آلماتی است.
به گزارش خبرگزاری فارس، پایگاه خبری ـ تحلیلی المانیتور در گزارشی از قول مقامات آمریکایی گزارش داد آمریکا در حال بررسی طرح ارائه مشوقهای بیشتر به ایران در مذاکرات آتی قزاقستان است.
این پایگاه خبری همچنین به نقل از منابع دیپلماتیک ادعا ایران در حال بررسی طرح کشورهای 1+5 برای تعلیق غنیسازی اورانیوم برای یک دوره 6 ماهه و تبدیل ذخایر فعلی اورانیوم خود به اکسید برای استفاده در مصارف پزشکی است.
بر اساس این گزارش، کارشناسان هستهای ایران در گفتوگوهای کارشناسی هفته گذشته در استانبول درباره این طرح با کارشناسان کشورهای 1+5 مذاکره کردهاند.
این مجموعه از مذاکرات برای حل مناقشات مربوط به برنامه هستهای ایران انجام میشوند. ایران و کشورهای 1+5 در مذاکراتی که در روزهای 18 و 19 اسفند در شهر آلماتی پایتخت قزاقستان برگزار شد توافق کردند قبل از آغاز دور بعدی این گفتگوها در روزهای 17 و 18 فروردین مذاکرات سطح کارشناسی خود را در نشستی دو روزه در استانبول ادامه دهند.
این نشست کارشناسی ایران در روزهای 17 و 18 مارس (27 و 28 اسفند) در استانبول، پایتخت ترکیه برگزار شد.
کشورهای غربی ادعا میکنند برنامه هستهای ایران جنبههای نظامی دارد، اما تهران ضد رد این ادعاها بر لزوم برخورداری از حقوق خود برای استفاده از مصارف صلحآمیز انرژی هستهای تأکید میورزد.
پایگاه المانیتور از قول یک تحلیلگر مسائل هستهای که نتایج مذاکرات کارشناسی استانبول به اطلاع وی رسانده شده است مینویسد: «مقامات آمریکایی در نشست کارشناسی استانبول حساسترین گفتوگوها تا حال حاضر را با ایران داشتند.»
این پایگاه خبری به نقل از منابعی دیگر میافزاید ایران برخی از طرحهای کشورهای 6 گانه که پیشنهادهایی به ایران در قبال کاهش تحریمها علیه این کشور مطرح کرده بود را رد کرده است.
المانیتور از قول منابع دیپلماتیک مینویسد آمریکا احتمالاً در حال بررسی طرحی برای افزایش مشوقها برای ایران در دور بعد ی مذاکرات هستهای کشورهای 1+5 با ایران در آلماتی قزاقستان است.
دور بعدی مذاکرات هستهای ایران با کشورهای 1+5 در روزهای 17 و 18 فروردین ماه در آلماتی قزاقستان برگزار خواهد شد.
كسى كه عقل ندارد، ادب ندارد و كسى كه همّت ندارد، جوانمردى ندارد و كسى كه دین ندارد، حیا ندارد.
رهبران بریکس: گفتوگو تنها راه حل موضوع هستهای ایران است
خبرگزاری فارس: رهبران کشورهای عضو گروه «بریکس» در بیانیه پایانی نشست خود در دوربان (آفریقای جنوبی) با به رسمیت شناختن حق ایران برای استفاده از انرژی هستهای، تنها راه مسائل پیرامون آن را مذاکره و اجتناب از راه حل نظامی دانستند.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه خبری-اینترنتی «راس بالت»، رهبران کشورهای عضو گروه «بریکس» معتقدند که تنها راه حل و فصل مسائل مربوط به برنامه هستهای ایران گفتوگو است.
در بیانیه پایانی نشست سران بریکس که روز چهارشنبه در دوربان (آفریقای جنوبی) به تصویب سران کشورهای برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی رسید، در این خصوص مورد تاکید قرار گرفته است: ما بر این عقیده هستیم که جایگزینی برای حل و فصل مسائل مربوط به برنامه هستهای ایران بجز ادامه مذاکرات با مقامات تهران وجود ندارد. ما حق ایران برای استفاده صلحآمیز از انرژی هستهای مطابق با رعایت کلیه تعهدات بین المللی این کشور را به رسمیت میشناسیم و خواستار حل و فصل همه مسائل پیرامون این کشور صرفا از طریق راههای سیاسی و دیپلماتیک، از جمله بر اساس ادامه همکاری نزدیک مقامات تهران با آژانس بین المللی انرژی اتمی و همچنین مطابق با قطعنامههای مصوبه شورای امنیت سازمان ملل متحد در این رابطه و تعهدات بین المللی ایران در خصوص عدم گسترش تسلیحات هستهای هستیم.
رهبران کشورهای عضو گروه «بریکس» همچنین در مورد تهدید به استفاده از توان نظامی علیه ایران و همچنین اعمال تحریمهای یکجانبه علیه این کشور از سوی برخی کشورها ابراز نگرانی کردند.
پنجمین نشست سران گروه «بریکس» که در آن کشورهای برزیل، روسیه، هند، چین و افریقای جنوبی عضو هستند، روز گذشته در شهر دوربان آفریقای جنوبی برگزار شد.
كسى كه عقل ندارد، ادب ندارد و كسى كه همّت ندارد، جوانمردى ندارد و كسى كه دین ندارد، حیا ندارد.
گروه بينالملل: رهبران پنج قدرت نوظهور اقتصادی در جهان، بریکس، نگرانی خود را از تهدیدهای نظامی علیه برنامه اتمی ایران اعلام کردهاند.
رهبران برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی که در بندر دوربان آفریقای جنوبی گردهم آمدهاند، با صدور بیانیهای درباره اقدام نظامی علیه ایران هشدار دادند. در بیانیه پایانی نشست آنها آمده است: «نسبت به تهدیدهای صورت گرفته برای اقدام نظامی و اعمال تحریمهای یکجانبه نگران هستند.» اقتصاد جهانی و تشکیل یک نهاد مالی جدید از موضوعهای عمده مطرح شده در این بیانیه بود. به نوشته بیانیه بریکس، اعضای این گروه به طور اصولی برای تشکیل یک بانک توسعه به توافق رسیدهاند.
با این حال، بعضی از اختلافها مانند رقم سرمایه اولیه سهامداران مانع از نهایی شدن توافق در این باره شده است. به گفته پراوین گوردان، وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی، این رقم ۵۰ میلیارد دلار تعیین شده است. هدف از تاسیس این بانک، مقابله با بانک جهانی است که زیر نفوذ آمریکا و اتحادیه اروپا اداره میشود. گروه بریکس چهار سال پیش تاسیس شد و در صورت راه اندازی این بانک، این نهاد مالی نخستین سازمان وابسته به آن خواهد بود. حدود ۲۵ درصد از تولید اقتصادی جهان به کشورهای عضو گروه بریکس تعلق دارد و ۴۰ درصد جمعیت زمین در این پنج کشور زندگی میکنند.
در نشست خبری وزارت خارجه بلاروس و در پاسخ به فارس
مهمان پرست: ایران در مذاکرات آلماتی2 به دنبال احقاق حقوق خود بر مبنای «ان پی تی» است
سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت که ایران در مذاکرات آلماتی 2 به دنبال احقاق حقوق خود بر مبنای معاهده ان پی تی خواهد بود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس اعزامی به بلاروس، رامین مهمان پرست سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانهای وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز جمعه پس از دیدار با سخنگوی وزارت خارجه بلاروس در نشست خبری وزارت خارجه این کشور شرکت کرد و به سوالات خبرنگاران رسانه های بلاروسی و ایرانی پاسخ گفت.
مهمان پرست در ابتدا و در پاسخ به سوال خبرنگار بلاروسی و درباره ارزیابی وی از سفر به بلاروس و تصمیمات و توافقات گرفته شده بین دو کشور ایران و بلاروس گفت: ایران و بلاروس از روابط بسیار خوبی برخوردارند. روابط سیاسی دو کشور در بهترین سطح قرار دارد. دیدگاه های مشترکی در مسائل سیاسی و بین المللی بین دو کشور وجود دارد، هر دو کشور مستقل هستند و از استقلالشان دفاع می کنند و به همین دلیل تحت فشارهای کشورهای غربی قرار دارند. ظرفیت های فراوانی بین ایران و بلاروس وجود دارد، برای اینکه از این ظرفیت ها استفاده کنیم باید اطلاع رسانی کرد.
وی در ادامه گفت: رسانه های ما باید برای شناساندن دو کشور به مردم بلاروس و ایران فعال باشند، ارتباط بین رسانه ها برای اینکه اخبار ایران و بلاروس را پوشش دهند باید افزایش پیدا کند. همانطور که توافق کردیم هیئت های رسانه ای از کشورهای یکدیگر گزارش های فرهنگی و اقتصادی تهیه کنند. در مناسبت های ایران و بلاروس فعالیت کرده و رخدادهای مهم کشورهای یکدیگر را بازتاب دهند.
رسانه ها می توانند با شخصیت ها و مسئولین بلندپایه ایران و بلاروس مصاحبه کرده و دیدگاه ها و نظراتشان را منعکس کنند. همچنین با تسهیل در صدور روادید می توان زمینه گسترش توریسم بین دو کشور را فراهم کرده که این امر باعث افزایش همکاری های تجاری و اقتصادی خواهد شد. همینطور همکاری های بین دانشگاه های دو کشور را در دستور کار قرار داده ایم تا بتوانند دانشگاه های دو کشور پروژه های مشترک را با کمک یکدیگر انجام دهند.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری دولتی بلاروس، دلتا مبنی بر اینکه با توجه به سطح بالای روابط سیاسی دو کشور، روابط اقتصادی این کشورها در چه سطحی گفت: وضعیت اقتصادی ایران و بلاروس به شکلی است که این دو کشور می توانند همدیگر را کامل کنند. یعنی هم در زمینه کار تجاری و صادرات و واردات می توانند همکاری داشته باشند و هم در زمینه اجرای پروژه های بزرگ فنی مهندسی.
مهمان پرست در ادامه گفت: کشورهای غربی به بهانه اهداف سیاسی تحریم هایی علیه ایران و بلاروس اعمال می کنند که ما معتقدیم این تحریم ها قانونی نبوده و در آینده این اقدامات علیه کشورهای مستقل کارایی خود را از دست خواهند داد.
رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانهای وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره نظر مقامات بلاروس درباره برنامه صلح آمیز هسته ای ایران افزود: نظرات مقامات دو کشور درباره فعالیت های هسته ای ایران نزدیک به یکدیگر است. اعضای جنبش نم با 120 عضو بارها از فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران حمایت کرده اند و کشور بلاروس هم به عنوان یکی از اعضای این جنبش از برنامه صلح آمیز هسته ای ایران حمایت کرده است.
رامین مهمان پرست در بخش دیگری از نشست خبری خود در وزارت امور خارجه بلاروس و در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری فارس درباره ارزیابی از چشم انداز مذاکرات آتی ایران و گروه 1+5 در آلماتی قزاقستان گفت: مذاکراتی که در دور اول برگزار شد نشان دهنده این موضوع بود که رویکرد غرب به سمت منطقی شدن بوده و ادامه این روند می تواند زمینه رسیدن به توافق را فراهم کند. جمهوری اسلامی ایران در این مذاکرات به دنبال احقاق حقوق خود بر مبنای معاهده ان پی تی خواهد بود.
وی در ادامه افزود: باید چارچوبی در مذاکرات تعیین شود تا چشم انداز نهایی آن مشخص شود و گام هایی که در این چارچوب وجود دارند باید به نقطه ای برسند که حقوق ملت ایران به رسمیت شناخته شود و ابهامات ادعایی 1+5 هم برطرف شود.
كسى كه عقل ندارد، ادب ندارد و كسى كه همّت ندارد، جوانمردى ندارد و كسى كه دین ندارد، حیا ندارد.
رویترز: صادرات طلای ترکیه به ایران از سر گرفته شده است
صادرات طلا از ترکیه به ایران پس از وقفهای در زمستان گذشته، از سر گرفته شده است اما در عین حال این صادرات همچنان پایینتر از حداکثر صادرات در سال گذشته است.
خبرگزاری رویترز، از استانبول گزارش داده است که ترکیه در ماه فوریه ۲۰۱۳، به اندازه حدود ۱۲۰ میلیون دلار طلا به ایران صادر کرده است.
طبق این گزارش، تجارت طلا در قبال گاز طبیعی بین ایران و ترکیه با وجود تحریمهای شدیدتر ایالات متحده، ادامه پیدا کرده است اما در عین حال این صادرات طلا از ترکیه به ایران همچنان کمتر از اوج آن در سال گذشته میلادی است.
در شرایطی که دسترسی تهران به شبکه بانکی بینالمللی در پی تحریمهای آمریکا و اروپا قطع شده است، صادرات طلا از ترکیه به ایران یک راه نجات بوده است. مقامات آمریکایی تلاش کردهاند جلوی این صادرات را بگیرند.
رویترز نوشته است بر اساس اطلاعات موسسه آمار ترکیه، این کشور در ماه ژانویه ۲۰۱۳ در زمستان گذشته هیچ طلایی به ایران نفروخته است. طبق این گزارش، در آنزمان بانکها و صرافیها منتظر اجرای تحریمهای سختتر آمریکا علیه ایران از ۶ فوریه بودهاند که تجارت فلزات گرانبها با تهران را هدف گرفته است.
ایالات متحده به ترکیه ۶ ماه مهلت معافی از تحریمها علیه ایران داده است. این مهلت در ماه ژوئیه، یعنی تیرماه، پایان میگیرد ولی بانکها و صرافیهای ترک همچنان نگران این تحریمها بودهاند.
بر اساس این گزارش، در ماه گذشته میلادی، فوریه ۲۰۱۳، ترکیه به ارزش ۱۱۷.۹ میلیون دلار طلا به ایران فروخته است و در همین حال صادرات طلای ترکیه به امارات متحده عربی که در گذشته به عنوان مسیر عبور طلا به ایران عمل کرده است، از ۳۷۱ میلیون دلار در ژانویه به ۴۰۲.۳ میلیون دلار در فوریه رسیده است.
در ژوئیه سال گذشته میلادی، یعنی تیرماه ۹۱، فروش طلای ترکیه به ایران به اوج خود یعنی ۱.۸ میلیارد دلار رسیده بود. این رقم همچنان ۱۰ برابر رقم صادرات در ماه گذشته میلادی است.
یک تاجر طلا در استانبول که خواسته است نامش فاش نشود، به رویترز گفته است: «به خاطر تحریمها، هیچکس نمیخواهد جلب توجه کند. شاید این دلیل توقف صادرات طلا به ایران در ماه ژانویه گذشته باشد.»
این تاجر در عین حال تاکید کرده است: «با این حال تجارت با ایران ادامه دارد. تبادلهای مالی همچنان صورت میگیرد. آمارهای امسال میگوید صادرات به ایران کم بوده است پس نباید مسئلهساز شود.»
ترکیه که بزرگترین خریدار گاز طبیعی ایران است، بهای این واردات را با ارز لیره ترکیه پرداخت کرده است چون به خاطر تحریمها نمیتواند دلار یا یورو بپردازد. ایران نیز از لیره ذخیرهشده در بانک خلق ترکیه برای خرید طلا استفاده کرده و آن را از طریق چمدانهایی حاوی میلیونها دلار طلا به دوبی برده است و این طلا در آنجا یا به ارز خارجی تبدیل شده و یا به ایران ارسال شده است.
ترکیه شدیدا به واردات انرژی از ایران وابسته است و در عین حالی که خرید نفت از ایران را کاهش داده است، اما تصریح کرده است که نمیتواند خرید نفت و گاز از ایران را متوقف کند.
هماکنون ۹۰ درصد از گاز صادراتی ایران بر اساس قرارداد ۲۵ ساله به ترکیه تحویل داده میشود که این رقم حدود ۱۰ میلیارد متر مکعب در سال است.
ترکیه که خود تولیدکننده عمده طلا نیست، پیش از این در سال ۲۰۱۱ واردکننده طلای خام، جواهرات و فلزات گرانبها بود اما در سال گذشته میلادی ۲۰۱۲ به صادرکننده طلای خام تبدیل شد.
صادرات طلای ترکیه به ایران در سال ۲۰۱۲ به ۶.۵ میلیارد دلار رسید که ده برابر این میزان در سال ۲۰۱۱ بوده است. صادرات طلای ترکیه به امارات متحده عربی نیز که مسیر عبور طلا به ایران بوده است، در سال ۲۰۱۲ به ۴.۶ میلیارد دلار رسید. این رقم در سال گذشته ۲۸۰ میلیون دلار بوده است.
آمریکا و اروپا، برای واداشتن ایران به تعلیق غنیسازی اورانیوم و همکاری برای بررسی بیشتر درباره برنامه هستهای اش، تحریمهای شدیدی علیه تهران وضع کردهاند.
دولتهای غربی و اسرائیل درباره این که ایران در پی برنامه هستهای نظامی باشد ابراز نگرانی میکنند ولی تهران این اتهامات را رد کرده است
وزارت بازرگانی ژاپن روز جمعه، نهم فروردین اعلام کرد که صادرات نفت ایران به این کشور در ماه فوریه سال جاری نسبت به سال قبل تا حدود یک سوم کاهش یافته است.
خبرگزاری رویترز بر اساس دادههای وزارت بازرگانی ژاپن گزارش داد که این کشور طی ماه گذشته روزانه ۲۱۴ هزار و ۲۶۸ بشکه از ایران نفت خریداری کرده است که نسبت به فوریه سال ۲۰۱۲ حدود ۳۲/۳ درصد و نسبت به ژانویه سال جاری ۱۹/۱ درصد کاهش نشان میدهد.
ژاپن سومین مشتری عمده نفت ایران است اما این کشور در ازای معافیت شش ماهه از تحریمهای آمریکا، طی سال ۲۰۱۲ واردات نفت از ایران را تا ۳۹/۵ درصد کاهش داد.
این گزارش میگوید که انتظار میرود خرید نفت ژاپن از ایران باز هم کاهش یابد.
رویترز در ادامه مینویسد که تحت تاثیر تحریمهای غرب، کل صادرات نفت ایران در سال گذشته بیشتر از ۵۰ درصد کاهش یافت که این امر باعث شد درآمدهای نفتی دولت جمهوری اسلامی ماهانه تا پنج میلیارد دلار افت داشته باشد.
ژاپن در دو ماه نخست سال جاری میلادی بهطور متوسط روزانه ۲۲۷ هزار و ۳۰۸ بشکه نفت از ایران خریده است که نسبت به دور موافق سال گذشته نزدیک به ۳۱ درصد کاهش نشان میدهد.
گرچه رویترز میگوید که دادههای جدید وزارت بازرگانی ژاپن با دادههای گمرکهای این کشور که روز پنج شنبه منتشر شد، اختلاف دارد، اما آمار وزارت بازرگانی معیار دقیق واردات نفت این کشور است.
دادههای گمرکها که روز گذشته منتشر شد، نشان از افزایش ۱۶ درصدی خرید نفت ژاپن از ایران در ماه فوریه داشت که به بالاترین سطح در ۱۱ ماه گذشته رسیده است.
آمریکا اوایل ماه جاری معافیت ژاپن برای خرید نفت از ایران را تا ۶ ماه آینده دوباره تمدید کرد.
این گزارش میگوید که همه مشتریان نفت ایران، به غیر از چین طی ماه گذشته واردات نفت از این کشور را کاهش دادند.
چین، بزرگترین مشتری نفت ایران در ماه فوریه روزانه ۵۲۱ هزار و ۳۳۰ بشکه از ایران نفت وارد کرد که نسبت به فوریه سال ۲۰۱۲ حدود ۸۱ درصد افزایش نشان می دهد.
اما هند دومین مشتری نفتی ایران ماه گذشته روزانه ۲۵۹ هزار بشکه نفت از ایران خریده بود که نسبت به دور موافق آن در سال گذشته کاهشی ۴۳ درصدی نشان میدهد.
هند اخیرا با مشکل بیمه نفتکشهای حامل نفت ایران مواجه شده است و انتظار میرود خرید نفت این کشور از ایران باز هم کاهش یابد.
چهارمین مشتری بزرگ نفت ایران کره جنوبی است که در ماه فوریه ۱۴۱ هزار و ۹۲۹ بشکه نفت از ایران خریداری کرده است که نسبت به فوریه ۲۰۱۲ کاهشی ۳۰ درصدی نشان میدهد.
در همین زمینه آژانس جهانی انرژی که به کشورهای صنعتی مشاوره انرژی میدهد، اخیرا اعلام کرد ظاهرا تحريمهايی که در ماه فوريه سال جاری ميلادی عليه فروش نفت ايران به اجرا درآمده، «بر صادرات نفت ایران در ماه مارس تاثير زيادی نداشته است».
بر اساس تحریمهای جدید آمریکا کشورهای خریدار نفت ایران، با هر ارزی که باشد مجاز به انتقال پول نفت ایران به خارج از کشور نیستند و به ازای پول نفت فقط میتوانند کالاهایی که مشمول تحریمها نیست به ایران بفروشند.
آژانس جهانی انرژی که روند خريد و فروش محصولات انرژی را رصد میکند اعلام کرده است که بازار صادرات نفت ايران در ماه مارس سال جاری ميلادی از مرز ۱/۴ ميليون بشکه در روز هم فراتر رفته است. اين آمار برای ماه فوریه حدود ۱/۲۸ ميليون بشکه در روز بود.
منابع امنیتی با اشاره به توانایی دستیابی ایران به سلاح هسته ای ادامه دادند: ایرانی ها کارهای غیرعقلانی نمی کنند، البته انچه کیم جونگ اون دارد احمدی نژاد هم دارد.
تایمز اسرائیل به نقل از منابع امنیتی مدعی شد که ایران در تیرماه سال 1391 توانایی ساخت بمب هسته ای داشته است.
به گزارش سرویس بین الملل انتخاب، به گفته ی این منابع، اوباما با سفر اخیرش به اسرائیل، نتانیاهو و دیگر سران این رژیم را آرام ساخت.
این منابع که بنابر ادعای خود از محتوای مذاکرات نتانیاهو با اوباما اگاهند، افزودند: پس از مشاهده ی دستیابی کره شمالی به سلاح هسته ای آن هم با وجود مخالفت شدید غرب، تهران تصمیم به رفتن به سمت بمب هسته ای گرفت که البته می توانست بین ماه های تیر و شهریور اماده باشد.
این منابع با اشاره به توانایی دستیابی ایران به سلاح هسته ای ادامه دادند: ایرانی ها کارهای غیرعقلانی نمی کنند، البته انچه کیم جونگ اون دارد احمدی نژاد هم دارد.
بنابر ادعای این منابع، در پایان سال 2012، ایرانی ها شبیه سازی یک انفجار هسته ای را آزمایش کردند و از آن زمان روز به روز در حال پیشرفت در این زمینه هستند.
اوباما هفته ی گذشته به سرزمین های اشغالی سفر کرد تا در مورد همکاری با اسرائیل در خصوص ایران و دیگر موضوعات مذاکره کند. هم اکنون به نظر می رسد که رئیس جمهور امریکا نتانیاهو را متقاعد کرده که با جدول زمانی واشنگتن کنار بیاید.
براساس جدول زمانی واشنگتن، ایران یک سال تا دستیابی بمب هسته ای فاصله دارد.
منابع می گویند: چاپلوسی های اوباما در این زمینه جواب داد و نتانیاهو متقاعد شد. در واقع اسرائیل در این ماجرا ضرر کرد و دست های آن هم اکنون در رابطه با ایران بسته است.
این منابع اظهار داشتند: رئیس جمهور امریکا خاک بر چشمان ما پاشید و ما هم اکنون گرفتار طوفان شده ایم. اوباما با چاپلوسی و نمایش دوستی ما را متقاعد کرد و موفق شد تا از هرگونه شرکت آمریکا در حمله به ایران طفره رود.
تایمز اسرائیل در پایان نوشت: اظهارات نتانیاهو در طول سفر اوباما نشان داد که اسرائیل بدون حمایت آمریکا حمله نخواهد کرد .
موافقت کلی رهبری با «مذاکره ایران و آمریکا» ؛ حرکتی مناسب در جهت خنثی سازی اقدام نظامی
عصر ایران نوشت: هرمیداس باوند، استاد روابط بین الملل، معتقد است موضع اخیر رهبری نظام در قبال مذاکره ایران و آمریکا، می تواند زمینه ساز رفع فشارهای بین المللی موجود بر اقتصاد ایران باشد.
باوند سیاستمدار خوب را کسی می داند که به تحقق منافع کشورش بیندیشد. وی موافقت کلی و البته مشروط رهبری با مذاکره دوجانبه ایران و آمریکا با وجود تبلیغات احتمالی مخالفان جمهوری اسلامی را، مصداقی از گام برداشتن در چنین مسیری می داند و تأکید می کند که این سیاست ، خنثی کننده روند موجود برای اقدام نظامی علیه ایران است.
رهبر انقلاب در سخنرانی نوروزی خودشان گفتند که با مذاکره با آمریکا مخالفتی ندارند ولی به این مذاکره خوش بین هم نیستند. آیا این سخن ایشان می تواند سرآغاز تحولی در رابطه ایران و آمریکا باشد؟
آمریکایی ها مدتهاست که به ایران پیشنهاد مذاکره دوجانبه داده اند. البته ایران و آمریکا سابقه مذاکره با یکدیگر را دارند. مثلاً بیانیه الجزایر محصول مذاکرات ایران و آمریکا پس از ماجرای گروگان گیری است. درباره مساله افغانستان هم ایران حضور موثر داشت و همکاری دوفاکتو بین ایران و "اتحاد شمال" شکل گرفت.
در ماجرای عراق هم بین ایران و آمریکا مذاکراتی صورت گرفت و ایران انتخابات عراق را که زیر نظر آمریکایی ها برگزار شد، به رسمیت شناخت؛ در حالی که کشورهای عربی چنین موضعی در قبال نخستین انتخابات عراق نگرفتند.
در هر صورت، این سخن رهبری نظام می تواند سرآغاز پیدایش تفاهم در برخی زمینه ها میان دولت های ایران و آمریکا باشد و باب تحول در روابط دو کشور را باز کند؛ مشروط بر اینکه دولت های دو کشور، از این فرصت استفاده کنند. من مذاکره را به معنای تسلیم نمی دانم و اگر ما چنین نگاهی به مذاکره با آمریکا داشته باشیم، این نگاه می تواند زمینه ساز استفاده از فرصت پدیدآمده موجود شود.
اگر قرار شود ایران و آمریکا وارد مذاکره دوجانبه شوند، این امر در دولت احمدی نژاد رخ می دهد یا در دولت بعدی؟
معمولاً ترجیح داده می شود مذاکره پس از روی کارآمدن دولت جدید آغاز شود. فرایند انتخابات نقش اثرگذاری بر ماهیت مذاکرات دارد. فرض کنید آقای خاتمی یا آقای رفسنجانی به عنوان رئیس جمهور ایران انتخاب شوند، با توجه به سابقه نظرات این دو سیاستمدار ایرانی، فضا برای مذاکره و پیشرفت مذاکرات مساعدتر به نظر می رسد.
اگر خاتمی یا هاشمی رئیس جمهور شوند، موافقت رهبری برای مذاکره با آمریکا همچنان پابرجا خواهد بود یا اینکه رهبری به دولت هاشمی یا خاتمی از این حیث اعتماد چندانی نمی کنند؟
ضرورت ها و نیازهای کنونی در این جا اهمیت دارند. الان که رهبری اشاره کرده اند مخالفتی با این موضوع ندارند، این سخن دال بر این است که اگر آقای هاشمی و یا خاتمی رئیس جمهور شوند، من فکر نمی کنم رهبری با اصل مذاکره دولت های ایران و آمریکا مخالفت کنند.
به هر حال رهبری که به تنهایی تصمیم نمی گیرند. قطعاً کسانی به ایشان مشورت می دهند و آنها گفته اند که با توجه به شرایط موجود، مذاکره ایران و آمریکا می تواند برای کشور ما رهگشا باشد.
به نظر شما، درخواست مذاکره دوجانبه از سوی آمریکا اصلاً سودی برایش دارد؟
آمریکا بعد از پیروزی نظامی در افغانستان و عراق با مشکلات سیاسی در خور توجهی روبرو شد؛ به گونه ای که امروز جامعه آمریکا دیگر به هیچ وجه موافق اقدامات سخت افزاری دولت آمریکا در حوزه سیاست خارجی نیست.
دولت آمریکا نیاز دارد افکار عمومی کشورش را برای اقدامات سخت افزاری احتمالی آماده کند. وقتی این دولت پی در پی درخواست مذاکره دوجانبه می دهد و این درخواست از سوی ایران پذیرفته نمی شود، در واقع افکار عمومی آمریکایی ها را آماده می کند برای اتخاذ اقدامات سخت افزاری احتمالی. یعنی دولت آمریکا با این کار می خواهد به مردمش بگوید ما همه راههای مسالمت آمیز را در قبال ایران در پیش گرفتیم ولی مشکل حل نشد و اکنون دیگر چاره ای جز اقدام سخت افزاری نداریم.
از سوی دیگر، دولت آمریکا با درخواست مذاکره دوجانبه، جامعه بین المللی را هم به نفع خودش آماده و حتی بسیج می کند. یعنی از این طریق می کوشد به اقدام احتمالی خودش علیه ایران مشروعیت بین المللی ببخشد.
بدون تردید اگر آمریکا روزی بخواهد به ایران حمله نظامی کند، به تنهایی این کار را انجام نمی دهد. یعنی با توجه به تجارب تلخ قبلی اش، می کوشد که این کار را به شکل جمعی و با مشارکت اتحادیه اروپا و سازمان ملل و سایر کشورها انجام دهد.
یعنی موافقت کلی ایران با مذاکره، با هدف کاستن از خطر جنگ صورت گرفته است؟
بله؛ رد پیشنهاد مذاکره آمریکا از سوی ایران، اگر تداوم می یافت، می توانست در خدمت مشروعیت بخشیدن بین المللی به حمله نظامی احتمالی آمریکا به ایران باشد. در واقع پذیرش پیشنهاد مذاکره دوجانبه آمریکایی ها، این خطر را خنثی می کند.
فراموش نکنید که سیاستمداران بزرگ برای تامین منافع حیاتی کشورشان بسیاری از ناملایمات فردی را به جان می خرند. در حال حاضر اولویت ، بقای مملکت است. الان مساله اصلی ما، تحریم های مضاعفی ست که جدا از تحریم های شورای امنیت اعمال شده است. این تحریم هاست که به کشور ما فشار وارد می کند. وقتی این تحریم ها در جریان مذاکره با آمریکا می تواند کاهش یابد و منتفی شود، چرا وارد این مذاکره نشویم؟
تحریم های شورای امنیت، شامل سیستم های موشکی ایران می شود ولی تحریم های مضاعف آمریکا و اتحادیه اروپا و سایر کشورهای همراه آنها، سیستم های بانکی و اقتصاد ایران را هدف گرفته است. الان ما در وضعی نگران کننده قرار گرفته ایم و باید ببینیم چطور می توانیم از این وضع خارج شویم تا مجبور نشویم باج های سنگین به چین و روسیه و هند بدهیم.
ولی رفتار خصمانه آمریکا با جمهوری اسلامی هنوز ادامه دارد. در این باره چه نظری دارید؟
فرض کنید مذاکره دوجانبه با امریکا صورت نگیرد و مذاکرات با 5+1 هم به جایی نرسد. شما نتیجه این وضع را برای کشور چه می دانید؟ ما به عنوان یک ایرانی، هر اندازه هم بخواهیم شعارهای مقاومت گرایانه بدهیم، اگر نتوانیم فشارهای ناشی از تحریم های موجود را منتفی کنیم، سرانجام به وضعی پیش بینی ناپذیر می رسیم که پیامدهایش برای مملکت نگران کننده است.
اینکه ما به فکر حل بحران های اقتصادی مان باشیم، هیچ اشکالی ندارد. اما در این باره که رفتارهای خصمانه آمریکا با ایران ادامه دارد، باید گفت که ما در طول 34 سال گذشته هیچ وقت رابطه دوستانه ای با آمریکا نداشته ایم. رابطه ایران و آمریکا در این سال ها، تقریباً همیشه خصمانه بوده است. بنابراین ما باید به فکر حل مشکلات خودمان باشیم نه به فکر رفتارهای آمریکا.
فرض کنیم مذاکره دوجانبه ایران و آمریکا آغاز شد. تحریم ها تا کی رفع می شوند؟
مساله تحریم های مضاعف در حال حاضر پیچیده شده است. وقتی که نفت ایران از سوی فلان کشور خارجی خریده نمی شود، آن کشور با کشور دیگری قرارداد واردات نفت می بندد. مثلاً ژاپن قبلاً از ایران نفت می خرید اما الان از نفت مورد نیازش را از عربستان می خرد. قرارداد چند ساله کشورهای واردکننده نفت با عربستان و قطر و ...، یک شبه نمی تواند فسخ شود و همین امر، مساله رفع تحریم ها را پیچیده می کند.
آن قسمت از تحریم ها که مربوط به شورای امنیت است، به آسانی می تواند لغو شود ولی برخی دیگر از تحریم ها، پیچیده اند و لغو آنها، امری زمان بر است. برخی از تحریم ها هم گام به گام حذف می شوند ولی اینکه فلان کشور تا پارسال خریدار نفت ایران بود اما الان با قطر یا عربستان قرارداد پنج ساله واردات نفت امضا کرده، امری نیست که یک شبه قابل تغییر باشد.
اگر امسال مذاکره دوجانبه ایران و آمریکا شروع شود، آیا در پایان سال 92 می توانیم شاهد بهبود شرایط اقتصادی کشور باشیم؟
بله، قطعا. ما که وارد فرایند مذاکره برای مذاکره نمی شویم. ما می خواهیم مذاکره کنیم تا فشارهای خارجی بر اقتصاد کشورمان کاهش یابد و به تدریج منتفی شود. قطعنامه های شورای حکام و شورای امنیت می گویند اگر نظر این دو شورا تامین شود، تحریم ها نیز لغو می شود.
یعنی در این صورت ایران باید تعلیق غنی سازی را بپذیرد؟
بالاخره هر دو طرف در مواضع اولیه خودشان تعدیلاتی انجام می دهند. مثلاً آنها غنی سازی ایران را تا بیست درصد می پذیرند و ایران هم می تواند بپذیرد که حجم اورانیوم بیست درصد غنی شده را افزایش ندهد.
نفس مذاکره علی الاصول نقش تعدیل کننده دارد. وقتی که طرفین مذاکره به اولویت های خودشان اشاره کنند، به طور کلی فضا مساعد می شود که بر سر چند و چون تحقق این اولویت ها به توافق برسند.
به هر حال مذاکره بر عدم مذاکره ارجحیت دارد. مذاکره می تواند به تعدیل مواضع طرفین و کاسته شدن فشارهای اقتصادی موجود بر ایران منجر شود، ولی عدم مذاکره به معنای تداوم این فشارها و رویارویی نظام و جامعه با پیامدهای غیر قابل پیش بینی آنهاست.
_________________
دو سهم در شگفتهای بورس خواهد ماندو دیگر تکرار نخواهد شد ....صدرا ...پلوله
نظر