کاربران گرامی بورسی، با توجه به تغییرات اخیر سایت در صورت وجود هر گونه مشکل در استفاده از سایت (درج پیام، عضویت و...) با ایمیل boursy.com[@]gmail.com در ارتباط باشید یا موضوع را در تاپیک «شما بگویید...» درج کنید.
مافیایی که در پس زمینه پتروشیمی ایران قرار دارد آنقدر قویست که امروز بورس را به خاک و خون خواهد کشاند !!!!!!
شک نکنید امروز بورس و معاملات منفی پتروها در تیتر اخبار خواهد بود !!!!!
اما چند کلمه حرف حساب:
تا دیروز خودروییها کاسه چه کنم چه کنم برداشته بودند !!! که آقا ما وضعمون خرابه !! اگه وام بلا عوض ندین برشکست میشیم !!! هرچی دولت میگفت خوب دارایی هاتون رو بفروشید پولشو بزنید به کار که برشکست نشید و حقوق صاحبان سهامتون هم ضایع نشه !!!!! هی اینا اما و اگر میاوردن !!! سایپای 80 تومانی را به خاطر دارید !!!!! این مظلوم نمایی ها یواش یواش داره تبدیل میشه به قدرت نمایی !!!! چرا ؟؟؟؟ چون اینا یکی دو تا دارایی ندارن که !!!! شرکته یه ملک میفروشه از زیان در میاد !!! جل الخالق !!!! خوب تا حالا چرا اینکارو نکردی ؟؟؟؟ چون بازار تکدی گری و دروغ در کشور ما داغه !!! تا دلتون هم بخواد آدم دلسوز و پول مفت که به اینها بدن که میخوان یه خودرو فکسنی با چند تا شغل نا پایدار خیر سرشون واسه مردم درست کنن!!!!
به قول عطای عزیز بعضی هاشون اگر به پرورش چهار پا همت میورزیدند اوضاع سود دهیشون بهتر ازین حرفها بود !!!!
دادار دودورشون هم عالمو برداشته !!!!!!!!!
حالا حکایت پتروشیمیها هم از همین قراره !!!!! همه رفتن تو کار پترو های بالا دست !!! هیچکی تو کار میان دست و پایین دست نیست !!!!! تا حالا گاز میخریدن 2.8 سنت با کلی فرآوری و تولید 300 عدد شغل ناقابل محصول نهایی رو میفروختن به 38 سنت (به لحاظ ارزشی ) حال اینکه همین گاز رو داریم در مرز ترکیه به 48 سنت میفروشیم !!!!! اگرچه که خط لوله ای هم برایش احداث شده !!!!! یعنی به معنی ساده تر طلا رو تبدیل به مس کردیم !!!!! تازه خروجی خیلی از این پترو های بالا دست هم دریک دور و تسلسل به کشور خودمون تحت عنوان محصولات چینی بر میگشته !!!! حالا آقایون شاکی شدن که چرا قیمت خوراکشون رفته بالا !!!!!! دیروز نماینده مجلس عربده میزد که با این تصمیم نادرست تبعاتش رو در بازار سرمایه خواهید دید !!! به زبون ساده کل بازار رو تهدید کرد !!!!! مث این میمونه که بری دانشگاه بگی اگه نمره خوب بهم ندین منم دانشگاه نمیام !!!!! خوب به درک اسفل السافلین !!!!!
سرمایه مردم رو دارین به باد فنا میدین ! که میخواین شغل ایجاد کنین ؟؟؟ که ما صنعت پتروشیمی داشته باشیم ؟؟؟؟؟ پز بدیم بگیم آره مام داریم !!!!؟؟؟؟؟؟؟
جمع کنین بابا ...................!!!!
اینها نظر شخصی و حرف دلم بود و ربطی به این نداره که پترو ها بدن یا خوبن !!! بحثم سر تاراج سرمایه این مملکته !!!! چند ساله اینا دارن 2.8 سنت میگیرن ؟؟؟؟؟ چرا یکی تا حالا بهشون نگفته خرت به چند ؟؟؟؟؟ چون حتما یه معادلاتی بوده دیگه که الان اون معادلات به هم خورده !!!!! و اگرنه تو این مملکت هیچ گربه ای محض رضای خدا موش نمیگیره !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
به گزارش خبرگزاری خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی امروز (چهارشنبه 16 بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه 93 کل کشور با بند ج تبصره 2 لایحه بودجه موافقت کردند که براساس آن پالایشگاههایی که نفت خام و میعانات گازی را به قیمت 95 درصد فوب خلیج فارس خریداری و بهای آن را به صورت ارز و از طریق بانک مرکزی به حساب فروشنده واریز می کنند از اختصاص 20 درصد از درآمدهای خود به صندوق توسعه ملی مستثنی شدند.
بأزم يك خبر خوب ديگه براي پالايشگاهها با موافقت نمایندگان مجلس؛ ۷ دقیقه پیش
وزارت نفت مکلف به نوسازی و توسعه شبکه خط لوله انتقال فراورده های نفتی شد سرویس: صحن نمایندگان مجلس وزارت نفت را مکلف به نوسازی و توسعه شبکه خطوط لوله انتقال نفت خام و میعانات گازی و فراورده های نفتی کردند. به گزارش خبرگزاری خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی امروز (چهارشنبه 16 بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه 93 کل کشور با بند ک لایحه بودجه موافقت کردند که بر این اساس وزارت نفت از طریق شرکت دولتی تابعه ذیربط، مکلف است نسبت به نوسازی و توسعه شبکه خطوط لوله انتقال نفت خام و میعانات گازی و فرآوردههای نفتی و تأمین منابع مالی سهم دولت در توسعه پالایشگاهها و زیرساختهای تأمین، ذخیرهسازی و توزیع فرآوردهها اقدام و منابع مورد نیاز را از محل افزایش پنج درصد(5%) قیمت هر لیتر فرآوردههای نفتی بهعنوان عوارض و صددرصد(100%) برای موارد مذکور تأمین نماید. درآمد مذکور جزء درآمد شرکت محسوب نمیگردد و معاف از مالیات است اقدام کند.
گفتنی است در بند ک لایحه بودجه آمده است وزارت نفت از طریق شرکت دولتی تابعه ذیربط، مکلف است نسبت به نوسازی و توسعه شبکه خطوط لوله انتقال نفت خام و میعانات گازی و فرآوردههای نفتی و تأمین منابع مالی سهم دولت در توسعه پالایشگاهها و زیرساختهای تأمین، ذخیرهسازی و توزیع فرآوردهها اقدام و منابع مورد نیاز را از محل افزایش پنج درصد(5%) قیمت هر لیتر فرآوردههای نفتی بهعنوان عوارض و صددرصد(100%) برای موارد مذکور تأمین نماید. درآمد مذکور جزء درآمد شرکت محسوب نمیگردد و معاف از مالیات است.
گفتنی است در جریان رسیدگی به این بند جواد جهانگیرزاده پیشنهاد حذف بند ک را ارائه کرد که سیدمحمدحسین میر محمدی در مخالفت با این پیشنهاد و قسیم عثمانی در موافقت با آن سخنرانی کردند که در نهایت این پیشنهاد تصویب نشد.
در ادامه محمدحسن دوگانی آغچغلو پیشنهاد اصلاح عبارتی را مطرح کرد که این پیشنهاد نیز با مخالفت نمایندگان مجلس رد شد./
واقعا توی بورس 24 همه داشتند میگفتند این نرخ خوراک 15 سنت روی شبندر و شپنا تاثیر داره یا نه هنوز نمیدونند پتروشیمی و پالایشگاهی چه فرقی دارند تخفیف نرخ خوراک رو هم که اصلا نمیدونستند
ولي متاسفانه ترکش پتروشيمي ها ، پالايشگاهي ها رو هم گرفت . بازار بورس ما از هيجان و اين صحبت ها گذشته بايد يه اسم ديگه واسش انتخاب کنبم .
عجب بازار بی در و پیکریه اخابر دیروز بیشترین تاثیر مثبت رو در شاخص داشت امروز دومین تاثیر گذار منفی تو شاخص اونوقت توقع دارن بابای خارجی بیاد سرمایه گذاری کنه فقط کافیه یه روز بشینه پای معاملات بورس ایران مخش هنگ میکنه مگه مغز خر خورده یا پولش رو سر راه پیدا کرده بیاد اینجا این از بورسشون اون هم از موانعی که بر سر سرمایه گذاری در ایران دارن هر روزی یه بمبولی در میارن یه روز نرخ ارزه یه روز مالیاته یه روز نرخ خوراکه یه روز بهره مالکانه یه روز هدفمندی یارانه ها یعنی نمیزارن سرمایه گذار یه نفسی بکشه بعدش میگن چرا نقدینگی تو کشور زیاده حرف زیاده همه هم میدونن ولی . . . . .
شرایط پالایشگاه های مستثنی از واریز درآمد به صندوق توسعه ملی اعلام شد
شانا _ گروه مجلس و دولت: نمایندگان مجلس، شرایط پالایشگاه هایی که از واریز درآمد به صندوق توسعه ملی مستثنی شدند، اعلام کردند.
به گزارش خبرنگار شانا، در نشست علنی امروز (چهارشنبه، ١٦بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه ٩٣ کل کشور با بند "ج" تبصره ٢ لایحه بودجه موافقت کردند. به موجب این بند، "پالایشگاههایی که نفت خام و میعانات گازی را به قیمت ٩٥ درصد فوب خلیج فارس خریداری و بهای آن را به صورت ارز و از طریق بانک مرکزی به حساب فروشنده واریز می کنند، از اختصاص ٢٠ درصد از درآمدهای خود به صندوق توسعه ملی مستثنی شدند".به گزارش شانا، نمایندگان مجلس از صبح امروز وارد بررسی بخش هزینه ی لایحه بودجه شدند.
جزئیات سناریوی یارانهای پیشنهادی به ۵ ارگان دولتی
از این رو در خصوص بهترین روش پیاده سازی گام دوم هدفمندی و افزایش نرخ حامل های انرژی با سجاد حسین نیا، کارشناس ارشد مرکز مطالعات راهبردی انرژی دانشگاه تهران که عضو گروه پژوهشی شبکه تحلیلگران فناوری ایران و از طراحان این سناریو است، گفتوگویی در خبرگزاری تسنیم داشته ایم و جزئیات سناریو پیشنهادی این گروه را بررسی کردیم که مشروح آن در ادامه می آید:
تسنیم: این 85 درصد باید به صورت ثابت باشد؟
حسین نیا: نه، به طور میانگین است. احتمالا قیمت آب و برق کمتر افزایش پیدا می کند و قیمت بنزین بیشتر. از اینرو برای تحقق درآمد هدفمندی مورد نظر دولت قیمت بنزین حتی شاید تا بیش از 100 درصد هم افزایش داشته باشد. تسنیم: این میزان افزایش قاعدتا در هر دو نوع بنزین سهمیه ای و آزاد اعمال می شود؟
حسین نیا: ما بحثمان این است که می توان قیمت را به این صورت ساده افزایش نداد؛ چرا که اگر بنزین 400 تومانی 700 تومان شود، به معنای این است که قیمت بنزین 75 درصد افزایش داشته است. در شرایطی که تورم کشور تازه دارد نزولی می شود و احتمالا تا پایان سال جاری به 35 درصد می رسد، ما داریم بنزین را 75 درصد گران می کنیم. در حالی که دولت می تواند افزایش قیمت بنزین را با استفاده از یک مکانیزم هدفمند و هوشمند اجرا کند؛ به این مفهوم که می توانیم نحوه اختصاص سهمیه را تغییر دهیم و کلیت آن را حفظ کنیم و از سوی دیگر، قیمت آزاد را که مصرفش محدودتر است، افزایش دهیم. این طرح بر این اساس استوار است که دهک های درآمدی بالا مصرف بیشتری از حامل های انرژی دارند.
تسنیم: به بحث بنزین بازگردیم؛ در سناریوی پیشنهادی شما، سهمیه فعلی بنزین حفظ می شود و قیمت غیرسهمیه افزایش پیدا می کند؟
حسین نیا: می توان سهمیه خانوار را 60 لیتر یا 70 لیتر یا 80 لیتر در نظر گرفت، بحث میزان سهیمه نیست. بحث ما این است که این سهمیه نباید به خودرو تعلق گیرد. در شرایط فعلی افرادی که وضعیت مالی مناسب تری دارند مثلا یک خانواده که 3 خودروی شخصی دارد ماهانه 180 لیتر بنزین سهیمه ای می گیرد و خانواده ای که درآمد پایین تری دارد و تنها یک موتورسیکلت دارد، 25 لیتر در ماه سهمیه بنزین دریافت می کند. خانواده ای هم که در دهک درآمدی پایین جامعه قرار گرفته و وسیله نقلیه شخصی ندارد هیچ بهره ای از این سهمیه بنزین نمی گیرد. این روش تخصیص سهمیه با عدالت منافات دارد. نظر ما این است که اولا باید این روش اصلاح شود. باید تخصیص سهمیه ماهانه بنزین به هر خانوار تعلق گیرد نه هر خودرو. در این صورت کسانی که یک وسیله نقلیه چه موتور و چه اتومبیل دارند ماهانه به مقدار مشخص مثلا 60 لیتر فعلی سهیمه دریافت می کنند و کسانی که چند اتومبیل دارند نیز همان 60 لیتر را دریافت می کنند. همچنین کسانی که درآمد خوب و مصرف زیاد دارند می بایست بقیه مصرف خود را از بنزین بدون سهمیه تأمین کنند که در این صورت با افزایش قیمت بنزین آزاد، جلوی یارانه بیشتر به افرادی که مصرف بیشتری دارند گرفته می شود. تسنیم: از نظر قیمتی، چقدر یارانه برای بنزین سهیمه ای پرداخت می شود؟
حسین نیا: اگر قیمت آزاد بنزین را در فوب خلیج فارس 80 سنت بگیریم، با نرخ ارز مبادله ای 2500 تومانی قیمت بنزین غیریارانه ای می شود 2000 تومان در هر لیتر. در نتیجه قیمت واقعی 60 لیتر بنزین 120000 تومان است که از این رقم 24 هزار تومان را مردم با قیمت 400 تومان می پردازند و در این حالت هر ماه هر خودرو 96 هزار تومان یارانه بنزین سهمیه ای می گیرد.
*پیشنهاد بنزین آزاد 2000 تومانی را دادهایم/درآمد دولت فقط از بنزین 500میلیارد بیشتر میشود تسنیم: افزایش قیمت بنزین آزاد چگونه باید انجام شود؟
حسین نیا: در سال 84 که قیمت بنزین آزاد 700 تومان تعیین شد،در آن زمان بر اساس دلار 1000 تومانی قیمت بنزین فوب خلیج فارس، 70 سنت بود که در واقع این 700 تومان همان قیمت واقعی بنزین می شد. ولی اکنون دیگر با دلار 3 هزار تومانی، 700 تومان قیمت واقعی بنزین نیست و تفاوت زیادی با قیمت تمام شده دارد. در واقع اگر دولت قیمت بنزین آزاد را به صورت شناور اعلام می کرد و آن را به نرخ ارز و قیمت فوب بنزین وصل می کرد این مشکل پیدا نمی شد که قیمت بنزین چند سال ثابت باشد و مشکلاتی ایجاد شود. در این گام در صورتی که سهمیه ها به خانوارها اختصاص یابد و تعداد جایگاه های گاز نیز بیشتر شود تا هزینه های حمل و نقل عمومی افزایش نداشته باشد، می توان قیمت بنزین آزاد را به صورت شناور اعلام کرد و آن را به نرخ آزاد غیر یارانه ای رساند. تسنیم: با توجه به اینکه رویکرد اصلی دولت برای افزایش قیمت حامل های انرژی، جبران کسری منابع مالی هدفمندی است، با سناریوی پیشنهادی شما چقدر از قِبل تعدیل نرخ بنزین عاید دولت می شود؟
حسین نیا: هم اکنون به طور متوسط روزانه 48 میلیون لیتر بنزین 400 تومانی سهیمه ای و 17 میلیون لیتر بنزین 700 تومانی در کشور مصرف می شود که درآمد ماهانه دولت از فروش این حجم بنزین 932 میلیارد تومان است. در سناریوی پیشنهادی ما قیمت فعلی سهمیه 60 لیتری ماهانه خودروها همان 400 تومان باقی می ماند و قیمت بنزین آزاد به 2000 تومان می رسد. در این صورت پیش بینی می شود 5 میلیون لیتر در روز از مصرف بنزین کاسته شود و در مجموع درآمد ماهانه دولت با 40 درصد افزایش به 1308 میلیارد تومان می رسد. با احتساب درآمد ارزی دولت مجموع افزایش درآمد دولت از محل تعدیل نرخ بنزین به 70 درصد می رسد. به عبارتی 105 میلیون دلار هم درآمد ارزی اضافه می شود که معادل حدود 300 میلیارد تومان است
تسنیم: پس قیمت بنزین آزاد به 2000 تومان در هر لیتر برسد را سناریوی مناسب افزایش قیمت می دانید؟
حسین نیا: دولت نباید اشتباه گاه اول هدفمندی را در تعدیل نرخ بنزین در گام دوم تکرار کند. در گام اول هدفمندی اشتباه اساسی دولت این بود که قیمت آزاد بنزین را به 700 تومان رساند ولی شناور اعلام نکرد. قیمت 700 تومان در آن زمان قیمت واقعی بنزین بود اما با 3 برابر شدن قیمت ارز این قیمت از نرخ واقعی فاصله گرفت. دولت باید نرخ بنزین را شناور اعلام کند. *پیشنهاد کردیم قیمت بنزین آزاد روزانه یا هفتگی بر اساس فوب تغییر کند تسنیم: منظور از شناور اعلام کردن قیمت بنزین چیست؟
حسین نیا: یعنی باید قیمت بنزین را به نرخ ارز و نرخ فوب وصل کند. قیمت بنزین 80 سنت است. می توان هر روز یا هر هفته یکبار به روز شود. در پمپ بنزین های دیگر کشورها، نرخ بنزین روی تابلوی الکترونیکی به صورت آنلاین نمایش داده می شود. ممکن است یک ساعت 1.56 یورو باشد و دو ساعت بعد که یک خودرو مراجعه کند قیمت روی تابلو به 1.49 یورو کاهش پیدا کند. اما در ایران که اینترنت و تلفن همه جا در دسترس نیست و ابزار آنلاین بودن قیمت ممکن است در برخی جاها فراهم نباشد، می توان به صورت هفته ای یکبار نرخ بنزین را به صورت شناور متناسب با نرخ ارز و قیمت فوب به روز کرد.
تسنیم: بیشتر توضیح می دهید که این 1000 میلیارد تومان چگونه تأمین می شود؟
حسین نیا: همانطور که ذکر شد، با ساماندهی تخصیص سهمیه گازوئیل در حمل و نقل باری و مسافری برون شهری بر اساس بارنامه ها و صورت وضعیت مسافر به جای کارت سوخت هر خودرو، 4 میلیارد لیتر از مصرف گازوئیل کاهش پیدا می کند. با نرخ هر لیتر 80 سنت، 3200 میلیارد دلار صرفه جویی برای دولت دارد و در شرایطی که بیش از 10 میلیون لیتر در روز ما واردات گازوئیل داریم، این میزان صرفه جویی ارزی، ماهانه حدود 1000 میلیارد تومان می شود. در واقع بدون افزایش قیمت گازوئیل و بدون احتساب حمل و نقل باری و مسافری درون شهری این رقم به دولت می رسد. 500 میلیارد تومان هم از افزایش نرخ آزاد بنزین، 200 میلیارد تومان هم از افزایش نرخ برق، به جز این موارد افزایش نرخ آب و گاز شهری و گازوئیل داخل شهری هم حساب شود بسیار بیش از نیاز 1200 میلیارد تومانی دولت خواهد بود. تسنیم: به نظر شما بهترین زمان اجرای فاز دوم هدفمندی چه زمانی است؟
حسین نیا: از آن جا که این پیشنهاد به زیر ساخت نرم افزاری و سخت افزاری خاصی نیاز ندارد، از همین ماه آینده قابل اجراست. به علاوه این پیشنهاد، مشکلات تورمی ایجاد نمی کند و با شرایط امروز جامعه تطبیق داده شده است. در مجموع فاز دوم هدفمندی هر چه زودتر اجرایی شود بهتر است. اگر همین امسال اجرا شود، بهتر از سال آینده است.
دوستان از اين كه از مطالب شما در اين يكي دو روزه گذشته تشكر نكردم... عذر خواهي مي كنم...
اين روزها بسيار در گير هستم....
از يك شنبه اگر خدا بخواهد در خدمت شما هستم......
كوتاه عرض مي كنم: اقبال بر روي شبندر باز گشته و صعود سهم شروع شده گول منفي بازار را نخوريد....
تمامي خبر هاي خوب شبندر هم روز به روز دارد به واقعيت نزديك تر مي شود....
( در مورد تاپيكو و فارس جاي هيچ نگراني نيست سهامداري كنيد.... اينها همش جو هست ...
(جنگ قدرت و زور آزمايي دولت با افراد دولت قبل "كه به صورت مافيايي سرمايه هايشان در بورس است و با منفي كردن مي خواهند فشار بياورند و به جايي نمي رسند" و عده اي هم از آب گل آلود دارن ماهي ميگيرن و سهم هاي بنيادي را جمع مي كنند)
تخفیف خوراک نفت خام برای پالایشگاه ها به تصویب رسید
نمایندگان مجلس قیمت نفت خام و میعانات گازی برای واحدهای جدید را تا ۱۰ سال بین ۹۰ تا ۹۵ درصد فوب خلیج فارس تعیین کردند.
به گزارش پرشین تحلیل نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت دوم امروز و در رسیدگی به تبصرههای الحاقی به لایحه بودجه سال 1393، تبصره 21 الحاقی را به تصویب رساندند.
بر اساس بند ب این تبصره نیز قیمت نفت خام و میعانات گازی برای واحدهای گازی پالایش و یا توسعه کمی واحدهای موجود غیردولتی در داخل بین 90 درصد تا 95 درصد قیمت صادراتی فوب خلیج فارس بر اساس دستورالعملی که توسط وزارت نفت اعلام میشود برای حداقل 10 سال پس از بهرهبرداری تعیین کردند.
نحوه تعیین قیمت نفتخام و میعانات گازی برای پالایشگاههای جدید غیردولتی مشخص شد
سرویس: صحن
نمایندگان مردم در خانه ملت وزارت نفت را مجاز به تعیین قیمت نفتخام و میعانات گازی برای واحدهای پالایشگاهی جدید غیردولتی کردند.
به گزارش خبرگزاری خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی عصر امروز ( سهشنبه 15 بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 1393 کل کشور با بند ب تبصره الحاقی 21 لایحه بودجه موافقت کردند که براساس آن وزارت نفت در سال 93 مجاز است تا قیمت نفت خام و میعانات گازی برای واحدهای جدید پالایشگاهی غیر دولتی را تعیین کند. در بند ب تبصره الحاقی 21 لایحه بودجه آمده است که قیمت نفت خام و میعانات گازی برای واحدهای جدید پالایش و یا توسعه کمی واحدهای موجود غیردولتی در داخل بین نود درصد (90%) تا نود وپنج درصد (95 %) قیمت صادراتی فوب خلیج فارس بر اساس دستورالعملی که توسط وزارت نفت اعلام میشود برای حداقل ده سال پس از بهره برداری تعیین می گردد./
امیدوارم از سر سهل انگاری بوده باشد!!!!!!!
بسيار بجا بود و از شما جاي تشكر دارد براي شفاف سازي و رو كردن دست اين افراد...
با اجازه شما در تاپيك ديگر هم من اين مطلب شما را با ذكر نام شما قرار دهم...
نمایندگان مردم در خانه ملت پالایشگاه های مستثنی از واریز درآمدهای خود به صندوق توسعه ملی را مشخص کردند.
متن لايحه بودجه 93 "بند (3) جز (3) الف"
پاﻻيشگاه هايي كه نفت خام و ميعانات گازي را به نسبت سهم صادرات فرآورده هاي خود به قيمت مذكور در قانون هدفمند كردن يارانه ها، نـود و پـنج درصـد (%95) قيمت فوب خليج فارس خريداري و بهاي آن را به صورت ارز و از طريق بانك مركزي جمهوري اسﻼمي ايران به حساب هاي مورد تأييد خزانـه داري كـل كشـور واريـز مي كنند مشمول مفاد جزء (1) بند > ح < ماده (84) قانون برنامه پنجم توسعه جمهوري اسﻼمي ايران نمي باشند.
متن قانون برنامه پنجم توسعه جمهوري اسﻼمي ايران ماده84 ـ ح ـ منابع صندوق:
1ـ حداقل معادل بيست درصد (20%) از منابع حاصل از صادرات نفت (نفتخام، و ميعانات گازي، گاز و فرآوردههاي نفتي) در سالهاي برنامه و تعيين مبلغ آن در قوانين بودجه سنواتي
2ـ حداقل بيست درصد (20%) ارزش صادرات تهاتري اقلام فوقالذكر 3ـ افزايش سهم واريزي از منابع بندهاي (1) و (2) هر سال به ميزان سه واحد درصد
4ـ پنجاه درصد (50%) مانده نقدي حساب ذخيره ارزي در پايان سال 1389 و سالهاي بعد
5 ـ منابع قابل تحصيل از بازارهاي پولي بينالمللي با مجوز هيأت امناء با رعايت قوانين مربوط.
6 ـ سود خالص صندوق طي سال مالي
7ـ درآمد حاصل از سود موجودي حساب صندوق در بانك مركزي، معادل ميانگين نرخ سود سپردههاي بانك مركزي در بازارهاي خارجي با محاسبه و پرداخت هر سه ماه يكبار
8 ـ بيست درصد (20%) منابع موضوع جزء (د) بند (4) قانون بودجه سال 1389 كل كشور
تبصره1ـ بازپرداخت اصل و سود تسهيلات پرداختي از محل صندوق توسعه ملي به حساب صندوق واريز و مجدداً در جهت اهداف صندوق به كار گرفته ميشود.
تبصره2 -حسابهاي صندوق فقط نزد بانك مركزي نگهداري خواهد شد.
نكته: اين همان 26% سهم صندق توسعه ملي هست كه براي پالايشگاههاي خصوصي در بودجه امسال هم حذف شده بود و ديگر هيچگاه قرار به پرداخت آن نيست.
اين سهم امسال به 29% طبق قانون رسيده است..... ( و فقط براي نفت و گاز و پالايشگاههاي دولتي با نفت 18$ مي باشد)
حال نمي دانم چرا اينگونه مطرح مي شود!
انگار مسئله جديدي هست؟! و چرا صحبت از 20% مي كنند ولي پارسال صحبت از 26% بوده!
البته براي ما كه فرقي ندارد و اين مبلغ ديگر هيچگاه از شبندر گرفته نمي شود حال هر سال در بودجه اين بند را بنويسند و استفاده تبليغاتي بكنند!!
نظر شخصي بنده : يكبار قانون پنجم توسعه را اصلاح كنند .... (فكر كنم وقت مسئولين بيشتر ارزش دارد) بجاي اينكه هر سال اين داستان را در بودجه قرار دهند ......
نكته 2: قسمت اول خبر نوشته شده با موافقت نمايندگان....(خندم مي گيره)
نمايندگان نمي توانند با اين مسئله مخالفت كنند....
(اصل قضيه براي جلوگيري از هدر رفتن يارانه بوده (يعني نفت ارزان بخرند و محصولات را گران بفروشند..) كه ديگر يارانه اي در كار نيست... و قيمت خريد آزاد است...!
نمایندگان مردم در خانه ملت پالایشگاه های مستثنی از واریز درآمدهای خود به صندوق توسعه ملی را مشخص کردند.
متن لايحه بودجه 93 "بند (3) جز (3) الف"
پاﻻيشگاه هايي كه نفت خام و ميعانات گازي را به نسبت سهم صادرات فرآورده هاي خود به قيمت مذكور در قانون هدفمند كردن يارانه ها، نـود و پـنج درصـد (%95) قيمت فوب خليج فارس خريداري و بهاي آن را به صورت ارز و از طريق بانك مركزي جمهوري اسﻼمي ايران به حساب هاي مورد تأييد خزانـه داري كـل كشـور واريـز مي كنند مشمول مفاد جزء (1) بند > ح < ماده (84) قانون برنامه پنجم توسعه جمهوري اسﻼمي ايران نمي باشند.
متن قانون برنامه پنجم توسعه جمهوري اسﻼمي ايران ماده84 ـ ح ـ منابع صندوق:
1ـ حداقل معادل بيست درصد (20%) از منابع حاصل از صادرات نفت (نفتخام، و ميعانات گازي، گاز و فرآوردههاي نفتي) در سالهاي برنامه و تعيين مبلغ آن در قوانين بودجه سنواتي
2ـ حداقل بيست درصد (20%) ارزش صادرات تهاتري اقلام فوقالذكر 3ـ افزايش سهم واريزي از منابع بندهاي (1) و (2) هر سال به ميزان سه واحد درصد
4ـ پنجاه درصد (50%) مانده نقدي حساب ذخيره ارزي در پايان سال 1389 و سالهاي بعد
5 ـ منابع قابل تحصيل از بازارهاي پولي بينالمللي با مجوز هيأت امناء با رعايت قوانين مربوط.
6 ـ سود خالص صندوق طي سال مالي
7ـ درآمد حاصل از سود موجودي حساب صندوق در بانك مركزي، معادل ميانگين نرخ سود سپردههاي بانك مركزي در بازارهاي خارجي با محاسبه و پرداخت هر سه ماه يكبار
8 ـ بيست درصد (20%) منابع موضوع جزء (د) بند (4) قانون بودجه سال 1389 كل كشور
تبصره1ـ بازپرداخت اصل و سود تسهيلات پرداختي از محل صندوق توسعه ملي به حساب صندوق واريز و مجدداً در جهت اهداف صندوق به كار گرفته ميشود.
تبصره2 -حسابهاي صندوق فقط نزد بانك مركزي نگهداري خواهد شد.
نكته: اين همان 26% سهم صندق توسعه ملي هست كه براي پالايشگاههاي خصوصي در بودجه امسال هم حذف شده بود و ديگر هيچگاه قرار به پرداخت آن نيست.
اين سهم امسال به 29% طبق قانون رسيده است..... ( و فقط براي نفت و گاز و پالايشگاههاي دولتي با نفت 18$ مي باشد)
حال نمي دانم چرا اينگونه مطرح مي شود!
انگار مسئله جديدي هست؟! و چرا صحبت از 20% مي كنند ولي پارسال صحبت از 26% بوده!
البته براي ما كه فرقي ندارد و اين مبلغ ديگر هيچگاه از شبندر گرفته نمي شود حال هر سال در بودجه اين بند را بنويسند و استفاده تبليغاتي بكنند!!
نظر شخصي بنده : يكبار قانون پنجم توسعه را اصلاح كنند .... (فكر كنم وقت مسئولين بيشتر ارزش دارد) بجاي اينكه هر سال اين داستان را در بودجه قرار دهند ......
نكته 2: قسمت اول خبر نوشته شده با موافقت نمايندگان....(خندم مي گيره)
نمايندگان نمي توانند با اين مسئله مخالفت كنند....
(اصل قضيه براي جلوگيري از هدر رفتن يارانه بوده (يعني نفت ارزان بخرند و محصولات را گران بفروشند..) كه ديگر يارانه اي در كار نيست... و قيمت خريد آزاد است...!
بند "8"و"9" اظهار نظر حسابرس در صورتهاي مالي سال 1391 پالايشگاه بندرعباس
8- در سال مالي مورد گزارش، بهاي نفت خام و میعانات گازي در راستاي بند 1-3 قانون بودجه سال 1391 بر مبناي 95 درصدمتوسطبهايمحمولههايصادراتيازمبادياولیهدرهرماهشمسي )با توجه به نوع نفت خام و با احتساب مبلغ 427 ميليارد ريال خالص هزینه نقل و انتقال نفت خام و میعانات گازي و یارانه مربوطه( و فروش محصولت )پنج فرآورده اصلي و سوخت هوایي( با توجه به ترکیب فروش تعیین شده )صادراتي، ارزي، مرزي، هدفمندي و غیره( توسط شرکت ملي پخش فرآورده هاي نفتي ایران و با قیمتهاي بین المللي اعلم شده توسط شرکت ملي پالیش و پخش فرآورده هاي نفتي ایران محاسبه و به حساب شرکت اخیر الذکر منظور گردیده است )یادداشت توضیحي 5). شایانذکراینکهبعضادرسنواتقبلپسازپایانسالماليتعدیلتيبابتمواردفوقاعلمودرحسابهاتحتعنوانتعدیلتسنواتيثبتشدهاست
9- بشرح یادداشت توضیحي طي سال مالي مورد گزارش معادل 23 درصد مبالغ فروش صادراتي )نفت کوره، نفتا، گوگرد و نفت گاز( به مبلغ 4456میلیارد ريال )سال مالي قبل 7202 میلیارد ريال ) به استناد تبصره 2 بند 2-3 ماده واحد قانون بودجه سال 1391 و جز، يك بند "ح" ماده 84 قانون برنامه پنجم توسعه جهت واريز به حساب صندوق توسعه ملي كسر و از طريق شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي ايران جهت ثبت در حسابها (معادل 77 درصد) به شركت اعلام شده است. مضافا مقايسه درآمد حاصل از فروش و بهاي تمام شده محصولات صادراتي حاكي از مبلغ 3314 ميليارد ريال زيان ناويزه مي باشد ( ياداشت توضيحي 8-23). شايان ذكر اينكه طبق قانون بودجه سال 1392 پالايش
نكته 1: فقط در اين 2 بند ميزان ريال 322.89 = 4456/13.8 از سود پارسال سهامداران را چپاول كرده اند.... كسي هم صداش در نمي آيد...!!!! قست پس دادن هم ندارند!!! اگر دوستان دنبال حقشان باشند اين مبلغ را هم مي توانند پس بگيرند به علاوه مبالغ ديگر از پارسال...........
"قانون صندوق توسعه فقط براي اين بوده كه پالايشگاهها نفت 18$ را نگيرند و محصولشان را با قيمت جهاني صادر كنند و سود گزاف ببرند "مثل امسال پتروشيمي ها" ، حال كه اين مسئله حل شده و شبندر پارسال نفت را 95% قيمت فوب خليج فارس "قيمت آزاد نه 18$ دولتي" خريد كرده است چرا اين مبلغ گرفته شده!!! چرا اين مبلغ كه حق سهامداران است را به آن ها باز پرداخت نمي كنند!
خواهش دارم دوستان از مديران شركت پيگير اين مسئله و مسائل ديگر سال 1391 نيز باشند... حال كه مديران شبندر تصميم به گرفتن حق به حقه سهامداران كرده اند بهتر است اين مسائل نيز حل شود و حق الناس پايمال نشود...
مثل اين مورد در بندهاي ديگري هم موجود است.... كه اميدوارم دوستان و مديران شركت پيگير باشند...
كدخبر: ۱۱۶۷۷۹ تاريخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۵ نسخه چاپي ارسال به دوستان
در پی ادعای حمایت و رفتار منفعلانه مسوولان کجایند مدیران پر مدعا ؟ / کاسه چه کنم حقوقی ها
رفتار سهامداران حقوقی ما نشانگر فهم و درک مدیران و تصمیم گیرانشان از شرایط است. همگان بر این باورند که ریسک های سیاسی تا حدی کاسته شده اند و بوی بهبود ز اوضاع جهان می شنوند، اما جرات و یا شاید پول برای خرید سهامی که خود نیز متولیشان هستند، ندارند. بازار سهام یک ماهی است که روند کاهشی را داشته است و موجبات دلسردی بسیاری از فعالان بازار را فراهم ساخته است!
مدیران بورس نیستند ؟
دیگر از مصاحبه های مدیران بورس و هشدارهایشان خبری نیست، گویا هیچ نقشی نیز برای خود در پدید آمدن این شرایط قائل نیستند!
متولیان سازمان به جای ایجاد ایده های نو که کمکی به رشد بازار کند، چاره را در تلفن زدن به سهامداران و منع محترمانه آنها از فروش جهت نگهداری شاخص می دانند.
خصوصی سازی نفس کش نمیطلبد
عرضه های خصوصی سازی که نفس بازار را بگیرد دیگر وجود ندارد. سهامداران حقوقی و به اصطلاح بزرگان بازار که در روزهای مثبت بازار خوشحال به خرید اقدام می کردند، ترسوتر از سرمایه گذاران حقیقی به تماشای آب شدن سودهای خود و یا افزوده شدن زیان هر روزه شان نگاه می کنند.
فهم حقوقی ها
رفتار سهامداران حقوقی ما نشانگر فهم و درک مدیران و تصمیم گیرانشان از شرایط است. همگان بر این باورند که ریسک های سیاسی تا حدی کاسته شده اند و بوی بهبود ز اوضاع جهان می شنوند، اما جرات و یا شاید پول برای خرید سهامی که خود نیز متولیشان هستند، ندارند.
ساتا به عنوان بزرگترین مالک صنایع پتروشیمی، تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی و خیلی دیگر از گروه های مالی بزرگ، نشانه ای از بزرگی از خود بروز نمی دهند. هنگام تصمیم گیری گویا همه به سهامداران خرد بدل می شوند.
حافظه بازار پاک میشود
بازار ما حافظه ندارد، همه آنانی که امروز در صف فروشند، همانهایی هستند که تارگت های نجومی برای سهام های بر روز میز مانده امروز داشتند و به دنبال خرید مپنای 1500 تومانی بوده اند! همان هایی که اگر بازار یک هفته مثبت شود، دوباره حرص می زنند که چه بخریم!
شاخص بورس جلوتر از همه
ما همیشه جا مانده ایم چون شاخص بورس همیشه از ما جلوتر است و هنگام ریزش از ما عقب تر! ما همه عقب تر از شاخصی هستیم که یک بتون آرمه از سودهای تقسیمی 3-4 سال گذشته در دل خود دارد و در روزهای بازگشایی نمادها هم اگر نماد مثبت باز شود، اثرش در روی شاخص محاسبه شده از سبدسهام همگان بالاتر است!
شاخص ما مقوله عجیبی است که هیچ اصراری بر اصلاحش نداریم و چشم دوخته ایم تا کی 100.000 واحد را رد می کند! چه اصراریست که این رقم اینقدر بالا باشد. چرا در بلاد دیگر اعداد شاخص زیر 10 هزار است، شاید آنها نمی دانسته اند که سال محاسبه شاخص را نباید تغییر داد! شاید نمی دانسته اند که شاخص قیمت، باید به عنوان ضمانت روی سود نقدی بایستد که قدش بلندتر شود و شیب سقوطش کندتر!
اگر در محاسبه شاخص، سال پایه را به سال 90 بیاورید، هم از این اعداد کهکشانی رهایی می یابید و هم این کانال های 1000 واحدی را به این سرعت پایین و بالا نمی کنید. اگر وقتی سهم شناور هلدینگ خلیج فارس کمتر از 10 درصد است، کل آن را در شاخصتان محاسبه نکنید، در روزهای منفی به دلیل افت همین شاخصتان، مجبور نمی شوید در مکانیسم عرضه و تقاضا دخالت کنید.
ناظر بازار شده آمر بازار
وقتی نقش ها عوض می شوند، وقتی ناظر بازار، آمر بازار می شود، وقتی سهامداران بزرگ در قامتی کوچک تر از اندازه های خود ظاهر می شوند، وقتی مجلس نشینان بدون ملاحظه از اینکه سهامداران عمده شرکت های معدنی و پتروشیمی نمایندگی چند درصد از مردم را بر عهده دارند، بدموقع دل می سوزانند و اثرات تصمیماتشان را به خوبی درک نمی کنند، که میزان عدم النفع تصمیمات آنها بر اقتصاد رنجور، بورس هیجانزده و صنعت سرمایه گذاری و سرمایه گذاران این ملک چقدر است، آش همین آش است و کاسه همین کاسه!
بازار سهام یک محمل مناسب است برای سرمایه گذاری همه ایرانیان، بهتر از بازار ارز و طلا و ... است چون با ترویج فرهنگ سهامداری می توان در بلندمدت به تولید نیز خدمت کرد، اما اندکند کسانی که بازه بلندمدت 10-20 ساله را به دوره های 4 ساله ریاست و کیاست ببخشند.
در بورس حرف مرد یکی نیست
این درست که در بازار سهام، حرف مرد یکی نیست، اما کمی تحلیل هم بد نیست. وقتی بحث نرخ خوراک 15 سنتی، هلدینگ خلیج فارس و پتروشیمی جم را صف فروش می کند که ارتباط کمی با آن دارند، نشان از آن دارد که منطق دیریست از بازار رخت بربسته است.
کاسه چه کنم دست حقوقی ها
اینکه همه به دنبال یک لیدر در بازار می گردند، اینکه در روزهای منفی حقوقی های بزرگ نیز همان کاسه چه کنم حقیقی ها را به دست می گیرند و نمی توانند نقش بزرگی که شایسته آن را هستند به خوبی ایفا کنند، اینکه در یک روز کاملاً معمولی همه نمادها با هم منفی می شوند در حالیکه برای برخی سهام ها نقطه قوتی وجود دارد و برای برخی نقطی ضعفی، نشان می دهد که ما همان ملت عاشق صف نشینی هستیم که یک روز جلوی عابر بانک صف می کشیم و روز دیگر جلوی صف سبد کالا و تازه نگران کرامت انسانی خود نیز هستیم.
منجی کجاست ؟
شاید برای همین نشست بزرگان بازار سرمایه بی نتیجه ماند، شاید برای همین باشد که ما در بند نامها مانده ایم و انتظار داریم که یک بزرگی پیدا شود، آقایی کند و ما را از بلایی که خود به جان خویشتن انداخته ایم، نجات دهد. این سفره دوباره پربرکت خواهد شد، اثرات تصمیمات دوباره از یادها گذر خواهد کرد اما سخنی با بزرگان بازار:
تکیه بر جای بزرگان نتوان زد به گزاف گر اسباب بزرگی همه آماده کنی
نعیمه صفوی. کارشناس بازار سرمایه
این مقاله بسیار زیبا و دلنشینی بود که یکی از خوانندگان برای ما ارسال کرده که جای تقدیر فراوان دارد و اولین باری است که یک کارشناس با این دقت و ظرافت مطلبی را می نویسد و برای تحریریه ما ارسال می کند به امید روزهای بهتر
نظر