جکت سرچاهی دومین سکوی فاز ۱۱ پارس جنوبی پس از اتمام مراحل مهندسی، تامین کالا، ساخت و آمادهسازی، در آیینی با حضور استاندار بوشهر از یارد صنعتی بوشهر روی بارج هفت هزار تنی مهدیس۱ بارگیری شد.
این سازه عظیم فلزی با ارتفاع بیش از ۷۶ متر و وزن دو هزار و ۲۵۷ تن، پس از بارگیری، برای نصب در مرز مشترک آبی ایران و قطر، به بلوک گازی فاز ۱۱ پارس جنوبی حمل خواهد شد.
وزن کلی این سازه پس از نصب کامل جکت سرچاهی و متعلقات آن در موقعیت دریایی فاز ۱۱ پارس جنوبی، به بیش از چهار هزارو ۶۵ تن میرسد و شرایط لازم به منظور استقرار دکل و آغاز عملیات حفاری فراهم میشود.
در طراحی این جکت سرچاهی، برای نخستین بار در سازههای دریایی نصبشده میدان مشترک پارس جنوبی، بهینهسازی طراحی و کاهش وزن جکت بهکار گرفته شده است.

عملیات بارگیری و انتقال این سازه با استفاده از تجهیزات سنگین و بهکارگیری توان متخصصان داخلی انجام شده و گامd مهم در ادامه توسعه آخرین فاز باقیمانده پارس جنوبی به شمار میرود.
مجری طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی در شرکت نفت و گاز پارس گفت: با بارگیری، انتقال و نصب جکت (پایه سکوی دریایی) فاز ۱۱A در آبهای خلیج فارس، عملیات حفاری چاههای جدید آغاز و با تکمیل این مرحله، تولید گاز کشور روزانه ۲۸.۳ میلیون مترمکعب افزایش خواهد یافت.
محمد رضا رجایی اعلام کرد: طرح توسعه این فاز شامل دو بلوک ۱۱A و ۱۱B است که در مجموع حدود ۲۱ تریلیارد فوت مکعب ذخیره گازی دارد که بلوک ۱۱A با چهار حلقه چاه در سال ۱۴۰۲به بهرهبرداری رسید.
وی افزود: ساخت جکت فاز ۱۱A از خردادماه ۱۴۰۳ در یارد صنعتی صدرا بوشهر آغاز و در مدت ۱۵ ماه تکمیل و آماده بارگیری شد و این سازه دریایی پس از مهاربندی که دو هفته به طول می انجامد به موقعیت مورد نظر در خلیج فارس انتقال و اوایل مهرماه امسال در موقعیت تعیینشده، نصب میشود.
رجایی ادامه داد: این جکت چهار پایهای با ارتفاع ۷۶ متر و وزن کلی بیش از چهار هزار و ۶۵ تن طراحی و ساخته شده و با پنج سطح در عمق ۷۰ متری در موقعیت ۱۱B آبهای خلیج فارس نصب خواهد شد.
وی ادامه داد: در فرآیند ساخت آن ۱۳ هزار و ۲۰۰ متر جوشکاری معادل ۳۵ دور زمین فوتبال انجام شده و تمامی مراحل طراحی، مهندسی و ساخت توسط متخصصان و پیمانکاران ایرانی به انجام رسیده است
این سازه عظیم فلزی با ارتفاع بیش از ۷۶ متر و وزن دو هزار و ۲۵۷ تن، پس از بارگیری، برای نصب در مرز مشترک آبی ایران و قطر، به بلوک گازی فاز ۱۱ پارس جنوبی حمل خواهد شد.
وزن کلی این سازه پس از نصب کامل جکت سرچاهی و متعلقات آن در موقعیت دریایی فاز ۱۱ پارس جنوبی، به بیش از چهار هزارو ۶۵ تن میرسد و شرایط لازم به منظور استقرار دکل و آغاز عملیات حفاری فراهم میشود.
در طراحی این جکت سرچاهی، برای نخستین بار در سازههای دریایی نصبشده میدان مشترک پارس جنوبی، بهینهسازی طراحی و کاهش وزن جکت بهکار گرفته شده است.

عملیات بارگیری و انتقال این سازه با استفاده از تجهیزات سنگین و بهکارگیری توان متخصصان داخلی انجام شده و گامd مهم در ادامه توسعه آخرین فاز باقیمانده پارس جنوبی به شمار میرود.
مجری طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی در شرکت نفت و گاز پارس گفت: با بارگیری، انتقال و نصب جکت (پایه سکوی دریایی) فاز ۱۱A در آبهای خلیج فارس، عملیات حفاری چاههای جدید آغاز و با تکمیل این مرحله، تولید گاز کشور روزانه ۲۸.۳ میلیون مترمکعب افزایش خواهد یافت.
محمد رضا رجایی اعلام کرد: طرح توسعه این فاز شامل دو بلوک ۱۱A و ۱۱B است که در مجموع حدود ۲۱ تریلیارد فوت مکعب ذخیره گازی دارد که بلوک ۱۱A با چهار حلقه چاه در سال ۱۴۰۲به بهرهبرداری رسید.
وی افزود: ساخت جکت فاز ۱۱A از خردادماه ۱۴۰۳ در یارد صنعتی صدرا بوشهر آغاز و در مدت ۱۵ ماه تکمیل و آماده بارگیری شد و این سازه دریایی پس از مهاربندی که دو هفته به طول می انجامد به موقعیت مورد نظر در خلیج فارس انتقال و اوایل مهرماه امسال در موقعیت تعیینشده، نصب میشود.
رجایی ادامه داد: این جکت چهار پایهای با ارتفاع ۷۶ متر و وزن کلی بیش از چهار هزار و ۶۵ تن طراحی و ساخته شده و با پنج سطح در عمق ۷۰ متری در موقعیت ۱۱B آبهای خلیج فارس نصب خواهد شد.
وی ادامه داد: در فرآیند ساخت آن ۱۳ هزار و ۲۰۰ متر جوشکاری معادل ۳۵ دور زمین فوتبال انجام شده و تمامی مراحل طراحی، مهندسی و ساخت توسط متخصصان و پیمانکاران ایرانی به انجام رسیده است
نظر