صنعتي دريايي ايران ( خصدرا )

Collapse
X
 
  • زمان
  • نمایش
Clear All
new posts
  • hamid672003
    عضو فعال
    • Nov 2011
    • 1165

    #4111
    باسلام:
    دوستان عزیز لحظاتی پیش آقا وحید خبر از جلسه ای در صدرا داد وگفت قضیه ی 140 میلیون یورو که سال قبل دریافت شده واطلاع رسانی نشده(بابت طلب سال 83 و خرید تجهیزات از آلمان )بوده .اکنون بحث آن جدی دنبال میشود. چون جرثقیل های خریداری شده وغیره هم اکنون از طرف بورس پیگیری میشود وهمانطور که میدانید تاثیر زیادی در ای پی اس خواهد داشت .راستی جناب مالمیر در مصاحبه خود به افزایش سرمایه 1000درصدی وقیمت سهم زیر 200 تومن وهمچنین افزایش سرمایه از طریق تجدید ارزیابی اشاره کرده بود نمی تواند مربوط به شرکتی غیر از صدرا باشد که آنچنان حرفه ای عنوان شده است پس حالا به افزایش سرمایه1000 درصدی فکر می کنیم و سود واقعی صدرا با اینهمه قرارداد در سال 91می بایستی سود قابل توجهی باشد. ومن الله توفیق.

    نظر

    • طيب
      عضو فعال
      • Nov 2010
      • 3032

      #4112
      در اصل توسط hamid672003 پست شده است View Post
      باسلام:
      دوستان عزیز لحظاتی پیش آقا وحید خبر از جلسه ای در صدرا داد وگفت قضیه ی 140 میلیون یورو که سال قبل دریافت شده واطلاع رسانی نشده(بابت طلب سال 83 و خرید تجهیزات از آلمان )بوده .اکنون بحث آن جدی دنبال میشود. چون جرثقیل های خریداری شده وغیره هم اکنون از طرف بورس پیگیری میشود وهمانطور که میدانید تاثیر زیادی در ای پی اس خواهد داشت .راستی جناب مالمیر در مصاحبه خود به افزایش سرمایه 1000درصدی وقیمت سهم زیر 200 تومن وهمچنین افزایش سرمایه از طریق تجدید ارزیابی اشاره کرده بود نمی تواند مربوط به شرکتی غیر از صدرا باشد که آنچنان حرفه ای عنوان شده است پس حالا به افزایش سرمایه1000 درصدی فکر می کنیم و سود واقعی صدرا با اینهمه قرارداد در سال 91می بایستی سود قابل توجهی باشد. ومن الله توفیق.

      باسلام وعرض ادب وبا احترام وافر

      دست آقا وحید درد نکنه

      خیلی با مرامه

      پس رفتیم تا شاهد سود بالای صدرا باشیم حداقل با فرمایش آقا وحید 60تومان و حداکثر 100تومان باید باشد

      نظر

      • hamid672003
        عضو فعال
        • Nov 2011
        • 1165

        #4113
        با سلام:
        ماچ مالیکم الله.
        دوست عزیز از اینکه تا الان بیدارید نشان از پشت کار شما دارد .راستی یادتان است بنده برج 10 سال گذشته در یاهو مسنجر و پیام خصوصی خدمت شما عرض کردم به نظر بنده سود صدرا در سال 91 زیان انباشته صدرا را پوشش می دهد .خب حالا داریم به آن مطلب می رسیم . و البته این مطلب یکی از مطالبی است که قرار بود آینده خدمت دوستان عرض کنم .و من الله توفیق .


        در اصل توسط طيب پست شده است View Post
        باسلام وعرض ادب وبا احترام وافر

        دست آقا وحید درد نکنه

        خیلی با مرامه

        پس رفتیم تا شاهد سود بالای صدرا باشیم حداقل با فرمایش آقا وحید 60تومان و حداکثر 100تومان باید باشد

        نظر

        • طيب
          عضو فعال
          • Nov 2010
          • 3032

          #4114
          در اصل توسط hamid672003 پست شده است View Post
          با سلام:
          ماچ مالیکم الله.
          دوست عزیز از اینکه تا الان بیدارید نشان از پشت کار شما دارد .راستی یادتان است بنده برج 10 سال گذشته در یاهو مسنجر و پیام خصوصی خدمت شما عرض کردم به نظر بنده سود صدرا در سال 91 زیان انباشته صدرا را پوشش می دهد .خب حالا داریم به آن مطلب می رسیم . و البته این مطلب یکی از مطالبی است که قرار بود آینده خدمت دوستان عرض کنم .و من الله توفیق .
          بله حاجی فرموده بودید پیشبینی های شما بزرگوار همیشه درست بوده

          العاقل یکفیه الاشاره

          همیشه بصورت اشاره ای اکثر مطالب را فرموده اید .

          مخلصیم

          نظر

          • majidmarmo0oz
            عضو عادی
            • Mar 2012
            • 37

            #4115
            در اصل توسط hamid672003 پست شده است View Post
            باسلام:
            دوستان عزیز لحظاتی پیش آقا وحید خبر از جلسه ای در صدرا داد وگفت قضیه ی 140 میلیون یورو که سال قبل دریافت شده واطلاع رسانی نشده(بابت طلب سال 83 و خرید تجهیزات از آلمان )بوده .اکنون بحث آن جدی دنبال میشود. چون جرثقیل های خریداری شده وغیره هم اکنون از طرف بورس پیگیری میشود وهمانطور که میدانید تاثیر زیادی در ای پی اس خواهد داشت .راستی جناب مالمیر در مصاحبه خود به افزایش سرمایه 1000درصدی وقیمت سهم زیر 200 تومن وهمچنین افزایش سرمایه از طریق تجدید ارزیابی اشاره کرده بود نمی تواند مربوط به شرکتی غیر از صدرا باشد که آنچنان حرفه ای عنوان شده است پس حالا به افزایش سرمایه1000 درصدی فکر می کنیم و سود واقعی صدرا با اینهمه قرارداد در سال 91می بایستی سود قابل توجهی باشد. ومن الله توفیق.
            حميد خان خدمتتون عرض كنم فاذر كه همه كاراش و برا افزايش سرمايه انجام داده و حتي درخواستشم ماه هاس فرستاده هنوز وضعيتش مشخص نيست.با اين اوصاف صدرا كه ديگه ميره برا 3 ،4 سال ديگه

            نظر

            • zafar3000
              عضو فعال
              • Dec 2011
              • 1243

              #4116
              متاسفانه بازار بورس تبديل به محلي براي بلوكه كردن سرمايه سهامداران بلند مدتي شده است
              و زمان آزاد شدن آن از اين اسارت معلوم نيست
              اين سياست فعلي وحاكم بر بازار بورس است و ما همه متاسفانه با خواب ورويا خوش هستيم .
              تنها راه نجات از اين سياست فقط وفقط نوسان گيري وفرار از بلوكه شدن پول حتي روي بهترين سهم ها است

              نظر

              • طيب
                عضو فعال
                • Nov 2010
                • 3032

                #4117
                در اصل توسط majidmarmo0oz پست شده است View Post
                حميد خان خدمتتون عرض كنم فاذر كه همه كاراش و برا افزايش سرمايه انجام داده و حتي درخواستشم ماه هاس فرستاده هنوز وضعيتش مشخص نيست.با اين اوصاف صدرا كه ديگه ميره برا 3 ،4 سال ديگه

                باسلام وبا اجازه جناب حمید

                کی گفته گزارش صدرا آماده نیست؟!!!!!!!!!!!!!!!!

                آماده هست و خوبش هم آماده هست

                ولی بعضی موارد که با گذشت زمان تاثیرات مهمی دارد باید لحاظ میشد و..........................

                نظر

                • felfel
                  عضو فعال
                  • Dec 2011
                  • 378

                  #4118
                  در اصل توسط majidmarmo0oz پست شده است View Post
                  حميد خان خدمتتون عرض كنم فاذر كه همه كاراش و برا افزايش سرمايه انجام داده و حتي درخواستشم ماه هاس فرستاده هنوز وضعيتش مشخص نيست.با اين اوصاف صدرا كه ديگه ميره برا 3 ،4 سال ديگه
                  دوست عزیز فاذر بطور قطع و یقین مطیع صدرا است چنانچه 1000%هم افزایش سرمایه داشته باشه وتایید هم بشه بازباید باباش دستشو بگیره بره اونور خیابون هنوز باگذشت دوسال برای خیلیها این موضوع جا نیفتاده که تا صدرا کمر راست نکنه روند اینها معلوم نخواهد شد در هر حال از زمانیکه صدرا 50 تومان بود و اذراب 30 تومان این روند ادامه داشته وخواهد داشت بچه خوب به حرف باباش خوب گوش میده وهر چی باباش بگه میگه روی چشم
                  دو سهم در شگفتهای بورس خواهد ماندو دیگر تکرار نخواهد شد ....صدرا ...پلوله

                  نظر

                  • hamid672003
                    عضو فعال
                    • Nov 2011
                    • 1165

                    #4119
                    باسلام:
                    دوست عزیز از اینکه دیر پاسخ شما را می دهم پوزش می طلبم زیرا بنده دچار نوعی ویروس چشمی بودم و هنوز هم کاملا خوب نشده است و با توجه به سابقه بد چشمی که دارم ناچارا کارهایم را به حداقل رسانده بودم . در مورد آذراب بنده باید خدمتتان عرض کنم شما درست می فرمایید ولی یک نکته را مد نظر قرار دهید که برخی مشکلات اینچنینی در برخی اوقات فقط با یک رایزنی حل می شود .و من الله توفیق .

                    در اصل توسط majidmarmo0oz پست شده است View Post
                    حميد خان خدمتتون عرض كنم فاذر كه همه كاراش و برا افزايش سرمايه انجام داده و حتي درخواستشم ماه هاس فرستاده هنوز وضعيتش مشخص نيست.با اين اوصاف صدرا كه ديگه ميره برا 3 ،4 سال ديگه

                    نظر

                    • hamid672003
                      عضو فعال
                      • Nov 2011
                      • 1165

                      #4120
                      باسلام:
                      دوستان عزیز به مظلب زیر توجه کنید .و من الله توفیق .

                      در اصل توسط ali zahedi پست شده است
                      ۱۵:۲۱ ۹۱/۰۳/۱۶
                      24 بازدید
                      مواضع شرکت آذرآب در مورد افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابیها
                      خبرگزاری فارس:در پی اظهارات مسئولان سازمان بورس در مورد افزایش سرمایه شرکت ها از محل تجدید ارزیابی ها، شرکت بورسی آذرآب مواضع خود را اعلام کرد.

                      به گزارش خبرنگار اقتصادی فارس، این شرکت اعلام کرد: با عنایت به اینکه روش های مختلفی جهت افزایش سرمایه وجود دارد که می توان به افزایش سرمایه از محل سودهای تقسیم نشده ، اندوخته ها و مطالبات اشاره کرد، تمامی این موارد در روند سودآوری شرکت ها تاثیر مستقیم ندارد.
                      افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی داراییها با معافیت مالیاتی آن که یقیناً این موضوع مورد کارشناسی، کارشناسان منتخب دولت و مجلس قرار گرفته و به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده و مورد تایید شورای نگهبان نیز قرار گرفته و دستور العمل آن جهت اجرا ابلاغ شده ، مؤثرتر از سایر روش های افزایش سرمایه خواهد بود.
                      چه بسا شرکت هایی که الزامی به رعایت قوانین سازمان بورس اوراق بهادار ندارند به راحتی نسبت به انجام این مهم اقدام و ساختار مالی خود را اصلاح می کنند .
                      شرکت صنایع آذرآب بعنوان شرکت درخواست کننده که تمامی مراحل قانونی و روند اجرائی افزایش سرمایه را در زمان مقرر انجام داده و درخواست خود را در3 اسفند 90 در دبیرخانه سازمان بورس ثبت کرده نکاتی چند درخصوص افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها ارایه می کند:
                      1. عدم ارائه گزارش کارشناسی از سوی هیئت منتخب
                      مطابق ماده 8 آئیننامه اجرائی جزء ب بند 78 قانون بودجه سال 1390 کل کشور مصوب هیئت وزیران اشاره صریح می کند که تجدید ارزیابی و عمر مفید دارایی تجدید ارزیابی شده توسط کارشناس رسمی دادگستری صورت میپذیرد. ضمن اینکه مطابق بند 4 رویه اجرائی ابلاغ شده توسط سازمان بورس نیز این موضوع تائید شده است.
                      لذا این شرکت نیز مطابق الزامات پیش گفته تجدید ارزیابی دارائی های خود را در بهمن ماه 90 توسط احدی از کارشناسان رسمی دادگستری انتخاب شده توسط کانون کارشناسان رسمی دادگستری انجام و مستندات ارائه شده این در حالی است که الزام انجام این مهم توسط هیئت منتخب ابلاغ شده توسط مقامات بورسی در اردیبهشت ماه 91 ابلاغ شده است. اگرچه این شرکت انجام کارشناسی توسط هیئت منتخب را پس از ابلاغ توسط آن سازمان در دستور کار قرار داده و در حال انجام است.
                      2. کاهش قیمت تئوریک سهام به کمتر از یکصد تومان
                      ارزش روز و معاملاتی سهام شرکت صنایع آذرآب و شرکتهای همانند متأثر از عوامل متعدد درون و برون سازمانی بوده و میتوان مدعی شد که متغیرهای برون سازمانی مانند شرایط کلی بازار کسب و کار کشور، شرکت های همگروه با این شرکت ، بالا بودن حد شناور سهام و غیره از تاثیرگذاری بالاتری برخوردارند.
                      بنابراین قیمت معاملاتی سهام این شرکت را نباید مبنای قیمت هر سهم این شرکت پس از افزایش سرمایه در نظر گرفت و معقولانه است مبنای محاسبه را ارزش ذاتی سهام این شرکت قرار داد.
                      ارزش ذاتی سهم این شرکت با توجه به مزیتها و قابلیتها بسیار بالاتر از قیمت معاملاتی بوده و در صورت افزایش سرمایه به نظر میآید قیمت تعدیل شده با توجه به EPS مثبت وروند سود دهی شرکت در سه سال گذشته و قراردادهای منعقد شده پائینتر از مبلغ اسمی هر سهم نباشد.
                      3. تاثیرپذیری سودآوری از فرایند تجدید ارزیابی
                      اطلاعات حسابداری درباره وضعیت مالی و عملکرد مالی واحدهای اقتصادی نقش مهمی در تصمیمگیریهای اقتصادی دارد و هرچه این اطلاعات از کیفیت بهتری برخوردار باشد آگاهی لازم برای اتخاذ تصمیمات بهتر افزایش مییابد و هر چه تصمیمات اتخاذ شده بهینه و کارآمد باشد اثربخشی واحد اقتصادی بهبود یافته و به اهداف سازمان که همانا سودآوری بیشتر است منجر خواهد شد.
                      اگرچه در نگاه اول این موضوع بصورت کیفی بوده و غیرقابل محاسبه و اندازهگیری به نظر میآید لیکن با توجه به مزایای زیر که برای تجدید ارزیابی دارائی ها توسط صاحبنظران متصور شده می توان آن را به صورت کمی بیان کرد و تاثیرات آن بر سودآوری شرکت را به اثبات رساند:
                      1)واقعیتر شدن بهای تمام شده محصولات تولیدی و سودآوری آن
                      2)تقویت منابع مالی شرکت
                      3)بکارگیری سیاست متوازن در تقسیم سود
                      4)افزایش نسبت مالکانه در صورتهای مالی و افزایش مالکیت سهامداران فعلی
                      5)کاهش نرخ سود مورد انتظار اعتبار دهندگان شرکت به دلیل کاهش ریسک اعتباری و افزایش رتبه اعتباری سهامداران
                      6)نشان دادن قیمت بازار دارائیها که از تاریخ تحصیل قیمت آنها به طور قابل ملاحظهای افزایش یافته است.
                      7)امکان دریافت تسهیلات بیشتر از بانکها یا مؤسسات تأمین مالی با وثیقهگذاری دارائیهای ثابت ضمن اینکه ارزش گذاری مناسب دارائی های ثابت میتواند به امکان دریافت مبلغ تسهیلات بیشتر کمک کند.
                      بنابراین مطمئناً افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارائیها مزایای بسیاری داشته که این مهم در سالهای اخیر مدنظر صاحبنظران و سیاستگذاران کلان کشور قرار گرفته و بجهت کمک و مساعدت به واحدهای اقتصادی بخصوص واحدهای تولید در قانون بودجه سالهای 90 و 91 لحاظ شده است.
                      ضمن اینکه با توجه به هماهنگی بعمل آمده با مسئولین بازار اولیه این شرکت در حال تهیه گزارشی در خصوص تأثیر کمی افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارائیها بر سود و زیان خود طی چند سال آتی است.

                      نظر

                      • Fmoradi
                        كاربر فعال
                        • Nov 2011
                        • 279

                        #4121
                        تنها جاي خوشحالي بسته بودن صدراست

                        نظر

                        • مینا
                          عضو عادی
                          • Jul 2011
                          • 32

                          #4122
                          خيلي دردناكه

                          آخرین ویرایش توسط مینا؛ 2012/06/06, 12:18.

                          نظر

                          • majidmarmo0oz
                            عضو عادی
                            • Mar 2012
                            • 37

                            #4123
                            در هر حال من هم صدرا دارم و هم فاذر.خوشحال ميشم فاذر افزايش سرمايش تائيد بشه و خوشحال تر ميشم صدرا هم به همين ره بره
                            اونم برا 1000 درصد افزايش سرمايه
                            چه شود

                            نظر

                            • وحید 20
                              ستاره‌دار(98)
                              • Mar 2011
                              • 29911

                              #4124
                              صدرا؛ برنده ي مناقصه بسكت هاي حفاري دريايي شركت حفاري شمال

                              طي ماه گذشته، دو پروژه از طريق مناقصه به شركت صنعتي دريايي ايران (صدرا) واگذار شد كه يكي از اين پروژه ها، ساخت بسكت هاي دريايي شركت حفاري شمال است.


                              به گزارش پايگاه اطلاع رساني شركت ملي نفت ايران، ساخت بسكت هاي حفاري دريايي شركت حفاري شمال كه به شركت صدرا واگذار شده، قرار است در مدت چهار ماه در مجتمع درياي خزر به انجام رسد.
                              بر اساس اين گزارش، همچنين شركت صدرا در راستاي گسترش فعاليت ها و اخذ پروژه هاي جديد، توانست در مناقصه ساخت سه فروند بارج جمع آوري آلودگي نفتي برنده شود.
                              اين گزارش حاكي است: قرارداد ساخت سه فروند بارج جمع آوري آلودگي نفتي بين سازمان بنادر و دريانوردي و شركت صدرا امضا شده است كه مناقصه اين پروژه شامل ساخت سه فروند بارج جهت تحويل در بنادر شمالي است؛ اين شناورها با ظرفيت 500 تن داراي تجهيزات جمع آوري كننده آلودگي نفتي هستند و در محدوده دريانوردي آب هاي ساحلي و آب هاي منطقه اي دريايي خزر فعاليت خواهند داشت.
                              گفتني است طراحي و ساخت اين سه فروند شناور قرار است در مجتمع درياي خزر شركت صدرا در مدت 14 ماه به اتمام برسد.
                              درخت هرچه پربارتر افتاده تر@};-

                              توصیه ای به خرید/فروش/نگهداری ندارم.

                              نظر

                              • عليمردان
                                عضو عادی
                                • Jun 2011
                                • 123

                                #4125
                                دکل‏های دریایی یکی یکی از خارج می‏رسند!
                                ارسال خبر به دوستان

                                با گذشت بیش از یکسال از طرح موضوع ساخت جک‏آپ‏های حفاری دریایی در داخل و تشکیل کنسرسیومی در این زمینه متشکل از سازندگان، کارفرمایان و اپراتورهای داخلی، هنوز اقدام مشخصی در این جهت صورت نگرفته است.

                                به گزارش بخش تحلیلی مارین نیوز، با پیشرفت روند ساخت سازههای دریایی در فازهای جدید پارس جنوبی و نزدیك شدن مراحل حفاری، بعنوان یكی از كلیدیترین مراحل در پروژههای فراساحلی، زخم كهنه نیاز كشور به این دكلها از سال گذشته بار دیگر سر باز کرد.

                                به گفته كارشناسان، توسعه فازهای جدید و باقیمانده پارس جنوبی طبق برنامه زمانبندی به فعالیت همزمان 30 تا 35 دكل حفاری دریایی نیاز دارد. این در حالی بود که فقدان دكلهای مورد نیاز، كشور را در برابر دوراهی ادامه روند اجاره دكل از شركتهای خارجی با هزینههای بالای روزانه و یا تأمین دكلهای جدید از طریق فعال كردن سفارشهای ساخت قرار داد.

                                در این شرایط و در پی سفر مقام معظم رهبری به عسلویه در آغازین روزهای سال گذشته، اعلام شد که راه دوم بطور جدی در دستور كار كشور قرار گرفته است. با این حال، پرسش آن بود كه تا چه حد از فرصت ساخت جكآپهای حفاری دریایی بعنوان فرصتی برای تعریف بازار كار جدید برای صنعت دریایی كشور و رونق دادن به یاردها استفاده خواهد شد؟

                                تشکیل كنسرسیوم ساخت دكلهای دریایی
                                در این شرایط بود که در نتیجه مذاکرات انجام‏شده میان مسؤولان وزارتخانه‏های نفت و صنایع و معادن (وقت)، كنسرسیوم ساخت دكلهای حفاری دریایی در داخل كشور در سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) شکل گرفت.

                                اما عملکرد این کنسرسیوم چه بود؟ آنطور که از شواهد و قراین برمی‏آید آنچه صورت گرفت صرفا در حد چند جلسه به میزبانی سازمان گسترش و قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء سپاه بود که در این جلسات، همه دستاندركاران موضوع شامل سازندگان، بهرهبرداران و نیز اپراتورهای حفاری حضور داشتند.

                                شاید تنها برونداد جلسه، آن بود که مشخص شد نیاز فوری و ضربالاجلی كشور در پروژههای موجود، بویژه فازهای جدید پارس جنوبی، 30 تا 35 دستگاه جكآپ حفاری را شامل میشود؛ اما برای دراز مدت، این نیاز در حد 22 تا 27 دكل خواهد بود.

                                بر اساس این برآورد، برنامهریزی برای سفارش ساخت 22 دستگاه دكل حفاری دریایی صورت گرفت؛ این در حالی بود كه برخی شركتها، از قبل نسبت به سفارشگذاری خارجی اقدام كرده بودند.

                                آنطور که مشاور نفت و گاز مدیرعامل ایدرو آن زمان به مارین نیوز گفت؛ از 22 دكل حفاری تعیینشده میتوان ساخت 12 دستگاه آن را در داخل كشور انجام داد كه در این زمینه و با توجه به ظرفیتهای موجود داخلی، شركتهای ایزوایكو، تأسیسات دریایی، صف، صدرا و مجتمع شهید درویشی اعلام آمادگی كردهاند.

                                مهرداد صباغی گفته بود: به جز جک‏آپ‏های تعریف‏شده در کنسرسیوم، شركتهای صدرا و صف از قبل هر یك قرارداد ساخت دو دكل را نهایی كرده بودند و شركت تأسیسات دریایی نیز سفارش ساخت به خارج را انجام داده بود.

                                به گفته کارشناسان، برای ساخت جكآپ، تعداد زیادی از تجهیزات باید از خارج وارد شود؛ اما امكان ساخت سازه و بخشی از تجهیزات در داخل وجود دارد. همانطور كه در ساخت سكوهای پارس جنوبی، ساخت در داخل انجام میشود؛ اما بخش عمده تجهیزات وارداتی است. ساخت جكآپها طبق گفته شركتهای فراساحلی حدود دو سال طول میكشد كه اگر هر شركت بطور میانگین ساخت دو دكل را متقبل شود؛ میتوان در زمانبندی مناسبی نسبت به رفع نیازهای كشور اقدام كرد.

                                مشکل تأمین مالی
                                اما همان زمان، مشاور نفت و گاز مدیرعامل ایدرو مشكل اصلی شركتهای اپراتوری حفاری برای سفارش ساخت جكآپ را تأمین منابع مالی ذكر كرد و توضیح داد: در قرارداد توسعه فازهای پارس جنوبی، مبلغ پرداختی كارفرما رقمی كل است كه بخش حفاری هم جزئی از آن است و این رقم، نمیتواند هزینه ساخت جكآپ را تأمین كند. اما برای تأمین مالی، استفاده از خط اعتباری میتواند كمك خوبی باشد.

                                وی افزود: خواست ما از كارفرمایان این است كه بازار كار 5 سالهای را برای اپراتورهای حفاری در زمینه اجرای عملیات و تعمیر چاهها تضمین كنند تا آنها تعهدات خود به سازندگان دكلها را از محل دریافت پیشپرداخت بپردازند و از محل درآمد عملیات حفاری، بازپرداخت فاینانس خط اعتباری صورت گیرد.

                                مشاور مدیرعامل ایدرو با بیان اینكه «ایران میتواند با داشتن یك ناوگان قوی حفاری هم تحریمها را دور بزند و هم در آینده، بازار بزرگ خلیج فارس را تأمین كند»، گفت: این در حالی است كه ما در حال حاضر در بخش حفاری دریایی كاملا به شركتهای خارجی وابسته هستیم.

                                صباغی با بیان اینكه «وابستگی ناوگان حفاری كشور به خارج مثل این است كه پدافند كشور را به خارجیها بسپاریم»، تأكید كرد: ساخت و مالكیت دكلهای حفاری در شرایط كنونی، عین دفاع و حفظ كشور در برابر بیگانگان است.

                                بسته پیشنهادی برای ساخت دكلهای دریایی خلیج فارس
                                همزمان با اجرای طرحهای توسعه فازهای جدید پارس جنوبی و مطرح شدن مشكلات و چالشهای پیشرو در خصوص نیاز به دكلهای حفاری دریایی، چهار تن از فعالان و مدیران باسابقه صنعتی كشور در نامهای به رؤسای كمیسیون‏های صنایع و انرژی مجلس، بستهای پیشنهادی را در مورد چگونگی برگزاری مناقصه این دكلها برای حداكثر استفاده از توان داخلی ارائه كردند.

                                در این نامه كه به امضای محمدهادی نژاد حسینیان، غلامرضا شافعی، جلیل خبره و احمد خراسانیزاده رسیده بود؛ به سوابق ساخت سکوهای حفاری خودبالابر(جک آپ) تحت لیسانس طرح friede & goldman آمریکا در دهه 70 و نیز ساخت سکوی حفاری نیمهشناور برای به‏کارگیری در دریای خزر در اوایل دهه 80 اشاره شده و امکان ساخت دکل‏های دریایی در داخل مورد تأکید قرار گرفته بود.

                                در ادامه این نامه در مورد ساخت 22 فروند سکوی حفاری خود بالابر پیشنهاد زیر به صورت یک بسته ارائه شده بود:

                                الف: مناقصه بین سازندگان داخلی که دارای ظرفیت و قابلیت ساخت میباشند؛ برگزار گردد بطوریکه سازنده خارجی همراه با یکی از سازندگان داخلی در مناقصه شرکت نماید.

                                ب: حتیالمقدور از طرح تحت لیسانس اس آ 20 که توسط مهندسین باتجربه ایرانی طراحی شده و به تصویب مراجع معتبر بینالمللی رسیده است، در ساخت 22 فروند استفاده شود تا امکان هرگونه تغییر و اصلاح مورد نظر کارفرما با توجه به سوابق مهندسی موجود در شرکت ایرانی طراح مورد استفاده قرار گیرد.

                                ج: شرکتهای سازنده ایرانی طرف قرارداد، در ارتباط مستقیم با شرکتهای سازنده خارجی قرار گیرند و شرکتهای ایرانی مسؤول برقراری ارتباط و نظارت برای تأمین تعداد سکوهای ساخت خارج با همان مشخصات ساخت داخل بوده باشند. به این معنی که شرکت ایرانی مسؤول ساخت سکو در داخل ملزم است که در برابر ساخت داخل، تعدادی ساخت خارج را نیز تحویل کارفرما دهد.

                                د: به منظور جلوگیری از بحثهای مختلف مذاکرات مالی و قراردادی بین شرکتهای داخلی با شرکت خارجی، کارفرما نظارت نماید. به طوری که تعیین قیمت و شرایط پرداخت و تضامین، از هر جهت رضایت کارفرما را تأمین نماید. قابل توجه است که قیمت پایه در موارد مشابه از طرق مختلف و از جمله مجلات تخصصی بیطرف قابل حصول میباشد.

                                ه: با توجه به اینکه حجم این سفارشات بالغ بر 4 میلیارد دلار برآورد میشود، امکان اینکه مسؤولیت تضامنی بین سازندگان خارجی و داخلی در مقابل کارفرما بوجود آید نیز ممکن است .

                                در ادامه نامه آمده بود: ارائه این بسته به کارفرمایان احتمالا با عکسالعمل برخی از آنان روبرو خواهد شد، چون آنان اعلام میدارند که تحقق پروژه در 35 ماه نیاز فوری به در اختیار داشتن این سکوها دارد و چنانچه تحویل سریع سکوها عملی نشود، تأخیر هر روز انجام پروژه ممکن است میلیونها دلار خسارت یا عدم نفع برای آنان داشته باشد. این مطلب در حالی مطرح میشود که سالها است این موضوع مطرح بوده و همواره از این فضای ساختهشده، برای سفارش به خارج استفاده شده است. در حالیکه هماکنون سفارش چهار فروند سکو را به دو شرکت ایرانی دادهاند و نزدیک به سه سال است که صورت وضعیتها و حتی بخش قابل توجهی از پیشپرداخت را پرداخت نکردهاند؛ ولی درصدد خرید و اجاره از خارج هستند. اکنون فرصت گرانبهایی در اختیار مسؤولین جمهوری اسلامی ایران برای سفارش اینگونه سکوها به داخل فراهم شده است که چنانچه از دست برود و با خرید از خارج رفع نیاز شود، شاید تا دهها سال دیگر فرصت چشمگیری برای ساخت سکو در داخل فراهم نگردد و نیروی کار ایران و صنعت دریایی از توسعه و رشد باز بماند.

                                نکته قابل تأمل آن بود که علیرغم اهمیت این موضوع و دستور صریح مقام معظم رهبری در جریان سفر عسلویه، این موضوع در دستور کار و مورد توجه کمیسیون‏های مجلس قرار نگرفت و پیگیری چندانی برای تحقق آن نشد.

                                خرید از خارج ادامه دارد؛ اما ساخت در داخل...!
                                اما با گذشت یکسال از آن جلسات و مکاتبات وضع فعلی پروژه‏های ساخت دکل‏های حفاری در داخل چگونه است؟ آنطور که مسؤولان دو شرکت صف و صدرا اخیرا در گفت‏وگوهای با مارین نیوز اعلام کرده‏اند؛ توافقاتی با کارفرمایان برای فعال شدن قراردادهای ساخت که حدود 5 سال قبل بسته شده، صورت گرفته؛ و این شرکت‏ها برای آغاز کار در انتظار پرداخت منابع از سوی کارفرمایان (شرکت نفت و گاز پارس و شرکت پشتیبانی، ساخت و تهیه کالای نفت تهران) هستند. [برای مطالعه مصاحبه مدیرعامل صدرا اینجا را کلیک کنید]

                                اما جالب‏ترین خبر دریافتی آن است که یکی دیگر از پیمانکاران عمده ساخت سازه‏های دریایی، علیرغم برنامه‏هایی که برای ساخت و تأمین دکل‏های دریایی داشته؛ صرفا در بخش تأمین و خرید از خارج کارها را پیش برده، اما در حوزه ساخت در داخل عملا کار اجرایی نداشته است.

                                بدین ترتیب، این شرکت سازنده تأسیسات دریایی عملا به پیمانکار خرید از خارج برای کارفرمای پارس جنوبی (شرکت نفت و گاز پارس) تبدیل شده است!

                                البته یکی از مسؤولان این شرکت مدتی قبل از تلاش برای ساخت دکل حفاری دریایی با روش مهندسی معکوس خبر داده و گفته بود: باید دانش فنی ساخت دکل را بدست آوریم، نفرات باید آموزش ببینند و بخشی از تجهیزات باید از خارج تهیه شود تا بتوانیم یک مهندسی معکوس را برای ساخت دکلهای حفاری دریایی ساماندهی کنیم.

                                از سوی دیگر، وزیر نفت نیز اخیرا از اجرایی شدن پروژه ساخت 12 دکل حفاری خشکی در داخل خبر داده بود؛ اما در مورد دکل‏های دریایی سکوت کرد و اخبار منتشرشده بعدی از سوی این وزارتخانه نیز، نشانی از اقدام جدی برای ساخت دکل‏های دریایی در داخل نداشت. [اینجا را کلیک کنید]

                                اپراتورها هم مشغول خرید و اجاره‏اند
                                انفعال، بی‏برنامگی و تعلل در حوزه ساخت دکل‏های دریایی در داخل در شرایطی ادامه دارد که مدیرعامل شرکتی چون حفاری شمال که در یک سال گذشته دکل‏های سحر یک و دو را از چین خریداری کرده؛ از مذاکرات خود برای انعقاد قرارداد خرید دو دکل دریایی دیگر از چین تا پایان سال جاری خبر داده است. [اینجا را کلیک کنید]

                                همچنین، شرکت گلوبال پتروتک کیش، که شرکت تأسیسات دریایی 49 درصد سهام آن را در اختیار دارد، قراردادی را با همكاری با شركتهایjdc و sojits ژاپن برای شركت نفت و گاز پارس جهت تهیه دو دستگاه حفاری جكآپ در حال انجام دارد تا در پارس جنوبی به کار گرفته شود.

                                این شرکت همچنین قرارداد مشابهی را برای تهیه یك دستگاه جكآپ حفاری جهت توسعه حوزه گلشن و حوزه گازی پارس جنوبی در خلیج فارس با شركت نفت و گاز پارس در حال انجام دارد.

                                تهیه دستگاههای جكآپ برای حفاری چاه در طرح توسعه حوزه هنگام و تهیه سه دستگاه حفاری جكآپ به مدت 3 سال برای به‏کارگیری در توسعه حوزه‏های نفتی دریایی خلیج فارس نیز از پروژه‏های در حال انجام گلوبال پتروتک کیش برای شركت نفت فلات قاره ایران است.

                                البته، اظهاراتی چون مصاحبه اخیر مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران نیز قابل توجه است که در آن اعلام کرده: تلاش ما بر این است تا با همیاری و همکاری سازندگان و مجموعه‏های بزرگ صنعتی کشور تولید دستگاه‏های حفاری به طور کامل ایرانی باشد و کشور ما در ردیف کشورهای سازنده دستگاه های حفاری در جهان قرار بگیرد.

                                با این حال، تجربه یکساله ساخت دکل‏های حفاری دریایی در داخل (بعنوان پروژه‏ای ملی) و درعین‏حال روند شتابان خرید و اجاره جک‏آپ از خارج نشان می‏دهد چندان نمی‏توان به این «اعلام آمادگی‏ها» امید داشت...
                                خدايا عطا كن
                                آرامشي تا بپذيرم آنچه را نميتوانم تغيير دهم
                                شهامتي تا تغيير دهم آنچه را كه مي توانم
                                بينشي تا بدانم تفاوت آن دو را

                                نظر

                                در حال کار...
                                X