خودکفایی ارتش در تولید قطعات هواپیما/ضرورت نفوذ جهاد خودکفایی به سایر بخشهای اقتصادی
خبرگزاری پانا: یک محقق مرکز مطالعات نیروی هوایی ارتش با اشاره به اینکه جهاد خودکفایی در بخش هوایی ارتش سبب شد تا امروز ناوگان هوایی بومی باشد ، گفت: باید در سایر بخش اقتصادی نیز جهاد خود کفایی شکل بگیرد.
امیر سرتیپ دوم خلبان اسماعیل موسوی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری پانا، با اشاره به اینکه ساخت موتور هواپیما در کشور به صورت کاملا بومی صورت می گیرد، گفت: مهمترین بخش هر هواپیما بدنه آن است که باید به خوبی و بر اساس قوانین آیرودینامیک ساخته شود، و هر کشوری که بتواند بدنه هواپیما را بسازد می تواند سایر اجزای آن از جمله موتور هواپیما را از کشورهای دیگر خریداری کند.
وی ادامه داد: حتی در بخش خودرو سازی بیشتر خودروها موتور مشابه دارند، اما طراحی بدنه آنها متفاوت است و به همین دلیل قابلیت های آنها نیز متفاوت می شود.
این محقق مرکز مطالعات نیروی هوایی ارتش در خصوص خودکفایی در تولید قطعات هواپیما گفت: در حال حاضر ایران به فناوری ریخته گری در خلاء دست یافته است و کلیه قطعات هواپیما را خود تولید می کنیم.
وی افزود: اگر تحریم علیه ایران اعمال نمی شد امروز ما شاهد خرید کلیه لوازم از غرب و شرق بودیم ؛ اما اکنون در داخل کشور پیچیده ترین فناوری های ممکن به صورت بومی تولید شده است.
موسوی راهکار عبور از مشکلات اقتصادی موجود در کشور را نیز تشکیل جهاد خودکفایی در سایر بخش های اقتصادی دانست و تاکید کرد: در روزهای ابتدایی جنگ هزینه تعمیر و نگهداری هواپیماهای کشور حدود 250 میلیون دلار بود اما همین هزینه در سال 73 به 50 میلیون دلار کاهش یافت زیرا بخش زیادی از لوازم را در داخل کشور و با توان مهندسان داخلی تولید کردیم؛ اکنون در بخش اقتصادی نیز باید همین روش در پیش گرفته شود و هر کالایی که تحریم می شود باید به سرعت در داخل بومی سازی شود.
این محقق مرکز مطالعات نیروی هوایی ارتش مهمترین دستاورد اخیر ایران را ساخت پهبادهای کاملا ایرانی دانست و افزود: آموزش خلبان از ابتدای کار تا تخصصی ترین مرحله ها در ایران و توسط مدرسین ایرانی انجام می شود که این خود یک دستاورد بسیار مهم به شمار می رود.
خبرگزاری پانا: یک محقق مرکز مطالعات نیروی هوایی ارتش با اشاره به اینکه جهاد خودکفایی در بخش هوایی ارتش سبب شد تا امروز ناوگان هوایی بومی باشد ، گفت: باید در سایر بخش اقتصادی نیز جهاد خود کفایی شکل بگیرد.
امیر سرتیپ دوم خلبان اسماعیل موسوی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری پانا، با اشاره به اینکه ساخت موتور هواپیما در کشور به صورت کاملا بومی صورت می گیرد، گفت: مهمترین بخش هر هواپیما بدنه آن است که باید به خوبی و بر اساس قوانین آیرودینامیک ساخته شود، و هر کشوری که بتواند بدنه هواپیما را بسازد می تواند سایر اجزای آن از جمله موتور هواپیما را از کشورهای دیگر خریداری کند.
وی ادامه داد: حتی در بخش خودرو سازی بیشتر خودروها موتور مشابه دارند، اما طراحی بدنه آنها متفاوت است و به همین دلیل قابلیت های آنها نیز متفاوت می شود.
این محقق مرکز مطالعات نیروی هوایی ارتش در خصوص خودکفایی در تولید قطعات هواپیما گفت: در حال حاضر ایران به فناوری ریخته گری در خلاء دست یافته است و کلیه قطعات هواپیما را خود تولید می کنیم.
وی افزود: اگر تحریم علیه ایران اعمال نمی شد امروز ما شاهد خرید کلیه لوازم از غرب و شرق بودیم ؛ اما اکنون در داخل کشور پیچیده ترین فناوری های ممکن به صورت بومی تولید شده است.
موسوی راهکار عبور از مشکلات اقتصادی موجود در کشور را نیز تشکیل جهاد خودکفایی در سایر بخش های اقتصادی دانست و تاکید کرد: در روزهای ابتدایی جنگ هزینه تعمیر و نگهداری هواپیماهای کشور حدود 250 میلیون دلار بود اما همین هزینه در سال 73 به 50 میلیون دلار کاهش یافت زیرا بخش زیادی از لوازم را در داخل کشور و با توان مهندسان داخلی تولید کردیم؛ اکنون در بخش اقتصادی نیز باید همین روش در پیش گرفته شود و هر کالایی که تحریم می شود باید به سرعت در داخل بومی سازی شود.
این محقق مرکز مطالعات نیروی هوایی ارتش مهمترین دستاورد اخیر ایران را ساخت پهبادهای کاملا ایرانی دانست و افزود: آموزش خلبان از ابتدای کار تا تخصصی ترین مرحله ها در ایران و توسط مدرسین ایرانی انجام می شود که این خود یک دستاورد بسیار مهم به شمار می رود.
نظر