ادعای رویترز: تحریمها غلات وارداتی ایران را در بنادر متوقف کرد
براساس گزارشها، تشدید محدودیت فعالیتهای بانکی ایران در عرصه بینالملل، بر قراردادهای این کشور برای واردات مواد غذایی تاثیر گذاشته است و صادرکنندگان غلات به ایران، به دلیل مشکلاتی که در دریافت پول خود دارند، بار کشتیهای حامل محمولههای وارداتی ایران را تخلیه نمیکنند.
خبرگزاری رویترز گزارش داده که به دنبال تحریمهای اتحادیه اروپا، دستکم ۱۰ کشتی حامل نزدیک به ۴۰۰ هزار تن غلات در محدوده بنادر ایران متوقف ماندهاند.
هفته گذشته اتحادیه اروپا اعلام کرد که افزون بر توقف خرید نفت خام، داراییهای بانک مرکزی ایران را هم مسدود میکند.
شدت یافتن تحریمهای بانکی علیه ایران باعث شده بانکهای اتحادیه اروپا از تأمین مالی محمولههای غلات که به این کشور فرستاده شدهاند، خودداری کنند و طرفهای قرارداد با ایران نتوانند اسناد اعتباری معتبری را دریافت کنند.
اسناد اعتباری تعهدی است که هر بانک به خریدار و فروشنده یک قرارداد میدهد و در چارچوب آن، متعهد میشود مبلغی که خریدار باید بپردازد، بهموقع به فروشنده پرداخت خواهد شد.
سخنگوی ربوبانک، از بانکهای اصلی فعال در بخش کشاورزی و مواد غذایی جهان، به شبکه خبری داوجونز گفته که این بانک از تمام قراردادهای مربوط به فروش غلات به مقصد ایران، کنار کشیده است.
داوجونز همچنین گزارش داده که چند بانک اروپایی دیگر هم تامین مالی محمولههای غلات یا هر محصول کشاورزی دیگری به مقصد ایران را متوقف کردهاند.
در این حال، یکی از فعالان در بازار غلات اروپا به رویترز گفته که کشتیهای حامل غلات به مقصد ایران، در بنادر این کشور متوقف شدهاند تا در نهایت مشخص شود پول فروشندگان چطور پرداخت خواهد شد.
یکی دیگر از فعالان در بازار غلات توضیح داده: صادرکنندگان غلات به ایران نمیتوانند بدون دریافت پولشان، بار کشتیها را خالی کنند، چون اگر ایران نتواند پول آنها را بپردازد، فروشندگان چند میلیون دلار ضرر میکنند.
او اضافه کرده: چون ارزش قراردادها و حجم غلاتی که به مقصد ایران ارسال شدهاند، خیلی زیاد است؛ صادرکنندگان غلات نمیتوانند پول خود را به صورت نقد دریافت کنند و ناگزیر به استفاده از خدمات بانکی هستند.
به گزارش رویترز، دادههای شبکه بینالمللی ردیابی کشتیها در روز دوشنبه، ۳۰ ژانویه (دهم بهمن)، نشان میدهد که در بندر امام، یکی از بزرگترین پایانههای واردات غلات ایران، دستکم ۹ کشتی باری لنگر انداختهاند و کشتیهای باری دیگری هم به مقصد این بندر در حال حرکت هستند.
یک فعال در بازار غلات به رویترز گفته: هماکنون ۱۱ تا ۱۲ کشتی منتظر تخلیه بار خود هستند. حدود ۹۰ درصد بار این کشتیها غلات است و بیشتر آنها از روسیه، اوکراین یا کشور دیگری در منطقه دریای سیاه راهی ایران شدهاند.
براساس گزارشها، تشدید محدودیت فعالیتهای بانکی ایران در عرصه بینالملل، بر قراردادهای این کشور برای واردات مواد غذایی تاثیر گذاشته است و صادرکنندگان غلات به ایران، به دلیل مشکلاتی که در دریافت پول خود دارند، بار کشتیهای حامل محمولههای وارداتی ایران را تخلیه نمیکنند.
خبرگزاری رویترز گزارش داده که به دنبال تحریمهای اتحادیه اروپا، دستکم ۱۰ کشتی حامل نزدیک به ۴۰۰ هزار تن غلات در محدوده بنادر ایران متوقف ماندهاند.
هفته گذشته اتحادیه اروپا اعلام کرد که افزون بر توقف خرید نفت خام، داراییهای بانک مرکزی ایران را هم مسدود میکند.
شدت یافتن تحریمهای بانکی علیه ایران باعث شده بانکهای اتحادیه اروپا از تأمین مالی محمولههای غلات که به این کشور فرستاده شدهاند، خودداری کنند و طرفهای قرارداد با ایران نتوانند اسناد اعتباری معتبری را دریافت کنند.
اسناد اعتباری تعهدی است که هر بانک به خریدار و فروشنده یک قرارداد میدهد و در چارچوب آن، متعهد میشود مبلغی که خریدار باید بپردازد، بهموقع به فروشنده پرداخت خواهد شد.
سخنگوی ربوبانک، از بانکهای اصلی فعال در بخش کشاورزی و مواد غذایی جهان، به شبکه خبری داوجونز گفته که این بانک از تمام قراردادهای مربوط به فروش غلات به مقصد ایران، کنار کشیده است.
داوجونز همچنین گزارش داده که چند بانک اروپایی دیگر هم تامین مالی محمولههای غلات یا هر محصول کشاورزی دیگری به مقصد ایران را متوقف کردهاند.
در این حال، یکی از فعالان در بازار غلات اروپا به رویترز گفته که کشتیهای حامل غلات به مقصد ایران، در بنادر این کشور متوقف شدهاند تا در نهایت مشخص شود پول فروشندگان چطور پرداخت خواهد شد.
یکی دیگر از فعالان در بازار غلات توضیح داده: صادرکنندگان غلات به ایران نمیتوانند بدون دریافت پولشان، بار کشتیها را خالی کنند، چون اگر ایران نتواند پول آنها را بپردازد، فروشندگان چند میلیون دلار ضرر میکنند.
او اضافه کرده: چون ارزش قراردادها و حجم غلاتی که به مقصد ایران ارسال شدهاند، خیلی زیاد است؛ صادرکنندگان غلات نمیتوانند پول خود را به صورت نقد دریافت کنند و ناگزیر به استفاده از خدمات بانکی هستند.
به گزارش رویترز، دادههای شبکه بینالمللی ردیابی کشتیها در روز دوشنبه، ۳۰ ژانویه (دهم بهمن)، نشان میدهد که در بندر امام، یکی از بزرگترین پایانههای واردات غلات ایران، دستکم ۹ کشتی باری لنگر انداختهاند و کشتیهای باری دیگری هم به مقصد این بندر در حال حرکت هستند.
یک فعال در بازار غلات به رویترز گفته: هماکنون ۱۱ تا ۱۲ کشتی منتظر تخلیه بار خود هستند. حدود ۹۰ درصد بار این کشتیها غلات است و بیشتر آنها از روسیه، اوکراین یا کشور دیگری در منطقه دریای سیاه راهی ایران شدهاند.
نظر