اخبار

Collapse
X
 
  • زمان
  • نمایش
Clear All
new posts
  • vion
    عضو فعال
    • Oct 2020
    • 825

    #49666
    پاسخ : اخبار

    در اصل توسط zess پست شده است View Post
    خبرگزاری های جهان امضا قرارداد بین ایران و روسیه در زمینه ایجاد کریدور ریلی شمال-جنوب را بسیار با اهمیت دانسته و آن را به عنوان رقیبی برای کانال سوئز می‌دانند
    درود
    مسیرش چه جوریه؟یران باروسیه تا جایی که میدونم مرز زمینی ندارن
    واتگهی سویز چه جوری میتونه رقیب این کریدور باشه؟
    ایا نقش هاشون یکسانه؟
    این کریدور چه تناسبی با جاده ابریشم نوین چین داره؟
    لطفا بیشتر توضیح بفرمایین
    با سپاس

    نظر

    • جواد277
      عضو فعال
      • Jan 2011
      • 4927

      #49667
      پاسخ : اخبار

      رکورد استفاده بانک‌های مرکزی جهان از یوان
      رکورد استفاده بانک‌های مرکزی جهان از یوان
      کد: 163343 تاریخ انتشار: 27 اردیبهشت 1402 ساعت 14:58
      استفاده از یوان در سواپ‌های ارز خارجی در پایان ماه مارس، با دومین افزایش شدید سه ماهه خود مواجه شده که نشان‌دهنده پیشرفت روند دلارزدایی است.

      وبگاه «بیزنس اینسایدِر» گزارشی از بلومبرگ درباره دومین افزایش شدید سه ماهه استفاده از یوان در سواپ‌های ارز خارجی در پایان ماه مارس، منتشر کرده و دلیل این موضوع را افزوده‌شدن به تعداد کشورهایی ذکر کرده است که با یوان مبادله می‌کنند.

      در این مطلب آمده است: بر اساس داده‌های بانک خلق چین، در سه ماهه نخست سال جاری میلادی موجودی خطوط سواپ ۱۰۹ میلیارد یوان یا ۲۰ میلیارد یوان بیشتر از سه ماهه قبل بود که معادل ۱۵.۶ میلیارد دلار است.

      مبادلات سواپ به بانک‌های مرکزی امکان می‌دهد که با ارزهای یکدیگر مبادله کنند و تضمین می‌کند که پول را در آینده با همان نرخ با بهره بازگردانند.

      کشورها ممکن است زمانی که نیاز به تزریق نقدینگی به نظام بانکی داخلی خود دارند، به سواپ روی آورند. بلومبرگ خاطرنشان می‌کند که آرژانتین در ماه آوریل (فروردین- اردیبهشت) برای مقابله با بی‌ارزش‌شدن پول ملی خود (پزو)، به مبادلات سواپ روی آورد.

      افزایش استفاده از یوان همچنین ممکن است نشان‌دهنده روی‌آوردن کشورهای جهان به دلارزدایی باشد؛ زیرا بسیاری از بانک‌های مرکزی در تلاش هستند به اتکای خود به دلار پایان دهند.

      آمریکا از دلار به‌عنوان سلاحی برای مبارزه با روسیه، پس از جنگ این کشور با اوکراین، استفاده کرد؛ پس از آن، دلارزدایی شدت گرفت و کشورها تصمیم گرفتند اتکای خود به دلار را کاهش دهند.

      خرید طلا نیز از سوی بانک‌های مرکزی در چند ماه گذشته به همین دلیل افزایش یافته و رکوردی تاریخی در سه فصل گذشته ثبت کرده است.

      با پیشرفت فرایند دلارزدایی، در آینده، یوان جایگزین احتمالی دلار خواهد بود. چین تلاش‌های خود را برای ایجاد اختلال در تجارت دلار افزایش داده و با کشورهایی مانند برزیل و قزاقستان قراردادهای غیردلاری منعقد کرده است.

      در میان معاملات برون‌مرزی چین، یوان به‌تازگی به‌عنوان پراستفاده‌ترین ارز، بالاتر از دلار قرار گرفته است.

      بانک خلق چین به‌طور عمومی اعلام نکرده است که کدام بانک‌های مرکزی در سه ماهه نخست سال جاری میلادی به خطوط سواپ متکی بودند. در همین حال، آمریکا با بانک‌های ملی کانادا، انگلیس، ژاپن، سوئیس و بانک مرکزی اروپا قراردادهای سواپ ارزی منعقد کرده است.

      نظر

      • جواد277
        عضو فعال
        • Jan 2011
        • 4927

        #49668
        پاسخ : اخبار

        ابراز نگرانی آمریکا از احداث خط ریلی رشت-آستارا
        ابراز نگرانی آمریکا از احداث خط ریلی رشت-آستارا
        معاون سخنگوی‌ وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری به احداث خط ریلی رشت-آستارا با همکاری ایران و روسیه واکنش نشان داد.

        به گزارش ایسنا، وبگاه خبری اردوپوینت نوشت، ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک‌ نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره احداث خط ریلی رشت-آستارا با همکاری ایران و روسیه گفت: مسلما هر اقدامی یا هر پروژه‌ای که به تحریم‌ها ربط پیدا کند، برای ما عمیقا نگران‌کننده خواهد بود.

        پاتل افزود: من ارزیابی مشخصی درباره این پروژه ندارم اما اعمال این تحریم‌های سخت دلیل دارد و هر اقدامی که به آن‌ها ربط پیدا کند، برای ما نگرانی بزرگی خواهد بود.

        خط ریلی رشت-آستارا روز گذشته با حضور ابراهیم رئیسی و ولادیمیر پوتین، روسای جمهور ایران و روسیه افتتاح شد.

        دو طرف احداث این خط ریلی را نشان‌دهنده همکاری‌ها و تعامل «ثمربخش» تهران و مسکو در حوزه‌های مختلف تلقی کردند.

        احداث این خط ریلی که می‌تواند در مسیرهای مختلفی در منطقه توسعه بیابد و کشورهای بیشتری را شامل شود، به توسعه کریدور حمل‌ونقل شمال-جنوب کمک و مسیرهای حمل‌ونقل بین‌المللی را متنوع‌تر خواهد کرد.

        روز گذشته جمهوری اسلامی ایران و روسیه با هدف تکمیل گذرگاه ریلی شمال – جنوب که جنوب آسیا را به شمال اروپا متصل می‌کند، توافقنامه احداث راه‌آهن رشت – آستارا را امضا کردند.

        این توافقنامه پس از سخنرانی سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور فدراسیون روسیه بین نمایندگان دو کشور به امضاء رسید.

        گذرگاه ریلی شمال – جنوب یکی از مسیرهای اصلی ترانزیت کالا از جنوب آسیا به شمال اروپا بشمار می‌رود که احداث آن از بیش از دو دهه پیش در دستور کار بوده و در دولت سیزدهم با شتاب بیشتری برای فعال‌سازی این ظرفیت ریلی تلاش شده است.

        مسیر غربی کریدور شمال – جنوب که کشورهای روسیه، جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان را شامل می‌شود از نظر ریلی دارای یک حلقه مفقوده‌ای به مسافت ۱۶۲ کیلومتر بین رشت و آستارا بود که با امضای این توافق و احداث این مسیر ریلی عملاً جنوب آسیا به شمال اروپا متصل خواهد شد.

        براساس این توافقنامه فدراسیون روسیه ۱,۶ میلیارد یورو در این مسیر ریلی سرمایه‌گذاری خواهد کرد. قرار است این خط آهن راهبردی در مدت ۴۸ ماه احداث شود.

        نظر

        • امیدازاد
          عضو فعال
          • Sep 2020
          • 3787

          #49669
          پاسخ : اخبار

          اقا ما چند روزه تو جاده بودیم ...این سلطان عمان تشریف آوردن؟؟

          نظر

          • جواد277
            عضو فعال
            • Jan 2011
            • 4927

            #49670
            پاسخ : اخبار

            مخاطرات سرمایه‌گذاری در صنایع بزرگ بورسی بررسی شد
            پیامدهای خام‌فروشی در صنعت مس
            ۴ فرضیه در صنعت مس


            شماره روزنامه:
            ۵۷۳۰
            تاریخ چاپ:
            ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
            شماره خبر:
            ۳۹۶۸۲۵۴
            دنیای‌اقتصاد : عملکرد شرکت ملی مس در سال۱۴۰۱ نشان‌دهنده کاهش تاریخی ۱۰درصدی تولید در این شرکت است. بررسی معاملات بورس کالا نیز حاکی از آن است که در عین رشد عرضه کاتد، میزان فروش مفتول ثابت بوده که نشان‌دهنده قطع زنجیره ارزش مس است. افزایش خام‌فروشی در صنعت مس، کابل‌سازان را که از صنایع پایین‌دستی به حساب می‌آیند، با مشکل تامین مواد اولیه مواجه کرده است.
            عرضه محصولات در بورس کالای ایران به سهولت صورت می‌‌‌پذیرد و سرمایه‌گذاران واقعی با بهره‌‌‌گیری از شرایط موجود نیاز‌‌‌های خود را برآورده می‌کنند. اما در این میان هستند دلالانی که با سوءاستفاده از خلأهای قانونی و به عبارتی مدیریت ناصحیح دولت اقدام به بر‌‌‌هم‌‌‌زدن نظم بازار می‌کنند.

            اختلاف نرخ‌ها دقیقا نقطه ضعف ماجراست. شرکتی همچون ملی صنایع مس ایران با نماد معاملاتی «فملی» که از منابع عظیم طبیعی برخوردار بوده و به نوعی عرضه محصولات آن در این بخش از اقتصاد (بورس کالا) انجام می‌شود نیز از چنین قاعده‌‌‌ای مستثنی نیست و تفاوت نرخ‌ها فضایی امن برای فعالان در سایه ایجاد کرده است. به عبارتی پیرامون این شرکت عظیم و فعال در صنعت مس کشور گمانه‌‌‌زنی‌‌‌ها و فرضیاتی وجود دارد که می‌‌‌تواند تا حدودی چشم‌‌‌انداز صنعت را غبار‌‌‌آلود کند. در اینکه سیاست‌‌‌هایی که شرکت سهامی‌عام اعمال می‌کند منطبق بر سیاست‌‌‌های دستوری دولت است و این نهاد اعمال نفوذ دارد، شکی نیست؛ اما در بازار چه اتفاقی در حال رقم خوردن است؟

            برخی ذی‌نفعان با تهیه محصول از طریق بورس‌کالا اقدام به عرضه مجدد محصول در بازار آزاد می‌کنند. به عبارتی محصولی که با نرخ ۲۸‌هزار و ۵۰۰تومانی دریافت شده است، حال با دلار بالای ۵۰هزار تومانی در بازار آزاد به فروش می‌‌‌رسد؛ درواقع کسب بیش از ۷۰درصد عایدی از یک دلالی. حال طرح سناریویی در زمینه صادرات محصولات صنعت به بازار‌‌‌هایی نظیر عراق و ترکیه نیز که به نوعی تشنه صنعت مس ایران هستند، از سوی دلالان در این حالت دور از انتظار نیست؛ به این معنی که دلال با بهره‌‌‌گیری از رانت موجود اقدام به دریافت محصول از بورس‌کالا کرده و در ادامه به‌رغم عدم‌تامین زنجیره داخلی با نرخ‌هایی بالا منابع طبیعی را خارج می‌کند. اکنون پرسش دیگری مطرح است، شرکتی که از منابع ملی استفاده می‌کند چطور در کنترل بازار ناموفق است؟ برخی از کارشناسان اقتصادی فرضیه‌‌‌های متعددی را در این خصوص طرح می‌کنند. این قبیل صاحب‌‌‌نظران معتقدند، احتمال اینکه در سمت تقاضا، خریداران وابسته به شرکت ملی صنایع مس ایران حضور داشته باشند، امری طبیعی و بدیهی است.

            حال فرضیه اصلی بیان می‌شود مبنی بر اینکه شرکت‌هایی با لابی‌گری اقدام به خرید محصولات از بورس‌کالا و سپس عرضه به سایر متقاضیانی می‌کنند که در داخل کشور و خارج از مرز‌‌‌ها حضور دارند. در سمت دیگر، وضعیت متفاوت گزارش می‌شود. در شرایطی که تشکیل ضایعات و به عبارتی قراضه در هر شرکت تولید‌‌‌کننده‌‌‌ موضوعی طبیعی است، برخی از فعالان صنعت بر این باورند که به دلیل اینکه ضایعات از کالا گران‌‌‌تر است، در نتیجه افزایش حجم ضایعات دور از ذهن نیست. حال بخشی از ضایعات به طور مجدد طی فرآیندی آب شده و دوباره وارد چرخه تولید می‌شود و بخشی دیگر می‌‌‌تواند با نرخ بازار آزاد به فروش برسد.

            «دنیای‌اقتصاد» در گفت‌وگو با علی پروین، صاحب‌نظر اقتصادی، به ارزیابی وضعیت صنایع و آسیب‌‌‌شناسی رویداد‌‌‌های متنوع پیرامون آن پرداخته است.
            پیامد دوگانگی قیمت محصولات مختلف، از جمله محصولات صنعت مس در بازار چیست؟
            معامله اغلب‌‌‌ کالا‌‌‌ها در کشور بر مبنای قیمت‌های جهانی صورت می‌گیرد. در حقیقت بخش عمده‌‌‌ای از مواد اولیه، واردات و قیمت‌های فروش همگی از نرخ‌های جهانی تبعیت می‌کنند. در این میان براساس سیاست اصطلاحا حمایتی که از سوی دولت در بازار اعمال می‌شود و به نوعی قیمت‌ها دستوری است، یک نوع اختلاف قیمت در بورس‌کالای ایران و بازار ایجاد خواهد شد. این اختلاف قیمت در واقع مامن رانت است. فقط یک دلال بدون استعداد می‌‌‌تواند با توجه به اختلاف قیمت، از این محل استفاده نکند. زمانی که قیمت‌ها براساس دلار ۲۸‌هزار و ۵۰۰تومانی در بورس‌کالا تعیین می‌شود و به تبع آن ارزش دلار در ارقامی بیش از ۵۰‌هزار تومان قرار دارد، به این معنی خواهد بود که در بازار فاصله قیمتی ایجاد شده که این فاصله قیمتی طبعا دارای سود بیش از ۷۰درصدی برای معامله‌‌‌گر است.

            کدام دلال حاضر است سود راحت و یک‌‌‌شبه را از دست دهد؟
            زمانی که چنین فضایی ایجاد می‌شود، باید انتظار داشت که سوءاستفاده‌‌‌گران از چنین فرصتی بهره‌‌‌ ببرند. معامله‌‌‌گر یا دلال مقصر چنین رویدادی نیست؛ مقصر دولت است که با چنین شرایطی که برای شرکت ایجاد کرده در واقع محفلی فراهم کرده است تا دلال به‌راحتی از فرصت‌‌‌ها سوءاستفاده کند. در این میان دود ضرر و زیان به طور مستقیم به چشم دولت خواهد رفت؛ چرا که عملا قیمت‌ها در بازار آزاد تغییری پیدا نخواهند کرد و اساسا قیمت‌ها بر مبنای قیمت جهانی تعیین خواهند شد.

            سرانجام درآمد‌‌‌های مالیاتی دولت و زیان هنگفت مردم چیست؟
            در شرایطی که درآمد حاصل از فروش یک شرکت کاهش پیدا می‌کند، عملا سودی که شناسایی می‌کند بسیار پایین است. بنابراین مالیات نیز کاهش پیدا می‌کند. به عبارتی دولت با عنوان حمایت عملا از جیب مردم به دلال سوبسید می‌دهد. تا زمانی که قیمت به نرخ بازار‌‌‌های آزاد نرسد، این امر قابل کنترل نیست. بر این اساس اکنون زیانی متوجه سهامدار، مردم عادی و دولت است و پول از جیب این قشر برداشت شده و تقدیم دلال می‌شود.

            نظر شما در خصوص فرضیه جمع‌‌‌آوری محصولات صنعت مس پس از عرضه در بورس‌کالا به واسطه شرکت اصلی و در ادامه فروش در بازار آزاد یا خارج از مرز‌‌‌ها چیست؟
            این مهم فرضیه‌‌‌ای بوده که مطرح است اما تا زمانی که مستندات کافی وجود نداشته باشد نمی‌‌‌توان براساس فرضیات حکم صادر کرد. در عین حال اگر شرکت ملی صنایع مس ایران چنین اقداماتی را انجام می‌دهد، در حقیقت شرکت از فضا و فرصتی که دولت ایجاد کرده است، استفاده می‌کند؛ چرا که سود تقریبا ۷۰درصدی، سودی ناچیز و یک‌شبه نیست که برای کسی قابل گذشت باشد. بنابراین اگر شرکت اصلی نیز وارد چنین فضایی شده و اقداماتی را برخلاف قانون و مقررات انجام می‌دهد، در واقع این مهم فقط براساس طبیعت فضاست.

            افت ۱۰ درصدی تولید «فملی» که در ۱۰ سال اخیر بی‌‌‌سابقه بوده است، از کجا نشات می‌گیرد؟
            زمانی که قواعد بازی تغییر پیدا می‌کند و به نوعی خراب می‌شود، انتظار نتیجه مطلوب اشتباه است. در صورتی که چنین فضایی (مبتنی بر دلالی) ایجاد شود و در ادامه قصد بهره‌‌‌برداری نیز وجود داشته باشد، عمدتا ترجیح بر این است کالایی که در حال تولید بوده، ناقص و معیوب باشد. در چنین حالتی کالا از چرخه تولید جدا خواهد شد و به عنوان ضایعات به قیمت دلار واقعی به فروش خواهد رسید. به طور کلی در اغلب صنایع این گونه است و زمانی که چنین فضایی ایجاد شد (نرخ‌‌‌گذاری‌‌‌های یک‌‌‌طرفه) انتظار چنین شرایطی (دور زدن قانون و مقررات) از جانب هر کسی دور از ذهن نیست.
            در این شرایط افزایش ضایعات کارخانه امری بدیهی است. در این حالت به‌جای اینکه کالا با دلار ۲۸‌هزار و ۵۰۰تومانی نیما به فروش برسد، با دلار ۵۲هزار تومانی بازار آزاد ضایعات به فروش خواهد رسید. در ادامه به طور مجدد می‌‌‌توان ضایعات را در کارخانه‌‌‌ها آب کرد و مانند شمش اصلی به فروش رساند. از نگرشی دیگر، در حالی که شرکت با دلار ۵۲هزار تومان هزینه‌‌‌ می‌کند، در عین حال واردات آن با دلار بازار آزاد است. هزینه‌‌‌های کارگر، هزینه‌‌‌های تولید و متفرقه همگی با قیمت‌های بازار آزاد انجام می‌شود. حال در این هنگام محاسبات فروش با دلار دولتی صورت می‌گیرد. در حقیقت این اختلاف قیمت باعث کاهش تولید و ضربه به درآمد خواهد شد. در نگرشی خوشبینانه اساسا منابع طبیعی باید در اختیار مردم کشور قرار گیرد؛ چرا که متعلق به همه مردم ایران است. در صورتی که تمامی منابع استحصال شود، به قیمت ارزان در اختیار دلالان قرار می‌گیرد. بنابراین شرکت صبر کرده تا با قیمت واقعی محصولات را عرضه کند.

            چرا شرکت نمی‌‌‌تواند بازار را کنترل کند؟
            قابلیت کنترلی وجود ندارد. تولیدکننده باید به حدی فضا ایجاد کند تا تولید به اشباع برسد. زمانی که یک گپ قیمتی جذاب ایجاد می‌شود، فروش در بازار آزاد و صادرات به هر نقطه از کشور دور از انتظار نیست. زمانی که تقریبا ۷۰‌درصد اختلاف قیمت به یک معامله‌‌‌گر یا دلال پیشنهاد می‌شود، اگر بازار داخلی جوابگو نبود طبعا دلال اقدام به صادرات محصول در اقصی‌نقاط دنیا خواهد کرد. حال سوالی مطرح می‌شود مبنی بر اینکه مگر می‌‌‌توان کلیت مس دنیا را تامین کرد؟ در واقع چنین اقدامی پایان‌ناپذیر است. به عبارت دیگر همیشه تقاضا وجود دارد. در چنین حالتی هر اندازه که شرکت تولید کند باز جوابگو نخواهد بود.

            نظر

            • جواد277
              عضو فعال
              • Jan 2011
              • 4927

              #49671
              پاسخ : اخبار

              چه عجب بالاخره خبرهای خوب وبنیادی همداریم میبینیم ومیشنویم فقط خدا کند مثل ازاد راه شمال 30 سال طول نکشد

              عملیات اجرایی لوله‌گذاری انتقال آب از دریای عمان به استان‌های شرقی کشور آغاز شد
              ۱۴۰۲/۰۲/۲۸ ۱۵:۴۷:۰۹
              |
              خانه
              | اقتصادی
              |
              کد خبر: ۱۴۷۴۷۷۵
              |

              پرینت
              عملیات اجرایی لوله‌گذاری انتقال آب از دریای عمان به استان‌های شرقی کشور آغاز شد
              وزیر نیرو با اشاره به پیشرفت 8 درصدی طرح انتقال آب از دریای عمان به استان‌های شرقی کشور گفت: این طرح عظیم که به پیشرفت 8 درصدی رسیده است، امروز عملیات لوله گذاری آن آغاز شد

              به گزارش خبرگزاری برنا، علی اکبر محرابیان وزیر نیرو، که در سفر به استان سیستان و بلوچستان سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری را همراهی می‌کند، در گفت‌و‌گوی زنده رسانه ملی اظهار داشت: امروز در حوزه آب، طرح‌های قابل توجهی مورد بهره برداری و آغاز عملیات اجرایی قرار گرفت که طرح بسیار مهم سد کهیر از جمله آن بود.
              وزیر نیرو ادامه داد: عملیات آبگیری سد کهیر که یک سد مخزنی با ظرفیت 345 میلیون مترمکعب است، امروز به طور رسمی آغاز شد و اگر بخواهیم مقایسه‌ای داشته باشیم، حجم این سد معادل حجم سد امیرکبیر شهر کرج به اضافه دو برابر حجم سد لتیان است.

              محرابیان با بیان اینکه این سد قادر خواهد بود آب شرب منطقه و آب مورد نیاز کشاورزی و صنعت را تامین کند، یادآور شد: این سد به مدت 6 سال متوقف مانده بود که عملیات اجرایی آن شروع شد و با سرعت قابل توجهی در حال پیشرفت است. اردیبهشت امسال خوشبختانه با سیلابی که وارد منطقه شد، آبگیری سد صورت گرفت.
              وی خاطرنشان کرد: همچنین در استان سیستان و بلوچستان طرح جهاد آبرسانی برای تامین آب شرب سالم و پایدار 1750روستا در حال اجرا است که اجرای طرح در برخی روستاها به مرحله بهره‌برداری رسیده است و امروز با حضور رئیس جمهور، طرح‌های آبرسانی 155 روستا مورد بهره‌برداری قرار گرفت.
              محرابیان افزود: این روستاها در 19 شهرستان واقع هستند که برخی، در نقاط دور دست و مرزی قرار دارند و تاکنون کمتر از مواهب توسعه برخوردار بوده‌اند.

              وزیر نیرو ابراز امیداورای کرد اجرای طرح جهاد آبرسانی با سرعتی بیش از گذشته ادامه پیدا کرده و آبرسانی این روستاها تا پایان دوره فعالیت دولت سیزدهم تکمیل شود.
              محرابیان همچنین گفت: عملیات لوله‌گذاری طرح عظیم انتقال آب از دریای عمان به استان‌های شرقی امروز آغاز شد، عملیات اجرایی این طرح از سال گذشته آغاز شده است و امروز دارای پیشرفت 8 درصدی استَ. این طرح به منظور تامین آب شرب و صنعت استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و در ادامه خراسان رضوی پیش‌بینی شده است.

              نظر

              • جواد277
                عضو فعال
                • Jan 2011
                • 4927

                #49672
                پاسخ : اخبار

                سرمایه‌گذاری ١٠ میلیارد دلاری صندوق بازنشستگی کشور در صنایع پتروشیمی و فولاد
                سرمایه‌گذاری ١٠ میلیارد دلاری صندوق بازنشستگی کشور در صنایع پتروشیمی و فولاد
                تهران- ایرنا- مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری گفت: تقریبا ١٠ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در صنایع پتروشیمی و فولاد با اشتغال هفت هزار نفری از سوی این صندوق صورت می‌گیرد.

                به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، نعمت الله ترکی روز پنجشنبه در آیین امضای تفاهم‌نامه همکاری شرکت های زیر مجموعه وزارت کار اظهار داشت: این برنامه های توسعه ای تا پنج ساله آینده در نظر گرفته شده است تا درآمد پایدار برای صندوق ایجاد شود.

                وی افزود: سالی ١٠ درصد منابع عمومی که دولت کمک می کند از درآمد پایدار محقق می‌کنیم تا نگرانی بازنشستگان مرتفع شود.

                وی با اشاره به بخش های مختلف سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی گفت: چند بخش کاری را تعریف کرده ایم که یکی از آنها در حوزه نفت و انرژی است. یکی از کارهای اساسی که در حوزه نفت می توان انجام داد در بخش پتروپالایشگاهی است. برای اولین بار در عمر صندوق بازنشستگی و دولت سیزدهم بحث پتروپالایشگاهی در استان خوزستان است.

                وی افزود: طرح مطالعاتی پتروشیمی آماده شده است و خرداد ماه امسال کلنگ آن در استان خوزستان زده می شود.

                مدیر عامل صندوق بازنشستگی کشوری ادامه داد: همچنین سرمایه گذاری چهار میلیارد یورویی برای این طرح در نظر گرفته شده است که از طریق فاینانس و تسهیلات صندوق توسعه ملی است.

                وی با اشاره به اشتغال‌زایی در حوزه نفت نیز گفت: با اجرای این طرح ظرفیت عظیمی در ایجاد اشتغال برای سه تا چهار هزار نفر در فناوری نفت و گاز صورت می گیرد.

                وی ادامه داد: شرکت پتروشیمی جم و مسجد سلیمان یکی از فعالیتهای اقتصادی است که سهم ارزآوری و اشتغالزایی مهمی دارند.

                ترکی عنوان کرد: در بخش سرمایه گذاری امسال ١١ طرح آغاز کرده ایم و طرح تکمیلی زنجیره پتروشیمی را با یک میلیارد دلار سرمایه گذاری پیش بینی کرده ایم. در حوزه بندر دیلم ٨ طرح با سرمایه گذاری ۵٠٠ میلیون یورویی صورت می گیرد همچنین در بخش فولاد ٢ طرح در خوزستان در حال اجراست که ۵٠٠ میلیون یورو سرمایه گذاری و اشتغالزایی هزار نفر انجام می دهیم.

                نظر

                • جواد277
                  عضو فعال
                  • Jan 2011
                  • 4927

                  #49673
                  پاسخ : اخبار

                  زمین‌های رها یا معادن طلا؛ افشای یک رانت پنهان!
                  رانت پنهانی که دلالان زمین در شهرها به جیب می‌زنند بعضا بیش از سود سفته‌بازان مسکن و آپارتمان است. مالکان اراضی بایر با استفاده از زیرساخت‌ها و امکانات شهری که دولت تامین می‌کند از ارزش افزوده آینده این زمین‌ها بهره می‌برند اما طی دهه‌ها از پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه معاف بوده‌اند. هم‌اکنون مجلس‌نشینان طرحی را پیشنهاد داده‌اند که مالیات زمین‌های بایر به نوسازی بافت‌های فرسوده اختصاص یابد.

                  دولت و مجلس طرح مالیات بر خانه‌های خالی را کلید زده‌اند اما کمتر درباره اراضی بایر و رها شده در محدوده‌های شهری سخن به میان می‌آید. قوای مجریه و مقننه در پی آن هستند تا منابع مالیاتی در بخش مسکن و ساختمان را برای اجرای پروژه‌های مسکونی و خانه‌دار کردن اقشار پایین جامعه استفاده کنند. طرح مالیات بر خانه‌های خالی که آذرماه ۱۳۹۹ به تصویب رسیده قرار است از ۱۵ شهریور امسال با جدیت بیشتری نسبت به دو سال قبل اجرایی شود. مالیات بر عایدی سرمایه و معاملات مکرر نیز در دستور کار مجلس قرار دارد.

                  عبدالجلال ایری ـ سخنگوی کمیسیون عمران مجلس در این‌باره می‌گوید: باید از ابزارهای مالیاتی، مالکان را مجبور به عرضه این زمین‌ها و یا ساخت و ساز کرد. از این رو در طرح ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی که در هفته آینده در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار می‌گیرد به این موضوع توجه ویژه‌‎ای شده است. در این طرح شهرداری‌ها موظف می‌شوند نسبت به شناسایی و معرفی این اراضی به سازمان امور مالیاتی اقدام کنند.

                  به گفته ایری، یکی از نکات قوت این طرح واریز منابع حاصل از اخذ مالیات از اراضی بایر به صندوق ملی مسکن است که شهرداری ها می‌‎توانند از آن برای بهبود زیرساخت‌های حمل و نقل شهری و یا نوسازی بافت‌های فرسوده استفاده کنند.

                  در حال حاضر دولت سیزدهم ۱۱۰ هزار واحد واقع در بافت‌های فرسوده را به مرحله‌ی نوسازی رسانده است. بسته تشویقی شهرسازانه که از اواسط سال گذشته به تصویب رسید نیز در ترغیب سازندگان به سرمایه‌گذاری در بافت‌ها تاثیر گذاشته و هم‌اکنون صدور پروانه در بافت‌های فرسوده شهری بین ۱۰ تا ۴۳۰ درصد رشد کرده است. اعطای یکی یا دو طبقه تراکم بیشتر به شرط برخورداری محله از یک سوم خدمات شهری از جمله مهم‌ترین عوامل ایجاد انگیزه در طرح تشویقی مذکور محسوب می‌شود.

                  از طرف دیگر دولت طرح نهضت ملی مسکن با هدف ساخت چهار میلیون واحد مسکونی را در دستور کار قرار داده است. اعمال مالیات خانه‌های خالی و عایدی سرمایه، ساخت خانه‌های استیجاری، اقدامات فرهنگی و ارایه مشوق به مالکان، پرداخت وام اجاره، تعیین سقف ۲۵ درصد برای قراردادهای تمدید اجاره، راهکارهای ساماندهی بازار اجاره مسکن است که دولت سیزدهم این موارد را پیگیری می‌کند. در روزهای اخیر نیز گشت شناسایی خانه‌های خالی و شناسایی مشاوران املاک بدون مجوز با هدف کنترل بازار مسکن راه‌اندازی شده است.

                  نظر

                  • zess
                    عضو فعال
                    • Nov 2013
                    • 3107

                    #49674
                    پاسخ : اخبار

                    کریدور ارتباطی شمال- جنوب که راه آهن رشت آستارا بخشی از آن است، مهم‌ترین حلقهٔ تجارت بین آسیا و اروپا است که مسافت ۱۶ هزار کیلومتری حمل بار از طریق کانال سوئز را با یک مسیر ۷ هزار کیلومتری جایگزین کرده و در مقایسه با مسیرهای سنتی از نظر مسافت و زمان تا ۴۰ درصد کوتاه‌ تر و از نظر هزینه تا ۳۰ درصد ارزان‌ تر است.

                    نظر

                    • ADLER
                      Banned
                      • Jan 2020
                      • 216

                      #49675
                      پاسخ : اخبار

                      در اصل توسط zess پست شده است View Post
                      کریدور ارتباطی شمال- جنوب که راه آهن رشت آستارا بخشی از آن است، مهم‌ترین حلقهٔ تجارت بین آسیا و اروپا است که مسافت ۱۶ هزار کیلومتری حمل بار از طریق کانال سوئز را با یک مسیر ۷ هزار کیلومتری جایگزین کرده و در مقایسه با مسیرهای سنتی از نظر مسافت و زمان تا ۴۰ درصد کوتاه‌ تر و از نظر هزینه تا ۳۰ درصد ارزان‌ تر است.
                      بیست سال هست که میخواهند راه آهن رست آستارا را تکمیل کنند.

                      در زمان مموتی 800 میلیارد دلار پول مملکت حیف و میل شد در حالی که آن زمان هزینه این پروژه زیر 200 میلیون دلار بود.

                      حالا میگویند که روسیه میخواهد این پروژه را به سرانجام برساند در حالی که روسیه در شرایط بد اقتصادی قرار دارد و تحریم و هزینه جنگ گریبان این کشور را گرفته

                      بر فرض که این پروژه تکمیل شود آن هم بدست روس.از کدام مسیر میخواد به اروپا برسد!!آزربایجان

                      اگر آزربایجان نخواد چی؟!

                      نظر

                      • vion
                        عضو فعال
                        • Oct 2020
                        • 825

                        #49676
                        پاسخ : اخبار

                        در اصل توسط zess پست شده است View Post
                        کریدور ارتباطی شمال- جنوب که راه آهن رشت آستارا بخشی از آن است، مهم‌ترین حلقهٔ تجارت بین آسیا و اروپا است که مسافت ۱۶ هزار کیلومتری حمل بار از طریق کانال سوئز را با یک مسیر ۷ هزار کیلومتری جایگزین کرده و در مقایسه با مسیرهای سنتی از نظر مسافت و زمان تا ۴۰ درصد کوتاه‌ تر و از نظر هزینه تا ۳۰ درصد ارزان‌ تر است.
                        مسیر را بیشتر توضیح میفرمایید؟

                        نظر

                        • zess
                          عضو فعال
                          • Nov 2013
                          • 3107

                          #49677
                          پاسخ : اخبار

                          بلومبرگ:

                          نظرسنجی ها نشان میدهد که در حال حاضر آمریکایی‌ها نسبت به زمان شیوع کرونا برای تامین هزینه‌های زندگی خود تلاش بیشتری می‌کنند .


                          بر اساس آخرین بررسی ها در ماه میلادی گذشته، حدود ۳۸ درصد از بزرگسالان آمریکایی یا حدود ۸۹ میلیون نفر، در پرداخت هزینه های معمول روزانه زندگی با مشکل مواجه شدند. این نسبت در مقایسه با 34.4 درصد سال گذشته و 26.7 درصد مدت مشابه در سال 2021، افزایش نشان میدهد.

                          نظر

                          • جواد277
                            عضو فعال
                            • Jan 2011
                            • 4927

                            #49678
                            پاسخ : اخبار

                            اگر بومی سازی هست اختصاص یورویی ان برای چی است اگر واقعا بومی سازی باشد باید مبلغ ریال به ان اختصاص بدهند


                            معاون وزیر نفت اعلام کرد
                            اختصاص حدود ۷۰۰ میلیون یورو برای بومی‌سازی توربوکمپرسورها و توربین‌های نفتی
                            اختصاص حدود ۷۰۰ میلیون یورو برای بومی‌سازی توربوکمپرسورها و توربین‌های نفتی
                            کد: 163401 تاریخ انتشار: 29 اردیبهشت 1402 ساعت 14:57
                            مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به امضای ساخت و بومی سازی ۱۴ توربوکمپرسور نفت با استفاده از توان داخلی به ارزش ۱۸۳ میلیون یورو، گفت: نزدیک به ۵۰۰ میلیون یوروی دیگر در قالب طرح‌های پیشرو برای ساخت ۶۰ دستگاه توربین و کمپرسور جدید به شرکت‌های ایرانی واگذار خواهد شد.

                            محسن خجسته مهر امروز در حاشیه بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در مراسم امضای قرارداد ساخت ۱۴ توربوکمپرسور نفت بین شرکت ملی نفت و شرکت توربوکپمرسور نفت با بیان اینکه امسال سال رشد تولید و مهار تورم است و رشد تولید در صنعت نفت فقط به معنای افزایش تولید نفت و گاز نیست، بلکه هر تولیدی که به عنوان پشتیبانی کننده نفت و گاز باشد را رشد تولید می‌دانیم، اظهار کرد: امروز قرارداد ساخت یکی از تجهیزات دوار مورد نیاز نفت و گاز انجام می شود.

                            وی با تاکید بر اینکه تجهیزات دوار یکی از تجهیزات انتقال نفت و گاز و تزریق آن برای رساندن به مبادی مصرف و صادرات است، اظهار کرد: تجهیزات دوار از جمله توربوکمپرسورهای موجود در تاسیسات نفت و گاز قدیمی بوده و با افت بازده مواجه هستند.

                            معاون وزیر نفت با بیان اینکه اغلب سازندگان توربوکمپرسورهای فعلی شرکت‌های خارجی بوده و حاضر به تعمیرات نیستند، گفت: امسال شرکت ملی نفت تصمیم گرفت در قالب تولید بار اول و ایرانی کردن تجهیزات دوار، ساخت ۱۴ توربو کمپرسور را به شرکت توربوکمپرسور ایران واگذار کند.

                            خجسته مهر ارزش این سرمایه‌گذاری را ۱۸۳ میلیون یورو عنوان و اظهار کرد: این تجهیزات در میادین مناطق نفت‌خیز جنوب مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

                            وی با بیان اینکه این اقدامات راهبردی و در قالب طرح های پیشران است و امیدوارم در مدت کوتاهی نخستین محصول را برای تجهیزات دوار توسط توربوکمپرسور نفت شاهد باشیم، اظهار ‌کرد: در مسیر راهبرد که افزایش و رشد تولید است، به دنبال آن هستیم تا شرکت‌های ایرانی حداکثر سهم را داشته باشند.

                            مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران افزود: در برنامه هفتم رشد هشت درصدی اقتصاد مد نظر است، در بند هشت برنامه هفتم توسعه به افزایش تولید نفت و گاز، ایجاد زنجیره ارزش و ایرانی کردن و فناور کردن تولید نفت و گاز اشاره شده است.

                            خجسته مهر با بیان اینکه شعار نمایشگاه امسال تولید فناورانه و مصرف بهینه است که ساخت این تجهیزات نیز با هدف بهینه‌ سازی و بالا بردن بازده انجام می‌شود گفت: امیدواریم در برنامه پنج ساله هفتم گام های مهمی در راستای رشد تولید و مهار تورم برداریم.

                            ایسنا

                            نظر

                            • Madeiniran
                              Banned
                              • Dec 2022
                              • 390

                              #49679
                              پاسخ : اخبار

                              در اصل توسط ADLER پست شده است View Post
                              بیست سال هست که میخواهند راه آهن رست آستارا را تکمیل کنند.

                              در زمان مموتی 800 میلیارد دلار پول مملکت حیف و میل شد در حالی که آن زمان هزینه این پروژه زیر 200 میلیون دلار بود.

                              حالا میگویند که روسیه میخواهد این پروژه را به سرانجام برساند در حالی که روسیه در شرایط بد اقتصادی قرار دارد و تحریم و هزینه جنگ گریبان این کشور را گرفته

                              بر فرض که این پروژه تکمیل شود آن هم بدست روس.از کدام مسیر میخواد به اروپا برسد!!آزربایجان

                              اگر آزربایجان نخواد چی؟!
                              آذربایجان بدون اجازه روسیه آب میخوره ؟

                              نظر

                              • جواد277
                                عضو فعال
                                • Jan 2011
                                • 4927

                                #49680
                                پاسخ : اخبار

                                ایران فروشنده لایسنس پالایشگاهی و پتروشیمی می‌شود
                                ایران فروشنده لایسنس پالایشگاهی و پتروشیمی می‌شود
                                تهران - ایرنا - قرارداد ارائه لایسنس و دانش فنی تکمیل زنجیره ارزش صنعت نفت و پتروشیمی با هدف تشکیل شرکت توسعه فناوری‌های انرژی آرمان پاسارگاد امضا شد.

                                به گزارش ایرنا، این قرارداد روز شنبه در آخرین روز نمایشگاه بین‌المللی نفت تهران، بین گروه گسترش انرژی پاسارگاد، شرکت بین‌المللی Rezel و شرکت شهر کاتالیست رز اروند، نماینده انحصاری شرکت Rezel در ایران در غرفه شرکت گسترش انرژی پاسارگاد به امضا رسید.

                                بر اساس این قرارداد مهم و استراتژیک، برای اولین بار در ایران، شرکت گسترش انرژی پاسارگاد صاحب لایسنس زنجیره ارزش خواهد شد و شرکتی مشترک با سهامداری شرکت‌های گسترش انرژی پاسارگاد، Rezel و شهر کاتالیست رز اروند به نام شرکت توسعه فناوری‌های انرژی آرمان پاسارگاد تأسیس خواهد شد.

                                علیرضا صادق‌آبادی مدیرعامل گروه گسترش انرژی پاسارگاد پس از امضای قرارداد گفت: یک شراکت استراتژیک با شرکت Rezel تشکیل دادیم که در بازار خاورمیانه، تکنولوژی و تجهیزات حساس واحدهای پایین‌دستی، پتروشیمی و پالایشگاهی را مشترکا بسازیم تا منتهی به توسعه صنعت پتروشیمی در کشور عزیزمان ایران شود.

                                نماینده Rezel چین هم ابراز امیدواری کرد این قرارداد، منجر به همکاری‌های گسترده‌تر و طولانی‌مدت با شرکت‌های ایرانی در آینده شود.
                                همچنین کعبی مدیرعامل شرکت شهر کاتالیست رز اروند گفت: با کمک شرکای خارجی، ساخت داخل را توسعه خواهیم داد و تکنولوژی زنجیره ارزش را بومی خواهیم کرد.

                                به گزارش ایرنا، بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ایران از ۲۷ تا ۳۰ اردیبهشت ماه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی با حضور ۱۵۰۰ شرکت فعال در حوزه‌های مرتبط با صنعت نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی برگزار شد.

                                نظر

                                در حال کار...
                                X