اخبار

Collapse
X
 
  • زمان
  • نمایش
Clear All
new posts
  • نجاT...
    عضو فعال
    • Dec 2013
    • 2639

    #36991
    پاسخ : اخبار

    مشخص نیست بیش از 100 میلیارد دلار پول فروش کارخانه ها و شرکت ها کجا خرج شده است؟؟!!

    اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری ایران می گوید مشخص نیست بیش از صد میلیارد دلار پول حاصل از واگذاری شرکت ها و کارخانه ها در دولت گذشته کجا خرج شده است.

    به گزارش خبرگزاری تسنیم، آقای جهانگیری با اشاره به این موضوع که این واگذاری ها بر اساس اصل چهل و چهار قانون اساسی و خصوصی سازی صورت گرفته است، گفت؛ کسی موضوع این پول ها را بررسی نکرده و نخواهد کرد.

    اسحاق جهانگیری همچنین با اشاره به اینکه در دولت یازدهم به هیچ کس و نهادی نفت فروخته نشده، گفت هنوز پول نفتی که در گذشته در اختیار افراد و یا نهادها قرار گرفته، دریافت نشده است.

    همزمان با این اظهارات ، روز دوشنبه سخنگوی قوه قضاییه از بازداشت حمید بقایی معاون اجرایی دولت محمود احمدی نژاد خبرداد. این در حالی است که محمد رضا رحیمی معاون اول محمود احمدی نژاد نیز هم اکنون به اتهام تخلف و فساد مالی در زندان بسر می بَرد...
    انتقال ثروت از كوتاه مدتي ها به بلند مدت ها !

    نظر

    • نجاT...
      عضو فعال
      • Dec 2013
      • 2639

      #36992
      پاسخ : اخبار

      در اصل توسط نجاT... پست شده است View Post
      مشخص نیست بیش از 100 میلیارد دلار پول فروش کارخانه ها و شرکت ها کجا خرج شده است؟؟!!

      اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری ایران می گوید مشخص نیست بیش از صد میلیارد دلار پول حاصل از واگذاری شرکت ها و کارخانه ها در دولت گذشته کجا خرج شده است.

      به گزارش خبرگزاری تسنیم، آقای جهانگیری با اشاره به این موضوع که این واگذاری ها بر اساس اصل چهل و چهار قانون اساسی و خصوصی سازی صورت گرفته است، گفت؛ کسی موضوع این پول ها را بررسی نکرده و نخواهد کرد.

      اسحاق جهانگیری همچنین با اشاره به اینکه در دولت یازدهم به هیچ کس و نهادی نفت فروخته نشده، گفت هنوز پول نفتی که در گذشته در اختیار افراد و یا نهادها قرار گرفته، دریافت نشده است.

      همزمان با این اظهارات ، روز دوشنبه سخنگوی قوه قضاییه از بازداشت حمید بقایی معاون اجرایی دولت محمود احمدی نژاد خبرداد. این در حالی است که محمد رضا رحیمی معاون اول محمود احمدی نژاد نیز هم اکنون به اتهام تخلف و فساد مالی در زندان بسر می بَرد...
      جای اینکه به سرمایه و رفاه مردم اضافه کنند, دست به چپاول تاریخی زدند!!
      تاراج!
      تکه تکه کردند!
      8سااال!!!
      رئیس جمهور محبوب!
      البته محبوب دزدها...
      انتقال ثروت از كوتاه مدتي ها به بلند مدت ها !

      نظر

      • احمدخان
        عضو فعال
        • Jan 2011
        • 2032

        #36993
        پاسخ : اخبار

        خست‌وزیر سوریه: منتظر چند روز آینده باشید
        » سرویس: بين الملل - آسيا،خاورميانه
        کد خبر: 94031810184
        دوشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۰
        dp.jpg

        نخست وزیر سوریه درباره تحولات میدانی اخیر در این کشور گفت: سوریه همواره در برابر دشمنان خود متحد و استوار خواهد ماند و این مساله ظرف چند روز آینده ثابت خواهد شد.

        به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از سایت اینترنتی النشره لبنان، وائل الحلقی، نخست وزیر سوریه در سخنرانی که در پارلمان این کشور داشت، با اشاره به اینکه جایگاه ملی و استراتژیک سوریه از سوی برخی کشورهای منطقه خاورمیانه هدف گرفته شده، تاکید کرد: سوریه متحد و استوار خواهد ماند و این مساله ظرف چند روز آینده ثابت خواهد شد.

        نخست وزیر سوریه با اشاره به اینکه شکست‌هایی که دولت در مناطق مختلف متحمل شده است به معنای شکست در جنگ نیست و ارتش از تمامی مراکز حساس کشور حمایت خواهد کرد، گفت: دولت برای تامین ضروریات مقاومت و در راس آنها نیازهای نیروهای دلیر خود مصمم است.

        الحلقی از سربازان و جوانان خواست دوران خدمت سربازی خود را کامل کنند. وی همچنین قول داد سربازانی که در خط مقدم خدمت کنند دریافتی بیشتری خواهند داشت.

        وی گفت: امروز ما باید بیش از هر زمان دیگری از ارتش خود حمایت کنیم. به دستور بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه برای هر سربازی که در خط مقدم بجنگد 10 هزار لیره سوری(35 دلار) اضافه حقوق درنظر گرفته شده است.

        اخیرا ارتش سوریه متحمل شکست‌هایی در رویارویی با مخالفان به ویژه در شمال غرب این کشور شده که گفته می‌شود ادامه این روند دمشق را با مشکل جدی مواجه خواهد کرد.

        انته

        نظر

        • احمدخان
          عضو فعال
          • Jan 2011
          • 2032

          #36994
          پاسخ : اخبار

          معاون کری: تسلیم ایران با فشار بیشتر، توهم است
          » سرویس: سياسي - انرژي هسته‎‌اي
          کد خبر: 94031910557
          سه‌شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۳
          1416465282213_reuters2.JPG

          معاون وزیر امور خارجه آمریکا گفت: این یک توهم است که فکر کنیم با افزایش فشارها بر ایران این کشور تسلیم خواهد شد.

          به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، آنتونی بلینکن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه در نشست سالانه کمیته‌ یهودیان آمریکا، (AJC) با دفاع از مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 ، این مذاکرات را بهترین راه برای جلوگیری از آن‌چه دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای خواند، عنوان کرد.

          این معاون وزیر امور خارجه آمریکا ادامه داد: همان‌گونه که جان کری در ماه آوریل در لوزان اعلام کرد توافقی که ما اکنون روی آن کار می‌کنیم تمام راههای ایران برای به دست آوردن مواد شکاف پذیر کافی برای تولید سلاح شامل مسیرهای اورانیوم در نطنز و فردو، مسیر پلوتونیوم در راکتور آب سنگین اراک و هرگونه فعالیت محرمانه‌ای را مسدود می‌کند.

          بلینکن همچنین بیان کرد:‌ برای مسدود کردن تمام این مسیرها هر توافق جامعی باید شامل محدودیت بر برنامه هسته‌ای ایران و اقدامات شفاف سازی و نظارتهای سرزده بیشتر باشد که توانایی جامعه بین‌الملل برای تشخیص هر تلاشی از سوی ایران برای گریز را چه به صورت محرمانه و چه آشکارا افزایش دهد.

          وی در این نشست که حضار آن را یهودیان تشکیل می‌دادند، تاکید کرد: هم‌زمان که ما بر سر میز مذاکره با ایران می‌نشینیم باید بگویم که آمریکا و اسراییل یک موضع مشترک مبنی بر این که ایران تحت هیچ شرایطی نباید اجازه دستیابی به سلاح هسته‌ای را داشته باشد دارند. زمانی که صحبت از این هدف استراتژیک اصلی به میان می‌آید آمریکا و اسراییل با هم اتفاق نظر دارند.

          معاون وزیر امور خارجه آمریکا اظهار کرد‌: ما همچنان بر این باوریم که بهترین راه برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای توافقی است که از طریق مذاکره به دست می‌آید و قابل راستی آزمایی است که می‌تواند تمام نگرانی‌های مشروع جامعه بین‌الملل را رفع کند و به طور عملی به ایران اجازه ندهد تا به مواد شکاف پذیر برای یک سلاح دست پید

          نظر

          • negarminavi
            عضو فعال
            • May 2013
            • 35715

            #36995
            پاسخ : اخبار

            یک اقتصاددان: "کمبود منابع" بهانه‌ای برای آشتی با امریکا؛ ۸۰۰ هزار میلیارد در اقتصاد ول است

            رجایی در گفتگوی تفصیلی با «نسیم» افزود: می‌خواهند به اسم کمبود منابع با آمریکا رابطه برقرار کنند، وگرنه کشوری که سال ۹۳، پرداخت‌های خزانه‌داری‌اش، بیش از ۱۷۴ هزار میلیارد تومان است، می‌تواند با کمبود منابع روبرو باشد؟!

            حجت الاسلام والمسلمین سید محمد کاظم رجایی اقتصاددان و استاد دانشگاه در گفتگوی تفصیلی با «نسیم» با انتقاد از تمرکز دولت بر مذاکرات به جای پرداختن به مباحث داخلی اظهار کرد: در حال حاضر کشور برای مذاکرات هزینه زیادی را پرداخته است، زیرا ذهن همه دولتمردان و تیم اقتصادی دولت ما روی مذاکرات معطوف شده است.

            وی خاطرنشان کرد: ذهن ها به سمت موضوعی رفته است که نتیجه آن برای مملکت تنها زیان بوده و اقتصاددانان دولت در این 22 ماه به مباحث اصلی اقتصاد کلان نپرداخته اند. وی با بیان اینکه آمارهای رسمی نشان میدهد اوضاع اقتصاد در حال حاضر آنقدرها که دولتی گلایه میکنند بد نیست به نسیم توضیح داد: متاسفانه تیم اقتصادی دولت به آقای رئیس جمهور آمارهای غلط میدهند، به عنوان مثال طبق آمارهای رسمی که رسانه ها نیز آن را منتشر کردند پرداخت‌های خزانه‌داری کل کشور از رقم ۱۰۴ هزار میلیارد تومان در سال ۱۳۹۱ به حدود ۱۷۴ هزار میلیارد تومان در سال ۱۳۹۳رسیده‌است که رشدی 67 درصدی را نشان می‌دهد، اما دولت و رئیس جمهور محترم در مقطعی از سال 92 اعلام کرد که خزانه خالی است. این عبارات برای بد نشان دادن وضعیت اقتصادی کشور به کار برده میشود و در مجموع به زیان اقتصاد ملی است.

            وی در ادامه گفت: هم اکنون نقدینگی کشور به حدود 800 هزار میلیارد تومان رسیده است و این عدد نشان دهنده این است که پول دارد اما نمیداند و برنامه ای برای هزینه کرد این پول ندارد. این اقتصادددان ادامه داد: چه طور میشود در کشوری 800 هزار میلیاردتومان پول سرگردان وجود داشته باشد اما مسولان دولتی آن کشور همه چیز را به تحریمها ربط بدهند.

            تمرکز دولت روی مذاکرات به اقتصاد آسیب زده است

            این اقتصاددان با بیان این مطلب که " رها شدن کشور به حال خود بزرگترین هزینه مذاکرات بوده است " تصریح کرد: عدم مدیریت نقدینگی، رکود و ضعفی که در تولید داریم به دلیل عدم تمرکز دولتمردان روی مباحث اصلی اقتصاد کشور است که این مسئله آسیب جدی به اقتصاد کشور وارد ساخته است.

            حجت الاسلام رجایی افزود: کاش دولت به جای این همه مذاکره کردن جلوی بی برنامگی ها و ریخت و پاش ها را می گرفت و با اولویت در برنامه ریز ی قبل از انجام هر پروژه ای هزینه فایده لازم را انجام می داد.

            وی عدم توجه به زیان ده بودن و یا نبودن یک پروژه را بسیار خطرناک توصیف کرد و به نسیم گفت: دولتمردان باید وقتی در خصوص زیان ده بودن یک پروژه یقین کردند از اجرای آن جلوگیری کنند تاکشور از این ناحیه آسیب نبیند و منابع دولت هم به هدر نرود.

            عضو هیات علمی موسسه امام خمینی (ره) با اشاره به مذاکرات میان ایران و گروه 5+1 در مسئله هسته ای بیان کرد: مقام معظم رهبری فرمودند من هیچ اعتمادی به آمریکایی ها ندارم، در سخنرانی هایشان به این مضون اشاره کردند که مذاکره برای اینکه عده ای برایشان اثبات شود که آمریکایی ها قابل اعتماد نیستند خوب است.

            حجت السلام رجایی گفت: این نگاه باید بر دولتمردان ما حاکم شود تا تمام تمرکز ان ها به سمت مذاکرات نرود.

            وی در خصوص ادعای دولتمردان در زمینه کمبود منابع یادآور شد: برنامه ریزی می تواند امکان اولویت بندی را به دولتمردان بدهد تا آن ها در استفاده از منابع به دقت اولویت بندی کنند. وی توضیح داد: آمارها نشان میدهد آنگونه که دولتی ها از منابع گلایه میکنند نیست، اینها بهانه دولت برای توافق با آمریکا است.

            این اقتصاددان با انتقاد از اسراف زیاد منابع توسط دولت عنوان کرد: ما در حال حاضر پول های زیادی را اسراف می کنیم که جمع آوری همین اتلاف ها خودش بهترین منبع برای دولت است.

            مگر یک کشور فندقی هستیم که تحریم ما را ازپای دربیاورد

            حجت الاسلام رجایی با انتقاد از کسانی که ادعا می کنند " نمی شود کشور را بدون برداشته شدن تحریم ها اداره کرد " گفت: معلوم است که کشور را با وجود تحریم ها می توانیم اداره کنیم، زیرا ما که یک کشور کوچک فندقی نیستیم و کشوری با وسعت جغرافیایی زیاد و جمعیتی و آب و هوای متنوعی هستیم که می توانیم از آن بهره زیادی بیریم.

            وی با بیان مثالی در این زمینه بیان کرد: ما در طول سال انواع سیفی جات و حبوبات تازه را داریم و می توانیم صادرات مناسبی رادر این زمینه علاوه بر تامین نیازهای داخل به کشورهای همسایه داشته باشیم، بنابراین نباید از این ظرفیت ها غفلت کنیم.

            هرچه می کشیم از صادرات نفت خام است

            عضو هیات علمی موسسه امام خمینی با انتقاد از اظهار خرسندی برخی از مسئولین در خصوص احتمال افزایش صادرات نفت خام در صورتب برداشته شدن تحریم خاطرنشان کرد: ما هرچه می کشیم از صادرات نفت خام است که این مسئله را اکثر اقتصاددانان قبول دارند، الهی هرچه زودتر این صادرات قطع شود!

            حجت الاسلام رجایی تصریح کرد: ما باید با فروش نفت خام خداحافظی کنیم، مگر آمریکایی ها نفت نمی خرند و به چاههایشان تزریق می کنند، ما هم فکر کنیم می خواهیم نفت را به چاههایمان تزرق کنیم بنابراین بهتر است از هم اکنون در چاههای خود را ببندیم.

            وی افزود: مگر نمی گوییم نفت از منابع تجدید ناپذیر است، پس ما نفت را برای آینده ذخیره کنیم و به جای صادرات نفت خام بهره وری را که مورد تاکید مقام معظم رهبری است ارتقا دهیم.

            وی با اشاره به راههای پشت سر گذاشتن تحریم ها تصریح کرد: مگر تحریم کامل یک کشور در شرایط کنونی دنیا ممکن است، امروزه کشورهای متعددی هستند که دست به دامن ما دراز می کنند.

            مشاوران اقتصادی روحانی به غرب تمایل دارند

            این اقتصاددان گفت: در حال حاضر ما می بینم که امسال روسیه و چین به سمت ما دست دراز می کنند و از ما می خواهند که در کنار آن ها یک بلوک ایجاد کنیم ولی متاسفانه تمایل مشاوران اقتصادی آقای روحانی به سمت غرب است.

            حجت الاسلام رجایی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص پیدا کردن راهکار برای جبران کمبود منابع دولت به نسیم گفت: بهترین راهکار را مقام معظم رهبری مطرح فرمودند که در خرج کردن دقت کنید، همین مسئله باید سر لوحه امور دولتمردان قرار گیرد.

            وی افزود: مقام معظم رهبری قبلا در جای دیگری هم دولت را بزرگترین مصرف کننده عنوان کرده بودند که این مسئله نشان می دهد که دولت باید صرفه جویی را ابتدا از خودش شروع کند.

            این اقتصاددان تصریح کرد: در حال حاضر با وجود این که مخارج بخش خصوصی و خانوارهای ما بسیار بالاست اما مخارج دولت هم وزن کمی ندارد و سهم بالایی سمت جی ام پی یا تقاضای اقتصاد کلان ما دارد.

            حجت الاسلام رجایی اسراف در ادارات دولتی را بسیار خطرناک توصیف کرد و گفت: اگر با تدبیرعمل کنیم باید جلوی اسرافدر مراکز و ادارات دولتی را بگیریم و با بالا بردن بهره وری از اتلاف منابع جلوگیری کنیم.
            وی بیان کرد: شکاف در بهره وری و فاصله گرفتن با بهره وری مطلوب در دولت خودش نوعی اتلاف منابع محوسب می شود که باید چاره ای برای آن اندیشیده شود.

            چرا برای بالابردن بهره وری کشاورزی چاره اندیشی نمی شود؟

            عضو هیات علمی موسسه امام خمینی (ره) با انتقاد از بهره وری پایین بخش کشاورزی کشور گفت: در حال حاضر در بخش کشاورزی بازده فعالیت ها با میزان آب و زمینی که استفاده می شود همخوانی ندارد که این رویه باید تغییر کند.

            وی ادامه داد: وقتی یک کشاورز می تواند تولیدات خود رادر زمینه صیفی جات تا 114 برابر میانگین تولید کشور افزایش دهد و یا کشاورز دیگری در ابهر می تواند تولیدات را تا 10 برابر بیشتر عرضه کند چرا این ظرفیت ها مورد توجه قرار نمی گیرد.

            حجت الاسلام رجایی بودجه را گلو گاه اتلاف و اسراف دانست و تاکید کرد: دولت برای جبران کمبود منابع باید از داشته های خودش با تدبیر درستی استفاده کند و جلوی اسراف ها را بگیرد.

            وی با انتقاد از فقدان برنامه ریزی اقتصادی در دولت یازدهم بیان کرد: دولت تدبیر و امید علی رغم نامش تدبیری برای برنامه ریزی درزمینه اقتصاد بروز نداده است و بسیاری از مباحث اقتصاد کلان کشور را معلق نگه داشته است که این بسیار خطرناک است.

            نظر

            • ahmoeini
              عضو فعال
              • Jan 2011
              • 2562

              #36996
              پاسخ : اخبار

              شما هم همش میگردی اخبار منفی رو اینجا کپی پیست میکنی
              البته از زحمتی که میکشید خیلی تشکر میشه
              ولی بعضی وقتها اخبار خوب رو هم بزنید
              ثواب داره
              ما شمارو به خاطر همین پافشاریتون به دوست داشتن احمدی نژاد قبول داریم
              ما که هیچکدوم اینارو دوست نداریم چیکار باید بکنیم

              نظر

              • hamid888
                عضو فعال
                • Oct 2013
                • 1207

                #36997
                پاسخ : اخبار

                فراخوان خونین برای جلوگیری از حضور زنان در ورزشگاه

                روزنامه ایران نوشت: منتظر حضور خونین امت حزب الله در 29 خرداد سال 94... در ورزشگاه 12 هزار نفری آزادی هستیم.»

                این جملات آغازین اطلاعیه ای پرینت شده است که به صورت گسترده ای در تهران و بویژه مناطق جنوبی و مرکزی پایتخت در حال توزیع است.

                تهیه کنندگان متن، هدف از فراخوان خود را «مقابله و رویارویی با حضور زنان در ورزشگاه و نهی از منکر مسئولین وزارت ورزش » اعلام کرده اند.

                تصاویری نیز از این اطلاعیه در فضای مجازی منتشر شده است:


                هرگاه زندگی را جهنم دیدی, سعی کن پخته بیرون آیی, سوختن رو همه بلدند

                نظر

                • hamid888
                  عضو فعال
                  • Oct 2013
                  • 1207

                  #36998
                  پاسخ : اخبار

                  امتیازات و رانت‌هایی که «آقازاده»ها دارند

                  دکتر حامد حاجی حیدری در سرمقاله رسالت نوشت:

                  امروز، «آقازاده»ها برای رسالتی فراخوانده شده اند که اغلب برای آن ساخته نشده اند. از «آقازاده»ها انتظار می رود که به «آقایان» جدید تبدیل شوند، ولی اغلب، این منظور میسر نیست. چرا؟

                  تز 1. ریشه «آقازاده»ها در «آقا»ها


                  پدران «آقازاده»ها، همان «آقا»ها، همان انقلابیونی بودند که به زحمت و مرارت، برای دستیابی به آرمان های خود و نه برای رسیدن به آلاف و الوف و زخارف دنیا، از عمق جان مایه گذاشتند و بزرگ و سردار شدند. و همان ها در یک شرایط انقلابی به مدیران خلاق، شبانه روزی و نوآور یکی از شگرف ترین و اعجاب آورترین انقلاب های تاریخ شدند. آن ها این انقلاب را به طرز حیرت آور و رمانتیکی پیش بردند.
                  در عین حال، برخی پدران «آقازاده»ها، همان ها بودند که اغلب، اتوماتیک وار و بدون آن که خود بخواهند، برای اولین بار، از مواهب یقه سپیدی، بهره مند شدند. پس، اذعان دارم که اغلب آن ها، تلاشی برای بهره مندی از این مواهب نکردند. آن ها، مهذب تر از این حشو و زوائد بودند. آن ها «انقلابی» بودند. اغلب آن ها، نقشی در مبارزات یقه سپیدان برای جذب امکانات و مقدورات بیشتر نداشتند، ولی...

                  ولی، وقتی برخی کارمندان، خود را به عنوان «قشر آسیب پذیر» به جامعه قبولاندند، «سیل آب باریکه ها»ی متعدد به سمت هر آن کس که نام کارمند را یدک می کشید روانه شد، و البته خواسته یا ناخواسته، «آقایان» هم، بر وفق «نظام ناهماهنگ پرداخت»، بیش از دیگران، از آن «سیل آب باریکه ها» بهره مند شدند، و این، خانواده آنان را متمول ساخت، طوری که امروز معلوم می شود که حتی آن ها سهمی از پورشه ها هم دارند.

                  تز 2. ریشه «آقازاده»ها در «مادر»ها


                  «آقازاده »ها، همان قدر که «آقا»زاده هستند، «مادر»زاده نیز هستند. به عبارت دیگر، بخش دیگری از مسئله «آقازاده »ها، به ساختار نامتوازن کننده ای به نام «مادر» در فرهنگ ما باز می گردد.در فرهنگ ما، «مادر» به عنوان یک مؤلفه و المان مقدس، تنه به فرشتگان می زند، و از جایگاه بسیار ویژه برخوردار است؛ جایگاه ویژه ای که در فرهنگ های مشابه و حتی همسایه فرهنگ ما مشهود نیست. این جایگاه ویژه «مادر»، نه تنها «نامتوازن» است، بلکه نقشی «نامتوازن کننده» نیز دارد. به این معنا که پذیرفته می شود که «مادر»، به استناد جایگاه مقدس مادری، می تواند در ساختارهای اجتماعی دیگر مداخله کند و معیارهای آن ها را بر هم بزند. فی المثل، ریشه اصلی تنش ثابت میان مادر شوهر و عروس، و مادرزن و داماد در فرهنگ ما، به همین ساختار نامتوازن کننده «مادر» باز می گردد. اصولاً در فرهنگ ما که «مادر» به نحو نامحدودی تکریم می شود، پذیرفته می گردد که «مادر» در مسائل زندگی فرزند خود و بدون ملاحظه شئون سایرین مداخله کند، و از آن جا که در این مداخله از توان ساختاری عظیمی بهره می برد، از این قرار، عروس و داماد را می آزارد، و به همین ترتیب است که جنگ مادرزن و داماد، و مادر شوهر و عروس، در فرهنگ ما یک جنگ پذیرفته شده و قطعی و مغلوبه است.

                  حال، این تحلیل در مورد جایگاه «مادر»، چه تناسبی با پدیده «آقازاده»ها دارد؟ این که، مادر «آقازاده»ها، بر حسب جایگاه یقه سپیدی آقایان، در شرایطی که فرزندان سایر مردم، در گرمای خوزستان از کشور دفاع می کردند، اغلب، حتی به رغم نظر «آقایان»، فرزندان خود را برای ادامه تحصیل به خارج گسیل کردند تا آنها را از شرایط نامساعد کشور برهانند. «آقازاده»ها به رغم «آقا»یان در شرایط انقلابی بزرگ نشدند، و حتی به رغم فرزندان سایر مردم، در شرایط «جنگ» هم بزرگ نشدند؛ از این قرار است که طبیعتاً، چندان قدر انقلاب را نمی دانند. آن ها برخوردی خونسرد و بی تفاوت با میراث انقلاب دارند، و این، عجیب است. از این قرار که آشکارا، «آقازاده»ها برای رسالتی فراخوانده شده اند، که اغلب برای آن ساخته نشده اند.

                  تز 3. ریشه دواندن «آقازاده»ها در جامعه مدنی


                  «آقایان» به کوشش خویش، «آقا» شده اند، ولی برخی «آقازاده»ها، در شرایطی «تبعیض»آمیز، با امتیازات اولیه متفاوت از دیگر هم سن و سال ها، بزرگ شده اند و با حمایت ویژه و مقاومت ناپذیر «مادر»ها.

                  این شرایط «تبعیض»آمیز، نوعی اشرافیت اقتصادی بر پایه اشرافیت خانوادگی ایجاد کرد که پیامد آن، ناهمگونی اقتصادی و بیکاری در سطح وسیع، و همچنین، از بین رفتن عدالت در عرصه تولید و انباشت سرمایه در دست گروهی خاص شد. نتایج این واکنش های زنجیره ای، در سیاست هم به صورت «پول های کثیف» آشکار گردید.

                  «تبعیض»، انگیزه کار را تضعیف، و خلاقیت ها و نیروهای «آقازاده»ها را به سوی کجی و ناراستی می کشاند. تبعیض ها، هر چند هم که ساختاری و تعریف شده و مشروع باشند، رو به فساد یا لااقل
                  «مفتخواری» می گذارند. این چنین، مفهوم «رانتخوار» وارد ادبیات عامه ما شد. آن سال ها، «رانت»، مستقل از مفهوم انتزاعی اقتصادی آن، به ثروت بادآورده و به هر پرداختی گفته می شد که بیشتر از ارزش واقعی محصول یا خدمت باشد؛ و «رانتخواری» عبارت شد از جستجو برای دست یافتن به این درآمد مازاد. در «رانتخواری»، شخص یا گروهی صاحب نفوذ، در صدد تحصیل سود ویژه به بهای تمام شدن هزینه آن به حساب جامعه هستند. در این حال، منابع ثروت، آموزش و قدرت انحصاری می شوند و تبعیض و فساد، کم کاری، رشوه خواری و ملاحظه ضابطه به جای رابطه، عزل و نصب های خارج از قاعده و... جامعه را فرا می گیرد. رانت خواران، با توسل به ابزارهایی که دیگران بدان دسترسی ندارند، برای کسب منافع گسترده تلاش می کنند. نتیجه، دسترسی به منابع مالی کلان، استفاده از تسهیلات بخش دولتی به نفع افراد حقیقی و شرکت های خصوصی و... بود.

                  تز 4. گسترش مفهوم اجتماعی «آقازاده»ها


                  وقتی مفهوم «آقازاده»ها با مفهوم عمیق تر «رانت» پیوند خورد، بسیاری از جنبه های دیگر پدیده «آقازاده»ها آشکار می شود که بخش مهمی از دشواری های این جامعه را گوشزد می نماید. در واقع، رانت انواعی دارد و بر حسب این انواع، جنبه های مختلف پدیده «آقازاده»ها آشکار می شود.
                  برخی«آقازاده»ها، به اتکاء پایگاه اجتماعی و اقتصادی و سیاسی خود، رفته رفته رانت حقوقی و قانونی، و سپس، قضائی ایجاد می کنند. این خیلی خطرناک است. در این جا «قانون» ضربه می خورد، و از آن جا که برای رویارویی با فساد، هیچ چیز کاراتر از اتکاء بیشتر به «قانون» و اجرای بی مسامحه «قانون» نیست، این دست اندازی «آقازاده»ها، به نوبه خود، قدرت آن ها را آسیب ناپذیر و مهارناپذیرتر می سازد.

                  نوع دیگر رانت، «رانت اطلاعاتی» است؛ یکی از راه های به دست آوردن ثروت های بادآورده، آگاهی از اطلاعات اقتصادی یا افشای آن ها از طریق نفوذ خانوادگی بسط یافته است. عده ای از طریق دست یابی زودرس یا خرید این اطلاعات در زمینه تغییرات قوانین و مقررات سرمایه گذاری، سود کلان به دست می آورند. نبود اطمینان از چنین اعمالی، صاحبان سرمایه را به طرف فعالیت های اقتصادی کاذب سوق می دهد؛ در نتیجه، سرمایه ها از بخش توسعه اقتصادی و عمرانی خارج می گردند. وجود این رانت ها سبب می شود که، حتی، افراد مولد جامعه نیز به گروه های رانت خواری ملحق گردند و دست از تولید بردارند و موجب شوند تا رانت به صورت یک فرهنگ غالب «زرنگی» در جامعه درآید. بدین ترتیب، افراد به جای کمک به افزایش درآمد ملی، از درآمد موجود، ارتزاق خواهند کرد.

                  یکی دیگر از رانت هایی که با اطلاعات سر و کار دارد، رانت ناشی از سرمایه گذاری های عمرانی است. آن گاه که طرح های عمرانی، باعث افزایش ارزش اموال منقول و نامنقول مرتبط با این طرح ها می شود، برخی «آقازاده»ها با اطلاع قبلی به درآمدهای نجومی دست می یابند.

                  تورم قابل پیش بینی نیز یکی از راه های کسب رانت اقتصادی «آقازاده»هاست. تورم حاصل از کسری بودجه دولت، اعم از کسری آشکار یا پنهان، ابزاری در اختیار «آقازاده»های مطلع برای اندوختن مال و ثروت فراهم می آورد و از این رهگذر، آن ها توانسته اند عوامل موجود در تورم را شناسایی کنند و با در دست داشتن امکانات، از تورم، بیشترین بهره را بگیرند، بدون این که ارزش افزوده ای را در جامعه ایجاد کرده باشند.

                  غایت و نهایت رانت خواری های برخی «آقازاده»ها، «رانت سیاسی» است. «رانت سیاسی»، شامل تلاش «آقازاده»ها برای کسب امتیازات و انحصارات، با تدارک و اعمال نفوذ سیاسی است. همان طور که از این تعریف «رانت سیاسی» در ارتباط با پدیده «آقازاده»ها پیداست، شگردهای سیاسی برای کسب رانت و امتیازات اقتصادی را رانت سیاسی می گویند نه لزوماً تلاش برای تحصیل پست سیاسی. در چنین ساز و کاری، «آقازاده»ها برای تثبیت موقعیت خود، ناگزیرند رانت ها و امتیازها را به اشخاص صاحب نفوذ واگذار کنند تا پدیده «حامی پروری» شکل گیرد. جذب رهبران حامی قومی، نژادی، گروه های سیاسی و غیره، با دادن پاداش های اقتصادی و رانت های سیاسی از نمونه های بارز ساختار سیاسی رانتیر «حامی پرور» است. اگر این وضع، به قدر کافی ریشه بدواند، شرایطی پیش خواهد آمد که دیگر مسیری برای مبارزه مؤثر با فساد متصور نخواهد بود.
                  هرگاه زندگی را جهنم دیدی, سعی کن پخته بیرون آیی, سوختن رو همه بلدند

                  نظر

                  • hamid888
                    عضو فعال
                    • Oct 2013
                    • 1207

                    #36999
                    پاسخ : اخبار

                    آخرین اظهارات بقایی پیش از بازداشت

                    معاون اجرایی رئیس جمهور دولت دهم گفت: ما می خواهیم از جهانگیری به اتهام جابه جایی اسناد و مدارک و ثبت صندوق به نام خودشان شکایت کنیم زیرا این آقایان به دروغ مدعی هستند که این صندوق دولتی است و ما آن را به دولت برگرداندیم و همین طور اتهامات و ایرادات واهی که دارند انجام می دهند، شکایت می کنیم تا تکلیف 12 میلیارد تومان روشن شود.

                    حمید بقایی در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران، با اشاره به اقدام دولت یازدهم در بازگرداندن صندوق قرض الحسنه شهیدان رجایی و باهنر به دولت اظهار داشت: از عجائب روزگار ما همین را بگوییم که کسانی که مدام دایه مبارزه با فساد دارند و برای سرپوش گذاشتن روی ضعف های کاری خود مدام به دولت گذشته اتهام وارد می کنند، خودشان خلاف می کنند.

                    معاون اجرایی رئیس جمهور دولت دهم افزود: یک صندوقی غیردولتی به نام صندوق قرض الحسنه شهیدان رجایی و باهنر وجود دارد که برخی از مقامات دولت یازدهم از جمله آقایان جهانگیری، فریدون، نوبخت و تعداد دیگری از این عزیزان آمده اند با تغییر اسناد و مدارک این صندوق، نسبت به انتقال صندوق به نام حقیقی خودشان اقدام کردند و بعدش رفته اند و به صورت غیرقانونی آن را تصرف کرده بعد هم برای اینکه رد گم کنند مرتب به جای اینکه مستندات متقن را منتشر کنند، مدعی هستند که این صندوق دولتی بوده، در دولت گذشته از دولتی به خصوصی تبدیل شده و در دوره ما مجددا از خصوصی به دولتی برگشته است و سعی می کنند با چنین اتهاماتی فرار به جلو کنند در حالی که برای این مورد هیچ سندی را هم ارائه نمی کنند.

                    وی ادامه داد: بنده خودم رئیس هیئت امنای این صندوق هستم آقای جهانگیری آمده به صورت خلاف افراد را حذف کرده و خودشان را جایگزین کرده اند و این صندوق که توانایی مالی اش حدود 12 میلیارد تومان است را به نام خودشان منتقل کرده اند و برای اینکه روی کارهای خودشان سرپوش بگذارند مرتب می گویند این صندوق دولتی بوده است.

                    بقایی تصریح کرد: ما قبلا یک شکایت متوقی شعبه 27 دادگاه عمومی تهران انجام داده ایم و من هم امروز طی نامه ای از دادستان تهران خواستم تا روشن شدن تکلیف پرونده شکایت ما تصمیمات غیرقانونی هیئت امنا و هیئت مدیره فعلی را متوقف کنند تا پرونده تعیین تکلیف شد.

                    معاون اجرایی رئیس جمهور دولت دهم تصریح کرد: ما می خواهیم از جهانگیری به اتهام جابه جایی اسناد و مدارک و ثبت صندوق به نام خودشان شکایتی کنیم. از این آقایان به خاطر اینکه به دروغ مدعی هستند که این صندوق دولتی است و ما آن را به دولت برگرداندیم و همین طور اتهامات و ایرادات واهی که دارند انجام می دهند، شکایت می کنیم .

                    وی اضافه کرد: برای اینکه یک تشکیلاتی دولتی باشد در قانون به صراحت آمده است که یا باید با حکم مصوبه مجلس تأسیس شده باشد یا اینکه 50 درصد سهام متعلق به دولت باشد در حالی که این صندوق قرض الحسنه نه به حکم قانون مجلس تصویب شد، نه دولت در آن سهمی دارد و نه اصلا مطابق اساسنامه هایی که داشته چه در روز اول و چه این اساسنامه هایی که خود این آقایان درست کرده اند و تغییرات به نفع خودشان داده اند هیچ جا، هیچ قید و کلمه ای در رابطه با این که این صندوق دولتی است در آن نیست یک موسسه اگر دولتی باشد در صورت انحلال تمام دارایی ها آن به حساب خزانه دولت می رود در حالی که به صراحت در اساسنامه مصوب این صندوق، چه اساسنامه ای که جهانگیری این را درست کرده و چه اساسنامه اصلی هیچ جا چنین اشاره ای نکرده آن ها مدعی هستند چون دولت هر از چند گاهی به این صندوق کمک کرده پس این صندوق وابسته به دولت است.

                    بقایی گفت: در حالی که اگر هم چنین چیزی باشد تمام این شرکت های تعاونی مصرف باید دولتی تلقی شوند، حالا صحبت ما این است که شما که مدعی هستید این صندوق دولتی است خودتان چرا خصوصی اداره می کنید.

                    وی تاکید کرد: چرا آقای جهانگیری به عنوان شخصیت حقیقی وارد صندوق شده است نه به عنوان جایگاه معاون اول.اگر تشکیلاتی دولتی باشد، باید اعضای هیئت امنا شخصیت های حقوقی باشند نه حقیقی. چرا شما به عنوان حقیقی، یعنی مالک صندوق خودتان را معرفی کرده اید تکلیف این 12 میلیارد تومان چه خواهد شد؟

                    معاون رئیس جمهور سابق ادامه داد: به هر حال ما برهمین اساس به دلیل اینکه آمده اند یک صندوقی را غیرقانونی تصاحب کرده اند، همین که دارند جوسازی می کنند که این صندوق دولتی است و بحث های این چنینی و این را هم اضافه کنیم و اگر تشکیلاتی بخواهد به دولت وابسته شود تعهدات آور است. قاعده دارد حساب و کتاب دارد این ها که می آیند مدعی می شوند که قبلی ها صندوق دولتی را خصوصی کرده اند مستنداتشان کجاست؟ یعنی ما در دولت گذشته آمدیم یک صندوقی با 12 میلیارد سرمایه را از دولتی به خصوصی تبدیل کردیم و آب از آب تکان نخورد این همه نهاد نظارتی، این همه دستگاه حالا شما آمدید این را از خصوصی به دولتی تبدیل کردید مستندات ادعاهای شما کجاست. بیایید یک سندی را ارائه کنید که ما آمده ایم یک تشکیلات دولتی را خصوصی کرده ایم لذا من به همین سه اتهامی که عرض کردم می خواهم از آقایان شکایت کنیم و حتما معتقدیم که قوه قضاییه با درایت و قاطعیت با قضیه برخورد خواهد کرد و امیدواریم که به نتیجه برسد و اما این را در خاتمه اضافه کنیم که بحث ما صندوق نیست موضوع نفس عمل است اگر قرار باشد یک عده مسئول دولتی بیایند یک همچین کاری را انجام دهند ان وقت چه تضمینی وجود دارد که موارد مشابه دیگری در کشور اتفاق نیفتد.

                    بقایی در پایان خاطرنشان کرد: برای در اختیار داشتن مسئولیت صندوق مهم نیست بلکه نفس عمل خیلی مهم است که معاون اول رئیس جمهور،معاون مدیریت برنامه ریزی رئیس جمهور، دستیار ویژه رئیس جمهور و معاون حقوقی رئیس جمهور بیایند همچین کاری را انجام دهند و بعد هم خیلی راحت به خلاف هم در رسانه ها ادعا کنند که ما یک تشکیلات خصوصی را به دولت برگردانیم و دولت گذشته خلاف کرد یا خطایی مرتکب شد.

                    خبرنگار حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران پس از اعلام خبر بازداشت بقایی با دو تن از نزدیکان او تماس گرفت که هردو نسبت به علت یا علل بازداشت بقایی ابراز بی اطلاعی کردند و اظهار داشتند هنوز با وی ملاقاتی نداشتند.
                    هرگاه زندگی را جهنم دیدی, سعی کن پخته بیرون آیی, سوختن رو همه بلدند

                    نظر

                    • ایرج اکبری
                      عضو فعال
                      • Dec 2011
                      • 10934

                      #37000
                      پاسخ : اخبار

                      | تاریخ خبر: 19/03/1394 | ساعت: 9:44|

                      حراست از دستاورد مهم رشد اقتصادی پس از رکود هشت ساله در 94/ بانک مسکن به ماهیت خود برگردد
                      تهران - ایرنا - رییس کل بانک مرکزی ایران گفت: 85 درصد منابع مالی مورد نیاز بخش های مختلف اقتصادی در ایران توسط بانک ها تامین می شود در حالیکه در دنیا بیشتر منابع مورد نیاز از منابع بازارهای سرمایه و بنگاه های بزرگ اقتصادی تامین می شود.
                      كسى كه عقل ندارد، ادب ندارد و كسى كه همّت ندارد، جوانمردى ندارد و كسى كه دین ندارد، حیا ندارد.

                      نظر

                      • ایرج اکبری
                        عضو فعال
                        • Dec 2011
                        • 10934

                        #37001
                        پاسخ : اخبار

                        استیضاح فانی اعلام وصول شد

                        سه‌شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۷

                        طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش دولت تدبیر و امید با 64 امضا از سوی هیات رییسه مجلس اعلام وصول شد.

                        به گزارش خبرنگار پارلمانی ایسنا به نقل از رادیو فرهنگ، در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و با اعلام دهقان عضو هیات رییسه مجلس طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش بر اساس ماده 221 آیین‌نامه داخلی مجلس و بند 89 قانون اساسی اعلام وصول شد.

                        در متن استیضاح که از سوی هیات رییسه مجلس قرائت شد آمده است: ناتوانی وزیر در جلب رضایت نیروها و کارکنان آموزش و پرورش، ناتوانی در جلب توجه دولت به اهمیت آموزش و پرورش و جایگاه آن، بی‌توجهی به وضع مدارس کشور و تبدیل مدارس به مدارس خودگردان بر خلاف اصل 30 قانون اساسی، ناتوانی وزیر در جلب توجه و عنایت عملی دولت در افزایش فضای آموزشی در مناطق محروم کشور که سرانه فضای آموزشی آنها به مراتب از متوسط کشور کمتر است، ناکارآمدی وزیر در جلب نظر دولت جهت تامین معیشت فرهنگیان، شاغل و بازنشسته و اعطای امتیازاتی مشابه سایر ارگان‌ها به فرهنگیان، ناتوانی وزیر در حذف تفاوت‌ها در حقوق و مزایای فرهنگیان نسبت به سایر دستگاه‌ها، عدم اقدام جدی و موثر در تهیه و تدوین نقشه راه و راهکار و برنامه‌ریزی عملیاتی برای اجرایی شدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش علیرغم اعلام در برنامه پیشنهادی خویش به مجلس، عدم رویکرد جدی و برنامه‌محور به دانشگاه فرهنگیان با عنایت به اهداف بلند این دانشگاه، نداشتن برنامه مدون و عملیاتی برای غنی‌سازی و ارتقای بهره‌وری برنامه‌های آموزشی و پرورشی و کیفیت بخشی در محتوای برنامه‌های آموزشی و استقرار و توسعه عدالت آموزشی بخصوص در مدارس شبانه‌روزی، چندپایه‌ای در مناطق محروم روستایی و مرزی، نداشتن برنامه و نظام مشخص و موثر در استقرار نظام پویا و جامع، رصد، نظارت، ارزیابی و پایش مستمر برنامه‌ها و نتایج آنها در ابعاد آموزشی، پژوهشی و ارتقای کیفی نیروی انسانی از دلایل استیضاح وزیر آموزش و پرورش از سوی امضاکنندگان طرح استیضاح است.
                        كسى كه عقل ندارد، ادب ندارد و كسى كه همّت ندارد، جوانمردى ندارد و كسى كه دین ندارد، حیا ندارد.

                        نظر

                        • Hessam
                          عضو فعال
                          • Aug 2012
                          • 1240

                          #37002
                          پاسخ : اخبار


                          بزرگترین فساد دولت احمدی نژاد

                          *مصطفی ملکیان
                          پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : بزرگترین فساد دولت احمدی نژاد
                          آن‌چه من بر آن تأکید می‌کنم این است که اگرچه شکاف طبقاتی به‌عنوان یک پدیدۀ اقتصادی خطرهای هولناکی برای جامعه دارد، ولی مهم‌تر از شکاف طبقاتی بین فقرا و اغنیا، ایجاد شکاف عاطفی بین فقرا و اغنیاست. شکاف طبقاتی‌ای که در ایران وجود دارد با شکاف طبقاتی‌ای که در هند وجود دارد به لحاظ اقتصادی اصلاً قابل قیاس نیست. شکاف طبقاتی در هند به مراتب از شکاف طبقاتی در ایران کنونی بیش‌تر است.

                          اما خطری که شکاف طبقاتی در ایران ایجاد می‌کند، از خطری که شکاف طبقاتی در هند ایجاد می‌کند ده‌ها برابر بیش‌تر است. دلیلش این است که در کشور هند شکاف طبقاتی در حد یک پدیدۀ اقتصادی متوقف و منحصر مانده است اما در ایران این شکاف تبدیل به یک شکاف عاطفی شده است. همواره و به‌خصوص در هشت سال دولت احمدی‌نژاد کسانی که گرایش‌های سوسیالیستی و حتی مارکسیستی داشتند در نقاب و پوشش انقلابیان متدین، آگاهانه شکاف طبقاتی موجود در کشور را به شکاف عاطفی تبدیل کردند.

                          درواقع فقط به فقیر نگفتند که درآمد تو نسبت به غنی‌ترین غنی کشور یک به یک میلیون است و باید این را افزایش داد. یک چیزی هم بر این افزودند و گفتند آن ثروتی که غنی‌ دارد فقط از راه خوردن خون تو و زن و فرزند تو به دست آمده است. گفتند آن پول فقط از راه تقلب و دزدی و اختلاس و رشوه و کم‌فروشی و رانت‌خواری به دست آمده است.

                          بنابراین وقتی یک فقیر به ماشین لوکس یک ثروتمند نگاه می‌کند دو حس دارد: یکی این‌که ماشین ثروتمند صد برابر ماشین خودش می‌ارزد، اگر ماشین داشته باشد (این وضعیت شکاف طبقاتی ایجاد می‌کند)؛ نکتۀ دوم این‌که آن ماشین به آن قیمت زیر پای ثروتمند است که زیر پای زن و فرزند فقیر نیست (این حالت شکاف عاطفی ایجاد می‌کند). خیلی‌ها که گرایش‌های مارکسیستی و سوسیالیستی افراطی داشتند بعد از انقلاب ایران با تکرار این سخن مارکس که «تاریخ، جنگ بین فقر و غناست»، گرایش خود را زیر لعاب و آب‌ورنگ دین پوشاندند و کاری کردند که فقرای ما شکاف عاطفی با ثروتمندان پیدا کنند. نه‌تنها به فقیر گفتند که با ثروتمند فاصله داری، بلکه گفتند این فاصله به قیمت این‌که حق تو خورده شده به وجود آمده است. حال آن‌که هزار عامل دیگر به جز حق خوردن هم می‌تواند میان افراد یک جامعه فاصله ایجاد کند. این رویکرد در هشت سال دولت احمدی‌نژاد هم بسیار آگاهانه‌تر انجام شد.

                          احمدی‌نژاد از روز اول، به‌صورت برنامه‌ریزی‌شده کاری کرد که بتواند در قشر عظیمی که از درآمد بسیار پایین در جامعه برخوردار بودند، به لحاظ عاطفی کینه و نفرت و خشم نسبت به ثروتمندان ایجاد کند. به تعبیر دیگر، بعد از روی کار آمدن احمدی‌نژاد نه ‌فقط فقر مادی‌ فقرا علاج نشد، بلکه آن‌ها فقر معنوی و اخلاقی هم پیدا کردند.

                          حال آن‌که اخلاق دینی و اخلاق عرفانی و فرهنگ‌شان هرگز به فقرا نگفته بود که باید نفرت و کینه و خشم نسبت به ثروتمندان داشته باشید و همیشه به فکر انتقام‌جویی باشید. درواقع احمدی‌نژاد و احمدی‌نژادها باعث شدند که فقرای ما در قیاس با فقرای هند این تفاوت را داشته باشند که فقیر ایرانی به لحاظ اخلاقی و معنوی‌ و روانی هم فقیرتر باشد. بزرگ‌ترین فساد دولت احمدی‌نژاد همین بود که مردم را در مقابل هم قرار داد.

                          *گزیده ای از گفت‌وگوی اندیشه پویا با مصطفی ملکیان

                          نظر

                          • Hessam
                            عضو فعال
                            • Aug 2012
                            • 1240

                            #37003
                            پاسخ : اخبار

                            گزارش آسوشیتدپرس
                            دومین مقام ارشد دولت احمدی نژاد که دستگیر شد / مقامات دولت سابق با اتهامات روزافزون فساد اقتصادی مواجه هستند
                            مقامات ایران روز دوشنبه معاون سابق محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور پیشین ایران را بازداشت کردند.
                            پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
                            دومین مقام دولت احمدی نژاد که راهی بازداشتگاه شد / مقامات دولت سابق با اتهامات روزافزون فساد اقتصادی مواجه هستند
                            آسوشیتدپرس نوشت: مقامات ایران روز دوشنبه معاون سابق محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور پیشین ایران را بازداشت کردند.

                            به گزارش «انتخاب»، این دستگیری، دومین مورد بازداشت یک مقام ارشد دولت سابق احمدی نژاد است.

                            غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه ایران اعلام کرد حمید بقایی، که معاون سابق احمدی‌نژاد در امور اجرایی بود روز دوشنبه بازداشت شد.

                            در داخل ایران، اعضای دولت احمدی نژاد با اتهامات روزافزون فساد اقتصادی مواجه هستند خصوصا در موارد مربوط به سال‌های آخر دولت وی.

                            حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران و جانشین احمدی‌نژاد که فردی نسبتا است به کرات از فساد اقتصادی در دولت سابق خبر داده است.

                            دادگاه عالی ایران در ژانویه محمدرضا رحیمی، معاون اول احمدی‌نژاد را به پنج سال زندان و پرداخت جریمه‌ای به مبلغ 300 هزار دلار محکوم کرد.

                            آسوشیتدپرس در ادامه نوشت: یک وب‌سایت خبری به نقل از عبدالرضا داوری، یکی از متحدان نزدیک احمدی‌نژاد گفته است بقایی در ماه‌های اخیر هیچ تماسی با دفتر احمدی‌نژاد نداشته است.

                            داوری به سایت انتخاب گفته است: «بقایی آنقدرها در دفتر احمدی‌نژاد فعال نبود. من اخیرا بقایی را ندیده‌ام.»

                            نظر

                            • Hessam
                              عضو فعال
                              • Aug 2012
                              • 1240

                              #37004
                              پاسخ : اخبار


                              هویت شعاردهندگان در حرم امام (ره) فاش شد/ عده‌ای توسط یک مقام مسؤول سامان داده شده و به حرم انتقال داده شدند

                              پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
                              نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در خصوص پشت پرده حوادث رخ داده در سخنرانی رئیس جمهور در حرم امام خمینی(ره) توضیحاتی ارائه کرد

                              حسین طلا در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به شعارها و اختلالاتی که در شب سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) و در حرم ایشان در حین سخنرانی حسن روحانی رخ داد گفت‌: ملت ایران اهل منطق هستند و طبیعی است که همه صحبت‌ها و مطالبات خود را منطق اعلام کند و به هم زدن سخنرانی‌ها و میتینگ‌ها توسط هیچ کس پذیرفته نمی شود.

                              وی ادامه داد : کسانی که در شب ارتحال امام خمینی(ره) شعار «مرگ بر منافق» سر دادند مظهر بی‌منطقی بودند، اما طبق اخباری که ما شنیدیم عده‌ای از یکی از شهرستان ها توسط یک مقام مسؤول سامان داده شده و به حرم امام (ره) انتقال داده شده بودند و فقط همان افراد این شعار را سر می دادند.

                              این نماینده مجلس خاطر نشان کرد: در حال حاضر وزیر کشور باید پاسخگو باشد که این کار سازماندهی شده توسط چه فرد یا افرادی انجام گرفته بود. ان شاء الله پاسخ‌های وزیر کشور این مسأله را روشن کند.

                              طلا همچنین گفت:‌ ما در مجلس منتظریم تا نتیجه بررسی‌ها توسط وزارت کشور اعلام شود.

                              نظر

                              • negarminavi
                                عضو فعال
                                • May 2013
                                • 35715

                                #37005
                                پاسخ : اخبار

                                پنج پیشنهاد کمیته اقتصادی جمعیت ایثارگران به رئیس‌جمهور در مورد بنزین

                                در نامه این کمیته آمده است: آقا روحانی؛ حذف نظام سهمیه‌بندی بنزین، هم مصرف را افزایش خواهد داد، هم قاچاق سوخت را تشدید می‌کند و هم دوباره افزایش قیمت سایر کالاها و خدمات را احیا خواهد کرد

                                به گزارش «نسیم»، متن نامه کمیته اقتصادی جمعیت ایثارگران بدین شرح است:

                                بسمه تعالی
                                حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر حسن روحانی
                                رئیس محترم جمهور اسلامی ایران
                                سلام علیکم؛

                                چنانچه مستحضرید، سیاستگذاری و قیمتگذاری سوخت به ویژه بنزین می‌تواند قیمت تمام شده برخی محصولات صنعتی و اغلب محصولات کشاورزی، وضعیت ترافیک، آلودگی هوا، تورم، فن‌آوری در اغلب صنایع، راهبردهای صنایعی نظیر خودرو و حمل و نقل، تراز ارزی کشور و نیز میزان فساد و قاچاق را بطور موثری تحت تاثیر قرار دهد.

                                قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت (مصوب1386) مقرر می‌کرد دولت با توسعه حمل و نقل عمومی، مردم را به مدیریت مصرف سوخت تشویق و تقاضای سفر را به تدریج به استفاده از وسایل نقلیه عمومی منتقل کند و در نهایت مصرف سرانه روزانه بنزین از 1/1لیتر برای هر نفر در روز در سال 1386 به 7/0 لیتر در سال 1390 کاهش یابد.

                                برای تحقق این هدف بزرگ، از تیرماه 1386 بنزین با کارت سوخت و با سهمیه‌بندی عرضه شد. این اقدام هر چند در ابتدا برای مردم کمی زحمت ایجاد کرد اما دستاوردهای بزرگی برای کشور داشت از جمله شفافیت نظام توزیع سوخت، کاهش شدید واردات و مصرف بنزین و قاچاق آن به خارج و نیز توسعه قابل ملاحظه حمل و نقل عمومی.

                                قرار براین بود با حذف تدریجی سهمیه‌ها، قیمت بنزین از سال 91 آزاد و یارانه بنزین برای مصرف شخصی حذف شود. هرچند متاسفانه در میانه راه، اجرای قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت به دلیل اجرای قانون هدفمندی، فراموش یا کنار گذاشته شد اما با این حال، تداوم توزیع بنزین با سهمیه‌بندی و کارت سوخت، بستر سیاستگذاری صحیح را همچنان مهیا نگه داشته است اما حذف کارت سوخت از توزیع بنزین، این بستر اطلاعاتی از بین می‌برد.

                                جناب آقای رئیس جمهور؛ شخصیت و روحیه شما نشان می‌دهد با شوک درمانی موافق نیستید و اجازه افزایش شدید قیمت بنزین را در حد کشورهای همسایه یا حتی فوب خلیج فارس نخواهید داد. در این صورت، حذف نظام سهمیه‌بندی بنزین با کارت هوشمند سوخت، هم مصرف بنزین را افزایش خواهد داد، هم قاچاق سوخت به خارج را تشدید می‌کند و هم دورباطل تورم القایی ناشی از افزایش‌های نه چندان شدید قیمت بنزین بر افزایش قیمت سایر کالاها و خدمات را احیا خواهد کرد. همان رویه‌هایی که در نوروز سال‌های 70 تا 83 حاکم بود.

                                جناب آقای دکتر روحانی، تجربه سالها سیاستگذاری برای نرخ بنزین نشان می‌دهد تعیین قیمت مناسب برای بنزین باید بتواند همزمان این اهداف را محقق کند:

                                1- قطع یارانه‌ها خودروهای شخصی؛
                                2- به حداقل رساندن تورم القایی ناشی از افزایش قیمت بنزین؛
                                3- به حداقل رساندن ترافیک و آلودگی هوا؛
                                4- حذف قاچاق سوخت به خارج؛
                                5- به حداقل رساندن واردات سوخت؛
                                6- هدایت تقاضای سفر از حمل و نقل شخصی به عمومی.

                                از نظر ما در شرایط فعلی که هم زیرساخت‌ فن‌آوری اطلاعات برای سهمیه‌بندی مصرف سوخت موجود است و هم حمل و نقل عمومی نسبت به ده سال پیش توسعه چشمگیری یافته است، بهترین سیاستگذاری برای قیمت بنزین و تحقق هر 6 هدف فوق، احیای قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت است به این معنی که:

                                1- توزیع سوخت با سهمیه‌بندی برای خودروهای شخصی و با نرخی نسبتا کم (مثلا همان 60 لیتر از قرار لیتری 700 تومان) ادامه یابد ولی بمدت 3سال، هر سال 20لیتر از سهمیه‌ها کاسته شود تا مردم به تدریج مصرف خود را مدیریت و تقاضای سفر خود را به حمل و نقل عمومی هدایت کنند.

                                2- پرداخت یارانه و سهمیه سوخت برای حمل و نقل عمومی تداوم یابد و با استفاده از فن‌آوری‌های جدید نظیر GPS، بر عملکرد و خدمت‌رسانی حمل و نقل عمومی نظارت موثر برقرار شود.

                                3- بر مصرف بنزین خودروهای گران قیمت و شهروندانی که قصد مصرف بیشتر از حداقل تعیین شده (ماهی 60لیتر در سال اول) را دارند، مالیات بر مصرف اضافه بنزین به صورتی تعیین شود تا هم قاچاق سوخت به خارج مقرون به صرفه نباشد و هم افرادی که استفاده از وسیله نقلیه شخصی را بر حمل و نقل عمومی ترجیح می‌دهند، برای آلوده کردن هوا و ایجاد ترافیک بیشتر، مالیات قابل توجهی بپردازند. در عین حال منابع مالی برای تامین بنزین نسبتا ارزان برای حمل و نقل عمومی نیز تامین شود.

                                4- با توجه به صرفه اقتصادی گاز طبیعی نسبت به بنزین و دوگانه سوز بودن بخش زیادی از تاکسی های کشور، تعداد جایگاه¬های CNG کشور به 4000 جایگاه افزایش یابد تا استفاده آسان از این سوخت ارزان برای بخش حمل و نقل عمومی فراهم شده و سهمیه بنزین حمل و نقل عمومی در شهرهایی که زیرساخت CNG آنها کامل می شود، به حداقل ممکن برسد.

                                5- انحصار شرکت ملی پالایش و پخش ایران مطابق سیاستهای کلی اصل 44 شکسته شود و به شرکتهای داوطلب اجازه داده شود در سازوکاری منطقی و اقتصادی در اقصی نقاط کشور جایگاه عرضه سوخت تاسیس و به نرخ آزاد (قیمت تمام شده + مالیات) بنزین عرضه کنند و هر مصرف کننده برای خرید بنزین آزاد، مقداری هم به دولت مالیات بپردازد.

                                به این ترتیب، با ورود بخش خصوصی و ایجاد رقابت برای عرضه بنزین، شهروندان ایران نیز از مزایای این رقابت بهره‌مند می‌شوند و چه بسا با اجرای این بسته پیشنهادی، راه‌ها و ایده‌های جدیدی و برای استفاده از سوخت‌های جایگزین، مدیریت مصرف سوخت، رقابت قیمتی بین شرکت‌های رقیب در پالایش و پخش فراورده‌های نفتی در بگیرد و در بلند مدت، هم نظام حمل و نقل عمومی کیفیت و گسترش هر چه بیشتری پیدا کند و هم منابع مالی جدیدی از فروش بنزین به خزانه کشور واریز شود.

                                کمیته اقتصادی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی

                                نظر

                                در حال کار...
                                X