اخبار

Collapse
X
 
  • زمان
  • نمایش
Clear All
new posts
  • مات
    عضو فعال
    • Aug 2011
    • 5650

    #2476
    بانک مرکزي رسما اعلام كرد: جهرمي متهم رديف اول سوءاستفاده مالي اخير
    با عنايت به کليه موارد عنوان شده، ايراد مطروحه غيرکارشناسي و مبين عدم تخصص نويسنده نامه در حوزه پولي و بانکي بوده و نشان از آسيبشناسي ناصحيح ايشان از سوء استفاده اخير در شبکه بانکي کشور دارد. ضمن اينکه اين نحوه نامهنگاري به نوعي فرار رو به جلو تلقي ميشود تا سوء مديريت بيّن را از خود دور کند.
    روابط عمومي بانک مرکزي در توضيحاتي مفصل به اظهارات و نامههاي محمد جهرمي ـ مديرعامل سابق بانك صادرات ـ پاسخ داده و با تاكيد بر اينكه مسئوليت سوءاستفاده مالي اخير متوجه وي و بانك صادرات است، عنوان كرده "بانک صادرات ايران به عنوان اولين خطاکار و ناقض مقررات بوده و مسئوليت اين تقصير نابخشودني که منجر به بروز فساد مالي اخير شده است، متوجه مديريت وقت بانک مذکور و شخص مديرعامل به عنوان مدير اجرايي هيأت مديره است."

    به گزارش ايسنا در اين پاسخ همچنين با اشاره به ايرادهايي كه جهرمي از سيستم بانك مركزي وارد كرده عنوان شده است: "ايراد مطروحه غيرکارشناسي و مبين عدم تخصص نويسنده نامه در حوزه پولي و بانکي بوده و نشان از آسيبشناسي ناصحيح ايشان از سوء استفاده اخير در شبکه بانکي کشور دارد. ضمن اينکه اين نحوه نامهنگاري به نوعي فرار رو به جلو تلقي ميشود تا سوء مديريت بيّن را از خود دور کند."

    روابط عمومي بانك مركزي در جاي ديگري از اين پاسخ با بيان اينكه "بانک صادرات ايران که مسبب و آغازگر سوء استفاده اخير در شبکه بانکي کشور بوده است، خود در رديف اول اتهام قرار دارد" نوشته است: "طرح ادعاي کلي مبني بر مکاتبه با بانک مرکزي و عدم ارائه پاسخ از طرف اين بانک، به معناي جريانسازي مديرعامل محترم سابق بانک صادرات ايران عليه بانک مرکزي است."

    به گزارش ايسنا متن كامل توضيحات روابط عمومي بانک مرکزي كه در پاسخ به نامه مديرعامل سابق بانک صادرات ايران خطاب به رييسکل بانک مرکزي درباره سوء استفاده اخير در شبکه بانکي کشور به شرح است:

    « 1. در رابطه با آسيبپذير بودن نظام بانکي کشور به اطلاع ميرساند؛ درجه آسيبپذيري هر سيستم به ميزان کارائي و اثربخشي ابزارهاي کنترل داخلي آن سيستم بستگي دارد. سيستم کنترل داخلي شامل کليه اقداماتي است که براي حصول اطمينان نسبي از اجراي صحيح امور و مطابقت آن با مقررات و سياستهاي مؤسسه تجاري صورت ميگيرد. به عبارت ديگر، سيستم کنترل داخلي شامل سياستها و روشهايي است که به منظور محافظت از داراييها در برابر اتلاف، سوءاستفاده و تقلب و نيز افزايش دقت و قابليت اتکاي مدارک حسابداري و قابليت اعتماد گزارشهاي مالي، حصول اطمينان از رعايت خط مشيها، دستورالعملها و تصميمات مديريت در عمل، ارزيابي عملکرد کليه قسمتهاي واحد تجاري و افزايش کارايي عمليات، طراحي و پيادهسازي ميشود. حدود و وسعت اعمال کنترلهاي داخلي به اندازه، نوع فعاليت و ساير عوامل مؤثر در امور هر واحد تجاري بستگي دارد. طراحي و پيادهسازي سيستم کنترل داخلي متناسب با حجم فعاليت، امکانات و شرايط هر بانک از وظايف اصلي و اوليه مديريت عامل همان بانک است. تاکنون هيچيک از بانکهاي مرکزي کشورهاي مختلف دنيا سيستم کنترل داخلي واحدي را براي تمامي بانکهاي فعال در آن کشور تهيه و ابلاغ نكردهاند.

    وظيفه بانکهاي مرکزي، ارائه رهنمود لازم در ارتباط با چارچوب کلي کنترل داخلي بوده و اين مورد نيز از سوي اين بانک طي بخشنامه شماره مب/1172 مورخ 1386/3/31 به کليه بانکها ابلاغ شده است. بنابراين ريشه آسيبپذيري برخي بانکهاي کشور را ميتوان در نظام کنترل داخلي حاکم بر آن بانکها جستجو كرد که اين مهم نيز از وظايف اوليه و اصلي بالاترين مقام اجرايي آن بانکهاست. لذا مدير سابق بانک صادرات بايد بهجاي ريشهيابي غيرکارشناسانه که ناشي از عدم اطلاع کامل از وظايف قانوني بانک مرکزي است، به اين سؤال مهم پاسخ دهند که در طول مدت تصدي ايشان در سمت مديرعاملي بانک صادرات ايران به عنوان مقام مسئولي که اختيار و توان لازم را در خصوص طراحي و پيادهسازي کنترل داخلي کارا داشتهاند، چه اقدام يا اقداماتي را براي تقويت کنترل داخلي بانک صادرات انجام دادهاند؟ متأسفانه نه تنها شواهد موجود و فساد مالي اخير بيانگر عدم اقدام مؤثر در اين زمينه است، بلکه سيستم کنترل داخلي موجود نيز در طول اين دوره به سمت وسوي اضمحلال حرکت كرده است.

    2. درخصوص فقدان راهکارهاي مناسب و اثربخش در کنترل تسهيلات اعطايي، بايد توجه داشت که مديرعامل و هيأت مديره هر بانک در اعطاي تسهيلات به اشخاص مختلف صاحب اختيار بوده و در قبال آن مسئوليت کليه تصميمات مأخوذه را بر عهده دارد. يکي از موضوعات بسيار مهم در کنترل تسهيلات اعطايي، موضوع اعتبارسنجي مشتريان است. در اين مقوله نيز بانک مرکزي صرفاً سياستهاي کلي را به بانکها ابلاغ و از دخالت در امور داخلي آنها خودداري ميکند. زيرا در غير اينصورت اين بانک متهم به دخالت در اختيارات و وظايف داخلي بانکهاي عامل ميشود. بنابراين از آنجايي که بانکها بهصورت مستقيم با مشتريان خود سروکار دارند، موظفند مشتريان خود را اعتبارسنجي كرده و به هر يک از آنان متناسب با توان، حد اعتباري و کيفيت وثايق وي تسهيلات اعطاء نمايند. لذا احاله مسووليت کمکاري و قصور به ديگران امري بسيار مذموم و غيراخلاقي است!

    3. در ارتباط با فقدان سامانه کارآمد در بانک مرکزي، در شناسايي و نظارت بر تسهيلات کلان، جهت تنوير افکار عمومي و مزيد اطلاع مسوولان ذيربط و نويسنده نامه، بخشي از مقررات موجود در اين زمينه که بيانگر وجود چنين سامانههايي در بانک مرکزي است به شرح زير ارائه ميگردد:

    به استناد مفاد بخشنامههاي ابلاغي متعدد به شبکه بانکي کشور، ازجمله بخشنامه شماره طب/291 مورخ 1386/4/3 و بخشنامه شماره 90/64803 مورخ 1390/3/23، بانکها موظفند؛ کليه اطلاعات مربوط به تسهيلات و تعهدات خود را به سامانه بانک مرکزي ارسال نمايند.

    طبق مفاد بخشنامههاي شماره طب/291 مورخ 1386/4/3، طب/417 مورخ 1387/5/12 و شماره 89/84398 مورخ 1389/4/22، بانکها موظفند هنگام اعطاي تسهيلات و يا گشايش اعتبار اسنادي، وضعيت اعتباري مشتري را از سامانه بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران استعلام نمايند.

    بنابراين در رابطه با موضوع مورد بحث هم ضابطه لازم و هم سامانه فعال در خصوص اعلام و يا استعلام تسهيلات و تعهدات در بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران وجود دارد. ليکن آنچه بسيار واجد اهميت است، ناديده گرفتن اين مقررات توسط بانکهاي ذيربط از جمله بانک صادرات ايران است. متأسفانه در سوء استفاده اخير،مديريت وقت بانک صادرات، در طراحي سيستم کنترل داخلي مناسب و انتصاب افراد نالايق در سطوح مياني و عملياتي مديريت آن بانک، نه تنها در مرحله گشايش اعتبار اسنادي از سامانه اطلاعاتي بانک مرکزي استعلام نکرده، بلکه اطلاعات مربوط به اعتبارات اسنادي گشايشيافته را نيز به اين سامانه ارسال ننموده است! لذا بانک صادرات ايران به عنوان اولين خطاکار و ناقض مقررات مذکور بوده و مسئوليت اين تقصير نابخشودني که منجر به بروز فساد مالي اخير شده است، متوجه مديريت وقت بانک مذکور و شخص مديرعامل به عنوان مديراجرايي هيأت مديره است.

    4. درخصوص طراحي و تعبيه موارد امنيتي بر روي lc چند نکته مهم وجود دارد: اول؛ آيا اصولاً طراحي چنين موارد امنيتي که مدنظر جناب آقاي دکتر جهرمي است در خصوص اعتبار اسنادي خارجي که اطمينان طرفين اعتبار کمتر است وجود دارد يا خير؟ دوم؛ در صورت ضرورت وجود چنين موارد امنيتي، مسئوليت آن به عهده صادرکننده اسناد مذکور يعني همان بانکهاي عامل است. سوم؛ مديريت عالي بانک صادرات ايران با علم به عدم وجود چنين موارد امنيتي چگونه اجازه گشايش اين حجم از اعتبار اسنادي داخلي در حوزه مديريت تحت امر خود را دادند و چرا در اين زمينه در زمان تصدي خود به عنوان مديرعامل بانک صادرات ايران و يا عضو شوراي پول و اعتبار، اقدامات مؤثري در جهت رفع اين مشکل انجام ندادهاند؟ چهارم؛ طراحي و چاپ اوراق با ضريب امنيتي بالا در مؤسسهاي که سيستم کنترل داخلي آن ضعيف است و بعضاً از کارکنان لايق و داراي صلاحيت حرفهاي و تخصصي در برخي لايههاي آن استفاده نميشود، عملاً کارايي لازم را نداشته و کارمندان ذيربط سوءاستفاده کننده ميتوانند از اسناد مزبور نيز جهت تأمين مقاصد شخصي خود سوءاستفاده نمايند.

    با عنايت به کليه موارد عنوان شده، ايراد مطروحه غيرکارشناسي و مبين عدم تخصص نويسنده نامه در حوزه پولي و بانکي بوده و نشان از آسيبشناسي ناصحيح ايشان از سوء استفاده اخير در شبکه بانکي کشور دارد. ضمن اينکه اين نحوه نامهنگاري به نوعي فرار رو به جلو تلقي ميشود تا سوء مديريت بيّن را از خود دور کند.

    5. در بخشي از نامه به فقدان دستوالعمل جامع گشايش و تنزيل اعتبار اسنادي اشاره شده است. در اينخصوص، بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران در راستاي وظيفه قانوني خود در تدوين مقررات ناظر بر گشايش اعتبار اسنادي داخلي، حسب تصويبنامه شماره 35985/ت مورخ 1377/6/3 هيأت محترم وزيران، مقررات مربوط را تهيه و طي بخشنامههاي شماره نت/2100 مورخ 1380/5/28 و شماره 60/1298 مورخ 1385/9/14به شبکه بانکي کشور ابلاغ نموده است. رعايت الزامات مقرر در بخشنامههاي فوقالذکر براي کليه بانکهاي کشور ضروري و تخطي از مفاد آنها تخلف محسوب ميگردد. همچنين به استناد بند 3 ماده 34 قانون پولي و بانکي کشور، "آييننامه موقت تنزيل اسناد و اوراق تجاري (خريد دين)” در جلسه مورخ 1361/8/26 شوراي پول و اعتبار تصويب و پس از تأييد شوراي محترم نگهبان به شبکه بانکي کشور ابلاغ شده است.

    ضمناً، بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران ساير بخشنامهها و دستورالعملهاي لازم را نيز تهيه و به شبکه بانکي کشور ابلاغ نموده است. ليکن آنچه بسيار واجد اهميت است، ناديده گرفتن مقررات ابلاغي بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران توسط بانکهاي ذيربط است. در فرآيند گشايش اعتبار اسنادي داخلي ـ ريالي علاوه بر ضوابط فوق، مواردي به شرح زير بايد رعايت گردد:

    * کليه بانکها موظفند؛ تمامي رويدادهاي مالي،تسهيلات اعطايي و تعهدات ايجادي را در دفاتر مالي خود ثبت نمايند. عدم ثبت اطلاعات اعتبارات اسنادي در سيستم مالي، منجر به عدمانعکاس اثرات اين اعتبارات اسنادي در نسبتهاي احتياطي بانک (نسبت کفايت سرمايه، تسهيلات و تعهدات کلان، طبقهبندي داراييها وذخيرهگيري مربوط به آن) ميشود.

    * طبق مفاد آييننامه تسهيلات و تعهدات کلان (موضوع بخشنامه شماره مب/1968 مورخ 1382/11/29)، با هدف پيشگيري از تمرکز منابع بانکها حول يک يا گروهي از اشخاص مرتبط با يکديگر و به تعبيري، احتراز از قرار گرفتن بانکها در معرض ريسکي که عموماً از آن به عنوان ريسک تمرکز ياد ميشود؛ حدودي در آييننامه مذکور مقرر گرديده است که از طريق آنها بانکها مکلف ميگردند اولاً( تسهيلات يا تعهداتي را که فراتر از حد مشخصي است، به عنوان تسهيلات و تعهدات کلان شناسايي نموده و گزارش کنند) و ثانياً فقط تا سقف مشخصي به اعطاي اين گونه تسهيلات و تعهدات بپردازند.

    * علاوه بر حدود مقرر در آييننامه تسهيلات و تعهدات کلان، بانکها موظف شده اند تا طي سال 1389 مفاد تبصره (1) ماده (5) بسته سياستي ـ نظارتي شبکه بانکي کشور در سال 1389 که اشعار ميدارد: "خريد دين بر اساس اسناد تجاري واقعي، توسط مؤسسات اعتباري از واحدهاي توليدي تا سقف 35 درصد ارزش فروش سال قبل که در صورتهاي مالي تأييد شده منعکس ميباشد ... .” را نيز رعايت نمايند.

    * رعايت مفاد بخشنامههاي مذکور در بند 3 در رابطه با الزام بانکها به ارسال کليه اطلاعات مربوط به تسهيلات و تعهدات به سامانه بانک مرکزي و نيز استعلام وضعيت اعتباري مشتري از اين سامانه هنگام اعطاي تسهيلات و يا گشايش اعتبار اسنادي براي کليه بانکها الزامي است.

    * به استناد مفاد بستههاي ساليانه سياستي نظارتي ابلاغي به شبکه بانکي کشور طي سالهاي 1387 الي 1390، از جمله تبصره ذيل ماده 26 بسته سياستي ـ نظارتي سيستم بانکي در سال 1387 و نيز تبصره 3 ماده 15 سياستهاي پولي، اعتباري و نظارتي نظام بانکي کشور در سال 1390، بانکها قبل از اعطاي تسهيلات به مشتريان و يا ايجاد تعهدات براي آنان، مكلف به اعتبارسنجي مشتريان ميباشند.

    با عنايت به موارد عنوان شده و مستندات موجود، بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران کاملاً به وظيفه قانوني خود مبني بر تدوين و ابلاغ مقررات ناظر بر فرآيند گشايش و تنزيل اعتبار اسنادي داخلي ـ ريالي عمل نموده است. مدير عامل سابق بانک صادرات ايران بايد به اين سوال مهم پاسخ دهند که ان بانک تا چه حدي خود را ملزم به رعايت مقررات مشروحه فوق نموده است؟ چنانچه بانک صادرات ايران وفق مقررات ابلاغي از سوي بانک مرکزي عمل مينمود، آيا زمينه بروز چنين سوء استفاده بزرگي فراهم ميگرديد؟ مطمئناً بانک صادرات ايران همچنانکه مقامات عالي قضايي نيز اذعان داشتند به عنوان اولين خطاکار، با نقض ضوابط و مقررات جاري ، زمينهساز وقوع اين سوء استفاده بزرگ در شبکه بانکي کشور بوده و مديرعامل سابق آن نيز بجاي فرافکني و گرفتن انگشت اتهام بهسوي ديگران، بايد در رابطه با عدم تبعيت بانک صادرات از دستورات بانک مرکزي پاسخگو باشد.

    6. دربخشي از نامه به مقررات مناطق آزاد توسط بانکهاي تنزيلکننده اشاره شده است. در اين رابطه شايان ذکر است؛ مفاد بخشنامه شماره مب/1347 مورخ 1386/4/10 که تصوير آن در بخش «مقررات نظارت» پايگاه اطلاعرساني بانک مرکزي موجود است، به موضوع مصرف منابع در مناطق آزاد اشاره نموده و به نظر ميرسد مديرعامل سابق بانک صادرات ايران تعبير نادرستي از بخشنامه مذکور دارند. طبق مقررات موجود، بانکها مجاز نيستند منابع جمعآوري شده در مناطق آزاد را در خارج از مناطق (در ساير نقاط کشور) به مصرف برسانند. لذا ملاک اصلي براي اعطاي تسهيلات، فعاليت اقتصادي تسهيلاتگيرنده در منطقه آزاد ميباشد. اينکه اسناد ارائهشده جهت تنزيل در چه محلي صادر شده باشد، به هيچ عنوان شاخص اعطاء يا عدم اعطاي تسهيلات نميباشد. عليهذا ملاک عمل ، محل فعاليت گيرنده تسهيلات بوده و اگر در اين راستا تخلفاتي از سوي بانکهاي تنزيلکننده صورت گرفته باشد، نافي مسئوليت بانک صادرات ايران در صدور اسناد تعهدآور واهي نميباشد. لذا اصلح آن بود که ايشان در تحليل ارائه شده ضمن تکليف ابلاغ ضوابط که وظيفه ذاتي اين بانک است و اجراي صحيح ضوابط مذکور که وظيفه بديهي بانکهاي عامل است، قائل به تفکيک ميشد.

    7. در رابطه با فشار بيمورد توسط دستگاههاي اجرايي و سايرين به بانکها، شايان ذکر است موضوع مذکور توسط آقاي جهرمي کاملاً صحيح بوده و متأسفانه در شبکه بانکي کشور مسبوق به سابقه ميباشد. بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران نيز بر اين عقيده است که برخي امور در حيطه اختيار مديرعامل و هيأت مديره بانکها بوده و ايشان موظفند متناسب با اختيارات مکتسبه نسبت به تصميمات متخذه پاسخگو باشند و مسئوليتهاي مربوط به اين موضوع را بپذيرند. نکته قابل توجه در اين رابطه اينکه، موضوع عدم دخالت دستگاههاي اجرايي و سايرين در امور داخلي و فرآيند تصميمگيري بانکها به عنوان يک قاعده و اصل کلي در هر زماني صادق است و با تغيير سمت افراد ، اين موضوع تغيير نميکند. در زمان تصدي جناب آقاي جهرمي به عنوان وزير وقت کار، در خصوص اعطاي تسهيلات به بنگاههاي اقتصادي زودبازده که نتايج تحميل آن بر اقتصاد و شبکه بانکي کشور در حوصله اين مقال نيست ، قاعده موصوف به وضوح نقض شد؛ تا جايي فشارها بر شبکه بانکي کشور چنان ادامه يافت که منجر به مجادله بين ايشان و شبکه بانکي در محافل خبري و رسانهها گرديد. حال جالب است که اين اصل با تغيير سمت آقاي جهرمي تغيير مييابد و وي که از مخالفين سرسخت اين اصل بودهاند، هماکنون پرچمدار دفاع از اين اصل مي شوند.

    8. در حوزه عملياتي چنانچه نظر آقاي جهرمي مطابق واقع در نظر گرفته شود، اين ابهام در اذهان شکل ميگيرد که در مدت تصدي ايشان در بالاترين سمت اجرايي بانک صادرات ايران، تا چه اندازه ايشان اين افراد را با نيروهاي لايق و واجد صلاحيت جايگزين نمودند؟ قطعاً ايشان مطلع هستند که يکي از ارکان مهم سيستم کنترل داخلي بکارگيري کارکنان امين و داراي صلاحيت حرفهاي و تخصصي در سطوح مختلف است. اگر وي در اين راستا توفيقي حاصل مينمودند، به احتمال بسيار زياد هماکنون شبکه بانکي کشور شاهد چنين سوءاستفادهاي بزرگ نبود.

    9. درقسمتي ديگر از نامه، به تذکرات کارشناسان بانکها به بانک مرکزي در جلسات ماهانه کميسيون بانکي کشور و عدم پاسخ بانک مرکزي به مکاتبات مربوط به اين تذکرات اشاره شده است. در اين ارتباط چند مطلب قابل ذکر است: اول؛ همانگونه که فوقاً اشاره گرديد، بروز سوء استفاده اخير در شبکه بانکي کشور ناشي از ناديده گرفتن ضوابط توسط بانکها و در رأس آنها بانک صادرات ايران ميباشد و به استناد موارد مشروحه، ضعف مقرراتي در اين رابطه موضوعيت ندارد، دوم؛ با فرض محال وجود ضعف و خلاء در مقررات اعتبار اسنادي داخلي ـ ريالي، بانک صادرات ايران با علم به اين ضعفها و بهطور آگاهانه اقدام به گشايش اعتبار اسنادي داخلي ـ ريالي نموده است. اين بدان معناست که بانک صادرات ايران که مسبب و آغازگر سوء استفاده اخير در شبکه بانکي کشور بوده است، خود در رديف اول اتهام قرار دارد، سوم؛ طرح ادعاي کلي مبني بر مکاتبه با بانک مرکزي و عدم ارائه پاسخ از طرف اين بانک، به معناي جريانسازي مديرعامل محترم سابق بانک صادرات ايران عليه بانک مرکزي است.

    شايسته است جناب آقاي جهرمي که چند سال وزير کار و امور اجتماعي بودند و چند سال هم به عنوان بالاترين مقام اجرايي بانک صادرات ايران فعاليت مينمودند، بهطور مستند ادعاهاي خود را مطرح و دقيقاً به نامههاي ارسالي به بانک مرکزي اشاره نمايند و به مصداق البينه علي المدعي جناب جهرمي سند ارائه نمايند چه در غير اين صورت اين بانک هم مدعي است که دهها تذکر به شخص آقاي جهرمي داده که ايشان ترتيب اثر نداده است. بديهي است در غير اين صورت اين بانک، حق اقدام قانوني عليه مشاراليه را براي خود محفوظ ميداند چرا که عدم ذکر دقيق شماره و تاريخ مکاتبه با بانک مرکزي زمينهساز ادعاي جعلي ديگري عليه اين بانک و هدايت اذهان عمومي به سمت و سوي ادعاهاي واهي مطروحه است.

    در پايان شايان ذکر است؛ ارائه پيشنهادهاي اصلاحي از سوي مديرعامل سابق يک بانک متخلف و ظاهر شدن وي به عنوان يک «منجي» هم شنيدني و تأمل برانگيز است و هم مفهوم علاج بيماري پس از مرگ را در ذهن متبادر ميکند. در مدت تصدي جناب آقاي جهرمي به عنوان مديرعامل بانک صادرات ايران و عضو شوراي پول و اعتبار، اين فرصت براي ايشان فراهم بود تا توصيههاي خود را در واحدهاي زيرمجموعه اجرايي و يا در شوراي پول و اعتبار مطرح نمايند. در حال حاضر شايسته است، ايشان بهجاي تشويش اذهان عمومي، نگاهي به کارنامه چندساله خود در مناصب يادشده انداحته و نسبت به ريشههاي سوء استفاده اخير آگاهانه، صحيح و از روي انصاف قضاوت نمايد.»
    الماس را جز در قعر زمین نمیتوان یافت و حقایق را جز در اعماق فکر نمی توان کشف کرد.(ویکتور هوگو)
    اگر می خواهی بنده کسی نشی بنده هیچ چیز مشو.(ژاک دوال)
    اعتماد به نفس را از شیر بیاموزید اوبا خودش یکدل است و هرگز تضاد در او راه ندارد.

    نظر

    • رویش
      کاربر فعال
      • Aug 2011
      • 232

      #2477
      شنبه قطعا" و یک شنبه با احتمال قوی بازار مثبت خواهد بود .
      1) سیاست حمایتی دولت بدلیل گزارش آژانس
      2) پیش بینی کاهش تنش های لفظی در داخل بدلیل حفظ یکپارچگی
      3) بهبود بازارهای مالی اروپا و آسیا در جمعه بدلیل تغییرات سیاسی در یونان و ایتالیا
      4)قرار داشتن بسیاری از سهام با بنیادی قوی در کف حمایتی
      به میزانی که به خود می اندیشیم از اندیشه ی دیگران غافل میشویم.

      نظر

      • مات
        عضو فعال
        • Aug 2011
        • 5650

        #2478
        بدهی دولت به مترو: بیش از 3000 میلیارد تومان
        سالانه بیش از 1200 میلیارد تومان برای توسعه خطوط مترو بودجه لازم است که نیمی از آن باید از سوی دولت پرداخت شود.
        داستان بدهی های دولت به مترو دارد مثل نوشته های «خورخه لوئیس بورخس» نویسنده آرژانتینی و برنده جایزه نوبل پیچیده و تو در تو می شود؛البته این داستان در دل خودش خرده داستان های فرعی زیادی دارد که به نظر می رسد حالا بعد از چند سال آن داستان های فرعی به خودی خود دارند تبدیل به رمانی بلند می شوند.

        نویسنده این سطور را به علت این پیچیده گویی ها مقصر ندانید،ماجرا واقعا پیچیده است.اما برای روشن تر شدن آن سعی می کنیم کمی موضوع بدهی های ریز و درشت دولت به مدیریت شهری و در اصل شهروندان تهرانی را بیشتر باز کنم. برآوردها نشان می دهد دولت 3862میلیارد تومان به شهروندان تهرانی بدهکار است.درست متوجه شدید شما کمی بیشتر از رقم اختلاسی که چند وقت پیش اتفاق افتاد و این همه سر و صدا به راه انداخت از دولت طلبکارید، اما چون این موضوع چندان رسانه ای نشده بنابراین طبیعی است که واکنش ها هم در قبال آن کم باشد.اما این بدهی ها چیست و چطور به این رقم نجومی رسیده است؟از اين ميزان بدهكاري دولت به شهرداري تهران، 2562 ميليارد تومان آن مربوط به تمامي حوزههاي مديريت شهري است كه با احتساب يك ميليارد دلار برداشت مترو پايتخت از حساب توسعه ملي 1300 ميليارد تومان ديگر نيز به اين بدهكاري دولت اضافه ميشود.اما اینکه چرا دولت دست در جیب خزانه نمی کند و بدهی شهروندان را پرداخت نمی کند سوالی است که این گزارش می کوشد به آن پاسخ دهد و تبعات این تاخیر در پرداخت بدهی ها را بیان کند.


        دریغ از یک دلار اعتبار دولتی برای توسعه مترو!

        اما شاید سوالی که برای شما پیش بیاید این باشد که این بدهی ها از چه سالی رو هم تلنبار شده تا به این رقم رسیده و در یک کلام سر رشته این کلاف دراز بدهی ها به کجا می رسد؟

        مشکلات مترو از آنجایی آغاز شد که دولت از پرداخت بودجه مترو سر باز زد.نمايندگان مجلس با درک صحیح از نقش موثرمترو در کاهش مشکلات ترافیک و آلودگی هوای تهران، ساخت مترو را به عنوان یک اولویت مورد توجه قرار دادند اما متأسفانه دولت در این زمینه عملکردی بازدارنده از خود نشان داد.مجلس در لایحه بودجه سال 87 یک میلیارد دلار برای توسعه مترو در نظر گرفت، ولی دولت در عمل این ارز را تخصیص نداد. چنانچه به گفته« انوشیروان محسنی» نماینده مردم نوشهر حتی یک دلار از اعتبارات دولتی برای خرید تجهیزات خارجی و واردات واگن مترو در اختیار شرکت متروی تهران قرار نگرفت.

        سالانه بیش از 1200 میلیارد تومان برای توسعه خطوط مترو بودجه لازم است که نیمی از آن باید از سوی دولت پرداخت شود. افزایش ظرفیت متروی تهران، صرفهجویی قابل توجهی در یارانه بنزین وارداتی به همراه دارد که میتوان بخشی از آن یا شاید همه آن را به توسعه این سیستم حمل و نقل اختصاص داد، اما گویا دولت نمی خواهد این موضوع را در نظر بگیرد وطبیعی است در چنین شرایطی توسعه خطوط مترو،افزایش واگن ها و کیفیت خدمات ارائه شده به شکل مطلوب مدیران شهری از یکسو و شهروندان از سوی دیگر نباشد.

        بلاتکلیفی واگن ها در گمرک

        بدهیهای دولت به مترو همین طور دارد بیشتر و بیشتر می شود، این در حالی است که شهرداری و شورای شهر تهران امیدوار بودند بتوانند بخشی از بدهی را امسال وصول کنند.فارغ از مشکلات پیشین دولت و مترو و بودجه هایی که دولت تاکنون به مترو پرداخت نکرده ، جدال تازه این دو نهاد در سال90 مربوط به مبلغ 2 میلیارد دلار توسعه مترو است که از محل اعتبارات ملی و از سوی مجلس اختصاص یافته اما از ابتدای سال 86 تا امروز، دولت 145.2 میلیارد تومان سهم خود از یارانه بلیت حمل و نقل عمومی با قطار شهری را پرداخت نکرده است. همچنین بودجه عمرانی پرداخت نشده به مترو نیز از سال 86 تاکنون به بیش از 219میلیارد تومان رسیده است.

        مدیرعامل شرکت بهرهبرداری مترو تهران می گوید :«امسال دولت باید 80 میلیارد تومان به مترو تهران یارانه پرداخت کند که متاسفانه تاکنون چیزی از سوی دولت پرداخت نشده است.»به گفته «محمدقلی ها» شهرداری تا کنون 66میلیارد تومان به مترو تهران یارانه پرداخت کرده است.اما پرداخت نشدن اعتباراتی که به آن اشاره شد چه تبعاتی به دنبال دارد؟مسئولان مترو می گویند اکنون مترو با کمبود واگن مواجه است و بسیاری از قطارها فرسوده شده و نیاز به تعمیر اساسی دارند.به گفته«هابیل درویش»مدیرعامل مترو تهران، 200 واگن متروی تهران، در گمرک بندرعباس و پشت مرز مانده اند و منتظرند تا دولت، یارانه حمل و نقل عمومی کلانشهر را پرداخت کند.

        اقدامات مجلس در مقابل کارشکنی دولت

        اما مجلس هم در این میان بیکار ننشسته و در گزارشی که همین چند وقت پیش از سوی کمیسیون اصل ۹۰ در صحن علنی قرائت شد،بار دیگر بر کارشکنی دولت بر مترو صحه گذاشت .

        گزارش کمیسیون اصل ۹۰ از ۴نامهای که نمایندگان مجلس در شکایت از تخلفات رئیسجمهور به این کمیسیون ارجاع داده بودند، بعد از نزدیک به ۲ ماه که در دستور کار قرار میگرفت و قرائت نمیشد، سرانجام قرائت شد.عضو كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در این باره می گوید : «تخلف عدم پرداخت بودجه مترو از سوی دولت در مجلس محرز شده ،بنابراین این پرونده به قوه قضاییه برای بررسی ارسال شده است.»

        «عوض حیدرپور»با یادآوری این که این پرونده به قوه قضاییه ارسال و روند رسیدگی به این پرونده آغاز شده می افزاید: «کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در چند مورد به تخلف محرز دولت پی برده که یکی از آن موارد عدم پرداخت بودجه ۲ میلیارد دلاری متروی کلان شهرهای کشور در سال های ۸۸ و ۸۹ است.»

        وی با بیان این که بررسی های کمیسیون اصل ۹۰ نشان می دهد دولت در این مورد تخلف محرز داشته و رییس جمهور و مسئولان مربوطه باید در این مورد پاسخ گو باشند و به همین دلیل این پرونده به قوه قضاییه ارسال شده، اظهار می کند:« پرونده های ارسالی در مورد تخلفات دولت از جمله پرونده مطالبات متروی کلان شهرها به سرعت و بدون نوبت در یک شعبه مورد بررسی قرار می گیرد. »

        باید کمی صبر کرد و دید بالاخره پیگیری های مدیریت شهری از یکسو و اقدامات نمایندگان مردم از سوی دیگر،بالاخره باعث کوتاه آمدن دولت از نردبان لجبازی و پرداخت بدهی هایش به مترو و شهروندان می شود یا خیر؟این سوالی است که خیلی ها به دنبال یافتن پاسخش هستند.

        محبت مترو در دل دولت!

        بررسیهای نمایندگان مجلس نشان میدهد که از یارانه 100میلیارد تومانی مترو و یارانه300میلیارد تومانی اتوبوسرانی هنوز ریالی از سوی دولت به شهرداریها پرداخت نشده است. دولت هنوز حتی میزان سهم حملونقل عمومی از هدفمندکردن یارانهها را تعیین نکرده اما اکنون اعتراض شدید شهرداریهای کلانشهرها ازجمله شهرداری تهران، عدمپرداخت یارانههای بلیت و مترو و اتوبوسرانی است که دولت باید سالانه پرداخت کند.این در حالی است که «هابیل درویش» مدیرعامل مترو در آئین گشایش ایستگاه استاد معین از خط 4 مترو دعا کرد که خداوند، محبت مترو را به دل دولت بیندازد، زیرا با وجود گذشت 8 ماه از سال، هنوز بودجه مصوب مجلس، به قطار شهری داده نشده است. وی همچنین قول داد در صورت تامین بودجه مناسب و به موقع، کل خطوط متروی تهران تا 3 سال آینده به بهره برداری برسد.
        الماس را جز در قعر زمین نمیتوان یافت و حقایق را جز در اعماق فکر نمی توان کشف کرد.(ویکتور هوگو)
        اگر می خواهی بنده کسی نشی بنده هیچ چیز مشو.(ژاک دوال)
        اعتماد به نفس را از شیر بیاموزید اوبا خودش یکدل است و هرگز تضاد در او راه ندارد.

        نظر

        • مجيد رادمنش
          مدیر (6)
          • Oct 2010
          • 4902

          #2479
          دبیرکل سازمان ملل با حمله نظامی به ایران مخالفت کرد

          سخنگوی سازمان ملل:

          دبیرکل سازمان ملل تنها راه حل مسئله هسته ای ایران را مذاکره می داند نه راه حل نظامی.



          به گزارش جام نیوز، بی بی سی در تاریخ11 نوامبر (20 آبان) گزارش کرد: "بان کی مون" (دبیرکل سازمان ملل) در واکنشی آشکار به تشدید احتمال حمله نظامی اسرائیل به ایران خواهان راه حلی دیپلماتیک برای مناقشه اتمی جمهوری اسلامی شد.»


          "مارتین نسیرکی" (سخنگوی سازمان ملل) به خبرنگاران گفت: «دبیرکل سازمان ملل بر باورش مبنی بر این که مذاکره و نه راه حل نظامی تنها شیوه حل و فصل این مساله است، صحه گذاشته است.»


          از هفته پیش گزارش ها درباره احتمال حمله اسرائیل به تاسیسات اتمی ایران در رسانه های جهان انتشار یافت. همچنین از قول مقامهای اسرائیل نقل شد که به گزینه نظامی نزدیکتر شده اند، اما آنها اصرار کردند فعلا برنامه ای برای حمله ندارند.


          شورای امنیت سازمان ملل از دسامبر سال 2006 تاکنون چهار دوره تحریم بین المللی علیه جمهوری اسلامی وضع کرده، اما چین و روسیه مخالف وضع تحریم های سنگین تر علیه بخش انرژی و بانک مرکزی ایران هستند.


          در همین رابطه دیپلمات های اروپایی به خبرگزاری رویترز گفته اند: «دولت های اتحادیه اروپا احتمالا دور تازه تحریم ها علیه ایران را ظرف هفته های آینده تصویب خواهند کرد. کارشناسان اتحادیه اروپا در حال بررسی چند گزینه موجودند، ولی به سختی می توان نتیجه مباحثه آنها را پیش بینی کرد.»


          همچنین بعضی از دیپلمات ها احتمال داده اند پیش نویس دور تازه تحریم های اروپا علیه ایران تا نشست وزرای خارجه این اتحادیه در بروکسل (اول دسامبر) به تأخیر افتد.



          یـــــاد خــــــدا آرامش بخش دلهــــــاست ..... کجایند مردان بی ادعـــــــا

          نظر

          • pani
            عضو فعال
            • Jan 2011
            • 2016

            #2480
            انفجار تهران را لرزاند

            تهران 10 دقیقه قبل لرزید


            از دوستان کسی متوجه شدند؟واقعا وحشتناک بود

            نظر

            • يگانه
              کاربر فعال
              • Mar 2011
              • 616

              #2481
              در اصل توسط pani پست شده است View Post
              تهران 10 دقیقه قبل لرزید


              از دوستان کسی متوجه شدند؟واقعا وحشتناک بود
              ما سمت جاده مخصوص - ايران خودرو هستيم اينجا هم لرزيد بدجور

              نظر

              • سيد ياسر شريعت
                عضو فعال
                • Jun 2011
                • 4944

                #2482
                اینجا (میدان آرژانتین) شیشه ها لرزید!
                إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ

                نظر

                • سيد ياسر شريعت
                  عضو فعال
                  • Jun 2011
                  • 4944

                  #2483
                  دستگاههای زلزلهسنجی هیچ اثری از وقوع زلزله ثبت نکردهاند
                  انفجار یک پمپ گاز در اطراف تهران

                  خبرگزاری فارس: اطلاعات و دادههای ثبت شده بر روی دستگاههای زلزله شناسی از وقوع زلزله اطلاعاتی نمیدهد اما همچنان پردازش بر روی دادهها ادامه دارد.
                  خبرگزاری فارس: انفجار یک پمپ گاز در اطراف تهران

                  روابط عمومی پژوهشکده زلزله شناسی درباره برخی لرزشهای حس شده در سطح شهر تهران در گفتوگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس اظهار داشت: اطلاعات و دادههای ثبت شده بر روی دستگاههای زلزلهسنجی از وقوع زلزله اطلاعاتی نمیدهد اما همچنان پردازش بر روی دادهها ادامه دارد.


                  به گزارش فارس، برخی اخبار اولیه حاکی از آن است که انفجار یک پمپ گاز در اطراف تهران منجر به احساس لرزش زمین در برخی مناطق تهران شده و صدای مهیب این انفحار توسط برخی ساکنان تهران نیز شنیده شده است.
                  اخبار تکمیلی متعاقباً ارسال میشود.
                  إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ

                  نظر

                  • بوف کور
                    Banned
                    • Jul 2025
                    • 1422

                    #2484
                    در اصل توسط pani پست شده است View Post
                    تهران 10 دقیقه قبل لرزید


                    از دوستان کسی متوجه شدند؟واقعا وحشتناک بود
                    اوهوم
                    داشت شیشه ها می یومد پائین

                    نظر

                    • مات
                      عضو فعال
                      • Aug 2011
                      • 5650

                      #2485
                      دستگاه هاي زلزلهسنجی هیچ اثری از وقوع زلزله ثبت نکردهاند
                      انفجار یک پمپ گاز در اطراف تهران
                      خبرگزاری فارس: اطلاعات و دادههای ثبت شده بر روی دستگاههای زلزله شناسی از وقوع زلزله اطلاعاتی نمیدهد اما همچنان پردازش بر روی دادهها ادامه دارد.

                      روابط عمومی پژوهشکده زلزله شناسی درباره برخی لرزشهای حس شده در سطح شهر تهران در گفتوگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس اظهار داشت: اطلاعات و دادههای ثبت شده بر روی دستگاههای زلزلهسنجی از وقوع زلزله اطلاعاتی نمیدهد اما همچنان پردازش بر روی دادهها ادامه دارد.


                      به گزارش فارس، برخی اخبار اولیه حاکی از آن است که انفجار یک پمپ گاز در اطراف تهران منجر به احساس لرزش زمین در برخی مناطق تهران شده و صدای مهیب این انفحار توسط برخی ساکنان تهران نیز شنیده شده است.
                      اخبار تکمیلی متعاقباً ارسال میشود.
                      الماس را جز در قعر زمین نمیتوان یافت و حقایق را جز در اعماق فکر نمی توان کشف کرد.(ویکتور هوگو)
                      اگر می خواهی بنده کسی نشی بنده هیچ چیز مشو.(ژاک دوال)
                      اعتماد به نفس را از شیر بیاموزید اوبا خودش یکدل است و هرگز تضاد در او راه ندارد.

                      نظر

                      • يگانه
                        کاربر فعال
                        • Mar 2011
                        • 616

                        #2486
                        گفتيم پيش دستي كردن سايت فوردو رو آوردن پايين

                        نظر

                        • نيما
                          عضو عادی
                          • Nov 2011
                          • 75

                          #2487
                          در اصل توسط pani پست شده است View Post
                          تهران 10 دقیقه قبل لرزید


                          از دوستان کسی متوجه شدند؟واقعا وحشتناک بود
                          كرج هم لرزيد واقعا وحشتناك بود
                          امام علي :
                          دنيا روزي بر له تو و روزي بر علييه توست
                          روزي كه بر له توست مغرور مشو و روزي كه بر عليه توست نا اميد مشو

                          نظر

                          • pani
                            عضو فعال
                            • Jan 2011
                            • 2016

                            #2488
                            من زلزله رو اول از روی لرزش لوستر متوجه میشم تعجب کردم وقتی دیدم فقط شیشه ها لرزیدند ولی لوستر تکان نخورد پس قضیه مربوط به همون انفجاره بوده....

                            نظر

                            • عبدالله محمدی
                              ستاره‌دار(26)
                              • Mar 2011
                              • 1166

                              #2489
                              اسلامشهر و ورامین هم دوستان گفتندصدای مهیبی امد و لرزید

                              نظر

                              • ناهید
                                عضو فعال
                                • Dec 2010
                                • 1419

                                #2490
                                گروسی به فارس خبر داد:
                                انفجار در یک پادگان نظامی در «بیدگنه»

                                خبرگزاری فارس: نماینده مردم شهریار با اشاره به شنیده شدن صدای انفجار مهیب در حوالی تهران گفت: این انفجار در حوالی روستای بیدگنه از توابع شهرستان ملارد رخ داده است.


                                حسین گروسی نماینده مردم شهریار در مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس با اشاره به شنیده شدن صدای انفجار مهیب در حوالی تهران گفت: این انفجار در حوالی روستای بیدگنه از توابع شهرستان ملارد رخ داده است.

                                وی افزود: انفجار رخداده در یکی از پادگانهای نظامی که مشخص نیست مربوط به ارتش است یا سپاه، به وقوع پیوسته است.

                                نماینده شهریار در مجلس تأکید کرد: این انفجار احتمالا در انبار مهمات پادگان رخ داده ولی بررسیها ادامه دارد و این موضوع قطعی نیست.

                                چند تن از اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی نیز در گفتوگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس این خبر را تأئید کردند.

                                عزیز اکبریان نماینده کرج نیز ضمن تأئید این خبر گفت: انفجار در یک پادگان نظامی حوالی شهریار به وقوع پیوسته است.

                                پرویز سروری عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی نیز در گفتوگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، این حادثه را ناشی از انفجار زاغه مهمات یک پادگان نظامی عنوان کرد.

                                به گفته برخی از اعضای کمیسیون امنیت ملی، این انفجار در یک پادگان متعلق به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی رخ داده است.
                                حضورهیچ کس در زندگی ما اتفاقی نیست !
                                خداوند در هر حضور جادویی نهان کرده برای کمال ما
                                خوشا آن روزی که در یابیم جادوی حضوریکدیگر را

                                نظر

                                در حال کار...
                                X