کاربران گرامی بورسی، با توجه به تغییرات اخیر سایت در صورت وجود هر گونه مشکل در استفاده از سایت (درج پیام، عضویت و...) با ایمیل boursy.com[@]gmail.com در ارتباط باشید یا موضوع را در تاپیک «شما بگویید...» درج کنید.
هر چی تولید بیشتر بشه هزینه ها کمتر میشه و سود بیشتری نصیب شرکت میشه.
سود سال قبل خودرو هم 90 درصد عملیاتی بوده
در ضمن سود پارسیان تاثیر خاصی رو سود خودرو نداره.سود سهام وپارس توسط خگستر شناسایی میشه و خگستر هرقدر هم سود بسازه بیشتر از 10 درصد تقسیم نمیشه.چون میره به حساب سود انباشته و سرمایه گذاریهای مجدد در زیرمجموعه ها
سال قبل تنها 8 میلیارد از بابت خگستر سود شناسایی شده در حسابرسی شده 12 ماهه ایران خودرو.حالا کل این مبلغ رو سود وپارس حساب کنیم اگه تقسیم بر 12 میلیارد سهم خودرو کنین میشه 6 ریال از سود 498 ریالی سال قبل خودرو
راجب سود امسال خودرو هنوز زوده پیشبینی کرد.
سال قبل 640 هزار تا فروخته 50 ساخته برا هر سهم.
به نظرم با این طرحهای فروش تا آخر سال میتونه به اندازه سال قبل خودرو بفروشه.منتها این وسط یک چیز جور در نمیاد!قیمت محصولات که افتی نداشته.در مقابل قیمت مواد اولیه افت زیادی داشته.مثلا ورق فولاد و مس و پلاستیک و...
یک مقایسه ساده بین قیمت این مواد از سال قبل تا بحال هم این مورد رو نشون میده.اکثرا بیش از 20 درصد کاهش داشتن.به خاطر رکود و افت قیمتهای جهانی
قیمت تمام شده پیشبینی شده امسال شرکت 12 هزار میلیارد تومان پیشبینی شده(اول سال)!!!درحال که پیشبینی تولید 20 درصدم کاهش داشته !!!
حال اگر اثر کاهش قیمتها رو در قیمت تمام شده شرکت تنها 10 درصد حساب کنیم 1200 میلیارد تومان به سود امسال شرکت اضافه میشه!که با فرض فروش اندازه سال قبل و کسر 5 درصد دیگه از این مبلغ به عنوان هزینه بازم 600 میلیارد سود بیشتر نصیب شرکت میشه(هر سهم 50 تومن)
حالا فرض کنیم همین اندازه پیشبینی شده بفروشن.با فرض ثبات بقیه متغیرها و تاثیر تنها 600 میلیاردی کاهش نرخ مواد اولیه بر هزینه تمام شده شرکت،بازم سود شرکت به بیش از 50 میرسه!
باید منتظر گزارش 12 ماهه موند.اینکه اجازه میدن سود واقعی رو بشه یا مثل روال چند سال اخیر اکثر شرکتهای بورسی حسابسازی و خورده شدن حق سهامدار جز
از بنده نشنیده بگیرین.ولی اگر چند وقت دیگه دیدین خودرو واسه 94 سود عملیاتی 100 تومن یا بیشتر ساخته تعجب نکنین! ;)
طرح اصلاح ساختار مالی سایپا به عنوان طرح ملی در کشور مطرح شده است
سایپا نیوز: مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در مراسم پنجاهمین سالگرد تاسیس سایپا و در جمع کاركنان گفت:طرح اصلاح ساختار مالی سایپا از طرف مدیران بانكها و مدیران بازار سرمایه مورد استقبال قرار گرفته و بسیاری از مدیران صنعتی کشور آماده کپی برداری از طرح اصلاح ساختار مالی سایپا هستند و این طرح به عنوان طرح ملی در کشور مطرح شده است.
به گزارش سایپا نیوز، دكتر مهدی جمالی مدیر عامل گروه خودروسازی سایپا با اشاره به گذراندن سالی سخت گفت: امسال، سالی بسیار سخت بود که با تلاش و کوشش همه همكاران و اعتمادی که به همدیگر داشتیم توانستیم با موفقیت از مشكلات عبور کنیم.
وی افزود: پنجاه سالگی می تواند سال بلوغ یک شركت باشد و در مدل مدیریت سازمان 50 سالگی نقطه عطفی برای رشد هر مجموعه است و در سایپا نیز نقطه عطفی برای تحول در محصول و نوآوری و پیشتازی در صنعت خودروسازی است.
جمالی ضمن تقدیر از همه همكاران سایپا تصریح کرد: کار سخت پایانش لذت بخش است و درحین انجام کار تجربه آفرین است و این سال به محض ورود بنده در شركت علاوه بر ركود حاكم بر اقتصاد کشور، با کمپین روبرو شدیم و در بعضی از ماه ها انصرافی های شركت بیشتر از فروش شركت بود و با استقامت و صبر همه همكاران توانستیم از آن مرحله عبور کنیم و این همیت سازمانی و علاقه شما به سایپا ستودنی است.
وی افزود: در همان روز اول اعلام کردم که اعتقاد راسخ به توانمندی کاركنان و همكارانم در سایپا دارم و در مدت 8 ماه حضورم در سایپا متوجه شدم که این اعتماد می تواند تحول برانگیز باشد و با اتكا به دانش فنی، دانش مدیریتی و دانش مالی شركت این امكان وجود خواهد داشت و خوشبختانه در کمتر از 8 ماه اولین بارقه های تحول را شاهد بودیم.
مدیر عامل گروه سایپا گفت: در ابتدای حضورم در سایپا بسیاری از سازمان ها با توجه به وضعیت سایپا پیش بینی کرده بودند که سایپا حداكثر تا سال 95 بتواند فعالیت خود ادامه بدهد. و متاسفانه در همان ابتدای ورودم تمام خریدهای اعتباری سیستم بانکی بسته شده بود و بدهی به قطعه سازان بسیار زیاد بود و وضعیت ورود سی کی دی به شركت متوقف شده بود ولی با ابتكارات کارشناسان شركت در ابتدا توانستیم روش فروش شركت را تغییر دهیم و امیدرا به شركت برگرداندیم و در ادامه با حمایت دولت تدبیر و امید و با انجام طرح تسهیلات دولتی توانستیم وضعیت شركت را سر و سامانی بدهیم.
وی افزود: در بهمن ماه توانستیم ركورد تولید را نسبت به سال گذشته بشكنیم و شركت را به وضعیت خوبی برسانیم و بر این اساس رسما اعلام شد که شركت باید طرح تحول ساختار مالی را انجام دهد.
جمالی تصریح کرد: امروز در کمال خوشبختی اعلام می کنم که سایپا از طرف مدیران بانكها و مدیران بازار سرمایه مورد استقبال است و بسیاری از مدیران صنعتی کشور آمادگی کپی برداری از طرح اصلاح ساختار مالی سایپا را دارند و این طرح اصلاح ساختار مالی سایپا به عنوان طرح ملی در کشور مطرح شده است.
وی افزود: در 6 ماه گذشته شركت با 1700 میلیارد تومان سرمایه تقریبا در همه شركت های زیر مجموعه با زیان روبرو بود و از نظر قانون تجارت همه شركت های سایپا ورشكسته بود و خوشبختانه امروز سرمایه سایپا به 4 هزار میلیارد تومان شده است و همه شركت های سایپا از ورشكستگی خارج شده اند و این یک افتخار بزرگ است که متعلق به همه همكاران سایپا است .
وی افزود: سایپا در سال 95 آماده یک تحول عظیم است و با افتخار باید اعلام کنم که با شرایط حاضر در مذاكرات با شركای خارجی اعلام کردیم که باید با سایپا مشاركت در سرمایه گذاری داشته باشند که مورد موافقت آنها قرار گرفت و بسیاری از شركت های مطرح جهانی علاقمند به همكاری با سایپا هستند.
یکی از مهمترین پرسشهای این روزهای مشتریان خودرو این است که
چه خودروهایی سال آینده وارد بازار ایران میشوند؟
به گزارش دنیای اقتصاد،
این سوال در حالی مطرح است که يكي از نارضايتيهاي هميشگي مشتریان عدم تنوع در سبد
محصولات خودروسازان است. با این وجود تولیدکنندگان با پشتسر گذاشتن تحریمها و
اجرای برجام ظاهرا توسعه محصول را در سرلوحه فعالیت خود قرار دادهاند؛ بهطوریکه
دو خودروساز بزرگ كشور برنامههايي براي ورود خودروهای جديد به سبد محصولاتی خود
دارند. اين خودروها در شرایطی قرار است وارد بازار شوند که به گفته خودروسازان ورود
آنها بستگی به امضای قراردادها با شرکای خارجیشان دارد. به عقيده كارشناسان اگرچه
محصولات وعده داده شده از سوی خودروسازان میتواند رونق بازار را به همراه داشته
باشد، اما این موضوع در شرایطی صورت میگیرد که قيمت خودروها برای مشتریان مطلوب
باشد. از سوی دیگر آنها تاکید دارند که خودروهای جدیدی که قرار است وارد بازار شوند
باید در محدودههای قیمتی مختلف باشند تا مشتریان قدرت خرید آنها را داشته
باشند.
در شرایطی گفته میشود، بازار آینده شرایط متفاوتتری نسبت به سال
جاری خواهد داشت که تاکنون محصولات تولیدی بهصورت دقیق مشخص نشده است؛ اما براساس
قراردادهای منعقد شده خودروسازان داخلی با شرکایشان و قراردادهایی که در سال آتی
منعقد خواهد شد، پیشبینی میشود بین 6 تا 10 مدل جدید خودرو وارد بازار شود؛
بنابراین هر قدر تا پيش از اين بازار خودرو از بيتنوعي محصولات رنج ميبرد، اما
قرار است خودروسازان با تولید این تعداد خودرو جديد، سبد محصولات خود را توسعه
دهند. براین اساس، برنامه شرکتهای خودروساز توسعه محصول در دو بخش همكاريهاي
بينالمللي و توانمنديهاي داخلي است. شرکت ایرانخودرو در بخش همکاریهای
بینالمللی قصد همکاری با برخی از خودروسازان خارجی را دارد که شاخصترین آنها شرکت
فرانسوی پژو است که بعد از اجرای برجام نیز قرارداد تولید مشترک این شرکت با ایران
خورد و به امضا رسید.
براساس این قرارداد دو شرکت قصد دارند در همکاری مشترک
خود به تولید محصولات پژو 208، 2008 و 301 بپردازند. بنا به گفته مدیران
ایرانخودرو، محصولات پژویی این شرکت بین 58 تا 77 میلیون تومان قیمت خواهند داشت.
محصولات جدید این شرکت در پایان سال 95 وارد بازار خواهند شد، اما ایرانخودرو برای
تنوع بخشیدن به بازار خود، از اوایل سال 95 خودروی i207 را روانه بازار خواهد کرد
این خودرو نیز 45 میلیون تومان قیمتگذاری شده است.همچنین یکی از مهمترین شرکای
ایرانخودرو که در شرایط کنونی نیز مذاکرات با آن در حال انجام است، شرکت ایتالیایی
«فیات» است. این برند ایتالیایی به تولید خودروهای ارزان معروف است، بر این اساس
بسیاری از کارشناسان فیات را یکی از مهمترین شرکای ایرانخودرو میدانند؛
بهطوریکه آبیهای جاده مخصوص قصد دارند در همکاری با این شرکت به تولید خودروهای
ارزانقیمت بپردازند. آنگونه که بهنظر میرسد ایران خودرو قصد دارد سه محصول این
شرکت با نام «اپسیلون»،«فیات 500 » و «پاندا» را تولید کند.
دیگر شریک
ایرانخودرو که قرار است محصولات تازه آن جان تازهای به بازار خودرو دهد، شرکت
ژاپنی «سوزوکی» است.محصول همکاری ایرانخودرو با این شرکت در سالهای گذشته ويتارا
بود، با این حال در آینده نزدیک این شرکت قصد دارد به توسعه تولیدات خود در همکاری
مشترک با ایرانخودرو بپردازد. بر این اساس توليد محصولات ديگري از جمله «سوئيفت»،
«ويتاراي جديد» و «سياز» نيز در برنامه تولید این شرکت قرار دارد.
یکی دیگر
از شرکای ایرانخودرو شرکت فرانسوی «رنو» است که تاکنون تکلیف آن مشخص نشده است و
بنا به گفتههاشم یکهزارع، مدیرعامل ایرانخودرو مشخص شدن وضعیتش منوط به مذاکرات
این شرکت با سایپا است. با این حال بهنظر میرسد، تولید دو خودروی «کیلیو» و
«کپچر» در این شرکت صورت بگیرد که در صورت نهایی شدن قرارداد ممکن است این خودروها
در پایان سال 95 یا سال بعد از آن وارد بازار شوند. یکی دیگر از برنامههای سال
آینده شرکتهای خودروساز تکیه بر توانمندي داخلي است؛بهطوریکه شرکت ایرانخودرو
قصد دارد محصول پروژه «ايكس409» را که همان دنای جدید است در سال 95 وارد بازار
کند.
برنامه توسعه محصول گروه خودروسازی سایپا برای سال 95 نیز در دو بخش
همكاريهاي بينالمللي و توانمنديهاي داخلي است. این شرکت در بخش همکاریهای
بینالمللی قصد دارد با شرکای خود برخی محصولات را به تولید برساند. هر چند این
شرکت تاکنون قرارداد تولید مشترکی با هیچ یک از شرکتهای خودروساز بینالمللی را به
امضا نرسانده است اما آنگونه که گفته میشود، تولید مشترک با شرکتهای سیتروئن،
رنو، نیسان و کیا در برنامه این شرکت قرار دارد. هر چند مذاکرات شرکت سایپا با
سیتروئن برای تولید مشترک طولانی شده، اما آنگونه که شنیده میشود، در جریان
مذاکرات میان این دو شرکت تولید محصول C4 نهایی شده است. این دو شرکت پیش از این
قرار بود خودرویی در کلاس C در سایپا تولید کنند که بهدلیل تشدید تحریمها این
قرارداد عملی نشد. با این حال در مذاکرات اخیر دو شرکت تولید C4 نهایی شده که بعد
از امضای قرارداد این خودرو روانه بازار ایران خواهد شد.
محصول دیگر شرکت
سایپا، تولید خودروی «داستر» شرکت رنو است. آنگونه بهنظر میرسد که تولید این
خودرو برای ورود به بازار نهایی شده است. یکی دیگر از شرکای سایپا، شرکت کرهای
«کیا» است و خبر میرسد که علاوهبر سراتو تولید اسپورتیج نیز در برنامه تولیدی این
شرکت قرار دارد. نیسان یکی دیگر از شرکای شرکت سایپا است که تاکنون درخصوص محصولات
جدید آن برای ورود به بازار ایران صحبتی به میان نیامده است. یکی دیگر از تولیدات
آینده شرکت سایپا خودروی «ساینا» است که این خودرو نیز توسط متخصصان این شرکت طراحی
و تولید شده، قیمت این محصول 27 میلیون تومان است.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------- سلام خدمت دوستان عزیز
یکی از دوستان نزدیک من که دانشجوی دکترای مکانیک شریفه در این پروژه کار می کنه (ایکس 409) می گه پس از حدود سه سال کار کردن تونستیم این موتور رو که در اون قدرت افزایش پیدا کرده و مصرف سوخت پایین اومده رو بسازیم ، البته دوستم می گف اساس این موتور آلمانیه ولی همین که ما تونستیم بازطراحی کنیم و قدرت رو بالا ببریم و مصرف سوخت رو پایین بیاریم کار بسیار بزرگیه
یکی از پارامترهایی که در آینده می تونه یه خودرو ساز رو پیشرفت بده توجه به قسمت R&D شرکت هست که خوشبختانه ایران خودرو این کارو کرده
دوستم می گف در حال حاضر در حال کار روی سه موتور دیگه ام هستیم که نتایجش به زودی خواهد آمد
به قول جناب عباد:
صف فروش سي ميليوني براي خودرو مثل اين مي مونه كه مالديو جلوي ايران در دقيقه اول با يك گل شانسي جلو بيفته ، اگه حتي يه تماشاگر ايراني نگران باخت در انتهاي بازي باشه ، شما هم حق داري نگران صف" سي ميليوني " خودرو "در اين بازار" باشي. :.thumbsupsmileyanim:.thumbsupsmileyanim:.thumbsup smileyanim:.thumbsupsmileyanim/:.smilingsmiley.://:.smilingsmiley.:/
يه خسته نباشيد جانانه هم بگيم به منفي باف هاي عزيز كه كل تعطيلات عيد رو "شيفت " بودن./:.zzzzzz.://:.zzzzzz.:/
در بازارهاي صعودي به سبدتان فرصت رشد بدهيد ./:.happysmiley:.//:.happysmiley:./
تحلیل بی پایه و اساسی گذاشتید متاسفانه/:.yead.:/:D
طبق تحلیل شما منتظر ایرانخودروی زیر صد تومانی هسیم>:)
بله این تحلیل نمیتونه درست باشه. :.thumbsdownsmileyan:.thumbsdownsmileyan
با وجود اینکه توی این بازار هیچ چیزی بعید به نظر نمیرسه ولی با توجه به اخباری که از گروه خودرو مخصوصا ایرانخودرو به گوش میرسه احتمال تحقق این نمودار پیزی نزدیک به صفره. /.:blinksmiley.://.:blinksmiley.:/
نظر