کاربران گرامی بورسی، با توجه به تغییرات اخیر سایت در صورت وجود هر گونه مشکل در استفاده از سایت (درج پیام، عضویت و...) با ایمیل boursy.com[@]gmail.com در ارتباط باشید یا موضوع را در تاپیک «شما بگویید...» درج کنید.
شهاب الدین شمس درباره آخرین وضعیت ایران خودرو بعد از توقف نماد در 27 اسفند و برگزاری مجمع فوقالعاده برای افزایش سرمایه 1872 درصدی از محل تجدید ارزیابی دارایی ها و بازگشایی نماد به بورس پرس گفت : فرایند ثبت سرمایه جدید و بیش از 30.1 هزار میلیارد تومانی به دلیل حجم زیاد گزارش های درخواستی اداره ثبت شرکت ها طولانی شد اما طی یکی دو روز آینده نهایی می شود...
این مقام مسئول افزود: با این اوصاف انتظار می رود تا آخر هفته فرایند ثبت سرمایه جدید نهایی و هفته آینده نماد شرکت با تولدی دوباره در تابلو معاملات بورس باز شود.
خودرو امسال ششصد هزارتا ماشین میسازه
حساب و کتاب ساده ای با هم بکنیم
با این افزایش سی درصدی میانگین قیمت محصولات میره بالای صد تومن
ما صد تومن در نظر میگیریم
یعنی
شصت هزار میلیارد تومن
و با پنج درصد حاشیه سود خالص یعنی سه هزار میلیارد تومن سود خالص
واضحه کهذبا افزایش نرخ شرکت های قطعه سازی اون ها هم به سود میرسن
و خودرو صاحب سمند ختوقا و خگستره و اگه با توجه به فروش چند ده هزار میلیاردی اونا در تلفیق بتونن سه هزار میلیاردم اونا برای خودرو بسازن و پنجاه درصدش رو تقسیم کنن خودرو صاحب ۴۵۰۰ میلیارد تومن سود خالص میشه
از زیان انباشه هم برای من نگین که با فروش پارسیان یا املاک راکد به راحتی صفر میشه و میتونه هزینه تامین مالی رو هم صفر کنه
و حاشیه سود خالص بره نزدیک بیست درصد
سجاد محمدی
علاقه مند به دانش اقتصاد
تحلیل گر فاندامنتال بازار سرمایه
خودرو امسال ششصد هزارتا ماشین میسازه
حساب و کتاب ساده ای با هم بکنیم
با این افزایش سی درصدی میانگین قیمت محصولات میره بالای صد تومن
ما صد تومن در نظر میگیریم
یعنی
شصت هزار میلیارد تومن
و با پنج درصد حاشیه سود خالص یعنی سه هزار میلیارد تومن سود خالص
واضحه کهذبا افزایش نرخ شرکت های قطعه سازی اون ها هم به سود میرسن
و خودرو صاحب سمند ختوقا و خگستره و اگه با توجه به فروش چند ده هزار میلیاردی اونا در تلفیق بتونن سه هزار میلیاردم اونا برای خودرو بسازن و پنجاه درصدش رو تقسیم کنن خودرو صاحب ۴۵۰۰ میلیارد تومن سود خالص میشه
از زیان انباشه هم برای من نگین که با فروش پارسیان یا املاک راکد به راحتی صفر میشه و میتونه هزینه تامین مالی رو هم صفر کنه
و حاشیه سود خالص بره نزدیک بیست درصد
در مورد صنعت خودرو يك نكته ديگه هم وجود داره كه بايد مورد توجه قرار بگيره و ديدم دوستان كمتر در موردش گفتند .
طي دهه 80 قيمت خودرو خيلي تغيير نكرد ولي هزينه هاي خودروساز با توجه به تورم سال به سال در حال افزايش بود و همين باعث شد حاشيه سود خودروسازها به تدريج كاهش پيدا كنه تا جاييكه عملا همشون زيان ده شدند . اما از سال 92 و 93 تا الان قيمت خودرو عملا داره دلاري قيمت گذاري ميشه . هر چند كه كارخانه با تاخير داره قيمت رو بالا ميبره ولي به هر حال قيمت رسمي هم در حال تطبيق با دلار هست .
اتفاق جديد اين هست كه قيمت فروش كارخانه داره دلاري افزايش پيدا مي كنه ولي بخشي از هزينه هاي خودرو ساز مثل دستمزد و سربار و انرژي داره ريالي و با تورم افزايش پيدا مي كنه و اين باعث ميشه يك دلتاي مثبتي به نفع خودروساز به وجود بياد .
از طرف ديگه خودروسازهاي اصلي هميشه درگير هزينه هاي چند هزار ميليلرد تومني مالي بودند . وام ها و بهره هايي كه بايد مي دادند و هنوز هم مي دهند ولي اين هزينه هاي مالي تقريبا همش ريالي هست و ثابت ولي حجم فروش خودروساز دلاري شده و متغير و رو به بالا .
فكر مي كنم اگر بدبينانه هم بخواهيم به قضيه نگاه كنيم ، بازهم چيزهايي كه گفتم تاثير مثبتي در سودآوري خودروساز ها خواهد داشت و حاشيه سود انها را بالاتر خواهد برد .
خلاص شدن از شر اموال مازاد و راكد و تجديد نظر در ساختار ها ، تجديد ارزيابي دارايي ها و افزايش سرمايه از اين محل ، بالارفتن فوق العاده سطح فروش و مواردي كه گفته شد باعث ميشه يواش يواش اين صنعت هم رنگ سود به خودش بگيره و همين باعث ميشه سهام خودروسازي طي يكي دوسال اينده با اقبال خوب بازار مواجه بشن .
دراعدادفوق سودسهام کسب شده سرسمنددرنیمه دوم 98 محاسبه نشده وازطرفی هزینه های نیمه دوم 98 سرسمندنیزدیده نمیشود
واگه این دوتاتقریبا اثرهم روخنثی کنن میشه سودسال مالی 98 سرسمند رو حدودا برابر با جمع 3 عدد ذکرشده دربالادونست که برابراست با 1265 میلیاردتومان... بنابراین سودهرسهم سال مالی 98 سرسمندکه سرمایه اش 150 میلیاردتومنه(1.5 میلیاردسهم داره)برابراست با حدود 840 تومان...
سرسمندباسرمایه 150 میلیاردتومنی درسال مالی 98 حدود 1265 میلیاردتومن سودساخته(بیش از 8برابرسرمایه)...
یادآوری میکنم که خودرو مالک 70 درصدسرسمنده و30 درصدازسرسمند هم متعلق به دیگرزیرمجموعه گروه ایرانخودرویعنی خگستره...
ه گزارش پایگاه خبری بورس پرس، نماد دو شرکت ایران خودرو و سایپا در حالی از 26 و 27 اسفند سال گذشته به دلیل برگزاری مجمع فوق العاده و افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها بسته شده که آخرین پیگیری های بورس پرس از زمان بازگشایی نشان می دهد، "خساپا" به احتمال زیاد فردا در تابلو بورس حاضر خواهد شد و "خودرو" هم اواسط یا اواخر هفته.
براساس این گزارش،افزایش سرمایه 398 درصدی سایپا از محل تجدید ارزیابی دارایی ها در مراحل نهایی تجمیع توسط شرکت سپرده گذاری مرکزی قرار دارد و امروز به پایان می رسد تا سهام سایپا با سرمایه اسمی جدید و 19.5 هزار میلیارد تومانی به احتمال فراوان فردا در بورس داد و ستد شود.
همچنین ایران خودرو به دلیل سنگین بودن افزایش سرمایه 1872 درصدی از تجدید ارزیابی دارایی ها و از 1.53 به 30.1 هزار میلیارد تومانی با طولانی شدن فرایند ثبت سرمایه در اداره ثبت شرکت ها روبرو شده و طی یکی دو روز آینده اقدام به انتشار آگهی ثبت سرمایه جدید در کدال خواهد کرد تا برای روزهای آتی این هفته آماده بازگشایی شود.
از دی که گذشت هیچ ازو یاد مَکن،فردا که نیامده ست فریاد مَکن،بر نامده و گذشته بنیاد مکن،حالی خوش باش و عمر بر باد مَکن،
خيلي ها معتقد بودند كه رد شدن از سد يك ميليوني شاخص كل بعد از باز شدن خودرو و سايپا اتفاق خواهد افتاد . عملا بدون اين دو بزرگوار از يك ميليون رد شديم .
پس زحمت عبور از 2 ميليون افتاد گردن اين دو عزيز .
انتظارها داره به پایان میرسه وخودرو به احتمال زیاد حداکثر تاپایان این هفته بازگشایی میشه...آگهی ثبت افزایش سرمایه درکدال:
آگهی ثبت افزایش سرمایه شرکت ايران خودرو (خودرو )
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- تصمیم به خریدیافروش دوستان درهرقیمتی قابل احترامه ولی به نظرم باتوجه به قیمت وارزش بازارکنونی سهام گروه های مختلف بازار
قیمت تعادلی ومنطقی کنونی خودرو(21/2/99) بین 250 الی 300 تومنه (باارزش بازار 75 الی 90 هزارمیلیاردتومن)وشخصا روزبازگشایی
وبعدازاون هرجاکه امکان پذیرباشه خودرو رودرقیمتهای زیر 200 تومن خریده واضافه میکنم (بااینکه هم اکنون 85 درصدسبدم خودروست!)...
همچنانکه قبلا گفتم به شرط تداوم شرایط کنونی وبسیارمثبت بازار سرمایه خودرو میتونه حداکثر تاپایان شهریور 500 تومنی بشه
وتاپایان سال بره بالای 1000 تومن...
صفحه ای درسایت seo.irوجودداره که دراون لیست نمادهای متوقف دربورس وفرابورس به همراه دلیل توقف دیده میشه.
قبلا نام خودرو هم دراین لیست وجودداشت(اواخرلیست بودقبل ازآکنتور!) وشخصاچندباراین صفحه روچک کرده
ودودلیل برای توقفش ذکرشده بود:
1-مجمع عمومی فوق العاده(تغییرسرمایه)...2-افشای اطلاعات بااهمیت گروه الف.
حالااگه به این صفحه نگاه بندازین میبینین که اسم خودرو ازاین لیست برداشته شده تاکنون هروقت چنین اتفاقی افتاده معنیش داده شدن
دستوربازگشایی به واحدمربوطه بوده وبازگشایی دراولین روزکاری پیش روانجام شده.بنابراین خودرو قطعا شنبه بازگشایی خواهدشد.
صفحه مربوط به لیست نمادهای متوقف بورس ودلایلش:
فرشاد مقیمی از تولید 56 هزار و 931 دستگاه خودرو تا روز 26 اردیبهشت ماه خبر داد.
پ.ن:باتوجه به گزارش ماهانه تولیدفروردین 15694 دستگاه بودبنابراین درماه جاری تاکنون بیش از 41200 دستگاه
تولیدشده وتعداد تولید دراردیبهشت ماه باتوجه به 5 روزکاری باقیمانده واحتساب تولید حدود 2 هزاردستگاه درروز
به حداقل 50 هزاردستگاه خواهدرسید که بسیارعالیه وخبرخوبیه قبل ازبازگشایی....
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
بابک رحمانی(معاون بازاریابی وفروش ایرانخودرو) در این باره اظهار کرد: طبق مصوبات ستاد تنظیم بازار و شورای رقابت به منظور افزایش عرضه، تا سقف 40درصد از ظرفیت تولید روزانه ایران خودرو به فروش های موسوم به فوق العاده اختصاص خواهد یافت که زمان تحویل خودرو بدون احتساب سود مشارکت تا سه ماه تعیین شده است.
وی ادامه داد: پیش فروش های ایران خودرو برای بازه زمانی 3 تا 12 ماه نیز بدون محاسبه سود مشارکت خواهد بود و صرفا برای طرح های مشارکت در تولید با موعد تحویل 12 تا 24 ماه دست کم 6 درصد و موعد تحویل بالاتر از 24 ماه 12 درصد سود محاسبه خواهد شد.
پ.ن:طبق توضیحات بالادرصدبالایی ازتولیدات ایران خودرو ازاین به بعدبدون سودمشارکت واگذارمیشه وبرای واگذاریهای
بیش از 12 ماه هم سودمشارکت کاهش قابل توجهی پیداکرده که هزینه های مالی ایران خودروروبسیارکاهش میده.
خبربسیارخوب دیگرقبل ازبازگشایی سهم...
نظر