فلسفی-عرفانی

Collapse
X
 
  • زمان
  • نمایش
Clear All
new posts
  • sooroosh1315
    ستاره‌دار (۲)
    • Oct 2019
    • 5358

    #331
    پاسخ : فلسفی-عرفانی

    یا نهایتش بگیم علم فرضی تجربیه اثبات نشده! درسته؟ حالا درسته که نتیجه این علوم فرضی شده پزشکی مدرن و تکنولوژی مدرن و سفر به سیارات و .... شده باشه! ما چون اینها خوب هستند ازشون استفاده میکنیم ولی شاید غلط باشه...دم نقدی از اینها استفاده میکنیم ولی یادمون نگه میداریم که اینها فرضی هستند و اثبات نشدند!!! شما رو خوب فهمیدم؟
    دقیقا، همینه،

    بنظر شما اثبات شدن لازم هست یا نه؟
    خیلی ها اهمیتی به اثبات نمی دهند، صرفا نتیجه براشون مهم است
    اما در فلسفه دوباره این پرسش اثبات و جایگاه ثابت کجاست مطرح شده

    جواب سوال اینکه قبل از بیگ بنگ چه بود، و قبلتر از قبلتر بیگ بنگ چه بود، حل نشده است، فقط با فلسفه حل میشه


    و اینکه فلسفه آیا مهم است؟
    خوب علم تجربی زاییده فلسفه کانت هست

    توجه به خصوصیات و نتیجه، مثل این میمونه که بگیم، چه سهمی خوبه؟ سهمی که صف خرید هست (چون دنبال نتیجه هسیم از دید کانت، نه اثبات)، و بعد داستانی هم بیان می کنیم برای سهمی که صف خرید دارد (مثلا بازیگر یا افزایش سود یا افزایش سرمایه و... ولی هیچکدام اثبات نشده، صرفا خصوصیت صف خرید را دارد)


    اگر بدانیم خصوصیت صف خرید شدن اثبات خوب بودن سهم نیست، قطعا بهتر بازار را می بینیم، و صد البته که صف خرید(نتیجه حاصله) خوبه و ازش استفاده می کنیم.
    از دی که گذشت هیچ ازو یاد مَکن،فردا که نیامده ست فریاد مَکن،بر نامده و گذشته بنیاد مکن،حالی خوش باش و عمر بر باد مَکن،

    نظر

    • roya123
      ستاره‌دار(3)
      • Apr 2014
      • 5585

      #332
      پاسخ : فلسفی-عرفانی

      من به جواب رسیدم. /.:biggrinsmiley.:/ (البته بهتره بگم راه رسیدن به جواب;))
      استادم جواب ندادن هنوز
      اما من در ادامه مطالعاتم پی به نکته ی خیلی خیلی مهمی بردم.
      که مطمئنم از ظرفیت این جمع خارج است. با نهایت احترام البته
      ترجیح میدم جواب رو برای خودم نگه دارم.
      با اون چیزی که من الان متوجه شدم بعید میدونم استادم هم پاسخ سوال رو بدن.
      چون مطمئنم استادم انتظار دارند که نپرسم و خودم به جوابش برسم.
      اگر اشتیاق شما برای موفق شدن بیشتر از ترس شما از شکست خوردن باشد
      شما حتما موفق خواهید شد. "آلبرت انیشتین"

      نظر

      • عابد - زاهد
        عضو فعال
        • Sep 2020
        • 333

        #333
        پاسخ : فلسفی-عرفانی

        در اصل توسط sooroosh1315 پست شده است View Post
        سلام
        اثبات یعنی چی؟ اثبات از ثبات و ثابت بودن میاد، معنای ثابت هم که می دونید، چیزیه که دچار تغییر و دگرگونی نشه

        ولی در تجربی/علم، هر از چند وقت یک نفر پیدا میشه میگه و علم رو زیر و رو و متحول میکنه! زمان گالیله میگفتن دانشمندها حساب کتاب کردن، زمان نیتون، به همین شکل انیشتن و... به همین شکل

        اینکه نظریات دانشمندان توسط دانشمندان بعدی نقض میشه، یعنی اثبات نشده،

        این اصل مشکل دوستان که حل شد،

        بحث عرفانیش هم میشه اینکه فقط خدا ثابت هست بقیه همه در هر لحظه در حال تحول و جابجایی و دگرگونی و کثرت و...


        بحث 2 دوست هم، سر فلسفه کانت و دکارت هست، بنظرم،

        دکارت دنبال همین اثبات ها بود، کانت گفت اثبات به ماچه! ما دنبال نتیجه و حاصل و فایده هستیم، هرچیزی که سودمند هست استفاده می کنیم، اثباتش هم مهم نیست،

        آقا محمد حسین هم سعی داره فلسفه بعد از کانت رو توضیح بده، که دوستمون بشدت مجذوب کانت هست، (درسته که کانت تمام چیزی که برای پیشرفت لازم هست را ارایه میده، اما ظرفیت بشر فرا تر از پیشرفت تجربی هست!)

        امیدوارم کمک کننده بوده باشه
        با درود
        در علوم تجربی بک سری اصول وقوانین هست که ثابت هستند وازآنها بعنوان معیار ی برای قیاس و سنجش نا معلوم ها استفاده میکنن
        برای مثال میشه به خواص عناصر اشاره کرد . مثل فاصله هسته دواتم همنام مقدار ی ثایته که بعنوان واحد فاصله در نظر گرفته اند ویاواکنشها ی شیمیایی یک اسید وباز که حاصل آن یک نمکه... ویا الکترولیز آب که حاصل آن هیدروژن واکسیژنه ... یا شوری نمک طعام که اگر سالهای سال بماند باز خاصیت شوری دارد مگر اینکه از خارج تفییراتی درآن ایجادبشه ..
        در ضمن بک فیزیکدان وشیمیدان شاید با دیدگاههای کانت ودکانت آشنا نباشندولی آنچه برای آنها مهم است تجربه ..آزمون وراست آزمایی آنها می باشد . استفاده از تجربه ها برای کشف و اختراع وسنتز موادجدید با بکار گیری امکانات موجود می باشد
        آخرین ویرایش توسط عابد - زاهد؛ 2020/12/04, 19:17.

        نظر

        • manmehdiam
          ستاره دار (1)
          • Jul 2011
          • 1623

          #334
          پاسخ : فلسفی-عرفانی

          در اصل توسط sooroosh1315 پست شده است View Post
          دقیقا، همینه،

          بنظر شما اثبات شدن لازم هست یا نه؟

          دقیقا همین نیست!
          دقیقا اینه که:
          درسته که یادمون هست که اینها وحی منزل نیستند. یادمون هست که ممکن هست قرائتی بهتر و دقیقتر هم در آینده باشد!
          ولی مهمتر از اون هم باید!!! حتما!!! یادمون باشه که اینها بهترین استنباط بهترین یافته بهترین قرائت بهترین چیزی است که ما (دنیای علم و ساینس مبتنی بر شواهد تجربی) به آن رسیده است!!! بهتر از این نبوده وگرنه که آن را جایگزین قبلی میکردیم! مثل زمانی که فیزیک نسبیت را کامل تر از فیزیک نیوتنی دانستیم!

          نمیشود که شما فقط به بخش اولش توجه کنید! و به بهانه نسبی بودن صحت آن کلیات یافته های علم و ساینس را زیرسوال ببرید! این صرفا مخالفت با علم است. این دقیقا مقابله متحجرانه با مدرنیته است. این یک قرائتی است که میگوید علم خاک بر سر است و ما باید به ورای علم بیاویزیم! که البته منظور همان مهملات و موهومات ادیان و مذاهب و عرفانهای نوظهور و خرافات و .... اینهاست!!!
          دلیل اینکه ما از نتایج دستاوردهای علمی استفاده میکنیم به این خاطر نیست که اینها خوب هستند و به نفع ما هست که استفاده کنیم (با اینکه میدونیم شاید غلط باشند!!!) ولی خوب بهتره که ازشون استفاده کنیم!!! خیر! دلیل اینکه ما از نتایج علم استفاده میکنیم این است که بهترین و دقیق ترین چیزی بوده که فهمیده ایم! درست ترین چیزی بوده که یافته ایم!

          اینکه علم پویا هست و نو به نو میشود و رشد میکند و .... این جنبه اصلی است که باید به آن توجه کنید.
          [B]تحلیل ها یا نظرات بورسی و غیربورسی من صرفا محتمل ترین حالتی است که تصور میکنم به وقوع بپیوندد. اگر به دیده نقد نظری دارید بر من منت میگذارید ولی اگر خواندنش شما را آزرده میکند، آن را نادیده بگیرید، حتما نظر شما درست تر است![/B]

          نظر

          • manmehdiam
            ستاره دار (1)
            • Jul 2011
            • 1623

            #335
            پاسخ : فلسفی-عرفانی

            در اصل توسط roya123 پست شده است View Post
            من به جواب رسیدم. /.:biggrinsmiley.:/ (البته بهتره بگم راه رسیدن به جواب;))
            استادم جواب ندادن هنوز
            اما من در ادامه مطالعاتم پی به نکته ی خیلی خیلی مهمی بردم.
            که مطمئنم از ظرفیت این جمع خارج است. با نهایت احترام البته
            ترجیح میدم جواب رو برای خودم نگه دارم.
            با اون چیزی که من الان متوجه شدم بعید میدونم استادم هم پاسخ سوال رو بدن.
            چون مطمئنم استادم انتظار دارند که نپرسم و خودم به جوابش برسم.
            خدایا خودت ظهور کن!
            خوب دوست عزیز حالا با ما درمیان بگذارید! ظرفیتش را نداشتیم نمیفهمیم!
            والا حضرت مولانا هم غلط میکرد چنین رابطه خاص و عمیق و رازآلوده ای با شمس داشته باشه که شما با استادتون! دارید. خداوند خیرتان دهد!
            اینکه استاد محترم شما و شما نگفته و نشنیده عجب تله پاتی هم با هم دارید! ایشان مطمئن هستند که هیچی نگن..شما مطمئن هستید که انتظار ایشان چیست...مطمئن هستند که خودتون مطمئن میشید که .....!!خدا را شکر همه چی ردیفه! اون هم بی هیچ قیل و قال ی!

            بنده هم الان رازهای تمام هستی را میدانم ولی شرمنده! شما و هیچ کس دیگر ظرفیت فهمیدنش را ندارید! دیگه نمیشه بیان کرد!!!!

            شبیه این فرمایش که به ائمه دین نسبت میدهند! که مثلا قرآن هفتاد بطن دارد! یا چه میدانم هزار بطن دارد که فقط نصفه بطن اش رو شما اگر بفهمید هم خیلیهههه و فقط افراد خاص هستند که همه اش رو میفهمند!! اگر همه اش رو بفهمیییی واییی ببین چی میشه!! با این حرفهای صد من یک غاز بچه های دبستانی امروز رو هم نمیشه گول زد بابا جان!!!

            خوب اینها مغلطه توضیحات مرموز هست!
            مغلطه توضیحات مرموز از مغلطه های مهم هست. و بسیار هم متاسفانه شایع! مثلا دقت کنید فرشته! یا جن! یا همین شعور کیهانی! اینها هیچ تعریف روشن و مشخصی ندارند! مغالطه گر معمولا تعریف روشنی از آنها ارائه نمیدهد و لذا میتواند در هر موقعیتی هر امری را به آن نسبت دهد و فریبکاری کند! مثلا فرشته چیست؟ بهترین تلقی از فرشته یک موجودی شبیه انسانها یا دخترکان انسان مانندی است که بال دارند!!!! یعنی مثل پرندگان انسان نما هستند! ولی در عین حال این هم نیستند چون اصلا ماده نیستند!!!!!!!!!!!!! به معنی ماده وجود ندارند ولی هستند! چیزی مثل روح!! یا بهشت! یا جهنم یا ...هیچ کس دید روشنی نسبت به اینکه اینها بالاخره چه چیزی هستند ندارد!! هرکس یک تصور مغشوش و غلط از اینها دارد!
            و اگر شما بیشتر جستجو کنید شما را نهایتا به نداشتن ظرفیت فهم! متهم میکنند. یا خواهند گفت شما باید چله بنشینید! و فلان مقدار روزه بگیرید و نماز بخوانید...و بروید تهذیب نفس کنید تا شاید اندکی بهتر بفهمید که منظور از این چیزهای خیلی عمییییق!! چیست!
            از طریق عرفان فقط میشود چیزهایی فهمید!
            مضحک اینجاست که میگویند شما اول باید اعتقاد شدید پیدا کنید بعد بروید تهذیب نفس کنید تا اینکه به درستی اینها ایمان بیاورید! یعنی اول قبول کنید که اینها درست هستند...تا اینکه در نهایت دریابید که اینها درست هستند!!! از این مضحک تر هم دیده بودید!!!
            همه اینها را ما مغطه توضیحات مرموز میدانیم که بی اعتبار و مهمل هستند
            آخرین ویرایش توسط manmehdiam؛ 2020/12/04, 19:43.
            [B]تحلیل ها یا نظرات بورسی و غیربورسی من صرفا محتمل ترین حالتی است که تصور میکنم به وقوع بپیوندد. اگر به دیده نقد نظری دارید بر من منت میگذارید ولی اگر خواندنش شما را آزرده میکند، آن را نادیده بگیرید، حتما نظر شما درست تر است![/B]

            نظر

            • manmehdiam
              ستاره دار (1)
              • Jul 2011
              • 1623

              #336
              پاسخ : فلسفی-عرفانی

              در زمان جهالت جوانی! مخلص ارادتی داشتم به جناب شریعتی! البته بعدها متوجه شدم که این بی نوا هم از قبیله گمراهان فریبکار است در هر صورت! ولی حرفهای درست هم در نقد دین سنتی داشتند که خالی از لطف نیست.
              داستانی تعریف میکرد که نقل به مضمون عرض میکنم: در روستایی حکیم خودخوانده ای بوده که برای مداوای دل درد و یبوست و سردرد و همه چیز! تجویز چای نبات یا گل گاوزبان میفرمودند! رندی ازش میپرسه خدا خیرت بده! تو برای هر دردی ما را حواله به گل گاوزبان و چای نبات میدهی! این که نمیشه دوای درد همه بیماری ها این باشه فقط!
              حکیم ما در جواب میفرمایند که والا من الان بیس سی سال هست که هر روز گل گاوزبان و چای نبات میخورم و تاحالا هیچ بدی از اینها ندیده ام!!!!!

              حکایت بسیاری از دوستان شیفته عرفانهای نوظهور و قانون جذب و اینهاست! بالاخره این عزیزان از این قصه ها بدی ندیده اند! تازه یک خیراتی هم برایشان داشته حتما!
              خوب بالاخره جهانبینی چای نباتی ! هم برای خودش یک جهانبینی است!!
              [B]تحلیل ها یا نظرات بورسی و غیربورسی من صرفا محتمل ترین حالتی است که تصور میکنم به وقوع بپیوندد. اگر به دیده نقد نظری دارید بر من منت میگذارید ولی اگر خواندنش شما را آزرده میکند، آن را نادیده بگیرید، حتما نظر شما درست تر است![/B]

              نظر

              • sooroosh1315
                ستاره‌دار (۲)
                • Oct 2019
                • 5358

                #337
                پاسخ : فلسفی-عرفانی

                سلام
                فلسفه را اگر از ابتدا شروع کنید و بیاید جلو، خیلی زیباس (البته تو اسلام فکر کنم نهی شده) در واقع ریشه فیزیک، که از زمان ارسطو شروع میشه، همه چیزها را تو کتابش توضیح میده، هر پاراگرافش هم ی شماره میخوره، بعد کتابش که تموم میشه! یادش میوفته اثبات نکرده چیزایی را که گفته، بعد میاد فلش بک! میزنه که اثبات کنه منتها چون هر پاراگرافی که منوشته شماره میزده و دیگه نمی تونسته شماره ها رو ویرایش کنه ? کتاب دومش میشه ما بعد طبیعه، در صورتی که مطالبش ما قبل از طبیعه باید باشه..خلاصه

                در فلسفه ارسطو همه چیز(!) در حال حرکت هست، در واقع ارسطو میگه نرخ تغییرات تقسیم بر زمان، مساوی حرکت، مثلا یک درخت که ثابت در خاک هست، بخاطر تغییرات که داره مثلا میوه دادن یا رشد کردن یا... یعنی در حال حرکت هست

                بعد 1600 سال، دکارت، میاد دستگاه مختصات دکارتی را میسازه، و حرکت را بر اساس دستگاه دکارتی بررسی میکنه، که بعدترها دانشمندان میان دستگاه لخت را تعریف می کنن، چون همه چیز نسبی هست، من و شما ثابت تو خونه نشستیم اما زمین با سرعت 24 مایل بر ساعت (درستشو سرچ کنید) دور خودش میگرده و با 240 مایل دور خورشید، برای همین دستگاه لخت رو اومدن اینجوری تعریف کردن، صرفا اون متغییری که می خوایم اندازه گیری کنیم روی دستگاه متحرک باشه و بقیه را ثابت در نظر میگیریم تا به ساده ترین فرمول (محاسبه) ممکن برسیم

                فرمول های ثابت و ساده ای که وجود دارن بخاطر ساده سازی دستگاه لخت هست، و
                اینکه عناصر خواص ثابتی دارن، چون براساس همین خواص تقسیم بندی شدن! ثابت هایی مثل دستگاه si بریتیش امریکایی و... که در فیزیک و شیمی مورد استفاده هستن

                تا اینجاش دکارت بود، بعدم کانت و هیگل و... اومدن که از خوبیا نتیجه گرایی گفتن و چیزهایی که الان در علم و پزشکی وجود داره

                حاصل همین تجربه کردن و مشاهده نتیجه اس، همون آزمون و خطا اصطلاحا(یا ماشین لرنیگ)

                فلسفه کانت چیز بدی نیست، مثل ویندوز 98 میمونه، که به اینترنت متصل میشه، نمای گرافیکی داره، میشه داخلش کارهای جدید کرد، از کار هم نمیوفته، ولی بعد از ویندوز 98، که بسیار عالی بوده، ویندوز 10 تاچ و.... در دسترس هست، فلسفه بعد از کانت هم ادامه داره، و نباید همونجا متوقف شد .



                فکر کنم 10 صحفه سر این موضوع ورق خورد، چیزی که مهم بود و به چشم اومد، پافشاری (اعتقاد) هریک از طرفین به داشته های شخصی خودش بود، و این خیلی جالب، و مهم بود، هرچند که همه میگفتن اثبات کن، تا قبول کنم، اما هرکدوم در بنیاد و پایه اول شروع، ایمانی به چیزی داشتن که تمام داشته هاشون هست، در واقع همه ایمان دارن و این جالبه

                و صد البته این تفاوت ایمان داشتنه به چیز های مختلف، حالا ایمان به بت، خدا، نفس، علم تجربی کانت، قانون جذب، و...

                این ایمان، از ابتدا هم نبوده، در مسیر زندگی شکل گرفته، اینکه فرد چجور بور خورده چی دیده چی حس کرده، یا در واقع چجور حاجت روا شده

                مثلا به فلان چیز نیاز داری، حالا بر اساس خورده فرهنگ اعتقادیت به چیزی متوسل میشی، و اینجا یک بینگو! شانس، اتفاق رویداد رخداد، یا حاصل میشه، یا حاصل نمیشه، و ایمان و جای پات و خونه اولت شکل میگیره، مثلا یا ضد دین یا در راه دین و...

                اینو چطور پاسخ می دهید آقا محمد حسین؟ (قطعا بر اساس ایمان خودتون پاسخ می دهید)



                پ.ن: فلسفه جذاب و زیباس (والبته نهی شده)، اما عرفان و عشق جذابتر. ان شاءالله عاشقی نصیب همه بشه.
                آخرین ویرایش توسط sooroosh1315؛ 2020/12/04, 23:24.
                از دی که گذشت هیچ ازو یاد مَکن،فردا که نیامده ست فریاد مَکن،بر نامده و گذشته بنیاد مکن،حالی خوش باش و عمر بر باد مَکن،

                نظر

                • roya123
                  ستاره‌دار(3)
                  • Apr 2014
                  • 5585

                  #338
                  پاسخ : فلسفی-عرفانی

                  جمله ای اخر تون خیلی زیبا بود.
                  عشق
                  تنها چیزی که انگیزه ی حیات میده
                  چیزی که باعث میشه زنده بمونی
                  و تلاش
                  کنی

                  اگر اشتیاق شما برای موفق شدن بیشتر از ترس شما از شکست خوردن باشد
                  شما حتما موفق خواهید شد. "آلبرت انیشتین"

                  نظر

                  • manmehdiam
                    ستاره دار (1)
                    • Jul 2011
                    • 1623

                    #339
                    پاسخ : فلسفی-عرفانی

                    راستش ما بعدها! فهمیدیم که نامردا مولوی و حافظ و سعدی را هم عوضی به ما معرفی کرده بودند. حتی حضرت فردوسی را!
                    باز هم دم هم شهریه خودم گرم. خیام بزرگ! هیچ مزخرف گویی نتوانست و نتوانسته این بشر را عوضی معنی کند! خیام عاقل ترین عاشق دنیاست! سرگذشت و بیوگرافی اش هم این را نشان میدهد! نازنین آدم و هم دمی بوده این خیام! پس معنویت را خیام در اوجش هم داره. رباعیتاتش و بیوگرافی اش این رو میگه! بیخود نیست که معنویتی به عظمت عطار هم همنشین ابدی اش هست! ولی مرز مشخصی میان معنویت و هپروت را خیام برای ما ترسیم میکند! آنچه هست را همچین لخت و عریان ارائه میده که اینه داداش! حقیقت اینه! خوشت بیاد یا نیاد اول باید ببینی حقیقت چی هست؟ گیرم که خیلی تلخ باشه! ولی واقعیت و حقیقت مستقل از دلبخواه هاست. اینجاست که تعقل به کار می اید. خلاصه اینکه خیام دژ استوار تعقل ما ایرانی هاست. و البته که حضرت فردوسی نماد ایرانیت ما ایرانی هاست!
                    و معنویت را هم ما به اوج رسانده ایم! سعدی هست....حافظ هست و البته که مولوی بزرگ! که تمام پیغمبران تمام ادیان پیشش باید درس معنویت بیاموزند.

                    به جز اینها شما چی کم دارین برادر من خواهر من! شعور کیهانی در ماورای اتمهایی که انرژیهای مثبت را به سمت شما گسیل میداره؟!!! خوب شما از ردیف اون ادم بالایی ها هم بالاتری؟ معنوی تری؟ فیلسوف تری؟ چی چی هستی؟
                    خوب معنویت پس تکلیفش مشخصه پدر جان! معنویت ربطی به دین..ربطی به هپروت ربطی به دنیاهای موهومه بی معنی که شواهدی پشتش نیست! ربطی به اینها نداره !
                    چقدر خوب هست که ما معنوی باشیم! معنویت هم یعنی در جستجوی امر متعالی بودن! اگر رازآلودگی هم در این داستان هست در مصداق امر متعالی هست! در خود خواستن این امر متعالی شکی نیست! به این میگن معنویت! با اخلاق آمیخته هست. اوج اخلاق میشه اوج انسان معنوی..یعنی باید اخلاق مدارترین ادم دنیا باشی تا که معنوی بشی. ربطی به دینداری نداره!
                    این معنویت منافاتی با عقل نداره! چون عاقلانه ترین کار هست. پس تکلیف این مشخص شد!
                    اما هر آینه ما باید عاقل باشیم! اگر در این قرن و با این زار و زندگی دنیا ما هنوز نفهمیدیم که باید عاقل باشیم خوب کارمان زار است.
                    خوب ببینیم عاقلان دنیا چه کردند ما هم اقلا تقلید بکنیم دیگه!!! عاقلان دنیا به عاقل ترین ها گوش دادند! عصر روشنگری شد...رنسانس شد و بشر این رو فهمید که خدا و مسیح و به طور کلی دین و این داستانها فقط کلیسا! عقل مبناست! بشر عاقل شد خلاصه! شواهد علمی مبنا شد. بشر از آسمان و اوهام دیدش رو برگرداند به زمین! طبیعت و هرآنچه واقعا هست! و علم این کار را کرده! کسی شریکش نیست! علم و خردمندی!
                    عاقلانه ترین کار این هست که ما چیزهایی را قبول کنیم که واقعا هستند! شواهد علمی آنها را پشتیبانی میکند.
                    شواهد تنها چیزی هستند که داریم و البته بهترین چیزی هستند که داریم! شواهد معمولا با اندازه گیری سرکار دارند لذا خطا همیشه هست! منتهی اساس کار ایرادی ندارد. اینکه شواهد مبناست.
                    [B]تحلیل ها یا نظرات بورسی و غیربورسی من صرفا محتمل ترین حالتی است که تصور میکنم به وقوع بپیوندد. اگر به دیده نقد نظری دارید بر من منت میگذارید ولی اگر خواندنش شما را آزرده میکند، آن را نادیده بگیرید، حتما نظر شما درست تر است![/B]

                    نظر

                    • mhjboursy
                      ستاره‌دار (۱۳)
                      • Jul 2013
                      • 18270

                      #340
                      پاسخ : فلسفی-عرفانی

                      در اصل توسط sooroosh1315 پست شده است View Post
                      اینو چطور پاسخ می دهید آقا محمد حسین؟ (قطعا بر اساس ایمان خودتون پاسخ می دهید)
                      سلام.
                      بندگی ما عین (یا خود) آزادی ما است.
                      در بند آزادگی بودن اسارت نیست. کسی که از عقل تقلید کند در حقیقت مقلدی جاهل نیست. مقید به حدود نامحدود شدن تقید نمی‌آورد.
                      که پیش‌تر توضیح کاملش آمده. اگر اشتباه نکنم همراه این شعر آورده بودیم که: من از آن روز که در بند تو ام آزادم. اگر پیدا نکردید نقل قول می‌گیرم.

                      پی‌نوشت: این پاسخ مختص هر کس نیست. مختص جناب سروش است.
                      «محمد حسین» هستم.
                      امیرالمومنین(ع):برای دنیایت چنان کار کن که گویا همیشه زندگی خواهی کرد و برای آخرتت چنان که گویا فردا خواهی مرد.

                      نظر

                      • mhjboursy
                        ستاره‌دار (۱۳)
                        • Jul 2013
                        • 18270

                        #341
                        پاسخ : فلسفی-عرفانی

                        در اصل توسط manmehdiam پست شده است View Post
                        سیب یک مورد تجربی است!
                        مدل اتمی بور تجربی نیست. فرضی است.

                        کلهم سوالاتی که گفتم را فراموش کنید!
                        فقط به این سوال بپردازیم که چندبار گفتم ولی خبری از جواب شما نیست! بفرمایید آیا دو مدل علم تجربی داریم؟ اثبات شده و اثبات نشده؟!!! یعنی با این توضیحی که فرمودید دقیقا ما دو نوع علم داریم؟ یک علم تجربی که اثبات شده و واقعا تجربی هست مثل سیب! یا مثلا جاذبه! یا شما بگید باید! میشه چند نمونه از علومی که واقعا تجربی هستند را مثال بزنید.
                        واقعا چند نمونه از علوم تجربی که شما آن را اثبات شده میدانید مثال بزنید بهتر شما را بفهمیم! چقدر از علم رو قبول دارید خلاصه؟!!!!
                        و البته میفرمایید که یک مدل از علوم تجربی مثل مدل اتمی و احیانا بخش زیادی از شیمی (البته کل اش دیگه! چون همه اش به اتم وابسته است) و کوانتوم فیزیک و ....احیانا بیولوژی و زیست شناسی (چون مثلا ما اسیدآمینه ها و ساختار دی ان ای رو که ندیدیم! استنباط کردیم! همش فرضی هست!!!!) اینها کلهم اجمعین میشن علم اثبات نشده و فرضی که اصلا تجربی نیستند! احیانا باید اسم اینها رو بگذاریم علوم فرضی!
                        یا نهایتش بگیم علم فرضی تجربیه اثبات نشده! درسته؟ حالا درسته که نتیجه این علوم فرضی شده پزشکی مدرن و تکنولوژی مدرن و سفر به سیارات و .... شده باشه! ما چون اینها خوب هستند ازشون استفاده میکنیم ولی شاید غلط باشه...دم نقدی از اینها استفاده میکنیم ولی یادمون نگه میداریم که اینها فرضی هستند و اثبات نشدند!!! شما رو خوب فهمیدم؟

                        درست گفتم؟ اگر نه شما درستش رو بفرمایید.
                        بلی.
                        درست گفتید.
                        تقریبا.
                        یادم می‌آید در مورد این موضوع هم نوشته بودم ولی دیگر نمی‌گردم و نقل قول نمی‌گیرم. (مطمئنم در این مورد هم گفته بودم.)
                        ------------------------------------
                        همه‌ی علم تجربی واقعا تجربی نیست. آمیخته‌ای از مشاهده (سیب) و خیال (دیو کمد) است. و بخش خیالی‌اش آمیخته‌ای از اثبات شده و اثبات نشده است.
                        به کارگیری آن اشکال ندارد.
                        ولی یقینی پنداشتن / درست پنداشتن / اثبات شده پنداشتن / ثابت (غیر متحرک) پنداشتن / تجربی پنداشتن (!) / محکم پنداشتن / قابل اتکا پنداشتن (فلسفی نه کاربردی) آن اشکال دارد.
                        حالت «احتمال» دارد. و ما صرفا به خاطر بهترین توجیه باطل نشده کنونی از آن استفاده می‌کنیم.
                        -----------------------------------
                        اینهایی که عرض شد چیزی نیست که کسی نداند. تقریبا همه می‌دانند. ولی اندیشیدن به آن مهم است. و پذیرفتن آن. و شجاعت بیان آن. و این شجاعت است که باعث می‌شود در اندیشه گام‌های بعدی برداشته شود. و اذعان نکردن به آنچه که خودمان می‌دانیم، خمودی و ایستایی و مانایی می‌آورد و «حرکت» را از آدم می‌گیرد.
                        «محمد حسین» هستم.
                        امیرالمومنین(ع):برای دنیایت چنان کار کن که گویا همیشه زندگی خواهی کرد و برای آخرتت چنان که گویا فردا خواهی مرد.

                        نظر

                        • عابد - زاهد
                          عضو فعال
                          • Sep 2020
                          • 333

                          #342
                          پاسخ : فلسفی-عرفانی

                          یه سوال
                          آیا خروج حضرت ادم از بهشت پیروی از عقل بود .... به چه بهایی از بهشت خروج زد ؟

                          نظر

                          • mhjboursy
                            ستاره‌دار (۱۳)
                            • Jul 2013
                            • 18270

                            #343
                            پاسخ : فلسفی-عرفانی

                            در اصل توسط عابد - زاهد پست شده است View Post
                            یه سوال
                            آیا خروج حضرت ادم از بهشت پیروی از عقل بود .... به چه بهایی از بهشت خروج زد ؟
                            سلام در این زمینه اطلاعات خاصی ندارم ولی می‌گویند به خاطر این بوده که یک فنر جمع شود و بعدا بیشتر از آنچه که بالا بود بالا برود.
                            هبوط کرد برای رشد بیشتر.
                            با نقص (کثافت و درهم‌آمیختگی و محدودیت) درهم‌آمیخت برای کمال.
                            اینجا تجربه‌هایی وجود دارد که اگر به وجود نمی‌آمد این تجربه‌ها هم نبود.

                            --------------------

                            اینجا صحنه‌هایی خلق می‌شود که در یک نظام کم نقص / بی نقص نیست.
                            اینجا به واسطه‌ی نقص بشر و داشتن بدن دنیوی نیاز به غذا هست... و نیاز به دفع...
                            نیاز به ابزار است...
                            این همه صنایع مختلف...
                            مثلا اگر مردم همه به طی‌الارض مجهز بودند آیا صنعت هواپیما سازی وجود نداشت. اصلا هیچ چیز نبود. و در کنار آن آزمایش‌ها و تجربه‌هایی که انجام می‌گرفت هم نبود! این نقص گونه‌هایی از کمال هم همراه دارد.
                            اگر این نقص‌ها (مانند نیاز به غذا و مسکن و امنیت و ...) نبود دیگر... فقیر و غنی به وجود نمی‌آمدند... (آفریقایی‌ای به وجود نمی‌آمد که یکی برود کشورش را غارت کند و مردمش را به بردگی بگیرند. یکی ظالم بشود و یکی مظلوم.)
                            کسی نبود که حقش بر گردن دیگری باشد...
                            دیگر خصوصیات ویژه انسانی که شاهکار خدا هستند در دل انسان بروز پیدا نمی‌کرد!!! عجایبی مانند مهر (و کینه) و بخشش (و بخل) و گذشت و از خود گذشتگی (!).
                            دیگر واقعه کربلا پدیدار نمی‌شد.
                            یا اهرام مصر.
                            یا جنگ جهانی دوم با آن کثافت‌کاری عظیم...
                            با دو بمب هسته‌ای و کشتار میلیونی زن و بچه‌های غیر مسلح در یک ثانیه....
                            خلاصه نه یزیدی بود و نه امام حسینی (ع). همه در یک تراز بودند و استعدادهای انسانی پدیدار نبود...

                            شما انسان را به یک بذر تمثیل کنید که در دست باغبان یک موجود معمولی است...
                            بعد که این را در گل (آب و خاک) کاشتند و در کثافات زمین فروبردند ریشه می‌دواند و سر بر می‌آورد و خصوصیات اصلی خودش را بروز می‌دهد.
                            و این آثار عجیب که از انسان دیده می‌شود همان سر برآوردن و نمایش آن گیاه است که می‌بینیم...
                            چه فرد فرد بنگریم. چه گروه گروه. چه کل انسان‌ها را با هم.

                            --------------------

                            نکته‌ای که در مورد هبوط آدم(ع) وجود دارد موضوع زمان است. ما اینجا از واژه‌ی «کرد» استفاده می‌کنیم. در حالی که در بحث زمان چیز دیگری می‌گفتیم. (کسی اگر سخنرانی مربوط به کتاب آن سوی قیامت را گوش داده باشد در این باره حدیثی خواندند که بخشی‌اش این‌گونه بود:
                            خداوندا، سوگند به عزّت و جلالت، دنیا را نمی شناختم و از روزی که مرا خلق فرمودی تنها از تو می ترسیدم.)
                            آخرین ویرایش توسط mhjboursy؛ 2020/12/05, 22:35.
                            «محمد حسین» هستم.
                            امیرالمومنین(ع):برای دنیایت چنان کار کن که گویا همیشه زندگی خواهی کرد و برای آخرتت چنان که گویا فردا خواهی مرد.

                            نظر

                            • عابد - زاهد
                              عضو فعال
                              • Sep 2020
                              • 333

                              #344
                              پاسخ : فلسفی-عرفانی

                              صلح اضداد است عمر این جهان @ جنگ اضداد است عمر جاودان.. .......مولانا

                              نظر

                              • علیرضا حسنی
                                عضو فعال
                                • Mar 2019
                                • 1642

                                #345
                                پاسخ : فلسفی-عرفانی

                                روند و ماهیت علم که کاملا مشخصه، برای توضیح پدیده ها فرضیه هایی مطرح میشه و هر فرضیه ای که بتونه به بهترین شکل و با کمترین خطا پدیده ها رو توضیح بده، هر فرضیه که نشه اون رو رد کرد، هر فرضیه ای که توسط فرضیه های مستحکم دیگه بیشترین تایید رو بگیره به مرور به فرضیه مستحکم و چیزی که ما بهش قانون علمی میگیم تبدیل میشه. این بدیهی هستش که کلیت علم بر پایه فرضیه ها استواره و هر زمان قابل جایگزینی با تعاریفی که بهتر بتونن پدیده ها توضیح و تشریح کنن.

                                حیطه فلسفه هم مشخصه، فلسفه پرسش های در مورد پدیده هایی مطرح میکنه که جواب قطعی و یا علمی برای اون وجود نداره، کما اینکه اگه پاسخی برای توضیح پدیده ای وجود داشته باشه اون پدیده به مرور از یک مفهوم فلسفی به یک مفهوم علمی تبدیل میشه اتفاقی که در روان شناسی و زیست شناسی و خیلی دیگه از علوم امروزی رقم خورده که شاید سالها پیش در حیطه فلسفه مطرح میشدن.

                                ساحت دین اما متعلق به یقین هاست، در دین ما پاسخ همه چیز رو میدونیم! سوال و ندانستن معنا نداره، خدا مشخصه چیه، مبدا آفرینش مشخصه، مقصد مشخصه هدف مشخصه همه چی مشخصه.

                                اما عرفان به نظر من هویت مستقل نداره، زیر مجموعه ای از فلسفه ست، معمولا عرفا هم فلاسفه ای هستن که پاسخ پرسش های فلسفی رو به یک باره تحت تاثیر هیجانات روحی یا القایات ذهنی یا تو شرایط مستی و جنون کشف میکنن، واسه همینه اگه دقت کرده باشید اکثرا تعطیل هستن یا تحت تاثیر مسکرات هستن حافظ و خیام یا دیوانه و شیدا مثل مولانا یا کلاهبردار مثل طاهری و مرشد های فرقه های نوظهور.

                                در این که علم و فلسفه و دین هر کدوم چه مواهبی واسه بشریت داشتن جای بحثی نیست، خنده دار اینه که مثلا یه انسان متدین بیاد در ماهیت علم و اصالت پاسخ های علمی در ارتباط با پدیده ها ابراز تردید کنه، متدین پیش فرضش باید پذیرش باشه نه ابراز تردید، این چه متدینی هستش که پاسخ همه سوالهای دینی رو بی چون و چرا پذیرفته بعد در ماهیت سوالات علمی که بنا به ادعای خود دانشمندان قطعی نیستن ایجاد تردید میکنن. اون رو که خودشونم میگن پاسخ های علمی قطعی نیستن. این دیگه چه جوکی هستش.

                                نظر

                                در حال کار...
                                X