تدبر در دین

Collapse
X
 
  • زمان
  • نمایش
Clear All
new posts
  • mhjboursy
    ستاره‌دار (۱۳)
    • Jul 2013
    • 18270

    #76
    پاسخ : تدبر در قرآن

    در اصل توسط roya123 پست شده است View Post
    امروز سوره ی حمد
    و ده آیه از سوره بقره
    با معنی خوندم. چیزایی که برداشت کردم و مینویسم
    معنی آیه 6 و 7 سوره حمد:
    ما را به راه راست هدایت فرما . راه کسانی که به ایشان نعمت داده ای و نه راه انانکه بر آنها خشم گرفته ای و نه راه گمگشتگان
    اینجا یه رازی توی آیه هست به نظرم. یعنی راه راست راه کسانی است که نعمت دارند. نعمت هم شامل پول و سلامتی و روابط خوب و حتی مسائل معنوی و بینش و اگاهی و همه چیز میشه دیگه. یعنی کسی که تو راه راسته همه چیز بدست میاره. حتی مادیات رو . یعنی کسی ایمان واقعی داشته باشه و راه راست و بره همه چیز بدست میاره. فقیر بودن نشانه ی تقوا نیست حتی نشونه ی اینه که یه جای کارت داره میلنگه و باید ببینی کجاش میلنگه. (فقر شامل مادیات و معنویات میشه )
    5آیه سوره بقره: خدا میگه این کتاب راهنمای پرهیزکاران است. حس میکنم تو آیه های بعدی داره میگه منظور از پرهیزکارآن ایناست
    کسانی به غیب ایمان دارند
    نماز میخونه
    به فقرا کمک میکنن
    به حرفای پیامبرا ایمان دارند
    به آخرت یقین دارند
    و بعد میگه اینا در راه راست هستند و رستگارند.
    5 آیه بعدی در مورد کافران میگه
    میگه خدا دلهاشون و گوش هاشون و چشم هاشون رو بسته.
    به نظر من میخواد شاید این و بگه که پرهیزکاران به واسطه ی ایمانی که دارند یه سری درها از عالم غیب به روشون باز میشه.
    ولی اینا اون درها به روشون بسته است
    تو دوره های موفقیت استادم میگفت اگه بتونید از نظر معنوی خودتون رو خیلی قوی کنید میتونید زبان نشانه ها رو درک کنید و به حافظه اکاشیک (جایی که تمام علم دنیا از ازل تا ابد درش هست ) وصل بشید.
    من فکر میکنم شاید شاید شاید اینجا خدا منظورش از بستن چشم و گوش و دل همین بوده. یعنی اونها نمیتونن ارتباط خوبی با حافظه اکاشیک و جهان هستی و ضمیر ناخوداگاهشون داشته باشن و زبان نشانه ها که میتونه یه راهنمای عالی برای موفقیت های بیشتر باشه رو درک کنن.
    من فک میکنم تمام کشف هایی که میشه تمام کتاب هایی که نوشته میشه و بینش هایی که افراد بزرگ بهش دست پیدا میکنن از طریق وصل شدن به همین حافظه کسب میشه. اینا برداشت منه. شایدم درست نباشه. نظر خودم و صرفا گفتم.
    عالی عالی عالی عالی عالی.
    @};-
    عجب نکته‌ای استخراج کردید! {۱}
    در مورد پول و نعمت یک چیزی بگویم. {۲} {۳}
    اینکه گفتید پول نعمت است و احتمالا یک بخشی از نعمت‌هایی که خداوند به آن اشاره داشته هم همین می‌تواند باشد... این کاملا صحیح است.
    ولی از سوی دیگر «دنیا» کاملا در قرآن مذمت شده. نکوهش شده. حتی جایی خداوند می‌فرماید هر کسی دنیا را می‌خواهد: خداحافظ! {۴}
    اما کلید ماجرا در یک حدیث است که یک نفر رفته بود نزد معصوم(ع) و گفته بود «بد نیست از خدا دنیا و پول را بخواهم؟» امام(ع) فرموده بودند پول می‌خواهی برای چه؟ گفته بود برای امرار معاش و کمک به مردم و صله رحم و رفتن حج و عمره و ... امام(ع) فرموده بودند این که اصلا دنیا نیست!!! این آخرت است!!!
    -----------------------------------------------
    در مورد کیفیت بسته شدن چشم و گوش کافران و مشرکان هم من پیش‌تر بررسی کرده بودم...
    نتیجه‌ای که گرفته بودم این بود که علت ندیدن آسمان توسط انسان‌هایی که حیوان می‌شود این است که زیادی به چمن‌زار دنیا نگاه می‌کنند و به مرور زمان گردنشان خشک می‌شود (/.:biggrinsmiley.:/) و رو به پایین می‌ماند و مانند یک خوک دیگر نمی‌توانند رنگ آسمان را ببینند. و یا از میوه‌هایی که بالای سرشان است استفاده کنند.
    کلا قاعده‌ی ساده‌ای است دیگر... که آدم اگر سرش پایین باشد بالا را نمی‌تواند ببیند...
    مرکز توجه انسان مانند یک تلسکوپ یا ذره‌بین است... همواره «یک» جایی را نشان می‌دهد... اگر آن را متوجه یک جا بسازی طبیعتا به جای دیگر توجه نمی‌کند!
    مثلا دیگر: یک آینه‌ای را تصور کنیم که یک مقدار لک روی آن نقش بسته. آدم یک لحظه متوجه آنها می‌شود... می‌بیند مثلا آن لکه چه شکلی است و صورتی دارد و کلا به آن توجه می‌کند... زمانی که انسان به شکل آن لکه دارد نگاه می‌کند آن زمان از نقش افتاده درون آینه کاملا بی‌توجه است. برعکس... زمانی که انسان به تصویر درون آینه توجه زیاد می‌کند گویی کلا اصلا دیگر به تصویر و چگونگی آن لکه دیگر توجه نمی‌کند.
    عزیزان می‌گویند زنگار و لکه‌های روی آینه‌ات را پاک کن تا نقش افتاده در آن را (بهتر) ببینی.
    -----------------------------------------------
    یک نکته در مورد هم این مسئله (بسته‌شدن چشم کافران) و هم مسئله‌ی بالا (نعمت و دنیا و آخرت) این است که خدا در سینه‌ی هیچ کس دو قلب قرار نداده. حب باغ و حب آتش همزمان نمی‌توانند با هم بسازند. و این خود کالاها و نعمات نیست که دنیا و آخرت و کافر و مومن و کور و بینا را می‌سازد... بلکه این «حب» به کالاها است که انسان را متمایل به بالا یا پایین می‌سازد. سر آدم را رو به بالا می‌برد یا رو به پایین.
    روی این حساب ای بسا یک کالا با یک نگاه (توجه - نیت) برای انسان حرام باشد (یعنی کور کننده باشد) و همان کالا با یک نگاه دیگر شفابخش. {۵}
    -----------------------------------------------
    پانویس:
    {۱} سخنرانی آیت‌الله فاطمی‌نیا را گوش می‌کردم... از علامه طباطبایی (رحمةالله‌علیه) تعریف می‌کردن... می‌گفتن حضرت علامه نکاتی از قرآن استخراج می‌کردن که بقیه یک عمر آن بخش از قرآن را می‌خواندند و چشمشان به آن نکات نیافتاده بود... اکنون این استخراج نکته‌ای که از شما دیدم یاد آن افتادم. @};-
    {۲} اگر حالت خوشی نداشت یا دوست نداشتید بگویید دیگر نگویم.
    {۳} پیش‌تر من تحقیق کرده بودم، گمان کنم در انجمن هم قرار داده بودم.
    {۴} آیه ما كانَ لِنَبِيٍّ أَنْ يَكُونَ لَهُ أَسْرى حَتَّى يُثْخِنَ فِي الْأَرْضِ تُريدُونَ عَرَضَ الدُّنْيا وَ اللهُ يُريدُ الْآخِرَةَ وَ اللهُ عَزيزٌ حَكيمٌ [انفال 67] + يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا مَا لَكُمْ إِذَا قِيلَ لَكُمُ انفِرُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ اثَّاقَلْتُمْ إِلَى الْأَرْضِ أَرَضِيتُم بِالْحَيَاةِ الدُّنْيَا مِنَ الْآخِرَةِ فَمَا مَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا فِي الْآخِرَةِ إِلَّا قَلِيلٌ ﴿التوبة: ٣٨﴾ + اللَّهُ يَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَن يَشَاءُ وَيَقْدِرُ وَفَرِحُوا بِالْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا فِي الْآخِرَةِ إِلَّا مَتَاعٌ ﴿الرعد: ٢٦﴾ + مَن كَانَ يُرِيدُ حَرْثَ الْآخِرَةِ نَزِدْ لَهُ فِي حَرْثِهِ وَمَن كَانَ يُرِيدُ حَرْثَ الدُّنْيَا نُؤْتِهِ مِنْهَا وَمَا لَهُ فِي الْآخِرَةِ مِن نَّصِيبٍ ﴿الشورى: ٢٠﴾ + ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمُ اسْتَحَبُّوا الْحَيَاةَ الدُّنْيَا عَلَى الْآخِرَةِ وَأَنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ ﴿النحل: ١٠٧﴾ + أُولَٰئِكَ الَّذِينَ اشْتَرَوُا الْحَيَاةَ الدُّنْيَا بِالْآخِرَةِ فَلَا يُخَفَّفُ عَنْهُمُ الْعَذَابُ وَلَا هُمْ يُنصَرُونَ ﴿البقرة: ٨٦﴾ + ....
    {۵} مثلا من این ماشین را می‌خواهم برای پز دادن به دوستم. یا من این ماشین را می‌خواهم برای آسودگی بیشتر که با فراغ بال بیشتر به خدمت به خلق و عبادت خدا بپردازم.
    «محمد حسین» هستم.
    امیرالمومنین(ع):برای دنیایت چنان کار کن که گویا همیشه زندگی خواهی کرد و برای آخرتت چنان که گویا فردا خواهی مرد.

    نظر

    • roya123
      ستاره‌دار(3)
      • Apr 2014
      • 5585

      #77
      پاسخ : تدبر در قرآن

      در اصل توسط mhjboursy پست شده است View Post
      عالی عالی عالی عالی عالی.
      @};-
      عجب نکته‌ای استخراج کردید! {۱}
      در مورد پول و نعمت یک چیزی بگویم. {۲} {۳}
      اینکه گفتید پول نعمت است و احتمالا یک بخشی از نعمت‌هایی که خداوند به آن اشاره داشته هم همین می‌تواند باشد... این کاملا صحیح است.
      ولی از سوی دیگر «دنیا» کاملا در قرآن مذمت شده. نکوهش شده. حتی جایی خداوند می‌فرماید هر کسی دنیا را می‌خواهد: خداحافظ! {۴}
      اما کلید ماجرا در یک حدیث است که یک نفر رفته بود نزد معصوم(ع) و گفته بود «بد نیست از خدا دنیا و پول را بخواهم؟» امام(ع) فرموده بودند پول می‌خواهی برای چه؟ گفته بود برای امرار معاش و کمک به مردم و صله رحم و رفتن حج و عمره و ... امام(ع) فرموده بودند این که اصلا دنیا نیست!!! این آخرت است!!!
      -----------------------------------------------
      در مورد کیفیت بسته شدن چشم و گوش کافران و مشرکان هم من پیش‌تر بررسی کرده بودم...
      نتیجه‌ای که گرفته بودم این بود که علت ندیدن آسمان توسط انسان‌هایی که حیوان می‌شود این است که زیادی به چمن‌زار دنیا نگاه می‌کنند و به مرور زمان گردنشان خشک می‌شود (/.:biggrinsmiley.:/) و رو به پایین می‌ماند و مانند یک خوک دیگر نمی‌توانند رنگ آسمان را ببینند. و یا از میوه‌هایی که بالای سرشان است استفاده کنند.
      کلا قاعده‌ی ساده‌ای است دیگر... که آدم اگر سرش پایین باشد بالا را نمی‌تواند ببیند...
      مرکز توجه انسان مانند یک تلسکوپ یا ذره‌بین است... همواره «یک» جایی را نشان می‌دهد... اگر آن را متوجه یک جا بسازی طبیعتا به جای دیگر توجه نمی‌کند!
      مثلا دیگر: یک آینه‌ای را تصور کنیم که یک مقدار لک روی آن نقش بسته. آدم یک لحظه متوجه آنها می‌شود... می‌بیند مثلا آن لکه چه شکلی است و صورتی دارد و کلا به آن توجه می‌کند... زمانی که انسان به شکل آن لکه دارد نگاه می‌کند آن زمان از نقش افتاده درون آینه کاملا بی‌توجه است. برعکس... زمانی که انسان به تصویر درون آینه توجه زیاد می‌کند گویی کلا اصلا دیگر به تصویر و چگونگی آن لکه دیگر توجه نمی‌کند.
      عزیزان می‌گویند زنگار و لکه‌های روی آینه‌ات را پاک کن تا نقش افتاده در آن را (بهتر) ببینی.
      -----------------------------------------------
      یک نکته در مورد هم این مسئله (بسته‌شدن چشم کافران) و هم مسئله‌ی بالا (نعمت و دنیا و آخرت) این است که خدا در سینه‌ی هیچ کس دو قلب قرار نداده. حب باغ و حب آتش همزمان نمی‌توانند با هم بسازند. و این خود کالاها و نعمات نیست که دنیا و آخرت و کافر و مومن و کور و بینا را می‌سازد... بلکه این «حب» به کالاها است که انسان را متمایل به بالا یا پایین می‌سازد. سر آدم را رو به بالا می‌برد یا رو به پایین.
      روی این حساب ای بسا یک کالا با یک نگاه (توجه - نیت) برای انسان حرام باشد (یعنی کور کننده باشد) و همان کالا با یک نگاه دیگر شفابخش. {۵}
      -----------------------------------------------
      پانویس:
      {۱} سخنرانی آیت‌الله فاطمی‌نیا را گوش می‌کردم... از علامه طباطبایی (رحمةالله‌علیه) تعریف می‌کردن... می‌گفتن حضرت علامه نکاتی از قرآن استخراج می‌کردن که بقیه یک عمر آن بخش از قرآن را می‌خواندند و چشمشان به آن نکات نیافتاده بود... اکنون این استخراج نکته‌ای که از شما دیدم یاد آن افتادم. @};-
      {۲} اگر حالت خوشی نداشت یا دوست نداشتید بگویید دیگر نگویم.
      {۳} پیش‌تر من تحقیق کرده بودم، گمان کنم در انجمن هم قرار داده بودم.
      {۴} آیه ما كانَ لِنَبِيٍّ أَنْ يَكُونَ لَهُ أَسْرى حَتَّى يُثْخِنَ فِي الْأَرْضِ تُريدُونَ عَرَضَ الدُّنْيا وَ اللهُ يُريدُ الْآخِرَةَ وَ اللهُ عَزيزٌ حَكيمٌ [انفال 67] + يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا مَا لَكُمْ إِذَا قِيلَ لَكُمُ انفِرُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ اثَّاقَلْتُمْ إِلَى الْأَرْضِ أَرَضِيتُم بِالْحَيَاةِ الدُّنْيَا مِنَ الْآخِرَةِ فَمَا مَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا فِي الْآخِرَةِ إِلَّا قَلِيلٌ ﴿التوبة: ٣٨﴾ + اللَّهُ يَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَن يَشَاءُ وَيَقْدِرُ وَفَرِحُوا بِالْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا فِي الْآخِرَةِ إِلَّا مَتَاعٌ ﴿الرعد: ٢٦﴾ + مَن كَانَ يُرِيدُ حَرْثَ الْآخِرَةِ نَزِدْ لَهُ فِي حَرْثِهِ وَمَن كَانَ يُرِيدُ حَرْثَ الدُّنْيَا نُؤْتِهِ مِنْهَا وَمَا لَهُ فِي الْآخِرَةِ مِن نَّصِيبٍ ﴿الشورى: ٢٠﴾ + ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمُ اسْتَحَبُّوا الْحَيَاةَ الدُّنْيَا عَلَى الْآخِرَةِ وَأَنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ ﴿النحل: ١٠٧﴾ + أُولَٰئِكَ الَّذِينَ اشْتَرَوُا الْحَيَاةَ الدُّنْيَا بِالْآخِرَةِ فَلَا يُخَفَّفُ عَنْهُمُ الْعَذَابُ وَلَا هُمْ يُنصَرُونَ ﴿البقرة: ٨٦﴾ + ....
      {۵} مثلا من این ماشین را می‌خواهم برای پز دادن به دوستم. یا من این ماشین را می‌خواهم برای آسودگی بیشتر که با فراغ بال بیشتر به خدمت به خلق و عبادت خدا بپردازم.
      عالی بود جناب محمدحسین.
      بخصوص نکاتی که در مورد اینکه پول و کالا را برای چه میخواهی و این است که تفاوت ایجاد می کند تلنگر خوبی برای من بود. ازتون ممنونم. خیلی استفاده کردم.
      چون یادم افتاد که بعضی چیزا رو واسه پز دادن میخوام. مثلا واسه اینکه روی فلان دوستم و که قیافه میگرفته کم کنم و ...
      البته از وقتی وارد بورس شدم و روحیه سرمایه گذاری پیدا کردم این حالت خود به خود کمتر شده درونم.
      آخرین ویرایش توسط roya123؛ 2020/04/07, 17:18.
      اگر اشتیاق شما برای موفق شدن بیشتر از ترس شما از شکست خوردن باشد
      شما حتما موفق خواهید شد. "آلبرت انیشتین"

      نظر

      • roya123
        ستاره‌دار(3)
        • Apr 2014
        • 5585

        #78
        پاسخ : تدبر در قرآن

        آیات 11 تا 40 سوره بقره
        آیه ی 28 سوره بقره: چگونه کافر می شوید به خدا حال آنکه مرده بودید و زنده کرد شما را و دیگر بار بمیراند و باز زنده کند و عاقبت یه سوی تو باز خواهید گشت (صریحا داره میگه ما یه زندگی دیگه قبل از این زندگی داشتیم. شاید همون عالم زر بوده. یعنی من اونجا چه زندگی ای داشتم ؟؟؟ /.:biggrinsmiley.:/)
        آیه 30 خداوند یه سری اسما و به آدم یاد داد و تو آیه 37 به واسطه همون کلمات اون و بخشیده و توبه ی اون و قبول کرده. یعنی چی بودن ؟؟؟ /:.wacsmiley.:/
        آیه 38: چقدر معنی پشتشه. میگه از بهشت برید رو زمین تا یه راهنمایی براتون بفرستم هر کس راهنمای مرا پیروی کند هرگز در دنیا و آخرت اندوهگین نمیشه. چقدر قشنگه. اگه واقعا بتونیم اونجوری که قرآن بهمون درس داده عمل کنیم هیچ وقت غمگین نمیشیم. خیلی از غم های ما واسه خرابکاری ها و اشتباهاتی هست که خودمون مرتکب میشیم.
        مثلا همین نماز اول وقت خوندن علاوه بر اینکه انرژی های منفی مون رو تو ساعتی که زمین بیشترین انرژی مثبت رو داره و در جهتی که مرکز مغناطیس زمین هست (علم مهندسی این و ثابت کرده ) باعث میشه که از هفت نقطه ی بدن انرژی های منفی خارج و انرژی های مثبت وارد بدن بشن. هفت نقطه ای که محل انتقال انرژی از جسم انسان به زمین هست (خروج انرژی منفی و ورود انرژی مثبت ) که الان تو مدرسه های ژاپن بچه های مدرسه رو موظف کردن که فک کنم روزی 5 بار حرکاتی شبیه به حرکت نماز رو انجام میدن.
        علاوه بر همه ی اینهاااا
        نماز اول وقت باعث افزایش روزی میشه. امتحانش کردم روزی مثه بارون روانه میشه به سمتت. وقتی نمایشگاه سرویس خواب داشتم و اینو که
        نماز اول وقت روزی و نعمت و زیاد میکنه
        رو یه جایی خوندم و تصمیم گرفتم امتحانش کنم اونقدر فاکتور میزدیم که از خوشحالی تو پوست خودم نمی گنجیدم. یادمه روزای اول که شروع کردم یه روز 7 تا فاکتور زدیم. ما اگه یه روز دوتا فاکتور میزدیم خیلی روز خوبمون بود و خوشحال بودیم.
        خلاصه این یه نمازش بود.
        مثلا غیبت کردن که منع شدیم ازش. تو قانون جذب یا گرفتم که غیبت کردن ارتعاش خیلی خیلی منفی ای داره. چون داریم به بدی های یه شخص توجه می کنیم و طبق قانون جذب توجه به هر چیز یعنی سفارش اون چیز توی زندگیت
        و خیلی چیزای دیگه که از حوصله ی بحث خارجه
        خلاصه کلام مدتهاست که تو زمینه های روانشناسی مطالعه دارم و همیشه وجه اشتراکش با دین رو متوجه میشم. میخوام بگم خدا با شناخت کاملی که از ما بنده هاش داشته بهمون گفته که چجوری زندگی کنیم که هیجوقت غمگین نشیم واما ما نمی پذیریم و دنبال دلیل مدرک هستیم و هی که علم روانشناسی به کنکاش درباره انسان می پردازه و انسان به شناخت بیشتری از خودش میرسه و هر بار که چیز جدیدی از درون خودش و کشف میکنه می بینه که خداوند هم بهش اشاره داشته.
        مثه وقتی می بینی یکی از رازهای همه آدم های موفق سحرخیزی است و خداوند هم تاکید زیاد به نماز صبح کرده
        یا یه راز دیگه : دیروز توی دوتا برنامه تلویزیونی تو شبکه ها وساعت های مختلف که من شاهدش بودم دوتا آدم موفق گفتن راز موفق شدنمون نیکی و احترام به پدر و مادرمون بوده.
        بحث طولانی شد. ببخشید.
        آخرین ویرایش توسط roya123؛ 2020/04/08, 05:27.
        اگر اشتیاق شما برای موفق شدن بیشتر از ترس شما از شکست خوردن باشد
        شما حتما موفق خواهید شد. "آلبرت انیشتین"

        نظر

        • roya123
          ستاره‌دار(3)
          • Apr 2014
          • 5585

          #79
          پاسخ : تدبر در قرآن

          آیات 41 تا 90 سوره بقره
          آیه 62: محققا هر مسلمان و یهود و نصاری و ستاره پرست که
          از روی حقیقت ایمان به خدا و روز قیامت آورد و عمل شایسته کند از جانب پروردگار به اجر و ثواب رسند و هیچ گاه در دنیا و عقبی بیمناک و اندوهگین نخواهد بود.
          اگر اشتیاق شما برای موفق شدن بیشتر از ترس شما از شکست خوردن باشد
          شما حتما موفق خواهید شد. "آلبرت انیشتین"

          نظر

          • roya123
            ستاره‌دار(3)
            • Apr 2014
            • 5585

            #80
            پاسخ : تدبر در قرآن

            در اصل توسط roya123 پست شده است View Post
            آیات 41 تا 90 سوره بقره
            آیه 62: محققا هر مسلمان و یهود و نصاری و ستاره پرست که
            از روی حقیقت ایمان به خدا و روز قیامت آورد و عمل شایسته کند از جانب پروردگار به اجر و ثواب رسند و هیچ گاه در دنیا و عقبی بیمناک و اندوهگین نخواهد بود.
            از این آیه حسم بهم میگه که فرقی نمی کنه مسلمون باشی یا یهودی یا مسیحی یا حتی ستاره پرست
            مهم اینه که به حقیقت وجود خدا و روز قیامت ایمان داشته باشی
            مهم اینه که کارهای خوب انجام بدی
            در این صورت هم تو دنیا و هم آخرت حالت خوبه.
            شما هم همین تصور و می کنید؟؟؟
            اگر اشتیاق شما برای موفق شدن بیشتر از ترس شما از شکست خوردن باشد
            شما حتما موفق خواهید شد. "آلبرت انیشتین"

            نظر

            • mhjboursy
              ستاره‌دار (۱۳)
              • Jul 2013
              • 18270

              #81
              پاسخ : تدبر در قرآن

              در اصل توسط roya123 پست شده است View Post
              از این آیه حسم بهم میگه که فرقی نمی کنه مسلمون باشی یا یهودی یا مسیحی یا حتی ستاره پرست
              مهم اینه که به حقیقت وجود خدا و روز قیامت ایمان داشته باشی
              مهم اینه که کارهای خوب انجام بدی
              در این صورت هم تو دنیا و هم آخرت حالت خوبه.
              شما هم همین تصور و می کنید؟؟؟
              سلام خواهر عزیزم.
              (خیلی خوشحالم از فعالیتتان در این جستار.)

              در آغاز آیه را دوباره بیاورم:
              إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَالَّذِينَ هَادُوا وَالنَّصَارَىٰ وَالصَّابِئِينَ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَعَمِلَ صَالِحًا فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِندَ رَبِّهِمْ وَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ [٢:٦٢]
              کسانی که ایمان داشتند و یهودیان، و مسیحیان، و ستاره‌پرستان و فرشته‌پرستان، هر که به خدا و روز قیامت ایمان داشته و کردار نیک انجام داده باشد، چنین افرادی پاداششان در پیشگاه خدا محفوظ بوده و ترسی بر آنان نیست و غم و اندوهی بدیشان دست نخواهد داد.
              ----------------------
              ببینید...
              آیات قرآن با هم دیگر باید کنار هم گذاشته شوند.
              مثلا؟
              مثلا در یک جایی از قرآن می‌فرماید انسان‌ها در زیان هستند. زیان‌کار هستند. دچار خسران هستند.
              در جای دیگر می‌فرماید انسان‌ها در زیان هستند به جز کسانی که به ریسمان هدایت الهی چنگ زده‌اند.
              (بسیار از این موارد هست که آیات مختلف همدیگر را تفسیر می‌کنند.)
              ----------------------
              اکنون... این آیه را نیز باید در کنار آیه‌ی دیگری که در یاد دارم قرار داد.
              این آیه:
              وَمَن يَبْتَغِ غَيْرَ الْإِسْلَامِ دِينًا فَلَن يُقْبَلَ مِنْهُ وَهُوَ فِي الْآخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِينَ ﴿آل‌عمران: ٨٥﴾
              و کسی که غیر از اسلام، آئینی برگزیند، از او پذیرفته نمی‌شود، و او در آخرت از زمره‌ی زیانکاران خواهد بود.
              ----------------------
              این کنار هم قرار دادن آیات و در کل به شیوه‌ی علامه طباطبایی از سطح به عمق رفتن یک کار بسیار لذت‌بخشی هم هست که من خودم به شخصه خیلی لذت می‌برم... آدم یواش یواش احساس می‌کند دارد با معانی و مفاهیم عمیقی آشنا می‌شود و دارد یک چیزهای خاصی را یاد می‌گیرد...
              (عربی هم یک مقدار لازم می‌شود.)

              مثلا از کنار هم قرار دادن این دو آیه این دانسته شد که ۱- هر کسی از یهود و مسیحی و ... که به خدا و روز آخر ایمان داشته باشد و نیز اینکه ۲- دین فقط اسلام است و غیر از این پذیرفته نیست.

              حالا ما در اینجا چند گزینه داریم:
              ۱- خدا اشتباه کرده. یا پیامبر(ص).
              ۲- منظور از یهود و مسیحی هر یهود و مسیحی‌ای نیست. بلکه منظور یهودیان و مسیحیان پیش از اسلام است. یا منظور کسانی است که هنوز آیین کامل و پر نوری که توسط حضرت محمد(ص) به زمین آمد به آنها نرسیده باشد (مثلا یک نفر در روستایی در اروپا که صرفا می‌داند یک دینی به نام اسلام وجود دارد ولی تا حالا این دین برایش تبلیغ نشده و نمی‌داند که دقیقا چیست؟).
              ۳- منظور از اسلام این دین اسلام نیست. بلکه منظور تسلیم بودن است. (واژه‌ی اسلام یعنی تسلیم بودن.)
              ۴- کسانی که آیینی غیر از اسلام را دارند و گناه خاصی (مانند کشتار مسلمانان یا کشتار غیر مسلمانان) مرتکب نشده‌اند بلکه ثواب‌هایی هم کرده‌اند (مانند دستگیری از بی‌کسان) باز به مراتبی از بهشت و شادی و آرامش پس از مرگ دست پیدا می‌کنند ولی دیگر به آن شاخه‌های بالای انسانیت و معانی عظیمی که در آیین اسلام، یک نفر می‌توانست با آنها آشنا شود و به آنها دست پیدا کند، دست پیدا نمی‌کنند و از این جنبه احساس خسارت می‌کنند روز آخر.
              (گزینه دیگری هم در ذهنم بود که یادم رفت.)

              بعد با استفاده از آیات دیگر می‌توان بررسی کرد که کدام یک از این حالت‌ها ممکن است درست باشد...
              مثلا ما داریم یک جای قرآن را می‌خوانیم می‌بینیم حضرت ابراهیم (ع) فرموده (اگر اشتباه نکنم) : خدایا مرا از نخستین مسلمانان قرار بده! یا حضرت موسی(ع) به قومشان گفته‌اند: وَقَالَ مُوسَىٰ يَا قَوْمِ إِن كُنتُمْ آمَنتُم بِاللَّهِ فَعَلَيْهِ تَوَكَّلُوا إِن كُنتُم مُّسْلِمِينَ (در این مورد بسیار آیه داریم!)

              و...
              «محمد حسین» هستم.
              امیرالمومنین(ع):برای دنیایت چنان کار کن که گویا همیشه زندگی خواهی کرد و برای آخرتت چنان که گویا فردا خواهی مرد.

              نظر

              • mhjboursy
                ستاره‌دار (۱۳)
                • Jul 2013
                • 18270

                #82
                پاسخ : تدبر در قرآن

                کسی که می‌خواهد در قرآن گردش و کاوش داشته باشد، به شدت توصیه می‌شود از نرم افزار بسیار سبک و رایگان ذکراستفاده کند.
                یک نمونه جستجویش را نگاه کنید:
                «محمد حسین» هستم.
                امیرالمومنین(ع):برای دنیایت چنان کار کن که گویا همیشه زندگی خواهی کرد و برای آخرتت چنان که گویا فردا خواهی مرد.

                نظر

                • roya123
                  ستاره‌دار(3)
                  • Apr 2014
                  • 5585

                  #83
                  پاسخ : تدبر در قرآن

                  در اصل توسط mhjboursy پست شده است View Post
                  کسی که می‌خواهد در قرآن گردش و کاوش داشته باشد، به شدت توصیه می‌شود از نرم افزار بسیار سبک و رایگان ذکراستفاده کند.
                  یک نمونه جستجویش را نگاه کنید:
                  چه جالب.
                  من تا حالا فکر می کردم اینایی که می دونن هر کلمه تو قرآن چندبار اومده
                  یا اینکه در هر زمینه ای سریع یه آیه میارن اونقدر قرآن رو از اول تا اخر خوندن که حفظ شدن /:.yead.:/
                  بعد به خاطر همین سختی ای که توی ذهنم بود هیچ وقت جرأت نمی کردم اقدامی کنم که بتونم مثه اونا باشم.
                  نگو ناقلاها از این نرم افزارا استفاده می کردن. /.:biggrinsmiley.:/

                  اگر اشتیاق شما برای موفق شدن بیشتر از ترس شما از شکست خوردن باشد
                  شما حتما موفق خواهید شد. "آلبرت انیشتین"

                  نظر

                  • mhjboursy
                    ستاره‌دار (۱۳)
                    • Jul 2013
                    • 18270

                    #84
                    پاسخ : تدبر در قرآن

                    در اصل توسط roya123 پست شده است View Post
                    چه جالب.
                    من تا حالا فکر می کردم اینایی که می دونن هر کلمه تو قرآن چندبار اومده
                    یا اینکه در هر زمینه ای سریع یه آیه میارن اونقدر قرآن رو از اول تا اخر خوندن که حفظ شدن /:.yead.:/
                    بعد به خاطر همین سختی ای که توی ذهنم بود هیچ وقت جرأت نمی کردم اقدامی کنم که بتونم مثه اونا باشم.
                    نگو ناقلاها از این نرم افزارا استفاده می کردن. /.:biggrinsmiley.:/

                    بلی. البته اینها ده بیست سال است رایج شده.
                    علاوه بر این دانستن معنی هم مهم است. بلکه واجب است.
                    مثلا یک واژه شاید در جاهای مختلف معانی مختلف را بشود از آن استنباط کرد.
                    در پارسی هم هست... مثلا واژه‌ی خدا ممکن است در بی‌خدا و ناخدا و کدخدا و خدای‌متعال و خداخواهی و خداخواسته و خیلی جاهای دیگر تکرار شده باشد. اینها را نباید در حساب واژه‌ی خدا آورد. ولی یک جای دیگر مثلا گفته شده «او». این را باید آدم بفهمد و به «خدا» برگرداند.
                    (این کار نرم‌افزار نیست. فعلا.)
                    «محمد حسین» هستم.
                    امیرالمومنین(ع):برای دنیایت چنان کار کن که گویا همیشه زندگی خواهی کرد و برای آخرتت چنان که گویا فردا خواهی مرد.

                    نظر

                    • roya123
                      ستاره‌دار(3)
                      • Apr 2014
                      • 5585

                      #85
                      پاسخ : تدبر در قرآن

                      آیات 91 تا 120 سوره بقره
                      اگر اشتیاق شما برای موفق شدن بیشتر از ترس شما از شکست خوردن باشد
                      شما حتما موفق خواهید شد. "آلبرت انیشتین"

                      نظر

                      • roya123
                        ستاره‌دار(3)
                        • Apr 2014
                        • 5585

                        #86
                        پاسخ : تدبر در قرآن

                        در اصل توسط roya123 پست شده است View Post
                        آیات 41 تا 90 سوره بقره
                        آیه 62: محققا هر مسلمان و یهود و نصاری و ستاره پرست که
                        از روی حقیقت ایمان به خدا و روز قیامت آورد و عمل شایسته کند از جانب پروردگار به اجر و ثواب رسند و هیچ گاه در دنیا و عقبی بیمناک و اندوهگین نخواهد بود.
                        در اصل توسط roya123 پست شده است View Post
                        از این آیه حسم بهم میگه که فرقی نمی کنه مسلمون باشی یا یهودی یا مسیحی یا حتی ستاره پرست
                        مهم اینه که به حقیقت وجود خدا و روز قیامت ایمان داشته باشی
                        مهم اینه که کارهای خوب انجام بدی
                        در این صورت هم تو دنیا و هم آخرت حالت خوبه.
                        شما هم همین تصور و می کنید؟؟؟
                        در اصل توسط mhjboursy پست شده است View Post
                        سلام خواهر عزیزم.
                        (خیلی خوشحالم از فعالیتتان در این جستار.)

                        در آغاز آیه را دوباره بیاورم:
                        إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَالَّذِينَ هَادُوا وَالنَّصَارَىٰ وَالصَّابِئِينَ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَعَمِلَ صَالِحًا فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِندَ رَبِّهِمْ وَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ [٢:٦٢]
                        کسانی که ایمان داشتند و یهودیان، و مسیحیان، و ستاره‌پرستان و فرشته‌پرستان، هر که به خدا و روز قیامت ایمان داشته و کردار نیک انجام داده باشد، چنین افرادی پاداششان در پیشگاه خدا محفوظ بوده و ترسی بر آنان نیست و غم و اندوهی بدیشان دست نخواهد داد.
                        ----------------------
                        ببینید...
                        آیات قرآن با هم دیگر باید کنار هم گذاشته شوند.
                        مثلا؟
                        مثلا در یک جایی از قرآن می‌فرماید انسان‌ها در زیان هستند. زیان‌کار هستند. دچار خسران هستند.
                        در جای دیگر می‌فرماید انسان‌ها در زیان هستند به جز کسانی که به ریسمان هدایت الهی چنگ زده‌اند.
                        (بسیار از این موارد هست که آیات مختلف همدیگر را تفسیر می‌کنند.)
                        ----------------------
                        اکنون... این آیه را نیز باید در کنار آیه‌ی دیگری که در یاد دارم قرار داد.
                        این آیه:
                        وَمَن يَبْتَغِ غَيْرَ الْإِسْلَامِ دِينًا فَلَن يُقْبَلَ مِنْهُ وَهُوَ فِي الْآخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِينَ ﴿آل‌عمران: ٨٥﴾
                        و کسی که غیر از اسلام، آئینی برگزیند، از او پذیرفته نمی‌شود، و او در آخرت از زمره‌ی زیانکاران خواهد بود.
                        ----------------------
                        این کنار هم قرار دادن آیات و در کل به شیوه‌ی علامه طباطبایی از سطح به عمق رفتن یک کار بسیار لذت‌بخشی هم هست که من خودم به شخصه خیلی لذت می‌برم... آدم یواش یواش احساس می‌کند دارد با معانی و مفاهیم عمیقی آشنا می‌شود و دارد یک چیزهای خاصی را یاد می‌گیرد...
                        (عربی هم یک مقدار لازم می‌شود.)

                        مثلا از کنار هم قرار دادن این دو آیه این دانسته شد که ۱- هر کسی از یهود و مسیحی و ... که به خدا و روز آخر ایمان داشته باشد و نیز اینکه ۲- دین فقط اسلام است و غیر از این پذیرفته نیست.

                        حالا ما در اینجا چند گزینه داریم:
                        ۱- خدا اشتباه کرده. یا پیامبر(ص).
                        ۲- منظور از یهود و مسیحی هر یهود و مسیحی‌ای نیست. بلکه منظور یهودیان و مسیحیان پیش از اسلام است. یا منظور کسانی است که هنوز آیین کامل و پر نوری که توسط حضرت محمد(ص) به زمین آمد به آنها نرسیده باشد (مثلا یک نفر در روستایی در اروپا که صرفا می‌داند یک دینی به نام اسلام وجود دارد ولی تا حالا این دین برایش تبلیغ نشده و نمی‌داند که دقیقا چیست؟).
                        ۳- منظور از اسلام این دین اسلام نیست. بلکه منظور تسلیم بودن است. (واژه‌ی اسلام یعنی تسلیم بودن.)
                        ۴- کسانی که آیینی غیر از اسلام را دارند و گناه خاصی (مانند کشتار مسلمانان یا کشتار غیر مسلمانان) مرتکب نشده‌اند بلکه ثواب‌هایی هم کرده‌اند (مانند دستگیری از بی‌کسان) باز به مراتبی از بهشت و شادی و آرامش پس از مرگ دست پیدا می‌کنند ولی دیگر به آن شاخه‌های بالای انسانیت و معانی عظیمی که در آیین اسلام، یک نفر می‌توانست با آنها آشنا شود و به آنها دست پیدا کند، دست پیدا نمی‌کنند و از این جنبه احساس خسارت می‌کنند روز آخر.
                        (گزینه دیگری هم در ذهنم بود که یادم رفت.)

                        بعد با استفاده از آیات دیگر می‌توان بررسی کرد که کدام یک از این حالت‌ها ممکن است درست باشد...
                        مثلا ما داریم یک جای قرآن را می‌خوانیم می‌بینیم حضرت ابراهیم (ع) فرموده (اگر اشتباه نکنم) : خدایا مرا از نخستین مسلمانان قرار بده! یا حضرت موسی(ع) به قومشان گفته‌اند: وَقَالَ مُوسَىٰ يَا قَوْمِ إِن كُنتُمْ آمَنتُم بِاللَّهِ فَعَلَيْهِ تَوَكَّلُوا إِن كُنتُم مُّسْلِمِينَ (در این مورد بسیار آیه داریم!)

                        و...
                        ایه 137 سوره بقره
                        اگه یهود و نصاری هم به آنچه شما (مسلمانان ) ایمان اوردید، ایمان آوردند راه حق را یافته اند. و اگر از حق روی بگردآنند و آیین شما نپذیرند شک نیست که آنها بخلاف حق یعنی بر باطل خواهند بود.
                        **********
                        جناب محمدحسین یه آیه دیگه در تایید چیزی که فرمودید.
                        آخرین ویرایش توسط roya123؛ 2020/04/11, 05:32.
                        اگر اشتیاق شما برای موفق شدن بیشتر از ترس شما از شکست خوردن باشد
                        شما حتما موفق خواهید شد. "آلبرت انیشتین"

                        نظر

                        • roya123
                          ستاره‌دار(3)
                          • Apr 2014
                          • 5585

                          #87
                          پاسخ : تدبر در قرآن

                          بررسی آیه 186 سوره بقره و ارتباطش با قانون جذب
                          در قانون جذب میگه مراحل رسیدن به خواسته سه مرحله است
                          مرحله اول: درخواست ما
                          مرحله دوم: پاسخ خداوند و اجابت خواسته ی ما و موجود کردن اون روی زمین برای ما
                          مرحله سوم: دریافت ما
                          تو قانون جذب میگه به محض اینکه ما درخواست کنیم خداوند اجابت میکنه حالا ماییم که کاری می کنیم که به مرحله سوم یعنی دریافت برسیم. که خودش کلی درس از قانون جذب و باید بدونیم که مرحله دریافت راحت شه. اما مهم ترین اون حس خوب داشتن و شکرگزاری بابتش و ایمان داشتن به اینکه خداوند میده. تا با خواسته مون هم ارتعاش بشیم و بهش برسیم.
                          ایه قرآن: و هنگامی که بندگان من از تو درباره من سوال کنند بگو من نزدیکم. دعای دعا کننده را به هنگامی که مرا میخواند پاسخ میدهم. این همون مرحله اول و دوم هست. من درخواست میکنم. خداوند همیشه اجابت میکنه
                          ادامه آیه: پس باید مرا بپذیرند و ایمان بیاورند تا راه را بیابند.
                          اینم مرحله سوم هست. ایمان بیاریم تا بهش برسیم. پس باید ایمان بیاریم تا راه رسیدن به خواسته مون رو پیدا کنبم.
                          یه نکته ظریف دیگه توی آیه : خداوند میفرماید اگر مرا بخوانند. نمیگه مثلا برای کار چاپلوسی رئیست و کن. برای رابطه ی عاطفی التماس طرف مقابلت کن . یا مثلا برای سلامتی به هر در و دیواری بزن.
                          اون رئیست اون مشتری اون شریک عاطفی یا اون دکتر همه دست های خداوند هستند اما کسی رو که میخونی اونا نیستن. خداوند هست.
                          البته ناگفته نماند شکرگزاری تنها از خداوند ارزش ندارد باید شکرگزار دست خداوند هم باشیم این و گفتم که فک نکنیم میتونیم به هر کی هم کاری برامون میکنه بگیم تو هیچ کاره ای. خدا داده.
                          آخرین ویرایش توسط roya123؛ 2020/04/13, 17:01.
                          اگر اشتیاق شما برای موفق شدن بیشتر از ترس شما از شکست خوردن باشد
                          شما حتما موفق خواهید شد. "آلبرت انیشتین"

                          نظر

                          • roya123
                            ستاره‌دار(3)
                            • Apr 2014
                            • 5585

                            #88
                            پاسخ : تدبر در قرآن

                            آیه 261 سوره بقره
                            مثل آنان که مالشان را در راه خدا انفاق کنند به مانند دانه ایست که از یک دانه هفت خوشه بروید و در هر خوشه صد دانه باشد (که یک دانه هفتصد شود ) و خدا از این مقدار نیز بر هر که خواهد بیفزاید. چرا که خدا رحمت بی منتهاست و به همه چیز احاطه کامل دارد.
                            آیه 262 سوره بقره
                            آنان که مالشان را در راه خدا انفاق کنند و در پی انفاق به مستحقآن منتی نگذارده و آزاری نکنند آنها را پاداش نیکو نزد خدا خواهد بود و از هیچ پیش آمدی بیمناک نباشند و هرگز اندوهناک نخواهند شد.
                            آخرین ویرایش توسط roya123؛ 2020/04/27, 05:27.
                            اگر اشتیاق شما برای موفق شدن بیشتر از ترس شما از شکست خوردن باشد
                            شما حتما موفق خواهید شد. "آلبرت انیشتین"

                            نظر

                            • mhjboursy
                              ستاره‌دار (۱۳)
                              • Jul 2013
                              • 18270

                              #89
                              پاسخ : تدبر در قرآن

                              خداوند در جایی می‌فرماید:
                              فَأَمَّا الْإِنْسَانُ إِذَا مَا ابْتَلَاهُ رَبُّهُ فَأَكْرَمَهُ وَنَعَّمَهُ فَيَقُولُ رَبِّي أَكْرَمَنِ ﴿۱۵﴾
                              اما انسان هنگامى كه پروردگارش وى را مى ‏آزمايد و عزيزش مى دارد و نعمت فراوان به او مى‏ دهد مى‏ گويد پروردگارم مرا گرامى داشته است (۱۵)
                              وَأَمَّا إِذَا مَا ابْتَلَاهُ فَقَدَرَ عَلَيْهِ رِزْقَهُ فَيَقُولُ رَبِّي أَهَانَنِ ﴿۱۶﴾
                              و اما چون وى را مى ‏آزمايد و روزى‏ اش را بر او تنگ مى‏ گرداند مى‏ گويد پروردگارم مرا خوار كرده است (۱۶)


                              در جای دیگر نیز می‌فرماید:
                              لِكَيْلَا تَأْسَوْا عَلَىٰ مَا فَاتَكُمْ وَلَا تَفْرَحُوا بِمَا آتَاكُمْ ۗ وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ كُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ
                              (این تقدیر حق را بدانید) تا هرگز بر آنچه از دست شما رود دلتنگ نشوید و به آنچه به شما می‌دهد مغرور و دلشاد نگردید، و خدا دوستدار هیچ متکبر خودستایی نیست.


                              من مدتی با حکمت این موضوع مشکل داشتم... اکنون هم می‌بینم بسیاری مشکل دارند...
                              موضوع مرگ است.
                              موضوع این است که اساسا این دنیا خانه‌ی اصلی نیست. یک خانه‌ی موقت است. یک سرای تمرینی است. یک رحم و پرورشگاه است. از خودش اصالتی ندارد.
                              این است که به برخی ۱ واحد داده می‌شود و به برخی ۱۰ واحد.
                              برای اینکه اصلا هم یک واحد اینجا هیچ است و هم ده واحد.
                              همه‌اش لهو و لعب است (از یک دید) و همه‌اش آزمایش و تمرین است (از دید دیگر).
                              نه یک مهم است و نه ده. قرار است بی‌نهایت به انسان داده شود. در برابر بی‌نهایت هم یک هیچ است و هم ده. (هم صد و هم هزار و هم میلیارد...)
                              کم است!
                              قُلْ مَتَاعُ الدُّنْيَا قَلِيلٌ
                              انسان (با تمایل بی‌نهایت) نه با یک سیر می‌شود و نه با ده... اصلا اینجا جای سیرآب شدن نیست...


                              کلید مرگ است.
                              کسی که به یاد مرگ است می‌فهمد دنیا (با همه بزرگی‌اش) چقدددددر کوچک است.
                              و نه زمانی که یک واحد به او رسید ناراحت می‌شود و نه زمانی که ده واحد به او رسید خوشحال می‌شود. می‌داند در این سرای آزمایش به هر کسی بالاخره یک چیزی می‌رسد و این اعداد زیاد مهم نیستند و مهم بی‌نهایت است که باید به خوبی به دستش بیاورد.


                              پی‌نوشت: حالا ما از اعداد یک و ده استفاده کردیم... در حقیقت همین هم حتی نیست. قرآن مرگ را برای انسان این‌گونه توصیف می‌کند که گویا انسان از خواب بیدار شده است! یعنی همه‌اش هیچ! هم عدد یک هیچ و هم عدد ده هیچ! (و هم بالاتر از آن.) تنها چیزی که پس از خواب باقی می‌ماند واکنش توست به آن اعداد. وگرنه خود اعداد ارزشی نداشته‌اند. صفر بوده‌اند. هم یک صفر بوده و هم ده.
                              «محمد حسین» هستم.
                              امیرالمومنین(ع):برای دنیایت چنان کار کن که گویا همیشه زندگی خواهی کرد و برای آخرتت چنان که گویا فردا خواهی مرد.

                              نظر

                              • mhjboursy
                                ستاره‌دار (۱۳)
                                • Jul 2013
                                • 18270

                                #90
                                پاسخ : تدبر در قرآن

                                أَوَلَمْ يَرَوْا أَنَّا خَلَقْنَا لَهُم مِّمَّا عَمِلَتْ أَيْدِينَا أَنْعَامًا فَهُمْ لَهَا مَالِكُونَ
                                ------------------------------------
                                بارها سوره انعام را خواندیم...
                                ولی یک بار دقت نکردیم خدا دقیقا دارد کدام انعام را می‌گوید؟
                                آیا بز و گوسفند را دارد اشاره می‌کند؟ یا طایفه‌ای از میمون‌ها؟ یا چه؟
                                هشت‌گونه! می‌فرماید هشت‌گونه انعام برایتان آفریده‌ایم و شما آنها را مالکید.

                                خَلَقَكُم مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَةٍ ثُمَّ جَعَلَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَأَنزَلَ لَكُم مِّنَ الْأَنْعَامِ ثَمَانِيَةَ أَزْوَاجٍ يَخْلُقُكُمْ فِي بُطُونِ أُمَّهَاتِكُمْ خَلْقًا مِّن بَعْدِ خَلْقٍ فِي ظُلُمَاتٍ ثَلَاثٍ ذَٰلِكُمُ اللَّهُ رَبُّكُمْ لَهُ الْمُلْكُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ فَأَنَّىٰ تُصْرَفُونَ ﴿الزمر: ٦﴾
                                او شما را از یک نفس آفرید، و همسرش را از (باقیمانده گِل) او خلق کرد؛ و برای شما هشت زوج از چهارپایان ایجاد کرد؛ او شما را در شکم مادرانتان آفرینشی بعد از آفرینش دیگر، در میان تاریکیهای سه گانه، می‌بخشد! این است خداوند، پروردگار شما که حکومت (عالم هستی) از آن اوست؛ هیچ معبودی جز او نیست؛ پس چگونه از راه حق منحرف می‌شوید؟!


                                پی‌نوشت: دارم سخنرانی فوووق‌العاده جذاب حاج‌آقا مجتبی تهرانی را گوش می‌دهم. در مورد «آزمایش الهی». خیلی عالی است. از یک آیه‌ی نخست سوره‌ی ملک چه برداشت‌هایی می‌کنند....
                                پی‌نوشت: یک مدت سخنرانی‌های جناب محمد شجاعی را هم گوش می‌دادم.... فوق‌العاده... طرز تفکر ایشان در مورد آیات بسیار عالی بود.... آدم یاد می‌گیرد از هر آیه‌ای آسان نگذرد... جدی بگیرد.
                                «محمد حسین» هستم.
                                امیرالمومنین(ع):برای دنیایت چنان کار کن که گویا همیشه زندگی خواهی کرد و برای آخرتت چنان که گویا فردا خواهی مرد.

                                نظر

                                در حال کار...
                                X