خدايا، حکمت قدم هايي را که برايم بر مي داري بر من آشکار کن، تا درهايي را که به سويم مي گشايي، ندانسته نبندم و درهايي که به رويم مي بندي ، به اصرار نگشايم
******************************
با نام و یاد پردوگار هستی
سلام و درود و اهدای احترام خدمت یکایک شما سروران گرامی
بدون حاشیه خلاصه وار درباره رایان سایپا صحبت خواهم کرد
در فرصتهای دیگر درباره جزئیات بیشتر صحبت خواهد شد
معموملا" تجزیه و تحلیل گروههای بانکی ، بیمه و لیزینگ کمی پیچیده تر از سایر صنایع بوده و نیازمند صرف وقت و حوصله بیشتر و ریز شدن به صورتهای مالی و مسائل و عوامل پیرامونیست
لذا اگر مایلید بیشتر بدونید و با دید بازتری تصمیم بگیرید با حوصله و خط به خط این مطالب رو بخونید
کمتر کسی حوصله استخراج و تایپ همچین مواردی رو داره ، بنابراین به نفع خودتونه که استفاده کنید
اگر بنده وقت میگذارم و تایپ میکنم به خاطر استفاده شماهاست وگرنه که خودم میدونم و نیازی به صرف زمان نیست
با این کار هم دانسته های مختصرم منتقل میشه و تکثیر و هم مطالب و دانسته هام در معرض نقد و اصلاح قرار میگیره و از این زاویه به نفع بنده نیز هست
پس تصمیم با شماست که برید پست بعدی رو بخونید یا با حوصله ادامه این پست رو مطالعه کنید
****************
همانطور که ميدانيد ليزينگ يک فعاليت اعتباريست
ليزينگ در واقع مجموعه ايي از مبادلات اقتصادي مبتني بر خريد ، اجاره و فروش هر نوع کالا و يا ابزار سرمايه ايست
در واقع شرکت ليزينگ بعنوان موجر و متقاضي استفاده از تسهيلات ليزينگ به عنوان مستاجر ناميده ميشود
در روش اجاره اعتباري ( ليزينگ ) موضوع بهره مطرح نيست و موجر براي تجهيزات و يا دستگاه و ماشين آلاتي که به اجاره مي دهد اجاره بهاي عادلانه اي را تعيين و اقساط اجاره از دو بخش تشکيل ميشه :
الف - قيمت تمام شده مورد اجاره
ب - درصدي بابت هزينه هاي اجرايي و سود عادلانه شرکت موجر
لذا بحث ربوي بودن کلا" حل ميشه
در طول مدت اجاره شرکت مالک دستگاه يا ماشين آلات هستش و نیازي به وثيقه خاصي نيست ، مگر در موارد خاص
در واقع صنعت ليزينگ يک نوع ابزار " کمک فروش " محسوب ميشه و یا همچنين ميشه گفت ليزينگ = عقد اجاره
در ايران عمدتا" صنعت ليزينگ در بخش خودرو و ماشين آلات مشغول به فعاليت هستند
در صورتي که در بيشتر کشورهاي ديگه خصوصا" در کشورهاي صنعتي ليزينگ به بيشتر حوزه هاي وارد شده
خصوصا" مسکن ، بنابراين لزوم تنوع بخشي در بخش ليزينگ احساس ميشه و در سالهاي اخير اين گامها هر چند کم ولي محکم برداشته شده
ولي درباره رايان سايپا يا ليزينگ رايان سايپا بيشتر صحبت کنيم :
براي تجزيه و تحليل رایان در پنج حوزه اصلي بايد تمرکز و صحبت کرد :
1- درآمدها خصوصا" از طريق افزايش سهم بازار
2- هزينه ها
3- وضعيت سازماني ( خصوصا" برون سپاري فعاليتها به نمايندگي ها )
4- ورود به بخش تجارت الکترونيک
5- تنوع در ارائه خدمات
رايان سايپا از سال 85 در بورس قيمت خورد
500 تومان اولين قيمت گشايش سهم
اولين شرکت خدماتي که مجوز انتشار اوراق مشارکت رو از بانک مرکزي دريافت کرد
ليزينگ رایان سايپا براي ورود به بخش کاهش ريسک ( بيمه ) و مديريت نقدينگي ( ارائه خدمات پرداخت و کارت پول و اوراق مشارکت ) اقدامات موثر مثبتي برداشته
تا آنجا که بخش قابل توجه ايي از سود سالانه شرکت مربوط به زيرمجموعه هاش ميشه
زیرمجموعه های کنونی رایان :
9% بيمه ملت به ارزش 45 ميليارد تومان
100% خدمات بيمه ايي رايان سايپا
100% خدمات بيمه اي سايان
71% سايان کارت که قصد فروش داره
و سهيم شدن در کارگزاري سپهر باستان
در حال حاضر سرمايه شرکت 120 ميليارد تومان شامل 1.200.000.000 سهم هستش
آخرين افزايش سرمايه شرکت بر ميگرده به تاريخ 90/12/28 که به ميزان 100% و از آورده تامين شده
لذا باتوجه به اينکه پول و نقدينگي مواد اوليه ليزينگي ها براي ادامه حيات محسوب ميشه و با توجه به وضعيت رو به رشد گروه سايپا و طبیعتا" در رايان سايپا به زودي شاهد افزايش سرمايه خواهيم بود
دوستان توجه کنند که افزايش سرمايه در ليزينگي ها به سرعت باعث افزايش سود سازي ميشه به طوري که سود قبل از افزايش سرمايه در ليزينگها با سود بعد از افزايش سرمايه تفاوت محسوسي نداره و حتي بعضا" سود بعد افزايش سرمايه بيشتر از سود قبل از افزايش سرمايه نيز خواهد داشت
در واقع هر زمان در ليزينگي ها صحبت از افزايش سرمايه ميشه ميبينيم که قيمتها رشد خوبي رو شاهد خواهند بود و اين نيز يک آپشن مثبت براي سهامداران فعلي محسوب ميشه
از نظر زمان تقسيم سود نقدي نيز تا سالهاي گذشته که وضعيت نقدينگي مناسبي در خودرويي ها حاکم بود پرداخت به سرعت انجام ميشد که با بهبود مجدد اين شرايط مجدد ميشه منتظر تکرار اين رويه مناسب بود
تعداد زيادي ليزينگ در ايران فعالند
ولي پنج شرکت حاضر در بورس بيش از 70 % سهم بازار رو در اختيار دارند
اين پنج شرکت کدومین هستند؟
- رايان سايپا
- ليزينگ ايرانيان
- ليزينگ غدير
- ليزينگ ايران
- ليزينگ صنعت و معدن
شرکت رايان سايپا و ليزينگ ايرانيان وابسطه به خودروسازان هستند و سه شرکت بعدي وابسطه به بانکها
منابع مالي تسهيلات اعطائي ليزينگ رايان سايپا:
- اقساط وصولي تسهيلات پرداختي در سنوات از محل منابع مالي داخلي ( اصل و فرع )
- پیش دریافتها
- تسهيلات دريافتي از سيستم بانکي
- انتشار اوراق مشارکت
- افزايش سرمايه
- منابع وصولي از محل ساير درآمدها
اما ریسکهایی که این صنعت و شرکت رو تهدید میکنه :
- ریسک نرخ بهره
تغییرات نرخ بهره بر روی چاهر چیز در رایان تاثیرگذار خواهد بود :
1- بر روی درآمدهای شرکت
2- بر روی هزینه های شرکت
3- بر روی ارزش دارایی های شرکت
4- بر روی بدهی های شرکت
شرکتهای لیزینگ از یک طرف ماشین یا کالارو از تولید کننده میگیرند و از طرفی منابع مالی مورد نیاز رو از بانکها یا سایر منابع تامین میکنند ( در بالا قید شد ) لذا لیزینگی ها کمتر از بابت این نوسانات نرخ بهره تاثیر میگیرند ، تنها تاثیر منفی تغییر نرخ سود بر میزان تقاضا و در نهایت کارمزدهاست
- ریسک اعتباری
ریسک مشتری یا مستاجر
ریسک داریی یا مورد اجاره
ریسک تامین کننده به عنوان مثال شرکت سایپا در تامین و تحویل خودرو
- ریسک نقدینگی:
کنترل ریسک نقدینگی یعنی کنترل و مدیریت ورود و خروج نقدینگی
شرکت سابقه خوبی برای کنترل این ریسک داشته و داره
یکی از روشهای متداول در صنعت لیزینگ برای مدیریت این ریسک افزایش سرمایست که مطمئنا" این اتفاق به زودی رخ خواهد داد
- ریسک نرخ ارز:
نوسان در نرخ ارز باعث زیان و تسعیر ارز در صورتهای مالیست
با نزولی شدن نرخ ارز مسلما" وضعیت رایان بهتر خواهد شد
حالا مختصری در باب فروش و پیش بینی سودهای آتی شرکت صحبت کنیم
از اونجایی که ارزش بازار بیمه ملت 460 میلیارد تومان هستش و 8.9% بیمه ملت طبق آمار موجود متعلق به رایان هستش لذا 41 میلیارد از این ارزش به رایان تعلق داره
برای ارزش گذاری سایر شرکتهای خارج بورس از روش سودسازی اونها استفاده میکنیم
11.3 میلیارد تومان درآمد حاصل از سرمایه گذاری در شرکتهاست
2.3 میلیارد از این رقم سود بانکیست
لذا اگز پی به ایی متوسط بازار در صنعت لیزینگ و بیمه که 7 هستش رو به زیرمجموعه های رایان اختصاص بدیم به عدد 74 میلیارد تومان میرسیم
11.3 - 2.3 = 9 میلیارد تومان
9 * 7 = 63 میلیارد تومان
2.3 * 5 = 11 میلیارد تومان ( فرض میگیریم سپرده ها با سود 20% در بانک سپرده گذاری شده )
لذا این 74 میلیارد تومان ارزش تخمینی شرکتهای خارج بورس بعلاوه 41 میلیارد تومان ارزش سهم بیمه ملت میشه = 115 میلیارد تومان
در واقع 115 میلیارد تومان از ارزش 260 میلیارد تومان کنونی رایان مربوط به زیر مجموعه هاشه
260 - 115 = 145 میلیارد تومان ارزش خالص خود رایان منهای زیرمجموعه هاش
حال بریم سراغ محاسبه ارزش رایان
رایان از سه منبع اصلی تامین درآمد داره
1- خدمات لیزینگ
2- کارمزدهای دریافتی
3- اقساط لیزینگ
برای اینکه بحث خسته کننده نشه خلاصه وار عرض میکنم:
از بابت خدمات لیزینگ و کارمزدهای دریافتی 350.000 بابت هر دستگاه به رایان میرسه
میمونه اقساط که به شکل زیر محاسبه میکنیم
این فرمول کاربردی رو داشته باشید که به دردتون میخوره:
از این فرمول برای هر نوع تسهیلات بانکی و لیزینگی میتونید استفاده کنید

معمولا" مدت لیزینگ خودروها در 36 ماه یا سه سال انجام میشه
به همین خاطر وقتی صورتهای مالی لیزینگی هارو نگاه میکنید میبینید که نوشتن :
سود اقساط مربوط به قراردادهای سال جاری
سود اقساط انتقالی از یکسال قبل
سود اقساط انتقالی از دوسال قبل
سود اقساط انتقالی از سه سال قبل
سود اقساط انتقالی از سالهای قبل
به صورت تقریبی میشه اینطور حساب کرد که 25% سود ناشی از فروش برای سال اول ، 50% سود ناشی از فروش برای سال دوم و 25% سود ناشی از فروش برای سال سوم
به همین خاطر هم دیدیم که با اینکه خودرویی ها در دو سال گذشته زیان شناسایی کردند ولی رایان سود ده بود زیرا سود حاصل از فروش سالهای گذشته در سال 91 و 92 و حتی مختصری در 93 شناسایی خواهد شد
همین رویه نیز ادامه دارا خواهد شد یعنی با افزایش تیراژ فروش سایپا بر افزایش حجم فروش رایان تاثیر خواهد گذاشت و از اونجایی که سابق بر این 3.5 میلیون وام به خودروهای همگن شده به پراید تعلق میگرفت ولی هم اکنون این رقم به 7 میلیون تومان رسیده یک جهش شدید در سود سازی رایان شاهد خواهیم بود
به این شکل که هم حجم فروش افزایش خواهد داشت هم قیمت فروش و این یعنی افزایش شدید درآمدها و همچنین افزایش قابل توجه در سود خدمات لیزینگ و کارمزدهای دریافتی
رایان سایپا سابقه فروش 144.000 خودرو همگن شده را در کارنامه خود داراست
یعنی حدود 20% فروش گروه سایپا
در صورت افزایش تیراژ تولیدی گروه سایپا به 1.000.000 خودرو که در برنامه موسوم به پرواز 95 لحاظ شده رایان میتونه به فروش 200.000 خودرو در سال نیز فکر کنه و چه بسا بیشتر
ما فرض میکنیم :
که سال 93 فروش رایان 100.000 دستگاه باشه
که سال 94 فروش رایان 150.000 دستگاه باشه
که سال 95 فروش رایان 200.000 دستگاه باشه
لیزینگ هر خودرو در حال حاضر حدود 2.000.000 برای رایان سود به همراه داره
در سال 93 = 100.000 دستگاه * 2.000.000 سود = 200.000.000.000 سود از بابت فروش سال 93
در سال 94 = 150.000 دستگاه * 2.000.000 سود = 300.000.000.000 سود از بابت فروش سال 94
در سال 95 = 200.000 دستگاه * 2.000.000 سود = 400.000.000.000 سود از بابت فروش سال 95
حال بیاییم ببینیم برای هر سال چه سهمی از این فروش در صورتهای مالی منعکس میشه :
در سال 93:
25% در سال اول یعنی 93 = 50.000.000.000 تومان
50% در سال دوم یعنی برای سال 94 = 100.000.000.000 تومان
25% در سال سوم یعنی برای سال 95 = 50.000.000.000 تومان
در سال 94 :
25% در سال اول یعنی 94 = 75.000.000.000 تومان
50% در سال دوم یعنی برای سال 95 = 150.000.000.000 تومان
25% در سال سوم یعنی برای سال 96 = 75.000.000.000 تومان
در سال 95 :
25% در سال اول یعنی 95 = 100.000.000.000 تومان
50% در سال دوم یعنی برای سال 96 = 200.000.000.000 تومان
25% در سال سوم یعنی برای سال 97 = 100.000.000.000 تومان
من فرض میکنم از محل فروش سالهای گذشته تا ابتدای سال 93 حدود 40 تومان به سود سال 93 و 20 تومان به سود سال 94 و 10 تومان به سود سال 95 اضافه بشه که در پایا محاسبات به سود سالهای 93 و 94 و 95 اضافه خواهم کرد
حاصل محاسبات فوق :
در سال 93 = 50 میلیارد تومان سود
در سال 94 = 100 میلیارد تومان سود سال 93 + 75 میلیارد تومان سود فروش سال 94 = 175 میلیارد تومان
در سال 95 = 50 میلیارد از سال 93 + 150 میلیارد از سال 94 + 100 میلیارد از بابت سود سال 95 = 300 میلیارد تومان
خوب حالا ببینیم از بابت خدمات لیزینگ و کارمزدها چقدر نصیب رایان میشه
بابت هر خودرو 350.000 تومان به رایان میرسه
در سال 93 :
100.000 دستگاه * 350.000 = 35.000.000.000 تومان
در سال 94 :
150.000 دستگاه * 350.000 = 52.000.000.000 تومان
در سال 95 :
200.000 دستگاه * 350.000 = 70.000.000.000 تومان
خوب حالا همه سودهای حاصل از سود اقساط ، کارمزد و خدمات لیزینگ رو برای سه سال 93 و 94 و 95 محاسبه میکنیم:
برای سال 93 :
35 میلیارد سود خدمات و کارمزدها + 50 میلیارد سود اقساط = 85 میلیارد تومان
برای سال 94 :
52 میلیارد سود خدمات و کارمزدها + 175 میلیارد سود اقساط = 225 میلیارد تومان
برای سال 95 :
70 میلیارد سود خدمات و کارمزدها + 300 میلیارد سود اقساط = 370 میلیارد تومان
خوب حالا هزینه هارو کم کنیم:
برای جلوگیری از اتلاف وقت از روش حاشیه سود استفاده میکنم
با مراجعه به سوابق مالی موجود حاشیه سود ناخالص در محدوده 50% در سالهای گذشته تکرار شده
لذا :
برای سال 93 خواهیم داشت :
85 میلیارد تومان * 50% = 43 میلیارد تومان سود ناخالص
برای سال 94 خواهیم داشت :
225 میلیارد تومان * 50% = 112 میلیارد تومان سود ناخاص
برای سال 95 خواهیم داشت :
370 میلیارد تومان * 50% = 185 میلیارد تومان سود ناخالص
هزینه های عمومی و اداری و تشکیلاتی رو ما برای سه سال آتی با 25% رشد سالانه به صورت زیر خواهیم داشت :
برای سال 93 = 16 میلیارد تومان
برای سال 94 = 20 میلیارد تومان
برای سال 95 = 25 میلیارد تومان
این هزینه هارو از سود ناخالص فوق کم میکنیم:
برای سال 93 = 43 - 16 = 27 میلیارد تومان
برای سال 94 = 112- 20 = 92 میلیارد تومان
برای سال 95 = 185- 25 = 160 میلیارد تومان
خوب حالا از ارقام فوق مالیات رو هم کم میکنیم :
برای سال 93 = 27 - 6 = 21 میلیارد تومان سود خالص و پس از مالیات یعنی سهمی 18 تومان
برای سال 94 = 92 - 18 = 74 میلیارد تومان سود خالص و پس از مالیات یعنی سهمی 62 تومان
برای سال 95 = 160 - 30 = 130 میلیارد تومان سود خالص و پس از مالیات یعنی سهمی 108 تومان
حال به ارقام فوق همونطور که دربالا اشاره کردم سود حاصل از فروش تا انتهای سال 92 رو اضافه میکنیم
یعنی 40 تومان برای سال 93 و 20 تومان برای سال 94 و 10 تومان برای سال 95
با این حساب برای سال :
93 داریم = 18 + 40 = 58 تومان
94 داریم = 62 + 20 = 82 تومان
95 داریم = 108 + 10 = 118 تومان
در واقع سود خالص بدون در نظر گرفتن سود حاصل از سرمایه گذاری و سایر درآمدها برای سالهای 93 تا 95 رو بدست آوردیم
سال 93 حدود 60 تومان ( 58 تومان )
سال 94 حدود 80 تومان ( 82 تومان )
سال 95 حدود 120 تومان ( 118 تومان )
از اونجایی که به جای لحاظ کردن سودهای غیر عملیاتی ارزش شرکتهای زیرمجموعه رو حساب کردیم ( 115 میلیارد تومان ) و از اونحایی که معمولا" 70% ناو شرکتهای سرمایه پذیر به ارزش شرکتهای سرمایه گذار اضافه میشه ما به ارزش رایان 80 میلیارد تومان ( 115 *0.7 = 80 میلیارد تومان ) اضافه میکنیم
80 میلیارد تومان یعنی سهمی 70 تومان که این 70 تومان رو به قیمت ارزشگذاری شده سهم اضافه میکنیم
خوب حالا ببینیم قیمت مناسب سهم در چه محدوده ایی برای خرید ارزنده هستش
اگر پی به ائی گروه رو 7 در نظر بگیریم خواهیم داشت:
60 * 7 = 420 تومان + 70 تومان ارزش سهامهای زیرمجموعه ( در بالا توضیح دادم ) = 490 تومان
80 * 7 = 560 تومان + 70 تومان ارزش سهامهای زیرمجموعه ( در بالا توضیح دادم ) = 630 تومان
120 * 7 = 840 تومان + 70 تومان ارزش سهامهای زیرمجموعه ( در بالا توضیح دادم ) = 910 تومان
لذا اگر سود تقسیمی سالانه رو 80% در سال در نظر بگیریم و کل سودهای این سه سال رو به عدد 910 تومان سال 95 اضافه کنیم خواهیم داشت
60 + 80 + 120 = 260 * 80% = 180 تومان ( نرخ بهره مرکب رو به اندازه 20% سود سالانه بانکی لحاظ کنیم به عدد 250 تومان میرسیم )
910 + 250 = 1160 تومان
از روشهای مختلف حسابداری نظیر تنزیل نیز میشه محاسبات رو انجام داد که میگذارم به عهده شما
در واقع کسی که هم اکنون لیزینگ رایان سایپارو به نرخ 215 تومان بخره در یک شرایط نرمال و در یک حالت میانه میتونه انتظار 450 درصد رشد رو تا سه سال آینده داشته باشه
شرایط و ریسکهای سیستماتیک و غیر سیستماتیک بر این محاسبات تاثیرگذار خواهند بود که در صورت تاثیر بسته به نوع شرایط هم میتونه باعث افزایش سود دهی شوند و هم بلعکس
توجه بفرمایید که با افزایش سرمایه و کاهش هزینه هایی مانند هزینه تسعیر ارز و هزینه هامی تنزیل بدهی های معوق وضعیت مالی و بنیادی رایان بهتر میشه و در صورت افزایش پی به ائی گروه انتظار رشد قیمتی بالاتری برای رایان میشه متصور بود
نمودارها تکنیکالی نیز نشانه های صعود رو تایید کردند و محدوده 210 تا 220 تومان رو برای ورود مناسب نشون میدن ، با توجه به این نمودارها اهداف کوتاه مدت 330 تومان نشانه رفته اند و همچنین برای افراد ریسک گریز عدد 180 تومان به عنوان حد زیان اعلام میگردد
در پایان عرض میکنم که مطالب بالا نظرات و برداشتهای شخصی بنده بوده و مبرا از خطا نیستند و از آنجایی که صحبت از آینده همیشه بر اساس احتمالات و بر اساس فرضیاتی ثابت انجام میشه بین صفر تا صد درصد احتمال وقوع دارند
فلذا توصیه میکنم خودتون تحلیل کنید و با افراد صالح و آگاه و معتبر و معتمد مشورت کنید و متناسب با سبد دارایی خود معامله کنید و صرفا" بر اساس گفته های بنده اقدام به معامله نفرمایید
مدیریت سرمایه و حد زیان رو هیچ گاه فراموش نکنید
موفق باشید و در پناه خدا
ارادتمند شما
توپولی
نظر