در گفتوگوي تفصيلي فارس با مديرعامل سرمايهگذاري سايپا مطرح شد:
دلايل اقبال بورس به خودروييها و شفافسازي معامله 29درصدي سهام سايپا
خبرگزاري فارس: مديرعامل سرمايهگذاري سايپا دلايل اقبال بازار به سهام خودرو، اثرات اجراي هدفمندكردن يارانهها بر اين صنعت و مسائل مربوط به معامله 29 درصد سهام سايپا را شفافسازي كرد.
به گزارش خبرنگار اقتصادي فارس، سهام سرمايهگذاري و گروه سايپا درشرايطي تا همين دو هفته پيش مورد توجه عمده فعالان بازار سهام قرار گرفته و برخي به دنبال دليل يا دلايل افزايش بهاي سهام شركتهاي خودرويي و اين شركتهاي سايپايي هستند كه صبح شنبه گذشته نماد معاملاتي شركت هاي خودرويي از سوي سازمان بورس بسته شد. اما ساعتي قبل از اين رويداد، خبرنگار بورس فارس با حضور در محل شركت سايپا براي تهيه گفت وگويي با مسئولان امر و انعكاس نقطه نظرات اقدام كرده بود كه با توقف نمادها متقارن شد.
در اين رابطه عيسي حسينپناه مديرعامل سرمايهگذاري سايپا با بيان عرضه 7 درصد از سهام شركت براي افزايش سهام شناور آزاد طي دو سه هفته پيش، اعلام كرد هر چند نسبت قيمت به درآمد صنعت خودرو ( p/e) طي يكسال اخير دو برابر شده اما هنوز نسبت به ديگر صنايع حاضر در بورس از نسبت پاييني برخوردار است.
وي در اين گفتوگو ضمن تشريح دلايل اقبال بازار به سهام خودرو، در خصوص اثرات اجراي هدفمندكردن يارانهها بر اين صنعت و مسائل مربوط به معامله 29 درصد سهام سايپا هم شفافسازي كرد و توضيحاتي داد. اين گفت وگو قبل از توقف نماد معاملاتي شركتهاي سايپا و سرمايهگذاري سايپا و همچنين ايران خودرو انجام شد و وي هم از دليل اين توقف بياطلاع بود.
*نسبت p/e صنعت خودرو هنوز هم پايين است
حسينپناه در آغاز اظهار داشت: اگر نسبت قيمت به درآمد هر سهم يا همان p/e صنعت خودرو را به عنوان شاخص و متغيري مهم در ارزيابي سهام شركتهاي اين صنعت در نظر گرفته شود، بايد گفت اين نسبت در مقايسه با p/eديگر صنايع بورس نه تنها بالا نيست بلكه پايين هم است. علاوه بر اين اعتقادم ندارم كه p/e صنعت خودرو بايد همواره پايينتر از p/e ديگر صنايع بورس باشد و دليلي هم وجود ندارد.
وي ادامه داد: اگر بپذيريم كه اين نسبت براي صنعت خودرو بايد از وضعيت معقولي برخوردار باشد و دليلي براي پايين بودن آن ، نسبت به ديگر صنايع وجود ندارد، نسبتها و قيمتهاي كنوني سهام شركتهاي خودرويي حبابي نيست و خطري از اين بابت وجود ندارد.بنابراين منشا حساسيتهاي مربوط بالا بودن p/e سهام صنعت خودرو را نميدانم. شايد دليلش سوابق تاريخي اين صنعت در بورس باشد كه همواره از نسبت p/eپاييني برخوردار بود.
اين مقام مسئول در واكنش به اين سؤال كه نسبت p/e صنعت خودرو طي يكسال اخير چقدر رشد كرده پاسخ داد: هر چند اين نسبت به طور ميانگين حدوداً دوبرابر شده امابايد به اين نكته هم توجه كرد كه در گذشته كه اين نسبت پايين بود به دنبال دلايل پايين بودن غيرموجه p/e صنعت خودرو بوديم و نسبت به آن انتقاداتي وجود داشت و حتي سميناري بايد با حضور فعالان و كارشناسان بازار سهام هم براي بررسي وضعيت اين متغير برگزار شد. چه بسا كه از دلايل بهبود و رشد p/e خودرو تغيير رويكرد سرمايهگذاران، شفاف سازي و استراتژي مديران صنعت خودرو باشد.
*عوامل اصلي رشد p/e صنعت خودرو
حسينپناه دربرابر اين سؤال كه با اين اوصاف چند درصد از رشد دوبرابري نسبت p/e صنعت خودرو ناشي از تقسيم سود شركتهاي خودرويي و چند درصد به دليل رشد قيمت سهام اين گروه بود پاسخ داد:به نظرم عامل اصلي در رشد اين نسبت ناشي از همان تغيير رويكرد و ديدگاه سرمايهگذاران به سهام خودروي است.بنابراين با توجه به عواملي كه گفته شد نگاه شفافتر و روشنتري در خصوص آينده صنعت ترسيم شده و بازار هم نسبت به اين اينده نظر مثبتي دارد. در حالي كه پيش از اين آينده صنعت تاريك و مبهم بود.
*چرا هدفمند سازي يارانه ها بر سهام خودرويي اثر مثبت گذاشت؟
مديرعامل سرمايهگذاري سايپا در واكنش به اين پرسش كه به اعتقاد برخي از فعالان با اجراي قانون هدفمند سازي يارانهها و حذف سهميه 100 توماني بنزين و كاهش 5 تا 10 درصدي قيمت خودرو، دليلي براي رشد قيمت سهام خودرويي وجود ندارد پاسخ داد: اين نقطه نظر هم از جمله تحليلهاي اشتباهي است كه كارشناسي شده نيست ولي عنوان ميشود. اين ديدگاه به مانند اين است كه بگوييم با گران شدن برق تقاضا براي يخچال و ديگر ملزومات زندگي كم شود. درحالي كه بايد گفت با اجرايي شدن قانون هدفمندكردن يارانهها، شيوه استفاده از خودرو تغيير ميكند. يعني الگوي مصرف خودرو عوض ميشود ونه تقاضا براي خريد خودرو . چرا كه خودرو از مدتها پيش از گروه كالاهاي لوكس خارج شده و در فهرست محصولات ضروري هر خانوادهايي قرار گرفته است.
حسينپناه افزود: بنابراين درحالي هر خانوار ميتواند يك خودرو داشته باشد كه با اجراي قانون تنها الگوي مصرف تغيير ميكند. به همين دليل افزايش قيمت سوخت تاثير چنداني در صنعت خودرو و به خصوص محصولات ساخت داخل نخواهد داشت.
وي در رابطه با تاثير حذف يارانهها در بهاي تمام شده محصولات خودرويي هم توضيح داد: صنعت خودرو به مانند ديگر صنايع تحت تاثير قيمت تمام شده قرار خواهد گرفت. اما اگر وارد جزئيات شويم بايد بگوييم كه خودرو از لحاظ ميزان تاثير هدفمند سازي بر قيمت تمام شده يك محصول مياني تلقي ميشود. يعني صنعت خودرو نه آن چنان انرژي بر است و نه اينكه بدون تاثير خواهد بود. در اين حالت صنعت خودرو چندان آسيبپذير نيست.
*تحليلي براي رشد قيمت سهام سرمايهگذاري سايپا
حسين پناه در ادامه اين گفتوگو در پاسخ به سؤالي مبني بر اينكه چه تحليلي براي رشد قيمت سهام سرمايهگذاري سايپا طي سال جاري دارد پاسخ داد: با توجه به اعلام هر ماه وضعيت پرتفوي و دارايي ها و ارايه گزارشهاي ميان دورهايي، سرمايهگذاري سايپا از درجه شفافسازي مطلوبي برخوردار است. از سوي ديگر با توجه به پيشبيني سود 85 توماني هر سهم شركت، قيمت 300 توماني هر سهم حبابي نيست.ضمن اينكه تمايل به افزايش قيمت نداريم چون نميخواهيم سهامداران جزء در نتيجه وجود نوسان بازار از محل سرمايه گذاري سايپا متضرر شوند. به همين دليل طي چند وقت اخير سهام قابل توجه اي از شركت را براي متعادل كردن عرضه و تقاضاي بازار واگذار كرديم.
وي با بيان اينكه تاكنون بيش از 7 درصد معادل 130 ميليون سهم سرمايهگذاري سايپا در بورس عرضه شده ادامه داد: در صورتي كه تقاضا براي خريد سهام اين شركت باشد قطعاً باز هم اقدام به عرضه سهام و افزايش درصد سهام شناور آزاد خواهيم كرد.
*توصيه هايي به سهامداران
اين مقام مسئول در واكنش به اين سؤال كه چه توصيه هايي به سهامداران دارد پاسخ داد: مهمترين نكته اين است كه سهامداران در قبال هيچ شرايطي نبايد تحت تاثير هيجانات بازار قرار گيرند و از بررسيهاي بنيادي بهره گيرند و از هجوم براي فروش و خريد سهام شركت هاي خودرويي يا ديگر شركتها پرهيز كنند. در اين حالت است كه سرمايهگذاران برنده شده و ريسك تحمل فشارها را به حداقل ميرسانند.
*مدارك ثابت مي كند "سهام سايپا را توسط سايپا خريداري نشده "
حسين پناه دربخش ديگري از اظهارات خود به موضوع داد و ستد 29 درصد از سهام سايپا در ماه هاي گذشته اشاره كرد و گفت: اتفاقي كه براي گروه سايپا رخ داد اتفاقي بود كه با توجه به فرايند خصوصيسازي بنگاهها و شركتها همه آن منتظر بودند. اين در حالي است كه به هنگام اجراي قانون اصل 44 همگان از انقلاب اقتصادي ايران سخن ميگفتند اما با اجراي اين قانون برخي واكنشهاي منفي مشاهده شد.
وي افزود: با واگذاري بنگاههاي بزرگ در بورس، اثرات مثبتي در كاهش تصديگري دولت رخ داد و چه بسا كه اجراي اين قانون باعث رشد قيمتها در برخي مقاطع شد اما عده اي بر چسب "اقتصادسازي " و "خصولتي " زدند. به شخصه نميدانم منافع چه گروهايي تهديد شده كه يك شخص حقوقي داراييهاي خود را به يك شركت حقوقي ديگر فروخته است و معلوم نيست چرا هياهوي بسيار براي شركتي كه داراي مديريت شناخته است ايجاد ميشود.
حسينپناه در برابراين نكته كه بحث اصلي بر سر نحوه اجراي قانون اصل 44 است و برخي از خريد "سهام سايپا توسط سايپا " سخن ميگويند تاكيد كرد: اين گونه نيست و ميتوان با استفاده به مدارك موجود اين بحث را روشن كرد. درجريان واگذاري بلوك 18 درصدي سايپا كنسرسيوي متشكل از سرمايهگذاري رنا، سرمايهگذاري كاركنان سايپا، انجمن قطعه سازان و واحدهاي خدمات پس از فروش سايپا با محوريت سرمايهگذاري كاركنان سايپا وارد رقابت شد كه در جريان رقابت براي خريد اين بلوك اتفاقاتي رخ داد كه منجر به بروز ابهاماتي در واگذاري شده و رقابت و شفافيت اين موضوع با ابلاغ مصوبهايي مبني بر امكان حضور ديگر گروهها براي دريافت رد ديون مخدوش شد.
وي افزود: رويداد ديگر مربوط به 23 تيرماه بود كه به رغم برنده شدن كنسرسيوم خريدار به ناحق اين بلوك واگذار نشد. تحت تاثير اين موضوع اتحاد امضاء كنسرسيوم شديدتر شد و با ديگر سهامداران مايل به واگذاري بلوكي سهام سايپا با قيمتهاي نزديك به قيمت برنده شدن كنسرسيوم ( هر سهم 486 تومان) مذاكراتي به عمل آمد كه در نتيجه 29 درصد از سهام توسط گروه بهمن و تامين اجتماعي بين 4 شركت توزيع شد.
به گفته وي اين شركتها شامل سرمايهگذاري رنا است كه ازگذشته دور هلدينگ خودرويي و مالك سهام ايران خودرو و سايپا بوده وگروههايي مانند صندوق بازنشستگي و سازمان گسترش سهامداران آن هستند و هيچ توان قدرت مطلقه ايي وجود ندارد.دو شركت پيشگامان بازرگاني ستاره تابان و تجارت الكترونيك خودرو تابان هم تحت مالكيت كنسرسيومي متشكل از سرمايهگذاري كاركنان سايپا و انجمن قطعهسازان و سرمايهگذاري سايپا قرار دارند.
حسين پناه تاتكيد كرد: بنابراين با درنظر گرفتن همه سهام مستقيم و غيرمستقيم سايپا در اين شركتها كمتر از 20 درصد است.با اين اوصاف اين تعبير نادرست كه سايپا را سايپا خريده است سنديت ندارد.چرا كه شركتهاي سايپا و سرمايهگذاري سايپا در زمره شركتهاي بورسي قرار دارند كه نميتوانند نكتهاي را براي پوشيده گذاشتن داشته باشند.اگر هم سرمايهگذاري سايپا در جايي اقدام به سرمايهگذاري كرده باشد،سودش را مي برد.
*خريد سهام پارسيان
حسينپناه در بخش پاياني اين گفت وگو در برابر اين سئوال كه سرمايهگذاري سايپا تاكنون چند از درصد سهام بانك پارسيان را خريداري كرده و آيا برنامه براي افزايش درصد مالكيت دارد يا خير پاسخ داد: تا كنون 3.8 درصد از سهام اين بانك خريداري شده است. اين در حالي است كه با توجه به ماهيت فعاليت سرمايهگذاري سايپا در خصوص خريد سهام شركتها و بنگاههاي ارزشمند، افزايش خريد سهام بانك پارسيان ميتواند مورد بررسي قرار گيرد.
وي درخاتمه گفت: سرمايهگذاري سايپا هيچ برنامهاي براي خريد سهام ايران خودرو ندارد.
دلايل اقبال بورس به خودروييها و شفافسازي معامله 29درصدي سهام سايپا
خبرگزاري فارس: مديرعامل سرمايهگذاري سايپا دلايل اقبال بازار به سهام خودرو، اثرات اجراي هدفمندكردن يارانهها بر اين صنعت و مسائل مربوط به معامله 29 درصد سهام سايپا را شفافسازي كرد.
به گزارش خبرنگار اقتصادي فارس، سهام سرمايهگذاري و گروه سايپا درشرايطي تا همين دو هفته پيش مورد توجه عمده فعالان بازار سهام قرار گرفته و برخي به دنبال دليل يا دلايل افزايش بهاي سهام شركتهاي خودرويي و اين شركتهاي سايپايي هستند كه صبح شنبه گذشته نماد معاملاتي شركت هاي خودرويي از سوي سازمان بورس بسته شد. اما ساعتي قبل از اين رويداد، خبرنگار بورس فارس با حضور در محل شركت سايپا براي تهيه گفت وگويي با مسئولان امر و انعكاس نقطه نظرات اقدام كرده بود كه با توقف نمادها متقارن شد.
در اين رابطه عيسي حسينپناه مديرعامل سرمايهگذاري سايپا با بيان عرضه 7 درصد از سهام شركت براي افزايش سهام شناور آزاد طي دو سه هفته پيش، اعلام كرد هر چند نسبت قيمت به درآمد صنعت خودرو ( p/e) طي يكسال اخير دو برابر شده اما هنوز نسبت به ديگر صنايع حاضر در بورس از نسبت پاييني برخوردار است.
وي در اين گفتوگو ضمن تشريح دلايل اقبال بازار به سهام خودرو، در خصوص اثرات اجراي هدفمندكردن يارانهها بر اين صنعت و مسائل مربوط به معامله 29 درصد سهام سايپا هم شفافسازي كرد و توضيحاتي داد. اين گفت وگو قبل از توقف نماد معاملاتي شركتهاي سايپا و سرمايهگذاري سايپا و همچنين ايران خودرو انجام شد و وي هم از دليل اين توقف بياطلاع بود.
*نسبت p/e صنعت خودرو هنوز هم پايين است
حسينپناه در آغاز اظهار داشت: اگر نسبت قيمت به درآمد هر سهم يا همان p/e صنعت خودرو را به عنوان شاخص و متغيري مهم در ارزيابي سهام شركتهاي اين صنعت در نظر گرفته شود، بايد گفت اين نسبت در مقايسه با p/eديگر صنايع بورس نه تنها بالا نيست بلكه پايين هم است. علاوه بر اين اعتقادم ندارم كه p/e صنعت خودرو بايد همواره پايينتر از p/e ديگر صنايع بورس باشد و دليلي هم وجود ندارد.
وي ادامه داد: اگر بپذيريم كه اين نسبت براي صنعت خودرو بايد از وضعيت معقولي برخوردار باشد و دليلي براي پايين بودن آن ، نسبت به ديگر صنايع وجود ندارد، نسبتها و قيمتهاي كنوني سهام شركتهاي خودرويي حبابي نيست و خطري از اين بابت وجود ندارد.بنابراين منشا حساسيتهاي مربوط بالا بودن p/e سهام صنعت خودرو را نميدانم. شايد دليلش سوابق تاريخي اين صنعت در بورس باشد كه همواره از نسبت p/eپاييني برخوردار بود.
اين مقام مسئول در واكنش به اين سؤال كه نسبت p/e صنعت خودرو طي يكسال اخير چقدر رشد كرده پاسخ داد: هر چند اين نسبت به طور ميانگين حدوداً دوبرابر شده امابايد به اين نكته هم توجه كرد كه در گذشته كه اين نسبت پايين بود به دنبال دلايل پايين بودن غيرموجه p/e صنعت خودرو بوديم و نسبت به آن انتقاداتي وجود داشت و حتي سميناري بايد با حضور فعالان و كارشناسان بازار سهام هم براي بررسي وضعيت اين متغير برگزار شد. چه بسا كه از دلايل بهبود و رشد p/e خودرو تغيير رويكرد سرمايهگذاران، شفاف سازي و استراتژي مديران صنعت خودرو باشد.
*عوامل اصلي رشد p/e صنعت خودرو
حسينپناه دربرابر اين سؤال كه با اين اوصاف چند درصد از رشد دوبرابري نسبت p/e صنعت خودرو ناشي از تقسيم سود شركتهاي خودرويي و چند درصد به دليل رشد قيمت سهام اين گروه بود پاسخ داد:به نظرم عامل اصلي در رشد اين نسبت ناشي از همان تغيير رويكرد و ديدگاه سرمايهگذاران به سهام خودروي است.بنابراين با توجه به عواملي كه گفته شد نگاه شفافتر و روشنتري در خصوص آينده صنعت ترسيم شده و بازار هم نسبت به اين اينده نظر مثبتي دارد. در حالي كه پيش از اين آينده صنعت تاريك و مبهم بود.
*چرا هدفمند سازي يارانه ها بر سهام خودرويي اثر مثبت گذاشت؟
مديرعامل سرمايهگذاري سايپا در واكنش به اين پرسش كه به اعتقاد برخي از فعالان با اجراي قانون هدفمند سازي يارانهها و حذف سهميه 100 توماني بنزين و كاهش 5 تا 10 درصدي قيمت خودرو، دليلي براي رشد قيمت سهام خودرويي وجود ندارد پاسخ داد: اين نقطه نظر هم از جمله تحليلهاي اشتباهي است كه كارشناسي شده نيست ولي عنوان ميشود. اين ديدگاه به مانند اين است كه بگوييم با گران شدن برق تقاضا براي يخچال و ديگر ملزومات زندگي كم شود. درحالي كه بايد گفت با اجرايي شدن قانون هدفمندكردن يارانهها، شيوه استفاده از خودرو تغيير ميكند. يعني الگوي مصرف خودرو عوض ميشود ونه تقاضا براي خريد خودرو . چرا كه خودرو از مدتها پيش از گروه كالاهاي لوكس خارج شده و در فهرست محصولات ضروري هر خانوادهايي قرار گرفته است.
حسينپناه افزود: بنابراين درحالي هر خانوار ميتواند يك خودرو داشته باشد كه با اجراي قانون تنها الگوي مصرف تغيير ميكند. به همين دليل افزايش قيمت سوخت تاثير چنداني در صنعت خودرو و به خصوص محصولات ساخت داخل نخواهد داشت.
وي در رابطه با تاثير حذف يارانهها در بهاي تمام شده محصولات خودرويي هم توضيح داد: صنعت خودرو به مانند ديگر صنايع تحت تاثير قيمت تمام شده قرار خواهد گرفت. اما اگر وارد جزئيات شويم بايد بگوييم كه خودرو از لحاظ ميزان تاثير هدفمند سازي بر قيمت تمام شده يك محصول مياني تلقي ميشود. يعني صنعت خودرو نه آن چنان انرژي بر است و نه اينكه بدون تاثير خواهد بود. در اين حالت صنعت خودرو چندان آسيبپذير نيست.
*تحليلي براي رشد قيمت سهام سرمايهگذاري سايپا
حسين پناه در ادامه اين گفتوگو در پاسخ به سؤالي مبني بر اينكه چه تحليلي براي رشد قيمت سهام سرمايهگذاري سايپا طي سال جاري دارد پاسخ داد: با توجه به اعلام هر ماه وضعيت پرتفوي و دارايي ها و ارايه گزارشهاي ميان دورهايي، سرمايهگذاري سايپا از درجه شفافسازي مطلوبي برخوردار است. از سوي ديگر با توجه به پيشبيني سود 85 توماني هر سهم شركت، قيمت 300 توماني هر سهم حبابي نيست.ضمن اينكه تمايل به افزايش قيمت نداريم چون نميخواهيم سهامداران جزء در نتيجه وجود نوسان بازار از محل سرمايه گذاري سايپا متضرر شوند. به همين دليل طي چند وقت اخير سهام قابل توجه اي از شركت را براي متعادل كردن عرضه و تقاضاي بازار واگذار كرديم.
وي با بيان اينكه تاكنون بيش از 7 درصد معادل 130 ميليون سهم سرمايهگذاري سايپا در بورس عرضه شده ادامه داد: در صورتي كه تقاضا براي خريد سهام اين شركت باشد قطعاً باز هم اقدام به عرضه سهام و افزايش درصد سهام شناور آزاد خواهيم كرد.
*توصيه هايي به سهامداران
اين مقام مسئول در واكنش به اين سؤال كه چه توصيه هايي به سهامداران دارد پاسخ داد: مهمترين نكته اين است كه سهامداران در قبال هيچ شرايطي نبايد تحت تاثير هيجانات بازار قرار گيرند و از بررسيهاي بنيادي بهره گيرند و از هجوم براي فروش و خريد سهام شركت هاي خودرويي يا ديگر شركتها پرهيز كنند. در اين حالت است كه سرمايهگذاران برنده شده و ريسك تحمل فشارها را به حداقل ميرسانند.
*مدارك ثابت مي كند "سهام سايپا را توسط سايپا خريداري نشده "
حسين پناه دربخش ديگري از اظهارات خود به موضوع داد و ستد 29 درصد از سهام سايپا در ماه هاي گذشته اشاره كرد و گفت: اتفاقي كه براي گروه سايپا رخ داد اتفاقي بود كه با توجه به فرايند خصوصيسازي بنگاهها و شركتها همه آن منتظر بودند. اين در حالي است كه به هنگام اجراي قانون اصل 44 همگان از انقلاب اقتصادي ايران سخن ميگفتند اما با اجراي اين قانون برخي واكنشهاي منفي مشاهده شد.
وي افزود: با واگذاري بنگاههاي بزرگ در بورس، اثرات مثبتي در كاهش تصديگري دولت رخ داد و چه بسا كه اجراي اين قانون باعث رشد قيمتها در برخي مقاطع شد اما عده اي بر چسب "اقتصادسازي " و "خصولتي " زدند. به شخصه نميدانم منافع چه گروهايي تهديد شده كه يك شخص حقوقي داراييهاي خود را به يك شركت حقوقي ديگر فروخته است و معلوم نيست چرا هياهوي بسيار براي شركتي كه داراي مديريت شناخته است ايجاد ميشود.
حسينپناه در برابراين نكته كه بحث اصلي بر سر نحوه اجراي قانون اصل 44 است و برخي از خريد "سهام سايپا توسط سايپا " سخن ميگويند تاكيد كرد: اين گونه نيست و ميتوان با استفاده به مدارك موجود اين بحث را روشن كرد. درجريان واگذاري بلوك 18 درصدي سايپا كنسرسيوي متشكل از سرمايهگذاري رنا، سرمايهگذاري كاركنان سايپا، انجمن قطعه سازان و واحدهاي خدمات پس از فروش سايپا با محوريت سرمايهگذاري كاركنان سايپا وارد رقابت شد كه در جريان رقابت براي خريد اين بلوك اتفاقاتي رخ داد كه منجر به بروز ابهاماتي در واگذاري شده و رقابت و شفافيت اين موضوع با ابلاغ مصوبهايي مبني بر امكان حضور ديگر گروهها براي دريافت رد ديون مخدوش شد.
وي افزود: رويداد ديگر مربوط به 23 تيرماه بود كه به رغم برنده شدن كنسرسيوم خريدار به ناحق اين بلوك واگذار نشد. تحت تاثير اين موضوع اتحاد امضاء كنسرسيوم شديدتر شد و با ديگر سهامداران مايل به واگذاري بلوكي سهام سايپا با قيمتهاي نزديك به قيمت برنده شدن كنسرسيوم ( هر سهم 486 تومان) مذاكراتي به عمل آمد كه در نتيجه 29 درصد از سهام توسط گروه بهمن و تامين اجتماعي بين 4 شركت توزيع شد.
به گفته وي اين شركتها شامل سرمايهگذاري رنا است كه ازگذشته دور هلدينگ خودرويي و مالك سهام ايران خودرو و سايپا بوده وگروههايي مانند صندوق بازنشستگي و سازمان گسترش سهامداران آن هستند و هيچ توان قدرت مطلقه ايي وجود ندارد.دو شركت پيشگامان بازرگاني ستاره تابان و تجارت الكترونيك خودرو تابان هم تحت مالكيت كنسرسيومي متشكل از سرمايهگذاري كاركنان سايپا و انجمن قطعهسازان و سرمايهگذاري سايپا قرار دارند.
حسين پناه تاتكيد كرد: بنابراين با درنظر گرفتن همه سهام مستقيم و غيرمستقيم سايپا در اين شركتها كمتر از 20 درصد است.با اين اوصاف اين تعبير نادرست كه سايپا را سايپا خريده است سنديت ندارد.چرا كه شركتهاي سايپا و سرمايهگذاري سايپا در زمره شركتهاي بورسي قرار دارند كه نميتوانند نكتهاي را براي پوشيده گذاشتن داشته باشند.اگر هم سرمايهگذاري سايپا در جايي اقدام به سرمايهگذاري كرده باشد،سودش را مي برد.
*خريد سهام پارسيان
حسينپناه در بخش پاياني اين گفت وگو در برابر اين سئوال كه سرمايهگذاري سايپا تاكنون چند از درصد سهام بانك پارسيان را خريداري كرده و آيا برنامه براي افزايش درصد مالكيت دارد يا خير پاسخ داد: تا كنون 3.8 درصد از سهام اين بانك خريداري شده است. اين در حالي است كه با توجه به ماهيت فعاليت سرمايهگذاري سايپا در خصوص خريد سهام شركتها و بنگاههاي ارزشمند، افزايش خريد سهام بانك پارسيان ميتواند مورد بررسي قرار گيرد.
وي درخاتمه گفت: سرمايهگذاري سايپا هيچ برنامهاي براي خريد سهام ايران خودرو ندارد.
نظر