اینجا همه چی درهمه...جستاری برای مباحث سیاسی، فرهنگی، اجتماعی

Collapse
به این موضوع پاسخ داده شده است.
X
X
 
  • زمان
  • نمایش
Clear All
new posts
  • امیدازاد
    عضو فعال
    • Sep 2020
    • 3769

    #7861
    پاسخ : اینجا همه چی درهمه...جستاری برای مباحث سیاسی، فرهنگی، اجتماعی

    در اصل توسط afshinamin پست شده است View Post
    وس‌ها در تلاشند تا حتی یک قطره آب وارد خزر نشود؛
    روسیه بیش از هزار سد در حال احداث روی ولگا دارد


    ✍️محمد درویش


    ✅ محمد درویش می‌گوید: روسیه بیش از هزار سد در حال احداث روی ولگا دارد/ روس‌ها در تلاشند تا حتی یک قطره آب وارد خزر نشود.




    ♦️باید خود را برای یک پهنه فرسایش بادی، چشمه تولید گرد و خاک و نمک بزرگ در استان‌های شمالی آماده کنیم.


    ♦️ماجرای عقب‌نشینی تراز آب خزر که شواهد آن در سواحل استان‌های شمالی کشور مشهود بود با واکنش رئیس سازمان محیط زیست همراه شده و سلاجقه از دلایل اصلی این مساله به اقدام روسیه برای بستن ورودی رود ولگا اشاره کرده است.


    ♦️کشورهایی چون آذربایجان، ایران، ترکمنستان، قزاقستان و روسیه به عنوان پنج کشور دارای مرز مشترک در حاشیه خزر باید در کنوانسیون مشترکی که به امضا رسانده‌اند، تمامی موارد مربوط به حیات در این منطقه را با جزئیات مورد پافشاری قرار دهند.


    ♦️الان در کشور ما که ده‌ها رودخانه از البرز شمالی وارد خزر می‌شود، تقریبا روی همه این رودها، ده‌ها و بلکه صدها سد ساخته شده و همچنین با کانال‌های زه‌کشی، عملا اگر به کنار پای‌آب این رودها در رودها در اترک و گرگان‎‌رود مراجعه کنیم، یک قطره آب هم وارد خزر نمی‌شود.


    ♦️مثلا از سدی که در بالادست در استان خراسان شمالی احداث شده گرفته تا استان گلستان روی رودها سدسازی صورت گرفته است. در استان مازندران به همین ترتیب و استان گیلان نیز در سفیدرود، عملا هیچ آبی وارد خزر نمی‌شود.


    از بس که ما در بالا دست در منجیل، استان اصفهان و کردستان سدسازی کردیم، میزان آب ورود از این نواحی به خزر به صفر رسیده است. به همین ترتیب، ترکمنستان، آذربایجان و قزاقستان نیز همین اقدام را کرده و اجازه نمی‌دهند تا آب شیرین‌شان وارد خزر شود.




    ♦️منبع آب واقعی که باعث حیات خزر بود، رود ولگا روسیه است. این رودخانه عظیم بالغ بر ۹۳۰ میلیارد مترمکعب آورد سالانه دارد که اگر آن را با کارون-به عنوان بزرگترین رودخانه ایران-با میزان آورد سالانه ۱۴ میلیارد متر مکعب مقایسه کنیم به بزرگی آن پی خواهیم برد.


    ♦️طبق شنیده‌ها، روسیه بیش از هزار سد در حال احداث روی ولگا دارد و چشم‌انداز درازمدت این رودخانه این است که روس‌ها نیز در تلاشند تا حتی یک قطره آب وارد خزر نشود.


    ♦️آینده، اصلا یک آینده روشنی در خزر نیست. ما باید خود را برای یک پهنه فرسایش بادی و چشمه تولید گرد و خاک و نمک بزرگ در استان‌های شمالی آماده کنیم. قزاقستان خیلی زودتر از ایران نسبت به این مساله هشدار داده است.


    ♦️باید دید که روس‌ها می‌توانند از جنگ اوکراین خلاص شوند یا خیر؟ چرا که در حال حاضر که روس‌ها بودجه سنگینی برای پروژه‌های سدسازی نیاز دارند و نمی‌توانند وامی هم از بانک جهانی بگیرند. به همین دلیل نیز سرعت ساخت این سدها خیلی کم شده است. اگر روسیه از بحران جنگ اوکراین خلاص شود، سرعت خشک شدن خزر افزایش خواهد یافت.


    حال عده ای هم باورکرده اند تونلها و کانالهایی کەاز فلان رودخانە و چشمە بە بهانە دریاچە ارومیەساختەشدە، برای سیرآب کردن این کویر دریاچەنما است.
    ...دیگه اینارو در درجه اول برای این درست کردند که یه بودجه ای رو تصاحب کنند دوم تحت فشار نماینده ها و مدیران محلی برای جلب رضایت گروه هایی از جامعه که برای نظام اهمیت دارند و سوم اینکه اب از حوضه هایی که برای نظام اهمیت کمتری دارند به مناطق و حوزه هایی هدایت ومنتقل میشه که برای نظام اهمیت بیشتری داره

    نظر

    • علیرضا۱۲۳
      عضو فعال
      • Sep 2022
      • 2776

      #7862
      پاسخ : اینجا همه چی درهمه...جستاری برای مباحث سیاسی، فرهنگی، اجتماعی

      در اصل توسط afshinamin پست شده است View Post
      وس‌ها در تلاشند تا حتی یک قطره آب وارد خزر نشود؛
      روسیه بیش از هزار سد در حال احداث روی ولگا دارد


      ✍️محمد درویش


      ✅ محمد درویش می‌گوید: روسیه بیش از هزار سد در حال احداث روی ولگا دارد/ روس‌ها در تلاشند تا حتی یک قطره آب وارد خزر نشود.




      ♦️باید خود را برای یک پهنه فرسایش بادی، چشمه تولید گرد و خاک و نمک بزرگ در استان‌های شمالی آماده کنیم.


      ♦️ماجرای عقب‌نشینی تراز آب خزر که شواهد آن در سواحل استان‌های شمالی کشور مشهود بود با واکنش رئیس سازمان محیط زیست همراه شده و سلاجقه از دلایل اصلی این مساله به اقدام روسیه برای بستن ورودی رود ولگا اشاره کرده است.


      ♦️کشورهایی چون آذربایجان، ایران، ترکمنستان، قزاقستان و روسیه به عنوان پنج کشور دارای مرز مشترک در حاشیه خزر باید در کنوانسیون مشترکی که به امضا رسانده‌اند، تمامی موارد مربوط به حیات در این منطقه را با جزئیات مورد پافشاری قرار دهند.


      ♦️الان در کشور ما که ده‌ها رودخانه از البرز شمالی وارد خزر می‌شود، تقریبا روی همه این رودها، ده‌ها و بلکه صدها سد ساخته شده و همچنین با کانال‌های زه‌کشی، عملا اگر به کنار پای‌آب این رودها در رودها در اترک و گرگان‎‌رود مراجعه کنیم، یک قطره آب هم وارد خزر نمی‌شود.


      ♦️مثلا از سدی که در بالادست در استان خراسان شمالی احداث شده گرفته تا استان گلستان روی رودها سدسازی صورت گرفته است. در استان مازندران به همین ترتیب و استان گیلان نیز در سفیدرود، عملا هیچ آبی وارد خزر نمی‌شود.


      از بس که ما در بالا دست در منجیل، استان اصفهان و کردستان سدسازی کردیم، میزان آب ورود از این نواحی به خزر به صفر رسیده است. به همین ترتیب، ترکمنستان، آذربایجان و قزاقستان نیز همین اقدام را کرده و اجازه نمی‌دهند تا آب شیرین‌شان وارد خزر شود.




      ♦️منبع آب واقعی که باعث حیات خزر بود، رود ولگا روسیه است. این رودخانه عظیم بالغ بر ۹۳۰ میلیارد مترمکعب آورد سالانه دارد که اگر آن را با کارون-به عنوان بزرگترین رودخانه ایران-با میزان آورد سالانه ۱۴ میلیارد متر مکعب مقایسه کنیم به بزرگی آن پی خواهیم برد.


      ♦️طبق شنیده‌ها، روسیه بیش از هزار سد در حال احداث روی ولگا دارد و چشم‌انداز درازمدت این رودخانه این است که روس‌ها نیز در تلاشند تا حتی یک قطره آب وارد خزر نشود.


      ♦️آینده، اصلا یک آینده روشنی در خزر نیست. ما باید خود را برای یک پهنه فرسایش بادی و چشمه تولید گرد و خاک و نمک بزرگ در استان‌های شمالی آماده کنیم. قزاقستان خیلی زودتر از ایران نسبت به این مساله هشدار داده است.


      ♦️باید دید که روس‌ها می‌توانند از جنگ اوکراین خلاص شوند یا خیر؟ چرا که در حال حاضر که روس‌ها بودجه سنگینی برای پروژه‌های سدسازی نیاز دارند و نمی‌توانند وامی هم از بانک جهانی بگیرند. به همین دلیل نیز سرعت ساخت این سدها خیلی کم شده است. اگر روسیه از بحران جنگ اوکراین خلاص شود، سرعت خشک شدن خزر افزایش خواهد یافت.


      حال عده ای هم باورکرده اند تونلها و کانالهایی کەاز فلان رودخانە و چشمە بە بهانە دریاچە ارومیەساختەشدە، برای سیرآب کردن این کویر دریاچەنما است.
      در نهایت شاید مجبور باشند..‌‌کانال اتصال خزر به خلیج فارس رو اجرا کنند....چند بار هم صحبت شده...اما موافقان و مخالفانی هم داره با استدلالهای خودشون....نظر دوستان چیه؟ اصلا این طرح شدنی است؟

      نظر

      • گنجشک
        ستاره‌دار(3)
        • Jun 2022
        • 1317

        #7863
        پاسخ : اینجا همه چی درهمه...جستاری برای مباحث سیاسی، فرهنگی، اجتماعی

        در اصل توسط علیرضا۱۲۳ پست شده است View Post
        در نهایت شاید مجبور باشند..‌‌کانال اتصال خزر به خلیج فارس رو اجرا کنند....چند بار هم صحبت شده...اما موافقان و مخالفانی هم داره با استدلالهای خودشون....نظر دوستان چیه؟ اصلا این طرح شدنی است؟
        معلومه که شدنی نیست

        جنوب ایران پر از چین خوردگی ( کوه ) است با حدود ارتفاع 1700 متر از سطح دریا !!!

        نظر

        • علیرضا۱۲۳
          عضو فعال
          • Sep 2022
          • 2776

          #7864
          پاسخ : اینجا همه چی درهمه...جستاری برای مباحث سیاسی، فرهنگی، اجتماعی

          آمریکا در سال ۱۹۹۷، طرح اتصال دریای خزر به خلیج فارس را در فهرست تحریم‌های خود علیه ایران قرار داد. – آکادمی رابعی

          نظر

          • علیرضا۱۲۳
            عضو فعال
            • Sep 2022
            • 2776

            #7865
            پاسخ : اینجا همه چی درهمه...جستاری برای مباحث سیاسی، فرهنگی، اجتماعی

            در اصل توسط گنجشک پست شده است View Post
            معلومه که شدنی نیست

            جنوب ایران پر از چین خوردگی ( کوه ) است با حدود ارتفاع 1700 متر از سطح دریا !!!

            طرح عجیبیه....از سال ۱۳۴۵ صحبتش بوده!!!! یک کانال از سمت استان گلستان هست به دریای عمان...یک کانال هم از بخش شرقی دریای خزر به سمت خوزستان

            نظر

            • afshinamin
              عضو فعال
              • Jul 2013
              • 4495

              #7866
              پاسخ : اینجا همه چی درهمه...جستاری برای مباحث سیاسی، فرهنگی، اجتماعی

              در اصل توسط علیرضا۱۲۳ پست شده است View Post
              در نهایت شاید مجبور باشند..‌‌کانال اتصال خزر به خلیج فارس رو اجرا کنند....چند بار هم صحبت شده...اما موافقان و مخالفانی هم داره با استدلالهای خودشون....نظر دوستان چیه؟ اصلا این طرح شدنی است؟
              مرحوم پروفسور کردوانی می گفت
              در دوران پهلوی دوم هم مطرح شد مخالفت کردم ،چون بخش زیادی از ایران به باتلاق تبدیل میشه

              به لحاظ امنیتی و ژئو پلیتیک هم ایران رو دو قسمت میکنه که خیلی جالب نیست

              نظر

              • afshinamin
                عضو فعال
                • Jul 2013
                • 4495

                #7867
                پاسخ : اینجا همه چی درهمه...جستاری برای مباحث سیاسی، فرهنگی، اجتماعی

                در اصل توسط علیرضا۱۲۳ پست شده است View Post
                طرح عجیبیه....از سال ۱۳۴۵ صحبتش بوده!!!! یک کانال از سمت استان گلستان هست به دریای عمان...یک کانال هم از بخش شرقی دریای خزر به سمت خوزستان
                اون خوزستانی خیلی عجیبه

                نظر

                • afshinamin
                  عضو فعال
                  • Jul 2013
                  • 4495

                  #7868
                  پاسخ : اینجا همه چی درهمه...جستاری برای مباحث سیاسی، فرهنگی، اجتماعی

                  اَبَر پروژه کانال کشتی‌رانی خزر- خلیج فارس؛ رویای "کانال سوئز" ایران از سراب تا واقعیت
                  رسانه‌های کشورهای حوزه خزر امکان ایجاد کانال کشتی‌رانی دریای خزر- خلیج فارس را مورد بررسی قرار دادند.
                  به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پروژه احداث کانال کشتی‌رانی از دریای خزر به خلیج فارس یکی از پرچالش‌ترین طرح‌های عمرانی قرن اخیر است. این طرح که بیش از یک قرن سابقه‌ دارد در روزهای گذشته به یکی از مهم‌ترین اخبار منطقه تبدیل شد. طرح کانال کشتی‌رانی شمال به جنوب ایران یا به اصطلاح "ایران رود"، اَبَر پروژه‌ای است که دریای خزر را به خلیج فارس متصل می‌کند و به کشتی‌های تجاری این امکان را می‌دهد که بسیار سریع‌تر از کانال سوئز به اقیانوس هند برسند.

                  اَبَر پروژه کانال کشتی‌رانی خزر- خلیج فارس؛ رویای

                  خبرگزاری ترند در گزارشی درباره این اَبَر پروژه می‌نویسد: برنامه ساخت کانال کشتی‌رانی میان دریای خزر و خلیج فارس قدمتی به اندازه یک قرن دارد. از زمان قاجار تا به امروز این طرح یکی از پروژه‌های جذاب اجرایی بوده است. با این وجود، اجرای چنین طرحی به رویا شبیه است. براساس برآوردها، این پروژه نیازمند بیش از 7 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری است. مقامات تهران باید پیش از آغاز چنین طرحی درباره مواردی چون موقعیت دریای خزر با 29 متر ارتفاع کمتر از دریاهای آزاد، موقعیت رشته‌ کوه‌های البرز در شمال، مناطق پست فلات مرکزی ایران (به خصوص دشت کویر و دشت لوت) و موارد فنی دیگر مطالعات و بررسی‌ها لازم را انجام دهند.

                  پروفسور اسماعیل کلهر، استاد محیط زیست ایران در این ‌باره به خبرگزاری ترند می‌گوید: اتصال دریای خزر به خلیج فارس یک رویا است. وی معتقد است این پروژه واقع گرایانه نیست. کلهر می‌افزاید: یک لیتر آب دریای خزر شامل 13 گرم نمک است که استفاده از چنین آبی برای کشاورزی غیر ممکن است و نمک‌زدایی از این آب نیز به صرفه نیست.

                  پروفسور چنگیز اسماعیلوف، استاد زمین شناسی و رییس مرکز مطالعات " کاسپی" درباره این پروژه می‌گوید: من به طرح‌های این چنینی اعتقادی ندارم. وی تاکید دارد اجرای این اَبَر پروژه در درجه نخست نیازمند رضایت کشورهای ساحلی دریای خزر است. اسماعیلوف می‌افزاید: مشکلات عدیده‌ای در اجرای این پروژه وجود دارد. علاوه بر مانعی به نام رشته‌ کوه‌های البرز، شمال ایران دارای تراکم جمعیتی بالاست و برای اجرای این پروژه باید مردم را از این مناطق تخلیه کرد. همچنین شمال تا جنوب ایران بیش از 2 هزار کیلومتر طول دارد و به طور قطع نمی‌توان چنین کانال طولانی را با بتن ساخت. نباید از یاد برد که در تمامی طول مسیر احتمال وقوع سیل وجود خواهد داشت.

                  رییس مرکز مطالعات کاسپی تاکید می‌کند: اختلاف ارتفاع جغرافیایی در شمال و جنوب ایران بخصوص ارتفاعات شمالی (رشته‌ کوه‌های البرز) و مناطق پست فلات مرکزی ایران سبب سیل در طول کانال و نیز تشدید خطر زلزله می‌شود. وی می‌افزاید: در مناطقی که سیل جاری می‌شود، سالانه 300 زلزله کوچک رخ می‌دهد. مناطق شمالی ایران مستعد زلزله است و ایجاد سیل در این مناطق بر شدت زلزله‌ها خواهد افزود.

                  اسماعیلوف معتقد است: کانال شمال و جنوب ایران باید بیش از 100 متر عرض و در کم عمق‌ترین قسمت5 متر باشد. در نتیجه این کانال نیازمند حجم بالایی از آب است که بدون توافق کشورهای دریای خزر، اجرای این پروژه چالش‌انگیز خواهد بود.


                  اَبَر پروژه کانال کشتی‌رانی خزر- خلیج فارس؛ رویای


                  خبرگزاری ای بی سی آز هم درباره اجرای پروژه کانال دریای خزر – خلیج فارس می‌نویسد: مقامات ایران معتقدند ایجاد کانال آبی مستقیم میان دریای خزر و خلیج فارس نه تنها برای روسیه بلکه برای تمامی کشورهای استقلال یافته شوروی سابق و اروپا حائز اهمیت است. این مسیر آبی می‌تواند مسافت تا اقیانوس هند را به نصف کاهش دهد.

                  این خبرگزاری می‌افزاید: تمامی مسیر این کانال آبی از کشور ایران عبور می‌کند که همین امر کوتاه‌ترین مسیر به اقیانوس هند را به وجود می‌آورد. این کانال برای ایران نه تنها به عنوان یک مسیر حمل و نقل مهم است بلکه تهران می‌کوشد مناطق بایر مرکزی خود را با شیرین کردن آب و نمک‌زدایی نجات دهد و مانع از گسترش بیابان در این مناطق شود.

                  این خبرگزاری هزینه اجرای چنین طرحی را 10 میلیارد دلار تخمین می‌زند. با این وجود، ابراهیم محمدزاده – مدیر و کارشناس شرکت مهندسی باکو - معتقد است اجرای چنین طرحی غیر ممکن است.

                  اَبَر پروژه کانال کشتی‌رانی خزر- خلیج فارس؛ رویای


                  خبرگزاری روسی اسپوتنیک نیز با انتشار گزارشی با نام " کانال سوئز ایران" می‌نویسد: یکی از جاه‌طلبانه‌ترین ابتکارات قرن حاضر، تلاش تهران برای ایجاد کانال آبی میان دریای خزر و خلیج فارس است. این پروژه که به نظر در 20 سال آینده تکمیل خواهد شد، برای مسکو به دلیل سرد شدن روابط با ترکیه اهمیت بسزایی دارد. با این وجود، این تنها مسکو نیست که از این طرح استقبال می‌کند. کشورهای تازه استقلال یافته شوروی سابق و اتحادیه اروپا نیز از این طرح منتفع خواهند شد.

                  در ادامه این گزارش آمده است: ایجاد این کانال دریایی ابتکار جدیدی نیست. نخستین بار در قرن نوزدهم، مهندسان روسی در رویای رسیدن شوروی به آب‌های گرم خلیج فارس چنین طرحی را مطرح کردند. تهران در سال‌های گذشته بارها مطالعاتی را در این زمینه انجام داده است. در زمان ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی، مطالعات جدی بر روی این اَبَر پروژه صورت گرفت. این مطالعات در زمان ریاست جمهوری رییس اصلاحات و احمدی‌نژاد ادامه یافت. علاء الدین بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران نیز پیش‌تر از آغاز مطالعه دقیق این اَبَرپروژه به وسیله قرارگاه خاتم الانبیا خبر داده بود.

                  این خبرگزاری روس در پایان خاطر نشان کرد: کشورهای غربی و ترکیه به صورت آشکار و نهان می‌کوشند از اجرای این طرح جلوگیری کنند. واقعیت این است که آمریکا شرکت‌هایی را که در این پروژه حضور داشته باشند تحریم خواهد کرد.

                  نظر

                  • afshinamin
                    عضو فعال
                    • Jul 2013
                    • 4495

                    #7869
                    پاسخ : اینجا همه چی درهمه...جستاری برای مباحث سیاسی، فرهنگی، اجتماعی

                    «ایران‌رود» اقلیم کرمان را متحول می‌کند



                    اقتصادی, تازه ترین مطلب, محیط زیست, مطالب

                    نوشته های مشابه



                    طرح ایران رود قبل از اینکه یک طرح ملی باشد ، یک مطالبه بین المللی خواهد شد



                    Engineer Hamid Rabei’s plan for effective implementation of Iranrood



                    پروژه انتقال آب از خلیج فارس به مشهد آغاز شد



                    بررسی امکان تغییر مسیر رود دجله برای تحقق ایرانرود



                    احداث سد شیب دار، راهکار مناسب برای اجرای موفق طرح ایرانرود



                    بررسی طرح ایرانرود برای اتصال دریای خزر و خلیج فارس ، ارائه از محمد مونسان



                    ایران رود و تقابل نظام سلطه علیه ایران




                    طرح اتصال دریای خزر به خلیج فارس از دهه ۴۰ خورشیدی مطرح بوده‌است. اولین طرح توسط مهندس هومان فرزاد در سال ۱۳۴۵ نوشته شد که وی این طرح را به سازمان پژوهش‌های علمی کشور ارائه داد. بر اساس این طرح باید بین دریای خزر و خلیج فارس دریاچه‌هایی ایجاد شود تا این دو دریا به هم متصل بشوند. در این ارتباط سه نقطه پست در ایران شامل چاله جازموریان، دشت لوت و دیگری هم دشت کویر در نظر گرفته شد. ساخت این کانال در دوران دولت هاشمی رفسنجانی و اصلاحات نیز بررسی شد. مرکز پژوهش‌های مجلس نیز ساخت این کانال را بررسی کرد و نتیجه این بررسی در ۱۰ جلد کتاب به دولت تحویل داده شد اما تاکنون قدمی جدی برای اجرایی شدن این پروژه برداشته نشده است. ایرانرود همانند هر پروژه دیگری مخالف و موافق دارد. یکی از موافقان این پروژه دکتر علی فراستی عضو هیئت علمی دانشگاه ایالتی کالیفرنیاست که نسبت به نتیجه ایرانرود خوش بین است. فراستی امید زیادی دارد تا با اجرایی شدن این پروژه، اقلیم ایران عوض شود، هرچند که به گفته او در صورت عدم تغییر اقلیم ایران، سودی که استان های کویری از این پروژه می برند کم نیست. ماحصل گفتگوی ۲ ساعته «پیام ما» با دکتر فراستی را در ادامه می خوانید:
                    • در مصاحبه هایتان با دیگر رسانه ها در مورد طرح ایرانرود و ابرسانی به کویرهای مرکزی کشور سخن گفته اید. یک تاریخچه مختصری درباره این طرح بفرمایید.

                    حدود ۵۰ سال پیش فردی به نام مهندس هومان فرزاد که یکی از مهندسین وزارت نیرو بود ابتدا در مجله دانشمند و چند مجله دیگر و بعد در یک کتاب پیشنهاد دادند که سه چاله مرکزی ایران یعنی تالاب جازموریان، کویر لوت و دشت نمک تبدیل به دریاچه شود و معتقد بودند که با این کار اقلیم ایران تغییر کرده و رطوبت فلات مرکزی کشور افزایش پیدا می کند. تا چندین سال این طرح تقریبا فراموش شده بود. طرح ایجاد کانال ترانزیت بین دریای مازندران و دریای عمان و خلیج فارس اولین بار در سال ۱۳۶۳ در دولت وقت مطرح شده ولی به طور جدی در دولت آقای هاشمی یک هیات ۱۳۰ نفره از کارشناسان و متخصصان تشکیل شد و مطالعاتی را انجام دادند و نهایتا یک مجموعه ۱۰ جلدی در ۵۰۰۰ صفحه از مطالعاتشان را تنظیم کرده و به نهاد ریاست جمهوری تحویل دادند. این مطالعات امکان پذیری نزدیک به ۴ سال به طول انجامید و تعدادی از کارشناسان در طی این مطالعه سفرهایی را به دیگر نقاط دنیا داشتند و از کانال هایی بازدید کردند. این طرح بر اساس این فرضیه بود که با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروری، کشورهای جنوبی شوروی که در شمال ایران واقع می شدند به راه های ترانزیت جدید نیاز دارند و با استقلال این کشورها این امکان بوجود آمده که از طریق ایران بتوانند برخی کالاها را وارد و یا صادر کنند و اینجا بود که پروژه احداث کانال های ترانزیتی و اتصال دو دریا به هم پیشنهاد شده بود. ایده کلی این کانال ترانزیت بر مبنای کانال پاناما و بصورت پلکانی و حوضچه ای تعریف شده بود بطوریکه کشتی ها از دریای مازندران تا دریای عمان از طریق یک کانال ترانزیت عبور کنند. یک طرح دیگر از طرف ایرانیان سان دیگو در ایالت کالیفرنیا به نمایندگی دکتر بدیع الزمانی با نام «ایران رود» ارائه شده بود که صحبت از احداث همین کانال بود و طرح دیگری از شرکتی در تگزاس به مدیریت آقای فرید سیف که در آن طرح ایجاد دریاچه و کانال به طور همزمان مطرح شده بود.
                    در سال ۱۳۸۴ نماینده تهران و آشتیان در مجلس از مرکز پژوهش های مجلس درخواست بررسی این طرح را کرد و همزمان با آن، دو طرح دیگر به دولت هشتم ارائه شد. مرکز پژوهش های مجلس در بهمن ماه ۸۴ مطالعاتی را درباره این ۳ طرح انجام داد و به این نتیجه رسید که از لحاظ فنی این طرح ها قابل اجراست اگرچه بسیار بلندپروازانه هستند. در این بررسی پیشنهاد شدکه مطالعات تکمیلی انجام شود که متاسفانه در دولت های نهم و دهم این اتفاق نیفتاد. با خشکسالی که در کشور رو به افزایش است ما مجددا این طرح ها را بررسی کردیم. الان هم ما در حال بررسی طرح مهندس هومان فرزاد هستیم که هیچگاه به طور جدی و کارشناسی این طرح بررسی نشده و می خواهیم به این نتیجه برسیم که آیا انتقال آب به کویر ایران باعث تغییر اقلیم خواهد شد یا خیر. این طرح هنوز در مرحله مطالعاتی است و یک کارگروه مطالعاتی در «انجمن ایرانرود» با شرکت عده ای از کارشناسان ایرانی در داخل و خارج کشور مشترکا روی ابعاد گوناگون این نظریه در حال مطالعه هستند.
                    • خشکسالی در ایران به اوج خود رسیده و استان کرمان هم شدیدا با این مسئله روبروست به طوریکه در برخی شهرها مثل رفسنجان تا ۳۰۰ متر هم چاه کنده اند اما به آب نرسیده اند و بیم این می رود که در چند سال آینده کرمان قابل سکونت نباشد. طرح ایران رود چه تاثیری بر استان کرمان و معضل خشکسالی اش دارد؟
                    در کرمان حدود ۴ میلیون و ۱۵۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی هست که تقریبا ۹۵ درصد این اراضی با سیستم سنتی آبیاری می شوند. هم اکنون ۹۰ درصد آب استان کرمان در کشاورزی مصرف می شود که نزدیک به ۷۰ درصد این آب بدلیل شیوه های غلط آبیاری هدر می رود و از این زمین ها برداشت کافی انجام نمی شود. بسترهای آب زیرزمینی به شدت تخلیه شده اند و می دانیم در کرمان ۱۱ هزار حلقه چاه غیر مجاز و ۲۴ هزار چاه مجاز وجود دارد ولی بازدهی کشاورزی بسیار پایین است. در سال ۱۳۴۲ چاه های استان کرمان ۳ هزار و ۵۰۰ حلقه بود و الان این تعداد ۱۰ برابر شده و به همین نسبت ۱۰ برای بیش از ۵۰ سال پیش آب از بسترهای زیرزمینی خارج می کنیم. این بسترها چند هزار سال طول کشیده تا ایجاد شده اند و ما در نزدیک ۳۵ سال گذشته ۸۰ درصد آنرا مصرف کرده ایم. زمین در مناطق مثل دشت رفسنجان حدود ۳۰ سانتیمتر نشست کرده که این فقط یک نمونه است. با خالی شدن بسترهای زیرزمینی و نشست زمین آثار باستانی هم در حال ریزش هستند. سطح کشت در کرمان حدود ۸۰۰ هزار هکتار است و برای تولید یک کیلوگرم سیب زمینی نزدیک به ۲۰۰ لیتر آب در کرمان مصرف می شود. گونه هایی در کرمان کشت می شوند که اصلا مناسب مناطق خشک و کم آب نیستد. زمین برخی مناطق در کرمان استعداد کشاورزی ندارد ولی به دلیل طرحی که از سال ۶۰ دولت پی گرفت بنام «طرح طوبی» که هر کس زمین بایری را اباد کند و در آن کشاورزی نماید سند آن زمین به نامش زده می شود؛ باعث شد که هرکس در هر جایی بخواهد کشاورزی کند و بهای این امر حفر چاه در این زمین هاست.
                    من خبر دارم در برخی از مناطق کرمان چاه هایی که آب دارند به قیمت های بالا خرید و فروش می شوند. این آب به بهای خشک شدن بسترهای زیرزمینی در حال خارج شدن است. طبق گفته نماینده سیرجان در مجلس از ۶۵۰۰ روستایی که در کل کشور دچار بی آبی شده اند و با تانکر آبرسانی صورت می گیرد، ۹۴۱ روستا در استان کرمان هستند. این وضعیت خشکسالی در استان کرمان شدت بیشتری نسبت به دیگر استان ها در ایران دارد و طرح هایی مبنی بر انتقال آب به کرمان وجود دارد که همین نماینده محترم سیرجان هم این طرح را پیشنهاد کردند.
                    • همانطور که مسئولان دیگر استان هم در صحبت هایشان به این طرح اشاره کردند.
                    می دانیم که منبع لایتناهی آب اقیانوس ها هستند و الان همه متوجه خلیج فارس و دریای عمان و دریاری مازندران شده اند که آب را از اینجاها منتقل کنند ولی اینها راه حل موقتی است. بیشتر مشکل به مدیریت آب بر میگردد که شامل مواردی می شود همچون روش غلط آبیاری و عدم بازیافت آب، پوسیدگی لوله های انتقال آب شهری که باعث هدر رفتن آب می شود؛ حفر چاه های غیر مجاز؛ کم ارزش بودن قیمت اب؛ و امثالهم. به مجموعه این ها مدیریت آب می گویند و ضعف در مدیریت اب باعث خشکسالی شده ولی اضافه بر نقش انسان ها، تغییر اقلیم باعث شده در بخش هایی از کره زمین از جمله بخشی که ایران در آن واقع شده؛ حجم بارندگی کاهش یافته و به سمت خشکسالی بروند. بر اساس مطالعات سازمان فضانوردی آمریکا (ناسا) تغییر اقلیم کره زمین که یکی از عوارض گرمایش سطح کره زمین است؛ بخش هایی از آسیا دچار بارش زیاد و سیلاب شده اند و بخش هایی دچار خشکسالی. در امریکا هم این مشکل دیده شده، غرب آمریکا دچار خشکسالی و شرق دچار بارش بی سابقه شده. آب از کره زمین خارج نشده و بلکه بدلیل تغییر اقلیم جابجا شده است. مجموعه ای از عوامل دست بدست هم داده که باعث شده کشور با بحران کم ابی مواجه شود: ذخیره اب کاهش پیدا کرده، جمعیت ایران افزایش یافته و در کنار آن سوء مدیریت در مصرف و توزیع اب را میتوان از علل بنیادین خشکسالی نام برد.
                    • پس این «طرح ایران رود» با تغییر اقلیم می تواند با معضل خشکسالی مقابله کند؟
                    تا آنجاییکه به نقش انسان ها بر می گردد باید مدیریت آب را تغییر داد. آبی را که در شهرها و روستاها مصرف می شود باید بازیافت کرد، سیستم آبیاری کشاورزی را تصحیح نمود، زمین هایی را که دیگر توان کشت ندارند از دور خارج کرد، محصولاتی را که نیاز به آب کمی برای کشت دارند در کرمان بکاریم و محصولات آب بر را به نقاط پر آب کشور منتقل کنیم. همه این فعالیت ها به طور اورژانس و فوری باید انجام بگیرد تا همین الان با معضل خشکسالی مقابله کنیم اما معضل خشکسالی در کنار ضعف مدیریت آب به مشکل تغییر اقلیم کشور برمی گردد. اخیرا سازمان فضانوردی امریکا (ناسا) روند تغییرات دمای حرارت کره زمین را در طی ۱۴۰ سال اخیر بررسی کرده و به این نتیجه رسیدند که دمای حرارت کره زمین نسبت به یکصد سال پیش بین ۱٫۵ تا ۲ درجه فارنهایت افزایش یافته است. همچنین اقلیم کره زمین به سمت دو قطبی خشک و مرطوب می رود. برخی دانشمندان معتقدند به ازای هر درجه افزایش دما در یک منطقه به میزان ۱۰ درصد از بارش و ذخیره آب آن منطقه کم می شود. یعنی تبخیر آب بیشتر می شود و بارندگی هم کمتر. این مساله در ۱۰۰ سال اخیر در ایران هم اتفاق افتاده است وحدود ۱۵ تا ۲۰ درصد از ذخیره کل آب ایران کاهش یافته و جمعیت ایران در این ۱۰۰ سال تقریبا ۱۰ برابر شده.
                    • خب الان باید چکار کنیم؟ راه مقابله با این مشکل چیست؟
                    این سوالی است که در ذهن بسیاری از هموطنان و کارشناسان مطرح است و راه حلهای متفاوتی ارائه شده و کماکان می شود. بسیاری از راه حل های پیشنهادی مناسبند ولی بنظر ما این راه حل ها مشکل تغییر اقلیم و خشکسالی را بطور راهبردی حل نمی کنند. انتقال آب به کویرهای مرکزی کشور پاسخ فوری و اورژانس به معضل کم آبی و خشکسالی در کشور نیست بلکه پاسخی راهبردی و دراز مدت است. کویرهای ایران در گذشته دریاچه بودند و براساس برخی روایات تا ۲ هزار سال پیش آب داشتند وحتی در کویر لوت با قایق رفت و آمد می کردند و به مرور خشک شدند. بلایی که بر سر دریاچه ارومیه آمد و همان بلایی که اخیرا تالاب جازموریان به آن دچار گردید و کاملا خشک شده و بیابان شد در واقع تداوم یک روند طولانی خشکسالی است. این روندی است که از حدود ۷ هزار سال در ایران شروع شده و الان ما به جایی رسیدیم که ۷۷ درصد تالاب های ایران یا خشک شده اند و یا در معرض خشک شدن هستند. فرضیه ای مطرح هست که اگر دوباره آب را به چاله های مرکزی ایران برگردانیم امکان دارد درجه رطوبت کشور افزایش یافته و باعث افزایش بارندگی شود. درست بودن این فرضیه نیاز به مطالعه دارد. یکی از دوستان ما به نام مهندس محمود شاهبداغی با استفاده از عکس های ماهواره ای سه بعدی سازمان ناسا توانست وضعیت توپوگرافیک (پستی و بلندی ها) فلات ایران را ترسیم کند. با این تصاویر عمق و ابعاد سه چاله مرکزی ایران را مشخص کرد و معلوم نمود که دور این سه چاله کوه و تپه هست و ارتفاع این کوهها را مشخص نمود. اگر چاله ای که شهر طبس در آن قرار گرفته را نیز اضافه کنیم باید به چهار حفره بزرگ در فلات مرکزی ایران اشاره کنیم. مهندس شاهبداغی مستندی از این تصاویر بصورت یک ویدئوی ۱۲ دقیقه ای روی یوتیوب قرار داده است با عنوان «شاهبداغی پلان». در این مطالعه بررسی کردند که چه حجم آبی نیاز هست تا این چاله ها پر شوند و چه مناطقی با چه وسعتی در صورت رسیدن اب به سطوح مشخص تبدیل به دریاچه خواهند شد.
                    طرح انتقال اب بر مبنای دو فن آوری شناخته پیشنهاد شده است: یکی فن اوری قنات؛ که مبتکر آن ایرانیان بودند و در طول تاریخ برای انتقال اب از نقطه ای به نقطه دیگر مورد استفاده قرار گرفته و دیگری فن آوری پمپ اب از اعماق زمین؛ که آنهم شناخته شده است. بر اساس این مطالعات به این نتیجه رسیده اند که اگر قناتی از قسمت شرق بندرعباس از زیر دریا حفر شروع شود وبه مسافت ۹۶ کیلومتر این قنات با شیب یک درصد، آب را به منبع ذخیره ای در پایین کوهپایه های تالاب جازموریان منتقل کند با و سپس پمپی به ارتفاع ۵۸۰ متر در آنجا حفر شود می توان اب را به تالاب خشک شده جازموریان سرازیر کرد. فرضیه ما این است که اگر انتقال آب به جازموریان اتفاق نیفتد اکوسیستم جازموریان منهدم خواهد شد و طی ۱۰ سال آینده خاک جازموریان بدلیل تابش نور خورشید و گرما به وضعیت فعلی دشت کویر در می آید و طوفان های شن به سمت شهرهای کرمان می وزد. توصیه ما این است که اگر در مرحله اول به شیوه سنتی ایرانی یعنی قنات و با استفاده از شیوه مدرن یعنی پمپ، آب را مجددا به تالاب جازموریان منتقل کنیم و آنجا از این حالت خشکسالی خارج شود و ما در آنجا مطالعه انجام دهیم که آیا آبی که در جازموریان جمع شده باعث تغییر اقلیم فضای بالای جازموریان می شود یا نه، باعث افزایش رطوبت می شود یا نه و اگر این اتفاقات بیفتد می توان همین الگو را در کویر لوت و بعد از آن در دشت کویر پیاده کرد.منبعی که ما داریم منبع لایتناهی اقیانوس هست. در بدترین حالت اگر تغییر اقلیم هم صورت نپذیرد حداقل اینست که بیابان جازموریان مجددا احیاء شده و تبدیل به دریاچه خواهد شد.
                    • اینجا سوالاتی پیش می آید. این آب به صورت شور منتقل می شود و یا شیرین؟ هزینه انتقال آب چقدر خواهد بود و این انتقال چقدر طول می کشد.
                    این ها بحث هایی ست که احتیاج به مطالعات بعدی دارد ولی قطعا انتقال آب به تالاب جازموریان می تواند از بهم ریختگی اکوسیستم آن منطقه جلوگیری کند. هزینه و زمان این انتقال در دست مطالعه است اما از لحاط فنی قابل اجراست و پیچیده نیست. کافی ست ما بخواهیم و خواستار حل دراز مدت بحران آب ایران باشیم. راه حل هایی که وزارت نیرو و کشاورزی و دیگر کارشناسان می دهند خوب است و به عنوان راه حل اورژانس قابل استفاده هستند ولی ما معتقدیم این ها راه حل دراز مدت و راهبردی برای مقابله با خشکسالی ایران نیستند. اگر راه حل دراز مدت می خواهیم باید به فکر بازگرداندن آب به کویر ایران باشیم با این امید هم اقلیم ایران عوض شود و هم این مناطق از بن بست استراتژیک و بیهودگی خارج شوند که طبعا استفاده زیادی از این کار به استان کرمان و شهر کرمان خواهد رسید.
                    • با توجه به تاثیرات مثبتی که این طرح می تواند بر استان کرمان بگذارد، آیا با نمایندگان کرمان در مجلس و یا مسئولان ارشد استان این طرح را در میان گذاشتید؟ آن ها در جریان این طرح هستند؟
                    من آذر ماه سال گذشته به ایران سفر کردم و دو هفته در ایران بودم و با برخی از مسئولان وزارت نیرو ملاقات داشتم و با نماینده مجلس یکی از استان های شمالی هم دیداری داشتم و با آقای سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور صحبت کردم که ایشان هم در جریان این طرح هستند و از اینکه مطالعات ادامه پیدا کند استقبال کردند ولی جواب قطعی ندادند چون مطالعات به اتمام نرسیده. درخواست ما این بود که فضایی فراهم شود تا اون مطالعاتی را که در دولت آقای هاشمی رفسنجانی انجام شد و اون طرحی که مهندس هومان فرزاد قبلا داده بودند، به طور علمی انجام شود. ما احتیاج به مدل سازی داریم که اگر کویر ایران از آب پر شود چه تاثیرات اقلیمی می تواند بگذارد. هم این کار را به طور کامپیوتری با نرم افزارهای خاص خودش می توان انجام داد و هم با انتقال آب به تالاب جازموریان و انجام آزمایشات. این ایده جدید است که ما به آن رسیدیم و الان روی این نظریه داریم کار می کنیم و هنوز طرح ما تکمیل نشده که بتوانیم به مقامات استان کرمان و نمایندگان استان کرمان در مجلس ارائه کنیم. ولی امیدواریم با تشکیل انجمن ایران رود که الان ۳ ماه از حیاتش می گذرد و تعدادی از دوستان ما در تهران و تعدادی از دوستان ما در خارج از ایران در حال فعالیت هستند، بتوانیم این طرح را به عنوان یک طرح پیشنهادی و یک پروپوزال به دولت ایران و استانداری و مقامات کرمان ارائه دهیم. فکر می کنم چند ماه دیگر وقت لازم داریم تا این کار را انجام دهیم.
                    • برخی معتقدند در بخشی از کویر ایران آب سریعا تبخیر می شود و تغییر اقلیم اتفاق نمی افتد.
                    بر اساس اطلاعات هواشناسی؛ گرم ترین نقطه کره زمین در کویر لوت است. در ۱۰ سال گذشته طبق آمار سازمان فضانوردی امریکا منطقه گندم بریان در وسط کویر لوت در ۵ سال متوالی از نظر گرما رکورد شکسته است و درجه حرارت گندم بریان به ۷۰٫۷ درجه سانتی گراد رسیده که از سایر نقاط گرم کره زمین دمای بالاتری دارد. به این منطقه گندم بریان به دلیل شدت گرما اصطلاحا می گویند «بخاری کره زمین». یک فرضیه ای هست که می گوید تابش نور خورشید به کویرهای مرکزی ایران باعث می شود بخشی از حرارت جذب زمین شود و بخشی به جو زمین بازتاب پیدا کند ولی بدلیل انباشت گازهای گلخانه ای در جو زمین بخشی از این نور ماوراء قرمز از جو عبور نمی کند و دوباره برمی گردد به فضای ایران. این بازتاب اشعه قرمز باعث نازا شدن ابرها و باعث کاهش بارندگی در ایران می شود. حالا اگر ما این «بخاری» را خاموش کنیم و از کنش و واکنش نور خورشید جلوگیری کنیم، چه اتفاقی می افتد؟ یک فرضیه می گوید این امر می تواند ابرهای نازای ایران را باران زا کند. صحت این فرضیه باید مورد مطالعه قرار گیرد. حتی اگر این نتیجه گیری بدست نیاید، که به نظر ما بدلیل وجود کوه در اطراف کویرها نتیجه می دهد، یک دانشی هست به نام تاثیر دریاچه (Lake Effect) به این معنا که اگر سطح آب دریاچه ۱۵ درجه خنک تر از بادی باشد که از سطح دریاچه عبور می کند، تبخیر آب را به باران تبدیل می کند. این فرضیه در دریاچه های دیگر نقاط جهان ثابت شده است و ما اگر آب را به کویر ایران انتقال دهیم بدلیل اینکه اطراف این دریاچه ها کوه قرار گرفته و وزش باد که بیشتر از سمت شمال غرب است و می تواند این اختلاف حرارت را حداقل در زمستان ایجاد کند و آب تبدیل به رطوبت هوا و بارندگی شود. علاوه بر بحث تغییر اقلیم، انتقال آب به کویر ایران به برخی کشورهای و جزایر جهان که در معرض غرق شدن هستند نیز کمک می کند و همچنین می توان از همین چاله های مرکزی آب را منتقل کرد و در صورت نیاز نمک زدایی کرد. انتقال آب در حجم کلان به فلات مرکزی ایران می تواند خشکسالی، گسترش کویر و شن های روان و بن بست اقتصادی و استراتژیکی جنوب و جنوب شرقی ایران را تغییر ده
                    د.

                    https://rabei.ir/%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86%E2%80%8C%D8%B1%D9%8 8%D8%AF-%D8%A7%D9%82%D9%84%DB%8C%D9%85-%DA%A9%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%B1%D8%A7-%D9%85%D8%AA%D8%AD%D9%88%D9%84-%D9%85%DB%8C%E2%80%8C/
                    آخرین ویرایش توسط afshinamin؛ 2023/08/14, 14:48.

                    نظر

                    • afshinamin
                      عضو فعال
                      • Jul 2013
                      • 4495

                      #7870
                      پاسخ : اینجا همه چی درهمه...جستاری برای مباحث سیاسی، فرهنگی، اجتماعی

                      تاکنون چند بار برای انتقال آب از خزر به تهران طرح هایی پیشنهاد شده است؟
                      مهندس هومان فرزاد از سال 1345 طرح می داد و هر چیزی که می نوشت من گفتم نمی شود. می گفت در ایران سه چاله پست داریم، یکی چاله جازموریان است، یکی بیابان لوت است و یکی دشت کویر. آب از خلیج فارس پمپاژ کنیم و بیاوریم در بیابان لوت، جازموریان و دشت کویر خالی کنیم. در این صورت 3 تا دریاچه در می آید و همانطور که بارندگی شمال از دریای خزر است؛ اینجا هم اینقدر بارندگی می شود که دیگر از تهران می خواهیم برویم قم، لازم نیست با ماشین برویم؛ با کشتی می رویم. گفتم نمی شود. چرا که بارندگی شمال تنها از برکت دریای خزر نیست. اگر فقط به خاطر دریا بود، باید میزان بارندگی دور تا دور دریای خزر یکسان باشد. در حالی که بندر انزلی 2000 میلی متر و آن طرف در ترکمنستان کمتر از 100 میلی متر بارندگی دارد. به دریا نیست، آن کوه البرز است و کوه تالش که رطوبت را می آورد و هوای پرفشار سیبری با آن برخورد می کند، بالا می رود و بارندگی ایجاد می کند. ما چنین کوهی در قسمت مرکزی ایران نداریم که پشت دشت کویر باشد و یا بیابان لوت باشد که بخواهد رطوبت را بالا بیاورد و تبدیل به بارندگی شود. امکان این هست که شما کانال درست کنید، آب خلیج را هم در بیابان لوت بیاورید؛ اما آب و هوا عوض نمی شود. اتفاقاً اگر این کار انجام شود، دیگر از تهران می خواهید بروید مشهد، دیگر نمی توانید. باید از جاده دیگری بروید. چرا که همه جاده آبلمبو می شود. حتی تمام قم هم آبلمبو می شود. کویری که الان برای ما قابل استفاده است می شود باتلاق نمک زار.

                      آب دریای خزر به درد کویر هم نمی‌خورد‬ - خبرآنلاین

                      نظر

                      • afshinamin
                        عضو فعال
                        • Jul 2013
                        • 4495

                        #7871
                        پاسخ : اینجا همه چی درهمه...جستاری برای مباحث سیاسی، فرهنگی، اجتماعی

                        متن کامل این دو لینک را هم بخونید جالبه

                        نظر

                        • afshinamin
                          عضو فعال
                          • Jul 2013
                          • 4495

                          #7872
                          پاسخ : اینجا همه چی درهمه...جستاری برای مباحث سیاسی، فرهنگی، اجتماعی

                          ایرانرود

                          ۶ زبان

                          از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد



                          دو مسیر پیشنهادی ایران‌رود: مسیر غربی (خلیج فارس) و مسیر شرقی (دریای عمان)طرح ساخت کانال اتصال دریای خزر به خلیج فارس است.
                          کارشناسان طرح‌هایی برای ساخت این کانال از مسیرهای مختلف ارائه کرده‌اند. ساخت کانالی بن‌بست از دریای خزر به کویر لوت (کانال لوت) نیز مطرح شده‌است. هم‌چنین برخی کارشناسان از متصل کردن دریای خزر به دریاچهٔ ارومیه دفاع می‌کنند. همچنین حکومت منحل‌شدهٔ شوروی نیز به دلیل وابستگی به مسیر طولانی دریایی، که از تنگه‌های بسفر و داردانل و کانال سوئز، که تحت کنترل کشورهای ترکیه و مصر (متحدان آمریکا) بود، به‌منظور تماس از طریق دریا با کشورهایی همچون چین و هند، به ساخت این طرح، علاقه‌مند بود. این طرح اگرچه تاکنون به‌طور رسمی مطرح نشده‌است، اما مخالفان و موافقانی دارد.
                          موافقان به درآمدهای سرشار ناشی از انتقال نفت، گاز، محصولات پتروشیمی و سایر کالاها از آسیای میانه به خلیج فارس، و تغییر، و بهبود آب و هوای ایران بر اثر ریزش‌های ناشی از تبخیر آب کانال و جلوگیری از ادامهٔ روند کویری شدن ایران، کاهش شدید هزینه‌های ناشی از حمل و نقل داخلی کالا، گسترش شیلات در حاشیهٔ کانال و قابل استفاده کردن بخش‌های عظیمی از زمین‌های کویری ایران اشاره می‌کنند.
                          مخالفان نیز به غیر عملی بودن این طرح با توجه به اختلاف سطح آب دریای خزر نسبت به آب‌های آزاد، احتمال زیر آب رفتن زمین‌های شمال کشور، مشکلات عبور از رشته‌کوه‌های البرز، خطر شور شدن منابع آب شیرین و فاجعهٔ زیست‌محیطی و … اشاره می‌کنند.
                          تاریخچه[ویرایش]

                          نخستین طرح توسط هومان فرزاد در سال ۱۳۴۵ نوشته شده که وی این طرح را به سازمان پژوهش‌های علمی کشور ارائه داد. بر اساس این طرح باید میان دریای خزر و خلیج فارس دریاچه‌هایی ایجاد شود تا این دو دریا به هم متصل بشوند. در این ارتباط سه نقطهٔ پست در ایران شامل چالهٔ جازموریان، دشت لوت و دیگری هم دشت کویر در نظر گرفته شد.
                          سال‌ها بعد طرح دیگری هم توسط مسعود قمی به میرحسین موسوی نخست‌وزیر وقت ارائه شد. ساخت این کانال در دوران دولت هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی نیز بررسی شد. مرکز پژوهش‌های مجلس نیز ساخت این کانال را بررسی کرده‌است.[۱][۲]
                          سپس محمود شاهبداغی، با استفاده از مدلسازی کامپیوتری از آخرین نقشه‌های ناسا، ضمن اثبات محصور بودن سه دشت جازموریان، لوت و دشت کویر طرح ایجاد سه دریاچه را با استفاده از حفر ۱۲۶ کیلومتر تونل در شمال و جنوب جازموریان و پمپاژ آب در دو مرحله به ارتفاع ۵۰۰ متر به کویر لوت و ایجاد یک کانال ۲۱ کیلومتری جهت انتقال آب به دشت کویر عملاً مسئولان و مخالفان این پروژه را به چالش دعوت کرد.
                          همزمان پیمان عابدی نیز در کتاب بررسی اثرات طرح ایرانرود در بهبود موقعیت راهبردی ایران که نخستین کار پژوهشی از منظر استراتژیک به این آبراه است، نیز یکی دیگر از طرح‌های پیشنهادی پیرامون پروژهٔ ایران‌رود را با نام آبراه تمدن خلیج فارس مطرح کرده‌است که طی آن یک شبکهٔ رودخانه‌ای از دریای عمان تا دریای خزر تقریباً تمام مراکز و شهرهای مهم استان‌های کشور را در بر می‌گیرد؛ وی در پیام خود که در ارتباط با طرح خود در ابتدای کتابی که جهت معرفی این طرح منتشر کرده می‌آورد: در کنار ارائهٔ مسیر نو آبراه ایران‌رود و اتصال مراکز استان‌ها و آب‌های آزاد، پیشنهاد می‌گردد که ضمن اجرایی شدن این طرح کلان در جمهوری اسلامی ایران و دستیابی به موقعیت و جایگاه راهبردی ویژه در سطح جهانی، این آبراه را به عنوان شاخص تمدن ایران نوین و با نام آبراه تمدن خلیج فارس به جهانیان معرفی نموده‌است.
                          بررسی طرحهای شاخص[ویرایش]

                          هومان فرزاد[ویرایش]

                          اولین طرح توسط هومان فرزاد در سال ۱۳۴۵ نوشته شده که وی این طرح را به سازمان پژوهش‌های علمی کشور ارائه داد. بر اساس این طرح باید بین دریای خزر و خلیج فارس دریاچه‌هایی ایجاد شود تا این دو دریا به هم متصل بشوند. در این ارتباط سه نقطه پست در ایران شامل چاله جازموریان، دشت لوت و دیگری هم دشت کویر در نظر گرفته شد.
                          محاسن[ویرایش]

                          • دربرگرفتن تمام استانهای کویری و خشک مرکز کشور
                          • ایجاد بنادر متعدد به همراه سواحل طولانی در ۷ استان کویری
                          • گسترش صنایع حمل و نقل دریایی، کشتیسازی، ماهیگیری و گردشگری
                          • ایجاد چرخه آب در طول کانال و اتصال دریاچه‌ها به آبهای آزاد
                          • تغییر اقلیم منطقه از گرم و خشک به معتدل و مرطوب
                          • احیاء اکوسیستم مخصوص مناطق نیمه استوایی
                          • گسترش صنایع فولاد و کاشی و سرامیک در طول کانال
                          • امکان احداث مراکز آب شیرین کن در طول مسیر کانال
                          • احیاء زمینهای حاصلخیز اطراف طرح به وسیله رطوبت حاصل از تبخیر آب دریاچه‌ها
                          • پیش‌بینی طرح برای چگونگی خروج آبهای راکد سه دریاچه ایجاد شده
                          • کنترل شنهای روان واقع در دشت کویر و کویر لوت
                          • جلوگیری از روند افزاینده بیابان زایی جازموریان و کویر لوت و دشت کویر
                          • جلوگیری از روند مهاجرت شهرهای حاشیه کویر به شهرهای بزرگ و خوش آب و هوا
                          • حفظ فرهنگ و تاریخ و آداب و رسوم و اقتصاد و زبان مناطق مرکزی ایران
                          • تمرکز زدایی از سواحل شمالی و جنوبی در تعطیلات تابستانی و نوروز

                          چالشها[ویرایش]

                          • زمانبری بالای احداث پروژه با ارائه پیشنهاد حفر حدود ۵ هزار کیلومتر کانال در طرح
                          • عدم بهره‌مندی مناطق غربی و شمال شرق کشور از مزایای طرح
                          • عدم پیش‌بینی جهت اتصال طرح به آبهای دریای خزر
                          • عدم برنامه مناسب جهت خروج رسوبات دریایی و معظل افزایش شوری آب در دشتهای نمکی
                          • ارائه طرح بدون ارائه راه حل جهت اختلاف سطح آبهای آزاد با مناطق مرکزی و شمالی پروژه

                          مسعود قمی[ویرایش]

                          طرح دیگری هم توسط مسعود قمی به میر حسین موسوی نخست‌وزیر وقت ارائه شد. ساخت این کانال در دوران دولت هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی نیز بررسی شد. مرکز پژوهش‌های مجلس نیز ساخت این کانال را بررسی کرده‌است. هم‌اکنون بدیع بدیع الزمانی در آمریکا به همراه برخی کارشناسان ایرانی دیگر پیگیر ساخت این طرح هستند و پروژه‌ای با نام «ایرانرود» (Iranrood) نیز آماده کرده‌اند.
                          محاسن[ویرایش]

                          • گسترش صنایع حمل و نقل دریایی، کشتیسازی، ماهیگیری و گردشگری در طول کانال
                          • اتصال کشورهای حاشیه دریای خزر به آبهای آزاد بین‌المللی و افزایش قدرت منطقه ای و بین‌المللی کشور
                          • ایجاد کانال بین‌المللی ترانزیت کالا و مسافر
                          • گسترش صنایع فولاد و کاشی و سرامیک در طول کانال
                          • امکان احداث مراکز آب شیرین کن در طول مسیر کانال
                          • ایجاد امکان مناسب جهت احیاء دریاچه ارومیه

                          چالشها[ویرایش]

                          • زمانبری بالای احداث پروژه با ارائه حدود ۱۴۰۰ کیلومتر کانال در طرح
                          • حجم عظیم خاکبرداری و حفر کانال در دل رشته کوه زاگرس و عبور از رشته کوه البرز
                          • مصرف بالای انرژی جهت پمپاژ حجم نجومی آب به ارتفاع ۱۰۰۰ متر در لاک‌های مسیر
                          • عدم بهره‌مندی مناطق شرقی و مرکزی کشور که بحران اصلی آب و خشکسالی کشور را دارند

                          محمود شاهبداغی[ویرایش]

                          محمود شاهبداغی، با استفاده از مدلسازی کامپیوتری از آخرین نقشه‌های ناسا، ضمن اثبات محصور بودن سه دشت جازموریان، لوت و دشت کویر طرح ایجاد سه دریاچه را با استفاده از حفر ۱۲۶ کیلومتر تونل در شمال و جنوب جازموریان و پمپاژ آب در دو مرحله به ارتفاع ۵۰۰ متر به کویر لوت و ایجاد یک کانال ۲۱ کیلومتری جهت انتقال آب به دشت کویر عملاً مسئولان و مخالفان این پروژه را به چالش دعوت کرد
                          محاسن[ویرایش]

                          • دربرگرفتن تمام استانهای کویری و خشک مرکز کشور
                          • زمان کوتاهتر نسبت به سایر پیشنهادها به خاطر حفر تنها ۱۲۶ کیلومتر تونل و ۲۱ کیلومتر کانال
                          • ایجاد بنادر متعدد به همراه سواحل طولانی در ۹ استان و ۳۵ شهرستان کویری
                          • گسترش صنایع حمل و نقل دریایی، کشتیسازی، ماهیگیری و گردشگری
                          • تغییر اقلیم منطقه از گرم و خشک به معتدل و مرطوب
                          • گسترش صنایع فولاد و کاشی و سرامیک در طول سواحل
                          • امکان احداث مراکز آب شیرین کن در طول سواحل
                          • احیاء اکوسیستم مخصوص مناطق نیمه استوایی
                          • احیاء زمینهای حاصلخیز اطراف طرح به وسیله رطوبت حاصل از تبخیر آب دریاچه‌ها
                          • کنترل شنهای روان واقع در دشت کویر و کویر لوت
                          • جلوگیری از روند افزاینده بیابان زایی جازموریان و کویر لوت و دشت کویر
                          • جلوگیری از روند مهاجرت شهرهای حاشیه کویر به شهرهای بزرگ و خوش آب و هوا
                          • حفظ فرهنگ و تاریخ و آداب و رسوم و اقتصاد و زبان مناطق مرکزی ایران
                          • تمرکز زدایی از سواحل شمالی و جنوبی در تعطیلات تابستانی و نوروز

                          چالشها[ویرایش]

                          • عدم پیش‌بینی برای ایجاد چرخه آب و جلوگیری از راکد شدن دریاچه‌ها
                          • مصرف بالای انرژی جهت پمپاژ حجم نجومی آب به ارتفاع ۱۰۰۰ متر
                          • عدم بهره‌مندی مناطق غربی و شمال شرق کشور
                          • عدم پیش‌بینی طرح جهت اتصال مناسب به آبهای دریای خزر
                          • عدم پیش‌بینی طرح برای چگونگی خروج آبهای راکد سه دریاچه ایجاد شده
                          • عدم برنامه مناسب جهت خروج رسوبات دریایی و معظل افزایش شوری آب در دشتهای نمکی

                          پیمان عابدی[ویرایش]

                          پیمان عابدی در کتاب بررسی اثرات طرح ایرانرود در بهبود موقعیت راهبردی ایران که نخستین کار پژوهشی از منظر استراتژیک به این آبراه است، نیز یکی دیگر از طرحهای پیشنهادی پیرامون پروژه ایران رود را با نام آبراه تمدن خلیج فارس مطرح کرده‌است که طی آن یک شبکه رودخانه ای از دریای عمان تا دریای خزر تقریباً تمام مراکز و شهرهای مهم استانهای کشور را در بر می‌گیرد وی در پیام خود که در ارتباط با طرح خود در ابتدای کتابی که جهت معرفی این طرح منتشر کرده می‌آورد: در کنار ارائه مسیر جدید آبراه ایران رود و اتصال مراکز استانها و آبهای آزاد، پیشنهاد می‌گردد که ضمن اجرایی شدن این طرح کلان در جمهوری اسلامی ایران و دستیابی به موقعیت و جایگاه راهبردی ویژه در سطح بین‌الملل، این آبراه را به عنوان شاخص تمدن ایران نوین و با نام آبراه تمدن خلیج فارس به جهانیان معرفی نموده‌است
                          محاسن[ویرایش]

                          • دربرگرفتن تمام استانهای کویری و خشک مرکز کشور و اغلب مراکز استانها و شهرهای مهم شرقی و مرکزی کشور
                          • ایجاد بنادر متعدد در ۱۵ استان کشور
                          • ایجاد کانال بین‌المللی ترانزیت کالا و مسافر
                          • اتصال کشورهای حاشیه دریای خزر به آبهای آزاد بین‌المللی و افزایش قدرت منطقه ای و بین‌المللی کشور
                          • گسترش صنایع حمل و نقل دریایی، کشتیسازی، ماهیگیری و گردشگری
                          • اتصال ۹ استان از طریق حمل و نقل ارزان دریایی
                          • تغییر اقلیم منطقه از گرم و خشک به معتدل و مرطوب
                          • احیاء اکوسیستم مخصوص مناطق نیمه استوایی
                          • گسترش صنایع فولاد و کاشی و سرامیک در طول کانال
                          • امکان احداث مراکز آب شیرین کن در طول مسیر کانال
                          • امکان ادامه شبکه به کشورهای همسایه شرقی
                          • احیاء زمینهای حاصلخیز اطراف دریاچه‌ها به وسیله رطوبت حاصل از تبخیر آب دریاچه‌ها
                          • کنترل شنهای روان واقع در دشت کویر و کویر لوت
                          • جلوگیری از روند افزاینده بیابان زایی جازموریان و کویر لوت و دشت کویر
                          • جلوگیری از روند مهاجرت شهرهای حاشیه کویر به شهرهای بزرگ و خوش آب و هوا
                          • حفظ فرهنگ و تاریخ و آداب و رسوم و اقتصاد و زبان مناطق مرکزی ایران
                          • تمرکز زدایی از سواحل شمالی و جنوبی در تعطیلات تابستانی و نوروز

                          چالشها[ویرایش]

                          • زمانبری بالای احداث پروژه با ارائه پیشنهاد حفر حدود ۱۲ هزار کیلومتر کانال در طرح
                          • عدم پیش‌بینی برای ایجاد چرخش آب و جلوگیری از راکد شدن آب در کانال‌ها
                          • امکان نفوذ تدریجی حجم عظیمی از آبهای شور اقیانوسی به دشتهای حاصلخیز به لحاظ ایجاد شبکه گسترده و بن‌بست
                          • مصرف بالای انرژی جهت پمپاژ حجم نجومی آب به ارتفاع ۱۰۰۰ متر در طول کانالها
                          • عدم بهره‌مندی مناطق غربی کشور از مزایای طرح
                          • عدم پیش‌بینی طرح برای چگونگی خروج آبهای راکد
                          • عدم ارائه برنامه مناسب جهت خروج رسوبات دریایی و معظل افزایش شوری آب در دشتهای نمکی

                          مشخصات[ویرایش]

                          ۱. بر پایهٔ بررسی‌های جغرافیائی و زمین‌شناسی، سرآغاز مسیر از خلیج کوچک واقع در باختر خلیج چابهار به سوی شمال آغاز و پس از گذشتن از کنار شهر بم، کویر لوت را گذرانده، از کنار کویر نمک و شهر طبس به سوی شمال عبور نموده در حوالی ۱۳۰ کیلومتری خاور شاهرود به سوی شمال باختری متمایل شده و پس از گذشتن از کنار گرگان به بندر ترکمن در دریای خزر می‌رسد.
                          ۲. آغاز مسیر از بهمنشیر و کارون و خورموسی به تالاب شادگان در خرمشهر به سمت شمال تا اهواز از طریق کارون و ادامه تا دزفول و اندیمشک از طریق رود دز و سد دز به رودخانهٔ سزار تا شهر سپیدشت لرستان و ادامه رو به سمت دورود و در دشت سیلاخور از طریق رودخانهٔ گلرود ادامه پیدا می‌کند به سوی بروجرد و از بروجرد به سمت نهاوند با عبور از دشت سیلاخور بالا در نهاوند، کنگاور، اسداباد به سمت بخش چهادولی قروه و از طریق روخانهٔ قزل اوزن به ماهنشان، میانه، خلخال، آب بر و دلتای طارم و سد سفید رود (سدمنجیل) از ادامه روسفید به شهرهای آستانه اشرفیه و بندر انزلی، دریای خزر. این مسیر مانند مسیر پیشین دارای دو منطقهٔ کوهستانی است و حجم کمتری برخوردار است.
                          درازای آبراه میان ۱٬۴۶۵ کیلومتر تا ۱٬۶۰۰ کیلومتر برآورده شده‌است. در درازای مسیر باید کانالی به ژرفای ۵۰۰ متر حفر شود و از آنجایی که سطح دریای خزر نزدیک به ۲۸ متر از سطح دریای آزاد پائینتر است، در بخش کوچکی از مسیر در شمال ایران از الگوی کانال پاناما استفاده شده و تالاب‌هایی ساخته خواهد شد تا از سرازیر شدن آب دریای آزاد به دریای خزر جلوگیری به عمل آید. در همین ناحیه می‌توان با نصب توربین، برق سراسر آبراه را تأمین نمود. پهنای آبراه در پائین ۲۵۰ متر و در سطح زمین ۱٬۰۰۰ متر پیش‌بینی می‌شود تا بتواند رفت‌وآمد دو سویه کشتی‌های بزرگ از جمله نفتکش‌ها را امکان‌پذیر سازد.
                          ایجاد دریاچه در فلات مرکزی ایران[ویرایش]

                          به دلیل بارندگی‌های زیاد طی دو سال ۹۸ و ۹۹ چندین دریاچه در فلات مرکزی ایران ایجاد شده‌است. در طرح ایران‌رود نیز احتمال تشکیل دریاچه در مناطق پست کویری پیش‌بینی شده‌است.[۳]



                          ---------------
                          این یه قلم مشکل اصلی پروژه است

                          نظر

                          • علیرضا۱۲۳
                            عضو فعال
                            • Sep 2022
                            • 2776

                            #7873
                            پاسخ : اینجا همه چی درهمه...جستاری برای مباحث سیاسی، فرهنگی، اجتماعی

                            در اصل توسط afshinamin پست شده است View Post
                            متن کامل این دو لینک را هم بخونید جالبه
                            چند تا طرح آبی عظیم تا الان بررسی شده...موافقان و مخالفان زیادی هم داشته هر کدام از این طرح ها...اما اگر فرض بگیریم یک طرحی مفید هست...یعنی اکثریت آن کارگروه علمی که روی اون طرح کار میکنند به این نتیجه برسند که اجرا بشه...با این حال بنظرم با این حکومتی که ما داریم...هیچگونه سرمایه گذاری صورت نخواهد گرفت!!!!

                            نظر

                            • afshinamin
                              عضو فعال
                              • Jul 2013
                              • 4495

                              #7874
                              پاسخ : اینجا همه چی درهمه...جستاری برای مباحث سیاسی، فرهنگی، اجتماعی

                              معاون امور آب و آبفای وزیر نیرو:
                              درخواست بازدید از مخزن سد کجکی را داشتیم که با این موضوع موافقت نشد، اما بازدید از محل ایستگاه آب‌سنجی دهراود در بالادست سد کجکی بر روی رودخانه هیرمند انجام شد.

                              نظر

                              • علیرضا۱۲۳
                                عضو فعال
                                • Sep 2022
                                • 2776

                                #7875
                                پاسخ : اینجا همه چی درهمه...جستاری برای مباحث سیاسی، فرهنگی، اجتماعی

                                در اصل توسط afshinamin پست شده است View Post
                                معاون امور آب و آبفای وزیر نیرو:
                                درخواست بازدید از مخزن سد کجکی را داشتیم که با این موضوع موافقت نشد، اما بازدید از محل ایستگاه آب‌سنجی دهراود در بالادست سد کجکی بر روی رودخانه هیرمند انجام شد.
                                قدرت منطقه!!! یک سد رو اجازه ندادند بازدید کنند!!!انتظار حقابه هم دارند

                                نظر

                                در حال کار...
                                X