آثار توافق هسته اي ايران و 5+1

Collapse
X
 
  • زمان
  • نمایش
Clear All
new posts
  • arad700
    ستاره دار (1)
    • Jul 2013
    • 3238

    #15841
    پاسخ : مذاكرات هسته اي ايران و 5+1

    فعلا که نمایندگان مجالس ایران و آمریکا شروع کردن به شعار الکی دادن ! این شعارها به جایی نخواهد رسید توافق حتمی خواهد بود هرچند بازار بورس ایران هیچ تاثیری از توافق تا این لحظه نگرفته و فقط باید به این امیدوار بود که دولت خدمتگذار ! کسری بودجه خود را هرچه سریعتر جبران فرماید ! تا بتواند با تدبیری فوق العاده و محیر العقول ! اقدام به مثبت کردن بازار بنماید! دوستان دعا کنند ! در ضمن دعای شروع بازار که قبلا به دوستان وعده داده بودم وارد فاز اجرایی شده و در دست تهیه هستش، ایشالا شاید با خواندن این دعا شیاطین بورسی هم به اسلاف خویش ملحق شوند
    Honesty is the best policy

    نظر

    • B A R A N
      عضو فعال
      • Mar 2015
      • 677

      #15842
      پاسخ : مذاكرات هسته اي ايران و 5+1

      البرادعی : ما نیاز به توافق با ایران داریم

      شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴

      محمد البرادعی مدیر کل سابق آژانس هسته ای در کنفرانسی در شهر فلورانس در شمال ایتالیا ضمن ابراز امیدواری به نهایی شدن توافق هسته ای میان ایران و گروه 5+1 گفت: ما نیاز به یک توافق جامع با ایران داریم.

      خبرگزاری رسمی ایتالیا (آنسا): البرادعی در کنفرانسی موسوم به ' دولت اتحادیه' که در شهر فلورانس برگزار شد، اظهار داشت: تا زمانی که انسان های منطقی دو طرف میز مذاکرات نشسته اند، به توافق هسته ای با ایران خوشبین هستم و امیدوارم این گامهای برداشته شده نهایی شود.

      وی افزود: البته ما می توانستیم ده سال پیش و با شرایطی بهتر برای غرب به این توافق برسیم. امیدوارم که این توافق نهایی شود زیرا رسیدن به توافق نه تنها برای برنامه هسته ای کشورها ، مهم است.

      البرادعی هشدار داد: اکنون توافق با ایران سخت تر شده است. اگر تصمیم به غیر از مذاکره می گرفتیم تاثیری نداشت و تبدیل به یک جنگ جهانی می شد.

      وی گفت: در ده سال اخیر دو بار شاهد امکان رسیدن به یک توافق با ایران بودم و همچنین دوبار دیدم که بخاطر مسایلی این توافق بهم خورد. اکنون نیز شرایط به گونه ای است که کافی است کسی یک کبریت روشن کند.

      وی در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت نقش اروپا اشاره کرد و گفت: امروز اروپا باید بفهمد که نقش مهمی در مدیریت انقلاب های عربی و یا هر قیام دیگری در جهان دارد.

      وی افزود: مساله مشترک مصر، لیبی و برخی کشورهای عربی مربوط به مدیریت انتقال قدرت از رژیم های اقتدارگرا به دمکراسی است، دمکراسی یک قهوه فوری نیست بلکه متشکل از نهادها و کار مشترک است و نمی توان انتظار داشت که یک کشور بدون داشتن یک برنامه برای آینده، از شر دیکتاتور خلاص شود . اروپا بهتر از امریکا خاورمیانه را می شناسد و نیاز به اروپا است.

      گفتنی است که در کنفرانس 'دولت اتحادیه ' که امسال پنجمین دور خود را برگزار کرد ، شخصیت های معروف بین المللی، از جهان سیاست، دانشگاه ها، تجارت ، رهبران و نمایندگان مهم جامعه مدنی به بحث و تبادل نظر در خصوص آینده اتحادیه اروپا از پیشرفت ها تا دورنماها و پیش بینی های مربوط به این اتحادیه می پردازند.


      .

      نظر

      • B A R A N
        عضو فعال
        • Mar 2015
        • 677

        #15843
        پاسخ : مذاكرات هسته اي ايران و 5+1

        مذاکره کننده ارشد روسیه: قانون کنگره آمریکا مانع کسب توافق جامع هسته ای نمی شود

        شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴

        سرگئی ریابکوف مذاکره کننده ارشد هسته ای روسیه اعلام کرد که قانونی که کنگره آمریکا می خواهد در مورد توافق جامع هسته ای ایران وضع کند، مانع دستیابی به این توافق نمی شود.

        خبرگزاری روسیا سگودنیا، ریابکوف روز شنبه به خبرنگاران در مورد تایید طرح قانونی در مورد توافق جامع برنامه هسته ای ایران در سنای آمریکا گفت: بر این باوریم که این طرح قانونی مانعی در مذاکرات هسته ای ایجاد نخواهد کرد.

        ریابکوف با بیان این که روسیه به دقت اوضاع پیرامون برنامه هسته ای ایران و مذاکرات و نیز تصمیمات در این مورد را پیگیری می کند، اظهار کرد: بر اساس ارزیابی ما این طرح قانونی به دولت اوباما برای عقد توافق قابل قبول در مورد برنامه هسته ای ایران آزادی عمل می دهد.

        وی افزود: در حال حاضر تهدیدی از سوی نیروهای ضدایرانی و ضدروسی در کنگره آمریکا که بتواند از فرصت های قانونی برای جلوگیری از کسب توافق جامع استفاده کند، نمی بینم.

        به گزارش رسانه های روسی، سنای آمریکا روز جمعه طرح قانونی را تایید کرد که بر اساس آن رییس جمهوری آمریکا موظف می شود در مورد هر گونه توافق با ایران در مورد برنامه هسته ای کنگره آمریکا را مطلع کند.

        این سند برای تایید نهایی باید در مجلس نمایندگان کنگره آمریکا بررسی شود.

        ریابکوف گفت: اطمینان می دهم که روسیه همانند گذشته تمام تلاش های ممکن را برای کسب توافق جامع در مورد برنامه هسته ای ایران که مورد قبول طرف ایرانی باشد و حق این کشور را در عرصه انرژی هسته ای تامین کند به عمل خواهد آورد.

        مقام روس افزود: مخالف هر گونه تحمیل اراده و اعمال فشار و تحریم های یکجانبه هستیم و از ادامه مذاکرات میان ایران و گروه 1+5 حمایت می کنیم.

        ریابکوف خاطرنشان کرد: در حال حاضر چشم انداز برای رهایی ملت ایران از تحریم ها و لغو این محدودیت وجود دارد که از اهمیت فراوانی برخوردار است.


        .

        نظر

        • ali110
          عضو فعال
          • Jul 2013
          • 467

          #15844
          پاسخ : مذاكرات هسته اي ايران و 5+1

          اگه اعتراض نکنین ، قیمت اکثر سهم ها ، تا توافق مسخره هسته ای ، نصف قیمت فعلی خواهد شد / لعنت بر طیب نیا و فطا نت و ...

          به ادرس توییتر روحانی برید و برای جلوگیری از ریزش بیشتر شاخص بورس ، اعتراض کنید

          @ Rouhani_ir



          همچنین میتوانید به سایت شخصی روحانی بروید و اعتراض کنید rouhani.ir





          لینک صفحه فیسبوک حسن روحانی : http://fa-ir.facebook.com/rouhani.ir


          شماره تلفن دفتر ریاست جمهوری 6133

          تلفن پیامگیر دولت 111 / تنها راه نجات بورس ، اعتراضه /

          نظر

          • B A R A N
            عضو فعال
            • Mar 2015
            • 677

            #15845
            پاسخ : مذاكرات هسته اي ايران و 5+1

            آغازکمپين مخالفت با تصويب نهايي قانون نظارت کنگره بر توافق هسته اي ايران

            شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴

            شورای موسوم به شورای ملی ایران و آمریکا کمپینی را آغاز کرده است که هدف آن ناکام گذاشتن قانون بازنگری در توافقنامه ی هسته ای ایران اعلام شده است.

            شورای ملی ایران و آمریکا فیلمی تبلیغاتی تهیه کرده است که در آن سه فرد ایرانی تبار به نام های تریتا پارسی رئیس این شورا ، مهسا پایسته عضو این شورا و جمال عبدی مدیر برنامه ریزی این شورا درباره ی تصویب قانون موسوم به« قانون بازنگری توافقنامه هسته ای ایران در سنا »صحبت می کنند.

            تریتا پارسی گفت: این قانون دیگر رسمی شده است.
            در ادامه مهسا پایسته گفت: سنای آمریکا قانونی را تصویب کرده است تا این قدرت را به کنگره بدهد که توافق با ایران را از بین ببرد.
            سپس جمال عبدی گفت: اگر در ماه ژوئیه توافق بدست آید ، کنگره ی آمریکا سی روز وقت خواهد داشت تا تصمیم بگیرد که آیا این توافقنامه را تصویب کند و یا اینکه طی یک رای گیری آن را از کار بیاندازد.
            در ادامه تریتا پارسی گفت: ممکن است که خیلی سریع یک فرصت معجزه آسا برای صلح ، به فرصتی برای حرکت به سمت جنگ تبدیل شود.

            مهسا پایسته هم گفت: به همین علت است که ما کمپین « رأی برای صلح » را سازماندهی کرده ایم.
            در این لحظه آدرس کمپین اینترنتی « رأی برای صلح » در زیر نویس این فیلم به آدرس ذیل درج می شود:
            WWW.NIACOUNCIL.ORG/VOTE4PEACE
            در ادامه ی این کلیپ تبلیغاتی جمال عبدی گفت:
            اکنون لحظه ی مرگ یا زندگی ما برای دیپلماسی با ایران است.

            تریتا پارسی گفت: درصورتی که ما در این رای گیری شکست بخوریم ، هرآنچه را که ما در ده سال گذشته برایش کار کرده ایم تا آمریکا و ایران را به پای میز مذاکره بیاوریم تا درباره ی یک توافقنامه ی صلح مذاکره کنند، ممکن است از بین برود.

            در ادامه ی این کلیپ تبلیغاتی آمده است: اگر شما در زمینه ی جلوگیری از جنگ بین آمریکا و ایران جدی هستید، اگر شما به فکر آینده ی حقوق بشر و دمکراسی در ایران هستید و اگر شما درباره ی فرصت ارتباط دوباره ی مردم ایران و آمریکا و تجدید دوستی بین شان جدی هستید، لازم است که اکنون برخیزید و صدای خود را به گوش دیگران برسانید.

            در ادامه ی این کلیپ درحالی که تصویر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی نشان داده می شد تریتا پارسی گفت: طرف مقابل بارها گفته است که آنها بیست سال است که برای این رای گیری آماده شده اند.
            سپس جمال عبدی گفت: عده زیادی در داخل و خارج از کنگره هستند که دست به هرکاری می زنند تا این توافقنامه را از طریق این رای گیری نافرجام بگذارند( در این لحظه در پائین تصویر عکس سناتور تام کاتن نشان داده می شود)

            وی افزود: ما چند هفته ی کوتاه قبل از ماه ژوئیه فرصت داریم تا هرچه در توان داریم بکار بندیم و اقدام به سازماندهی و بسیج افراد بکنیم و بتوانیم رای شمار کافی از اعضای کنگره را بدست آوریم تا این اطمینان حاصل شود که آنها به صلح رای می دهند و به جای از بین بردن توافقنامه ی هسته ای آن را تائید می کنند.

            سپس مهسا پایسته گفت: ما در هفته های آینده ابزارهای جدیدی را در اختیار شما قرار می دهیم تا به صورت آنلاین و نیز درمحلات خود و در دخل کنگره برای این توافق کار کنید.
            تریتا پارسی گفت: ما نمی توانیم در این تلاش پیروز شویم مگر اینکه شما با شما باشید.
            مهسا بایسته هم گفت: اکنون لحظه ای است که باید روی آن حساب کرد.
            جمال عبدی هم گفت: امیدواریم که شما بخشی از این تلاش مهم برای تائید توافقنامه باشید و اطمینان حاصل کنید که کنگره به صلح رای می دهد.
            تریتا پارسی هم گفت:کمپین اکنون آغاز شده است.
            گفتنی است شعار تبلیغاتی این کمپین این است:
            جلوی جنگ را بگیرید، جلوی تسلیحات هسته ای را بگیرید ، تحریم ها را بردارید.

            ==============================

            جالب است ،ایران از یک سو در داخل می گوید ،اگر این تهدیدات آمریکا ادامه یابد ، زیر میز مذاکره می زنم و از توافق خبری نخواهد بودو از طرف دیگر این لابی خودش (نایاک) را شارژ مادی و معنوی می کند تا آنها هم سبیل بعضی از نمایندگان را بچربانند.

            یک تحلیل گر سیاسی چند روز پیش صحبت می کرد ، می گفت خوب اینقدر اینها می گویند زیر میز مذاکره می زنیم ،خوب بزنند مگر کسی جلویشان را گرفته.چنان سخن می گویند که هر که نداند فکر می کند که گویی این طرف غربی است که به این توافق احتیاج دارد.


            .

            نظر

            • arad700
              ستاره دار (1)
              • Jul 2013
              • 3238

              #15846
              پاسخ : مذاكرات هسته اي ايران و 5+1

              هرچند مذاکرات ظاهرا تاثیری روی مثبت بازار نداره ولی ظاهرا طرح سه فوریتی مجلس هم به زعم برخی دوستان تاثیر منفی داشته ، حالا باهنر از شبکه اول داره توضیح میده راجع به این طرح یه جورایی داره به زبان بی زبانی میگه آقا این طرح فقط فرمالیته بوده و تصویب نخواهد شد و اینکه اینا خواستن به مجلس آمریکا یه خودی نشون بدن!
              Honesty is the best policy

              نظر

              • arad700
                ستاره دار (1)
                • Jul 2013
                • 3238

                #15847
                پاسخ : مذاكرات هسته اي ايران و 5+1

                فکر کنم هشدارای لازم را ااز برو بچه های آمریکایی گرفتن که آقا در این حد و اندازه هم لاف نزنید . باهنر داره یه جورایی میگه که ما در ریز مذاکرات وارد نمیشیم و ما رقیب دولت نیستیم هرچند ما میتونیم قانونا ورود کنیم ولی ما اطمینان داریم به دولت و فقط با دولت همکاری دوستانه میکنیم.

                یا ایها الذین آمنو! تنها بهانه منفی بازار هم ظاهرا مرتفع شد ، این جمله قابل توجه دولت عزیز بود ، احتمالا جبران کسری بودجه هم داره به مراحل پایانی میرسه ! اگه زحمتی واستون نداره و خسته نمیشید لطفا اجازه بدهید بازار مسیر خودش را برود حالا حمایت پیشکش ! نخواستیم حمایت کنید! خواهشا فضاحت نفرمایید.
                Honesty is the best policy

                نظر

                • tom cruise
                  عضو فعال
                  • Mar 2012
                  • 4756

                  #15848
                  پاسخ : مذاكرات هسته اي ايران و 5+1

                  طرح مجلس یک صد تا امضا دیگر نیاز دارد ..حالا باید دید فردا چه ساعتی میرود مجلس و کی خبریش می اید
                  مسخره ترین قسمت این است یک ماه قبل این طرح در کمیته خارجی سنا تصویب شد ..انوقت واکنش ندادند و مشخص بود سنا تصویب میکند و اینکه نویسنده و طراح نامهد 48 نفر خودش به طرح رای منفی داده گفته تند نیست و ملایم است اینها باید خدا را شکر کنند که متمم طرح ها رای نیاورد ...
                  حالا قدوسی راه افتاده چون اسم سنا و طرح را شنیده داد قال میکند...البته با مجلس بعدی این افراد دیگر نخواهند بود و مشکلی نخواهند داشت....اگر مجلس بعدی دست امثال دکتر شیرزاد زیبا کلام...بافتد ...خواهد گفت چه خبر است 6هزار سانتریفیوز بکنید 3هزارتا کافیست
                  https://www.facebook.com/profile.php?id=10001066806953
                  tom cruise in face book

                  نظر

                  • وحید 20
                    ستاره‌دار(98)
                    • Mar 2011
                    • 29911

                    #15849
                    پاسخ : مذاكرات هسته اي ايران و 5+1

                    رد طرح ۳ فوریتی توقف مذاکرات هسته‌‌ای در فراکسیون رهروان ولایت

                    جعفرزاده ایمن آبادی در تشریح جلسه صبح امروز فراکسیون رهروان ولایت خبر از رد طرح ۳ فوریتی مجلس برای توقف مذاکرات هسته‌‌ای داد و گفت : به نظر نمایندگان مجلس شورای اسلامی تیم مذاکره کننده به خوبی توانسته روند مذاکرات را اداره کند و طرف آمریکایی نیازمند ترک مذاکرات است.

                    غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری خانه ملت در تشریح جلسه صبح امروز فراکسیون رهروان ولایت با بیان این که موضوعات متنوعی در این جلسه مطرح شده‌است ، گفت: مهم‌ترین مساله‌ای که مورد بررسی قرار گرفت ، طرح ۳ فوریتی مجلس برای توقف مذاکرات هسته‌‌ای بود که با مخالفت قاطع نمایندگان حاضر در جلسه قرار گرفت.

                    عضو فراکسیون رهروان ولایت مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: به نظر نمایندگان مجلس منافع ملی جمهوری‌اسلامی اقتضا می‌کند ما اقدم تقلیدی در مقابل کنگره و سنای آمریکا انجام ندهیم. در کنگره آمریکا دعوای سنگینی بین جمهوری‌خواهان و دموکرات ها وجود دارد . در ایالات متحده همانند جمهوری اسلامی رهبری واحد و فرزانه وجود ندارد که سیاستی واحد را تدوین نماید و هرکس در واشنگتن سهم خود را از قدرت مطالبه می‌کند. نمایندگان کنگره و سناتورهای آمریکایی به دنبال منفعت‌طلبی‌های شخصی و حزبی می‌باشند و در عوالم خودشان سیر می‌کنند.

                    وی با بیان این که تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران و کلیت نظام جمهوری‌اسلامی به خوبی مذاکرات‌ را اداره کرده‌اند ، گفت: آمریکایی‌ها نیازمند ترک میز مذاکرات هستند و ما نباید بهانه به دست آنها بدهیم. ایران در مذاکرات هسته‌ای به امتیازات خوبی دست یافته است، آمریکایی‌ها به دنبال این هستند که ایرانی‌ها را عصبانی کنند و فضایی برای ترک مذاکرات ایجاد کنند.

                    نماینده مردم رشت در مجلس گفت: مطالبی که در موضع گیری های امریکایی‌ها بیان شده به هیچ وجه در پای میز مذاکرات مطرح نشده‌است و آنها دنبال تبلیغات رسانه‌ای هستند. آمریکایی ها از انتشار فکت شیت به شدت پشیمان هستند و اظهاراتی مبنی بر حق و حقوق هسته ای ایران را را بیان داشته اند که نمی‌توانند از آن عقب نشینی کنند. عملکرد مناسب ایران در مذاکرات هسته ای ، آمریکایی ها و به خصوص جمهوری‌خواهان را عصبانی کرده‌است.

                    وی با تاکید برپیگیری روند مذاکرات هسته‌ای براساس منویات تدوین شده مقام معظم رهبری گفت: از دید اعضای فراکسیون رهروان ولایت ، مقام معظم رهبری روند مذاکرات را تاکنون تایید نموده‌اند و خلا قانونی در مورد مذاکرات نیز وجود ندارد. تصویب هرگونه قانونی که دست پاگیر باشد تنها به ضرر منافع ملی ایرن است. البته مباحثی در مورد لغو تحریم ها و بازرسی های PMDمطالبی مطرح گردیده است باید بیشتر مورد بررسی قرار گیرد.

                    عضو فراکسیون رهروان ولایت مجلس با بیان این که از گرفتار شدن در مجادله جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها باید پرهیز شود ، گفت: فراکسیون رهروان ولایت تصمیم گرفته است به زودی با صدور بیانیه‌ای رسمی نسبت به مسائل مطرح شده توسط آمریکایی‌ها به صورت قاطع واکنش نشان دهد تا به این ترتیب هم رفتار تقلیدی نکرده باشیم و اقتدار تیم مذاکره کننده هسته‌ای و دست‌آوردهای جمهوری اسلامی نیز دفاع کرده باشیم. همه در جمهوری اسلامی باید براساس برنامه‌های اعلام شده مقام معظم رهبری حرکت کرده و از تخریب تیم مذاکره کننده هسته‌ای پرهیز کنند.

                    جعفرزاده ایمن آبادی در ادامه سخنان خود به مباحث مطرح شده دررابطه با استانی شدن انتخابات در جلسه صبح امروز فراکسیون رهروان ولایت اشاره کرد و گفت: از نظر نمایندگان مجلس ، روش فعلی انتخابات داراش اشکالاتی است که در روش استانی شدن برطرف خواهد شد. اعضای فراکسیون معتقد بودند که نگارش قانون استانی شدن انتخابات دارای اشکالاتی است که برای برطرف کردن آنها نباید تعجیل شود و باید با آرامش و هماهنگی به آنها پرداخته شود.

                    وی در ادامه گفت: به نظر نمایندگان مجلس برای رفع نقایص قانون استانی شدن انتخابات باید با آرامش و هماهنگی با اعضای محترم شورای نگهبان و همچنین کارشناسان اقدام شود تا سطح نمایندگان ارتقاع پیدا کند.

                    این نماینده مجلس نهم گفت: موضوع تهاجم عربستان سعودی به مردم مظلوم یمن نیز از موضوعاتی بود که در جلسه فراکسیون رهروان مطرح گردید و با ابراز انزجرا نمایندگان ملت در مجلس شورای اسلامی مواجه شد.

                    وی ضمن تشکر از حضور ملت در راهپیمایی روز جمعه گفت: از نظر نمایندگان مجلس ، نیروهای زمینی عربستان به شدت دچار ضعف هستند و توانایی برخورد با نیروهای انقلابی هستند و آتش بس ادعایی عربستان نیز تنها برای تجمیع مزدوران چند ملیتی در جهت آغاز حملات زمینی است.

                    جعفر زاده ایمن آبادی همچنین گفت: در یمن وضعیت انسانی اسفناکی وجود دارد. رفتار عربستان را تنها و تنها می‌توان با اقدامات ضد انسانی و جنایات جنگی رژیم صهیونیستی مقایسه کرد.
                    درخت هرچه پربارتر افتاده تر@};-

                    توصیه ای به خرید/فروش/نگهداری ندارم.

                    نظر

                    • B A R A N
                      عضو فعال
                      • Mar 2015
                      • 677

                      #15850
                      پاسخ : مذاكرات هسته اي ايران و 5+1

                      بازگشت مشتریان سنتی نفت ایران /جزییات درخواست سه کشور اروپایی، آسیایی و آفریقایی برای از سرگیری واردات نفت از ایران

                      ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۴

                      نظام تحریم های وضع علیه ایران به سرعت در حال فروپاشی است به طوری که در کمتر از یک هفته و در حالی که هنوز تحریم ها به طور رسمی رفع نشده اند، سه کشور اروپایی، آسیایی و آفریقایی خواستار واردات نفت از ایران شده اند.
                      پس از مذاکرات لوزان سوئیس و قرائت بیانیه مشترک پایانی مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 توسط محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در لوزان سوئیس، موج جدید مذاکرات نفتی ایران با سایر کشورها آغاز شد.

                      همزمان با پایان مذاکرات ایران و 1+5 در لوزان سوئیس، سفر هیات های اقتصادی و نفتی خارجی به ایران آغاز شد به طوری در هفته جاری نمایندگان شرکت نفتی انی ایتالیا با بیژن نامدار زنگنه دیدار کردند.

                      از جمله نگرانی هایی که در خصوص صادرات نفت خام ایران، پس از لغو تحریم ها مطرح می شد، امکان عدم بازگشت خریداران قدیمی و سنتی نفت ایران بود، زیرا برخی کارشناسان ادعا می کردند نفت کشورهایی که دارای نفتی مشابه نفت ایران هستند، جایگزین و بازار از دست ایران خارج شده است.

                      اما مذاکرات روزهای اخیر نشان داده که نفت ایران همچنان برای بازار جذاب بوده و مشتریان خاص خود را دارد به طوری که مشتریان سابق تمایلی ندارند که به راحتی از آن دست بکشند.

                      در یک هفته اخیر، مقامات سه کشور آفریقای جنوبی، لهستان و اندونزی، خواستار از سرگیری واردات نفت از ایران شده و خود را برای رفع تحریم ها آماده می کنند.

                      بیژن زنگنه وزیر نفت در هفته گذشته با تینا جومت پترسون وزیر انرژی آفریقای جنوب درباره همکاریهای ایران و آفریقای جنوبی در بخشهای نفت و گاز ی دیدار و گفتگو کرد.
                      سیدمحسن قمصری مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران درباره جزییات این دیدار اظهار داشت: آنها به دنبال خرید نفت خام، فرآورده های نفتی، گاز، مواد پتروشیمی و همچنین مشارکت در طرح های نفتی کشورمان هستند.

                      آفریقای جنوبی پیش از تحریم های سال ٢٠١٢ یکی از مشتریان سنتی نفت خام ایران بوده است، به طوری که این کشور در ماه پیش از توقف واردات نفت از ایران، روزانه ٦٨ هزار بشکه نفت خام از ایران خریداری می کرد.
                      تا پیش از تشدید تحریم ها، آفریقای جنوبی، بزرگترین مشتری نفت ایران در قاره آفریقا بوده است.

                      لهستان دومین کشوری است که خواستارفروش نفت ایران به پالایشگاه های این کشور شده است. این کشور اروپایی قصد دارد نفت خام ایران را برای پالایشگاه های خود خریداری کرده و یا آنکه آن را به پالایشگاه های سایر کشورهای اروپایی ارسال کند.

                      امیرحسین زمانی نیا معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت پس از دیدار با هیات سیاسی و اقتصادی لهستان در این خصوص اظهار داشت: در این دیدار درباره امکان صادرات نفت خام ایران به پالایشگاههای لهستان صحبت هایی انجام شد.

                      وی افزود: مهمترین محور این مذاکرات، بررسی همکاری در زمینه نفت، گاز، پتروشیمی و بکارگیری نیروهای متخصص در صنعت نفت است.
                      در هفته گذشته برخی منابع از خریداری یک محموله میعانات گازی ایران توسط بزرگترین شرکت پالایشی لهستان خبر دادند که البته تکذیب شد.

                      براین اساس، ادعا شده بود که بزرگترین پالایشگر نفت لهستان(پی.کی.ان.اورلن)یک محموله میعانات گازی ایران را به پالایشگاه مازیکیایی (Mazeikiai) خود در لیتوانی تحویل داده است. معامله گران اعلام کرده بودند که این محموله ١٢٢ هزار تنی به بندر بوتینگه ترانزیت شده است.
                      مشتری بعدی نفت خام ایران یک مشتری قدیمی از قاره آسیاست که پیش از تحریم از ایران نفت وارد می کرده است.

                      محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت از تمایل اندونزی برای افزایش همکاری های نفتی و واردات نفت از ایران خبر داده و می گوید: در دیدار با مقامات این کشور، توافقهای اولیه برای صادرات بیشتر نفت و احداث یک پالایشگاه و نیروگاه در اندونزی انجام شد.
                      پیش از این قمصری مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت به ایرنا گفته بود: مذاکرات ابتدایی با اندونزی برای صادرات نفت انجام شده، اما مذاکرات قطعی و نهایی هنوز آغاز نشده است.

                      وی اظهار داشته بود: برای صادرات نفت به اندونزی مشکلات فنی وجود دارد لذا باید بررسی کرد که آیا پالایشگاه های این کشور امکان جذب نفت خام ایران را دارند یا خیر؟

                      مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت خاطرنشان کرده بود: اندونزی برای دریافت نفت ایران مشکلی با تحریم ندارد، زیرا اندونزی جزو کشورهایی است که می تواند در شرایط فعلی از ایران نفت دریافت کند.
                      چندی پیش یک مقام ارشد اندونزیایی از آمادگی این کشور برای واردات نفت از ایران خبر داده و اظهار داشته بود: دولت این کشور طرحی را اجرا می کند که براساس آن واردات مستقیم نفت خام از تولیدکنندگان برای اطمینان از ذخایر نفت پالایشگاه های داخلی در درازمدت افزایش می یابد.

                      اندونزی در حال حاضر روزانه ظرفیت پالایش یک میلیون بشکه نفت را دارد که حدود دو سوم تقاضای این کشور را تامین می کند و به معنی این است که این کشور باید برای پر کردن این شکاف روزانه بیش از 500 هزار بشکه فرآورده های سوختی وارد کند.


                      .

                      نظر

                      • Hessam
                        عضو فعال
                        • Aug 2012
                        • 1240

                        #15851
                        پاسخ : مذاكرات هسته اي ايران و 5+1

                        آلمان: کنگره آمریکا ممکن است ایران را بار دیگر تحریم کند، اما کشورهای دیگر این کار را نمی کنند / گزینه های جایگزین توافق جالب نیست / حمله به ایران فایده نخواهد داشت
                        یک دیپلمات بلندپایه آلمانی با بیان اینکه راه های جایگزین به جای دستیابی به موافقتنامه درباره برنامه هسته ای ایران از طریق مذاکرات خیلی جالب نیست گفت آلمان و دیگر کشورها آماده اند برغم آنچه کنگره ممکن است انجام دهد ، سوای تحریم ها عمل کنند و مسیر تحریم ها را دنبال نکنند.
                        پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
                        آلمان: کنگره ممکن است ایران را بار دیگر تحریم کند، اما کشورهای دیگر این کار را نمی کنند / گزینه های جایگزین توافق جالب نیست / حمله به ایران فایده نخواهد داشت

                        آسوشیتدپرس نوشت: یک دیپلمات بلندپایه آلمانی با بیان اینکه راه های جایگزین به جای دستیابی به موافقتنامه درباره برنامه هسته ای ایران از طریق مذاکرات خیلی جالب نیست گفت آلمان و دیگر کشورها آماده اند برغم آنچه کنگره ممکن است انجام دهد ، سوای تحریم ها عمل کنند و مسیر تحریم ها را دنبال نکنند.

                        به گزارش «انتخاب»، پیتر ویتیگ سفیر آلمان در آمریکا این اظهارات را در نشستی در اوهایو درباره مسائل مختلف ازجمله مذاکرات هسته ای ایران مطرح کرد.

                        مذاکرات هسته ای ایران قرار است در وین ازسر گرفته خواهد شد. ایران و قدرت های جهان ( آمریکا ، روسیه ، فرانسه ، چین ، انگلیس و آلمان ) 30 ژوئن را به عنوان ضرب الاجل برای دستیابی به یک موافقتنامه هسته ای نهایی تعیین کرده اند.

                        ویتیگ تصریح کرد :« راه های جایگزین به جای دستیابی به یک موافقتنامه از طریق مذاکره خیلی جالب نیست. اگرچه ممکن است کنگره آمریکا تمایل به اعمال تحریم های جدید علیه ایران داشته باشد اما کشورهای دیگر این روند را دنبال نخواهند کرد.»

                        وی گفت :« به عقیده من این رژیم تحریم های جهانی از هم پاشیده خواهد شد و باعث به راه افتادن رقابت تسلیحاتی برای دستیابی به سلاح هسته ای در منطقه می شود.»

                        این اظهارات سفیر آلمان پس از آن مطرح شد که سنای آمریکا با رای اکثریت قاطع ، لایحه ای را که به کنگره اجازه می دهد هرگونه موافقتنامه نهایی با ایران را بررسی یا با آن مخالفت کند ، تصویب کرد.

                        ویتیگ از تلاش های دیپلماتیک آمریکا در مذاکرات هسته ای ایران قدردانی اما در عین حال تاکید کرد حملات نظامی به هیچ وجه نمی تواند یک جایگزین قوی برای دستیابی به موافقتنامه از طریق مذاکره باشد.

                        وی گفت حمله نظامی ممکن است بتواند برای چند ماه یا چند سال مانع از فعالیت های ایران شود اما این روند پایدار نخواهد بود و دوام و فایده چندانی ندارد.

                        ویتیگ بار دیگر تاکید کرد دولت آلمان معتقد است باید به دیپلماسی فرصت داد.

                        نظر

                        • tom cruise
                          عضو فعال
                          • Mar 2012
                          • 4756

                          #15852
                          پاسخ : مذاكرات هسته اي ايران و 5+1

                          https://www.facebook.com/profile.php?id=10001066806953
                          tom cruise in face book

                          نظر

                          • Hessam
                            عضو فعال
                            • Aug 2012
                            • 1240

                            #15853
                            پاسخ : مذاكرات هسته اي ايران و 5+1

                            توصیه های نیویورک تایمز به اوباما: به رهبران عرب امتیاز زیادی نده
                            او باید به صراحت برای رهبران عربی مشخص سازد که با هر ایده ای شبیه به تشکیل سازمانی نظامی – امنیتی همچون ناتو برای تامین امنیت کشورهای عربی در قبال ایران موافق نیست . اوباما نباید تحت فشار رهبران عربی زیر بار تشکیل چنین ناتویی برود او همچنان باید رویکرد محتاطانه خود برای عدم ورود به مناقشات و درگیر یهای خاورمیانه را حفظ کند.
                            چند روز دیگر شش رهبر عضو شورای همکاری خلیج فارس به دعوت باراک اوباما رییس جمهور آمریکا عازم واشنگتن می شوند تا با رییس جمهور آمریکا درباره امنیت منطقه خاورمیانه و مساله توافق احتمالی هسته ای با ایران دیدار و رایزنی کنند.توصیه های نیویورک تایمز به اوباما: به رهبران عرب امتیاز زیادی نده

                            به گزارش عصر ایران این دیدار در شرایطی صورت می پذیرد که پس از تفاهم لوزان برخی کشورهای عربی به ویژه عربستان اعلام کردند نگران تبعات توافق هسته ای با ایران بر امنیت خود هستند.

                            روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در سرمقاله روز شنبه خود به اهمیت این سفر پرداخته و نکاتی را به رییس جمهور آمریکا درباره دیدار با سران عربی خلیج فارس گوشزد کرده است که به دلیل اهمیت نکات طرح شده در آن ، برگردان کامل فارسی آن در پی می آید:

                            جلسه این هفته رئيس جمهور اوباما با رهبران عرب ( در کاخ سفید و در کمپ دیوید) فرصتی برای اطمینان بخشیدن به این کشورهای عمیقا مردد عربی خلیج فارس است که تعامل و معامله هسته ای احتمالی آمریکا با ایران نه تنها یک تهدید نیست بلکه می تواند فرصتی برای ثبات منطقه ای باشد.

                            اکثریت جمعیت ایران شیعه است در حالی که اکثریت جمعیت کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس سنی هستند ، در حالی که به ضرب الاجل امضای توفق نهایی بین ایران و گروه 1+5 در موضوع هسته ای نزدیک می شویم رهبران عرب منطقه مضطرب تر شده اند.در این مورد، آقای اوباما می تواند پاسخ قانع کننده ای به رهبران عرب دهد: "یک ایران مهار شده به وسیله یک توافق هسته ای قوی و قابل اثبات تهدید بسیار کمتری برای آنها در مقایسه با یک ایران نامحدود بدون توافق هسته ای در بر خواهد داشت.

                            اما جنبه دیگری درباره توافق هسته ای احتمالی است که رهبران خلیج فارس را نگران تر و بی قرار تر می سازد و آن این است که بر اساس این توافق در ازای محدودیت در برنامه هسته ای ایران تحریم های اقتصادی این کشور رفع می شود و در نتیجه میلیاردها دلار از دارایی های بلوکه شده ایران آزاد و سرمایه گذاری های جدید خارجی وارد این کشور خواهد شد. کشورهای عربی خلیج فارس از این مساله نگرانی دارند که این پول ها و منابع مالی بیشتر می تواند نفوذ منطقه ای ایران را تقویت کرده و منابع مالی ایران را برای در اختیار دادن به گروه های متحد تهران از جمله حزب الله لبنان افزایش دهد و توان مالی ایران را برای حمایت بیشتر از بشار اسد در سوریه یا نفوذ در عراق افزایش دهد.

                            آنها همچنین نگران هستند که اشتیاق دولت اوباما برای پایان دادن به بیش از سه دهه خصومت با ایران می تواند در حکم شمارش معکوس برای پایان دادن به تضمین امنیتی واشنگتن در قبال امنیت کشورهای عربی خلیج فارس باشد. در اینجا پاسخ آقای اوباما به این رهبران می تواند کمی پیچیده تر باشد. انتظار می رود اوباما در این مورد تضمین هایی به رهبران عربی بدهد اما او باید به صراحت برای رهبران عربی مشخص سازد که با هر ایده ای شبیه به تشکیل سازمانی نظامی – امنیتی همچون ناتو برای تامین امنیت کشورهای عربی در قبال ایران موافق نیست . اوباما نباید تحت فشار رهبران عربی زیر بار تشکیل چنین ناتویی برود او همچنان باید رویکرد محتاطانه خود برای عدم ورود به مناقشات و درگیر یهای خاورمیانه را حفظ کند.

                            برای دولت ایالات متحده در شرایط کنونی منطقه ایجاد تعادل و موازنه در روابط بین ایران و کشورهای عربی آسان نخواهد بود. اوباما می تواند تضمین دهد از عربستان سعودی در برابر حمله احتمالی ایران دفاع خواهد کرد. اما اگر ایران و عربستان درگیری مستقیم نداشته و درگیری بین دو کشور به صورت نیابتی و با " پروکسی ها" باشد- که سناریوی محتمل تری است- تکلیف چیست؟ باید اوباما صریحا به این رهبران بگوید که ایالات متحده آمریکا از این رژیم های عربی در برابر مخالفان سیاسی داخلی شان حمایت نخواهد کرد.

                            ایالات متحده در حال حاضر میلیاردها دلار سلاح به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس می فروشد و تمرینات نظامی مشترک برگزار می کند. کمک های بیشتر و تمرینات نظامی و مشترک بیشتری می تواند در دستور کار باشد اما مهمترین گام در حال حاضر باید یکپارچه سازی سیستم نظامی کشورهای عربی خلیج فارس به منظور تقویت توان دفاع دسته جمعی آنها باشد.

                            ایران تنها تهدیدی نیست که کشورهای عربی خلیج فارس با آن روبرو هستند و یا حتی می توان گفت ایران مهم ترین تهدید آنها هم نیست. آقای اوباما در مصاحبه ماه گذشته با "توماس فریدمن" نیز بر همین مساله تاکید کرد و خطاب به رهبران عربی گفت تهدید اصلی برای این کشورها از داخل است نه از خارج .
                            اوباما گفت : "جمعیت هایی که در برخی موارد، از خود بیگانه میشوند، جوانانی که بیکار هستند، ایدئولوژی های مخرب و پوچ، و نیز احساس سرخوردگی توده ها و جوان عرب از اینکه هیچ رسانه سیاسی مشروع برای بیان نارضایتی های آنها از وضعیت حاکم نیست.
                            انتظار نمی رود دستکم در آینده نزدیک و میان مدت شاهد مطالبه دموکراسی خواهی از سوی اکثریت مردم این کشورها باشیم اما دستکم می توان نظام های سیاسی داشت که نماینده قشر وسیع تری از جامعه باشند.

                            یک نکته دیگر مهم نیز وجود دارد که آقای اوباما می تواند درباره آن با رهبران عربی صحبت کند: " کشور ایران اغلب به عنوان یک نیرویی که باید مهار شود مورد توجه قرار گرفته است. اما توافق هسته ای می تواند به عنوان "یک فرصت بزرگ" برای اعراب هم باشد تا در سایه آن با ایران وارد همکاری هایی چون سرمایه گذاری های جدید منطقه ای در حوزه انرژی، تغییرات آب و هوا، کمبود آب و کنترل تسلیحات شوند.

                            در صورتی که معامله هسته ای آمریکا با ایران "جوش بخورد" ، واشنگتن سعی خواهد کرد ایران را ترغیب کند که نقش سازنده تری در سوریه ایفا کند. بسیاری از ناظران در این مورد شک و تردید دارند اما قطعا امکان و شانس گسترده تر کردن حوزه همکاری با ایران در دیگر حوزه های غیرهسته ای ارزش تلاش خود را دارد.
                            آخرین ویرایش توسط Hessam؛ 2015/05/10, 13:39.

                            نظر

                            • negarminavi
                              عضو فعال
                              • May 2013
                              • 35714

                              #15854
                              پاسخ : مذاكرات هسته اي ايران و 5+1

                              لغو تحریم‌های ایران پس از سال‌های متمادی صورت می‌گیرد

                              نشریه آمریکایی "پولیتیکو" نوشت: همه شواهد نشان می‌دهد که لغو تحریم‌ها توسط کنگره پس از سال‌های متمادی که ایران ثابت کند به تعهداتش پایبند بوده است، انجام خواهد شد

                              رئیس جمهور در مراحل ابتدایی می‌تواند تحریم‌ها را تعلیق کرده و تا مدت‌ها درخواستی از کنگره برای رفع دائم تحریم‌ها نخواهد شد. از طرفی بسیاری از لغو تحریم‌ها در ابتدای کار توسط اتحادیه اروپا صورت خواهد گرفت. همه شواهد نشان می‌دهد که لغو تحریم‌ها توسط کنگره پس از سال‌های متمادی که ایران ثابت کند به تعهداتش پایبند بوده است، لازم خواهد شد.

                              گروه بین‌الملل - نسیم: مخالفت برخی از اعضای کنگره ایالات متحده با توافق هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 سبب شده تا موجی از اظهارنظرهای سیاسی در این زمینه در رسانه‌های آمریکایی شکلبگیرد. برخی موافق این رویکرد کنگره هستند و برخی آن را موجب خراشیده شدن چهره واشنگتن در عرصه بین‌المللی می‌دانند.

                              در همین زمینه، نشریه آمریکایی «پولیتیکو» در گزارشی به بررسی جزئیات توافق پرداخته و با اشاره به قدرت عمل کنگره در این زمینه، خواستار همراهی اعضا با دولت در امضای توافق هسته‌ای شده است.


                              آیا توافق با ایران بزرگ‌تر از آن است که بخواهد شکست بخورد؟

                              اکتبر گذشته توجه مخالفان دست راستی دولت اوباما به سخنان «بن رادز»، مشاور اوباما جلب شد. سخنانی که نشان می‌داد دولت اوباما توافق با ایران را به بزرگی تصویب طرح اوباماکر در دوره اول ریاست جمهوری وی می‌دانند. مقایسه این دو مناسب‌تر از هدفی است که احتمالا رادز از بیان این سخنان داشته است. توافق با ایران به مرحله‌ای رسیده که یادآور حمایت و ضدیت حزبی با طرح اوباما کر است اما مقایسه ما محدود به این مورد نخواهد بود. همانند طرح اوباماکر، اگر مذاکرات به چارچوب اولیه توافق سیاسی برسد، به شکست کشاندن توافق بسیار دشوار خواهد بود.

                              در واقع موافقان و مخالفان طرح باید از تجربه اجرای اوباماکر درس بگیرند. اگر توافقی صورت پذیرد، به جای تلاش بی‌نتیجه برای تخریب آن، مانند تلاش‌هایی که جمهوری خواه‌ها برای تخریب اوباماکر کردند، اعضای کنگره باید نقشی سازنده‌تر ایفا نمایند. در میان کارهای زیادی که می‌توانند انجام دهند، آن‌ها باید به دنبال حل وفصل نقاط ضعف توافق مانند برداشته شدن محدودیت‌های ایران پس از گذشت مدت زمانی مشخص از توافق باشند. آن‌ها می‌توانند با تصویب تحریم‌های بالقوه‌ای برای آینده، ایران را مجبور کنند که حتی در آینده‌ای دور نیز به دنبال بمب اتم نرود. در ضمن کاخ سفید نیز باید به دنبال راهی برای تعامل بیشتر با کنگره در این موضوع باشد.

                              کنگره و کاخ سفید با استفاده از قدرت قانون گذاری می‌توانند توافقی مناسب را به توافقی مستحکمتر تبدیل کنند. از ابتدای مارس دو اتفاق در سیاست خارجی رخ داد که مشابه اتفاقات سیاست ویرانگر «برنامه مرگ» و تاون هال در اواخر سال ۲۰۰۹ بود. اولین اتفاق دعوت جان بینر از نتانیاهو و دور زدن کاخ سفید، برای سخنرانی در کنگره به منظور لابی علیه سیاست خارجی رئیس جمهور آمریکا بود. چندی از این سخنرانی نگذشته بود که نامه ۴۷ سناتور آمریکایی به رهبر ایران منتشر شد. نامه‌ای که به رهبر ایران توضیح می‌داد نباید به توافق با اوباما اطمینان کند چرا که این توافق می‌تواند به راحتی توسط رئیس جمهور بعدی و یا کنگره زیرپا گذاشته شود. هدف بسیاری از امضاء کنندگان نامه، ضربه زدن به اختیار اوباما برای توافق و به خطر انداختن مذاکرات بود. در واقع یکی از بزرگ‌ترین موانع موجود در مذاکرات این بود که آیت الله خامنه‌ای نسبت به توانایی اوباما برای انجام تعهداتش در توافق اظهار تردید می‌کرد. این نامه، تنها نظر آیت الله خامنه‌ای را تقویت کرد و مذاکرات حساس کنونی را پیچیده‌تر کرد.

                              یکی از تشابهات دیگر توافق با ایران و اوباماکر این است که پس از رسیدن به توافق، تا زمانی که رئیس جمهور اکثر اختیارات و توانایی‌های خود را خرج نکند، مخالفان نمی‌توانند این توافق را از بین ببرند. هر توافقی با ایران، تا سال‌ها نیاز به تایید کنگره ندارد، چرا که لزومی به تایید آن توسط کنگره نیست، رئیس جمهور در مراحل ابتدایی می‌تواند تحریم‌ها را تعلیق کرده و تا مدت‌ها درخواستی از کنگره برای رفع دائم تحریم‌ها نخواهد شد. از طرفی بسیاری از لغو تحریم‌ها در ابتدای کار توسط اتحادیه اروپا صورت خواهد گرفت. همه شواهد نشان می‌دهد که لغو تحریم‌ها توسط کنگره پس از سالهای متمادی که ایران ثابت کند به تعهداتش پایبند بوده است، لازم خواهد شد.

                              هنگامی که کنگره نتواند جلوی اجرای توافق را بگیرد، تنها با توسل به اکثریتی غیرقابل وتو (۶۷ رای) می‌تواند قانونی را تصویب کند که مذاکرات را به خطر اندازد. مسلما اکنون نیز سنا به چنین اکثریتی نزدیک است اما بعید است که پیش از ضرب الاجل مارس برای رسیدن به توافق سیاسی، دست به چنین کاری بزند. اگر مذاکرات به توافق اولیه برسد، بحث‌ها در واشنگتن متحول خواهد شد. در این صورت بعید است که دموکرات‌ها و حتی برخی از جمهوری خواهان، علیه رئیس جمهور کاری انجام دهند. در ‌‌نهایت کنگره از مقاومت کامل در برابر توافق با ایران به مذاکره درباره متن قانون مرتبط با توافق خواهد شد. در این صورت هم کاخ سفید برای ایجاد تغییرات در قانون کنگره به منظور حفظ توافق با ایران، پشتیبان‌های میانه رو دموکراتی در کنگره دارد.

                              درست مانند اوباماکر، هنگامی که توافق حاصل شود چه مورد حمایت قانون کنگره باشد یا نه، مخالفت و تخریب آن می‌تواند حادثه‌ای مانند آشفتگی در بازار بیمه به وجود آورد. مخالفت‌های با اوباماکر آشفتگی عجیبی در بازار بیمه ایجاد کرد. در مورد توافق با ایران، تبعات مخالفت می‌تواند سخت‌تر از اوباماکر باشد. دیگر سوال این نخواهد بود که توافق، توافقی خوب است یا توافقی بد. چه اتفاقی می‌افتد اگر جلوی چشم جهانیان، کنگره با رای غیرقابل وتو توافق امضا شده توسط اوباما را کنار بگذارد؟ اگر کنگره دست به این کار بزند و یا تحریم جدید را وضع کند، ایران محدودیت‌های برنامه اتمی خود که در واقع از توافق موقت در ژانویه ۲۰۱۴ فریز شده است را برمی دارد. شرکای کلیدی تجاری ایران مانند چین و هند که تا پیش از این تحت فشار آمریکا و اعتقاد به این موضوع که سوء نیت ایران بحران هسته‌ای را بوجود آوده است، تحریم‌ها را به اجراء درآورده‌اند، احتمالا به سرزنش آمریکا روی خواهند آورد. تحریم‌ها فرومی پاشد و ایران خود را فارغ از هر محدودیتی خواهد دید و حتی ممکن از این هم جلو‌تر رود!

                              هم چنین ممکن است جنگ پنهان میان ایران و اسرائیل با احتمال افزایش حملات تروریستی و سایبری و حملاتی چون ترور دانشمندان هسته‌ای ایران شعله ور‌تر شود. اگر برنامه هسته‌ای ایران شتاب گیرد، ممکن است اسرائیل شروع به تهدید نظامی کند. هم چنین اقدامات کنگره می‌تواند حسن روحانی، رئیس جمهور عمل گرای ایران را تضعیف کند و تندروهایی را قدرت بخشد که همواره معتقد به غیرقابل اعتماد بودن آمریکا بوده‌اند.

                              اقدام کنگره برای کنارگذاشتن توافق هسته‌ای هم چنین می‌تواند تاثیراتی عمیق بر جایگاه آمریکا در جهان باشد. هر توافقی که صورت پذیرد، یک توافق یک جانبه میان ایران و آمریکا نیست، بلکه کشورهای دیگر ۵+۱ را نیز شامل خواهد شد. علاوه بر این، هر کشوری که قصد مذاکره با آمریکا را داشته باشد، به اختیارات آینده (کنگره و رئیس جمهور بعدی) نگاه خواهد کرد. اقدام کنگره هم چنین کاملا در تضاد با توافق‌های اجرایی خواهد بود که پیش از این امضاء شده‌اند. توافق‌هایی مانند اعلامیه شانگهای که راه را برای عادی کردن روابط با چین هموار کرد. فارغ از این موارد، این اقدام کنگره احتمالا بزرگ‌ترین شکست سیاست خارجی رئیس جمهوری توسط کنگره پس از رد پیمان ورسای در حدود یک قرن پیش خواهد بود.

                              مسعود شایگان - مترجم

                              نظر

                              • ایرج اکبری
                                عضو فعال
                                • Dec 2011
                                • 10934

                                #15855
                                پاسخ : مذاكرات هسته اي ايران و 5+1

                                در اصل توسط negarminavi پست شده است View Post
                                لغو تحریم‌های ایران پس از سال‌های متمادی صورت می‌گیرد

                                نشریه آمریکایی "پولیتیکو" نوشت: همه شواهد نشان می‌دهد که لغو تحریم‌ها توسط کنگره پس از سال‌های متمادی که ایران ثابت کند به تعهداتش پایبند بوده است، انجام خواهد شد

                                رئیس جمهور در مراحل ابتدایی می‌تواند تحریم‌ها را تعلیق کرده و تا مدت‌ها درخواستی از کنگره برای رفع دائم تحریم‌ها نخواهد شد. از طرفی بسیاری از لغو تحریم‌ها در ابتدای کار توسط اتحادیه اروپا صورت خواهد گرفت. همه شواهد نشان می‌دهد که لغو تحریم‌ها توسط کنگره پس از سال‌های متمادی که ایران ثابت کند به تعهداتش پایبند بوده است، لازم خواهد شد.

                                گروه بین‌الملل - نسیم: مخالفت برخی از اعضای کنگره ایالات متحده با توافق هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 سبب شده تا موجی از اظهارنظرهای سیاسی در این زمینه در رسانه‌های آمریکایی شکلبگیرد. برخی موافق این رویکرد کنگره هستند و برخی آن را موجب خراشیده شدن چهره واشنگتن در عرصه بین‌المللی می‌دانند.

                                در همین زمینه، نشریه آمریکایی «پولیتیکو» در گزارشی به بررسی جزئیات توافق پرداخته و با اشاره به قدرت عمل کنگره در این زمینه، خواستار همراهی اعضا با دولت در امضای توافق هسته‌ای شده است.


                                آیا توافق با ایران بزرگ‌تر از آن است که بخواهد شکست بخورد؟

                                اکتبر گذشته توجه مخالفان دست راستی دولت اوباما به سخنان «بن رادز»، مشاور اوباما جلب شد. سخنانی که نشان می‌داد دولت اوباما توافق با ایران را به بزرگی تصویب طرح اوباماکر در دوره اول ریاست جمهوری وی می‌دانند. مقایسه این دو مناسب‌تر از هدفی است که احتمالا رادز از بیان این سخنان داشته است. توافق با ایران به مرحله‌ای رسیده که یادآور حمایت و ضدیت حزبی با طرح اوباما کر است اما مقایسه ما محدود به این مورد نخواهد بود. همانند طرح اوباماکر، اگر مذاکرات به چارچوب اولیه توافق سیاسی برسد، به شکست کشاندن توافق بسیار دشوار خواهد بود.

                                در واقع موافقان و مخالفان طرح باید از تجربه اجرای اوباماکر درس بگیرند. اگر توافقی صورت پذیرد، به جای تلاش بی‌نتیجه برای تخریب آن، مانند تلاش‌هایی که جمهوری خواه‌ها برای تخریب اوباماکر کردند، اعضای کنگره باید نقشی سازنده‌تر ایفا نمایند. در میان کارهای زیادی که می‌توانند انجام دهند، آن‌ها باید به دنبال حل وفصل نقاط ضعف توافق مانند برداشته شدن محدودیت‌های ایران پس از گذشت مدت زمانی مشخص از توافق باشند. آن‌ها می‌توانند با تصویب تحریم‌های بالقوه‌ای برای آینده، ایران را مجبور کنند که حتی در آینده‌ای دور نیز به دنبال بمب اتم نرود. در ضمن کاخ سفید نیز باید به دنبال راهی برای تعامل بیشتر با کنگره در این موضوع باشد.

                                کنگره و کاخ سفید با استفاده از قدرت قانون گذاری می‌توانند توافقی مناسب را به توافقی مستحکمتر تبدیل کنند. از ابتدای مارس دو اتفاق در سیاست خارجی رخ داد که مشابه اتفاقات سیاست ویرانگر «برنامه مرگ» و تاون هال در اواخر سال ۲۰۰۹ بود. اولین اتفاق دعوت جان بینر از نتانیاهو و دور زدن کاخ سفید، برای سخنرانی در کنگره به منظور لابی علیه سیاست خارجی رئیس جمهور آمریکا بود. چندی از این سخنرانی نگذشته بود که نامه ۴۷ سناتور آمریکایی به رهبر ایران منتشر شد. نامه‌ای که به رهبر ایران توضیح می‌داد نباید به توافق با اوباما اطمینان کند چرا که این توافق می‌تواند به راحتی توسط رئیس جمهور بعدی و یا کنگره زیرپا گذاشته شود. هدف بسیاری از امضاء کنندگان نامه، ضربه زدن به اختیار اوباما برای توافق و به خطر انداختن مذاکرات بود. در واقع یکی از بزرگ‌ترین موانع موجود در مذاکرات این بود که آیت الله خامنه‌ای نسبت به توانایی اوباما برای انجام تعهداتش در توافق اظهار تردید می‌کرد. این نامه، تنها نظر آیت الله خامنه‌ای را تقویت کرد و مذاکرات حساس کنونی را پیچیده‌تر کرد.

                                یکی از تشابهات دیگر توافق با ایران و اوباماکر این است که پس از رسیدن به توافق، تا زمانی که رئیس جمهور اکثر اختیارات و توانایی‌های خود را خرج نکند، مخالفان نمی‌توانند این توافق را از بین ببرند. هر توافقی با ایران، تا سال‌ها نیاز به تایید کنگره ندارد، چرا که لزومی به تایید آن توسط کنگره نیست، رئیس جمهور در مراحل ابتدایی می‌تواند تحریم‌ها را تعلیق کرده و تا مدت‌ها درخواستی از کنگره برای رفع دائم تحریم‌ها نخواهد شد. از طرفی بسیاری از لغو تحریم‌ها در ابتدای کار توسط اتحادیه اروپا صورت خواهد گرفت. همه شواهد نشان می‌دهد که لغو تحریم‌ها توسط کنگره پس از سالهای متمادی که ایران ثابت کند به تعهداتش پایبند بوده است، لازم خواهد شد.

                                هنگامی که کنگره نتواند جلوی اجرای توافق را بگیرد، تنها با توسل به اکثریتی غیرقابل وتو (۶۷ رای) می‌تواند قانونی را تصویب کند که مذاکرات را به خطر اندازد. مسلما اکنون نیز سنا به چنین اکثریتی نزدیک است اما بعید است که پیش از ضرب الاجل مارس برای رسیدن به توافق سیاسی، دست به چنین کاری بزند. اگر مذاکرات به توافق اولیه برسد، بحث‌ها در واشنگتن متحول خواهد شد. در این صورت بعید است که دموکرات‌ها و حتی برخی از جمهوری خواهان، علیه رئیس جمهور کاری انجام دهند. در ‌‌نهایت کنگره از مقاومت کامل در برابر توافق با ایران به مذاکره درباره متن قانون مرتبط با توافق خواهد شد. در این صورت هم کاخ سفید برای ایجاد تغییرات در قانون کنگره به منظور حفظ توافق با ایران، پشتیبان‌های میانه رو دموکراتی در کنگره دارد.

                                درست مانند اوباماکر، هنگامی که توافق حاصل شود چه مورد حمایت قانون کنگره باشد یا نه، مخالفت و تخریب آن می‌تواند حادثه‌ای مانند آشفتگی در بازار بیمه به وجود آورد. مخالفت‌های با اوباماکر آشفتگی عجیبی در بازار بیمه ایجاد کرد. در مورد توافق با ایران، تبعات مخالفت می‌تواند سخت‌تر از اوباماکر باشد. دیگر سوال این نخواهد بود که توافق، توافقی خوب است یا توافقی بد. چه اتفاقی می‌افتد اگر جلوی چشم جهانیان، کنگره با رای غیرقابل وتو توافق امضا شده توسط اوباما را کنار بگذارد؟ اگر کنگره دست به این کار بزند و یا تحریم جدید را وضع کند، ایران محدودیت‌های برنامه اتمی خود که در واقع از توافق موقت در ژانویه ۲۰۱۴ فریز شده است را برمی دارد. شرکای کلیدی تجاری ایران مانند چین و هند که تا پیش از این تحت فشار آمریکا و اعتقاد به این موضوع که سوء نیت ایران بحران هسته‌ای را بوجود آوده است، تحریم‌ها را به اجراء درآورده‌اند، احتمالا به سرزنش آمریکا روی خواهند آورد. تحریم‌ها فرومی پاشد و ایران خود را فارغ از هر محدودیتی خواهد دید و حتی ممکن از این هم جلو‌تر رود!

                                هم چنین ممکن است جنگ پنهان میان ایران و اسرائیل با احتمال افزایش حملات تروریستی و سایبری و حملاتی چون ترور دانشمندان هسته‌ای ایران شعله ور‌تر شود. اگر برنامه هسته‌ای ایران شتاب گیرد، ممکن است اسرائیل شروع به تهدید نظامی کند. هم چنین اقدامات کنگره می‌تواند حسن روحانی، رئیس جمهور عمل گرای ایران را تضعیف کند و تندروهایی را قدرت بخشد که همواره معتقد به غیرقابل اعتماد بودن آمریکا بوده‌اند.

                                اقدام کنگره برای کنارگذاشتن توافق هسته‌ای هم چنین می‌تواند تاثیراتی عمیق بر جایگاه آمریکا در جهان باشد. هر توافقی که صورت پذیرد، یک توافق یک جانبه میان ایران و آمریکا نیست، بلکه کشورهای دیگر ۵+۱ را نیز شامل خواهد شد. علاوه بر این، هر کشوری که قصد مذاکره با آمریکا را داشته باشد، به اختیارات آینده (کنگره و رئیس جمهور بعدی) نگاه خواهد کرد. اقدام کنگره هم چنین کاملا در تضاد با توافق‌های اجرایی خواهد بود که پیش از این امضاء شده‌اند. توافق‌هایی مانند اعلامیه شانگهای که راه را برای عادی کردن روابط با چین هموار کرد. فارغ از این موارد، این اقدام کنگره احتمالا بزرگ‌ترین شکست سیاست خارجی رئیس جمهوری توسط کنگره پس از رد پیمان ورسای در حدود یک قرن پیش خواهد بود.

                                مسعود شایگان - مترجم
                                http://nasimonline.ir/detail/News/999438/174


                                حساس نشو حساس نشو !!!





                                تاریخ خبر: 15/02/1394 | ساعت: 14:46|

                                بلومبرگ: اوباما بدون نیاز به کنگره، تحریم های ایران را تعلیق می کند
                                تهران - ایرنا - خبرگزاری بلومبرگ اعلام کرد که باراک اوباما قصد دارد از اختیارات خود در مرحله اول اجرای توافق نهایی برای تعلیق تحریم های ایران در صنایع نفت، بانکداری و داد و ستد استفاده کند که به درخواست از کنگره برای لغو تحریم ها تا پایان زمان ریاست جمهوری وی نیازی نیست.
                                كسى كه عقل ندارد، ادب ندارد و كسى كه همّت ندارد، جوانمردى ندارد و كسى كه دین ندارد، حیا ندارد.

                                نظر

                                در حال کار...
                                X