آثار توافق هسته اي ايران و 5+1

Collapse
X
 
  • زمان
  • نمایش
Clear All
new posts
  • daryadel120
    عضو فعال
    • Apr 2012
    • 578

    #7156
    پاسخ : مذاكرات هسته اي ايران و 5+1


    لاریجانی در نطق پیش از دستور:
    گزارش سازمان ملل درباره نقض حقوق بشر در ایران بی‌صفتی است/ آمریکا بداند آنها عامل به هم زدن مذاکرات هستند/ تذکر به وزارت خارجه و اطلاعات


    برخی از متغیرهای کلان اقتصادی عبارتند از: نرخ ارز، نرخ تورم، نرخ واقعی سود بانکی، نرخ رشد نقدینگی، تولیدات صنعتی، مالیات، کسری بودجه، درآمد های نفتی و ...

    نظر

    • وحید 20
      ستاره‌دار(98)
      • Mar 2011
      • 29911

      #7157
      پاسخ : مذاكرات هسته اي ايران و 5+1

      نتوانم از حقوق مردم دفاع کنم، ادامه نخواهم داد
      ظريف: اذیت‌​هاي داخل بیشتر از خارج است

      گروه سياسي: اگر روزی احساس کنم به هر دلیلی نمی‌توانم از حقوق مردم و از منافع ملی دفاع کنم، حتما ادامه نخواهم داد. محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در مصاحبه با روزنامه جام جم مطالبی مطرح کرد که مهمترین بخش های آن به این شرح است:

      *سال گذشته این موقع فکر نمي‌کردم (به وزارت خارجه) بروم. اصلا تصوری از این شرایط نداشتم. سال گذشته این وقت‌ها دنبال این بودم که محل سکونتی در شمال درست کنیم و تقریبا تمام وقت را برویم آنجا. چون هوا آلوده بود، مي‌خواستیم برویم در کوه‌ها زندگی کنیم که اواخر زندگی را به نوشتن و این کارها بگذرانم... احساس مي‌کردم دوران بازنشستگی را آنجا بگذرانم (با خنده). البته این بازنشستگی قدری زودرس بود و سال های اول و دومش کمی مشکل بود. سال های بعد از بازگشت از نیویورک را مي‌گویم. آن هم برای کسی که عادت داشت هر روز، ساعت هفت صبح سر کار برود و تا ساعت ۸ و ۹ شب محل کارش را ترک نکند. چنین آدمی باید حداکثر در هفته دو یا سه ساعت کلاس مي‌رفت و بقیه​ اش را به روش دیگری مي‌گذراند، حالا یا با چرخیدن در خیابان‌ها یا متر کردن اضلاع بازار تهران (باخنده)؛ خلاصه، پیش بینی این اوضاع را نداشتم.

      * چون انتخابات ریاست جمهوری هم بود، تعدادی از نامزدهای احتمالی ریاست جمهوری در آن زمان محبت داشتند و پیشنهاد کردند به ستادشان بروم، اما من هیچ کدام از این پیشنهاد‌ها از جمله پیشنهاد دوستان آقای دکتر روحانی را نپذیرفتم، چون خیلی آمادگی نداشتم همکاری کنم و بیشتر به این فکر بودم که چگونه این چند سال باقی مانده از عمر را بگذرانم.

      * تا سه روز بعد از انتخابات هم فکر نمي‌کردم چنین چیزی باشد. دکتر روحانی قبلا همیشه لطف داشتند و قبل از انتخابات هم اوایل اسفند یک بار مطرح کرده بودند و بعد از انتخابات هم مطرح کردند، اما من خدمتشان عرض کردم از نظر روحی آمادگی ندارم، ولی اتفاقی که افتاد، این بود که در منزل، هم همسرم و هم فرزندان و عروس و دامادم خیلی اصرار مي‌کردند که اگر توانی داری، در شرایط کنونی با توجه به شور و هیجان این انتخابات که بین مردم است، حق نداری منافع شخصی خودت را ترجیح بدهی. این بود که به معنای واقعی راه فرار نداشتم.

      * مي‌رفتم بیرون، دوستان و همکاران سابق تاکید مي‌کردند که نباید از مسئولیت شانه خالی کنی. معمولا در این شرایط به منزل پناه مي‌بردم، اما دیگر منزل پناهگاه خوبی نبود. بنابراین در شرایطی قرار داشتم که این وظیفه سنگین را به عهده گرفتم و حتما این حسن ظن بیش از همه از طرف رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور محترم و نمایندگان مجلس افتخار بنده است و باری بر دوش من.

      *خانه شمال را هم گرفتیم، البته به درد خودم هم مي‌خورد. هر موقع که فرصتی دست بدهد، سری مي‌زنیم.

      *همان طوری که رهبری فرمودند، امسال سال حماسه سیاسی و توافق ژنو هم حاصل حماسه سیاسی بود، یعنی امسال مردم با حضور خودشان این فرصت را فراهم کردند که در قالب آن، دنیا به این باور برسد که با فشار نمي‌تواند بین مردم ایران و حاکمیت جدایی بیندازد که آنها بتوانند به اهدافشان برسند و همین باعث شد به فکر تعامل با ایران بیفتند. واقعا امسال سال حماسه سیاسی بود و امیدواریم حماسه اقتصادی هم با یک نگاه درونزای مبتنی بر توانمندی های داخلی ضمن اعتدال و تعامل جهانی بتواند زمینه رقم زدن یک حرکت جدی را در حوزه اقتصاد به نفع معیشت مردم فراهم کند.

      *مهم ترین دستاورد وزارت خارجه را شکستن فضای امنیتی که علیه ایران از سوی رژیم صهیونیستی ایجاد شده بود، مي‌دانم. فضای ایران هراسی و به تبع آن شیعه هراسی و به دنبال آن، اسلام هراسی تا حد زیادی شکسته شده و برای همین است که شما مي‌بینید نتانیاهو دست و پا مي‌زند، شیون و داستان سازی مي‌کند یا این قضیه اخیر کشتی را دروغ پردازی مي‌کند. اینها همه به خاطر این است که آن فضای امنیتی که حاصل سال‌ها تلاش و سرمایه گذاری سیاسی بود، شکسته شد و این بزرگ ترین دستاوردی بود که به موجب حضور مردم در انتخابات و به تبع آن سیاست خارجی دولت تدبیر و امید رخ داد.

      * امیدوارم هیچ وقت به خاطر مصلحت شخصی یا مصلحت کاری حرف خلاف به مقامات نزده باشم. گزارش عینی داده باشم و در این حوزه بین خودم و خدا و وجدانم راحتم که آنچه را به ذهنم رسیده گفتم، اما ادعا ندارم آنچه فکر مي‌کردم درست بوده. حداقل ادعا دارم آنچه را براساس تحلیل خودم به آن رسیده بودم، با کمال صداقت و صراحت مطرح کردم. البته با توجه به سعه صدر رهبری و ریاست محترم جمهوری کنونی، هزینه ای برای این صراحتم پرداخت نکردم. در دوره گذشته البته این طور نبود، هزینه را به لطف خدا پرداخت کردم و از آن پشیمان نیستم.

      * ادعا نمي‌کنم برنامه اقدام مشترک ژنو بی عیب و نقص است. بسیاری از نقدهایی که دیگران دارند، خود ما هم داریم ولی خب نقدها به دلم نمي‌نشیند؛ چرا؟ چون دوستان توجه نمي‌کنند که این یک سند توافق شده است. این یک متن نیست که من به تنهایی تهیه کرده باشم که حالا بیایند به این انتقاد کنند که این جمله را این گونه مي‌نوشتی، قشنگ تر بود. بله حتما قشنگ تر بود، خیلی از جملاتش را اگر نوع دیگری مي‌نوشتیم، زیباتر مي‌شد یا بهتر منافع ما را تامین مي‌کرد، اما خب دوستانی که نقد مي‌کنند باید توجه مي‌فرمودند که اگر کمی هم خودشان را جای طرف مذاکره کننده مي‌گذاشتند، مي‌دیدند این سند را باید با شش کشور به نتیجه مي‌رساندند و من در عین خودباوری و اعتماد به نفس ـ که ناشی از گفتمان اصیل انقلاب اسلامی است ـ اعتقاد دارم که بالاخره آن شش کشور هم باید راضی بشوند که این سند یک سند مشترک بشود. در غیر این صورت اسمش دیگر نمي‌شود «برنامه اقدام مشترک»، چون دیگر «مشترک» نیست. ما فقط روی همین عنوان دو ساعت بحث کردیم و حتی روی تک تک کلمات، مدت‌ها بین خودمان یا با طرف مقابل جلسه داشتیم.

      * فکر نمي‌کنم در نقدهایی که بیان شده، موردی را دوستان مطرح کرده باشند که به ذهن خود ما نرسیده باشد. البته بعضی موارد به نظر من ناشی از بی اطلاعی است. گاهی دوستان مواردی را پیشنهاد مي‌کنند که اگر همان جمله ای که مي‌گویند در سند آمده بود، یقین دارم که به احتمال نه صد درصد بلکه هزار درصد، همین دوستانی که الان نقد مي‌کنند و مي‌گویند چرا این نیامده، به همان انتقاد مي‌کردند. بعضی مواردی که ترجیح مي‌دادند در سند بیاید و الان انتقاد مي‌کنند، اگر بود، آن وقت من احوالتان را مي‌پرسیدم که دوستان چه حالی پیدا مي‌کردند.اما خیلی دیگر از موارد به ذهن ما هم رسیده، شاید خیلی عباراتی بهتر از آنچه مي‌گویند ما در متن پیشنهادی خودمان یا در طول مذاکرات مطرح کردیم، خب نتوانستیم بگیریم، همان طور که طرف مقابل خیلی نکاتی را مطرح کرد و نتوانست بگیرد.

      *مشکلی که ما از نظر ابعاد تبلیغی داشتیم، این بود که کاخ سفید به محض آن که توافق انجام شد سندی دروغی را به اسم فکت شیت به فارسی و انگلیسی منتشر کرد، اما ما چون متعهد بودیم که به مردممان دروغ نگوییم حتی صبر کردیم ترجمه سند بعد از توافق انجام شود چون احساس کردیم در طول توافق ممکن است متن تغییر کند. بنابراین نمي‌خواستیم سندی را در اختیار مردم قرار دهیم که ذره ای با واقعیت فاصله داشته باشد. به همین دلیل ساعت ۵ / ۳ صبح که سند امضا شد، ساعت ۹ صبح ـ ۵ / ۱۱ صبح به وقت تهران ـ سند را به طور کامل ترجمه کردیم، اما متاسفانه برخی دوستان داخلی عجله کردند و ترجمه کاخ سفید از فکت شیت خودش را منتشر کردند. دو هفته بعد، جمله اول سرمقاله واشنگتن پست این بود که مشخصه بارز فکت شیت کاخ سفید، این است که آنها مواردی را که مي‌خواسته اند، اما نتوانستند در توافق ژنو بگنجانند در قالب فکت شیت منتشر کرده اند. خب اگر این باشد، نشان مي‌دهد که آنها حتما مشکلی با متن توافق داشتند که آن را منتشر نکردند، اما ما آنقدر با این متن راحت بودیم که اصل توافقنامه را منتشر کردیم.

      *آنها مجبور شدند اول یک متن دیگری بدهند و بعد از دو سه هفته اوباما برود در سابان سنتر ـ که یک مرکز صهیونیستی است ـ بگوید ما غنی سازی را پذیرفتیم یا خانم شرمن برود در سرزمین های اشغالی مصاحبه کند و بگوید ما پذیرفتیم، خانم مرکل هم در سرزمین های اشغالی بگوید غنی سازی ایران ادامه پیدا مي‌کند. این نشان مي‌دهد که باید بپذیریم با همه روحیه سلطه طلبی، آمریکا قدر قدرت نیست. این برای من خیلی مهم است که دوستان ما، بخصوص نخبگان سیاسی حرفی را که ما عمری است مي‌زنیم و با آن به دنیا آمده ایم که مي‌گوییم «لاموثر فی الوجود الا الله» یعنی ما تنها قدر قدرت عالم را خدا مي‌دانیم نعوذبالله به آمریکا اطلاق نکنند یعنی فکر نکنیم اگر آمریکا چیزی را پذیرفت، حتما به نفعش بوده است. اگر واقعا این طور بود، از روز اول مي‌آمد عین سند را بیرون مي‌داد.

      *آمریکایی‌ها مي‌خواستند غنی سازی را به هزار شرط موکول کنند، اما اجازه ندادیم. گفتیم غنی سازی در ایران هست و درباره چارچوبش فقط بحث مي‌کنیم و درباره اصل غنی سازی بحث نخواهیم کرد. البته من در شرایط فعلی که مذاکره ادامه دارد، وارد جزئیات نمي‌شوم ولی بالاخره این مذاکره یا موفق مي‌شود یا نمي‌شود دیگر، آن وقت یک روزی من مي‌آیم سندهایی را که قبل از مذاکره بوده یعنی تا ساعت یک و نیم و دو بعد از نیمه شب هنگام امضای توافق و مواردی را که آمریکایی‌ها اصرار مي‌کردند در سند گنجانده شود، اما در توافق نیامده در میان عموم مردم مطرح مي‌کنم.

      *من کم گلایه مي‌کنم. گلایه هایی هم که هست، محدود است به حوزه انصاف و منافع ملی. یعنی توقعم از دوستان این است که منافع ملی را در نقدشان رعایت کنند. من یک مثال مي‌زنم، بعد تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل.

      *نقد به توافق ژنو از نظر ما محل شکایت نیست، اما اگر شما توافق ژنو را تعبیری کنید که به نفع دشمن شود، مثلا بگویید در توافقنامه، اصل غنی سازی در ایران پذیرفته نشده یا این اصل را که غنی سازی باید در ایران انجام شود زیر سوال ببرید یا بگویید ایران مجبور است به موضوعات موشکی بپردازد، خب اینها هم دروغ است و هم تشویش افکارعمومی و هم مي‌تواند برای طرف مذاکرات مستند شود.

      *درباره انصاف در نقد فقط خدا تصمیم مي‌گیرد اما درباره منافع ملی، دستگاه هایی هستند که تصمیم گیرنده اند، ضمن این که طرح برخی موارد جرم است. برخی ادعاهایی که در مجلس شد که خیلی هایش هم دروغ بود، براساس سندهای به کلی سری بود. یک فرد نمي‌تواند بگوید که سند به کلی سری از نظر من محرمانه نیست. حرف محرمانه و سند محرمانه را کسی که صادر مي‌کند یا نقل مي‌کند، تعیین مي‌کند که محرمانه است. دوستان ما مي‌گویند تو مي‌آیی کمیسیون حرف مي‌زنی، ما تشخیص مي‌دهیم که محرمانه هست یا نیست اما این حرف، خلاف قانونی است که خود مجلس مصوب کرده است. کسی که مي‌گوید، باید تعیین کند محرمانه است یا نه، نه آن که شنونده است. کسی که مي‌شنود ممکن است هیچ حرفی در عالم برایش محرمانه نباشد.

      *آن که بیشتر اذیت مي‌کند، داخل است. چرا؟ چون شما وقتی با خارجی‌ها مذاکره مي‌کنید، توقع صداقت ندارید، توقع دوستی ندارید، اما از داخلی توقع دارید. برای همین است که من در مواجهه با خارجی‌ها خیلی عصبانی نمي‌شوم. ممکن است محکم و تند برخورد کنم، اما عصبانی نمي‌شوم چون توقع هر رفتاری را از آنها دارم، اما در مقابل داخلی عصبانی مي‌شوم، ناراحت مي‌شوم چون از داخلی توقع ندارم. روحیه و گارد شما (به قول بوکسورها) در داخل، به یک شکل است و در مقابل خارجی‌ها به شکل دیگر. البته ما با کسی بوکس بازی نمي‌کنیم. (با خنده)

      *من معمولا لبخند به لب دارم اما بعضی وقت‌ها برای این که قیافه عصبانی یا در حال فکر هم داشته باشم و هر از گاهی نشان دهیم برای خرق عادت هم که شده فکر مي‌کنیم (با خنده)، ممکن است لبخند نزنم. ولی در جایی ممکن است لبخندی نیاز باشد و جایی هم نه، بنابراین باید به تفسیرهای رسانه ای دقت کرد ـ چون شما به همه رفتار ما یک تفسیر رسانه ای داده اید (با خنده) ـ تا تفسیر جدیدی از نخندیدن ما داده نشود.

      *آستانه تحملم در داخل دروغ است و در خارج، منافع ملی.

      *اگر روزی احساس کنم به هر دلیلی نمي‌توانم از حقوق مردم و از منافع ملی دفاع کنم، حتما ادامه نخواهم داد. شرایط و برنامه‌ها را هم به گونه ای تنظیم کرده ام که برای این کار مشکلی ندارم. امیدوارم خدا کمک کند که حتی یک روز بیشتر از آنچه احساس مي‌کنم مفیدم، ادامه ندهم.
      درخت هرچه پربارتر افتاده تر@};-

      توصیه ای به خرید/فروش/نگهداری ندارم.

      نظر

      • parham82
        ستاره دار(7)
        • Jun 2011
        • 509

        #7158
        پاسخ : مذاكرات هسته اي ايران و 5+1

        در اصل توسط وحید 20 پست شده است View Post
        نتوانم از حقوق مردم دفاع کنم، ادامه نخواهم داد
        ظريف: اذیت‌​هاي داخل بیشتر از خارج است

        گروه سياسي: اگر روزی احساس کنم به هر دلیلی نمی‌توانم از حقوق مردم و از منافع ملی دفاع کنم، حتما ادامه نخواهم داد. محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در مصاحبه با روزنامه جام جم مطالبی مطرح کرد که مهمترین بخش های آن به این شرح است:

        *سال گذشته این موقع فکر نمي‌کردم (به وزارت خارجه) بروم. اصلا تصوری از این شرایط نداشتم. سال گذشته این وقت‌ها دنبال این بودم که محل سکونتی در شمال درست کنیم و تقریبا تمام وقت را برویم آنجا. چون هوا آلوده بود، مي‌خواستیم برویم در کوه‌ها زندگی کنیم که اواخر زندگی را به نوشتن و این کارها بگذرانم... احساس مي‌کردم دوران بازنشستگی را آنجا بگذرانم (با خنده). البته این بازنشستگی قدری زودرس بود و سال های اول و دومش کمی مشکل بود. سال های بعد از بازگشت از نیویورک را مي‌گویم. آن هم برای کسی که عادت داشت هر روز، ساعت هفت صبح سر کار برود و تا ساعت ۸ و ۹ شب محل کارش را ترک نکند. چنین آدمی باید حداکثر در هفته دو یا سه ساعت کلاس مي‌رفت و بقیه​ اش را به روش دیگری مي‌گذراند، حالا یا با چرخیدن در خیابان‌ها یا متر کردن اضلاع بازار تهران (باخنده)؛ خلاصه، پیش بینی این اوضاع را نداشتم.

        * چون انتخابات ریاست جمهوری هم بود، تعدادی از نامزدهای احتمالی ریاست جمهوری در آن زمان محبت داشتند و پیشنهاد کردند به ستادشان بروم، اما من هیچ کدام از این پیشنهاد‌ها از جمله پیشنهاد دوستان آقای دکتر روحانی را نپذیرفتم، چون خیلی آمادگی نداشتم همکاری کنم و بیشتر به این فکر بودم که چگونه این چند سال باقی مانده از عمر را بگذرانم.

        * تا سه روز بعد از انتخابات هم فکر نمي‌کردم چنین چیزی باشد. دکتر روحانی قبلا همیشه لطف داشتند و قبل از انتخابات هم اوایل اسفند یک بار مطرح کرده بودند و بعد از انتخابات هم مطرح کردند، اما من خدمتشان عرض کردم از نظر روحی آمادگی ندارم، ولی اتفاقی که افتاد، این بود که در منزل، هم همسرم و هم فرزندان و عروس و دامادم خیلی اصرار مي‌کردند که اگر توانی داری، در شرایط کنونی با توجه به شور و هیجان این انتخابات که بین مردم است، حق نداری منافع شخصی خودت را ترجیح بدهی. این بود که به معنای واقعی راه فرار نداشتم.

        * مي‌رفتم بیرون، دوستان و همکاران سابق تاکید مي‌کردند که نباید از مسئولیت شانه خالی کنی. معمولا در این شرایط به منزل پناه مي‌بردم، اما دیگر منزل پناهگاه خوبی نبود. بنابراین در شرایطی قرار داشتم که این وظیفه سنگین را به عهده گرفتم و حتما این حسن ظن بیش از همه از طرف رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور محترم و نمایندگان مجلس افتخار بنده است و باری بر دوش من.

        *خانه شمال را هم گرفتیم، البته به درد خودم هم مي‌خورد. هر موقع که فرصتی دست بدهد، سری مي‌زنیم.

        *همان طوری که رهبری فرمودند، امسال سال حماسه سیاسی و توافق ژنو هم حاصل حماسه سیاسی بود، یعنی امسال مردم با حضور خودشان این فرصت را فراهم کردند که در قالب آن، دنیا به این باور برسد که با فشار نمي‌تواند بین مردم ایران و حاکمیت جدایی بیندازد که آنها بتوانند به اهدافشان برسند و همین باعث شد به فکر تعامل با ایران بیفتند. واقعا امسال سال حماسه سیاسی بود و امیدواریم حماسه اقتصادی هم با یک نگاه درونزای مبتنی بر توانمندی های داخلی ضمن اعتدال و تعامل جهانی بتواند زمینه رقم زدن یک حرکت جدی را در حوزه اقتصاد به نفع معیشت مردم فراهم کند.

        *مهم ترین دستاورد وزارت خارجه را شکستن فضای امنیتی که علیه ایران از سوی رژیم صهیونیستی ایجاد شده بود، مي‌دانم. فضای ایران هراسی و به تبع آن شیعه هراسی و به دنبال آن، اسلام هراسی تا حد زیادی شکسته شده و برای همین است که شما مي‌بینید نتانیاهو دست و پا مي‌زند، شیون و داستان سازی مي‌کند یا این قضیه اخیر کشتی را دروغ پردازی مي‌کند. اینها همه به خاطر این است که آن فضای امنیتی که حاصل سال‌ها تلاش و سرمایه گذاری سیاسی بود، شکسته شد و این بزرگ ترین دستاوردی بود که به موجب حضور مردم در انتخابات و به تبع آن سیاست خارجی دولت تدبیر و امید رخ داد.

        * امیدوارم هیچ وقت به خاطر مصلحت شخصی یا مصلحت کاری حرف خلاف به مقامات نزده باشم. گزارش عینی داده باشم و در این حوزه بین خودم و خدا و وجدانم راحتم که آنچه را به ذهنم رسیده گفتم، اما ادعا ندارم آنچه فکر مي‌کردم درست بوده. حداقل ادعا دارم آنچه را براساس تحلیل خودم به آن رسیده بودم، با کمال صداقت و صراحت مطرح کردم. البته با توجه به سعه صدر رهبری و ریاست محترم جمهوری کنونی، هزینه ای برای این صراحتم پرداخت نکردم. در دوره گذشته البته این طور نبود، هزینه را به لطف خدا پرداخت کردم و از آن پشیمان نیستم.

        * ادعا نمي‌کنم برنامه اقدام مشترک ژنو بی عیب و نقص است. بسیاری از نقدهایی که دیگران دارند، خود ما هم داریم ولی خب نقدها به دلم نمي‌نشیند؛ چرا؟ چون دوستان توجه نمي‌کنند که این یک سند توافق شده است. این یک متن نیست که من به تنهایی تهیه کرده باشم که حالا بیایند به این انتقاد کنند که این جمله را این گونه مي‌نوشتی، قشنگ تر بود. بله حتما قشنگ تر بود، خیلی از جملاتش را اگر نوع دیگری مي‌نوشتیم، زیباتر مي‌شد یا بهتر منافع ما را تامین مي‌کرد، اما خب دوستانی که نقد مي‌کنند باید توجه مي‌فرمودند که اگر کمی هم خودشان را جای طرف مذاکره کننده مي‌گذاشتند، مي‌دیدند این سند را باید با شش کشور به نتیجه مي‌رساندند و من در عین خودباوری و اعتماد به نفس ـ که ناشی از گفتمان اصیل انقلاب اسلامی است ـ اعتقاد دارم که بالاخره آن شش کشور هم باید راضی بشوند که این سند یک سند مشترک بشود. در غیر این صورت اسمش دیگر نمي‌شود «برنامه اقدام مشترک»، چون دیگر «مشترک» نیست. ما فقط روی همین عنوان دو ساعت بحث کردیم و حتی روی تک تک کلمات، مدت‌ها بین خودمان یا با طرف مقابل جلسه داشتیم.

        * فکر نمي‌کنم در نقدهایی که بیان شده، موردی را دوستان مطرح کرده باشند که به ذهن خود ما نرسیده باشد. البته بعضی موارد به نظر من ناشی از بی اطلاعی است. گاهی دوستان مواردی را پیشنهاد مي‌کنند که اگر همان جمله ای که مي‌گویند در سند آمده بود، یقین دارم که به احتمال نه صد درصد بلکه هزار درصد، همین دوستانی که الان نقد مي‌کنند و مي‌گویند چرا این نیامده، به همان انتقاد مي‌کردند. بعضی مواردی که ترجیح مي‌دادند در سند بیاید و الان انتقاد مي‌کنند، اگر بود، آن وقت من احوالتان را مي‌پرسیدم که دوستان چه حالی پیدا مي‌کردند.اما خیلی دیگر از موارد به ذهن ما هم رسیده، شاید خیلی عباراتی بهتر از آنچه مي‌گویند ما در متن پیشنهادی خودمان یا در طول مذاکرات مطرح کردیم، خب نتوانستیم بگیریم، همان طور که طرف مقابل خیلی نکاتی را مطرح کرد و نتوانست بگیرد.

        *مشکلی که ما از نظر ابعاد تبلیغی داشتیم، این بود که کاخ سفید به محض آن که توافق انجام شد سندی دروغی را به اسم فکت شیت به فارسی و انگلیسی منتشر کرد، اما ما چون متعهد بودیم که به مردممان دروغ نگوییم حتی صبر کردیم ترجمه سند بعد از توافق انجام شود چون احساس کردیم در طول توافق ممکن است متن تغییر کند. بنابراین نمي‌خواستیم سندی را در اختیار مردم قرار دهیم که ذره ای با واقعیت فاصله داشته باشد. به همین دلیل ساعت ۵ / ۳ صبح که سند امضا شد، ساعت ۹ صبح ـ ۵ / ۱۱ صبح به وقت تهران ـ سند را به طور کامل ترجمه کردیم، اما متاسفانه برخی دوستان داخلی عجله کردند و ترجمه کاخ سفید از فکت شیت خودش را منتشر کردند. دو هفته بعد، جمله اول سرمقاله واشنگتن پست این بود که مشخصه بارز فکت شیت کاخ سفید، این است که آنها مواردی را که مي‌خواسته اند، اما نتوانستند در توافق ژنو بگنجانند در قالب فکت شیت منتشر کرده اند. خب اگر این باشد، نشان مي‌دهد که آنها حتما مشکلی با متن توافق داشتند که آن را منتشر نکردند، اما ما آنقدر با این متن راحت بودیم که اصل توافقنامه را منتشر کردیم.

        *آنها مجبور شدند اول یک متن دیگری بدهند و بعد از دو سه هفته اوباما برود در سابان سنتر ـ که یک مرکز صهیونیستی است ـ بگوید ما غنی سازی را پذیرفتیم یا خانم شرمن برود در سرزمین های اشغالی مصاحبه کند و بگوید ما پذیرفتیم، خانم مرکل هم در سرزمین های اشغالی بگوید غنی سازی ایران ادامه پیدا مي‌کند. این نشان مي‌دهد که باید بپذیریم با همه روحیه سلطه طلبی، آمریکا قدر قدرت نیست. این برای من خیلی مهم است که دوستان ما، بخصوص نخبگان سیاسی حرفی را که ما عمری است مي‌زنیم و با آن به دنیا آمده ایم که مي‌گوییم «لاموثر فی الوجود الا الله» یعنی ما تنها قدر قدرت عالم را خدا مي‌دانیم نعوذبالله به آمریکا اطلاق نکنند یعنی فکر نکنیم اگر آمریکا چیزی را پذیرفت، حتما به نفعش بوده است. اگر واقعا این طور بود، از روز اول مي‌آمد عین سند را بیرون مي‌داد.

        *آمریکایی‌ها مي‌خواستند غنی سازی را به هزار شرط موکول کنند، اما اجازه ندادیم. گفتیم غنی سازی در ایران هست و درباره چارچوبش فقط بحث مي‌کنیم و درباره اصل غنی سازی بحث نخواهیم کرد. البته من در شرایط فعلی که مذاکره ادامه دارد، وارد جزئیات نمي‌شوم ولی بالاخره این مذاکره یا موفق مي‌شود یا نمي‌شود دیگر، آن وقت یک روزی من مي‌آیم سندهایی را که قبل از مذاکره بوده یعنی تا ساعت یک و نیم و دو بعد از نیمه شب هنگام امضای توافق و مواردی را که آمریکایی‌ها اصرار مي‌کردند در سند گنجانده شود، اما در توافق نیامده در میان عموم مردم مطرح مي‌کنم.

        *من کم گلایه مي‌کنم. گلایه هایی هم که هست، محدود است به حوزه انصاف و منافع ملی. یعنی توقعم از دوستان این است که منافع ملی را در نقدشان رعایت کنند. من یک مثال مي‌زنم، بعد تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل.

        *نقد به توافق ژنو از نظر ما محل شکایت نیست، اما اگر شما توافق ژنو را تعبیری کنید که به نفع دشمن شود، مثلا بگویید در توافقنامه، اصل غنی سازی در ایران پذیرفته نشده یا این اصل را که غنی سازی باید در ایران انجام شود زیر سوال ببرید یا بگویید ایران مجبور است به موضوعات موشکی بپردازد، خب اینها هم دروغ است و هم تشویش افکارعمومی و هم مي‌تواند برای طرف مذاکرات مستند شود.

        *درباره انصاف در نقد فقط خدا تصمیم مي‌گیرد اما درباره منافع ملی، دستگاه هایی هستند که تصمیم گیرنده اند، ضمن این که طرح برخی موارد جرم است. برخی ادعاهایی که در مجلس شد که خیلی هایش هم دروغ بود، براساس سندهای به کلی سری بود. یک فرد نمي‌تواند بگوید که سند به کلی سری از نظر من محرمانه نیست. حرف محرمانه و سند محرمانه را کسی که صادر مي‌کند یا نقل مي‌کند، تعیین مي‌کند که محرمانه است. دوستان ما مي‌گویند تو مي‌آیی کمیسیون حرف مي‌زنی، ما تشخیص مي‌دهیم که محرمانه هست یا نیست اما این حرف، خلاف قانونی است که خود مجلس مصوب کرده است. کسی که مي‌گوید، باید تعیین کند محرمانه است یا نه، نه آن که شنونده است. کسی که مي‌شنود ممکن است هیچ حرفی در عالم برایش محرمانه نباشد.

        *آن که بیشتر اذیت مي‌کند، داخل است. چرا؟ چون شما وقتی با خارجی‌ها مذاکره مي‌کنید، توقع صداقت ندارید، توقع دوستی ندارید، اما از داخلی توقع دارید. برای همین است که من در مواجهه با خارجی‌ها خیلی عصبانی نمي‌شوم. ممکن است محکم و تند برخورد کنم، اما عصبانی نمي‌شوم چون توقع هر رفتاری را از آنها دارم، اما در مقابل داخلی عصبانی مي‌شوم، ناراحت مي‌شوم چون از داخلی توقع ندارم. روحیه و گارد شما (به قول بوکسورها) در داخل، به یک شکل است و در مقابل خارجی‌ها به شکل دیگر. البته ما با کسی بوکس بازی نمي‌کنیم. (با خنده)

        *من معمولا لبخند به لب دارم اما بعضی وقت‌ها برای این که قیافه عصبانی یا در حال فکر هم داشته باشم و هر از گاهی نشان دهیم برای خرق عادت هم که شده فکر مي‌کنیم (با خنده)، ممکن است لبخند نزنم. ولی در جایی ممکن است لبخندی نیاز باشد و جایی هم نه، بنابراین باید به تفسیرهای رسانه ای دقت کرد ـ چون شما به همه رفتار ما یک تفسیر رسانه ای داده اید (با خنده) ـ تا تفسیر جدیدی از نخندیدن ما داده نشود.

        *آستانه تحملم در داخل دروغ است و در خارج، منافع ملی.

        *اگر روزی احساس کنم به هر دلیلی نمي‌توانم از حقوق مردم و از منافع ملی دفاع کنم، حتما ادامه نخواهم داد. شرایط و برنامه‌ها را هم به گونه ای تنظیم کرده ام که برای این کار مشکلی ندارم. امیدوارم خدا کمک کند که حتی یک روز بیشتر از آنچه احساس مي‌کنم مفیدم، ادامه ندهم.

        دکتر جون همه ملت می دونن چی میکشی از دست اینا ؟؟
        به خدا که جات تو بهشته
        کم نیار که خدا با ماست
        تو همه امید این ملتی
        طاس اگر نيك نشيند همه كس نراد است
        @signal1357
        سیگنالهای خرید روزانه تلگرامی در پرهام سیگنال

        نظر

        • ایرج اکبری
          عضو فعال
          • Dec 2011
          • 10934

          #7159
          پاسخ : مذاكرات هسته اي ايران و 5+1

          سفیر ایران در اسپانیا :

          ایران، مصمم به ایجاد یک فضای اعتماد و اطمینان ساز در مساله هسته ای است
          مادرید - ایرنا - ˈمرتضی صفاری نطنزیˈ سفیر ایران در اسپانیا گفت : ایران در بحث هسته ای و اجلاس ژنو برای رسیدن به توافقات نهایی ، مصمم به ایجاد یک فضای اعتماد و اطمینان سازی و باز کردن فضای روابط خارجی است.
          كسى كه عقل ندارد، ادب ندارد و كسى كه همّت ندارد، جوانمردى ندارد و كسى كه دین ندارد، حیا ندارد.

          نظر

          • ایرج اکبری
            عضو فعال
            • Dec 2011
            • 10934

            #7160
            پاسخ : مذاكرات هسته اي ايران و 5+1

            کاهش زمان مذاکرات ایران و 1+5 در وین


            شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۶

            دومین دور از مذاکرات ایران و 1+5 در وین 28 اسفند، یک روز زودتر پایان می‌یابد.

            به گزارش خبرنگار انرژی هسته‌ای خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) مذاکرات ایران و 1+5 که قرار بود در دومین دور درباره راه‌حل جامع 27 تا 29 اسفند در وین برگزار شود، به خاطر مصادف شدن مذاکرات با نوروز یک روز زودتر، 28 اسفند پایان می‌یابد.

            هم‌چنین پیش از این کاترین اشتون در سفر به ایران و در اصفهان نیز اعلام کرده بود که " به احترام نوروز، مذاکرات این دوره (27 تا 29 اسفند) یک روز قبل از عید نوروز به پایان خواهد رسید تا مقامات مذاکره‌کننده ایران برای این عید باستانی در ایران باشند."

            شایان ذکر است کاترین اشتون و محمد جواد ظریف 26 اسفند در ضیافت شام با یکدیگر ملاقاتی دوجانبه خواهند داشت. در این ملاقات قرار است آخرین دیدگاه‌ها و جمع‌بندی‌ها از نتایج مذاکرات کارشناسی ایران و 1+5 درباره موضوعات مختلف به ویژه موضوع غنی‌سازی، راکتور اراک و همکاری‌های هسته‌ای مورد بررسی قرار گیرد.

            بر اساس توافق ایران و گروه کشورهای 1+5 قرار است هر ماه مذاکرات درباره گام نهایی صورت گیرد.

            دو طرف تلاش دارند تا پایان تیرماه سال 1393 مذاکرات درباره راه‌حل جامع انجام شده و توافق نهایی به دست آید.
            كسى كه عقل ندارد، ادب ندارد و كسى كه همّت ندارد، جوانمردى ندارد و كسى كه دین ندارد، حیا ندارد.

            نظر

            • مسعود اب
              عضو فعال
              • Jun 2013
              • 1502

              #7161
              پاسخ : مذاكرات هسته اي ايران و 5+1

              چهار سناریو برای توافق نهایی هسته‌ای ایران و 1+5

              در شرایطی که دور جدید مذاکرات ایران و گروه 1+5 برای دستیابی به توافق نهایی هسته ای آخر هفته جاری در وین برگزار می شود، بار دیگر بحث ها درباره محتوای احتمالی توافق نهایی شدت گرفته است. در همین زمینه، سید حسین موسویان، عضو پیشین تیم مذاکره کننده هسته ای ایران در مطلبی به بررسی چهار سناریوی برای این توافق پرداخته است.


              به گزارش «تابناک»، سید حسین موسویان، دیپلمات پیشین و عضو اسبق تیم مذاکره کننده هسته ای در مطلبی که در سایت شبکه خبری «الجزیره» منتشر کرده چهار سناریو را برای توافق نهایی هسته ای ایران و 1+5 مطرح است. محور بحث موسویان این است که تأکید غرب بر محدود کردن توان هسته ای ایران، می تواند در روند مذاکرات مشکل ایجاد کند.

              در این مطلب آمده است:

              ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 در تلاشند که تا ژوئیه 2014 به توافقی جامع در موضوع هسته ای دست یافته و این مسئله ده ساله را حل و فصل نمایند. طی دیدار ماه گذشته در وین، ایران و قدرت های جهانی به پیشرفت قابل توجهی دست یافتند که شامل توافق بر سر یک چارچوب، برنامه اقدام و برنامه زمانی برای دور بعدی مذاکرات بود.

              با این حال، اختلاف نظرهایی اساسی همچنان میان دو طرف شکاف ایجاد می کند. کشورهای 1+5، به ویژه آمریکا، خواستارمحدود کردن برنامه هسته ای ایران هستند و این امر را در محور استراتژی خود قرار داده اند؛ در حالی که ایران خواهان تدوین توافقی بر مبنای شفافیت است که از طریق دادن تضمین هایی درباره صلح آمیز بودن ماهیت برنامه هسته ای حاصل می شود.

              قدرت های جهانی درصدد رسیدن به توافقی هستند که بر اساس آن، ایران تنها از یک برنامه غنی سازی کوچک داخلی برخوردار باشد. به این ترتیب، آن ها خواستار وضع محدودیت های فیزیکی قابل توجه بر تأسیسات آب سنگین، تعداد و نوع سانتریفیوژها، سطح غنی سازی، مقدار اورانیوم غنی شده ذخیره شده، و تعداد تأسیسات غنی سازی اورانیوم ایران هستند. نصب ابزارهای پیشرفته نظارت و بررسی، از جمله دیگر درخواست های آن ها است.

              در عمل، این امر نیازمند تعطیلی تأسیسات آب سنگین اراک، تعطیلی تأسیسات غنی سازی «فردو»، از کار انداختن شمار قابل توجهی از 20 هزار سانتریفیوژ موجود، توقف غنی سازی بالای 5 درصد، خروج بخش عمده ذخیره موجود هگزافلورید اورانیوم از کشور و یا تبدیل آن، محدود کردن توسعه سانتریفیوژهای پیشرفته تر و چشم پوشی از همه تأسیسات بازفرآوری است.

              اما این درخواست ها، فراتر از تعهدات موجود بین المللی در زمینه عدم اشاعه هسته ای است و بعید است که ایران آن ها را بپذیرد.

              کشورهای غربی می گویند درصدد هستند تا با محدود کردن توسعه برنامه هسته ای ایران، خطر انحراف این برنامه را از میان برده و این احتمال را که ایران بتواند به «توانایی آستانه ای» (توانایی لازم برای ساخت یک بمب هسته ای با استفاده از ذخیره اورانیوم دارای غنای بالا) دست پیدا کند را به حداقل برسانند.

              راهبرد ایران برای ایجاد شفافیت، با هدف جلب اعتماد دنبال می شود. بر اساس معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای (ان پی تی) و همچنین مقررات آژانس بین المللی انرژی اتمی، ایران، به عنوان یک دولت عضو آژانس، متعهد به برقراری شفافیت در برنامه هسته ای خود است.

              به منظور از میان بردن خطر نظامی شدن هسته ای، آژانس سه ساز و کار شفافیت را پیشنهاد کرده است: الزامی بودن امضای «توافقنامه جامع پادمان ها» که به آژانس اجازه می دهد به تأیید این امر بپردازد که هیچ حجم قابل توجهی از مواد هسته ای از فعالیت های صلح آمیز به سوی ساخت سلاح هسته ای منحرف نشده است. علاوه بر این، دو توافقنامه داوطلبانه با عنوان «پروتکل الحاقی» و «ترتیبات متمم» وجود دارد که هدف از آن، ترسیم تصویری جامع از فعالیت های هسته ای و مرتبط با هسته ای یک کشور و تأمین جزئیات بیشتر در این زمینه است.

              به این ترتیب، درخواست های قدرت های جهانی از ایران، بسیار فراتر از «ان پی تی» و مقررات آژانس است. کشورهای 1+5 برای توجیه درخواست های خود، به قطعنامه های آژانس اشاره می کنند که ادعای همراهی نکردن ایران با مقررات «ان پی تی» را مطرح می کنند. با این حال، از زمان تدوین «ان پی تی» در سال 1968 تاکنون، برخی از دیگر اعضا، از جمله مصر، کره جنوبی و رومانی نیز با آن عدم همراهی نشان داده اند، اما با هیچ یک از آن ها همچون ایران برخورد نشده است.

              راهبرد محدود کننده قدرت های جهانی، این خطر را به همراه دارد که سبب شود ایران توافق خود با گروه 1+5 را رها کرده، بازرسان آژانس را اخراج کند، تأسیسات نظارتی آژانس را برچیده و در نهایت، حتی اقدام به ساخت سلاح هسته ای کند. به هر حال، اصل ماجرا اینجاست که اگر مذاکره کنندگان نتوانند به توافقی نهایی دست یابند، احتمال تقابل نظامی با ایران، واقعی خواهد بود. چنین تقابلی می تواند پیامدهای وحشتناک منطقه ای و بین المللی به همراه داشته باشد. بر این اساس، ایران و قدرت های جهانی چهار سناریوی زیر را به منظور رسیدن به توافق نهایی مورد توجه قرار می دهند.

              نخست؛ جنبه عملی بخشید به فتوای رهبر جمهوری اسلامی ایران درباره ممنوعیت سلاح های هسته ای. ایران خود را متعهد به فتوای صادر شده از سوی آیت الله خامنه ای می داند که بر اساس آن، تولید، ذخیره و استفاده از هرگونه سلاح کشتار جمعی ممنوع و حرام است. با احترام به حق برخورداری ایران از فناوری صلح آمیز هسته ای، دلیلی برای خروج این کشور از «ان پی تی» وجود نخواهد داشت. در این حالت، ایران و قدرت های جهانی از موضوعات محدودکننده صرف نظر کرده و تنها درباره ترتیبات ایجاد شفافیت به بحث می پردازند.

              دوم؛ همکاری در طیف وسیعی از موضوعات، از جمله تقاضا و پتانسیل بالای ایران در حوزه انرژی. چنین ترتیباتی، همه نگرانی ها، از جمله دغدغه های امنیتی ایران و همچنین دغدغه قدرت های جهانی را از اینکه برنامه هسته ای ایران ممکن است به سمت نظامی شدن منحرف شود، برطرف می کند.

              سوم؛ برقراری مجموعه ای از محدودیت های واقع بینانه بر برنامه هسته ای ایران. به جای طرح درخواست های غیرممکن، از قبیل تعطیلی تأسیسات «فردو» یا آب سنگین اراک، ایران و 1+5 می بایست بر سر محدودیت های واقع بینانه که بتواند موضوع عدم اشاعه هسته ای را در یک دوره زمانی مشخص اعتمادسازی پوشش دهد، به توافق برسند. این امر به آژانس اجازه می دهد زمان کافی برای پرداختن به همه ابهامات فنی در برنامه هسته ای ایران در اختیار داشته باشد.

              و چهارم؛ طرح یک دیدگاه جامع مبنی بر ایجاد خلیج فارس و خاورمیانه عاری از سلاح هسته ای. برای عملی کردن چنین دستور کار جامعی، قدرت های جهانی باید ابتدا به توافقی با ایران دست یابند که برای دیگر کشورهای منطقه نیز قابل پذیرش باشد و سپس، از توافق نهایی با ایران به عنوان مدلی برای کل منطقه استفاده کنند.

              بدین منظور، «پنل بین المللی مواد قابل شکافت» که گروهی متشکل از کارشناسان مستقل هسته ای از 15 کشور است، ترتیبات معقولی را پیشنهاد کرده است: ممنوعیت جداسازی یا استفاده از پلوتونیوم و اورانیوم 233، محدودیت استفاده از اورانیوم با غنای بالا به عنوان سوخت رآکتور، محدود کردن غنی سازی اورانیوم به زیر 6 درصد و توافق بر سر سیستمی مبنی بر تولید اورانیوم در زمان نیاز، به جای ذخیره سازی اورانیوم غنی شده. هر دو طرف باید بر سر اتخاذ چنین ساز و کارهایی به توافق برسند.
              بمنظور موفقیت
              تمایل شما برای رسیدن به موفقیت، باید بیشتر از ترس از شکست باشد . . .

              نظر

              • ایرج اکبری
                عضو فعال
                • Dec 2011
                • 10934

                #7162
                پاسخ : مذاكرات هسته اي ايران و 5+1

                وزیر خارجه چین در گفت‌وگو با روزنامه الشرق الاوسط:
                حل نهائی پرونده هسته‌ای ایران به نفع تهران و منطقه است/بحران سوریه با چند نشست حل نمی‌شود
                وزیر خارجه چین در گفت‌وگو با سردبیر روزنامه عربستانی الشرق الاوسط تأکید کرد که توافق حاصل شده پیشرفت قابل توجهی‌ در حل پرونده هسته‌ای ایران به شمار می‌رود
                - See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php....wcCwSTsD.dpuf
                كسى كه عقل ندارد، ادب ندارد و كسى كه همّت ندارد، جوانمردى ندارد و كسى كه دین ندارد، حیا ندارد.

                نظر

                • ایرج اکبری
                  عضو فعال
                  • Dec 2011
                  • 10934

                  #7163
                  پاسخ : مذاكرات هسته اي ايران و 5+1

                  جمع‌آوری امضا در مجلس برای حفظ حقوق هسته‌ای در مذاکرات

                  با سلام این نماینده گان بی غیرت همین طور که دارند امضا برای حفظ حقوق هسته ای جمع می کندو مانع از حل شدن موضوع هسته ای می شوند نمی تواند برای حفظ حقوق زندگی عادی مردم امضا جمع کند تا مردم بتواند راحت زندگی کنند و یا نمی توانند امضا جمع کنند که مفسدان اقتصادی باید اعدام شوند نه این کارها را نمی توانند انجام دهند
                  كسى كه عقل ندارد، ادب ندارد و كسى كه همّت ندارد، جوانمردى ندارد و كسى كه دین ندارد، حیا ندارد.

                  نظر

                  • ایرج اکبری
                    عضو فعال
                    • Dec 2011
                    • 10934

                    #7164
                    پاسخ : مذاكرات هسته اي ايران و 5+1

                    آرین‌منش: سال 93 کارنامه مذاکرات هسته‌ای روشن می‌شود/امسال آرایش سیاسی کشور عوض شد

                    یک نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی درباره پیش‌بینی خود از شرایط سیاسی کشور در سال آتی گفت: سال 93 مقدمه حرکت گروه‌ها و جریان‌های سیاسی برای انتخابات سال 94 خواهد بود.

                    جواد آرین‌منش در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با بیان اینکه "در سال 93 جریان‌ها و گروه‌های سیاسی تحرکات خود را برای ورود به دو انتخابات بزرگ خبرگان و مجلس آینده آغاز خواهند کرد"، افزود: در عرصه بین‌الملل نیز وضعیت روابط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای غربی بویژه 1+5 روشن‌تر و شفاف‌تر خواهد شد و در صورتی که قرار باشد مذاکرات هسته‌ای به نتایج روشن و مثبت دست پیدا کند، سال 93 سال روشن شدن کارنامه این مذاکرات خواهد بود.

                    وی با بیان اینکه "مهم‌ترین تفاوت و ویژگی سال 92، نامگذاری و تحقق حماسه سیاسی بود"، تصریح کرد: همچنان که رهبر معظم انقلاب سال 92 را حماسه سیاسی و اقتصادی نامگذاری کردند، گرچه حماسه اقتصادی اتفاق نیفتاد اما حماسه سیاسی رخ داد و نماد و مصداق آن را در مشارکت سیاسی مردم در انتخابات پرشور ریاست‌جمهوری خرداد 92 شاهد بودیم.

                    این فعال سیاسی با اشاره به اینکه "حماسه سیاسی در انتخابات ریاست‌جمهوری خرداد 92 تجلی یافت"، افزود: در این انتخابات شاهد حضور همه گروه‌ها و آحاد مردم، سلایق و جریان‌های سیاسی بودیم و سال 92 همچنین شاهد بازگشت جریان‌های سیاسی که منزوی شده بودند به عرصه سیاسی کشور بودیم؛ از جمله شاهد بازگشت جریان اصلاح‌طلب و کارگزاران به عرصه سیاسی کشور به نحوی که هسته اولیه شکل‌گیری دولت یازدهم از این جریان‌ها شکل گرفت.

                    آرین‌منش یکی دیگر از ویژگی‌های سیاسی سال 92 را به هم خوردن آرایش سیاسی دو قطبی گذشته دانست و توضیح داد: در گذشته دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا روبروی هم قرار داشتند اما در انتخابات سال 92 جریان اصولگرا به رقابت درون اصولگرایی پرداختند و با معرفی کاندیداهای متعدد، اصولگرایان به رقابت با خویش پرداختند که در نهایت جریان اعتدال پیروز انتخابات بود.

                    این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی همچنین یکی از مهمترین رخدادهای سال 92 را تدوین سیاست‌های اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: در سال 92 شاهد اعلام آمادگی گسترده آحاد مردم، نهادها و قوای سه‌گانه برای تحقق اقتصاد مقامتی در جهت رسیدن به اقتصاد پایدار و استقلال اقتصادی بودیم.
                    كسى كه عقل ندارد، ادب ندارد و كسى كه همّت ندارد، جوانمردى ندارد و كسى كه دین ندارد، حیا ندارد.

                    نظر

                    • ایرج اکبری
                      عضو فعال
                      • Dec 2011
                      • 10934

                      #7165
                      پاسخ : مذاكرات هسته اي ايران و 5+1


                      پکن: مذاکرات هسته‌ای وارد مرحله مهمی شده/ طرف‌ها به دنبال رویکرد برد-برد باشند
                      سخنگوی وزارت خارجه چین با تاکید بر اینکه همه طرف‌ها به دنبال رویکرد برد-برد باشند گفت که مذاکرات هسته‌ای ایران وارد مرحله مهمی شده است.
                      خبرگزاری فارس: پکن: مذاکرات هسته‌ای وارد مرحله مهمی شده/ طرف‌ها به دنبال رویکرد برد-برد باشند

                      به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از شینهوا، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت که پکن آماده انجام تلاش‌های مشترک با طرف‌های مرتبط با موضوع هسته‌ای ایران برای پیشبرد دور تازه مذاکرات است.

                      هونگ لی گفت: «وانگ کان» مدیر کنترل تسلیحات و خلع سلاح وزارت خارجه چین ریاست هیات چینی در مذاکرات پیش رو در وین را بر عهده دارد.

                      وی افزود: مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای ایران وارد مرحله مهمی شده است و متذکر شد که عناصر کلیدی توافق جامع، موضوع مذاکرات پیش رو است.

                      هونگ لی همچنین گفت: چین از همه طرف‌های حاضر در این پرونده می‌خواهد که رویکرد عمل گرایانه و هدفمندی اتخاذ کنند و به دنبال حل اختلافات از طریق زمینه‌های مشترک باشند و به دنبال نتیجه برد-برد در مذاکرات باشند.

                      وی تاکید کرد که کشورش آماده همکاری با دیگر طرف‌ها برای پیشبرد صلح آمیز مذاکرات بر سر برنامه هسته‌ای ایران است.
                      كسى كه عقل ندارد، ادب ندارد و كسى كه همّت ندارد، جوانمردى ندارد و كسى كه دین ندارد، حیا ندارد.

                      نظر

                      • ایرج اکبری
                        عضو فعال
                        • Dec 2011
                        • 10934

                        #7166
                        پاسخ : مذاكرات هسته اي ايران و 5+1

                        در دیدار وزیر امورخارجه بلاروس؛

                        هاشمی رفسنجانی: بعضی ها به اشتباه در فکر باج خواهی از ایران هستند
                        تهران- ایرنا- رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، مذاکرت برای نهایی شدن توافقات هسته ای را سخت توصیف کرد و گفت: بعضی ها به اشتباه فکر می کنند که می توانند از ایران باج خواهی کنند
                        .
                        كسى كه عقل ندارد، ادب ندارد و كسى كه همّت ندارد، جوانمردى ندارد و كسى كه دین ندارد، حیا ندارد.

                        نظر

                        • ایرج اکبری
                          عضو فعال
                          • Dec 2011
                          • 10934

                          #7167
                          پاسخ : مذاكرات هسته اي ايران و 5+1


                          وین ۲ به روایت فارس /۴- اعتراض معنادار هیات ایرانی به اشتون
                          شام ظریف و اشتون در اعتراض به دیدارهای هماهنگ‌نشده اشتون در تهران لغو شد

                          شام وزیر امور خارجه ایران و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در اعتراض به دیدارهای هماهنگ‌نشده اشتون در تهران توسط هیات ایرانی لغو شد.
                          خبرگزاری فارس: شام ظریف و اشتون در اعتراض به دیدارهای هماهنگ‌نشده اشتون در تهران لغو شد
                          به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس به وین، شام کاری محمدجواد ظریف و کاترین اشتون که قرار بود امشب برگزار شود، لغو گردیده است.

                          هیئت ایرانی در واکنش به عملکرد اشتون در طی سفرش به ایران و انجام برنامه‌های هماهنگ نشده و اظهارات خلاف واقع مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا؛ ‌شام کاری که قرار بود امشب قبل از آغاز مذاکرات انجام شود را لغو کرد.

                          اشتون مدعی شده بود که همه دیدارهایش در تهران از جمله دیدار با یکی از مجرمان فتنه 88 با هماهنگی وزارت خارجه انجام شده بود.

                          احتمال می‌رود پیش از انجام گفت‌وگوهای رسمی دیداری بین عباس عراقچی و هلگا اشمیت معاونان ظریف و اشتون برگزار شود.

                          در دوره‌های قبل مذاکرات بین ایران و 1+5، پیش از آغاز مذاکرات رسمی، ظریف و اشتون با یکدیگر دیدار و در خصوص مذاکرات به رایزنی می‌پرداختند.
                          كسى كه عقل ندارد، ادب ندارد و كسى كه همّت ندارد، جوانمردى ندارد و كسى كه دین ندارد، حیا ندارد.

                          نظر

                          • ایرج اکبری
                            عضو فعال
                            • Dec 2011
                            • 10934

                            #7168
                            پاسخ : مذاكرات هسته اي ايران و 5+1


                            ظریف: جلوگیری از دستیابی ایران به تکنولوژی هسته‌ای توهم است
                            وزیر خارجه ایران می‌گوید که جلوگیری از دستیابی ایران به تکنولوژی هسته‌ای توهم است.
                            خبرگزاری فارس: ظریف: جلوگیری از دستیابی ایران به تکنولوژی هسته‌ای توهم است
                            به گزارش خبرگزاری فارس، محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در پیامی در صفحه توئیتر خود گفت که اساسا توهم براندازی حکومت بشار اسد از طریق نظامی مانند توهم جلوگیری از دستیابی ایران به تکنولوژی هسته‌ای است.
                            كسى كه عقل ندارد، ادب ندارد و كسى كه همّت ندارد، جوانمردى ندارد و كسى كه دین ندارد، حیا ندارد.

                            نظر

                            • ایرج اکبری
                              عضو فعال
                              • Dec 2011
                              • 10934

                              #7169
                              پاسخ : مذاكرات هسته اي ايران و 5+1

                              اعتراضی دیپلماتیک به رفتاری غیردیپلماتیک شام کاری ظریف و اشتون لغو شد

                              فردا در مجلس چه شادمانی و احسنت گفتن بیاد بیرون و لوح تقدیر روانه وزات خارجه بشه با تشکر :D
                              كسى كه عقل ندارد، ادب ندارد و كسى كه همّت ندارد، جوانمردى ندارد و كسى كه دین ندارد، حیا ندارد.

                              نظر

                              • ایرج اکبری
                                عضو فعال
                                • Dec 2011
                                • 10934

                                #7170
                                پاسخ : مذاكرات هسته اي ايران و 5+1

                                سناتورهای آمریکایی برای توافق با ایران چهارچوب تعیین کردند



                                ۸۲ نفر از سناتورهای آمریکایی در نامه ای به رئیس جمهور این کشور معیارهای توافق هسته ای قابل قبول با ایران را تعیین کردند .



                                به گزارش مهر به نقل از جروزالم پست، ۸۲ نفر از سناتورهای آمریکایی با تهیه نامه ای برای باراک اوباما رئیس جمهور این کشور شرایط مدنظر قابل قبول خود برای توافق هسته ای نهایی با ایران را تعیین کردند. ۴۱ تن از این سناتورها دموکرات و ۴۱ نفر دیگر جمهوری خواه هستند و قرار است به زودی این نامه را برای اوباما ارسال کنند .



                                آنها در این نامه ابراز امیدواری کرده اند تا در ۴ ماه آینده تحرکات دیپلماتیک با ایران به نتیجه برسد. سناتورهای مذکور در عین حال تاکید کرده اند در صورت شکست دیپلماسی با ایران بلافاصله باید تحریم های ایران تشدید شوند. جمع آوری نامه از دو هفته قبل آغاز شده و تا به حال ۷۶ نفر از سناتورها آن را امضاء کرده اند .



                                در این نامه آمده است: ما معتقدیم ایران بر اساس NPT حق ذاتی غنی سازی اورانیوم ندارد و هرگونه توافقی باید توان ایران برای دستیابی به سلاح هسته ای را از بین ببرد و برای همیشه مسیر داشتن اورانیوم و پلوتونیوم برای داشتن سلاح هسته ای را از بین ببرد .



                                در این نامه از اوباما خواسته شده است تا ایران را وادار به تعطیلی تاسیسات فردو، اراک و پارچین کند. در گزارش روزنامه صهیونیستی آمده است که لحن این نامه طوری است که خواستار توقف برنامه هسته ای ایران نیست اما خواستار اقداماتی است که مانع از دستیابی ایران به سلاح اتمی شود.
                                كسى كه عقل ندارد، ادب ندارد و كسى كه همّت ندارد، جوانمردى ندارد و كسى كه دین ندارد، حیا ندارد.

                                نظر

                                در حال کار...
                                X