ترول ها در دنیای اینترنت به کاربرانی گفته میشود که معمولا با رفتارهایی مخرب در فضای مجازی به دنبال جلب نظر کاربران دیگر، ایجاد تشنج و انتشار دیدگاههای توهینآمیز هستند.
ترول کسی است که در تالارها و اتاقهای گفتوگو و بحث، سایتها، وبلاگها، شبکههای اجتماعی یا دیگر پایگاههایی که محتوایشان توسط کاربران تامین میشود، پیامهایی میفرستند که برای فرد یا افراد دیگر ناراحتکننده بوده و در یک کلام جنجالبرانگیز و تحریککننده هستند. او با تحریک سایرین و پیش کشیدن بحثهای بیربط به موضوع بحث یا توهینآمیز، به دنبال متشنج کردن فضای گفتوگو است.
البته این یک تعریف کلی از یک ترول است. واقعیت این است که تعریف مشخصی برای این پدیده وجود ندارد و نکته جالب این است که اغلب ترولها نمیدانند که ترول هستند. بسیاری از افراد عادت دارند که رشته هر بحثی را خود در دست بگیرند. این جزئی از شخصیتشان است و سوار شدن بر هر بحث و گفتوگو حس خوبی به آنها میدهد.
گاهی لحن دیدگاه یک فرد میتواند برای عدهای ناراحتکننده یا توهینآمیز باشد و برای عدهای دیگر نه. اما یکی از بزرگترین چالشهای مدیران پایگاههای اینترنتی، مدیریت این اختلافات و مقابله با خرابکاری ترولها است، به شیوهای که مرزهای آزادی بیان و فضای انتقادی خدشهدار نشود.
"لطفاً به ترول غذا نده!" نمادی که به بازداشتن کاربران توصیه میکند بهترین راه برای مقابله با "ترول"ها عدم توجه است.
یکی از شناختهشدهترین رفتارهای یک ترول حملات او به فرد، افراد یا یک نام تجاری یا حقوقی به شیوهای توهینآمیز و بدون در نظر گرفتن اظهارات مستدل یا پاسخگویی محترمانه است.
هدف یک ترول واقعی تحریک و وادار کردن قربانی به مقابله به مثل است، هر چند همه کسانی که با او همراه میشوند احتمالا چنین قصدی ندارند. آنها افرادی هستند که با موج به حرکت در میآیند و بخشی از سیل میشوند.
فرض کنید شرکت "ایکس" در صفحه فیسبوکش اعلام کرده که شعبه جدیدی در مرکز خرید معروف شهر افتتاح میکند.
- نخستین دیدگاه مثبت است: "این عالیه! من همیشه میرم اونجا".
- دیدگاه دوم منفی اما سازنده است: "به جای افتتاح یک شعبه در مرکز خرید باید در مرکز شهر جایی مستقل باز کنید. من از مراکز خرید متنفرم!"
- نظردهنده سوم یک ترول است: "یکی حرکت نژادپرستانه دیگر از این شرکت ".
نظردهنده چهارم به دام میافتد: "منظورت چیه؟ مگه شرکت ایکس نژادپرسته؟"
ترول پاسخ میدهد: "آره. اونها هیچوقت در مناطق اقلیتنشین شعبه باز نمیکنند. همه میدونند که این شرکت نژادپرسته."
نظرات بعدی حمله به شرکت یا در پشتیبانی از ترول است که تلاش میکنند منطقی برای افتتاح شعبات در مناطق مختلف پیدا کنند و موضوع ادامه پیدا میکند. به برخی از نظر دهندگان در حین این حملات توهین میشود. به برخی دیگر به این خاطر توهین میشود که به وجود این حملات اعتقاد دارند.
این شرکت تنها از افتتاح شعبه جدید فروشگاه خود خبر داده اما بحث و گفتوگو را یک نفر دیگر از آن خود کرده است.
تبعات بعدی این ماجرا ممکن است طرفداران این شرکت را دلچرکین کند یا باعث شود جستوجوی نام شرکت در اینترنت، نتایج دارای برچسب "نژادپرستانه" به همراه داشته باشد.
با چنین سناریویی شاید بتوان حمله به صفحه لیونل مسی را با دید متفاوتی بررسی کرد.
شاید بزرگترین چالش گردانندگان سایتها و صفحات موجود در شبکههای اجتماعی این است که بتوانند در عین دریافت بازخورد مخاطبانشان و جلوگیری از اشاعه توهین و تنفر نژادی و خشونت، اصول آزادی بیان را نیز مراعات کنند.
البته چنین حملاتی منحصر به ایران نیست و در تمام نقاط دنیا و در تمام جوامع مشاهده میشود. مثالهای متعددی از حملات اینترنتی به شخصیتها و مارک های معروف و مشهور دنیا وجود دارد که هر چند وقت خبرساز میشوند.
گستردگی چنین رفتاری در اینترنت و شبکههای اجتماعی ذهن پژوهشگران، جامعهشناسان و حقوقدانان بسیاری را به خود مشغول کرده است.
فضای مجازی جامعهای را پدید آورده که به بازتعریف نیاز دارد و مطالعههای جامعهشناختی و رفتارشناسانه مجزایی را میطلبد.
تحلیل دقیقتر جنبه های ناشناخته کاربران شبکههای اجتماعی، نیازمند تلاش بیشتر پژوهشگران و متخصصان این پدیده است.
ترول کسی است که در تالارها و اتاقهای گفتوگو و بحث، سایتها، وبلاگها، شبکههای اجتماعی یا دیگر پایگاههایی که محتوایشان توسط کاربران تامین میشود، پیامهایی میفرستند که برای فرد یا افراد دیگر ناراحتکننده بوده و در یک کلام جنجالبرانگیز و تحریککننده هستند. او با تحریک سایرین و پیش کشیدن بحثهای بیربط به موضوع بحث یا توهینآمیز، به دنبال متشنج کردن فضای گفتوگو است.
البته این یک تعریف کلی از یک ترول است. واقعیت این است که تعریف مشخصی برای این پدیده وجود ندارد و نکته جالب این است که اغلب ترولها نمیدانند که ترول هستند. بسیاری از افراد عادت دارند که رشته هر بحثی را خود در دست بگیرند. این جزئی از شخصیتشان است و سوار شدن بر هر بحث و گفتوگو حس خوبی به آنها میدهد.
گاهی لحن دیدگاه یک فرد میتواند برای عدهای ناراحتکننده یا توهینآمیز باشد و برای عدهای دیگر نه. اما یکی از بزرگترین چالشهای مدیران پایگاههای اینترنتی، مدیریت این اختلافات و مقابله با خرابکاری ترولها است، به شیوهای که مرزهای آزادی بیان و فضای انتقادی خدشهدار نشود.
"لطفاً به ترول غذا نده!" نمادی که به بازداشتن کاربران توصیه میکند بهترین راه برای مقابله با "ترول"ها عدم توجه است.
یکی از شناختهشدهترین رفتارهای یک ترول حملات او به فرد، افراد یا یک نام تجاری یا حقوقی به شیوهای توهینآمیز و بدون در نظر گرفتن اظهارات مستدل یا پاسخگویی محترمانه است.
هدف یک ترول واقعی تحریک و وادار کردن قربانی به مقابله به مثل است، هر چند همه کسانی که با او همراه میشوند احتمالا چنین قصدی ندارند. آنها افرادی هستند که با موج به حرکت در میآیند و بخشی از سیل میشوند.
فرض کنید شرکت "ایکس" در صفحه فیسبوکش اعلام کرده که شعبه جدیدی در مرکز خرید معروف شهر افتتاح میکند.
- نخستین دیدگاه مثبت است: "این عالیه! من همیشه میرم اونجا".
- دیدگاه دوم منفی اما سازنده است: "به جای افتتاح یک شعبه در مرکز خرید باید در مرکز شهر جایی مستقل باز کنید. من از مراکز خرید متنفرم!"
- نظردهنده سوم یک ترول است: "یکی حرکت نژادپرستانه دیگر از این شرکت ".
نظردهنده چهارم به دام میافتد: "منظورت چیه؟ مگه شرکت ایکس نژادپرسته؟"
ترول پاسخ میدهد: "آره. اونها هیچوقت در مناطق اقلیتنشین شعبه باز نمیکنند. همه میدونند که این شرکت نژادپرسته."
نظرات بعدی حمله به شرکت یا در پشتیبانی از ترول است که تلاش میکنند منطقی برای افتتاح شعبات در مناطق مختلف پیدا کنند و موضوع ادامه پیدا میکند. به برخی از نظر دهندگان در حین این حملات توهین میشود. به برخی دیگر به این خاطر توهین میشود که به وجود این حملات اعتقاد دارند.
این شرکت تنها از افتتاح شعبه جدید فروشگاه خود خبر داده اما بحث و گفتوگو را یک نفر دیگر از آن خود کرده است.
تبعات بعدی این ماجرا ممکن است طرفداران این شرکت را دلچرکین کند یا باعث شود جستوجوی نام شرکت در اینترنت، نتایج دارای برچسب "نژادپرستانه" به همراه داشته باشد.
با چنین سناریویی شاید بتوان حمله به صفحه لیونل مسی را با دید متفاوتی بررسی کرد.
شاید بزرگترین چالش گردانندگان سایتها و صفحات موجود در شبکههای اجتماعی این است که بتوانند در عین دریافت بازخورد مخاطبانشان و جلوگیری از اشاعه توهین و تنفر نژادی و خشونت، اصول آزادی بیان را نیز مراعات کنند.
البته چنین حملاتی منحصر به ایران نیست و در تمام نقاط دنیا و در تمام جوامع مشاهده میشود. مثالهای متعددی از حملات اینترنتی به شخصیتها و مارک های معروف و مشهور دنیا وجود دارد که هر چند وقت خبرساز میشوند.
گستردگی چنین رفتاری در اینترنت و شبکههای اجتماعی ذهن پژوهشگران، جامعهشناسان و حقوقدانان بسیاری را به خود مشغول کرده است.
فضای مجازی جامعهای را پدید آورده که به بازتعریف نیاز دارد و مطالعههای جامعهشناختی و رفتارشناسانه مجزایی را میطلبد.
تحلیل دقیقتر جنبه های ناشناخته کاربران شبکههای اجتماعی، نیازمند تلاش بیشتر پژوهشگران و متخصصان این پدیده است.
در اصل توسط roma.consis پست شده است
View Post
نظر