اخبار

Collapse
X
 
  • زمان
  • نمایش
Clear All
new posts
  • احمدخان
    عضو فعال
    • Jan 2011
    • 2032

    #37711
    پاسخ : اخبار

    ❎❎❎خبر فوری زیرنویس شبکه الجزیره:

    موگرینی: متن توافق هسته ای آماده شده و منتظر امضای طرفین است.

    منبع اسرائیلی: توافق هسته ای انجام شد #مذاکرات_هسته‌ای http://www.timesofisrael.com/ira

    نظر

    • ایرج اکبری
      عضو فعال
      • Dec 2011
      • 10934

      #37712
      پاسخ : اخبار

      سپرده‌گذاری در بانکها نصف شد

      شنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۸

      حجم سپرده‌گذاری در بانک‌ها و موسسات اعتباری حاکی از کاهش سپرده‌گذاری در حدود یکسال گذشته حتی تا نصف دوره‌های قبلی است؛ موضوعی که نمی‌تواند چندان هم با کاهش نرخ سود سپرده و فعالیت موسسات غیر مجاز بی ارتباط باشد.

      به گزارش خبرنگار ایسنا، در حالی بانک مرکزی به فاصله اندکی از انتشار ترازنامه بانک‌ها و موسسات اعتباری در سال گذشته اقدام به اعلام این صورت مالی در دو ماهه ابتدایی امسال کرد که قیاس عملکرد بانک‌ها در این دو دوره، حاوی ارقامی تامل‌برانگیز در سپرده‌های جذب شده بانک‌هاست.

      تا اردیبهشت امسال بانک‌ها و موسسات اعتباری بالغ بر 770 هزار میلیارد تومان از بخش‌های غیردولتی سپرده جذب کردند و میزان بدهی‌های خود را در این بخش نسبت به پایان سال گذشته (در اسفند ماه) 3.1 درصد افزایش دادند.

      این در حالی است که میزان جذب سپرده در اردیبهشت ماه امسال در مقایسه با همین ماه در سال 1393 حدود 24 درصد رشد دارد.

      رشد 24 درصدی سپرده‌گذاری در بانک‌ها در فاصله اردیبهشت 1393 تا 1394 در حالی رخ داده که این نسبت برای دوره قبلی یعنی از اردیبهشت 1392 تا 1393 بالغ بر 41 درصد بوده است؛ تغییری که نشان می‌دهد میزان جذب سپرده در این دو دوره به حدود نصف کاهش یافته است.

      بررسی‌ها بیانگر این است که میزان سپرده‌ها در بانک‌ها و موسسات اعتباری از حدود 440 هزار میلیارد تومان در اردیبهشت ماه 1392 با رشد حدود 41.3 درصدی به بیش از 620 هزار میلیارد تومان در اردیبهشت پارسال رسیده است. اما این رشد از این دوره تا اردیبهشت 1394 به 24 درصد کاهش یافته و میزان سپرده‌ها نیز تاییدی بر این موضوع است.

      بر این اساس حجم سپرده‌های نزد بانک‌ها از 620 هزار میلیارد تومان در دومین ماه سال قبل با افزایش حدود 150 هزار میلیارد تومانی به 770 هزار میلیارد تومان رسیده است. از سوی دیگر گرچه سرمایه‌گذاری مدت‌دار در بین سپرده‌های دیداری و قرض الحسنه تنها موردی است که با رشد همراه بوده ولی نسبت به دوره‌های قبلی تنزل دارد؛ به گونه‌ای که این سپرده‌گذاری‌ها در اردیبهشت امسال نسبت به ماه مشابه سال قبل حدود 29.4 درصد رشد داشته است، ولی از اردیبهشت 1392 تا 1393 حدود 55 درصد افزایش برای سپرده‌گذاری مدت دار در بانک‌ها و موسسات اعتباری ثبت شده بود.

      ریزش واضح میزان سپرده‌گذاری در بانک‌ها و موسسات اعتباری در حالی در حدود یک سال گذشته اتفاق افتاده که تقریبا با تصمیم برای کاهش نرخ سود بانکی از اردیبهشت ماه سال قبل همزمان و همراه است آنهم در شرایطی که تا پیش از این مصوبه شورای پول و اعتبار که به دلیل کاهش نرخ تورم و ضرورت تناسب سازی نرخ سود بانکی با آن وجود داشت اجرایی شد، بانکها و موسسات اعتباری با آزادی عمل در نرخ‌گذاری برای سود، نرخ‌های قابل توجهی را در رقابت با یکدیگر تعیین کرده و سپرده جذب می‌کردند.

      تا پایان سال 1392 و قبل از ساماندهی سود بانکی و توافق بانکها برای کاهش نرخ سود روزشمار به 10 درصد و سالانه 22 درصد سودهای پیشنهادی به مشتریان گاها به بیش از 27 تا 30 درصد هم می رسید و می توانست در شرایطی که بازارهای موازی مانند سکه و طلا جذابیت خود را از دست داده بودند گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری کم ریسک مردم باشد. اما به هر حال با کاهش نرخ سود در بانکها و موسسات مجاز آنهم در شرایطی که موسسات غیر مجاز هنوز به مرحله کاملی از ساماندهی نرسیده و آزادانه حرکت می‌کردند و البته این روال هنوز هم ادامه دارد در تمایل کمتر مردم برای سپرده گذاری در بانکها و موسسات اعتباری بی تاثیر نیست به طوری که به اذعان مدیران بانکی فعالیت مخرب موسسات غیرمجاز و پرداخت سودهای کلان از سوی آنها به خروج سپرده های این بانکها تا هزاران میلیارد تومان هم منجر شده است.

      این در حالی است که بعد از مصوبه شورای پول و اعتبار در اردیبهشت سال گذشته برای کاهش نرخ سود بانکی، به فاصله یک سال بعد و دراردیبهشت ماه امسال هم این نرخ‌ها مجدد مورد بازنگری قرارگرفت و سود سالانه به 20 درصد کاهش یافت هر چند که دست بانکها این بار برای تعیین سودهای کمتر از یک سال باز ماند و البته تاکنون هم از این آزادی عمل استفاده کرده و با پرداخت سودهای روزشمار برابر با سود سالانه 20 درصد تا حدی خلاء کاهش جذابیت نرخ سود بانکی را پر کرده‌اند تا در دریافت سپرده از موسسات غیرمجاز جا نمانند.
      كسى كه عقل ندارد، ادب ندارد و كسى كه همّت ندارد، جوانمردى ندارد و كسى كه دین ندارد، حیا ندارد.

      نظر

      • rajabi
        عضو فعال
        • Dec 2014
        • 936

        #37713
        پاسخ : اخبار

        ولخرجی دولت با خزانه خالی/ چگونه هزینه های جاری 54 هزار میلیارد تومان افزایش یافت؟!
        دولت بهار: هزینه‌های جاری سال 1393 در مقایسه با آخرین عملکرد بودجه‌ای سالیانه دولت قبل یعنی سال 1391، نزدیک به 62 درصد افزایش یافته است. این رشد عجیب 54 هزار میلیارد تومانی مخارج جاری دولت طی 2 سال، بر نبود انضباط بودجه‌ای و مالی گواهی می‌دهد.
        به گزارش دولت بهار به نقل از مشرق, بر اساس آمار اعلامی وزارت اقتصاد از خزانه‌داری کل کشور، هزینه‌های جاری دولت در سال 1393 به رکورد 143 هزار میلیارد تومان رسید که رشد 20 درصدی نسبت به سال 1392 نشان می‌دهد.

        از آنجا که یکی از ایرادات درستی که به دولت‌های نهم و دهم وارد بود افزایش بی‌رویه هزینه‌های جاری بود و دولت یازدهم نیز با وعده عدم تکرار اشتباهات 8 سال قبل بر سر کار آمده، در این گزارش به مقایسه وضعیت هزینه‌های جاری 2 سال اخیر با 8 سال قبل از آن پرداخته شده تا به این سوال، پاسخ داده شود که آیا آن روند بی‌انضباطی مالی متوقف شده، یا در همان سطح مانده یا اینکه بدتر هم شده است.

        1- مقایسه سال 93 با 91

        از آنجا که سال 1392 میان دو دولت دهم و یازدهم تقسیم شده و دولت یازدهم می‌تواند مدعی باشد که مخارجش در این سال بر مبنای بودجه تنظیم‌شده از سوی دولت قبل بوده، برای قضاوت منصفانه‌تر درباره عملکرد دولت یازدهم بهتر است هزینه‌های جاری سال 1393 مورد لحاظ قرار گیرد، زیرا بودجه آن توسط همین دولت تنظیم شده است.

        با این حال، هزینه‌های جاری سال 1393 در مقایسه با آخرین عملکرد بودجه‌ای سالیانه دولت قبل یعنی سال 1391، نزدیک به 62 درصد افزایش یافته است.

        هزینه‌های جاری سال 1391 حدود 89 هزار میلیارد تومان بود که در سال 1393 با 54 هزار میلیارد تومان افزایش به 143 هزار میلیارد تومان رسید.

        رشد عجیب 54 هزار میلیارد تومانی مخارج جاری دولت طی 2 سال، هر دلیل و توجیهی که برای آن ذکر شد، بر نبود انضباط بودجه‌ای و مالی گواهی می‌دهد.

        2- مقایسه میانگین ماهانه مخارج دولت‌ها

        یک راهکار دیگر برای مقایسه مخارج جاری دولت‌های اخیر، محاسبه میانگین ماهانه آنها است. برای ارزیابی دقیق‌تر نیز مخارج دولت‌ها به جای ابتدای سال، از اولین ماه روی کار آمدن آنها که معمولا مرداد است، محاسبه شده است.

        مطابق آمار موجود، در چهار سال دولت نهم (از ابتدای مرداد 1384 تا ابتدای مرداد 1388) مجموع هزینه‌های جاری دولت 183 هزار میلیارد تومان و میانگین ماهانه آن 3 هزار و 813 میلیارد تومان بود.

        در چهار سال دولت دهم (از ابتدای مرداد 1388 تا ابتدای مرداد 1392) مجموع هزینه‌های جاری دولت به 309 هزار میلیارد تومان و میانگین ماهانه آن به 6 هزار و 437 میلیارد تومان افزایش یافت.

        در مجموع، میانگین ماهانه هزینه‌های جاری دولت‌های نهم و دهم (در فاصله 8 ساله ابتدای مرداد 1384 تا ابتدای مرداد 1392) 5 هزار و 125 میلیارد تومان بود.

        در سوی مقابل و بر اساس آمار خزانه‌داری کل کشور، مجموع هزینه‌های جاری دولت یازدهم (در فاصله 20 ماهه ابتدای مرداد 1392 تا پایان اسفند 1393) حدود 239 هزار و 405 میلیارد تومان عنوان شده است.


        بر این اساس، میانگین ماهانه مخارج جاری دولت یازدهم به 11 هزار و 970 میلیارد تومان می‌رسد که 133 درصد نسبت به میانگین دولت‌های نهم و دهم بیشتر است؛ یعنی دولت یازدهم هر ماه بیش از 2 برابر دولت قبل، خرج امور جاری می‌کند.

        3- مقایسه رشد سالانه

        با این که افزایش هزینه‌های جاری دولت‌ها در کل نشانه صعف انضباط مالی و بودجه‌ای است، با این حال می‌توان آن بخش از افزایش سالانه هزینه‌های جاری دولت را که در حد تورم باشد، اجتناب‌ناپذیر و قابل اغماض دانست.

        بنابراین برای قضاوت منصفانه‌تر درباره عملکرد دولت‌ها در صرف بودجه کشور برای امور جاری خود، بهتر است رشدهای سالانه هزینه‌های جاری آنها را مورد مقایسه قرار داد.

        آمار خزانه‌داری کل کشور نشان می‌دهد میانگین رشد سالانه هزینه‌های جاری دولت قبل (1384 تا 1391) حدود 19 درصد بوده است. این در حالی است که در 2 سال اخیر میانگین رشد هزینه‌های جاری دولت به 28 درصد افزایش یافته است.

        به عبارت دیگر، رشد هزینه‌های جاری دولت یازدهم تقریبا 47 درصد بالاتر از دولت قبل است.


        افزایش دوچندان رشد هزینه‌های جاری در دولت یازدهم نسبت به دولت قبل، در حالی است که به اعتبار آمارهای بانک مرکزی، در دولت جدید نسبت به دولت قبل، آمار تورم به شدت کاهش پیدا کرده است.

        بنابراین با توجه به روند کاهنده تورم در 2 سال اخیر، حداقل انتظار این بود که رشد هزینه‌های جاری نسبت به دولت قبل که تورم بالاتری بر اقتصاد حاکم بود، کمتر شود. اما نه تنها اینطور نشده بلکه هزینه‌های جاری با سرعت بیشتری روند صعودی گرفته است.



        * نتیجه

        مقایسه وضعیت هزینه‌های جاری دو سال اول دولت یازدهم با عملکرد دولت قبل، نشانی از انضباط بودجه‌ای و صرفه‌جویی در هزینه‌ها ندارد؛ خصوصا آن که در دو سال اخیر به اذعان مقامات ارشد دولتی، وضعیت درآمدها خصوصا درآمد نفتی مطلوب نبوده است.

        با این حال، این رشد شدید هزینه‌های جاری دولت یازدهم، اظهارات گذشته مسئولان درباره خالی بودن خزانه را نیز زیر سوال می‌برد.

        نظر

        • rajabi
          عضو فعال
          • Dec 2014
          • 936

          #37714
          پاسخ : اخبار

          تزریق ماهیانه 14 هزار و 580 میلیارد تومان نقدینگی به اقتصاد در دولت کلید
          دولت بهار: با تداوم وضعیت نگران‌کننده شاخص‌های پولی در سال‌های اخیر، حجم نقدینگی در پایان اردیبهشت امسال از 800 هزار میلیارد تومان هم فراتر رفت.
          به گزارش دولت بهار به نقل از مشرق، بر اساس آمارهای جدید بانک مرکزی، حجم نقدینگی در پایان اردیبهشت امسال به 800 هزار و 447 میلیارد تومان رسید.

          آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد از ابتدای دولت یازدهم تاکنون یعنی در مدت 22 ماه، حجم نقدینگی بیش از 320 هزار میلیارد تومان افزوده شده است.


          این در حالی است که در مقام مقایسه با عملکرد دولت قبل که به شدت به علت افزایش بی‌رویه نقدینگی مورد انتقاد واقع می‌شد، به این آمار و ارقام می‌رسیم: در طول 8 سال دولت قبل حجم نقدینگی نزدیک به 407 هزار میلیارد تومان اضافه شده بود؛ که 129 هزار میلیارد تومان آن در دولت نهم و 277 هزار میلیارد تومان آن در دولت دهم رخ داد.


          بدین ترتیب به طور میانگین در 8 سال دولت قبل، هر ماه 4236 میلیارد تومان نقدینگی جدید به اقتصاد کشور تزریق شد. این در حالی است که طی 22 ماه اول دولت یازدهم هر ماه به طور میانگین 14 هزار و 580 میلیارد تومان نقدینگی جدید به اقتصاد کشور تزریق شده است.


          به زبان ساده‌تر، میانگین ماهانه تزریق نقدینگی جدید به اقتصاد کشور در دولت یازدهم نسبت به میانگین 8 ساله دولت‌های نهم و دهم رشد نگران‌کننده 244 درصدی کرده است. در مقایسه با دولت دهم این رشد 252 درصد و نسبت به دولت نهم 440 درصد است.

          لازم به ذکر است بانک مرکزی در دولت یازدهم نسبت به هرگونه انتقاد کارشناسان و رسانه‌ها درباره رشد نقدینگی با تندی پاسخ می‌دهد. این در حالی است که آمار و ارقام به خوبی گواهی می‌دهد که در این دولت هم رشد بی‌رویه نقدینگی ادامه دارد و ضروری است مسئولان دولتی به فکر کنترل این رشد باشند نه هجمه به منتقدان.

          نظر

          • orumbourse
            ستاره دار (1)
            • Nov 2011
            • 10191

            #37715
            پاسخ : اخبار

            یک کارتون: باراک اوباما و همسرش در "ماه عسل"!


            این روزها حواشی برنامه "ماه عسل" بالا گرفته است.

            این کاریکاتور را شهاب جعفرنژاد کشیده است.
            منبع: ستاره نیوز
            "مطالب و پست های ارسالی اینجانب به هیچ وجه توصیه به خرید یا فروش برای کسی نیست، صرفا نظرات شخصی اینجانب درمورد سهام بازاربورس می باشد والبته ممکنه تمامی اون مطالب اشتباه هم باشد"

            نظر

            • Hessam
              عضو فعال
              • Aug 2012
              • 1240

              #37716
              پاسخ : اخبار

              گشوده شدن درهای ایران به روی سرمایه گذاران خارجی/بزرگ ترین گشایش اقتصادی از زمان سقوط شوروی
              اقتصاد > اقتصاد سیاسی - پایان تحریم های ایران، درهای یکی از بازارهای جهان را به روی سرمایه گذاران باز می کند.

              شاید در حال حاضر دسترسي سرمايه گذاران خارجي به ايران، دشوار باشد اما اگر مذاکرات هسته اي در وين با هدف کاهش تحريم هاي اقتصادي تهران در ازاي محدوديت هاي دائمي بر برنامه هسته اي اين کشور موفقيت آميز باشد،‌ اين هفته ممکن است همه چيز تغيير کند.

              شاهين شمس آبادي، رئيس اطلاعات تجاري خاورميانه (غرب آسيا) و شمال آفريقا در موسسه مشاوره خطر (Risk Advisory Group) گفت: «خروج احتمالي ايران از انزوا مي تواند مهمترين گشايش اقتصادي از زمان سقوط اتحاد جماهير شوروي و برقراري روابط حسنه آمريکا با چين باشد.»

              به گفته رادمن ربي Radman Rabii، معاون شرکت کارگزاري فيروزه آسيا مستقر در تهران گفت توجه سرمايه گذاران خارجي به بازار ايران جلب شده است. وي ادعا مي کند از زمان توافق چارچوب مذاکرات در نوامبر 2013 در ژنو، شرکت او ميزبان هيئت هايي از بيش از صد گروه سرمايه گذاري بوده است. اين فرايند از زمان صدور بيانيه لوزان در ماه آوريل سرعت گرفته است.

              وي افزود ظرفيت ايران بسيار زياد است. ايران به عنوان يکي از آخرين بازارهايي که به روي جهان گشوده مي شود، فرصت هاي رشد بسيار زيادي دارد.

              تحريم هاي نفتي ايران موجب شد توليد نفت اين کشور از 3/6 ميليون بشکه در روز در سال 2011 به 2/8 ميليون بشکه در روز کاهش يابد و کاهش تحريم ها ظرف سه تا شش ماه آينده توليد نفت ايران را تا پانصد هزار بشکه در روز افزايش خواهد يافت.

              دومينيک بوکور اينگرام (Dominic Bokor-Ingram)، مشاور شرکت کارگزاري بازارهاي در حال ظهور Charlemagne Capital مستقر در لندن گفت ايران ظرفيت هاي سرمايه گذاري عظيمي دارد که کمتر بازاري با اين خصوصيات در جهان يافت مي شود.

              شرکتهاي کارگزاري فيروزه آسيا و Charlemagne توافق کرده اند به محض لغو تحريم ها براي جذب سرمايه گذاران خارجي در ايران اقدام کنند.

              ربي ابراز اطمينان کرد سرمايه هاي خارجي به محض امضاي توافقنامه هسته اي به ايران سرازير خواهند شد و سيستم سوئيفت که بخشي از تحريم هاي ايران بود بار ديگر برقرار خواهد شد.

              منبع/ فايننشنال تايمز

              نظر

              • negarminavi
                عضو فعال
                • May 2013
                • 35715

                #37717
                پاسخ : اخبار

                گروه اعزامی مهر به وین/۲۰۱
                در چند صد متری کوبورگ؛ فریاد مرگ بر اسرائیل طنین انداز شد

                همزمان با روز جهانی قدس هزاران نفر در شهر وین پایتخت اتریش شعار نابودی اسرائیل و آزادی فلسطین سر دادند.

                به گزارش گروه اعزامی مهر به مذاکرات هسته ای وین، راهپیمایی روز قدس در وین عصر امروز برگزار شد.

                در این راهپیمایی که از ساعت ۱۶ به وقت وین آغاز شد، هزاران تن از مسلمانان و آزادی خواهان ساکن اتریش حضور داشتند.

                راهپیمایی کنندگان در حالی که پرچم فلسطین و تصاویری از جنایت صهیونیستها در غزه را در دست داشتند، شعارهای «مرگ بر اسرائیل»، «قتل عام غزه را متوقف کنید»، «خجالت بر تو ای اسرائیل»، «صهیونیسم مساوی نژاد پرستی» و «اسرائیل یعنی تروریسم» را سر دادند.

                این راهپیمایی از منطقه Schwedenplatz آغاز شده و در نهایت به منطقه Stephansplatz که در چند صد متری هتل کوبورگ، محل مذاکرات هسته ای قرار دارد، پایان یافت.

                در بخشی از مسیر راهپیمایی چند صهیونیست که تعدادشان کمتر از ۱۰ نفر بود تجمع کرده و در حمایت از رژیم اشغالگر شعار می دادند که در مقابل فریادهای راهپیمایان عملا صدای آنها شنیده نمی شد.

                نظر

                • negarminavi
                  عضو فعال
                  • May 2013
                  • 35715

                  #37718
                  پاسخ : اخبار

                  فارس گزارش
                  می‌دهد
                  برگ دیگر از پرونده شرکت واردکننده دکل/۱۲۰ میلیون دلاری که به معاون بازرسی ویژه دولت سازندگی رسید

                  ثبت شرکت‌های کاغذی خارج از محدوده سرزمینی ایران و اجرای پروژه به وسیله تجهیزات شرکت تاسیسات دریایی و تقسیم سود، درآمدهای بادآورده‌ای نصیب بعضی مدیران بازنشسته دولتی از جمله معاون بازرسی ویژه ریاست‌جمهوری در دولت سازندگی کرده است.

                  به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، گم شدن دکل حفاری 87 میلیون دلاری یا صرف هزینه 50 میلیون دلاری برای دکل دیگری که لاشه آن امروز در سواحل امارات بیشتر از 5 میلیون دلار فروش نمی‌رود همه آن چیزی نیست که زیر پوست یکی از بزرگترین شرکت‌های نفتی ایران یعنی شرکت تاسیسات دریایی در ادوار مختلف مدیریتی این شرکت گذشته است.

                  بر اساس این گزارش، این شرکت از بدو تاسیس با حرف و حدیث‌های فراوان همراه بوده است. از پرداخت مبالغی به احزاب سیاسی در گذشته‌های دور (که در یکی از درخواست‌های قدیمی تحقیق و تفحص نمایندگان مجلس به آن اشاره شده است) تا تامین هزینه‌های یکی از خانواده‌های پر نفوذ ایران.

                  اما به جز آنچه بر زبان‌ها می‌چرخد، مستنداتی از شیوه‌های مختلف فساد در این شرکت در ادوار مختلف مدیریتی وجود دارد که نشان می‌دهد در دولت‌های مختلف چگونه این شرکت معظم که اجرای بخش دریایی اغلب فازهای پارس جنوبی را بر عهده دارد و نقش انکارناپذیری در توسعه بخش ایرانی این میدان داشته است، دندان طمع عده زیادی را تیز کرده است.

                  بر این اساس، گزارشی درباره دو دوره عملکرد مدیران این شرکت که یکی منصوب دوره اصلاحات و دیگری منصوب دولت نهم و دهم بوده‌اند، تهیه و برای قوه قضائیه ارسال شده است. متاسفانه دست‌های پنهان حامی فساد به این گزارش دست پیدا کردند و با علم به رویه‌های حاکم بر دستگاه‌های نظارتی و به منظور منفعل کردن نهاد‌های نظارتی و متهم کردن افراد و نهادهای مؤثر مبارزه با فساد در این شرکت، این گزارش را در اختیار سایت‌های ضد انقلاب قرار دادند.

                  بر اساس این گزارش، پیچیدگی فساد در این شرکت در دوره‌های مختلف، متفاوت بوده است. در دوره یکی از این مدیران ابهامات قابل توجهی در خرید انواع تجهیزات مانند شناورها، لوله‌ها و دکل مشهور 87 میلیون دلاری وجود داشته است، در دوره یکی دیگر از این مدیران، شرکت‌های کاغذی تاسیس شده توسط بعضی مدیران اسبق دولتی، سودهای کلان و نامتعارفی از قرارداد با این شرکت و کار با تجهیزات شرکت تاسیسات دریایی به حساب این شرکت‌های کاغذی واریز شده و شرکت تاسیسات دریایی بعد از مدتی باقیمانده سهام بی‌ارزش این شرکت‌ها را به مبلغ کلانی از موسس شرکت خریداری می‌کرد.

                  این شرکت‌ها اغلب در کشورهای خارجی از آلمان و انگلیس گرفته تا هنگ‌کنگ و چین و امارات ثبت شده‌اند و به همین دلیل امکان نظارت نهادهای نظارتی داخلی روی آنها به حداقل ممکن رسیده است.

                  سهامدار عمده این شرکت‌ها که بدون هیچ آورده‌ای زیر عنوان «بخش خصوصی» پروژه‌های تاسیسات دریایی را با تجهیزات و شناورهای تاسیسات دریایی انجام می‌داده‌اند اغلب از مدیران بازنشسته دولتی بوده‌اند و عملا نه تنها برای اجرای این پروژه‌ها آورده‌ای نداشتند، بلکه متحمل کوچکترین ریسکی نیز نمی شده‌اند.

                  یکی از مشهورترین موارد در این زمینه، شرکت «کیتو» است که در امارات ثبت شد. این شرکت روی کاغذ در ابتدا به نام یک معاون بازرسی ویژه ریاست‌جمهوری در دولت سازندگی ثبت شد و با انتقال بخشی از سهام بی‌ارزش آن به شرکت تاسیسات دریایی، کنترل همه شناورهای اصلی شرکت تاسیسات دریایی از جمله شناور نصاب و لوله‌گذار C-Master ، شناور نصاب و لوله‌گذار ابوذر 1200 و شناورهای ابوذر 81، ابوذر 114، آنت، کاسپین و امثال آنها را در اختیار گرفت و با استفاده از شناورهای تاسیسات دریایی بدون اینکه خود شرکت کیتو آورده‌ای داشته باشد اجرای پروژه‌های لوله‌گذاری و نصب تجهیزات تاسیسات دریایی در پارس جنوبی را بر عهده گرفت. سود انجام پروژه‌های تاسیسات دریایی با استفاده از شناورهای تاسیسات دریایی بین این شرکت ظاهرا خصوصی و خود تاسیسات دریایی تقسیم می‌شد.

                  بعد از مدتی، سهم این شرکت که به دلیل اجرای پروژه‌های تاسیسات دریایی صاحب قیمت شده بود، به تدریج از سوی شرکت تاسیسات دریایی به قیمت روز خریداری شد و مالک این شرکت در طول 5 سال در مجموع 436 میلیون درهم معادل 119 میلیون دلار از محل سود سهام و بهای فروش شرکت به جیب زد.

                  به عبارت دقیق‌تر، مالک «کیتو» صرفا با ثبت یک شرکت روی کاغذ در امارات بدون در اختیار داشتن سرمایه و هزینه کردن از جیب تاسیسات دریایی قریب به 120 میلیون دلار سود برده است.

                  خبرگزاری فارس در شهریور 93 خبر « دو نهاد نظارتی در جستجوی دکل گمشده 87 میلیون دلاری» منتشر کرد و در پی آن اخباری مبنی بر تشکیل پرونده قضایی برای دو نفر از مدیران عامل سابق این شرکت، طرح تحقیق و تفحص از این شرکت در مجلس و بازداشت برخی متهمان فساد در شرکت تاسیسات دریایی در فارس منتشر شد. در آینده گزارش‌های بیشتری از مفاسد شرکت تاسیسات دریایی در دوره‌های مختلف مدیریتی و دلالی دکل‌های نفتی در فارس منتشر خواهد شد.

                  نظر

                  • ahmoeini
                    عضو فعال
                    • Jan 2011
                    • 2562

                    #37719
                    پاسخ : اخبار

                    گلایه اینستاگرامی قالیباف از اقدام غیرقانونی یک نهاد نظامی !


                    شهردار تهران در تازه ترین یادداشت اینستاگرامی خود از بی قانونی در کار ساخت و ساز یک نهاد نظامی در میدان سپاه انتقاد کرده است.
                    به گزارش «فردا»، محمدباقر قالیباف، شهردار تهران در صفحه شخصی خود در اینستاگرام در یادداشتی با عنوان "دلسوزانه با برادرانم" نوشت:

                    یکی از مطالبات عمومی از نهادهای نظامی در این سال‌ها، خروج پادگان‌ها از داخل کلانشهرها بوده است. در سال‌های گذشته با تدابیر مقام معظم رهبری و همکاری نیروهای مسلح حداقل در دو مورد، پادگان‌ها از داخل شهر تهران به منظور حفظ و حراست از محیط ‌زیست و زندگی مردم به خارج از شهر منتقل شده‌اند. در چنین شرایطی، در قلب شهر تهران اسکلت‌های ساختمانی عظیم در میدان سپاه بالا رفته‌است که حتی برای ساخت آن مراحل قانونی لازم هم طی نشده است. تا به امروز نیز مجموعه‌ی مدیریت شهری تهران، دادگاه نظامی و رئیس دیوان عدالت اداری مخالفت قانونی و حتی دلسوزانه خود را با ادامه ساخت این بنا اعلام کرده‌اند. ولی متاسفانه همچنان کار ساخت و ساز این ساختمان ادامه دارد. از نهادی که همیشه در راه دفاع از سرزمین، مردم و حقوق آنها پیشقدم بوده است انتظار می‌رود که این بار نیز در برابر قانون و برای احقاق حقوق مردم پیشتاز بوده و برای احترام به حقوق عمومی، اقدام به توقف احداث و تخریب این سازه نماید.

                    بنده نیز اگر جای این دوستان و همرزمان سابقم بودم نه تنها جلوی احداث این سازه ی غول آسا را می‌گرفتم، بلکه راهی هم برای بازدید همه مردم به عمارت تاریخی کلاه فرنگی باز می‌کردم.
                    محمدباقر قالیباف

                    نظر

                    • ahmoeini
                      عضو فعال
                      • Jan 2011
                      • 2562

                      #37720
                      پاسخ : اخبار

                      سودجویی از کارت کمیته‌امداد برای واردات پورشه
                      وزیر کشور گفت: پورشه‌هایی که باعث ایجاد شبه در قداصت ساحت کمیته امداد شده است از طریق سودجویی برخی از افراد از کارت مددجویان کمیته امداد در مناطق مرزی وارد شده است.


                      به گزارش باشگاه خبرنگاران، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در حاشیه مراسم افطاری با فرزندان خانواده‌های مستمند که شب گذشته در مجموعه فرهنگی شقایق برگزار شد با اشاره به شبهات به وجود آمده در خصوص واردات پورشه توسط کمیته امداد اظهارکرد: ما هیچوقت نگفتیم که این پورشه‌ها از طریق کمیته امداد وارد شده است چناچه هم صحبت‌های من در مجلس و هم بیانه‌ای که بعد از آن به خاطر فهم غلطی که در جامعه بوجود آمد اعلام شد بیانگر این امر است.

                      وی در ادامه افزود: برخی از افراد از کارت‌های مددجویانی که در مناطق مرزی و یا جزایر بودند سوء استفاده کرده و از این طریق این اقدامات را انجام داده‌اند لذا ساحت کمیته امداد از این مسائل پاک است که ما بگوییم وارد مباحث تجاری غیر قانونی شده باشد.

                      رحمانی فضلی با تاکید بر اینکه از همان ابتدا این موضوع در رسانه‌ها بد مطرح شد و فهم غلطی از آن بوجود آمد گفت: لذا مجبور شدیم اطلاعیه ای در این خصوص بزنیم و الان نیز تاکید می کنیم اصلا چنین چیزی که کمیته امداد را وارد یک معاملات ماشین و یا هر چیز دیگری شده باشد وجود ندارد بلکه افراد سود جویی بودند که از امکانات مددجویان در مناطق مرزی استفاده کرده‌اند.

                      وزیر کشور ادامه داد: پیشگیری از این مسائل بصورت جدی پیگیری می‌شود و قطعا این اتفاقات نمی افتد و اصلا این نوع واردات از طریق آن مجاری تعطیل شده است.

                      وی همچنین در خصوص مذاکرات هسته‌ای یادآور شد: انشالله هر چه خیر است خداوند آن را برای ما رقم خواهد زد مردم نیز در این روزهای عزیز از خداوند خواسته‌اند که امسالشان را بگونه‌ای رقم بزند و مقدر کند که به نفع مسلمین و مردم ایران باشد.

                      رحمانی فضلی یادآور شد: ما از اروز اول هم اعلام کرده‌ایم که آمادگی داریم با هر شرایطی انقلاب را حفظ و کشور را اداره کنیم چرا که مردم ما با مقاومت و استقامت خو گرفته‌اند و این آموزه‌ای که ما آن را از امام و رهبر خود گرفته‌ایم.

                      وزیر کشور با بیان اینکه ما برای اتمام حجت با افکار عمومی دنیا، مجاری بین‌المللی و دولتها وارد مذاکره شده‌ایم تصریح کرد: ما بدنبال استحقاق حقمان هستیم و ایستادگی می کنیم و اگر دنیا بتواند با ایران بزرگ در منطقه بگونه‌ای عمل کند که احقاق حق شود و در مسیری قانونی تحت پوشش سازمان انرژی اتمی و آژانس کارهای خود را ادامه دهد یقینا می تواند از همکاری در حوزه‌های وسیع‌تری استفاده کند در غیر اینصورت ما روشی را که تاکنون داشتیم، ادامه می دهیم.

                      رحمانی فضلی گفت: ما هیچ وقت چشم‌داشتی به کمک دیگران نداشته‌ایم و حق خودمان می دانیم که در عرصه بین‌ المللی و حوزه های مختلف بصورت آزادانه، رسمی و قانونی از مواهب ارتباطات بین‌المللی استفاده کنیم.

                      وی درخصوص اقدامات وزارت کشور برای کمک به مددجویان کمیته امداد گفت: ما همواره خود را برای همه مردم ایران مدیون می دانیم البته مردم خود باید پای کار بیایند تا اگر بگوییم دولت به تنهایی می تواند این معضل را حل کند ممکن چرا که هر جا مردم به پای کار آمده ‌اند مشکل حل شده است.

                      وی از انعقاد تفاهم‌نامه‌ای بین کمیته امداد و وزارت کشور خبر داد و تاکید کرد: با انعقاد این تفاهم نامه هر کاری را که کمیته امداد فکر می کند ما می تواینم در سطح استان در اختیار کمیته و مددجویان قرار بدهیم، انجام خواهیم داد تا این مددجویان زندگی خوب، مناسب و فعالیت روشنی در جهت اهداف خود، انقلاب و کشور انجام دهند.

                      نظر

                      • negarminavi
                        عضو فعال
                        • May 2013
                        • 35715

                        #37721
                        پاسخ : اخبار

                        لاریجانی در راهپیمایی روز قدس:
                        در دولت قبل برای مذاکرات کارشکنی می شد، اما این دولت با تلاش و پشتکار مذاکرات را پیش می برد

                        در آن مقطع آقای دکتر صالحی در سمت وزارت امور خارجه با همه کارشکنی‌ها تلاش کرد و مراحلی از کار را پیش برد اما در دولت جدید این کار با جدیت و پشتکار قوی دنبال شد و رئیس جمهور، وزیر امور خارجه و تیم مذاکره کننده زحمت زیادی کشیدند تا این کار به سامان برسد.

                        به گزارش میدان ۷۲، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در سخنان پیش از خطبه نمازجمعه این هفته تهران اظهار داشت: سلام و درود خدا بر پیامبران به ویژه پیامبر خاتم محمد مصطفی(ص) سلام و درود بر اولیای عظیم الشأن و ائمه اطهار، سلام درود خدا بر شهدای عظیم انقلاب اسلامی و امام شهدا و رهبر معظم انقلاب اسلامی آیت الله خامنه‌ای، سلام و درود خدا بر شما مردم قهرمان و روزه دار که با احساس وظیفه دینی نسبت به سرنوشت مسلمانان امروز در مقابل جنایت‌های رژیم صهیونیستی قیام کرده‌اید و روز قدس را گرامی داشتید که یادگار امام راحل ما است.

                        .....

                        نظر

                        • ahmoeini
                          عضو فعال
                          • Jan 2011
                          • 2562

                          #37722
                          پاسخ : اخبار

                          نقد سعید حجاریان بر دیدگاه آیت الله مصباح یزدی درباره «حق ملت»

                          سیاست > احزاب و شخصیت‌ها - روزنامه شرق در یادداشتی از سعید حجاریان با عنوان «کشف یا عقد» که به تحلیل رابطه دولت و ملت پرداخته بود، نوشت:
                          امروزه دو دیدگاه درباره رابطه مردم و حاکمیت در فقه شیعه وجود دارد. یک دیدگاه معتقد به کشف است و دیدگاه دوم براساس «عقد» و «قرارداد» بنا شده است.

                          از نظر دیدگاه «کشف» که آقای مصباح‌یزدی ایدئولوگ آن است ملت هیچ حقی ندارد. به بیانی سؤال اساسی در این دیدگاه می‌تواند این باشد که مردم چه حقی دارند که بتوانند آن را واگذار کنند؟ در این دیدگاه رابطه مردم -حاکمیت یا همان nation- state مانند رابطه مجتهد- مقلد است

                          برخلاف نظریه حق که در آن می‌توان حق را واگذار کرد، در این دیدگاه تکلیف قابل واگذاری نیست. مقلد مکلف است مجتهد اعلم را کشف کند.

                          اینجا موضوع تکلیف مطرح می‌‌شود و براساس آن مقلد حقی ندارد. در نظریه کشف و تکلیف، مکلف یا همان مقلد برای انجام وظایفش - در یک مرحله یا دو مرحله- می‌تواند تکالیفی را که در برابر مجتهد و خدا دارد، انجام دهد؛ یعنی یا از دو خبره بپرسد یا خودش توانایی تشخیص مجتهد اعلم زمان را داشته باشد.

                          در این دیدگاه خود مجتهد هم مکلف است مکلف عندالله باشد و باید علمش را اظهار کند؛ یعنی به‌نوعی هم مجتهد و هم مقلد نزد خدا مکلف هستند. می‌توان گفت رابطه مجتهد و مقلد رابطه‌ای موازی است، مجتهد باید علمش را اظهار و اعلام کند و مقلد باید اطاعت کند.

                          اما در دیدگاه دوم، رابطه دولت- ملت شباهت زیادی با نظریه کارگزار- کارفرما دارد. در رابطه کارگزار-کارفرما، دولت کارگزار ملت است و مردم کارفرمای دولت هستند؛ یعنی مردم با عقد یک قرارداد بخشی از حق خود را به دولت واگذار می‌کنند.

                          رابطه طبیب و مریض را تصور کنید؛ طبیب به هنگام درمان اختیار تام بدن بیمار را دارد و حتی اگر بیمار بیهوش باشد حقی از او سلب نمی‌شود. در این نوع رابطه، طبیب، کارگزار و مریض، کارفرماست. رابطه‌ای است قراردادی که براساس آن طبیب در ازای دریافت وجه از بیمار وظایفش را انجام می‌دهد و او را درمان می‌کند.با تدوین قانون اساسی، یک عده فکر کردند که رابطه «دولت- ملت» رابطه‌ای براساس تکلیف و شبیه رابطه مجتهد و مقلد است؛ یعنی تصور می‌کردند رابطه هر دو عندالله و موازی است.

                          در دیدگاه «کشف» حاکم از راه مستقیم یا غیرمستقیم کشف می‌شود. از نظر آیت‌الله مصباح‌یزدی مردم فقط مکلف‌اند و انتقال تکلیف هم ممکن نیست. با این اوصاف مقوله‌ای به نام «حق حاکمیت ملی» چه مفهومی دارد؟ این در حالی است که در دیدگاه «عقد» یا قرارداد، مردم از حق حاکمیت بر خود برخوردارند. براساس این نظریه رابطه دولت- ملت رابطه کارگزار- کارفرماست. براساس این دیدگاه، رابطه nation state قراردادی و نوعی عقد است. یعنی مردم قرارداد می‌بندند و بخشی از حقوق خود را به دولت واگذار می‌کنند. دولت، کارگزار می‌شود و مردم، کارفرما.

                          امام‌خمینی(ره) پیش از استقرار نظام‌ گفتند که جمهوری اسلامی از نظر شکلی شبیه دیگر جمهوری‌های موجود در جهان ازجمله جمهوری فرانسه است.

                          ساختار جمهوری فرانسه براساس «عقد» بنا شده است. براساس این دیدگاه، حق حاکمیت ملی به رسمیت شناخته می‌شود. حتی رابطه مردم با خبرگان نیز رابطه کارگزار-کارفرماست و خبرگان واسطه انتقال حق هستند.

                          اما پرسشی که اینجا مطرح است این است که از نظر طرف‌داران دیدگاه دوم، این عقد چه نوع عقدی است؟ آیا عقد وکالت است؟یعنی دولت وکیل مردم است؟ یا براساس برخی دیدگاه‌های فقهی که معتقدند «ان الامام لیس امیر بل هو اجیر»، دولت اجیر مردم است؛ یعنی نوعی رابطه کارگر- کارفرما که محترمانه به آن کارگزار- کارفرما گفته شده است.

                          اما در دیدگاه عقد وکالتی، آیا همه وکالت دارند؟ حتی آنهایی که در رأی‌گیری شرکت نمی‌کنند؟ آیا وکیل یا منتخب، وکیل کسانی که به او رأی نداده‌اند یا اصلا رأی نداده‌اند یا بعدا به دنیا آمده‌اند نیز هست؟ می‌توان گفت این رابطه وکالت نیست چون با وکالت چند فرق بارز دارد. وکیل اگر بخواهد کاری برای موکلانش بکند باید مستقیما از طرف آنها وکالت داشته باشد. مثال ارث در این زمینه گویاست. وکیلی را تصور کنید که برای انجام کارهای موکلانش باید از طرف آنها وکالت تام داشته باشد؛ مانند اینکه در یک خانواده بناست که ارثی تقسیم شود، باید همه فرزندان خانواده یک نفر را به عنوان وکیل بپذیرند وگرنه او از طرف آنها وکالتی ندارد. پس این رابطه نه وکالت است و نه اجاره، بلکه عقد جدیدی است که در فقه ما بی‌سابقه است.

                          می‌توان به این عقد، عقد نمایندگی گفت؛ عقدی که با مسامحه به آن «وکالت» گفته می‌شود. این عقد در فقه عمومی مندرج است، در حالی که فقه ما فقه خصوصی است اما سیاست متعلق به فقه عمومی است.چرا می‌‌گوییم ملت حق دارد؟ چرا حق حاکمیت ملی را قبول داریم؟ «محمدجواد مغنیه» و «شیخ شمس‌الدین» بحثی دارند تحت عنوان «ولایت الامه علی نفسها» که در آن اثبات می شود که مردم بر خودشان حاکمیت دارند، سپس براساس عقد نمایندگی به دولت وکالت می‌دهند در این چارچوب رابطه دولت- ملت شکل ‌گیرد.آیا چنین بحثی در قدیم سابقه داشته است؟

                          ممکن است «بیعت» عقد نمایندگی فرض شود اما بیعت رأی‌گیری نیست. در ساختار مبتنی بر بیعت یک فرد را معرفی می‌کنند و می‌گویند بپذیرید.

                          در شورای «سقیفه بنی‌ساعده» بیعت شبیه لویی جرگه امروزی بود. یعنی بزرگان مهاجران و انصار در آن حضور داشتند.حضرت‌علی(ع) در نقد این شورا می‌فرماید:و اِن کنت بالشوری ملکت امورهم فکیف کان و المشیرون غیّب؛ یعنی اگر بنا بود با شورا امور ملک را تمشیت کند این چه شورایی بود که مشاوران در آن غایب بودند.

                          درباره مفهوم «پله بیسیت» که به عبارتی همان رأی فرمایشی است؛ می‌توان گفت این روش مشکلات عمده‌ای دارد. مثالش در فرهنگ ما این است که در جمع کسی را رئیس می‌کنند و سپس گفته می‌شود صلوات بفرستید.

                          لازم است گفته شود ما یک دولت مدرن هستیم. اگر اساس دولت مدرن کاریزما و سنت باشد این دولت دوام ندارد. «خون» و «خاک» یا «فره ایزدی» هم در دولت مدرن وجاهتی ندارد. اما قرارداد می‌تواند دوام داشته باشد. باید پذیرفت که مطابق قانون اساسی «قرارداد» باید جایگاه خود را پیدا کند.

                          علاوه‌بر محمدجواد مغنیه که در این زمینه کارهای جدی انجام داد، شیخ مهدی حایری نیز معتقد است مردم هرکدام ملکی خصوصی دارند، بقیه جاهای کشور ملک مشاع است که خصوصی نیست و ملک همه است و همه می‌توانند از آن استفاده کنند. برای اداره آن یک نفر، به عنوان نماینده انتخاب می‌شود. براساس نظر حایری کشور ملک مشاع همه است، همه حق رأی دارند و در این میان وظیفه دولت اداره مشاعات است.

                          هابز می‌گوید من بر خودم ولایت دارم، جان من محترم است. او معتقد است انسان‌ها گرگ یکدیگر هستند و در وضعیت طبیعی همدیگر را می‌درند. مردم برای اینکه همدیگر را ندرند، از حق خود می‌گذرند و آن را به طرف ثالثی واگذار می‌کنند؛ یعنی در این حالت من حق خودم را به دولت واگذار می‌کنم. تأسیس دولت براساس دیدگاه فلسفی «جان لاک» مبتنی‌بر مالکیت است. براساس این دیدگاه مردم حق خود را برای صیانت از حقوقشان- تا حدی که آزادی خودشان سلب شود- به حاکم واگذار می‌کنند؛ حالا می‌توان این پرسش را مطرح کرد که اگر بخواهیم قراردادی را فسخ کنیم شرایط چگونه است؟ آیا عقد قرارداد دوطرفه است یا شروطی دارد که نمی‌توان آن را فسخ کرد. می‌توان گفت هر عقد، شروط ضمن عقد خود را دارد که طرفین آن را حین انجام قرارداد می‌پذیرند؛ مانند حق طلاق و حق تحصیل که زن و مرد حین عقد ازدواج لحاظ می‌کنند.

                          لذا می‌توان گفت تعهد به قانون اساسی شرط ضمن عقد مردم و دولت است.

                          نظر

                          • ahmoeini
                            عضو فعال
                            • Jan 2011
                            • 2562

                            #37723
                            پاسخ : اخبار

                            مصاحبه روزنامه گاردین با آیت الله هاشمی

                            کد خبر: ۲۳۹۷۷۸۲۰ تير ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۴
                            رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام به مذاکرات هسته ای کشورمان و 1+5 اشاره کرد و گفت: ایران در مذاکره جدّی است و نمی خواهد وقت گذرانی کند؛ اگر آنها هم به اندازه ایران جدی باشند، توافق کاملاً مقدور است.

                            به گزارش ایرنا از روابط عمومی نجمع تشخیص مصلحت نظام، به دنبال مصاحبه ائین بلگ سردبیر خاورمیانه روزنامه انگلیسی زبان گاردین با آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی بسیاری از رسانه های جهانی و متأسفانه چند رسانه داخلی تلاش کرده اند که کلمات آیت الله هاشمی رفسنجانی را برابر سلایق سیاسی خود و یا برای برداشت های تفرقه افکن و تخریبی تعبیر و تفسیر کنند حال آنکه آنچه رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در این گفت وگو گفته خیلی صریح برابر با سه اصل عزت، حکمت و مصلحت بود.

                            اداره کل روابط عمومی برای تنویر افکار عمومی و مزید اطلاع بعضی از رسانه ها که منبع آنها تحلیل گران صهیونیستی بوده اند متن کامل مصاحبه را که عیناً از نوار پیاده شد، منتشر می نماید.

                            تشکر می کنم که در ماه رمضان وقت تان را برای ما گذاشتید، با اینکه می دانم وقت تان خیلی فشرده و شلوغ بوده است. من زمان جنگ در ایران بودم و یادم هست که در مجلس شما را دیدم. البته آن موقع خیلی جوانتر بودم که به ایران آمده بودم. آخرین باری که به ایران آمدم، سال 2009 میلادی بود و از آن موقع به بعد نتوانستم به ایران بیایم و الان هم بیشتر برای بحث هسته ای آمده ام. اولین سوالم این است که نظر شخصی شما درباره مذاکرات چیست؟ آیا موفقیت آمیز خواهد بود؟ تأثیرش روی کشور ایران چه خواهد بود؟
                            بسم الله الرحمن الرحیم، البته مذاکره همیشه کار خوبی است. اینکه از دور با رسانه ها مذاکره کنیم، با مذاکره رودررو فرق می کند. اصل اینکه ایران با کشورهای 1+5 به مذاکره نشسته خودش یک کار مثبت است، به اضافه ی اینکه محتوای مذاکرات از مهمترین مسایل امروز ایران و جهان است. ایران در مذاکره جدّی است و نمی خواهد وقت گذرانی کند. اگر آنها هم به اندازه ی ایران جدی باشند، توافق کاملاً مقدور است.

                            بالتبع نقش آمریکا در این مذاکره خیلی مهم است و تجربه ی سیاسی شما هم بسیار زیاد بوده است. می خواهم این را بپرسم که با توجه به این تجربه ی شخصی که شما در بحث سیاست دارید و اینکه همیشه آمریکا را شیطان بزرگ خطاب کردید، نظر شما در این رابطه چیست؟ به هر حال این یک تغییر تاریخی در روابط ایران و آمریکا هست یا خیر؟
                            تا به حال همیشه در جمع ها مذاکره می کردیم، اما اینکه مسؤولان ما به اینجا رسیدند که با آمریکا هم جداگانه صحبت کنند، یک قدم به پیش است. یعنی در این جریان تابو شکسته است.

                            آیا فکر می کنید این به قول شما شکستن تابو باعث می شود که یک رابطه ی نرمال بین ایران و آمریکا برقرار گردد؟
                            بالاخره دلیل این که تا به حال رابطه نبوده؛ این بوده که آمریکا از قبل از پیروزی انقلاب و بعد از پیروزی انقلاب، همیشه با ایران با خصومت رفتار کرده است. قبل از انقلاب آمریکا حامی درجه یک شاه بود. بعد از انقلاب هم که حوادث مهمی مثل جنگ و امثال اینها بود، آمریکا علیه ما کار می کرد. بسیاری از وسایلی را که قبل از انقلاب از آمریکا خریده بودند، به ما نداد. در جاهایی مثل فلسطین هم که ما برای حقوق مردم حساسیت داریم، آمریکا بدرفتاری می کند. حالا اگر در مورد این تحریم ها که آمریکا نقش اساسی داشته، از آمریکا رفتار خوب ببینیم، یقیناً روی مردم ما اثر مثبتی دارد.

                            آیا هنوز هم مسأله دیگری بین ایران و آمریکا هست؟ شما به موردی مثل مسأله فلسطین اشاره کردید که با بحث هسته ای حل نمی شود؟ آیا شما فکر می کنید که با حل شدن بحث هسته ای، موقعیت دو کشور به همدیگر نزدیک خواهد شد یا خیر؟
                            اگر حل شود، گام بزرگی در یکی از مهمترین مسائل و اختلافات برداشته شده است. من دارم می گویم که راه صاف تر می شود. بقیه آن کشورها هم با فلسطین همین رفتار را دارند.

                            اینکه فرمودید قدمی برداشته شده، آیا نمی خواستید دنباله اش چیزی بگویید؟
                            با قدمی که برداشتند، اگر به توافق عادلانه برسیم، قدم بزرگی است.

                            فکر می کنید دوباره سفارت آمریکا در تهران باز می شود؟
                            محال نیست. اگر رفتارها اصلاح شود، طبعاً به سفارت می رسد.

                            منظور شما دقیقاً از رفتارها اصلاح شود، چیست؟
                            امام(ره) صریحاً و با تعبیر ادبیات دیگری گفتند که اگر آمریکا آدم شود، ما دیگر مشکلی با آمریکا نداریم.

                            شما معروف هستید به اینکه خوب بودن روابط ایران با عربستان همیشه مدیون شما بوده است، اما الان ایران و عربستان در وضعیت بسیار بحرانی هستند. چه از لحاظ مذهبی و چه از لحاظ سیاسی این دو کشور مسلمان، روابط خوبی با هم ندارند. شما چگونه فکر می کنید و آینده این رابطه به چه شکل خواهد بود؟
                            زمانی که جنگ عراق علیه ایران تمام شد، روابط ایران با بسیاری از کشورها که حامی صدام بودند، خوب نبود. بعد از جنگ که من مسؤول ریاست جمهوری شدم، این روابط خصمانه را تبدیل به روابط دوستانه کردیم. در منطقه ما، عربستان در رأس آنها بود. ملک عبدالله آن موقع امیر، ولیعهد و مرد عاقل و کاردانی بود. اولین ملاقات ما با ایشان در اجلاس سران کشورهای اسلامی در کشور سنگال بود که در اولین ملاقات ما، خیلی از یخ ها آب شد.

                            نظرم درباره حال حاضر است که حملات لفظی دو کشور بالا گرفته و حتی همدیگر را به فتنه انگیزی متهم می کنند. در مسایلی مثل یمن و حزب الله، هر دو همدیگر را متهم می کنند. نگرانی شما در حال حاضر چیست؟
                            الان با خیلی از کارهای عربستان مخالف هستیم که یکی حمله به یمن است. الان دو ماه است که مردم بی دفاع یمن را هر روز بمباران می کنند. حساسیت شان را برای دفاع از فلسطینی ها از دست داده اند. اشکالات دیگری هم به آنها داریم. ولی من فکر می کنم که اگر ما مسایل خودمان را با عربستان حل کنیم، مثل گذشته بقیه هم حل می شود. الان در مذاکرات هسته ای هم اخلال می کنند.

                            یکی از مسایل مهمی که همواره ایران در بحث تقابل با آمریکا داشته، بحث اسرائیل است. آیا شما فکر می کنید که در ایران ممکن است تغییر رویکردی نسبت به این مسأله اتفاق بیفتد؟
                            خودمان لازم نیست تغییری بکنیم، ما طرفدار حقوق مردم فلسطین هستیم که دارد ضایع می شود. کمکی هم که به آنها می کنیم، کمک جنگی نیست، ما به آنها نظر سیاسی و اجتماعی می دهیم. طبعاً تا زمانی که حقوق مردم فلسطین پایمال می شود، ما نمی توانیم نظر خوبی به رژیم اشغالگر قدس داشته باشیم. در عربستان هم مسأله این گونه است که ما مدعی هستیم، یعنی مایل هستیم کشورهای اسلامی با هم برادرانه رفتار کنند. قرآن به ما می گوید که مسلمان ها برادرند و باید در صلح و دوستی زندگی کنند و نباید به همدیگر ستم کنند.

                            الان توجه زیادی در دنیا به این منطقه ی حساس برای مبارزه با داعش و تروریست است و ایران هم می خواهد با این مسأله مبارزه کند. شما فکر می کنید چه راهکاری هست و چگونه ایران می تواند با تروریسم و داعش مبارزه کند؟
                            ما کمتر از آمریکا و دیگران با داعش مخالف نیستیم. داعش دارد آبروی اسلام را می برد.

                            چه حرکت عملی می خواهد انجام شود که این به قول فرمایش شما کاری که دارد داعش انجام می دهد که آبروی اسلام برود، از بین برود؟ چه کار عملی می توان کرد؟
                            ما همواره هم در سوریه و هم در عراق با داعش درگیر هستیم. چون کارهایشان در کشورهای دیگر است، نمی توانیم نیرویی به آنجا بفرستیم در عمل درگیر شویم. ولی کمک های غیر نیرویی هر چه که لازم باشد، می کنیم. در آن حدی که بخواهند، کمک می کنیم.

                            با توجه به اوضاع سوریه و اینکه ایران رابطه خوبی با آن کشور دارد، آینده سوریه را چگونه می بینید؟
                            بالاخره الان سوریه مورد تهاجم گروه های فراوان تروریست ها هست و ما هم با تروریست در هر جا که باشد، مخالف هستیم.

                            پس آن بحث بمباران شیمیایی چه می شود؟
                            بارها گفتیم که استفاده از سلاح شیمیایی از طرف هرکسی که باشد، محکوم می کنیم.

                            با توجه به شرایط الان ایران که تغییراتی انجام شده، شما شرایط آینده ایران را از لحاظ سیاسی چگونه می بینید؟ یعنی زمانی که آقای روحانی رئیس جمهور هستند و بعد؟
                            من شرایط ایران را خوب پیش بینی می کنم. اکثریت قاطع مردم ما کاملاً به مسایل آگاه هستند. الان ما ده ها میلیون انسان تحصیل کرده در ایران داریم. همه ی امور ایران هم انتخاباتی هست. رهبر ما با انتخابات انتخاب می شود. رئیس جمهور هم با انتخابات انتخاب می شود. مجلس ما با انتخابات شکل می گیرد. شهرها و روستاهای ما با انتخابات شوراها اداره می شوند. کابینه ی دولت از بین دو نهاد انتخاباتی یعنی مجلس و ریاست جمهوری شکل می گیرد. یعنی با واسطه انتخاب می شوند. با آگاهی مردم، نتیجه ی هر انتخاباتی در نسل آینده به خوبی روشن می شود. در بین همه ی کشورهای منطقه، با مقررات قانون اساسی ما، هیچ کشوری مثل ایران دموکراتیک نیست.

                            با فرمایش شما، هم چنان سؤال هایی برای آزادی بیشتر مطرح می شود. مثلاً سایت هایی که فیلتر هستند یا خبرنگار واشنگتن پست که دستگیر شده، آیا شما فکر می کنید این تغییراتی که می فرمایید، در این زمینه ها هم اتفاق خواهد افتاد؟
                            وقتی که مردم تصمیم گیر باشند، اتفاقات خوبی می افتد.

                            منظور شما از مردم یعنی چه؟
                            وقتی مردم آگاهانه انتخاب کنند، کسانی که انتخاب می شوند، نظر مردم را تأمین می کنند.

                            فکر می کنید در انتخابات آینده تغییراتی در این نوع اتفاق می افتد؟
                            به هر حال آنچه که من به شما می گویم این است که الان مردم ایران کاملاً آگاه هستند و احساس مسؤولیت می کنند که در انتخابات، به خصوص در آینده شرکت کنند.

                            به طور کلی نظر شما درباره آینده جمهوری اسلامی، خوشبینانه است؟
                            بله خوشبینانه است. من فکر می کنم آنچه که دارد پیش می آید، کاملاً قابل پیش بینی است.

                            چه با بحث هسته ای و چه بدون بحث هسته ای؟
                            بله، بحث هسته ای مسأله ای است که ما با خارج داریم. در داخل همه ی ما طرفدار این هستیم که مشکلاتی نباشد.

                            خیلی ممنون
                            موفق باشید

                            نظر

                            • negarminavi
                              عضو فعال
                              • May 2013
                              • 35715

                              #37724
                              پاسخ : اخبار

                              تقاضای تفحص از "اعطای بورسیه از سال ۶۸ به بعد" در دستور کار نمایندگان مجلس

                              نمایندگان مجلس این هفته گزارش کمیسیون آموزش مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد وزارت علوم در خصوص‌ نحوه ‌اعطای ‌بورس‌ تحصیلی از سال ۶۸ تاکنون را مورد بررسی قرار می‌دهند

                              به گزارش «نسیم»، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در روزهای یکشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه هفته جاری جلسه علنی دارند و قرار است در این جلسه طرح‌ها و لوایح زیر را بررسی کنند.

                              گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی در مورد طرح اصلاح موادی از قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز
                              گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد طرح بازنگری مقررات اداری و استخدامی شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور
                              گزارش کمیسیون انرژی در مورد طرح‌ اساسنامه‌شرکت‌ملی نفت‌ایران
                              گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات درمورد طرح اعمال بخشودگی جرائم موضوع ماده (191) قانون مالیاتهای‌مستقیم به قانون موسوم به تجمیع عوارض‌ و برقراری مالیات غیرمستقیم قوانین بودجه سنوات 1377 الی1381
                              گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در مورد طرح استفساریه ماده (59) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران
                              گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه اجازه مشارکت جمهوری اسلامی ایران در افزایش سرمایه دور پنجم بانک توسعه اسلامی
                              گزارش شور دوم کمیسیون انرژی در مورد طرح حمایت از صنعت برق کشور
                              گزارش کمیسیون فرهنگی درمورد طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده
                              گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات درمورد طرح اصلاح بند (ج) ماده (178) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران
                              گزارش کمیسیون اجتماعی درمورد طرح اصلاح بند (ز) ماده (44) قانون برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه‌جمهوری‌اسلامی‌ایران
                              گزارش‌کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی درمورد لایحه چگونگی تشکیل و نحوه رسیدگی هیئت‌های انضباطی نیروهای مسلح
                              بررسی طرح دائمی شدن قانون اصلاح قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث
                              گزارش کمیسیون اقتصادی درمورد لایحه تاسیس صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی
                              گزارش کمیسیون عمران درمورد طرح جلوگیری از پرداخت دموراژ (خسارت تاخیر) به کشتی‌ها
                              گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات درمورد طرح اصلاح تبصره (1) ماده (69) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت
                              گزارش کمیسیون عمران درمورد طرح الحاق یک تبصره به قانون احداث پروژه‌های عمرانی بخش راه و ترابری از طریق مشارکت بانک‌ها و سایر منابع مالی و پولی کشور
                              همچنین در هفته جاری سوال عزیز اکبریان نماینده مردم کرج از چیت‌چیان وزیر نیرو بررسی می‌شوند.

                              در ادامه جلسه علنی این هفته مجلس موارد زیر نیز در دستور هفته جاری قرار دارد:
                              1. انتخاب رئیس کمیسیون اصل نودم (90) قانون اساسی از بین اعضای ثابت کمیسیون با پیشنهاد هیئت رئیسه مجلس (در اجرای تبصره 1 ماده 48 آئین‌نامه داخلی مجلس)
                              2. گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در مورد تفریغ بودجه سال 1392 کل ‌کشور (در اجرای‌ تبصره (1) ماده (221) آئین‌نامه‌ داخلی‌ مجلس‌ شورای‌ اسلامی)
                              3. گزارش کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل44 قانون اساسی در مورد بررسی راهکارهای بهبود رتبه ایران در گزارش انجام کسب و کار بانک جهانی (در اجرای مواد 44 و 49 آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی)
                              4. گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد وزارت علوم، تحقیقات‌ و فناوری در خصوص‌ نحوه ‌اعطای ‌بورس‌ تحصیلی ‌و جذب هیئت علمی از سال 1368 تاکنون
                              5. گزارش کمیسیون اقتصادی مبنی بر تصویب تقاضای‌ تحقیق‌ و تفحص از عملکرد بانک سرمایه (شماره‌گزارش 29)
                              6. گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از بررسی وضعیت افراد دو تابعیتی و دارای گرین کارت در حوزه مسئولان و مدیران ارشد و شناسایی خلاءهای قانونی در این موضوع
                              همچنین در هفته جاری قرار است یک نفر از نمایندگان مجلس به عنوان ناظر در شورای عالی انرژی، تعدادی از نمایندگان مجلس به عنوان منتخب مجامع استانی و عضو شورای فرهنگ عمومی استان‌ها و یک نفر دیگر از وکلای ملت به عنوان عضو در شورای فرهنگ عمومی انتخاب شوند.

                              نظر

                              • ahmoeini
                                عضو فعال
                                • Jan 2011
                                • 2562

                                #37725
                                پاسخ : اخبار

                                مرتضوی خبر داد
                                درخواست احضار احمدی‌مقدم و رادان در پرونده کهریزک


                                کد خبر: ۲۳۹۷۶۳۲۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۳
                                پنجمین جلسه دادگاه سعید مرتضوی در خصوص پرونده بازداشتگاه کهریزگ و سازمان تامین اجتماعی در شعبه 79 دادگاه کیفری استان تهران برگزار شد.

                                به گزارش ایلنا٬ سعید مرتضوی پس از اتمام پنجمین جلسه دادگاه در جمع خبرنگاران گفت: با توجه به لازم‌الاجرا شدن قانون جدید آیین دادرسی کیفری٬ چهار جلسه گذشته در شعبه 79 دادگاه کیفری با ترکیب 5 قاضی برگزار شد که بنا بر قانون جدید دادگاه کیفری٬ با سه قاضی جایگزین شده است.

                                دادستان پیشین تهران با اشاره به برگزاری جلسات دادگاه امروز در دو نوبت صبح و عصر تصریح کرد: در این جلسه ابتدا وکیل سازمان تامین اجتماعی توضیحات خود را بیان کرد. دادگاه در پی استعلام‌های صورت گرفته از وزارت تعاون کار و امور اجتماعی و سازمان تامین اجتماعی و استنکاف این دو وزارتخانه و سازمان دولتی٬ از پاسخ کامل به استعلام دادگاه کیفری وکیل سازمان تامین اجتماعی در توضیحات خود اعلام کرد که پیگیری‌های صورت گرفته از سوی وی منتج به نتیجه مشخصی نشده و بر این اساس از دادگاه تقاضای مهلت بیشتری نمود که دادگاه نیز با این درخواست موافقت کرد.

                                رییس سابق سازمان تامین اجتماعی در ادامه گفت: براین اساس پرونده سازمان تامین اجتماعی به دلیل عدم وصول استعلام دادگاه ناتمام ماند.

                                مرتضوی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص پرونده بازداشتگاه کهریزک با بیان اینکه در مورد شکایت آقای عبدالحسین روح الامینی بنده دفاعیات خود را در 51 صفحه لایحه به دادگاه تسلیم کردم، افزود: در پی ارائه دفاعیات بنده٬ آقای روح الامینی شاکی این پرونده از دادگاه تقاضاهایی کرد که براساس یکی از این تقاضاها٬ ایشان از دادگاه درخواست کردند سردار احمدی مقدم به عنوان فرمانده سابق نیروی انتظامی و همچنین سردار رادان و سردار علی پور از مسئولان سابق نیروی انتظامی تهران و پلیس امنیت برای پاسخ به سوالات قاضی و شاکی پرونده در جلسه بعدی دادگاه احضار شوند.

                                مرتضوی ادامه داد: همچنین ایشان از دادگاه در خواست داشتند اولیای آقای دکتر پوراندرزجانی پزشک متوفی بازداشتگاه کهریزک نیز از سوی قاضی دادگاه درجلسه بعدی حاضر شوند و با وجود آنکه مخالفت ما به این تقاضاها بی‌تاثیر است٬ ما نیز مخالفتی نداریم.

                                وی یادآور شد: البته اجابت یا عدم اجابت درخواست‌های شاکی پرونده تنها در اختیار دادگاه است٬ با این حال در صورت حضور این افراد در دادگاه رسیدگی به پرونده بیش از این به طول خواهد انجامید و در صورت عدم پذیرش این تقاضا٬ جلسه آتی آخرین جلسه دادگاه خواهد بود.

                                دادستان پیشین تهران خاطرنشان کرد: به هر شکل جلسه بعدی دادگاه در تاریخ 3 مرداد 94 راس ساعت 9 صبح در همین شعبه برگزار خواهد شد.

                                مرتضوی همچنین در خصوص نقش وی در پرونده شرکت سورینت و بابک زنجانی گفت: پرونده آقای زنجانی به من مربوط نیست. ایشان تنها متهم آن پرونده هستند که در دادگاه انقلاب بررسی می‌شود.

                                نظر

                                در حال کار...
                                X