اخبار

Collapse
X
 
  • زمان
  • نمایش
Clear All
new posts
  • EHSANI
    ستاره‌دار(3)
    • Sep 2020
    • 2080

    #53281

    ۱۴۰۴/۰۴/۰۷ - ۱۳:۴۵

    خرید 40 فروند جنگنده J10-C توسط ایران

    اکانت رسمی بریکس نیوز در اینستاگرام، خرید 40 فروند جنگنده J10-C توسط ایران را تایید کرد.










    ​​​​​​​
    نگرش ، همه چیز است .

    نظر

    • گالیور
      عضو فعال
      • Sep 2020
      • 8550

      #53282
      مدل قدیمیهاشون را انداختن بهمون !؟


      مبارک باشه.
      جنگنده مال سال 2022(1381) هست.
      این قارقارک قراره بره به جنگ F35 یا ربتور !؟

      کلاً فقط پوله که دور میریزیم و آتش میزنیم.

      نظر

      • گالیور
        عضو فعال
        • Sep 2020
        • 8550

        #53283
        چرا چنگدو جی 20 را بهمون ندادند.

        https://fa.wikipedia.org/wiki/%DA%86%D9%86%DA%AF%D8%AF%D9%88_%D8%AC%DB%8C-%DB%B2%DB%B0#:~:text=%DA%86%D9%86%DA%AF%D8%AF%D9%8 8%20%D8%AC%DB%8C%2D%DB%B2%DB%B0%20%D8%AC%D9%86%DA% AF%D9%86%D8%AF%D9%87%E2%80%8C%D8%A7%DB%8C%20%DA%86 %D9%86%D8%AF%D9%85%D9%86%D8%B8%D9%88%D8%B1%D9%87,% D9%85%D8%A3%D9%85%D9%88%D8%B1%DB%8C%D8%AA%E2%80%8C %D9%87%D8%A7%DB%8C%20%D8%A8%D8%B1%D8%AA%D8%B1%DB%8 C%20%D9%87%D9%88%D8%A7%DB%8C%DB%8C%20%D8%B7%D8%B1% D8%A7%D8%AD%DB%8C%20%D8%B4%D8%AF%D9%87%E2%80%8C%D8 %A7%D8%B3%D8%AA.


        پول نداشتیم یا ندادند !؟

        اینم برادر چین.

        رفتن لگن خریدند تو بوغ و کورنا هم میکنند.

        نظر

        • گالیور
          عضو فعال
          • Sep 2020
          • 8550

          #53284
          تو رو خدا اعلام نکنید این اخبارهای چرت را.
          خنده داره به والله.

          سرنوشت ما هم متاسفانه با عقب افتادگی و رکود و فلاکت رقم خورده.

          مثل اینه بری گنجیشک بخری و بندازیش جلوی شاهین.
          حیف پول بیزبون.

          یک عده هم از اون پشت نشستند شرط بندی میکنند و میخندند بهمون.

          بنده خدا خلبانهاش.

          نظر

          • گالیور
            عضو فعال
            • Sep 2020
            • 8550

            #53285
            امروزه دو جنگنده برتری هوایی مافوق صوت با پیکربندی پنهان‌کاری در حال خدمت هستند که هر دو دارای مشخصات منحصر به فرد، ویژگی‌های پیشرفته و از همه مهم‌تر، فناوری رادارگریزی هستند.

            اولین مورد از این جنگنده‌ها، جنگنده چشمگیر آمریکایی لاکهید مارتین اف-۲۲ رپتور است، یک جنگنده رادارگریز مافوق صوت و مناسب برای همه شرایط آب و هوایی که برای اولین بار در سال ۲۰۰۵ به خدمت نیروی هوایی ایالات متحده درآمد. در مجموع، تنها ۱۹۵ رپتور ساخته شد و خط تولید آن در سال ۲۰۱۱ تعطیل شد و وزارت دفاع تصمیم گرفت اولویت را به جنگنده چندمنظوره اف-۳۵ لایتنینگ ۲ بدهد.

            در میان معدود جنگنده‌های برتری هوایی در آسمان که پتانسیل رقابت با رپتور را دارند، چنگدو جی-۲۰ که در خدمت نیروی هوایی ارتش آزادی‌بخش خلق چین است، از پویاترین آنهاست. فناوری‌های پنهان‌کاری ارتقا یافته این هواپیما، آن را به دشمنی قدرتمند تبدیل کرده است. در این مقاله، قابلیت پنهان‌کاری و عملیاتی چنگدو جی-۲۰ را با جزئیات بیشتری بررسی خواهیم کرد.

            نمای کلی رادار پنهان‌کاری F-22
            رادار AN/APG-77 یا AN/APG-77(V)1 AESA: 125-150 مایل (201-241 کیلومتر) در برابر اهداف 1 متر مربعی (11 فوت مربع) (برد تخمینی)، بیش از 250 مایل (400 کیلومتر) در پرتوهای باریک
            آشکارساز پرتاب موشک AN/AAR-56 (MLD)
            جستجو و ردیابی مادون قرمز پیشرفته (IRST)
            سیستم جنگ الکترونیک AN/ALR-94: برد شناسایی 250 مایل دریایی (460 کیلومتر) یا بیشتر برای گیرنده هشدار راداری (RWR)
            سیستم اویونیک یکپارچه CNI
            قبل از مقایسه فناوری‌های پنهان‌کاری موجود در هر هواپیما، مهم است که نگاهی عمیق‌تر به توسعه و پیشینه هر هواپیما بیندازیم. از آنجایی که F-22 از نظر زمانی اولین هواپیما بود، این یک نقطه شروع ایده‌آل است و لازم به ذکر است که J-20 و F-22 هر دو از نظر طراحی تقریباً یکسان هستند.

            اگرچه اف-۲۲ در ابتدا برای جایگزینی کامل جنگنده چندمنظوره برتری هوایی سابق نیروی هوایی، اف-۱۵، طراحی شده بود، اما این هواپیما هرگز در چنین تعداد زیادی تولید نشد. با این حال، پیشرفت‌های تکنولوژیکی انجام شده توسط این هواپیما، آن را به یکی از توانمندترین و کشنده‌ترین جنگنده‌هایی تبدیل کرده است که تاکنون وارد آسمان شده‌اند.

            قابلیت‌های رادارگریزی باورنکردنی این هواپیما، ویژگی اصلی است که اف-۲۲ رپتور را به چنین جنگنده‌ای فوق‌العاده کشنده تبدیل می‌کند. به گفته نیروی هوایی ایالات متحده، این هواپیما هنگام کار با حداکثر پنهان‌کاری، سطح مقطع راداری به اندازه یک تیله دارد و این باعث می‌شود که هواپیما حتی برای پیشرفته‌ترین رادارهای نظامی نیز تقریباً نامرئی باشد.

            یک اف-۲۲ در حال پرواز در آسمان.

            عکس: جو کونزلر | پرواز ساده
            سیستم‌های پیشرفته اویونیک و تسلیحاتی این هواپیما به هواپیما اجازه می‌دهد تا با اهدافی بسیار فراتر از برد بصری درگیر شود. چابکی چشمگیر و نسبت رانش به وزن بی‌نظیر این هواپیما که بیش از ۱:۱ است، این جت را به یک دشمن قدرتمند تبدیل می‌کند. این هواپیما ترکیبی بی‌نظیر از عوامل زیر را ارائه می‌دهد:

            پنهان‌کاری
            فناوری پیشرفته
            مانورپذیری
            قدرت
            با این حال، پنهان‌کاری این هواپیما یک نقطه ضعف کلیدی دارد، نقطه ضعفی که همه هواپیماهایی که در پیکربندی پنهان‌کاری عمل می‌کنند با آن مواجه خواهند شد. هنگام باز کردن درهای محفظه برای شلیک سلاح، سطح مقطع راداری هواپیما به شدت افزایش می‌یابد که می‌تواند موقعیت آن را برای دشمن آشکار کند. در این زمان، برای هر جنگنده‌ای که سعی در سبقت گرفتن یا مانور دادن از رپتور دارد، ممکن است خیلی دیر شده باشد.


            مروری بر رادارگریزی J-20
            نوع ناشناخته‌ای از رادار AESA با ماژول‌های فرستنده-گیرنده 2000-2200
            سیستم هدف‌گیری الکترواپتیکی (EOTS-86)
            جستجو و ردیابی مادون قرمز EORD-31
            J-20، که پیشرفته‌ترین جنگنده پنهان‌کار برتری هوایی چین است، چندین تکنیک و تصمیم طراحی را با هدف به حداقل رساندن سطح مقطع راداری هواپیما ترکیب می‌کند. بدنه هواپیما چند تفاوت کلیدی با F-22 Raptor، از جمله کاناردهای دو دماغه، حفظ کرده است.


            با این حال، این هواپیما شباهت‌های زیادی با همتای آمریکایی خود دارد، از جمله گنبد راداری دماغه و سایبان الکترورسانای کابین خلبان که برای کاهش رد هواپیما طراحی شده است. ورودی‌های هوای مافوق صوت به طور چشمگیری موتورها را از رادار پنهان می‌کنند و از ویژگی‌هایی، از جمله محفظه‌های داخلی سلاح و پوشش‌های جاذب رادار، برای کاهش دید استفاده شده است.​

            مقایسه
            هنگام تجزیه و تحلیل F-22 و J-20 در کنار هم، شناسایی تفاوت‌های قابل توجه زیادی که می‌تواند به تصمیم‌گیری قطعی در مورد اینکه کدام یک عملکرد رادارگریزی بهتری ارائه می‌دهد، کمک کند، می‌تواند بسیار دشوار باشد. علاوه بر این، این دو جت هنوز با یکدیگر درگیر نشده‌اند و شاید یک نبرد هوایی تنها راه برای تعیین اینکه کدام هواپیما از فناوری‌های برتر استتار برخوردار است، باشد.

            چند باری پیش آمده است که برتری رادارگریزی J-20 چنگدو زیر سوال رفته است، به ویژه در ماه مه 2018، زمانی که یک مارشال ارشد نیروی هوایی هند ادعا کرد که سایر جنگنده‌ها می‌توانند این جت را شناسایی کنند. به گزارش The National Interest، بیرندر سینگ دانوا در یک کنفرانس مطبوعاتی ادعا کرد که جنگنده‌های Su-30MKI هند می‌توانند یک J-20 را از چندین کیلومتر دورتر شناسایی کنند.

            کاناردهای J-20 همچنین باعث تعجب تحلیلگران نظامی شده است، که به طور سنتی معتقدند چنین سطوحی باعث افزایش تداخل راداری هواپیما می‌شود. اف-۲۲ این سطوح کنترلی را ندارد و قرار است ۸ میلیارد دلار هزینه برای ارتقاء آن صرف شود که عملکرد پنهان‌کاری این هواپیما را بهبود می‌بخشد.

            با این حال، تحلیلگران نظامی مخالف نیستند که اف-۲۲ رپتور در نبرد هوایی هوایی (داگ‌فایت) نسبت به همتای چینی خود برتری قابل توجهی خواهد داشت، زیرا موشک‌های هوا به هوای بیشتری و مانورپذیری بهتری ارائه می‌دهد. علاوه بر این، این هواپیما دارای یک توپ داخلی برای درگیری‌های کوتاه‌برد است، چیزی که جی-۲۰ فاقد آن است.​

            نظر

            • گالیور
              عضو فعال
              • Sep 2020
              • 8550

              #53286
              مقاله ای دیگر:

              هر دو ترجمه شده اند.

              نظر

              • گالیور
                عضو فعال
                • Sep 2020
                • 8550

                #53287
                آنچه باید به خاطر داشته باشید: جی‌اف-۱۷ محصول مشترک چین و پاکستان است - یک جی-۷ قدیمی که با کانارد و موتور، رادار و ابزار دقیق مدرن بازسازی شده تا یک جت نسل چهارم با قابلیت‌های چندمنظوره و BVR ایجاد کند. در حالی که جی-۱۰ از جی‌اف-۱۷ پیشرفته‌تر است، هر دو به وضوح جایگاه مشابهی در بین جنگنده‌های سبک دارند و اسلام‌آباد بیشتر متعهد به تهیه و تکامل این جت است که از قبل مالکیت جزئی آن را در اختیار دارد.

                چین از سال ۲۰۱۸ جنگنده‌های تک موتوره چنگدو جی-۱۰ ویگوروس دراگون خود را به طور برجسته به نمایش گذاشته است. جدیدترین مدل جی-۱۰سی با قابلیت‌هایی از جمله درگیری فراتر از برد بصری، حمله دقیق هوا به زمین، ابزارهای دیجیتال کابین خلبان شیشه‌ای، سوخت‌گیری در حین پرواز و جنگ الکترونیک، با انواع مدرن جنگنده تاکتیکی کلاسیک آمریکایی اف-۱۶ فایتینگ فالکون قابل مقایسه است.

                در نوامبر ۲۰۱۹، گروه صنعتی هواپیماسازی چنگدو یک مدل صادراتی را در نمایشگاه هوایی دبی با نام J-10CE (تصویر مدل در اینجا) به فروش رساند. اما در حالی که F-16 مربوط به دهه ۱۹۸۰، چهل سال پس از معرفی، همچنان صادر می‌شود و همچنان به طور گسترده در بیش از بیست و چهار نیروی هوایی مورد استفاده قرار می‌گیرد، پکن هنوز به دنبال اولین مشتری صادراتی J-10 خود است.

                مشخص نیست که چه تغییراتی در مدل CE نسبت به مدل پایه J-10C اعمال شده است، اما معمولاً هواپیماهای صادراتی با حذف حساس‌ترین سیستم‌ها، از نظر کیفیت پایین‌تری قرار می‌گیرند.

                در این مقاله قبلی، می‌توانید در مورد اینکه چگونه J-10 احتمالاً DNA یک نمونه اولیه جنگنده سبک اسرائیلی به نام IAI Lavi را دارد، از جمله ورودی هوای زیر شکم، کاناردهای متمایز (بال‌های کوچک اضافی نزدیک دماغه برای افزایش قدرت بلند شدن و مانورپذیری) و عدم وجود تثبیت‌کننده‌های دم افقی، بخوانید. با این حال، J-10 به طور قابل توجهی بزرگتر از Lavi است و بال‌های متفاوتی دارد.​

                مانند F-16، J-10 دارای بدنه بسیار چابک و از نظر آیرودینامیکی ناپایدار است که توسط یک کامپیوتر در سیستم کنترل پرواز با سیم (fly-by-wire) تثبیت می‌شود. با این حال، J-10 سهم خود را از مشکلات رو به رشد داشته است و بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ حداقل هشت فروند J-10 سقوط کردند که در یک حادثه یکی از اولین خلبانان جنگنده زن چین کشته شد.

                با این حال، قابلیت‌های مدل اصلی F-16A در مقایسه با F-16V های کاملاً ارتقا یافته که هنوز هم تولید می‌شوند، بسیار خام‌تر بود. به همین ترتیب، مدل اصلی J-10A از نظر اویونیک نسبتاً ابتدایی باقی ماند، اما CAIG به توسعه مدل‌های پیچیده‌تر J-10B و C ادامه داده است.

                طبق گزارش‌ها، مدل J-10C قابلیت‌هایی تقریباً برابر با جنگنده‌های جت نسل ۴.۵ پیشرفته ارائه می‌دهد. شاید بزرگترین پیشرفت، گنجاندن یک رادار آرایه اسکن شده الکترونیکی فعال باشد. رادارهای AESA استاندارد طلایی فعلی در جنگ هوایی هستند که دارای وضوح بالاتر و احتیاط و مقاومت بیشتر در برابر پارازیت هستند. به نظر می‌رسد چین در استقرار رادارهای AESA در جدیدترین جنگنده جت خود از روسیه پیشی گرفته است.​

                همچنین با استفاده از مواد کامپوزیتی غیر بازتابنده بیشتر و ورودی‌های هوای مافوق صوت بدون تغییر جهت، میزان دید J-10C در رادار کاهش یافته است. اگرچه این پیشرفت‌ها از قابلیت‌های یک جنگنده رادارگریز واقعی فاصله زیادی دارند، اما همچنان به کاهش برد شناسایی و هدف‌گیری J-10C کمک می‌کنند.

                همچنین از J-10Cها در حال نصب موشک‌های هوا به هوای هدایت‌شونده راداری دوربرد PL-15 عکس‌برداری شده است. این تصاویر باعث ایجاد نگرانی در محافل هوانوردی نظامی غربی شده است زیرا به نظر می‌رسد برد آنها به طور قابل توجهی از AIM-120D نیروی هوایی ایالات متحده بیشتر است. J-10ها همچنین قادر به حمل موشک‌های ضد تشعشع دوربرد هستند که برای هدف قرار دادن رادارهای دفاع هوایی زمینی و دریایی طراحی شده‌اند.

                با این حال، طبق تحلیلی از جاستین برونک از RUSI در Hushkit.net، اویونیک اضافی در مدل B و C احتمالاً برخی از سرعت چشمگیر و نسبت رانش به وزن J-10A اصلی را از بین برده است.

                در واقع، در حالی که ظاهراً حداکثر سرعت J-10A برابر با ۲.۲ ماخ - ۱۰٪ سریع‌تر از F-16 - بود، یک برگه اطلاعات منتشر شده توسط CAIG در دبی، حداکثر سرعت ۱.۸ ماخ را ذکر می‌کند. جت‌های سبک وزن هنگام حمل بار اضافی و سیستم‌های اویونیک، ناگزیر ضربه بیشتری به عملکرد خود نسبت به پسرعموهای دو موتوره سنگین‌تر خود وارد می‌کنند.​

                چین با موفقیت جت‌های قدیمی اما ارزان J-7 و J-6/A-5 را به خارج از کشور فروخته است و در حال حاضر جت‌های آموزشی با قابلیت حمله سبک مانند K-8، JL-9 و L-15 Falcon را می‌فروشد. با این حال، هنوز یک جت نسل چهارم کاملاً بومی صادر نکرده است - در ابتدا به دلیل عدم تمایل به اشتراک‌گذاری فناوری‌های پیشرفته بومی.

                با این حال، J-10CE اولین تلاش برای بازاریابی گسترده‌تر J-10 نیست، و پیشنهادی با نام FC-20 Vanguard در سال ۲۰۱۶ در سنگاپور به نمایش گذاشته شد. طبق گزارش‌ها، آرژانتین خرید J-10 را در نظر گرفته بود و در سال ۲۰۱۵، یک وب‌سایت اسرائیلی ادعا کرد که پکن پس از توافق صلح برجام، موافقت کرده است که ۱۵۰ فروند J-10 به تهران بفروشد. اما با توجه به توانایی محدود تهران برای تأمین مالی چنین سفارش بزرگی، این امر حتی در آن زمان نیز بعید به نظر می‌رسید.

                مشخص‌ترین مشتری سلاح‌های پیشرفته چینی، پاکستان است که هم اتحاد نزدیکی با پکن دارد و هم پول و اراده سیاسی برای خرید سیستم‌های پیشرفته‌تر را دارد. در سال ۲۰۰۹، به نظر می‌رسید پاکستان قصد دارد ۳۶ فروند جنگنده J-10 را در قراردادی به ارزش ۱.۴ میلیارد دلار خریداری کند. اما مدت‌هاست که یک مانع بزرگ بر سر راه فروش جنگنده‌های J-10 پاکستان وجود دارد و نام آن JF-17 Thunder است.​

                جی‌اف-۱۷ محصول مشترک چین و پاکستان است - یک جی-۷ قدیمی که با کانارد و موتور، رادار و ابزار دقیق مدرن بازسازی شده تا یک جت نسل چهارم با قابلیت‌های چندمنظوره و BVR ایجاد کند. در حالی که جی-۱۰ از جی‌اف-۱۷ پیشرفته‌تر است، هر دو به وضوح جایگاه مشابهی در جنگنده‌های سبک دارند و اسلام‌آباد بیشتر متعهد به تهیه و تکامل این جت است که از قبل مالکیت جزئی آن را در اختیار دارد.

                جی‌اف-۱۷ ارزان‌تر نیز به جای جی-۱۰، سفارش‌های صادراتی در جاهای دیگر آسیا و آفریقا دریافت کرده است.

                دو مشتری نظامی سنتی دیگر چین، لائوس و بنگلادش هستند. در اوایل سال ۲۰۱۹، چاینا میلیتری آنلاین مقاله‌ای منتشر کرد که پیش‌بینی می‌کرد سفارش‌هایی برای هر کدام از این کشورها به تعداد یک یا دو جین خواهد بود.

                با این حال، لائوس جمعیت کمی دارد و در حال حاضر فقط جت‌های تهاجمی سبک آموزشی یاک-۱۳۰ را اداره می‌کند، بنابراین جنگنده‌های چندمنظوره پیشرفته جهشی دشوار خواهند بود.

                بنگلادش بیش از سی و شش جنگنده چینی J-7 را در اختیار دارد، اما همچنین از نسل چهارم MiG-29s نیز بهره می‌برد و جت‌های قدرتمند Su-30 Flanker را نیز سفارش داده است.​

                در سال ۲۰۱۸، نیروی هوایی بنگلادش گزارش داد که هیئتی را برای بازرسی از J-10 اعزام کرده است. مقاله چینی ادعای دور از ذهنی را مطرح می‌کند که بنگلادش برای مقابله با جنگنده‌های رافال ساخت فرانسه هند به جت‌های جدید نیاز دارد، حتی با وجود اینکه روابط هند و بنگلادش در حال بهبود است.

                مفسران چینی همچنین بدون تأیید مستقل، با افتخار اعلام کردند که جت‌های J-10C نیروی هوایی ارتش آزادی‌بخش خلق چین در رزمایش مشترک فالکون استرایک در سپتامبر ۲۰۱۹، از جت‌های JAS39 گریپن تایلندی بهتر عمل کرده‌اند. تایلند از زمانی که واشنگتن کودتای نظامی در سال ۲۰۱۳ را محکوم کرد، در حال توسعه روابط نظامی نزدیک‌تر با چین است، زیرا از ایالات متحده فاصله بیشتری می‌گیرد.

                خرید J-10 از تایلند می‌تواند یک موفقیت سیاسی برای پکن باشد، اما مشخص نیست که آیا بانکوک واقعاً از این ایده استقبال می‌کند یا خیر.

                مقاله‌ای از ایان استوری از موسسه مطالعات جنوب شرقی آسیا استدلال می‌کند که علیرغم روابط نظامی رو به رشد تایلند و چین، رزمایش‌های مشترک فالکون استرایک آنها در مقایسه با رزمایش‌های نظامی کبرا گلد که اغلب با حضور هواپیماهای آمریکایی برگزار می‌شود، بسیار از پیش تعیین‌شده و «عکسبرداری‌های» ساده‌لوحانه‌تر است. استوری می‌نویسد:

                «... دیپلماسی نظامی چین تمایل دارد بر شکل بر محتوا تأکید کند. دوم، قابلیت همکاری مشکل‌ساز است زیرا نیروهای مسلح تایلند و چین از تجهیزات متفاوتی استفاده می‌کنند و به مترجمان متکی هستند. سوم، هر دو طرف رویکردی نسبتاً محتاطانه نسبت به رزمایش‌ها اتخاذ کرده‌اند تا توانایی‌های رزمی و تاکتیک‌های عملیاتی کامل خود را آشکار نکنند.​

                این می‌تواند توضیح دهد که چرا تایلند هنوز F-16 های خود را برای رزمایش با چین به کار نگرفته است.

                در حالی که چین به دنبال یافتن خریداران خارجی برای J-10 خود است، با J-10 نیز در دوراهی قرار دارد. موتورهای WS-10B Taiahang با رانش بالاتر در بسترهای آزمایشی J-10B و J-10C، که برخی از آنها دارای کنترل‌های بردار رانش هستند و ویژگی‌های پرواز فوق مانورپذیری را به جت می‌دهند.

                مقاله‌ای در همین زمینه به بررسی این موضوع می‌پردازد که آیا این بسترهای آزمایشی J-10، مدل J-10D فوق چابک را پیش‌بینی می‌کنند یا در عوض قرار است راه را برای یک جنگنده رادارگریز مجهز به موتور بردار رانش J-20 هموار کنند.

                سباستین روبلین دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته حل منازعات از دانشگاه جورج تاون است و به عنوان مدرس دانشگاه برای سپاه صلح در چین خدمت کرده است. او همچنین در زمینه آموزش، ویرایش و اسکان مجدد پناهندگان در فرانسه و ایالات متحده فعالیت داشته است. او در حال حاضر در مورد تاریخ امنیت و نظامی برای War Is Boring می‌نویسد. این مقاله برای اولین بار سال گذشته منتشر شد.​

                نظر

                • abed
                  عضو فعال
                  • Jun 2013
                  • 426

                  #53288
                  از چت جی پی تی:
                  🇨🇳 آیا چین حاضر به فروش J-20 به ایران است؟


                  خیر، حداقل در حال حاضر احتمال آن بسیار کم است. دلایل:
                  1. J-20 یک جنگنده نسل پنجم بسیار پیشرفته است که چین هنوز آن را به هیچ کشوری صادر نکرده است — حتی به متحدانش مثل پاکستان.
                  2. چین احتمالاً نمی‌خواهد فناوری‌های حساس J-20 مانند سیستم‌های پنهان‌کاری، رادار و موتور را به کشورهای دیگر منتقل کند.
                  3. نگرانی‌های سیاسی و ژئوپولیتیکی چین با غرب (به‌خصوص آمریکا) باعث می‌شود فروش J-20 به ایران، برای چین هزینه دیپلماتیک زیادی داشته باشد.
                  4. ایران تحت تحریم‌های سازمان ملل و آمریکا قرار دارد، و چین معمولاً با احتیاط عمل می‌کند تا روابط تجاری خود با غرب را به خطر نیندازد.

                  💰 آیا قیمت J-20 عامل اصلی است؟


                  تا حدودی بله، ولی نه عامل اصلی.
                  برخی تخمین‌ها قیمت J-20 را بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیون دلار برآورد می‌کنند — تقریباً دو برابر J-10C.

                  اما حتی اگر ایران توان مالی خرید چند فروند J-20 را داشت، مسائل سیاسی، دسترسی به قطعات یدکی، آموزش خلبان و نگهداری این هواپیما بسیار پیچیده و محدودکننده است.
                  🤔 چرا ایران سراغ J-10C رفت، نه J-20؟
                  قیمت J-10C ارزان‌تر است و می‌توان تعداد بیشتری خرید.
                  دسترس‌پذیری چین حاضر به فروش J-10C است، اما J-20 را صادر نمی‌کند.
                  نگهداری و آموزش J-10C ساده‌تر برای استفاده، آموزش و نگهداری است.
                  تحریم‌ها تحریم‌ها دسترسی ایران به فناوری‌های بسیار پیشرفته را محدود کرده‌اند.
                  واقع‌گرایی نظامی ایران دنبال ارتقای سریع نیروی هوایی با جنگنده‌های مدرن اما قابل دسترس است، نه صرفاً بهترین.

                  ✅ جمع‌بندی نهایی
                  • J-20 جنگنده‌ای بسیار پیشرفته‌تر از J-10C است، اما فعلاً فقط در انحصار نیروی هوایی چین است.
                  • ایران J-10C را انتخاب کرده چون ترکیب مناسبی از فناوری، قیمت، قابلیت رزمی، و در دسترس بودن دارد.
                  • قیمت مهم است، اما موانع سیاسی، تحریم‌ها و محدودیت صادرات نقش بسیار بزرگ‌تری دارند.

                  اگر بخواهید، می‌توانیم مقایسه‌ای بین J-20، Su-57 و F-35 هم انجام بدهیم تا ببینیم کدام کشورها چه گزینه‌هایی دارند.





                  Ask ChatGPT

                  نظر

                  • abed
                    عضو فعال
                    • Jun 2013
                    • 426

                    #53289
                    حتماً! در ادامه یک مقایسه کامل بین سه جنگنده نسل پنجم جهان ارائه می‌دهم:
                    ✈️ مقایسه جنگنده‌های نسل پنجم: J-20 (چین) vs. Su-57 (روسیه) vs. F-35 (آمریکا)، از چت جی پی تی:

                    نسل پنجم (5th Gen) پنجم (5th Gen) پنجم (5th Gen)
                    نوع مأموریت برتری هوایی + رهگیری دوربرد چندمنظوره با تمرکز بر مانورپذیری چندمنظوره پیشرفته (ضد پدافند، ضربتی، هوا به هوا)
                    پنهان‌کاری (Stealth) متوسط تا خوب (RCS کاهش یافته، نه مثل F-35) محدود؛ پنهان‌کاری ضعیف‌تر از بقیه بسیار بالا (RCS بسیار پایین، طراحی کامل پنهان‌کار)
                    موتور WS-10 (فعلاً)، در آینده WS-15 AL-41F1 یا آینده‌نگرانه Izdeliye 30 Pratt & Whitney F135 (قوی و کم‌صدا)
                    رادار AESA (Type 1475 یا مشابه) AESA (N036 Belka) AESA پیشرفته (AN/APG-81)
                    سیستم‌های ترکیب حسگرها (Sensor Fusion) محدودتر نسبت به F-35 تا حدی دارد ولی ناقص‌تر بسیار پیشرفته (برتری کامل در جنگ الکترونیک و اطلاعاتی)
                    مانورپذیری متوسط بسیار بالا (با TVC - کنترل بردار رانش) متوسط (طراحی شده برای بقا، نه داگ‌فایت)
                    تسلیحات PL-15 (هوا به هوا بلندبرد)، PL-10 R-77، R-74، Kinzhal (در برخی نمونه‌ها) AIM-120D، AIM-9X، JDAM، موشک‌های ضدپدافند
                    قیمت تخمینی ~۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیون دلار ~۷۰ تا ۹۰ میلیون دلار ~۸۰ تا ۹۰ میلیون دلار (بسته به مدل)
                    صادرات فعلاً صادر نمی‌شود فقط به هند پیشنهاد شد (لغو شد)، شاید به ایران یا کشورهای نزدیک فقط به متحدان ناتو و دوستان نزدیک آمریکا
                    توسعه کامل؟ هنوز در حال بهبود موتور و الکترونیک است هنوز به بلوغ کامل نرسیده کامل و در حال تولید انبوه جهانی

                    🔍 تحلیل کلی

                    🇨🇳 J-20 (چین)
                    • مزیت: طراحی پنهان‌کار، برد بلند، موشک PL-15 با برد بسیار زیاد.
                    • ضعف: موتورهای ضعیف‌تر از آمریکا و روسیه؛ در حسگرها و شبکه اطلاعاتی از F-35 عقب‌تر است.
                    • مناسب برای: نبردهای برد بلند و جلوگیری از نفوذ دشمن.
                    🇷🇺 Su-57 (روسیه)
                    • مزیت: مانورپذیری فوق‌العاده با TVC، طراحی برای مقابله با جنگنده‌های نسل پنجم غربی.
                    • ضعف: پنهان‌کاری محدود، توسعه کند، سیستم‌های داخلی ناتمام یا نیمه‌کاره.
                    • مناسب برای: جنگ هوایی نزدیک، محیط‌هایی که پنهان‌کاری اهمیت کمتری دارد.
                    🇺🇸 F-35 (آمریکا)
                    • مزیت: پنهان‌کاری واقعی، ترکیب فوق‌العاده حسگرها، جنگ الکترونیک، توانمندی در همه مأموریت‌ها.
                    • ضعف: هزینه نگهداری بالا، نیاز به زیرساخت پشتیبانی بسیار پیشرفته.
                    • مناسب برای: جنگ تمام‌عیار با برتری کامل اطلاعاتی.

                    🇮🇷 برای ایران کدام مناسب‌تر بود (فرضاً اگر تحریم نبود)؟
                    پنهان‌کاری و بقا F-35
                    مانور و نبرد هوایی نزدیک Su-57
                    نبرد دوربرد و رهگیری J-20
                    دسترسی و صادرات Su-57 یا J-20 (ولی با احتمال پایین)

                    ✅ نتیجه نهایی:
                    • F-35 پیشرفته‌ترین گزینه است اما کاملاً خارج از دسترس ایران.
                    • Su-57 ممکن است به ایران پیشنهاد شود، اما هنوز بالغ نشده و با مشکلات داخلی روبروست.
                    • J-20 در تئوری می‌توانست مناسب باشد، اما چین تمایلی به صادرات آن ندارد.

                    اگر بخواهید، می‌توانیم همین سه جنگنده را از نظر دقیق‌تری مثل برد موشک‌ها، سطح مقطع راداری (RCS)، یا قابلیت‌های خاص جنگ الکترونیک هم بررسی کنیم.





                    Ask ChatGPT

                    نظر

                    • گالیور
                      عضو فعال
                      • Sep 2020
                      • 8550

                      #53290
                      f35 نسل 5 جنگنده هاست.
                      chengdu 10 نسل 4 جنگنده هاست.

                      chengdu 10 در جنگهای هوایی از امکانات مانور بالاتری نسبت به F35 برخوردار است.
                      لذا امکان دارد با خلبانهای زبده در هوا از پس F35 بربیایید.

                      F35 کاملاً رادار گریز است و میتواند پنهان با ارتفاع بسیار کم پرواز و به هدف نزدیک شود.
                      chendu این امکان را ندارد و فقط در شکار در آسمان مناسب است.

                      انشا الله خیره.
                      مبارک باشد.

                      کاش دو تا chengdu 20 هم میدادند.

                      هرچند اسرائیل 2018 حدود 50 تا f35 داشت.
                      ایا الان اسرائیل F22 دارد چون قرار بود F35 به امارت داده شود.

                      جون حاجی
                      بیخیال.

                      با 10 تا chengdu 10C میخواهیم نهایتش یکی دو تا F35 بزنیم.
                      بعدش چی؟

                      f22 هم هست ها.

                      رسماً داریم اسرائیل را تجهیز و همچنین اعراب را نیز تجهیز میکنیم.
                      اون هم با 10 تا chengdu.

                      آمریکا قر و قر داره میده اعراب و اسرائیل.

                      بپا هندوانه نگذارند باز زیر بقلمون.
                      واسه چی الان 10 تا chengdi 10 بهمون داده!؟
                      تا ما یادبگیریم چجوری باید باهش جنگید یکی دو سالی طول میکشه.

                      10 تا داده نیاد 100 تا بزنه و ببره !؟

                      آخرین ویرایش توسط گالیور؛ 2025/06/29, 00:15.

                      نظر

                      • گالیور
                        عضو فعال
                        • Sep 2020
                        • 8550

                        #53291
                        عابد جان تشکر
                        ای کاش جدولی که ارائه داده بودی مربوط به
                        chengdu 10
                        F35
                        F22 raptor میشد.

                        زحمتش را میکشی لطفاً

                        نظر

                        • گالیور
                          عضو فعال
                          • Sep 2020
                          • 8550

                          #53292
                          غیر مستقیم
                          هم داریم خدمت میکنیم.
                          هم داریم پول میدهیم.
                          اخرش هم چوب و لگد میخوریم.

                          خدایا توبه

                          نظر

                          • abed
                            عضو فعال
                            • Jun 2013
                            • 426

                            #53293
                            در اصل توسط گالیور پست شده است View Post
                            عابد جان تشکر
                            ای کاش جدولی که ارائه داده بودی مربوط به
                            chengdu 10
                            F35
                            F22 raptor میشد.

                            زحمتش را میکشی لطفاً
                            بروی چشم:

                            حتماً! در ادامه یک مقایسه کامل بین سه جنگنده Chengdu J-10C (چین)، F-35 Lightning II (آمریکا) و F-22 Raptor (آمریکا) ارائه می‌شود:
                            ✈️ مقایسه جنگنده‌های Chengdu J-10C vs. F-35 vs. F-22 Raptor
                            نسل هواپیما نسل ۴.۵ نسل ۵ نسل ۵
                            نقش اصلی چندمنظوره (هوا به هوا و زمین) چندمنظوره (ضدپدافند، شناسایی، تهاجمی) برتری هوایی مطلق (Air Superiority)
                            پنهان‌کاری (Stealth) محدود (RCS کاهش‌یافته، ولی نه واقعی) بسیار بالا (پنهان‌کار واقعی با RCS بسیار پایین) بالاتر از همه (طراحی فوق‌پنهان‌کار)
                            رادار AESA چینی (KLJ-7A یا معادل) AESA بسیار پیشرفته (AN/APG-81) AESA پیشرفته (AN/APG-77)
                            موتور WS-10B یا AL-31F Pratt & Whitney F135 Pratt & Whitney F119
                            رانش و قدرت موتور ~13,000–14,000 کیلوگرم ~19,500 کیلوگرم ~15,900 کیلوگرم ×2 = ~31,800 کیلوگرم
                            مانورپذیری خوب متوسط بسیار بالا (با TVC و طراحی هوازی ویژه)
                            برد رزمی (Combat Radius) ~1,200–1,600 کیلومتر ~1,100 کیلومتر ~1,300 کیلومتر
                            سرعت ماکزیمم ~2 ماخ 1.6 ماخ +2.25 ماخ (سوپرکروز)
                            توانایی سوپرکروز (بدون پس‌سوز) ندارد ندارد دارد (در ~1.8 ماخ)
                            سیستم ترکیب اطلاعات (Sensor Fusion) محدود بسیار پیشرفته پیشرفته ولی نسبتاً قدیمی‌تر از F-35
                            تسلیحات داخلی ندارد (تسلیحات روی جایگاه خارجی نصب می‌شود) دارد (Bay پنهان‌کار داخلی) دارد (Internal Weapons Bay)
                            موشک‌های مهم PL-10، PL-15 AIM-120D، AIM-9X، JDAM AIM-120، AIM-9، JDAM
                            قیمت تخمینی ~$40–45 میلیون ~$80–90 میلیون ~$150–200 میلیون (در زمان تولید)
                            در حال تولید؟ بله بله ❌ خیر (خط تولید بسته شده در سال 2012)
                            صادرات بله (مانند پاکستان و احتمالاً ایران) فقط برای متحدان آمریکا ممنوع (صادرات F-22 ممنوع است)

                            🔍 تحلیل کلی

                            🇨🇳 Chengdu J-10C
                            • جنگنده‌ای مدرن از نسل ۴.۵
                            • مجهز به رادار AESA و موشک PL-15
                            • فاقد پنهان‌کاری واقعی و توانایی‌های نسل پنجم
                            • مناسب برای کشورهایی با بودجه محدود و تحت تحریم (مانند ایران)
                            🇺🇸 F-35
                            • بهترین جنگنده چندمنظوره نسل پنجم دنیا در حال حاضر
                            • تمرکز روی پنهان‌کاری، جنگ الکترونیک، ترکیب اطلاعات و عملیات شبکه‌ای
                            • گزینه‌ای با فناوری پیشرفته ولی بسیار وابسته به پشتیبانی و زیرساخت دیجیتال
                            🇺🇸 F-22 Raptor
                            • برترین جنگنده برتری هوایی جهان از نظر قدرت پرواز، سوپرکروز، پنهان‌کاری و مانور
                            • گران‌قیمت، تولید متوقف شده، و تنها در اختیار نیروی هوایی آمریکا
                            • در نبرد هوایی نزدیک و متوسط، بالاتر از همه است؛ ولی در برخی فناوری‌ها از F-35 عقب‌تر (مثل رابط شبکه‌ای)

                            ✅ نتیجه نهایی:
                            پنهان‌کاری واقعی و بقا در محیط‌های مدرن F-35
                            برتری مطلق در نبرد هوایی (Air Dominance) F-22 Raptor
                            خرید اقتصادی برای کشورهای تحت تحریم یا با بودجه محدود J-10C
                            سیستم شبکه‌ای، شناسایی، جنگ الکترونیک و حملات دقیق F-35


                            اگر مایل باشید، می‌توانم برایتان نمودار مقایسه‌ای یا مقایسه تصویری نیز آماده کنم، یا وارد جزئیات بیشتری مثل ترکیب حسگرها، سیستم‌های اخلالگر، یا میزان بقاء در میدان نبرد شوم.

                            نظر

                            • جواد277
                              عضو فعال
                              • Jan 2011
                              • 4923

                              #53294
                              مهره های نفوذی اسرائیل در بانک مرکزی با سود 23 درصد و در بخش اقتصادی کاملا مشهود است دلار 83 هزار تومان با بازگشایی بورس بدون هر گونه حمایت شده 86 هزار تومان که با منفی بیشتر بورس این رشد ادامه دار خواهد بود
                              آخرین ویرایش توسط جواد277؛ 2025/06/29, 12:07.

                              نظر

                              • جواد277
                                عضو فعال
                                • Jan 2011
                                • 4923

                                #53295
                                در اصل توسط جواد277 پست شده است View Post
                                مهره های نفوذی اسرائیل در بانک مرکزی با سود 23 درصد و در بخش اقتصادی کاملا مشهود است دلار 83 هزار تومان با بازگشایی بورس بدون هر گونه حمایت شده 86 هزار تومان که با منفی بیشتر بورس این رشد ادامه دار خواهد بود
                                دلار 88 هزار تومان با هر روز منفی شدن بورس دلار هر روز 5تا 10 هزار تومان رشد میکند

                                نظر

                                در حال کار...
                                X