کاربران گرامی بورسی، با توجه به تغییرات اخیر سایت در صورت وجود هر گونه مشکل در استفاده از سایت (درج پیام، عضویت و...) با ایمیل boursy.com[@]gmail.com در ارتباط باشید یا موضوع را در تاپیک «شما بگویید...» درج کنید.
به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، در پی پخش سکانسی از فیلم «سرزمین کهن» ساخته کمال تبریزی که در آن توهینی به ایل بختیاریهای کشور انجام شده است، قوم بختیاری در اصفهان هماکنون مقابل صدا و سیما تجمع کردهاند.
لازم به ذکر است که از صبح امروز تاکنون تعدادی از بختیاریهای ساکن اصفهان در مقابل ساختمان صدا و سیمای این استان دست به تجمع زدهاند.
به گزارش فارس، این اعتراض در حالی صورت میگیرد که در پی پخش فیلم «سرزمین کهن» که هفته گذشته از رسانه ملی پخش شد، بیان دیالوگی بین بازیگری در این فیلم موجب تبیین مسئله توهین به قوم بختیاری در استان اصفهان شده است؛ به همین منظور تعدادی از این قوم اعتراض خود را نسبت به این توهین علنی به صورت تجمع و ارسال پیامک به صورت گسترده در جامعه اعلام کردند.
هیئت اقتصادی، تجاری و صنعتی آلمان سوم اسفند به ایران می آید و با اعضای اتاق های بازرگانی ایران و فعالان بخش خصوصی دیدار خواهد کرد.
به گزارش واحد مرکزی خبر، نشست تجاری ایران و آلمان با همکاری اتاق مشترک بازرگانی ایران و آلمان برگزار می شود.
در این نشست ؛ سیستم های انرژی، نیروهای محرکه، سیستم های الکترونیکی، صنایع غذایی، شرکت مهندسی، تجهیزات و تأسیسات آب و فاضلاب، بازرگانی مواد غذایی، فولاد، فعالیت های نمایشگاهی، ماشین آلات صنایع غذایی، مهندسین مشاور در امور راه و ساختمان، سیستم های مخابراتی دیجیتال، سیستم مدیریت ساختمان، محصولات کشاورزی، محصولات پزشکی و محصولات شیمیایی از زمینه های تخصصی هیأت المانی در سفر به تهران است که با فعالان اقتصادی تجاری و صنعتی ایران در این موارد گفتگو و رایزنی خواهند کرد.
همچنین رؤسای اتاق های بازرگانی ایالتی بلژیک دوم اسفند برای سفری 5 روزه و هیئت تجاری تایلند به ریاست مدیر کل سازمان توسعه تجارت این کشور روز دوشنبه این هفته وارد تهران خواهد شد.
با یکی از بچه های بالا امروز صحبتی داشتم که میگفت راستی ها از طریق مجلس(تصویب میکنه) و سپاه (میفروشه) دارن تو بورس دولت و بی ابرو میکنند.. هدفشونم تضعیف دولت و انتخابات مجلسه اینده ست..حالا بورس یکی از جاهای تخریبه..
پس بنظر من به شورای نگهبان دل نبندید که سر و ته یه کرباسن..
من شخصا خیلی از دست دولت شاکی ام..اما حرف ایشون هم قابل تامله
تار و پود هستي ام بر باد رفت اما نرفت / عاشقي ها از دلم ديوانگي ها از سرم
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه موضع اخیر وزارت امور خارجه آمریکا در حمایت از سران فتنه محک خوبی برای خدمات آنها به دشمن است، گفت: جریانی که فتنه را خلق کرد و آن را زنده نگه داشت با همکاری بیگانگان به دنبال رفع حصر است.
حجتالاسلام مجتبی ذوالنور کارشناس مسائل سیاسی در گفتوگو با خبرگزاری فارس، با اشاره به مداخله وزارت خارجه آمریکا در امور داخلی کشورمان و اظهارنظر درباره حصر سران فتنه اظهار داشت: مداخله آمریکا در امور سایر کشورها از جمله ایران اتفاق جدیدی نیست و این ناشی از خوی استکباری آمریکا است.
ذوالنور با اشاره به طبیعی بودن حمایت آمریکا از سران فتنه تصریح کرد: در دوران فتنه که موسوی و کروبی سردمدار این جریان بودند آمریکا با همه امکانات خود از آنها حمایت کرد و حتی در فضای سایبری نتوانستند از یک شبکه اجتماعی برای حمایت از این جریان بگذرند و تعمیر توییتر را به تاخیر انداختند.
این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به لزوم موضعگیری سران فتنه و اعلام برائت از فتنه 88 ادامه داد: از بیّنات اشتباه سران فتنه این بود که در سال 88 فاصله خود را با دشمن مشخص نکردند در حالی که رهبری بر این امر تاکید داشتند و حتی فرمودند مگر برخی چه غلطی کردند که رئیسجمهور آمریکا از آنها حمایت میکند؟
وی تصریح کرد: اقدام اخیر وزارت امور خارجه آمریکا در حمایت از سران فتنه، محک خوبی برای خدمات آنها به دشمن است.
ذوالنور در ادامه بحث رفع حصر را یک موضوع داخلی و برای تنبیه و کنترل سران فتنه عنوان کرد و گفت: حصر فتنهگران مجازات نیست از این رو در این موضوع، دستگاه قضایی و شورای عالی امنیت ملی تصمیمگیر هستند و حتی داخلیها نیز حق تصمیمگیری در این مورد را ندارند از این رو اظهارنظر برخی مدعیان اصلاحطلبی و اعتدال خلاف قانون است.
این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به صدمات و جنایات سران فتنه در سال 88 حداقل انتظار مردم را عذرخواهی موسوی و کروبی از ملت عنوان کرد و افزود: در حال حاضر جریانی که فتنه را خلق کرد و آن را زنده نگه داشت نمیتواند با بیگانگان بیارتباط باشد لذا پروژه رفع حصر ناشی از تعامل جریان بیگانه و جریان داخلی مدعی تقلب است که در سال 88 نیز نظام را به نقض حقوق بشر متهم کردند.
وزارت خارجه آمریکا در تاریخ 25 بهمن 92 در اقدامی مداخلهجویانه با صدور بیانیهای بار دیگر آزادی سران فتنه را خواستار شد.
در این بیانیه که به مناسبت سومین سال حصر این افراد منتشر شده، آمریکا از ایران خواسته است به بازداشت آنها پایان دهد.
پیش از این «وندی شرمن» معاون وزیر خارجه آمریکا نیز در نشستی که در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا برگزار شده بود، آزادی این افراد و دیگر «زندانیان عقیدتی» در ایران را خواستار شده بود.
آمریکا اعلام کرده است که بحث حقوق بشر علاوه بر موضوع هستهای و پیشرفت موشکی از جمله موضوعاتی است که ایران باید نسبت به آن پاسخگو باشد.
گروه سياسي: نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: با توجه به تفاوت زمانی رهبران الهی، باید به رهبر حاضر مراجعه کرد.
رهبری احساس می کنند باید صلح حدیبیه امضا شود
به گزارش ایسناحجت الاسلام علی سعیدی در همایش حماسه سازان بصیرت در کرمان با اشاره به حضور شیخ کرب آبادی از مبارزان بحرین در این همایش اظهار کرد: مردم بحرین رنج فراوانی در راه انقلاب خود متحمل شدهاند و همچنان استوار در این مسیر گام بر میدارند. وی با اشاره به تفاوت انقلاب ملتها افزود: نظام سلطه از رژیم بحرین حمایت میکند زیرا تغییر در معادله قدرت در بحرین معادله و موازنه قدرت در منطقه را تغییر میدهد؛ ناوگان پنجم امریکا در بحرین است، بحرین هم مرز عربستان است و تاثیر فوقالعادهای در وضعیت عربستان خواهد گذاشت لذا به این سادگی نظام سلطه تسلیم مردم نمیشود.
سعیدی تصریح کرد: اما اراده مردم بحرین بسیار قوی است و طولانی شدن دوره مبارزه همت، اراده و نقش روحانیت در ادامه مبارزه را نشان میدهد. وی اضافه کرد: هر قدر انقلاب عمق پیدا کند، در جهت جلوگیری از آسیب پذیری و البته پویایی آن موثر است؛ انقلاب مصر با هزینههای زیادی پیروز شد، اما نظام سلطه آن را به ضدش تبدیل کرد.
سعیدی ادامه داد: انقلاب اسلامی ایران سالها ایستاد و به دلیل وجود پایههای محکمی که داشت، سختترین شرایط را تحمل کرد و از هنرهای امام خمینی(ره) این بود که همه تار و پود نظام را دگرگون کرد. وی با تاکید بر اینکه انقلاب باید هم هیات حاکمه و هم طبقه حاکم را دگرگون کند، افزود: اگرچه در چند مرحله برای حاکمیت طبقه اشراف بر حکومت حمله شد، اما انقلاب اسلامی توانست در مقابل آن بایستد.
نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران با اشاره به فلسفه تفاوت در سیره و روش رهبران الهی گفت: پیامبر اسلام در سه مقطع سه نوع رفتار دارند، که در مکه یک نوع، در مدینه نوع دیگر و بعد از فتح مکه رفتار دیگری درعملکرد ایشان میبینیم.
وی با اشاره به تفاوت رفتار امام علی (ع) در دوره پیامبر(ص)، بعد از ایشان و در مقابل معاویه، رفتار امام حسن و امام حسین(علیهماالسلام) افزود: امام حسن(ع) در شرایط خاصی تن به صلح میدهند و امام حسین(ع) دست به قیام خونین میزنند.
سعیدی تصریح کرد: امام خمینی(ره) زمانی فرمود جنگ تا رفع فتنه، اما جام زهر نوشید و همه این مسائل میزان مانور رهبری را در مقاطع مختلف نشان میدهد. وی اضافه کرد: در تفاوت شیوه رهبران الهی گاهی یک شیوه علنی، گاهی رفتار نیمه علنی و زمانی شیوههای مخفی میبینیم و در حادثه عاشورا شاهد دو رفتار سری و علنی هستیم؛ امام حسین (ع) ماموریت سری برای رفتن به کربلا داشت و نمیتوانست افشا کند؛ چرا با خانواده به عراق میرود. سعیدی اظهار کرد: این هوشمندی و تاکتیک رهبری است و ایشان برای سفر به عراق استراتژی داشت.
وی با تاکید بر اینکه بین عصر امام خمینی (ره) و عصر امام خامنه ای(مدظله العالی) تفاوت وجود دارد، تصریح کرد: یکی از اشتباهات خواص وعوام این است که تفاوت بین دو عصر را درک نمیکنند و بسیاری از کسانی که بعد از پیامبر اسلام(ص) اشتباه کردند، به این دلیل بود که عصر نبوی و علوی را با هم قاطی کردند و سکوت چند نفر از جمله عبدالله بن عمر و ... و خیانت به انقلاب به خاطر عدم فهم تفاوت عصر نبوی و علوی بود. سعیدی اظهار کرد: این افراد جرمشان سنگین تر بود چون مسبوق به ایمان بوده و تقریبا آگاهانه مخالفت کردند. وی افزود: در حال حاضر نیز همین اشتباه را داریم و آقایان تفاوتی بین عصر مقام معظم رهبری و امام راحل قائل نمیشوند در حالی که تفاوت ها زیاد است. نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران بیان کرد: بخشی از این تفاوتها در مرزهای ما و مفاهیم است.
وی با اشاره به سخنان آقای هاشمی درباره رجوع به نظر امام در زمینه مرگ بر امریکا تصریح کرد: با وجود گذشت 24 سال از رحلت امام، متغیرها را چه می کنید، جنگ نرم است و مرز ما گسترده شده، امروز مرز ما ساحل مدیترانه است و ما با امریکا در سوریه می جنگیم. سعیدی گفت: اینکه میتوانیم بگوییم مرگ بر امریکا یا نه، باید به مرجع و ولی فقیه حاضر مراجعه کنیم و او باید تعیین تکلیف کند. وی با بیان اینکه اشکالات مبنایی و ریشهای به آقایان وارد است، تصریح کرد: این حرفها نشان می دهد که ولایت بعد از امام را قبول ندارند.
سعیدی با اشاره به اینکه در زمان حضرت امام ماهواره و اینترنت نبوده است، اضافه کرد: باید درباره جایز بودن یا نبودن ماهواره و احکام این امور با رهبری صحبت کنیم. وی تصریح کرد: وقتی مرز ما تغییر کرده با چه مجوزی مرگ بر امریکا را برداریم؟ امروز مرز ما جغرافیای جهان اسلام است، بحث ما تنها مسئله هسته ای با امریکا نیست، نمی توانیم فقط روی این متمرکز شویم؛ امریکا روی مسئله بحرین با ما بحث دارند ما که نمی توانیم دست برداریم. ما در مورد غزه، عراق، حزب الله و ... با امریکا حرف داریم و اگر این طوری بحث شود مرز ما تا امریکای لاتین می رود.
وی افزود: آنقدر متغیرهای پیچیدهای امروز وجود دارد که باید به رهبر حاضر مراجعه کنیم، البته رهبران الهی اختیار تغییر هر چیزی را ندارند؛ اصول ثابت است و استراتژی و تاکتیک متغیر است. سعیدی تصریح کرد: هیچ یک از رهبران الهی حق تغییر در نرم افزار بعثت و حق تصرف در آن را نداشتند و مهم ترین دلیل این است که خداوند فرمود پیامبر هم حق تصرف ندارد و تنها وظیفه استقامت در چهارچوب ماموریت را دارید. وی اضافه کرد: اصول قابل تغییر نیست و باید به آن توجه کرده و به مردم بگوییم انقلاب برپایه اصول بوده و رییس جمهور حق ندارد اصول را زیر و بالا کند.
وی افزود: استکبار ستیزی یک اصل و در شیوه همه رهبران الهی است، مقام معظم رهبری فرمودند"مبنای تقابل ما با امریکا استکباری است" و اصول مشترک در شیوه رفتاری رهبران الهی است و رفتار ابراهیم و موسی همین شیوه بوده است.
سعیدی اظهار کرد: اصل جهاد ثابت و شیوه قابل تغییر است و تشخیص در اختیار رهبری؛ منکرات باید برداشته شود و شیوه مقابله با منکرات در اختیار رهبری است. وی افزود: در زمینه مقابله با طاغوت، رهبری احساس می کند باید صلح حدیبیه امضا شود.
نماینده ولی فقیه در سپاه با اشاره به عوامل تاثیرگذار در تغییر تاکتیک گفت: یکی از عوامل مهم متغیرهای پیرامونی است که در اختیار رهبری است و میزان قدرت رهبری تعیین کننده میباشد و یکی از عوامل عقب نشینی رهبران از تاکتیک های نزدیک به آرمان، عده و افراد است. وی با اشاره به اینکه همه رهبران الهی آرمان گرا هستند، اما همه آرمان ها محقق نشده، بیان کرد: مردم در پیروزی و تحقق آرمان ها نقش دارند و تغییر آرمان امام صادق(ع) از مقابله با نظام طاغوت به تاکتیک دیگر به خاطر فقدان یاران مردمی بود.
سعیدی اظهار کرد: یکی از عوامل تاثیرگذار مثبت و منفی دولت ها هستند، دیپلماسی فعال و منفعل، دیپلماسی استقامت و سازش با هم تفاوت دارد. وی افزود: سومین عامل خواص هستند، نوع چیدمان خواص در نحوه رفتار رهبری تاثیر دارد و باید به عوامل موثر بر قدرت رهبری توجه کرد. سعیدی با بیان اینکه باید همه عوامل در جهت مثبت باشند تا تاثیر لازم را بگذارند، افزود: یکی از عوامل تاثیرگذار تفاوت جبهه مقابل است، امام حسن و امام حسین(علیهماالسلام) هیچ تفاوتی نداشتند، اما معاویه و یزید باهم تفاوت داشتند
سپرموشکی لیزری تازهای که برای ارتش اسرائیل طراحی شده با پرتاب فوق سریع اشعههای لیزری، موشکهایی که از فاصله نزدیک پرتاب شود، هدف میگیرد. این فنآوری درست مثل "جنگ ستارگان" عمل میکند.
یک شرکت اسرائیلی با طراحی یک سپر موشک لیزری فنآوری "جنگ ستارگان" را بازسازی کرده است.
شرکت "سیستمهای دفاعی پیشرفته رافائل" اعلام کرد که کار طراحی این فنآوری مشابه "جنگ ستارگان" تکمیل شده و این هفته در نمایشگاه آخرین دستاوردهای هوایی و فضایی سنگاپور رونمایی خواهد شد.
عمیت زیمر، سخنگوی این شرکت اسرائیلی میگوید ساختهی تازهی آنها درست مثل فنآوری جنگ ستارگان است و اشعهی لیزر در زمان بسیار کوتاهی به مسافت دور ارسال شده و هدف را نشانه میرود. قرار است این دستگاه پهپادهای بدون سرنشین در محدودهی نزدیک را هدف قرار داده و مانع از عملیات آنها شود.
اسم این اختراع تازه "تیرآهن" است و نسخهی پیشرفتهی "گنبد آهن" ارتش اسرائیل به شمار میرود که تابهحال توانسته بسیاری از راکتهایی را که از سوی حماس و حزبالله پرتاب میشود، هدف قرار داده و سرنگون کند.
برآیند کار ۵ سال ۱۵ متخصص
یک مقام مسئول در ارتش اسرائیل در گفتوگو با آسوشیتدپرس گفت که این اختراع پیشرفته و تازه میتواند توان ارتش را در مقابله با حملات همسایهها افزایش دهد. او تاکید کرده که این اختراع برای مقابله با راکتها و موشکهایی که از فاصلهی نزدیک پرتاب شوند، کارایی دارد.
سخنگوی این شرکت اسرائیلی میگوید ۱۵ مهندس متخصص به مدت ۵ سال برای ساخت این فنآوری تازه کار کردند و نشانهگیریاین فنآوری بسیار دقیق و خطا در نشانهگیری تقریبا ناممکن است.
شرکت "سیستمهای دفاعی پیشرفته رافائل" فعلا حاضر نیست بگوید قیمت خرید این فنآوری تازه چقدر است و چه میزان بودجه برای ساخت آن مصرف شده است. اما اعلام کرده که دستگاه را به کشورها و کمپانیهای نظامی سایر کشورها نیز خواهد فروخت.
داماد مصباح یزدی آیت الله مصباح به انتخابات عمومی اعتقاد ندارد!
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه آیت الله مصباح به دکترین متفاوتی در مورد حکومت داری اعتقاد دارد، گفت: ایشان به نوعی دموکراسی و انتخابات صنفی و تخصصی معتقد بوده و شاید هست. وی معتقد بود اینکه همه مردم جمع شوند و کسانی را انتخاب کنند از نظر مبانی عقلی و شرعی قابل دفاع نیست. دیدگاهی که داشتند این بود که هر صنف و هر گروه می تواند بهترین و صالح ترین فرد را در صنف خودش مشخص کند. بنابر این انتخابات ما باید بیشتر جنبه تخصصی داشته باشد.
این در حالی است که مصباح یزدی هر جا که دموکراسی به نفعش بوده از انتخاب مردم تمجید کرده و نمونه بارز آن انتخاب احمدی نژاد بود. این روحانی تندرو در انتخابات اخیر تلاش کرد لنکرانی را به عنوان کاندیدای خود به اصولگرایان تندرو بقبولاند اما در نهایت جلیلی کاندیدای راست افراطی شد. جلیلی نیز با وجود حمایت بخش قابل توجهی از حاکمیت تنها توانست ۴ میلیون آرا را از آن خود کند.
به گزارش مهر،حجت الاسلام محمدی عراقی داماد مصباح یزدی در برنامه شناسنامه گفت:«من هیچ وقت یک سیاستمدار حرفه ای نبودم اما به عنوان کسی که به سیاست هم از منظر دین و فرهنگ نگاه می کند، می توان من را معرفی کرد.»
وی ادامه داد:«وقتی رژیم شاه متوجه شد که نمی تواند حریف مردم و امام شود و توانایی نگه داشتن امام را ندارد، تصمیم گرفت امام را آزاد کند. رئیس ساواک در همان ایام به دیدار امام رفته بود و گفته بود آقا سیاست یعنی پدر سوختگی، این را بگذارید برای ما، شان شما اجل بر این است که وارد سیاست شوید. امام در پاسخ فرمودند سیاست به این معنایی که شما می گویید، در قاموس ما وجود ندارد، سیاستی که ما می گوییم عین دیانت است. با این نگاه، دین از سیاست قابل تفکیک نیست. یکی از ابعاد مهم زندگی انسان، بعد اجتماعی است که سیاست در زندگی اجتماعی انسان نقش مهمی دارد.»
عراقی افزود:«ما نمی توانیم ادعا کنیم توانسته ایم دقیقاً آنچه اسلام خواسته را پیاده کنیم اما می توانیم بگوییم در این راه حرکت کرده ایم. مقام معظم رهبری یک بار فرمودند که ما مراحلی را پشت سرگذاشتیم، انقلاب اسلامی در کشور ما صورت گرفت، با قانون اساسی نظام اسلامی ارائه شد و دولت اسلامی هم تشکیل شد اما نمی توانیم بگوییم دولت ما صد در صد اسلامی است، همانطور که نمی توانیم بگوییم اقتصاد، دانشگاه، بازار، سیستم آموزشی، روابط بین المللی و دیگر مسائل ما صد در صد اسلامی شده، اما می توانیم این ادعا را داشته باشیم که در این راستا حرکت کرده ایم.به برکت رهبری امام و مقام معظم رهبری قدم های بلندی در این جهت برداشته شده اما هنوز هم با رسیدن به مقصد نهایی فاصله داریم.»
وی در ادامه این برنامه تلویزیونی در پاسخ به این سوال که مبارزات سیاسی چه هزینه هایی برای شما در پی داشته گفت:«من همزمان با تحصیل امور دینی، شبانه کلاس های دبیرستان را هم پیگیری می کردم. اولین باری که کار ما به دستگیری رسید، زمانی بود که هنوز به سن قانونی نرسیده بودم. علتش هم فعالیت هایی بود که در دبیرستان داشتیم. ما آن زمان فکر می کردیم مهم ترین و بهترین نوع مبارزه زنده کردن یاد امام است. آن روزها تمام توان رژیم پهلوی متمرکز بر این است که امام به فراموشی سپرده شود و ما هم از هر طریقی که می شد می خواستیم جلوی این فراموشی را بگیریم. مثلاً در کلاس انشاء، در مورد امام انشاء می نوشتیم. یا مثلاً کاردستی هایی با محوریت شخصیت امام درست می کردیم و این تصور را نداشتیم که این فعالیت های ما به ساواک گزارش شود. اولین باری که ما را به ساواک احضار کردند به خاطر همین امور بود که البته منجر به محکومیت نشد و ما را آزاد کردند. بعد از این ماجرا، یکی- دو بار دیگر هم دستگیر شدم. از جمله در جریان شهادت مرحوم آیت الله سعیدی! ایشان را به شهادت رساندند و شبانه در قبرستان وادی السلام قم دفن کردند. وقتی ما از این موضوع اطلاع پیدا کردیم، راهپیمایی و مجلس یادبودی برای ایشان برگزار شد که در جریان همین راهپیمایی و مراسم ترحیم من را دستگیر کردند.»
عراقی همچنین گفت:« سال ۵۴ که برای امر ازدواج به قم آمده بودم هم دستگیر شدم و تا دوران پیروزی انقلاب دوران محکومیت را سپری کردم.»
داماد آیت الله مصباح یزدی در مورد وصلت با خانواده مصباح هم گفت:«با خانواده ایشان آشنا نبودم اما ایشان استاد ما بودند و حق زیادی بر گردن ما دارند. اگر بخواهم سه نفر را نام ببرم که بیشترین حق را از نظر آموزشی و تربیتی بر گردن ما دارند، اولین آن ها شهید بهشتی است، دوم شهید قدوسی و سوم آیت الله مصباح است. این افراد با همکاری هم مدرسه ای را در قم پایه گذاری کرده بودند که در آن زمان به مدرسه حقانی معروف بود. این مدرسه برنامه تعریف شده ۱۷ ساله ای داشت که طراح، برنامه ریز و مبتکر این برنامه همین آقایان بودند. آیت الله مصباح از مدرسین این مدرسه بودند و ماهم شاگرد گریز پا و چموش این مدرسه بودیم.»
وی افزود:«نسل ما یک نسل عصیانگر بود. ما با اینکه به اساتید خود علاقمند بودیم و آن ها هم انسان های آگاه و مبارزی بودند، اما ما گاهی با این عزیزان هم سرشاخ می شدیم اما این بزرگان به معنای واقعی با ما مدارا می کردند. من چند بار از مدرسه قهر کردم اما اساتید ما واقعاً منعطف عمل می کردند و حتی یادم است یک بار شهید بهشتی به منزل ما آمدند و من به مدرسه برگشتم.»
محمدی عراقی در مورد ماجرای ازدواج خود با دختر مصباح یزدی هم گفت:«لازم می دانم از همسرم به عنوان کسی که خیلی صبر کرد و دوران دستگیری و محکومیت من را تحمل کرد تشکر کنم. ازدواج ما یک وصلت پنهانی بود و نام ایشان در شناسنامه من نبود! اینکه خانواده ای قبول کند کسی بیاید با دخترشان ازدواج کند در حالی که فراری است و هر لحظه ممکن است دستگیر شود، کار آسانی نیست.مدت ها که ما در زندان بودیم ایشان (همسرم) نمی توانست به ملاقات ما بیاید چون نامشان در شناسنامه من نبود. مرحوم پدرم تلاش کردند و با استشهادی که جمع کردند، شرایط ملاقات ما را فراهم کردند.»
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه مصاحبه تلویزیونی خود در پاسخ به این سوال که رابطه مصباح با حضرت امام چطور بود اظهار داشت:«آیت الله مصباح از شاگردان امام بودند. ایشان جزو مبارزین و همچنین جزو بنیان گذاران جامعه مدرسین هم بودند اما ویژگی هایی فراتر از این ها در ایشان وجود داشت که امثال ما طلبه های جوان را به خودشان جذب می کردند. در سال های اخیر تاسف می خورم از اینکه گاهی چهره و تصویر نادرستی از ایشان در ذهن جوانان و دانشگاهیان ارائه می شود. در آن روزگار ما طلبه های جوانی بودیم که بیشترین ارتباط را با جوانان و دانشگاهیان داشتیم. اگر از من می خواستند دو- سه نفر روحانی روشنفکر و آگاه به زمان که درک درستی از مسائل روز دارند و می توانند با دانشگاهیان تعامل درستی داشته باشند را اسم ببرم، قطعاً نام آقای مصباح را می آوردم. ایشان به دلیل مطالعات و همچنین تعامل روحی، اخلاقی و تربیتی شان خیلی جاذبه داشتند.»
وی در مورد دکترین مصباح یزدی در خصوص حکومت داری هم گفت:«ایشان مباحثی را قبل از پیروزی انقلابی داشتند و با مطالعاتی که داشتند می توان گفت دارای دیدگاه و تز ِ خاصی هم بودند. شاید در بعضی از آثار چاپ شده ایشان هم این نظریه مطرح شده باشد. به طور خلاصه ایشان به نوعی دموکراسی و انتخابات صنفی و تخصصی معتقد بوده و شاید هستند. ایشان معتقد بودند اینکه همه مردم جمع شوند و کسانی را انتخاب کنند از نظر مبانی عقلی و شرعی قابل دفاع نیست. دیدگاهی که داشتند این بود که هر صنف و هر گروه می تواند بهترین و صالح ترین فرد را در صنف خودش مشخص کند. بنابر این انتخابات ما باید بیشتر جنبه تخصصی داشته باشد. مثلاً اساتید دانشگاه و دانشجویان و یا هر صنف دیگری می توانند در صنف خودشان تشخیص دهند که بهترین و صالح ترین فرد کیست. آقای مصباح این را قبول نداشتند که کسی بیاید و در مورد فردی نظر بدهد که با تخصص او سازگار نیست. ایشان به تعبیر بنده معتقد به انتخاب پارلمان های صنفی و منطقه ای بودند.»
محمدی عراقی افزود:«آقای مصباح می گفتند دولت و پارلمان مرکزی باید از پارلمان های محلی و صنفی تشکیل شود. در واقع ایشان به یک انتخابات دو درجه ای معتقد بودند که اول به صورت منطقه ای و صنفی برگزار شود و بعد به صورت مرکزی…»
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه و در پاسخ به این سوال که نظر شما در مورد دکترین حکومت داری مصباح یزدی چیست هم اظهار داشت:«فکر می کنم اگر این دکترین از نظر اجرایی عملی باشد، به مبانی و اصول دینی و اعتقادی اسلام نزدیک تر است. در این صورت افراد از روی شناخت انتخاب می کنند و در نهایت کسی می تواند فردی را به عنوان نماینده خود انتخاب کند که او را بشناسد. طبیعی است که افراد یک صنف یکدیگر را بهتر می شناسند. باید ببینیم این تئوری تا چه میزان قابلیت اجرایی دارد. این یک ابتکار است که اجرای آن به بررسی و احتمالاً تغییر قانون اساسی نیازمند است.»
داماد آیت الله مصباح در مورد حضور در سپاه هم گفت:«بنده از اینکه سمت و مسولت و پستی را قبول کنم خیلی پرهیز داشتم. دلیلش هم دو چیز بود. اول اینکه برداشتم از دیدگاه امام این بود که روحانیون نباید پست و مسولیت اجرایی بپذیرند. فکر می کنم این دیدگاه امام درست بود. ایشان فرمودند کار اصلی روحانیون این است که امور طلبگی، فرهنگی و… خود را انجام دهند و بر مسائل حکومتی و اجتماعی و سیاسی به عنوان ناظر عمل کنند. از طرف دیگر خودم فکر می کردم اگر ما در حوزه باشیم و کار علمی و فرهنگی انجام دهیم بهتر است.»
وی ادامه داد:«مرحوم شهید بهشتی هم چنین دیدگاهی داشتند اما بر اساس تکلیفی که امام برعهده ایشان گذاشتند وارد قوه قضاییه شدند. ایشان دو- سه بار به قم آمدند و هر بار از من خواستند در قوه قضاییه مشغول کار شوند اما من بر اساس دیدگاهی که داشتم از ایشان عذرخواهی کردم. واقعیت این است که وقتی جنگ شد و به ما گفتند رزمندگان اسلام در جنگ به کار و خدمت شما نیاز دارند، من دیگر نتوانستم در حوزه بمانم. به خاطر انجام وظیفه طلبگی به سپاه رفتم و هیچ وقت به صورت رسمی عضو هیچ دستگاهی، ازجمله سپاه نشدم.»
محمدی عراقی همچنین گفت:«مرحوم آیت الله طاهری خرم آبادی که نماینده امام در سپاه بودند من را برای حضور در سپاه دعوت کردند. بعد که ایشان به عنوان نماینده امام در پاکستان منصوب شدند و شهید محلاتی نماینده امام در سپاه شدند، با ایشان همکاری داشتم. زمانی که آیت الله طاهری خرم آبادی به پاکستان رفتند، من قائم مقام ایشان بودم. من شنیدم که حضرت امام به مرحوم شهید محلاتی وظیفه نمایندگی در سپاه را محول کردند. وقتی متوجه این موضوع شدم با ایشان (شهید محلاتی) تماس گرفتم و گفتم محمدی هستم، قائم مقام سابق امام در سپاه! ایشان گفت بگو قائم مقام ثابت… ایشان لطف داشتند و این تکلیف بر دوش ما گذاشته شد که تا یکی- دو سال بعد از پایان جنگ در سپاه ماندگار شدیم.»
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از مصاحبه تلویزیونی خود گفت:«به همان اندازه ای که سپاه نقش تاثیر گذار و اساسی در انقلاب و جنگ داشت، خطرات و آسیب های زیادی هم متوجه سپاه بود و آن را تهدید می کرد. امام نیز خیلی به این نکات توجه داشتند و یکی از ماموریت ها و مسولیت هایی که از نمایندگی خود در سپاه انتظار داشتند، صیانت از سپاه در برابر این خطرات و آسیب ها بود. مثلاً یکی از ماموریت های مشخص ما تحت عنوان صیانت از سپاه در برابر نفوذ جریان ها و گروه های سیاسی بود. ما در سپاه ساختار خاصی تحت عنوان کمیسیون پیگیری فرامین حضرت امام داشتیم و در این کمیسیون فرامین خاصی که حضرت امام در مورد حفظ و صیانت از قداست سپاه می دادند، پیگیری می شد.»
وی همچنین گفت:«دو- سه بار این اتفاق افتاد که من تصمیم به استعفا از سپاه گرفتم. دلیل این موضوع این بود که ما خودمان را فردی مناسب برای کارهای نظامی نمی دانستیم و جایگاه خودمان را به عنوان یک روحانی تعریف کرده بودیم. ضرورت جنگ ما را به یک سازمان و تشکیلات دارای ساختار مشخص نظامی کشانده بود. بنابراین همیشه به دنبال این بودیم که اگر این مسولیت از دوش ما برداشته شود به حوزه بازگردیم و فعالیت های طلبگی را پیگیری کنیم. استعفای من دلیل خاصی نداشت، هرچند برداشت های مختلفی از آن انجام می شد.»
عراقی افزود:«از نظر حقوق و موقعیت مشکلی وجود نداشت. البته ما وظایفی داشتیم و باید بر اساس نظر و حکم حضرت امام و بعد مقام معظم رهبری به این وظایف عمل می کردیم. یکی از این وظایف تایید عزل و نصب ها بود که در این مورد طبعاً گاهی اختلاف نظرهایی پیش می آمد و در مورد انتصابات با فرماندهان سپاه بحث هایی پیش می آمد اما من به خاطر ندارم به دلیل اینگونه مسائل استعفا داده باشم.»
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه برنامه شناسنامه در پاسخ به این سوال که بعد از شهید محلاتی چه کسی مسولیت نمایندگی امام در سپاه را برعهده گرفت هم یادآور شد:«مرحوم شهید محلاتی اسفند سال ۶۴ در عملیات ولفجر ۸ به شهادت رسیدند. بعد از شهادت ایشان بنده به عنوان قائم مقام نماینده حضرت امام در سپاه فعالیت داشتم. جنگ ادامه داشت و به طبع آن مسولیت های ما هم ادامه پیدا کرد. مقام معظم رهبری در آن زمان نمایندگی حضرت امام را در شورای عالی دفاع برعهده داشتند و به طور همزمان رئیس جمهور هم بودند. ایشان به ما فرمودند به کار ادامه دهید. آقا فرمودند من خدمت امام عرض کردم که شما بعد از شهادت شهید محلاتی کسی را رسماً به عنوان نماینده خود در سپاه منصوب نکردید. امام در جواب فرموده بودند که فلان کس (محمدی عراقی) هست.»
وی ادامه داد:«ما به خودمان اجازه نمی دادیم بگوییم چرا حکمی از صدا و سیما خوانده نشد و همان اندازه که مقام معظم رهبری از امام برای ما نقل قول کردند برای ما کافی بود. البته چون ما نمی خواستیم برای همیشه در آنجا بمانیم همیشه در پی این بودیم که تکلیف از دوش ما برداشته شود اما تا زمانی که این مسولیت برعهده ما بود وظیفه می دانستیم که بمانیم و بدون چون و چرا وظایف خود را دنبال کنیم.»
محمدی عراقی در واکنش به این صحبت که برخی می گویند حضرت اما به این دلیل به آقای عراقی حکم ندادند که با آیت الله مصباح نسبت داشته و امام به دلیل زاویه ای که مصباح با ایشان داشته حاضر به صدور حکم برای محمدی عراقی نشده هم گفت:«زمانی که این نوشته را در یکی از سایت ها دیدم، در لبنان بودم. بعضی از دوستان هم تماس گرفتند و گفتند باید به این موضوع پاسخ دهی اما من گفتم اصلاً جوابی لازم نیست. صحت این ماجرا به گردن کسانی که این موضوع را نقل کردند. امام هم که نیستند تا بدانیم حقیقت چه بوده اما من این موضوع را خیلی بعید می دانم.»
وی افزود:«هم از جهت شخصیت حضرت امام نمی توانم قبول کنم که امام چنین نظری داشته باشند اما در عمل طور دیگری رفتار کنند و هم اینکه تصور نمی کنم امام بنده را به عنوان داماد آیت الله مصباح می شناختند. پدر من شاگرد امام بودند و امام بنده را به عنوان پسر حاج شیخ بهاء الدین می شناختند. لذا فی النفسه چنین بحثی را بعید می دانم اما اگر واقعیت داشته باشد حتماً یک عیب و ایرادی در کار ما بوده که امام چنین نظری داشتند. بدون شک اگر من می دانستم که اما چنین نظری دارند، لحظه ای درنگ نمی کردم و هیچ وقت در چنین مسولیتی نمی ماندم اما ما محکوم به ظاهر هستیم. وقتی دست خط امام هست که ایشان بنده را مسول قرار داده اند، من باید چه کار می کردم؟ در آن شرایط جنگ باید می گفتم الا و لابد باید حکم من از صدا و سیما اعلام شود؟ ما چنین روحیه ای نداشتیم و اساساً اینگونه تربیت نشده بودیم.»
داماد آیت الله مصباح یزدی در بخش دیگری از مصاحبه تلویزیونی خود در پاسخ به این سوال رنجبران که پرسید آیا بعد از جنگ فکری برای سپاه شده بود هم گفت:«دیدگاه حضرت امام و فلسفه وجودی سپاه و بسیج فراتر از مساله جنگ و مسائل نظامی بود. سپاه برای پاسداری از انقلاب تشکیل شده بود. ماموریت اولیه دفاع از تمامیت ارضی کشور همین الان هم برعهده ارتش است. ما ارتش مکتبی داریم بنا بر این سپاه برای جنگ با دشمن و یا دفاع از مرزهای کشور تشکیل نشده! سپاه برای دفاع از انقلاب در همه زمینه ها به وجود آمد. قانون اساسی هم می گوید سپاه موظف است در برابر هر خطری که انقلاب را تهدید می کند، از خود واکنش نشان دهد.»
وی ادامه داد:«البته این یک واقعیت است که سپاه در جنگ رشد کرد. یکی از برکات جنگ این بود که سازمان سپاه مستحکم شد و با مردم پیوند خورد و شجره مبارکه بسیج به وجود آمد و در نهایت انقلاب را از جهت دفاعی آسیب ناپذیر کرد. البته همه چیزهای خوب آفت هایی هم دارد. لذا امام خطاب به پاسداران می فرمودند قبل از هر چیز از خودتان و از سپاه پاسداری کنید. ارزش های سپاه مهم ترین مساله بود. بعد از جنگ این فلسفه وجودی همچنان برقرار بود و امروز هم برقرار است. تا زمانی که انقلاب وجود دارد و نهضت امام زنده است، نیروی دفاع کننده و حافظ انقلاب هم باید باشد.»
محمدی عراقی در ادامه «شناسنامه» در واکنش به این موضوع که بعضی تلاش ها برای معرفی امام غیرواقعی به نسل های بعدی در حال انجام است هم اظهار داشت:«گاهی از جفایی که در حق امام صورت می گیرد دلم خیلی می گیرد. واقعاً هنوز هم دنیا شخصیت امام را نشناخته است. گاهی با خودم فکر می کنم که این نسل سوم و چهارم انقلاب چه گناهی کرده اند که باید امام را از منظر تنگ ما ببینند و تصویر نادرستی از امام به آن ها القا شود. مخصوصاً جریان هایی که از این موقعیت و آزادی که با خون شهدا به دست آمده، گاهی استفاده می کنند و در رابطه با امام دیدگاه های خاص خودشان را مطرح می کنند. چند وقت پیش در یکی از نشریاتی که به برکت آزادی جمهوری اسلامی منتشر می شود، چهره ای خشن، انحصار طلب و شخصیتی که با مراجع احساس رقابت می کند از امام تصویر شده بود. این تصویر فرسنگ ها با تصویر واقعی حضرت امام فاصله دارد. هر کس امام را دیده باشد و بشناسد می داند برجست ترین ویژگی حضرت امام خود ساخته بودن ایشان است. امام پنجاه سال مجاهده با نفس کرده بود و ذره ای هوای نفس در وجود امام وجود نداشت.»
وی افزود:«گاهی که با دانشجویان صحبت می کنم و از من می پرسند ولایت فقیه با دیکتاتوری چه فرقی می کند در پاسخ می گویم شما تقصیری ندارید چون تاریخ را نمی دانید. امام با محبوبتی که در اوج بود. همین امام بعد از پیروزی انقلاب دولت موقت را تشکیل دادند و بعد از صدور حکم برای مهندس بازرگان، همه چیز را رها کردند و به قم آمدند. امام در منزل آیت الله یزدی در قم مستقر شدند. منزل آقای یزدی هم کوچک بود و ظرفیت حضور مردم برای دیدار با امام را نداشت. به همین دلیل امام هر نیم ساعت- یک ساعت یک بار به پشت بام منزل آقای یزدی می آمدند و برای مردمی که در کوچه و خیابان بودند ابراز محبتی می کردند و دوباره از راه پله پایین می رفتند. این دیدگاه امام بود که روحانیت نباید حکومت کند.»
عراقی همچنین گفت:«امام در انتخابات اول ریاست جمهوری اعلام کردند هیچ روحانی حق ندارد حتی کاندیدا شود. با اینکه قانون اساسی ما منعی برای این موضوع ندارد اما امام این کار را تحریم کردند. در آن زمان بعضی ها به دنبال این بودند که مرحوم حاج احمد آقا برای انتخابات ریاست جمهوری کاندید شوند اما اما فرمودند نه از بین وابستگان من و نه روحانیون دیگر حق ندارند کاندیدای ریاست جمهوری شوند. دیدگاه امام این بود! اما بعد شما ببینید چه اتفاقی می افتد که همین امام در دور دوم ریاست جمهوری، به مقام معظم رهبری تکلیف می کند که شما باید کاندید شوید. امام همان امام بود اما روشنفکران داشتند انقلاب را تحویل آمریکا می دادند.»
وی ادامه داد:«ظاهر قضیه بازگشت امام به تهران، ناراحتی قلبی ایشان بود اما به نظر من ایشان احساس خطر کردند. امام با دیدگاه این آقایان آشنا بودند اما دیدگاه امام این بود که درست است که این انقلاب اسلامی است و ایشان به عنوان رهبر انقلاب بالاترین نقش را داشتند اما این اعتقاد را نداشتند که روحانیت باید حکومت کنند و ترجیحشان این بود که روحانیت به کار فکری، تعلیم و تربیت، تحقیق و… بپردازد و حکومت را به دیگران بسپارد. اما ضرورت انقلاب امام را ناچار کرد که نه تنها خودش برگردد بلکه به آیت الله خامنه ای تکلیف کرد که شما باید کاندیدای ریاست جمهوری شوید.»
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه مصاحبه تلویزیونی خود خاطرنشان کرد:«موضوع وحدت حوزه و دانشگاه هنوز هم یکی از مسائل اصلی انقلاب ماست. آینده انقلاب ما در گروی این وفاق نخبگانی حوزه و دانشگاه است.»
وی ادامه داد:«این که چرا این وفاق ایجاد نمی شود دلایل مختلفی دارد.یکی از دلایل آن دست دشمن است. دشمنان ما هوشمند هستند. هنر امام این بود که توانست برای مدت زمانی این انسجام و وفاق را به وجود بیاورد در غیر این صورت انقلاب پیروز نمی شد. وحدت حوزه و دانشگاه، وحدت شیعه و سنی، وحدت سیاسیون و… از هنرهای امام بود. کسانی که اولین دولت را بعد از انقلاب تشکیل دادند در دو راهبرد اساسی با امام اختلاف نظر داشتند. غیر از اینکه در مسائل بنیادی فکری و اعتقادی با امام اختلاف نظر داشتند و اسلام ناب امام را قبول نداشتند، راهبرد سیاسی متفاوتی هم نسبت به امام داشتند. آن ها به تغییر رژیم اعتقادی نداشتند. همین آقایانی که خاطراتشان را با تحریف تاریخ انقلاب بیان می کنند به خیلی از موارد اشاره نمی کنند. یکی از آقایانی که می گفت من ۱۱۴ روز از ۱۱۷ روز اقامت امام در پاریس همراه ایشان بوده برای من تعریف می کرد که یکی از سران ملی- مذهبی ها با فرزند یکی از آیت الله آمدند تا از امام وقت ملاقات بگیرند. پیشنهاد آن ها به امام این بود که وقتی شاه از ایران رفت، شما فرح را به عنوان نائب السلطنه بپذیر تا ما بتوانیم دولتی را سرکار بیاوریم که مورد قبول شما باشد.»
محمدی عراقی ادامه داد:«این برادر تعریف می کرد که من تنها وقتی که دیدم اشک در چشمان امام حلقه زد، زمانی بود که پیشنهاد این آقایان را شنیدند. امام فرمودند من جواب یتیمان شهدا را چه بدهم؟ اگر خمینی هم با رژیم پهلوی سازش کند آیا این مردم خواهند پذیرفت؟ این آقایان از پاریس به لندن رفتند، از لندن دوباره به پاریس آمدند و دوباره تقاضای ملاقات با امام را مطرح کردند که امام در اینجا فرمودند به آقایان بفرمایید اگر حرف جدیدی دارند تشریف بیاورند. این آقایان هم گفته بودند ما پیشنهاد جدیدی نداریم و حرفمان همان حرف های قبلی است! این آقایان معتقد بودند که این رژیم باید بماند و شاید معتقد بودند که امکان ساقط شدن آن وجود ندارد. در روابط خارجی هم به این معتقد بودند که ما نمی توانیم با آمریکا مبارزه کنیم. هنر امام این بود که علی رغم وجود این اختلاف نظرها انسجام و قدرت معنوی مرکزی حول رهبری خودشان به وجود آوردند که توانست انقلاب را به پیروزی برساند.»
وی همچنین گفت:«امروز هم ما به این وفاق نیاز داریم و فکر می کنم تنها راه رسیدن به آن ارتباط، گفت و گو، کنار گذاشتن سلیقه های شخصی و… است. چیزی که بعد از صد سال مبارزه و خون دادن ملت ایران ما را به پیروزی رساند چیزی جز ولایت فقیه نبود. قدرناشناسی از این نعمت بزرگ الهی کفران نعمت نیست؟ من با تمام کسانی که جزو جریان های فکری و سیاسی کشور هستند ارتباط داشته ام. هیچ کدام از آن ها بدیلی برای مقام معظم رهبری سراغ ندارند و به صراحت به این موضوع اشاره می کنند. حتی جریان های منتقد هم می گویند که در این شرایط هیچ جایگزنی برای رهبری نظام وجود ندارد. وقتی اینطور است ما باید به عنوان قدرشناسی این نعمت بزرگ الهی، دست به دست هم دهیم تا در این شرایط بتوانیم این الگو را به دنیا معرفی کنیم.»
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان مصاحبه تلویزیونی خود هم گفت:«افتخار بنده این است که در زمان حضرت امام و همچنین در زمان رهبری مقام معظم رهبری سعی کرده ام خودم باشم و هیچ وقت در یک جریان سیاسی ذوب نشوم. برای خودم هم دلیل دارم. البته می گویم من خودم هستم اما اگر قرار باشد در محوری هم قرار بگیرم، آن محوریت چیزی جز ولایت فقیه نمی تواند باشد.»
وی ادامه داد:«در مجمع تشخیص مصلحت نظام بحث صورت می گیرد. البته نه در قالب بحث های جناحی خاص. مسولیت اصلی این مجمع، تشخیص مصلحت نظام است و این کار هم از مسولیت های رهبری است. این مجمع در واقع به مقام معظم رهبری مشورت می دهد و از این دیدگاه مجمع وارد بحث های بسیار جدی می شود. مثلاً الان چند مورد مهم در دستور کار مجمع است و بنده هم چون در کمیسیون قضایی هستم، این بحث ها را دنبال می کنم. یکی مساله رسیدگی به اموال مسولین است که مورد اشکال شورای نگهبان قرار گرفته و الان در مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال بررسی است. بحث های خیلی داغ و جدی در این مورد مطرح می شود و بررسی آن به طول انجامیده!»
محمدی عراقی همچنین گفت:«شهادت می دهم که اکثریت قاطع افرادی که در مجمع هستند کسی را سراغ ندارم که از موضع جناحی وارد این مسائل شوند. البته اختلاف دیدگاه به شدت وجود دارد و گاهی جلسات به نوعی به دعوای طلبگی و صحبت های تند از جانب افراد کشیده می شود.»
گزارشگران بدون مرز: آیت الله خامنهای تنها مسئول حصر است
در بیانیهای به مناسبت سومین سالگرد حصر رهبران جنبش سبز، سازمان گزارشگران بدون مرز، علی خامنهای، رهبر جمهوری اسلامی، را «تنها مسئول» حبس و حصر مهدی کروبی، زهرا رهنورد و ميرحسين موسوی معرفی کرد.
اين سازمان غيردولتی مدافع حقوق بشر و آزادی رسانهها و روزنامهنگاران، در بيانيهای که روز ۲۵ بهمن، به مناسبت سومين سالگرد حصر اين سه تن منتشر کرد، تاکيد کرد که رهبر ايران به عنوان «عامل چيرگی خودسری و مصونيت از مجازات در کشور»، تنها مسئول اين «اقدام خودسرانه» نيز هست.
ميرحسين موسوی و همسرش زهرا رهنورد و مهدی و فاطمه کروبی، از بهمنماه ۱۳۸۹ در حصر خانگی قرار گرفتند. محل حصر آقای کروبی پس از مدتی به ساختمانهای ويژه وزارت اطلاعات مشهور به «خانه امن» منتقل شد، هرچند او به تازگی و پس از بيش از دو سال به منزل خود بازگردانده شد تا در حصر خانگی قرار بگيرد.
همسر مهدی کروبی نيز حدود دو سال پيش از حصر آزاد شد. در اين مدت اما تغييری در وضعيت حبس خانگی آقای موسوی و خانم رهنورد به وجود نيامده است.
گزارشگران بدون رمز در بيانيه خود، حبس و حصر اين افراد را هم نقض فاحش قانون اساسی و قوانين داخلی جمهوری اسلامی دانسته و هم خلاف تعهدات بينالمللی رسمی دولت ايران.
اين سازمان همچنين بر «مسئوليت» حسن روحانی، رئيس جمهور ايران، در اين باره تاکيد کرده و گفته است که آقای روحانی «وعده آزادی همه زندانيان سياسی را در پی به قدرت رسيدن فراموش کرده است».
حصر ميرحسين موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد، عملا پس از راهپيمايی ۲۵ بهمنماه ۱۳۸۹ در ايران در حمايت از جنبشهای اعتراضی در مصر و تونس آغاز شد.
آقايان موسوی و کروبی که نامزدهای معترض به نتیجه انتخابات رياست جمهوری در سال ۸۸ بودند، در آن روز خواسته بودند تا به آنها برای برگزاری تظاهرات مجوز رسمی داده شود.
مجوز صادر نشد، اما گروههای حامی معترضان، در فراخوانهايی بر برگزاری راهپيمايی ۲۵ بهمن تاکيد کردند. در نهايت نيز هزاران نفر به خيابانها آمدند. این تظاهرات دستکم دو کشته بر جای گذاشت.
پس از آن احمد جنتی، دبير شورای نگهبان، در یک سخنرانی خواستار آن شد که موسوی و کروبی در خانههای خود «زندانی» شوند.
اين حبس بدون برگزاری دادگاهی برای اين چهرههای معترض بوده است. سخنان گوناگونی -از جمله طی ماههای گذشته و با روی کار آمدن دولت حسن روحانی- در مورد وضعيت حصر آنها مطرح شده، اما گروهی از مقامهای عالیرتبه حکومتی بر «توبه» برای رفع حصر تاکيد دارند.
چهرههای معترض چنين کاری نکردهاند. فرزند مهدی کروبی نيز اخيرا از قول پدر خود اعلام کرد که او «نزد خدايان زمينی توبه نمیکند».
در همین حال دولتهای آمريکا و آلمان، سازمان عفو بينالملل، کانون مدافعان حقوق بشر و ... نيز با صدور اطلاعيههای جداگانهای در سومين سالگرد حبس اين افراد، خواستار آزادی آنها شدهاند.
این در حالی است که غلامحسين محسنی اژهای، سخنگوی قوه قضائيه و دادستان کل کشور، پیشتر گفته است که افراد برای رفع حصر ميرحسين موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی «بیجهت تلاش میکنند که به نتيجه هم نمیرسند».
اطلاعات 26 بهمن
کاهش حضور ناوهای هواپیما بر امریکا در خلیج فارس .
مخالفت بیش از 100 عضو کنگره امریکا با وضع تحریم های بیشتر علیه ایران .
خطیب نماز جمعه تهران: با هیچ کشوری سر جنگ نداریم .
ارسال به دوستان
عضو کمیسیون تلفیق در گفتوگو با فارس خبر داد
رفع ایراد شورای نگهبان درباره شرکتهای سنگ آهن و پتروشیمی در جلسه امروز تلفیق
عضو کمیسیون تلفیق بودجه از ایراد شورای نگهبان در مورد مصوبات بودجهای مربوط به شرکتهای سنگ آهن و پتروشیمی خبر داد و گفت: این ابهام امروز در کمیسیون تلفیق برطرف و فردا در صحن علنی مجلس مطرح میشود.
خبرگزاری فارس: رفع ایراد شورای نگهبان درباره شرکتهای سنگ آهن و پتروشیمی در جلسه امروز تلفیق
حمید رضا فولادگر در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس اظهار داشت: شورای نگهبان در مورد مصوبات مجلس در خصوص شرکتهای سنگ آهن و پتروشیمی ایراداتی را گرفته که هم اکنون این مسائل در کمیسیون تلفیق در حال بررسی است.
وی تصریح کرد: این ایرادات امروز در کمیسیون تلفیق برطرف و فردا در صحن علنی مجلس مطرح خواهد شد.
وی در خصوص ابهام شورای نگهبان نسبت به مصوبات مربوط به شرکتهای سنگ آهن گفت: شورای نگهبان معتقد است این مسئله ماهیت بودجهای ندارد، بلکه باید در قالب قانونگذاری مورد توجه قرار گیرد.
فولادگر تصریح کرد: احتمالاً این مسئله طوری برطرف میشود که مصوبه مربوط به بهره مالکانه معادن سنگ آهن فقط برای امسال عملیاتی شود.
فولادگر در مورد ایراد شورای نگهبان نسبت به مصوبات مربوط به صنعت پتروشیمی در بودجه 93 نیز گفت: در بحث پتروشیمیها ابهاماتی از سوی شورای نگهبان مطرح شده که بر اساس آن در لایحه بودجه از یک طرف قیمت پایه خوراک این واحدها باید تا 25 درصد تعیین شود در جای دیگر نیز گفته شده که نرخ خوراک نباید از 15 سنت کمتر باشد که این دو حکم با یکدیگر همخوانی ندارد.
وی تأکید کرد: یا باید نرخ بازده را مبنا قرار دهیم و یا اینکه در مورد نرخ خوراک، عدد تعیین شود.
كسى كه عقل ندارد، ادب ندارد و كسى كه همّت ندارد، جوانمردى ندارد و كسى كه دین ندارد، حیا ندارد.
بر اساس این گزارش که هفته نامه عربستانی "عکاظ" آن را منتشر کرده، این بیماری عجیب با درد در ناحیه شکم و تنگی نفس آغاز می شود و با پیشرفت بیماری، فرد مبتلا به تدریج با فلج برخی اعضای بدن، اختلال در گوارش و بی اختیاری در دفع مواجه می شود بدون آن که علت واقعی این عارضه در بدن مشخص باشد.
العالم: به عقیده متخصصان، این بیماری که از اختلال در آنزیم های خاص بدن نشات می گیرد، موجب بروز اختلالات عصبی و در نهایت فلج اعضا می شود.
این گزارش می افزاید: در یک مورد که بیمار زیر نظر دکتر حسین القحطانی، رییس بخش مغز و اعصاب مرکز پزشکی ملک عبدالعزیز قرار داشته، فرایند بهبود دیده شده است اما هزینه داروهای این بیماری که از بازارهای اروپایی تهیه می شود، به حدود 15 هزار دلار می رسد.
القحطانی در سخنانی در این خصوص گفته است: ما تجربه و اطلاعات چندانی درباره این بیماری نداریم و تنها سه مورد از این بیماری تا کنون شناسایی شده است و هنوز از امکان سرایت و خطر آن برای جامعه عربستان اطلاع دقیقی در دست نیست.
شکایت بانک ملت از وزارت خزانهداری انگلیس برای مطالبه 4 میلیارد غرامت به علت ازدست دادن معاملات بینالمللی در نتیجه تحریمهای این کشور، در نوبت بررسی دادگاه تجاری لندن قرار گرفت.
كسی كه در آفتاب زحمت كشیده، حق دارد در سایه استراحت كند
زیباکلام در مناظره «تعامل انقلاب اسلامی با غرب»:
اسرائیل را به رسمیت میشناسم/ مشکل اصلی ما نگاه ایدئولوژیک به جهان است
عضو هیات علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه علت دشمنی رژیم صهیونیستی با ایران بدین خاطر است که ما میخواهیم آنان را محو کنیم، گفت: من کشور اسرائیل را به رسمیت میشناسم چرا که سازمان ملل آن را به رسمیت شناخته است.
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، صادق زیباکلام عضو هیات علمی دانشگاه تهران در مناظرهای با موضوع «تعامل انقلاب اسلامی با غرب» با حضور عبدالله گنجی گفت: من در گذشته تضاد و مبارزه ایدئولوژیک جمهوری اسلامی با غرب را متاثر از میراثی که از جریان چپ مارکسیستی به جریانات انقلابی رسیده بود، میدانستم اما الان معتقدم شروع ستیز جمهوری اسلامی با غرب از جایی بود که مسلمانان انقلابی در سال 58 جا پای مارکسیستها گذاشت و همان باورهای آنان را پذیرفتند.
وی افزود: ضدیت جریانات اسلامگرا با غرب که نقطه تحقق آن با اشغال سفارت همراه بود به خاطر رقابت نفسگیری بود که بین مارکسیستها و بچه مسلمانان وجود داشت. این رقابت آنقدر جدی بود که این بچهها تنها با گلوله به هم شلیک نمیکردند البته دست بالا به مارکسیستها تعلق داشت به همین خاطر از طرف یاران امام(ره) قول و قرارهایی با سفارت آمریکا در ایران گذاشته شد و «شان من» عنوان میکند که من دیدم آقای بازرگان، بهشتی و موسوی اردبیلی به سفارت میآمدند و مذاکره میکردند.
استاد علوم سیاسی ادامه داد: مارکسیستها جریانات اسلامگرا را به حالت تدافعی کشیده بودند و این جریانات تلاش میکردند تا از سلامت انقلاب دفاع کنند و بعد از اشغال سفارت آمریکا موازنه به سرعت به نفع مسلمانان انقلابی برگشت و آن هیبت انقلابی برای جریانات اسلامگرا به وجود آمد و رهبران انقلاب نیز با همه وجود به این جریان پیوستند چون متوجه شدند هیبت و پرستیژ اجتماعی برای آنان به وجود میآورد و از این طریق میتوانند رقبای خود را قلع و قمع کنند. شنل آمریکاستیزی که بر دوش رهبران انقلاب ایران افتاد باعث شد آنان به راحتی این شنل را از دوش خود بر ندارند.
عضو هیات علمی دانشگاه تهران با اشاره به تفاوت روحیه انقلابی در سال 58 و 92 گفت: در سال 58 چهرههای متشخص انقلابی کسانی بودند که با امپریالیست آمریکا مبارزه میکردند و مانند الان نبود که پرستیژ انقلابی را افرادی مانند نلسون ماندلا داشته باشند که بعد از روی کار آمدنش یک نفر را هم اعدام نکرد.
وی افزود: زمانی که ما قبول کردیم گروگانها را آزاد کنیم نتوانستیم هیچ امتیازی از آمریکا بگیریم و حال کسی نیز از بیانیه الجزایر دفاع نمیکند. در مورد مسئله هستهای نیز این داستان در حال تکرار شدن است.
زیباکلام با طرح این سوال که چه شد این جریان آمریکاستیزی ادامه پیدا کرد، گفت: در ایران موج امپریالیسمستیزی ادامه پیدا کرد اما این موج در جهان ادامه پیدا نکرد بدین خاطر که جمهوری اسلامی خود را یک نظام ایدئولوژیک تعریف میکند. تفاوت ما با ترکیه و دیگر کشورهای اسلامی این است که آنان مسلمانانی هستند که در یک انتخابات دموکراتیک نصف+1 را به دست آوردند و به قدرت رسیدند اما ما این نگاه را نداریم و نگاهمان به نظام جمهوری اسلامی یک نگاه ایدئولوژیک است که مرکز همه خوبیها است.
وی ادامه داد: این نظام به طور طبیعی خود را رقیب جلوه میدهد و وارد پیکار میشود در حالی که ما مشاهده میکنیم حزب عدالت و توسعه در ترکیه نگاه ایدئولوژیک به حکومت ندارد در حالی که ما معتقدیم نظام سیاسی و اقتصادی ما برترین است و به همین خاطر مجبوریم خودمان را در تضاد با غرب ببینیم و نمیتوانیم قبول کنیم که غرب از جهت اقتصاد و مناسبات سیاسی از ما برتر است.
این استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه رویکرد ما به اسلام ایدئولوژیکمحور است، گفت: البته این نوع نگاه بیشتر در حکومت وجود دارد و بیرون از حوزه حکومت در حال رنگ باختن است و بزرگترین مشکل آن نیز نسل تحصیلکرده است.
وی افزود: اسلامی کردن علوم انسانی نیز بدین خاطر است که نظام متوجه شده که نسل تحصیلکرده ما خودشان را در تضاد با غرب نمیبینند و فکر نمیکنند نظام اسلامی ما در حوزه سیاسی و اقتصادی برتر است.
* آنچه در شوروی اتفاق افتاد در جمهوری اسلامی هم اتفاق میافتد
زیباکلام تاکید کرد: نظام ما روزبهروز مانند شوروی در اقلیت قرار میگیرد و آنچه که در شوروی اتفاق افتاد در جمهوری اسلامی نیز اتفاق خواهد افتاد و این نظام خود را از درون اصلاح خواهد کرد.
استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: اگر در تشیع یک روحیه مبارزه و ستیز نهفته است که باعث میشود جمهوری اسلامی روحیه مبارزهگرایانه داشته باشد پس چرا در شیعیان عراق این وضعیت وجود ندارد و چرا آیتالله سیستانی شیعیان را علیه آمریکا بسیج نمیکند؟ البته نمیدانم اگر حمایت ایران از حزبالله برداشته شود آنان چقدر میتوانند دوام بیاورند.
وی با تاکید بر اینکه بزرگترین ویژگی تشیع غیرسیاسی بودن آن است، گفت: کافی است به نظر علمای گذشته از صفویه تا پهلوی نگاه کنید و ببینید که راجع به حکومت و سیاست چه گفتهاند ما شاهدیم که در دوره صفویه علما تاج پادشاهی را بر سر شاهان قرار میدادند و در آن دوران علمای شیعه در کنار حکومت هستند و نهضت مشروطه نیز علما را همسو با خود کردند و در زمان محمدرضا پهلوی نیز علما کاری به سیاست نداشتند تنها روحانیای که این وضعیت را به هم زد امام(ره) بود در غیر این صورت تمام علمای بزرگ تشیع با حکومت همراه بودند به همین خاطر وقتی ما میبینیم که علما با شاه و حکومت طاغوت کاری نداشتند طبیعتا با غرب نیز کاری نداشتند.
عضو هیات علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه دو نگاه به اسلام وجود دارد، گفت: یک عده معتقد هستند که اسلام باید رو به جلو حرکت کند و باید توسعهگرا باشد و دین تنها برای دنیای دیگر ما نیست مانند بنلادن. در ایران نیز این نگاه غالب است که باید با نظام سلطه مبارزه کنیم و یک نگاه کاملا ایدئولوژیکزده به دین در حالی که دیگر مسلمانان این نوع نگاه را ندارند. آنچه که افول خواهد کرد نگاه ایدئولوژیکزده به دین است چراکه نگاهی سیاستزده است.
زیباکلام در ادامه با اشاره به نگاه بازرگان به دین گفت: بازرگان تمام عمرش را صرف این کرد که بگوید اسلام برای این دنیا نیز حرف دارد تا این دنیا را برای ما بهشت کند و نسل 57 نیز با تمام وجود معتقد بود که اقتصاد توحیدی وجود دارد و ما در اوایل انقلاب نگاه ایدئولوژیک به اسلام داشتیم و معتقد بودیم که کاملتر از ایدههای غرب و شرق است.
وی افزود: اما بازرگان در آخرین سخنرانیاش در حسینیه ارشاد طوری سخن میگوید که انگار میخواهد عنوان کند تجربه نظام جمهوری اسلامی باعث شده به این نتیجه برسد که اسلام آمده است تا بگوید آن دنیا و پیامبری نیز وجود دارد. شما از کجای قرآن میتوانید استخراج کنید که نظام بانک به وجود بیاید و بتوانیم عربستان را سر جایش بنشانیم اما این نگاه در سال 57 وجود داشت.
زیباکلام در ادامه افزود: ما در اوایل انقلاب اعتراض داشتیم که چرا اقتصادی که در شورای نگهبان تصویب شد لفظ توحیدی ندارد ما تا این حد ایدآلگرا بودیم به همین خاطر به خانه شهید بهشتی رفتیم تا اعتراضمان را به آنان اعلام کنیم که شهید بهشتی در پاسخ به ما گفتند ما تلاش کردیم اما دیگران موافق نبودند و این موضوع رای نیاورد البته الان متوجه میشوم که آن دیگران درست میگفتند الان ما میبینیم که اقتصاد توحیدی ما بهره 25 درصد میگیرد و حال آیا شما فکر میکنید در اسلام اقتصاد وجود دارد.
این استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در ادامه مشکلات رژیم صهیونیستی با جمهوری اسلامی ایران را برشمرد و گفت: ما قائل هستیم که باید اسرائیل را نابود کنیم به همین خاطر جنبه ایدئولوژیک گرفتهایم و برای آن همهکار میکنیم، سوال بنده این است که این رسالت را چه کسی برعهده ما گذاشته است؟ چرا سیاست خارجی ما براساس همین تفکر اقدام میکند؟
* مشکل اصلی ما نگاه ایدئولوژیک ما به جهان است
زیباکلام تصریح کرد: ما وقتی صحبت از اقدامات آمریکا علیه خودمان را میخواهیم بیان کنیم لیست بلندبالایی ارائه میدهیم اما هیچوقت نمیگوییم که با نگاه ایدئولوژیکمان چه اقداماتی علیه غرب و آمریکا کردهایم و چه تحریفات و دروغهایی علیه آنان به کار بردهایم، مشکل اصلی ما نگاه ایدئولوژیک ما به جهان است. وقتی ما میخواهیم نظام سلطه و اسرائیل را نابود کنیم آیا میشود توقع داشته باشیم که آنان کاری نکنند؟
عضو هیات علمی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: ما روز به روز در حال باختن هستیم چراکه نتوانستهایم نسلهای تحصیلکرده بعد از انقلاب را حفظ کنیم و حمایتمان از بشاراسد باعث شده تمام اعراب را علیه خودمان بسیج کنیم و به دلیل سیاستهای غلطمان سنیها از هویت سنی بودنشان آگاه شدند.
زیباکلام با اشاره به حضور در دانشگاه زاهدان گفت: حدود 80 نفر از دانشجویان آن دانشگاه با لباس بلوچی و با حرارت کامل از کینههایشان صحبت میکردند و هیچ ترسی نیز از حراست دانشگاه نداشتند. ما نهتنها در عرصه بینالملل هر کسی را که توانستیم علیه خودمان دشمن کردیم بلکه در عرصه داخلی نیز همین کار را انجام دادیم. سرمایهگذاریهای ما در ونزوئلا چه نتیجهای داشت اگر امام (ره) الان حاضر بودند چقدر تضمین میدادید که سخنان سال 57 را تکرار میکردند اگر ما فقط به سخنان امام در 30، 40 سال گذشته رجوع کنیم پس باید درب دانشگاه امام صادق(ع) و تهران را گل بگیریم.
وی در پایان سخنان خود گفت: ما به جای اینکه نگران غرب باشیم سعی کنیم وضعیت مملکت خودمان را حل کنیم. بنده کشور اسرائیل را به رسمیت میشناسم چراکه سازمان ملل آن را به رسمیت شناخته است.
الماس را جز در قعر زمین نمیتوان یافت و حقایق را جز در اعماق فکر نمی توان کشف کرد.(ویکتور هوگو)
اگر می خواهی بنده کسی نشی بنده هیچ چیز مشو.(ژاک دوال)
اعتماد به نفس را از شیر بیاموزید اوبا خودش یکدل است و هرگز تضاد در او راه ندارد.
شرط مجلس برای تعیین نرخ خوراک گاز پتروشیمیها برداشته شد
عضو کمیسیون تلفیق مجلس با تشریح مصوبات جلسه صبح امروز کمیسیون تلفیق گفت: شرط مجلس برای تعیین نرخ خوراک گاز پتروشیمیها برداشته شد.
قاسم عزیزی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه عبارت "به شرط آنکه از 15 سنت در هر مترمکعب کمتر نشود " از انتهای بخش درآمدی بند ج تبصره 21 حذف شد، گفت: براساس تغییرات صورت گرفته در این بند قیمت پایه خوراک گاز واحدهای پتروشیمی در چارچوب قانون هدفمندکردن یارانهها به گونهای تعیین میگردد که نرخ بازدهی داخلی ارزی سرمایه گذاری این واحدها تا بیست و پنج درصد باشد.
نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی گفت : از نظر شورای نگهبان 32 مورد از مصوبات بودجه 93 در مجلس مغایر اصل 52 قانون اساسی شناخته شده است که در بررسی های صورت گرفته در تلفیق عبارت"فقط تا پایان سال 93 قابل اجراست " اضافه شد تا تبدیل به قانون دایمی نشود.
وی افزود: همچنین طبق اعلام شورای نگهبان 10 مورد از مصوبات مجلس در بودجه 93 مغایر اصل 53 عنوان شده که براساس اصلاحات صورت گرفته تمامی درآمدها و اعتبارات باید به حساب خزانه واریز شود.
به گفته عزیزی اصلاحات جزئی و تذکراتی درباره استفاده از کلمات لاتین از دیگر ایرادات شورای نگهبان به لایحه بودجه 93 بوده است.
عضو کمیسیون تلفیق مجلس گفت : بررسی ایرادات شورای نگهبان درباره بودجه 93 در جلسه امروز کمیسیون تلفیق به اتمام می رسد.
گفتنی است نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به لایحه بودجه 93 با تصویب بندی، حداقل قیمت خوراک گاز واحدهای پتروشیمی را 15 سنت تعیین کردند.
با تصویب نمایندگان در بند (ج) تبصره الحاقی 21 بخش درآمدی لایحه بودجه سال 1393 کل کشور، قیمت پایه خوراک گاز واحدهای پتروشیمی در چارچوب قانون هدفمند کردن یارانه ها به گونه ای تعیین می شود که نرخ بازدهی داخلی عرضه سرمایه گذار این واحدها تا 25 درصد باشد به شرط اینکه از 15 سنت در هر مترمکعب کمتر نشود.
همچنین مقرر شد به منظور تحریک و تشویق واحدهای پتروشیمی و فعالان اقتصادی به توسعه سرمایه گذاری در صنایع تکمیلی، قیمت خوراک گاز به صورت پلکانی به گونه ای تخصیص داده شود تا نرخ بازده داخلی سرمایه گذار تا 30 درصد باشد.
گفتنی است شورای نگهبان به این بند ایراد گرفت و اعلام کرد: نظربه اینکه بند (ج) تبصره 21 الحاقی، از یک طرف بیان داشته که قیمت پایه خوراک واحدهای مذکور باید تا (25%) درصد تعیین گردد و از طرف دیگر مشروط به این نموده که از 15 سنت در هر متر مکعب کمتر نشود که از این حیث بند مذکور دارای ابهام است و باید روشن شود
كسی كه در آفتاب زحمت كشیده، حق دارد در سایه استراحت كند
نظر