ايران خودرو ( خودرو )

Collapse
X
 
  • زمان
  • نمایش
Clear All
new posts
  • risk
    عضو عادی
    • Oct 2013
    • 86

    #1201
    در اصل توسط وحید 20 پست شده است View Post
    ایران خودرو جهت تعدیل منفی متوقف شد
    سلام اقا وحید
    پیشبینی شما واسه خودرو چیه ؟

    نظر

    • تــوپــولــی
      عضو عادی
      • Nov 2013
      • 38

      #1202


      کسی که راه را غلط رفته ، اگر درست راه برود ، زودتر ممکن است راه درست را بیابد تا آنکه در راه درست ، غلط راه می رود


      *************

      با نام و یاد یگانه پروردگار عالم


      سلام و درود خدمت تک تک شما خوبان

      سلام ویزه خدمت سهامداران خردمند ، فهیم خودرویی

      وقتی صحبت از خودرو میشه دیگه فرقی نداره بگیم ایران خودرو یا سایپا


      همه از یک خانواده و یک گروهند
      رقیب هم هستند ولی رشد یکی به معنای رشد دیگریست
      رقیب هم هستند ولی وضعیت اقتصاد کلان همانقدر که بر اینکی تاثیر مثبت یا منفی دارد بر اونکی هم دارد


      امروز با هم درباره یکی از این خوبا صحبت خواهم کرد


      یکی از بهترینهای خاموش بازار
      یکی از لیدرهای آتی بازار سهام
      یکی از کم ریسکترینها
      یکی از پر پتانسیل ترین ها
      یا بهتر بگم یکی از سهامهایی که به زودی حسرت نداشتن و نخریدن را برای خیلیها به یادگار خواهد گذاشت


      توصیه ایی به خرید و فروش ندارم ، تنها خوانند این مطلب باشید و بعد تصمیم با شما
      بعد از خواندن این پست تحلیل کنید ، تدبیر کنید و تصمیم گیری
      که همانا نتیجه هر عملی از جانب شما ، چه خیر چه شر ، چه سود چه زیان ، بسته به عمل امروز شماست



      سهم پیشنهادی بنده چیزی نست جز "
      سایپا "


      ولی چرا سایپا؟!!!

      امروز روز همه از ایران خودرو صحبت میکنند ، صحبت از تعدیل منفی این شرکت و به تبع سایر هم گروهی هاست ،
      سایپا مگه چقدر سود ساخته ؟
      اصلا" مگه پی به ائی سایپا چقدره ؟
      کلی زیان انباشته ، کلی بدهی ، تحریم ، عدم افزاش قیمت محصولات وووو

      همه اینهارو میدونم ،
      همه اینها رو هم من میدونم و هم شما

      چیز جدید و عجیبی نیست

      سالهاست خودرویی ها بدهی های زیادی داشته و دارند
      سالهاست خودرویی ها هم به سهامدارن بدهکارند ، هم به مشتریان ، هم به بانکها و هم به دولت ، بدهی های خارجی هم بله


      اگر غیر این بود عجیب بود

      ولی بیشتر بدانیم

      سایپا غول خودرو سازی ایران

      ارزش بازار فعلی سهم کمی بیش از 1700 میلیارد تومان !!! یعنی حدود نیم میلیارد دلار !!

      خیلی جالبه

      این رقم حتی بخش کوچیکی از برند این شرکت شناخته شده بین الملی نیز محسوب نمیشه

      بله درست نوشتم

      درسته کیفیت محصولات خودرو در داخل زیاد مناسب نیست ،
      درسته در تولید خودرو مونتاژ گر هستیم و دهها مطلب ریز و درشت دیگه

      ولی باید قبول کرد که سایپا یک برند شناخته شده هستش

      شما از هر بچه و پیر ، چه مرد چه زن ، چه روستایی چه شهری بپرسید بدون شک این برند رو میشناسند

      حداقل در کشورهای همسایه نیز عده زیادی با نام این شرکت آشنایی دارند

      به نظر شما چه میزان تبلیغات برای همچین برندسازی نیازه؟

      حتما" میدونید چندین شرکت خودوریی ، مالی ، ساختمانی ، بیمه ایی ، صنعتی ، خدماتی زیر مجموعه سایپا هستند

      هر کدوم از این زیر مجموعه ها برای خودشون عظمتی دارند

      کلی تاسیسات و تجهیزات و کارخانه و کارگاه و زمین و وووو متعلق به سایپا و زیر مجموعه های سایپاست


      آیا میدونید حدود
      40% سهم خود شرکت سایپا به صورت مستقیم و غیر مستقیم متعلق به سایپا هستش؟!!!

      از طریق سرمایه گذاری سایپا ، سرمایه گذاری کارکنان سایپا ، از طریق رنا ووو

      بله 40% از همین 1700 میلیارد تومان ارزش بازار سایپا متعلق به خود سایپا و زیرگروهی هاشه

      ساده بگم : در واقع شما 40% از این 1700 میلیارد تومان رو جایزه گرفتید یعنی ارزش بازار سایپا برای شمای سهامدار میفته 1000 میلیارد تومان !!! یعنی کمتر از 350 میلیون دلار !!!

      اگر این قیمت رو و ارزش بازار رو به یک سرمایه دار یا شهروند خارجی بگید خندش میگیره

      گروه سایپا 41% درصد بازار خودرو و گروه ایران خودرو 45% از سهم خودرو بازار کشور رو در اختیار دارند و سایر شرکتها 9% و سهم واردات 5%

      ولی ارز ش بازار سایپا 50% کمتر از ارزش بازار ایران خودرو هستش



      گروه سایپا ظرفیت تولید بیش از 800.000 دستگاه انواع خودرو سواری و کاری رو داره


      این ارزش بازار کنونی سایپا به اندازه مبالغ هزینه شده برای طرح های توسعه جدید و در دست ساخته سایپا هم نمیشه !!!

      همین الان یک شرکت خورویی بخواد زمین و تجهیزات و تاسیسات تهیه کنه و به اندازه 1% سایپا تولید کنه بیشتر از این باید هزینه کنه
      حالا سایپا چقدر شرکت زیرمجموعه داره بماند
      شرکتهای زیرمجموعه جایزه برای شما که سهامدار با وفایی هستی
      برای شمایی که در این قیمتها پی به ارزندگی سایپا خواهید برد

      حال ببینیم سود مناسب سایپا در آینده نزدیک در چه محدوده ایی خواهد بود

      برای اینکار درآمد گروه سایپارو به دو قسمت تبدیل میکنیم :

      سود عملیاتی و سود غیر عملیاتی

      بخشی از سود که مستقیما" در تولید نهایی و تولید و ارائه خودروهای سواری و کاریی نقش دارند رو میزاریم به حساب سود عملیاتی و سایر قسمتها چون رایان سایپا ، سازه گستر ، قالبهای صنعتی ،سرمایه گذاری سایپا ،سایپا یدک ، سایر قسمتهای خدماتی و بالا دستی رو میزاریم به حساب سودهای غیر عملیاتی

      گروه سایپا بیش از 800.000 ظرفیت تولید خودرو داره ما میانیگن فروش این قدار تولید رو 25.000.000 تومان فرض میکنیم ( بسیار محافظه کارانه )

      800.000 * 25.000.000 = 20.000.000.000.000 تومان

      با در نظر گرفتن حاشیه سود 10% ( که در بخش خورو حاشیه سود معقول و متوسطی هستش ) خواهیم داشت :

      20.000.000.000.000 * 10% = 2.000.000.000.000 تومان

      حال با نگاهی به صورتهای مالی شرکتهای بالا دستی و سرمایه گذاری به سودی در حدود 1.000.000.000.000 میرسیم ( حدودی نه دقیق )

      با جمع سودهای عملیاتی و غیر عملیاتی به سود 3.000.000.000.000 تومانی میرسیم

      با توجه به تعداد سهام 10.400.000.000 سایپا میتوان به سود هر سهم
      288 تومانی رسید !!!!

      سودی فراتر از قیمت فعلی سهم

      حال ما برای کاهش ریسکهای محاسباتی و با نیم نگاهی به سودهای گذشته شرکت سود 100 تا 150 تومانی رو در نظر میگیریم

      با پی به ایی متوسط بازار که 7 هستش قیمت سهم بین 700 تا 1000 تومان دور از ذهن نیست


      به هر حال حتی اگر به این سود نیز شک داشته باشیم متوسط سودهای سالهای گذشته این شرکت 50 تا 70 تومان بوده و با پی به ائی 7 به عدد 350 تا 500 می رسیم

      هر طور که محاسبه کنیم میبینیم که قیمت فعلی سایپا بسیار ارزنده و کم ریسک هستش

      لازم به توضیح میباشد که طبق گزارشات شرکت ، سایپا به زودی افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی داریها خواهد داشت و مطمئنا" کم نخواهد بود

      با توجه به دارایی هایی که برهمگان مبرهن است و با قیمت 165 تومانی این شرکت جا برای تحقیق و تفکر بیشتر برای این سهم بیهوده نخواهد بود


      با مشاهده معاملات چند وقته اخیر میشه فهمید که این سهم گزینه بسیار مناسبی برای حق وقی ها و صندوقهای سرمایه گذاری میباشد

      با نزول قیمت در پالایشگاهیها ، خورویی ها میتوانند جایگزین مناسبی برای این لیدر پیر و فرسوده باشند و تاکنون ثابت کردن که این جایگزینی مدتهاست انجام شده

      سایپایی که حتی در قیمتهای فعلی 50% کمتر از ایران خودرو ارزش بازار داشته و با کنجکاو در زیر مجموعه ها به سرمایه گذاریهای بسیار ارزنده این شرکت بیشتر واقف خواهیم شد

      در آینده بیشتر درباره سایپا خواهم نوشت و با آمار و ارقام دقیقتر و بیشتر

      قیمت امروز سایپا 165 تومان تا ببینیم 6 ماه آینده چه رشدی از این سهم خواهیم دید


      موفق باشید
      ارادتمند شما
      توپولی







      نظر

      • وحید 20
        ستاره‌دار(98)
        • Mar 2011
        • 29911

        #1203
        در اصل توسط risk پست شده است View Post
        سلام اقا وحید
        پیشبینی شما واسه خودرو چیه ؟
        با سلام
        از چه لحاظ؟
        درخت هرچه پربارتر افتاده تر@};-

        توصیه ای به خرید/فروش/نگهداری ندارم.

        نظر

        • mhjboursy
          ستاره‌دار (۱۳)
          • Jul 2013
          • 18270

          #1204
          در اصل توسط تــوپــولــی پست شده است View Post
          با نام و یاد یگانه پروردگار عالم
          .
          .
          .
          گروه سایپا بیش از 800.000 ظرفیت تولید خودرو داره ما میانیگن فروش این قدار تولید رو 25.000.000 تومان فرض میکنیم ( بسیار محافظه کارانه )

          800.000 * 25.000.000 = 20.000.000.000.000 تومان

          با در نظر گرفتن حاشیه سود 10% ( که در بخش خورو حاشیه سود معقول و متوسطی هستش ) خواهیم داشت :

          20.000.000.000.000 * 10% = 2.000.000.000.000 تومان

          حال با نگاهی به صورتهای مالی شرکتهای بالا دستی و سرمایه گذاری به سودی در حدود 1.000.000.000.000 میرسیم ( حدودی نه دقیق )

          با جمع سودهای عملیاتی و غیر عملیاتی به سود 3.000.000.000.000 تومانی میرسیم
          .
          .
          .

          سلام توپولی جان،
          تحقیق خوب و ارزشمندی بود.
          ولی سوالی که برای من آماتور پیدا میشه اینه که مگه قیمت کنونی سهم از روی فروش گذشته یا فروش آینده قراره حساب بشه ؟
          مگر قیمت سهم از روی ای پی اس امسال (و یا فوقش درصد کمی از سال بعد) تعیین نمی شه؟


          در مورد میزان دارایی ها که شما هم مثل خیلی از دوستان بهش اشاره کردید ، (یکی از دوستان می گفتن اگر فقط بخواد فلزاتی که تو کارخونه استفاده شده رو بفروشه بده به کارخونه ذوب آهن ، به هر سهامداری فلان تومن میرسه ) ، خوب سوال اینجاست که مگه قراره کارخونه اعلام ورشکستگی کنه؟
          موضوع اینجاست که نه شرکت اعلام ورشکستگی می کنه و نه به فروش خوبی میرسه. و این وضعیت پا در هوا از هر دو وضعیت بد تره.
          بله ممکنه دو سال آینده به همون 800 هزار دستگاه برسه ، ولی قیمت در اون زمان ، ممکنه به اون اعدادی که فرمودید برسه.(البته اگر بتونه این کار رو بکنه باید زیان های الانش رو هم جبران کنه )
          «محمد حسین» هستم.
          امیرالمومنین(ع):برای دنیایت چنان کار کن که گویا همیشه زندگی خواهی کرد و برای آخرتت چنان که گویا فردا خواهی مرد.

          نظر

          • وحید 20
            ستاره‌دار(98)
            • Mar 2011
            • 29911

            #1205
            به اطلاع می رساند بر مبنای اطلاعات دریافتی از شرکت ايران خودرو طی نامه شماره مورخ 1392/08/19 پیش بینی درآمد هر سهم برای سال مالی منتهی به 1392/12/29 با سرمایه 9,600,000 میلیون ریال مبلغ (316) ریال به طور خالص پس از کسر مالیات می باشد.

            شرکت پيش بيني سود(زيان) هر سهم سال مالي 1392 را در تاريخ هاي 26/01/92 و 25/04/92 (حسابرسي شده) و 17/05/92 مبلغ 53 ريال اعلام نموده بود که مطابق اطلاعات فوق مبلغ (316) ريال اعلام گرديده است.

            مزيد اطلاع با توجه به مانده (2,730,928) ميليون ريالي زيان انباشته در پايان سال مالي 1391 و زيان (3,031,304) ميليون ريالي پيش بيني شده براي سال مالي 1392 در پايان سال مالي 1392 سود قابل تقسيم وجود نخواهد داشت.
            درخت هرچه پربارتر افتاده تر@};-

            توصیه ای به خرید/فروش/نگهداری ندارم.

            نظر

            • "heydar"
              عضو فعال
              • Sep 2012
              • 7493

              #1206
              خودرویی ها در این 6ماه گل کاشتند

              نظر

              • امیر303
                عضو عادی
                • Sep 2012
                • 279

                #1207
                دوستان تحلیل گر میشه این گزارش خودرو را تحلیل کنند.جناب شفاف سازی ، آقا احسان و دوستان دیگر تاپیک که حضور ذهن ندارم لطفا راهنمایی فرمایید.

                نظر

                • Ali zahedi
                  كاربر فعال
                  • Sep 2012
                  • 676

                  #1208
                  سهم حوالی 360 تا 370 باز میشه

                  نظر

                  • ایرج اکبری
                    عضو فعال
                    • Dec 2011
                    • 10934

                    #1209
                    ایران خودرو شفاف سازی کرد:
                    تبدیل سود ناچیز به زیان هنگفت


                    ایران خودرو با انتشار گزارش جدیدی برای سال مالی جاری به ازای هر سهم 316 ریال زیان برآورد کرد و طی دوره شش ماهه با تحقق 477 ریال زیان، بودجه جدید اعلامی خود را 151 درصد پوشش داد.
                    به گزارش بورس نیوز، این گزارش در حالی انتشار یافت که در آخرین پیش بینی به ازای هر سهم "خودرو" 53 ریال سود اعلام شده بود.

                    این عملکرد در حالی از این غول خودروساز محقق شده که بیش از 425 میلیون سهام آن در تابلوی بورس آن هم طی 15 روز معاملاتی در بورس مورد داد و ستد قرار گرفت و گرچه سرمایه گذاران انتظار عملکرد نه چندان مناسب را طی عملکرد شش ماهه از این مجموعه داشتند، اما به نظر می رسد گزارش منتشر شده فراتر از برآوردهای آنها بوده باشد.

                    هرچند با توجه به شگفتی های قبلی مشاهده شده در روند بازگشایی نمادهای متوقف و با توجه به برخی توافقات صورت گرفته در نشست مدیران صنعت خودروی ایران با برخی شرکت های خودروساز خارجی به تبع آن چشم انداز مثبت این صنعت، بازگشایی نماد "خودرو" همراه با رشد قیمتی چندان خارج از تصور نیست.
                    كسى كه عقل ندارد، ادب ندارد و كسى كه همّت ندارد، جوانمردى ندارد و كسى كه دین ندارد، حیا ندارد.

                    نظر

                    • بورس تبریز
                      عضو فعال
                      • Nov 2010
                      • 464

                      #1210
                      در اصل توسط Ali zahedi پست شده است View Post
                      سهم حوالی 360 تا 370 باز میشه
                      میشه دلیلشو بگید ؟
                      در ناامیدی بسی امید است - پایان شب سیه سپید است
                      یوسف گمگشته باز آید به کنعان غم مخور - کلبه احزان شود روزی گلستان غم مخور

                      نظر

                      • almerindo portfolio
                        Banned
                        • Oct 2013
                        • 158

                        #1211
                        دوستان و عزیزان.
                        در مورد سهام خودرویی و خصوصا لیدرشون خودرو این نکته حایز اهمیته که چیزی که بعضی دوستان به تازگی فهمیدن (اعلام زیان) چیزیه که تمام سهامداران ازش مطلع بودند. آیا سهامداری هست که خودرو رو به خاطر دریافت سود سالانه خریده باشه؟؟؟ بدون شک خیر.
                        خودرو رو خریدن ,میخرن و خواهند خرید بابت:

                        1_مذاکرات بسیار مثبت و آماده شدن توافق نامه ایران و 1+5
                        2_پایان بازی گزارش 6 ماهه و اصلاح بسیار مناسب تا به این جا (از 300 به 265)
                        3_کاهش قطعی دلار .آماده دلار 2500 ای باشید.مشکل بانک مرکزی بود که:
                        تازه‌ترین موضع‌گیری ارزی سیف؛
                        کاهش نرخ ارز این بار منطقی است
                        رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه کسی مخالف کاهش نرخ دلار نیست بلکه تغییر ناگهانی نرخ ارز مورد بحث است، گفت: چند ماه قبل کاهش نرخ دلار به صلاح نبود اما الان کاهش این نرخ منطقی است



                        4_افزایش سرمایه 400 درصدی و از همه مهمتر پمپاژ وحشتناک پول به این سهم
                        5_حضور خودروسازان بزرگ جهان آذر ماه در تهران و عقد قرارداد های مختلف با شرکت های ایرانی

                        در نهایت پست زیبای استاد باربد که میفرماید وقتی این اتفاق ها افتاد و فنر خودرو آزاد شد آیا دیگر مجال خرید است؟
                        شبندر رو اونایی بردن که همون موقع که زیان اعلام کرد و وارد شد خریدن نه وقتی که دیگه 226 شو اعلام کرد و رو 1800 وایساد!


                        باربد:
                        خیلی ها دنبال معمای حل شده اند
                        همانهایی که وقتی تعدیلی روی کدال می نشیند تازه منتظر رشد سهمشان هستند

                        ولی معما وقتی جذابیت حل شدن دارد که جوابش را ندانید و با کمی تفکر حلش کنید
                        این افراد همانهایی هستند که شبندر 109 تومانی را صف فروش می نشستند و شبندر .....را صف خرید

                        جالبه همینها وقتی از گروه خودرو صحبت می شود
                        زیانهای انباشته و پوشش زیان شش ماهه فعلی را بیان میکنند

                        اینها که همان جواب های معما های دو تا 3 سال پیش است که الان رو شده
                        وقتی این گروه در عرش بودند و قیمتهای فضایی برایشان داده میشد
                        انها که زیرک تر بودند جوابی که در سالهای 91 و 92 خواهد امد را در سال 90 پیدا کرده و در پیک قیمت فروخته بودند

                        اما الان چی
                        آیا قرار است از این هم اوضاعشان بدتر شود؟
                        خیر
                        پس دنبال حل معمایی باشید که جوابش را 93 و 94 بازار به شما خواهد داد

                        در گزارشاتی که از ژنو میرسد
                        رد پای نمایندگان توتال و پژو و ... دیده می شود
                        نه که فکر کنیم آنها طرفداران سینه چاک خودرو سازان ایران هستند
                        نه
                        ولی چون خیلی از این شرکتها در اروپا دیگر بازار رقابت را در حال از دست دادن هستند
                        و عملا بازار فروشی ندارند
                        سعی میکنند برای بقای خود هم که شده بازار های جدید را احیا کنند
                        در کجای دنیا سراغ دارید محصولات رنوو پژو را اینگونه با ولع بخرند جز ایران
                        پس شک نکنید بزودی پای این شرکتها در کنار شرکت بی وای دی چین دوباره به صنعت خودروی ما باز خواهد شد
                        ولی بازار قبل از آنها قیمتها را رشد خواهد داد و شما زمانی متوجه دلیل رشد می شوید
                        که دیگه دیر است
                        تارگت نمیدهم چون فضایی است تارگتهایم

                        نظر

                        • رامین حیاتی
                          عضو فعال
                          • Jan 2013
                          • 1321

                          #1212
                          هفته قبل داشتم گزارشات مالی ایران خودرو رو دقیق مو ب مو میخوندم چیزی ک شرکت رو زنده نگه داشه فقط وفقط فروش رانا و وانت پیکان هشت
                          همین طوری خوبه ادامه بده ...

                          نظر

                          • محمدیان50
                            عضو فعال
                            • Nov 2013
                            • 822

                            #1213
                            هیچ کس انتظار تعدیل مثبت نداشته،حداقل برای افرادی که واقع بینانه و با نگاه بلند مدت برای حداکثر سود اقدام به خرید کردند،پس دلیلی وجود ندارد که منفی باز بشه،در واقع منفی ها با گزارش قبلی پیش خور شده.
                            به نظر من بهترین حالت باز شدن روی 2800ریال برای سهم است وطی کردن بقیه مسیر درطول هفته با حجم های مثبت بالا و صف خرید و بعد از مذاکرات و اخبار مثبت آن می باشد.
                            اخبار مثبت توافقات با 1+5/افزایش تولید/افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی ها/و..................من برای خریدم دلیل دارم

                            نظر

                            • alizali
                              کاربر فعال
                              • Jan 2013
                              • 457

                              #1214
                              در اصل توسط Ali zahedi پست شده است View Post
                              سهم حوالی 360 تا 370 باز میشه
                              یه دلیلی یه منطقی چیزی
                              این فوروم هم داره میره سمت تالاربورس

                              نظر

                              • نیکا
                                ستاره‌دار (۲)
                                • Nov 2011
                                • 2129

                                #1215
                                در اصل توسط alizali پست شده است View Post
                                یه دلیلی یه منطقی چیزی
                                این فوروم هم داره میره سمت تالاربورس
                                سلام یک دلیل این است که سود عملیاتی 790 ریال است !!! وزیان 1000ریالی هزینه اداری ومالی ؟؟

                                نظر

                                در حال کار...
                                X