تدبر در دین

Collapse
X
 
  • زمان
  • نمایش
Clear All
new posts
  • mhjboursy
    ستاره‌دار (۱۳)
    • Jul 2013
    • 18270

    #46
    پاسخ : تدبر در قرآن

    در اصل توسط mhjboursy پست شده است View Post
    می‌فرماید الی مرجعکم.
    برخی این را «زمانی» می‌اندیشند.
    یعنی می‌گویند در فلان زمان الی الله مرجعنا.
    و حال اینکه خدا چنین چیزی نگفته.
    و نیز اینکه اصولا چنین چیزی ممکن نیست.
    برای اینکه خداوند زمان‌مند نیست.
    و رجوع و صیر و سیر الی الله مستلزم خروج از زمان و مکان است.
    و چگونه ممکن است این واقعه یک واقعه‌ی زمان‌مند باشد؟
    بد نیست در قرآن در باره‌ی زمان بررسی داشته باشیم و بیاندیشیم. و نیز در مورد مکان.
    خداوند از زمان قیامت گاهی این گونه یاد می‌کند که در آن زمان شمسی وجود ندارد.
    و نیز گاهی می‌گوید جهنم و بهشت (هر کدام) وسعتشان به اندازه‌ی وسعت کل زمین و آسمان‌هاست.
    ما نباید به این بیاندیشیم؟
    جایی که جاودانگی هست و خورشیدی نیست روز و سال و ماه چه معنایی دارد؟ آیا می‌توانیم بگوییم قیامت در فلان زمان از زمان دنیوی معمول برپا می‌شود؟
    جهنمی که وسعتش اندازه‌ی وسعت زمین و آسمان است، کجاست؟
    «محمد حسین» هستم.
    امیرالمومنین(ع):برای دنیایت چنان کار کن که گویا همیشه زندگی خواهی کرد و برای آخرتت چنان که گویا فردا خواهی مرد.

    نظر

    • mhjboursy
      ستاره‌دار (۱۳)
      • Jul 2013
      • 18270

      #47
      پاسخ : تدبر در قرآن

      ۲۶ دی: آیات ۸۰ تا ۱۱۱ (پایان) سوره مبارکه یوسف(ع) و آیات ۱ تا ۲۰ سوره مبارکه رعد.
      ۲۷ دی: آیات ۲۰ تا ۴۳ (پایان) سوره مبارکه رعد و آیات ۱ تا ۳۰ سوره مبارکه ابراهیم(ع).
      «محمد حسین» هستم.
      امیرالمومنین(ع):برای دنیایت چنان کار کن که گویا همیشه زندگی خواهی کرد و برای آخرتت چنان که گویا فردا خواهی مرد.

      نظر

      • mhjboursy
        ستاره‌دار (۱۳)
        • Jul 2013
        • 18270

        #48
        پاسخ : تدبر در قرآن

        ۲۸ دی: آیات ۳۰ تا ۵۲ (پایان) سوره مبارکه ابراهیم(ع) و آیات ‍۱ تا ۲۰ سوره مبارکه حجر.
        ۲۹ دی: آیات ‍۲۰ تا ۷۰ سوره مبارکه حجر.
        (چون سوره حجر آیاتش کوچک است تا پایانش بخوانیم. یعنی تا آیه ۹۹ سوره مبارکه حجر.)


        «محمد حسین» هستم.
        امیرالمومنین(ع):برای دنیایت چنان کار کن که گویا همیشه زندگی خواهی کرد و برای آخرتت چنان که گویا فردا خواهی مرد.

        نظر

        • mhjboursy
          ستاره‌دار (۱۳)
          • Jul 2013
          • 18270

          #49
          پاسخ : تدبر در قرآن

          ۳۰ دی: آیات ۱ تا ۵۰ از سوره مبارکه نحل
          «محمد حسین» هستم.
          امیرالمومنین(ع):برای دنیایت چنان کار کن که گویا همیشه زندگی خواهی کرد و برای آخرتت چنان که گویا فردا خواهی مرد.

          نظر

          • mhjboursy
            ستاره‌دار (۱۳)
            • Jul 2013
            • 18270

            #50
            پاسخ : تدبر در قرآن

            در اصل توسط mhjboursy پست شده است View Post
            ۲۸ دی: آیات ۳۰ تا ۵۲ (پایان) سوره مبارکه ابراهیم(ع) و آیات ‍۱ تا ۲۰ سوره مبارکه حجر.
            ۲۹ دی: آیات ‍۲۰ تا ۷۰ سوره مبارکه حجر.
            (چون سوره حجر آیاتش کوچک است تا پایانش بخوانیم. یعنی تا آیه ۹۹ سوره مبارکه حجر.)


            چند آیه آخر سوره مبارکه حجر

            إِنَّا كَفَيْنَاكَ الْمُسْتَهْزِئِينَ [١٥:٩٥]
            ما شرّ استهزاکنندگان را از تو دفع خواهیم کرد؛
            ﴿٩٥﴾
            الَّذِينَ يَجْعَلُونَ مَعَ اللَّهِ إِلَٰهًا آخَرَ ۚ فَسَوْفَ يَعْلَمُونَ [١٥:٩٦]
            همانها که معبود دیگری با خدا قرار دادند؛ امّا بزودی می‌فهمند!
            ﴿٩٦﴾
            وَلَقَدْ نَعْلَمُ أَنَّكَ يَضِيقُ صَدْرُكَ بِمَا يَقُولُونَ [١٥:٩٧]
            ما می‌دانیم سینه‌ات از آنچه آنها می‌گویند تنگ می‌شود (و تو را سخت ناراحت می‌کنند).
            ﴿٩٧﴾
            فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ وَكُن مِّنَ السَّاجِدِينَ [١٥:٩٨]
            (برای دفع ناراحتی آنان) پروردگارت را تسبیح و حمد گو! و از سجده‌کنندگان باش!
            ﴿٩٨﴾
            وَاعْبُدْ رَبَّكَ حَتَّىٰ يَأْتِيَكَ الْيَقِينُ [١٥:٩٩]
            و پروردگارت را عبادت کن تا یقین [= مرگ‌] تو فرا رسد!
            «محمد حسین» هستم.
            امیرالمومنین(ع):برای دنیایت چنان کار کن که گویا همیشه زندگی خواهی کرد و برای آخرتت چنان که گویا فردا خواهی مرد.

            نظر

            • mhjboursy
              ستاره‌دار (۱۳)
              • Jul 2013
              • 18270

              #51
              پاسخ : تدبر در قرآن

              ۱ بهمن : آیات ۵۰ تا ۱۰۰ از سوره مبارکه نحل



              وَمَا بِكُم مِّن نِّعْمَةٍ فَمِنَ اللَّهِ ۖ ثُمَّ إِذَا مَسَّكُمُ الضُّرُّ فَإِلَيْهِ تَجْأَرُونَ [١٦:٥٣]
              آنچه از نعمتها دارید همه از سوی خدا است (و باید تنها منعم را سپاس گفت و پرستید) و گذشته از آن، هنگامی که زیانی (همچون درد و بیماری و مصائب و بلایا) به شما رسید (برای زدودن ناراحتیها و گشودن گره مشکلها تنها دست دعا به سوی خدا برمی‌دارید و) او را با ناله و زاری به فریاد می‌خوانید، (پس چرا در وقت عادی جز او را می‌پرستید و انبازها را به کمک می‌طلبید؟).
              ثُمَّ إِذَا كَشَفَ الضُّرَّ عَنكُمْ إِذَا فَرِيقٌ مِّنكُم بِرَبِّهِمْ يُشْرِكُونَ [١٦:٥٤]
              سپس هنگامی که خدا زیان را از شما دور کرد (و جلو تندباد حوادث و طوفان بلا را گرفت)، گروهی از شما (انبازهائی) شریک پروردگار خود می‌کنند! (و از نو دچار غفلت و غرور و بت‌پرستی و شرور می‌شوند!).

              ...

              وَيَجْعَلُونَ لِمَا لَا يَعْلَمُونَ نَصِيبًا مِّمَّا رَزَقْنَاهُمْ ۗ تَاللَّهِ لَتُسْأَلُنَّ عَمَّا كُنتُمْ تَفْتَرُونَ [١٦:٥٦]
              (کافران) برای بتهائی که چیزی نمی‌دانند (زیرا که جمادند)، بهره‌ای (از حیوانات و ارزاق خود) که ما بدیشان داده‌ایم قرار می‌دهند (و بدین وسیله بدانها تقرّب می‌جویند). به خدا سوگند! (در دادگاه قیامت) از این دروغ و بهتانها بازپرسی خواهید شد (و سزای کردارتان داده می‌شود).



              از این آیات برداشتی که می‌کنم این است که،
              باید همه چیز را از جانب خدا دید. اسباب در حقیقت تجلی هستند نه اصل. کار اصلی را خدا می‌کند.
              با توجه به اینکه گفته‌اند مادر بت‌ها بت نفس شماست، (اولین و) آخرین جایی که باید آن را نادیده گرفت خویشتن است.
              با توجه به اینکه در ضمن زیان انسان به خدا روی می‌آورد و در زمان رفع آن انسان از خدا (که مرجع اصلی و منشاء مهر و نعمت اوست) رو گردان می‌شود، یکی از خوبی‌های زیان آشکار می‌شود. از این رو شاید زیان یکی از سودمندترین نعمت‌ها باشد.
              آخرین ویرایش توسط mhjboursy؛ 2020/02/18, 16:18.
              «محمد حسین» هستم.
              امیرالمومنین(ع):برای دنیایت چنان کار کن که گویا همیشه زندگی خواهی کرد و برای آخرتت چنان که گویا فردا خواهی مرد.

              نظر

              • mhjboursy
                ستاره‌دار (۱۳)
                • Jul 2013
                • 18270

                #52
                پاسخ : تدبر در قرآن

                ۲ بهمن : آیات ۱۰۰ تا ۱۲۸ سوره مبارکه نحل و آیات ۱ تا ۲۲ سوره مبارکه اسراء
                ۳ بهمن : آیات ۲۲ تا ۷۲ سوره مبارکه اسراء
                ۴ بهمن : آیات ۷۲ تا ۱۱۱ سوره مبارکه اسراء
                ۵ بهمن : آیات ۱ تا ۵۰ سوره مبارکه کهف
                ۶ بهمن : آیات ۵۰ تا ۱۱۰ سوره مبارکه کهف
                ۷
                بهمن : آیات ۱ تا ۵۰ سوره مبارکه مریم
                آخرین ویرایش توسط mhjboursy؛ 2020/02/18, 16:17.
                «محمد حسین» هستم.
                امیرالمومنین(ع):برای دنیایت چنان کار کن که گویا همیشه زندگی خواهی کرد و برای آخرتت چنان که گویا فردا خواهی مرد.

                نظر

                • mhjboursy
                  ستاره‌دار (۱۳)
                  • Jul 2013
                  • 18270

                  #53
                  پاسخ : تدبر در قرآن

                  ۸ بهمن : آیات ۵۰ تا ۹۸ (پایان) سوره مبارکه مریم
                  ۹
                  بهمن : آیات ۱ تا ۵۰ سوره مبارکه طه
                  ۱۰
                  بهمن : آیات ۵۰ تا ۱۰۰ سوره مبارکه طه
                  (چون این آیات کوچک هستند تا آخر سوره مبارکه طه (یعنی آیه ۱۳۵) بخوانیم.)


                  ============================

                  تدبر
                  ==

                  وَإِن مِّنكُمْ إِلَّا وَارِدُهَا ۚ كَانَ عَلَىٰ رَبِّكَ حَتْمًا مَّقْضِيًّا همه‌ی شما (انسانها بدون استثناء) وارد دوزخ می‌شوید (مؤمنان برای عبور و دیدن، و کافران برای دخول و ماندن). این امر حتمی و فرمانی است قطعی از پروردگارتان.
                  ثُمَّ نُنَجِّي الَّذِينَ اتَّقَوا وَّنَذَرُ الظَّالِمِينَ فِيهَا جِثِيًّا سپس پرهیزگاران را نجات می‌دهیم، و ستمگران را ذلیلانه در آن رها می‌سازیم.

                  در مورد اینکه همه به جهنم می‌روند:
                  https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa29003
                  و
                  https://hawzah.net/fa/Book/View/45249/19811/%D8%AC%D9%87%D9%86%D9%85-%D8%A8%D8%A7%D8%B7%D9%86-%D8%AF%D9%86%DB%8C%D8%A7%D8%B3%D8%AA

                  در مورد اینکه چگونه در ماه رمضان درهای جهنم بسته می‌شود:
                  https://hawzah.net/fa/Book/View/45249/19841/9-%D9%85%D8%B9%D9%86%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%D8%B2-%D8%A8%D9%88%D8%AF%D9%86-%D8%AF%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D9%87%D8%B4%D8%AA-%D9%88-%D8%A8%D8%B3%D8%AA%D9%87-%D8%A8%D9%88%D8%AF%D9%86-%D8%AF%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AC%D9%87%D9%86%D9%85-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D8%A7%D9%87-%D8%B1%D9%85%D8%B6%D8%A7%D9%86

                  در مورد اینکه تفاوت دنیا و آخرت در چیست:
                  http://ensani.qomstp.ir/%D8%AA%D9%84%D8%A7%D8%B4-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%B1%D8%A7%D8%AD%D8%AA%DB%8C-%D8%AF%D9%86%DB%8C%D9%88%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%AF%DB%8C%D8%AF-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D9%88-%D8%A7%D8%AD%D8%A7%D8%AF.htm
                  و
                  شخصي از آقا امام صادق عليه السلام پرسيد: آقا ما طلب دنيا مي‎كنيم و دوست مي‎داريم كه مال دنيا به ما روكند حضرت فرمودند: براي چه مال دنيا را مي‎خواهي؟ آن شخص گفت:براي خرج خود و عيال خود بكنم و صله رحم كنم و تصدق كنم و در راه خدا انفاق كنم و حجو عمره بجاي آورم ، حضرت فرمودند: مال را براي اينها كسب كردن طلب دنيا نيست ، بلكه طلب آخرت است .
                  آخرین ویرایش توسط mhjboursy؛ 2020/02/18, 16:17.
                  «محمد حسین» هستم.
                  امیرالمومنین(ع):برای دنیایت چنان کار کن که گویا همیشه زندگی خواهی کرد و برای آخرتت چنان که گویا فردا خواهی مرد.

                  نظر

                  • mhjboursy
                    ستاره‌دار (۱۳)
                    • Jul 2013
                    • 18270

                    #54
                    پاسخ : تدبر در قرآن

                    ۱۱ بهمن : آیات ۱ تا ۵۰ سوره مبارکه انبیاء
                    ۱۲
                    بهمن : آیات ۵۰ تا ۱۱۲ سوره مبارکه انبیاء (تا پایان سوره)
                    ۱۳
                    بهمن : آیات ۱ تا ۵۰ سوره مبارکه حج
                    آخرین ویرایش توسط mhjboursy؛ 2020/02/18, 16:17.
                    «محمد حسین» هستم.
                    امیرالمومنین(ع):برای دنیایت چنان کار کن که گویا همیشه زندگی خواهی کرد و برای آخرتت چنان که گویا فردا خواهی مرد.

                    نظر

                    • mhjboursy
                      ستاره‌دار (۱۳)
                      • Jul 2013
                      • 18270

                      #55
                      پاسخ : تدبر در قرآن

                      ۱۴ بهمن : آیات ۵۰ تا ۷۸ سوره مبارکه حج و آیات ۱ تا ۲۲ سوره مبارکه مومنون
                      ۱۵
                      بهمن : آیات ۲۲ تا ۷۲ سوره مبارکه مومنون
                      ۱۶
                      بهمن : آیات ۷۲ تا ۱۱۸ سوره مبارکه مومنون
                      ۱۷
                      بهمن : آیات ۱ تا ۶۳ سوره مبارکه نور




                      آخرین ویرایش توسط mhjboursy؛ 2020/02/18, 16:16.
                      «محمد حسین» هستم.
                      امیرالمومنین(ع):برای دنیایت چنان کار کن که گویا همیشه زندگی خواهی کرد و برای آخرتت چنان که گویا فردا خواهی مرد.

                      نظر

                      • mhjboursy
                        ستاره‌دار (۱۳)
                        • Jul 2013
                        • 18270

                        #56
                        پاسخ : تدبر در قرآن

                        ۱۸ بهمن : آیات ۱ تا ۵۰ سوره مبارکه فرقان
                        ۱۹ بهمن : آیات ۵۰ تا ۷۷ (پایان) سوره مبارکه فرقان و ۱ تا ۲۵ سوره مبارکه شعراء
                        ۲۰ بهمن : آیات ۲۵ تا ۷۵ سوره مبارکه شعراء
                        ۲۱ بهمن : آیات ۷۵ تا ۱۲۵ سوره مبارکه شعراء
                        ۲۲ بهمن : آیات ۱۲۵ تا ۱۷۵ سوره مبارکه شعراء
                        ۲۳ بهمن : آیات ۱۷۵ تا ۲۲۷ (پایان) سوره مبارکه شعراء
                        آخرین ویرایش توسط mhjboursy؛ 2020/02/18, 16:16.
                        «محمد حسین» هستم.
                        امیرالمومنین(ع):برای دنیایت چنان کار کن که گویا همیشه زندگی خواهی کرد و برای آخرتت چنان که گویا فردا خواهی مرد.

                        نظر

                        • mhjboursy
                          ستاره‌دار (۱۳)
                          • Jul 2013
                          • 18270

                          #57
                          پاسخ : تدبر در قرآن

                          تدبر - آسمان‌ها - ۱
                          =========

                          می‌فرماید:
                          تَبَارَكَ الَّذِي جَعَلَ فِي السَّمَاءِ بُرُوجًا وَجَعَلَ فِيهَا سِرَاجًا وَقَمَرًا مُّنِيرًا [٢٥:٦١] پاینده و بزرگوار خدای رحمانی است که در آسمان برجهائی را به وجود آورده‌است و در آن، چراغ (فروزان خورشید) و ماه تابان را ایجاد نموده است.

                          یکی از مواردی که می‌توان در آن اندیشه و تدبر کرد واژه‌ی
                          سماء است. خداوند در قرآن از واژه‌ی «آسمان‌ها» استفاده می‌کنند. نه «آسمان».
                          آسمان کجاست؟ آیا منظور از آسمان منظومه شمسی است؟یا راه شیری؟ یا جو زمین؟ یا دنیا؟ یا چه؟
                          آسمان‌ها کجا هستند؟
                          =========================================
                          (در پرانتز: جو زمین یک چیز مشخصی نیست. یک مرز مشخص نیست. اینجایی که من هستم تراکم ملکولی فلان قدر است. روی قله‌ی کوه کمتر. یک کیلومتر دورتر (نسبت به زمین) کمتر. باز بالاتر کمتر و همین‌جور کم و کم و کمتر. ولی «صفر و یک» نیست که بگوییم جاذبه‌ی کره‌ی زمین در فلان‌جا به کل تمام می‌شود یا از فلان کیلومتر دورتر از زمین دیگر هیچ مولکول اکسیژن و نیتروژن و هیدروژنی وجود ندارد.)
                          =========================================
                          در روایات یا قرآن اگر اشتباه نکنم به واژه‌ی آسمان دنیا اشاره شده بود. آری. اکنون یادم آمد. در قرآن می‌فرماید ما آسمان دنیا را به ستارگان آراستیم: وَلَقَدْ زَيَّنَّا السَّمَاءَ الدُّنْيَا بِمَصَابِيحَ وَجَعَلْنَاهَا رُجُومًا لِّلشَّيَاطِينِ ۖ وَأَعْتَدْنَا لَهُمْ عَذَابَ السَّعِيرِ و نیز إِنَّا زَيَّنَّا السَّمَاءَ الدُّنْيَا بِزِينَةٍ الْكَوَاكِبِ و نیز وَزَيَّنَّا السَّمَاءَ الدُّنْيَا بِمَصَابِيحَ وَحِفْظًا
                          از اینجا مشخص می‌شود که نه منظور از ارض این کره‌ی خاکی است و نه آسمان فشار خاصی از اتمسفر.
                          پس ارض کجاست و آسمان کجاست و آسمان‌های دیگر کجا هستند؟
                          و نیز به این بیاندیشیم که آیا آسمان‌ها در طول یک دیگر هستند یا در عرض هم؟
                          «محمد حسین» هستم.
                          امیرالمومنین(ع):برای دنیایت چنان کار کن که گویا همیشه زندگی خواهی کرد و برای آخرتت چنان که گویا فردا خواهی مرد.

                          نظر

                          • mhjboursy
                            ستاره‌دار (۱۳)
                            • Jul 2013
                            • 18270

                            #58
                            پاسخ : تدبر در قرآن

                            تدبر - آسمان‌ها - ۲
                            =========

                            در جای دیگری از قرآن می‌خوانیم که از آسمان‌ها آب می‌آید. آب رویاننده‌ی گیاهان. (در خود این آب هم کلی حرف است.) (در جاهایی اشاره شده که از آسمان آیه و یا قطعه‌ای از آسمان هم ممکن است بیاید که چون زیاد (برایم) واضح نیست ولش می‌کنم.)
                            در جای دیگری از قرآن می‌خوانیم که آسمان‌ها درب هستند و روزی گشوده می‌شوند. (وَفُتِحَتِ السَّمَاءُ فَكَانَتْ أَبْوَابًا) و این گشودن هم با آب/ابر خواهد بود. (وَلَوْ فَتَحْنَا عَلَيْهِم بَابًا مِّنَ السَّمَاءِ فَظَلُّوا فِيهِ يَعْرُجُونَ )
                            در جای دیگری از قرآن می‌خوانیم که در آسمان‌ها (علاوه بر ستاره و رجوم) برج‌هایی وجود دارد. و نیز چراغ (سراج) و ماه (قمر) وجود دارد.

                            در جای دیگری از قرآن می‌خوانیم که در آسمان‌ها راه/راه‌ها هست.
                            در جای دیگری از قرآن می‌خوانیم که در آسمان‌ها بازگشت است.
                            در جای دیگری از قرآن می‌خوانیم که در آسمان‌ها روزی ما قرار داده شده. (احتمالا با آب.)
                            در جای دیگری از قرآن می‌خوانیم که آسمان‌ بر ما خرد خرد فرستاده می‌شود. (که البته این را تفسیر می‌کنند به باران! که بی‌راه هم نیست!!!)
                            «محمد حسین» هستم.
                            امیرالمومنین(ع):برای دنیایت چنان کار کن که گویا همیشه زندگی خواهی کرد و برای آخرتت چنان که گویا فردا خواهی مرد.

                            نظر

                            • mhjboursy
                              ستاره‌دار (۱۳)
                              • Jul 2013
                              • 18270

                              #59
                              پاسخ : تدبر در قرآن

                              تدبر - آسمان‌ها - ۳
                              =========

                              در مورد شیوه‌ی باز شدن آسمان و نیز کلا در مورد آسمان از این افعال استفاده شده: فُتِحَتِ (گشوده شد) - انشَقَّتِ (شکافته شد) - كُشِطَتْ (کنده شود) - فُرِجَتْ (شکافته شود) - رَفَعَهَا (برافراشت) (در گذشته البته نه در آینده) - يُرْسِلِ (فرستاد) - تَمُورُ (به جنب و جوش افتادن) - لَمَسْنَا (جنیان گفتند که ما آسمان را لمس کردیم.) - فَسَوَّاهُنَّ/اسْتَوَىٰ(در مورد همه‌ی آسمان‌ها است. و در گذشته.) - بَنَيْنَاهَا (بنا کردیم) - زَيَّنَّاهَا (زینت دادیم) - فَطَرَ (اشاره به گذشته) - نَطْوِي (آسمان‌ها را در هم می‌پیچیم مانند در هم پیچیدن اوراق برای کتابت)


                              در مورد نسبت‌ها و صفاتی که به آسمان/آسمان‌ها داده شده است: بدخان مبین (دود - طبق آیه ۱۱ سوره مبارکه «فصلت» در گذشته نیز آسمان «دود» بوده.) - کالمهل (مانند آهن گداخته) - وَاهِیَةٌ (سست و شُل) - وَرْدَةً كَالدِّهَانِ (قرمز و روغن‌مانند) - الْعُلَى (مانند رفیع - این هم اشاره به آینده نیست البته.) - ذَاتِ الْبُرُوجِ (دارای بروج) - سَبْعَ (هفت تا بودن - در مورد کل آسمان‌ها نه یکی) - طِبَاقًا (طبقه‌طبقه) - سَقْفًا مَّحْفُوظًا - ملکوت (برای آسمان‌ها و زمین) - بِنَاءً (اشاره به اینکه زمین را فرش و آسمان برای انسان بناء/کاخ قرار داده شده) - رجزا (اشاره به اینکه برای عده‌ای از آسمان رجز/عذاب فرستاده شده.) - بِغَيْرِ عَمَدٍ تَرَوْنَهَا (بدون ستونی که قابل رؤیت باشد) - فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ (در شش روز) - مَقَالِيدُ (اشاره به اینکه آسمان‌ها و زمین کلید دارند.) - نُسْقِطْ عَلَيْهِمْ كِسَفًا (سقوط قطعه‌ای از آسمان) (در کنار تنزیل تدریجی/مدرارا) - مِّنَ السَّمَاءِ مَلَكًا رَّسُولًا مَلَكًا رَّسُولًا (اشاره به اینکه اگر در زمین فرشتگانی بودند، از «آسمان» برایشان «ملکی» «رسول» نازل می‌کردیم.) - فَرْعُهَا فِي السَّمَاءِ (کلمه طیبه‌ای که اصلش ثابت است و فرعش در آسمان!) - مِثْلَهُم (خداوند می‌توانند «مثل» آسمان‌ها و زمین را بیافریند.) - مَّلَكٍ فِي السَّمَاوَاتِ (اشاره به (برخی یا همه) فرشتگان در آسمان.) - فَفَزِعَ مَن فِي السَّمَاوَاتِ (اشاره به اینکه همزمان عده‌ای در زمین و عده‌ای در آسمان هستند و اشاره به اینکه آنهایی که در آسمان هستند هم می‌ترسند. و اشاره به اینکه صور تنها برای اهل زمین نیست.) - مَا يَعْرُجُ فِيهَا (آنچه در آسمان صعود می‌کند.) - جَوِّ (اشاره به پرنده که در فضای آسمان رام و فرمان‌بردار است.) - مَا دَامَتِ (تا زمانی که آسمان‌ها و زمین هستند بهشتیان و دوزخیان در بهشت و دوزخ هستند.) - كَانَتَا رَتْقًا فَفَتَقْنَاهُمَا (آسمان‌ها و زمین یکی/یک‌پارچه بودند و ما جدایشان کردیم.) - خَرَّ مِنَ السَّمَاءِ فَتَخْطَفُهُ الطَّيْرُ (مشرک مانند این است که از آسمان افتاده است و پرنده او را ربوده است!) - وَالسَّمَاوَاتُ مَطْوِيَّاتٌ بِيَمِينِهِ (آسمان‌ها به دست خدا در هم پیچیده است) - كَصَيِّبٍ مِّنَ السَّمَاءِ (رگباری سخت از آسمان که در آن رعد و برق و تاریکی است.) - فَلْيَمْدُدْ بِسَبَبٍ إِلَى السَّمَاءِ - مَائِدَةً مِّنَ السَّمَاءِ (درخواست حواریون از عیسی(ع) که حضرت از خدا خواستند.) - إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمَانَةَ عَلَى السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَالْجِبَالِ - وَلِلَّهِ خَزَائِنُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ (کلید هم در بالا اشاره شده بود.) - وَلِلَّهِ جُنُودُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ - تَكَادُ السَّمَاوَاتُ يَتَفَطَّرْنَ مِن فَوْقِهِنَّ - وَيُمْسِكُ السَّمَاءَ أَن تَقَعَ عَلَى الْأَرْضِ - وَجَنَّةٍ عَرْضُهَا كَعَرْضِ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ - تَبْتَغِيَ نَفَقًا فِي الْأَرْضِ أَوْ سُلَّمًا فِي السَّمَاءِ فَتَأْتِيَهُم بِآيَةٍ - يَجْعَلْ صَدْرَهُ ضَيِّقًا حَرَجًا كَأَنَّمَا يَصَّعَّدُ فِي السَّمَاءِ (اشاره به گمراه) - وَلِلَّهِ مِيرَاثُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ - وَهُوَ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ وَكَانَ عَرْشُهُ عَلَى الْمَاءِ (با آیات دیگر که در آن کرسی و عرش آمده باید مقایسه شود.) - وَيُنَزِّلُ مِنَ السَّمَاءِ مِن جِبَالٍ - وَلِلَّهِ مِيرَاثُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ - قَدْ نَرَىٰ تَقَلُّبَ وَجْهِكَ فِي السَّمَاءِ - اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكَاةٍ فِيهَا مِصْبَاحٌ
                              «محمد حسین» هستم.
                              امیرالمومنین(ع):برای دنیایت چنان کار کن که گویا همیشه زندگی خواهی کرد و برای آخرتت چنان که گویا فردا خواهی مرد.

                              نظر

                              • mhjboursy
                                ستاره‌دار (۱۳)
                                • Jul 2013
                                • 18270

                                #60
                                پاسخ : تدبر در قرآن

                                تدبر - آسمان‌ها - ۴
                                =========

                                آیاتی شگرف و هم‌زمان راه‌گشا برای پژوهش‌های بعدی:

                                وَالَّذِي نَزَّلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً بِقَدَرٍ فَأَنشَرْنَا بِهِ بَلْدَةً مَّيْتًا كَذَٰلِكَ تُخْرَجُونَ
                                أَلَمْ تَرَ كَيْفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِي السَّمَاءِ
                                وَلَقَدْ زَيَّنَّا السَّمَاءَ الدُّنْيَا بِمَصَابِيحَ وَجَعَلْنَاهَا رُجُومًا لِّلشَّيَاطِينِ وَأَعْتَدْنَا لَهُمْ عَذَابَ السَّعِيرِ (که بالای آسمان دنیا شیطانی نیست؟)
                                يُدَبِّرُ الْأَمْرَ مِنَ السَّمَاءِ إِلَى الْأَرْضِ ثُمَّ يَعْرُجُ إِلَيْهِ فِي يَوْمٍ كَانَ مِقْدَارُهُ أَلْفَ سَنَةٍ مِّمَّا تَعُدُّونَ
                                يَوْمَ نَطْوِي السَّمَاءَ كَطَيِّ السِّجِلِّ لِلْكُتُبِ كَمَا بَدَأْنَا أَوَّلَ خَلْقٍ نُّعِيدُهُ وَعْدًا عَلَيْنَا إِنَّا كُنَّا فَاعِلِينَ
                                يَا مَعْشَرَ الْجِنِّ وَالْإِنسِ إِنِ اسْتَطَعْتُمْ أَن تَنفُذُوا مِنْ أَقْطَارِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ فَانفُذُوا لَا تَنفُذُونَ إِلَّا بِسُلْطَانٍ
                                أَوَلَمْ يَرَ الَّذِينَ كَفَرُوا أَنَّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ كَانَتَا رَتْقًا فَفَتَقْنَاهُمَا وَجَعَلْنَا مِنَ الْمَاءِ كُلَّ شَيْءٍ حَيٍّ أَفَلَا يُؤْمِنُونَ
                                وَاضْرِبْ لَهُم مَّثَلَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا كَمَاءٍ أَنزَلْنَاهُ مِنَ السَّمَاءِ فَاخْتَلَطَ بِهِ نَبَاتُ الْأَرْضِ فَأَصْبَحَ هَشِيمًا تَذْرُوهُ الرِّيَاحُ وَكَانَ اللَّهُ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ مُّقْتَدِرًا
                                إِنَّ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآيَاتِنَا وَاسْتَكْبَرُوا عَنْهَا لَا تُفَتَّحُ لَهُمْ أَبْوَابُ السَّمَاءِ وَلَا يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ حَتَّىٰ يَلِجَ الْجَمَلُ فِي سَمِّ الْخِيَاطِ وَكَذَٰلِكَ نَجْزِي الْمُجْرِمِينَ
                                اللَّهُ الَّذِي يُرْسِلُ الرِّيَاحَ فَتُثِيرُ سَحَابًا فَيَبْسُطُهُ فِي السَّمَاءِ كَيْفَ يَشَاءُ وَيَجْعَلُهُ كِسَفًا فَتَرَى الْوَدْقَ يَخْرُجُ مِنْ خِلَالِهِ فَإِذَا أَصَابَ بِهِ مَن يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ إِذَا هُمْ يَسْتَبْشِرُونَ
                                إِنَّمَا مَثَلُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا كَمَاءٍ أَنزَلْنَاهُ مِنَ السَّمَاءِ فَاخْتَلَطَ بِهِ نَبَاتُ الْأَرْضِ ...
                                «محمد حسین» هستم.
                                امیرالمومنین(ع):برای دنیایت چنان کار کن که گویا همیشه زندگی خواهی کرد و برای آخرتت چنان که گویا فردا خواهی مرد.

                                نظر

                                در حال کار...
                                X