جعبه سیاه هواپیما چیست؟با بروز هر سانحه ای برای یک هواپیما سوالات زیادی در مورد علت سقوط هواپیما مطرح میشودپاسخ به این سوالات به کمک سیستم flight data recorder[fdr]cوcockpit voice recorder[vcr]iکه در مجموع جعبه سیاه نامیده می شود انجام می گیرد.این سیستمها که هر یک قیمتی بین 10000 تا15000 هزار دلار دارند جزییات پرواز را در طول پرواز ضبط می کنند.برادران رایت در واقع اولین کسانی بودند که از این سیستم ها استفاده می کردند انها از وسیله ای برای ضبط چگونگی چرخش پره های ملخ استفاده می کردند اما استفاده گسترده از اینگونه سیستم ها تا قبل از جنگ جهانی دوم اغاز نشد .این سیستم در واقع بیشتر اطلاعات مربوط به نحوه عملکرد هواپیما را ضبط می نمود.fdr یا flight data recorder پارا مترهای پروازی را ضبط میکند. سنسورهای زیادی از قسمتهای مختلف هواپیما از طریق سیم کشی به سیستم fdr مرتبط شده اند.زمانی که کلیدی روشن یا خاموش می شود عملیات ان توسط fdr به ثبت می رسد کمیت و بازده اطلاعات ضبط شده توسط این سیستم به میزان زیادی متفاوت بوده و به عمر واندازه هواپیما وابسته است.طبق استانداردهای هوا یی حداقل اطلاعاتی که باید توسط این سیستم ضبط شود. شامل بنزین -چرخها -پدالها- ارتفاع -سرعت-فشار هیدرولیک وهوا-ارتباط رادیویی و غیره..../microphon keyingکه زمان ارتباطهای رادیویی برقرار شده توسط خدمه را ضبط می کندبرای تطبیق اطلاعات ضبط شده توسط fdrوcvrبکار می رود .سیستم های کنو نی به منضور بررسی تمای جهات عملکردی هواپیما تا صدها پارامتر را ضبط می کند /fdr اطلاعات 25 ساعت اخر پرواز را ضبط میکنند.fdr های مدرن به جای نوارهای مغنا طیسی بکار رفته در نوع متوسط ان از memory chip استفاده می کنند.نوارهای مغناطیسی که همانند نوار ضبط صوت عمل می کنند با استفاده از هد الکترو مغناطیسی به ثبت اطلاعات می پردازند .البته از سال 1990 سازندگان سیستم جعبه سیاه به سمت استفاده از تکنولوزی solid-stste memory board پیش رفته اند در بسیاری از سوانح هوایی تنها بخشی که سالم باقی می ماند مربوط به fdrوcvr هواپیماست و معمولا اسکلت و بقیه اجزا داخلی به میزان زیادی اسیب می بیند.سیلندر بزرگی به بخش مسطحی از recorder متصل شده این وسیله به گونه ای ساخته شده که در برابر گرمای شدید ,سقوطهای سخت و فشارهای بالای چند تن مقاوم است. در نمونه های قدیمی نوارهای مغناطیسی این بخش درون یک جعبه مستطیلی شکل قرار می گرفت .درون جعبه سیاه توسط سه لایه از مواد ,ضمن عایق کردن بسته memory card که اطلاعات دیجیتالی شذه را ذخیره می کند از ان نیز محافظت می نماید.مواد بکار رفته در این بخش از recorderها لایه نازکی از الومنیوم است که اطراف کارتهای حافظه را فرا گرفته است وبخش دیگر شامل سیلیس خشک است که با داشتن ضخامتی در حدود 1 اینچ پوشش حرارتی مقاومتی ایجاد می کند که از واحد memory card در زمان اتش سوزی محافضت می کندولایه دیگر عایق حرارتی با پوشش محافظ فولادی ضد زنگ که تقریبا 0.25 اینچ ضخامت داردقرار میگیرد که البته برای مقاومت بیشتر ان از تیتانیوم هم در قسمتهای بیرونی استفاده می شود./سیستم جعبه سیاه علیرغم انچه که از نامش پیداست رنگ نارنجی روشنی دارد .داشتن چنین رنگ شاخص به همراه نوار انعکاس دهنده متصل شده به بخش خارجیrecorderبعد از وقوع سانحه در پیدا کردن جعبه سیاه بخصوص در هنگام سقوط هواپیما در اب بسیار موثر است. در صورت سقوط هواپیما در اب از جعبه سیاه توسط یک فرستنده امواج مادون قرمز صوتی منتشر می شود که با گوش انسان شنیده نمی شودولی به سرعت توسط سنسورها و تجهیزات الوستیکی موجود تشخیص داده میشود. این بخش به محض اینکه با اب برخورد می کند سنسور ان فعال و پیام صوتی ارسال می شود. پالسهای فرستاده شده از عمق 14000 پایی توان رسیدن به سطح اب را دارد وقتی که این فرستنده فعال شود در هر ثانیه یک بار به صدا در می اید و این عمل تا 30 روز ادامه دارد و باطری این فرستنده توسط یک باطری با عمر شش سال کار می کند و احتمال اسیب دیدگی ان در اثر ضربات شدید بسیار کم است.پس از یافتن جعبه سیاه و انتقال ان به از مایشگاه اطلاعات از recorderها پیاده شده و تلاش برای بازسازی سانحه اغاز می شود این پروسه تا تکمیل شدن میتواند هفته ها یا ماهها ادامه یابد در صورتیکه fdr اسیب ندیده باشد محققین میتوانند با اتصال fdrبه سیستم read outاطلاعات ذخیره شده را بخوانند اما در بسیاری از موارد پس از یافتن recorderها از میان لاشه هواپیما memory board ان را خارج کرده و پس از تمیز کردن ان ,یک کابل رابط بر روی ان نصب کرده و اطلاعات را باز خوانی می کنند.fdr وcvr هر دو سیستمهای ارز شمندی محسوب می شوند واز انجاییکه معمولا تنها بخش سالم هواپیما هستند مهمترین کلید ما در فهم چگونگی بروز سانحه می باشند
**** افسانه تامکت ****
Collapse
X
-
یکی از دوستان امروز میگفت میراژ-اف 1 های عراق به راحتی اف-14 های ما رو شکست میدادند
من گفتم اشتباه میکنی اصلا میراژ در قد و قواره اف-14 نیست
علت کم آوردن اف-14 ها در اواخر جنگ به علت تمام شدن موشک فینیکس که سلاح مخوف این جنگنده و نبود قطعات یدکی این جنگنده بود .
ببینید ما با چه مشکلانی در جنگ دست و پنجه نرم کردیم : اف -14 بدلیل برد بسیار زیاد رادارش دشمن را خیلی زودتر شناسایی و بر روی
آن قفل راداری میکرد و در این حالت درصد هدف قرار گرفتن دشمن بالای 85 تا 90 درصد است ولی بعدا مشاهده شد که هواپیماهای عراقی
توانستند قفل رادار اف-14 ها را بشکنند که طبق تحقیقات صورت گرفته مشخص شد که آمریکا کدهای سری رادار اف-14 را در اختیار عراق
قرار داده است که باعث شکسته شدن قفل رادار اف-14 میشد .....
البته ظاهرا بعدا شهید ستاری تدابیری اندیشیدند و این مشکل بزرگ را تا حدودی حل نمودند .
این که گفتند ما با یک دنیا جنگیدیم نه فقط با عراق این فقط یک نمونه آن بود .آخرین ویرایش توسط Captain Nemo؛ 2011/05/16, 22:32.یاری اندر کس نمیبینیم یاران را چه شددوستی کی آخر آمد دوستداران را چه شد
شهر یاران بود و خاک مهربانان این دیارمهربانی کی سر آمد شهریاران را چه شد
نظر
-
دوره خلبانی من در آمریکا تمام شده بود و بهترین نمرات را در امتحانات پروازی بدست آورده بودم ولی بخاطر گزارشهایی که در پرونده ام وجود داشت گواهی نامه خلبانی برایم صادر نمیشد.سرانجام روزی به دفتر رئیس دانشگاه که یک ژنرال آمریکایی بود احضار شدم.به اتاقش رفتم و احترام گذاشتم.او از من خواست که بنشینم.پرونده ام در مقابل او روی میز بود.ژنرال آخرین فردی بود که باید نسبت به قبول یا رد شدنم در خلبانی نظر میداد.او پرسش هایی کرد که من پاسخ دادم.از سوالهای ژنرال بر می آمد که نظر خوبی نسبت به من ندارد.ناگهان در اتاق به صدا درآمد و منشی ژنرال وارد شد و پس از احترام از او خواست تا برای کار مهمی از اتاق خارج شود.با رفتن ژنرال من مدتی در اتاق تنها ماندم به ساعتم نگاه کردم وقت نماز ظهر بود با خود گفتم ای کاش در اینجا نبودم و میتوانستم نمازم را در اول وقت بخوانم.انتظارم برای آمدن ژنرال طولانی شد.اندیشیدم که هیچ کاری مهمتر از نماز نیست.با خود گفتم خوب است نمازم را همین جا بخوانم.تا پیش از آمدن ژنرال خواندن نمازم تمام شده باشد.به گوشه ای از اتاق ژنرال رفتم و روزنامه ای را که در آنجا بود برداشتم و روی زمین پهن کردم و مهرم را از جیب درآوردم و مشغول خواندن نماز شدم.در حال خواندن نماز بودم که ژنرال وارد اتاق شد.با خود گفتم:چه کنم؟ نمازم را ادامه دهم و یا آن را قطع کنم؟تصمیم گرفتم نماز را ادامه دهم چون هر چه خدا بخواهد همان خواهد شد.
نماز را تمام کردم و در حالی که بر روی صندلی مینشستم از ژنرال بخاطر اینکه معطل شده بود عذر خواهی کردم.ژنرال پس از چند لحظه سکوت از من پرسید:چه میکردی؟!
گفتم:عبادت میکردم.
گفت:بیشتر توضیح بده.
گفتم:دین اسلام به ما مسلمانان دستور میدهد که در ساعت های خاصی از شبانه روز با خداوند مناجات کنیم و نام این عبادت نماز است.زمان آن عبادت فرا رسیده بود.من از نبودن شما در اتاق استفاده کردم و نمازم را خواندم.
ژنرال نگاه عمیقی به من کرد و گفت:پس این گزارشهایی که در پرونده ات نوشته اند بخاطر همین کارهایت بوده است!
گفتم:شاید!
نمیدانم خداوند بخاطر این نماز چه اثری در دل او گذاشت که قلم خودنویسش را برداشت و گواهی نامه خلبانی مرا امضا کرد.
آن روز به اولین جای خلوتی که رسیدم به پاس این نعمت بزرگی که خداوند به من داده بود دو رکعت نماز شکر خواندم.
خاطره ای که خواندید از سرلشگر شهید خلبان عباس بابایی یکی از شجاعترین خلبانان نیروی هوایی بود.
او دوره خلبانی را پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در آمریکا به پایان رساند .شهید بابایی در سالهای دفاع مقدس با جنگنده خود بسیاری از جنگنده های دشمن را سرنگون کرد.این رزمنده دلیر سرانجام در روز عید قربان سال 1366 به وسیله گلوله پدافند عراق مجروح و سپس به مقام رفیع شهادت نایل شد و از خود حماسه ای جاوید باقی گذاشت.
روحش شاد
منبع :http://www.aerospacetalk.ir/forum/topic7208.htmlآخرین ویرایش توسط Captain Nemo؛ 2011/05/16, 23:36.یاری اندر کس نمیبینیم یاران را چه شددوستی کی آخر آمد دوستداران را چه شد
شهر یاران بود و خاک مهربانان این دیارمهربانی کی سر آمد شهریاران را چه شد
نظر
-
دوستان گرامی شب خوش!
ریا نباشد،اما هرگاه تاپیک کاپیتان گرامی را میبینم ناخوداگاه بغض میکنم.
بنده عموی 21ساله ی خود را دراین جنگ نابرابر از دست دادم.
پدرم سالها در جبهه بوده ودچار تالمات روحی بدی شده است.دوتن از دامادهایمان هم جانباز جنگی هستند.
برادر یکی از دامادهایمان هم در جنگ به شهادت رسیده است.(بغل دامادمان)
باری
عرضم از بیان جملات بالا این بودکه هرچه برای عزیزانی که زندگی خودرا برای دفاع از کیان ایران زمین به زیرپا گذاشته وعازم جنگ نا برابر شده اند،زحمت بکشیم واحترام بگذاریم کم است وکم است.
انسانهای بی ادعا وکم توقعی ان روزها بودند.
بقول پدرم:یاد باد ان روزگاران یاد باد.
نظر
-
در اصل توسط گرگین خان پست شده است View Postدوستان گرامی شب خوش!
ریا نباشد،اما هرگاه تاپیک کاپیتان گرامی را میبینم ناخوداگاه بغض میکنم.
بنده عموی 21ساله ی خود را دراین جنگ نابرابر از دست دادم.
پدرم سالها در جبهه بوده ودچار تالمات روحی بدی شده است.دوتن از دامادهایمان هم جانباز جنگی هستند.
برادر یکی از دامادهایمان هم در جنگ به شهادت رسیده است.(بغل دامادمان)
باری
عرضم از بیان جملات بالا این بودکه هرچه برای عزیزانی که زندگی خودرا برای دفاع از کیان ایران زمین به زیرپا گذاشته وعازم جنگ نا برابر شده اند،زحمت بکشیم واحترام بگذاریم کم است وکم است.
انسانهای بی ادعا وکم توقعی ان روزها بودند.
بقول پدرم:یاد باد ان روزگاران یاد باد.
کاپیتان جان کجایی از تاپیک جانمونی
نظر
-
نظر
-
در اصل توسط roohe-khashen پست شده است View Postنه اقا رضا بایگانی چیه بابا خودم باهاتم فقط جنگنده شفق یادت نره!!
نه بابا شفق چیه
4 تا کروز بزنن دیگه فرودگاهی باقی نمیمونه که شفق و صاعقه و میگ و سوخو بخواد تیک آف کنه .... !!!!
چشم اگر تاپیکو بایگانی نکردم از شفق هم مینویسیم عزیز ...یاری اندر کس نمیبینیم یاران را چه شددوستی کی آخر آمد دوستداران را چه شد
شهر یاران بود و خاک مهربانان این دیارمهربانی کی سر آمد شهریاران را چه شد
نظر
-
سلام بر دوستان عزیز
خواستم به جناب کاپیتان و دیگر علاقه مندان اطلاع بدم که از امشب تاپیک "افسانه تامکت"دوباره به بخش آزاد منتقل میشه.........منتظر نظرات شما در بخش آزاد هستیم..........حالا اگر گفتین تاپیک انتخابی امشب چه خواهد بود؟؟!!.................<:-pto continue, please follow me on my page
نظر
-
هواپیمای جنگنده بمب افکن ایرانی شفق نشانه ای از اقتدار ملی
یاری اندر کس نمیبینیم یاران را چه شددوستی کی آخر آمد دوستداران را چه شد
شهر یاران بود و خاک مهربانان این دیارمهربانی کی سر آمد شهریاران را چه شد
نظر
-
در مورد هواپیمای جنگی شفق که توجه جهان هوانوردی را به خود معطوف ساخت و سایتها و مجله های مشهور صنعت هوانوردی در مورد آن دست به گمانه زنی پرداختند و آن را ستوده و نشانه ایی از پیشرفت صنایع هوایی ایران دانستند.
چنین میتوان گفت:
بی شک ایران با گامهای خوبی که در صنعت هوانوردی برداشته سرآمد کشورهای منطقه است. به ویژه با طراحی و ساخت هوایمای جنگی شفق توانایی بالای خود را را به نمایش گذاشته و کارشناسان نظامی را در سراسر جهان، از چنین طراحی برجسته و پیشرفته ای شگفت زده کرد.
در مورد هواپیمای جنگی شفق که توجه جهان هوانوردی را به خود معطوف ساخت و سایتها و مجله های مشهور صنعت هوانوردی در مورد آن دست به گمانه زنی پرداختند و آن را ستوده و نشانه ایی از پیشرفت صنایع هوایی ایران دانستند. طراحی و ساخت این جنگنده ابتدا قرار بود با همکاری روسیه انجام شود اما با توجه به فشارها و تهدیدهای آمریکا، روسیه خود را از این برنامه کنار کشید و طرحان و کارشناسان ایرانی به ویژه دانشگاه صنعتی شریف برای رو کم کنی هم که شده با همت و تلاش خودشان کار طراحی را انجام داده و به مرحله ساخت اولین نمونه رسیدند.
در واقع همان گونه که سایت اینترنتی روسین دیفنس نوشته بود، ایران با طراحی و ساخت این جنگنده و نمایش آن همه را شگفت زده کرد. با ساخت این جنگنده صنایع هوایی ایران به پیشرفت قابل ملاحظه ای دست یافته است. این سایت اینترنتی همچنین در مورد این هواپیما می نویسد شفق از موتور روسی RD-۳۳ کلیموف استفاده می کند و از کابین پیشرفته ایی مجهز به سامانه های نمایشگر رنگی ساخت روسیه استفاده می برد.
این نمایشگرها را می توان قابل مقایسه با نمایشگرهای چند کاره و رنگی مورد استفاده در هواپیمای جنگی F/A-۲۲ آمریکا دانست. این سایت شفق را با طرح هواپیمای MiG I-۲۰۰۰ روسیه قابل مقایسه دانسته است.
از ویژگیهای شفق میتوان به طراحی ویژه و آیرودینامیک تحسین برانگیز آن اشاره کرد. از شکل و شمایل هواپیما و همچنین ورودیهای هوای موتور آشکار است که طراحان تلاش بسیاری به خرج داده اند تا بازتابش راداری هواپیما را به کمترین حد ممکن برسانند تا امکان کشف و رهگیری آن دشوارتر باشد.
در واقع می توان شفق را اولین هواپیمای جنگی استیلث ایرانی به حساب آورد. نوع سازه به کار رفته به شکل مناسبی اجازه حمل انواع بمب و موشکهای هوابه هوا و هوابه زمین و همچنین انواع بمب با هدایت لیزری را به این هواپیمای توانمند می دهد.
احتمالا طراحان با آینده نگری امکان استفاده از موشکهای هدایت شونده روسی را مد نظر داشته اند. ایران گفتگوهایی را برای تولید موتور پیشرفته روسی به نام RD-۳۳ انجام داده است و گویا گفتگو هایی نیز در زمینه تولید تحت امتیاز نمایشگرهای چند منظوره ساخت روسیه در جریان است. این هواپیما که اولین نمونه آن سال قبل ساخته شد، قرار است که دو سال دیگر، با نقش نظامی یا آموزشی، وارد خدمت نیروی هوایی شود. به هر روی شفق گام تحسین برانگیزی در صنایع هوایی ایران به حساب آمده و طراحی و ساخت آن موجب افتخار و سربلندی ایرانیان است.[B]تو دنیای من هنوز [COLOR="#FF0000"]تابستون کوتاه[/COLOR] و [COLOR="#FF0000"]زمین صاف[/COLOR][/B]
نظر
-
خیلی خوشم اومده ازش
اما ظاهرایه سری اشکال هم داره
چند وقت پیش بچه ها میگفتن به احتمال زیا بایدیک بمب افکن باشه چون کابین خلبان خیلی رو بازه و جون میده باری نمایش هوایی
اما یک چیز باحال داره اونم طراحی ایرو دینامیک هست و احمتمالا رد یابیش برای رادار ها نباید کار زیاد اسونی باشه
اگر کاپیتان عزیز زحمت بکشن یه توضیحی بدن ممنون میشم[B]تو دنیای من هنوز [COLOR="#FF0000"]تابستون کوتاه[/COLOR] و [COLOR="#FF0000"]زمین صاف[/COLOR][/B]
نظر
-
در اصل توسط شانس پست شده است View Postخیلی خوشم اومده ازش
اما ظاهرایه سری اشکال هم داره
چند وقت پیش بچه ها میگفتن به احتمال زیا بایدیک بمب افکن باشه چون کابین خلبان خیلی رو بازه و جون میده باری نمایش هوایی
اما یک چیز باحال داره اونم طراحی ایرو دینامیک هست و احمتمالا رد یابیش برای رادار ها نباید کار زیاد اسونی باشه
اگر کاپیتان عزیز زحمت بکشن یه توضیحی بدن ممنون میشم
با سلام
متاسفانه بنده اطلاعاتی موثق ندارم
طبق معمول شایعات و حرفهایی که منبع موثقی ندارند ....
خب کلا همه چیزش که روسی است ..... مثل سمند خودمونه ....
موتور پژو .... جدیدش هم که میگن المان موتوره پایه گاز سوزش را
طراحی کرده ..... ترجیح میدن حرفی نرنم تا ذهنیت بدی در ذهم خواننده ایجاد نشه
به نظرم سرکار خانم آمن بتونن از عموی عزیزشان سوال کنند و یا خانم بوف کور عزیز
بنده تا زمانی که تو اسمون نبینمش چیزی باورم نمیشه .... علی رغم اینکه زحمات طراحان
و متخصصین داخلی را ارج مینهم .....یاری اندر کس نمیبینیم یاران را چه شددوستی کی آخر آمد دوستداران را چه شد
شهر یاران بود و خاک مهربانان این دیارمهربانی کی سر آمد شهریاران را چه شد
نظر
-
سوم خرداد روز آزاد سازی خرمشهر گرامی باد .
نام «خرمشهر» و سوم خرداد یادآور نام شهر و تاریخ حماسه ای است که هیچ گاه از ذهن ملت قهرمان و حماسه ساز ایران اسلامی پاک نخواهد شد. سوم خرداد روزی است که جمعیت 36 میلیونی ایران اسلامی غرق در غرور و شادی مقاومت، ایثارگری و پیروزی خود را جشن گرفتند و آزادی خرمشهر از چنگال متجاوزان بعثی را چون نگینی در تاریخ حماسه هشت ساله دفاع مقدس برای نسل های آینده به ودیعه نهادند.
خرمشهر که پس از 35 روز مقاومت، در تاریخ 4 آبان ماه 1359 اشغال شده بود پس از 575 روز در ساعت 11 صبح روز سوم خرداد سال 1361 آزاد شد. 19 هزار اسیر عراقی و 16 هزار کشته و مجروح بخش کوچکی از هزینهای است که ارتش عراق برای جاهطلبی بزرگ اشغال خرمشهر در جریان عملیات بیتالمقدس متحمل شد. با این حال دستاورد بزرگ بازپسگیری خرمشهر نه 35000 کشته و اسیر عراقی و نه حتی آزادی خونینشهر بود. دستاورد بزرگتر عملیات بیتالمقدس بازگشت روحیه و اعتماد به نفس نیروهای مسلح ایران و تحمیل اضطراب و ترس بر ارتشی بود که ماهها در پسلرزههای فرار از خرمشهر شب را به صبح میرساند. ایران البته در جریان این عملیات 6000 شهید (4460 شهید سپاه و 1086 شهید ارتش) و 24 هزار مجروح داد. با این حال اثبات کرد که از قدرتی بزرگتر از معادلات نظامی و پشتوانهای به مراتب عظیمتر از مولفههای قدرت استراتژیک در حوزه دفاعی برخوردار است.آخرین ویرایش توسط Captain Nemo؛ 2011/05/21, 18:32.یاری اندر کس نمیبینیم یاران را چه شددوستی کی آخر آمد دوستداران را چه شد
شهر یاران بود و خاک مهربانان این دیارمهربانی کی سر آمد شهریاران را چه شد
نظر
-
یادی از سردار شهید محمد جهان آرا
شهید محمد جهان آرا در روز 9 شهریور ماه سال 1333 در خرمشهر بدنیا آمد. سیزده ساله بود که پایش به فعالیتهای دینی مساجد و هیأت های مذهبی باز شد. در کلاسهای آموزش و تفسیر قرآن شرکت میکرد و عضو ثابت جلسات هفتگی هیأت های مذهبی بود. او در همین سال ها با یک گروه مبارز مخفی به نام «حزبالله» خرمشهر» آشنا شد. دو سال بعد یعنی در 1351 گروه حزبالله توسط عوامل ساواک شناسایی شد و تمام اعضایش از جمله محمد دستگیر و زندانی شدند. او به خاطر سن کمش به یک سال زندان محکوم شد.
[/B]
در سال 1354 دیپلمش را گرفت. در کنکور دانشگاه قبول شد و برای ادامهی تحصیل راهی مدرسه عالی بازرگانی تبریز شد. در دانشگاه نیز فعالیتهای سیاسی او همچنان ادامه داشت او به همراه دوستانش انجمن اسلامی مدرسه عالی بازرگانی را پایهگذاری کرد. اعلامیههای انقلابی و جزوهها و بیانیههای ضد رژیم توسط این انجمن اسلامی میان دانشجویان توزیع میشد. در سال 1355 محمد به عضویت گروه «منصورون» که یک گروه مذهبی معتقد به مبارزه مسلحانه بود پیوست. از آن پس محمد فعالیتهای انقلابی خود را چه در زمینه مبارزه مسلحانه و چه در زمینه فعالیتهای تبلیغی و آگاه کننده گسترش داد. وقتی تظاهرات مردمی علیه رژیم شاه در روزهای بهار و تابستان 1357 اوج گرفت. محمد نیز به همراه دوستانش با فعالیتهای چریکی و مسلحانه به حرکت مردم یاری میرساند.
بعد از پیروزی انقلاب اسلامی محمد پس از دو سال و نیم زندگی مخفی به خرمشهر بازگشت. او دو دوستانش در خرمشهر گروهی تشکیل دادند به نام کانون فرهنگی نظامی انقلابیون خرمشهر.
هدف این کانون حراست از نظام نوپای انقلابی در برابر حملاتی بود که از طرف بازماندگان رژیم و یا طرفداران تجزیه خوزستان به آن می شد.
محمد جهان آرا در سال 1358 ازدواج کرد. در همان سال ها فرماندهی سپاه خرمشهر را به عهده گرفت و همزمان جهاد سازندگی خرمشهر را نیز پایهگذاری کرد. با شروع جنگ دوش به دوش مردم از شهر دفاع کرد. بعد از سقوط خرمشهر و عزل بنی صدر از فرماندهی کل قوا تمامی نیروها یک دل به دشمن یورش بردند. اولین گام آنها شکستن محاصرهی آبادان بود این پیروزی در مهر 1360 روی داد. به دنبال این پیروزی در روز هفتم مهر محمد جهان آرا و تعداد دیگری از فرماندهان راهی تهران شدند تا گزارش عملکرد شجاعانه نیروها را به رهبر انقلاب بدهند.
روحش شاد باد .
آخرین ویرایش توسط Captain Nemo؛ 2011/05/21, 22:19.یاری اندر کس نمیبینیم یاران را چه شددوستی کی آخر آمد دوستداران را چه شد
شهر یاران بود و خاک مهربانان این دیارمهربانی کی سر آمد شهریاران را چه شد
نظر
-
بررسی هواپیماهای ایران
جایگزین کردن توپولوف ها با هواپیماهای فرسوده تر از نوع بویینگ ام دی یک خطای بزرگ استراتژیک است که به دلیل موضوعات روانی پس از سوانح سال 88 اتفاق افتاده است
.
چرا برای مردم نمی گویید که همین بوئینگ 727 که 73 خانواده ایرانی را روز شنبه در ارومیه داغدار کرد،حدود 4 هفته پیش برای ششمین بار اورهال شده بود اما با وجود رفت و آمدهای مکررش برای تعمیر از رده خارج نشد تا سقوط کند
ایرلاین ها و هواپیماهای خطرناک ایران را بشناسید
http://www.asriran.com
عصرایران ؛ حمیدرضا طهماسبی پور - همین ماه پیش با یکی از کارشناسان هوایی گفت و گویی خودمانی در خصوص وضعیت هوانوردی درایران داشتم و طی این گفت و گوی مفصل که با مرور کم و کیف ناوگان هوایی ایران همراه بود وی به من هشدار می داد که شروع سقوط هواپیماهای بوئینگ در ایران نزدیک است و در این بین وی تاکید ویژه ای داشت که برای هشدار دادن به این خطر بیشتر از این جهت بنویسم و به مردم این هشدار را بدهیم که سوار بر هر هواپیمایی نشوند چرا که بسیاری از هواپیما ها با عمر بالای خود ایمنی ذاتی خود را از دست داده اند.
آن روز به این کارشناس محترم گفتم که دلایل ایشان مستند است و بسیاری از گفته ها و هشدارهایش را قبول دارم اما متاسفانه مسئولان مربوطه گوش شنوای لازم را ندارند و در صورت نوشتن چنین مطلبی به هزار گناه ناکرده متهم خواهیم شد که از جایی و کسی خط و ربط می گیریم!
هنوز که هنوز است فراموش نکرده ام که چند سال قبل به دلیل نوشتن چند خط گزارش در خصوص تاخیر پروازهای هواپیمایی هما که اظهر من الشمس بوده و هست، از سوی مدیر روابط عمومی فعلی این شرکت متهم به توهین به پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران شدم و درخواست اخراجم را با امضای ایشان روی میز مدیر رسانه ام دیدم!
3 سال پیش برای نوشتن یک گزارش عینی که از حقایق ایران ایر بود، سیل نامهربانی های مدیران ایران ایر را در قالب جوابیه ای سراسر توهین دیدم و تنها کاری که توانستم انجام دهم این بود که قضاوت را به خداوندی بسپارم که به قلم قسم می خورد.
به هر سو، این داستان را برای کارشناس محترم تشریح کردم که تحمل نقد پذیری و گوش شنوا وجود ندارد و گفتن از چیزی که اثباتش عینی نیست حاصلی جز بهانه سازی های کسانی که سراسر مشکل اند چیزی نیست و نمیتوان بر مخفی کاری های ایشان دلیل عینی آورد.
زیرا تا سخن از ایمن نبودن پروازها به میان می آوری و در عین حال از سوانح پر تعداد در هوانوردی ایران یاد می کنی، سریع می گویند هواپیما بدون ایمنی امکان پرواز ندارد!
می گویند تا 100درصد ایمنی فراهم نباشد پروازی پرواز نخواهد کرد و هزاران توجیه، امثالهم.
اما نمی دانم چرا کسی پاسخ نمی دهد که چرا این حجم از سوانح هوایی در ایران به ثبت رسیده و در شرایطی که تحریم بخش هوایی ادامه دارد هیچ مرجع بالا دستی برای حمایت از حق ایران که در پیمان شیکاگو بر آن صحه گذارده شده بر نمی آید.
آیا این ضعف ما نیست که نمی توانیم از پیمانی دفاع کنیم که می گوید هیچ کشوری حق تحریم بخش هوایی مسافری را ندارد؟آیا ضعف ما بهانه ای برای ادامه سوانح هوایی است که جان مردم را میگیرد و خانواده های ایرانی را داغدار می کند؟
727 هایی که محکوم به سقوط هستند
فارغ از این بحث ها، این کارشناس بخش هوانوردی درست یک ماه پیش و قبل از سانحه بوئینگ ارومیه، می گفت هواپیماهای 727 هما و ام دی های تازه وارد به بخش هوایی ایران بزودی دچار سوانح سریالی خواهند شد.
با تاسف کامل باید گفت که پیش بینی اول وی صحت یافته و باید دلیل مدعایش را که همان فرسودگی این هواپیما هاست را بیشتر مد نطر قرار دهیم.وی در خصوص هواپیماهای بوئینگ ام دی که عمدتا اجاره از شرکت هایی هستند که ساعت پروازی هواپیما ها رو تا سر حد ممکن پر کرده اند هم معتقد است: جایگزین کردن توپولوف ها با هواپیماهای فرسوده تر از نوع بویینگ ام دی یک خطای بزرگ استراتژیک است که به دلیل موضوعات روانی پس از سوانح سال 88 اتفاق افتاده است.تاکید ویژه این کارشناس خبره هوایی که نمی خواست نامی از ایشون برده بشه بر هواپیمایی هما هم بود که با هواپیماهای فرسوده 727 سردمدار استفاده از هواپیماهای تاریخی است.اما دریغ و افسوس که اگر این مطلب پیش از این سانحه نوشته می شد به سیاق گذشته تنها جوابیه هایی مظلوم نمایانه ارائه می شد که خبرنگار مربوطه فلان است و مدیران ارشد هما در اوج اقتدار و صلابت زیر تیغ جفا!اما امروز روز سیاهی است و همراه با این گلایه ها باز هشدار هایی در نهان این گزارش سر می دهیم که مدیران دلسوز؛اگر قلبتان برای مردم می تپد ، به فکر هواپیماهایی باشید که 3 فروند دیگر آن نیز با شکل و سیاق هواپیمای سقوط کرده در هما حضور دارند.هم اکنون 3 فروند بوئینگ سال 1976 و 1975 در هما هستند که یک فروندش فعال و دیگری نیز برای چندمین بار اورهال (تعمیر اساسی) شده است .با آنها چه میکنید؟آیا قرار است چندی دیگر هم خبری مشابه بشنویم تا باور کنید ما هم دلسوز مردم و برند پر افتخار هما (در گذشته) هستیم؟چرا برای مردم نمی گویید که همین بوئینگ 727 که 73 خانواده ایرانی را روز شنبه در ارومیه داغدار کرد،حدود 4 هته پیش برای ششمین بار اورهال شده بود اما با وجود رفت و آمدهای مکررش برای تعمیر از رده خارج نشد تا سقوط کند.چرا به اشتباهتان اقرار نمی کنید و نمی گویید ، این هواپیما و هواپیماهای مشابه این تابوت مرگ، با همان استدلال پر نکته تان به پرواز می رفت. آیا هنوز هم می خواهید بگویید: هواپیما بعد از تعمیر اساسی مانند هواپیمای نو می شود و ایمنی لازم را داراست!نمیدانم چرا مدیران محترم از این نمی گویید که در کجای دنیا بیش از 3 بار هواپیمایی را اورهال می کنند و با وجود کمبود قطعه و بازرسی موردی نام اورهال بر این کار می نهند!پیشتازی منفی ایران ایر با 6 سانحه و 495 کشتهمگر هواپیمایی ملی ایران یا همان هما را با آن برند سابقا معتبر ساده هما شده بود که اینگونه ساده از هستی ساقطش می کنید و کاری می کنید که برایش فکاهی های پیامکی بسازند. شاید
فراموش کرده اید که عنوان شرکت نخست در انجام دور ترین پرواز بدون توقف متعلق به هماست.شاید هم نمیدانید در سالهای پایانی دهه هفتاد میلادی، این شرکتی که شما از آن خوب دفاع نمی کنید، به عنوان رو به رشدترین شرکت هواپیمایی جهان شناخته میشد.پس برایتان تاریخ بگویم که هما یکی از ایمنترین، مدرنترین، و پردرآمدترین شرکتهای هواپیمایی در این سالها به شمار میرفت و این شرکت در سال ۱۹۷۶ پس از شرکت استرالیایی کوانتاس ایمنترین شرکت هوایی جهان لقب گرفت و جالب است بدانید که تا پیش از انقلاب اسلامی تنها حادثه هما مربوط به سقوط یک فروند داگلاس دی سی ۳ این شرکت در سال ۱۹۵۲ بود که تاثیری در اعتبار آن نداشت.شاید هم اینجا بخواهید بگویید که این شرکت پس از انقلاب شکوهمند اسلامی ایران ، روند دیگری را پیموده و باز هم نسخه تحریم را بیرون بکشید و بگویید مشکل داشته ایم!چرا از سه دهه ای نمی گویید که به تنهایی 6 سانحه داده اید و در 4 سانحه جان 495 انسان را از دست دادید .فراموش نکرده ایم که 290 کشته از این لیست سیاه ، مربوط به حادثه حمله بیرحمانه نظامی آمریکا به ایرباس این ایرلاین درخلیج فارس بوده است اما 3 سانحه دیگر که با 205 کشته و توسط 3 فروند هواپیمای بوئینگ 727 مدلهای 1974 تا 1976 این شرکت رخ داده است را با چه بهانه ای رفع رجوع میکنید؟چرا نمی گویید در این سالها شرکت های دیگری هم بوده اند که با اقتدار کار کرده اند و هواپیما به ایران آورده اند و جان مسافرانشان را هم حفظ کرده اند!چرا از ضعف های اداری خود نمیگویید که با انبوهی از پرسنل کارایی لازم را ندارید.درد آور است که از نزول عملکرد برندی ملی می گوییم اما شنیده نمی شویم.به هر سو این نقد را گفتیم اما باز هم حسن توان مهندسان و تکنسین های ایرانی را باید به خاطر بیاوریم که با وجود مشکلات بشیارشان توانستند هما را در 2 سانحه هم بدون کشته مسافری پیش ببرند که هواپیماهای فوکر 100 وایرباس 300 در آن ها نقش بازی می کرده اند؛اما فراموش نکنیم که در حادثه برخورد هواپیمای سی 130 به ایرباس 300 در فرودگاه مهر آباد 4 نفر از پرسنل فنی این شرکت در سانحه فوت شده ند اما در آمار کشته ها نیستند؛ بی انصافی نشود چرا که سوانح ایرباس در این شرکت از شمول اختیار این ایرلاین قدیمی خارج بوده و عوامل خارج از شرکت مقصر بوده اند.
4 سانحه ایران ایرتور و 281 کشتهاما نکته عجیب در خصوص سوانح هما در این سالها، ایجاد شرکت ایران ایرتور در سال ۱۹۹۲ است که به عنوان زیر مجموعه ای است که در هنگام سوانح این شرکت، جدا فرض می شود و در هنگام ارائه آمار های ناوگان ورشد پروازها جزئی از این شرکت.ایرتور که با استفاده از چند فروند هواپیمای توپولف ۱۵۴ اجاره ای از جمهوریهای تازه استقلال یافته شوروی راه اندازی شد به طور کامل از شبکه فروش و خدمات فرودگاهی هما استفاده میکند اما با همین عمر کم خود 3 سانحه منجر به مرگ با هواپیماهای توپولوف 154 داشته که آمار 281 کشته را ثبت نموده است.در کنار این آمار هم ایرتور یک سانحه دیگر با توپولوف داشته است که خوشبختانه بدون کشته بوده است.
153 کشته کاسپین و رتبه چهارمی آسمانبعد از دو شرکت ایران ایر و ایران ایرتور که از یک خانواده نیز محسوب می شوند هواپیمایی کاسپین با یک پرواز مرگ که در نزدیکی های قزوین هواپیما منفجر شد با 153 کشته در رتبه سوم ایرلاین های پر خطر ایران قرار دارد و بعد از این شرکت هواپیمایی آسمان با 136 کشته در دو سانحه قرار دارد.هواپیمایی کاسپین با هواپیمای توپولوف 154 و آسمان با دو هواپیمای فوکر 28 و بویئنگ 737 در این سوانح پرواز داشته اند تا باز هم ردی از بویینگ و فوکر دیده شود .
43 کشته کیش ایر و رتبه 5 ایرلاین های خطرناکپس از این 4 شرکت که ذکر آن ها رفت شرکت کیش ایر با سقوط هواپیمایی فوکر 50 که 43 کشته داشته است رتبه پنجم خطرناک ترین ایرالاین های ایران و پس از آن هواپیمایی منحل شده فراز قشم با 30 کشته توسط هواپیمای یاک 40 قرا دارند.در رتبه های بعدی هم شرکت هواپیمایی آریا با 16 کشته توسط هواپیمای ایلوشن 62 شرکت هسا با 5 کشته در هواپیمایی ایران 140 و ساها با 3 کشته در بوئینگ 707 قرار دارند.اما در این بخش ذکر یک نکته نیز ضروری است که هواپیمای ایران 140 هنوز به خطوط هوای ایران وارد نشده و شرکت سازنده ایرانی آن یعنی هسا اولین نمونه را که برای تحویل به ایران ایر تور دز نظر داشت با سانحه مرگ 5 نفر روبرو دید!
سوانحی که به خیر گذشتآنچه در بالا ذکر آن رفت سوانحی بود که در آن کشته داشته ایم اما بوده اند ایرلاین هایی نیز که سانحه داده اند اما به لطف تبحر تیم پروازی تنها مجروح داده اند و به خیر گذشته است!در این لیست هم هواپیمایی ایران ایر(هما )با توجه به تعداد بیشتر پرواز هایش با 4 سانحه توسط هواپیماهای فوکر 100 ،بوئینگ 747، ایرباس 300 رتبه اول و آسمان با دو سانحه توسط فوکر های 100 و فوکر 28 رتبه داران هستند .بعد از این شرکت ها نیز ایران ایرتور ،کیش ایر ،ماهان و تابان با یک سانحه توسط توپولوف های 154 روسی و ایرباس 310 حضور دارند .
لیست سوانحهوايي ايران بعد از انقلاب(بخش مسافری)محل و دلیل سانحهنوع /سال ساختتعداد کشته شدگانتاریخ سانحهشرکت هواپیماییحوالی ارومیهبویینگ 727مرگ 73 نفردی 1389هما (ایران ایر)مشهد/نقص فنیتوپولف تی یو-۱۵۴بدون کشتهبهمن ۱۳۸۸تابانحوالی قزوینتوپولف تی یو-۱۵۴مرگ 153 مسافر پروازتیر 1388کاسپیننقص فنی/مشهدایلوشن62مرگ 16 مسافرمرداد1388آریانقص فنی/ اصفهانفوکر ۱۰۰بدون کشتهمرداد1388آسمانمشهد -بیشککبوئينگ 737مرگ70 نفراز 90 مسافرشهريور 1387آسمان(اجاره به آیتک ایر)فرودگاه شاهين شهر اصفهانايران 140 (مقرر بود به ایران ایرتور تحویل شود)مرگ تمامی 5 سرنشينبهمن 1387هسامهراباد/ انحراف ازباندبه دلیل یخ زدگی بال و موتورفوکر 100صد مسافر بدون کشتهدي 1386ايران ايرفرودگاه مشهدتوپولوف -154148 مسافر/28 کشتهشهريور 1385ايران ايرتورقبل رودخانه کن تهران/نقص فنیبوئينگ 707مدل 19763کشته از 169مسافرارديبهشت 1384هواپيمايي ساهاتهران/خطای خلبانایرباس 310بدون کشته1384ماهانپکن/نقص فنیبوینگ 747بدون کشته1383ایران ایرشارجه/نقص فنیفوکر-50مدل 199343 نفر از 46 مسافر کشتهبهمن 1382کیش ایرنزديکي ساريهواپيماي ياک- 40مدل 1977تمام 30 نفر از جمله وزير راهارديبهشت1382شرکت فراز قشممشهد/فرود سختتوپولوف-154مدل 1987بدون کشته1381کیش ایرخرم آباد برخورد کوه /خطای خلبان
توپولوف-154مدل 1991تمام 119 نفر کشتهبهمن 1380ايران ايرتوراهواز/خطای خلبان در فرود سختفوکر28مدل 1981بدون کشته1378:آسمانمدل 1979- ايرباس A300تهران/برخورد با سی 130
4کشته فنی (هواپیما خالی)بهمن 1378ايران ايراصفهان/خطای خلبانفوکر 100مدل 1990بدون کشته1377ايران ايررشت/خطای خلبانبوئينگ 727مدل 19754 نفر کشته از 7خرداد 1375:ايران ايرخروج از باند/خطای خلبانتوپولوف-154مدل 1993بدون کشته1375:ايران ايرتورنزديک نطنز/نقص فنیفوکر28مدل 1973تمام 66 سرنشين آن کشتهمهر 1373هواپيمايي آسماننزديکي کرمانهواپيماي آنتونوف-124همه 17 سرنشين آن کشتهآبان 1372هواپیمای عبوری از اسمان ایرانبرخوردبا هواپيماي سوخو-24 سپاههواپيماي توپولوف-154مدل 19913 کشته نظامی +تمام131 مسافربهمن 1371ايران ايرتورنزديکي کرمانشاههواپيماي ايلوشين-764 سرنشين آن کشتهخرداد 1370-----حمله ناوجنگي آمريکاA300 ايرباستمام 290 سرنشينتير 1367ايران ايرانهدام / مهرآبادبوئینگ ۷۲۷--تير 1362ايران ايرسقوط /مسیر مشهدبوئينگ 727128 نفرکشتهخرداد 1359ايران ايرتوضیح مهم:به دلیل اعلام های بعضا متفاوت که در مستندات موجود وجود داشته است،احتمال اندک نوسانی در برخی اعداد وجود دارد اما تلاش شده تا در نهایت دقت اعداد گردآوری شود.کدام هواپیما ها پرخطرترندبرای شناخت پرخطرترین هواپیما در ایران باید بدانیم که شركت های سازنده معتبر هواپيما بويينگ آمریکا و ايرباس فرانسه هستند که هر دو نیز ایران را برای فروش مستقیم هواپیما ی نو تحریم کرده اند و در این بین ایران تنها به هواپیماهای کارکرده ای چون فوكر که از سال 1997 میلادی تولید نمی شود دسترسی داشته اما اجاره توپولف و آنتونوف های از رده خارج داستانی بوده است دائمی.در ایران غير از ايرباس كه مورد هدف ناو آمريكايي وينسنس قرار گرفته این هواپیما سانحه عادي نداشته و به صورت حتم موفق ترین برند هواپیما در ایران بوده است .اما محصولات بقيه كمپاني هاي هواپيماسازي جهان حتی همچون بوئینگ هم که ساخت امریکا است دچار مشکاتی بوده است و تعدادي از هموطنان ما را به كام مرگ فرستاده است.در جدول ذیل لیست سیاه هواپیما ها را بر اساس تعداد سوانحی که کشته داشته و یا نداشته می بینید تا بدانید چرا ایرباس را برای ایران نسخه ای برتر می دانیم و هیچ جایگاهی برای توپولوف متصور نیستیم و برای هواپیماهای شرقی و مشارکتی چون ایران 140 هم نمی توانیم فرصتی قائل شویم.
جدول پرخطرترین هواپیما ها در ایراننوع هواپیما( سازنده)تعداد کشته و تعداد سانحهتعداد سانحه بدون کشتهسانحه در شرکت هواپیماییتوپولوف 154(روسیه)434کشته در4 سانحه3 سانحهایران ایرتور(4نوبت)کیش ایر،تابان،کاسپینبوئینگ 727(آمریکا)205 کشته در 3 سانحهیک سانحه برخورد در حال پارکایران ایر(هما)فوکر 100(هلند)--------3سانحهآسمان،هما(2 نوبت)ایرباس 300(فرانسه)2سانحه( 294 کشته در حمله نظامی و 4 کشته دربرخورد به هواپیمای پارک شده )----------هماتوضیح:هیچ کدام از سوانح به دلیل اشکال هواپیما نبوده استبوئینگ 737(آمریکا)70 کشته در یک سانحه----------آسمانفوکر 28 (هلند)66 کشته در یک سانحهیک سانحهآسمانفوکر 50 (هلند)43 کشته در یک سانحه---------کیش ایریاک 42(شوروی سابق)30 کشته در یک سانحه------فراز قشمایلیوشین -۶۲(شوروی)16 کشته در یک سانحه------آریاایران140(آنتونوف اوکراین وایران)5 کشته(تمام سرنشینان سانحه)------هسابوئینگ 7073 کشته یک سانحه----ساهابوینگ 747
یک سانحهایران ایر(هما)ایرباس 310(فرانسه)
یک سانحهماهان
بخش نظامی و آموزشی و بی توجهی های دنباله دار:اما در بخش نظامی مرور وقایع و سوانح بسیار تاسف بار است ؛چرا که در بسیاری از سوانح سرداران رشید و بالا مقامی از نیروهای نظامی به دیار حق شتافته اند و در بیشتر موارد نیز اطلاع رسانی در خصوص دلیل سوانح نشده است و با توجه به کمبود اطلاعات در این بخش تنها تلاش شده است تا جدولی از وقایع مهم در سالهای پس از انقلاب اراده شود.باشد تا ادای دینی به آنانی شود که در راه مام وطن جانشان را در سوانحی از دست دادند که می شد با ارتقای ایمنی و مراعات اصول قانونی این بخش در میان ما باشند.از سوی دیگر در بخش هواپیماهای آموزشی نیز متاسفانه سوانح پر شماری دیده می شود که بعضا به دلیل بی دقتی های واضحی منجر به فاجعه شده است که این موضوع نیز جای تامل و تدبر ویژه دارد.
آمار سوانح هوايي ايران بعد از انقلاب(نظامی و سایر بخشها)
محل یا دلیل سانحهنوعتعداد کشته شدگانهواپیما تحت اختیارتاریخ سانحه
نقص فنی /حوالی شهرک صنعتی بوشهراف-۴فانتومبدون کشتهتیر 89نیروی هوایی ارتش ایرانحین مانور هوایی ارتش در جنوب قرچکایلیوشین دارای سیستم آواکسهفت نفر کشتهشهریور ۱۳۸۸مانور هوایی ارتشعلت نقص فنی/رشت به تهرانهواپیمای آموزشی از نوع تکیک نفر۱۰شهریور ۱۳۸۸شرکت هواپیمایی آموزشی ایران زمیننقص فنی و اتش سوزیبالگردآموزشی نظامیسه سرنشین آن کشته شدند۲۵مرداد ۱۳۸۸هوانیروزماهدشت کرجتک موتورههر دو سرنشین۲۴مرداد ۱۳۸۸آموزشیارتفاعات شرق/نقص فنیبالگردسه نفرمرداد ۱۳۸۸:نیروی انتظامیتوابع اصفهان/علت نامعلومهلیکوپتر ۲۰۶--شهریور ۱۳۸۷آموزشی هوانیروزپايگاه هوايي اميديههواپيماي شکاري اف-پنج2نفر کشتهتير1387ارتش ايرانسقوطکايت موتوردار۲ سرنشینخرداد 1387نظامينقص فنی /سقوطهواپيماي سوخو 24اجکت سرنشینانفروردين 1387ارتشنقص فني/ ورزقانهلیکوپتر
فروردين 1387نیروی انتظامینقص فني / چابهارکرمانشاه/نامعلومپیرانشهر/نامعلوم رشت /نقص فنیاتوبان زنجان-قزوینبدی هوا/ کهریزکهواپيماي نظامي اف-4 فانتومهلیکوپتر کبراهلیکوپتر ۲۱۴هلیکوپترهواپیماتک موتورهگلایدردو نفرکشته شدندکشته شدن خلبانکشته شدن 2نفرآذر 1386مهر ۱۳۸۶مرداد 1386مرداد ۱۳۸۶اردیبهشت ۱۳۸۶فروردین 1386ارتش ايرانهوانیروزهوانیروزنظامیآموزشیآموزشیسقوطدریاچه مهارلودریاچه مهارلو/ نقص فنیارتفاعات علم کوهنجف آباد اصفهانفرودگاه مهرآبادهلیکوپتر ارتشهلیکوپتر آکوریل----شنوکآنتونوف 7414 کشتهبرای کمک رفته بود----عملیات نجاتفرسودگی هلیکوپتر36 نفر کشته و 2 نفر زخمي شدنداسفند ۱۳۸۵.بهمن ۱۳۸۵بهمن ۱۳۸۵دی ۱۳۸۵.آبان ۱۳۸۵آذر 1385هوانیروزوزارت نفتوابسته به نفتهلال احمرهوانیروزسپاه پاسداراندر شمال غرب ايرانهواپيماي فالکن-20تعدادي از مقامات ارشد سپاهدي 1384سپاه پاسدارانبر روي منطقهاي مسکوني در تهران سقوطهواپيماي سي-130خبرنگاران و پرسنل ارتش110 کشتهآذر 1384ارتش ايراندر جنوب شرق ايرانايليوشين-76تمام 276 سرنشينبهمن 1381سپاه پاسدارانتصادف با ايرباس آ-300 پارک شده در مهر ابادهواپيماي سي-130تمام 8 سرنشین کشته شدندبهمن 1378نيروي هوايي ارتشدزفولسي-13086 سرنشين آن کشتهاسفند 1375نيروي هوايي ارتشدر اردبيلهواپيماي فالکن-20همه 4 سرنشيناسفند 1375ارتش ايراندر نزديکي اصفهانارمنستانجت لاکهيدهواپيماي سي-130همه 12 سرنشين19تن مسافر+13 سرنشیندي 1373اسفند 1372هواپيماي ارتشدر نزديکي ساوههواپيماي فوکر-2739 سرنشين کشتهارديبهشت1371نيروي هوايي ارتشدر زاهدانسي-13098 سرنشين کشتهآبان 1365نيروي هوايي ارتشدر کهريزک سقوطهواپيماي سي-13080 سرنشين کشتهمهر 1360ارتش ايران
یاری اندر کس نمیبینیم یاران را چه شددوستی کی آخر آمد دوستداران را چه شد
شهر یاران بود و خاک مهربانان این دیارمهربانی کی سر آمد شهریاران را چه شد
نظر
نظر