**** افسانه تامکت ****

Collapse
X
 
  • زمان
  • نمایش
Clear All
new posts
  • علامه
    عضو فعال
    • Mar 2011
    • 429

    #286
    کاپیتان عزیز سلام و ممنون بخاطر اطلاعاتت
    اقا جریان این جنگنده های عراقی که تو جنگ به ایران پناهنده شدن چیه؟ چندتایی بودن؟و به چه دلایلی پناهنده شدن؟
    از ایران هم پناهنده شدن به عراق؟
    ارادتمند

    نظر

    • Captain Nemo
      مدیر
      • Dec 2010
      • 2934

      #287
      در اصل توسط CAPTAIN NEMO پست شده است View Post
      جنگنده های عراقی موجود در ایران



      در اوایل سال 1991 و همزمان با شروع عملیات طوفان صحرا جهت پایان دادن به اشغال کویت، عراق 350 فروند هواپیمای پیشرفته نظیر میگهای 27 ، 29 ، 31 ، توپولف22 ، سوخوی24 ، 25 ، 27 ، میراژ اف1 و ایلوشین76 به ارزش 2 میلیارد دلار در اختیار داشت یا در حال ارائه سفارش برای خریدشان بود.
      پس از آغاز جنگ 115 فروند هواپیمای عراقی به ایران پرواز کردند که البته جمع کل این هواپیماها چیزی بین 137 تا 149 فروند بود که از این تعداد برخی در حین پرواز به ایران دچار حادثه شدند .
      (شامل 15 فروند ایلوشین75 و تعداد از هواپیماهای مسافربری)


      24 فروند میراژ اف1
      4 فروند سوخوی 20
      40 فروند سوخوی22
      24 فروند سوخوی24
      7 فروند سوخوی25
      9 فروند میگ23
      4 فروند میگ29
      ۲ هواپیمای پیش اخطار (آواکس های عدنان و القادسیه)

      به ایران پرواز کردند.
      [/b]
      درود بر جناب علامه گرامی
      توجه شما را به این مطلب که سوال مرحوم دکتر مهربان هم بود و در
      صفحات قبلی نوشتم جلب مینمایم ....
      ارادتمندم ...=;
      یاری اندر کس نمی​بینیم یاران را چه شد
      دوستی کی آخر آمد دوستداران را چه شد

      شهر یاران بود و خاک مهربانان این دیار
      مهربانی کی سر آمد شهریاران را چه شد

      نظر

      • Captain Nemo
        مدیر
        • Dec 2010
        • 2934

        #288
        در اصل توسط رامین پست شده است View Post
        خب حالا تلفظ درست این تامکت چیه؟لاتین بنویسید لطفا:-?
        ایران اف 16 هم داره درسته؟
        یه مقایسه میفرمایید؟/:)
        جناب رامین خان
        تلفظ لاتین تامکت tomcat میباشد .
        دقیقا نام همان گربه کارتون تام و جری معروف میباشد .
        که به همین علت به اف-14 گربه آمریکایی هم گفته میشود و البته اینجا هم در جنگ تحمیلی به همین
        علت به گربه ایرانی معروف گشت ...
        روی سکان هواپیماهای اف-14 آمریکا هم اگر دقت کنید یک عکس گربه نقش بسته
        البته بستگی یه یگان خدمتی آنها در نیروی دریایی هم دارد .
        شاه تعداد زیادی هم اف-16 خریداری کرده بود که بعلت انقلاب این قرارداد فسخ شد و
        ما از داشتن آن محروم شدیم .
        هر چند وقت یکبار هم شایعاتی بر سر زبانها میافته که ایران اف-16 داره که صحت ندارد .
        موفق و موید باشید ....
        یاری اندر کس نمی​بینیم یاران را چه شد
        دوستی کی آخر آمد دوستداران را چه شد

        شهر یاران بود و خاک مهربانان این دیار
        مهربانی کی سر آمد شهریاران را چه شد

        نظر

        • Captain Nemo
          مدیر
          • Dec 2010
          • 2934

          #289
          در اصل توسط CAPTAIN NEMO پست شده است View Post
          خلبانان خائن ایرانی در زمان جنگ ایران و عراق !
          جنگ تحمیلی ایران و عراق درس های بسیاری را به ما آموخت. جدای از انسان های شجاعی که به خاطر اعتقادات و وطن شان دلاورمردانه قدم به عرصه نبرد گذاشتند بودند افرادی که خیانت ورزیدند و اسم ننگین خود را در کتاب تاریخ نوشتند.
          در آشفته بازار جنگ چهار هواپیمای F27 و F4 (دو فروند) و F14 به عراق پناهنده شدند که ماجرای پناهنده شدن تامکت ایرانی و سرنوشت آن به نقل از منابع ذیل تقدیم شما می گردد.



          اما ماجرا چگونه بود ؟




          سروان احمد مرادی (سال 1356 در پایگاه شکاری اصفهان)


          در طول سالهای جنگ سازمان اطلاعات عراق تلاش زیادی نمود تا خلبانان ناراضی ایرانی را تشویق به پرواز به عراق و تقاضای پناهندگی از آنان کند.در تاریخ ۲ سپتامبر۱۹۸۶ رأس ساعت ۱۴ یک فروند تامکت ایرانی به خلبانی سروان احمد مرادی به همراه سروان نجفی (RIO) به سمت پایگاه البکر عراق پرواز نمودند. اف ـ ۱۴ که در ارتفاع بالا پرواز می کرد به سرعت توسط رادارهای عراقی شناسائی شده و متعاقب آن ۲ فروند MIG - 23 ML که سرگرد محمد ( فرمانده اسکادران ۶۳ ) فرمانده دسته آنان بود جهت مقابله به پرواز در آمدند . با توجه به این که رادارهای عراقی هیچ هواپیمای دیگری را بغیر از این تامکت شناسایی نکردند, فرماندهان عراقی به موضوع مشکوک شده و احتمال دادند که ایرانی ها تله ای گذاشته اند . سپس یک فروند MIG - 25 PDS از پایگاه تموز به پرواز در آمد . میگ ـ ۲۳ ها با کم کردن ارتفاع به تعقیب تامکت که هم چنان به سمت غرب می رفت ادامه دادند. در زمانی که به ۲۰ کیلومتری تامکت رسیدند دستور شلیک صادر شد . سرگرد محمد سعی در شلیک یک فروند موشک R-24R کرد اما موفق به اینکار نشد . رفته رفته فاصله آنان تا تامکت ایرانی کاهش می یافت . در فاصله ۸ کیلومتری ,هواپیمای همراه (Wingman) او یک موشک R - 24 T خود را شلیک کرد . به فاصله کوتاهی انفجاری روی داد و تامکت ایرانی با از دست دادن ارتفاع با سرعت هر چه تمامتر به سمت زمین نزدیک می شد . میگ های عراقی خود را به نزدیکی تامکت رساندند و با تعجب شاهد باز شدن ارابه فرود اف ـ ۱۴ شدند. تامکت قصد تسلیم شدن داشت . با دیدن این صحنه خلبانان عراقی با فرماندهان مافوق تماس گرفته و ضمن تشریح صحنه خواستار دستورات آنان شدند. به فاصله کوتاهی فرماندهان عراقی متوجه شدند که خلبانان ایرانی یک روز زودتر از موعد از قبل تعیین شده به عراق پرواز کرده اند . بلافاصله به میگ ها دستور داده شد تا تامکت ایرانی را تا پایگاه العبیده اسکورت نموده و مقدمات فرود آنان را فراهم آورند . اما برای این کار زمانی باقی نمانده بود . هدایت هواپیما از دستان سروان مرادی خارج شده بود و خدمه پروازی باید جان خود را نجات می دادند . اف ـ ۱۴ ایرانی در نزدیکی نومانیه سقوط کرد و چنان لاشه آن متلاشی شد که مقامات عراقی قادر به کسب هیچگونه اطلاعات مفیدی از آن نشدند.





          مجسمه ی خلبان عراقی رو هم بر فراز لاشه ی هواپیما

          سروان مرادی اطلاعات زیادی در اختیار عراقیها قرار داد اما مقدار زیادی اطلاعات غلط هم لابلای آنان بود . بعنوان مثال او اعلام کرد که ایرانی ها دیگر قادر نیستند موشکهای AIM - 7 را از اف ـ ۱۴ های خود شلیک کنند . بعد از بازجوئی های مفصل این خلبان ایرانی به سوئیس فرستاده شد تا در آن جا زندگی راحتی بدور از جنگ را آغاز کند . اما تنها ۳ ماه پس از اقامت او در سوئیس , توسط عواملی ناشناس مورد اصابت گلوله قرار گرفت و کشته شد. RIO این تامکت ایرانی ( سروان نجفی ) از دادن هرگونه اطلاعات به استخبارات عراق خودداری کردودر پی آن به بازداشتگاه اسرا منتقل شد . در سال های ابتدای دهه ۹۰ میلادی او به همراه هزاران اسیر دیگر به وطن خود مراجعت نمود .



          هواپیمای اف 27 یا فرند شیپ متعلق به شرکت نفت که به بغداد پناهنده شد.

          لاشه یکی از دو فانتوم پناهنده ایرانی به عراق

          منبع:
          http://www.military.ir/
          جناب علامه
          این مطلب هم در جواب سوال دوم شما در مورد خائنین وطن بفروش ....
          یاری اندر کس نمی​بینیم یاران را چه شد
          دوستی کی آخر آمد دوستداران را چه شد

          شهر یاران بود و خاک مهربانان این دیار
          مهربانی کی سر آمد شهریاران را چه شد

          نظر

          • علامه
            عضو فعال
            • Mar 2011
            • 429

            #290
            سلام و ممنون کاپیتان عزیز
            متاسفانه همیشه خیانت هم وجود داشته

            نظر

            • Captain Nemo
              مدیر
              • Dec 2010
              • 2934

              #291
              مهرداد جان
              خیلی مخلصم
              اقا تشکرهایت اینجا موجب دلگرمی است
              دلم برات خیلی تنگ شده بابا جون
              نمیدونم چه وقتهایی زرگنده هستی ؟!
              بی زحمت یه پی ام بده تا هر وقت که اونجا
              خلوتی حقیر برای دست بوس خدمت برسه و
              دیداری تازه بشود ....
              ارادتمندم .................. ( این نقطه چین ها هم به عشق خودت ) .................... :D:D:x
              یاری اندر کس نمی​بینیم یاران را چه شد
              دوستی کی آخر آمد دوستداران را چه شد

              شهر یاران بود و خاک مهربانان این دیار
              مهربانی کی سر آمد شهریاران را چه شد

              نظر

              • سپه
                كاربر فعال
                • Dec 2010
                • 790

                #292
                سلام کاپتان
                یعنی تو کل 8 سال فقط یه نفر خلبان به عراق اطلاعات داد؟
                اون سروانه هم اون جور که شما نوشتین مشکلی برای هواپیماش بوجود اومده مجبور شده تو خاک عراق بشینه بعد هم کلی اطلاعات درست وغلط به اونا داده ( منظور م اینه که با نقشه قبلی نبوده)
                بعدش بنده خدا تو سوییس توسط عوامل ناشناس ( معلومه از کدوم کشور) کشته میشه
                هرچه مطابق میل وارزوهای باطنی ماست ، به نظر ما حقیقت محض میرسد

                نظر

                • Captain Nemo
                  مدیر
                  • Dec 2010
                  • 2934

                  #293
                  جناب سپه
                  بحث تعداد هواپیماهای به عراق پناهنده شده بود با جناب علامه نه خلبانان وطن فروش یا زبانم لال جاسوس .....
                  البته اگر انتهای مطلب قبلی را دقت کرده بودید بنده مطلب را از سایتی دیگر نقل قول کرده ام نه از جانب خودم ...
                  این خلبان مرادی خائن هم داشته به سوی عراق با تامکت پناهنده میشده و فریب وعده های دروغین صدام را
                  خورده بوده و بعلت ترسی که عراقی ها از تامکت داشته اند هواپیمایش مورد اصابت قرار میگیره و مجبور میشه
                  که ایجکت کنه و هواپیمایش سقوط میکنه و خودش پناهنده شد و بعدا هم در سوئیس به درک واصل میشود تا
                  معنای رفاه واقعی را بچشد .....البته افسر رادار هم که بی گناه بوده بعدا همراه دیگر اسرا به وطن باز میگردد .
                  به هر حال ممکنه خائنین دیگری هم وجود داشته اند و خب حتما میدانید که بیشتر این موارد یا آشکار نمیشود و
                  هم بعلت مسائل امنیتی و حفظ پرستیژ نیرو برملا نمیشود و همیشه محرمانه و سری باقی میماند مگر در مواردی
                  خاص مثل همین مرادی که خبر همه گیر و رسانه ای میشود .....
                  یاری اندر کس نمی​بینیم یاران را چه شد
                  دوستی کی آخر آمد دوستداران را چه شد

                  شهر یاران بود و خاک مهربانان این دیار
                  مهربانی کی سر آمد شهریاران را چه شد

                  نظر

                  • شهرام
                    عضو عادی
                    • Jan 2011
                    • 113

                    #294
                    نحوه عملکرد رادار;رادارها به گونه ای طراحی شده اند که امواج معینی را با طول موج بسامد معین در فضا پخش می کنند در صورتی که مانعی در مسیر حرکت امواج منتشر شده ایجاد شود امواج با ان برخورد نموده قسمتی از امواج جذب جسم و مقداری نیز بر اثر بازتابش در خلاف جهت باز می گردد.این مقدار بازتابیده شده پس از دریافت توسط انتنهای گیرنده و انالیز زمان و دریافت موج,جهت انتشار موج,سرعت انتشار موج و نیز سایر موارد دیگر نشان می دهد که امواج به چه نوع مانعی به چه بزرگی و با چه سرعتی برخورد کرده اند.
                    هیچ کدام از ما ,همه چیز را در اختیار نداریم پس به هم نیازمندیم.برای بر اوردن نیازهایمان, باید به ادب میدان دهیم.[ارد بزرگ]

                    نظر

                    • Captain Nemo
                      مدیر
                      • Dec 2010
                      • 2934

                      #295
                      رادار پسیو Kolchuga ، کابوس نیروی هوایی آمریکا






                      در سال 1991 ، زمانی که آمریکا در خط مقدم جنگ اول خلیج فارس با استفاده از نیروی هوایی و تاکتیک های سرکوب پدافند هوایی ، برتری هوایی کامل را بر فراز عراق به وجود آورد . جنگنده ی پنهانکار F-117A در خط مقدم این جنگ بنظر برنده ی جنگ میان نیروی هوایی و پدافند هوایی زمین پایه به شمار میرفت . بطوریکه طی 1272 سورتی ، حتی یک فروند از این جنگنده ها نیز آسیبی ندید و جنگنده های ارتش آمریکا موفق شدند 40 درصد اهداف زمینی عراق را در مناطقی با پدافند سنگین زمینی از بین ببرند . آمریکایی ها بیشتر این موفقیت خود را مدیون خنثی کردن (نه نابود کردن) سیستمهای پدافندی عراق بودند . یکی از علل اصلی به زانو در آمدن پدافند زمینی عراق این بود که پدافند تقریبا بطور کامل متکی بر رادیومکانیابی فعال (Active radiolocation) بود . رادارهای فعال بعلت استفاده از فرستنده های پرقدرت امواج راداری (که در اصطلاح به Illuminator یا روشنگر معروف است) براحتی قابل کشف و انهدام هستند .

                      اما آمریکایی ها ، سرمست از پیروزی آسان "پنهانکارهای" خود در عراق ، نمیدانستند در همان زمان ، در اروپای شرقی سیستمی در حال طراحی است که بزودی شادی آنها را به کابوس تبدیل میکند . در سال 1993 ، زمانی که اوکراین تازه استقلال یافته بحران اقتصادی سخت شیوع یافته در حوزه ی کشورهای شوروی را پشت سر گذاشت ، متخصصان شرکت توپاز اوکراین شروع به ساخت یک سیستم رادیومکانیابی پسیو قدرتمند کردند که با رونمایی در نمایشگاه SOFEX-2000 کارشناسان غربی را وارد شوک بزرگی کرد .

                      دستگاه رادیومکانیابی Kolchuga که یک سیستم حمایت الکترونیکی (ESM) به شمار میرود . در واقع همان رادار است ، با این تفاوت که فرستنده یا illuminator آن حذف شده . این یعنی سیستم با استفاده از تشعشعات رادیویی و الکترومغناطیسی ساطع شده از خود هدف (امواج رادیویی ارتباطی ، امواج رادار یا حتی تداخلهای الکترومغناطیسی ناشی از خروجی گازهای موتور جت) هدف را کشف میکند . این سیستم قدرتمند به لطف استفاده از گستره ی وسیعی از آرایه ها ، میتواند امواج رادیویی در گستره ی 0.13 تا 18 گیگاهرتز را کشف و شناسایی کند . به گفته ی سازنده ، تمام فرستنده های نظامی با این دستگاه قابل شناسایی و کشف هستند .

                      سیستم کشف Kolchuga در حالت عملیاتی از 3 تا 4 گیرنده ی پرقدرت که در فاصله ی دهها کیلومتری از یک دیگر قرار گرفته اند ، استفاده میکنند . این گیرنده ها امواج ساطع شده از یک هدف هوایی (امواج رادار ، رادیویی و هر نوع موج الکترومغناطیسی) را دریافت کرده و به یک واحد پردازنده میفرستند . واحد پردازش نیز با اندازه گیری زاویه ای هدف نسبت به گیرنده های رادیویی (Triangulation) و محاسبه ی زمان رسیدن امواج به هر گیرنده (Multilateration) مشخصات هدف از جمله فاصله ، ارتفاع ، سرعت و مسیر حرکت را تا برد 800 کیلومتری (در اهداف ارتفاع بالای 10 کیلومتر) تعیین میکند و به سیستم های پدافندی (رادار درگیری) ارسال میکند . واحد پردازش همچنین مشخصات هدف را جهت یافتن مورد مشابه با پایگاه اطلاعاتی خود مقایسه میکند .






                      گیرنده ی اصلی این سیستم به گستره ی وسیعی از آنتن ها و دیش های گیرنده ی رادیویی در باندهای مختلف مجهز است که از جمله ی آن میتوان به 4 آنتن در باندهای UHF ، VHF و SHF با حساسیت 110 تا 155 دسیبلی ، یک گیرنده ی 36 کاناله ی تنظیم شده که قابلیت کشف ، شناسایی و طبقه بندی امواج در بازه ی 0.1 تا 18 گیگاهرتزی با ورودی بینهایت و قابلیت ردیابی مداوم در طول کل باندها و دو دیش رادیویی اشاره کرد . سازندگان این سیستم اظهار داشته اند با این گستره ی وسیع دریافت امواج ، هیچ دستگاه رادیویی نظامی از گیرنده های این سیستم در امان نیست .






                      گفتنی است تمامی پروسه ی کشف تا پردازش اهداف توسط این سیستم بصورت خودکار انجام میشود و سیستم تنها نیاز به یک اپراتور که از یک کامپیوتر شخصی (که در نمایشگاه دارای سیستم عامل Windows 98 بود!) دارد .

                      یک ویژگی اصلی این سیستم قدرتمند ، که میتوان آنرا یک رادار اخطار زودهنگام قوی دانست . اینست که بجای تکیه بر امواج یک فرستنده راداری ، با استفاده از سنسورهای قوی ، از تشعشعات ساطع از خود هدف برای کشف آن استفاده میکند . این خاصیت تقریبا هر هواپیمایی (حتی هواپیماهای پنهانکار) را در معرض کشف قرار میدهد که این یعنی تمام فناوری پنهانکاری (که برای مقابله با امواج فرستنده های راداری طراحی شده است) بی اثر خواهند بود . هر هواپیمایی (حتی هواپیماهای Stealth) بدون سامانه های راداری و ارتباطی ، نابینا و ناشنوا خواهند بود و نمیتوانند عملیات هوایی خود را با موفقیت انجام دهند . این یک ضربه ی بزرگ برای آمریکا که بیشتر توان بازدارندگی اش با تکیه بر پنهانکاری (Stealth) و ضربات هوایی غافلگیر کننده است ، به حساب میاید .

                      از طرف دیگر ، این سیستم با حذف فرستنده های راداری (illuminator ها) که هدف اصلی موشکهای ضد رادار (ARM) و هواپیماهای جنگ الکترونیک است . عملا در مقابل حملات هوایی بر اساس شناسایی الکترونیکی مصون است و میتواند با فراغ بال ، به امواج ساطع شده از هواپیماها "گوش" دهد که مزیت بزرگی برای سیستم های پدافندی است . این یعنی شما میتوانید دشمن را از لحظه ی برخاست از باند تا فرود کشف و دنبال کنید ، بدون اینکه کشف شوید ! سیستم میتواند از فرستنده های رادیویی دیگر سامانه های راداری هم برای کشف هدف استفاده کند .

                      هرچند این اولین بار نیست که سیستمی رادیومکانیابی با استفاده از این تکنیک ساخته میشود . اما Kolchuga نسبت به تمامی رقبای غربی و شرقی خود مثل سیستم روسی Vega یا سیستم پسیو Vera در زمینه سرعت و توانایی پردازش و طبقه بندی و برد کشف اهداف ، یک سر و گردن بالاتر است . یکی از چالشهای همیشگی این سیستمها ، استفاده از سنسورهای قدرتمند برای داشتن سیگنال ورودی خوب است بطوریکه سامانه برای داشتن یک تصویر دقیق از هدف ، باید حداقل از دو گیرنده ، سیگنال ورودی قابل قبول از هدف داشته باشد که Kolchuga توانسته با استفاده از سنسورهای قدرتمند رادیویی بر آن غلبه کند .

                      گفتنی است طبق گزارش مجله ی دفاعی Jane در سپتامبر 2006 ، تعداد نامعلومی از این سامانه ها به ارزش هر کدام 25 میلیون دلار به ایران فروخته شده اند ، هرچند دولت اوکراین در آن زمان این گزارش را انکار کرد . اما در صورت صحت این گزارش ، ویژگی اصلی دکترین حمله ی هوایی احتمالی آمریکا یا اسراییل به ایران ، یعنی پنهانکاری و غافلگیری بطور کامل از بین میرود .


                      برگرفته از سایت :
                      military.ir

                      آخرین ویرایش توسط Captain Nemo؛ 2011/10/07, 00:40.
                      یاری اندر کس نمی​بینیم یاران را چه شد
                      دوستی کی آخر آمد دوستداران را چه شد

                      شهر یاران بود و خاک مهربانان این دیار
                      مهربانی کی سر آمد شهریاران را چه شد

                      نظر

                      • Captain Nemo
                        مدیر
                        • Dec 2010
                        • 2934

                        #296
                        ویدئو کلیپ مستند در مورد موشک استینگر


                        یاری اندر کس نمی​بینیم یاران را چه شد
                        دوستی کی آخر آمد دوستداران را چه شد

                        شهر یاران بود و خاک مهربانان این دیار
                        مهربانی کی سر آمد شهریاران را چه شد

                        نظر

                        • شهرام
                          عضو عادی
                          • Jan 2011
                          • 113

                          #297
                          اخرین ترفندها برای اختفای جنگنده ها: 1-استفاده از نوعی سرامیک ضد حرارت در انتهای اگزوز که با عدم جذب گرما توانایی رهگیری جنگنده توسط موشکهای حرارتی را به طور چشمگیری کاهش داد.2-با توجه به جایگزین شدن دستگاههای هدایتی انالوگ به دیجیتال میزان ریسک خروج امواج ایجاد شده توسط دستگا ههای دیجیتالی افزایش پیدا کرده است که می تواند باعث شناسایی هواپیما توسط نوعی به خصوص از رادارهای پیشرفته گردد برای جلوگیری از این امر با ایجاد یک پوشش داخلی ضد امواج و نیز به کاربردن لایه نازکی از طلا در قسمت داخلی شیش کابین خلبان حداکثر کارایی ممکن را برای جنگنده ایجاد کرده است.
                          هیچ کدام از ما ,همه چیز را در اختیار نداریم پس به هم نیازمندیم.برای بر اوردن نیازهایمان, باید به ادب میدان دهیم.[ارد بزرگ]

                          نظر

                          • سپه
                            كاربر فعال
                            • Dec 2010
                            • 790

                            #298
                            در اصل توسط CAPTAIN NEMO پست شده است View Post
                            جناب سپه

                            البته اگر انتهای مطلب قبلی را دقت کرده بودید بنده مطلب را از سایتی دیگر نقل قول کرده ام نه از جانب خودم ...
                            این خلبان مرادی خائن هم داشته به سوی عراق با تامکت پناهنده میشده و فریب وعده های دروغین صدام را
                            خورده بوده
                            .
                            مطمئن بودم که شما درحین ورود اون خائن به عراق اونجا نبودین ونقل قول کردین

                            ولی چون اطلاعاتتون تو این زمینه از من بیشتره ( نظر شخص من) اون سئوال رو پرسیدم.
                            هرچه مطابق میل وارزوهای باطنی ماست ، به نظر ما حقیقت محض میرسد

                            نظر

                            • رامین
                              Banned
                              • Aug 2025
                              • 98

                              #299
                              سوال بعدي از جناب كاپيتان
                              ماخ يعني چند كيلومتر در ساعت و اين تامكت چند ماخ ميره:-/
                              البته عجيبه چون من يه بار تو روز نامه جام جم خوندم كه ايران اف16 هم داره
                              تازه كلاهي رفته بود قطعات اف 16 بياره ديگه............نه؟
                              از بعضيا تذكر گرفتم:-ss

                              نظر

                              • Captain Nemo
                                مدیر
                                • Dec 2010
                                • 2934

                                #300
                                رامین خان
                                عدد ماخ یک نسبته که عدد ثابتی نیست
                                مثلا سرعت صوت در نزدیکی جو زمین1231 کیلومتر در ساعت است که که معادل 1 ماخ است .
                                ولی در ارتفاعات خیلی پایینتر در دمای حدودا 40 درجه سرعت صوت به 1090 کیلوتر بر ساعت میرسد .
                                بنابر این وقتی میگویند سرعت هواپیمایی 2 ماخ است یعنی 2 برابر سرعت صوت است و چون سرعت صوت
                                در ارتفاعات مختلف متفاوت است بنابر این عدد متفاوتی بدست میاید .
                                تو اینترنت سرچی بکنید مطالب زیادی هست .....
                                در مورد سرعت تامکت هم صفحه اول تاپیک را بخوانید هم اطلاعاتتان زیاد میشود و هم به سرعت تامکت
                                میرسید . البته نمونه های ایرانی همگی سرعتشان با مدلهای آمریکایی تفاوت دارد ...
                                آخرین ویرایش توسط Captain Nemo؛ 2011/10/08, 19:41.
                                یاری اندر کس نمی​بینیم یاران را چه شد
                                دوستی کی آخر آمد دوستداران را چه شد

                                شهر یاران بود و خاک مهربانان این دیار
                                مهربانی کی سر آمد شهریاران را چه شد

                                نظر

                                در حال کار...
                                X