دو کلام حرف حساب
Collapse
X
-
-
نظر
-
پاسخ : دو کلام حرف حساب
شک در قرآن
--------------------------------------------------------------------------------
کلیدواژه: شک، قرآن، تردید، جهل، شک در قرآن، ریب
پرسش: با وجود بعضی از تعابیر در قرآن مثل «لَا رَیبَ فِیهِ»؛ چرا بعضی از انسانها در قرآن شک میکنند؟
پاسخ: آیه شریفه به این نظر ندارد که مردم در آن شک میکنند یا خیر، بلکه این نبود شک و تردید برگشت به خود قرآن مینماید. به این بیان که هیچ گونه شک و تردیدی در قرآن کریم وجود ندارد که از سوی خداست، و آن چنان آثار صدق و شیرینی و فصاحت لغات و تعبیرات در آن نمایان است که هر گونه وسوسه و شک را از خود دور میکند. قرآن حکیم آن چیزی را که به عنوان علت برای انکار یا شک این افراد ذکر میکند، نبود علم به حقایق و معارف دینی است.
فهرست مندرجات
۱ - معنای لاریب فیه
۲ - سابقه تشکیک در کتب آسمانی
۳ - علت تشکیک در کتب آسمانی
۴ - نتیجه گیری
۵ - پانویس
۶ - منبع
معنای لاریب فیه[ویرایش]
--------------------------------------------------------------------------------
آیه شریفه به این نظر ندارد که مردم در آن شک میکنند یا خیر، بلکه این نبود شک و تردید برگشت به خود قرآن مینماید. به این بیان که هیچ گونه شک و تردیدی در قرآن کریم وجود ندارد که از سوی خداست، و آن چنان آثار صدق، عظمت، انسجام، استحکام، عمق معانی و شیرینی و فصاحت لغات و تعبیرات در آن نمایان است که هر گونه وسوسه و شک را از خود دور میکند، و قرآن کریم یک نوع بیان و راهنما و حق و معجزه مخصوصی است. بنابراین، «لا ریب فیه» مربوط به حقانیت خود قرآن کریم از سوی پروردگار جهانیان است. همان طور که در قرآن کریم میخوانیم: «و هنگامی که گفته میشد: وعده خداوند حق است، و در قیامت هیچ شکی نیست، شما میگفتید: ما نمیدانیم قیامت چیست؟ ما تنها گمانی در این باره داریم، و به هیچ وجه یقین نداریم!»؛ [۱] با این که شکی در رسیدن قیامت نیست و وعده حقی از سوی خدای متعال است، باز انسانهایی در آن شک میکنند و این نقض حقانیّت قیامت را نمی کند.
در طول تاریخ، همواره پیامبران مردم را به سمت خدا دعوت کرده و از ارائه هیچ دلیل و مدرکی برای اثبات مدعای خود دریغ نکردهاند، امّا همیشه افرادی بودهاند که با این دعوتها و معارف الهی مخالفت، و سعی در رد یا دشمنی با آنها میکردند.
سابقه تشکیک در کتب آسمانی[ویرایش]
--------------------------------------------------------------------------------
در چگونگی برخورد با کتابهای آسمانی از جمله قرآن نیز، بعضی به ایجاد شک و شبهه و در نهایت به رد آن روی میآوردند؛ قرآن کریم در این رابطه میفرماید: «آیا آنها میگویند: او قرآن را به دروغ به خدا نسبت داده است؟! بگو: اگر راست می گویید، یک سوره همانند آن بیاورید و غیر از خدا، هر کس را می توانید (به یاری) طلبید!» [۲] و «اگر دربارۀ آنچه بر بندۀ خود [۳] نازل کردهایم شک و تردید دارید، (دست کم) یک سوره همانند آن بیاورید و گواهان خود را - غیر خدا- برای این کار، فرا خوانید اگر راست میگویید!». [۳]
علت تشکیک در کتب آسمانی[ویرایش]
--------------------------------------------------------------------------------
در همین راستا قرآن حکیم در آیهای به شناسایی علت این امر پرداخته و نبود علم در این افراد را به عنوان مشخصه اصلی معرفی میکند: « (ولی آنها از روی علم و دانش قرآن را انکار نکردند) بلکه چیزی را تکذیب کردند که آگاهی از آن نداشتند، و هنوز واقعیتش بر آنان روشن نشده است! پیشینیان آنها نیز همین گونه تکذیب کردند پس بنگر عاقبت کار ظالمان چگونه بود». [۴]
بنابراین، خداوند متعال، علت این انکارها و شک و شبههها را نداشتن علم و آگاهی میداند؛ یعنی چون آنها احاطه علمی بر گفتههای پیامبران نداشتهاند در نتیجه یقین به آن مطالب هم پیدا نمیکردند، و تا یقین نباشد از تصدیق هم خبری نیست؛ لذا جهل این افراد به حقیقت آنچه به آن دعوت می شدند، آنان را به تکذیب مدّعای پیامبران وادار می کرد. [۵] در این رابطه امام علی(علیه السلام) میفرماید: «مردم دشمن جهل و ناآگاهی های خود هستند». [۶] [۷]
مردم پیش از اسلام نیز این گونه، پیامبران خود را تکذیب میکردند، و بدون این که به معارف ابلاغ شده از سوی پیامبر خویش در هر دین پرداخته شود، آن معارف توسط ستمکاران آن قوم، مورد هجمه شبهات واقع شده و از پذیرفتن آن خودداری میکردند، و این روند به خاطر نبود علم و آگاهی در افراد بوده است. [۸] لذا خداوند متعال میفرماید وقتی که این افراد در قیامت به حقیقت قرآن پی می برند آن را تأیید کرده و بر خطا و جهل خود اعتراف می کنند: «آیا آنها جز انتظار تأویل آیات (و فرا رسیدن تهدیدهای الهی) دارند؟ آن روز که تأویل آنها فرا رسد، (کار از کار گذشته، و پشیمانی سودی ندارد و) کسانی که قبلًا آن را فراموش کرده بودند می گویند: فرستادگان پروردگار ما، حق را آوردند آیا (امروز) شفیعانی برای ما وجود دارند که برای ما شفاعت کنند؟ یا (به ما اجازه داده شود به دنیا) بازگردیم، و اعمالی غیر از آنچه انجام میدادیم، انجام دهیم؟!...». [۹]
نتیجه گیری[ویرایش]
--------------------------------------------------------------------------------
بنابراین، برای تقویت باورهای دینی، باید از جهت علمی این باورها را مستدل کرده و ساحت اعتقادات را از مسائل خرافاتی مبرا ساخته و برای کلیه شبهات عقیدتی احتمالی پاسخ مناسب تهیه کرد. در عرصه عملی نیز باید انجام عبادات شرعی و تهذیب نفس از اهمیت خاص برخوردار باشند؛ زیرا کردار پاک ایمان را تقویت میکند همانطور که کردار بد و ناپاک انسان را سست ایمان میکند، همچنین از بُعد عاطفی نیز، باید عواطف و محبت بر پایه شناخت را در خود تقویت کرد؛ زیرا از نظر آموزههای دینی، دین مساوی محبت قرار داده شده است. این عرصههای سه گانه باید هماهنگ و متوازن جلو بروند تا به تقویت پایههای ایمانی صحیح منجر شوند.
[۱۰]
پانویس[ویرایش]
--------------------------------------------------------------------------------
۱. ↑ سوره جاثیه/۴۵، آیه ۳۲.
۲. ↑ سوره یونس/۱۰، آیه ۳۸.
۳. ↑ سوره بقره/۲، آیه ۲۳.
۴. ↑ سوره یونس/۱۰، آیه ۳۹.
۵. ↑ طباطبایی، محمد حسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ج ۱۰، ص ۶۶ و ۶۷
۶. ↑ مفید، محمد، الاختصاص، ص ۲۴۵
۷. ↑ ر.ک: صدر الدین شیرازی، محمد بن ابراهیم، شرح أصول الکافی، مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی، تهران، چاپ اول، ۱۳۸۳ش، ج ۲، ص ۱۴۳.
۸. ↑ طباطبایی، محمد حسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ج ۱۰، ص ۶۶ و ۶۷
۹. ↑ سوره اعراف/۷، آیه ۵۳.
۱۰. ↑ برگرفته از نمایه عوامل تقویت اعتقادات شیعی، سوال ۲۹۹۸.
نظر
-
پاسخ : دو کلام حرف حساب
عینکی که به اشتباه شاهکار هنری شد
کد خبر: ۵۹۲۶۴۴
تاریخ انتشار:عینکی که روی زمین موزه هنرهای معاصر فرانسیسکو گذاشته شده بود، بسیاری از بازدیدکنندگان را به اشتباه انداخت.۰۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۱-27 May 2016
به گزارش ایسنا، دو نوجوان که به شوخی یک عینک را روی زمین موزه هنرهای معاصر سانفرانسیسکو قرار دادند، در کمال تعجب دیدند که بسیاری از بازدیدکنندگان این عینک را بهعنوان یک اثر هنری تلقی میکنند و حتی از آن عکس میگیرند.
شوخی این نوجوانان و رفتار بازدیدکنندگان در اشتباه گرفتن یک عینک معمولی بهعنوان اثر هنری در این موزه معتبر، ارزش هنری برخی نمایشگاهها را زیر سوال برده و در عین سادگی، سطح درک افراد را به چالش کشیده است.
یکی از این دو نوجوان که 17 سال سن دارد، گفت: وقتی مردم دور این عینک جمع شده بودند و از آن عکس می گرفتند، من نیز شروع به عکس گرفتن از مردم کردم. سپس تصاویر را در توییتر منتشر کردم که موجب عصبانیت بازدیدکنندگان شد.
نظر
-
پاسخ : دو کلام حرف حساب
ولید الطباطبایی نماینده پارلمان کویت با انتشار متنی در صفحه شخصی خود در شبکه پیام رسان توئیتر گروه تروریستی تکفیری داعش را برادران خود خوانده و مشفقانه از این گروه خواست سایر گروههای تکفیری را کافر نداند!
گروه بین الملل مشرق- ولید الطباطبایی نماینده پارلمان کویت با انتشار متنی در صفحه شخصی خود در شبکه پیام رسان توئیتر گروه تروریستی تکفیری داعش را برادران خود خوانده و مشفقانه از این گروه خواست سایر گروههای تکفیری را کافر نداند!
بنابر این گزارش، وی در ادامه این پیام خطاب به داعش متذکر شده که آیا این درست است که عناصر گروههای رقیب را دست بسته به قتل می رساند؟! طباطبایی که از جمله حامیان گروههای تکفیری در سوریه و عراق می باشد، بارها در میان عناصر القاعده و داعش حاضر شده و حتی تصاویری از مشارکت در ساخت بمب و خمپاره برای گروههای تکفیری و شلیک ان به سمت مواضع ارتش سوریه منتشر کرده بود. گروههای تروریستی تکفیری داعش و القاعده از سال 2014 در پی دوره ای اختلافات شدید وارد نبردهای خونین با یکدیگر شده که طی آن هزاران نفر از دو طرف به هلاکت رسیده اند.
نظر
-
پاسخ : دو کلام حرف حساب
هرکه با هر لهجه ای آمد به سویت میخری
در حــرم میـگفت مـردی بـا زبـان آذری
جان حسین جانان حسین جانیم سَنَ قُربان حسین
گَلمیشم اُمّیدوارم دردیمَ درمان حسین...
صلی الله علیک یا ابا عبدالله( ع )
نظر
-
پاسخ : دو کلام حرف حساب
تقديم به صاحب قلب منتظرم مهدی جان...!
كهكشان بی انتهای من
درياب ستاره ی خاموشت را.
وصله می زنم
پلك خسته ی انتظارم را
به افق جاده های ظهورت.
گره می زنم از غم هجرانت
در كنج ويرانه های آسمان پوسيده
ريسمان اشكم را.
تو كه اندوه انبوهم را گره گشايی،
سيرابم كن ازشراب ديدارت.
اللهم عجل لولیک الفرج
نظر
-
نظر
-
پاسخ : دو کلام حرف حساب
« بخوان اگه شیعه علی هستی و ذره ای به علی (ع) احترام داری»
روزی پیامبر اکرم به خانه حضرت زهرا آمدند . حضرت علی و حسنین (صلوات الله علیهم اجمعین) هم در خانه حضور داشتند .
پیامبر خطاب به اهل بیت خود فرمودند :
چه میوه ای از میوه های بهشتی میل دارید بمن بگوئید تا به جبرائیل بگویم از بهشت برایتان بیاورد.
امام حسین که در آن روزگار در سنین کودکی بودند از بقیه اهل خانواده سبقت گرفتند. رفتند در دامن رسول خدا نشستند و عرضه داشتند :
پدر جان به جبرائیل بگوئید از خرماهای بهشتی برای ما بیاورد .
و حضرت رسول اکرم هم به خواسته حسین خود جامه عمل پوشانیدند و به جبرئیل دستور دادند یک طبق از خرماهای بهشتی برای اهل بیت بیاورد.
مدتی نگذشت که جبرائیل یک طبق خرمای بهشتی را آورده و در حجره حضرت زهرا سلام الله عليها گذاشت.
پیامبر خطاب به دختر خود فرمودند : فاطمه جان یک طبق خرمای بهشتی در حجره تو نهاده شده است ، آنرا نزد من بیاور .
حضرت زهرا آن طبق را آوردند و نزد پدر گذاشتند. پیامبر خرمای اول از درون ظرف برداشتند و در دهان سرور جوانان اهل بهشت امام حسین نهادند و فرمودند « حسین جان نوش جانت ، گوارای وجودت » سپس خرمای دوم را از درون ظرف برداشتند و در دهان دیگر سرور جوانان اهل بهشت امام حسن نهادند و باز فرمودند «حسن جان نوش جانت ، گوارای وجودت ». خرمای سوم را در دهان جگر گوشه خود حضرت زهرا نهادند و همان جمله را هم خطاب به حضرت زهرا بیان کردند.
خرمای چهارم را هم در دهان حضرت علی نهادند و فرمودند « علی جان نوش جانت، گوارای وجودت » خرمای پنجم را از درون ظرف برداشتند و باز دوباره در دهان حضرت علی نهادند و همان جمله را تکرار نمودند .
خرمای ششم را برداشتند، ایستادند و در دهان حضرت علی گذاشتند و باز همان جمله را تکرار کردند.
در این هنگام حضرت زهرا فرمودند : پدر جان به هر کدام از ما یک خرما دادید اما به علی سه خرما و در مرتبه سوم هم ایستادید و خرما در دهان علی گذاشتید . چرا بین ما اینگونه رفتار کردید ؟
رسول اکرم خطاب به دختر خود فرمودند:فاطمه جان وقتی خرما در دهان حسین نهادم ، دیدم و شنیدم که جبرائیل و مکائیل از روی عرش ندا بر آورده اند که : «حسین جان نوش جانت ، گوارای وجودت » من هم به تبع آنها این جمله را تکرار کردم وقتی خرما در دهان حسن نهادم باز جبرائیل و مکائیل همان جمله را تکرار کردند و من هم به تبع آنها آن جمله را گفتم که « حسن جان نوش جانت ».
فاطمه جان وقتی خرما در دهان تو نهادم دیدم حوری های بهشتی سر از غرفه ها در آورده اند . و می گویند « فاطمه جان نوش جانت ، گوارای وجودت » من هم به پیروی از آنها این جمله را تکرار کردم.اما وقتی خرما در دهان علی نهادم شنیدم که خداوند از روی عرش صدا می زند « علی جان نوش جانت ، گوارای وجودت » . به اشتیاق شنیدن صوت حق خرمای دوم در دهان علی نهادم باز هم خداوند از روی عرش ندا زد که «هنیأ مرئیاً لک یا علی » نوش جانت ، گوارای وجودت علی جان.به احترام صوت حق از جا برخاستم و خرمای سوم در دهان علی نهادم ، شنیدم که باز خداوند همان جمله را تکرار کرد و سپس به من فرمود:« یا رسول الله بعزت و جلالم قسم اگر تا صبح قیامت خرما در دهان علی بگذاری من خدا هم می گویم علی جانم نوش جانت ، گوارای وجودت».
یا علی مولا جان یا علی مولا جان
خداوندا به حق علی گره از کار دوستان بگشااللَّـهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّد وآلِ مُحَمَّد.
اللَّـهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّد وآلِ مُحَمَّد.
اللَّـهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّد وآلِ مُحَمَّد.
اللَّـهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّد وآلِ مُحَمَّد.
اللَّـهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّد وآلِ مُحَمَّد.
جلاءالعیون علامه مجلسی
نظر
-
نظر
-
پاسخ : دو کلام حرف حساب
سلام بر ✋
حضرت محمد(ص)
امام علی(ع)
حضرت فاطمه(س)
امام حسن (ع)
امام حسین(ع )
پنج گل باغ نبی،?
سلام بر✋
امام سجاد(ع)?
امام باقر(ع)?
امام صادق (ع)?
گل های خوشبوی بقیع
سلام بر ✋
امام رضا(ع)
قلب ایران و ایرانی?
سلام بر ✋
امام کاظم(ع)
امام تقی (ع)
خورشیدهای کاظمین،?
سلام بر ✋
امام نقی (ع)
امام عسکری(ع )
خورشید های سامراء ?
و سلام بر ✋
✨حضرت مهدی (عج)✨
قطب عالم امکان امام عصر وزمان✋که درود وسلام خدا بر این خاندان نور و رحمت باد.?
خدایابه حق این ۱۴ گل روزمان را پر برکت گردان?
?آمین یارب العالمین?
نظر
-
پاسخ : دو کلام حرف حساب
یا پنج تن ال عبا ادرکنی یا پنج تن ال عبا ادرکنی یا پنج تن ال عبا ادرکنی ????????
نظر
نظر