اخبار گروه خودرو

Collapse
X
 
  • زمان
  • نمایش
Clear All
new posts
  • ایرج اکبری
    عضو فعال
    • Dec 2011
    • 10934

    #2386
    پاسخ : اخبار گروه خودرو

    راهکارهای یک نماینده مجلس برای حذف دلالان از بازار خودرو

    شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۴


    نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از ضرورت حمایت از صنعت خودروسازی کشور تاکید کرد و گفت: با تمام انتقاداتی که متوجه صنعت خودروسازی است، باید برای حمایت از این صنایع برنامه ریزی های لازم صورت گیرد.

    عزیز اکبریان در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به وجود اشتغال بالای صنعت خودروسازی کشور اظهار کرد: صنعت خودروسازی با حدود نیم قرن سابقه فعالیت، آمار اشتغال بسیار بالایی را در بخش های خودروسازی، قطعه سازی، نمایندگی ها و خدمات پس از فروش به خود اختصاص داده و باید مورد توجه بیشتر قرار گیرد.

    وی با بیان این مطلب که در دو سال گذشته تلاش های بزرگی برای پرهیز از فعالیت های سیاسی در صنعت خودرو شکل گرفته است افزود: کارخانجات خودروسازی سرمایه مردم و کشور هستند که باید از آسیب های تصمیمات سیاسی و جناحی مصون مانده و در فضای تولیدی و صنعتی به فعالیت خود ادامه دهند.

    نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از اظهارات خود حفظ اشتغال کارکنان و پرهیز از بیکاری نیروی انسانی را یکی از بهترین اقدامات صنعت خودرو عنوان کرد و گفت: با وجود تحریم های بین المللی و مشکلات بی شمار صنعت خودرو که زمینه ساز کمبود نقدینگی و کاهش درآمدهای این صنعت شد، خودروسازی‌ها علیرغم کاهش 50 درصدی تولید، نیروی انسانی خود را حفظ کردند.

    وی همچنین تاکید کرد: باید زمینه ای ایجاد شود تا شرکت های تجاری همکار خودروسازی ها به ویژه تامین کنندگان مواد اولیه مورد نیاز صنعت خودرو، وظایف خود را در خصوص این صنعت به صورت کامل و درست اجرا کرده و از بروز مشکل در روند تولید جلوگیری کنند.

    عضو کمیسیون صنایع در ادامه با اشاره به وجود عزم جدی در دولت و مجلس برای حمایت از صنعت خودرو تصریح کرد: معتقدیم در نگاه کلان و راهبردی، حمایت از صنعت خودرو یکی از مهم ترین اهداف اقتصادی کشور محسوب شده و این صنایع برای رشد و توسعه باید مورد توجه بیشتر قرار گیرند.

    وی صادرات خودرو به بازارهای خارجی را یکی از اهداف مهم و کلان صنعت خودرو عنوان کرد و گفت: باید همه مسئولین ذیربط تلاش کنند روند فروش خودرو در بازارهای خارجی شتاب بیشتری گیرد، ضمن این که باید از اقدامات نامطلوب و ایجاد محدودیت های صادراتی و همچنین اظهار نظرهایی که باعث تزلزل در فروش خودرو در خارج از کشور می شود جلوگیری کرد.

    اکبریان همچنین در خصوص شیوه قیمت گذاری خودرو در بازار نیز تاکید کرد: متاسفانه شورای رقابت و سازمان حمایت از مصرف کننده با وجود درایت بالا، تاکنون نتوانسته اند در زمینه افزایش تولید و تعادل بازار موفق عمل کنند که البته اصلی ترین دلیل آن ناکارآمد بودن قیمت گذاری یک محصول از طریق بخشنامه است.

    وی خواستار حل و فصل موضوع قیمت گذاری خودرو از طریق سپردن آن به حاشیه بازار شد و افزود: در صورت قیمت گذاری خودرو از طریق نظام عرضه و تقاضا، هم دلالی های موجود از بین می‌رود و هم خودروها کیفیت و قیمت واقعی خود را پیدا خواهند کرد.

    این نماینده مجلس در ادامه به موضوع تحقیق و تفحص از شرکت های خودروسازی اشاره کرد و گفت: مجلس شورای اسلامی تحقیق و تفحص را با هدف شناسایی نقاط ضعف و رفع آنها و همچنین کمک به شرکت های خودروسازی انجام داده و هیچ گونه دشمنی، عناد و لجاجت با این صنایع ندارد.

    اکبریان افزایش تولید خودرو را اولویت اصلی این صنعت ذکر کرد و گفت: در سایه افزایش تولید خودرو در کشور می توانیم بهره وری اقتصاد را افزایش داده و اشتغال موجود را چند برابر افزایش دهیم.
    كسى كه عقل ندارد، ادب ندارد و كسى كه همّت ندارد، جوانمردى ندارد و كسى كه دین ندارد، حیا ندارد.

    نظر

    • جعفرزاده
      عضو فعال
      • Dec 2010
      • 5833

      #2387
      پاسخ : اخبار گروه خودرو

      به گزارش ایسنا، درنرخ‌گذاری اخیر تعدادی از محصولات ایران‌خودرو، سایپا و مدیران خودرو از سوی شورای رقابت، قیمت‌ها حدودا بین چهار تا هفت درصد افزایش و این در حالی بود که قیمت پژو۲۰۶ حدود ۲۰درصد کاهش یافته بود. همین موضوع اعتراض ایران‌خودرو را در پی داشت و در نهایت طی مذاکراتی شورای رقابت با پذیرفتن استدلال این خودروساز، قیمت جدید این خودرو را بسته به مدل‌ و تیپ‌های مختلف بین یک تا سه درصد افزایش داد.

      به عنوان نمونه قیمت جدید پژو۲۰۶ تیپ۵ تاکنون حدود ۳۵ میلیون و ۴۳۰ هزار تومان از سوی ایران خودرو به فروش می‌رسید که با احتساب افزایش یک تا سه درصدی، قیمت جدید آن حداقل ۳۵ میلیون و ۸۰۰هزار تومان و حداکثر ۳۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خواهد شد.

      نظر

      • جعفرزاده
        عضو فعال
        • Dec 2010
        • 5833

        #2388
        پاسخ : اخبار گروه خودرو

        به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، براساس فرمول قیمت گذاری شورای رقابت قیمت احتمالی پراید 131 مجهز به کیسه هوا و با استاندارد ‌آلایندگی یورو 4 معادل 20 میلیون و 132 هزار تومان خواهد بود .



        همچنین براساس این فرمول احتمالا قیمت جدید خودروی تیبا با استاندارد‌ آلایندگی یورو 4 و مجهز به کیسه هوا 24 میلیون و 183 هزار تومان خواهد بود .



        البته هنوز شورای رقابت رسما قیمت جدید خودروهای داخلی را ابلاغ نکرده اما محاسبه‌های صورت گرفته براساس فرمول جدید قیمت‌های فوق را برای این دو خودرو نشان می‌دهد.

        نظر

        • ایرج اکبری
          عضو فعال
          • Dec 2011
          • 10934

          #2389
          پاسخ : اخبار گروه خودرو


          معاون امور گمرکی و فنی گمرک ایران در گفت‌وگو با فارس:
          مواد اولیه خودروسازان یک روزه ترخیص می‌شود/ ضرورت اصلاح برخی فرایندهای گمرکی
          معاون امور فنی گمرک ایران با رد زمان‌بر بودن ترخیص کالاهای خودروسازان گفت: برخی خودروسازان توقع دارند بدون اظهار کالاهایشان ترخیص شود که این امر، فرایند ترخیص را طولانی می‌کند؛ اما در صورت اظهار در همان روز کالاها ترخیص می‌شود.

          خبرگزاری فارس: مواد اولیه خودروسازان یک روزه ترخیص می‌شود/ ضرورت اصلاح برخی فرایندهای گمرکی

          محمدرضا نادری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در خصوص وضعیت ترخیص کالاها از گمرک و اینکه برخی خودروسازان از زمان‌بر بودن ورود کالاهایشان گلایه دارند اظهار داشت: کالاهای مربوط به خودروسازان عمدتاً در مسیر زرد در گمرک است و از زمان اظهار تا زمان ترخیص کالا زمان زیادی وجود ندارد.

          وی افزود: در حالی ترخیص کالاهای خودروسازان زمان‌بر می‌شود که اظهار نکرده تقاضای ترخیص کالا را داشته باشند و در صورتی که همان روز اظهار کنند همان روز نیز می‌توانند کالای خود را ترخیص کنند.

          به گفته معاون امور گمرکی و فنی گمرک ایران زمان‌بر بودن کالاهای مربوط به صنعتگران و خودروسازان به دلیل اخذ گواهی‌های استاندارد و مجوزهای دیگر است و به هیچ عنوان معطلی خاصی از سوی گمرک ندارد و یک روزه قابل ترخیص است.

          نادری افزود: هر کالا در رویه واردات و صادرات ضوابط تعریف شده دارد که البته برای کاهش این ضوابط پیشنهاداتی نیز به مسئولان ارائه شده است و برخی رویه‌ها نیاز به اصلاح قانون دارد زیرا در حال حاضر مجوز قانونی دارند مثلاً در بحث گندم نیاز به قرنطینه نباتی داشته که سه دستگاه مسئول آن هستند و طبق قانون تعریف شده است و در صورت کاهش رسیدگی به زمان آن نیاز به اصلاح قانون دارند.

          وی با اشاره به سه مسیر سبز، زرد و قرمز برای ترخیص کالاها در گمرک عنوان کرد: در بحث کالاهای اساسی، تولید و مواد اولیه نیاز به اصلاح و بازنگری داریم که در حال حاضر از مسیر قرمز خارج می‌شود و 75 درصد کالاهای وارداتی در مسیر سبز (کنترل اسناد بدون بررسی فیزیکی) و زرد (گرفتن مجوزهای قانونی)است و بقیه موارد از مسیرهای قرمز بوده که نیاز به تمامی رویه‌های سنتی با ریسک هستند.

          وی ادامه داد: پیشنهاداتی به قانونگذاران و وزارتخانه‌های متولی در رابطه با ترخیص کالا ارائه شده و به نظر می‌رسد برخی مجوزها باید اصلاح شود.

          انتهای پیام/

          - See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php....8xuSeJYy.dpuf
          كسى كه عقل ندارد، ادب ندارد و كسى كه همّت ندارد، جوانمردى ندارد و كسى كه دین ندارد، حیا ندارد.

          نظر

          • لولی بربط زن
            عضو فعال
            • Nov 2013
            • 1862

            #2390
            پاسخ : اخبار گروه خودرو

            کم کم باید گزارش خودروی ها با لحاظ افزای نرخ بیاید تا بازار کمی روی خوش ببیند.
            ای لولی بربط زن ! تو مست تری یا من ................ ای پیش چو تو مستی، افسون من افسانه ( مولانا )

            نظر

            • مسعود اب
              عضو فعال
              • Jun 2013
              • 1502

              #2391
              پاسخ : اخبار گروه خودرو


              گرچه تحریم‌های اعمال شده از سوی غرب و نیز افزایش هزینه‌های خودروسازان و هزاران مشکل دیگر موجب افت تولید خودرو و زیان شدید خودروسازان شده بود، اما رفع تحریم ها و نیز حضور خودروسازان خارجی در کشور، بار دیگر این صنعت فراموش شده را در کانون توجهات فعالان بازار سرمایه قرار داد و موجب تغییر در وضعیت این صنعت شد
              سال 91 بود که وضعیت صنعت خودرو به رنگ قرمز درآمد و پرطرفدارترین صنعت بورسی به دلیل وضع تحریم های جدید، ابهامات قیمت‌گذاری، بلاتکلیفی تولیدکنندگان و مصرف کنندگان و پرداخت نشدن تسهیلات وعده داده شده توسط دولت به انزوا فرو رفت.

              به این ترتیب صنعت خودرو که روزی از صنایع پیشرو بورس بود، با بی اقبالی سهامداران مواجه شد و سهامداران این صنعت برای نخستین بار در دو دهه گذشته متحمل زیان شدیدی شدند به طوری که این شرکتها در مجامع خود سودی برای تقسیم نداشته و همواره در صورتهای مالی خود زیان پیش بینی می‌کردند.

              اما در سال جاری مذاکرات هسته‌ای و رفع تحریم‌ها در کنار حضور مدیر عامل پژو در ایران و اعلام آمادگی برای گسترش همکاری‌ها خبر خوبی برای صنعت خودرو بود و دوباره توجه سهامداران به این صنعت جلب شده و صف های خرید میلیونی برای سهام خودروسازی ها تشکیل شد.

              بر این اساس در شرایطی که اوضاع بازار سرمایه نابسامان شده و بورس تهران علی رغم فعالیت صندوق توسعه و اعلام حمایت‌ها حال و روز خوشی ندارد، صنعت خودرو در این بازار خودنمایی می کند تا جایی که افزایش تقاضا برای خرید سهام شرکتهای خودروسازی منجر به افزایش قیمت سهام این شرکت ها شده است.

              به این ترتیب و در شرایطی که سهامداران سایر شرکتها با ابهاماتی همچون نرخ خوراک شرکتهای پتروشیمی‌ها، نرخ سود سپرده‌ها، تعیین تکلیف نشدن قیمت سیمان، قند، لبنیات در کنار ابهامات پالایشگاهی‌ مواجه هستند و زیان هشت درصدی را تجربه کرده‌اند، سهامداران صنعت خودرو شاهد رشد حدود 13 درصدی شاخص گروه خودرو بودند تا جایی که این صنعت تازه احیا شده از لحاظ میزان بازدهی جزو پنج صنعت با بازدهی مثبت در بورس قرار گرفته و در سه ماه اخیر بعد از صنعت دباغی و سایر واسطه گری های مالی در مقام سوم میزان بازدهی ایستاده است.

              این در حالی است که سرمایه‌گذاران گروه خودرویی در سال 92، 31 درصد بیش از شاخص کل بازدهی کسب کردند و طی سال 92 شاخص گروه خودرو بیش از 138 درصد رشد کرد.

              از سوی دیگر ایران‌خودرو که EPS خود را برای سال 92 با سرمایه 9 هزار و 600 میلیارد ریالی 316 ریال زیان پیش‌بینی کرده بود ،با 22 درصد افزایش در تولید و با سرمایه 12 هزار میلیارد ریالی سود 77 ریالی در سال 93 را برای خود پیش‌بینی کرده است.

              بر این اساس با تحولات و گشایش‌های صورت گرفته در زمینه سیاسی و ورود شرکت‌های خارجی، اخبار خوبی در مورد افزایش تیراژ تولید به گوش می‌رسد؛ به نحوی که سه خودروساز بزرگ کشور در فروردین و اردیبهشت 107 هزار و 67 خودرو تولید کردند که در مقایسه با دو ماهه سال 92 بیش از 96 درصد رشد در میزان تولید نشان می‌دهد.

              علاوه بر اینکه افزایش سه تا هفت درصدی قیمت خودرو که توسط شورای رقابت تعیین شد، می تواند در وضعیت این صنعت تحرکاتی را ایجاد کند یعنی با افزایش نرخ محصولات خودرو و نیز افزایش میزان تولید می توانیم نسبت به آینده این صنعت مهم در بورس خوش بین باشیم.

              علاوه بر این از مباحث مهم در خصوص صنعت خودرو میزان سودآوری این صنعت است که ارتباط مستقیمی به افزایش نرخ محصولات دارد زیرا هزینه های خودروسازان افزایش یافته و افزایش نرخ آنها آینده مثبتی را برای خودروسازان رقم خواهد زد.به این ترتیب و در شرایطی که صنعت خودرو در سال های اخیر زیان انباشته داشته و پوشش دادن زیان انباشته آن به زمان نیاز دارد اما این صنعت فراموش و تضعیف شده بورس تهران پس از مدتها انزوا، مجددا مورد توجه اهالی بازار سرمایه قرار گرفته و با رونق مواجه شده است.

              به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا ،در حالی که هنوز شرکتهای خودرویی اطلاعات جدید خود را در مورد تاثیر افزایش قیمت و افزایش تولید بر پیش بینی سود به بازار سرمایه ارائه نکرده اند،اما پیش بینی می شود که با افزایش میزان تولید و نیز قیمت محصولات در کنار رفع تحریم های بین المللی و حضور شرکتهای خارجی، این صنعت از وضعیت خوبی در میان سایر صنایع بورسی برخوردار شده و سهامداران خود را تا پایان سال منتفع کند و از لحاظ میزان بازدهی جزو پنج صنعت برتر بازار سرمایه باشد.
              بمنظور موفقیت
              تمایل شما برای رسیدن به موفقیت، باید بیشتر از ترس از شکست باشد . . .

              نظر

              • مسعود اب
                عضو فعال
                • Jun 2013
                • 1502

                #2392
                پاسخ : اخبار گروه خودرو

                سایت‌ثبت‌نام‌ایران‌خودروبسته‌شد!


                در حالی که ایران خودرو اعلام کرده است از امروز مشتری ها می توانند در سایت این شرکت اقدام به ثبت نام کنند اما سایت مذکور از دسترس خارج است





                منبع: دانا

                بمنظور موفقیت
                تمایل شما برای رسیدن به موفقیت، باید بیشتر از ترس از شکست باشد . . .

                نظر

                • وحید 20
                  ستاره‌دار(98)
                  • Mar 2011
                  • 29911

                  #2393
                  پاسخ : اخبار گروه خودرو

                  علی‌لو:

                  افزایش قیمت خودرو با هیچ قاعده‌ علمی همخوانی ندارد

                  رئیس هیئت تحقیق و تفحص از شرکت‌های خودروسازی گفت: افزایش قیمت خودرو در شرایط فعلی منطقی نیست و با هیچ قاعده‌ علمی همخوانی ندارد.

                  به گزارش خبرگزاری خانه ملت به نقل از تسنیم؛علی علی‌لو رئیس هیئت تحقیق و تفحص از خودروسازی‌ها با انتقاد از افزایش قیمت خودروهای داخلی در روزهای اخیر گفت: افزایش قیمت خودروها منطقی نیست و متأسفانه خودروسازان هزینه سوءمدیریت را از جیب مردم می‌پردازند که این نشان‌دهنده این است که آنها نمی‌توانند به‌درستی هزینه‌های‌شان را مدیریت کنند که از این جهت قیمت خودرو افزایش یافته است.
                  وی افزود: بنده معتقدم که به نظر می‌رسد میان خودروسازان اراده‌ای برای کاهش قیمت خودرو وجود ندارد، زیرا به‌روش علمی و کارشناسی می‌توان اثبات کرد که قیمت خودروها کاهش می‌یابد.

                  رئیس هیئت تحقیق و تفحص از خودروسازی‌ها در ادامه اظهار داشت: بنده معتقدم که افزایش قیمت خودرو در شرایط فعلی منطقی نیست و با هیچ قاعده‌ علمی همخوانی ندارد. در بعضی موارد خودروهای تولید داخل بین 10 تا 20 درصد بیش از قیمت واقعی‌شان در بازار عرضه می‌شوند.

                  علی‌لو تصریح کرد: کاهش قیمت خودروی داخلی و نیز افزایش کیفیت آن به‌شرط آن که بازار رقابتی ایجاد شود و قیمت همه کالاها از جمله خودرو در بازار تعیین شود، امکان‌پذیر است.

                  وی خاطرنشان کرد: افزایش کیفیت خودرو باید در عمل و رقابت جایگاه واقعی‌اش را پیدا کند
                  درخت هرچه پربارتر افتاده تر@};-

                  توصیه ای به خرید/فروش/نگهداری ندارم.

                  نظر

                  • وحید 20
                    ستاره‌دار(98)
                    • Mar 2011
                    • 29911

                    #2394
                    پاسخ : اخبار گروه خودرو

                    طرح کاهش قیمت خودرو پایه و اساس منطقی ندارد

                    به گزارش خبر خودرو، عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان گفت : طرح مواردی چون کاهش قیمت خودرو بر مبنای گزارش تحقیق و تفحص از خودروسازان نمی تواند پایه و اساس درست و منطقی داشته باشد.

                    محمد رضا نجفی منش در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو ،با توجه به قرائت گزارش تحقیق و تفحص از خودروسازان در کمیسیون صنایع و معادن گفت : هر چند اطلاعاتی در خصوص گزارش تحقیق و تفحص در اختیار نیست اما قطعا طرح چنین مسائلی در خصوص وجود هزینه های کاذب در محاسبه قیمت و امکان کاهش قیمت برخی از خودروها ، پایه و اساسی درستی ندارد.

                    وی تصریح کرد : ضرر و زیان خودروسازان در یکی دو سال گذشته نشان می دهد که اظهارات رئیس کمیته تحقیق و تفحص از خودروسازان صحیح نیست .

                    وی در ادامه به اظهارات رئیس کمیته تحقیق و تفحص مبنی بر غیر واقعی بودن هزینه های سربار و افزایش هزینه ها در این بخش از صنعت اشاره کرد و اظهار داشت : طرح چنین موضوعی مبنای درستی ندارد چرا که عدمه این شرکتها در بورس قرار دارند بنابراین یک شرکت بورسی نمی تواند هزینه های سربار را غیر واقعی و بالا اعلام نماید.

                    وی همچنین با توجه مقایسه هزینه های مالی خودروسازان کشور با بهترین خودروسازان دنیا و طرح این موضوع که هزینه های مالی بهترین خودروسازها در جهان یک و نیم درصد و بدترین آن هم چهار و نیم درصد است اما هزینه های مالی خودروسازان در ایران 13 تا 15 درصد است ، گفت : همواره در طرح این گونه موارد، رئیس کمیته تحقیق و تفحص اشتباهی تاریخی می کند و آن این که در سایر نقاط دنیا سود خودرو2 تا 4 درصد است اما در ایران 24 تا 25 درصد است البته این رقم درست اما به شرطی که سود بانکی در کشور ما مانند دیگر کشورها 4 درصد باشد .

                    این فعال صنعت قطعه سازی کشور تاکید کرد : هم اکنون سود بانکی در ایران 6 برابر دنیا است بنابراین در محاسبه سود خودروسازان در ایران چنانچه 4 در 6 ضرب شود رقم 24 عدد درستی خواهد بود در حالی که این سود در صنعت خودرو ایران کمتر بوده و حدود 20 درصد هزینه خودرو سود بانکی است.

                    نجفی منش با اشاره به اینکه مصداق هایی که در خصوص این گزارش و در ارتباط با هزینه سربار و قیمت خودرو مطرح می شود نادرست است ، تصریح کرد : قطعا با قرائت این گزارش نیز ، امکان اصلاح و کاهش هزینه های خودروسازان و قیمت خودرو وجود نخواهد داشت.
                    درخت هرچه پربارتر افتاده تر@};-

                    توصیه ای به خرید/فروش/نگهداری ندارم.

                    نظر

                    • جعفرزاده
                      عضو فعال
                      • Dec 2010
                      • 5833

                      #2395
                      پاسخ : اخبار گروه خودرو

                      فرمول شورای رقابت در نرخ گذاری خودرو دارای اشكال است

                      ما باید محصولات خود را با قیمت های سال پیش عرضه كنیم و تورم امسال، كه حداقل 25 درصد اعلام شده در قیمت های جاری لحاظ نشده اند و هر ساله، ما یكسال از تورم جاری عقب تریم.

                      داوود میرخانی رشتی، یك كارشناس خودرو در گفتگو با خبرنگار ایلنا در مورد اشكالات وارده بر فرمول و قیمتهای اعلام شده از سوی شورای رقابت اظهار داشت:متاسفانه قیمت پایه هنوز اصلاح نشده است و كماكان 14 درصد زیر قیمت مورد توافق خودروسازان با سازمان حمایت در بهمن 90 است.

                      وی افزود:همین موضوع باعث زیان 6 هزار میلیارد تومانی خودروسازان در دو سال گذشته شده است.

                      میرخانی ادامه داد: نرخ تورم بخشی خودروها 34 درصد است ولی در شاخصهای جدید قیمت خودروها حداقل 5 تا 6 درصد تعیین شده همچنین شاخص افزایش كیفیت مثبت بوده كه شورای رقابت مخالفت كرده و بر این اساس شاخص كیفیت خودروها مورد تجدید نظر قرار گرفته است.

                      این كارشناس خودرو ادامه داد: شاخص جدیدی به عنوان بهره وری به فرمول اضافه شده و باستناد مصوبه برنامه پنجم توسعه كه افزایش بهره وری دو درصدی اقتصاد را هدف قرارداده، دو درصد منفی به قیمت ها داده اند بدون آنكه ثابت شود كل بخش صنعت-كشاورزی و خدمات دو درصد بهره وری داشته اند و فقط صنعت خودرو نتوانسته به دو درصد دست پیدا كند؟

                      وی با بیان اینكه فرمول اعلام شده تورم سال پیش را منظور می كندگفت: یعنی ما باید محصولات خود را با قیمت های سال پیش عرضه كنیم و تورم امسال، كه حداقل 25 درصد خواهد بود در قیمت های جاری لحاظ نشده اند. به عبارت دیگر هر ساله، ما یكسال از تورم جاری عقب تریم.

                      نظر

                      • rasoul
                        عضو جدید
                        • Nov 2013
                        • 7

                        #2396
                        پاسخ : اخبار گروه خودرو


                        تعداد بازديد زيرپورتال
                        اين زيرپورتال امروز
                        تعداد بازديد: 217

                        اخبار سایپا 1393/4/3 سه شنبه
                        رونق کسب و کار در گروه سایپا همزمان با رشد تولید خودرو

                        مهندس مدنی خبر داد:
                        رونق کسب و کار در گروه سایپا همزمان با رشد تولید خودرو
                        سایپا نیوز: مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا از بهبود شرایط تولید و عرضه خودروهای تولید این گروه در ماه های آینده خبر داد و گفت: با توجه به بسترسازی های لازم برای افزایش تولید خودرو، برآوردهای ما نشان می دهد ظرفیت تولید محصول در سایپا افزایشی دوباره خواهد یافت.
                        مهندس مدنی در گفت و گو با سایپانیوز اظهار کرد: خوشبختانه ارتباطات بین المللی کشورمان با دنیا به سرعت درحال پیشرفت بوده و با توجه به تدابیر اتخاذ شده از سوی دولت محترم و وزارت صنعت، معدن و تجارت پیش بینی می کنیم شرکت های زنجیره تامین با شتاب بیشتری به فعالیت های خود ادامه دهند و زمینه ساز رشد میزان تولید و عرضه خودرو در بازار شوند.
                        وی افزود: در صورتی که مشکلات مربوط به قیمت گذاری خودرو توسط شورای رقابت حل و فصل شود، به نظر می رسد بتوانیم ضمن از بین بردن حاشیه بازار و دلالی های کنونی، قیمت ها را همزمان با عرضه خودرو به سطح واقعی برسانیم.
                        مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا تصریح کرد: در حال حاضر اصلی ترین مانع بر سر راه خودروسازی ها، مبحث تعیین قیمت ها است، البته با توجه به تدابیر اتخاذ شده از سوی وزارت صنعت، به نظر می رسد این مشکل نیز به زودی مرتفع خواهد شد تا تولیدکنندگان بیش از این با زیان مواجه نشوند.
                        وی با اشاره به آماده سازی خطوط برای تولید محصولات جدید نیز خاطرنشان کرد: خودروهای جدیدی که قرار است در شرکت های سایپا، پارس خودرو، سایپاکاشان و بن رو تولید شوند می توانند وضعیت عمومی نقدینگی را در گروه بهبود داده و زمینه جهش را در تولید خودرو ایجاد کنند.
                        مهندس مدنی با بیان این که احتمالاً قیمت سهام سایپا نیز در ماه های آینده افزایش خواهد یافت، افزود: با توجه به روند کنونی پیش بینی می کنیم قیمت سهام سایپا در بورس نیز با افزایش مواجه شود، ضمن این که اقدامات وزارت امور اقتصادی و دارایی در زمینه ایجاد رونق در بازار سهام و هدایت نقدینگی سرگردان به این بخش نیز به ما کمک خواهد کرد.
                        وی در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به ورود خودرو سراتو به سبد تولیدات سایپا گفت: با توجه به قراردادهای محکمی که سایپا با شرکت کیاموتورز منعقد کرده شاهد همکاری یک خودروساز مطرح بین المللی به عنوان شریک تجاری هستیم که زمینه افزایش اعتبار سبد محصولات ما را فراهم خواهد کرد.
                        وی افزود: برنامه ریزی های ما برای تولید این خودرو در دو تیپ 1600 و 2000 سی سی با گیربکس اتوماتیک و دستی است که امیدواریم به محض نهایی شدن مراحل آماده سازی خطوط، مونتاژ این محصول را در سایپا آغاز کنیم.
                        مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در ادامه با اشاره به ضرورت حفظ و افزایش انگیزه کارکنان گفت: تلاش می کنیم در صورت امکان با اتخاذ تمهیداتی زمینه های افزایش انگیزه شغلی را در کارکنان فراهم کنیم.
                        مهندس مدنی بهبود شرایط عمومی سایپا را مرهون تلاش ها و مسئولیت پذیری تمامی کارکنان عنوان کرد و گفت: همکاری مجموعه نیروی انسانی و تلاش آنان در تغییر شرایط نامطلوب گذشته موجب شد سایپا به ثبات و آرامش مورد نظر دست یافته و برای اینده ای روشن برنامه ریزی کند.
                        وی افزود: مشارکت و مسئولیت پذیری همکاران در تمامی حوزه های کاری امری است که می تواند زمینه افزایش بهره وری و دستیابی به بهترین نتایج را در فعالیت ها فراهم کند.
                        وی همچنین با اشاره به اهمیت صرفه جویی و نهادینه سازی فرهنگ مصرف در سطح شرکت های گروه خودروسازی سایپا نیز تاکید کرد: شرایط بد دو سال گذشته موجب شد تا در سطح گروه الگوی مصرف در حد قابل قبولی اصلاح شود و در حال حاضر نیز که وارد فاز رشد و بهبود شرایط هستیم نباید روش های گذشته را در زمینه اصلاح الگوی مصرف و کاهش هزینه ها نادیده بگیریم.
                        مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به فروش اموال راکد و مازاد گروه اظهار کرد: این برنامه که از سال گذشته در دستور کار قرار گرفته موجب شده نقدینگی مورد توجهی به سمت تولید محصول هدایت شود و ما قصد داریم این فرایند را در سال جاری نیز دنبال کنیم.
                        وی در ادامه توجه به امر کیفیت را در مراحل مختلف تولید ضروری دانست و گفت: از آن جایی که کیفیت محصولات تولیدی به عنوان زبان گویای شرکت سایپا به شمار می رود، باید همزمان با برنامه های افزایش میزان تولید، بهره وری را سرلوحه فعالیت ها قرار داده و برای تولید با کیفیت محصولات اقدام کنیم.
                        مهندس مدنی همچنین با اشاره به برنامه های رییس جدید سازمان گسترش و نوسازی صنایع افزود: مهندس نوروززاده از سوابق درخشانی در حوزه های گوناگون صنعتی برخوردار است و تجربیات زیادی را هم در خصوص تولید و هم سیاست گذاری های مربوط به این بخش اندوخته که امیدواریم زمینه ساز ارتقا جایگاه صنعت خودرو در کشور شود.
                        مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در خاتمه گفت: در ماه های آتی شاهد رشد چشمگیر در زمینه تولید و فروش خودرو در سایپا خواهیم بود که می تواند شرایط کلی شرکت را به طرز قابل توجهی بهبود ببخشد

                        نظر

                        • rajabnejad
                          عضو فعال
                          • Jan 2012
                          • 4331

                          #2397
                          پاسخ : اخبار گروه خودرو

                          سایپا با کیا به توافق رسید.




                          مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا از توافق نهایی با شرکت کیا برای تولید محصولات این شرکت در ایران خبر داد.

                          سعید مدنی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: با نهایی شدن توافقات، کیا مجددا به عنوان شریک تجاری با سایپا همکاری خواهد کرد.

                          وی با بیان اینکه در‌ آینده شاهد تولید برخی محصولات کیا در ایران خواهیم بود، خاطرنشان کرد: اولین محصول تولیدی در این زمینه خودروی سراتو است که در دو مدل با حجم موتور 1600 و 2000 سی‌سی تولید خواهد شد.

                          مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا ادامه داد: این خودرو در دو نوع گیربکس دستی و اتومات تولید و احتمالا تا پایان سال جاری وارد بازار خواهد شد.

                          وی در رابطه با قیمت این خودرو اظهار کرد: برآوردهای اولیه در این زمینه صورت گرفته است اما قیمت نهایی سراتو در زمان عرضه و با توجه به هزینه‌های روز تعیین خواهد شد.

                          مدنی تصریح کرد: هم‌اکنون با خودروسازان دیگری نیز در سطح جهان در حال مذاکره هستیم که در صورت رسیدن به نتایج مورد نظر همکاری با آنها نیز آغاز خواهد شد.
                          هرگاه زندگی را جهنم دیدی, سعی کن پخته بیرون آیی, سوختن رو همه بلدند ....

                          نظر

                          • مسعود اب
                            عضو فعال
                            • Jun 2013
                            • 1502

                            #2398
                            پاسخ : اخبار گروه خودرو


                            بازار خودرو کشور این روزها جانی ندارد و آن طور که نمایشگاهداران خودرو پایتخت می‌گویند، سایه رکود بر سر آن سنگینی می‌کند.
                            بازی‌های جام جهانی فوتبال 2014 برزیل از یک سو و قطعی نشدن قیمت خودروهای داخلی از سوی دیگر، دو دلیل اصلی رکود فعلی بازار به شمار می‌روند و با وجود آنها، مردم چندان تمایلی به خرید‌و‌فروش خودرو ندارند. از طرفی، ماه رمضان نیز در پیش است و فعالان بازار تاکید می‌کنند که با آغاز این ماه و افت شدید مسافرت‌ها، بازار بیش از پیش به رکود خواهد رفت. رکود، اما در شرایطی بر سر بازار خودرو کشور سایه انداخته که قیمت‌ها همچنان بالا مانده‌اند و نه تنها چندان خبری از ارزانی نیست؛ بلکه قیمت برخی خودروها رو به صعود نیز رفته است. به گفته نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت، محصولاتی مانند مگان و تندر-90 این هفته با رشد قیمت مواجه بوده‌اند؛ اما سایر خودروها روزهایی تقریبا ثبات را سپری می‌کنند. این در شرایطی است که معمولا قیمت کالاها در دوران رکود، افت می‌کند، اما ظاهرا خودرو می‌خواهد همچنان از این قاعده مستثنی بماند.

                            از بازار اما این‌طور خبر می‌رسد که بیشتر خودروها با تثبیت قیمت در هفته جاری روبه‌رو بوده‌اند، خودروهایی که این روزها تیراژ مناسبی را تجربه می‌کنند.

                            به گفته فعالان بازار، خودرویی مانند تیبا این هفته قیمتی برابر با 23 میلیون و 600 هزار داشت که در مقایسه با هفته گذشته تغییری نداشته است. تیبا جزو خودروهایی است که قیمت رسمی آن به‌زودی افزایش خواهد یافت و گفته می‌شود نرخ جدید این محصول به قیمت حال حاضر بازارش نزدیک خواهد شد.
                            از بازار پژو ۲۰۶ هم خبر می‌رسد که این خودرو نیز در هفته جاری با تثبیت قیمت روبه‌رو بوده است. بر این اساس پژو 206 تیپ‌پنج۳۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان خرید‌و‌فروش می‌شود و این یعنی در مقایسه با هفته گذشته، قیمت این خودرو تغییری نکرده است. مدل صندوقدار و V۸ پژو ۲۰۶ نیز قیمتی برابر با ۳۸ میلیون و 7۰۰ هزار تومان را دارا است که این موضوع از افزایش 200 هزار تومانی V8حکایت دارد. تیپ 5 و V8 تنها مدل‌های تولیدی حال حاضر پژو 206 در ایران خودرو هستند و سایر مدل‌ها مانند V9 و تیپ 2 و تیپ3 دیگر به تولید نمی‌رسند.

                            به گزارش دنیای اقتصاد، در بین دیگر مدل‌های پژو نیز هم‌اکنون پژو ۴۰۵ با قیمتی برابر با ۲۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد که این موضوع از ثبات قیمت آن حکایت دارد. سمند نیز که ثبات قیمت را در هفته جاری تجربه کرده، در حال حاضر ۳۲ میلیون تومان به فروش می‌رسد. همچنین پژو پارس نیز هم‌اکنون در مدل سال خود قیمتی برابر با ۳۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دارد و رانا نیز ۳۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان خریدوفروش می‌شود. هیچ‌کدام از این دو خودرو در مقایسه با هفته گذشته تغییر قیمتی نداشته اند.

                            از ایران خودرویی‌ها بگذریم و سری هم به پرایدها بزنیم؛ پرایدهایی که این هفته تثبیت قیمت داشته و افت‌و‌خیزی را تجربه نکرده‌اند. در این بین، مدل ۱۳۱ قیمتی برابر با ۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دارد و مدل ۱۳۲ آن نیز ۱۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. دیگر عضو خانواده پراید؛ یعنی مدل ۱۱۱ نیز همچنان ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد.

                            اما آن‌طورکه نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت می‌گویند، این هفته مگان یک میلیون تومان دیگر گران شد تا رکوردی جدید را بزند و قیمتش به 100 میلیون تومان برسد.

                            این خودرو که ظاهرا تیراژ بسیار اندکی دارد، تا یکی، دو هفته پیش 97 میلیون تومان قیمت داشت، اما با توجه به اوضاع نامناسب تولیدش، مشخص بود بالاخره قله 100 میلیون تومان را فتح خواهد کرد، که کرد.
                            همچنین سوزوکی گرندویتارا نیز که مانند مگان هیچ تولیدی در دو ماه نخست امسال نداشته، 135 میلیون تومان خرید‌و‌فروش می‌شود و نیسان تیانا هم با وضعی مشابه مگان و ویتارا در تولید، قیمتی برابر با ۱۵۰میلیون تومان را به خود می‌بیند.

                            از سوی دیگر، تندر-90 به عنوان دیگر میهمان صنعت و بازار خودرو کشور، این هفته با افت‌و‌خیز قیمتی روبه‌رو و کمی گران شد.

                            فعالان بازار می‌گویند تندر-۹۰ مدل E2 ایران خودرو در حال حاضر 38 میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد و مدل پارس خودرویی‌اش نیز یک میلیون تومان گران‌تر به فروش می‌رسد و هم اکنون 39 میلیون و 500 هزار تومان خرید‌و‌فروش می‌شود.

                            هر دو تندر افزایش قیمتی نیم میلیون تومانی را تجربه کرده‌اند، هرچند این موضوع چندان عجیب نیست، چه آنکه تندر قیمت بالای 40 میلیون تومان را پیش‌تر تجربه کرده است. تندر مدلی به نام E1 هم دارد که در حال حاضر 35 میلیون تومان به فروش می‌رسد. میان E1 و E2 به لحاظ فنی فرقی نیست؛ بلکه تفاوت آنها به آپشن‌هایی مانند کیسه هوای سمت شاگرد، مربوط می‌شود. تندر-۹۰ برعکس مگان روزهای نسبتا خوبی را در تولید طی دو ماه ابتدایی امسال پشت سر گذاشت؛ اما با این حال هنوز هم خودرویی گران به شمار می‌رود، تا جایی که مدل اتومات آن 49 میلیون تومان به فروش می‌رود.
                            بمنظور موفقیت
                            تمایل شما برای رسیدن به موفقیت، باید بیشتر از ترس از شکست باشد . . .

                            نظر

                            • ایرج اکبری
                              عضو فعال
                              • Dec 2011
                              • 10934

                              #2399
                              پاسخ : اخبار گروه خودرو

                              نعمت‌زاده اعلام کرد
                              رشد 100 درصدی تولید خودروهای سواری/ دلایل بدهکار شدن صنعتگران



                              جمعه ۶ تیر ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۰

                              وزیر صنعت، معدن و تجارت از رشد 100 درصدی تولید خودروهای سواری طی سه ماهه اول سال خبر داد و درباره بدهکار شدن صنعتگران توضیح داد.

                              به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، محمدرضا نعمت زاده در مراسم گرامی‌داشت روز صنعت و معدن در اصفهان، با تاکید بر نظارت بر کیفیت کالاها و جلب رضایت مشتریان اظهار کرد: 17 سال از عمر روز صنعت و معدن می‌گذرد و زمان آن رسیده است که بررسی کنیم که چه باید انجام می دادیم و چه باید انجام دهیم تا نقاط مثبت و منفی کارهای خود را بررسی کنیم.

                              وی با تاکید بر این که صنعت یک دانش پیچیده است، افزود: کسی که به صنعت وارد می شود باید دانش های متعددی هم چون مدیریت، تجارت، فن و دانش تولید را بداند و به روز باشد البته نگران این مورد نیستم زیرا همه صنعتگران این قابلیت را دارند و به خوبی از عهده آن بر می آیند.

                              چرا افراد خوش‌حساب اکنون بدهکار بانکی شده‌اند؟
                              وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: خراب کردن و از دست دادن بازار بین المللی و کاهش ظرفیت تولید ساده است البته امیدوارم هیچگاه این اتفاق نیفتد ولی چرا باید اوضاع بدهی بانک ها این گونه باشد و افرادی که سال ها کار کرده اند و حساب خوبی داشته اند اکنون بدهکار بانکی باشند؟

                              نعمت زاده با اشاره به سیاست های اقتصادی سال های گذشته اضافه کرد: شرایط را به گونه ای کردیم که صنعتگران بدهکار شدند شاید 10 الی 15 نفر باشند که در هر شرایطی بتوانند کار کنند ولی همه مدیران این ویژگی را ندارند. من سیاسی صحبت نمی کنم ولی جای سوال است که چه اتفاقی افتاد که از سال 1389 همه کارخانه ها و صنعتگران با مشکل مواجه شدند؟

                              مصادره برخی کارخانه‌های پیش از انقلاب درست نبود
                              وی با بیان این که ایران مدیرعاملانی را به خود دیده است که دو تا سه شب به خانه نمی رفتند تا کار کارخانه پیش برود، تصریح کرد: خاطرات برخی مدیر عاملان و صنعتگران پیش از انقلاب را که بخوانید متوجه می شوید چگونه کار می کردند. برخی از مصادره ها به ناحق بود و زمانی هم که وزیر شدم نامه نوشتم که عملکرد برخی از این مدیران را بررسی کردم و مصادره کارخانه ها و اموال آنها درست نبوده است.

                              وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطر نشان کرد: 35 درصد از تولید ناخالص ملی استان اصفهان از راه صنعت تامین می شود و صنعت و معدن با یکدیگر 50 درصد تولید ناخالص استان را تشکیل می دهند.

                              نعمت زاده با تاکید بر بهره وری در عرصه صنعت اظهار کرد: اگر 10 درصد بهره وری در صنعت استان اصفهان انجام شود این رقم تاثیر بسیار مثبتی بر صنعت این استان خواهد گذاشت.

                              سال گذشته ریالی از بانک ها پول نگرفتیم
                              وی با اشاره به آلودگی های استان اصفهان گفت: آلودگی باید در حد مجاز خود باشد. اما این را بدانید که صنعت این قابلیت را دارد که هم آلودگی های خود را پاک کند و هم آلودگی های واحدهای دیگر همچون بیمارستان ها را پاک و تمیز کند.

                              وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: باید در صنعت دقت در محیط زیست و دانش روز را در نظر داشته باشیم. کسی که وارد صنعت می شود کار پیچیده ای را آغاز می کند بنابراین باید با دقت بسیار کار کنیم.

                              به اندازه کافی گریه داریم!
                              نعمت زاده با بیان این که در سال گذشته ریالی از بانک ها پول نگرفتیم، ادامه داد: به اندازه کافی گریه داریم، کمی هم شادی داشته باشیم. در سه ماه گذشته رشد تولیدات خودروهای سبک و سواری 100 درصد رشد داشته است.

                              وی با اشاره به وضعیت رکود همراه با تورم در کشور اضافه کرد: باید رکود و تورم را به آرامی مهار کنیم. ابتدا دولت با تورم مبارزه کرد، ولی از ابتدای امسال به رییس جمهور گفتم باید رکود را مهار کنیم که او هم در چند مصاحبه بر پیگیری این هدف تاکید کرد.

                              وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این که با کارشناسان مشورت شده و در حضور رییس جمهور برای بهبود وضعیت کسب و کار تصمیم گیری شده است، تصریح کرد: در مجلس نیز طرحی برای حمایت از تولید در نظر گرفته شده است البته چون زمان به سرعت می گذرد نیاز به کمی تامل و تحمل داریم تا نتیجه بگیریم.


                              نعمت زاده با تاکید بر اتحاد نمایندگان استان اصفهان بر سر مشکلات استان گفت: استان و نمایندگان آن توسعه یافته اند زیرا با یکدیگر در مورد مشکلات استان اصفهان اتفاق نظر دارند و متحد عمل می کنند.

                              وی با بیان اینکه باید مشکلات کشور را بررسی کرد، افزود: باید در صرفه جویی آب در بخش کشاورزی وارد شویم زیرا هزینه احداث و مدرنیزاسیون سیستم های کشاورزی بسیار پایین تر از سودی است که آنها برای کشور دارد.

                              وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: باید از تحول فکرها آغاز و پیشرفت کنیم. چنانکه ضایعات صنعتی را به گونه ای به کار گیریم که مزاحم دیگران نشود. در گذشته نیز نتیجه کار صنعتگرانی که این چنین عمل کرده اند را نیز دیده ایم.

                              انتهای پیام
                              كسى كه عقل ندارد، ادب ندارد و كسى كه همّت ندارد، جوانمردى ندارد و كسى كه دین ندارد، حیا ندارد.

                              نظر

                              • Ahmad16
                                عضو عادی
                                • Dec 2013
                                • 223

                                #2400
                                پاسخ : اخبار گروه خودرو

                                محصولات جدید و در حال ورود پژو به ایران







                                در بحبوحه بحث تحریم‌های ایران، پژو یکی از اولین شرکت‌هایی بود که با غرب همراه شد و صنعت نه‌چندان مستقل خودروسازی ما را تنها گذاشت، از زیر آن همه مسئولیت و تعهد شانه خالی کرد و رفت. از ترس برخوردهای احتمالی آمریکا و اتحادیه اروپا چنان قافیه را باخته بود که در روز روشن گفت که نمی‌تواند دیگر با ما همکاری کند. گذشت و گذشت. گروه خودروسازی پژو به دلیل از دست دادن بازار پرسود ایران میلیون‌ها یورو در ماه ضرر کردند. حالا که اوضاع فرق کرده و رابطه بین ما و غربی‌ها رو به بهبود است، همه آنها به فکر بازگشتن افتاده‌اند. از بازگشت غول‌های نفتی گرفته تا شرکت‌های بزرگ حوزه صنعت و معدن. چند روز پیش هم دیدیم که مدیرعامل پژو شخصاً آمد و عرض ارادت کرد و این بار با قد خمیده رفت. حالا کاری به این که در بازار خودروی ایران چه می‌گذرد و ما بعد از سی و اندی سال به کجا رسیده‌ایم و از نظر فناوری چه در چنته داریم و در آینده می‌خواهیم جواب پژو را چگونه بدهیم، نداریم. مهم این است که به محض ورود جناب مهندس «ماکسیم پیکا» معلوم شد که شریک قدیمی‌اش ایران‌خودرو می‌خواهد دو محصول جدید را روانه بازار کند. اولی شاسی‌بلند ۲۰۰۸ و دیگری هاچ‌بک ۳۰۱ که اگر خدا بخواهد، حال و هوای پژو سواری در بازار را تغییر می‌دهد. کراس‌اووری با طعم پاریس

                                آنطور که در خبرها خواندیم، می‌گویند ۲۰۰۸ قرار است پروژه مشترکی باشد بین دو طرف. یعنی اینکه برای تولید آن نیاز به یک خط مونتاژ جدید است. حالا اینکه بعد از چند سال و تا چند درصد داخلی‌سازی می‌شود، بماند برای بعد ولی مهم این است که این خودرو حداقل در اوایل ورودش کاملاً خارجی است. پژو ۲۰۰۸ که داریم درباره‌اش صحبت می‌کنیم،‌ خودرویی است که سال ۲۰۱۳ رونمایی شده است. آنهایی که عاشق سینه‌چاک این خودرو هستند می‌دانند که پلت‌فرم آن همان هاچ‌بک ۲۰۸ است. پلت‌فرمی که نسخه ابتدایی‌اش را روی ۲۰۷ واقعی دیده بودیم. می‌دانید که آن ۲۰۷ که در ایران است در حقیقت ۲۰۶پلاس است. حالا بگذریم. خلاصه که ۲۰۰۸ آمد تا جانشین ۲۰۷ استیشن شود. اساساً معنی کراس‌اوور هم همین است. یعنی شاسی‌بلندی که زیرساخت آن یک خودروی سواری باشد. چیزی که درباره ۲۰۰۸ نامشخص شده این است که نمی‌دانیم پیشرانه‌اش چه حجمی دارد؟ چرا که پژو برای این فرزندش چند نوع پیشرانه ۱٫۲، ۱٫۴ و ۱٫۶ لیتری در نظر گرفته است. ولی یک حسی به ما می‌گوید که طرف ایرانی دست گذاشته روی مدل ۱٫۶ HDi که بر حسب اتفاق مدل تقویت‌شده ۱۶۰۰ سی‌سی آن است.
                                آپشن‌ها و امکانات

                                خودروسازان ما را که دیده‌اید؟ هیچ کارشان معلوم نیست. تا لحظه‌ای که ماشین به دستتان نرسیده،‌ نمی‌توانید مطمئن شوید که چه امکاناتی دارد. با این حال ما هرچه پژو درباره ۲۰۰۸ گفته را به شما می‌گوییم. این خودرو مجهز به رینگ‌های ۱۶، ۱۷ و در مدل آخر ۱۸ اینچی آلیاژی است. سیستم ضد سرقت دارد و قاعدتاً باید سقف پانوراما داشته باشد. نقشه‌خوان ماهواره‌ای با صفحه نمایش لمسی ۷ اینچی را نیز به قابلیت‌هایش اضافه کنید. چندتریم اصلی برای آن در نظر گرفته شده،‌ یکی «مشکی آکسفورد»، دومی «مشکی برلین»، دیگری «طوسی توکیو»، یکی هم «قهوه‌ای داکوتا» و آخری «برنز پکن». شیشه‌های تیره، صندلی‌های چرم و داشبورد و دسته‌دنده چوبی‌اش حس خوب لوکس بودن را القا می‌کند. آینه‌های آن مجهز به گرم‌کن و با قابلیت تاشدن خودکار هستند. بلوتوث و USB‌ که دیگر ارزش گفتن ندارد. پژو ۲۰۰۸ حداقل ۶ ایربگ دارد. سیستم تهویه مطبوع آن نیز اتوماتیک است. این سیستم در مدل‌های فول به صورت دوگانه نیز عرضه می‌شود. گرم‌کن صندلی‌ها یک آپشن آن هم روی مدل‌های تیپ بالا است. البته وجود ESP (سیستم پایداری الکترونیکی) و کروز کنترل که چیز عجیبی نیست اما حضور سیستم کمکی سرپایینی و سربالایی آن هم روی این شاسی‌بلند نه‌چندان قدبلند جای تعجب دارد. به سبک آفرودهای آمریکایی،‌ می‌شود روی کنسول آن یک خروجی ۱۲ ولت برق دید. سیستم صوتی آن چهار باند و چهار توییتر (نخوانید تیوتر) دارد. نظر دیگران

                                از آنجایی که هنوز هیچ‌کس حتی جمال این خودرو را ندیده، پس نمی‌توان درباره مثبت‌ها و منفی‌هایش نظر داد. پس مجبوریم دست به دامن سایت‌ها و مجلات معتبر خارجی شویم. سایت What Car در تستی که ژولای سال گذشته انجام داده بود درباره ۲۰۰۸ اینطور نوشت: «در این آزمون قوی‌ترین پیشرانه را انتخاب کردیم. انتخابی که سر و صدای زیاد اتاق را به ارمغان داشت. البته قوی‌ترین نسخه پیشرانه دیزلی اوضاع به مراتب بهتری را نسبت به نمونه بنزینی داشت. ضعف ۲۰۰۸ شدیداً در جعبه‌دنده‌اش دیده می‌شود. در حقیقت این خودرو نیاز به یک یا دو دنده اضافی برای کنترل بهتر دور موتور دارد. فرمان‌پذیری این پژو در سرعت‌های بالا تعریفی ندارد. شاید خسته‌کننده نباشد ولی ابداً هم سرگرم‌کننده نیست. در پیچ‌های تند و تیز به خصوص اگر مسیر شیب‌دار باشد، حس واژگونی را باید دایم تجربه کنید. اگرچه این روزها لذت سان‌روف داشتن در شاسی‌بلندها همه‌گیر شده،‌ ولی با ۲۰۰۸ ترجیح می‌دهید همیشه این سقف بسته باشد. صدای باد بی‌اندازه شما را درگیر خودش می‌کند. در روزهایی که پژو بیش از هر زمان دیگری نیاز به افزایش کیفی محصولاتش دارد، عرضه یک شاسی‌بلند تک دیفرانسیل (محور متحرک جلو) می‌تواند روی آینده آن تاثیرگذار باشد. اگرچه باید به این نکته نیز اشاره کرد که ۲۰۰۸ دارای دیفرنسیال ضدقفل با کنترل الکترونیکی است. در داخل کابین اولین چیزی که نظر شما را به خود جلب می‌کند،‌ فرمان بیش از حد کوچک آن است. با توجه به کوچک بودن فضای داخلی،‌ دکمه‌ها بسیار نزدیک به هم و فشرده تعبیه شده‌اند.»سایت دیگر CarsGuide‌ است که بعد از تست پژو ۲۰۰۸ می‌گوید: «پژو با این محصول، سلیقه اروپایی‌پسند خود را بار دیگر نشان داد. درحالی که نیسان جوک، رنو کپچر، شورولت ترکس و فورد اکواسپرت بازارهای بهتر و بیشتر آمریکا و آسیایی را نیز پوشش داده‌اند. اما همین تعصب روی سنت طراحی نیز طرفداران پر و پا قرصی را برایش دست و پا کرده است. از نظر آپشن و امکانات، تنها حضور نقشه‌خوان ماهواره‌ای، گرم‌کن صندلی و شیشه‌های تمام تاریک آن است که به نسبت دیگر محصولات جدید به نظر می‌رسد.» مجله Top Gear‌ که در حقیقت نسخه مکتوب برنامه‌ای محبوب به همین نام است، پژو ۲۰۰۸ را چنین معرفی می‌کند: «او همان ۲۰۸ چاق شده است. محصولی که اساساً از فرانسه آمده تا با فورد و شورولت از آمریکا رقابت کند. البته آنچنان مشتاق نیست که با نیسان جوک از ژاپن رو در رو شود. حتی با اینکه از نظر قیمتی نیز گران‌تر و از نظر ظاهری لوکس‌تر است با این حال ترجیح می‌دهد دور از رقیب آسیایی‌اش باقی بماند. باید اعتراف کرد که این خودرو یک شاسی‌بلند دو نفره است. چرا که به واقع دو صندلی عقبی آن به کار نمی‌آیند.همان بهتر که از فضای انتهایی خودرو برای چیدن جعبه و چمدان استفاده شود. همان‌طور که گفتیم این همان هاچ‌بک ۲۰۸ است که قد کشیده است. این تغییر سایز را هم می‌شود داخل اتاق دید. همان دکمه‌ها و همان شکل و شمایل. فقط کمی بزرگ‌تر. با این حال برخلاف خودروهای هم‌کلاسش، چهره‌ای قابل قبول و منطقی دارد. از آن طراحی‌هایی است که در گذر زمان تکراری نمی‌شود. خروجی پیشرانه‌اش آنقدرها هم بد نیست فقط اگر کمی وزن شاسی کمتر بود،‌ شرایط بهتری را در پیش داشتیم.»‌ رقبای داخلی

                                هنوز نه به دار است و نه به بار، قیمت حدودی آن را ۹۰ میلیون تومان تعیین کرده‌اند. شک نکنید وقتی پای عرضه به بازار وسط باشد، قیمتش کمتر از ۱۱۰ میلیون نخواهد شد. ‌ پیش از هر چیز بدانیم که پژو ۲۰۰۸ در آن سوی آب‌ها رقیبی است برای رنو Captur، فورد EcoSport، شورولت Trax، فیات Panda و نیسان Juke. همان‌طور که می‌بینید رقبایش همگی کله‌گنده هستند. اما واقعیت آن است که این خودرو رقیب واقعی در بازار ندارد!

                                نظر

                                در حال کار...
                                X