کاربران گرامی بورسی، با توجه به تغییرات اخیر سایت در صورت وجود هر گونه مشکل در استفاده از سایت (درج پیام، عضویت و...) با ایمیل boursy.com[@]gmail.com در ارتباط باشید یا موضوع را در تاپیک «شما بگویید...» درج کنید.
تنها سایت آپلود عکس و فایل و آهنگ و فیلم رایگان و دائمی با لینک مستقیم و حجم بالا و بدون نیاز به ثبت نام و با ماندگاری مادام العمر آپلود سنتر عکس و فایل
سازمان بین المللی تولیدکنندگان وسائل نقلیه موتوری اعلام کرد ایرانیها سیزدهمین مشتری خودرو در جهان/ رشد 37 درصدی فروش خودرو در ایران
سازمان بین المللی تولیدکنندگان وسائل نقلیه موتوری در جدیدترین آمار خود اعلام کرد که ایران در سال 2014 با فروش یک میلیون و 287 هزار و 600 دستگاه خودرو، سیزدهمین مرکز بزرگ خرید خودرو در جهان شناخته است که این رقم نسبت به سال قبل خود 37.5 درصد رشد نشان میدهد.
به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس، سازمان بین المللی تولیدکنندگان وسائل نقلیه موتوری در جدیدترین برآورد خود از فروش خودرو در سال 2014 اعلام کرد، در این سال، 88 میلیون و 164 هزار و 642 دستگاه خودرو در سراسر جهان به فروش رسیده است.
بر این اساس، میزان فروش خودرو در جهان طی سال گذشته میلادی با رشد 3.1 درصدی نسبت به مدت مشابه سال 2013 مواجه شده است. در سال 2013 بالغ بر 85 میلیون و 474 هزار و 817 دستگاه خودرو در جهان به فروش رفته بود.
این نهاد تخصصی، کل فروش خودرو در ایران طی سال 2014 را یک میلیون و 287 هزار و 600 دستگاه اعلام کرده است که این رقم نسبت به مدت مشابه سال پیش از آن 37.5 درصد رشد داشته است. در سال 2013 بالغ بر 804 هزار و 750 دستگاه خودرو در ایران به فروش رسیده بود.
بر اساس این گزارش، ایرانی ها سیزدهمین خریدار بزرگ خودرو در جهان در سال 2014 شناخته شده اند. فروش خودرو در ایران طی سال های 2012و 2013 کاهش داشته است، اما در سال 2014 با رشد همراه شده است.
بر اساس برآوردهای این سازمان بین المللی، چینی ها با خرید 23 میلیون و 491 هزار و893 خودرو جایگاه نخست جهان را به خود اختصاص داده اند. آمریکایی ها با خرید 16 میلیون و 841 هزار و 973 دستگاه خودرو در رتبه دوم و ژاپنی ها با خرید 5 میلیون و 562 هزار و 887 دستگاه خودرو در رتبه سوم از این نظر قرار گرفته اند.
برزیل با فروش 3.498، آلمان با 3.356، هند با 3.176، انگلیس با 2.843، روسیه با 2.545، فرانسه با 2.210، کانادا با 1.889، کره جنوبی با 1.730، ایتالیا با 1.492 و ایران با 1.287 میلیون دستگاه خودرو در رتبه های چهارم تا سیزدهمین قرار دارند.
کمترین میزان فروش خودرو در سال 2014 به کشورهای آفریقایی بروندی و لیبریا و کشور آمریکای مرکزی بلیز با 400 دستگاه خودرو اختصاص یافته است.
نظر کاندیداهای ریاست جمهوری درباره صنعت خودرو چیست؟
پرشین خودرو: بازار صنعت خودرو در کنار سایر بخش های اقتصادی کشور در حالت انتظار قرار داشته و منتظر سیاستهای رئیس جمهور آینده کشور برای حل نابسامانی های این صنعت و کنترل قیمتهاست.
به گزارش «پرشین خودرو» نوسانات نرخ ارز این روزها بسیاری از صنایع را تحت تأثیر خود قرار داده و آنان را با مشکلاتی از جمله کمبود نقدینگی و تأمین مواد اولیه برای گردش تولیدات خود روبه رو کرده است. از این میان صنعت خودرو به عنوان صنعتی مولد و اشتغالزا دریکسال گذشته به محلی برای مناقشات شورای رقابت و خودروسازان تبدیل شده و با وجود اعلام قیمتهای جدید براساس دستور العمل شورای رقابت نتوانست به دستاورد مهمی در تأمین مواد اولیه و کنترل قیمتها دست پیدا کند. چراکه در کنار این تعیین قیمتها حجم تولیدات کارخانجات کاهش و تلاش های پی در پی مسئولین برای کاهش قیمتها بی نتیجه ماند.
در حال حاضر هنوز بازار قیمت ها به ثبات نرسیده و این امر در کنار کمبود نقدینگی واحدهای تولیدی و افزایش حجم واردات خودرو مشکلات متعددی را برای خودروسازان و مردم به وجود آورده است. البته در شرایط فعلی هر چه به روزهای پایانی انتخابات نزدیک می شویم نه تنها بازار این صنعت بلکه کل بازار ایران در حالت انتظار قرار داشته و منتظر رئیس جمهور آینده کشور و سیاست های او برای صنعت کشور هستند.
نکته قابل توجه آنکه در این دوره از انتخابات صنعت خودروسازی از رنگ و بوی تبلیغاتی کاندیداها خارج شده و کمتر کاندیدایی به ارائه برنامه مسنجمی برای حل معضلات این صنعت می پردازد. به نحوی که فعالان این صنعت و البته مردم که از سال گذشته تاکنون با بازار بی ثبات قیمت خودرو درگیر هستند امروزه با نا امیدی به روزهای پس از انتخابات می نگرند.حال در این میان خالی از لطف نیست که نظرات هر6 کاندیدای یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری را در مورد صنعت خودرو جویا شویم. قالبیاف: دولت نباید ضعف مدیریت خودرو را از جیب مردم پرداخت کند
محمد قالیباف شهردار کلان شهر تهران، در حوزه صنعت خودرو معتقد است صنعت باید به سمتی برود که کیفیت تولیدات افزایش پیدا کند. چراکه اگر قرار است مردم برای هر لیتر بنزین 700 تومان بدهند، نباید ماشینی از صنعت خودرو تحویل بگیرند که هر صد کیلومتر 12 لیتر مصرف کند. اگر دولت بخواهد ضعف مدیریت خود در کیفیت را از جیب مردم پرداخت کند، این دزدی آشکار است.
در کنار اظهارات این کاندیدا که در قالب مناظرات اقتصادی مطرح میشود ابراهیم یاوری به عنوان نماینده اقتصادی قالیباف با حضور در برنامههای اقتصادی این کاندیدا ضمن تشریح سیاستهای دولت قالیباف در حوزه اقتصاد و به ویژه صنعت خودرو، در پاسخ به پرسش هایی مبنی بر اینکه سازمان محیط زیست و سازمان استاندارد از دولت میخواهند که مانع تولید خودروهای بی کیفیت گردد و آنها را ملزم به رعایت استانداردهای ایمنی نماید اما از طرف دیگر خودروسازان اجرای این استانداردها را با زمان بیشتری همراه داشته و تعللهای را برای اجرا شدن آنها انجام می دهند حتی اجرای این سیاستهای منوط به کاهش سطح تولید و افزایش قیمت خودرو میدانند سیاست دولت آقای قالیباف در این رابطه چیست؟ می گوید: متاسفانه دولت به تمام این موارد نگاه درآمدی دارد، زیرا خود رقیب بخش خصوصی دانسته و در این حالت بیشتر به دنبال منافع خود است تا منافع مردم. در این حالت با ایجاد فشار به مصرف کننده آنها را تحمیل می کنند خودرو را با دوبرابر مصرف سوخت استاندارد جهانی با قیمت جهانی پرداخت کند. در حالی که ما باید با ترفندهای خاص خود این موضوع را سازماندهی نماییم .
به اعتقاد این کارشناس اقتصادی سیاست های وزارت صنایع نیز در این میان بی تأثیر نیست زیرا اجازه اجرای طرح های سرمایه گذاری در حوزه خودرو برای ایجاد تولیداتی با استاندارد بالا را نمی دهد؛ صنعت داخلی کشور قدرت و توان بالایی را برای اجرای استانداردهای لازم در انواع طرح های صنعتی و تولیدی دارد اما چون دولت به عنوان یک بنگاه دار فعالیت می کند رسیدن به اهداف تا حدودی مشکل است.البته اگر صنعت خودرو از انحصار خارج شود و وظایف آن به صورت دیکته اعلام شود حتما این بخش در جهت تحقق اهداف پیشرفت و در آینده شاهد ماشین های با استاندارد تولید بالا خواهیم بود.
یاوری تصریح کرد: ما باید نگاه جزیره ای و رقابتی بخش خصوصی با دولت را اصلاح کنیم. البته باید این نکته را متذکر شوم که ما اعتقادی به افزایش واردات نداریم بلکه صنعت خودرو می تواند در کوتاه ترین زمان ممکن ماشینهای استاندارد را تولید نماید البته به شرط آنکه نگاه منفعت طلبی به جیب مصرف کننده در دولت وجود نداشت .
یاوری در پاسخ به این پرسش که آیا در دولت آقای قالیباف ارز به خودروسازان ارائه خواهد داد یا خیر، گفت: به اعتقاد من اگر بخواهیم ارز به خودروسازانی بدهیم که نصب ایربگ ،ترمز هیدرولیک و حتی رنگ را آپشن می دانند ظلم به مردم است
وی اضافه کرد: مدیران بازرگانی و فروش دو شرکت خودروساز با صراحت کامل می گویند شورای رقابت در مورد قیمت گذاری قیمتهای قوطی حلبی که رنگ نداشته و فقط یک موتور و 4 چرخ دارد تعیین کرده است بسیار بریم قابل تامل بود. بیان این حرف نوعی توهین به اعضای شورای رقابت و مردم تلقی می شود.
نماینده اقتصادی قالیباف با اشاره به اینکه به صنعتی که برای جان مردم ارزش زیادی قائل نیست به نباید ارز اختصاص پیدا کند، گفت: به اعتقاد بنده فقط در صورت اصلاح می توان در این مورد تجدید نظر کرد چرا که آنها حتی ارکان اصلی یک خودرو را آپشن تلقی کرده و حاضر به ارائه خدمات مناسب به خریداران نیستند. روحانی: باید با صنعت خودرو قاطعانه برخورد کرد
حسن روحانی رئیس سابق شورای عالی امنیت ملی در روند اولین مناظره اقتصادی خود به همراه سایر کاندیداها فقط با اشاره ای کوتاه به وضعیت چند کارخانه تولیدی در کشور معتقد است کارخانه کفش ملی که جزو افتخارات ما در بین کشورهای همسایه بود، امروز به انبار خودرو سایپا تبدیل شده، شرکت پارس الکتریک نیز که افتخار بود، لانه کبوترها شده است. این نشان میدهد که اینجا عدالتی بین نیازهای واقعی و عملکرد واقعی دولت وجود ندارد.
همچنین محمد باقر نوبخت نماینده اقتصادی روحانی با حضور در مناظرات و نشستهای خبری در پاسخ به این سؤال که خودروسازان موظف به بهینه سازی خودروها هستند و سازمان استاندارد، نیروی انتظامی و سازمان محیط زیست خودروسازان را در آلودگی هوا مقصر میدانند، نظر آقای روحانی در صورت رئیس جمهور شدن در این زمینه چیست، میگوید: رئیس جمهور باید طرف حق و منطق را بگیرد. بنده وقتی از ارتفاعات به شهر تهران نگاه میکنم و این شرایط آلودگی هوا و بهنوعی اتاق گاز را میبینم متأثر میشوم . این مردم سالار ما هستند و کدام نظام مردمسالاری با سالار خود چنین میکند.
وی با بیان اینکه باید دید این وضعیت و آلودگی ناشی از چیست، گفت: این وضعیت باید درست شود و در برنامه اول، دوم و سوم گفته شده که صنایع خودروساز داخلی با توجه به احترامی که برای آنها قائلیم باید دنبال بازسازی صنایع بروند اما چند سال، چند قرن باید مردم مسموم شوند تا خودروهایی تولید کنیم که از نظر آلودگی و آلایندگی مناسب باشد. بنابراین معتقدیم این کار نیاز به یک قاطعیت دارد و حتی اگر لازم باشد میتوان هزینههایی را نیز پرداخت کرد و آمادگی برای پرداخت پول بیشتر را داشته باشیم اما در مقابل بتوانیم وضعیت آلایندگی هوا را بهبود ببخشیم. بر این اساس باید مدیران خودروساز نیز این را درک کنند و دولت نیز طرف حق را بگیرد.
نوبخت بیان کرد: در این زمینه باید قاطعانه برخورد کرد و با برنامه ریزی پیش رفت همچنین نیروی انتظامی نیز اگر این حساسیت را نشان میدهد به این دلیل است که وظیفه دارد. همچنین بهبود وضعیت آلایندگی خودروها درست است منجر به افزایش قیمت میشود ولی میتوان از این کار نیز جلوگیری کرد به این نحوی که هزینه تمامشده خودروها را برای مثال با کاهش آپشنهای خودرو کاهش داد. مسئلهای که در حال حاضر مطرح میکنند به این معنی نیست که بخواهیم خودروسازان را تهدید کنیم ولی باید بگویم برخی کشورها در حالی که میتوانند خودشان خودرو تولید کنند اما اقدام به واردات میکنند. ما نمیگوییم ما نیز با تهدید خودروسازان از این طریق آنها را تحت فشار بگذاریم ولی میتوانیم از تجربیات سایر کشورها استفاده کنیم و ببینیم چگونه آنها ماشینهای ارزانقیمت اما با کیفیت و استاندارد تولید میکنند جلیلی: مدیریت صنعت خودرو پرهزینه است
سعد جلیلی دیگر کاندیدای یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری نیز کمتر به صورت مستقیم در نشست خبری و مناظره انتخاباتی خود به بیان مشکلات صنعت خودرو پرداخته است. او نیز همانند برخی از کاندیداها این مسئولیت را به نمایندگان اقتصادی محول نموده است.
محمدمهدی زاهدی وفا نماینده اقتصادی جلیلی در این رابطه معتقد است: حدود 40 سال خودروی پیکان تولید میکردیم و طبق گزارش سازمان بهینه سازی سوخت 27 میلیارد دلار یارانه سوخت به آن اختصاص پیدا کرد اما نتوانستیم تغییری در ساختار تولید خودرو در کشور ایجاد نماییم. به اعتقاد ما اگر لازم است محصولی صنعتی در کشور تولید کنیم، باید برای حمایت از آن تا رسیدن به نقطه مورد نظر بازه ای زمانی تعریف می کردیم نه اینکه هم ساله با چشم بسته انواع و اقسام حمایت ها را بدون برنامه مدون انجام می دادیم و در آخر نه به اهداف توسعه ای رسیدیم و نه آن صنعت به رشد مورد نظر رسید.
این کارشناس اقتصادی با اشاره به مشکلات کمبود ارز وارداتی، گفت: صنعت خودروسازی پس از این همه سال حمایت باید امروز به جایی می رسید که خود ارزآور باشد نه اینکه به دنبال ارز برای واردات باشد.
به گفته زاهدی وفا، صنعت خودروسازی در همه دنیا صنعتی مهم و تأثیرگذار است، پس باید سیاستی مدنظر قرار گیرد که هم بتوانیم این صنعت را حفظ کنیم، هم ایجاد اشتغال شود و هم جان مردم کمتر با مخاطره مواجه شود.
نماینده اقتصادی جلیلی در پاسخ به اینکه سازمان محیط زیست خواستار افزایش استانداردهای زیست محیطی توسط خودروسازان است اما خودروسازان خواستار مهلت بیشتر برای رعایت این استانداردها هستند نامزد شما با درخواست کدام طرف موافقت میکند، گفت: نقطه شروع و منشأ صنعت خودروسازی ما دولتی بوده و مدیریت پرهزینه بر آن حاکم بوده است.
وی در مورد اینکه آیا با درخواست خودروسازان مبنی بر دریافت یارانه ارزی (ارز به نرخ کمتر از بازار غیر رسمی) موافقت هستید، افزود: ما اگر قرار است از خودروساز حمایت کنیم باید در قالب یک نظام با زمان مشخص باشد.
به اعتقاد این کارشناس اقتصادی، باید بگوییم ظرف 2 یا 3 سال این ارز را به شما می دهیم، باید پس از آن به مرحله ای برسید و بعد از مدتی این صنعت خود تبدیل به یک نقطه قوت برای کشور شود.
زاهدی وفا با بیان اینکه ما در سالهای گذشته حمایت های کور را از صنایع تجربه کردیم، افزود: این حمایت ها نه ما را به اهدافمان رساند و نه آن صنعت تبدیل به نقطه قوتی برای کشور شد.ما معتقدیم اگر از ابتدا درست عمل کرده بودیم در شرایطی که در تأمین ارز دچار مشکل هستیم همین صنعت خودروسازی باید به نقطه ای می رسید که برای کشور تأمین کننده ارز بود. رضایی:اجازه خروج یک خودروی بی کیفیت را از کارخانه نخواهم داد
محسن رضایی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام دیگر کاندیدای ریاست جمهوری سال 92 که تجربه حضور در انتخابات گذشته ریاست جمهوری را دارد درباره صنعت خودروی کشور و سیاستهای خود برای توسعه و ارتقاء این بخش معتقد است اجازه نمی دهم یک خودرو از در کارخانه بیرون بیاید و استانداردهای لازم و سلامت مردم را نداشته باشد این خودرو ها به نظر من قتلگاه متحرک هستند.
وی با اشاره به اینکه خودرو در کشور با 2 اشکال اساسی روبه رو است، افزود: در وهله اول تمام خودروهای تولید داخل باید دارای استاندار سلامت باشند و در برنامه دوم نیز سعی خواهد شد تا قیمت خودرو تثبیت و بازار خودرو به سمت رقابتی و کیفیتی پیش برود.
محسن رضایی در ادامه دیگر مشکل صنعت خودروسازی ایران را رقابت پذیری ضعیف محصولات تولیدی با خودروهای خارجی دانست و گفت: در این زمینه لازم است با اقداماتی هدفمند زمینه ارتقا این محصولات و رقابت با کشورهای خارجی فراهم شود.
وی کاهش آرام و منطقی تعرفه وارات خودرو را از جمله برنامه های خود در صورت پیروزی در انتخابات ذکر کرد و تصریح کرد: در کنار این محقق شدن این برنامه با افزایش کیفیت محصولات تولیدی امکان رقابت در بازار جهانی فراهم خواهد شد.
رضایی با بیان اینکه به هیچ عنوان با دیوار بلند تعرفه واردات خودرو موافق نیستم، اضافه کرد: با این وجود حذف یکباره و شتاب زده این تعرفه نیز نادرست و آسیب زا است. غرضی:با ارائه ارز ارزان به خودروسازان مخالفیم
بابک حاجیان در مورد دیدگاه اقتصادی دولت غرضی در ارتباط با خوردوسازها و ارز ارزان قیمت، اظهار می دارد: مشکلات صنعت خودروسازی را امروز تمامی مردم و مدیران میتوانند لیست کنند. مسلما باید از پرداخت ارز ارزان قیمت به صنعتی که دچار اختلافات بسیاری است جلوگیری شود اما در عوض صنعت خودروسازی ما باید در غالب مغزافزایی بحثهای دانش بنیان را پیگیری و محقق سازد تا به واسطه آن قیمت محصولات کاهش یابد.
وی ادامه داد: البته باید در این زمینه سیاستهای تکمیلی را نیز داشت چرا که در کشور ما خودرو یک کالایی لوکس به حساب می آید و مرد حاضرند خانه نداشته باشند اما ماشین زیر پایشان خوب باشد که این امر نیاز به کار فرهنگی را محرز میکند.
این کارشناس اقتصادی درباره سیاستهای تکمیلی دولت غرضی، گفت: توسعه حمل و نقل عمومی و فرجامخواهی(مدیریت بر فروش) میتواند جزو سیاستهای تکمیلی به حساب آیند که صنعت خودرو را بهبود بخشد؛ بنابر این صندوق توسعه ملی و ذخیره ارزی با توجه به اینکه باید برای حمایت از بخش خصوصی تخصیص داده شود اما باید دانست که ارز یک کالا نیست و باید تابع کالاهای دیگر در کشور تعلق گیرد تا با توجه به محدودیتهای منابع ارزی دچار مشکل نشویم. با توجه به سیاست ارز تک نرخی بعید میدانم که دولت آینده به سمت تخصیص ارز ارزان قیمت به صنایعی چون خودرو برود.
به اعتقاد نماینده اقتصادی غرضی، در صادرات غیرنفتی از تمامی ظرفیتهای خودروسازی و حتی کشاورزی باید بهره برد تا بتوان ارز بیشتری به داخل کشور آورد و به واسطه آن نگاه مردم را نسبت به جمعآوری ارز تغییر داد و در نهایت نرخش را خواست؛ هر 6 ماه یکبار باید بازار این حوزه رصد شود تا فرصتها و تهدیدات صادرات غیرنفتی مشخص شده و زمینه حذف نفت از عمده صادرات کشور از میان برود. اما چیزی که مشخص است ارز چند نرخی موجب فساد خواهد بود و باید به سمت تک نرخی شدن آن برویم. اما شاید نتوان عددی را برای آن عنوان کرد.
وی اضافه کرد: بسیاری از صنایع به خصوص خودروسازی در کشور ما دانشبنیان نیستند و در حالی که میتوانند با استفاده از نگاههای دانشی و تفکرات بنیادی و فنآوری نو بهای تمام شده پایینتری را برای صنعت خودرو داشته باشیم.
حاجیان درباره موضوعات زیستمحیطی و عدم تحقق وعدههای خودروسازان که در این زمینه کار خاصی را انجام ندادهاند نیز گفت: محیط زیست و آلودگی آن تنها بحثی نیست که در کشور ما مطرح باشد بلکه یک جریان فکری در دنیاست؛ اما در مقابل صنعت خودرو نیز بخشی از جامعه را خطاب قرار داده و برای اینکه بتوانیم تعهدات و برنامههای آنها را در موضوعاتی از قبیل محیط زیست محقق کنیم باید با نگاه پدرانه دولت با آنها رفتار شود به گونهای که سیاستهایی برای خودروسازان و مدیران خودرویی از قبیل تسهیلات خاص در نظر گرفته شود و تا زمینه رقابت در بین آنها شکل گرفته و به سمت محققسازی وعدههای خود بروند. انتقاد ولایتی از نحوه فعالیت خودروسازان
محمد سوری نماینده اقتصادی ولایتی نیز در روند برگزاری مناظرات انتخاباتی در خصوص دیدگاه آقای ولایتی از صنعت خودرو و سیاست های اتخاذی این کاندیدای برای حل مشکلات فعلی این صنعت معتقد است: وجود ترافیک در واقع علامتی از مشکلات شهرهای بزرگ است که ضایعاتی همچون سرطان، بیماری های قلبی ، تنفسی و هزار گرفتاری دیگری را ایجاد میکند .اگر قرار باشد آقای ولایتی از بین کاهش تولید خودرو و حمایت از محیط زیست یکی را انتخاب کند باید بگویم علی رغم قولهایی که برای بهبود وضعیت آلودگی هوا داده شده، مصرف میانگین سوخت در هر صد کیلومتر 13 لیتر است در حالی که در سایر کشورها این رقم 6.5 لیتر است . برای بهبود این شرایط اقداماتی که سایر کشورها انجام دادهاند را مورد توجه قرار خواهیم داد.
وی با بیان اینکه اگر قرار باشد همانند گذشته به مدیران مربوطه زمان بدهیم تا نسبت به بهبود شرایط آلایندگی هوا کارهای انجام دهد ، وضعیت به همین شکل خواهد بود و تغییری ایجاد نمی شود، اظهار داشت: مدیران اگر برنامه مشخصی برای کاهش آلودگی دارند باید ارائه کنند در غیر این صورت آن مدیر باید عوض شود و نباید زمان برای مدیران در این زمینه باز باشند تا هر وقت که دلشان خواست کاری انجام دهند. زیرا هیچ تغییری در این صورت رخ نمیدهد. محیط زیست محل تنفس و زندگی مردم است براساس آمار اگر درجه حرارت زمین 3 درجه دیگر تغییر کند فاجعه خواهد شد.
به اعتقاد سوری باید با همه ارز ارزان قیمت ارائه کنیم زیرا باید قبول کرد که کشور در شرایط عادی قرار ندارد. هم اکنون ارز از 1 هزار تومان به 3500 تومان رسیده است که این علامت غیرعادی بودن سیاست های ارزی و امکانات ارزی را نشان می دهد.باید به داد صنعت برسیم اما این مسئله که به همه ارز ارزان قیمت بدهیم و این کار به صورت یک عادت شود بهره وری تحقق نخواهد یافت ولی در شرایط غیر متعارف کمک به خودروسازان و سایر صنایع از ضروریات است.
وی افزود: همه میگویند نباید یک نفر هم بیکار شود در حالی که بسیاری از بخشهایی که قطعات خود را میسازند فعالیت آنها خوابیده است و از 1500 نفر کارمند آنها در حال حاضر تنها 100 نفر باقیمانده است و این یعنی 1400 نفر را از دست دادند.بنابراین ناچاریم که از آنها حمایت کنیم ولی نباید اختصاص ارز ارزان قیمت به آنها یک عادت شود و در سالهای که روال کشور عادی است چنین مزیتی وجود نخواهد داشت.
به نظر می رسد تمام کاندیداها مشکل فعلی صنعت خودرو را بیکیفتی محصولات عنوان می کند اما نکته قابل توجه آنکه در میان این سخنان برنامه مسنجم و عملیاتی برای گذر از این شرایط و توسعه صنعت خودروی کشور مشاهده نمیشود. صنعتی که بیش از یک میلیون نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم در آن مشغول به کار هستد و به لحاظ پایه صنعتی دارای رتبه دوم در گردش نقدینگی دارد نیازمند توجه بیش از پیش کاندیداهای ریاست جمهوری است.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با انتقاد از بالا بودن نرخ خودرو و عدم تناسب با کیفیت آن در کشور، گفت: پایین بودن تیراژ تولید خودرو در کشور عامل اصلی عدم رقابت برای بهبود کیفیت تولیدات و همچنین کاهش قیمت آن است.
حسین گروسی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت، با انتقاد از بالا بودن نرخ خودرو در کشور، گفت: پایین بودن تیراژ تولید خودرو در کشور عامل اصلی عدم رقابت برای بهبود کیفیت تولیدات و همچنین کاهش قیمت آن است.
نماینده مردم شهریار، قدس و ملارد در مجلس شورای اسلامی، با یادآوری موارد ذکر شده در سند توسعه خودرو، افزود: در این سند گفته شده که تولید خودروی سواری باید به 3 میلیون دستگاه در سال برسد که از این تعداد باید 2 میلیون برای مصرف داخلی و 1 میلیون برای صادارات تولید شود.
این نماینده مردم در مجلس نهم، با تاکید بر اینکه رسیدن به تولید در تیراژ بالا ناخودآگاه به کاهش قیمت خودرو و همچنین ارتقا کیفیت آن منجر خواهد شد، تصریح کرد: به طور حتم اگر تولید کننده با رشد تولیدات خود به فکر ارتقا کیفیت و همچنین کاهش قیمت ها نباشد مجبور به تحمل ضرو زیان در نتیجه فروش نرفتن محصولات خود خواهد شد.
وی با بیان اینکه تقاضای کاذب موجود در بازار خودرو عامل رشد قیمت آن است، گفت: همین تقاضای بالا منجر به عدم ایجاد انگیزه در تولیدکنندگان برای رشد کیفیت محصولاتشان شده است.
گروسی با تاکید بر اینکه باید در کنار رشد مسائل کمی شاهد ارتقا موارد کیفی نیز باشیم، افزود: متاسفانه در حال حاضر در نتیجه جو حاکم بر بازار خودور شاهد بر هم خوردن توازن قیمت و کیفیت هستیم.
این نماینده مردم در مجلس نهم، با بیان اینکه مسئولان باید برای ایجاد توازن بین عرضه و تقاضای خودرو تلاش کنند، گفت: در صورتی که صادارت محصولات ملی آن هم در زمینه خودرو جدی گرفته شود به طور حتم کاهش قیمت تمام شده خودرو در داخل را شاهد خواهیم بود.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: ما در گذشته یک میلیون و 600 هزار خودرو تولید میکردیم اما متاسفانه در حال حاضر کمتر از یک میلیون تولید داریم که این خود باعث رشد قیمت خودرو در بازار در نتیجه برهم خودرن توازن عرضه و تقاضا شده است.
پلتفرم کاملا ایرانی از سال 95 با همکاری مشاوران خارجی و قطعه سازان داخلی تولید خواهد شد
به گزارش خبر خودرو، نشست سراسری نمایندگی های فروش و خدمات پس از فروش گروه خودروسازی سایپا با حضور مدیر عامل گروه خودروسازی سایپا, عضو کمیسیون مجلس شورای اسلامی , اعضای هیات مدیره , مدیرعامل شرکت های گروه سایپا, معاونان و مدیران ارشد گروه و نمایندگی های فروش و خدمات پس از فروش گروه سایپا برگزار شد.
نشست سالیانه سراسری نمایندگی های فروش و خدمات پس از فروش سایپا باهدف بررسی نقاط قوت و ضعف شبکه گسترده خدمات فروش و خدمات پس از فروش , تبادل نظرات و ارائه گزارش عملکرد سالیانه با حضور مدیر عامل گروه خودروسازی سایپا, اعضای هیات مدیره گروه, مدیر ان عامل شرکت های پارس خودرو, سایپایدک, رایان سایپا, زامیاد, سایپا پرس, ستکو, امداد خودرو سایپا, نماینده مردم بابل و عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی, جمعی از معاونان و مدیران ارشد گروه خودروسازی سایپا در سالن میلاد مرکز نمایشگاه های بین المللی برگزار شد.
در این مراسم مهندس سعید مدنی مدیر عامل گروه خودروسازی سایپا ضمن خیر مقدم به نمایندگی های فروش و خدمات پس از فروش و تقدیر از زحمات یک ساله آنها گفت: در چند سال اخیر شرایط خاصی بر گروه خودروسازی سایپا حاکم شده بود و تولید به یک پنجم خودرو رسیده بود و لذا احتیاج به عملیات اورژانسی برای نجات این گروه خودروساز بود بر همین اساس با کمک شبکه نمایندگی ها و همدلی در فروش و خدمات پس از فروش, زنجیره تامین قطعات و حمایت های دولت تدبیر و امید از نابودی کامل گروه سایپا جلوگیری به عمل آمد.
وی افزود: در این برهه تلاشمان بر این بود که تولید افزایش یابد و لذا نیاز به نقدینگی محسوس بود و در این خصوص نمایندگی ها در تامین نقدینگی نقش بسیار مهمی داشتند.
مدنی تصریح کرد: خودروسازی نقش بسیار پر رنگی در اقصاد و صنعت کشور دارد و رشد شاخص کشور بر عهده خودروسازی بوده و باعث شده شاخص اقتصادی به عدد 6 برسد که جای افتخار دارد.
وی افزود:در حال حاضر فضای کسب و کار بسیار نامطلوب است ودر این فضا کار کردن بسیار سخت است به خصوص در این شرایط افرادی هستند که خواهان کاهش تولید و افزایش واردات هستند و از طریق رسانه ها به صنعت فشار وارد می کنند.
مدیر عامل گروه خودروسازی سایپا با اشاره به اینکه در حوزه توسعه محصول تا سال 86 تقریبا هیچ گونه کاری در این حوزه انجام نشده گفت: متاسفانه در اوایل دهه 80 که وضعیت تولید خوب بوده هیچگونه سیاست گذاری کلانی در خصوص صنعت خودرو صورت نپذیرفته و سایپا با توجه به احساس نیاز در این موضوع در سال 90 با وجود مشکلات متعدد در مبحث تنوع سبد محصول شروع به فعالیت کرد.
وی افزود: با وجود مشکلات و زیان های چند سال گذشته خوشبختانه در حال حاضر وضعیت صنعت خودرو رو به بهبود است و در حال گذراز شرایط سخت هستیم.
مدیر عامل گروه خودروسازی سایپا استراتژی سایپا را مشتمل بر 5 فاکتور مهم دانست و گفت: افزایش تولید , توسعه محصول, توسعه صادرات, فروش دارایی های غیر لازم و جلوگیری ازفعالیت سیاسی در گروه سایپا را در این چند سال به شدت دنبال کردیم.
وی افزود: از سال آینده مساله کنترل قیمت و افزایش کیفیت را به عنوان دو موضوع اصلی دنبال می کنیم تا در جهت افزایش رضایت مندی مشتریان گامی برداشته باشیم چرا که در شرکت سایپا هم محصول پراید برای مردم قدیمی شده و هم خطوط تولید دچار فرسودگی شده و لذا باید در این خصوص برنامه ریزی صورت پذیرد.
مدیر عامل گروه خودروسازی سایپا برنامه توسعه محصول گروه سایپا را برنامه ای منسجم دانست و گفت:این پروژه در سه دوره زمانی کوتاه مدت, میان مدت و بلند مدت تعریف شده است, در کوتاه مدت انجام پروژه هایی که نیمه کاره بوده و با سرعت کمی در حال انجام بود در دستور کار قرار گرفت و به سرعت دهی در انجام آنها پرداخته شد.
وی تصریح کرد: در پروژه میان مدت, اقدام به استفاده از ظرفیت های گروه و ایجاد تنوع در سبد محصولات با همکاری شرکت های برلیانس و چانگان شد و در پروژه بلند مدت نیز بزرگترین پروژه صنعت خودرو یعنی تولید پلتفرم کاملا ایرانی توسط کارشناسان و متخصصان ایرانی خواهد بود که این پلتفرم با عنوان SP100 است و از سال 95 با همکاری مشاوران خارجی و قطعه سازان داخلی تولید خواهد شد و در طول دو سال 4 خودرو به بازار عرضه خواهد شد.
مدنی وضعیت گروه سایپا در حوزه صادرات را مناسب دانست و گفت: گروه سایپا همواره 70 تا 80 درصد صادرات خودرو کشور را به عهده دارد و امسال نیز نسبت به سال گذشته بیش از 100 درصد رشد داشته ایم و با توجه به 13 کشور همسایه ایران وبازار 400 میلیون نفری باید برنامه ریزی در جهت این بازار صورت گیرد و لذا نمایندگی هایی که امکان صادرات محصول را دارند در این خصوص شروع به فعالیت نمایند و سایپا نیز در این خصوص همکاری خواهد کرد.
وی مشکل اصلی گروه سایپا را تامین نقدینگی در شرایط فعلی دانست و گفت نمایندگی های فروش و خدمات پس از فروش می توانند در تامین نقدینگی به ما کمک کنند چرا که در حال حاضر بابت تسهیلات دریافت شده سود کلانی به بانکها پرداخت می شود و امسال نیز با وجود رشد در تولید محصول همچنان در این زمینه مشکل وجود دارد.
مدیر عامل گروه خودروسازی سایپا گفت: در این شرایط سخت کارکنان گروه سایپا متحمل سختی هایی شدند, علاوه بر این قطعه سازان و نمایندگی ها نیز بسیار با سایپا همکاری کردند و امیدواریم با ایجاد کمیته های مشترک و استفاده از خرد جمعی بتوانیم بر مشکلات فائق آییم.
وی با اشاره به مشکلات در کمبود قطعات و کیفیت قطعات به دلیل تحریم ها گفت: دوران سختی را با کمک همدیگر گذرانده ایم و در این مدت گاهی در تحویل خودرو به مشتریان نیز دچار مشکل بودیم ولی نمایندگی ها به عنوان پنجره سایپا رو به مشتریان با سعه صدر به سایپا کمک کردند.
مدنی خاطر نشان کرد: همواره برای افزایش درجه رضایت مندی مشتری نیاز به هزینه نداریم چرا که برخورد مناسب و رعایت کرامت انسانی با مشتریان باعث بالا رفتن حدود 30 رضایت مشتری می شود و آموزش چگونگی رفتار با مشتری و اصول مشتری مداری هزینه ای ندارد و در این خصوص به ما کمک خواهد کرد.
وی بااشاره به دقت بیشتر نمایندگی های فروش برای جلوگیری از تخلفات احتمالی گفت: حتما باید کنترل بر روی عملکرد کارکنان نمایندگی ها از طریق مدیران نمایندگی صورت پذیرذ و دقت زیادی داشته باشید.
مدیر عامل گروه سایپا باتاکید بر اینکه نمایندگی ها باید درباره خروج از انحصار موضع گیری کنند گفت: انجمن های خودروسازان و قطعه سازان در این خصوص موضع گیری کرده اند و نظرات خود را مطرح کرده اند و نمایندگی ها و انجمن های صنفی آنها نیز در خصوص خروج از انحصار نظرات خود را بیان کنند چرا که خروج از انحصار تنها راه نجات خودروسازان است و باید بازار بر اساس عرضه و تقاضا قیمت محصول را مشخص کرد.
وی افزود: این شرایط به معنای افزایش قیمت نیست و در طولانی مدت باعث کاهش قیمت نیز می شود علاوه بر این حذف قوانین دست و پا گیر باعث ایجاد سرعت در روند مراودات خواهد شد و خوشبختانه وزیر محترم صنعت معدن و تجارت خود شخصا در این خصوص وارد عمل شده و موارد را پیگیری می کند و بسیاری از این قوانین تا کنون اصلاح شده است.
مدنی گفت: با وجود انحصار در قیمت گذاری هیچ سرمایه گذار داخلی و خارجی حاضر به همکاری در جهت ایجاد سرمایه گذاری نیست علاوه بر این خوشبختانه با پیگیری های وزیر محترم صنعت, مهلت پرداخت بدهی های تولیدی تا 3 سال تمدید شده است که کمک خیلی خوبی به ما است.
وی افزود: ذی نفعان گروه خودروسازی شامل 5 گروه هستند,مشتری, کارکنان, سهامداران, دولت و جامعه و باید منافع همه باهم و در کنار هم مورد بررسی قرار گیرد تا در طولانی مدت بتوانیم به رشد و تعالی برسیم.
مدنی گفت: در خصوص فروش سازمانی محصولات تمامی نمایندگی های سایپا می توانند قرار دادهایی را با سازمانهای مختلف منعقد کنند و قطعا سازمان فروش سایپا نیز در انجام این کار کمک های لازم را انجام خواهد داد.
وی در پایان از همکاری وهمدلی تمامی نمایندگی های فروش و خدمات پس از فروش گروه سایپا تقدیرکرد و گفت:قطعا سال آینده با ورود محصولات جدید گروه سایپا به بازار وضعیت بهتری خواهیم داشت و با تصویب هیات مدیره برای نمایندگان برتر نیز جوایز تشویقی در نظر گرفته شده است.
در ادامه نماینده انجمن صنفی نمایندگی های فروش و خدمات پس از فروش به بیان مشکلات و نقطه نظرات و ارائه راهکارها در حوزه فروش و خدمات پس از فروش پرداخت و درخواستهای این انجمن را مطرح کرد.
در این مراسم از 16 نمایندگی ممتاز کشوری, 27 نماینده برتر استانی , 37 نماینده برتر شهرستان با اهدای لوح و تندیس تقدیر به عمل آمد همچینین از امدادگران نمونه, کارشناسان فنی برتر، مسئولان فروش نمونه و مسئولان فروش و برتر کارت نارنجی تقدیر شد. در حوزه فروش خودرو آپشن و دست دوم نیز از برترین های این حوزه تقدیر انجام شد.
رشد 58 درصدی تولید خودروهای سواری در 11ماهه امسال
تهران - ایرنا - وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: طی 11 ماهه منتهی به بهمن سال جاری؛ تولید خودروهای سواری به مرز 881هزار و 467 دستگاه رسید که در مقایسه با 11 ماهه سال 92 رشد 58 درصدی را نشان می دهد.
رشد 58 درصدی تولید خودروهای سواری در 11ماهه امسال
به گزارش ایرنا از شبکه اطلاع رسانی تولید وتجارت ایران؛ طی11 ماهه سال جاری عمده ترین خودروهای سواری تولید شده شامل پژو پارس به تعداد 138هزار و249 دستگاه ؛ پژو 405 به تعداد 108 هزار و191 دستگاه ؛ پژو 206 به تعداد 96هزارو355 دستگاه ؛ پراید نسیم و صبا به تعداد 117هزار و461 دستگاه ؛ تیبا به تعداد 78 هزارو199 دستگاه تولید شده بود.
همچنین در این مدت سمند به تعداد 92 هزارو 110 دستگاه ؛ پراید به تعداد 62 هزارو 630 دستگاه ؛ پراید دو گانه سوز به تعداد 19هزارو 755 دستگاه ؛ نسیم وصبای دو گانه سوز به تعداد 26 هزارو305 دستگاه ؛ رانا به تعداد 24هزارو 516 دستگاه ؛ دنا به تعداد 4هزارو 632دستگاه ؛ سراتو به تعداد یک هزارو 958 دستگاه ؛ محصولات رنو به تعداد15هزارو229 دستگاه ؛ پارس تندر به تعداد 5 هزارو932دستگاه ؛MVMبه تعداد38هزارو528 دستگاه و X100به تعداد یک هزارو 198 دستگاه و سوزوکی به تعداد 652دستگاه تولید شده است.
كسى كه عقل ندارد، ادب ندارد و كسى كه همّت ندارد، جوانمردى ندارد و كسى كه دین ندارد، حیا ندارد.
عضو شورای سیاست گذاری خودرو مطرح کرد 4 مانع اصلی پیش روی صنعت خودرو/ هزینه های تولید باید کاهش یابد
عضو شورای سیاستگذاری خودرو گفت: اگر نظام بانکی به این فکر نیافتد که هزینهها را کاهش دهد این صنعت با مشکلات زیادی مواجه خواهد شد.
آرش محبینژاد در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه صنعت خودرو با چهار دسته مشکل اصلی دست و پنجه نرم میکند اظهار داشت: کمبود شدید نقدینگی، قیمت گذاری دستوری، تحریمهای بین المللی و مقررات و قوانین ناقص و دست و پاگیر که البته بعضا قوانین مثبت نیز اجرا نمیشود، مواردی هستند که صنعت خودروی کشور را با مشکل مواجه کردند.
عضو شورای سیاست گذاری خودرو افزود: به جای حل این مشکلات در اواخر سال گذشته طبق مصوبه بانک مرکزی بهرههای بانکی صنایع 6 درصد افزایش یافت.
وی ادامه داد: از طرف دیگر جریمههای تاخیر مطابق بخشنامه بانک مرکزی نیز به صورت پلکانی با افزایش مواجه شده است.
دبیر انجمن صنایع همگن سازی قطعات خودرو با بیان اینکه این رویه، رویه حمایتی نیست گفت: قیمت خودرو تقریبا تثبیت شده است درحالی که نهادههای تولید با افزایش 30 درصدی قیمت مواجه شدهاند بنابراین چطور میتوانیم بگوییم از خودرو ساز و قطعهساز حمایت کردهایم.
محبینژاد با اشاره به مطالبات معوق قطعه سازان اظهار داشت: مشکلات نقدینگی درحال زمینگیر کردن صنعت قطعه سازی کشور است البته با تلاشهای وزارت صنعت شاخصه های اصلی تولید به شدت رو به بهبود در حال حرکت است.
وی افزود: البته بهبود شاخصهای تولید هم به اشتغال زایی و هم به سرو سامان گرفتن صادرات خودرو کمک میکند.
عضو شواری سیاست گذاری خودرو تصریح کرد: منتهی در هر صورت نباید با مشاهده این روند بهبود تولید دچار هیجان شویم و مشکلاتی همچون نقدینگی و هزینههای مازاد بانکی و مالی را فراموش کنیم چرا که در این صورت مجدد دچار وقفه خواهیم شد.
محبینژاد به هزینه های مالی خودرو سازان اشاره کرد و گفت: 13 درصد از قیمت خودرو توسط خودروساز و 12 درصد توسط زنجیره تامین کسب میشود از اینرو در مجموع 25 درصد قیمت تمام شده قیمت خودرو هزینه مالی محسوب میشود.
عضو شورای سیاستگذاری خودرو افزود: اگر نظام بانکی به این فکر نیافتد که هزینهها را کاهش دهد این صنعت با مشکلات زیادی مواجه خواهد شد.
يک روز پس از نتيجه حاصل شده از مذاکرات هستهاي و شرح بيانيه نوشته شده در لوزان، فعالان صنعت خودرو نسبت به برداشته شدن تحريمها و تاثير آن در صنعت خودرو واکنش نشان دادند.
احمد نعمتبخش، دبير انجمن خودروسازان درباره تاثير نتيجه مذاکرات هستهاي و توافق در صنعت خودرو ايران اظهار کرد: پس از اينکه صنعت خودرو در سالهاي اخير طعم بد تحريمها را چشيد، توافق هستهاي ميتواند آغاز توسعه همکاريها با کشورهاي صاحب تکنولوژي و بزرگ باشد. در واقع شايد اين صنعت در آيندهاي نه چندان دور علاوه بر حضور کشور چين که در اين سالها تشديد شد، کشورهاي اروپايي و آمريکايي هم در کارنامه فعاليت و همکاريهاي خود داشته باشد.
او با بيان اينکه مردم از توليد خودروهاي داخلي قديمي رضايت ندارند و ما به عنوان خودروساز اين موضوع را قبول داريم، گفت: بايد در کشور توليد خودروهاي قديمي هرچه زودتر متوقف شود و محصولاتي بروز به بازار عرضه کنيم اما اين در شرايطي است که پس از توافق هستهاي صنعت خودرو را با همکاري کمپانيهاي بزرگ آمريکايي و اروپايي پيش ببريم.
دبير انجمن خودروسازان افزود: در حال حاضر همکاريهاي مشترکي با کمپانيهاي چيني در حال انجام است، پس از توافق شريک تجاري ايران در توليد خودرو به چين ختم نميشود و بستر همکاريهاي بيشتر به جريان خواهد افتاد. توسعه محصولات و تنوع در بازار مطمئنا رضايت مردم را جلب خواهد کرد.
نعمتبخش با بيان اينکه متقابلا شرکتهاي خودروساز معيارهايي براي همکاري با هم در نظر ميگيرند، گفت: هر کمپاني خودروسازي با معياري وارد مناقصه ميشود و اصليترين محور اين معيارها فضاي رقابتي اين توليد و قيمت آن است که مورد توجه قرار ميگيرد. در اين شرايط مجموعه قطعهسازها هم ميتوانند طرحهاي مشترکي با شرکتهاي خارجي داشته باشند و محصولاتشان را به بازارهاي صادراتي و کمپانيهاي بزرگ عرضه کنند.
اين فعال صنعت خودرو افزود: صنعت خودرو و بازار اين محصول پس از توافق هستهاي و برداشتهشدن تحريمها ميتواند ورود محصولات اروپايي و آمريکايي را در کارنامه خود داشته باشد. طراحي پلت فرم مشترک با کمپانيهاي خارجي بزرگ شايد اصليترين همکاري ايران با صنعتگران خارجي باشد اما نبايد اين موضوع ناديده گرفته شود که چنين طراحي مشترکي چندين پلت فرم جديد به وجود خواهد آورد که بازار را به کلي با محصولات خارجي بروز ميکند.
او افزود: در صورت برداشت شدن تحريمها بسياري از خارجيها به همکاري با ايران علاقمند هستند و اين استقبال خود را بارها نشان دادهاند اما همه چيز پس از اين بستگي به نوع قراردادها و معيارهاي همکاري با کمپانيهاي خارجي و بزرگ دارد.
فرصت طلايي که پيچيده است
اميرحسن کاکايي، عضو هيات علمي دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت هم از اين شرايط به عنوان فرصتي طلايي ياد کرد که براي صنعت ايران هم ميتواند فرصت محسوب شود و هم تهديد.
اين کارشناس صنعت خودرو در گفتوگو با اقتصادنيوز با بيان اينکه جريان اين صنعت پس از توافق هستهاي و برداشته شدن تحريمها پيچيده است، گفت: اگر از منظر فرصت به اين موضوع پرداخته شود، بازار خودرو بازاري وسوسهانگيزي براي بزرگان صنعت است، به همين دليل ميتواند آغاز همکاريهاي مشترکي تلقي شود و ممکن است اين امر مصرفکنندگان را از وضعيت بازار و کيفيت محصولات عرضه شده راضي کند اما چنين تعاملي با شرکتهاي خارجي بستگي به تمهيدات انديشيده شده دارد. زماني همکاريها ايران را متضرر خواهد کرد که شرايط را خطرناک ميکند که از اين فرصت طلايي به نحو نامطلوبي استفاده شود.
عضو هيات علمي دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت افزود: در سالهاي اخير براي صنعت خودرو داخل کشور زحمتهاي فراواني کشيده شد و نبايد با تصميمات غلط آنها را نابود کرد. در شرايطي همکاريهاي گسترده با کشورهاي خارجي سودمند است که در بهترين فرصتها بهترين تصميمها گرفته شود. اين وضعيت زماني حاصل ميشود که خودروسازان با شرکتهاي بزرگ خارجي انتقال فناوري داشته باشند با وجود اينکه که تمامي اين اقدامات زمانبر است اما آنها بايد به روند فعاليتهاي طراحي و توليدي خود سرعت بدهند.
او با بيان اينکه بايد به بهترين شکل از اين فرصت پيشرو استفاده کرد، گفت: ترکيب تکنولوژي با تنوع در صنعت خودرو، باعث ارتقاي صنعت کشور خواهد شد و مطمئنا پس از توافق و کليد خوردن رايزنيها و مذاکرات شريکهاي تجاري ايران سرمايهگذاريهاي بسياري به خطوط توليد داخلي ورود پيدا خواهد کرد. اما زماني سرمايهگذاري مسترک سودمند است که انتقال طرح تکنولوژي و همکاريها تعهد ايجاد کند و به صورت پايدار شکل بگيرد. همچنين اين فرصت را بايد به عنوان فرصتهاي کوتاه ببينيم و کاملا واقعگرايانه در اين پيچيدگي پيش رويم.
کاکايي افزود: اگر ايران برنامهريزي همهجانبه داشته باشد ديگر همکاريهاي ناکامي که با رنو و پژو داشتيم تکرار نخواهد شد. صنعت خودرو ايران در سالهاي اخير ضربه ترک کردن ايران توسط کمپانيهاي بزرگي را خورد که در زماني اگر قراردادها و معيارهاي همکاري محکمي منعقد ميشد، اين اتفاق نميافتاد و همکاريها در سالهاي بحراني تحريمها ادامه مييافت.
عضو هيات علمي دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت با بيان اينکه تحقيقات ثابت کرده تحريمها پس از چند سال براي مردم کشور عادي ميشود و صنايع ناچارند رو پاي خود بايستند، گفت: صنعت خودروي ايران هم اين ويژگي را داشته و دارد به همين دليل بايد از اين فرصت به بهترين شکل استفاده کرد.
او در ادامه افزود: در اين شرايط اگر تصميمات درست و به جايي نگرفته شود، ممکن است واردات در دورهاي تشديد شود و وابستگيهايي به وجود بياورد اما اين امر ميتواند با مديريت پشت سر گذاشته شود و صنعت خودرو کشور را با توسعه تحقيقات و همکاريهاي خارجي ارتقا داد.
دسترسي به قطعات خارجي قيمت تمام شده را کاهش ميدهد
محمد بياتيان، عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس هم در همين زمينه به اقتصادنيوز گفت:توافق هستهاي و برداشته شدن تحريمها ميتواند بسياري از قطعات مورد نياز داخلي را به خطوط توليد ايران برگرداند و عواملي که بر قيمت تمام شده توليد در اين سالها تاثير گذاشته را بهبود دهد. اين شرايط باعث ميشود قيمت خودروهاي داخلي در بازار تنظيم شوند و مردم از خريد در بازار داخلي رضايت داشته باشند.
او افزود: شرکتهاي توليدکننده خودرو بايد در حين مشارکت نکات طلايي اين همکاريها را دريابند و از صفر تا 100 توليد را از قطعات اوليه تا انتها را در نظر بگيرند. زيرساختهاي اين همکاري در فرصت پيش رو بايد منطقي باشد و بر اساس مشکلات موجود شک بگيرد.
عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس با بيان اينکه در همکاريهاي خودرويي با کشورهاي خارجي پس از توافق هستهاي که تا کنون نتيجه مطلوبي حاصل شده، بايد به نوع قراردادها و حقوق بينالملل توجه شود و اين موارد يکجانبه نباشد، يادآور شد: اگر حق و حقوقهاي دو طرف شفاف باشد و قراردادها محکم بسته شود، تجربه تلخي که با دو شريک خارجي داشتيم که ايران را تنها و يکه رها کردند، ديگر اتفاق نميافتد و هر دو شريک تجاري از اين فرصت همکاري منتفع ميشوند.
ای لولی بربط زن ! تو مست تری یا من ................ ای پیش چو تو مستی، افسون من افسانه ( مولانا )
«اتحادیه تجاری آلمان» خواستار لغو فوری تحریمها علیه ایران شد...
اتحادیه تجاری آلمان در پی حصول توافق اولیه ایران و گروه ۵+۱ در لوزان سوئیس، خواستار لغو هر چه سریعتر تحریمهای اقتصادی علیه ایران شده است.
به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه خبری «مصراوی»، اتحادیه تجاری آلمان ابراز امیدواری کرد که تحریمهای اقتصادی علیه ایران پس از توافق اولیه بین ایران و گروه 5+1 درباره برنامه هسته ای این کشور، فورا لغو شود.
اتحادیه تجاری آلمان که در زمینه تجارت خارجی و خدمات تجاری فعالیت می کند، امروز (جمعه) در برلین اعلام کرد که «ایران تسهیلات زیادی برای سرمایه گذاران آلمانی به خصوص در زمینه های خودرو و صنعت ماشین آلات و انرژی ارائه کرده است».
این اتحادیه افزود:«بیشترین بهرهبرداریها در زمینه انرژی در ایران ممکن است، بنابراین اتحادیه اروپا و آمریکا باید هر چه سریعتر تحریم ها علیه ایران را لغو کنند».
این اتحادیه یادآورد شد که سال 2014 برای اولین بار شاهد افزایش سطح تبادل تجاری بین ایران و آبمان پس از چندین سال بوده است و ارزش تبادل تجاری در سال گذشته به 2.68 میلیارد یورو رسید.
از مهمترین محصولات صادراتی آلمان به ایران، تولیدات دارویی و شیمیایی و تجهیزات و وسایل برقی است.
اتحادیه تحاری آلمان، مهمترین سازمان تجاری این کشور است که بسیاری از صنفهای تجاری مستقل آلمان را تحت حمایت خود دارد...
محمد رضا نجفی منش در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به اینکه امسال با افزایش حقوق کارگران هزینه های تولید بیشتر خواهد شد، اظهارداشت: در کنار این موضوع تورم و نرخ های سنگین سود بانکی بر حجم مشکلات شرکتهای خودروساز افزوده است .
وی با اعلام اینکه این موارد امکان کاهش قیمت محصولات را از تولیدکنندگان گرفته است، افزود:در صورت عدم کاهش نرخ سود بانکی و تورم احتمال افزایش 5 تا 10 درصدی قیمت خودرو وجود دارد .
یک عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان در ادامه صحبت های خود با مثبت ارزیابی کردن نتایج مذکرات اخیر ایران با گروه 1+5 ،گفت: با لغو تحریم ها صنعت خودرو به جای واردات مواد اولیه تمرکز خود را برای افزایش همکاریهای بین المللی و جذب سرمایه گذاری خارجی انجام خواهد داد.
كسى كه عقل ندارد، ادب ندارد و كسى كه همّت ندارد، جوانمردى ندارد و كسى كه دین ندارد، حیا ندارد.
با دستیابی به تفاهم اولیه برای امضای توافق جامع هستهای بین ایران و 1+5، خودروسازان خارجی به افزایش احتمال حضور خود در بازار ایران امیدوار شدهاند. .
جهت مشاهده تصوير در سايز واقعي بر روي تصوير كليك نمايد
یکشنبه ، ۱۶ فروردین ۱۳۹۴
زمان : ۱۱:۲۰:۴۳
خودروسازان مطرح خارجی از جمله پژو، رنو و چند شرکت بزرگ دیگر از یک سال و نیم گذشته تلاشهای خود را برای حضور در بازار خودروی ایران آغاز کردهاند.
با این حال تحریمهای یک جانبه و غیر قانونی برخی کشورهای غربی و آمریکا باعث شده تا این شرکتها نتوانند به آرزوی خود برای حضور در بازار خودروی ایران به طور کامل جامه عمل بپوشانند.
در این شرایط دستیابی به تفاهم اولیه برای امضای توافق جامع هستهای باعث شده تا امید این شرکتها برای حضور در بازار ایران افزایش یابد. در این زمینه مسوولان دو شرکت فرانسوی پژو و رنو از دستیابی به تفاهم اخیر بین ایران و 1+5 ابراز رضایت کردهاند.
در این زمینه پایگاه اینترنتی نشریه فرانسوی اکسپرس اعلام کرده که توافقی که پنجشنبه گذشته در لوزان سوییس میان ایران و قدرتهای غربی اعلام شد، خبر خوبی برای خودروسازان فرانسوی بود زیرا این شرکتها از تحریمها لطمه شدیدی دیده بودند بهویژه پژو سیتروئن که مجبور شد ایران را در سال 2012 ترک کند.
سخنگوی پژو سیتروئن به خبرگزاری فرانسه گفته است که ما از تحولات مثبت در این مذاکرات که شرط اساسی برای ساخت آینده این شرکت در ایران با شریکش است، استقبال میکنیم. رنو هم در واکنشی مشابه به همتای فرانسوی خود اذعان کرده ایران بازار استراتژیکی برای این شرکت به شمار میرود.
این وضعیت در حالی است که پیش از این ایران خودرو اعلام کرده بود که قرارداد این شرکت با پژو نهایی شده و با دستیابی به تفاهم هستهای، امضا خواهد شد. این شرکت همچنین اعلام کرده بود که مذاکره با رنو در زمینه نحوه ادامه همکاریها در جریان است.
برخی دیگر از شرکتهای خودروساز داخلی نیز قراردادهایی را برای همکاری با شرکای بزرگ اروپایی خود آماده کردهاند و اعلام جزییات آن را به پس از امضا موکول کردهاند.
در این شرایط کارشناسان معتقدند که در سه ماه باقیمانده تا امضای توافق جامع هستهای بین ایران و 1+5، خودروسازان بزرگ خارجی حداکثر تلاش خود را خواهند کرد تا پس از امضای توافق جامع، فعالیت خود در بازار ایران را آغاز کنند.
وزارت صنعت، معدن و تجارت حضور شرکتهای خودروساز خارجی در ایران را منوط به شرایطی از جمله سرمایهگذاری مستقیم، انتقال تکنولوژی، تولید خودروهای بهروز و صادرات از پایگاههای تولیدی در ایران کرده است.
البته با توجه به جذابیتهای بازار ایران خودروسازان بزرگ جهانی نیز این شروط را پذیرفتهاند بهگونهای که پیش از این مدیرعامل ایران خودرو اعلام کرده بود که پژو تمام شروط یاد شده از جمله سرمایهگذاری مستقیم در ایران را پذیرفته است.
ای لولی بربط زن ! تو مست تری یا من ................ ای پیش چو تو مستی، افسون من افسانه ( مولانا )
مسکو خواهان کسب سهم بیشتر از بازار ایران شد/ تمایل برای صادرات خودرو و هواپیما
وزیر صنعت و تجارت روسیه گفت: روسیه مشتاق است تا سهم بیشتری از بازار ایران به خصوص در بخشهای خودرو، هواپیما و همچنین صنایع ساخت کشتی به دست آورد.
به گزارش گروه اقتصاد بینالملل فارس، ایران و روسیه در زمینههای انرژی، صنعت، حمل و نقل و نظامی همکاریهایی دارند و این کشور تمایل دارد تا به سهم بیشتری از بازار ایران را از آن خود کند.
از اینرو، دنیس مانتوروف وزیر صنعت و تجارت روسیه در مصاحبه باخبرگزاری اینترفاکس گفته است، مسکو تمایل دارد تا به محض برداشته شدن تحریمهای آمریکا به بازار ایران وارد شود و به این کشور خودرو، هواپیما و کشتی صادر کند.
مانتوروف تاکید کرد، روسیه مشتاق است تا سهم بیشتری از بازار ایران به خصوص در بخشهای خودرو، هواپیما و همچنین صنایع ساخت کشتی به دست آورد.
وی تصریح کرد: ما تمایل داریم تا به ایران صادرات داشته باشیم که میتواند در بخشهای خودرو، هواپیما، کشتیسازی و دیگر صنایع باشد.
وزیر صنعت و تجارت روسیه خاطرنشان کرد: ما آماده هستیم تا با یکدیگر بر روی شرایط همکاری و پروژههای مشترک کار کنیم.
وی ادامه داد: ایران کشوری است که روسیه با ورود به بازار آن منافعی برای خود میبیند....
تاریخ خبر: 16/01/1394 | ساعت: 8:10| لیلاز با اشاره به آثار رفع تحریم ها؛
صنعت خودروسازی کشور در سالهای آتی تحول چشمگیری خواهد یافت
[COLOR="#B22222"]تهران - ایرنا - یک کارشناس اقتصادی با اشاره به آثار رفع تحریم ها بر بخش های مختلف کشور، گفت: در سالهای 95 و 96 صنعت خوروسازی کشور تحول چشمگیری خواهد یافت زیرا شرکت های خارجی می توانند به بازار ایران بازگردند.[/COLOR]
صنعت خودروسازی کشور در سالهای آتی تحول چشمگیری خواهد یافت
سعید لیلاز در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، افزود: لغو تحریم ها به غیر از آثار روانی در کوتاه مدت که قیمت دلار را حدود یکصد تومان کاهش داده تاثیر زیادی در کوتاه مدت بر بخش های مختلف اقتصاد نخواهد داشت.
وی ادامه داد: اما در میان مدت آثار بیانیه هسته ای لوزان مشخص خواهد شد و تاثیر تعاملات این مهم بر بازار و تولید خودرو نمایان خواهد شد.
وی با اشاره به سالهای پیش از 84، گفت: در آن سال ایران توانست موقعیت خوبی در تولید خودرو بدست آورد و جایگاهی در صادرات خودرو کسب نماید.
لیلاز ظرفیت بالقوه صنعت خودرو در ایران را تولید سالانه یک میلیون دستگاه خودرو ذکر کرد و گفت: خوشبختانه ظرفیت تولید سالانه دو میلیون دستگاه خودرو را داریم که با لغو تحریم ها این توانمندی می تواند بیش از پیش افزایش یابد.
وی با توجه به مذاکرات صورت گرفته میان ایران و پنج بعلاوه یک، تاکید کرد: در سالهای 94، 95 و 96 تحولات قابل توجهی در صنعت خودرو کشور رخ خواهد داد.
وی موتور محرک صنعت را، صنعت خودروسازی ذکر و تصریح کرد: تحولات در صنعت خودرو از سال 92 شروع شده است اما از آنجا که مشکل زیادی با شرکای خارجی نداریم آنان می توانند به بازار ایران برگردند و همین امر می تواند عامل رونق فعالیت صنعت خودرو باشد. هرچند شنیده ها حاکی از آن است حتی قراردادهایی آماده شده که امکان توسعه روابط در زمینه صنعت خودرو را با دیگر کشور ها فراهم می کند.
این کارشناس اقتصادی با اشاره به سخنان اخیر رئیس جمهور در مورد روابط خارجی با دیگر کشورها، گفت: حجت الاسلام والمسلمین روحانی در این سخنان بر تعامل سازنده با دیگر کشورها تاکید داشتند.
وی سهم تولید خودرو در سالهای پیش از 84 را در ایران 2.5 درصد تولید جهانی ذکر کرد و گفت: سالهای 90 و 91 سالهای خوبی برای خودرو سازی ایران نبود و سهم 2.5 درصدی جهانی ایران در تولید این محصول به یک درصد رسید.
لیلاز ادامه داد: هم اکنون سهم تولید خودرو در ایران حدود 1.5درصد تولید جهانی است که این کاهش به علت شرایطی است که در سالهای 90، 91 و 92 رخ داده بود. در سال 91 تولید خودرو در ایران به کمتر از یک درصد تولید جهانی رسید در حالیکه در دوره اصلاحات سهم ایران در تولید خودرو بالغ بر 2 درصد تولید جهانی بود.
به گفته این کارشناس اقتصادی، ایران به لحاظ فناوری و نیروی انسانی دانش آموخته و جوان، توانمندی رشد در زمینه صنعت خودرو را دارد.
وی معتقد است: هم اکنون بازار 500 میلیون نفری در همسایگی های ایران وجود دارد که به علت ثروتمند نبودن نمی توانند خودروهای گران کشورهای غربی را خریداری کنند و به همین سبب ایران می تواند صادرات قابل توجهی به این کشورها داشته باشد.
وی تولید کنونی سالانه خودرو در ایران را حدود 1.4میلیون دستگاه ذکر کرد و اظهار داشت: تولید خودرو در سال 95 به 1.5 میلیون دستگاه خواهد رسید و در سال 96 می توانیم در مجموع در رده 10تولیدکننده جهانی خودرو قرار بگیریم.
لیلاز در خصوص افزایش قیمت خودرو نیز گفت: قیمت خودرو تابعی از قیمت دلار است و با توجه به اینکه قیمت دلار کاهش یافته رشد قیمت خودرو خیلی محدود می شود. حتی در صورت افزایش قیمت، بیش از 6 تا هفت درصد نخواهد بود.
فعالان بازار از ادامه و تشدید وضعیت رکودی بازار خودرو در سال جدید خبر میدهند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سال گذشته بازار خودرو به جز چند مقطع خاص و محدود در رکود به سر میبرد.
با این حال اگرچه فعالان بازار خودرو امیدوار بودند در سال جدید این رکود کاهش یابد اما تفاهم ایران و 1+5 برای رسیدن به توافق نهایی باعث تشدید این رکود شده است.
به گفته فعالان بازار خودرو، پس از اعلام تفاهم لوزان (سوئیس) انتظار مردم برای کاهش قیمت خودروهای داخلی و خارجی افزایش یافته و به همین دلیل رکود بازار خودرو در ابتدای سال جدید افزایش یافته است.
یکی از نمایشگاهداران اتومبیل در پایتخت در این باره میگوید: به طور معمول در فروردین ماه به دلیل تعطیلات نوروزی خرید و فروش در بازار خودرو کاهش مییابد.
پورحسنی با بیان اینکه با این حال در سال جدید اعلام خبر تفاهم ایران و 1+5 باعث تشدید این رکود شده است، خاطرنشان میکند: مردم انتظار دارند با این اتفاقات قیمت خودرو کاهش یابد و احتمالا تا تیرماه خرید را متوقف میکنند تا تکلیف نهایی مذاکرات روشن شود.
وی ادامه میدهد: این شرایط باعث افزایش ضرر و زیان نمایشگاههای اتومبیل شده است بهگونهای که در فروردین ماه تاکنون نمایشگاهها حتی یک خودرو نیز نفروختهاند.
این نمایشگاهدار اتومبیل ادامه میدهد: سال گذشته نیز بازار خودرو در رکود به سر میبرد و حتی در اسفند ماه به عنوان دوران پیک فروش نیز میانگین فروش خودرو در هر نمایشگاه حداکثر 20 دستگاه بود.
وی با بیان اینکه در این شرایط سود نمایشگاههای اتومبیل تقریبا به صفر رسیده است، تصریح میکند: امیدواریم با به نتیجه رسیدن سریعتر مذاکرات، ابهامات بازار خودرو پایان یافته و خرید و فروش به حالت طبیعی بازگردد.
نظر