اینجا همه چی درهمه...جستاری برای مباحث سیاسی، فرهنگی، اجتماعی

Collapse
به این موضوع پاسخ داده شده است.
X
X
 
  • زمان
  • نمایش
Clear All
new posts
  • afshinamin
    عضو فعال
    • Jul 2013
    • 4495

    #4516
    پاسخ : اینجا همه چی درهمه...جستاری برای مباحث سیاسی، فرهنگی، اجتماعی

    در اصل توسط گنجشک پست شده است View Post
    بسیار زیبا و دلنواز

    بیاید تصور کنیم شما قرار است قانون اساسی را واقعا بنویسید

    چطور قراره با کمبود منابع همه خوب زندگی کنند !!! آب هست ولی کم است ! همه نمی توانند استخرشان را پر از آب کنند ! استخرهای عمومی می زنید ؟ شاید یکی با استخر عمومی حال نکنه ، کلرش زیاده بچه های بی ادب که دسشویی نمیرن زیادن ، چه کنیم ؟

    تقسیم ارث به چه صورت خواهد بود ؟ همه چیز متعلق به فرزند ارشد پسر است ( حفظ زمین و کم نشدن قدرت خانواده حاصل این نوع تقسیم است )

    هرکسی یک سهم ( بنظر کمونیستی و جذابه تئوریش ، ولی قطعا محسنات حالت اول رو نداره ، همین بحران زمین های کشاورزی فعلی ، هرکسی یک قواره 1000 متری داره که نمیشه کشت و کار کرد توش !!!)

    دو سهم پسر یک سهم دختر اسلامی (بهرحال اسلام کم چیزی نیست و اگر الکی بود 1400 سال در منطقه خاورمیانه دوام نمیاورد ، قبول دارید ؟ بنوعی سازگار بوه با شرایط این منطقه که بقا پیدا کرده )


    بالاخره اگر قرار نیست شما مشخص کنید که دیگران چطور قراره زندگی کنند پس چه کسی تعیین می کرد ؟ خود مردم ؟ !!!! ( خیلی ترسناکه ! مثلا 50 درصد مردم معتقد باشن تخم مرغ از نیمه پایینی باید شکست و 50 درصد دیگه عکسش ، !!! واقعا ترسناکه )






    اینجا هم همینه دیگه تازه جدیدا 3 قوه بااا هم هماهنگ می کنن و تصویب می کنند تازه 2 تا قوه (ناظر و ناظرین بر ناظر هم اضاف داریم ما که قدرت خوبتر تقسیم بشه )
    خوبتر تقسیم شده /.:biggrinsmiley.:/
    اره اگه مثل نزول دادن باشه و کلاه شرعی وخود گول زنی و فروختن یک شکلات به قیمت کل ربح پول باشه
    بله خوبتر تقسیم شده
    اثراتش هم کاملا مشخصه در جامعه/:.yead.:/
    دیگه کاملا دارم به این نتیجه میرسم دوربین مخفیه حرفای شما
    اون مثال تخم مرغ و پنجا درصد هم مثل حرفای مصباح یزدی هست .به نظرم از شاگردان ایشون باشید
    آخرین ویرایش توسط afshinamin؛ 2023/04/05, 23:44.

    نظر

    • b4city
      عضو فعال
      • Nov 2020
      • 4145

      #4517
      پاسخ : اینجا همه چی درهمه...جستاری برای مباحث سیاسی، فرهنگی، اجتماعی

      در اصل توسط گنجشک پست شده است View Post
      بسیار زیبا و دلنواز

      بیاید تصور کنیم شما قرار است قانون اساسی را واقعا بنویسید

      چطور قراره با کمبود منابع همه خوب زندگی کنند !!! آب هست ولی کم است ! همه نمی توانند استخرشان را پر از آب کنند ! استخرهای عمومی می زنید ؟ شاید یکی با استخر عمومی حال نکنه ، کلرش زیاده بچه های بی ادب که دسشویی نمیرن زیادن ، چه کنیم ؟

      تقسیم ارث به چه صورت خواهد بود ؟ همه چیز متعلق به فرزند ارشد پسر است ( حفظ زمین و کم نشدن قدرت خانواده حاصل این نوع تقسیم است )

      هرکسی یک سهم ( بنظر کمونیستی و جذابه تئوریش ، ولی قطعا محسنات حالت اول رو نداره ، همین بحران زمین های کشاورزی فعلی ، هرکسی یک قواره 1000 متری داره که نمیشه کشت و کار کرد توش !!!)

      دو سهم پسر یک سهم دختر اسلامی (بهرحال اسلام کم چیزی نیست و اگر الکی بود 1400 سال در منطقه خاورمیانه دوام نمیاورد ، قبول دارید ؟ بنوعی سازگار بوه با شرایط این منطقه که بقا پیدا کرده )


      بالاخره اگر قرار نیست شما مشخص کنید که دیگران چطور قراره زندگی کنند پس چه کسی تعیین می کرد ؟ خود مردم ؟ !!!! ( خیلی ترسناکه ! مثلا 50 درصد مردم معتقد باشن تخم مرغ از نیمه پایینی باید شکست و 50 درصد دیگه عکسش ، !!! واقعا ترسناکه )

      قانون اساسی شاکله اصلی است و بیشتر حول و حوش سیاست و قدرت است و اصول اولیه دمکراسی و قوای نظامی و پاسداشت از دمکراسی
      سلسله مراتب و جایگاه و حدود قدرت سیاسی است مبتنی بر حقوق شهروندان . اصل هدف اینه

      کمبود اب و تقسیم ارث چه ربطی به قانون اساسی داره ؟ کمبود اب که با کارشناسان دولتی کارمد باید بررسی شود و تقسیم ارث هم مشاوران و حقوق دانان که این مورد جای کمی بحث دارد . که ایا با همین روش دو به یک باشد یا مساوی . ولی کجا و کی دیده یا گفته که ارث متعلق به پسر ارشد است ؟ !!!/:.negaran.:/

      گفتم زندگی دلخواه هر کسی تامین شود ، منظورم رفع محدودیت هاست و باید ها و نبایدها ، که البته اینم مشروط بر اینکه برای زندگی دلخو.اه ، به زندگی دیگری تعدی نشود . آنارشی منظور نیست
      نگفتم الزاما زندگی دلخواه همان زندگی ایده ال و رفاه عالی است . این دو مورد با هم تفاوت دارند . البته که تامین رفاه و زندگی خوب هم از وظائف دولتی دمکراتیک است . دولتی که پاسخگو باشد و برامده واقعی از دل ارای مردمی باشد قطعا برای رفاه حال مردم بیشتر هم تلاش میکند و باید بکند ،
      کوتاهی کند باید پاسخگو باشد و در صورت ناکارمدی سایه برکناریش بر سرش همیشه سنگینی میکند نه اینکه نا کارمدی از سر و کولش بالا بره و زبانش دراز هم باشد

      بولد قرمز ، اشتباه تایپی بود . نمیتوانستم تکلیف مشخص کنم صحیح است

      مثال تخم مرغ را نمیدونم به چه دلیل اوردید
      آخرین ویرایش توسط b4city؛ 2023/04/05, 23:49.

      نظر

      • afshinamin
        عضو فعال
        • Jul 2013
        • 4495

        #4518
        پاسخ : اینجا همه چی درهمه...جستاری برای مباحث سیاسی، فرهنگی، اجتماعی

        یه سیستم دموکراتیک بیش از دویست ساله در آمریکا بخوبی کارمیکنه
        هرچقدر هم مغلطه کنیم که مردم صغیر هستند مثل مصباح یزدی
        در اصل صحت آن سیستم و فشل بودن این سیستم تغییر ایجاد نمیکنه

        نظر

        • b4city
          عضو فعال
          • Nov 2020
          • 4145

          #4519
          پاسخ : اینجا همه چی درهمه...جستاری برای مباحث سیاسی، فرهنگی، اجتماعی

          در اصل توسط Bikhabar پست شده است View Post
          خب بذارید جور دیگه‌ای بگم، چون گویا خوب منظور همدیگه رو متوجه نمی‌شیم!
          شما میگی <در دمکراسی تعداد نفرات در هر زمینه از جمله موارد ذکر شده بالا مطرح نیست . همه در برابر قانون به عدالت و همه حق زندگی در کشور دارند>
          خب این قانون از کجا اومده؟ ... قانون وحی که نشده ... آیا غیر از اینه که این قانون در بهترین حالت به صورت مستقیم یا غیرمستقیم نظر اکثریت رو تو خودش داره و کسانیکه قانون رو قبول ندارند، مجبورند از قانون اطاعت کنند (نظر اکثریت رو بپذیرند) ... خب اینکه همون شد دوباره ... شما هم داری میگی اقلیت مجبوره حرف اکثریت رو بپذیره (به قانون عمل کنه) ... اگر غیر از اینه توضیح بدید.
          عرض کردم اقلیت و اکثریت فقط در رقابت های حزبی و سیاسی است . در بحث حقوق شهروندی جایگاهی ندارد
          قوانین هم فارغ از کم و زیاد بودن سلیقه های جامعه نوشته میشود
          قانون قرار نیست تامین کننده نظر اکثریت باشد که اگر چنین باشد تبعیض اشکار رخ خواهد داد و اینجا به هیچ عنوان اقلیت ملزم به تمکین نیستند

          برده داری و تبعیض علیه سیاه پوستان امریکا یه زمانی قانون بود . شاید باب دل خیلی از سفید پوستان هم بود . شاید همین الان هم نظر بیشتر سفید پوستان امریکا چندان توافقی با برابری سیاه و سفید نباشد ( عرض کردم شاید ) و با خود بگویند رنگین پوستان 15% جمعیت هستند و ما اکثریت هستیم . اگر اینطور حساب کنیم بازم برمیگردند به 70 سال پیش در حالی این اقلیت و اکثریت ها به کلی رفته کنار

          نظر

          • b4city
            عضو فعال
            • Nov 2020
            • 4145

            #4520
            پاسخ : اینجا همه چی درهمه...جستاری برای مباحث سیاسی، فرهنگی، اجتماعی

            در اصل توسط Bikhabar پست شده است View Post
            این ماییم که باید بگیم دموکراسی و آزادی بیان چی هست و چی نیست ... در واقع داریم در مورد همین مفاهیم بحث می‌کنیم ... پس اینکه بگیم <در مورد دموکراسی و آزادی بیان هم اینطور نیست که ... > خیلی معنی نداره! ... چه کسی تعیین میکنه که چطور هست و چطور نیست ... بحث ما دقیقا در مورد همین مفاهیم هست
            این اصول جهانشمول از کجا اومده؟ کی تعیین کرده؟ از کجا معلوم که لزوما درست باشند؟ اگر اصول جهانشمولی وجود داشت که دیگه این همه بحث و درگیری نبود ... پس یه زمانی چون یه اصل جهانشمولی وجود داشت که خورشید به دور زمین میچرخه، لزوما اون اصل درست بود؟
            این جمله آخرتون <مگر نه اصلا چه نیازی به دموکراسی هست، آنارشیسم که پیاده‌سازیش راحتتره> رو هم که دیگه واقعا نمی‌فهمم چه ربطی اصلا به چی داشت؟!!!
            اتفاقا درست گفتند . انارشی خیلی راحت تره . ولی چرا دمکراسی ؟ دمکراسی هم برقراریش سخت است و هم پاسداشتش بخصوص برای جوامعی که قرنها و هزاره های قبل چنین تجربه ای نداشته . در واقع مدل از نظر بخشی از سیایت ورزان یا حتی جامعه ، مدل حکومتی بدی است و شاید بدترش هم نباشد چون باید اقلیت اکثریت را کنار گذشات
            باید همه سلیقه ها و منش و گراریش های مختلف سیاسی اجتماعی فرهنگی مذهبی کنار یکدیگر زیست مطابق با برابری قانون داشته باشند و یکدیگر را تحمل کنند

            در واقع ممکنه بخشی از جامعه از دیگری حتی نفرت داشته باشد ولی حکم دمکراسی اینه که باید تحمل متقابل داشته باشید . قدرت نمیتونه یکجا جمع شود و مادام العمر باقی بماند . رانت و فساد و دزدی و یه شبه پولدار شدن به حداقل میرسه و سایر موارد ...
            احزاب و دار و دسته قدرت ، نمیتونند سالهای سال راحت بخورند و بچاپند و به کسی پاسخگو نباشند ، در حالی که پاشون را کج بگذارند باید پاسخگو باشند و به راحتی میشه برکنارشون کرد . در واقع نون و اب و پول و پله در دمکراسی و صاحبان قدرتش نیست و جذابیتی از این منظر براشون ندارد
            حقوق یه نماینده پارلمان در اکثر سیستم های دمکراسی نهایتش دو برابر حقوق یک اموزگار مدارس است

            خب اینا برای چمع کثیری ممکنه بدترین نوع حکومت باشد ولی چرا بدترین ؟
            چاره ای جز این نیست

            نظر

            • گنجشک
              ستاره‌دار(3)
              • Jun 2022
              • 1317

              #4521
              پاسخ : اینجا همه چی درهمه...جستاری برای مباحث سیاسی، فرهنگی، اجتماعی

              در اصل توسط afshinamin پست شده است View Post
              خوبتر تقسیم شده /.:biggrinsmiley.:/
              اره اگه مثل نزول دادن باشه و کلاه شرعی وخود گول زنی و فروختن یک شکلات به قیمت کل ربح پول باشه
              بله خوبتر تقسیم شده
              اثراتش هم کاملا مشخصه در جامعه/:.yead.:/
              دیگه کاملا دارم به این نتیجه میرسم دوربین مخفیه حرفای شما
              اون مثال تخم مرغ و پنجا درصد هم مثل حرفای مصباح یزدی هست .به نظرم از شاگردان ایشون باشید
              یک شکلات گران بخری اما کارت راه بیوفته خوبتره /:.rolleyessmileyani

              یا شکلات ارزون بخری کارت را نیوفته /.:biggrinsmiley.:/

              انتخاب با شماس : )) آزادی عمل بیشتر از این ؟!

              ======
              تخم مرغ که مربوط به مردم غیور لی لی پوت داستان های گالیوره سر نحوه شکستن تخم مرغ اعلان جنگ کردن


              در اصل توسط b4city پست شده است View Post
              قانون اساسی شاکله اصلی است و بیشتر حول و حوش سیاست و قدرت است و اصول اولیه دمکراسی و قوای نظامی و پاسداشت از دمکراسی
              سلسله مراتب و جایگاه و حدود قدرت سیاسی است مبتنی بر حقوق شهروندان . اصل هدف اینه

              کمبود اب و تقسیم ارث چه ربطی به قانون اساسی داره ؟ کمبود اب که با کارشناسان دولتی کارمد باید بررسی شود و تقسیم ارث هم مشاوران و حقوق دانان که این مورد جای کمی بحث دارد . که ایا با همین روش دو به یک باشد یا مساوی . ولی کجا و کی دیده یا گفته که ارث متعلق به پسر ارشد است ؟ !!!/:.negaran.:/

              گفتم زندگی دلخواه هر کسی تامین شود ، منظورم رفع محدودیت هاست و باید ها و نبایدها ، که البته اینم مشروط بر اینکه برای زندگی دلخو.اه ، به زندگی دیگری تعدی نشود . آنارشی منظور نیست
              نگفتم الزاما زندگی دلخواه همان زندگی ایده ال و رفاه عالی است . این دو مورد با هم تفاوت دارند . البته که تامین رفاه و زندگی خوب هم از وظائف دولتی دمکراتیک است . دولتی که پاسخگو باشد و برامده واقعی از دل ارای مردمی باشد قطعا برای رفاه حال مردم بیشتر هم تلاش میکند و باید بکند ،
              کوتاهی کند باید پاسخگو باشد و در صورت ناکارمدی سایه برکناریش بر سرش همیشه سنگینی میکند نه اینکه نا کارمدی از سر و کولش بالا بره و زبانش دراز هم باشد

              بولد قرمز ، اشتباه تایپی بود . نمیتوانستم تکلیف مشخص کنم صحیح است

              مثال تخم مرغ را نمیدونم به چه دلیل اوردید
              کمبود آب و ارث مثال بود که نمیشه همیشه رضایت طرف ها را فراهم کرد ، خیلی چیزا ها هم مذاکره بردار نیست ، خیلی مسائل و شرایط و بحران ها گاها به جایی میرسه که هیچ راهی بجز دوئل باقی نمی مونه


              مثلا کشاورزی که نم بارون بهاره زده به زمین تازه بذر پاشی شده است ، الان با داس و چکش و بیل اومده جلوی سد و میگه یا آب رو باز می کنی ( محصولش با نم بارون جوانه زده اگر اب نخوره بذرش نابود میشه و ضرر سنگین می کنه ) میگه یا آب رو باز می کنی یا میام اول تو رو می کشم بعدشم خودمو ! و واقعا هم اینکارو می کنه ، چک داده بعضا یا هرچی ، اعصابش کشش نداره ، اینا راهکار حل بحران می خواد
              وگرنه ضحاک هم حاکم باشه و آب هم باشه خوب میگه آب رو باز کنید : ))


              ارث فرزند ارشد هم که قانون فئودالی هست ، در تمام اروپا اجرا میشده تا همین چند وقت پیش ، قانون سلطنت هم بر همین اساس هست تمام دارایی ها به پسر ارشد میرسه ، هدف هم اینه که زمین ها با تقسیم ارث کوچیکتر نشوند و قدرت خاندان حفظ بشه و بهترین سیستم هم هست (بلحاظ عقلی موافقم ) ، بقیه برادر و خواهر ها هم در خدمت برادر بزرگتر در میان تا جیره و مواجبشون برسه ، کارگزار میشن

              تعدی را چطور می خواید مشخص کنید ؟ مثلا فاحشگی تعدی محسوب میشه به حقوق سایر بانوان یا نه ؟ ( می دونید دیگه در همه جای دنیا خانم ها با خانم های فاحشه مشکل دارند ) شوهر دزدی و رقابت سالم بین خانم ها قانونی خواهد بود ؟

              یا مثلا اکثریت جامعه بگو 98 درصدش اصلا تصمیم بگیره ارتش و قوای نظامی را زائد تشخیص بده و بگه نمی خوایم ( طبقه الیت و نحبگان بگن مردم دارن اشتباه می کنند و لازمه ) شما چیکار می کنی ؟ ارتش رو حذف می کنی یا بحرف عقلا گوش می دی


              آیا هل دادن تو صف ها قانونی خواهد بود ؟ اون 99 نفری که نوبتشون نشده خیلی فشار میدن و همه موافق فشار دادن هستن !!!


              آیا باز هم قراره نخبگان قوانین تعیین کنند ؟ چه کسی بر نخبگان نظارت خواهد داشت که دنبال منفعت شخصی و مهاجرت به کانادا نباشن ؟ مردم را که گفتید صلاحید ندارند ، مثال سیاه پوستان امریکایی که شاید اکثریت سفید پوست مخالفشان هستند.


              ========

              سوال اصلی

              همه انسان ها یک بار روی این کره خاکی امده اند برای زیست مطابق دلخواهشان و قرار نیست من نوعی با قانونی مزخرف زندگی او را نابود کنم تا این یک بار زندگی را به کامش زهر کنم با این امید که وقتی دوباره به دنیا امد از دفعه بعدیش لذت ببره !!!
              هر موجود زنده ای به نام انسان ، با انسان دیگر برابر است و حق حیات دارد و حق دارد زندگی دلخواه خودش را به پیش ببرد
              اگر همه یکبار اومدن و قرار نیست زندگیشون نابود بشه

              پس چرا با ایجاد ناتراز مالی ، باعث میشن که شخصی مجبور بشه کلیه و کبد اش را بفروش ؟

              انسان همه از همه دیگه می تونه اند بهره کشی کنند

              یا یکسری به واسطه دارای از گذشته بر یکسری دیگر بر اساس بدهی از گذشته برتر هستند و بهره کشی می کنند ؟

              نظر

              • b4city
                عضو فعال
                • Nov 2020
                • 4145

                #4522
                پاسخ : اینجا همه چی درهمه...جستاری برای مباحث سیاسی، فرهنگی، اجتماعی

                در اصل توسط گنجشک پست شده است View Post
                درود و عرض ادب مجدد جناب بیفور

                1- آرمان شهر ؟ آرمان شهر چطور میشه تهیه کرد؟! ( اگر قراره آرمانی (خیالی) باشه بهشت موعود زیباتر نیست ؟ فقط نهایتا صحبت کنیم به منو اش علاوه بر حور ، همجنس بازی و گیاه خواری و... هم اضافه کنند که حسابی آرمانی بشه )

                2- قانون اساسی فعلی چرا قدرت مطلق را تقدیم کرده ؟ ( شما خودت حاضری قدرت مطلقت حالا نه ، همین اکانت بورسی که داری رو تقدیم کنی ؟ ) اینایی که کبد و کلیه اشون رو در طبق اخلاص میذارن و تقدیم می کنند تازه با تبلیغات جذاب که طرف ورزشکاره و کلیه سالمه و فلان ، چرا اینکارو می کنند ؟ چی میشه که طرف قدرت را واگذار می کنه ؟ همینجوری میگی سلام قدرت مطلق بده ، اونم میگه سلام تقدیم به شما ؟! البته در آرمان شهر بعید نیست این همه لطافت
                درود
                ارما شهر نه به معنی خیالی . چرا خیالی ؟ ارمان از این منظر گفته شد که استبداد طولانی ، خواسته شما را به تعویق میندازه و یه جوری تبدیل میشه به ارمان . نه اون استنباطی که شما کردید
                در کامنت قبلی گفتید مگه ما الان دمکراسی نداریم ؟
                پس الان دمکراسی داریم ؟ عجب /:.zzzzzz.:/

                ما را باش داریم از قانون اساسی و دمکراسی با شما حرف میزنیم . زین پس چرخ را از اول اختراع نمیکنم و اب در هاون نمیکوبم و بحث را تمام میکنم
                من از اول هم میدونستم شما از مدافعان سر سخت سیستم هستید حتی از جنس به قول افشین عزیز جبهه پایداری

                روزی که گفتید دختر چرا باید درس بخونه مشخص بود در حالی که کمتر کسی از دوستان متوجه شد حرف شما جدی است
                از همون تیپ فکری که اقای احسانی گفتند . حرف های روتوش کرده و البته شما از جنسی دیگر هستید ، از اون تیپ هم نیستید که حداقل بگید منم با بخشی از سیاست های اینا مخالفم . شما در کل موافقشون هستید و اسمان ریسمان بافی های بیهوده
                و بازم از جنسی که افشین گفت ، شک و ...

                تا اینکه رسیدم به موضوع اعضای بدن فروشی که رفت رو مخم
                دیدم چند بار از کلیه و ... فروشی گفتید . و جسارت نباشه مایه ننگ است که اینم از طرف منجلابی نمیدونید که سیستم فعلی ایجاد کرده بلکه کلیه فروش را زیر سوال میبرید و شماتت میکنید /:.negaran.://:.nono.://:.nono.://:.zzzzzz.://:.zzzzzz.:/
                امثال شما یک بار به دنیا امدید و دیگران و همان کلیه فروش هم یک بار . حق همه است و حق همه بود از یک بار زندگیشون لذت ببرند همراه با رفاه و ارمش و نشاط و شادی ولی ....
                شماها چسبیدید به یک بار زندگی خودتان و بهره مندی از ان و زندگی را بر خیل عظیم جهنم کردید و حالا به ریششون هم میخندید

                مردم این کشور رعیت شماها نیستند
                بحث تمام است اقای عزیز

                نظر

                • afshinamin
                  عضو فعال
                  • Jul 2013
                  • 4495

                  #4523
                  پاسخ : اینجا همه چی درهمه...جستاری برای مباحث سیاسی، فرهنگی، اجتماعی

                  ستاد امر به معروف: الان برای حجاب رفراندوم بگذاریم، فردا باید برای مسائل دیگر هم بگذاریم
                  ____
                  خیر سرش اومده دفاع کنه از همپالکی هاش
                  ولی ناخودآگاه و بطور ضمنی گفته در هر موردی رفراندوم برگزار بشه مردم با ما مخالفند/.:biggrinsmiley.:/

                  نظر

                  • گنجشک
                    ستاره‌دار(3)
                    • Jun 2022
                    • 1317

                    #4524
                    پاسخ : اینجا همه چی درهمه...جستاری برای مباحث سیاسی، فرهنگی، اجتماعی

                    در اصل توسط b4city پست شده است View Post
                    درود
                    ارما شهر نه به معنی خیالی . چرا خیالی ؟ ارمان از این منظر گفته شد که استبداد طولانی ، خواسته شما را به تعویق میندازه و یه جوری تبدیل میشه به ارمان . نه اون استنباطی که شما کردید
                    در کامنت قبلی گفتید مگه ما الان دمکراسی نداریم ؟
                    پس الان دمکراسی داریم ؟ عجب /:.zzzzzz.:/

                    ما را باش داریم از قانون اساسی و دمکراسی با شما حرف میزنیم . زین پس چرخ را از اول اختراع نمیکنم و اب در هاون نمیکوبم و بحث را تمام میکنم
                    من از اول هم میدونستم شما از مدافعان سر سخت سیستم هستید حتی از جنس به قول افشین عزیز جبهه پایداری

                    روزی که گفتید دختر چرا باید درس بخونه مشخص بود در حالی که کمتر کسی از دوستان متوجه شد حرف شما جدی است
                    از همون تیپ فکری که اقای احسانی گفتند . حرف های روتوش کرده و البته شما از جنسی دیگر هستید ، از اون تیپ هم نیستید که حداقل بگید منم با بخشی از سیاست های اینا مخالفم . شما در کل موافقشون هستید و اسمان ریسمان بافی های بیهوده
                    و بازم از جنسی که افشین گفت ، شک و ...

                    تا اینکه رسیدم به موضوع اعضای بدن فروشی که رفت رو مخم
                    دیدم چند بار از کلیه و ... فروشی گفتید . و جسارت نباشه مایه ننگ است که اینم از طرف منجلابی نمیدونید که سیستم فعلی ایجاد کرده بلکه کلیه فروش را زیر سوال میبرید و شماتت میکنید /:.negaran.://:.nono.://:.nono.://:.zzzzzz.://:.zzzzzz.:/
                    امثال شما یک بار به دنیا امدید و دیگران و همان کلیه فروش هم یک بار . حق همه است و حق همه بود از یک بار زندگیشون لذت ببرند همراه با رفاه و ارمش و نشاط و شادی ولی ....
                    شماها چسبیدید به یک بار زندگی خودتان و بهره مندی از ان و زندگی را بر خیل عظیم جهنم کردید و حالا به ریششون هم میخندید

                    مردم این کشور رعیت شماها نیستند
                    بحث تمام است اقای عزیز
                    درود جناب بیفور تشکر از همراهی و وقتی که اختصاص دادید

                    منجلاب سیستم فعلی باعث و بانی فروش کبد و کلیه اس ؟ در سایر نقاط جهان کبد و کلیه فروشی نداریم ؟


                    واقعیت امر بر میگرده به سیستم ارث


                    شخصی که پدرش کارخونه دار هست ، وقتی متولد میشه تا زمان مرگ یک ارباب هست ! کلیه هاش خراب بشه یا کبدش چرب بشه با کمی پول ی بهترش رو میذاره سر جاش ( بدون اینکه خودش هیچ هنری داشته باشه )

                    اما شخصی که پدرش چنتا چک برگشتی قسط و وام بدهی براش ارث گذاشته ، مجبوره کلیه اش را بفروشه و اقساط پدرش را پرداخت کنه



                    تفاوت از اینجا استارت می خوره ، ربطی به منجلاب سیستم نداره ، تو همین سیستم من و شما و سایر دوستان داریم با دم مان گردو میشکنیم ، در حالی که خیلی عظیمی از مردم تفریح شب عیدشان اینه ، دست زن و بچشون بگیرن بیان یک شهر دیگه رو سیمان کارتن خوابی کنند و ناهار تن ماهی بخورن و احساس شادی کنند که اومدن سفر و چقدر خوشبختن که شب کارتنی دارند بر روی سکوی سیمانی پارک برای خواب


                    البته که به ما چه ، حتما خودشان اینطور دوست دارند ، آره ؟

                    پ.ن:
                    از پشت صحنه اشاره کردن که با دم مان گردو نمی شکنیم و ما هم در ضرر سنگین هسیم و الکی جوو نده گنجشک !
                    آخرین ویرایش توسط گنجشک؛ 2023/04/06, 01:29.

                    نظر

                    • afshinamin
                      عضو فعال
                      • Jul 2013
                      • 4495

                      #4525
                      پاسخ : اینجا همه چی درهمه...جستاری برای مباحث سیاسی، فرهنگی، اجتماعی

                      bazarnews.ir
                      بازارنیوز| رسانه‌ای برای شفافیت اقتصاد › news › ایران-...
                      ایران تنها کشوری است که بازار قانونی خرید و فروش اعضای بدن ...بازار نیوز

                      ایران رکورددار فروش اعضای بدن بهارنیوز

                      نظر

                      • گنجشک
                        ستاره‌دار(3)
                        • Jun 2022
                        • 1317

                        #4526
                        پاسخ : اینجا همه چی درهمه...جستاری برای مباحث سیاسی، فرهنگی، اجتماعی

                        فقر عامل فروش اعضای بدن


                        پدیده کلیه فروشی ماهیت جامعه ما را در سطح جهان خدشه دار کرده، چرا که فروش کلیه در همه جای دنیا ممنوع است. این اتفاق روزانه در ایران رخ می‌دهد. مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم باعث شده که برخی افراد برای حل مشکل اقتصادی خود و خانوادشان دست به هر کاری بزنند.

                        اعتمادآنلاین| ‌ امروزه پدیده کلیه فروشی ماهیت جامعه ما را در سطح جهان خدشه دار کرده، چرا که فروش کلیه در همه جای دنیا ممنوع است. این اتفاق روزانه در ایران رخ می‌دهد و به‌رغم اینکه شمار افراد مرگ مغزی در ایران، از سایر کشورهای منطقه بیشتر است، اما متأسفانه هنوز پیوند عضو از مرگ مغزی آمار بالایی ندارد.
                        حتما بارها بر روی در و دیوارشهر آگهی های فروش کلیه و کبد را دیده اید. آگهی هایی که اغلب با استفاده از جملات کوتاه و یک شماره تماس سعی دارد مشکل زندگی خود را بیان کنند. همچنین با مراجعه به بیمارستان‌ها، به ویژه اطراف بیمارستان‌های دولتی در تهران و شهرهای بزرگ، تقاضای خرید یا فروش اعضایی مانند «کلیه» آزاردهنده است.

                        اما آنچه باعث شده تا عده‌ای احساس کنند می‌توانند با فروش کبد خود بخشی از نیازهای زندگی شان را جبران کنند، روزگار سخت گرانی‌ها و برآیند گفته‌های محققانی است که می‌گویند «کبد توانایی ترمیم خود را دارد و اگر بخشی از آن حذف شود می‌تواند به مرور زمان خود را بازسازی کند.»
                        بر اساس آمار سالانه به طور متوسط دو هزار پیوند کلیه در ایران انجام می‌‌‌شود که 20 درصد آن از افراد دچار مرگ مغزی تامین و بقیه پیوندها از طریق فروش کلیه انجام می‌گیرد.
                        به طور دقیق‌تر، آمار رسمی در ایران نشان می‌دهد سالانه نزدیک به دو هزار و 300 مورد پیوند کلیه انجام می‌شود که از این تعداد تنها 595 مورد، از طریق بیماران مرگ مغزی انجام می‌شود. همچنین، بر اساس نظر متخصصان حوزه رشد بیماری‌های کلیوی در کشور، 15 تا 20 درصد رشد را نسبت به سال‌های گذشته نشان می‌دهد و همین موضوع انگیزه اهداکنندگان و فروشندگان کلیه را که بر اساس اظهارات انجمن بیماران کلیوی اغلب افراد 25 و 26 ساله هستند مشخص می‌‌‌کند.

                        بنابر این گزارش، شهرهایی مانند شیراز، مشهد و کرمان قطب‌های اصلی پیوند کبد در ایران هستند، ولی فروشندگان آن از سراسر کشور آگهی داده‌اند تا قدرت انتخاب را برای مشتری بالا ببرند. در این میان وبلاگ‌ها و سایت‌های هم هستند که تبلیغات فروش کلیه و کبد را برای خریداران آن راحت تر کرده اند.
                        حالا این پدیده از کوچه و خیابان‌های شهر به سایت‌ها و دنیای مجازی کشیده شده است و با یک جست‌وجوی کوتاه در اینترنت می‌توان به راحتی کلیه هم خرید و هم فروخت! اما این پایان داستان نیست؛ حالا که دست در کلیه فروشی زیاد شده، برخی به فروش کبد، قرنیه، استخوان، مغز استخوان، رحم و ... رو آورده‌اند که فروشنده کمتری دارد تا بلکه شانس بیشتری هم در فروش داشته باشند. اما عمق فاجعه آن جاست که گاهی در لا به لای این آگهی ها آگهی فروش قلب نیز دیده می شود.
                        فرزاد فتحی جامعه شناس و آسیب شناس اجتماعی، اظهار کرد: رواج این پدیده در جامعه باعث تنها بیانگر این است که فقر در جامعه گسترش یافته است.

                        وی با بیان اینکه اغلب افرادی که دست به چنین کاری می زنند از اقشار کم در آمد جامعه هستند، عنوان کرد: مسئولین می توانند با تدابیر بیشتر از گسترش این پدیده جلوگیری کنند.
                        فتحی گفت: فروش کلیه و سایر اعضای بدن از سوی کسانی که پول نیاز دارند، نگرانی‌هایی را در جامعه برانگیخته است. چرا که نه تنها به سلامت جسمی افراد آسیب می رساند، بلکه سلامت روحی خانواده های این افراد را خدشه دار می کند.


                        با یکی از افرادی که خواستار فروش کلیه خود بود تماس گرفتم.جوانی 25 ساله بود. از حرف هایش فهمیدم مانند تمام افرادی که دست به این کار می زنند، مهم ترین مسئله ای که او را به این کار مجبور کرده، مشکل مالی اشت.
                        این فروشنده کلیه درمورد تاثیری که مشکلات مالی بر روی زندگی زناشویی اش داشته است، می گوید: متاهل بودم اما همسرم به دلیل مشکلات مالی دختر پنج ساله ام را برداشت و رفت.
                        وی ادامه داد: حتی هنگامی که پیش قاضی رفتیم، قاضی از من پرسید میزان بدهکاری ات چقدر است و وقتی من مبلغ را گفتم، قاضی گفت شما صلاحیت نگه داری از بچه را هم نداری.

                        وی در خصوص حکم قانونی این کار گفت: پیوند کبد در بیمارستان ها جرم است. اگر بخواهم چنین تصمیمی بگیرم، باید بیرون از بیمارستان توافقات لازم را انجام دهیم و فقط عمل پیوند را در بیمارستان انجام دهیم.
                        در این خصوص سید حسن موسوی چلک رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران، اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که این روز ها در کشور نگرانی ایجاد کرده، موضوع شرایط اقتصادی است.
                        وی با بیان اینکه این نگرانی به گونه ای است که خود دولت دنبال این است که بسته های حمایتی در اختیار افراد کم برخوردار قرار دهد، افزود: مشکلات اقتصادی موضوعی غیر قابل انکار در کشور است.

                        موسوی چلک عنوان کرد: در این میان عده ای از افراد نمی توانند با منابع درآمدی که دارند امرار معاش کنند و اقدام به فروش اعضای بدن مانند کلیه می کنند.
                        وی با بیان اینکه یکی از عوارض فقر، فروش اعضای بدن است، ادامه داد: باید توجه داشت عده ای از افراد از این طریق کلاهبرداری می کنند اما در مقابل آن افرادی نیز هستند که راهی جز این ندارند، چرا که نمی توانند هزینه های زندگی خود را تأمین کنند.
                        رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران گفت: نظام تأمین اجتماعی کشور فراگیر و جامع نیست تا مردم نیازمند دغدغه کمتری داشته باشند، لذا این نظام پاسخگو همه نیازها و مطالبات مردم نیست.

                        وی در پاسخ به این سوال که انجمن مددکاری به این افراد کمک های ویژه ای دارد یا خیر، گفت: در انجمن مددکاری نیز به این گونه افراد کمک‌های روانی خاصی می شود تا در حد امکان از این کار خودداری کنند.
                        وی در ادامه تشریح کرد: در کنار انجمن مددکاری، سازمان های حمایت‌گر مثل بهزیستی و کمیته امداد نیز در این زمینه فعالیت های ویژه دارند.
                        منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

                        نظر

                        • مگنوس کارلسن
                          Banned
                          • Jan 2022
                          • 1647

                          #4527
                          پاسخ : اینجا همه چی درهمه...جستاری برای مباحث سیاسی، فرهنگی، اجتماعی

                          در اصل توسط afshinamin پست شده است View Post
                          خوبتر تقسیم شده /.:biggrinsmiley.:/
                          اره اگه مثل نزول دادن باشه و کلاه شرعی وخود گول زنی و فروختن یک شکلات به قیمت کل ربح پول باشه
                          بله خوبتر تقسیم شده
                          اثراتش هم کاملا مشخصه در جامعه/:.yead.:/
                          دیگه کاملا دارم به این نتیجه میرسم دوربین مخفیه حرفای شما
                          اون مثال تخم مرغ و پنجا درصد هم مثل حرفای مصباح یزدی هست .به نظرم از شاگردان ایشون باشید
                          افشین جان...این مثال تخم مرغ....تو داستان گالیوره....لی لی پوتیا....سرهمین قضیه با کشور همسایشون می جنگیدن....آخه این وسط...مصباح دیگه چه خریه(باپوزش)....

                          نظر

                          • Davar
                            Banned
                            • May 2017
                            • 3132

                            #4528
                            پاسخ : اینجا همه چی درهمه...جستاری برای مباحث سیاسی، فرهنگی، اجتماعی

                            در اصل توسط afshinamin پست شده است View Post
                            به نظرم از شاگردان ایشون باشید
                            هنوز نشناختینش؟
                            اسمشو نبر خودمونه
                            از شاگرداش نیست، خوده خودشه./.:biggrinsmiley.:/

                            /:.offtopic.:/

                            نظر

                            • Bikhabar
                              ستاره‌دار(22)
                              • Sep 2020
                              • 1190

                              #4529
                              پاسخ : اینجا همه چی درهمه...جستاری برای مباحث سیاسی، فرهنگی، اجتماعی

                              در اصل توسط گنجشک پست شده است View Post
                              فقر عامل فروش اعضای بدن

                              پدیده کلیه فروشی ماهیت جامعه ما را در سطح جهان خدشه دار کرده، چرا که فروش کلیه در همه جای دنیا ممنوع است.

                              فتحی گفت: فروش کلیه و سایر اعضای بدن از سوی کسانی که پول نیاز دارند، نگرانی‌هایی را در جامعه برانگیخته است. چرا که نه تنها به سلامت جسمی افراد آسیب می رساند، بلکه سلامت روحی خانواده های این افراد را خدشه دار می کند.
                              همونطور که تو متن گفته شده، فروش اعضای بنده فقط نشان‌دهنده وجود فقر و مشکل در جامعه هست ... ولی متوجه نمیشم چرا باید غیرقانونی باشه؟ ... یه بدبختی به پولش احتیاج داره و احتمالا با ممنوع کردن کمکی بهش نمی‌کنیم مگه اینکه تلاش کنیم مشکلش حل بشه ... یه بنده خدا دیگه هم مریضه به اون کلیه احتیاج داره ... یعنی نه فروشنده کار غیراخلاقی کرده، نه خریدار ... فقط ما نشستیم بیرون گود و بدون اینکه شرایط اون‌ها رو درک کنیم، آخ آخ وای وای می‌کنیم
                              اون یکی هم میگه سلامت روحی خانواده رو خدشه دار میکنه ... این خانواده بدبخت اگه شرایط روحی داشت که هیچ موقع اعضای بدنش رو نمی‌فروخت ... سیر خبر از گرسنه نداره

                              نظر

                              • afshinamin
                                عضو فعال
                                • Jul 2013
                                • 4495

                                #4530
                                پاسخ : اینجا همه چی درهمه...جستاری برای مباحث سیاسی، فرهنگی، اجتماعی

                                در اصل توسط مگنوس کارلسن پست شده است View Post
                                افشین جان...این مثال تخم مرغ....تو داستان گالیوره....لی لی پوتیا....سرهمین قضیه با کشور همسایشون می جنگیدن....آخه این وسط...مصباح دیگه چه خریه(باپوزش)....
                                مگنوس جان مهم کنه و باطن مطلب و مقصود گوینده هست و مغالطه مربوطهو اینکه این فرضو محض رضای خدا مطرح نکرده و از این فرض که مطرح کرده میخواد برسه به نفی دموکراسی و رجوع به آرای مردم ضمنا شاید از درصدحدود 50 و مصباح سابقه خوبی تو ذهنم نبود و بلافاصله با ف رفتم فرحزاد /.:biggrinsmiley.:/---این مطلبو هم بخونید دوستان. عملا تو بحث جنگ احد میگه به پیامبر یه سری چیزها وحی نمیشد و با مردم مشورت می کرد ، ولی به ولی فقیه همه چیز میشه و نیازی به مردم نیست /.:blinksmiley.:/;)کد خبر:98935۱۳۹۹/۱۰/۱۳ ۱۷:۳۹:۰۳Aنظر آیت الله مصباح یزدی درباره رای مردم چه بود؟/ مصباح یزدی: دموکراسی برای غربی‌ها اصالت دارد، برای ما فقط جنبه ابزاری داردمرحوم مصباح یزدی: « دموکراسی که برای غربی‌ها اصالت دارد، برای ما فقط جنبه ابزاری دارد. رأی مردم برای ما مشروعیت نمی‌آورد؛ مقبولیت می‌آورد. ممکن است در آینده قانون این‌گونه شود که مردم باید در تعیین استاندار نظر بدهند. این قانون و این فرآیند از نظر اسلام هیچ اشکالی ندارد، اما این بدان معنا نیست که مردم به او مشروعیت می‌دهند؛ بلکه مردم رأی تمایل می‌دهند. وگرنه حکم اصلی، حکم خدا، پیغمبر، ائمه اطهار و حکم ولی‌فقیه است.به گزارش سایت دیده بان ایران؛ مرحوم آیت الله مصباح یزدی تئوریسین دیدگاهی بود که در دهه های میانی انقلاب اسلامی به ولایت مطلقه فقیه مشهور شد. تئوری که وارد قانون اساسی کشور شده و جزو لاینفک و تاثیر گذار سرنوشت ایرانیان است. اعتقاد و التزام آن بخشی از شروط فعالیت سیاسی محسوب می شود.گزیده ای از سخنان آیت‌ الله‌ مصباح‌ یزدی‌ در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) می باشد که در مورخ‌۸۴/۰۹/۲۰ بیان شده است.«آنچه‌ برای‌ بحث‌اهمیت دارد‌ این‌ است‌ که‌ ملاک‌ اعتبار قانون اساسی و مصوبات خبرگان چیست؟ اساساً چه‌ لزومی‌ دارد که‌ از این‌ مقررات پیروی‌ کنیم‌ و آن را معتبر بدانیم‌ و بخصوص حقوق و وظایفی که‌ خبرگان‌ برای‌ خودشان‌ تعیین‌ کرده‌اند چه‌ مقامی به‌ آن‌ اعتبار می‌بخشد. مرحوم‌ نراقی‌‌ می‌فرماید : خود حکومت‌ اسلامی‌ از امور حسبه‌ است‌ یعنی‌ ‌ شارع راضی به ترک آن نیست. غیر از این‌ است‌ که‌ بگوییم‌ ولی‌ فقیه‌ حق‌ دارد در امور حسبی‌ دخالت‌ کند. من‌ ندیدم‌ قبل‌ از ایشان‌ کسی‌ این‌ تعبیر را کرده‌ باشد. برای‌ این‌ که‌ اگر این‌ نباشد اصلاً مصالح‌ مسلمین تأمین نمی شود، احکام‌ اسلامی‌ ترک‌ می‌شود دشمنان‌ اسلام و بلا‌د اسلا‌می ‌ بر اسلام‌ مسلط‌ می‌شوند؛‌ نظیر اختلال‌ نظام است‌. این‌ یکی‌ از واضحات عقلا‌ئیه‌ است‌ اصلاً نمی‌شود در‌ این‌ تردید کرد‌ که‌ آیا در این‌ زمان‌ حکومتی لازم‌ است‌ یا نه‌. و طبعاً وقتی‌ اسلام‌ می‌آید و در همه‌ چیز دخالت‌ میکند معنایش‌ این‌ است‌ که‌ حکومت‌ اسلامی‌ باید باشد‌ یعنی بر ‌ همه‌ مردم‌ ‌ واجب‌ است‌حکومت‌ اسلامی‌ برقرار کنند. لذا باید بحث‌ ‌شود در اینکه‌ راهکار آن‌ چیست.‌طبعاً غیراز مسلمات‌ کتاب‌ و سنت‌ که‌برای همه‌ شناخته‌ شده‌ است، راهکار اجرایی‌ آن‌ می‌شود سیره‌ عقلا. تشکیل‌ حکومت‌ اسلامی‌ یک‌ واجب‌ عمومی‌ و از ضروریات‌ دین‌ است‌، همچنین حفظ‌ نظام‌ و جلوگیری از اختلال‌ آن یکی‌ از واجبات‌ عقلائیه‌به شمار میآید.‌ زیرا بدون‌ وجود حکومت‌ اسلامی‌ احکام‌ اسلام‌ اجرا نمیگردد و دین حفظ نمیشود مخصوصاً در این زمان که جهان وضعیت نابسامانی دارد.حکومتی‌ که‌ وجودش ضروری و لازم‌ است‌ در راس‌ آن‌ باید یک‌ فقیه‌ باشد البته‌ تنها فقاهت‌ کافی‌ نیست‌ برای‌ آن‌ که‌ آن‌ چیزی‌ که‌ منشاء لزوم‌ حکومت‌ است‌ چیزهای‌ دیگر هم‌ هست‌ اگر اهل‌ تدبیر نباشد، مصالح‌ جامعه‌ را درک‌ نکند و با مشکلات‌ آشنا نباشد نمی‌تواند دستور بدهد.این‌جا مسأله چگونگی انتخاب ولی فقیه مطرح می شود. برخی می‌گویند‌ شارع‌ کسی‌را معین‌ نکرده‌ و ما هیچ‌ وظیفه‌ شرعی نداریم؛‌ عقلا میگویند باید حکومت‌ برقرار شود برای‌ اینکه‌ هرج‌ و مرج‌ نباشد بالاخره‌ یک‌ نظمی‌ باید در جامعه‌ حاکم‌ باشد بنابراین‌ هر چه‌ عقلا در همه‌ جای‌ دنیا رعایت‌ می‌کنند همان‌ اندازه‌ معتبر است.‌ اگر شک‌ کنید که‌ شرط‌ دیگری‌ هست‌ اصل‌، عدم‌ شرط‌ است‌ و ادله‌ لبیّه‌ اقتضا دارد قدر متیقّن‌ را بگیریم .‌ همین‌ که‌ آدمی‌ اهل‌ سیاست‌ باشد و بتواند رتق‌ و فتق‌ اموری‌ را بکند و مردم یعنی ۵۱‌ درصد آن ها هم‌ قبولش‌ داشته‌ باشند کافی است. مشروعیت‌ او نیز از مردم‌ است‌. براساس این نظریه [انتخاب]‌ ، ولی‌فقیه‌حق‌ ندارد مطابق نظر خودش چیزی‌ بگوید بلکه باید چیزی‌ را بگوید که‌ مردم‌ راضی‌ باشند. در هر‌ کاری‌ باید با نمایندگان‌ مردم‌ مشورت‌ کند. هرگونه مقرراتی را باید پارلمان‌ تصویب‌ کند. چون‌ این‌ها همه‌ اعتبار خود را از مردم‌ میگیرند.کسی‌ که‌ صریحاً می‌گوید من‌ از اول‌ می‌گفتم‌ ولایت‌ فقیه‌ امر زمینی‌ است‌ یعنی‌ همین. اصرار بر اینکه‌ آن‌­آقا قائم‌ مقام‌ رهبری‌ باشد بیجهت‌ نبود . تناسب‌ فکری‌ بود. اصلاً آن‌ها معتقد نیستند که‌ این‌ یک‌ امر شرعی‌ و الهی است‌ و حاکم را خدا باید تعیین‌ کند؛اما اگر قبول‌ کردیم‌ که‌ مسأله ولا‌یت فقیه‌ انتصابی‌ است‌ یعنی ولی فقیه منصوب به‌ نصب‌ عام‌ است. یعنی‌ ملاک‌ اعتبار و مشروعیت به خدای متعال می‌رسد فقیه‌ واجد شرایط‌ اختیار جان‌ و مال‌ مسلمان‌ها را دارد. البته در مقام‌ عمل‌ بدون‌ مقبولیت‌ مردمی احکام آن قابل‌ اجرا نیست.‌ فرض‌ کنید ما کشف‌ کردیم‌ که‌ از طرف‌ امام‌ زمان‌ آقای‌ x مصداق‌ آن‌ نصب‌ عام‌ است‌ اما مردم‌ نمی‌شناسند، عملاً چیزی‌ تحقق‌ پیدا نمی‌کند. طبق‌ نظریه‌ انتصاب‌ اگر او دستور داد پارلمان‌ تشکیل‌ شود و مردم‌ نمایندگان‌ مجلس‌ را تعیین‌ کنند به حرف او این کار اعتبار پیدا می‌کند. آن‌ها قانون‌ تصویب‌ می‌کنند اعتبار این‌ قانون‌ به‌ حرف‌ او است‌ که‌ می‌گوید این‌ مجلس‌ رسمیت‌ دارد و یا این‌ دولت‌ اطاعتش‌ واجب‌ است.‌ این‌ از همان‌ ولایت‌ الهی نشأت گرفته و‌ متفرع‌ بر حکومت‌ او است. به‌ نظر ما تمام‌ مقرراتی‌ که‌ در کشور اسلامی‌ ایران‌ اجرا می‌شود همه‌ اعتبارش‌ به‌ امر ولایت‌ فقیه‌و امضای‌ او است‌ اگر بدانیم در‌ جایی‌ در یک‌ مورد‌ راضی‌ نیست،‌ هیچ‌ اعتباری‌ ندارد. گاه مورد خاصی‌ را تعیین‌و گاهی هم‌ نهادی‌ را تصویب‌ می‌کند. این‌ که‌ امام‌ قانون‌ اساسی‌ را تصویب‌ کرد این‌ یعنی‌ من‌ دستور می‌دهم‌ اینگونه عمل‌ کنید و اعتبار پیدا می‌کند چون‌ او امضا کرده است. اگر امضا نکرده‌ بود هیچ‌ اثری‌ نداشت. حتی اگر تمام‌ مردم‌ هم‌ را‡ی‌ می‌دادند هیچ‌ اعتبار قانونی‌ و شرعی‌ نداشت‌ همانطور که‌ خودش‌ فرمود. براساس‌ نظریه‌ نصب‌ اصلاً اعتبار قانون اساسی از‌ امضای‌ او سرچشمه می گیرد‌ اما طبق‌ نظریه‌ انتخاب‌ توجیه اعتبار قوانین و تصرفات مشکل است. می گویند اعتبار دهنده نظر اکثریت‌ است اما‌ اقلیتی‌ که‌ قبول‌ نکردند نسبت به آنان چگونه توجیه میشود؟ همه‌ مشکلاتی‌ که‌ در دموکراسی‌وجود دارد‌ این‌جا مطرح می‌شود. برخی از آن‌ها قابل‌ جواب‌ است‌ اما خیلی‌ از آنها نیز‌ قابل‌ جواب‌ نیست‌ ولی براساس نظریه‌ انتصاب‌ مردم‌ شخصیتی را که ولا‌یت دارد کشف می کنند. شرط‌ تحقق‌ عینی‌ آن‌ هم‌ مقبولیت‌ او‌ است‌ اگر مردم‌ قبول‌ نکنند تأثیر عینی‌ نمی‌تواند داشته‌ باشد. این مسأله را دربارهِ حضرت امام‌ همه‌ قبول‌ کردند، تمام‌ دنیا هم فهمیدند‌ انقلاب ایران‌ یعنی‌ انقلاب‌ خمینی، دیگر احتیاج‌ به‌‌ چیزی‌ نداشت‌. فرض‌ این‌ است‌ که‌ امام ثبوتاً ‌ مصداق‌ نصب‌ عام امام زمان (ع)‌ بود اثباتاً هم‌ همه‌ مردم‌ قبول‌ کردند؛‌ بیش‌ از این‌ هم‌ مقبولیت‌ در هیچ‌ نظامی‌ میسر نیست. امیرالمؤ‌منین‌ صلوات‌ الله‌ علیه فرمود ‌ برای‌ بیعت‌ با من‌ آنچنان‌ هجوم‌ آوردند که‌ نزدیک‌ بود حسن‌ و حسین‌ زیر دست‌ و پا له‌ شوند. مگر همان‌ زمان‌ کسانی‌ مخالف‌ علی (ع) نبودند؟ دیگر بیش از این‌ اجماع‌ ممکن‌ نیست‌ ولی‌مرگ حق است و‌ بعد از امام (ره) چه‌ باید کرد؟ راهکار عقلایی‌ در این‌جا رجوع‌ به‌ خبرگان‌ است. دو راه‌ وجود دارد: مراجعه‌ به‌ آرای‌ عمومی‌ که‌ مردم‌ مستقیم بیایند را‡ی‌ بدهند و کسی‌ را تعیین‌ کنند؛ یا چند مرحله‌ای‌ باشد یعنی مردم‌ خبرگان‌ را تعیین‌ کنند خبرگان‌ رهبری را معرفی نماید. فعلاً این‌ روش‌ در قانون اساسی آمده‌ و امام‌ این‌ را تأیید کرد. ما خیالمان‌ راحت‌ است‌ اعتبار قانون‌ اساسی‌ به‌ امضای‌ او است‌ بنابراین‌ مقرراتی‌ که‌ برای‌ تعیین‌ حاکم‌ و چیزهای‌ دیگر دارد چون‌ امضای‌ ولی‌ فقیه‌ بوده‌ معتبر است‌ مادامی‌ که‌ ولی‌ فقیه‌ دیگری‌ آن را تغییر‌ ندهد. و الا ا‌و می تواند بگوید مصلحت‌ ‌ این‌ زمان اقتضای نوعی دیگر از انتخابات را دارد.برای انتخاب خبرگان نمیتوان هر جا هر فقیهی‌ هست‌ او را دعوت‌ کنیم‌ و بیاید و نظر بدهد چرا که‌ واقعاً عُسر و حرج‌ است .‌ اصلاً چنین‌ چیزی‌ امکان‌ ندارد پس‌ چگونه انتخاب‌ کنیم؟ بالاخره‌ یک‌ مقرراتی‌ نوشته‌اند بر اساس‌ یک‌ نسبتی‌ بین‌ جمعیت‌ و بین‌ خبره،‌ آن‌ گروه‌ و این‌ تعداد را (حدود هشتاد نفر) تعیین‌ کردند که‌ این‌ها انتخاب‌ شوند مردم‌ این‌ها را انتخاب‌ کنند تا امکان‌ این‌ باشد که‌ بنشینند با هم‌ مشورت‌ و بحث‌ کنند تا به‌ تصمیمی‌ برسند. این‌ اولاً‌ یک روش عقلایی‌ است‌ ثانیاً اعتبارش‌ برای‌ ما به امضای‌ ولی‌ فقیه‌ قبلی‌ است.‌ این‌ که‌ بخواهند این‌ خبرگان‌ تصمیم‌ بگیرندو کاری‌ را اجرا کنند، خود این‌ آیین‌ نامه‌ می‌خواهد. هیچ‌ کار عقلایی‌ بدون‌ ضابطه‌ نمی‌شود. بهترین‌ راه‌ این‌ است‌ که ضوابط‌ داشته‌ باشیم. پس خبرگان برای‌ خودشان‌ مقررات‌ تنظیم‌ کردند ولی به‌ این‌ اکتفا نمی‌شود چرا که باز پشتوانه‌ اعتبار این‌ مقررات‌، رضایت‌ ولی فقیه‌ است. اگر او با ماده ای یا تبصرهای مخالف‌ باشد و بگوید این‌ را قبول‌ ندارم دیگر‌ اعتبار‌ ندارد و ‌ هیچکس‌ دیگری‌ هم‌ نمی‌تواندسخن او را نقض‌ کند. ولی‌ فقیه‌ یعنی‌ جانشین‌ امام‌ معصوم‌ یعنی‌ کسی‌ که میخواهد حق‌ را تعیین‌ کند. او گاهی‌ مصلحت‌ میبیند بگوید ‌ شما را‡ی‌ بدهید هر چه‌ شما را‡ی‌ دادید من‌ قبول‌ میکنم. مثل‌ این‌ میماند که امیرالمؤ‌منین‌ صلوات‌ الله‌ علیه حاکمی‌ میخواهد برای‌ کوفه‌ تعیین‌ کند یا برای‌ شهر دیگری.‌ بگوید: مردم‌! شما چه‌ کسی‌ را دوست‌ دارید؟ حرف چه کسی‌ را قبول‌ می‌کنید؟ آن‌ها نظر خودشان را میدهند اما حضرت که‌ تعیین‌ می‌کند موضوع اعتبار پیدا می کند؛‌ از آن‌ها نظرخواهی‌ می‌کند برای‌ اینکه‌ مصلحت‌ کار این‌ است.‌ وقتی‌ خود مردم‌ نظر دادند بهتر هم‌ تمکین‌ می‌کنند و حرفش‌ را می‌پذیرند. بیش تر با او همکاری‌ میکنند. او دستور می‌دهد که‌ رای بدهید‌ چه‌ کسی‌ رئیس‌ جمهور باشد، انتخابات‌ ریاست جمهوری اعتبارش‌ به‌ رضایت‌ او است،‌ مصلحت‌ دیده‌ که‌ در این‌ شرایط‌ مردم‌ رای‌ بدهند. اما حقیقت‌ این‌ است‌ که‌ آن‌ها دارند پیشنهاد میکنند و میگویند ما این‌فرد را می‌خواهیم‌ اما‌ الامر الیکم‌ شما باید نصب‌ کنید نخواستی‌ نصب‌ نکن.‌ این‌ که حضرت امام (ره) میفرماید‌ رئیس‌ جمهور منتخب‌ بدون‌ نصب‌ ولی‌ فقیه‌ طاغوت‌ است‌ یعنی‌ همین‌.»(منبع:پرتوسخن،۸۴/۱۰/۷ )مصباح یزدی در کتاب پرسش و پاسخ خود گفته بود:همچنین علامه مصباح در جلسه پرسش و پاسخ در مورد مشروعیت و مقبولیت فرموده اند:« دموکراسی که برای غربی‌ها اصالت دارد، برای ما فقط جنبه ابزاری دارد. رأی مردم برای ما مشروعیت نمی‌آورد؛ مقبولیت می‌آورد. ممکن است در آینده قانون این‌گونه شود که مردم باید در تعیین استاندار نظر بدهند. این قانون و این فرآیند از نظر اسلام هیچ اشکالی ندارد، اما این بدان معنا نیست که مردم به او مشروعیت می‌دهند؛ بلکه مردم رأی تمایل می‌دهند. وگرنه حکم اصلی، حکم خدا، پیغمبر، ائمه اطهار و حکم ولی‌فقیه است.این‌که امام فرمود میزان رأی مردم است؛ آیا حتی در مقابل حکم خدا نیز میزان رأی مردم است؟!‍ این همه امام دم از اسلام ‌زد برای چه بود؟ ایشان از همان ابتدا می‌فرمود همه چیز فدای اسلام. بی‌شک ایشان در مقابل اسلام نگفت رأی مردم معتبر است؛ بلکه آن‌جا که ما مصالح را نمی‌دانیم و حکم خدا نیست، برای تشخیص مصداق از رأی مردم بهره می‌بریم.پیامبر نیز برای جنگ احد از مردم استمزاج کرد که بیرون مدینه برویم یا در مدینه بمانیم. جوان‌ها با ماندن در شهر مخالفت کردند، پیامبر نیز به رأیشان احترام گذاشت و به ضرر هم تمام شد، اما اگر خدا فرموده بود، دیگر نمی‌توانست بگوید میزان رأی مردم است. آن‌جا که دین چیزی را فرموده است، همان ملاک است، و آن‌جا که دستوری ندارد و طبق فرمایش بعضی از بزرگان مانند مرحوم آقای سیدمحمدباقر صدر، منطقة الفراق است، به عهده مردم گذاشته شده است. «وَإِن تُطِعْ أَکْثَرَ مَن فِی الأَرْضِ یُضِلُّوکَ عَن سَبِیلِ اللّهِ» (انعام،۱۶۶) شش این آیه‌ای است که مقام معظم رهبری در ملاقات با خبرگان دو بار خواندند. به حسب ظاهر، این آیه با جلسه خبرگان مناسبتی نداشت، اما ایشان آن را خواندند و تکرار هم کردند. آن‌جایی که امر خدا و پیغمبر روشن است، جای مراجعه به افکار دیگران نیست. اگر از اکثریت تبعیت کردید؛ یُضِلُّوکَ عَن سَبِیلِ اللّهِ. بنابراین، آن‌جا که خداوند فرمانی داده است،‌ هیچ کس حق دخالت ندارد.»منبع: دیده بان ایران

                                -------
                                ظاهرا اون 166 غلط تایپی باشه ._(کلا 165 آیه داره سوره انعام ) منظور آیه 116 سوره انعام هست چیزی که مصباح و رهبر گفتند در تضاد با مقصود تفسیر المیزان از این آیه هست . علامه طباطبایی معتقده در امور الهی نمیشه از تخمین (نظر) مردم استفاده کرد و در امور دنیوی (منجمله مملکت داری) هیچ منافاتی با این آیه نداره. مثال جنگ احد رو هم که خود مصباح هم گفته بود و دقیقا راجع به مملکت داری هست http://quran.anhar.ir/tafsirfull-13509.htm

                                كلمه (خرص ) در لغت هم به معناى دروغ آمده و هم به معناى تخمين، و معناى دوم با سياق آيه مناسبتر است زيرا جمله (و ان هم الا يخرصون ) و همچنين جمله قبليش در حقيقت كار تعليل را مى كند، و براى جمله (و ان تطع اكثر من فى الارض ) به منزله علت است، و مى رساند كه تخمين زدن در امورى از قبيل معارف الهى و شرايع كه مى بايستى از ناحيه خدا اخذ شود و در آن جز به علم و يقين نميتوان تكيه داشت طبعا سبب ضلالت و گمراهى است.گو اينكه سير انسان در زندگى دنياييش بدون اعتماد به ظن و استمداد از تخمين قابل دوام نيست، حتى دانشمندانى هم كه پيرامون علوم اعتبارى و علل و اسباب آنها و ارتباطش با زندگى دنيوى انسان بحث مى كنند به غير از چند نظريه كلى به هيچ موردى برنمى خورند كه در آن اعتماد انسان تنها به علم خالص و يقين محض بوده باشد.ليكن همه اين اعتباريات قابل تخمين، مربوط است به جزئيات زندگى دنيوى، و اما سعادتى كه رستگارى انسان در داشتن آن و هلاكت ابدى و خسران دائميش در نداشتن آن است امرى نيست كه قابل تخمين باشد، و خداوند در امور مربوط به سعادت انسان و همچنين در مقدمات تحصيل آن از تفكر در عالم و اينكه چه كسى آنرا آفريده و غرضش چه بوده و سرانجام آن به كجا ميانجامد و آيا بعث و نشورى در كار است و اگر هست براى تاءمين سعادت در آن نشات، بعثت انبيا و فرستادن كتب لازم است يا نه ؟ به هيچ وجه از بندگانش جز به علم و يقين راضى نمى شود، همچنانكه در آيات بسيارى از قبيل آيه، (و لا تقف ما ليس لك به علم ) اين معنا خاطرنشان شده، و يكى از روشنترين آنها آيه مورد بحث است كه مى فرمايد: بيشتر اهل زمين از آنجا كه پيرو حدس و تخمين اند نبايد ايشان را در آنچه كه بدان دعوت مينمايند و طرقى كه براى خداپرستى پيشنهاد مى كنند اطاعت نمود براى اينكه حدس و تخمين آميخته با جهل و عدم اطمينان است، و عبوديت با جهل به مقام ربوبى سازگار نيست.اين مطلب با قطع نظر از آيات و روايات مطلبى است كه عقل صريح نيز به آن حكم مى كند، البته خداى سبحان هم آنرا امضا نموده و در آيه بعدى كه به منزله تعليل آيه مورد بحث است مى فرمايد: (ان ربك هو اعلم من يضل عن سبيله و هو اعلم بالمهتدين ) كه نهى از اطاعت مردم را تعليل كرده است به علم خدا و اسمى از اينكه عقل چنين حكمى مى كند نبرده. و در پاره اى از آيات به هر دو جهت يعنى هم به علم خدا و هم به حكم عقل تعليل كرده، از آن جمله فرموده است : (و ما لهم به من علم ان يتبعون الا الظن و ان الظن لا يغنى من الحق شيئا) تا اينجا تعليل مطلب است به حكم عقل، و در قسمت بعد، يعنى (فاعرض عمن تولى عن ذكرنا و لم يرد الا الحيوة الدنيا ذلك مبلغهم من العلم ان ربك هو اعلم بمن ضل عن سبيله و هو اعلم بمن اهتدى ) تعليل شده به علم خداى سبحان و حكم او.

                                ---------
                                نکته جالب: به گفته علامه طباطبایی و نص قران حتی تعلیل در خود علم خدا هم در قران داریم
                                آخرین ویرایش توسط afshinamin؛ 2023/04/06, 12:03.

                                نظر

                                در حال کار...
                                X