اینجا همه چی درهمه...جستاری برای مباحث سیاسی، فرهنگی، اجتماعی

Collapse
به این موضوع پاسخ داده شده است.
X
X
 
  • زمان
  • نمایش
Clear All
new posts
  • بابای یسنا
    عضو فعال
    • Apr 2023
    • 689

    #5431
    پاسخ : اینجا همه چی درهمه...جستاری برای مباحث سیاسی، فرهنگی، اجتماعی

    درود مسئله فرشهای نفیس داره اشکارتر میشه ظاهرا بعد ازسرقت البته توسظ خودشون
    به خارج ازکشور منتقل شده مبارکه احتمالا سراز حسینیه کاخ سفید در بیاره

    نظر

    • afshinamin
      عضو فعال
      • Jul 2013
      • 4495

      #5432
      پاسخ : اینجا همه چی درهمه...جستاری برای مباحث سیاسی، فرهنگی، اجتماعی

      در اصل توسط مگنوس کارلسن پست شده است View Post
      توحافظیه یه پسره از دختره...خواستگاری کرده..همه ادمها که اونجا بودن...خوشحال شدن..براشون دست زدن...نمیدونم کدوم حرومزاده ای اذیت شده ازین موضوع...چه سروصدا وبگیرببندی...
      اینا که میگن خدا هست...بگین الان دقیقا کجاست و داره چیکار میکنه...
      درود

      میگن جمعیت زیاد بشه ولی طبق روش خودشون میخوان

      چون روش سعید طوسی رو رعایت نکرده

      جرم بالاتر از این ؟!

      نظر

      • afshinamin
        عضو فعال
        • Jul 2013
        • 4495

        #5433
        پاسخ : اینجا همه چی درهمه...جستاری برای مباحث سیاسی، فرهنگی، اجتماعی

        صفحه فارسی و رسمی کنفدراسیون فوتبال آسیا AFC در واکنش به خداحافظی وریا غفوری با انتشار پوستری برای او نوشت: «وداع با یک اسطوره واقعی!»

        نظر

        • علیرضا۱۲۳
          عضو فعال
          • Sep 2022
          • 2774

          #5434
          پاسخ : اینجا همه چی درهمه...جستاری برای مباحث سیاسی، فرهنگی، اجتماعی

          در اصل توسط afshinamin پست شده است View Post
          صفحه فارسی و رسمی کنفدراسیون فوتبال آسیا AFC در واکنش به خداحافظی وریا غفوری با انتشار پوستری برای او نوشت: «وداع با یک اسطوره واقعی!»
          اسطوره غیرت و مردانگی

          نظر

          • afshinamin
            عضو فعال
            • Jul 2013
            • 4495

            #5435
            پاسخ : اینجا همه چی درهمه...جستاری برای مباحث سیاسی، فرهنگی، اجتماعی

            در سال‌های که تعداد موش های صحرایی در قطب شمال روسیه کم میشود،جغدهای قطبی بسیار کم جفت گیری میکنند!

            ?یعنی حتی جغدهای قطبی هم سرشان میشود که مبتنی بر منابع و مصارف برنامه ریزی کنند!

            ?️‍♂️@Aghaye_Eghtesad

            نظر

            • afshinamin
              عضو فعال
              • Jul 2013
              • 4495

              #5436
              پاسخ : اینجا همه چی درهمه...جستاری برای مباحث سیاسی، فرهنگی، اجتماعی

              وقتی حکم شخصی بالاتر از قانون قرار گرفت
              و رأی او بر چیزهای دیگر مقدم شد،
              بی‌شک با دیکتاتور طرف هستید

              #ارنستو_چگورا


              مجمع فعالان اقتصادی

              نظر

              • afshinamin
                عضو فعال
                • Jul 2013
                • 4495

                #5437
                پاسخ : اینجا همه چی درهمه...جستاری برای مباحث سیاسی، فرهنگی، اجتماعی

                ✅ چرا حاکمان باکو و طالبان ایران را جدی نمی گیرند؟

                ✍️ فرهاد قنبری

                عوامل مختلفی در سالهای اخیر باعث ارائه تصویر ضعیفی از ایران در میان حاکمان برخی کشورهای منطقه شده است که از مهمترین آنها می توان به:

                ۱- ترور سردار سلیمانی
                ترور سردار سلیمانی در طولانی مدت تاثیر مستقیمی بر سیاست خارجی ایران داشت. ایران به مانند کره شمالی دهه ها بود که نظم حاکم بر عرصه بین الملل را به رسمیت نمی شناخت و خود را کشوری انقلابی و تجدیدنظرطلب معرفی می کرد و مدام دشمنان را از ماجراجویی برحذر داشته و در صورت حمله به واکنش سخت تهدید می کرد.
                ترور سردار سلیمانی اولین چماق جدی آمریکا پس از سه دهه [دهه های پس از پایان جنگ ایران و عراق] بود که بر علیه ایران استفاده کرد.
                آمریکا با این ترور به صورت علنی ایران را به رویارویی مستقیم فراخواند و نماد قدرت نظامی و امنیت فرامرزی ایران را نشانه گرفت. [بی جهت نبود که ظریف می گفت اگر آمریکا یک شهر ما را می زد، بهتر از ترور سردار سلیمانی بود]
                واکنش ایران در برابر ترور سردار سلیمانی تهدید لفظی به گرفتن انتقام و پرتاپ چند موشک به پایگاه نظامی آمریکا در منطقه بود که در عمل حتی بسیاری از حامیان سرسخت نظام را نیز قانع نکرد. این شیوه واکنش ایران در باور بسیاری از کشورهای منطقه به قدرت نظامی ایران تردید ایجاد کرد و زبان آنها را نسبت به ایران دراز کرد.

                ۲- انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰
                قدرتهای جهانی و همسایگان ایران به خوبی می دانند که دولت روحانی در سال ۹۲ برآمده از انتخاباتی با مشارکت بیش از هفتاد درصد ایرانیان بود و انداختن توپ در زمین ایران و یا جدال لفظی با ایران در آن برهه حرکتی مخالف افکار عمومی جامعه ایران به شمار می رفت و فشار چندانی بر روی دولت و اقتصاد ایجاد نمی کرد. اما دولت آقای رئیسی، دولتی با مشارکتی کمتر از پنجاه درصد مردم ایران در انتخابات است و حمایت چندانی از سوی طبقه متوسط شهری ایران ندارد. آنها به خوبی به این مسئله آگاهند و با جنگ لفظی سعی در تحریک بیشتر ایران دارند.

                ۳- تحریم اقتصادی
                تحریم و فشار اقتصادی چند سال اخیر جامعه و دولت ایران را به دولتی فقیر تبدیل کرده است و همسایگان ایران هم به خوبی آگاهند که ایران در شرایط فعلی آمادگی اقتصادی لازم برای شروع جنگ را ندارد و به دلیل بر دامنه زبان درازی خود نسبت به منافع ملی ایران افزوده و سعی در دهن کجی نسبت به مقامات ایران دارند.

                ۴- حوادث داخلی سالهای اخیر
                قدرت بین الملیی هر کشوری برآیندی از محبوبیت و مشروعیت نظامی سیاسی و حاکمان آن سرزمین در میان مردم آن کشور است. حوادث سالهای اخیر به ویژه حوادث آبان سال ۹۸ و پاییز سال ۱۴۰۰ باعث شده است که غربی ها و همسایگان شرایط حکومت و دولت ایران را شرایطی مطلوب تلقی نکرده و اخطارها و توصیه های دیپلماتیک مقامات ایران را جدی نگرفته و با زبان توهین آمیز در صدد پاسخ برآیند.

                به مجمع فعالان اقتصادی بپیوندید

                ------------
                خلاصه ش اینکه حکومت ایران در منطقه حکم به قول اعراب

                اذلّ من قیسی بشهر حمص ( نقل از کتاب تاریخ تحلیل اسلام- سید جعفر شهیدی )

                را پیدا کرده

                نظر

                • afshinamin
                  عضو فعال
                  • Jul 2013
                  • 4495

                  #5438
                  پاسخ : اینجا همه چی درهمه...جستاری برای مباحث سیاسی، فرهنگی، اجتماعی

                  در اصل توسط afshinamin پست شده است View Post
                  ✅ چرا حاکمان باکو و طالبان ایران را جدی نمی گیرند؟

                  ✍️ فرهاد قنبری

                  عوامل مختلفی در سالهای اخیر باعث ارائه تصویر ضعیفی از ایران در میان حاکمان برخی کشورهای منطقه شده است که از مهمترین آنها می توان به:

                  ۱- ترور سردار سلیمانی
                  ترور سردار سلیمانی در طولانی مدت تاثیر مستقیمی بر سیاست خارجی ایران داشت. ایران به مانند کره شمالی دهه ها بود که نظم حاکم بر عرصه بین الملل را به رسمیت نمی شناخت و خود را کشوری انقلابی و تجدیدنظرطلب معرفی می کرد و مدام دشمنان را از ماجراجویی برحذر داشته و در صورت حمله به واکنش سخت تهدید می کرد.
                  ترور سردار سلیمانی اولین چماق جدی آمریکا پس از سه دهه [دهه های پس از پایان جنگ ایران و عراق] بود که بر علیه ایران استفاده کرد.
                  آمریکا با این ترور به صورت علنی ایران را به رویارویی مستقیم فراخواند و نماد قدرت نظامی و امنیت فرامرزی ایران را نشانه گرفت. [بی جهت نبود که ظریف می گفت اگر آمریکا یک شهر ما را می زد، بهتر از ترور سردار سلیمانی بود]
                  واکنش ایران در برابر ترور سردار سلیمانی تهدید لفظی به گرفتن انتقام و پرتاپ چند موشک به پایگاه نظامی آمریکا در منطقه بود که در عمل حتی بسیاری از حامیان سرسخت نظام را نیز قانع نکرد. این شیوه واکنش ایران در باور بسیاری از کشورهای منطقه به قدرت نظامی ایران تردید ایجاد کرد و زبان آنها را نسبت به ایران دراز کرد.

                  ۲- انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰
                  قدرتهای جهانی و همسایگان ایران به خوبی می دانند که دولت روحانی در سال ۹۲ برآمده از انتخاباتی با مشارکت بیش از هفتاد درصد ایرانیان بود و انداختن توپ در زمین ایران و یا جدال لفظی با ایران در آن برهه حرکتی مخالف افکار عمومی جامعه ایران به شمار می رفت و فشار چندانی بر روی دولت و اقتصاد ایجاد نمی کرد. اما دولت آقای رئیسی، دولتی با مشارکتی کمتر از پنجاه درصد مردم ایران در انتخابات است و حمایت چندانی از سوی طبقه متوسط شهری ایران ندارد. آنها به خوبی به این مسئله آگاهند و با جنگ لفظی سعی در تحریک بیشتر ایران دارند.

                  ۳- تحریم اقتصادی
                  تحریم و فشار اقتصادی چند سال اخیر جامعه و دولت ایران را به دولتی فقیر تبدیل کرده است و همسایگان ایران هم به خوبی آگاهند که ایران در شرایط فعلی آمادگی اقتصادی لازم برای شروع جنگ را ندارد و به دلیل بر دامنه زبان درازی خود نسبت به منافع ملی ایران افزوده و سعی در دهن کجی نسبت به مقامات ایران دارند.

                  ۴- حوادث داخلی سالهای اخیر
                  قدرت بین الملیی هر کشوری برآیندی از محبوبیت و مشروعیت نظامی سیاسی و حاکمان آن سرزمین در میان مردم آن کشور است. حوادث سالهای اخیر به ویژه حوادث آبان سال ۹۸ و پاییز سال ۱۴۰۰ باعث شده است که غربی ها و همسایگان شرایط حکومت و دولت ایران را شرایطی مطلوب تلقی نکرده و اخطارها و توصیه های دیپلماتیک مقامات ایران را جدی نگرفته و با زبان توهین آمیز در صدد پاسخ برآیند.

                  به مجمع فعالان اقتصادی بپیوندید

                  ------------
                  خلاصه ش اینکه حکومت ایران در منطقه حکم به قول اعراب

                  اذلّ من قیسی بشهر حمص ( نقل از کتاب تاریخ تحلیل اسلام- سید جعفر شهیدی )

                  را پیدا کرده

                  بی شک یکی از با سوادترین مورخین و اسلام پژوهان معاصر مرحوم سید جعفر شهید بود که با حاکمیت هم رابطه خاصی نداشت و بخاطر این جایی اسمشو نمیاورند

                  داشتم دنبال مثل فوق میگشتم تو نت که پیدا نکردم
                  عوضش یه موضوع روز اومد

                  جلباب که در قران امده بنابر تحقیق گسترده تاریخی و روایی شهید ی، چیزی مثل "روپوش" برای بدن هست نه برای سر . برای سر "خِمار " هست که هیچ آیه و روایتی نیست درباره ش !!!
                  --
                  https://www.cgie.org.ir/fa/news/141834/%D8%AD%D8%AC%D8%A7%D8%A8-%D8%AF%D8%B1-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86---%D8%B3%DB%8C%D8%AF-%D8%AC%D8%B9%D9%81%D8%B1-%D8%B4%D9%87%DB%8C%D8%AF%DB%8C
                  جلباب
                  لغویان چنان که خواهم نوشت, این کلمه را درست نشناسانده اند; واژه جلباب, جلابیب و تجلبب. (جلباب پوشیدن) چندبار در خطبه ها, نامه ها و کلمات قصار على علیه السلام آمده است: (خطبه هاى 4, 66, 87, 153, 183 و نامه هاى 10, 19, 65 و کلمه قصار 112, که در همه موارد جلباب مشبّه بهِ چیزى است. اما درحدیث نبوى, یکى حدیث عایشه است: (و کان رآنى (صفوان) قبل الحجاب, فاستیقظتُ باسترجاعه حین عرفنى, فخمّرتُ وجهى بجلبابى.) و دیگر در سنن دارمى, باب مناسک: (سَدَلت إحدانا جلبابها من رأسها على وجهِها.) اکنون باید دید جلباب چیست و چگونه پوششى است؟ لغویان قدیم عرب, چنان که عادت آنان بوده است, کلمه را دقیق نشناسانده اند. جویرى نویسد: (جلباب ملحفه است) زنى از هذیل در سوک کشته اى گفته است: (کرکسها با اطمینان خاطر به سوى او مى رفتند, همچون دوشیزگان جلباب پوشیده)9 و در تعریف ملحفه, که جلباب را بدان شناسانده است, نویسند: ملحفه یکیِ ملاحف است. ابن منظور نویسد: (جلباب قمیص بود, جـامه اى است فراخ تر از خمـار, کوتاه تر از رداء, که زن بدان سر و سینه خود را پوشاند. وگفته اند, جامه اى است فراخ, کوتاه تر از ملحفه.) و ابن اثیر نویسد: (جلباب (ازار) و (رداء) است. و گفته اند ملحفه است و آن چون مقنعه است که زن بدان سر و پشت و سینه خود را مى پوشاند, و جمع آن جلابیب بود.)10 وفیومى از نوشته ابن فارس آرد: (جلباب چیزى است که بدان خود را بپوشانند, جامه و جز آن.)11 اما نوشته ابن فارس چنین است: (ابوعمرو گوید (جلبه) ابرى است همانند کوه و (جلب) نیز چنین است و سروده اند: و لستُ بجِلبٍ جلبِ ریجٍ و قِرَّةٍو لابصفا صلدٍ عن الخیر معزل12 و اشتقاق جلباب از این کلمه است و جلباب, پیراهن بود و جمع آن جلابیب است و سروده اند (سپس بیتى را که از دیوان هذلیین آورده شد, نقل کرده است.)(معجم مقاییس اللغه) کوشش فرهنگ نویسان عربى در پیوند کلمه (جلباب) با ریشه جلب (=ابر پوشاننده) 13 درست به نظر نمى رسد, و ظاهراً نوشته جفرى صحیح تر باشد که اصل کلمه حبشى است به معنى روپوش,14 و نیز آنچه دزى نوشته است: (چادر بزرگى که در شرق, زنان هنگام بیرون شدن از خانه سرتاپاى خود را در آن مى پوشانند.)15 اما از استعمال این واژه در گفتار امیرالمؤمنین على علیه السلام نکته هاى دیگر را توان یافت. نخست به مورد استعمال آن در سخنان آن حضرت بنگریم. چنان که اشارت شد, مفرد و جمع و فعل ساخته ازاین کلمه نُه مورد در سخنان امام(ع) آمده است:
                  جلباب در روایات1. (مازلت أنتظر بکم عواقب الغدر, حتّى سترنى عنکم جلباب الدین.)16 2. (فالبس لهم جلباباً من اللین.)17 3. (من أحبّنا أهل البیت فلیستعد للفقر جلباباً.)18 4. (حتى إذا کشف لهم عن جزاء معصیتهم و استخرجهم من جلابیب غفلتهم.)19 5. (ولا استطاعت جلابیب سواد الحنادس أن تودّ ما شاع فى السموات من تلالؤ نور القمر.)20 6. (و کیف أنت صانع إذا انکشفت عنک جلابیب ما أنت فیه.)21 7. (فإن الفتنة طالماً أغدفت جلابیبها.ا)22 8. (معاشر المسلمین إستشعروا الخشیة و تجلببوا السکینة.)23 9. (إنّ من أحبّ العباد إلیه عبداً أعانه الله على نفسه فاستشعر الحزن و تجلبب الخوف.)24 هرچند در همه این نُه مورد, جلباب و جلباب پوشیدن به مجاز به کار رفته است, اما از استعمال آن نکات زیر را مى توان به دست آورد: 1. جلباب, پوششى است که روى همه پوششها به بر مى کنند, چه در دو مورد مقابل شعار آمده که لباس زیرین است و از آن جهت شعارش گویند که موى بدن را مس کند.25 2. جلباب سراسر تن را مى پوشاند, چنان که از فقره 1 و 5 آشکار است. 3. جلباب لباس, چون مقنعه و خمار پوششى خاص زنان نیست, بلکه تقریباً مرادف روپوش یا لباس کار است که سراسر بدن را از گردن به پایین مى گیرد و بانوان و مردان به هنگام کار آن را مى پوشند. زیرا در فقره هاى 1 و 2 , 4, 6, 8 مخاطب و یا آن که از آنان خبر مى دهد مردان اند, و بدیهى است که اگر جلباب, پوشش زنان به تنهایى بود, در مورد مردان به کار نمى رفت; چه معلوم است که به مرد مثلاً نمى توان گفت چادر تقوا را بر سر خود بیفکند. اکنون ببینیم تفسیرنویسان دراین باره چه گفته اند: شیخ طوسى ازابن عباس و مجاهد آورد: جلباب, خمار زن است, و آن مقنعه اى است که پیشانى و سر خود را بدان پوشد گاهى که براى کارى ازخانه برون آید. و از گفته حسن نویسد: جلابیب, ملحفه هاست که زن آن را بر چهره خود مى آورد.26 و نظیر احتمال اول را طبرسى در مجمع البیان آورده است, لیکن ظاهر مقایسه این آیه با آیه بیست و یکم سوره مبارکه نور نشان مى دهد که خمار پوششى است جز جلباب.27 در مقابل نوشته این دو مفسر, قرطبى نویسد: (جلابیب, جمع جلباب و آن جامه اى است بزرگ تر از خمار, ابن عباس و ابن مسعود آورده اند که آن رداء است و گفته اند قناع است, و درست آن است که آن پوششى است که همه تن را بپوشاند.)28 محمد غوث, مؤلف نثرالمرجان نیز, از مبرّد نظیر همین تفسیر را آورده است و نویسد که آن پوششى است که همه تن را بپوشاند چون ملحفه.29 و علامه طباطبایى نویسد: (جلابیب جمع جلباب است, و آن جامه اى است که زن برخود افکند و همه بدن او را بپوشاند, و یا آن خمار است که سر و صورت را با آن پوشند.)30 از مجموع آنچه نوشته شد, چنین دانسته مى شود که تفسیر جلباب به خمار, مقنعه و یا نیم تنه تسامحى است, و تعریف درست آن همان روپوش یا روى لباسى است که سراسر اندام را فراگیرد. و نیز از امر (یدنین) دانسته مى شود که جلباب پوششى بوده است جلوباز, همانند شنل که بر دوش مى افکنده اند و در آیه دستور داده شده است که دو طرف آن را به هم نزدیک کنند.

                  خِمارخِمار بر خلاف جلباب, پوشش سر است و کاربرد آن در شعرهاى جاهلى و دوره اسلامى به همین معنى است. امرؤالقیس در وصف باران گوید: و ترى الشجراء فى ریِّقهاکرؤس قطعت فیها خُمُر31 که شاعر در این بیت سرهاى درختان را که از آب برون مانده به سرهاى بریده در خمار مانده همانند کرده است. و این بیت از حسّان بن ثابت انصارى: تظلّ جیادنا مستمطراتتلطّمهنّ بالخُمر النساء32 که در آن ابوسفیان و مردم مکه را سرزنش کند و گوید اسبان ما به شتاب مى رفتند و زنان شما با چارقد آنها را باز مى راندند. و (تخمیر) پوشیدن سر است و یا صورت به خمار, چنان که در حدیث بخارى گذشت: (فخمّرت وجهى بجلبابى.)33
                  ------------

                  این دقیقا منطبق بر نظر محققان معتبری مثل ترکاشوند و احمد قابل و...هست که قبلا هم اینجا ذکر شده بود

                  میان مخالفانِ نظرِ مشهورِ فقهی می‌توان به پژوهشگرانی همچون امیرحسین ترکاشوند و اکبر جباری و نیز روحانیونی همانند احمد قابل و محسن کدیور اشاره کرد. ترکاشوند در کتاب حجاب شرعی در عصر پیامبر چنین نتیجه می‌گیرد که میزان واجب حجاب برای زنان، پوشاندن «تنه و ران‌ها و بازوها» و در مواقع اضطراری صرفاً «سَترِ عورَتَین (جلو و عقبِ ناف تا زانوها)» بوده‌است. وی و کثیری از مخالفان نظر مشهور فقهی، به‌طور کلی بر آن هستند که حجاب و پوشش شرعی در قرآن امری سیّال و ناظر بر کارکرد آن است، بدین معنا که با تغییر زمان و مکان و موقعیت اجتماعی، حد آن ممکن است عوض شود و آنچه در قرآن ثابت است تمهیدات به منظور کاستن از احتمال تعرض به زنان، کاهش فضای جنسی منجر به فساد و فحشا، جلوگیری از فروپاشی خانواده با ازدیاد کودکان بدون نسب معیّن یا رهاشده و بی‌سرپرست است؛ آن هم تا جایی که اختلالی به زندگی متعارف زنان وارد نیاید و حتی با تغییر موقعیت (مانند ورزشکاری یا کار در شرایط سخت) می‌تواند از حد آن کاسته شده یا به آن افزوده گردد. از این حیث مطابق دیدگاه یادشده، آیه‌های مربوط به حجاب شرعی در قرآن با آیاتی همچون آیهٔ ۶۰ سورهٔ انفال (آماده کنید برایشان از نیرو و از اسب‌های بسته که با آن، دشمن خدا و دشمن خود را بترسانید…) مقایسه‌پذیر است که حتی فقها نیز معتقد به الغای خصوصیت و برداشت مفهومی و باطنی از آن بوده و الزامی در تهیهٔ اسب جنگی برای ترساندن دشمن قائل نیستند.[۶][۷][۸][۹][۱۰][۱۱]
                  ببینید شهیدی چقدر تحقیق کرده برای خمار شعر جاهلی و صدر اسلام هم پیدا کرده;)

                  خلاصه اینکه وقتی شهیدی هم اینو به صراحت و به وضوح و متقن تایید کرد دیگه به جرات میشه گفت که پوشاندن سر جز حجاب در آیات و روایات نیست

                  حالا درک میکنم که چرا خیلی از کشورهای عرب زبان که قاعدتا مسلط به عربی هستند به پوشاندن سر خیلی اهمیت نمیدهند
                  آخرین ویرایش توسط afshinamin؛ 2023/05/31, 18:58.

                  نظر

                  • afshinamin
                    عضو فعال
                    • Jul 2013
                    • 4495

                    #5439
                    پاسخ : اینجا همه چی درهمه...جستاری برای مباحث سیاسی، فرهنگی، اجتماعی

                    درست مثل
                    اذل من قیسی بحمص
                    هست
                    برای عبرت تاریخ - مؤسسه جهانى سبطين (ع)
                    شرح کامل در لینک فوق

                    یکی از منابع زیر همین لینک
                    دهخدا، لغت‌نامه، زیر نظر محمد معین و سید جعفر شهیدی، مؤسسه لغت نامه دهخدا، ۱۳۷۷ش

                    شهیدی در کنار اسطوره لغتنامه های ایران ، دکتر محمد معین ، روی چاپ لغتنامه دهخدا نظارت داشته !!!
                    آخرین ویرایش توسط afshinamin؛ 2023/05/31, 19:19.

                    نظر

                    • afshinamin
                      عضو فعال
                      • Jul 2013
                      • 4495

                      #5440
                      پاسخ : اینجا همه چی درهمه...جستاری برای مباحث سیاسی، فرهنگی، اجتماعی

                      استحباب پوشش سر و گردن بانوان[ویرایش]

                      مشهورترین نظر فقهی احمد قابل، رأی وی دربارهٔ حجاب بانوان است:
                      عدم وجوب پوشاندن سر و گردن زنان بردهٔ مسلمان (که مقتضای دلایل نقلی معتبر و گرایشی اجماعی است) نشانگر این امر بسیار مهم است که در مَرآی و منظر بودنِ سر و گردن هر زن مسلمانی، حرام نیست. به عبارت دیگر نه زن بودن و نه مسلمان بودن زن، دلیل وجوب پوشش سر و گردن نیست. چراکه زنان بردهٔ مسلمان، هم زن و هم مسلمان بودند و پوشش سر و گردن (حتی برخی اجزای دیگر بدن بنا بر اظهارات صریح برخی فقها) بر آنان واجب نبود. حتی برخی معتقد به کراهت یا حرمت پوشش سر برای زنان بردهٔ مسلمان بوده‌اند. گرچه بسیاری از اختلافات یادشده بین فقها در بحث ستر صلاتی آمده‌است، … اما اختلافات فقها در بحث کمّیت پوشش برای نماز به بحث کمّیت پوشش از نگاه نیز سرایت می‌کند.
                      هیچ سخن صریحی درمورد «لزوم پوشش سر و گردن» در آیات سورهٔ نور وجود ندارد؛ بلکه مجاز بودن عدم پوشش قسمت‌هایی از بدن که در عرف زمان نزول وحی، پوشاندن آن رایج نبوده نیز مورد تأیید قرار گرفته‌است. تحقیقات تاریخی نیز عدم رواج پوشش سر و گردن (در همهٔ حالات و همهٔ مکان‌های عمومی) را تأیید می‌کند. نمی‌توان با قاطعیت از آیهٔ سورهٔ احزاب به‌عنوان دلیل بر «وجوب پوشش سر و گردن زن» بهره برد.
                      منتهای کوشش من دربارهٔ وجود یا عدم وجود اجماع در این مسئله، اثبات «عدم تحقق اجماع بر لزوم پوشش سر و گردن» بوده‌است. گزارش‌هایی که تاکنون در مورد اختلاف‌نظرهای فقها درخصوص سر و گردن ارائه شد، برخی از مستندات برای اثبات «اختلاف‌نظر» بود تا معلوم شود که با وجود نظریات مخالف، نباید به ادعای اجماع مشهور فقها اعتماد کرد. به گمان من مقتضای «جمع دلالی» و ضرورت اعمال آن در این مسئله، نتیجه‌ای جز پذیرفتن حکم «استحباب پوشش سر و گردن» را در پی نخواهد داشت.[۱۵]
                      احمد قابل - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

                      15. احکام بانوان در شریعت محمدی، مقدمه، ص۱۲–۱۱

                      ------------

                      این هم جالبه نویسنده این متن اخر طرفدار پوشش اجباری مو هست ولی ناخواسته مجبور شده نظارت خیلی از بزرگان شیعه( تقربیا همه هستن- مقدس اردبیلی- علامه حلی- فیض کاشانی-عاملی- فاضل نراقی-محقق حلی- ملاهادی سبزواری و...یعنی همه هستن /.:biggrinsmiley.:/) رو که مخالف پوشاندن سر و خیلیهاشون مثل مقدس اردبیلی حتی ساق و گردن و سینه بوده اند را به نقد بکشه و محبور شده نظر همه شون رو بگه /.:biggrinsmiley.:/ که عملا مخالف پوشاندن اجباری سر هستند

                      تسالم فقهی در پوشش شرعی بانوان و نقد برداشت‌های متفاوت/‌‌ هادی محبی - شبکه اجتهاد

                      آخرین ویرایش توسط afshinamin؛ 2023/05/31, 20:08.

                      نظر

                      • علیرضا۱۲۳
                        عضو فعال
                        • Sep 2022
                        • 2774

                        #5441
                        پاسخ : اینجا همه چی درهمه...جستاری برای مباحث سیاسی، فرهنگی، اجتماعی

                        ?حسن خمینی با انتشار نامه‌ای از «دوست نادیده» امین مهرآور، خبرنگار ایلنا عذرخواهی کرد. او در مراسمی مورد ضرب‌وشتم محافظان آقای خمینی قرار گرفته بود.

                        در این نامه آمده: «قصه پر غصه دیروز را در فضای رسانه‌ای خواندم و متأثر شدم. از ظهر مترصد بودم تا فرصتی بیابم تا به نوعی به نوبه خود از شما عذرخواهی کنم. البته اهل فن واقف‌اند که مسئولیت حفاظت بر عهده حقیر نیست.»

                        نوه بنیانگزار جمهوری اسلامی نوشت: «انتشار امثال این خبر شاید برای امثال من تلخ و گزنده باشد ولی همه باید خود را به ثمرات شیرین آن عادت بدهیم و از تلخی‌های آن رخ در هم نکشیم تا حقی از مظلومی ضایع نگردد.»
                        او اظهار امیدواری کرد بررسی کاملی در باره ضرب‌وشتم این خبرنگار انجام شود.

                        ساعاتی پیشتر، ایمان شمسایی مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت ارشاد ایران در نامه‌ای سرگشاده به حسن خمینی خواستار رسیدگی او به ضرب و شتم خبرنگار ایلنا شده بود.

                        او نوشت: «احتمالا تاکنون متوجه شده‌اید که محافظان شما در جریان حضورتان در سالگرد مرحوم دعایی، یک خبرنگار را که برای پوشش مراسم و حضور شما در آن به کار حرفه‌ای مشغول بوده ضرب و شتم کرده‌اند.»



                        واقعا چه دلیلی داره شخصی مثل حسن خمینی محافظ داشته باشه...این هم این محافظین با این کیفیت رفتاری!!!! واقعا چه خطری این شخص رو تهدید میکنه!!!

                        نظر

                        • مگنوس کارلسن
                          عضو فعال
                          • Jan 2022
                          • 1645

                          #5442
                          پاسخ : اینجا همه چی درهمه...جستاری برای مباحث سیاسی، فرهنگی، اجتماعی

                          اقا افشین گل...حجاب...شاخصه زن مسلمانه...این همه اسمون ریسمون میبافی که بگی حجاب...صراحتا توی قرآن نیومده....فرضا...نیومده باشه...صدر اسلام وسنت پیامبر....حرفش چیز دیگه س...حتی دربار خلفای عباسی واموی...و255سال امامت شیعه...حرف شمارو تایید نمیکنه....
                          خیلیهامثل شما دچار این پارادوکس هستند....یعنی اسلام راقبول دارند...اما خیلی از دستوراتش رو قبول ندارند....وچون ...نمیتونن...دوچیز متضاد رو کنار هم(جمع اضداد)قرار بدن....اسمون ریسمون.میبافن...یابه قول ترامپ...ماله میکشن....
                          .
                          انسان براساس یه فطرت یا سرشت پاک...به اسم انسانیت به دنیا میاد(اینم کلی جای بحث داره واصلا رد شده...ولی میشه اینجور اصلاحش کردکه بسیاری از انسانها)...اگه کاری مطابق باوجدان پاک جمعی...اشتباه باشه...یا درست...نیاز به اینهمه تبصره نداره....
                          ارادت

                          نظر

                          • afshinamin
                            عضو فعال
                            • Jul 2013
                            • 4495

                            #5443
                            پاسخ : اینجا همه چی درهمه...جستاری برای مباحث سیاسی، فرهنگی، اجتماعی

                            در اصل توسط مگنوس کارلسن پست شده است View Post
                            اقا افشین گل...حجاب...شاخصه زن مسلمانه...این همه اسمون ریسمون میبافی که بگی حجاب...صراحتا توی قرآن نیومده....فرضا...نیومده باشه...صدر اسلام وسنت پیامبر....حرفش چیز دیگه س...حتی دربار خلفای عباسی واموی...و255سال امامت شیعه...حرف شمارو تایید نمیکنه....
                            خیلیهامثل شما دچار این پارادوکس هستند....یعنی اسلام راقبول دارند...اما خیلی از دستوراتش رو قبول ندارند....وچون ...نمیتونن...دوچیز متضاد رو کنار هم(جمع اضداد)قرار بدن....اسمون ریسمون.میبافن...یابه قول ترامپ...ماله میکشن....
                            .
                            انسان براساس یه فطرت یا سرشت پاک...به اسم انسانیت به دنیا میاد(اینم کلی جای بحث داره واصلا رد شده...ولی میشه اینجور اصلاحش کردکه بسیاری از انسانها)...اگه کاری مطابق باوجدان پاک جمعی...اشتباه باشه...یا درست...نیاز به اینهمه تبصره نداره....
                            ارادت
                            این منابع خود اسلام هست و اسمون ریسمون بافتن نیست مگنوس عزیز

                            خوب دین اسلام را پیامبر اورده نه کس دیگه
                            همون بنی عباس که گفتین ،جد بزرگ شون رو که خود عباس عموی پیامبر باشه ، پیامبر بهش گفته عمو لباس بپوش/:.smilingsmiley.:/ (اتفاقا همین امشب دیدم در کتاب ترکاشوند)فکر میکنم انصاف نباشه به خاطر اعمال پیروان یک دین ،پیامبرش رو نقد کرد اون هم اعمال پیروان در چند دهه یا سده بعد


                            ---

                            و تصادفا در سخنان احمد قابل هم اینو دیدم که نزدیک نظر شماست

                            البته احمد قابل درباره لباس زنان نگفته ولی قابل تعمیم به لباس زنان هم هست

                            احمد قابل در سال ۱۳۷۰ لباس روحانیت را کنار گذاشت و بعدها در این باره نوشت:
                            من در تابستان سال ۱۳۷۰ به اختیار خود لباس روحانیت را کنار گذاشتم. علت آن چند چیز بود:
                            الف) آن لباس بسیار دست‌وپاگیر و زحمت‌آفرین است. در گرمای تابستان، شلوغی جمعیت، هنگام پیش‌آمدهایی که شتاب در آن لازم است، سفر، رانندگی و … حقیقتاً مزاحم رفتار طبیعی آدمی می‌شود.
                            ب) آن لباس موجب انگشت‌نما شدن در مجامع عمومی است که آثار زیان‌باری را برای فرد ملبّس و جامعهٔ او در پی داشته و دارد. غرور کاذب اکثر افراد ملبّس به لباس روحانیت، منجر به عدم مراعات اخلاق انسانی اسلامی در بسیاری از مراودات اجتماعی آنان شده است و تنها عامل تسهیل‌کنندهٔ این رفتار ناپسند، تفاوت لباس روحانیان از سایر مردم بوده است.
                            پ) پیامبر خدا و ائمهٔ هدی به عدم‌تمایز لباسی از سایر مؤمنان مشهور بودند تا جایی که افراد غریبه در اولین حضور خود در جمع مسلمانان، نمی‌توانستند پیامبر و یا ائمه را از دیگران تشخیص دهند، و این نکته در اندیشهٔ شریعت محمدی به‌عنوان «فضیلت» شناخته شده است. اگر «عدم تمایز لباسی» را فضیلت بشماریم، نتیجهٔ آن «نامطلوب بودن تمایز لباسی» است و این نکته‌ای است که نباید از آن غفلت کرد.
                            ت) امام صادق در روایتی معتبره تصریح می‌کند که «بهترین لباس، در هر زمان، لباس عموم مردم آن زمان است» که حکم «استحباب شرعی» را برای لباس غیرروحانیان ثابت می‌کند. اگر «پوشیدن لباس عموم مردم» برای هر مسلمانی «مستحب» باشد، نپوشیدن آن و انتخاب لباس‌های متمایز (که موجب انگشت‌نما شدن در میان جمع می‌شود) مطمئنا «مکروه» خواهد بود.
                            ----------
                            الان طبق همین روایت امام صادق میشه پوشش سر را آزاد فرض کرد مطابق زمان

                            این که دو جبهه رو دائم تحریک کنیم علیه هم مفید نیست و تا جایی که میشه باید نظرات رو به هم نزدیک کرد تا تنش کمتر بشه هم در درون ذهن افراد و هم در بین افراد جامعه
                            ----
                            مخلصم

                            آخرین ویرایش توسط afshinamin؛ 2023/05/31, 22:59.

                            نظر

                            • afshinamin
                              عضو فعال
                              • Jul 2013
                              • 4495

                              #5444
                              پاسخ : اینجا همه چی درهمه...جستاری برای مباحث سیاسی، فرهنگی، اجتماعی

                              مگنوس جان شما عربی ت هم خوبه البته ولی این

                              الیوم یبدو بعضه او کله و ما بدا منه فلا احله

                              رو سرچ کن در سایت فارسی
                              مکارم شیرازی
                              تو کتاب ترکاشوند هم هست

                              https://makarem.ir/compilation/reader.aspx?pid=72127&lid=0&mid=100252

                              ببین چی گفته

                              اصلا قابل پخش نیست اینجا


                              ادم مغزش گیرپاژمیکنه تازه شاتون هم میشکونه از وضع عرب جاهلی /.:biggrinsmiley.:/

                              نظر

                              • ADLER
                                Banned
                                • Jan 2020
                                • 216

                                #5445
                                پاسخ : اینجا همه چی درهمه...جستاری برای مباحث سیاسی، فرهنگی، اجتماعی

                                تحرکاتی در شرق کشور در حال روی دادن است.

                                تانکهای تی 55 طالبان به مرزهای ایران اعزام شده وگرچه طالبان صبح خبر از یک مانور داده بود و گفته بود فردا نیروهایش را بر میگرداند.

                                ولی از سلعتی قبل نیروهای واکنش سریع ایران به مرز دوغارون اعزام شدند.

                                نه سالسان آشیوا او چئخار قاشیغوا

                                نظر

                                در حال کار...
                                X